PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
De Zes
stellen
beslissing
uit
REIZEN PER TREIN RUIM 7 PROCENT DUURDER
Onderhandelingen bij AKU mislukt
Winterweer veroorzaakt ongevallen en kooplust
Met ingang van 4 februari
IAAj
Frankrijk wenst
voor februari tot
akkoord te komen
Hulp
BEZOEK - Z0WER WINTERJAS - AAN SCHIPHOL
Fondsvorming het breekpunt
OPPERRECHTER
VAN RH0DESIË
IN LONDEN
Vakbonden van
havenarbeiders
plegen overleg
Prinses Christina
woont nu in
Amersfoort
MAAR NERGENS IS
ER SPRAKE VAN
ALARMSITUATIE
209e jaargang - no. 15
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
•dv. 3647/3643)Middelt
IradactUi W. LmtIoi
n C. A. de Kek AbonnimtnUprli. 68 c
II. rad. 2078/3169, edv. 2373).
len mededelingen 21/, a lerlcf. Kleine edv.
6140 (M.9. red. 7833, edv.'s213). Ooelbi
if regel, (min. 1 1,75). „Brieven bureeu vi
I. 2911. ïlerlkeee.
Woensdag 19 januari 1966
De ministers van de zes EEG-
landen hebben gisteravond beslo
ten hun besprekingen over de crisis;
in de Europese gemeenschappen de
volgende week voort te zetten zon
der ook maar één positief resul
taat te hebben bereikt. De vergade
ring in de bijzondere ministerraad
van de EEG, die maandag en giste
ren in Luxemburg is gehouden, ein
digde in een algemeen pessimisme
over de mogelijkheid, dat nog een
akkoord tussen Frankrijk en zijn
vijf EEG-partners kan worden be
reikt.
De Nederlandse minister van bnltenland-
se zaken, mr. J. M. A. H. Luns, zei ech
ter niet aUe hoop te willen opgeven.
,Ik ga niet naar Straatsburg (waar liy
een vergadering zal bewonen van het
Europese parlement) in een wanhoops-
stemming", zei hij. Zijn Duitse collega,
G. Schriider, bleek echter evenmin de
toekomst van de EEG rooskleurig in
te zien en deze sprak ook openlijk zijn
bezorgdheid over de verdere ontwikke
lingen uit.
Voordat de bijzondere ministerraad van
de EEG, dus wederom zonder de Euro
pese commissie, weer op 28 en 29 janua
ri in Luxemburg bijeenkomt zullen de
ambassadeurs van de ,zes' bij de Euro
pese gemeenschappen bijeenkomen om
te trachten een mogelijkheid van een
compromis tussen het standpunt van
Frankrijk en zijn vyf EEG-partners
(Duitsland, Italië en de drie Benelux-
landen) te vinden.
De belangrijkste geschilpunten zijn nog
steeds de door Frankrijk verlangde hand
having van het vetorecht in de minister
raad van de EEG en beperking van de
bevoegdheden van de Europese com
missie. Daarover zal trouwens de vol
gende week het verdere overleg gaan.
Maar daarnaast heeft Frankrjjk de
kwestie van de fusie der Europese exe
cutieven aan de orde gesteld in een
werkprogramma voor de komende acti
viteiten van de EEG, dat door minister
Luns een .straf tijdschema' werd ge
noemd.
Voor 1 februari
Daarin stellen de Fransen voor om vóór
1 februari een akkoord te bereiken over
(1) de kwestie van het vetorecht, dat
zij willen handhaven ondanks het feit
dat het EEG-verdrag dit jaar daarvoor
de besluiten met gekwalificeerde meer
derheid voorschrijft, (2) over de tien
punten die zij hebben voorgesteld ,ter
verbetering van de verhouding tussen
Europese commissie en EEG-minister-
raad', doch die in feite neerkomen op
een kortwieking van de commissie, en
(3) over de samensmelting van de drie
Europese executieven: de Hoge Autori
teit van de EGKS. de EEG-commissie en
de Euratom-commissie.
Nieuwe commissie
Begin februari zou zo kondigde de
Franse minister van buitenlandse za
ken, Couve de Murvllle, gistermiddag
aan de .zes" overeenstemming moeten
bereiken over de samenstelling van de
uit 14 leden nieuwe Europese commis
sie, die een overkoepelend orgaan zou
vormen voor alle drie Europese gemeen
schappen en over de roulering van het
voorzitterschap van deze commissie.
