6GHÏ mant8" EERSTE TWAALFCILINDER AUTO SINDS DERTIG JAAR Bisschoppen Beleid Ontaarde traditie P PARADE PARADE It, VIEUX IA Vertekend beeld Vraag -4lil Verkiezing Paniek Partij C R, maagtabletten Collectie voor volgend jaar van Amerika ULTRAGELUIDSVERSTUIVERS VERVANGEN CARBURATEUR Pleidooi vc groene kaai EERSTE EXPERIMENTELE VAUXHALL Zaterdag 26 maart 1966 zaterdag Het plotseling overladen van de Haarlemse bisschop mgr Van Dodewaard heeft ,De Tyd' (r.-k.) met zorg vervuld. Het blad maakt zich zo i de fie Haarlemse bisschop ia waar schijnlijk onder zijn zware taak be zweken. Mgr Bekkers is overwerkt en heeft zich voor korte tijd moeten terugtrekken. Van mgr De Vet en mgr Moors verneemt men ook her haaldelijk dat zij zich in aclit moeten nemen en de overige bisschoppen sohijnen van tijd tot tijd evenzeer in een kwetsbare fysieke conditie te verkerenHet ambt van bisschop is heden ten dage geen sinecure', aldus ,De Tijd.' die vervolgt: ,De vraag is echter of deze drukken de bestuurlijke last voornamelijk ver klaard moet worden uit de woelin- gen die de kerk thans beroeren. Wij menen dat er in sommige Nederland se bisdommen een reeks bedrijfs economische tekortkomingen is aan te wijzen, die het noodzakelijke ,ma- nagerswérk' van de bisschoppelijke zielzorgers onnodig verzwaren. Ad- ministratief-organisatorisch zit de Nederlandse kerkprovincie zwak in elkaar. Bij een overvloed aan werk constateert men een tekort aan man kracht, en dat nog wel terwijl een aantal priesters zoekende is naar be zigheden naast hun ambt. Buitenstaanders geloven hun oren niet als ze vernemen dat de aarts bisschop van Nederland voor de ad- mins tratieve organisatie van het Ne derlandse episcopaat met een perso neelsbezetting van vier man vol staat. Dit lijkt het volmaakte tegen deel van de bureaucratische ambte narij bij andere overheden. Maar zo'n overdrijving naar de andere kant kan evenmin goed zijn. Hier komen fou ten uit voort, zoals onlangs nog de ongelukkige regeling van het ge mengde Huissense huwelijk, of nog recenter de uitgifte van de jaarlijk se bisschoppelijke vastenbrief, waar mee nagenoeg geen enkele bisschop zich erg ingenomen acht. Dit soort fouten werkt natuurlijk ook niet heil zaam op de kerkelijke gezagscrisis waarvan velen de mond vol hebben. Maar nog erger dan fouten zijn de ongelukken die uit de gebrekkige bestuurlijke situatie kunnen voortko men. Hoewel het ons .bekend is dat men in kerkelijke milieus altijd kop schuw wordt bij zulke zakelijke be grippen als bedrijfsorganisatie en ad ministratieve bestuursinrichting, mag men toch pleiter voor een doorlich ting van de administratieve organi satie op haar doelmatigheid. Het soort martelaarschap waartoe nu de bisschoppen veroordeeld worden, is voor de gelovigen, maar waarschijn lijk ook voor de hemel heilloos. Ook bisschoppen verdienen een mens waardig bestaan', aldus J)e Tijd'. Wat eens een plezierige tradi tie was het aanbieden van het eerste kievitsei, bewijs van de lente, aan de koningin dreigt te ontaarden In een na tionale aanval op de kieviten stand, zo meent het vakblad .Horeca'. J3ijna alle commissarissen van de koningin, honderden burgemeesters en tal van directeuren van jrote be drijven krijgen nu al een eerste kie vitsei; door uitgeloofde premies en het zoeken in wedstrijd- en klasse- verband wordt in de weilanden een geweld ontketend, dat behalve voor de kieviten ook schadelijk ia voor andere soorten