6GHÏ mant8"
EERSTE TWAALFCILINDER
AUTO SINDS DERTIG JAAR
Bisschoppen
Beleid
Ontaarde traditie
P
PARADE
PARADE
It, VIEUX
IA
Vertekend beeld
Vraag
-4lil
Verkiezing
Paniek
Partij
C R,
maagtabletten
Collectie voor
volgend jaar
van Amerika
ULTRAGELUIDSVERSTUIVERS
VERVANGEN CARBURATEUR
Pleidooi vc
groene kaai
EERSTE EXPERIMENTELE VAUXHALL
Zaterdag 26 maart 1966
zaterdag
Het plotseling overladen van
de Haarlemse bisschop mgr
Van Dodewaard heeft ,De Tyd'
(r.-k.) met zorg vervuld. Het
blad maakt zich zo
i de
fie Haarlemse bisschop ia waar
schijnlijk onder zijn zware taak be
zweken. Mgr Bekkers is overwerkt
en heeft zich voor korte tijd moeten
terugtrekken. Van mgr De Vet en
mgr Moors verneemt men ook her
haaldelijk dat zij zich in aclit moeten
nemen en de overige bisschoppen
sohijnen van tijd tot tijd evenzeer
in een kwetsbare fysieke conditie te
verkerenHet ambt van bisschop
is heden ten dage geen sinecure',
aldus ,De Tijd.' die vervolgt:
,De vraag is echter of deze drukken
de bestuurlijke last voornamelijk ver
klaard moet worden uit de woelin-
gen die de kerk thans beroeren. Wij
menen dat er in sommige Nederland
se bisdommen een reeks bedrijfs
economische tekortkomingen is aan
te wijzen, die het noodzakelijke ,ma-
nagerswérk' van de bisschoppelijke
zielzorgers onnodig verzwaren. Ad-
ministratief-organisatorisch zit de
Nederlandse kerkprovincie zwak in
elkaar. Bij een overvloed aan werk
constateert men een tekort aan man
kracht, en dat nog wel terwijl een
aantal priesters zoekende is naar be
zigheden naast hun ambt.
Buitenstaanders geloven hun oren
niet als ze vernemen dat de aarts
bisschop van Nederland voor de ad-
mins tratieve organisatie van het Ne
derlandse episcopaat met een perso
neelsbezetting van vier man vol
staat. Dit lijkt het volmaakte tegen
deel van de bureaucratische ambte
narij bij andere overheden. Maar zo'n
overdrijving naar de andere kant kan
evenmin goed zijn. Hier komen fou
ten uit voort, zoals onlangs nog de
ongelukkige regeling van het ge
mengde Huissense huwelijk, of nog
recenter de uitgifte van de jaarlijk
se bisschoppelijke vastenbrief, waar
mee nagenoeg geen enkele bisschop
zich erg ingenomen acht. Dit soort
fouten werkt natuurlijk ook niet heil
zaam op de kerkelijke gezagscrisis
waarvan velen de mond vol hebben.
Maar nog erger dan fouten zijn de
ongelukken die uit de gebrekkige
bestuurlijke situatie kunnen voortko
men. Hoewel het ons .bekend is dat
men in kerkelijke milieus altijd kop
schuw wordt bij zulke zakelijke be
grippen als bedrijfsorganisatie en ad
ministratieve bestuursinrichting, mag
men toch pleiter voor een doorlich
ting van de administratieve organi
satie op haar doelmatigheid. Het
soort martelaarschap waartoe nu de
bisschoppen veroordeeld worden, is
voor de gelovigen, maar waarschijn
lijk ook voor de hemel heilloos. Ook
bisschoppen verdienen een mens
waardig bestaan', aldus J)e Tijd'.
Wat eens een plezierige tradi
tie was het aanbieden van
het eerste kievitsei, bewijs van
de lente, aan de koningin
dreigt te ontaarden In een na
tionale aanval op de kieviten
stand, zo meent het vakblad
.Horeca'.