Vóór 18 april zouden de zes EEG-lan-
den overeenstemming moeten hebben be
reikt over de leden, die in deze com
missie zullen zetelen. Als dit allemaal
op tijd wordt bereikt aldus betoogde
de Franse minister dan zou Frank
rijk kunnen meewerken aan de totstand
koming van dc nog altijd niet vastge-
NIEUWE NS-SLOGAN: ,VOOR EEN KWARTJE MEER. HEEN EN WEER'
Met ingang van 4 februari aanstaande zullen de Nederlandse Spoorwegen de
reizigerstarieven met gemiddeld 7,2 procent verhogen. Bovendien worden en
kele nieuwe kaartsoorten geïntroduceerd. De goedkeuring op de daartoe strek
kende voorstellen van NS door de staatssecretaris van verkeer en waterstaat, ir.
S. A. Posthumus, is gistermiddag afgekomen.
Een enkele reis (eerste en tweede klas) wordt 7,5 a 8 procent duurder, een
retour 6 procent. De algemene abonnementskaarten gaan 7,7 procent meer
kosten. Voor de maand- en weektrajectkaarten komt de prijsverhoging neer op
8 procent.
Het .vooroorlogse' avondretour, dat in september 1964, de spoorwegjubileum-
maand, een korte come-back beleefde en waarvoor toen veel belangstelling en
waardering bleek te bestaan, wordt opnieuw ingevoerd. De prijs ervan wijkt iets
af van die voor de jubileumretours. Het nieuwe avondretourtje kost namelijk
evenveel als een enkele reis plus 25 cent. Het zal, behalve op vrijdag en zondag
(avonden, die in verband met de dan heersende drukte moesten worden uitge
sloten) geldig zijn vanaf 18.30 uur. De spoorwegen hebben er al een slogan
voor: ,voor een kwartje meer, heen en weer'.
Trajectkaart
ciering van
waarover in juni van vorig jaar de cri
sis is ontstaan.
.Lichtpunten'
Naast de sombere vooruitzichte' voor
de opheffing van de crisis, na de ver
geefse pogingen van de afgelopen twee
dagen om tot een verzoening tussen
Frankrijk en de ,vijf' te komen, meende
minister Luns toch lichtpunten te kunnen
ontdekken.
,WiJ weten nu precies wat Frankrijk
wil', zei hij. ,Er waren nogal tegenstrg-
dige berichten over hun wensen. Er is
nu duidelijkheid gekomen. Ik had een
lichte hoop, dat de Franse regering met
een aanvaardbare formule zou komen
voor hun wensen over de werking van
de gemeenschappen. De ,vyf' hebben
thans duidelijk gemaakt, dat voor hen
de handhaving van het vetorecht in de
EEG onaanvaardbaar is. De eenheid van
de .vijf' is er'.
Twee vrouwen in
bed gestikt
In haar woning in Alphen aan de Rijn
is gistermorgen de 83-jarlge weduwe M.
M. Singerling-Sogongan met haar doch
ter, de 50-jarige weduwe J. C. Goedhart-
Singerling dood in bed aangetroffen.
Beide vrouwen sliepen op een klein ka
mertje, waar de gehele nacht een buta
gaskachel had gebrand. Sectie door de
pathaloog-anatoom B. Makking van het
gerechtelijk laboratorium in Den Haag
heeft uitgewezen, dat beide vrouwen
door zuurstofgebrek, veroorzaakt door
het laten branden van de niet op een
schoorsteen aangesloten kachel, om het
leven zijn gekomen.
Nieuw is ook de introductie van
een vijfdaagse trajectkaart, waar
mee men een aanpassing heeft ver
kregen met de vijfdaagse werk
week. De vijfdaagse kaart wordt
iets goedkoper dan de huidige ze
vendaagse, zodat voor de reizigers
die dit abonnement in feite maar
vijf dagen gebruikten, geen prijs
verhoging optreedt. Tegelijk met
de introductie van het vijfdaagse
trajectabonnement verdwijnt de
zesdaagse weekkaart, waaraan
verschillende beperkingen verbon
den waren.
DODE. VERMISTE EN
72 GEWONDEN IN
DUITSE RAFFINADERIJ
Een vernietigende ontploffing in
een olieraffinaderij bij Kelster-
bach in de nabijheid van Frankfort
heeft gisteren minstens één dode
geëist. Er werden 72 mensen ge
wond, van wie er 20 nog in levens
gevaar verkeren. Eén wordt ver
mist.