vogels. Waarbij nog komt, dat steeds meer ondeskundi- gen mee zoeken die amper het ver schil kennen tussen een ei van de kievit en het ei van de grutto. In het bestuur van de Nederlandse Ver enigma tot Bescherming van Vogels is zelfs de vraag gerezen of aan de ze toenemende bedreiging van de 2 pakt .Heerlijke Hollandse sKON JAK/ V0°Rt_ FRITUREN ZONDER SPATTEN-ZONDER WALM D. I00.96.S5 kievit geen emde moet worden ge maakt. Een mogelijkheid zou zijn de koningin te vragen het eerste kie vitsei niet meer te aanvaarden. Se cretaris K. Zweers vertelde, dat men deze belangrijke stap eigenlijk nu nog niet xoïlde zetten. De traditie moet een kans krijgen levend te blij ven. Trouwens er zijn deskundigen, die van mening zijn, da.t de kieviten als de golf van jagers eenmaal over de weilanden is gespoeld, in de ge- alle ingewijden zijn het in ieder ge val hier over eens: massaal eierzoe- ken moet dringend worden ontraden. De vogels lijden er onder. Het Nederlandse volk heeft een vertekend beeld van de binnen vaart. Deze verzuchting slaakt het weekblad .Schuttevaer', dat in het bijzonder op de bres staat voor de belangen van de binnenvaart. Het blad schryft onder meer: De binnenvaart lean zich beklagen over het beeld dat ons volk van haar heeft. Een somber beeld, want de al gemene opvatting overheerst, dat de binnenscheepvaart een verdwijnende tak van vervoer is. Er ia geen toe komst meer. Hoe is dit beeld ont staan, zal men zich afvragenf Wie heeft dit beeld helpen ontstaan f Wij mogen wel zeggen: de binnenvaart zelf en de pers. De pers, omdat die in de eerste plaats voor het pu bliek interessant nieuws publiceert. De binnenvaart, omdat zij verzuimt stelselmatig de pers en dus het pu bliek op de hoogte te houden van de ontwikkeling. Men kan stellen dat buiten het kleine wereldje van de binnenvaart eigenlijk niemand iets zinnigs over haar kan zeggen'. En verder: Bij al deze in het oog van het publiek sombere berichten zal het moeite kos ten om nu eens een ander beeld van de binnenvaart te geven. Hiervoor is een aanhoudende publiciteit nodig, die een apparaat vereist, dat over ruime middelen moet kunnen be schikken om het brede publiek op een juiste wijze voor te lichten, Wij kunnen in dat opzicht bijzonder veel leren van de landbouw, waarvoor rijksoverheid en bedrijfsleven zich veel moeite getroosten om het pu bliek in te lichten. Mogen de werk gevers- en werknemersorganisaties zich toch beivust worden van een goede voorlichting over de binnen vaart!', aldus het blad. iü«nnna- In hotel Krasnapolsky in Amsterdam hadden op de verkiezingsavond vier partijen een zaal bezet: de PSP, de Boerenpartij, de EVP en de AR-par- tij (op het mededelingenbord stond AR-party, maar zo'n feest was het nu ook weer niet). In de andere za len van Kras ging het vergader!even echter rustig voort, getuige de vol gende bezetters van zalen. In zaal A de kampeervereniging Licht en Lucht, i« zaal B de Orde der Ver- draagzamen, in zaal D de expositie Hr J. de Groot, in zaal E de exposi tie Swift, in zaal F de Katholieki Lectuur Voorziening en in de Grote Zaal Möller Modes, zo wist de Volks krant te melden. Voorts gehoord in Kras: De Bijlmermeer ia gelukkig geen probleem meer nu er .'i5.000 boeren in Amsterdam blijken te zijn. aldus hetzelfde blad. ,Het Vrije Volk' (soc.) meent, dat er ten aanzien van de rel letjes In Amsterdam een con sequent en zorgvuldig toege past; beleid nodig Ls. Al jaren lang