Pe
Vestiging bedrijven
onnodig bemoeilijkt
Amsterdamse Effectenbeurs
HET VOLLEDIGE
VOEDSEL VOOR
UW HOMD
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
te$ehftm4e*
QÊmhëêm
Waar zijn onze schepen?
DONDERDAG 28 OKTOBER 1965
PROVINCI ALE ZEEUWSE COURANT
VOORZITTER NECOBETRAi
Stoppen met de
rijstebrijberg
van vergunningen
Nederlandse en buitenlandse za
kenlieden moeten door het Haagse
vergunningenbeleid heel wat on
nodige weerstanden overwinnen.
De moeilijkheden zijn voor tal van
buitenlandse ondernemingen een
beletsel om zich in Nederland te
vestigen.
Dit zei de voorzitter van de Nederlandse
Christelijke Ondernemersbond Elektro
techniek en Radio, de heer G. J. Smou-
ter, gistermorgen op de jaarvergadering
van Necobetra in Utrecht. Nadat men
zich in Nederland moeizaam heeft ge
oriënteerd, zo voegde hij hieraan toe,
bljjkt dat er in het buitenland on met
name in België, vlot en prettig tot zaken
to komen Is. Het gevolg hiervan is vol
gens hem, dat Nederland de laatste ja
ren belangrijke ondernemingen die zich
vandaag nog)
zon pak./'
Vraag uitgebreide folder bij
Rora Hondejbroodfabriek N.V,
(Postbus 29 - Dordrecht
tor de Westduitse BASF-fabrieken en
het Amerikaanse concern Union Carbide
die zich inplaats van In ons Europoort-
gebied in Antwerpen hebben gevestigd.
Opmerkelijk, zo zei de heer Smouter, is
de voorkeur die de automobielindustrie
voor België aan de dag legt: in korte tijd
vestigden zich daar de Duitse Ford, Ge
neral Motors, Volvo, Renault, Citroen en
het assemblagebedrijf van de Russische
Wolgafabrieken.
Schrikbarend vond hij ook het aantal
Nederlandse ondernemingen dat het
,moe geworden van de slome, soms ja
renlang durende vergunningen, en ver-
ordeningenweg' in het buitenland
heeft gezocht. Volgens de heer Smouter
zijn sinds 1960 ongeveer 400 bedrijven
uit Nederland vertrokken en alleen dit
iaar al 110. Hij noemde de Gero NV en
net concern Thomassen en Drijver als
ondernemingen, die zich hebben uitge
sproken voor de vestiging van hun uit
breidingen in België.
Ons overgeorganiseerde regeringsbe-
stel, aldus de heer Smouter, blijkt
het gemakkelijker te vinden, het be
drijfsleven te vertellen en voor te
schrijven wat het doen moet, dan dat
het zelf zijn taak kent. Als de rege
ring aandringt op een inspanning
voor een permanente produktiegroei,
zo zei hij, mag van haarzelf worden
verwacht, dat zij ervoor zorgt dat het
Nederlandse bedrijfsleven aan het
produktieproces zal kunnen blijven
deelnemen, dat er een klimaat wordt
geschapen, dat onze industrie voor
haar uitbreiding niet het land uit
drijft: ,laat de regering stoppen met
de rijstebrijberg van vergunningen,
waardoor het jaren schijnt te moeten
duren voordat gereedzijnde plannen
in daden kunnen worden omgezet'.
Verder zal men zich er In Nederland
volgens de heer Smouter op moeten be
zinnen, of de weinige uren die de hui
dige werkweek nog overgelaten heeft,
ook echte werkuren zijn. Hij pleitte in
dit verband voor beloning naar arbeids
prestatie. Ten aanzien van het midden-
en kleinbedrijf merkte hij op, dat de re
gering voor deze groep die 93 procent
van alle Nederlandse ondernemingen
omvat, waarschijnlijk pas begrip en een
open oor zal krijgen als er een apart mi
nisterie voor het midden- en kleinbedrijf
komt.
Zes procent lening
Kon. Zout-Ketjen
De directie van Koninklijke Zout-Ketjen
NV deelt mede voornemens te zijn een
obligatielening van 50 miljoen gulden
uit te geven. De lening zal een looptijd
van ten hoogste 15 jaar hebben en 6
rente dragen.
In de eerste 5 Jaren zal geen aflossing
plaatshebben, daarna zal deze geschie
den in 10 gelijke jaarlijkse termijnen.
Vervroegde aflossing zal slechts na 10
jaren zijn toegestaan.
De koers van uitgifte zal nog worden
vastgesteld.
Het prospectus zal binnenkort verschij
nen. De clag van storting zal vermoede
lijk woensdag 1 december zijn.
