Pe Vestiging bedrijven onnodig bemoeilijkt Amsterdamse Effectenbeurs HET VOLLEDIGE VOEDSEL VOOR UW HOMD PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer te$ehftm4e* QÊmhëêm Waar zijn onze schepen? DONDERDAG 28 OKTOBER 1965 PROVINCI ALE ZEEUWSE COURANT VOORZITTER NECOBETRAi Stoppen met de rijstebrijberg van vergunningen Nederlandse en buitenlandse za kenlieden moeten door het Haagse vergunningenbeleid heel wat on nodige weerstanden overwinnen. De moeilijkheden zijn voor tal van buitenlandse ondernemingen een beletsel om zich in Nederland te vestigen. Dit zei de voorzitter van de Nederlandse Christelijke Ondernemersbond Elektro techniek en Radio, de heer G. J. Smou- ter, gistermorgen op de jaarvergadering van Necobetra in Utrecht. Nadat men zich in Nederland moeizaam heeft ge oriënteerd, zo voegde hij hieraan toe, bljjkt dat er in het buitenland on met name in België, vlot en prettig tot zaken to komen Is. Het gevolg hiervan is vol gens hem, dat Nederland de laatste ja ren belangrijke ondernemingen die zich vandaag nog) zon pak./' Vraag uitgebreide folder bij Rora Hondejbroodfabriek N.V, (Postbus 29 - Dordrecht tor de Westduitse BASF-fabrieken en het Amerikaanse concern Union Carbide die zich inplaats van In ons Europoort- gebied in Antwerpen hebben gevestigd. Opmerkelijk, zo zei de heer Smouter, is de voorkeur die de automobielindustrie voor België aan de dag legt: in korte tijd vestigden zich daar de Duitse Ford, Ge neral Motors, Volvo, Renault, Citroen en het assemblagebedrijf van de Russische Wolgafabrieken. Schrikbarend vond hij ook het aantal Nederlandse ondernemingen dat het ,moe geworden van de slome, soms ja renlang durende vergunningen, en ver- ordeningenweg' in het buitenland heeft gezocht. Volgens de heer Smouter zijn sinds 1960 ongeveer 400 bedrijven uit Nederland vertrokken en alleen dit iaar al 110. Hij noemde de Gero NV en net concern Thomassen en Drijver als ondernemingen, die zich hebben uitge sproken voor de vestiging van hun uit breidingen in België. Ons overgeorganiseerde regeringsbe- stel, aldus de heer Smouter, blijkt het gemakkelijker te vinden, het be drijfsleven te vertellen en voor te schrijven wat het doen moet, dan dat het zelf zijn taak kent. Als de rege ring aandringt op een inspanning voor een permanente produktiegroei, zo zei hij, mag van haarzelf worden verwacht, dat zij ervoor zorgt dat het Nederlandse bedrijfsleven aan het produktieproces zal kunnen blijven deelnemen, dat er een klimaat wordt geschapen, dat onze industrie voor haar uitbreiding niet het land uit drijft: ,laat de regering stoppen met de rijstebrijberg van vergunningen, waardoor het jaren schijnt te moeten duren voordat gereedzijnde plannen in daden kunnen worden omgezet'. Verder zal men zich er In Nederland volgens de heer Smouter op moeten be zinnen, of de weinige uren die de hui dige werkweek nog overgelaten heeft, ook echte werkuren zijn. Hij pleitte in dit verband voor beloning naar arbeids prestatie. Ten aanzien van het midden- en kleinbedrijf merkte hij op, dat de re gering voor deze groep die 93 procent van alle Nederlandse ondernemingen omvat, waarschijnlijk pas begrip en een open oor zal krijgen als er een apart mi nisterie voor het midden- en kleinbedrijf komt. Zes procent lening Kon. Zout-Ketjen De directie van Koninklijke Zout-Ketjen NV deelt mede voornemens te zijn een obligatielening van 50 miljoen gulden uit te geven. De lening zal een looptijd van ten hoogste 15 jaar hebben en 6 rente dragen. In de eerste 5 