ELEKTRO-magmet
m
verlichtiüb
DE KOCK
Neem
een
abon
nement
op
de
PZC
dealer mm
zeeuwsch-vlaanderen
rijnberg's
Britse luchtmacht voor
uiterst moeilijke keus
BIJ ONS
VINDT U
Waarom is het sixtantsysteem
zo'n overweldigend succes?
Fa. Schippers Nauta
IS0ÖT HL
Zzzzzt, zegt de Viva-en
uw proefrit is begonnen!
R. R. VISSER
v%
-
Zeestroom biedt Zuidwest
Afrika perspectief
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 26 NOVEMBEF
Aan dit label
herkent u
de Philips
verlichting
|j pp U kuilt uw huis een nieuw
gedicht geven door
s i_"3uKnsj«t}juj ti bbu1®! ugraagonze
HU an grote keuze in de nieuwste
1M |1 M PHILIPS verlichting.
■JraftrtHG Dan kunnen wij u adviseren,
II9 A If £&E&H fi GhM 9 welke verlichting
Ili VU HUI M M Sl 8 voor uw woning het
H0 Ullinnis meest geschikt is.
Heldere kunststof.
Onder- en
bovenrand metaal,
Geschikt voor
heldere gloeilamp
60 W.
012 cm. I27.S0
Schaal blank aluminium,
of donkerblauw.
Booster witte kunststof.
Geschikt voorjL, Argenta"
149.75
lampen 40' W.
Satijnglazen binnenkelk.
Buitenkelk transparant
glas. rood. amber of
oranje. Geschikt voor
„Argenta" lamp 7S W.
H. 26 cm. f27.50
RADIO
kelk. getorst
streepdecor.
Wandarm noten.
Geschikt voor
„Argenta"
lamp 60 W.
Kelk h. 29 cm.
f26.50
I
Kelk glas, mat
craquelé.
Voet teak en
blank koper.
Geschikt voor
„Argenta"
lamp 60 W.
H. 22.5 cm,
t19.50.
NOORDSTRAAT 102
TERNEUZEN
KOMT U EENS BIJ ONS KIJKEN!
Uw vakhandelaar zegt daarover:
Naast grondig en snel scheren, wat bij
het sixtant-systeem zonder
aanpassingstijd mogelijk is, is de
markantste eigenschap van dit
apparaat de zachte, huid-ontziende
werking dank zij het nieuwe systeem.
J. M. Paridaen (verkopen
Braun sixtant nü f 84.-
Komt U gerust bij ons binnen om de Sixtant te proberen.
Eenhoornplantsoen 8 - Oostburg
LEDEL THEATER OOSTBURG
Zaterdag 27, zondag' 28 en dinsdag 30 november,
aanvang 8 uur, brengen wij in W.-Zeeuwsch-
Vlaanderen een der grootste succesfilms van Ne
derland JANE FONDA - LEE MARVIN - NAT
KING COLE - STUBBY KAY
in de kostelijke, sprankelende TECHNICOLOR
CAT ËALLOU
Het kostelijke westernverhaal van de bekoorlijke
CAT BALLOU, de roverhoofdvrouw met een di
ploma van kinderjuffrouw.
Zij zette het .wilde westen' op stelten en beleefde
de potsierlijkste noodsituaties die u ooit gezien
heeft.
UIT DE PERS; .Amusement van de bovenste
plank, plezierig', spannend en slim'
Toegang boven 14 jaar.
Zondagmiddagvoorstelling'. Aanvang 2 en 4.30 u.:
CAT BALLOU.
LUXOR THEATER TERNEUZEN
Vanaf vrijdag 26 tm zondag 28 november, aan
vang 8 uur, brengen wij MELINA MERCOURI - 1
PETER USTINOV - MAX. SCHELL
in de kostelijke TECHNICOLOR
TOFKAPI I
(de doldwaze juwelendiefstal in Istanboel)
De vermetelste kraak ooit gezet, waarbij u zult
gieren van plezier. I
Toegang boven 14 jaar.