hebben de politie en de justitie een wisselend beleid gevoerd. Er is geduld betracht en er is geslagen. Er is na arrestatie weer vrijgelaten en er zyn rechtzaken geweest. Er Is onvoorwaardelijk veroor deeld en er ls voorwaardelijk gestraft, aldus het blad, dat vervolgt: JSen dergelijk beleid moet zich wre ken. De politie weet niet v;aaraan zij toe is. En het publiek weet niet waar de grens van het toelaatbare ligt. Dat schept onzekerheid bij de politie en dat geeft een gevoel van willekeur en, kijken hoe ver men kan gaan' bij een deel van het publiek. Dat is een onduldbare en een ge vaarlijke situatie. Wij menen dat het hanteren van wapens door de politie zonder dat ernaar wordt gestreefd de verdachten ter berechting aan de justitie over te geven, zoveel mogelijk moet worden vermeden. Als er geen arrest a,lie en geen berechting volgt heeft het er de schijn van dal de politie haar eigen peultjes moet dop pen. Dat betekent dat. een vecht partij noch voor de politie noch voor liet publiek verdere gevolgen heeft. En dat is een funeste gang van za ken. Wie aan relletjes meedoet, moet loeten dat zijn gedrag door de straf rechter wordt beoordeeld met alle ge volgen daarvan. De politieman 'die bij een relletje optreedt moet weten dat zijn optreden bij ae rechtszaak tegen de verdachte aan de orde kan komen. JSn verder: ,Zij die voor het handhaven van de openbare orde in Amsterdam ver antwoordelijk zijn, zouden vastbe raden, gematigd en consequent moe ten optreden. Daaraan heeft het al jaren ontbroken'. Wat doet men met een kandi daat voor de gemeenteraad van Amsterdam, die rookbom men heeft gegooid aldus de' .Groene Amsterdammer' naar aanleiding van het feit, dat een PvdA-kandidaat voor de ge meenteraad van Amsterdam op 10 maart rookbommen heeft gegooid. Met die vraag worstelt thans de PvdA. fie beantwoording daarvan lijkt een kwestie van tijd. De publieke memo rie is bijzonder kort. Tegen de raads verkiezingen zal veel ergernis zijn gesleten. Ten slotte kon de heer Von deling onhmgs genoeglijk de tafel delen met prinses Irene, tegenover wie hij zich een jaar tevoren als ka merlid toch ook niet al te vriendelijk had opgesteld. Het kan dus zijn: komt tijd, komt raad', meent fie Groene'. S o-l .Er ls geen ramp gebeurd in Nederland' schrijft vrijdag ,De Gazet van Antwerpen' over de uitslag van de verkiezingen voor de provinciale staten in Nederland. Het blad meent: ,Voor de twee grote partijen is het wel een teken aan de wand. Niet alleen in Nederland rijst de vraag oj politiek niet veel te vaak over de hoofden van de kiezers wordt be dreven'. Het .Belang van Limburg noemt de verkiezingsuitslag een ,rnk naar de extremen'. ,Het Laatste Nieuws' meent, dat de rzenuwachtigheidin Nederland door de verkiezingsuitslag nog is toegenomen. ,Men spreekt van een aardverschuiving. Bij nader in zien lijkt deze de omvang te hebben van een molshoop' aldus het blad, dat een stemmenwinst van ruim S00.000 voor de Boerenpartij en van nog geen S00.000 voor de Pacifisten op een stemmenaantal van 6.5 mil joen .niet indrukicekkend' noemt. e pers heid niet in acht nemen. Als premier Cals meent in Valkenburg te moeten meehuilen in het rechtse koor om toch vooral geen stemmen te verlie zen, dan moet hij ook voor de conse quenties buigen 'en niet praten over een harde pers, als die alleen maar exact is geweest. Trekt diezelfde minister-president een vergelijking tussen wat enkele maanden geleden