Ford verwacht
betere resultaten
Op grond van de tot nu toe behaalde
verkoopcijfers en de te verwchten stij
ging der verkopen in het laatste kwar
taal van 1965 als gevolg van de voorge
stelde verhoging van de omzetbelasting
op personenautómobieten, mag voor het
boekjaar 1965 - niettegenstaande voort
durende kostenstijgingen - een niet on
belangrijke verbetering van de financiële
resultaten worden verwacht. Zo deelt de
directie van de N V. Nederlandsche
Automobielfabriek in een persbericht
mede.
Hoewel momenteel het effect
voorgestelde belangrijke verhoging van
de omzetbelasting op de verkopen in
1966 nog niet is vast te stellen, mag
worden aangenomen dat, enerzijds door
de verschuiving van verkopen naar het
laatste kwartaal van 1965 en anderzijds
door de prijsstijgingen als gevolg van
deze belastingverhoging, de groei van de
markt voor personenautomobielen in
,1966 sterk kan worden geremd. (Over
1964 heeft de Ned. Ford een onveran
derd dividend van 25 procent gedecla
reerd).
Voorts deelt het bedrijf nog mede: in de
periode januari t.m .september 1965 be
liep het totale aantal geregistreerde
personen- en bedrijfsautomobielen in
1964. In deze periode bedroeg het
aantal geregistreerde Ford automobielen
41.570, een stijging van ca 21,5 procent.
Internationale scheepsbouw
in het derde kwartaal
Uit een overzicht van Lloyds Register
of Stripping over de ontwikkeling van
de internationale scheepsbouw in liet
derde kwartaal van dit jaar blijkt dat
op 30 september jl in de hele wereld
1626 motorschepen van meer dan 100
brt in aanbouw waren niet een gezamen
lijk tonnage van 11.054.706 bruto ton.
Dat was slechts 4900 bruto ton minder
dan aan het eind van liet tweede kwar-
irin het. aantal schepen in aan
bouw groter was dan ooit tevoren.
Eind september warén er 26 stoomsche
pen en 97 motorschepen in aanbouw van
10.000 tot 15.000 ton, 5 stoomschepen
en 45 motorschepen, van 15.000 tot 20.000
ton, 5 stoomschepen en 58 motorschepen
van 20.000 tot 30.000 ton, 13 stoomsche
pen en 27 motorschepen van 30.000 tot
40.000 ton en 9 stoomsfhepen en 5 mo
torschepen van 40.000 tot 50.000 ton. In
de categorie 50,000 tot 60.000 ton waren
eind september 6 stoomschepen en 5
motorschepen in aanbouw, in de groep
60.000 tot 70.000 ton 4 stoomschepen en
1 motorschip (alle tankschepen) en in
de klasse 70.000 tot 80.000 ton 4 motor
tankschepen. Verder was er nog een
stoomtanksehip van 96.000 ton in aan
bouw.
In Nederland is de tonnage in aanbouw
in het derde kwartaal met 8638 tot
364.207 ton toegenomen. In Japan wa
ren eind september schepen in aanbouw
met een tonnage van 3.186.029 ton. Dat
was 243.141 ton minder dan drie maan
den tevoren. De tonnage van de in En
geland en Noord-Ierland in aanbouw
zijnde schepen verminderde in het derde
kwartaal met 31.284 tot 1.609.075 ton.
Eind september werden op Zweedse wer
ven schepen gebouwd van samen
1.004.251 ton (214.007 ton meer dan op
30 juni). In West-Duitsland bedroeg de
tonnage in aanbouw 789.362 (61.787 ton
minder), in Spanje 521.275 (79.001 ton
meer), in Noorwegen 509.439 (23.082 ton
meer), in Italië 474.251 (95.891 ton min
der), in Frankrijk 451.427 (20.635 ton
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam, 27 oktober.
Londen 10.09%—10.09%; New York
3.59H—3.60A; Montreal 3.35—
3.35'A; Parijs 73.4173.46; Brussel
7.24%7.25 Frankfort 89.98
90.03: Stockholm 69.57%—69.62%;
Zürlch 83.32%—83.37%; Milaan
57.61%57.66'/i; Kopenhagen 52.19
52.24; Oslo 50.3950.44; Wenen
13.93%—13.94%; Ilssabon 12.60%—
12.61%.
LICHT VERDEELD
aangekondigde 6 procent 15-jarige obli
gatielening van de Kon. Zout-Ketjen, groot
f 50 min, waar van de uitgiflekoers later be
kend zal worden gemaakt, heeft gistermid
dag de aandacht ter beurze getrokken. Dit,
omdat het de eerste 6 procent lening is se
dert 1960 door een industrieel concern. De
directie van K Z K heeft met deze lening
blijkbaar de voorkeur gegeven boven een
idelenemissie met claimrecht. Hiervoor is
het beursklimaat thans te ongunstig. Een
dergelijke lening zou koersdrukkend kunnen
'een, aldus de beurs. Men verwacht op het
Damrak, dat de uitgiflekoers iets beneden
pari zal ligen De belangstelling voor de
stukken zal ongetwijfeld groot zijn. Met deze
lening zou de weg weieens gebaand kunnen
worden voor meerdere obligatieleningen van
Industriële maatschappijen op een zes pro
basis, aldus de beurs.