Maandag 29 en dinsdag 30 november, aanvang
brengen wij: ELVIS 1
jACKMAN - LOLA
in de Super TECHNICOLOR
KID GALAHAD
ELVIS PRESLEY zingt cn swingt met mooie
meisjes met zijn vuisten en met zijn gitaar.
Toegang alle leeftijden.
ZONDAGMIDDAG 2.30 uur: i
KID GALAHEAD. Alle leeftijden.
ZONDAGMIDDAG 5 uur:
TOPKAPI. 14 jaar.
ZATERDAG 28 NOVEMBER. AANVANG 7 UUR
orkest .The Everly Stars'
Café-dancing ,Het Witfe Huis', Kloosterzande
Een proefrit in de Viva '65 kan het begin
zijn van een snelle carrière als automo
bilist. Deze wagen heeft „het" helemaal
Hij zit als een salonfauteuil, rijdt als een
rally-winnaar en klimt als een klipgeit.
De besturing is spelend-licht, de weg-
iigging is als op rails en de vering strijkt
alle kuilen en hobbels glad. Onderhoud?
Mag geen naam hebben. Olieverversen
omde 5000 km, doorsmeren pas na
50.000 km - en praktisch nooit meer
poetsen (alleen maar wassen), dank zij
de unieke Acrylic-lak.
Zin in een proefrit? Kom of bel dan voor
'n afspraak en zzzzt - daar rijdt u al
Ontworpen voor kenners door General Motors
GARAGE
TERNEUZEN
TELEFOON 01150- 2300 - 2400
PIEKER TOCH NIET
LANGER OVER
SINT NIGOLAAS!
Geef een Triumph koffer
schrijfmachine, die wij in
leuke Sint Nicolaasverpak-
king zonder extra kosten,
als grandioze verrassing
thuis brengen op het door u
gewenste adres. Met zo'n
indrukwekkend Triumph
cadeau triomfeert u triom
fantelijk over alle andere
surprises.
En dat al v.a. f250,-
incl. koffer.
handeisbureau
Noordstr. 78 - Telefoon 01150 - 2304 - TERNEUZEN
De magnetische kracht
van een staafmagneet
neemt van de polen uit
near het midden af.
Op grond hiervan
kwam men aanvanke
lijk tot de veronderstel
ling, dat een magneet
zou bestaan uiteen
zeergroot aantal
kleine magneetjes
(magneculen).
Breekt men de staafmagneet
door, dan wordt iedere helft
(of kwart,achste enz.) weer
een volkomen magneet.
In ongemagnetiseerd
staal zouden die mag
neculen op willekeurige
wijze door elkaar liggen,
eikaars werking ophef
fend.
iweek staal bard's aal
Een nieuwere opvatting vervangt
de magneculen door,,elementair-
gebïedenudie magnetisch zijn
doordat de om hun as draaiende
(geleidingsjelektronen hun assen
evenwijdig hebben gesteld onder
invloed van de krachten die zij op
elkaar uitoefenen.
Het veld van de wikkeling,
gelegd om een stalen
staaf (kern), maakt daar
van een elektromagneet
door de elementairge-
bieden gelijkte richten.
B lj een weekstaten staaf
klappen de magneculen
bij opheffing van de rich
tende kracht in hun vorige
stand terug, maar bij
hard staal blijven zij ge
richt (permanente magneet).
SNELLE BOMMENWERPER
«y,v Vi"--
^r.. v;
W'W<
1 rmm ia
iT - "V V'
McDonnell werden namelijk 300
Phantoinjagers besteld, uit te rusten
met Engelse Rolls-Royce Spey moto
ren, terwijl Lockheed een opdracht
kreeg voor de levering van 90 Hercu
les transportvliegtuigen. Ook de
F-111's zouden met Engelse motoren
worden uitgerust.