in Staphorst ge beurde en de provo's In Amsterdam, dan geeft hij blijk niet te beseffen, hoe de politieke en de maatschappe lijke verhoudingen in Nederland lig gen. Misschien hebben de verkiezin gen van deze week hem iets duidelijk gemaakt. Gruyters. Jan Blok en Ton Regtien om er maar enkelen te noemen hebben er meer van be grepen. Wie weet, komt de inkeer bij vele partijen nog vóór de volgende verkiezingen, al hebben wij er een hard hoofd in bij de al zovele Jaren hardleerse partijen. Cals dachten wij wijzer, juist binnen zijn eigen partij; hij gaf er bovendien steeds blijk van, niet op zijn mondje gevallen te zijn. Nu ziet het ernaa1' uit, dat dat toch niet tot de onmogelijkheden behoort, aldus V. N. de echte Amerikaanse en beste ter wereld! 'n blijvende uitkomst! Paniek is een slechte gemoedstoe stand voor gezagsdragers, zo stelt .Vrij Nederland' lonafh.) vast. Als een burgemeester in ziin beleid en zijn openbaar optreden aaarvan blijk geeft, kan dat voor een stad als Am sterdam ernstige gevolgen hebben maar als een premier zijn hoofd kwijt raakt, ofschoon hij zijn hart op de tong had gedeponeerd, dan zou het volk reden hebben om in paniek te raken. En dat alles vanwege wat demonstraties in de hoofdstad en me rendeels loyale oppositie, die alleen een revolutionair aanzien kreeg door inadequate politiereactie, gaat het weekblad verder. Ernstig is wel. dat vooraanstaande politicien bewinds lieden agent en rechter venvarren, dat zij demonstraties ondemocratisch noemen, dat zij bewijzen gelijkstellen met aanwijzingen, tegen beter weten in hun loslippigheid öp rekening van inschrijven en dus de eerlijk- Advertentie) De grote Amerikaanse automobielfa brieken hebben voor hun in het najaar te tonen collectie voor 1967 drie nieuwe merken en mogelijk de eerste 12-cilin- derauto sinds dertig jaar op stapel staan. Andere opvallende punten aan de nieuwe auto's zijn de lange, vloeiende lijnen, Europees aandoende modellering, verlenging van de reeds lange motorkap, korte .Mustang'-achtige koffer en een voorkomen herinnerend aan een op springen staande tijger, zoals reeds te vinden is in de naar Amerikaanse maat staven revolutionaire Öldsmobile Toro- nado. Het zal gedaan zijn met de gladde lijn van voor- tot achterbumper, inplaats waarvan de auto's meer het .tijger'-Idee zullen be lichamen door een hoge achterbumper en een Iets naar voren overhellen van de ge hele auto. Als nieuwe modellen zullen op de markt verschijnen een sportieve Che vrolet, die het moet opnemen tegen de zeer succesvolle Ford Mustang, een stalgenoot voor de Mustang, afkomstig van de Lin- coln-Mercury-afdeling en een nieuwe Ca dillac, die met de Toronado, de Buick Ri viera en de Ford Thunderbird thuishoort In de afdeling luxe-auto's-met-persoonlijk- stempeL De nieuwe Chevrolet draagt nog steeds de naam .Panther'maar volgens Industriële zegs lieden zal hij omgedoopt, worden in Cheetah'. Ford heeft met zijn Mustang in de afgelopen twee jaar een stevige voorsprong veroverd op het terrein van de laaggeprijsde, sportieve auto, en heeft reeds meer dan een miljoen Mustangs verkocht. De Mustang krijgt uit eigen concern een concurrent in de .Cougar' van Lincoln-Mercury, die echter een conven tioneler lijn zal krijgen. Cadillac is volgens zegslieden van plan het oude merk La Salie weer op de markt te brengen, met een 12 ci linder motor. Cadillac was de laatste fabriek die in Amerika 12 cilinders vervaardigde