PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT De Zes stellen beslissing uit REIZEN PER TREIN RUIM 7 PROCENT DUURDER Onderhandelingen bij AKU mislukt Winterweer veroorzaakt ongevallen en kooplust Met ingang van 4 februari IAAj Frankrijk wenst voor februari tot akkoord te komen Hulp BEZOEK - Z0WER WINTERJAS - AAN SCHIPHOL Fondsvorming het breekpunt OPPERRECHTER VAN RH0DESIË IN LONDEN Vakbonden van havenarbeiders plegen overleg Prinses Christina woont nu in Amersfoort MAAR NERGENS IS ER SPRAKE VAN ALARMSITUATIE 209e jaargang - no. 15 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN •dv. 3647/3643)Middelt IradactUi W. LmtIoi n C. A. de Kek AbonnimtnUprli. 68 c II. rad. 2078/3169, edv. 2373). len mededelingen 21/, a lerlcf. Kleine edv. 6140 (M.9. red. 7833, edv.'s213). Ooelbi if regel, (min. 1 1,75). „Brieven bureeu vi I. 2911. ïlerlkeee. Woensdag 19 januari 1966 De ministers van de zes EEG- landen hebben gisteravond beslo ten hun besprekingen over de crisis; in de Europese gemeenschappen de volgende week voort te zetten zon der ook maar één positief resul taat te hebben bereikt. De vergade ring in de bijzondere ministerraad van de EEG, die maandag en giste ren in Luxemburg is gehouden, ein digde in een algemeen pessimisme over de mogelijkheid, dat nog een akkoord tussen Frankrijk en zijn vijf EEG-partners kan worden be reikt. De Nederlandse minister van bnltenland- se zaken, mr. J. M. A. H. Luns, zei ech ter niet aUe hoop te willen opgeven. ,Ik ga niet naar Straatsburg (waar liy een vergadering zal bewonen van het Europese parlement) in een wanhoops- stemming", zei hij. Zijn Duitse collega, G. Schriider, bleek echter evenmin de toekomst van de EEG rooskleurig in te zien en deze sprak ook openlijk zijn bezorgdheid over de verdere ontwikke lingen uit. Voordat de bijzondere ministerraad van de EEG, dus wederom zonder de Euro pese commissie, weer op 28 en 29 janua ri in Luxemburg bijeenkomt zullen de ambassadeurs van de ,zes' bij de Euro pese gemeenschappen bijeenkomen om te trachten een mogelijkheid van een compromis tussen het standpunt van Frankrijk en zijn vyf EEG-partners (Duitsland, Italië en de drie Benelux- landen) te vinden. De belangrijkste geschilpunten zijn nog steeds de door Frankrijk verlangde hand having van het vetorecht in de minister raad van de EEG en beperking van de bevoegdheden van de Europese com missie. Daarover zal trouwens de vol gende week het verdere overleg gaan. Maar daarnaast heeft Frankrjjk de kwestie van de fusie der Europese exe cutieven aan de orde gesteld in een werkprogramma voor de komende acti viteiten van de EEG, dat door minister Luns een .straf tijdschema' werd ge noemd. Voor 1 februari Daarin stellen de Fransen voor om vóór 1 februari een akkoord te bereiken over (1) de kwestie van het vetorecht, dat zij willen handhaven ondanks het feit dat het EEG-verdrag dit jaar daarvoor de besluiten met gekwalificeerde meer derheid voorschrijft, (2) over de tien punten die zij hebben voorgesteld ,ter verbetering van de verhouding tussen Europese commissie en EEG-minister- raad', doch die in feite neerkomen op een kortwieking van de commissie, en (3) over de samensmelting van de drie Europese executieven: de Hoge Autori teit van de EGKS. de EEG-commissie en de Euratom-commissie. Nieuwe commissie Begin februari zou zo kondigde de Franse minister van buitenlandse za ken, Couve de Murvllle, gistermiddag aan de .zes" overeenstemming moeten bereiken over de samenstelling van de uit 14 leden nieuwe Europese commis sie, die een overkoepelend orgaan zou vormen voor alle drie Europese gemeen schappen en over de roulering