ELEKTRO-magmet m verlichtiüb DE KOCK Neem een abon nement op de PZC dealer mm zeeuwsch-vlaanderen rijnberg's Britse luchtmacht voor uiterst moeilijke keus BIJ ONS VINDT U Waarom is het sixtantsysteem zo'n overweldigend succes? Fa. Schippers Nauta IS0ÖT HL Zzzzzt, zegt de Viva-en uw proefrit is begonnen! R. R. VISSER v% - Zeestroom biedt Zuidwest Afrika perspectief PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 26 NOVEMBEF Aan dit label herkent u de Philips verlichting |j pp U kuilt uw huis een nieuw gedicht geven door s i_"3uKnsj«t}juj ti bbu1®! ugraagonze HU an grote keuze in de nieuwste 1M |1 M PHILIPS verlichting. ■JraftrtHG Dan kunnen wij u adviseren, II9 A If £&E&H fi GhM 9 welke verlichting Ili VU HUI M M Sl 8 voor uw woning het H0 Ullinnis meest geschikt is. Heldere kunststof. Onder- en bovenrand metaal, Geschikt voor heldere gloeilamp 60 W. 012 cm. I27.S0 Schaal blank aluminium, of donkerblauw. Booster witte kunststof. Geschikt voorjL, Argenta" 149.75 lampen 40' W. Satijnglazen binnenkelk. Buitenkelk transparant glas. rood. amber of oranje. Geschikt voor „Argenta" lamp 7S W. H. 26 cm. f27.50 RADIO kelk. getorst streepdecor. Wandarm noten. Geschikt voor „Argenta" lamp 60 W. Kelk h. 29 cm. f26.50 I Kelk glas, mat craquelé. Voet teak en blank koper. Geschikt voor „Argenta" lamp 60 W. H. 22.5 cm, t19.50. NOORDSTRAAT 102 TERNEUZEN KOMT U EENS BIJ ONS KIJKEN! Uw vakhandelaar zegt daarover: Naast grondig en snel scheren, wat bij het sixtant-systeem zonder aanpassingstijd mogelijk is, is de markantste eigenschap van dit apparaat de zachte, huid-ontziende werking dank zij het nieuwe systeem. J. M. Paridaen (verkopen Braun sixtant nü f 84.- Komt U gerust bij ons binnen om de Sixtant te proberen. Eenhoornplantsoen 8 - Oostburg LEDEL THEATER OOSTBURG Zaterdag 27, zondag' 28 en dinsdag 30 november, aanvang 8 uur, brengen wij in W.-Zeeuwsch- Vlaanderen een der grootste succesfilms van Ne derland JANE FONDA - LEE MARVIN - NAT KING COLE - STUBBY KAY in de kostelijke, sprankelende TECHNICOLOR CAT ËALLOU Het kostelijke westernverhaal van de bekoorlijke CAT BALLOU, de roverhoofdvrouw met een di ploma van kinderjuffrouw. Zij zette het .wilde westen' op stelten en beleefde de potsierlijkste noodsituaties die u ooit gezien heeft. UIT DE PERS; .Amusement van de bovenste plank, plezierig', spannend en slim' Toegang boven 14 jaar. Zondagmiddagvoorstelling'. Aanvang 2 en 4.30 u.: CAT BALLOU. LUXOR THEATER TERNEUZEN Vanaf vrijdag 26 tm zondag 28 november, aan vang 8 uur, brengen wij MELINA MERCOURI - 1 PETER USTINOV - MAX. SCHELL in de kostelijke TECHNICOLOR TOFKAPI I (de doldwaze juwelendiefstal in Istanboel) De vermetelste kraak ooit gezet, waarbij u zult gieren van plezier. I Toegang boven 14 jaar. Maandag 29 en dinsdag 30 november, aanvang brengen wij: ELVIS 1 jACKMAN - LOLA in de Super TECHNICOLOR KID GALAHAD ELVIS PRESLEY zingt cn swingt met mooie meisjes met zijn vuisten en met zijn gitaar. Toegang alle leeftijden. ZONDAGMIDDAG 2.30 uur: i KID GALAHEAD. Alle leeftijden. ZONDAGMIDDAG 5 uur: TOPKAPI. 14 jaar. ZATERDAG 28 NOVEMBER. AANVANG 7 UUR orkest .The Everly Stars' Café-dancing ,Het Witfe Huis', Kloosterzande Een proefrit in de Viva '65 kan het begin zijn van een snelle carrière als automo bilist. Deze wagen heeft „het" helemaal Hij zit als een salonfauteuil, rijdt als een rally-winnaar en klimt als een klipgeit. De besturing is spelend-licht, de weg- iigging is als op rails en de vering strijkt alle kuilen en hobbels glad. Onderhoud? Mag geen naam hebben. Olieverversen omde 5000 km, doorsmeren pas na 50.000 km - en praktisch nooit meer poetsen (alleen maar wassen), dank zij de unieke Acrylic-lak. Zin in een proefrit? Kom of bel dan voor 'n afspraak en zzzzt - daar rijdt u al Ontworpen voor kenners door General Motors GARAGE TERNEUZEN TELEFOON 01150- 2300 - 2400 PIEKER TOCH NIET LANGER OVER SINT NIGOLAAS! Geef een Triumph koffer schrijfmachine, die wij in leuke Sint Nicolaasverpak- king zonder extra kosten, als grandioze verrassing thuis brengen op het door u gewenste adres. Met zo'n indrukwekkend Triumph cadeau triomfeert u triom fantelijk over alle andere surprises. En dat al v.a. f250,- incl. koffer. handeisbureau Noordstr. 