PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT De Gaulle gaat dit jaar naar Moskou Sjelepin op verzoek van Chinezen naar Peking SPOORWEGTARIEVEN OMHOOG Versnelde verbetering rijksweg 58 uitgesloten Nieuwe studie over de lozing van afvalwater NS leden verlies van ƒ25 miljoen in 1965 Ir J. Lohmann: JONGEN ONDER OGEN VAN OMSTANDERS VERDRONKEN LAB0URLEDEN IN RH0DES1Ë GEMOLESTEERD Robert Mulka vrijgelaten Rijkswaterstaat doet stadie vaste verbinding alleen Teleurstelling 209e jaargang - no. 10 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE. BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN V. de Pijler. Hooldredidle: W. teerlouwer «r O. A. da Kok Abonnamenliprlji M cent pee 11.40 pee kwertul. 3647/3643). Middelburg, Merkt 51. NI. 3641 (b.j.j. rad. 3078/3169, ede. 3375). Goee. Grote Merkt 3, tel. 4140 fb.j el Per mm. Minimum paf ede. t 3.10. Ingeionden mededellnjen 2W tarie». Kleine ede. (mee. 8 repel» 34 cent per repel, (i Donderdag 13 januari 1966 Coryphee R. ff. voor half miljoen verkocht of niet President De Gaulle zal in de loop van dit jaar op uitnodiging van de Russi sche regering een bezoek aan de Sow- jet-Unie brengen. Dil heeft de Sowjet- ambassadeur Zorir. gistermiddag be kendgemaakt, nadat hij een onder houd had gehad met het Franse staats hoofd. De datum er andere bijzonder heden omtrent de reis zullen later wor den vastgesteld. Zorin zei ook dat De Gaulle uiting had gegeven aan de voldoening van Frank rijk over de resultaten van het Indiaas- Pakistaanse overleg in Tasjkent. Voorts was van gedachten gewisseld over de ontwikkeling van de Frans-Russische betrekkingen en over de kwestie van de veiligheid in Europa. Volgens de Russische ambassadeur was het gesprek in een zeer vriendschappelijke en harte lijke sfeer verlopen. Het zal de eerste maal zijn dat De Gaul le de Sowjet-Unie bezoekt sinds hij in 1958 weer aan de macht kwam. De uit nodiging van de Russen dateert nog van 1960, toen de toenmalige eerste- minister Kroesjtsjev de Franse hoofd stad bezocht. Nog in november j 1 was de invitatie herhaald tijdens het overleg van de Franse minister van buitenlandse zaken, Couve de Murville, in Moskou. NA BESPREKINGEN IN HANOI GOEDKEURING OP ZEER KORTE TERMIJN VERWACHT WILDE ZICH NIET UITLATEN OVER PERCENTAGE Bij het gesprek, dat vorige maand is gevoerd tussen de raad van commissarissen en de directie van de Nederlandse Spoorwegen enerzijds en de ministers Suurhoff en Vondeling en staatssecreta ris Posthumus anderzijds over de verliessituatie bij de N S, is on der meer de mogelijkheid van een nieuwe tariefverhoging ter spra ke gebracht. De president-directeur van de N S, ir J. Lohmann wilde zich gistermiddag op een persbijeenkomst in Utrecht niet uit laten over het percentage van de door N S voorgestelde tariefver hoging. Wel deelde hij mede, dat N S de goedkeuring op zeer kor te termijn verwachten. (,We hadden er zelfs vandaag nog op ge hoopt'). Bij de spoorwegen heefi men na een eventuele goedkeuring drie we ken nodig fonder meer voor het drukken van nieuwe kaartj'es) voordat een tarief verhoging kan worden doorgevoerd. Over de ongelijkheden lp de concur rentievoorwaarden zei ir Lohmann nog, dat de verhoudingen op de ver voersmarkt daardoor worden ver stoord, Ook wordt de keuze van vesti gingsplaatsen door handel en indus trie er onjuist door beïnvloed. Bo vendien vergroten de ongelijkheden de aandrang op de overheid tot ver dere. veelal economische niet ge rechtvaardigde, investeringen, met name ln waterwegen die vrijwel gra tis ter beschikking staan. Onrendabel Rome: zo worden bezoekers bij de deur afgeschrikt door de vrouw van de Italiaanse arbeider Oscar Ferrari, die 50 miljoen lire in een loterij heeft gewonnen. Het zijn vooral de verslaggevers, die zo onvriendelijk worden ontvangen. Humphrey sprak met Kosygin Alexander Sjelepin, tweede secre taris van de Russische communis tische partij, en de leden