De stemming voor de internationale waarden
gistermiddag licht verdeeld Kon. Olie
haalde op 15070 het verlies van dinsdag
•uimfcehoots In. mede door vraag voor Zwit
serse rekening. Philips stelde teleur op 121,20
121.50) doch ten opzichte van de morgen
uren lag deze koers iets hoger. De Philips-
hoek had wederom aanbod voor Amerikaanse
rekening te verwerken. Voor Unilever gold
hetzelfde, waardoor dit fonds een halve gul
den inzakte tot 134,40. AKU kon een kleinig
heid van het verlies gedurende de vorige
beursdagen inhalen. KLM werd niet onbe
langrijk hoger geadviseerd, doordat dit fonds
dinsdag in Wallstreet 2% dollar hoger sloot.
Ook Hoogovens kreeg een iets betere advies-
koei-s. De handel in alle hoofdfondsen was de
gehele beursduur zeer kalm. De koersfluc-
ies bleven op de dag binnen zeer nauwe
grenzen.
Wallstreet is dinsdag de inzinking van maan
dag snel te boven gekomen. De markt sloot
;er vast, waardoor het Dow Jones-gemid-
delde voor industrie-aandelen er op een
w hoogterecord aller tijden kwam met
956.32.
Ook gisteren was het in de scheepvaartsec-
uitermate rustig. De stemming was licht
verdeeld Scheepvaartunie ontmoette enige
vraag. Van de leidende cultures werd Deli
lager geadviseerd. De staatsfondsenmarkt
eerder iets gemakkelijker met zeer
weinig zaken.
ANP-CBS BEURSINDICES.
25-10 26-10 27-10
Intern, concerns 520,1 515,1 515.3
industrie 323,6 322.6 321,6
Scheepv. 133,0 133,0 1 38,9
Bank- en verzw. 182.9 178,8 178.5
Handel enz. 167,1 167.5 167,2
Algemeen 364,5 362.0 361.7
meer) en in Polen 414.530 ton (16 ton
minder dan aan het eind van het twee
de kwartaal). Nederland kwam op de
tiende plaats, gevolgd door Joego-Slavië
de Verenigde Staten, Denemarken, Ca
nada, Brazilië en Finland, alle met meer
dan 100.000 ton in aanbouw, en India,
België en Australië met minder dan
100.000 ton.
CAROL DAY
ZOU UECHTDÊNKEN.DATUW00/AAF
ZOU ZIEN VAN GR0NDVERK0OP,
ALS HU ÉÉN VAN WJN
IK WET HET NIET ZEKÉR .HU 15 EEN
EIGENAARDIG MENS. MAAR ,ALS HIJ ONT
DEKT DAT U NIET ZOMAAR EEN ZWERVER
BENT, MAAR EEN WEZENUJK
ARTIEST..
NATUURILK
MAAR KOMT U TOCH
""IN HET HUISDAN MAAK IK
WAT WARME THEE
8157. De spanning aan boord steeg
met de seconde, terwijl Ath het Tho
rimschip achter het gestadig groter
wordende lichtpunt aanjaagde. Nog
enkele minuten cn zij zouden de an
dere machine ingehaald hebben! ,En
dan te denken, dat we daarnet al
van plan waren de jacht op te ge
ven! Ha, wat een enorme meevaller!'
jubelde Ath. ,Hoe noemen jullie dat
op Sol III ook weer? O ja, een ,maz
zeltje" niet?" Arend knikte be
wenden. Er was iets, dat hem niet
aanstond met dat licht! Nu scheid
den nog slechts enige honderden me
ters de vliegtuigen van elkaar. Maar
opeens zag Arend die uitlaatvlam
feller oplichten, om daarna snel om
hoog te schieten gelijk een vuurpijl.
Ath aan de stuurhandles reageerde
onmiddellijk en ging er bliksemsnel
AGATHA CHRISTIE
Hand in hand holden de meisjes ver
der.
,Ik verbeeld het me misschien', zei Tup
pence opeens, ,maar ik heb het gevoel
dat er iemand achter ons aan komt.'
.Haast je', fluisterde de ander, ,o, haast
je toch!'
Ze bevonden zich nu op de hoek van
Carlton House Terrace en ze kregen
weer moed. Plotseling versperde een
grote en klaarblijkelijk dronken man
hun de weg. Goedenavond, dames', hik
te hij. .Waarheen met zo'n vaart?'
.Laat ons door', zei Tuppence bevelend.