J3ijna alle commissarissen van de
koningin, honderden burgemeesters
en tal van directeuren van jrote be
drijven krijgen nu al een eerste kie
vitsei; door uitgeloofde premies en
het zoeken in wedstrijd- en klasse-
verband wordt in de weilanden een
geweld ontketend, dat behalve voor
de kieviten ook schadelijk ia voor
andere soorten vogels. Waarbij nog
komt, dat steeds meer ondeskundi-
gen mee zoeken die amper het ver
schil kennen tussen een ei van de
kievit en het ei van de grutto. In
het bestuur van de Nederlandse Ver
enigma tot Bescherming van Vogels
is zelfs de vraag gerezen of aan de
ze toenemende bedreiging van de
2 pakt
.Heerlijke Hollandse
sKON JAK/
V0°Rt_
FRITUREN
ZONDER SPATTEN-ZONDER WALM
D. I00.96.S5
kievit geen emde moet worden ge
maakt. Een mogelijkheid zou zijn de
koningin te vragen het eerste kie
vitsei niet meer te aanvaarden. Se
cretaris K. Zweers vertelde, dat men
deze belangrijke stap eigenlijk nu
nog niet xoïlde zetten. De traditie
moet een kans krijgen levend te blij
ven. Trouwens er zijn deskundigen,
die van mening zijn, da.t de kieviten
als de golf van jagers eenmaal over
de weilanden is gespoeld, in de ge-
alle ingewijden zijn het in ieder ge
val hier over eens: massaal eierzoe-
ken moet dringend worden ontraden.
De vogels lijden er onder.
Het Nederlandse volk heeft een
vertekend beeld van de binnen
vaart. Deze verzuchting slaakt
het weekblad .Schuttevaer',
dat in het bijzonder op de bres
staat voor de belangen van de
binnenvaart. Het blad schryft
onder meer:
De binnenvaart lean zich beklagen
over het beeld dat ons volk van haar
heeft. Een somber beeld, want de al
gemene opvatting overheerst, dat de
binnenscheepvaart een verdwijnende
tak van vervoer is. Er ia geen toe
komst meer. Hoe is dit beeld ont
staan, zal men zich afvragenf Wie
heeft dit beeld helpen ontstaan f Wij
mogen wel zeggen: de binnenvaart
zelf en de pers. De pers, omdat
die in de eerste plaats voor het pu
bliek interessant nieuws publiceert.
De binnenvaart, omdat zij verzuimt
stelselmatig de pers en dus het pu
bliek op de hoogte te houden van
de ontwikkeling. Men kan stellen
dat buiten het kleine wereldje van
de binnenvaart eigenlijk niemand iets
zinnigs over haar kan zeggen'.
En verder:
Bij al deze in het oog van het publiek
sombere berichten zal het moeite kos
ten om nu eens een ander beeld van
de binnenvaart te geven. Hiervoor is
een aanhoudende publiciteit nodig,
die een apparaat vereist, dat over
ruime middelen moet kunnen be
schikken om het brede publiek op
een juiste wijze voor te lichten, Wij
kunnen in dat opzicht bijzonder veel
leren van de landbouw, waarvoor
rijksoverheid en bedrijfsleven zich
veel moeite getroosten om het pu
bliek in te lichten. Mogen de werk
gevers- en werknemersorganisaties
zich toch beivust worden van een
goede voorlichting over de binnen
vaart!', aldus het blad.
iü«nnna-
In hotel Krasnapolsky in Amsterdam
hadden op de verkiezingsavond vier
partijen een zaal bezet: de PSP, de
Boerenpartij, de EVP en de AR-par-
tij (op het mededelingenbord stond
AR-party, maar zo'n feest was het
nu ook weer niet). In de andere za
len van Kras ging het vergader!even
echter rustig voort, getuige de vol
gende bezetters van zalen. In zaal A
de kampeervereniging Licht en
Lucht, i« zaal B de Orde der Ver-
draagzamen, in zaal D de expositie
Hr J. de Groot, in zaal E de exposi
tie Swift, in zaal F de Katholieki
Lectuur Voorziening en in de Grote
Zaal Möller Modes, zo wist de Volks
krant te melden. Voorts gehoord in
Kras: De Bijlmermeer ia gelukkig
geen probleem meer nu er .'i5.000
boeren in Amsterdam blijken te zijn.
aldus hetzelfde blad.