van het voorzitterschap van deze commissie. Vóór 18 april zouden de zes EEG-lan- den overeenstemming moeten hebben be reikt over de leden, die in deze com missie zullen zetelen. Als dit allemaal op tijd wordt bereikt aldus betoogde de Franse minister dan zou Frank rijk kunnen meewerken aan de totstand koming van dc nog altijd niet vastge- NIEUWE NS-SLOGAN: ,VOOR EEN KWARTJE MEER. HEEN EN WEER' Met ingang van 4 februari aanstaande zullen de Nederlandse Spoorwegen de reizigerstarieven met gemiddeld 7,2 procent verhogen. Bovendien worden en kele nieuwe kaartsoorten geïntroduceerd. De goedkeuring op de daartoe strek kende voorstellen van NS door de staatssecretaris van verkeer en waterstaat, ir. S. A. Posthumus, is gistermiddag afgekomen. Een enkele reis (eerste en tweede klas) wordt 7,5 a 8 procent duurder, een retour 6 procent. De algemene abonnementskaarten gaan 7,7 procent meer kosten. Voor de maand- en weektrajectkaarten komt de prijsverhoging neer op 8 procent. Het .vooroorlogse' avondretour, dat in september 1964, de spoorwegjubileum- maand, een korte come-back beleefde en waarvoor toen veel belangstelling en waardering bleek te bestaan, wordt opnieuw ingevoerd. De prijs ervan wijkt iets af van die voor de jubileumretours. Het nieuwe avondretourtje kost namelijk evenveel als een enkele reis plus 25 cent. Het zal, behalve op vrijdag en zondag (avonden, die in verband met de dan heersende drukte moesten worden uitge sloten) geldig zijn vanaf 18.30 uur. De spoorwegen hebben er al een slogan voor: ,voor een kwartje meer, heen en weer'. Trajectkaart ciering van waarover in juni van vorig jaar de cri sis is ontstaan. .Lichtpunten' Naast de sombere vooruitzichte' voor de opheffing van de crisis, na de ver geefse pogingen van de afgelopen twee dagen om tot een verzoening tussen Frankrijk en de ,vijf' te komen, meende minister Luns toch lichtpunten te kunnen ontdekken. ,WiJ weten nu precies wat Frankrijk wil', zei hij. ,Er waren nogal tegenstrg- dige berichten over hun wensen. Er is nu duidelijkheid gekomen. Ik had een lichte hoop, dat de Franse regering met een aanvaardbare formule zou komen voor hun wensen over de werking van de gemeenschappen. De ,vyf' hebben thans duidelijk gemaakt, dat voor hen de handhaving van het vetorecht in de EEG onaanvaardbaar is. De eenheid van de .vijf' is er'. Twee vrouwen in bed gestikt In haar woning in Alphen aan de Rijn is gistermorgen de 83-jarlge weduwe M. M. Singerling-Sogongan met haar doch ter, de 50-jarige weduwe J. C. Goedhart- Singerling dood in bed aangetroffen. Beide vrouwen sliepen op een klein ka mertje, waar de gehele nacht een buta gaskachel had gebrand. Sectie door de pathaloog-anatoom B. Makking van het gerechtelijk laboratorium in Den Haag heeft uitgewezen, dat beide vrouwen door zuurstofgebrek, veroorzaakt door het laten branden van de niet op een schoorsteen aangesloten kachel, om het leven zijn gekomen. Nieuw is ook de introductie van een vijfdaagse trajectkaart, waar mee men een aanpassing heeft ver kregen met de vijfdaagse werk week. De vijfdaagse kaart wordt iets goedkoper dan de huidige ze vendaagse, zodat voor de reizigers die dit abonnement in feite maar vijf dagen gebruikten, geen prijs verhoging optreedt. Tegelijk met de introductie van het vijfdaagse trajectabonnement verdwijnt de zesdaagse weekkaart, waaraan verschillende beperkingen verbon den waren. DODE. VERMISTE EN 72 GEWONDEN IN DUITSE RAFFINADERIJ Een vernietigende ontploffing in een olieraffinaderij bij Kelster- bach in de nabijheid van Frankfort heeft gisteren minstens één dode geëist. Er werden 72 mensen ge wond, van wie er 20 nog in