Jaren zal geen aflossing plaatshebben, daarna zal deze geschie den in 10 gelijke jaarlijkse termijnen. Vervroegde aflossing zal slechts na 10 jaren zijn toegestaan. De koers van uitgifte zal nog worden vastgesteld. Het prospectus zal binnenkort verschij nen. De clag van storting zal vermoede lijk woensdag 1 december zijn. Ford verwacht betere resultaten Op grond van de tot nu toe behaalde verkoopcijfers en de te verwchten stij ging der verkopen in het laatste kwar taal van 1965 als gevolg van de voorge stelde verhoging van de omzetbelasting op personenautómobieten, mag voor het boekjaar 1965 - niettegenstaande voort durende kostenstijgingen - een niet on belangrijke verbetering van de financiële resultaten worden verwacht. Zo deelt de directie van de N V. Nederlandsche Automobielfabriek in een persbericht mede. Hoewel momenteel het effect voorgestelde belangrijke verhoging van de omzetbelasting op de verkopen in 1966 nog niet is vast te stellen, mag worden aangenomen dat, enerzijds door de verschuiving van verkopen naar het laatste kwartaal van 1965 en anderzijds door de prijsstijgingen als gevolg van deze belastingverhoging, de groei van de markt voor personenautomobielen in ,1966 sterk kan worden geremd. (Over 1964 heeft de Ned. Ford een onveran derd dividend van 25 procent gedecla reerd). Voorts deelt het bedrijf nog mede: in de periode januari t.m .september 1965 be liep het totale aantal geregistreerde personen- en bedrijfsautomobielen in 1964. In deze periode bedroeg het aantal geregistreerde Ford automobielen 41.570, een stijging van ca 21,5 procent. Internationale scheepsbouw in het derde kwartaal Uit een overzicht van Lloyds Register of Stripping over de ontwikkeling van de internationale scheepsbouw in liet derde kwartaal van dit jaar blijkt dat op 30 september jl in de hele wereld 1626 motorschepen van meer dan 100 brt in aanbouw waren niet een gezamen lijk tonnage van 11.054.706 bruto ton. Dat was slechts 4900 bruto ton minder dan aan het eind van liet tweede kwar- irin het. aantal schepen in aan bouw groter was dan ooit tevoren. Eind september warén er 26 stoomsche pen en 97 motorschepen in aanbouw van 10.000 tot 15.000 ton, 5 stoomschepen en 45 motorschepen, van 15.000 tot 20.000 ton, 5 stoomschepen en 58 motorschepen van 20.000 tot 30.000 ton, 13 stoomsche pen en 27 motorschepen van 30.000 tot 40.000 ton en 9 stoomsfhepen en 5 mo torschepen van 40.000 tot 50.000 ton. In de categorie 50,000 tot 60.000 ton waren eind september 6 stoomschepen en 5 motorschepen in aanbouw, in de groep 60.000 tot 70.000 ton 4 stoomschepen en 1 motorschip (alle tankschepen) en in de klasse 70.000 tot 80.000 ton 4 motor tankschepen. Verder was er nog een stoomtanksehip van 96.000 ton in aan bouw. In Nederland is de tonnage in aanbouw in het derde kwartaal met 8638 tot 364.207 ton toegenomen. In Japan wa ren eind september schepen in aanbouw met een tonnage van 3.186.029 ton. Dat was 243.141 ton minder dan drie maan den tevoren. De tonnage van de in En geland en Noord-Ierland in aanbouw zijnde schepen verminderde in het derde kwartaal met 31.284 tot 1.609.075 ton. Eind september werden op Zweedse wer ven schepen gebouwd van samen 1.004.251 ton (214.007 ton meer dan op 30 juni). In West-Duitsland bedroeg de tonnage in aanbouw 789.362 (61.787 ton minder), in Spanje 521.275 (79.001 ton meer), in Noorwegen 509.439 (23.082 ton meer), in Italië 474.251 (95.891 ton min der), in Frankrijk 451.427 (20.635 ton Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam, 