,Het Vrije Volk' (soc.) meent,
dat er ten aanzien van de rel
letjes In Amsterdam een con
sequent en zorgvuldig toege
past; beleid nodig Ls. Al jaren
lang hebben de politie en de
justitie een wisselend beleid
gevoerd. Er is geduld betracht
en er is geslagen. Er is na
arrestatie weer vrijgelaten en
er zyn rechtzaken geweest. Er
Is onvoorwaardelijk veroor
deeld en er ls voorwaardelijk
gestraft, aldus het blad, dat
vervolgt:
JSen dergelijk beleid moet zich wre
ken. De politie weet niet v;aaraan
zij toe is. En het publiek weet niet
waar de grens van het toelaatbare
ligt. Dat schept onzekerheid bij de
politie en dat geeft een gevoel van
willekeur en, kijken hoe ver men kan
gaan' bij een deel van het publiek.
Dat is een onduldbare en een ge
vaarlijke situatie. Wij menen dat het
hanteren van wapens door de politie
zonder dat ernaar wordt gestreefd
de verdachten ter berechting aan de
justitie over te geven, zoveel mogelijk
moet worden vermeden. Als er geen
arrest a,lie en geen berechting volgt
heeft het er de schijn van dal de
politie haar eigen peultjes moet dop
pen. Dat betekent dat. een vecht
partij noch voor de politie noch voor
liet publiek verdere gevolgen heeft.
En dat is een funeste gang van za
ken. Wie aan relletjes meedoet, moet
loeten dat zijn gedrag door de straf
rechter wordt beoordeeld met alle ge
volgen daarvan. De politieman 'die
bij een relletje optreedt moet weten
dat zijn optreden bij ae rechtszaak
tegen de verdachte aan de orde kan
komen. JSn verder:
,Zij die voor het handhaven van de
openbare orde in Amsterdam ver
antwoordelijk zijn, zouden vastbe
raden, gematigd en consequent moe
ten optreden. Daaraan heeft het al
jaren ontbroken'.
Wat doet men met een kandi
daat voor de gemeenteraad
van Amsterdam, die rookbom
men heeft gegooid aldus de'
.Groene Amsterdammer' naar
aanleiding van het feit, dat een
PvdA-kandidaat voor de ge
meenteraad van Amsterdam
op 10 maart rookbommen
heeft gegooid.
Met die vraag worstelt thans de
PvdA.
fie beantwoording daarvan lijkt een
kwestie van tijd. De publieke memo
rie is bijzonder kort. Tegen de raads
verkiezingen zal veel ergernis zijn
gesleten. Ten slotte kon de heer Von
deling onhmgs genoeglijk de tafel
delen met prinses Irene, tegenover
wie hij zich een jaar tevoren als ka
merlid toch ook niet al te vriendelijk
had opgesteld. Het kan dus zijn:
komt tijd, komt raad', meent fie
Groene'.
S o-l
.Er ls geen ramp gebeurd in
Nederland' schrijft vrijdag ,De
Gazet van Antwerpen' over de
uitslag van de verkiezingen
voor de provinciale staten in
Nederland. Het blad meent:
,Voor de twee grote partijen is het
wel een teken aan de wand. Niet
alleen in Nederland rijst de vraag
oj politiek niet veel te vaak over de
hoofden van de kiezers wordt be
dreven'.
Het .Belang van Limburg noemt de
verkiezingsuitslag een ,rnk naar de
extremen'. ,Het Laatste Nieuws'
meent, dat de rzenuwachtigheidin
Nederland door de verkiezingsuitslag
nog is toegenomen. ,Men spreekt van
een aardverschuiving. Bij nader in
zien lijkt deze de omvang te hebben
van een molshoop' aldus het blad,
dat een stemmenwinst van ruim
S00.000 voor de Boerenpartij en van
nog geen S00.000 voor de Pacifisten
op een stemmenaantal van 6.5 mil
joen .niet indrukicekkend' noemt.
e pers
heid niet in acht nemen. Als premier
Cals meent in Valkenburg te moeten
meehuilen in het rechtse koor om
toch vooral geen stemmen te verlie
zen, dan moet hij ook voor de conse
quenties buigen 'en niet praten over
een harde pers, als die alleen maar
exact is geweest.