tot halverwege de jaren '30 maar vervaar digde tot 1949 een auto met een 16 cilinder motor. De nieuwe La Salie zal evenals de To ronado voorwielaandrijving krijgen. Buick, die in dezelfde luxe klasse goede zaken doet met de Riviera, heeft geen onmiddellijke plan nen om van de cardanas af te stappen. Vol gens sommige berichten wil Ford een vier- deurs .Thunderbird' gaan .verkopen voor hand having van zijn positie op de markt voor duurdere auto's. druk leggen op de veiligheid. Er zijn geen plannen voor de introductie van nieuwe mo toren. Alleen American Motors, die afwil van zijn reputatte als katje ln een wereld van tij gers zal volgens berichten het aantal paarde- krachten in zijn standaardtypen opvoeren. Dit streven zou echter niets meer betekenen dan Plastics Door de scherpe prijsstijging van zink zul len in de auto's van 1967 meer plastics worden verwerkt. Zo zat id vele gevallen plastic worden gebruikt in de grille en verdere afwerking, welke tendens zteb waarschijnlijk tot in 1968 zal voortzetten. Ook koper wordt steeds schaarser en duur der en er worden reeds onderzoekingen verricht om radiatoren van aluminium te vervaardigen. Chrysler, die van zijn 1960-modellen ee: diator heef', geplaatst, wil d len voor 1967 meer doen. Een gezaghebbende zegsman kon geruchten ontkennen dat produktie van turbine motoren Volgens sommige berichten was pij. na 30 miljoen dollar aan kosten te hebben uitgegeven, king gekomen dat turbtoemo schikt zijn voor auto's wegens die zijn verbonden aan de maas de zeer precieze turbineschoep zegsman zijn sinds de eerste turbine-auto's verbeteringen a het ontwerp en heeft wen ee voor plaatsing achterin een ai Ondanks alle nog heersende pi een verder experimenteren i door de geboekte vooruitgang. ontwikkel inga- Ongeveer 18 procent minder brandstof zou een verbrandingsmotor van een au to bij aanzienlijk minder lawaai gebrui ken, als de brandstof niet in de lucht stroom van een cabarateur maar door de ultrageluidsgolven van een elektrisch aangedreven kwartsstaaf verstoven en met de verbrandingslucht vermengd zou worden. Tot dit resultaat zijn ge leerden van het Duitse Instituut voor Motorvoertuigen en Verbrandingsmoto ren van de technische hogeschool in Stuttgart gekomen. De onderzoekingswerkzaamheden In Stuttgart bevinden zich nog in het ontwikkelingssta dium, maar de proeven verlopen veelbelovend. Het ls alleen nog een kwestie van tijd, dan zal ook de Duitse industrie of het Bonds- mintsterie van verkeer zich met de verdere ontwikkeling van dit idee bezighouden. Het gebruik van ultrageluidsverstuivers inplaats van een carburateur zou namelijk er ook voor zorgen, dat de uitlaatgassen ongevaarlijk wor den. omdat bijna het hele koolstofgehalte van de brandstof omgezet zou worden in het niet giftige kooldioxyde. Het produkt van de ge deeltelijke koolstofoxydatie. het zeer giftige koolmonoxyde, zou dan nog slechts in zeer kleine sporen aanwezig zijn. Bij de tegen woordig gebruikte motoren bestaat en groot deel van het uitlaatgas uit koolmonoxyde. De Duitse geleerden hebben uitgevonden, dat ultrageluidsgolven met meer dan 16.000 trillingen per seconde een brandstof straal tot een nevel met een voor de verbranding gunstige druppelgrootte kunnen verstuiven. Bij de proeven werd aan het einde van een Kalmer aan TRIUMPH MD Chrysler, die tweemaal een strop leed by het introduceren van een zeer progressieve lijn, doet het dit jaar kalm