PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT HANOI BEREID TOT ONDERHANDELINGEN Zonder dat Amerikanen vertrekken uit Vietnam Embargo op olie voor Rhodesië Getijcentrale en oester- en mosselcnltuur zijn twee zaken die volkomen los van elkaar staan HO TSJI MINH: bereid iedereen te ontmoetenonverschillig op welke plaats Russen naar de maan GOEDE FILMS ,RENDEZ-V0US' ZUID-LIMBURG WORDT NIEUW INDUSTRIEGEBIED CULTURES ZIJN DOOR STROOM MOGELIJK ONMOGELIJK Zeeuws orderboek 208e jaargang - no. 297 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN i P. ven 4* Velde, P. 8. dan Boar ar at »8-«0, tal. 235» (b.f.i. rad. 3S08, 3428, adm. tal. 3094. Adv. prUa 34 Zaterdag 18 december '65 De Gaulle is weer in Pagina 3 t par mm. Minimum par a 3B9J00 P.Z.C., HO TSJI MINH President Ho Tsji Minh van Noord-Vietnam heeft zich bereid verklaard met de Verenigde Sta ten over vrede in Vietnam te on derhandelen zonder dat de Ame rikaanse troepen eerst uit Zuid- Vietnam worden teruggetrokken, zo is gisteren door het Ameri kaanse ministerie van buitenland se zaken meegedeeld. Het Noordvietnamese aanbod was vervat in een brief van 20 no vember van de voorzitter van de algemene vergadering der Ver enigde Naties, de Italiaanse mi nister van buitenlandse zaken Fanfani, aan de regering in Washington. In tfln brief aan de voorzitter jadering zou Ho ebben verklaard ,1 onverschillig op welke camber vla Fanfani nam om opheldering over de voor waarden voor vredesonderhandelin gen verzocht, zo werd gezegd. Voorts wordt vernomen dat Fanfani do Amerikaanse minister van buiten- zaken Deun Kusls heeft inw in Amerikaanse officiële kringen ont houdt nien zich op het ogenblik van elk commentaar. Men beperkt zich er toe erop te wijzen dat het woord thans aan Hanoi is en dat alles zal afhangen van het antwoord van de Noordvietnamese regering. In een cisteren door het Noordvietnamo- so persbureau verspreide verklaring van do regering in Hanoi werd inmiddels een voorstel van de Hrit.se minister van bui tenlandse zaken Stewart verworpen om een conferentie te beleggen teneinde tot een wapenstilstand in Vietnam t« ko- Volgens de verklaring kan van een der gelijke conferentie geen sprake zijn zo ning de Amerikaanse .agressie' voort duurt. Voorts wordt de Britse regering het niet nakomen van haar verplichtin gen als mede-voorzitter van de Geneefse conferenUe verweten en gezegd dat En geland slechts de Amerikaanse politiek In Vietnam volgt. .Russen naar de maan' is een reportage in het PZC-zater- dagnummer. waarin aandacht wordt geschonken aan de voorbereidingen, die in dat land getroffen worden voor de grote sprong, waarbij men onder meer kampt met de kosmische communicatie. Op pagina 13. Voorts op Pag. 2: Opening De Casembroot- school in Goes. Pag. 3: De Gaulle weer favoriet. Pag. 4: Verslagen statenzitting. Pag. 6: Gestolen kip pen waren lekkernij bij Indische rijstmaaltijden. Pag. 7: Radio- en televisieprogramma's. Pag. 8: Wensenprogramma van Vlissin- gen. Pag. 10: Reportage over Chi na, ,de reus met de verwarde geest'. En in het Pag. 13: Russen naar de maan'; Pag. 15: ,Van landijs tot polder land', bij de uitgave van een boek over de geschiedenis van Zuider zee en [Jselmeerletterkundige kroniek; Pag. 17: Klimmen om aan boord te komen', reportage over Jan Blom, schipper van het Middel burgse binnenvaartuig .Aurora'; Pag. 19: JPapma 19' met pe kring in het raadhuis', Festival om iets aan over te houden', Jirug van suiker' en ,Van den Boezem naar de Keukenhof' Pag. 21: Perscommentaren en we kelijkse. autorubriek Pag. 23: Kerk en maatschappij met onder meer ,Les in vernieu wing', ,Niewws van overal' en Stemmen uit de