Maar de Fransen waren met deze
gang van zaken niet tevreden. Er was
immers een Frans-Engels akkoord
gesloten tot .samenwerking in de
vliegtuigbouw! Ingevolge deze over
eenkomst zal niet alleen de bekende
Concorde worden ontwikkeld, maar
ook andere vliegtuigtypen, zoals een
overgangs-lesvliegtuig dat tevens
dienst kan doen als lichte jachtbom
menwerper, een supersonische jacht
bommenwerper met verstelbare vleu
gels. en een groot verkeersvliegtuig
voor 200 passagiers. De samenwer
king kwam tot stand omdat men er
in beide landen van was doordron
gen, dat de Westeuropese vliegtuig
fabrieken alleen door samengaan de
concurrentie met Russen en Ameri
kanen kunnen volhouden.
Voorkeur
Amerikaanse F-lli
of Franse Mirage
De topleiding van Engelands de
fensie staat voor een moeilijk
vraagstuk. Er moet een nieuw
vliegtuig worden uitgekozen nu
de regering enige tijd geleden
besloot een streep te halen door
het bekende TSR-2-project. De
ze TSR-2 was een lichte straal -
bommenwerper met uitzonder
lijke prestaties waarmee Enge
land een formidabel wapen zou
bezitten. Maar de ontwikkeling
van de benodigde 120 stuks zou
honderden miljoenen ponden
verslinden en dat zou voor de
toch al zo wankele Britse eco
nomie een veel te zware beproe
ving zijn. Daarom zette de re-
gering-Wilson het mes erin: de
drie TSR-2 die waren gereedge
komen zullen niet meer vliegen
en de niet voltooide vliegtuigen,
ongeveer vijftien, zullen op de
schroothoop gaan.
Dal wil geenszins zeggen, «lal de
Britse luchtmacht een <i er gelijk vlieg
tuigtype niet. nodig heeft. De vraag
naar een vliegtuig «lat met grote, snel
heid diep in vijandelijk gebied kan
doordringen i»n daar rake klappen
kan uitdelen, is blijven bestaan.
Daarom moest wor«len uitgekeken
naar een goedkopere oplossing dan
de TSR 2-
Eerst werd in eigen land rondgeke
ken. Het enige toestel dat min of
meer in aanmerking kwam, was de
Buccaneer, een tweemotorige bom
menwerper die op het ogenblik in se
rie wordt gebouwd voor de Britse
marine en voor de luchtmacht van
Zuid-Afrika. De Buccaneer was even
wel vóór de luchtmacht niet aan
vaardbaar, in hoofdzaak omdat het
vliegbereik niet voldoende was.
De Britten zagen toen de oplossing
in Amerika. Hier was zowel voor «lc
luchtmacht als voor de marine een
tweemotorige lichte bommenwerper
ontwikkeld, de F-lll. Dit toestel, dat
De Franse Dassault Mirage IVa, een
snelle straalbommeniverper, door Pa
rijs ook aangeboden voor de Britse
luchtmacht, in plaats van de Ameri
kaanse F-lll. De militaire autoritei
ten te Londen staan voor een uiterst
moeilijke keus.
ruim tweemaal do snelheid van het
geluhl haalt, heeft één merkwaartlige
detail: een in de lucht verstelbare
vleugel «lie van bijna rechte, stand in
sterke pülstand kan worden geplaatst
en omgekeerd.
Op de F-lll zijn grote orders ge
plaatst door luchtmacht en marine
van de Verenigde Staten en een pro-
duktie van ruim 1600 van deze toe
stellen schijnt te zijn verzekerd. De
Austra,ische luchtmacht heeft de
F-lll ook gekozen en een order voor
24 stuks geplaatst, maar waarschijn
lijk worden het er nog meer. De Brit
ten namen toen een optie op een aan-
l-nl TT.ni'a rlio to TvinovHiri in non
Waarom Europa niet
Deze Britse stap was in overeen
stemming met soortgelijke beslissin
gen met betrekking tot nieuw mate
rieel voor de Royal Air Force. Bjj
De Fransen hadden nu en mis
schien niet ten onrechte verwacht
dat de Engelsen door zouden gaan
met samenwerking en voor zover dat
mogelijk was bij hun aankopen de
voorkeur zouden geven aan vliegtui
gen van Europees (lees: Frans) fa
brikaat. En dat gebeurde nu juist
niet!