78 - Telefoon 01150 - 2304 - TERNEUZEN De magnetische kracht van een staafmagneet neemt van de polen uit near het midden af. Op grond hiervan kwam men aanvanke lijk tot de veronderstel ling, dat een magneet zou bestaan uiteen zeergroot aantal kleine magneetjes (magneculen). Breekt men de staafmagneet door, dan wordt iedere helft (of kwart,achste enz.) weer een volkomen magneet. In ongemagnetiseerd staal zouden die mag neculen op willekeurige wijze door elkaar liggen, eikaars werking ophef fend. iweek staal bard's aal Een nieuwere opvatting vervangt de magneculen door,,elementair- gebïedenudie magnetisch zijn doordat de om hun as draaiende (geleidingsjelektronen hun assen evenwijdig hebben gesteld onder invloed van de krachten die zij op elkaar uitoefenen. Het veld van de wikkeling, gelegd om een stalen staaf (kern), maakt daar van een elektromagneet door de elementairge- bieden gelijkte richten. B lj een weekstaten staaf klappen de magneculen bij opheffing van de rich tende kracht in hun vorige stand terug, maar bij hard staal blijven zij ge richt (permanente magneet). SNELLE BOMMENWERPER «y,v Vi"-- ^r.. v; W'W< 1 rmm ia iT - "V V' McDonnell werden namelijk 300 Phantoinjagers besteld, uit te rusten met Engelse Rolls-Royce Spey moto ren, terwijl Lockheed een opdracht kreeg voor de levering van 90 Hercu les transportvliegtuigen. Ook de F-111's zouden met Engelse motoren worden uitgerust. Maar de Fransen waren met deze gang van zaken niet tevreden. Er was immers een Frans-Engels akkoord gesloten tot .samenwerking in de vliegtuigbouw! Ingevolge deze over eenkomst zal niet alleen de bekende Concorde worden ontwikkeld, maar ook andere vliegtuigtypen, zoals een overgangs-lesvliegtuig dat tevens dienst kan doen als lichte jachtbom menwerper, een supersonische jacht bommenwerper met verstelbare vleu gels. en een groot verkeersvliegtuig voor 200 passagiers. De samenwer king kwam tot stand omdat men er in beide landen van was doordron gen, dat de Westeuropese vliegtuig fabrieken alleen door samengaan de concurrentie met Russen en Ameri kanen kunnen volhouden. Voorkeur Amerikaanse F-lli of Franse Mirage De topleiding van Engelands de fensie staat voor een moeilijk vraagstuk. Er moet een nieuw vliegtuig worden uitgekozen nu de regering enige tijd geleden besloot een streep te halen door het bekende TSR-2-project. De ze TSR-2 was een lichte straal - bommenwerper met uitzonder lijke prestaties waarmee Enge land een formidabel wapen zou bezitten. Maar de ontwikkeling van de benodigde 120 stuks zou honderden miljoenen ponden verslinden en dat zou voor de toch al zo wankele Britse eco nomie een veel te zware beproe ving zijn. Daarom zette de re- gering-Wilson het mes erin: de drie TSR-2 die waren gereedge komen zullen niet meer vliegen en de niet voltooide vliegtuigen, ongeveer vijftien, zullen op de schroothoop gaan. Dal wil geenszins zeggen, «lal de Britse luchtmacht een <i er gelijk vlieg tuigtype niet. nodig heeft. De vraag naar een vliegtuig «lat met grote, snel heid diep in vijandelijk gebied kan doordringen i»n daar rake klappen kan uitdelen, is blijven bestaan. Daarom moest wor«len uitgekeken naar een goedkopere oplossing dan de TSR 2- Eerst werd in eigen land rondgeke ken. Het enige toestel dat min of meer in aanmerking kwam, was de Buccaneer, een tweemotorige bom menwerper die op het ogenblik in se rie wordt gebouwd voor de Britse marine en voor de luchtmacht van Zuid-Afrika. De Buccaneer was even wel vóór de luchtmacht niet aan vaardbaar, in hoofdzaak omdat het vliegbereik niet voldoende was. De Britten zagen toen de oplossing in Amerika. Hier was zowel voor «lc luchtmacht als voor de marine een tweemotorige lichte bommenwerper ontwikkeld, de F-lll. Dit toestel, dat De Franse Dassault Mirage IVa, een snelle straalbommeniverper, door Pa rijs ook aangeboden voor