Pe
Groei internationale
koopvaardijvloot
Amsterdamse Effectenbeurs
V an 1500 gecontroleerde
auto's vielen er 200 af
PILOOT STOOM ontvoerd in de siratosieer
wajang-
Waar zijn onze schepen?
DONDERDAG 14 OKTOBER 1965
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
Nederlandse vloot
werd kleiner
Lloyd's Register of Shipping heeft
woensdag bekendgemaakt dat de
internationale koopvaardijvloot in
twaalf maanden tot 1 juli van dit
jaar met 7.392.000 bruto ton is
toegenomen tot 160.392.000 ton.
De Nederlandse koopvaardijvloot ver
minderde in die periode met 219.000 tot
4.465.000 ton. De grootste toeneming
ertoonde de Liberiaanse vloot, die op 1
juli van dit jaar 17.539.000 ton groot
was, of 2.990.000 ton meer dan een jaar
tevoren.
De Noorse vloot nam met 1.164.000 ton
toe tot 15 641.000 ton en de Japanse
met 1.158.000 tot 11.971.000 ton. Een
krachtige groei vertoonde ook de vloot
van de Sowjet-Unie. namelijk met
1.280.000 tot 8.238.000 ton. Lioyds tekent
hierbij aan dat de gegevens over de vloot
van de Sowjet-Unie niet volledig zijn.
De grootste vloot was op 1 juli van dit
jaar de Britse, namelijk 21.530.000 ton
(-r 40.000 ton), gevolgd door de Ameri
kaanse, die in de overzichtsperiode met
903.000 ton verminderde tot 21.527.000
ton.
Lloyds merkt op dat van de 14,5 mil
joen ton die in de afgelopen twee jaar
Overzee Bank
De gang van '/.aken in het bedryf van dc
Nederlandse Overzee Bank N.V. is in het
boekjaar 1964/65 bevredigend geweest.
De sterke stijging der kosten kon worden
opgevangen en de resultaten zijn zeker
niet achtergebleven by die van het vo
rige jaar.
De Nederlandse Overzee Bank N.V.
heeft opgericht de Continental and Over-
saes Investments N.V., een vennootschap
gevestigd te Amsterdam met een maat
schappelijk kapitaal van Hf 50 min,
waarvan in eerste aanleg geplaatst en
gestort Hf 10 min.
Het ligt in de bedoeling dat de Continel-
tal Illinois National Bank and trast
Company of Chicago, na daartoe defini
tief vergunning verkregen te hebben van
de Federal Reserve Board, door haar
dochteronderneming, de Continental In
ternational Finance Corporation, een
lijk belang als de N.O.B. in deze nieuwe
vennootschap zal verkrijgen. hetgeen
met zich brengt dat het geplaatste en
gestorte kapitaal zal worden verhoogd.
De voornaamste doelstelling van de Con
tinental and Overseas Investmens N.V.
is het deelnemen in financiële instellin
gen. met name in banken in West-Euro
pa. De verwezenlijking van deze doel
stelling zal ertoe kunnen leiden dat een
groep van banken in Europa, tezamen
met een grote bank in de Verenigde Sta
ten, ontstaat, die haar clientele finan
ciële diensten in de ruimste zin zal kun
nen bewijzen. Een eerste schrede werd
Sred aan door dc inbreng van het aande-
enkapitaal der Europese Overzee Bank
N.V. te Brussel, welke vennootschap tot
dusver eigendom was van de N.O.B.
aan de internationale koopvaardijvloot ls
toegevoegd 6 miljoen ton naar Liberia
ging. 3 miljoen ton naar de Sowjet-
Unie en 2 miljoen ton naar Noorwegen
en Japan.
De internationale tankvloot is in de
twaalf maanden tot 1 juli 1965 met
4.483.000 ton tot 55.046.000 ton toege
nomen en vertegenwoordigt nu 36 pro
cent van de totale vloot tegen twaalf
maanden tevoren 33 procent. De Libe
riaanse tankvloot is de grootste. De
Nederlandse tankvloot verminderde met
108.000 tot 1.530.000 ton.
DIVIDENDEN
SCHOLTEN CARTON
In een tussentijdse mededeling over de
gang van zaken deelt de directie van
Scholten Carton en Papier N.V. het
volgende mede:
Het gematigde optimisme, waarmede
het bestuur van het concern de resul
taten over het boekjaar 1964-'6a tege
moet zag en waarvan ook gewag werd
gemaakt tijdens de laatste algemene
vergadering van aandeelhouders, is niet
beschaamd.