27 oktober. Londen 10.09%—10.09%; New York 3.59H—3.60A; Montreal 3.35— 3.35'A; Parijs 73.4173.46; Brussel 7.24%7.25 Frankfort 89.98 90.03: Stockholm 69.57%—69.62%; Zürlch 83.32%—83.37%; Milaan 57.61%57.66'/i; Kopenhagen 52.19 52.24; Oslo 50.3950.44; Wenen 13.93%—13.94%; Ilssabon 12.60%— 12.61%. LICHT VERDEELD aangekondigde 6 procent 15-jarige obli gatielening van de Kon. Zout-Ketjen, groot f 50 min, waar van de uitgiflekoers later be kend zal worden gemaakt, heeft gistermid dag de aandacht ter beurze getrokken. Dit, omdat het de eerste 6 procent lening is se dert 1960 door een industrieel concern. De directie van K Z K heeft met deze lening blijkbaar de voorkeur gegeven boven een idelenemissie met claimrecht. Hiervoor is het beursklimaat thans te ongunstig. Een dergelijke lening zou koersdrukkend kunnen 'een, aldus de beurs. Men verwacht op het Damrak, dat de uitgiflekoers iets beneden pari zal ligen De belangstelling voor de stukken zal ongetwijfeld groot zijn. Met deze lening zou de weg weieens gebaand kunnen worden voor meerdere obligatieleningen van Industriële maatschappijen op een zes pro basis, aldus de beurs. De stemming voor de internationale waarden gistermiddag licht verdeeld Kon. Olie haalde op 15070 het verlies van dinsdag •uimfcehoots In. mede door vraag voor Zwit serse rekening. Philips stelde teleur op 121,20 121.50) doch ten opzichte van de morgen uren lag deze koers iets hoger. De Philips- hoek had wederom aanbod voor Amerikaanse rekening te verwerken. Voor Unilever gold hetzelfde, waardoor dit fonds een halve gul den inzakte tot 134,40. AKU kon een kleinig heid van het verlies gedurende de vorige beursdagen inhalen. KLM werd niet onbe langrijk hoger geadviseerd, doordat dit fonds dinsdag in Wallstreet 2% dollar hoger sloot. Ook Hoogovens kreeg een iets betere advies- koei-s. De handel in alle hoofdfondsen was de gehele beursduur zeer kalm. De koersfluc- ies bleven op de dag binnen zeer nauwe grenzen. Wallstreet is dinsdag de inzinking van maan dag snel te boven gekomen. De markt sloot ;er vast, waardoor het Dow Jones-gemid- delde voor industrie-aandelen er op een w hoogterecord aller tijden kwam met 956.32. Ook gisteren was het in de scheepvaartsec- uitermate rustig. De stemming was licht verdeeld Scheepvaartunie ontmoette enige vraag. Van de leidende cultures werd Deli lager geadviseerd. De staatsfondsenmarkt eerder iets gemakkelijker met zeer weinig zaken. ANP-CBS BEURSINDICES. 25-10 26-10 27-10 Intern, concerns 520,1 515,1 515.3 industrie 323,6 322.6 321,6 Scheepv. 133,0 133,0 1 38,9 Bank- en verzw. 182.9 178,8 178.5 Handel enz. 167,1 167.5 167,2 Algemeen 364,5 362.0 361.7 meer) en in Polen 414.530 ton (16 ton minder dan aan het eind van het twee de kwartaal). Nederland kwam op de tiende plaats, gevolgd door Joego-Slavië de Verenigde Staten, Denemarken, Ca nada, Brazilië en Finland, alle met meer dan 100.000 ton in aanbouw, en India, België en Australië met minder dan 100.000 ton. CAROL DAY ZOU UECHTDÊNKEN.DATUW00/AAF ZOU ZIEN VAN GR0NDVERK0OP, ALS HU ÉÉN VAN WJN IK WET HET NIET ZEKÉR .HU 15 EEN EIGENAARDIG MENS. MAAR ,ALS HIJ ONT DEKT DAT U NIET ZOMAAR EEN ZWERVER BENT, MAAR EEN WEZENUJK ARTIEST.. NATUURILK MAAR KOMT U TOCH ""IN HET HUISDAN MAAK IK WAT WARME THEE 8157. De spanning aan boord steeg met de seconde, terwijl Ath het Tho rimschip achter het gestadig groter wordende lichtpunt aanjaagde. Nog enkele minuten cn zij zouden de an dere machine ingehaald hebben! ,En dan te denken, dat we