Het aantal slachtoffers zou waarschijn
lijk nog hoger geweest zijn wanneer niet
het merendeel van de werknemers juist
naar de kantine was gegaan. Onder de
600 arbeiders die zich nog op het terrein
bevonden brak paniek uit. Door de druk
golf werden tot een kilometer in de om
trek ruiten vernield en deuren ontzet.
Gisteravond schoten uit een voorraad-
tank met zeer ontplofbare stof nog
metershoge vlammen op. Vermoed wordt
dat de ontploffing is veroorzaakt tijdens
herstelwerkzaamheden in een compres
sorstation van de aethyleenfabriek. De
omgekomen arbeider en een levensge
vaarlijk gewonde zouden daar gewerkt
hebben. Voorlopig wordt de schade op
verscheidene miljoenen mark geschat.
Jeugdkaart
De jeugdkaart, die thans door scholieren
zowel als door jonge werknemers wordt
gebruikt, gaat op de helling. Per 1
maart 1966 wordt een scholierenkaart
ingevoerd, die 5 procent duurder zal zijn
dan de huidige jeugdkaart. Voor het
verkrijgen hiervan moet een verklaring
van de school worden overgelegd. In
een overgangsperiode naar de .normale'
abonnement, tot 1 oktober 1966, kunnen
andere minderjarigen gebruik blijven
maken van de jeugdkaarten (die echter
17 procent meer zullen kosten dan nu)
Abonnementen
Naast het niet in prijs verhoogde
achtdaagse abonnement van 40
gulden wordt, eveneens per 1 maart,
een driedaags toeristisch abonnement
ingevoerd. Hiermee kan men onbe
perkt gebruik maken van de spoor
wegen in het westen van het land
(met als .buitengrens' Amsterdam-
Hilversum-Utrecht-Gouda-Rotterdam
-Hoek van Holland) en van de stede
lijke bussen en trams in Amsterdam.
Den Haag en Rotterdam. Dit drie
daagse abonnement gaat 25 gulden
kosten (tweede klas) of 35 gulden
(eerste klas).
De prijs van de vastrechtkaart, die
recht geeft op onbeperkte aanschaf van
enkele reizen eerste of tweede klas voor
half geld, blijft 25 gulden per maand.
Perronkaartje
Het perronkaartje wordt 5 cent duur
der en gaat een kwartje kosten. Voor
reservering in internationale treinen
moeten de reizigers 1,50 gaan betalen
inplaats van 1,25.
Ook de tarieven voor bagagevervoer
worden opgetrokken.
iet afgelopen Jaar beliepen de inkom
sten van de Nederlandse Spoorwegen
uit het reizigersvervoer 325 miljoen gul
den. De tariefsverhoging van 7,2 pro
cent zou dus kunnen resulteren In een
meeropbrengst van 23,4 miljoen. Maar
deze berekening is waarschijnlijk te op
timistisch, aangezien de tariefsverho
ging pas in februari Ingaat. Bovendien
heeft de ervaring geleerd, dat hogere
tarieven meestal gepaard gaan met een
zeker vervoersverlies.
Zoals bekend verwachten de NS voor
het boekjaar 1965 een verlies van 25
miljoen gulden.
CLAUS VON AMSBERG ONDERGING DE .LUCHTDOOP'
Claus von Amsberg heeft helemaal
geen winterjas, althans dat meent
zijn secretaris, mr. C. J. van Schel
le. Deze deelde dit op een desbe
treffende vraag mede aan het ein
de van het werkbezoek, dat de ver
loofde van onze kroonprinses gis
teren In het kader van zjjn alge
mene oriëntatieprogramma over
de Nederlandse economie aan
Schiphol bracht.
De heer Von Amsberg heeft van
de koude weinig last en vindt het
hinderlijk zich telkens van zijn jas
te moeten ontdoen of deze te moe
ten aantrekken. Schiphol bleek
eigenlijk te groot te zijn om het in
één dag behoorlijk te bezichtigen.
De heer Von Amsberg stelt zich
daarom voor nog eens terug te
komen ten einde ook nog aan
dacht te besteden aan andere vita
le onderdelen van de luchthaven,
zoals de rijksluchtvaartdienst en
de twee kleinere Nederlandse
luchtvaartmaatschappijen: Mar
tins Air Charter en Schreiner Air
ways.