levens gevaar verkeren. Eén wordt ver mist. Het aantal slachtoffers zou waarschijn lijk nog hoger geweest zijn wanneer niet het merendeel van de werknemers juist naar de kantine was gegaan. Onder de 600 arbeiders die zich nog op het terrein bevonden brak paniek uit. Door de druk golf werden tot een kilometer in de om trek ruiten vernield en deuren ontzet. Gisteravond schoten uit een voorraad- tank met zeer ontplofbare stof nog metershoge vlammen op. Vermoed wordt dat de ontploffing is veroorzaakt tijdens herstelwerkzaamheden in een compres sorstation van de aethyleenfabriek. De omgekomen arbeider en een levensge vaarlijk gewonde zouden daar gewerkt hebben. Voorlopig wordt de schade op verscheidene miljoenen mark geschat. Jeugdkaart De jeugdkaart, die thans door scholieren zowel als door jonge werknemers wordt gebruikt, gaat op de helling. Per 1 maart 1966 wordt een scholierenkaart ingevoerd, die 5 procent duurder zal zijn dan de huidige jeugdkaart. Voor het verkrijgen hiervan moet een verklaring van de school worden overgelegd. In een overgangsperiode naar de .normale' abonnement, tot 1 oktober 1966, kunnen andere minderjarigen gebruik blijven maken van de jeugdkaarten (die echter 17 procent meer zullen kosten dan nu) Abonnementen Naast het niet in prijs verhoogde achtdaagse abonnement van 40 gulden wordt, eveneens per 1 maart, een driedaags toeristisch abonnement ingevoerd. Hiermee kan men onbe perkt gebruik maken van de spoor wegen in het westen van het land (met als .buitengrens' Amsterdam- Hilversum-Utrecht-Gouda-Rotterdam -Hoek van Holland) en van de stede lijke bussen en trams in Amsterdam. Den Haag en Rotterdam. Dit drie daagse abonnement gaat 25 gulden kosten (tweede klas) of 35 gulden (eerste klas). De prijs van de vastrechtkaart, die recht geeft op onbeperkte aanschaf van enkele reizen eerste of tweede klas voor half geld, blijft 25 gulden per maand. Perronkaartje Het perronkaartje wordt 5 cent duur der en gaat een kwartje kosten. Voor reservering in internationale treinen moeten de reizigers 1,50 gaan betalen inplaats van 1,25. Ook de tarieven voor bagagevervoer worden opgetrokken. iet afgelopen Jaar beliepen de inkom sten van de Nederlandse Spoorwegen uit het reizigersvervoer 325 miljoen gul den. De tariefsverhoging van 7,2 pro cent zou dus kunnen resulteren In een meeropbrengst van 23,4 miljoen. Maar deze berekening is waarschijnlijk te op timistisch, aangezien de tariefsverho ging pas in februari Ingaat. Bovendien heeft de ervaring geleerd, dat hogere tarieven meestal gepaard gaan met een zeker vervoersverlies. Zoals bekend verwachten de NS voor het boekjaar 1965 een verlies van 25 miljoen gulden. CLAUS VON AMSBERG ONDERGING DE .LUCHTDOOP' Claus von Amsberg heeft helemaal geen winterjas, althans dat meent zijn secretaris, mr. C. J. van Schel le. Deze deelde dit op een desbe treffende vraag mede aan het ein de van het werkbezoek, dat de ver loofde van onze kroonprinses gis teren In het kader van zjjn alge mene oriëntatieprogramma over de Nederlandse economie aan Schiphol bracht. De heer Von Amsberg heeft van de koude weinig last en vindt het hinderlijk zich telkens van zijn jas te moeten ontdoen of deze te moe ten aantrekken. Schiphol bleek eigenlijk te groot te zijn om het in één dag behoorlijk te bezichtigen. De heer Von Amsberg stelt zich daarom voor nog eens terug te komen ten einde ook nog aan dacht te besteden aan andere vita le onderdelen van de luchthaven, zoals de rijksluchtvaartdienst en de twee kleinere Nederlandse luchtvaartmaatschappijen: Mar tins Air Charter en Schreiner Air ways. Gistermiddag was Claus von Ams berg de gast