.Alleen nog een woordje met dat mooie
vriendinnetje van je.' Hij stak een on
vaste hand uit en greep Jane bij de
schouder, Tuppence hoorde andere voet
stappen achter zich. Ze gunde zich geen
tijd zich er van te overtuigen of het
vrienden of vijanden waren, maar een
manoueuvre uit haar kinderjaren her
halend boog ze haar hoofd en raakte
hun aanvaller midden in zijn dikke buik.
Het succes was verbluffend. De man zat
plotseling op het trottoir en Tuppence
en Jane maakten dat ze wegkwamen.
Het huis dat ze zochten stond nog een
eindje verder. Er klonken andere voet
stappen achter hen. Ze snakten naar
adem toen ze eindelijk sir James deur
bereikten. Tuppence trok aan de bel en
Jane greep de klopper.
De man die lien had tegengehouden be
reikte de onderste tree van de stoep.
Even aarzelde hij en intussen ging de
deur open. Ze vielen letterlijk naar bin
nen. Sir James kwam de biblotheek uit.
.Hallo, wat betekent dat?'
Hij kwam haastig naar voren en sloeg
zijn arm om Jane heen, die onvast heen
-- weer zwaaide. Hij droeg haar half
r de bibliotheek en dwong haar een
slokje cognac te drinken. Ze richtte
zich met een zucht op, haar ogen nog
groot en angstig.
,Het is weer in orde, wees maar niet
bang, kind. Je bent hier veilig.'
Haar ademhaling werd rustiger en de
lcleur keerde terug in haar wangen. Sir
James keek Tuppence een beetje spot
tend aan.
,U bent dus niet dood, miss Tuppence,
evenmin als die Tommy van U.r
,ZE krijgen ,de jonge avonturiers' niet
zo makkelijk dood', pochte Tuppence.
,Dat schijnt zo', zei sir James droogjes.
.Begrijp ik het goed dat de gezamen
lijke onderneming een succes is gewor
den en dat dit' hij wendde zich om
naar het meisje op de divan .miss
Jane Finn is?'
Jane ging overeind zitten.
,Ja', zei ze bedaard, ,1k ben Jane Finn.
En ik heb een massa te vertellen.'
,Als U eerst wat sterker bent
,Nee... nu!' Haar stem werd iets schel
ler. .Ik zal me veiliger voelen als ik
U alles heb verteld.'
.Zoals U wilt', zei de advocaat. Hij ging
in een van de grote leunstoelen tegen
over de divan zitten en Jane begon haar
verhaal.
,Ik stak met de Lusitania over om in
Parijs aan het werk te gaan.
Ik verlangde ernaar in de oorlog op een
of andere manier te helpen. Ik had
Frans gestudeerd en mijn leraar zei, dat
ze in een ziekenhuis in Parijs hard hulp
nodig hadden. Ik schreef erheen en bood
mijn diensten aan en die werden aan
genomen. Ik had helemaal geen familie
meer, dus alles werd makkelijk geregeld.
Toen de Lusitania werd getorpedeerd,
kwam er een man naar me toe. Ik
had hem al dikwijls gezien en de indruk
gekregen dat hij voor iets of iemand
bang was. Hij vroeg me of ik een goe
de Amerikaanse was en zei dat hij pa
pieren by zich had die leven of dood
r de geallieerden betekenden. Hy
vroeg me ze van hem over te nemen.
Ilc moest uitkijken naar een advertentie
in de Times. Als ze niet verscheen,
moest ik ze naar de Amerikaanse gezant
brengen.
Wat daarop volgde komt me nog altijd
als een nachtmerrie voor. Ik zie het
soms in mijn droom. Mr. Danvers had
me gezegd dat ik voorzichtig moest zijn,
omdat de kans bestond dat hij al van
New York af was geschaduwd. Hy acht.
te het echter niet waarschijnlijk. Eerst
had ik geen argwaan, maar op de boot
naar Holyhead begon ik onrustig te
worden. Er was een vrouw aan boord
die voortdurend nujn gezelschap zocht
een zekere mrs. Vandemeyer. Eerst
was ik dankbaar dat ze zo vriendelijk
tegen me was, maar toch had ze iets
over zich, dat me niet aanstond, en
op de Ierse boot zag ik haar praten
met een paar mannen, die er nogal
OBLIGATIES
Staatsleningen enz.
Neder], 64 5% 94%
64 5 93/,
58 4Vi 90%
59 4% 90
60/2 i'/i 83%
59 4%
83ft
86%
86%
Nedc-rL
NederL
Nederi.
NederL
NederL
Nederi.
NederL 61 4%
N. Staff. 47 3%
Ned. 54/1-2 3 80
Nederi. 37 3 85%'
Grootb. 46 3 85%
N. Dol). 47 3 89%'
Ned. Inv. t 3
Ned. 55 3% 80%
Banken enz.