van zijn delegatie worden vandaag in Pe king verwacht na liet overleg met Noordvietnamose leiders in Ha- Sjelepin zal officieel door de Chinese autoriteiten worden ontvangen en de nacht van donderdag op vrijdag door brengen in het verblijf dat voor voor aanstaande gasten ls bestemd. Volgens liet persbureau Tanjoeg is het initiatief voor liet korte bezoek uitge gaan van de Chinese regering. Humphrey-Kosygin Uit bevoegde bron in Nieuw Delhi is vernomen dat vice-president Hum phrey van de VS gisteren in de loop van de middag een onderhoud heeft De 7-jarige Edward van der Windt uit Rotterdam is gistermiddag om 12 uur door het üs van de boezem aan de Siachthuiskade. in Rotterdam gezakt en na enkele primitieve reddingspogingen verdronken. Omstanders knoopten das sen aan elkaar en vriendjes staken een kerstboom naar het wrak. Het kiml wist deze vast te grypen mar moest overmand door de koude loslaten. Het ongeluk gebeurde toen de jongen op weg was naar een vat dat op het ijs lag. Volgens verhalen van vriendjes zou dinsdag een man aan de kinderen kneie- horens uit het naburige slachtshuis heb ben beloofd als zij het vat van het ijs haalden. De politie van het bureau Boe zemsingel in Rotterdam is bezig de juistheid van deze verklaringen te onder zoeken. en heeft om getuigen gevraagd. gehad met premier Kosygin van de Sowjet-Unie. Hij zou hem hebben gezegd dat pre sident Johnson met instemming de verrichtingen van de Sowjetpremier bij het tot stand komen van het alt- koord in Tasjkent had gevolgd. Ook andere onderwerpen zouden ter spra ke zijn gebracht. Humphrey en Kosygin waren eerder tegenwoordig bij de verassing van Sjastri. Mogelijk zullen zij vandaag opnieuw een gesprek hebben. T ito De Zuidslavische president Josip L Tito is ervan overtuigd dat de Ameri kaanse president Johnson het ernstig meent met diens diplomatieke pogingen een einde te maken aan de oorlog in Vietnam, zo is in welingelichte kringen in Belgrado vernomen. Via diplomatieke kanalen is de Russi sche regering van deze houding van Tito op de hoogte gesteld, aldus werd ver der vernomen. Veerboot Meer dan honderd mensen worden ver mist na een bombardement op zaterdag van een veerboot die passagiers vervoer de tussen Binh Doeong en Daoe Tieng, 60 kilometer ten noordwesten van Sai gon. Volgens de eerste berichten lag de boot aan wal te Phoe An toen zij werd aan gevallen. De provinciale overheid schat het aantal mensen op de veerboot ten tijde van de aanval op 175. Er zijn 32 overlevenden en 22 lijken uit de rivier geborgen. De overige passagiers worden vermist. Van Amerikaanse zijde is te kennen ge geven, dat de veerboot door twee Ame rikaanse hefschroefvlïegtuigen is aange vallen. Ook de Znidvïetnamese militaire autoriteiten hebben dit bevestigd. In een Zuidvietnamees communiqué ls gisteren gezegd, dat er in de afgelopen week geen enkel contact is geweest met geregelde troepen van de Vietcong. De activiteit was beperkt tot .sporadische es" van plaatselijke paramilitaire groepen. Minister Suurhoff middenver laat de veerboot in Kruiningen. Hij wordt geflankeerd door de com missaris der koningin in Zeeland, nir J. van Aartsen rechtsen mr J. L. Nieuwenhuis, directeur van de provinciale stoombootdien sten. (Foto PZC). Drie Labourleden van het Britse parle ment, die in Rhodesië zyn om zich op de hoogte te stellen van de mening der Rhodesiërs over de onafhanke- lijkheidspolitiek van het blanke re gime en de economische sancties te gen hun land, hebben gisteravond op een door hen ln een hotel in Salisbury belegde openbare vergadering erva ren hoe een bepaalde groep van de Khodesische bevolking over de poli tiek van de Britse Labourregering denkt. Twee uur lang trachtten de bezoekers Christopher Rowland, David En- nals en dr Jeremy Bray zich ver staanbaar te maken temidden van de voortdurende schimpscheuten en her rie die de vrijwel geheel uit blanken bestaande menigte van ongeveer