daarnet al van plan waren de jacht op te ge ven! Ha, wat een enorme meevaller!' jubelde Ath. ,Hoe noemen jullie dat op Sol III ook weer? O ja, een ,maz zeltje" niet?" Arend knikte be wenden. Er was iets, dat hem niet aanstond met dat licht! Nu scheid den nog slechts enige honderden me ters de vliegtuigen van elkaar. Maar opeens zag Arend die uitlaatvlam feller oplichten, om daarna snel om hoog te schieten gelijk een vuurpijl. Ath aan de stuurhandles reageerde onmiddellijk en ging er bliksemsnel AGATHA CHRISTIE Hand in hand holden de meisjes ver der. ,Ik verbeeld het me misschien', zei Tup pence opeens, ,maar ik heb het gevoel dat er iemand achter ons aan komt.' .Haast je', fluisterde de ander, ,o, haast je toch!' Ze bevonden zich nu op de hoek van Carlton House Terrace en ze kregen weer moed. Plotseling versperde een grote en klaarblijkelijk dronken man hun de weg. Goedenavond, dames', hik te hij. .Waarheen met zo'n vaart?' .Laat ons door', zei Tuppence bevelend. .Alleen nog een woordje met dat mooie vriendinnetje van je.' Hij stak een on vaste hand uit en greep Jane bij de schouder, Tuppence hoorde andere voet stappen achter zich. Ze gunde zich geen tijd zich er van te overtuigen of het vrienden of vijanden waren, maar een manoueuvre uit haar kinderjaren her halend boog ze haar hoofd en raakte hun aanvaller midden in zijn dikke buik. Het succes was verbluffend. De man zat plotseling op het trottoir en Tuppence en Jane maakten dat ze wegkwamen. Het huis dat ze zochten stond nog een eindje verder. Er klonken andere voet stappen achter hen. Ze snakten naar adem toen ze eindelijk sir James deur bereikten. Tuppence trok aan de bel en Jane greep de klopper. De man die lien had tegengehouden be reikte de onderste tree van de stoep. Even aarzelde hij en intussen ging de deur open. Ze vielen letterlijk naar bin nen. Sir James kwam de biblotheek uit. .Hallo, wat betekent dat?' Hij kwam haastig naar voren en sloeg zijn arm om Jane heen, die onvast heen -- weer zwaaide. Hij droeg haar half r de bibliotheek en dwong haar een slokje cognac te drinken. Ze richtte zich met een zucht op, haar ogen nog groot en angstig. ,Het is weer in orde, wees maar niet bang, kind. Je bent hier veilig.' Haar ademhaling werd rustiger en de lcleur keerde terug in haar wangen. Sir James keek Tuppence een beetje spot tend aan. ,U bent dus niet dood, miss Tuppence, evenmin als die Tommy van U.r ,ZE krijgen ,de jonge avonturiers' niet zo makkelijk dood', pochte Tuppence. ,Dat schijnt zo', zei sir James droogjes. .Begrijp ik het goed dat de gezamen lijke onderneming een succes is gewor den en dat dit' hij wendde zich om naar het meisje op de divan .miss Jane Finn is?' Jane ging overeind zitten. ,Ja', zei ze bedaard, ,1k ben Jane Finn. En ik heb een massa te vertellen.' ,Als U eerst wat sterker bent ,Nee... nu!' Haar stem werd iets schel ler. .Ik zal me veiliger voelen als ik U alles heb verteld.' .Zoals U wilt', zei de advocaat. Hij ging in een van de grote leunstoelen tegen over de divan zitten en Jane begon haar verhaal. ,Ik stak met de Lusitania over om in Parijs aan het werk te gaan. Ik verlangde ernaar in de oorlog op een of andere manier te helpen. Ik had Frans gestudeerd en mijn leraar zei, dat ze in een ziekenhuis in Parijs hard hulp nodig hadden. Ik schreef erheen en bood mijn diensten aan en die werden aan genomen. Ik had helemaal geen familie meer, dus alles werd makkelijk geregeld. Toen de Lusitania werd getorpedeerd, kwam er een man naar me toe. Ik had