Gistermiddag was Claus von Ams
berg de gast van de KLM-direc-
tie. Samen met dr. G. van der Wal
president-directeur, bezichtigde hij
de technische afdeling en onder-
het trainingscentrum van de KLM.
.Inderdaad spreekt de heer Von
Amsberg al zeer behoorlijk Neder
lands', vertelde mr. Van Schelle.
.Dankzij het feit, datwij op alle
werkbezoeken Nederlands spreken
is zijn vocabulaire al aardig uitge
breid. Het komt echter nog wel
voor, dat hy bij meer diepgaande
gesprekken over ingewikkelde on
derwerpen verzoekt zijn vragen in
het Duits te mogen stellen'.
Zelf sprak mr. Van Schelle !n het
begin uitsluitend Engels met de
heer Von Amsberg. Waarom geen
Duits? Mr. Van Schelle wilde eerst
het antwoord schuldig blijven. La
ter kwam het hoge woord er toch
Foto: de heer Claus von Amsberg
in een cockpit van een DC-8, die
voor revisie in een hangar stond.
uit: ,Mljn Duits is zo erbarmelijk,
dat Von AmBberg tegen me zei:
spreek liever Engels of zelfs Ne
derlands, want dan begrijp ik je
beter".
Het ligt in de bedoeling ook na
het huwelijk op 10 maart deze
werkbezoeken voort te zetten. Be
schermheerschappen heeft de toe
komstige prinsgemaal nog niet
willen accepteren. Of hij straks
maatschappelijke functies zal gaan
vervullen en zo ja welke kon mr.
Van Schelle nog helemaal niet zeg
gen.
Morgen gaan prinses Beatrix en
haar verloofde per Fokker Friend
ship van Soèslerberg naar Gstaad
in Zwitserland voor een korte win
tersport-vakantie. Mr. Van Schel
le verwacht het paar omstreeks 5
februari op Soesterberg terug.
VAKBONDEN BERADEN ZICH OVER ULTIMATUM
Na bijna zes uur onderhandelen in het hoofdgebouw van de AKU
in Arnhem, slechts onderbroken door een korte lunch-pauze, zijn de
partijen bij de collectieve arbeidsovereenkomst bij de AKU zonder
tot overeenstemming te zijn gekomen uit elkaar gegaan. ,Het is een
mislukking geworden', verklaarde dr ir J. H. E. Hessels, lid van de
AKU-hoofddirectie, die namens de AKU de onderhandelingen heeft
gevoerd.
matum van nog niet bekende Inhoud zul
len stellen, maar de AKU-directie houdt
er rekening mee dat een eventuele actie
zal kunnen bestaan uit een langzaam-
aanactie. Het woord staking is tijdens
het overleg gisteren niet gevallen.
De AKU heeft de acht b(j de cao's be
trokken werknemersbonden vier voor
stellen gedaan om het vastlopen van de
onderhandelingen te voorkomen. Zy
kwamen er op neer thans overeenstem
ming te krijgen over de cao's en over de
kwestie van de fondsvorming op een la
ter ogenblik, ter sprake te brengen na
dat daarover landelijk overeenstemming
is bereikt.
Na een uitvoerig beraad hebben de
werknemersvertegenwoordigers deze
voorstellen afgewezen, omdat zij niet
veel verwachten van het overleg in de
Stichting van de Arbeid. Zjj willen de
bevoordeling van de geoorganiseerden
per onderneming behandelen.
Deze Canadees uit Winnipeg geejt
alle Nederlanders, die kampen met
een koud aangezicht, het advies een
neuswarmer te dragen. Bovendien
flatteert zo'n neusmof...
De vakbonden hebben aangekondigd dat
zij in de ledenvergaderingen die van
daag zullen worden gehouden, hun
standpunten aan de leden bekend zullen
maken en machtiging zullen vragen
tot verdere acties by de AKU in welke
vorm dan ook over te gaan. De werkne
mersvertegenwoordigers hebben laten
biyken dat zij de AKU-directle een ulti-
De opperrechter van Rhodesië, sir
Hugh Beadle, is gisteren per vlieg
tuig in Londen aangekomen voor
besprekingen met premier Harold
Wilson.