Trekt diezelfde minister-president
een vergelijking tussen wat enkele
maanden geleden in Staphorst ge
beurde en de provo's In Amsterdam,
dan geeft hij blijk niet te beseffen,
hoe de politieke en de maatschappe
lijke verhoudingen in Nederland lig
gen. Misschien hebben de verkiezin
gen van deze week hem iets duidelijk
gemaakt. Gruyters. Jan Blok en Ton
Regtien om er maar enkelen te
noemen hebben er meer van be
grepen. Wie weet, komt de inkeer
bij vele partijen nog vóór de volgende
verkiezingen, al hebben wij er een
hard hoofd in bij de al zovele Jaren
hardleerse partijen. Cals dachten wij
wijzer, juist binnen zijn eigen partij;
hij gaf er bovendien steeds blijk van,
niet op zijn mondje gevallen te zijn.
Nu ziet het ernaa1' uit, dat dat toch
niet tot de onmogelijkheden behoort,
aldus V. N.
de echte Amerikaanse
en beste ter wereld!
'n blijvende uitkomst!
Paniek is een slechte gemoedstoe
stand voor gezagsdragers, zo stelt
.Vrij Nederland' lonafh.) vast. Als
een burgemeester in ziin beleid en
zijn openbaar optreden aaarvan blijk
geeft, kan dat voor een stad als Am
sterdam ernstige gevolgen hebben
maar als een premier zijn hoofd
kwijt raakt, ofschoon hij zijn hart op
de tong had gedeponeerd, dan zou
het volk reden hebben om in paniek
te raken. En dat alles vanwege wat
demonstraties in de hoofdstad en me
rendeels loyale oppositie, die alleen
een revolutionair aanzien kreeg door
inadequate politiereactie, gaat het
weekblad verder. Ernstig is wel. dat
vooraanstaande politicien bewinds
lieden agent en rechter venvarren,
dat zij demonstraties ondemocratisch
noemen, dat zij bewijzen gelijkstellen
met aanwijzingen, tegen beter weten
in hun loslippigheid öp rekening van
inschrijven en dus de eerlijk-
Advertentie)
De grote Amerikaanse automobielfa
brieken hebben voor hun in het najaar
te tonen collectie voor 1967 drie nieuwe
merken en mogelijk de eerste 12-cilin-
derauto sinds dertig jaar op stapel
staan. Andere opvallende punten aan
de nieuwe auto's zijn de lange, vloeiende
lijnen, Europees aandoende modellering,
verlenging van de reeds lange motorkap,
korte .Mustang'-achtige koffer en een
voorkomen herinnerend aan een op
springen staande tijger, zoals reeds te
vinden is in de naar Amerikaanse maat
staven revolutionaire Öldsmobile Toro-
nado.
Het zal gedaan zijn met de gladde lijn van
voor- tot achterbumper, inplaats waarvan
de auto's meer het .tijger'-Idee zullen be
lichamen door een hoge achterbumper en
een Iets naar voren overhellen van de ge
hele auto. Als nieuwe modellen zullen op
de markt verschijnen een sportieve Che
vrolet, die het moet opnemen tegen de zeer
succesvolle Ford Mustang, een stalgenoot
voor de Mustang, afkomstig van de Lin-
coln-Mercury-afdeling en een nieuwe Ca
dillac, die met de Toronado, de Buick Ri
viera en de Ford Thunderbird thuishoort
In de afdeling luxe-auto's-met-persoonlijk-
stempeL
De nieuwe Chevrolet draagt nog steeds de
naam .Panther'maar volgens Industriële zegs
lieden zal hij omgedoopt, worden in Cheetah'.
