PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
De Gaulle
gaat dit
jaar naar
Moskou
Sjelepin op verzoek van
Chinezen naar Peking
SPOORWEGTARIEVEN OMHOOG
Versnelde verbetering rijksweg 58 uitgesloten
Nieuwe studie over de
lozing van afvalwater
NS leden verlies van
ƒ25 miljoen in 1965
Ir J. Lohmann:
JONGEN ONDER
OGEN VAN
OMSTANDERS
VERDRONKEN
LAB0URLEDEN
IN RH0DES1Ë
GEMOLESTEERD
Robert Mulka
vrijgelaten
Rijkswaterstaat
doet stadie vaste
verbinding alleen
Teleurstelling
209e jaargang - no. 10
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE. BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
V. de Pijler. Hooldredidle: W. teerlouwer «r O. A. da Kok Abonnamenliprlji M cent pee 11.40 pee kwertul.
3647/3643). Middelburg, Merkt 51. NI. 3641 (b.j.j. rad. 3078/3169, ede. 3375). Goee. Grote Merkt 3, tel. 4140 fb.j
el Per mm. Minimum paf ede. t 3.10. Ingeionden mededellnjen 2W tarie». Kleine ede. (mee. 8 repel» 34 cent per repel, (i
Donderdag 13 januari 1966
Coryphee R. ff.
voor half miljoen
verkocht of niet
President De Gaulle zal in de loop van
dit jaar op uitnodiging van de Russi
sche regering een bezoek aan de Sow-
jet-Unie brengen. Dil heeft de Sowjet-
ambassadeur Zorir. gistermiddag be
kendgemaakt, nadat hij een onder
houd had gehad met het Franse staats
hoofd. De datum er andere bijzonder
heden omtrent de reis zullen later wor
den vastgesteld.
Zorin zei ook dat De Gaulle uiting had
gegeven aan de voldoening van Frank
rijk over de resultaten van het Indiaas-
Pakistaanse overleg in Tasjkent. Voorts
was van gedachten gewisseld over de
ontwikkeling van de Frans-Russische
betrekkingen en over de kwestie van
de veiligheid in Europa. Volgens de
Russische ambassadeur was het gesprek
in een zeer vriendschappelijke en harte
lijke sfeer verlopen.
Het zal de eerste maal zijn dat De Gaul
le de Sowjet-Unie bezoekt sinds hij in
1958 weer aan de macht kwam. De uit
nodiging van de Russen dateert nog
van 1960, toen de toenmalige eerste-
minister Kroesjtsjev de Franse hoofd
stad bezocht. Nog in november j 1 was
de invitatie herhaald tijdens het overleg
van de Franse minister van buitenlandse
zaken, Couve de Murville, in Moskou.
NA BESPREKINGEN IN HANOI
GOEDKEURING OP ZEER KORTE
TERMIJN VERWACHT
WILDE ZICH NIET UITLATEN
OVER PERCENTAGE
Bij het gesprek, dat vorige maand is gevoerd tussen de raad van
commissarissen en de directie van de Nederlandse Spoorwegen
enerzijds en de ministers Suurhoff en Vondeling en staatssecreta
ris Posthumus anderzijds over de verliessituatie bij de N S, is on
der meer de mogelijkheid van een nieuwe tariefverhoging ter spra
ke gebracht. De president-directeur van de N S, ir J. Lohmann
wilde zich gistermiddag op een persbijeenkomst in Utrecht niet uit
laten over het percentage van de door N S voorgestelde tariefver
hoging. Wel deelde hij mede, dat N S de goedkeuring op zeer kor
te termijn verwachten. (,We hadden er zelfs vandaag nog op ge
hoopt').
Bij de spoorwegen heefi men na een eventuele goedkeuring drie we
ken nodig fonder meer voor het drukken van nieuwe kaartj'es)
voordat een tarief verhoging kan worden doorgevoerd.