van de KLM-direc- tie. Samen met dr. G. van der Wal president-directeur, bezichtigde hij de technische afdeling en onder- het trainingscentrum van de KLM. .Inderdaad spreekt de heer Von Amsberg al zeer behoorlijk Neder lands', vertelde mr. Van Schelle. .Dankzij het feit, datwij op alle werkbezoeken Nederlands spreken is zijn vocabulaire al aardig uitge breid. Het komt echter nog wel voor, dat hy bij meer diepgaande gesprekken over ingewikkelde on derwerpen verzoekt zijn vragen in het Duits te mogen stellen'. Zelf sprak mr. Van Schelle !n het begin uitsluitend Engels met de heer Von Amsberg. Waarom geen Duits? Mr. Van Schelle wilde eerst het antwoord schuldig blijven. La ter kwam het hoge woord er toch Foto: de heer Claus von Amsberg in een cockpit van een DC-8, die voor revisie in een hangar stond. uit: ,Mljn Duits is zo erbarmelijk, dat Von AmBberg tegen me zei: spreek liever Engels of zelfs Ne derlands, want dan begrijp ik je beter". Het ligt in de bedoeling ook na het huwelijk op 10 maart deze werkbezoeken voort te zetten. Be schermheerschappen heeft de toe komstige prinsgemaal nog niet willen accepteren. Of hij straks maatschappelijke functies zal gaan vervullen en zo ja welke kon mr. Van Schelle nog helemaal niet zeg gen. Morgen gaan prinses Beatrix en haar verloofde per Fokker Friend ship van Soèslerberg naar Gstaad in Zwitserland voor een korte win tersport-vakantie. Mr. Van Schel le verwacht het paar omstreeks 5 februari op Soesterberg terug. VAKBONDEN BERADEN ZICH OVER ULTIMATUM Na bijna zes uur onderhandelen in het hoofdgebouw van de AKU in Arnhem, slechts onderbroken door een korte lunch-pauze, zijn de partijen bij de collectieve arbeidsovereenkomst bij de AKU zonder tot overeenstemming te zijn gekomen uit elkaar gegaan. ,Het is een mislukking geworden', verklaarde dr ir J. H. E. Hessels, lid van de AKU-hoofddirectie, die namens de AKU de onderhandelingen heeft gevoerd. matum van nog niet bekende Inhoud zul len stellen, maar de AKU-directie houdt er rekening mee dat een eventuele actie zal kunnen bestaan uit een langzaam- aanactie. Het woord staking is tijdens het overleg gisteren niet gevallen. De AKU heeft de acht b(j de cao's be trokken werknemersbonden vier voor stellen gedaan om het vastlopen van de onderhandelingen te voorkomen. Zy kwamen er op neer thans overeenstem ming te krijgen over de cao's en over de kwestie van de fondsvorming op een la ter ogenblik, ter sprake te brengen na dat daarover landelijk overeenstemming is bereikt. Na een uitvoerig beraad hebben de werknemersvertegenwoordigers deze voorstellen afgewezen, omdat zij niet veel verwachten van het overleg in de Stichting van de Arbeid. Zjj willen de bevoordeling van de geoorganiseerden per onderneming behandelen. Deze Canadees uit Winnipeg geejt alle Nederlanders, die kampen met een koud aangezicht, het advies een neuswarmer te dragen. Bovendien flatteert zo'n neusmof... De vakbonden hebben aangekondigd dat zij in de ledenvergaderingen die van daag zullen worden gehouden, hun standpunten aan de leden bekend zullen maken en machtiging zullen vragen tot verdere acties by de AKU in welke vorm dan ook over te gaan. De werkne mersvertegenwoordigers hebben laten biyken dat zij de AKU-directle een ulti- De opperrechter van Rhodesië, sir Hugh Beadle, is gisteren per vlieg tuig in Londen aangekomen voor besprekingen met premier Harold Wilson. In een verklaring, die door het ministe rie voor betrekkingen met het gemene best op Londen Airport werd uitgegeven, wordt gezegd dat sir Hugh een bezoek brengt aan Engeland voor besprekingen met de Britse regering nadat .een over eenkomst is