Goed, voor de Phantom heeft de
Franse industrie geen gelijkwaardig
vliegtuig, maar in plaats van de Her
cules hadden de Engelsen toch de
Transall kunnen nemen, die boven
dien nog met Engelse motoren is uit
gerust! En voor de F-lll is er ook
een plaatsvervanger van Franse bo
dem: de Mirage IVa. Waarom, zo
vragen de Fransen zich af, kopen de
Engelsen dan onze vliegtuigen niet?
Natuurlijk is men in Engeland niet
zonder meer aan de Mirage IVa voor
bijgelopen. Deze snelle tweemotorige
bommenwerper is op het ogenblik in
volle produktie voor Frankrijks
„Force de Frappe", de atoomlucnt-
macht. Er zijn 62 van deze vliegtui
gen besteld waarvan nu ruim de nelf'
is afgeleverd. aar zoals hij nu is,
zeggen de Britten, zijn het vliegbe
reik en de prestaties niet voldoende
voor de taken waarvoor wij het toe
stel willen gebruiken. Wn hebben be
hoefte aan een vliegtuig met een
froot vliegbereik dat ver kan door-
ringen en dan aanvallen doet met
gewone wapens. Tevens moet het in
staat zijn om door het ultvoereh van
een verkenning het resultaat van de
aanval vast te stellen.
Variant
De Franse vliegtuigbouwers hebben
zich echter niet zonder meer bij deze
argumenten neergelegd. Zij zijn aan
het tekenen en berekenen gegaan en
hebben nu aan de Engelsen gegevens
voorgelegd over een nieuwe variant
van de Mirage IVa. Deze zal worden
uitgerust met Engelse Spey-motoren
en verder onder meer de speciaal
voor de TSR.2 ontworpen radar-ver-
kenningsinstallatie aan boord krijgen.
De variant zal zeker aan de Britse
eisen kunnen voldoen, temeer
men in ogenschouw neemt dat
Engelsen nebben toegegeven dat zelfs
de F-lll niet in alle opzichten ideaal
Met de nieuwe specificatie doen de
Fransen nu alles wat mogelijk is om
de order in de wacht te slepen. Ten
slotte gaat het om tenminste hon
derd vliegtuigen. Als Engeland het
werkelijk ernstig meent met de sa
menwerking, zo betogen de Fransen,
dan moet de opdracht in Frankrijk
worden geplaatst. De keuze van het
Amerikaanse vliegtuig zou het hele
idee van Engels-Franse samenwer
king op losse, schroeven zetten.
De Britten begrijpen ook wei dat
een eventuele voorkeur voor de F-lll
een spaak in het wiel kan betekenen
bij het tot stand brengen van interna
tionaal begrip. Maar, zo vragen zij
zich af, in hoeverre moeten wij de
belangen van de eigen defensie opof
feren aan die van Europese samen
werking in de vliegtuigindustrie?
Aan het plaatsen van een vliegtuig
order zitten zoveel facetten, dat een
keuze pas na rijp beraad kan worden
gedaan. Dat geldt zeker als ëen vlieg
tuig per stuk ruim tien miljoen gul
den kost. Het is dan ook voor de En
gelsen niet eenvoudig om op korte
termijn te beslissen. Het zal in ieder
geval een weloverwogen keus wor
den.
Grote rijkdom aan
vis en plankton
(Van een medewerker)
De verdere ontwikkeling van de
eigen zeevisserij, maar vooral
ook de activiteit van Sowjet-
russische vissersvaartuigen
voor de kust hebben
Zuidwest-Afrika opnieuw de
aandacht gevestigd op de Ben-
guellastroom. De Benguella-
stroom is een 150 kilometer bre
de, koude zeestroming tussen
Kaapstad en de Kunene, de
grensrivier tussen Angola en
Zuidwest-Afrika.
De aanhoudende zuidoost-passaat en
de draaiing van de aarde brengen
daar de zee zodanig in beweging dat
koud, aan voedingsstoffen rijk water
van grote diepte naar het warme en
zonrijke zeeoppervlak komt, juist on
der de Afrikaanse kust. Een bergke
ten op de bodem van de Atlantische
Oceaan draagt er nog toe bij, d«
diepe zeestromingen uit de voedselrij
ke wateren van het Zuidpoolgebied
naar de kust te voeren, Zodoende ont
stond hier een der rijkste voedings
bronnen ter wereld.