Over de ongelijkheden lp de concur
rentievoorwaarden zei ir Lohmann
nog, dat de verhoudingen op de ver
voersmarkt daardoor worden ver
stoord, Ook wordt de keuze van vesti
gingsplaatsen door handel en indus
trie er onjuist door beïnvloed. Bo
vendien vergroten de ongelijkheden
de aandrang op de overheid tot ver
dere. veelal economische niet ge
rechtvaardigde, investeringen, met
name ln waterwegen die vrijwel gra
tis ter beschikking staan.
Onrendabel
Rome: zo worden bezoekers bij de
deur afgeschrikt door de vrouw
van de Italiaanse arbeider Oscar
Ferrari, die 50 miljoen lire in een
loterij heeft gewonnen. Het zijn
vooral de verslaggevers, die zo
onvriendelijk worden ontvangen.
Humphrey sprak
met Kosygin
Alexander Sjelepin, tweede secre
taris van de Russische communis
tische partij, en de leden van zijn
delegatie worden vandaag in Pe
king verwacht na liet overleg met
Noordvietnamose leiders in Ha-
Sjelepin zal officieel door de Chinese
autoriteiten worden ontvangen en de
nacht van donderdag op vrijdag door
brengen in het verblijf dat voor voor
aanstaande gasten ls bestemd.
Volgens liet persbureau Tanjoeg is het
initiatief voor liet korte bezoek uitge
gaan van de Chinese regering.
Humphrey-Kosygin
Uit bevoegde bron in Nieuw Delhi is
vernomen dat vice-president Hum
phrey van de VS gisteren in de loop
van de middag een onderhoud heeft
De 7-jarige Edward van der Windt uit
Rotterdam is gistermiddag om 12 uur
door het üs van de boezem aan de
Siachthuiskade. in Rotterdam gezakt en
na enkele primitieve reddingspogingen
verdronken. Omstanders knoopten das
sen aan elkaar en vriendjes staken een
kerstboom naar het wrak. Het kiml wist
deze vast te grypen mar moest overmand
door de koude loslaten.
Het ongeluk gebeurde toen de jongen
op weg was naar een vat dat op het ijs
lag. Volgens verhalen van vriendjes zou
dinsdag een man aan de kinderen kneie-
horens uit het naburige slachtshuis heb
ben beloofd als zij het vat van het ijs
haalden. De politie van het bureau Boe
zemsingel in Rotterdam is bezig de
juistheid van deze verklaringen te onder
zoeken. en heeft om getuigen gevraagd.
gehad met premier Kosygin van de
Sowjet-Unie.
Hij zou hem hebben gezegd dat pre
sident Johnson met instemming de
verrichtingen van de Sowjetpremier
bij het tot stand komen van het alt-
koord in Tasjkent had gevolgd. Ook
andere onderwerpen zouden ter spra
ke zijn gebracht.
Humphrey en Kosygin waren eerder
tegenwoordig bij de verassing van
Sjastri. Mogelijk zullen zij vandaag
opnieuw een gesprek hebben.
T ito
De Zuidslavische president Josip L
Tito is ervan overtuigd dat de Ameri
kaanse president Johnson het ernstig
meent met diens diplomatieke pogingen
een einde te maken aan de oorlog in
Vietnam, zo is in welingelichte kringen
in Belgrado vernomen.
Via diplomatieke kanalen is de Russi
sche regering van deze houding van Tito
op de hoogte gesteld, aldus werd ver
der vernomen.
Veerboot
Meer dan honderd mensen worden ver
mist na een bombardement op zaterdag
van een veerboot die passagiers vervoer
de tussen Binh Doeong en Daoe Tieng,
60 kilometer ten noordwesten van Sai
gon.
Volgens de eerste berichten lag de boot
aan wal te Phoe An toen zij werd aan
gevallen. De provinciale overheid schat
het aantal mensen op de veerboot ten
tijde van de aanval op 175. Er zijn 32
overlevenden en 22 lijken uit de rivier
geborgen. De overige passagiers worden
vermist.