lierken'. Da kleurenfilms die Walter Schlr- r» en Tom Stafford in de .Geminl- 6' van de ontmoeting in de ruimte met de ,Gemini-7' hebben ge maakt, zijn gisteren In Houston voor journalisten vertoond en la ter door de Amerikaanse televisie uitgezonden. De films geven een beider beeld van de ,Gemlnl-7' en 'e korte afstand die de rulmte- oertuigen tijdens de ontmoeting icwaarden komt duidelijk uit. De helderheid van de films 19 gelijk aan die welke vanuit de ,Uemini-4' zjjn gemaakt van de .wandeling' In de ruimte van Edward White. Op de zwarte huid van de .Gemi ni-7' kan men de witte woorden .United States' duidelijk lezen. Het ruimtevaartuig steekt af te gen het witte wolkendek van de aarde en de helblauwe lucht. 1 gezl de bodem van de ,Gemint-7' hangt en die Horman en LoveU heeft doen schrikken toen hij enkele uren na de lancering tegen het raam van de cabine sloeg. Gisteravond om half zeven (Ned. tijd) waren Borman en Lovell ln de ,Gemlni-7' halverwege hun 194ste omloop om de aarde. Zy waren toen 3l0 uur ln de ruimte en hadden niet veel meer te doen dan te wachten op hun terugkeer vanmiddag om 15.05 uur ln het westelijk deel van de Atlantische Oceaan. De meeste opdrachten die Horman en Lovell gisteren hadden moeten uitvoeren, waren uitgesteld we gens moeilijkheden met de appa ratuur op de aarde. Zij hadden o in moeten pogen de plaats vast te stel!en van de terugkeer in de dampkring van temanraket. Links: de Amerikaanse astronauten Onder: Walter ScMrra en Thomas Stafford (links) en Sckirra openen stafford zijn na een retourtje Gerui de deuren van de Getnini-6, direct ni-7 donderdagavond ongeveer om nadat zij op het wateroppervlak van 17.00 uur op aarde teruggekeerd. De de Atlantische Oceaan landden. Zij foto toont beide stapten pas uit de cabine aan boord van de Gemini-6. van de ,Wasp'. het verlaten Engeland heeft gisteravond een verbod op levering van olie aan Rhodesië afgekondigd, zo is in Londen bekendgemaakt Rege ringskringen zeiden dat Engeland hoopt en verwacht dat alle ande re landen zullen meewerken om dit verbod doeltreffend te maken. Ia da bekendmaking wordt gezegd dat Engeland na overleg met de regerin gen van Zambia en Tanzania heeft besloten onmiddellijk te beginnen met het vervoer van olieprodukten door de lucht naar Zambia. Volgens zegslieden was het verbreken van de diplomatie ke betrekkingen met Engeland door Tanzania geen beletsel voor bet overleg tussen beide landen over een olle-embar- go. toe was gemaakt. Daarna verzocht de Britse regering aan de betrokken maat schappij een Noors schip, de Staberg, opdracht te geven geen olie te lossen in de haven Belra ln Portugees Mozam bique, waar het enkele uren later zot aankomen. Het koninklijk besluit zegt dat In voer van olie en olieprodukten ln Rhodesië is verboden en dat Britten teen olie en olieprodukten voor ruik ln Rhodesië mogen leveren. Op overtreding van het embargo staat zes maanden gevangenisstraf, een boete tot 500 pond of beide. Engeland is met transportvliegtuigen van de voorraad, men in Londen. Sterke inkrimping produktie mijnen De steeds groter wordende moei lijkheden van de kolenindustrie die zucht onder steed3 sterkere concurrentie van olie. aardgas, goedkope kolen van elders en stij gende eigen kosten heeft de re gering tot de slotsom gebracht, dat ie produktie van de Nederlandse mijnen aanzienlijk moet worden in- gekrompen. Een aantal mijnen zal moeten sluiten waaronder voor 1970 de staatsmijn Maurita die cir- :a 7800 man in dienst heeft en lie in 1964 een verlies leed van 27 miljoen. Deze sanering van do mijnindustrie moet geriaard gaan met het opbouwen Industrie ln Limbui arlieidera werk te