BvNG '57
ld. 58-59
BvNG '58
BvNG '64
B. v. N.G,
BvNG '57
Mldd. Cr.
Fr.Gr.Du.
FG.DEVE
WeStl.NO
Phil. 5 dr.
Pgem '57
ld. '51/52
KLM 15
KLM 20 J.
Z.Holl.'59
AKU kV
Gelder z
Scholt. F
Alkmaar
'51
6 101% 100%
4% 89% 89%
4% 90% 89%
147% 147%
4% 98A
6 100%
4 Va 98%
5 92%
4% 89%
2'/a 83
4% 117%
4% 92%
4 Va 103%
100%
93%
92%
A'dam '56 1
A'dam '56 II
A'dara '56 III
Breda '54
Dordr. '56
Eindh. '54
Ensch. '54
D. Haag '52 I
D. Haag '52 II
R'dam '52 I
R'dam '52 II
R'dam '57
Utrecht '52
Z.-Holl. '57
Z.-Holland '59
HVA MIJ. ver.
AKU
DeU MIJ.
Hoogovens
Philips
Unilever
Dordt Petr.
Idem pref.
Kon. Petr.
HAL
KLM
KNSM
Kon. Paket
Ned. Stv.
Niev Goudr.
Rott. Lloyd
Scheepv. Un.
Alg. Fds. t
Converto 101
Holland Fund 49
Interunie 19
Nefo 9
Robeco 22
Unitas 45
V. Bez. 1894 11
Europafonds 49i
Eurunlon II
Valeurop 64
Banken enz.
Alg. bank N 281
Amrobank 57
HolL Soe. 59
Nat. Ned. 521
Ned. Midab. 10:
Slavenburg 19
Handel, Industrie c
Alb. Heijn 6-1
AJgem. Norit -
Amstel Br. c 35!
Amst. Ballast 47
Amst. Droogd. -
Apeld. Net.fa. 36
Beeren Trie. 8
Bensdorp Int 42
Bergh's J. A. 24(
Berkel Pat 22
Blaauwboed 34
Blijdenst.-W. II.
Bols 19:
Bors Wehry c 5-
Bredero's b 51-
Brocades st. 85.
Btlhrm. T. 66.
Bijenkorf c 60
210%
139
103%
Calvé c
Carp's garenl.
Cent Suiker
Cur Hand.ml)
Dagra
Drie Hoefijzers
Elsevier
Emba
Fokker
Ford Ned.
Gazelle r|jw.
Gelder v. pap.
Geld.-Tlelens
Gist splr.
Grinten v d.
Gruyter 6 epr
Heineken
Hero Cons.
Heybr.-Zel.
Hoek's Mach.
Holec
1256 Holl. Beton
1093 Homburg
486 Hoogenboech
194 Hoogenstr.
98.50 Indoheero
223 Interlas
450 Internatio
13 Kemo Corset
490 K.N. Papier
113 KZ-KetJen c
640 K.V Tapijt
L. Papier
Lindeteves-J.
-7 Lijempf
605 Lijm en GeL
Macintosh
103.50 Meel N B.
lfll„ Mees' Bouw
'2 Mosa
Mtlller Co nb
645 Naarden
214 N. Dok Mij.
361 Ned exp. pap.
Ned. Kabel
119% N. Melk Unie
360 Van Nelle
86 Netaro
423 Nijverd.-ten C.
242 Oranjeboom
227% Overz. Gas
341 Pal the
112 Philips pref.
192.50 Pietersen Co.
53% Pont Hout
516 Rott. Droogd.
854 Ruhaak co.
660 De Schelde
601 Sch. Exp. Mij,
;n; b bieden; I laten
47.50 46.50
Sehokbcton
Scholt Cart.
Scholt. foxhol
Schuitema
Slmon de Wit
StokvlB
St. sp. Twente
Swaay van
Tb Marljnen
Thom. Drijv.
Thom Mot.
Thom. V.B.
Udenhout
Unilever 6 cp
Utr. Asphalt
Ver. Machine
Ver. Touw
Vezelverw.
Vlhamij
Vredest. R.
WalvisvrL
Wereldhaven
i 2e
Wllton-F.-Br.
V/yers Ind.
V/ijk Her.
Zwse conf
Zwanenb. O.
Mijnbouw i
Btlllti
393
BUITENL. CERTIFICATEN
Canada
Can. Pac. 67%
Int. Nickel
Shell OU
18ft
330%
512
82%
44.50
124
273%
Verenigde f
Am Radiators
Ara. Smelt.
Ara te). teL
Anaconda
Atchis Top
Bethl. Steel
Columbia gas
Gen. Eleetr.
Gen. Motors
Kennecott C. i
Pennsylv. Rrd
Rep. Steel
Shell Oil
Sunr. Mid.
Texas instr.
Tidewater
I Un. Pac. Rr.