Van Amerikaanse zijde is te kennen ge
geven, dat de veerboot door twee Ame
rikaanse hefschroefvlïegtuigen is aange
vallen. Ook de Znidvïetnamese militaire
autoriteiten hebben dit bevestigd.
In een Zuidvietnamees communiqué ls
gisteren gezegd, dat er in de afgelopen
week geen enkel contact is geweest met
geregelde troepen van de Vietcong. De
activiteit was beperkt tot .sporadische
es" van plaatselijke paramilitaire
groepen.
Minister Suurhoff middenver
laat de veerboot in Kruiningen. Hij
wordt geflankeerd door de com
missaris der koningin in Zeeland,
nir J. van Aartsen rechtsen
mr J. L. Nieuwenhuis, directeur
van de provinciale stoombootdien
sten.
(Foto PZC).
Drie Labourleden van het Britse parle
ment, die in Rhodesië zyn om zich op
de hoogte te stellen van de mening
der Rhodesiërs over de onafhanke-
lijkheidspolitiek van het blanke re
gime en de economische sancties te
gen hun land, hebben gisteravond op
een door hen ln een hotel in Salisbury
belegde openbare vergadering erva
ren hoe een bepaalde groep van de
Khodesische bevolking over de poli
tiek van de Britse Labourregering
denkt.
Twee uur lang trachtten de bezoekers
Christopher Rowland, David En-
nals en dr Jeremy Bray zich ver
staanbaar te maken temidden van de
voortdurende schimpscheuten en her
rie die de vrijwel geheel uit blanken
bestaande menigte van ongeveer drie
honderd mensen maakte. Daarop
drong een groep blanken naar voren
en sleurde Rowland achter een tafel
vandaan. Toen de Brit op de grond
viel, kreeg hij een paar schoppen en
iemand goot bier over hem heen. De
andere Britten werden heen en weer
geduwd en iemand trok Bray aan zijn
haren. De politie greep daarop in en
leidde de drie mannen de zaal uit.
Het was de bedoeling geweest dat de
parlementsleden vragen zouden be
antwoorden. Er werden wel veel vra
gen geschreeuwd, zoals .waarom gaf
de Britse regering ons geen onaf
hankelijkheid' en .wat deden jullie
ooit voor ons', maar op de antwoor
den werd blijkbaar weinig prijs ge
steld.
1965 voor de Nederlandse Spoorwegen
financieel ongunstig. Ir Lohmann deelde
gisteren mede dat een \erliescyfer wordt
verwacht van rond f 25 min. Tegen-
jver de meeropbrengst stond een kos
tenverhoging van zeven procent. De op
brengst stijging is hoofdzakelijk te dan
ken aan de tariefsverhoging, want de
omvang van het vervoer liep terug: by
de reizigers met twee procent, bij de
goederen met. tien procent.
Bij de NS-dochteronderneniingen in
het personenvervoer zorgden tariefs
verhogingen ervoor, dat de ontvang
sten met ruim zeven procent konden
stijgen tot 124 miljoen waartegen
over de kostenstijging van zeven pro
cent tot 118 miljoen een ongeveer
aan 1964 gelyke winst liet. Het was
volgens ir Lohmann niet mogelijk de
kostenstijging geheel te compenseren
met verdere tariefsverhogingen. De
marktpositie van de NS laat zulks
niet toe.
viteit bij de NS. Tussen 1955 en 1964
bedroeg de stijging per werknemer bij
de NS 45 procent, terwijl voor het
bedrijfsleven het gemiddelde ligt
procent.