In een verklaring, die door het ministe
rie voor betrekkingen met het gemene
best op Londen Airport werd uitgegeven,
wordt gezegd dat sir Hugh een bezoek
brengt aan Engeland voor besprekingen
met de Britse regering nadat .een over
eenkomst is bereikt tussen de Britse re
gering en gouverneur sir Humphrey
Gibbs' in Rhodesië.
In diplomatieke kring is vernomen dat
sir Hugh naar Londen is gekomen op
uitnodiging van de Britse regering en
niet een boodschap komt overhandigen
van premier Ian Smith en diens rebellen-
Voorts is uit dezelfde diplomatieke bron
nen vernomen dat toen minister Bottom-
ley verleden week zijn reis naar Salis
bury uitstelde en derhalve geen bespre
king kon hebben met de Britse gouver
neur in Rhodesië, sir Humphrey Gibbs,
sir Hugh Beadle tenslotte maar naar
Engeland werd uitgenodigd. Beadle, die
60 jaar oud ls, staat op vertrouwelijke
voet met de gouverneur en gaat veel
met hem om.
De positie van Beadle wordt, naar men
verwacht, niet in gevaar gebracht door
deze reis naar Londen omdat Smith
ervan op de hoogte is en kenneiyk geen
bezwaar heeft gemaakt.
Geen breuk
De vakbonden, zo verklaarde hun
woordvoerder, de heer B. ter Borch
van de Algemene Bedryfsgroepen-
centrale, kunnen thans nog niet zeg
gen dat er sprake is van een breuk
met de AKU-directie. ,Die kan wel
ontstaan door de gebeurtenissen die
eventueel als gevolg van het mis
lukken van dit overleg volgen. De
verantwoordelijkheid daarvoor is ter
beoordeling aan de geschiedschry-
vers', aldus verklaarde de heer Ter
Borg gisteravond op een door de
(Zie slot pag. 3 kol. 1)
De drie werknemersbonden die by de
totstandkoming van de liavcn-cao's voor
Rotterdam en Amsterdam zyn betrok
ken (de Nederlandse en de katholieke
Bond van Vervoerspersoneel en de
Christelijke Bedryfsgroepencentrale)
hebben gistermiddag in Utrecht contact
met elkaar gehad.
Zoals bekend hebben hun leden en
met name die van de NBV bezwaar
tegen de cao-voorstellen. Bovendien spe
len ook in het havenbedryf de moeilijk
heden met de werkgevers over het geven
van voordelen aan individuele vakbonds
leden een rol. De drie bonden hebben
gistermiddag besloten, zich eerst ln el-
gen kring te beraden op de mogeiykhe-
den om uit de Impasse te komen, alvo
rens men gezamenlijk verdere stappen
gaat ondernemen.
(Van onze Haagse redactie)
Sinds anderhalve maand woont prinses
Christina niet meer op Soestdyk doch
in Amersfoort, waar zy is opgenomen in
het gezin van de longarts dr A. Höwelcr.
De dochter van dr Höweler is een goede
vriendin van de jongste prinses en is
samen met haar op het Amersfoort®
lyceum geweest. De secretaresse van de
prinses, mejuffrouw N. de Vlieger, heeft
medegedeeld, dat dit verblyf buiten
Soestdijk .gezien moet worden in het
licht van een zelfstandiger in het leven
staan van een opgroeiend meisje.'
Hoe lang prinses Christina, die op 18
februari 19 jaar wordt, in Amersfoort
zal blyven, is nog niet bekend, doch zeer
waarschijnlijk wel gedurende de duur
van haar studie aan de academie ,De
Horst', van het instituut Kerk en We
reld in Driebergen. Zij volgt hier sinds
september een aantal cursussen op het
gebied van de culturele geschiedenis en
le sociologie, die speciaal voor haar zijn
Er zullen Sn Nederland wel een aan
tal mensen zijn, die zich de ogen
hebben uitgewreven toen ze lazen, dat
minister Bot, die voor Nederland de
hulp aan onderontwikkelde landen re
gelt. zijn honderden miljoenen niet zo
vlot kwijt kan.
In het afgelopen jaar Is hij met 90
miljoen gulden blijven zitten, terwHI
toch ailerwege propagandisten rond
gaan. die vertellen
dat er op korte ter
mijn voor de ontwik
kelingslanden nog
miljarden bedragen
nodig zijn en dat het
Westen tekortschiet met het voteren
van die miljarden.