„Ofschoon de definitieve resultaten over
het afgelopen boekjaar nog niet volledig
bekend zijn, laat het zich aanzien, dat
wij een redelijk" jaar achter de rug
hebben".
Verwacht mag dan ook worden, dat na
afschrijvingen en reserveringen het
zelfde dividend als over het vorig boek
jaar uit het beschikbare winstsaldo za!
kunnen worden uitgekeerd.
Tevens is het bestuur voornemens om
aan de algemene vergadering van aan
deelhouders een voorstel te doen tot her-
kapitalisatie van 50 procent ten laste
van de agio-reserve.
Hierbij lepft de hoop. dat in de toekomst
het dividendpercentage over het ver
grote kapitaal kan worden gehand-
Over het boekjaar 1963-'64 heeft Schol
ten Carton 12 procent dividend uitge
keerd.
Geen dividend
bij N.O.S.M.
Naar de directie van de Nederlandsche
Dok- en Scheepsbouw Maatschappij mee
deelt, zijn de bedrijfsresultaten over de
eerste negen maanden van dit jaar on
gunstig geweest. Het ziet er, volgens de
directie, niet naar uit, dat over 1965
een dividend zal kunnen worden voorge
steld, nadat over 1964 nog zes procent
was gedeclareerd, hetgeen reeds een ver
laging met één procent betekende ten
opzichte van het voorafgaande jaar.
Machinefabriek Breda:
resultaten blijven
niet achter
Het bestuur van de N.V, Machinefabriek
„Breda" voorheen Backer en Ruc-b deelt
mede te verwachten dat dc resultaten
over 1965 niet zullen achterblijven bij die
over 1964. De fabriek beschikt over een
goed gevulde orderportefeuille.
Rotterdam leent
weer geld
B. en w. van Rotterdam melden de raad
aanbiedingen te hebben gekregen vooi
het aangaan van zes onderhandse geld
leningen lot een totaalbedrag van 11
miljoen gulden.
Ver. Glasfabrieken
Als enig punt op de agenda van de bui
tengewone vergadering van aandeelhou
ders der N.V. Vereenigde Glasfabrieken
te Schiedam stond de benoeming van een
directeur. Aandeelhouders hebben van de
gelegenheid echter gebruik gemaakt te
informeren naar de stand van zaken.
Tot directeur werd benoemd bij acclama
tie de heer G. Heule.
Uit antwoorden op de vragen bleek dat
het bedrijf de stijging van kosten groten
deels heeft kunnen opvangen. Prijsstij
gingen in de toekomst acht men echter
niet uitgesloten. Het bedrijf werkt sa
men met de Franse onderneming Sou-
chon-Neuvese). welke samenwerking de
directie als alleszins bevredigend karak
teriseerde. In Leerdam zal een nieuwe
fabriek worden gebouwd, die in de toe
komst nog vergroot kan worden. Het i£
niet uitgesloten dat ter financiering van
het project o.a. het aandelenkapitanl zal
worden uitgebreid.
Regulering bepleit
in beurswezen
De directeur-generaal van industrie e
handel, mr. J. C. van Alphen de Veer,
heeft woensdag bij de opening van de
zesde „Maehevo" in Utrecht (interna
tionale vakbeurs van machines en appa
raten voor de chemische, farmaceuti
sche, voedings-, genotmiddelen- en zuï-
elindustrie) een pleidooi gehouden voor
regulering van het beurswezen in Ne
derland. Men moet niet te snel kleine
'akbeurzen houden, maar het primaat
laten aan de jaarbeurs.
Veel waardering had de heer Van Al
phen de Veer voor de deskundigheid var
de organisatoren van de Maehevo. waar
door deze vakbeurs een belangrijke po
sitie in het internationale beurswezen
heeft weten te verwerven. De industrië
le ontwikkeling in Nederland geeft aan
deze beurs haar voornaamste Destaans-
grond.
Ter illustratie van de stormachtige
ontwikkeling in enkele branches, waar
voor machines en apparaten zijn ten
toongesteld, noemde spreker de omzet
stijging van de chemische en farma
ceutische industrie van 4.4 miljard gul
den in 1957 tot 7,1 miljard vorig jaar.
Verwacht wordt dat dit jaar in de che
mische industrie voor een miljard gul-|
den zal worden geïnvesteerd. Oudere er
jongere proces-industrieën bij elkaar ne
men thans circa de helft van de totale
omzet van de Nederlandse industrie voor
hun rekening.
De zesde „Maehevo" blijft tot en me.t
20 oktober geopend. Bijna 1200 firma's
uit 23 landen exposeren op 21.200 vier
kante meter tentoonstellingsruimte in
vier jaarbeurshallen van het Croeselaan-
complex hun produkten.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Amsterdam. 13 oktober. Londen
10.09'/,—10.09%. New York 3.58*1—
3.C0A- Montreal 3.34%—3.35. Parijs
73.44%—'73.49ft. Brussel 7 25—7.25%.