Ongelijkheden
Naast dit voor de rentabiliteit van de
NS uitermate belangrijke vraagstuk,
zijn er onrendabele activiteiten welke
men als gemeenschapstaken moet aan
merken. De NS is met de regering over
eengekomen dat zij zo spoedig moge
lijk kennis geeft van de grootte van
de daaruit voortvloeiende lasten. Ze be
treffen bijvoorbeeld onrendabele lijnen,
onrendabele spitsvervoeren. onrendabele
stukgoederen en de automatische trein
beïnvloeding. De NS hopen, aldus ir
Lohmann, dat de regering een weg weet
te vinden om hiervoor vergoedingen te
verlenen. Dat zijn dan geen subsidies,
maar betalingen voor hetgeen de NS aan
speciale prestaties levert die de gemeen
schap bereid is als publieke diensten te
waarderen en te honoreren De NS zien
het als hun taak onder meer langs de
I weg van gerechtvaardigde vergoedin
gen en door versterking van de concur
rentiepositie de verliezen te doen ver
dwijnen.
Kosten
De NS voelen zich als gevolg van de
ongelijkheden in de doorbelasting van de
kosten van de weg in een ongunstige
concurrentiepositie. Volgens ïr Lohmann
behoort zijn bedrijf een compensatie te
ontvangen voor de nadelige gevolgen
van de bestaande ongelijkheden. Het
gaat om forse bedragen:' enkele tien
tallen miljoenen guldens per jaar.
Op grond van het beginsel dat de
spoorwegen vergoeding uienen te ont
vangen voor de door nen gedragen be-
drijfsvreemde lasten en verplichtingen,
is gelukkig overeenstemming met de
regering bereikt over de ten onrechte
op de NS drukkende lasten van krui
singen tussen rail en weg. Medio dit
jaar hopen NS daarvoor van de rijks
overheid 11,6 miljoen gulden te ont
vangen.
Erhard naar Parijs
Bondskanselier Erhard en enige van zijn
I ministers, onder wie de bewindsman van
buitenlandse zaken, Schroder, zullen ln
het raam van het Duits-Franse vriend
schapsverdrag op 7 en 8 februari in
Parijs besprekingen voeren, zo is officieel
in Bonn bekendgemaakt.
Ir Lohmann zei dat 43 procent van de
totale NS-kosten personeelskosten zijn,
die ook in het afgelopen jaar weer zijn
testegen. Hij acht het waarschijnlijk
at deze stijging zich in de toekomst
zal voortzetten, deels als inflatiestijging
en deels als reële loonstijging.
Tot de andere factoren, die de bedrijfs
resultaten van de NS ongunstig be-
invloeden, behoren volgens ir Lohmann
de verdere toeneming van het autobe
zit, de verschuivingen in de energie
sector (het afnemende ltolenverbruik
beïnvloedt het goederenvervoer) en de
grote investeringen ten behoeve van de
veiligheid.
Een gunstige ontwikkeling noemde ir
Lohmann de sterk gestegen produkti-
Robert Mulka (72), die op 20 augustus
1965 tot 14 jaar gevangenisstraf werd
veroordeeld wegens zijn aandeel in de
leiding van het concentratiekamp Ausch
witz, is dinsdag uit de gevangenis vrij
gelaten wegens zijn slechte gezondheid,
zo is meegedeeld door Hans Grossmann,
aanklager te Frankfort.
Volgens Grossmann heeft Mulka voor
zijn veroordeling zakenman te Hamburg
acute bloedsomloopklachten die hem,
de woorden van de gevangenisauto
riteiten. .niet geschikt maken voor op
sluiting'. Het besluit werd genomen zon
der de goedkeuring van het bureau van
de aanklager te Frankfort, aldus Gross
mann.
Muika's gevangenisstraf was nog niet
officieel ingegaan, hangende een beroep
tegen zijn veroordeling.
Ir J. Lohmann
Bijna helft van
wereldbevolking
is ongeletterd
Het jongste statistische Jaarboek
van de Unesco de opvoedkundi
ge wetenschappelijke en culturele
organisatie van de Verenigde Na
ties toont aan, dat bijna 45
procent van de wereldbevolking
nog steeds niet kan lezen o£
schrijven.
In de meeste landen gaat minder
dan de helft van de bevolking in
de leeftijdsgroep van vijf tot tien
jaar naar school In 1957 was dit
net geval in 59 procent van alle
landen ter wereld en in 1960 was
dit percentage 57.