bereikt tussen de Britse re gering en gouverneur sir Humphrey Gibbs' in Rhodesië. In diplomatieke kring is vernomen dat sir Hugh naar Londen is gekomen op uitnodiging van de Britse regering en niet een boodschap komt overhandigen van premier Ian Smith en diens rebellen- Voorts is uit dezelfde diplomatieke bron nen vernomen dat toen minister Bottom- ley verleden week zijn reis naar Salis bury uitstelde en derhalve geen bespre king kon hebben met de Britse gouver neur in Rhodesië, sir Humphrey Gibbs, sir Hugh Beadle tenslotte maar naar Engeland werd uitgenodigd. Beadle, die 60 jaar oud ls, staat op vertrouwelijke voet met de gouverneur en gaat veel met hem om. De positie van Beadle wordt, naar men verwacht, niet in gevaar gebracht door deze reis naar Londen omdat Smith ervan op de hoogte is en kenneiyk geen bezwaar heeft gemaakt. Geen breuk De vakbonden, zo verklaarde hun woordvoerder, de heer B. ter Borch van de Algemene Bedryfsgroepen- centrale, kunnen thans nog niet zeg gen dat er sprake is van een breuk met de AKU-directie. ,Die kan wel ontstaan door de gebeurtenissen die eventueel als gevolg van het mis lukken van dit overleg volgen. De verantwoordelijkheid daarvoor is ter beoordeling aan de geschiedschry- vers', aldus verklaarde de heer Ter Borg gisteravond op een door de (Zie slot pag. 3 kol. 1) De drie werknemersbonden die by de totstandkoming van de liavcn-cao's voor Rotterdam en Amsterdam zyn betrok ken (de Nederlandse en de katholieke Bond van Vervoerspersoneel en de Christelijke Bedryfsgroepencentrale) hebben gistermiddag in Utrecht contact met elkaar gehad. Zoals bekend hebben hun leden en met name die van de NBV bezwaar tegen de cao-voorstellen. Bovendien spe len ook in het havenbedryf de moeilijk heden met de werkgevers over het geven van voordelen aan individuele vakbonds leden een rol. De drie bonden hebben gistermiddag besloten, zich eerst ln el- gen kring te beraden op de mogeiykhe- den om uit de Impasse te komen, alvo rens men gezamenlijk verdere stappen gaat ondernemen. (Van onze Haagse redactie) Sinds anderhalve maand woont prinses Christina niet meer op Soestdyk doch in Amersfoort, waar zy is opgenomen in het gezin van de longarts dr A. Höwelcr. De dochter van dr Höweler is een goede vriendin van de jongste prinses en is samen met haar op het Amersfoort® lyceum geweest. De secretaresse van de prinses, mejuffrouw N. de Vlieger, heeft medegedeeld, dat dit verblyf buiten Soestdijk .gezien moet worden in het licht van een zelfstandiger in het leven staan van een opgroeiend meisje.' Hoe lang prinses Christina, die op 18 februari 19 jaar wordt, in Amersfoort zal blyven, is nog niet bekend, doch zeer waarschijnlijk wel gedurende de duur van haar studie aan de academie ,De Horst', van het instituut Kerk en We reld in Driebergen. Zij volgt hier sinds september een aantal cursussen op het gebied van de culturele geschiedenis en le sociologie, die speciaal voor haar zijn Er zullen Sn Nederland wel een aan tal mensen zijn, die zich de ogen hebben uitgewreven toen ze lazen, dat minister Bot, die voor Nederland de hulp aan onderontwikkelde landen re gelt. zijn honderden miljoenen niet zo vlot kwijt kan. In het afgelopen jaar Is hij met 90 miljoen gulden blijven zitten, terwHI toch ailerwege propagandisten rond gaan. die vertellen dat er op korte ter mijn voor de ontwik kelingslanden nog miljarden bedragen nodig zijn en dat het Westen tekortschiet met het voteren van die miljarden. Nu mag men dat overschot van 90 miljoen niet toeschrijven aan laks heid In Nederland. Er is een stevig be drag by. dat niet aanvaard werd door Indonesië omdat Indonesië