drie honderd mensen maakte. Daarop drong een groep blanken naar voren en sleurde Rowland achter een tafel vandaan. Toen de Brit op de grond viel, kreeg hij een paar schoppen en iemand goot bier over hem heen. De andere Britten werden heen en weer geduwd en iemand trok Bray aan zijn haren. De politie greep daarop in en leidde de drie mannen de zaal uit. Het was de bedoeling geweest dat de parlementsleden vragen zouden be antwoorden. Er werden wel veel vra gen geschreeuwd, zoals .waarom gaf de Britse regering ons geen onaf hankelijkheid' en .wat deden jullie ooit voor ons', maar op de antwoor den werd blijkbaar weinig prijs ge steld. 1965 voor de Nederlandse Spoorwegen financieel ongunstig. Ir Lohmann deelde gisteren mede dat een \erliescyfer wordt verwacht van rond f 25 min. Tegen- jver de meeropbrengst stond een kos tenverhoging van zeven procent. De op brengst stijging is hoofdzakelijk te dan ken aan de tariefsverhoging, want de omvang van het vervoer liep terug: by de reizigers met twee procent, bij de goederen met. tien procent. Bij de NS-dochteronderneniingen in het personenvervoer zorgden tariefs verhogingen ervoor, dat de ontvang sten met ruim zeven procent konden stijgen tot 124 miljoen waartegen over de kostenstijging van zeven pro cent tot 118 miljoen een ongeveer aan 1964 gelyke winst liet. Het was volgens ir Lohmann niet mogelijk de kostenstijging geheel te compenseren met verdere tariefsverhogingen. De marktpositie van de NS laat zulks niet toe. viteit bij de NS. Tussen 1955 en 1964 bedroeg de stijging per werknemer bij de NS 45 procent, terwijl voor het bedrijfsleven het gemiddelde ligt procent. Ongelijkheden Naast dit voor de rentabiliteit van de NS uitermate belangrijke vraagstuk, zijn er onrendabele activiteiten welke men als gemeenschapstaken moet aan merken. De NS is met de regering over eengekomen dat zij zo spoedig moge lijk kennis geeft van de grootte van de daaruit voortvloeiende lasten. Ze be treffen bijvoorbeeld onrendabele lijnen, onrendabele spitsvervoeren. onrendabele stukgoederen en de automatische trein beïnvloeding. De NS hopen, aldus ir Lohmann, dat de regering een weg weet te vinden om hiervoor vergoedingen te verlenen. Dat zijn dan geen subsidies, maar betalingen voor hetgeen de NS aan speciale prestaties levert die de gemeen schap bereid is als publieke diensten te waarderen en te honoreren De NS zien het als hun taak onder meer langs de I weg van gerechtvaardigde vergoedin gen en door versterking van de concur rentiepositie de verliezen te doen ver dwijnen. Kosten De NS voelen zich als gevolg van de ongelijkheden in de doorbelasting van de kosten van de weg in een ongunstige concurrentiepositie. Volgens ïr Lohmann behoort zijn bedrijf een compensatie te ontvangen voor de nadelige gevolgen van de bestaande ongelijkheden. Het gaat om forse bedragen:' enkele tien tallen miljoenen guldens per jaar. Op grond van het beginsel dat de spoorwegen vergoeding uienen te ont vangen voor de door nen gedragen be- drijfsvreemde lasten en verplichtingen, is gelukkig overeenstemming met de regering bereikt over de ten onrechte op de NS drukkende lasten van krui singen tussen rail en weg. Medio dit jaar hopen NS daarvoor van de rijks overheid 11,6 miljoen gulden te ont vangen. Erhard naar Parijs Bondskanselier Erhard en enige van zijn I ministers, onder wie de bewindsman van buitenlandse zaken, Schroder, zullen ln het raam van het Duits-Franse vriend schapsverdrag op 7 en 8 februari in Parijs besprekingen voeren, zo is officieel in Bonn bekendgemaakt. Ir Lohmann zei dat 43 procent van de totale NS-kosten personeelskosten zijn, die ook in het afgelopen jaar weer zijn testegen. Hij acht het waarschijnlijk at deze stijging zich in de toekomst zal voortzetten, deels als inflatiestijging en deels als reële loonstijging. Tot de andere factoren, die de bedrijfs resultaten van de NS ongunstig be- invloeden, behoren