Maar, aldus net jaarboek, wanneer
men de grote bevolkingstoename
in aanmerking neemt, is dit krim
pende percentage een geweldige
vooruitgang.
In bijna alle landen wordt het aan
onderwijs bestede deel van de be
groting hoe langer hoe groter. In
net jaarboek is verder te lezen,
dat van een wereldbevolking van
in totaal 2.496 miljoen zielen, on
geveer 1.587 miljoen 15 jaar of
ouder was in 1950. Hiervan kon
690 tot 720 miljoen lezen noch
schrijven. Naar schatting was dus
43 tot 45 procent van de volwas
senen in de wereld analfabeet. In
Noord- en West-Europa komt het
laagste percentage analfabeten
voor, namelijk een tot twee pro
cent. Voor Noord-Amerika is het
percentage drie tot vier. voor
Zuid-Europa twintig en Noord-
Afrika 85 tot 90 procent, het
hoogste percentage. In India en
de Afrikaanse negerlanden is het
percentage tachtig tot vijfentach-
MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT BEZOCHT ZEELAND
De vele injecties', die het ver
keer op rijksweg 58 in de ko
mende jaren belangrijk zullen
doen toenemen, /.ijn voor minis
ter J. G. Suurhoff geen aanlei
ding de verbetering van de be
langrijkste weg door Zeeland
te doen versnellen. Stormender
hand zal de vloedgolf van ver
keer op deze rijksweg aanzwel
len door: de dubbeldekkers, die
op de Westerscheldeveren in de
vaart komende ieder jaar weer
rigoureus groeiende toeristen-
stroom naar de Zeeuwse stran
den: de industriële ontwikke
ling in het Zuid-Sloo en de aan
trekkingskracht van de Ooster-
scheldebrug. ,Het zijn argumen
ten, die ik ook niet kan weer
leggen', gaf de minister van ver
keer en waterstaat toe, ,maar
versnelling is niet mogelijk'.
Dit deelde de heer Suurhoff gister
avond tijdens een persconferentie in
het provinciehuis te Middelburg on
der meer mee, nadat hij 's ochtends
en 's middags verschillende objecten
in Zeeland had bezocht. De werken
aan de veerhaven Perkpolder waren
het eerste doel van die ministeriële
bezoek. Aan boord van de veerboot
gaf ir. J. Zuurdeeg, hoofdingenieur-
directeur van de directie Zeeland van
rijkswaterstaat, een korte uiteenzet
ting van dit miljoenenwerk. Op de
terugtocht naar Kruiningen was het
woord aan de heer J. van Konijnen- -
burg, directeur van het havenschap
Vllasingen-Oost, die vertelde over
het Sloehavenproject. Op de auto
tocht over Zuid-Beveland en Wal
cheren kon de minister indrukken op
doen van rijksweg 58 en de nieuwe
weg naar het haven- en industrie
gebied Vlissingen-Oost, dat ook door
de heer Suurhoff werd bezocht: ,Ik
ben opnieuw onder de indruk geko
men van wat in het Sloe gebeurt en
(Zie slot pag. 2 kot. 6)
Na 7,yn bezoek aan een aantal Zeeuwse objecten en na een langdurige be
spreking met g s deed minister J. G. Suurhoff van verkeer en waterstaat
enkele opmerkelyke uitspraken over een aantal Zeeuwse problemen.
Over het plan voor een persleiding, waardoor Brabants afvalwater in de
Westerscnelde moet worden geloosd, zei de minister: ,Er zal een nieu
we, diepgaande studie door een technische commissie van rijkswater
staat worden ingesteld'.
O Voor een gezamenlijke studie van rijkswaterstaat en provinciale wa
terstaat van Zeeland over een vaste verbinding onder of over de Wes-
terschelde voelt de minister niet: ,De voorbereidende studie ligt op de
weg van rijkswaterstaat.