hem al dikwijls gezien en de indruk gekregen dat hij voor iets of iemand bang was. Hij vroeg me of ik een goe de Amerikaanse was en zei dat hij pa pieren by zich had die leven of dood r de geallieerden betekenden. Hy vroeg me ze van hem over te nemen. Ilc moest uitkijken naar een advertentie in de Times. Als ze niet verscheen, moest ik ze naar de Amerikaanse gezant brengen. Wat daarop volgde komt me nog altijd als een nachtmerrie voor. Ik zie het soms in mijn droom. Mr. Danvers had me gezegd dat ik voorzichtig moest zijn, omdat de kans bestond dat hij al van New York af was geschaduwd. Hy acht. te het echter niet waarschijnlijk. Eerst had ik geen argwaan, maar op de boot naar Holyhead begon ik onrustig te worden. Er was een vrouw aan boord die voortdurend nujn gezelschap zocht een zekere mrs. Vandemeyer. Eerst was ik dankbaar dat ze zo vriendelijk tegen me was, maar toch had ze iets over zich, dat me niet aanstond, en op de Ierse boot zag ik haar praten met een paar mannen, die er nogal OBLIGATIES Staatsleningen enz. Neder], 64 5% 94% 64 5 93/, 58 4Vi 90% 59 4% 90 60/2 i'/i 83% 59 4% 83ft 86% 86% Nedc-rL NederL Nederi. NederL NederL Nederi. NederL 61 4% N. Staff. 47 3% Ned. 54/1-2 3 80 Nederi. 37 3 85%' Grootb. 46 3 85% N. Dol). 47 3 89%' Ned. Inv. t 3 Ned. 55 3% 80% Banken enz. BvNG '57 ld. 58-59 BvNG '58 BvNG '64 B. v. N.G, BvNG '57 Mldd. Cr. Fr.Gr.Du. FG.DEVE WeStl.NO Phil. 5 dr. Pgem '57 ld. '51/52 KLM 15 KLM 20 J. Z.Holl.'59 AKU kV Gelder z Scholt. F Alkmaar '51 6 101% 100% 4% 89% 89% 4% 90% 89% 147% 147% 4% 98A 6 100% 4 Va 98% 5 92% 4% 89% 2'/a 83 4% 117% 4% 92% 4 Va 103% 100% 93% 92% A'dam '56 1 A'dam '56 II A'dara '56 III Breda '54 Dordr. '56 Eindh. '54 Ensch. '54 D. Haag '52 I D. Haag '52 II R'dam '52 I R'dam '52 II R'dam '57 Utrecht '52 Z.-Holl. '57 Z.-Holland '59 HVA MIJ. ver. AKU DeU MIJ. Hoogovens Philips Unilever Dordt Petr. Idem pref. Kon. Petr. HAL KLM KNSM Kon. Paket Ned. Stv. Niev Goudr. Rott. Lloyd Scheepv. Un. Alg. Fds. t Converto 101 Holland Fund 49 Interunie 19 Nefo 9 Robeco 22 Unitas 45 V. Bez. 1894 11 Europafonds 49i Eurunlon II Valeurop 64 Banken enz. Alg. bank N 281 Amrobank 57 HolL Soe. 59 Nat. Ned. 521 Ned. Midab. 10: Slavenburg 19 Handel, Industrie c Alb. Heijn 6-1 AJgem. Norit - Amstel Br. c 35! Amst. Ballast 47 Amst. Droogd. - Apeld. Net.fa. 36 Beeren Trie. 8 Bensdorp Int 42 Bergh's J. A. 24( Berkel Pat 22 Blaauwboed 34 Blijdenst.-W. II. Bols 19: Bors Wehry c 5- Bredero's b 51- Brocades st. 85. Btlhrm. T. 66. Bijenkorf c 60 210% 139 103% Calvé c Carp's garenl. Cent Suiker Cur Hand.ml) Dagra Drie Hoefijzers Elsevier Emba Fokker Ford Ned. Gazelle r|jw. Gelder v. pap. Geld.-Tlelens Gist splr. Grinten v d. Gruyter 6 epr Heineken Hero Cons. Heybr.-Zel. Hoek's Mach. Holec 1256 Holl. Beton 1093 Homburg 486 Hoogenboech 194 Hoogenstr. 98.50 Indoheero 223 Interlas 450 Internatio 13 Kemo Corset 490 K.N. Papier 113 KZ-KetJen c 640 K.V Tapijt L. Papier Lindeteves-J. -7 Lijempf 605 Lijm en GeL Macintosh 103.50 Meel N B. lfll„ Mees' Bouw '2 Mosa Mtlller Co nb 645 Naarden 214 N. Dok Mij. 361 Ned exp. pap. Ned. Kabel 119% N. Melk Unie 360 Van Nelle 86 Netaro 423 Nijverd.-ten C. 242 Oranjeboom 227% Overz. Gas 341 Pal the 112 Philips pref. 192.50 Pietersen Co. 53% Pont Hout 516 Rott. Droogd. 854 Ruhaak co. 660 De Schelde 601 Sch. Exp. Mij, ;n; b bieden; I laten 47.50 46.50 Sehokbcton Scholt Cart. Scholt. foxhol Schuitema Slmon de Wit StokvlB St. sp. Twente Swaay van Tb Marljnen Thom. Drijv. Thom Mot. Thom. V.B. Udenhout Unilever 6 cp Utr. Asphalt Ver. Machine Ver. Touw Vezelverw. Vlhamij Vredest. R. WalvisvrL Wereldhaven i 2e Wllton-F.