1 U.S. Steel
1 Woolworth
dividend: c ex
63%
32%
142%
64%
32%
146%
NEWYORKSE BEURS
De Newyorkse beurs was gisteren op
nieuw op een breed front in herstel, maar
blauwgerande waarden moesten in de
laatste minuten iets terug als gevolg
van winstneming. De affaire was actief.
Na een hogere opening toonden de prij
zen gestaag avans, maar in het vierde
uur kwam er aarzeling. Wat later viel
weer enig herstel te noteren maar tegen
het slot speelde winstneming weer een
rol. De handel was verheugd over de
leiding die de blauwgerande waarden
wisten te geven. De staalwaarden lieten
hun beste dagwaarde schieten maar
sloten toch hoger. In de automobielgroep
boekte Ford goede winst. General Motors
ging maar weinig vooruit ondanks de
gunstige kwartaalcijfers. Kennelijk
wacht de handel op wat maandag met
het dividend wordt gedaan. Een aande-
lensplitsing lijkt niet uitgesloten.
Er werden 7.670.000 shares omgezet. In
totaal werden 1412 fondsen verhandeld,
waarvan 649 hoger en 476 lager. De om
zet van de American exchange was
2.710.000 shares. De handel in obligaties
kwam neer op 13.250.000 dollar.
Slotkoersen: AKU geen notering (64),
Philips Electronics 34% (33%"), Royal
Dutch Shell 44% (44%), Unilever 37
(37%).
PERFECT LONG-DRINK
de Alpendrank uit Oostenrijk
F ven puzzelen
vreemd uitzagen. Aan de manier
waarop ze naar my keken zag ik dat
ze over mij spraken. Ik herinnerde me
dat ze dicht bij me had gestaan toen
mr. Danvers me het pakje gaf, en ik
begon bang te worden en 'wist niet wat
ik doen zou.
,Ik kwam op het dwaze idee in Holy
head van boord te gaan en die dag
niet door te reizen naar Londen, maar
ik zag al gauw in dat dat onzin zou
zijn. Het enige was: doen alsof ik niets
merkte en er het beste van hopen. Ze
zouden me niets kunnen doen als ik op
mijn hoede bleef. Uit voorzorg had ik
het pakketje opengemaakt, de inhoud er
uitgenomen en vervangen door blanco
papier. Daarna had ik het pakje weer
dichtgenaaid. Als iemand het me nu
ontstal hinderde het niets.
Ilc piekerde er aldoor over wat ik met
het echte document zou doen.Eindelijk
vouwde ik het open het waren maar
twee velletjes en ik legde die tus
sen de advertentiepagina's van een tyd-
schrift. Ik plakte die twee bladzijden aan
elkaar vast met de gom van een enve
loppe en stak het blad achteloos in de
zak van mijn mantel.
In Holyhead probeerde ilc in een coupé
te komen met mensen die er betrouw
baar uitzagen, maar hoe ik ook mijn
best deed, steeds weer werd ik in een
andere richting geduwd. Het was grie
zelig en angstwekkend. En eindelijk zat
ik met mrs. Vandemeyer in dezelfde
coupé. Ik liep de gang in, maar alle
andere coupé's waren vol, zodat ilc wel
moest terugkeren. Ik troostte me met
de gedachte dat er nog andere mensen
in de wagen zaten en dat tegenover
mg een knappe man en vrouw zaten,
die er aardig uitzagen.
Ik voelde me dus gerust tot even bui
ten Londen. Ik had achterover geleund
en myn ogen gesloten en ze zullen ge
dacht hebben dat ik sliep, maar ik
keek door mijn oogharen en zag, dat de
man iets uit zijn tas haalde en aan
mrs. Vandemeyer gaf en dat hij daar
bij knipoogde.
(Wordt vervolgd)
Horizontaal 1 dokter; 5 vogel: 9 hon
den voor drijfjacht: 11. uitspansel; 12.
voegwoord; 13. zaniken; 15. compagnon;
16. geur; 18. heus; 20. bep. verlichting;
21. meisjesnaam; 23. eerste termijn; 24
sportman uit liefhebberij; 25. bijdehante
vrouw; 26. knaagdier; 27. gereed; 29.
ontstekingsmiddel; 31. zoen; 33. emeri
tus; 34. nachtvogels; 37 dadelijk; 38 gla
zuur; 40. al; 42. hémellichaam; 43. slim
migheid.
Verticaal: 1. rivier in Nederland; 2.
appelsoort; 3 ten uwent; 4. kapot; 5.
niet deze; 6. openbaar ministerie; 7.
billijkheid; 8. einde; 10. bqwoord; 11
uitroep van verbazing; 14. van de geest;
17. lancier; 19. eiland bij N.-Guinea;
21 bloeiwijze; 22. tennisterm; 25. leeste
ken 28. vastgelegd kapitaal; 29 grond
soort; 30. omheind erf; 31. vlug; 32.
grens tussen land en zee; 35. in loco; 36.
als 10 verticaal; 39 rivier in N.-Brabant;
41. vogelprodukt.