Over de Sloehaven: ,Zeer binnenkort kan de laatste knoop voor de tot
standkoming van een wetsontwerp havenschap Vlissingen-Oost worden
doorgehakt'. Die laatste knoop betreft het al of niet in het beheer be-
Aan de verbetering van rijksweg 58 wil de minister geen hogere priori-
trekken van Middelburg.
teit geven dan tot dusver. Verlaging van de toltarieven voor de Haring-
hofi niet
vlietbrug acht de heer Suurhoff niet mogelijk.
Balans opmakend na het bezoek van
minister Suurhoff gisteren noteer
den we drie onderwerpen, waarover wfl
enig commentaar heet van de naald wil
len neerschrijven. Deze drie namelijk: de
persleiding voor afvalwater ten behoeve
van Noord-Brabant, de verbetering van
rijksweg 58, en tenslotte de vaste We«-
terscheldeverbinding. Eigenlijk valt al
leen over de kwestie persleiding een be
vredigende conclusie te trekken, over
de andere punten heeft de minister na
afloop van zijn besprekingen zich name-
lijk tegenover de pers ln voor Zeeland
teleurstellende zin uitgelaten. Om met
het positieve te beginnen: de leiding
voor hit Brabantse afvalwater komt
opnieuw in studie, voor welke studie
een speciale commissie zal worden aan
gewezen. In deze commissie zullen des
kundigen van rijkswaterstaat, van het
rijksinstituut zuivering afvalwater, van
Zeeland en Noord-Brabant zitting ne
men. Dat betekent van Zeeland uit ge
zien een belangrijke step: het ls nu ten
minste duidelijk geworden, dat het oor
spronkelijke plan van Brabant niet zon
der meer zal worden uitgevoerd, maar
dat het opnieuw aan een grondige stu
die zal worden onderworpen. Voor die
genen, die onlangs in Zeeland hun stem
tegen het Brabantse voornemen hebben
verheven, is deze mededeling van de mi
nister van het grootste belang. Er wordt
niet overhaast gehandeld, maar een ver
traging tot stand gebracht, een vertra
ging die (nog altijd van Zeeland uit ge
redeneerd) dringend noodzakelijk is: het
plan, zoals Brabant het op tafel had
gebracht, bevatte teveel dat onduidelijk
was. Bovendien ls de Wesierschelde óók
een Belgische aangelegenheid: de lozing
van het afvalwater begint reeds op Bel-
gsch gebied, zodat Sn het overleg dit
nd eveneens moet worden te-trokken
willen alle consequenties duidelijk zijn.
Minister Suurhoff deelde mede, dat zijn
departement met dit overleg zal begin
nen, zoals er onder meer ook met West-
Duitsland is gesproken over de vervui
ling van de Rijn. Kern van de zaak ls
dus: het plan voor de leiding ten be
hoeve van het Brabantse afvalwater
komt opnieuw in studie. Een winstpunt.
Voor het overige heeft de minister -wei
nig meegedeeld, waarover nu in Zee
land de vlag kan worden uitgestoken.
Halfstoks hijsen zou wellicht beter zijn.