de Britse luchtmacht, in plaats van de Ameri kaanse F-lll. De militaire autoritei ten te Londen staan voor een uiterst moeilijke keus. ruim tweemaal do snelheid van het geluhl haalt, heeft één merkwaartlige detail: een in de lucht verstelbare vleugel «lie van bijna rechte, stand in sterke pülstand kan worden geplaatst en omgekeerd. Op de F-lll zijn grote orders ge plaatst door luchtmacht en marine van de Verenigde Staten en een pro- duktie van ruim 1600 van deze toe stellen schijnt te zijn verzekerd. De Austra,ische luchtmacht heeft de F-lll ook gekozen en een order voor 24 stuks geplaatst, maar waarschijn lijk worden het er nog meer. De Brit ten namen toen een optie op een aan- l-nl TT.ni'a rlio to TvinovHiri in non Waarom Europa niet Deze Britse stap was in overeen stemming met soortgelijke beslissin gen met betrekking tot nieuw mate rieel voor de Royal Air Force. Bjj De Fransen hadden nu en mis schien niet ten onrechte verwacht dat de Engelsen door zouden gaan met samenwerking en voor zover dat mogelijk was bij hun aankopen de voorkeur zouden geven aan vliegtui gen van Europees (lees: Frans) fa brikaat. En dat gebeurde nu juist niet! Goed, voor de Phantom heeft de Franse industrie geen gelijkwaardig vliegtuig, maar in plaats van de Her cules hadden de Engelsen toch de Transall kunnen nemen, die boven dien nog met Engelse motoren is uit gerust! En voor de F-lll is er ook een plaatsvervanger van Franse bo dem: de Mirage IVa. Waarom, zo vragen de Fransen zich af, kopen de Engelsen dan onze vliegtuigen niet? Natuurlijk is men in Engeland niet zonder meer aan de Mirage IVa voor bijgelopen. Deze snelle tweemotorige bommenwerper is op het ogenblik in volle produktie voor Frankrijks „Force de Frappe", de atoomlucnt- macht. Er zijn 62 van deze vliegtui gen besteld waarvan nu ruim de nelf' is afgeleverd. aar zoals hij nu is, zeggen de Britten, zijn het vliegbe reik en de prestaties niet voldoende voor de taken waarvoor wij het toe stel willen gebruiken. Wn hebben be hoefte aan een vliegtuig met een froot vliegbereik dat ver kan door- ringen en dan aanvallen doet met gewone wapens. Tevens moet het in staat zijn om door het ultvoereh van een verkenning het resultaat van de aanval vast te stellen. Variant De Franse vliegtuigbouwers hebben zich echter niet zonder meer bij deze argumenten neergelegd. Zij zijn aan het tekenen en berekenen gegaan en hebben nu aan de Engelsen gegevens voorgelegd over een nieuwe variant van de Mirage IVa. Deze zal worden uitgerust met Engelse Spey-motoren en verder onder meer de speciaal voor de TSR.2 ontworpen radar-ver- kenningsinstallatie aan boord krijgen. De variant zal zeker aan de Britse eisen kunnen voldoen, temeer men in ogenschouw neemt dat Engelsen nebben toegegeven dat zelfs de F-lll niet in alle opzichten ideaal Met de nieuwe specificatie doen de Fransen nu alles wat mogelijk is om de order in de wacht te slepen. Ten slotte gaat het om tenminste hon derd vliegtuigen. Als Engeland het werkelijk ernstig meent met de sa menwerking, zo betogen de Fransen, dan moet de opdracht in Frankrijk worden geplaatst. De keuze van het Amerikaanse vliegtuig zou het hele idee van Engels-Franse samenwer king op losse, schroeven zetten. De Britten begrijpen ook wei dat een eventuele voorkeur voor de F-lll een spaak in het wiel kan betekenen bij het tot stand brengen van interna tionaal begrip. Maar, zo vragen zij zich af, in hoeverre moeten wij de belangen van de eigen defensie opof feren aan die van Europese samen werking in de vliegtuigindustrie? Aan het plaatsen van een vliegtuig order zitten zoveel facetten, dat een keuze pas na rijp beraad kan worden gedaan. Dat geldt zeker als ëen vlieg tuig per stuk ruim tien miljoen gul den kost. Het is dan ook voor de En gelsen niet eenvoudig om op korte termijn te beslissen. Het zal in ieder geval een weloverwogen keus wor den. Grote rijkdom aan vis en plankton (Van een medewerker) De verdere ontwikkeling van de eigen zeevisserij, maar vooral ook de activiteit van Sowjet- russische