volgens ir Lohmann de verdere toeneming van het autobe zit, de verschuivingen in de energie sector (het afnemende ltolenverbruik beïnvloedt het goederenvervoer) en de grote investeringen ten behoeve van de veiligheid. Een gunstige ontwikkeling noemde ir Lohmann de sterk gestegen produkti- Robert Mulka (72), die op 20 augustus 1965 tot 14 jaar gevangenisstraf werd veroordeeld wegens zijn aandeel in de leiding van het concentratiekamp Ausch witz, is dinsdag uit de gevangenis vrij gelaten wegens zijn slechte gezondheid, zo is meegedeeld door Hans Grossmann, aanklager te Frankfort. Volgens Grossmann heeft Mulka voor zijn veroordeling zakenman te Hamburg acute bloedsomloopklachten die hem, de woorden van de gevangenisauto riteiten. .niet geschikt maken voor op sluiting'. Het besluit werd genomen zon der de goedkeuring van het bureau van de aanklager te Frankfort, aldus Gross mann. Muika's gevangenisstraf was nog niet officieel ingegaan, hangende een beroep tegen zijn veroordeling. Ir J. Lohmann Bijna helft van wereldbevolking is ongeletterd Het jongste statistische Jaarboek van de Unesco de opvoedkundi ge wetenschappelijke en culturele organisatie van de Verenigde Na ties toont aan, dat bijna 45 procent van de wereldbevolking nog steeds niet kan lezen o£ schrijven. In de meeste landen gaat minder dan de helft van de bevolking in de leeftijdsgroep van vijf tot tien jaar naar school In 1957 was dit net geval in 59 procent van alle landen ter wereld en in 1960 was dit percentage 57. Maar, aldus net jaarboek, wanneer men de grote bevolkingstoename in aanmerking neemt, is dit krim pende percentage een geweldige vooruitgang. In bijna alle landen wordt het aan onderwijs bestede deel van de be groting hoe langer hoe groter. In net jaarboek is verder te lezen, dat van een wereldbevolking van in totaal 2.496 miljoen zielen, on geveer 1.587 miljoen 15 jaar of ouder was in 1950. Hiervan kon 690 tot 720 miljoen lezen noch schrijven. Naar schatting was dus 43 tot 45 procent van de volwas senen in de wereld analfabeet. In Noord- en West-Europa komt het laagste percentage analfabeten voor, namelijk een tot twee pro cent. Voor Noord-Amerika is het percentage drie tot vier. voor Zuid-Europa twintig en Noord- Afrika 85 tot 90 procent, het hoogste percentage. In India en de Afrikaanse negerlanden is het percentage tachtig tot vijfentach- MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT BEZOCHT ZEELAND De vele injecties', die het ver keer op rijksweg 58 in de ko mende jaren belangrijk zullen doen toenemen, /.ijn voor minis ter J. G. Suurhoff geen aanlei ding de verbetering van de be langrijkste weg door Zeeland te doen versnellen. Stormender hand zal de vloedgolf van ver keer op deze rijksweg aanzwel len door: de dubbeldekkers, die op de Westerscheldeveren in de vaart komende ieder jaar weer rigoureus groeiende toeristen- stroom naar de Zeeuwse stran den: de industriële ontwikke ling in het Zuid-Sloo en de aan trekkingskracht van de Ooster- scheldebrug. ,Het zijn argumen ten, die ik ook niet kan weer leggen', gaf de minister van ver keer en waterstaat toe, ,maar versnelling is niet mogelijk'. Dit deelde de heer Suurhoff gister avond tijdens een persconferentie in het provinciehuis te Middelburg on der meer mee, nadat hij 's ochtends en 's middags verschillende objecten in Zeeland had bezocht. De werken aan de veerhaven Perkpolder waren het eerste doel van die ministeriële bezoek. Aan boord van de veerboot gaf ir. J. Zuurdeeg, hoofdingenieur- directeur van de directie Zeeland van rijkswaterstaat, een korte uiteenzet ting van dit miljoenenwerk. Op de terugtocht naar Kruiningen was het woord aan de heer J. van Konijnen- - burg, directeur van het havenschap Vllasingen-Oost, die vertelde over het Sloehavenproject. Op de auto tocht over Zuid-Beveland en Wal cheren kon de minister indrukken op doen van rijksweg 58 en de nieuwe weg naar het haven- en industrie