Frankfort 89.86%89.91%. Stock
holm 69.53%—«9.63%. ZUrich
83.37%—83.42%. Milaan 57.63%—
57.66%. Kopenhagen 52.21%
52.26%. Oslo 50.3914—50.44%. We
nen 13.9413,95. Lissabon 12.53%—
12.59%.
ZONDER ZAKEN
De Internationale concerns hebben gister
middag c-p de effectenbeurs weinig van
laten bemerken De stemming was bijzonder
ongeanimeerd en de affaire bleef uiterr
beperkt. Het verloop van Wal! Street had
weinig stimulans geboden, want de Neder
landse fondsen lagen verdeeld en in
algemeen was de Amerikaanse markt
lager gestemd bij vrij grote omzetten. In
Amsterdam was de markt uitermate klein
en zowel de internationals als de overige ru
brieken boden weinig stof tot bespreking.
Met A K U wil het nog altijd niet lukken
De mededelingen van mr. Meyuën werken
nog altijd na en het aanvankelijke koers-
peil van 4! 5 kon niet geheel gehandhaafd
blijven. In Hoogovens is tegenwoordig regel
matig slechts één notering aan het slot.
Philips stond onder lichte druk van bais
siers en wist zich daaraan niet te onttrek
ken. zodat het elektrofonds naar 118 te
rugging. Unilever handhaafde zich op 135
en Kon. Olie veerde weer wat op, zodat
koerswinst van een kleine halve gulden kon
worden behaald.
De vaste stemming van de laatste dagen
voor Deli-Maatschappij moest weer plaats
maken voor een reactie.
Wat de scheepvaartrubriek betreft, hier was
de stemming prijshoudend zonder meer en
ongeanimeerd Scholten Carton werd hoger
geadviseerd na het bericht over een herka
pitalisatie van 50 procent Ver Glas daar
entegen was iets lager in verband met de
raarschijnlijkheid van een komende aan
delenemissie. Aandelen E.M S die gister
ochtend al vast gestemd waren, werden ge
adviseerd op 190 legen 132 dinsdag. Dat de
Ned. Scheepsbouw Mij. haar dividend over
1965 zal passeren, kon niet zo sterk verwon
deren. aangezien verleden jaar zes procenl
a uitgekeerd uit de reserve. Het gaat nu
eenmaal niet zc best in de scheepsbouw. De
aandelen werden een viertal punten 'ager
gewaardeerd. Op dc incourante markt ging
noga! wat om in Bervoets. in verband met
het gunstige jaarverslag.
Nederlandse staatsfondsen zeer kalm en
prijshoudend, de 5',-procent 1965 wederom
fractie beter op 99% tot 99 jV
A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES
Industrie
Scheepv.
Handel enz.
li-:
12-10 13-10
5X8-8 517 5 517.3
322.4 321.7 321.7
137.8 133 2 138.2
189.6 189.3 588.2
165.1 165.4 165.6
363 6 362 9 362.3
133% 133% Calv<
64 5%
64 5
58 4%
59 4%
60/2 4%
NederL
NederL
Nc-derL
NederL
Nederl
Neder!. 59 4%
Nederl. 60 4%
Nederl. 61 4%
N Staff. 47 3'/,
Ned 54/1-2 3%
Nederl. 37 3
Grootb 46 3
N. Doll. 47 3
Ned. Inv t, 3
Ned 55 3%
Banken
BvNG '57 6
ld- 58-59 4%
BvNG '58 5
BvNG 5
B v. N.G 4%
BvNG '57
Midd Cr 4%
Fr.Gr.Du. 4'/,
KG.DEVE 3%
Westl.NO 3'A
Pllil 5 dr. 4
Pgem '57 6
ld. '5X/52 4%
KLM 15 I 5
KLM 20 J 4%
Z.HolL'59 2%
AKU kv
Gelder z
KLM b.kv
Scholt F
79%
80%
85%
86%
2% 87%
4% 121
4% 90%
4% 195
A'dam '56 1
A'dam '56 11
A'dam '56 III
Breda '54
Dordr. '56
Eindh. '54
Ensch '54
D. Haag '52 1
D Haag '52 H
R'dam '52 I
R'dam '52 H
i '57
87
Utrecht '52
Z.-Holl '57 87%
Z.-Holland '59 87 38
ACTIEVE AANDELEN
Amst Rubb. 103% 103%
Verklaring: gedaaD en bl
HVA MIJ. ver.