ten bate van West-Irlan geen hulp meer aan vaardt via de Verenigde Naties. En er zyn ook bedragen by. die bleven staan omdat bepaalde ontwikkelingsprojecten geheel bulten de schuld van Neder land maar moeizaam op gang kwa men. Daaruit biykt, dat net verlenen van hulp niet zo eenvoudig is als de op timisten denken. Het is zelfs tamelijk moeilijk projecten te vinden, die naar het oordeel van wes terse economen een bevredigend pers pectief bieden en die bovendien nog vlot uitvoerbaar zijn. Meestal moet men by grotere projecten steeds weer rekening houden met een lange aanlooptijd, en met vertragende verrassingen, die voortvloeien uit de maatschappelijke structuur in de ont wikkelingslanden. Tveel beschouwt daarnaast het grote publiek in westerse landen en ook in Nederland de ontwikkelings hulp als een vorm van liefdadigheid. Zo in de trant van: ,Kom laten we een Srocent van ons nationale inkomen of- eren voor dit menslievende doel, dan hebben we onze naastenliefde getoond'. Dat is een veel te gemakkelijke en daardoor onjuiste benadering. Er zit wel een element van naastenliefde in de ontwikkelingshulp, maar zij is in de eerste plaats bedoeld om te geraken tot een beter functioneren van de samenle ving in de ontwikkelingslanden en tot het scheppen van meer welvaart. Dat nu is een zware opgaaf, die er toe leidt, dat bij het verlenen van ontwikkelings hulp wat hogere eisen gesteld moe ten worden, waaraan het hulpverlenende .apparaat' in Nederland dient te voldoen en waaraan ook het ontvangende .appa raat' in het andere land niet kan ontko men. Wj vinden het daarom niet zo verba zingwekkend, dat minister Bot met een stevig deel van zijn geld blijft zit ten. Het moet voor hem gaan om de nuttige en verantwoorde besteding van de gelden en als hij zo'n besteding op korte termyn niet kan vinden, dan is het maar beter dat even de hand op de portemonnee wordt gehouden totdat be tere proposities komen of totdat het .apparaat' in het ontvangende land het samenspel met het gevende land ook politiek! beter kan spelen. Een geheel andere vraag ls of de Ne derlandse regering niet een aan zienlijk groter bedrag beschikbaar moet stellen voor arbeid, die veel meer dan de ontwikkelingshulp ligt op het zuivere terrein van de liefdadigheid. Wy denken daarby in de eerste plaats aan landen, waar de bevolking door honger, door oorlog enz. in ellende is geraakt en waarby op korte termijn geholpen moet worden. De Nederlandse regering heeft nog nauwelijks een vinger opgelicht voor de zwaargetroffen bevolking van Zuid-Vietnam. Het Rode Kruis is niet in actie gekomen. Dat is bijzonder te betreuren, temeer waar het hier gaat om slachtoffers van communistische en links-extreme agres sie. Moeten wij soms zeggen, dat in onze sa menleving, de links-extreme elementen handiger zijn in het ontketenen en af dwingen van hulpacties voor mensen die elders weliswaar in nood verkeren, maar die van twijfelachtige politieke re putatie zyn? AMBASSADEUR FOUCHÉ VERLIEST MILJOENEN (Van onze Haagse redactie) Dr J. J. Fouché, de ambassadenr van Znid-Afrika in Den Haag, heeft vrijwel zyn gehele vermogen verloren doordat vijf vissersbedrijven, waarvoor hij finan cieel borg stond, over de kop zyn gegaan. De schulden lopen ln de miljoenen gul dens. De ambassadeur is op 9 december jl naar Kaapstad gereisd om te proberen, door verkoop van zijn andere bezittingen vol doende geld te verkrijgen om de schul den te betalen. In september 1964 schat te hij de waarde van zijn aandelen in de vyf ondernemingen op 5 miljoen gulden. Dr Fouché heeft de borgstelling inder tijd getekend zonder enige vrees voor financiële