-Br. V/yers Ind. V/ijk Her. Zwse conf Zwanenb. O. Mijnbouw i Btlllti 393 BUITENL. CERTIFICATEN Canada Can. Pac. 67% Int. Nickel Shell OU 18ft 330% 512 82% 44.50 124 273% Verenigde f Am Radiators Ara. Smelt. Ara te). teL Anaconda Atchis Top Bethl. Steel Columbia gas Gen. Eleetr. Gen. Motors Kennecott C. i Pennsylv. Rrd Rep. Steel Shell Oil Sunr. Mid. Texas instr. Tidewater I Un. Pac. Rr. 1 U.S. Steel 1 Woolworth dividend: c ex 63% 32% 142% 64% 32% 146% NEWYORKSE BEURS De Newyorkse beurs was gisteren op nieuw op een breed front in herstel, maar blauwgerande waarden moesten in de laatste minuten iets terug als gevolg van winstneming. De affaire was actief. Na een hogere opening toonden de prij zen gestaag avans, maar in het vierde uur kwam er aarzeling. Wat later viel weer enig herstel te noteren maar tegen het slot speelde winstneming weer een rol. De handel was verheugd over de leiding die de blauwgerande waarden wisten te geven. De staalwaarden lieten hun beste dagwaarde schieten maar sloten toch hoger. In de automobielgroep boekte Ford goede winst. General Motors ging maar weinig vooruit ondanks de gunstige kwartaalcijfers. Kennelijk wacht de handel op wat maandag met het dividend wordt gedaan. Een aande- lensplitsing lijkt niet uitgesloten. Er werden 7.670.000 shares omgezet. In totaal werden 1412 fondsen verhandeld, waarvan 649 hoger en 476 lager. De om zet van de American exchange was 2.710.000 shares. De handel in obligaties kwam neer op 13.250.000 dollar. Slotkoersen: AKU geen notering (64), Philips Electronics 34% (33%"), Royal Dutch Shell 44% (44%), Unilever 37 (37%). PERFECT LONG-DRINK de Alpendrank uit Oostenrijk F ven puzzelen vreemd uitzagen. Aan de manier waarop ze naar my keken zag ik dat ze over mij spraken. Ik herinnerde me dat ze dicht bij me had gestaan toen mr. Danvers me het pakje gaf, en ik begon bang te worden en 'wist niet wat ik doen zou. ,Ik kwam op het dwaze idee in Holy head van boord te gaan en die dag niet door te reizen naar Londen, maar ik zag al gauw in dat dat onzin zou zijn. Het enige was: doen alsof ik niets merkte en er het beste van hopen. Ze zouden me niets kunnen doen als ik op mijn hoede bleef. Uit voorzorg had ik het pakketje opengemaakt, de inhoud er uitgenomen en vervangen door blanco papier. Daarna had ik het pakje weer dichtgenaaid. Als iemand het me nu ontstal hinderde het niets. Ilc piekerde er aldoor over wat ik met het echte document zou doen.Eindelijk vouwde ik het open het waren maar twee velletjes en ik legde die tus sen de advertentiepagina's van een tyd- schrift. Ik plakte die twee bladzijden aan elkaar vast met de gom van een enve loppe en stak het blad achteloos in de zak van mijn mantel. In Holyhead probeerde ilc in een coupé te komen met mensen die er betrouw baar uitzagen, maar hoe ik ook mijn best deed, steeds weer werd ik in een andere richting geduwd. Het was grie zelig en angstwekkend. En eindelijk zat ik met mrs. Vandemeyer in dezelfde coupé. Ik liep de gang in, maar alle andere coupé's waren vol, zodat ilc wel moest terugkeren. Ik troostte me met de gedachte dat er nog andere mensen in de wagen zaten en dat tegenover mg een knappe man en vrouw zaten, die er aardig uitzagen. Ik voelde me dus gerust tot even bui ten Londen. Ik had achterover geleund en myn ogen gesloten en ze zullen ge dacht hebben dat ik sliep, maar ik keek door mijn oogharen en zag, dat