De oplC33ing ears de vorige puzzel 13:
Hogere resultaten
General Motors
General Motors Corporation, de groot
ste producent van automobielen in de
wereld, heeft hogere resultaten voor het
derde kwartaal en een record voor de
eerste negen maanden wat betreft ver
kopen, netto inkomsten, dividend en
werkgelegenheid bekendgemaakt.
Het nettototaal voor de eerste negen
maanden is 1.538.661.299 dollar, oftewel
5.36, dollar per aandeel, vergeleken met
1.360.244.957 oftewel 4.75 dollar per sha
re verdiend in de overeenkomstige peri
ode van 1964.
In de eerste negen maanden van dit
Jaar zijn 122 soldaten en leden van bewapende
eenheden uit Oost-Duitsland naar het weg
gevlucht. Onder hen bevinden zich vijf
officieren en 23 onderofficieren.
ASW apparaten
De directie van de ASW Apparatenfa-
briek (Automatic Screw Works) NV
deelt mede, dat de bedryfsresultaten
over de eerste drie kwartalen van het
thans lopende boekjaar hoger zijn dan
die over dezelfde periode in het boek
jaar 1964.
Verwacht wordt, dat de omzet over het
boekjaar 1965 een stijging zal vertonen
van plm 40 pet. ten opzichte van die van
het vorig boekjaar. Over het jaar 1964
bedroeg de omzetstijging ten opzichte
van het boekjaar 1963 ruim 50 pet. De
orderportefeuille is onveranderd gun
stig. De gestegen kosten konden worden
opgevangen.
Het ziet er naar uit, dat onvoorziene
omstandigheden voorbehouden de re
sultaten zeker niet zullen achterblijven
bjj die van het vorig boekjaar.
Óver 1964 werd 15 pet dividend uitge
keerd)
ABIDA 26 60 mo Ras al
Hadd
ACHILLES 27 te Guanta
ACMAEA 23 450 m z Azoren
ALAMAX 26 te New York
ALCHIBA 23 400 m z Kaap
Race
ALDABI 25 te Santos
ALHENA 23 te Bremen
ALUDRA 27 te Rio Grande
AMSTELMEER 26 580 m ozo
Tokio
ARCA 26 v Akrottrl n
Ambarli
ARCHIMEDES 25 350 m
wzw Lands End
ARENDSKERK 25 118 m
nnw Lissabon
AtYS 24 v Duaia n
Willemstad
AVEDRECHT 26 30 m nnw
Muscat
BAARN 23 te Pasajes
BARENDRECHT 21 te
Sasebo
BAWEAN 26 120 m ono
Aden
BENINKUST 25 12 m wnw
Kaap St.-Vincent
BENNEKOM 26 te Port au
EOISSEVAIN 24 te Puerto
Mallas de Calez
CALTEX EINDHOVEN 26 v
Suez n Bahrein
CALTEX GORINCHEM 25 v
Frederica n Rotterdam
CALTEX PERNIS 27 te
Baliik Papan
CALTEX LEIDEN 26 140 m
z Djeddah
CALTEX UTRECHT 24 te
Balik Pappan
CAMEROUNKUST 23 te
Du al a
CHARIS 25 125 m nw Port
au Prince
CHIRON 23 v New York n
Willemstad
CONGOKUST 26 v
Antwerpen n Amsterdam
CRANIA 26 te Thameshaven
DAHOMEYKUST 25 500 m
wnw Azorcn
DINTELDIJK 26 te
Antwerpen
DIOGENES 25 600 m ozo
Azoren
DONGEDIJK 25 te Londen
DRENTE pass 26 Anambas
eil. n Sjanghai
EEMHAVEN 24 v Hamburg
n Imminghham
GAASTERDIJK 25 v
Kaapstad n. Las Palmas
GORREDIJK 26 v Tampa n
New Orieans
GRAVELAND 25 130 m nw
St.-Pauls Rock
GREBBEDIJK 26 te Le
Havre
GROOTEKERK 24 te
GULF SWEDE 26 v Port
Said n Lands End
HASEWINT 25 100 m ozo
Malta
HATHOR 25 10 m zw
Finlsterre
HELICON 26 v Kingston n
Pto. Liinon
HERCULES 26 v
Amsterdam n Eremen
HO LEND RECHT 26 te
Portland
ISIS 26 v Latakia n
IskeDderum
JAGERSFONTEIN 23 te
Durban
JAMES BENEDICT 26 v.
Buchanan v Baltimore
JAPARA 27 te Marseille
KAAP HOORN 27 te Point
Fostin
KABYLLA 26 440 m w
Tasmanië
KALYDON 26 te A'dam
KARIMUN 25 300 m z
Tidji eil.