be- vry komende /Gedeputeerde Mes heeft gisteren vJ verzekering gegeven, dat het stuur van het havenschap in oprichting de kwestie van de lucht- en waterver ontreiniging niet en bagatelle zal behan- delen. Hij was in dit opzicht stelliger in zijn verklaringen dan onlangs de di recteur van het havenschap bij de Bili- ton-ondertekening: er zullen namelijk via privaatrechtelijke vergunningen aan de nieuwe ondernemingen voorwaarden worden gesteld, zo deelde hij mee. En voorts vertelde hij, dat een onderneming, waarmee op dit ogenblik onderhandelin gen worden gevoerd, zich bereid heeft verklaard aan deze voorwaarden te vol- a. De heer Mes doelde kennelijk op Hoechst. De vraag is echter welke nor men bij het verlenen van de vergunning in aanmerking worden genomen. Zal het hier gaan omdat een Duits bedrijf in het geding is om de voorschriften van het Duitse .Reinluftgesetz' Of worden nu reeds indicaties verstrekt door de regeringscommissie, die onder leiding van oud-minister Visser deze materie bestudeert? Wij nemen aan, dat meer hierover is te vernemen zodra definitieve mededelingen over de bewus te vestiging loskomen. de DAK, die gaat met participatie ie staatsmijnen ln Midden-Limburg bij Born en Nleuwstadt een fabriek bou wen waar twee nieuwe autotypeu zul len worden geproduceerd. De fabriek, middenklasse-auto's gaat maken, zal I 1967 werk hebben voor 500 man, aantal dat geleidelijk zal stijgen, tot I 1972 circa 6000 man in dienst zal Dit verklaart de minister van economi- mijnindustrie en de Industriële herstruc- ■ing van Zuid-Limburg. Heit DA-F ee t, waarin de staatsmijnen met f 66 oen gaan participeren, zal in eerste antie een aanzienlijk deel var. de werkgelegenheid moeten verschaffen. Tot 1970 zal de produkl.iebop e.-king circa 10.000 man uit ae mijnen overbodig ma ken. Afvloeiing Doordat 9 procent van hen niet geschikt is voor herplaatsing elders en een aan tal arbeiders vervroegd zal worden ge pensioneerd, moet nieuwe werkgelegen- (Zie slot pag. 3 kol. 3) dicht bij de Oosterscheldebrug, zou dan een spoorlijn kunnen worden gelegd. ,Het plan een getijcentrale aan te brengen in de toekomstige Oosterscheldedam moet volko men los worden gezien van het streven naar het behoud van de oester- en mosselcultuur'.... dens de begrotingszitting van de pro vinciale staten, toen het college van gs antwoordde op de algemene be- schoKwingen, die donderdag ln de staten waren gehouden. De keer Kaland stelde het zelfs nog scherper: ,Het kan zelfs mogelijk zijn, dat indien een getijcentrale in de dam wordt gebouwd de sterke stroming het behoud van de oester- en mosselcultuur onmo gelijk maakt'. Men weet het: in kringen van de Zeeuwse visserij is het getij centraleplan de strohalm waar aan de oester- en mosselkwekers zich nog vastklampen. Het is hoe omvangrijk en talrijk de twijfels ook mogen zijn de enige reële mogelijkheid de oes ter- en mosselcultuur te behou den. Ook de heer Kaland sprak van die strohalm. En hij had be grip voor de verwachting in de visserijwereld. Hij noemde het behoud van deze cultuur zelfs als een nevenargument om de mogelijkheid van een getijcen trale na te gaan. Maar wel stel de hij duidelijk: ,Het gaat hier om twee verschillende zaken getijcentrale en oester- en mos selcultuur die volkomen los van elkaar gezien moeten wor den. Drie argumenten schragen het besluit een verdere, diepgaande studie in te stellen naar de mogelijkheden van een getijcentrale: TEN EERSTE vanzelfsprekend het doel van de getijcentrale zelf: op wekking van elektrische energie. TEN TWEEDE de aanleg van een deltaspoorlijn, dicht bij de Ooster scheldebrug. Als het plan van de getijcentrale namelijk wordt