de man iets uit zijn tas haalde en aan mrs. Vandemeyer gaf en dat hij daar bij knipoogde. (Wordt vervolgd) Horizontaal 1 dokter; 5 vogel: 9 hon den voor drijfjacht: 11. uitspansel; 12. voegwoord; 13. zaniken; 15. compagnon; 16. geur; 18. heus; 20. bep. verlichting; 21. meisjesnaam; 23. eerste termijn; 24 sportman uit liefhebberij; 25. bijdehante vrouw; 26. knaagdier; 27. gereed; 29. ontstekingsmiddel; 31. zoen; 33. emeri tus; 34. nachtvogels; 37 dadelijk; 38 gla zuur; 40. al; 42. hémellichaam; 43. slim migheid. Verticaal: 1. rivier in Nederland; 2. appelsoort; 3 ten uwent; 4. kapot; 5. niet deze; 6. openbaar ministerie; 7. billijkheid; 8. einde; 10. bqwoord; 11 uitroep van verbazing; 14. van de geest; 17. lancier; 19. eiland bij N.-Guinea; 21 bloeiwijze; 22. tennisterm; 25. leeste ken 28. vastgelegd kapitaal; 29 grond soort; 30. omheind erf; 31. vlug; 32. grens tussen land en zee; 35. in loco; 36. als 10 verticaal; 39 rivier in N.-Brabant; 41. vogelprodukt. De oplC33ing ears de vorige puzzel 13: Hogere resultaten General Motors General Motors Corporation, de groot ste producent van automobielen in de wereld, heeft hogere resultaten voor het derde kwartaal en een record voor de eerste negen maanden wat betreft ver kopen, netto inkomsten, dividend en werkgelegenheid bekendgemaakt. Het nettototaal voor de eerste negen maanden is 1.538.661.299 dollar, oftewel 5.36, dollar per aandeel, vergeleken met 1.360.244.957 oftewel 4.75 dollar per sha re verdiend in de overeenkomstige peri ode van 1964. In de eerste negen maanden van dit Jaar zijn 122 soldaten en leden van bewapende eenheden uit Oost-Duitsland naar het weg gevlucht. Onder hen bevinden zich vijf officieren en 23 onderofficieren. ASW apparaten De directie van de ASW Apparatenfa- briek (Automatic Screw Works) NV deelt mede, dat de bedryfsresultaten over de eerste drie kwartalen van het thans lopende boekjaar hoger zijn dan die over dezelfde periode in het boek jaar 1964. Verwacht wordt, dat de omzet over het boekjaar 1965 een stijging zal vertonen van plm 40 pet. ten opzichte van die van het vorig boekjaar. Over het jaar 1964 bedroeg de omzetstijging ten opzichte van het boekjaar 1963 ruim 50 pet. De orderportefeuille is onveranderd gun stig. De gestegen kosten konden worden opgevangen. Het ziet er naar uit, dat onvoorziene omstandigheden voorbehouden de re sultaten zeker niet zullen achterblijven bjj die van het vorig boekjaar. Óver 1964 werd 15 pet dividend uitge keerd) ABIDA 26 60 mo Ras al Hadd ACHILLES 27 te Guanta ACMAEA 23 450 m z Azoren ALAMAX 26 te New York ALCHIBA 23 400 m z Kaap Race ALDABI 25 te Santos ALHENA 23 te Bremen ALUDRA 27 te Rio Grande AMSTELMEER 26 580 m ozo Tokio ARCA 26 v Akrottrl n Ambarli ARCHIMEDES 25 350 m wzw Lands End ARENDSKERK 25 118 m nnw Lissabon AtYS 24 v Duaia n Willemstad AVEDRECHT 26 30 m nnw Muscat BAARN 23 te Pasajes BARENDRECHT 21 te Sasebo BAWEAN 26 120 m ono Aden BENINKUST 25 12 m wnw Kaap St.-Vincent BENNEKOM 26 te Port au EOISSEVAIN 24 te Puerto Mallas de Calez CALTEX EINDHOVEN 26 v Suez n Bahrein CALTEX GORINCHEM 25 v Frederica n Rotterdam CALTEX PERNIS 27 te Baliik Papan CALTEX LEIDEN 26 140 m z Djeddah CALTEX UTRECHT 24 te Balik Pappan CAMEROUNKUST 23 te Du al a CHARIS 25 125 m nw Port au Prince CHIRON 23 v New York n Willemstad CONGOKUST 26 v Antwerpen n Amsterdam CRANIA 26 te Thameshaven DAHOMEYKUST 25 500 m wnw Azorcn DINTELDIJK 26 te Antwerpen DIOGENES 25 600 m ozo Azoren DONGEDIJK 25 te Londen DRENTE pass 26 Anambas eil. n Sjanghai EEMHAVEN 24 v Hamburg n Imminghham GAASTERDIJK 25 v Kaapstad n. Las Palmas GORREDIJK 26 v Tampa n New Orieans GRAVELAND 25 130 m nw St.