KATELYSIA 26 te
Rotterdam
KATENDRECHT 26 v
Wismar n Antweroen
KEERKRING 18 te Sjanghai
KELLETIA 22 v Thames
haven n. Santander
KERKEDIJK 27 te New
York
KHASIELLA 25 390 m no
Sint-Maarten
KLOOSTERKERK 25 V
Sydney n Bribane
KOPIONELLA 26 57 m n
Muscat
KORENIA 22 80 m nw
KOROVINA 26 65 m w
Colombo
KOSSMATELLA 26 360 m
w Nieuw Zeeland
KOUDEKERK 27 te
Melbourne
KYLIX 24 te Kandia
LAARDERKERK 26 230 m
nno Guardafui
LELY 26 v Antwerpen n
Marseille
LELYKERK 24 te Rotterdam
LETO 25 40 m zw
Fastnet
LIBERI AKU ST 25 v Lower
Buchanan n Freetown
LIMBURG 24 1000 ra wtz
San Francisco
MAASLLOYD 23 te New
York
MAINLLOYD 26 te Lytelton
MARIEKERK 26 te Port
MARNELLOYD 25 te Los
Angeles
MEIDOORN 26 te R'dam
MERSEYLLOYD 23 V
Singapore n Yokohama
MOHAMED REZA SHAH 26
v Mena al Ahmadi n Suez
NIEUW AMSTERDAM 23 le
St.-Thomas
NUSHABA 28 700 m no
Porto Rico
NIJKERK 25 140 m ono
Gibraltar
OCEAN SPRINTER 26 30 m
w Bronholm
OLDEKERK 25 te East
London
ONDïNa 27 te Mena al
Ahmadi
ORANJE NASSAU 25 420 m
wzw Finisterre
OSIRIS 26 v Fuikbaai n
Granada
OüWERKERK 26 V
Mombassa n Aden
PARKHAVEN 25 195 m
wzw St. Paus Rock
PARTHENON 23 te A'dam
P. G. THULIN 26 v
Amuaybay n Christobal
PHI LINE 26 120 m o Port
Sudan
PHILIPPIA 26 85 m wzw
Djeddah
PRINS CASIMIR 23 v
Sarnla n Llvemool
PURMEREND 26 te Punta
RADJA 27 te Rotterdam
RANDFONTEIN 25 185 m
wzw Finisterre
ROEBIAH 25 tav
Bittermeer
ROGGEVEEN 25 te Hong
Kong
ROTTE 24 te Walvis Baai
ROTTERDAM 27 te New
York
SARPEDON 23 v Cosinto n
La Liberdad
SEINELLOYD 26 te Port
Swetterham
SEPIA 26 160 m nw Cochin
SEROOSKERK pass 26
Koela n Livorno
SINOUTSKERK 23 530 m
ozo Socoboa
SLLEDRECHT 22 v Londen
n Norfolk
SPAARNEKERK 26 v
Aqaba n Suez
STAD MAASTRICHT 26 V
Rotterdam n Casablanca
STENTOR 25 v Maracaibo
n Santa Martha
STRAAT COOK 23 150 m w
Straat Torres
STRAAT FRANKLIN 27 te
Takoradi
STRAAT MAC-ELHAEN 25
te Kofcura
STRAAT SOENDA 24 te
Kaapstad
STRAAT VAN DIEMEN 25
900 m nno Amsterdam eil.
STREEFKERK 25 750 m w
Cocos eil.
SUMATRA 25 540 m zotz
Kaap Race
THEMIS 27 te Charleston
TJIBANTJET 22 te Tulear
TJIBODAS 25 430 m o
TJIKAMPEK 25 300 m z
Ceylon
TJILIWONG 26 190 m zw
Merauke
TOW A 27 te Antwerpen
ULYSSES 23 te Houston
UTRECHT 25 420 m wzw
VAN DER HAGEN 23 te
Lyttelton
VAN HEEMSKERCX 26 te
Kobe
VAN NOORT 26 te
Devonport
VASUM 26 120 m no Ras
Fas tab
WAARDRECHT 25 400 rn w
Kaap St-Vincent
WONOGIKI 26 V Londen
n Duinkerken
WONORATO 25 te Balboa
WONOSARI 25 te Swansea
WO NO SOB O 23 te Huil
ZAFRA 26 300 m w Sabang
ZEELAND 24 te Bubuan
ZUIDERKERK 25 110 nno
Las Palr-v
WTTKrnn rC w
HOOG EN LAAG WATER
29 oktober
Vlissingen
Temeuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
nap
uur meter
4.32 2.10
5.01 2.23
6.04 1.35
-r nap
uur meter
16.53 2.08
17.24 2.20
18.15 1.44
nap
uur meter
10.59 1.85
11.29 1.95
11.30 1.46
23.22 1.71
23.48 1.80
23.58 1.37