gebied Vlissingen-Oost, dat ook door de heer Suurhoff werd bezocht: ,Ik ben opnieuw onder de indruk geko men van wat in het Sloe gebeurt en (Zie slot pag. 2 kot. 6) Na 7,yn bezoek aan een aantal Zeeuwse objecten en na een langdurige be spreking met g s deed minister J. G. Suurhoff van verkeer en waterstaat enkele opmerkelyke uitspraken over een aantal Zeeuwse problemen. Over het plan voor een persleiding, waardoor Brabants afvalwater in de Westerscnelde moet worden geloosd, zei de minister: ,Er zal een nieu we, diepgaande studie door een technische commissie van rijkswater staat worden ingesteld'. O Voor een gezamenlijke studie van rijkswaterstaat en provinciale wa terstaat van Zeeland over een vaste verbinding onder of over de Wes- terschelde voelt de minister niet: ,De voorbereidende studie ligt op de weg van rijkswaterstaat. Over de Sloehaven: ,Zeer binnenkort kan de laatste knoop voor de tot standkoming van een wetsontwerp havenschap Vlissingen-Oost worden doorgehakt'. Die laatste knoop betreft het al of niet in het beheer be- Aan de verbetering van rijksweg 58 wil de minister geen hogere priori- trekken van Middelburg. teit geven dan tot dusver. Verlaging van de toltarieven voor de Haring- hofi niet vlietbrug acht de heer Suurhoff niet mogelijk. Balans opmakend na het bezoek van minister Suurhoff gisteren noteer den we drie onderwerpen, waarover wfl enig commentaar heet van de naald wil len neerschrijven. Deze drie namelijk: de persleiding voor afvalwater ten behoeve van Noord-Brabant, de verbetering van rijksweg 58, en tenslotte de vaste We«- terscheldeverbinding. Eigenlijk valt al leen over de kwestie persleiding een be vredigende conclusie te trekken, over de andere punten heeft de minister na afloop van zijn besprekingen zich name- lijk tegenover de pers ln voor Zeeland teleurstellende zin uitgelaten. Om met het positieve te beginnen: de leiding voor hit Brabantse afvalwater komt opnieuw in studie, voor welke studie een speciale commissie zal worden aan gewezen. In deze commissie zullen des kundigen van rijkswaterstaat, van het rijksinstituut zuivering afvalwater, van Zeeland en Noord-Brabant zitting ne men. Dat betekent van Zeeland uit ge zien een belangrijke step: het ls nu ten minste duidelijk geworden, dat het oor spronkelijke plan van Brabant niet zon der meer zal worden uitgevoerd, maar dat het opnieuw aan een grondige stu die zal worden onderworpen. Voor die genen, die onlangs in Zeeland hun stem tegen het Brabantse voornemen hebben verheven, is deze mededeling van de mi nister van het grootste belang. Er wordt niet overhaast gehandeld, maar een ver traging tot stand gebracht, een vertra ging die (nog altijd van Zeeland uit ge redeneerd) dringend noodzakelijk is: het plan, zoals Brabant het op tafel had gebracht, bevatte teveel dat onduidelijk was. Bovendien ls de Wesierschelde óók een Belgische aangelegenheid: de lozing van het afvalwater begint reeds op Bel- gsch gebied, zodat Sn het overleg dit nd eveneens moet worden te-trokken willen alle consequenties duidelijk zijn. Minister Suurhoff deelde mede, dat zijn departement met dit overleg zal begin nen, zoals er onder meer ook met West- Duitsland is gesproken over de vervui ling van de Rijn. Kern van de zaak ls dus: het plan voor de leiding ten be hoeve van het Brabantse afvalwater komt opnieuw in studie. Een winstpunt. Voor het overige heeft de minister -wei nig meegedeeld, waarover nu in Zee land de vlag kan worden uitgestoken. Halfstoks hijsen zou wellicht beter zijn. De minister bleek namelijk niet bereid ook maar iets aan zijn standpunt te ver anderen inzake rijks-weg nummer 58. Hij kent alle argumenten, hij erkent boven dien dat deze verbinding voor Zeeland van het grootste belang Ls, nochtans wei gert hij ih het kader van zijn beleid een grotere prioriteit toe te kennen aan de verbetering van deze weg. Wij aarzelen niet deze uitspraak bijzonder teleurstel