vissersvaartuigen voor de kust hebben Zuidwest-Afrika opnieuw de aandacht gevestigd op de Ben- guellastroom. De Benguella- stroom is een 150 kilometer bre de, koude zeestroming tussen Kaapstad en de Kunene, de grensrivier tussen Angola en Zuidwest-Afrika. De aanhoudende zuidoost-passaat en de draaiing van de aarde brengen daar de zee zodanig in beweging dat koud, aan voedingsstoffen rijk water van grote diepte naar het warme en zonrijke zeeoppervlak komt, juist on der de Afrikaanse kust. Een bergke ten op de bodem van de Atlantische Oceaan draagt er nog toe bij, d« diepe zeestromingen uit de voedselrij ke wateren van het Zuidpoolgebied naar de kust te voeren, Zodoende ont stond hier een der rijkste voedings bronnen ter wereld. De basis voor de dichte „bevolking" ln de zee is het plantaardige plank ton, dat uit eencellige algen bestaat, dit is het voedsel van de pilchard, een soort Afrikaanse sardientjes, de be langrijkste vis voor de zeevisserij in dit gebied. Het dierlijke plankton, dat bestaat uit kreeften, larven en ver scheidene soorten weekdieren, is op óijn oeurt weer het voe<Isel van gro- Dït is de Amerikaanse General Dy namics F-lll, de lichte straalbom- menwerper die in grote getale voor de eigen luchtmacht en marine wordt vervaardigd en inbeginsel ook voor de Royal Air Force in aanmerking tere vissen en die worden dan weer gegeten door robben en zeevogels. Deze gunstige factoren hebben een zeer rijke fauna doen ontstaan, in en boven het water. Reeds eeuwen geleden zijn mogelijk heden van deze situatie opgemerkt. In de vijftiende eeuw noemden de Portugezen de kuststrook de ,,Sar«ii- nekust". Andere naties bedreven hier in de afgelopen eeuw de walvisvaart en robbenvangst en Britse onderne mingen exploiteerden op de v«x»r de kust gelegen eilanden de guano, de kostbare natuurlijke stikstofrijke mest uit de uitwerpselen van pinquins, aalscholvers en andere zeevogels. De toekomst van Zuidwest-Afrika ligt op zee voor een deel althans. Visserij en visindustrie staan op de eerste plaats. Een intensieve exploi tatie van het in grote, doch moeilijk te berekenen hoeveelheden aanwezige plankton is een volgende mogelijkheid, nu wel vaststaat, dat hieruit een zeer eiwitrijk voedsel kan worden ge maakt. De geologische structuur rechtvaardigt voorts het vermoeden, dat interessante reserves aardolie aanwezig zijn. Verkenningen zijn ai aan de gang. Denkt men voorts nog aan de reser ves aan mineralen, zoals diamanten, die sedert enkele jaren met veel suc ces voor de kust in zee worden ge vonden alsmede halfedelstenen en metalen, dan v/ordt het duidelijk, dat men Zuidwest-Afrika in de toekomst veeleer als een industrieland met een geheel eigen karakter zal moeten zien dan als een agrarisch land. ZEEUWSCH-VLAANDEREN KLOOSTERZANDE Cursus Veilig Verkeer De belangstelling de "erkeerscur- wordt door de consul voor veilig verkeer te Kloosterzande, is nog niet erg groot. Een tiental per sonen heeft zich reeds voor deelname opgegeven, doch dit aantal zou verdub beld dienen te worden om de cursus doorgang te doen vinden. Zoals bekend bestaat de cursus uit 6 h 7 lesavonden, elk van 2 Ys uur. De verkeerslessen wor- jegeven aan de hand van een schriftelijke verkeerscursus. Deze cur sus, bestaande uit zes hoofdstukken, "be handelt de meest voorkomende verkeers regels en bepalingen. De lessen worden toegelicht door politieambtenaren. Na afloop van de cursus wordt men in de gelegenheid gesteld om een schriftelijk examen af te leggen. Dit examen wordt te Kloosterzande gehouden onder toe zicht van het door het Verbond Voor Veilig Verkeer aan te wijzen personeel. Aan de geslaagden wordt een diploma en een daarbij behorend draagspeldje uitgereikt. Deze uitreiking zal. evenals voorgaande jaren, op enigszins plechtige wijze geschieden. Van de laatst gehou den cursus slaagden alle 31 deelnemers. Een nieuwtje dit jaar is. dat de cursis ten door een terzake deskundige een en ander over de auto bijgebracht worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1965 | | pagina 39