Ford heeft met zijn Mustang in de afgelopen
twee jaar een stevige voorsprong veroverd op
het terrein van de laaggeprijsde, sportieve
auto, en heeft reeds meer dan een miljoen
Mustangs verkocht. De Mustang krijgt uit
eigen concern een concurrent in de .Cougar'
van Lincoln-Mercury, die echter een conven
tioneler lijn zal krijgen. Cadillac is volgens
zegslieden van plan het oude merk La Salie
weer op de markt te brengen, met een 12 ci
linder motor. Cadillac was de laatste fabriek
die in Amerika 12 cilinders vervaardigde
tot halverwege de jaren '30 maar vervaar
digde tot 1949 een auto met een 16 cilinder
motor. De nieuwe La Salie zal evenals de To
ronado voorwielaandrijving krijgen. Buick, die
in dezelfde luxe klasse goede zaken doet
met de Riviera, heeft geen onmiddellijke plan
nen om van de cardanas af te stappen. Vol
gens sommige berichten wil Ford een vier-
deurs .Thunderbird' gaan .verkopen voor hand
having van zijn positie op de markt voor
duurdere auto's.
druk leggen op de veiligheid. Er zijn geen
plannen voor de introductie van nieuwe mo
toren. Alleen American Motors, die afwil van
zijn reputatte als katje ln een wereld van tij
gers zal volgens berichten het aantal paarde-
krachten in zijn standaardtypen opvoeren. Dit
streven zou echter niets meer betekenen dan
Plastics
Door de scherpe prijsstijging van zink zul
len in de auto's van 1967 meer plastics
worden verwerkt. Zo zat id vele gevallen
plastic worden gebruikt in de grille en
verdere afwerking, welke tendens zteb
waarschijnlijk tot in 1968 zal voortzetten.
Ook koper wordt steeds schaarser en duur
der en er worden reeds onderzoekingen
verricht om radiatoren van aluminium te
vervaardigen. Chrysler, die
van zijn 1960-modellen ee:
diator heef', geplaatst, wil d
len voor 1967 meer doen.
Een gezaghebbende zegsman
kon geruchten ontkennen dat
produktie van turbine motoren
Volgens sommige berichten was
pij. na 30 miljoen dollar aan
kosten te hebben uitgegeven,
king gekomen dat turbtoemo
schikt zijn voor auto's wegens
die zijn verbonden aan de maas
de zeer precieze turbineschoep
zegsman zijn sinds de eerste
turbine-auto's verbeteringen a
het ontwerp en heeft wen ee
voor plaatsing achterin een ai
Ondanks alle nog heersende pi
een verder experimenteren i
door de geboekte vooruitgang.
ontwikkel inga-
Ongeveer 18 procent minder brandstof
zou een verbrandingsmotor van een au
to bij aanzienlijk minder lawaai gebrui
ken, als de brandstof niet in de lucht
stroom van een cabarateur maar door
de ultrageluidsgolven van een elektrisch
aangedreven kwartsstaaf verstoven en
met de verbrandingslucht vermengd
zou worden. Tot dit resultaat zijn ge
leerden van het Duitse Instituut voor
Motorvoertuigen en Verbrandingsmoto
ren van de technische hogeschool in
Stuttgart gekomen.
De onderzoekingswerkzaamheden In Stuttgart
bevinden zich nog in het ontwikkelingssta
dium, maar de proeven verlopen veelbelovend.
Het ls alleen nog een kwestie van tijd, dan
zal ook de Duitse industrie of het Bonds-
mintsterie van verkeer zich met de verdere
ontwikkeling van dit idee bezighouden. Het
gebruik van ultrageluidsverstuivers inplaats
van een carburateur zou namelijk er ook voor
zorgen, dat de uitlaatgassen ongevaarlijk wor
den. omdat bijna het hele koolstofgehalte van
de brandstof omgezet zou worden in het niet
giftige kooldioxyde. Het produkt van de ge
deeltelijke koolstofoxydatie. het zeer giftige
koolmonoxyde, zou dan nog slechts in zeer
kleine sporen aanwezig zijn. Bij de tegen
woordig gebruikte motoren bestaat en groot
deel van het uitlaatgas uit koolmonoxyde.
De Duitse geleerden hebben uitgevonden,
dat ultrageluidsgolven met meer dan 16.000
trillingen per seconde een brandstof straal
tot een nevel met een voor de verbranding
gunstige druppelgrootte kunnen verstuiven.