aan. In de jaren '30 kwam dit concern met de stroomlijn, die te- taal niet aansloeg bij het publiek, hoewel het basisidee toegepast werd in alle auto's van na de tweede wereldoorlog. In 1961 en 1962 pio nierde de maatschappij met de lange neus, korte achterbrug en Europese lyn. De ver koop Liep sterk terug en Chrysler sloot zich in 1963, na verschuivingen in de topdirectie, weer aan by de massa en vergenoegt zich thans met het gadeslaan van de lancering van zijn Ideeën door de hele Amerikaanse auto mobielindustrie. Wat de carrosserie betreft, deze zal van de hoekige vormen overstappen op de ronde, en het dak zal meer in het geheel worden opge nomen, zonder dat het lager wordt. Ook zal meer glas worden gebruikt in de nieuwe mo dellen. Op één na zullen alle grote merken een eind maken aan de pk-race en meer na- In Australië wordt een speciaal model van de Triumph 2000 gebouwd en verkocht, dat Is bestemd voor de zakenman of leidinggevend persoon, die wat sportiever wil rijden. De meest opvallende uiterlijke verfraaiing van het model MD de Initialen van .managing director' is een stel verchroomde spaak- wielen, die de spoorbreedte ongeveer 5 cm verbreden. Op de koplampen zyn patatschep pers' aangebracht. Binnen is het gewone stuurwiel vervangen door een stuurwiel met houten rand en drie lichtmetalen spaken, met een kleinere door snee, een versnellingshandleknop van een bij passende houtsoort, een toerenteller en een elektrische klok afzonderlijk boven op het dashboard, terwijl een r dlo met drukknopbe diening tot de standaarduitrusting behoort. Overdrive is ook gemonteerd en werkt op de derde en vierde versnelling, wat het totaal van de versnellingen vooruit op zes brengt. speciaal voor dit boei geslepen kwartiMftaaf een metalen plaat bevestigd. Nadat het kristal onder lnvl<»-d van ho< c- frequente wisselspanning was aan draat, werd een dunne brandstof straal -gen de rn talen plaat gespoten. Door de draaiende r>'- kaatste de brandstof In dc vorm van e» vel wolk terug. Een motor, die deze ne een passende dosering aanzoog, werkte ze experimenten zonder enige moei Daar de motor bij het gebruik va geluidsverstuivers niet zoveel aan r behoeft te verrichten, kun de leven* zlenljjk worden verlengd. De Delftse advocaat en procureur, mr van der Veen, pielt In het Jongste n van het Nederlands Juristenblad voor ring van de .groene kaart' voor auto's, ren en scooters in Nederland er van ee net achter de voor- of aebtern.it van au. waarop zichtbaar Ls voor welke tijdvakken motorrijtuigenbelasting is betaald en de w a- verzekering is voldaan. Nu de wet op de verplichte w a-verzekering ruim één jaar van kracht ls, kan volgens mr Van der Veen worden vastgesteld dat de poli tie in Nederland vrijwel geen controle op na koming van de verzekeringsplicht kan hon den, omdat niemand van deze verzekering enig bewijs behoeft te kunnen lonen, ."n de praktijk was hem gebleken dat als een n li- verzekerde bestuurder na een ongeval teg-n een polltie-verbalisant zegt, dat hij verzeker is bij de eerste de beste maatschappij die hem te binnen schiet, dit prompt ln het verbaal wordt opgenomen en niet wordt geverifieerd. Op deze wijze ls er dus vrijwel geen straf sanctie op niet-nakomlng van öe verzeke- ringspllcht. De politie heeft geen redeltji.e mogelijkheid bij de papierencontrole. Dat ge brek kan worden verholpen door Invoering van de .groene kaart', ook in Nederland Wa*. in het buitenland