AKU 414 413
DelJ MIJ. e lil 109.50
Hoogoven» c 546 509
Philips gb 139.00 118.20
Unilever e 133 135.10
Oord» Petr. 675''. 677
idem pref. 673»', 676
Kon. Pctr. 145.90 146.10
HAL 186% 187%
KLM 240 244
KNSM 118»/, 118%
Kon Paket 216'/, 218
Ned. Stv. 135% 136%
Niev Goudr. c 104 102%
Ommeren c 220'/» 220
Rolt. Lloyd 152% 153%
Scheepv. Ha 347%* 148%
N'l ET-ACTIEVE AANDELEN
Beleggtngsmljcn
Alg Fd* bez. 1254 1254
Converto 1090 1090
Holland Fund 512 187
Interlinie 291 191
Neto 93 98
Robeco 227 227
Unitas 438 438
V. Bc-z. 1894
Europafonds
Eurunlon
Valeurop
Banken enz.
Alg. bank N 269' 263
Amrobank 56-50 56
Holl. Soc. 655 651
Nat. Ned. 534 580
Ned. Midsb 104 104
Slavenburg 192 195
Handel, industrie enz.
Alb. Heijn 64 5 644%
Algem. Norit 210 203
Ainstel Br c 361 365
Arcst- Ballas; 448% 448
Amst-Droogd. 126V. 126 b
Apeld. Net.fa. 357 352
Beeren Trie. 91 L 39%
Bensdorp int 404 402
Bergh's J A. 240 243%
Berkel Pal. 221 223%
Blaauwhoed 353 354
BliJdenst.-W. 103 105
Bols 393.50 393.50
Bors Wehry c 58 58%
Bredero's b 511
Brocades st. 835 833
BÜhrm. T. 634 634
Bijenkorf c 590 591
117.50 117.50
483 483
114.90 314.70
Carp's garen!.
Cent. Suiker
Cur Hand .mij.
Dngra
Drie Hoefijzers
Elsevier
Emba
Fokker
Ford Ned.
Gazelle rt)w.
Gelder v. pap.
Geld.-Tlelens
Gi»t 8plr.
Grinten v. d.
Gruyter 6 cpr
Helncken
Hero Cons
Heybr.-Ze!
Hoek's Mach.
Ho!ec
Holl. Beton
Homburg
Hoogenbosch
Hoogenstr
Indoheem
Interlas
Internatio
Kemo Corset
K.N Papier
KZ-Ketjen t
K.V. Tapijt
L. Papier
Linde leves-J.
Lljempf
Lijm en GeL
Macintosh
Meel N.B.
Mees' Bouw
Mosa
MClller Co nb
Naarden
N. Dok Mi],
Ned. exp. pap.
Ned. Kabel
N. Melk Unie
Van Nelle
Netam
Nljverd.-ien c.
Oranjeboom
Overz. Gas
Pal the
Philips pref.
Pletersen Co.
Pont Hout
Rolt. Droogd.
Ruhaak co.
De Schelde
Sch. Exp. Mij,
433 l 431 1.
355 343
137% -
St. sp. Twente
Tb Marijr.cn
Thom. Drljv.
Thorn. Mot.
Thom. VB
iJdenhout
Unilever 6 cp
Union
Utr. Asphalt
Ver. Machine
Wyer# Ind
Wijk «s Her.
Zwse conf
Zw2ncnb. O.
Mijnbouw
BlHIton 2c
BCITENL. CERTIFICATEN
Canada
Cart. Pae. 65% 68%
Int. Nickel
Shell OU
395
18%
155 t. 150 1.
gedaan en laten; b bieden; 1 laten; d
Verenigde Staten
Am. Motors 32
Am. Radiators 19A
Am. Smeït, 62
Am. tel. Si tel. 68
Anaconda 75*,
Atehis Top 32%
Beth'. Steel 3?
Columbia gas 29%
Gen. Electr. i'ïii
Gen. Motors 107%
Kennecott C. 313%
Peiinsylv. Rrd 52/,
Rep. Steel 44
Shell Oil 65%
Sunr. Mid. 33%
Texas Xnstr. 146
Tidewater 45%
Un. Pac. Rr. 40
U.S. Steel 43%
V.'oolworth 29%
ier.d: c ex claim
IN AMSTERDAM
Uitvinder D.D.T.
in Bazel overleden
Prof. Paul Muller, de „uitvinder" van
het D.D.T., is gisteren te Bazel over
leden in de ouderdom van 66 jaar.
Voord e ontdekking werd hem in 1948
de Nobelprijs voor fysiologie en genees
kunde verleend.