Nu mag men dat overschot van 90
miljoen niet toeschrijven aan laks
heid In Nederland. Er is een stevig be
drag by. dat niet aanvaard werd door
Indonesië omdat Indonesië ten bate
van West-Irlan geen hulp meer aan
vaardt via de Verenigde Naties. En er
zyn ook bedragen by. die bleven staan
omdat bepaalde ontwikkelingsprojecten
geheel bulten de schuld van Neder
land maar moeizaam op gang kwa
men. Daaruit biykt, dat net verlenen
van hulp niet zo eenvoudig is als de op
timisten denken.
Het is zelfs tamelijk moeilijk projecten
te vinden, die naar het oordeel van wes
terse economen een bevredigend pers
pectief bieden en die bovendien nog vlot
uitvoerbaar zijn.
Meestal moet men by grotere projecten
steeds weer rekening houden met een
lange aanlooptijd, en met vertragende
verrassingen, die voortvloeien uit de
maatschappelijke structuur in de ont
wikkelingslanden.
Tveel beschouwt daarnaast het grote
publiek in westerse landen en
ook in Nederland de ontwikkelings
hulp als een vorm van liefdadigheid.
Zo in de trant van: ,Kom laten we een
Srocent van ons nationale inkomen of-
eren voor dit menslievende doel, dan
hebben we onze naastenliefde getoond'.
Dat is een veel te gemakkelijke en
daardoor onjuiste benadering. Er zit
wel een element van naastenliefde in
de ontwikkelingshulp, maar zij is in de
eerste plaats bedoeld om te geraken tot
een beter functioneren van de samenle
ving in de ontwikkelingslanden en tot
het scheppen van meer welvaart. Dat nu
is een zware opgaaf, die er toe leidt, dat
bij het verlenen van ontwikkelings
hulp wat hogere eisen gesteld moe
ten worden, waaraan het hulpverlenende
.apparaat' in Nederland dient te voldoen
en waaraan ook het ontvangende .appa
raat' in het andere land niet kan ontko
men.
Wj vinden het daarom niet zo verba
zingwekkend, dat minister Bot met
een stevig deel van zijn geld blijft zit
ten. Het moet voor hem gaan om de
nuttige en verantwoorde besteding van
de gelden en als hij zo'n besteding op
korte termyn niet kan vinden, dan is
het maar beter dat even de hand op de
portemonnee wordt gehouden totdat be
tere proposities komen of totdat het
.apparaat' in het ontvangende land het
samenspel met het gevende land ook
politiek! beter kan spelen.
Een geheel andere vraag ls of de Ne
derlandse regering niet een aan
zienlijk groter bedrag beschikbaar moet
stellen voor arbeid, die veel meer dan
de ontwikkelingshulp ligt op het zuivere
terrein van de liefdadigheid. Wy denken
daarby in de eerste plaats aan landen,
waar de bevolking door honger, door
oorlog enz. in ellende is geraakt en
waarby op korte termijn geholpen moet
worden. De Nederlandse regering heeft
nog nauwelijks een vinger opgelicht
voor de zwaargetroffen bevolking van
Zuid-Vietnam. Het Rode Kruis is niet in
actie gekomen.
Dat is bijzonder te betreuren, temeer
waar het hier gaat om slachtoffers van
communistische en links-extreme agres
sie.
Moeten wij soms zeggen, dat in onze sa
menleving, de links-extreme elementen
handiger zijn in het ontketenen en af
dwingen van hulpacties voor mensen
die elders weliswaar in nood verkeren,
maar die van twijfelachtige politieke re
putatie zyn?
AMBASSADEUR FOUCHÉ
VERLIEST MILJOENEN
(Van onze Haagse redactie)
Dr J. J. Fouché, de ambassadenr van
Znid-Afrika in Den Haag, heeft vrijwel
zyn gehele vermogen verloren doordat
vijf vissersbedrijven, waarvoor hij finan
cieel borg stond, over de kop zyn gegaan.
De schulden lopen ln de miljoenen gul
dens.
De ambassadeur is op 9 december jl naar
Kaapstad gereisd om te proberen, door
verkoop van zijn andere bezittingen vol
doende geld te verkrijgen om de schul
den te betalen. In september 1964 schat
te hij de waarde van zijn aandelen in de
vyf ondernemingen op 5 miljoen gulden.