Bij de proeven werd aan het einde van een
Kalmer aan TRIUMPH MD
Chrysler, die tweemaal een strop leed by het
introduceren van een zeer progressieve lijn,
doet het dit jaar kalm aan. In de jaren '30
kwam dit concern met de stroomlijn, die te-
taal niet aansloeg bij het publiek, hoewel het
basisidee toegepast werd in alle auto's van na
de tweede wereldoorlog. In 1961 en 1962 pio
nierde de maatschappij met de lange neus,
korte achterbrug en Europese lyn. De ver
koop Liep sterk terug en Chrysler sloot zich
in 1963, na verschuivingen in de topdirectie,
weer aan by de massa en vergenoegt zich
thans met het gadeslaan van de lancering van
zijn Ideeën door de hele Amerikaanse auto
mobielindustrie.
Wat de carrosserie betreft, deze zal van de
hoekige vormen overstappen op de ronde, en
het dak zal meer in het geheel worden opge
nomen, zonder dat het lager wordt. Ook zal
meer glas worden gebruikt in de nieuwe mo
dellen. Op één na zullen alle grote merken
een eind maken aan de pk-race en meer na-
In Australië wordt een speciaal model van de
Triumph 2000 gebouwd en verkocht, dat Is
bestemd voor de zakenman of leidinggevend
persoon, die wat sportiever wil rijden.
De meest opvallende uiterlijke verfraaiing van
het model MD de Initialen van .managing
director' is een stel verchroomde spaak-
wielen, die de spoorbreedte ongeveer 5 cm
verbreden. Op de koplampen zyn patatschep
pers' aangebracht.
Binnen is het gewone stuurwiel vervangen
door een stuurwiel met houten rand en drie
lichtmetalen spaken, met een kleinere door
snee, een versnellingshandleknop van een bij
passende houtsoort, een toerenteller en een
elektrische klok afzonderlijk boven op het
dashboard, terwijl een r dlo met drukknopbe
diening tot de standaarduitrusting behoort.
Overdrive is ook gemonteerd en werkt op de
derde en vierde versnelling, wat het totaal van
de versnellingen vooruit op zes brengt.
speciaal voor dit boei geslepen kwartiMftaaf
een metalen plaat bevestigd.
Nadat het kristal onder lnvl<»-d van ho< c-
frequente wisselspanning was aan draat,
werd een dunne brandstof straal -gen de rn
talen plaat gespoten. Door de draaiende r>'-
kaatste de brandstof In dc vorm van e»
vel wolk terug. Een motor, die deze ne
een passende dosering aanzoog, werkte
ze experimenten zonder enige moei
Daar de motor bij het gebruik va
geluidsverstuivers niet zoveel aan r
behoeft te verrichten, kun de leven*
zlenljjk worden verlengd.
De Delftse advocaat en procureur, mr
van der Veen, pielt In het Jongste n
van het Nederlands Juristenblad voor
ring van de .groene kaart' voor auto's,
ren en scooters in Nederland er van ee
net achter de voor- of aebtern.it van au.
waarop zichtbaar Ls voor welke tijdvakken
motorrijtuigenbelasting is betaald en de w a-
verzekering is voldaan.
Nu de wet op de verplichte w a-verzekering
ruim één jaar van kracht ls, kan volgens mr
Van der Veen worden vastgesteld dat de poli
tie in Nederland vrijwel geen controle op na
koming van de verzekeringsplicht kan hon
den, omdat niemand van deze verzekering
enig bewijs behoeft te kunnen lonen, ."n de
praktijk was hem gebleken dat als een n li-
verzekerde bestuurder na een ongeval teg-n
een polltie-verbalisant zegt, dat hij verzeker
is bij de eerste de beste maatschappij die hem
te binnen schiet, dit prompt ln het verbaal
wordt opgenomen en niet wordt geverifieerd.