uit gevoerd, moet er een tweede dam in de Oostersche'de komen. Tus sen beide dammen blqft in de Oosterschelde een getijbeweging bestaan omdat door de getijcen trale b\j eb en vloed water uit- en instroomt. Over de tweede dam. los ge in getij- romende merken, dat dit volkomen los zien moet worden van een centrale) is er het bijkon argument van het mogelijke be houd van de oester- en mossel cultuur. ,We zijn bezig met een getijcentrale zonder meer', zei de heer Kaland nog eens. De heer Kaland vertelde nog, dat reeds in 1956 de mogelijkheid van een getijcentrale is geopperd. In dat jaar werd in de tweede kamer de aandacht van minister Zijlstra ge vraagd voor deze vorm van energie opwekking. Na een studie kwam men tot de conclusie, dat er in Neder land zich slechts één gebied leende voor een getijcentrale: de deltawa teren. En wel om twee redenen: Het getijverschil in dit gebied Is 3 tot 4 meter, hetgeen groot ge noeg is om een getijcentrale eco nomisch mogelijk te maken. Maar bovendien was reeds be kend, dat in het deltagebied een aantal reusachtige projecten (dammen) moesten worden ge maakt, waarby de mogelijkheid ,Ik kan u verzekeren, dat bij rijks waterstaat uit waterstaatkundige, technische overwegingen geen enkel bezwaar bestaat in de dam een kunst werk te hebben en te onderhouden', aldus de heer Kaland. Een vraag, die de minister van verkeer en wa terstaat, de heer J. G. Suurhoff, in dit stadium echter nog niet bevesti gend kan beantwoorden is of de in vesteringen voor een getijcentrale verantwoord zijn. ,De minister is echter ».eer welwil lend door rijkswaterstaat met ons de mogelijkheid van een getijcentrale te laten onderzoeken', aldus de heer Kaland. En hij voegde er aan toe: ,De studie of deze investering ver antwoord is, hopen wij in het komen de jaar af te ronden'. Een vraag is ook of de tweede dam, die er moet komen economisch uit voerbaar is. Uiteraard zal dit bezien moeten worden in het kader van het gehele project. Maar de mogelijkheid van een deltaspoorlijn over deze tweede dam achtte de heer Kaland zeer waardevol. Eerder had gedeputeerde M. J. van Poelje gezegd, dat in dit stadium het provinciaal bestuur niets kan doen voor de oesterkwekers, omdat het desbetreffende wetsontwerp er reeds is: ,Nu is het woord aan de tweede kamer', aldus de heer Van Poelje. Als minister Suurhoff volgende maand op werkbezoek in Zeeland komt, ligt er e«n fraaie lijst van onderwerpen op hem te wachten. Gisteren la dat wel gebleken (tijdens de voortgezette begrotingsbehandeling) ln de staten uit het antwoord van gedeputeerden. Wij noteerden ln de loop van de discussie de volgende punten, die met de bewinds man zullen worden besproken: het tol geld van de Haringvlietbrug, de geza menlijke studie voor de Westerschelde- verbihdlng, de Inpoldering van het land van Saartinge, rijksweg 58, de lozing van het (Brabantse) afvalwater ln de Westerachelde. de definitieve vormge ving van het havenschap Vllsslngen- Oost en de getijcentrale, men ziet: een lange rij, waarover Intensief van ge dachten kan worden gewisseld. Zo'n lijst ls wel plezierig, zij toont aan, dat er nog heel wat moet gebeuren ln dit gewest en zij maakt duidelijk, dat er nog vele verlangens zijn. Er zit echter één vervelende kant aan: enkele van de reeks zijn zo langzamerhand stokoud en beginnen een ernstig probleem te vor men. Met name gelat dat voor de ver betering van ryksweg nr 58. met de dag erger. De afgelopen maanden hebben enkele vervoerders- tijdschriften daarop met klem gewezen, daarmee de opvatting vertolkend van het georganiseerde vervoerswezen, dat dagelijks met deze noodtoestand waarom een ander woord te gebruiken