lend te noemen. Zij komt er op neer, dat de chaotische toestand op rijksweg 58 met name in de zomermaanden voorlopig gehandhaafd zal blijven, ja zelfs zal verslechteren. We vermoeden zo, dat in de Zeeuwse samenleving over deze beslissing van de bewindsman het laatste woord nog wel niet gevallen zal zijn. De eerlijkheid gebiedt overigens te zeggen, dat de minister van verkeer en waterstaat meer zorgen wat de wegen bouw betreft aan zijn hoofd heeft dan alleen deze Zeeuwse verbinding. Overal waar rijkswegen ver beterd moeten worden zal men de bewinds man met klem van argumenten trachten over te halen prio riteit te geven. Men denke slechts aan de grote pressie, die de afgelopen maan den van Brabant uit is uitgeoefend. Des ondanks blijft nu voor Midden-Zee land het onmiskenbare feit bestaan, dat hier de rijksweg volstrekt onvoldoende is, dat deze weg in de toekomst nog weer meer verkeer zal krijgen te ver werken, voorts dat er meer .vervoers- injecties' zullen komen door de Ooster- scheldebrug, door de dubbeldekkers en door toenemend recreatieverkeer, dat er nu al grote moeilijkheden optreden door het langzame landbouwverkeer, enfin een reeks van zaken, die voor dit gebied een bijzonder vervelende situatie opleve ren. De nationale vervoersbonden hebben de laatste maanden in hun organen het uitblijven van een volledige verbetering eveneens aan de orde gesteld, daarmee ook nog weer eens het belang van deze aangelegenheid onderstrepend. Maar helaas, de minister toont zich zo hard als een betonblok in een moderne zeewering. rpeleurstelling nummer twee: de vaste 1 Westerscheldeverbïnding. Weliswaar heeft de minister gezegd, dat rijkswa terstaat met de bestudering van dit pro ject bezig is. maar uit zijn woorden viel niet te concluderen, dat deze studie met grote voortvarendheid is aangevat- Men studeert, maar dat is eigenlijk alles wat er over kan worden gezegd. De sugges tie, in de staten onlangs geuit, om de bewindsman te vragen reeds in het hui dig stadium Zeeuwse deskundigen in de studie te betrekken, mede omdat door de Oosterscheldebrug hier een gespecia liseerde vakkennis is verworven, wees de heer Suurhoff af. Pas na het afslui ten van de voorbereidende studie zo meenden wij zijn woorden te moeten begrijpen zal er contact opgenomen worden met het provinciaal bestuur van Zeeland. Alweer: het is teleurstellend. Wat heeft men aan een verklaring van de minister, dat ook hij er wel van over tuigd is dat deze verbinding er eens zal komen. Met een dergelijke platonische liefdesverklaring komt men immers niet ver: er moet meer gebeuren. Daarom zal Zeeland rond dit onderwerp zelf ac tief dienen te blijven, ook als het gaat om de studie van eigen deskundigen. Want als men hier gaat afwachten tot dat eens in Den Haag men het tijdstip gekomen acht voor deze verbinding, oen dan kan er nog lang worden gewacht. Geroep uit Zeeland: .Zuster Anna, ziet gij nog iets komen?' En wat antwoordt zuster Anna? ,Het schijnt, dat er een Haagse waterstaatsingenieur deze kant op wil, maar hrj zit op rijksweg 58 vast achter een langzame vrachtauto, het kan dus nog wel even duren. Bovendien zijn door de mist de boten uitgevallen: de man kan vandaag niet meer naar Zeeuwsch-Vlaanderen'. Ja Ja. misschien komt-ic er dan wel nooit. En daarom: noch de vaste verbinding noch de rijks weg 58 mogen van Zeelands actiepro gramma worden geschrapt. Na het be zoek van de (overigens vlot en terzake antwoordende) minister moeten we zelfs zeggen: integendeel. ftantlijH Giacometti overleden De beroemde beeldhouwer Alberto Gia cometti is te Chur in Zwitserland aan een hartkwaal overleden. Giacometti. een Zwitser, die in Parijs woonde, la 65 geworden. Hij zal in zijn geboortedorp Stampa worden begraven. Zijn vrouw Annette en zijn twee broers, de beeld houwer Diego en de .hitect Bruno, we- run aan het slenbed.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1966 | | pagina 1