De minister bleek namelijk niet bereid
ook maar iets aan zijn standpunt te ver
anderen inzake rijks-weg nummer 58. Hij
kent alle argumenten, hij erkent boven
dien dat deze verbinding voor Zeeland
van het grootste belang Ls, nochtans wei
gert hij ih het kader van zijn beleid een
grotere prioriteit toe te kennen aan de
verbetering van deze weg. Wij aarzelen
niet deze uitspraak bijzonder teleurstel
lend te noemen. Zij komt er op neer, dat
de chaotische toestand op rijksweg 58
met name in de zomermaanden
voorlopig gehandhaafd zal blijven, ja
zelfs zal verslechteren. We vermoeden
zo, dat in de Zeeuwse samenleving over
deze beslissing van de bewindsman het
laatste woord nog wel niet gevallen zal
zijn. De eerlijkheid gebiedt overigens te
zeggen, dat de minister van verkeer en
waterstaat meer zorgen wat de wegen
bouw betreft aan zijn hoofd heeft dan
alleen deze Zeeuwse
verbinding. Overal
waar rijkswegen ver
beterd moeten worden
zal men de bewinds
man met klem van
argumenten trachten over te halen prio
riteit te geven. Men denke slechts aan
de grote pressie, die de afgelopen maan
den van Brabant uit is uitgeoefend. Des
ondanks blijft nu voor Midden-Zee
land het onmiskenbare feit bestaan, dat
hier de rijksweg volstrekt onvoldoende
is, dat deze weg in de toekomst nog
weer meer verkeer zal krijgen te ver
werken, voorts dat er meer .vervoers-
injecties' zullen komen door de Ooster-
scheldebrug, door de dubbeldekkers en
door toenemend recreatieverkeer, dat er
nu al grote moeilijkheden optreden door
het langzame landbouwverkeer, enfin
een reeks van zaken, die voor dit gebied
een bijzonder vervelende situatie opleve
ren. De nationale vervoersbonden hebben
de laatste maanden in hun organen het
uitblijven van een volledige verbetering
eveneens aan de orde gesteld, daarmee
ook nog weer eens het belang van
deze aangelegenheid onderstrepend.
Maar helaas, de minister toont zich zo
hard als een betonblok in een moderne
zeewering.
rpeleurstelling nummer twee: de vaste
1 Westerscheldeverbïnding. Weliswaar
heeft de minister gezegd, dat rijkswa
terstaat met de bestudering van dit pro
ject bezig is. maar uit zijn woorden viel
niet te concluderen, dat deze studie met
grote voortvarendheid is aangevat- Men
studeert, maar dat is eigenlijk alles wat
er over kan worden gezegd. De sugges
tie, in de staten onlangs geuit, om de
bewindsman te vragen reeds in het hui
dig stadium Zeeuwse deskundigen in de
studie te betrekken, mede omdat door
de Oosterscheldebrug hier een gespecia
liseerde vakkennis is verworven, wees
de heer Suurhoff af. Pas na het afslui
ten van de voorbereidende studie zo
meenden wij zijn woorden te moeten
begrijpen zal er contact opgenomen
worden met het provinciaal bestuur van
Zeeland. Alweer: het is teleurstellend.
Wat heeft men aan een verklaring van
de minister, dat ook hij er wel van over
tuigd is dat deze verbinding er eens zal
komen. Met een dergelijke platonische
liefdesverklaring komt men immers niet
ver: er moet meer gebeuren. Daarom
zal Zeeland rond dit onderwerp zelf ac
tief dienen te blijven, ook als het gaat
om de studie van eigen deskundigen.
Want als men hier gaat afwachten tot
dat eens in Den Haag men het tijdstip
gekomen acht voor deze verbinding, oen
dan kan er nog lang worden gewacht.
Geroep uit Zeeland: .Zuster Anna, ziet
gij nog iets komen?' En wat antwoordt
zuster Anna? ,Het schijnt, dat er een
Haagse waterstaatsingenieur deze kant
op wil, maar hrj zit op rijksweg 58 vast
achter een langzame vrachtauto, het kan
dus nog wel even duren. Bovendien zijn
door de mist de boten uitgevallen: de
man kan vandaag niet meer naar
Zeeuwsch-Vlaanderen'. Ja Ja. misschien
komt-ic er dan wel nooit. En daarom:
noch de vaste verbinding noch de rijks
weg 58 mogen van Zeelands actiepro
gramma worden geschrapt. Na het be
zoek van de (overigens vlot en terzake
antwoordende) minister moeten we zelfs
zeggen: integendeel.
ftantlijH
Giacometti overleden
De beroemde beeldhouwer Alberto Gia
cometti is te Chur in Zwitserland aan
een hartkwaal overleden. Giacometti.
een Zwitser, die in Parijs woonde, la 65
geworden. Hij zal in zijn geboortedorp
Stampa worden begraven. Zijn vrouw
Annette en zijn twee broers, de beeld
houwer Diego en de .hitect Bruno, we-
run aan het slenbed.