De basis voor de dichte „bevolking"
ln de zee is het plantaardige plank
ton, dat uit eencellige algen bestaat,
dit is het voedsel van de pilchard, een
soort Afrikaanse sardientjes, de be
langrijkste vis voor de zeevisserij in
dit gebied. Het dierlijke plankton, dat
bestaat uit kreeften, larven en ver
scheidene soorten weekdieren, is op
óijn oeurt weer het voe<Isel van gro-
Dït is de Amerikaanse General Dy
namics F-lll, de lichte straalbom-
menwerper die in grote getale voor
de eigen luchtmacht en marine wordt
vervaardigd en inbeginsel ook voor
de Royal Air Force in aanmerking
tere vissen en die worden dan weer
gegeten door robben en zeevogels.
Deze gunstige factoren hebben een
zeer rijke fauna doen ontstaan, in en
boven het water.
Reeds eeuwen geleden zijn mogelijk
heden van deze situatie opgemerkt.
In de vijftiende eeuw noemden de
Portugezen de kuststrook de ,,Sar«ii-
nekust". Andere naties bedreven hier
in de afgelopen eeuw de walvisvaart
en robbenvangst en Britse onderne
mingen exploiteerden op de v«x»r de
kust gelegen eilanden de guano, de
kostbare natuurlijke stikstofrijke
mest uit de uitwerpselen van pinquins,
aalscholvers en andere zeevogels.
De toekomst van Zuidwest-Afrika
ligt op zee voor een deel althans.
Visserij en visindustrie staan op de
eerste plaats. Een intensieve exploi
tatie van het in grote, doch moeilijk
te berekenen hoeveelheden aanwezige
plankton is een volgende mogelijkheid,
nu wel vaststaat, dat hieruit een zeer
eiwitrijk voedsel kan worden ge
maakt. De geologische structuur
rechtvaardigt voorts het vermoeden,
dat interessante reserves aardolie
aanwezig zijn. Verkenningen zijn ai
aan de gang.
Denkt men voorts nog aan de reser
ves aan mineralen, zoals diamanten,
die sedert enkele jaren met veel suc
ces voor de kust in zee worden ge
vonden alsmede halfedelstenen en
metalen, dan v/ordt het duidelijk, dat
men Zuidwest-Afrika in de toekomst
veeleer als een industrieland met een
geheel eigen karakter zal moeten zien
dan als een agrarisch land.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
KLOOSTERZANDE
Cursus Veilig Verkeer
De belangstelling
de
"erkeerscur-
wordt door de consul
voor veilig verkeer te Kloosterzande,
is nog niet erg groot. Een tiental per
sonen heeft zich reeds voor deelname
opgegeven, doch dit aantal zou verdub
beld dienen te worden om de cursus
doorgang te doen vinden. Zoals bekend
bestaat de cursus uit 6 h 7 lesavonden,
elk van 2 Ys uur. De verkeerslessen wor-
jegeven aan de hand van een
schriftelijke verkeerscursus. Deze cur
sus, bestaande uit zes hoofdstukken, "be
handelt de meest voorkomende verkeers
regels en bepalingen. De lessen worden
toegelicht door politieambtenaren. Na
afloop van de cursus wordt men in de
gelegenheid gesteld om een schriftelijk
examen af te leggen. Dit examen wordt
te Kloosterzande gehouden onder toe
zicht van het door het Verbond Voor
Veilig Verkeer aan te wijzen personeel.
Aan de geslaagden wordt een diploma
en een daarbij behorend draagspeldje
uitgereikt. Deze uitreiking zal. evenals
voorgaande jaren, op enigszins plechtige
wijze geschieden. Van de laatst gehou
den cursus slaagden alle 31 deelnemers.
Een nieuwtje dit jaar is. dat de cursis
ten door een terzake deskundige een en
ander over de auto bijgebracht worden.