Op deze wijze ls er dus vrijwel geen straf
sanctie op niet-nakomlng van öe verzeke-
ringspllcht. De politie heeft geen redeltji.e
mogelijkheid bij de papierencontrole. Dat ge
brek kan worden verholpen door Invoering
van de .groene kaart', ook in Nederland Wa*.
in het buitenland is vereist, kan toch ook ln
Nederland gelden, aldus mr Van der Veen.
Daarnaast lijkt het hem noodzakelijk dat de
wetgever studie gaat maken van de moge
lijkheid van een meer simpele wijze van con
trole op betaling var de motorrijtuigenbelas
ting en op voldoening aan de verzekerings
plicht. Daarvoor stelt hij het vignet voor. De
politie kan dan op eenvoudige wijze controle
oefenen op het gehele stilstaande wagenpark.
Nodig is dan wel dat bepaald wordt, dat ook
belasting verschuldigd la voor elk motorrijtuig,
dat zich op de openbare weg of op een open
baar parkeerterrein bevindt. Daardoor wordt
tevens bereikt dat alle niet rijklare auto's
van de openbare weg en de parkeerterreinen
kunnen worden verdreven, aldus mr Van der
Veen.
General Motors presenteerde op de automo-
bieltentoonstelling te Genève de XVR. het eer
ste experimentele model dut Vauxhall aan het
pnbliek heeft getoond. Deze tweepersoons
coupé werd ontworpen en gebouwd in het
Engineering en Styling Center van Vauxhnll te
Luton in Engeland.
De XVR is ontworpen om snelheden van meer
dan 160 km per uur te combineren met een
goede hanteerbaarheid en tevens om een grote
mate van veiligheid te paren aan comfort.
Een grote spoorbreedte, laag zwaartepunt, een
Ideale gewichtsverdeling en onafhankelijke
wielophanging rondom zijn belangrijke facto
ren in het bereiken van de vereiste rijkwali-
teiten
Andere veiligheidsmaatregelen zyn ondermeer:
vast op de vloer gemonteerde stoelen, een val-
beugel, een schokabsorberende en verstelbare
stuurkolom en verstelbare pedalen.
Om hinderlijke reflecties te vermijden is het
interieur in mat zwart uitgevoerd.
De carrosserie, welke ln windtunneltest be
wezen heeft een geringe luchtweerstand te
hebben, is zelfdragend. Een versterkingsbalk
in de bodemplaat geeft het geheel de nodige
buigsterkte. De speciale profilering van de
bodemplaat op de plaats waar de stoelen ge
monteerd zijn, geeft een extra beveiliging bij
zijdelingse botsingen.
De deuren scharnieren omhoog en naar buiten
om slechts één draaipunt. Het ontbreken van
voorruitstijlen vergemakkelijkt het in- en uit
stappen.
De motorkap scharniert ln zijn geheel naar
voren voor een goede bereikbaarheid van de
motor en het reservewiel. De achterkant, die
toegang geeft tot de kofferruimte, scharniert,
eveneens in zijn geheel, achterwaarts omhoog
De achterruit is elektrisch intrekbaar en biedt
tevens de mogelijkheid tot een gecontroleerde
luchtclrculatle in combinatie met de luchtka-
nalen voor ventilatie en verwarming in het
interieur
Voor en achtei zip dekrarhtigrlp si-hi 'mem
men gemonteerd. Het pedalenslelsel is in
Dil is de XVR, een experimentele Vauxhall,
door de Britse division van General Motors
te Genève tentoongesteld.
hoogte verstelbaar, terwijl de 'engte van
de stuurkolom en de hoek van net stuur
wiel door middel van één bedien: gsknop
ingesteld kunnen worden.
De koplampen verzinken als zij niet in ge
bruik zijn in de carrosserie.
De spoorbreedte voor en achter is 1.42 m, de
wielbasis 2,16 m. De totale lengte bedraagt
4,06 m, de breedte 1,64 m en de totale hoogte
slechts 1,02 m. Op S Inch brede velgen zyn
banden van de maat 500 x 15 gemonteerd.
Er zijn geen specificaties voor motor er, trans
missie, daar deze geen onderdeel vormer, van
de ontwerpstudie. Het ontwerp laat echter
ru'mte voor een grote flexibiliteit ln de keuze
van krachtbron en transmissie.