-Pauls Rock GREBBEDIJK 26 te Le Havre GROOTEKERK 24 te GULF SWEDE 26 v Port Said n Lands End HASEWINT 25 100 m ozo Malta HATHOR 25 10 m zw Finlsterre HELICON 26 v Kingston n Pto. Liinon HERCULES 26 v Amsterdam n Eremen HO LEND RECHT 26 te Portland ISIS 26 v Latakia n IskeDderum JAGERSFONTEIN 23 te Durban JAMES BENEDICT 26 v. Buchanan v Baltimore JAPARA 27 te Marseille KAAP HOORN 27 te Point Fostin KABYLLA 26 440 m w Tasmanië KALYDON 26 te A'dam KARIMUN 25 300 m z Tidji eil. KATELYSIA 26 te Rotterdam KATENDRECHT 26 v Wismar n Antweroen KEERKRING 18 te Sjanghai KELLETIA 22 v Thames haven n. Santander KERKEDIJK 27 te New York KHASIELLA 25 390 m no Sint-Maarten KLOOSTERKERK 25 V Sydney n Bribane KOPIONELLA 26 57 m n Muscat KORENIA 22 80 m nw KOROVINA 26 65 m w Colombo KOSSMATELLA 26 360 m w Nieuw Zeeland KOUDEKERK 27 te Melbourne KYLIX 24 te Kandia LAARDERKERK 26 230 m nno Guardafui LELY 26 v Antwerpen n Marseille LELYKERK 24 te Rotterdam LETO 25 40 m zw Fastnet LIBERI AKU ST 25 v Lower Buchanan n Freetown LIMBURG 24 1000 ra wtz San Francisco MAASLLOYD 23 te New York MAINLLOYD 26 te Lytelton MARIEKERK 26 te Port MARNELLOYD 25 te Los Angeles MEIDOORN 26 te R'dam MERSEYLLOYD 23 V Singapore n Yokohama MOHAMED REZA SHAH 26 v Mena al Ahmadi n Suez NIEUW AMSTERDAM 23 le St.-Thomas NUSHABA 28 700 m no Porto Rico NIJKERK 25 140 m ono Gibraltar OCEAN SPRINTER 26 30 m w Bronholm OLDEKERK 25 te East London ONDïNa 27 te Mena al Ahmadi ORANJE NASSAU 25 420 m wzw Finisterre OSIRIS 26 v Fuikbaai n Granada OüWERKERK 26 V Mombassa n Aden PARKHAVEN 25 195 m wzw St. Paus Rock PARTHENON 23 te A'dam P. G. THULIN 26 v Amuaybay n Christobal PHI LINE 26 120 m o Port Sudan PHILIPPIA 26 85 m wzw Djeddah PRINS CASIMIR 23 v Sarnla n Llvemool PURMEREND 26 te Punta RADJA 27 te Rotterdam RANDFONTEIN 25 185 m wzw Finisterre ROEBIAH 25 tav Bittermeer ROGGEVEEN 25 te Hong Kong ROTTE 24 te Walvis Baai ROTTERDAM 27 te New York SARPEDON 23 v Cosinto n La Liberdad SEINELLOYD 26 te Port Swetterham SEPIA 26 160 m nw Cochin SEROOSKERK pass 26 Koela n Livorno SINOUTSKERK 23 530 m ozo Socoboa SLLEDRECHT 22 v Londen n Norfolk SPAARNEKERK 26 v Aqaba n Suez STAD MAASTRICHT 26 V Rotterdam n Casablanca STENTOR 25 v Maracaibo n Santa Martha STRAAT COOK 23 150 m w Straat Torres STRAAT FRANKLIN 27 te Takoradi STRAAT MAC-ELHAEN 25 te Kofcura STRAAT SOENDA 24 te Kaapstad STRAAT VAN DIEMEN 25 900 m nno Amsterdam eil. STREEFKERK 25 750 m w Cocos eil. SUMATRA 25 540 m zotz Kaap Race THEMIS 27 te Charleston TJIBANTJET 22 te Tulear TJIBODAS 25 430 m o TJIKAMPEK 25 300 m z Ceylon TJILIWONG 26 190 m zw Merauke TOW A 27 te Antwerpen ULYSSES 23 te Houston UTRECHT 25 420 m wzw VAN DER HAGEN 23 te Lyttelton VAN HEEMSKERCX 26 te Kobe VAN NOORT 26 te Devonport VASUM 26 120 m no Ras Fas tab WAARDRECHT 25 400 rn w Kaap St-Vincent WONOGIKI 26 V Londen n Duinkerken WONORATO 25 te Balboa WONOSARI 25 te Swansea WO NO SOB O 23 te Huil ZAFRA 26 300 m w Sabang ZEELAND 24 te Bubuan ZUIDERKERK 25 110 nno Las Palr-v WTTKrnn rC w HOOG EN LAAG WATER 29 oktober Vlissingen Temeuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge nap uur meter 4.32 2.10 5.01 2.23 6.04 1.35 -r nap uur meter 16.53 2.08 17.24 2.20 18.15 1.44 nap uur meter 10.59 1.85 11.29 1.95 11.30 1.46 23.22 1.71 23.48 1.80 23.58 1.37

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1965 | | pagina 19