heeft te maken. De weg ls Inderdaad bar en boos en begint op allerlei manle ren een remmende factor te worden. Het naargeestige daarbij ls, dat al zou nu direct tot een algehele verbetering op Korte termijn worden besloten, een dergelijk besluit eigenlijk veel te laat komt. Desondanks: beter laat dan nooit. De overlast, die de wegverbinding in haar huidige toestand oplevert, ls meet baar voor iedereen, die er gebruik van maakt. Maar er zijn daarnaast vele on meetbare factoren, eveneens schadelijk. Wanneer het bijvoor beeld gaat om vesti gingen ln het Sloe en bij de onderhandelin gen moet worden ge sproken over laten we zeggen de verkeersverbindingen naar een drukke handelshaven als Ant werpen, dan ls daarbij de toestand van rijksweg 58 zeker geen punt om op te pochen. Vooral bij moeilijke onderhan delingen kan een dergelijk feit de po sitie van de overheid nadelig beïnvloe den. In het Hjstje van Zeeuwse verlan gens heeft de verbetering van deze ryks weg maar dan over de hele linie naar ons gevoel wel de grootste priori teit. ftantlljH geen is in h schreven wy neer naar aanleiding van de uitvoerige antwoorden, die gedeputeerden gisteren de staten hebben gegeven. De statenleden zwaaiden het college lof toe voor de wyze, waarop het de vele vragen had beantwoord. Die lof kwam gedepu teerden toe: zy hadden een duideiyk en systematisch inzicht gegeven in het- er op dit ogenblik aan de orde het Zeeuwse bestuur. Op twee pun- willen wij hier nog nader ingaan, namelyk op de plaats van een eventuele vaste oeververbinding en pp één aspect van een mogelijke getycentrale. Ten aanzien van de plaats van een vaste verbinding door of onder de Wester» schelde kwam duidelijk vast te staan, dat voor gedeputeerden de plaats géén "lunt van discussie is: deze verbinding •ehoort een onderdeel van de centrale weg te zqn, d w z ter hoogte van Baar landTerneuzen. Op deze plaats im mers zal een dergelijke verbinding haar grootste nut hebben. Gedeputeerde Scho- rer wees daar met nadruk op en wy menen er goed aan te doen deze uit spraak nog eens te signaleren. Wat ba- treft de getijcentrale noteerden wy de opmerking van gedeputeerde Kaland, dat een eventuele secundaire dam achter de afsluitdijk door de Oosterschelde uit sluitend moet worden gezien in relatie tot de getijcentrale. Met andere woor den: de eisen van deze centrale geven doorslag en daarby kan niet by voor- it een eventuele instandhouding van rter- en mosselcultuur worden ingecal culeerd. Zou het zoutwaterbekken even tueel voor déze cultures geschikt kun nen zijn, dan is dat meegenomen, het is echter géén vooropgezet uitgangspunt. Deze verklaring was duidelijk op zeer bepaalde visserijkringen in Zeeland ge richt: liet is overigens de vraag otf zy daar verstaan zal worden. U" lopen dagen is vooral gebleken, voor Zeeland het departement van ver keer en waterstaat in de toekomst wel het belangrijkste ministerie zal biyven. Een bezoek van de minister aan deze provincie is daarom een zaak van groot gewicht. Twaalf januari aanstaande komt de bewindsman: we zouden ge neigd zijn naar aanleiding van dit be zoek het college van gedeputeerde sta ten de wéns toe te voegen, die men in je etablissementen vertegenwoor digers naroept bij hun vertrek: .Goeie zaken, heren!' Er kan namelijk nog heel wat in het Zeeuwse orderboek worden bijgeschreven Comité tegen verspreiding van kernwapens In Amsterdam heeft zich een comité gevormd onder de naam .Nederlands Co mité tegen Verspreiding van Kernwa pens', Het comité acht het tegengaan van deze verspreiding een zaak van de allerhoogste prioriteit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1965 | | pagina 1