Dr Fouché heeft de borgstelling inder
tijd getekend zonder enige vrees voor
financiële nadelen omdat de visserij in
Zuid-Afrika over het algemeen een zeer
goed florerende bedrijfstak is.
EXTRA WERK IN ZIEKENHUIZEN EN WINKELS
,Op de meeste plaatsen droog
weer met opklaringen. Van
avond en vannacht hier en daar
mist. Aanvankelijk zwakke, la
ter matige oostelijke wind. Mati
ge tot strenge vorst'. Dat zei
gisteren de anonieme juffrouw,
die tot ons begon te spreken
toen we het nummer 003 bel
den. Dat betekent ook, dat we
voor zover wij het kunnen
bekijkenvoorlopig nog het
zelfde weer houden, met alle
gevolgen vandien.
In de eerste plaats denkt ieder
een natuurlijk aan de ijspret,
maar er hangt meer mee samen.
Diverse middenstanders staan
lachend aan de rand van het ijs.
Het koude weer en de vele mo
gelijkheden om uitgebreid aan
diverse winterse genoegens deel
te nemen brengt duidelijke pie
ken in de verkoopcurve van be-
artikelen.
Maar het is niet allemaal pret,
wat de sneeuwklok slaat. In de
ziekenhnizen worden de mensen
binnengebracht voor wie het een
ogenblikje al te glad was, die een
of andere ledemaat braken bij een
ongelukkige val. De garages en
aanverwante bedryven krijgen de
gevolgen van de gladheid op de
weg onder ogen.
blijkt, dat het aantal ongelukken dit
jaar betrekkelyk gering is. JDe ge
bruikelijke dingetjes', zei men, .het
valt heel erg mee'. Of: ,Je hebt wel
eens winters, dat de een na de andere
binnenkomt met fracturen, maar nu
loopt het wel los'.
Er wordt natuuriyk wel meer en
veel meer zelfs, gebroken dan wan
neer de winter geen sneeuw en ys
meebrengt, maar dit seizoen is onder
de .gladde winters' tot nog toe gun
stig. Men heeft het vooral in de
poliklinieken wat drukker, maar
aaar heeft men op gerekend, dat is
inherent aan de gladheid. Het zijn
de normale ongemakjes van de win
ter. Slechts een deel van de patiënten
die iets gebroken hebben moet wor
den opgenomen, voornamelyk de men
sen met beenletsel. De arm- en pols
klanten kunnen in de meeste gevallen
na behandeld te zijn door naar huis.
Van een alarmsituatie ls absoluut
geen sprake.
Vliegende schaatsen
In sportwinkels daarentegen gaat
het af en toe wel op een alarm
situatie ïyken: de schaatsen vlie
gen de deur uit. Voortdurend moe
ten er nieuwe bestellingen worden
gedaan bij de fabrieken, die van
zelfsprekend ook onder hoogspan
ning werken.
.Schaatsen onder de schoenen zetten,
we krijgen het haast niet aangewerkt'
zei een handelaar in sportartikelen,
die tussen een paar gehaaste klanten
door nog even tijd vond om ons tele
foontje te beantwoorden.
.Het loopt prima. Het kan niet beter',
is de algemene mening van de winke
liers die schaatsen verkopen. Het pu
bliek wil vooral de duurdere catego
rieën schaatsen, die met aangezette
schoenen. Noren en kunstschaatsen,
ze zijn haast niet aan te slepen. .Het
is haast niet aan te slijpen', luidde
het commentaar by een schaatsen-
slijpery.
Ook in de andere branches gaat er
wel het een en ander over de toon
bank. .Hebt U veel laarzen verkocht
vroegen w
Breskens.
maar. Alles is uitverkocht', was het
antwoord. De dames maken dus een
druk gebruik van de mogelykheden,
die deze wintermode biedt oni de be
nen door middel van nappa of suède
laarzen tegen de kou te beschermen.
Natuurlyk zijn niet alle schoenhan
dels al door de voorraad laarzen
heen, maar het is een byzonder ge
wild artikel gebleken.
Verder verkopen de schoenwinke
liers grote hoeveelheden ander schoei
sel. als het maar warm is. Van pan
toffels tot voor herenmode zynde
halfhoge gevoerde schoenen.
In de kledingmagazijnen is men deze
dagen zoals gebruikelijk erg druk
met de uitverkoop. Maar daarnaast
(Zie slot pag. 2 kol. 4)