is vereist, kan toch ook ln Nederland gelden, aldus mr Van der Veen. Daarnaast lijkt het hem noodzakelijk dat de wetgever studie gaat maken van de moge lijkheid van een meer simpele wijze van con trole op betaling var de motorrijtuigenbelas ting en op voldoening aan de verzekerings plicht. Daarvoor stelt hij het vignet voor. De politie kan dan op eenvoudige wijze controle oefenen op het gehele stilstaande wagenpark. Nodig is dan wel dat bepaald wordt, dat ook belasting verschuldigd la voor elk motorrijtuig, dat zich op de openbare weg of op een open baar parkeerterrein bevindt. Daardoor wordt tevens bereikt dat alle niet rijklare auto's van de openbare weg en de parkeerterreinen kunnen worden verdreven, aldus mr Van der Veen. General Motors presenteerde op de automo- bieltentoonstelling te Genève de XVR. het eer ste experimentele model dut Vauxhall aan het pnbliek heeft getoond. Deze tweepersoons coupé werd ontworpen en gebouwd in het Engineering en Styling Center van Vauxhnll te Luton in Engeland. De XVR is ontworpen om snelheden van meer dan 160 km per uur te combineren met een goede hanteerbaarheid en tevens om een grote mate van veiligheid te paren aan comfort. Een grote spoorbreedte, laag zwaartepunt, een Ideale gewichtsverdeling en onafhankelijke wielophanging rondom zijn belangrijke facto ren in het bereiken van de vereiste rijkwali- teiten Andere veiligheidsmaatregelen zyn ondermeer: vast op de vloer gemonteerde stoelen, een val- beugel, een schokabsorberende en verstelbare stuurkolom en verstelbare pedalen. Om hinderlijke reflecties te vermijden is het interieur in mat zwart uitgevoerd. De carrosserie, welke ln windtunneltest be wezen heeft een geringe luchtweerstand te hebben, is zelfdragend. Een versterkingsbalk in de bodemplaat geeft het geheel de nodige buigsterkte. De speciale profilering van de bodemplaat op de plaats waar de stoelen ge monteerd zijn, geeft een extra beveiliging bij zijdelingse botsingen. De deuren scharnieren omhoog en naar buiten om slechts één draaipunt. Het ontbreken van voorruitstijlen vergemakkelijkt het in- en uit stappen. De motorkap scharniert ln zijn geheel naar voren voor een goede bereikbaarheid van de motor en het reservewiel. De achterkant, die toegang geeft tot de kofferruimte, scharniert, eveneens in zijn geheel, achterwaarts omhoog De achterruit is elektrisch intrekbaar en biedt tevens de mogelijkheid tot een gecontroleerde luchtclrculatle in combinatie met de luchtka- nalen voor ventilatie en verwarming in het interieur Voor en achtei zip dekrarhtigrlp si-hi 'mem men gemonteerd. Het pedalenslelsel is in Dil is de XVR, een experimentele Vauxhall, door de Britse division van General Motors te Genève tentoongesteld. hoogte verstelbaar, terwijl de 'engte van de stuurkolom en de hoek van net stuur wiel door middel van één bedien: gsknop ingesteld kunnen worden. De koplampen verzinken als zij niet in ge bruik zijn in de carrosserie. De spoorbreedte voor en achter is 1.42 m, de wielbasis 2,16 m. De totale lengte bedraagt 4,06 m, de breedte 1,64 m en de totale hoogte slechts 1,02 m. Op S Inch brede velgen zyn banden van de maat 500 x 15 gemonteerd. Er zijn geen specificaties voor motor er, trans missie, daar deze geen onderdeel vormer, van de ontwerpstudie. Het ontwerp laat echter ru'mte voor een grote flexibiliteit ln de keuze van krachtbron en transmissie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 19