het heilzame werk van willibrord „Hoe heeft het oude Hulst feest ge vierd rondom zijn Sint Willibrordus- bosilïek! Zooveel eeuwen heef» hef Vloamsche volk van Zeeland die kerk nu al gekend in haar middeleeuw- schen luister en glorie, doch in later tijd ook in haar li|den en verlatenheid. Het twaalfde eeuwfeest van den Apos tel en Patroon van stad en land van Hulst mocht de katholieke bevolking echter wederom vieren in het volledig bezit van haar monumentale basiliek, die zoo langen tijd tot voor enkele jcren goeddeels vereenzaamd stond. Was er niet alle reden om het eeuw feest van Willibrord met zoo groot- sche sier en vreugde te herdenken als gisteren geschied is en ongetwijfeld ook zal gevierd worden in de komen de dagen Zondag 30 juli 1939, twaalf eeuwen na het overlijden van Willibrord, begon nen de feesten, die tot 7 augustus zou den duren. „Alleman was op de been", zo gaat het verslag verder, „toen gis termorgen Monseigneur Hopmans ar riveerde en de pontificale Hoogmis in de kerk opdroeg, alleman ook, toen 's middags de symbolische optocht uit trok en 's avonds de première ging van hef fleurige feeërieke kijkspel aan den voet van de basiliek." Uit de omtrek waren er duizenden ge komen om de symbolische optocht te zien. De harmonie „Vlijt en volhar ding", die voor deze optocht speciale muziek had ingestudeerd, opende de stoet. Vervolgens kwam er een groep, die uitbeeldde hoe de toestand was voordot Willibrord hier zoveel eeuwen geleden het evangelie predikte. De omschrijving spreekt van een uiting van het zinnelijke heidendom. Meisjes dansten rondom een meiboom. „Dan treden uit den nacht van het heiden dom de kinderen des Lichts naar voren in deze streken. Sint Willibrord ver richt een wonder op Walcheren en wij zien dan tot inkeer gekomen Fran ken die luisteren naar het Evangelie woord van de Angelsaksische monni ken". Waarop steunt onze kennis over Willi brord in deze streken? De twee voor naamste en rechtstreekse bronnen zijn de levensbeschrijving door Alcuinus en de mededelingen van Beda in zijn Kerkelijke geschiedenis van het Engel- sche volk. Bij Beda gaat het om het feitelijke relaas, terwijl Alcuinus de stichting van zijn lezers beoogt en al lerlei wonderverhalen te berde brengt Omstreeks 690 predikte Willibrord op Wulpen, gelegen voor Vlaanderen, het evangelie en van daar begof hij zich vermoedelijk naar Walcheren. Het is Alcuinus die vertelt, dat er op Wal cheren op bepaalde tijden een afgods beeld vereerd werd. In vurige ijver wilde de man Gods het beeld ver brijzelen, maar de tempelwachter wist dit te verhinderen. Een andere lezing is dat Willibrord zich hierbij verwond de. Later toonde men te Westkapelle nog de sporen van het bloed. Wij weten van het heiligdom te Domburg waar de godin Nehalennia werd ver eerd. Vermoedelijk een godin die al leen op Walcheren werd aanbeden. Waarheid en verdichtsel zijn onher kenbaar vermengd, maar het verhaal kan kernen van waarheid bevatten. Hoe ook de feiten geweest zijn, deken Rops vertolkte alaus de gevoelens: Hoe schoon zijn de voeten dergenen die ons de blijde boodschap brengen Op 18 juli 1939 schreef hij: Dor.kcoar jubelen wij bij het twaalfde eeuwfeest van deze Apostel der Nederlanden en Vlaanderen. Hij heeft het kruis hie- geplant en onze voorouders de Chris telijke zedenleer en beschaving ge bracht. Voor de zondagavond wos het open luchtspel St. Willibrord aangekondigd. „Toen vrijwel nog niemand in den lande de aandocht gevestigd had of dit eeuwfeest mocht Jan Vuysters er in slagen de geestdrift wakker 1e sloor voor een zoo grootsch mogelijke vie ring en begon hij aan zijn nieuwe werk „Willibrord Neerlond's Apostel" De opvoering te Hulst was de eerste in een speciale bewerking. Het eerste bedrijf werd als volgt om schreven: „Achtste eeuwsche edelen, hoevenaars, krijgers en kooplieden (zullen) samenstroomen naar de ding plaats waar een indrukwekkend oogst feest wordt gehouden. Heidensche priesters maken hier den offerdiens- gereed. Koning Radboud nadert te midden van zijn legeroversten. Vreug devuren worden ontstoken en offer dieren geslacht. Wichelaars voorspel len uit net bloed der dieren rampen voor Stad en Land indien men de vreemde priesters die de jager Wur- sing zag, vrij laat rondloopen." Na deze openingscène volgen allerlei ver wikkelingen, waorbij Radboud wordt getroffen door de moed van Willi brord en zijn gezellen. De monniken krijgen verlof in hun tenten de nacht door te brengen, maar de volgende dag moeten zii het land verlaten Verder kwam het die avond niet: ee' hevige onweersbui maakte het spelen onmogelijk. Het jaar 1939 deed een stroom van literatuur over Willibrord het licht zien. Erens schrijft in het voorwoord van zijn biografie: De Nederlanden her denken dit jaor 1939 het eeuwgetij van het afsterven van den H. Willi brord, die over onze gouwen het eer ste christen geloofszoad uitstrooide en een Nederlandsche Kerk organiseerde Aan het slot verhaalt de schrijver hoe bij haast ol de kerken door de heilige gesticht het St. Willibrordsputje blee; voortbestaan. De wonderen die hi; verrichtte hebben bijna clle betrekking op water en wijn „Dikwijls is daa- sprake over water, dat Willibrord ver schafte bij groote droogte, of in de buurt van de zee fwe denken aan het putje bij Zoufelonae), waar het treffen van zoet water een weldaad was, of aan dorstige lieden." We laten Erens nog even aan het woord: „De heilige apostel was zijn 82ste levensjaar begonnen. De zielen welke hij voor het ware geloof gewon nen had, vormden christen gemeenten en zij stonden sterk in een georgani seerd parochieleven. In rechtmatige fierheid mocht de grijsaard zijn werk overschouwen, vanaf de kusten van de Noordzee uitgestrekt tot tegen het duitsch achterland." In de nacht ven 6 op 7 november 739 overleed Willi brord. Twaalf eeuwen later werd hij herdacht. 1939. Een jaar later waren de kusten van de Noordzee tof tegen het duitsch achterland bezet, moer hiervan kon niet gezegd worden: hoe schoon zijn de voeten dergenen die ons de blijde boodschap brengen. De Hulster Sint Willibrordusbasiliek voor de verwoesting.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 15