nadelen omdat de visserij in Zuid-Afrika over het algemeen een zeer goed florerende bedrijfstak is. EXTRA WERK IN ZIEKENHUIZEN EN WINKELS ,Op de meeste plaatsen droog weer met opklaringen. Van avond en vannacht hier en daar mist. Aanvankelijk zwakke, la ter matige oostelijke wind. Mati ge tot strenge vorst'. Dat zei gisteren de anonieme juffrouw, die tot ons begon te spreken toen we het nummer 003 bel den. Dat betekent ook, dat we voor zover wij het kunnen bekijkenvoorlopig nog het zelfde weer houden, met alle gevolgen vandien. In de eerste plaats denkt ieder een natuurlijk aan de ijspret, maar er hangt meer mee samen. Diverse middenstanders staan lachend aan de rand van het ijs. Het koude weer en de vele mo gelijkheden om uitgebreid aan diverse winterse genoegens deel te nemen brengt duidelijke pie ken in de verkoopcurve van be- artikelen. Maar het is niet allemaal pret, wat de sneeuwklok slaat. In de ziekenhnizen worden de mensen binnengebracht voor wie het een ogenblikje al te glad was, die een of andere ledemaat braken bij een ongelukkige val. De garages en aanverwante bedryven krijgen de gevolgen van de gladheid op de weg onder ogen. blijkt, dat het aantal ongelukken dit jaar betrekkelyk gering is. JDe ge bruikelijke dingetjes', zei men, .het valt heel erg mee'. Of: ,Je hebt wel eens winters, dat de een na de andere binnenkomt met fracturen, maar nu loopt het wel los'. Er wordt natuuriyk wel meer en veel meer zelfs, gebroken dan wan neer de winter geen sneeuw en ys meebrengt, maar dit seizoen is onder de .gladde winters' tot nog toe gun stig. Men heeft het vooral in de poliklinieken wat drukker, maar aaar heeft men op gerekend, dat is inherent aan de gladheid. Het zijn de normale ongemakjes van de win ter. Slechts een deel van de patiënten die iets gebroken hebben moet wor den opgenomen, voornamelyk de men sen met beenletsel. De arm- en pols klanten kunnen in de meeste gevallen na behandeld te zijn door naar huis. Van een alarmsituatie ls absoluut geen sprake. Vliegende schaatsen In sportwinkels daarentegen gaat het af en toe wel op een alarm situatie ïyken: de schaatsen vlie gen de deur uit. Voortdurend moe ten er nieuwe bestellingen worden gedaan bij de fabrieken, die van zelfsprekend ook onder hoogspan ning werken. .Schaatsen onder de schoenen zetten, we krijgen het haast niet aangewerkt' zei een handelaar in sportartikelen, die tussen een paar gehaaste klanten door nog even tijd vond om ons tele foontje te beantwoorden. .Het loopt prima. Het kan niet beter', is de algemene mening van de winke liers die schaatsen verkopen. Het pu bliek wil vooral de duurdere catego rieën schaatsen, die met aangezette schoenen. Noren en kunstschaatsen, ze zijn haast niet aan te slepen. .Het is haast niet aan te slijpen', luidde het commentaar by een schaatsen- slijpery. Ook in de andere branches gaat er wel het een en ander over de toon bank. .Hebt U veel laarzen verkocht vroegen w Breskens. maar. Alles is uitverkocht', was het antwoord. De dames maken dus een druk gebruik van de mogelykheden, die deze wintermode biedt oni de be nen door middel van nappa of suède laarzen tegen de kou te beschermen. Natuurlyk zijn niet alle schoenhan dels al door de voorraad laarzen heen, maar het is een byzonder ge wild artikel gebleken. Verder verkopen de schoenwinke liers grote hoeveelheden ander schoei sel. als het maar warm is. Van pan toffels tot voor herenmode zynde halfhoge gevoerde schoenen. In de kledingmagazijnen is men deze dagen zoals gebruikelijk erg druk met de uitverkoop. Maar daarnaast (Zie slot pag. 2 kol. 4)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 1