Meer toezicht op
rijden jongelui, die
nog geen 18 zijn
De ongevallendienst der Amster
damse verkeerspolitie heeft van
medio augustus tot 1 oktober een
technische controle uitgeoefend op
1500 auto's. Er werdene 60 kente
kens van wagens ingenomen, die
ernstige gebreken vertoonden. Van
dit aantal wagens zijn er ten slot
te 35 uit het verkeer genomen.
Verder hebben de eigenaren van
138 wagens hun auto vrijwillig ter
sloop aangeboden.
In de meeste gevallen kregen deze men
sen ook nog een proces-verbaal. En ten
slotte is in enkele gevallen dat de auto
in een zodanig slechtv. staat verkeerde
3145. In minder dan geen tijd was
het gezelschap van de zwerver over
gestapt in de jachtkruiser. Enkele
officials kwamen toegesneld, maai'
een enkel gebaar van Ran Seth was
voldoende om hen gerust te stellen.
Hoewel Ath de machine in recordtijd
van de grond had en boven de zonne-
torens uit liet stijgen, was er natuur
lijk geen spoor meer van het Aard-
schip te bekennen. „Vlieg eerst eens
naar de plek waar de Zeepbel het
laatst stond, daar .naast het kanaal.
Dan kunnen we van daaruit ongeveer
dezelfde koers nemen. Ik heb me met
behulp van enige sterren georiën
teerd en hun richting bepaald", zei
piloot Storm. Ath volgde snel zijn
suggesties op en zodra zij in de goe
de koers lagen, gaf hij de machine
maximum power, zodat zij allen in hun stoelen
achterover gedrukt werden. Niettemin betwijfelde
Arend sterk, of deze achtervolging nog zin had.
Dc Zeepbel kon immers een veel grotere snelheid
ontwikkelen en bovendien was het in het geheel
niet zeker, dat de vluchtelingen dezelfde weste-
AGATHA CHRISTIE
„Goed. Maar ze heeft klaarblijkelijk nog
geen idee van tijd. Ze vroeg vanmorgen
hoeveel mensen van de Lusitania er ge
red waren. En of het al in de krant
stond0 Maar dat konden we verwachten.
Toch schijnt ze iets op het hart te heb
ben."
„Ik denk dat we haar zullen kunnen
geruststellen. Mogen we naar boven
gaan
„Zeker."
Tommy's hart klopte aanmerkelijk snel
ler toén ze de 'dokter naar boven volg
den. Eindelijk zouden ze Jane Finn zien!
De langgezochte, geheimzinnige, onvind
bare Jane Finn! Hoe onmogelijk had
succes geschenen en nu lag hier in dit
huis hét meisje dat de toekomst van
Engeland in handen hield en haar
geheugen was teruggekeerd. Even kreun
de Tommy zachtjes. Was Tuppence maai
bij hem om dit triomfantelijke einde van
him vennootschap bij te wonen. Toen
zette hij de gedachte' aan Tuppence re
soluut opzij. Zijn vertrouwen in sir Ja
mes werd steeds groter. Dat was een
man die stellig Tuppence zou kunnen
opsporen. Plotseling greep angst hem
aan. Het leek te makkelijk... Als Jane
Finn eens dood was gedood door de
hand van Brown?
Even later moest hij zelf lachen om
zijn dramatische fantasie. De dokter
hield de deur van een kamer open en liet
hen binnengaan. Op het witte bed lag
met verbonden hoofd het meisje.
Iets in het hele toneel leek onwerke
lijk. Het was zo precies wat je venvacht-
te, dat het een effect had alsof het mooi
gcëncenseerd was.
Het meisje keek met grote verwonderde
ogen van de een naar de ander. Sir
James was de eerste die sprak.
„Miss Finn", zei hij, „dit is uw neef,
mr. Julius Herslieimmer."
Er kwam een flauwe blos op het ge
zicht van het meisje en Julius deed een
stap naar voren en greep de hand.
„Hoe gaat het. nicht Jane?' zei hij
luchtig, maar Tommy hoorde de tril
ling in zijn stem.
..Bent u werkelijk de zoon van oom Hi
ram?" vroeg ze verbaasd.
Haar stem met het warme westerse ac
cent kwam Tommy vaag bekend voor,
maar hij verwierp "die gedachte als on
mogelijk.
„Werkelijk".
„We hebben vaak over oom Hiram ln
de kranten gelezen", ging het meisje
zacht voort. „Maar ik had nooit ge
dacht dat ik u nog eens zou zien. Moe
der dacht dat oom Hiram nooit meer
goed op haar zou worden".
„Zo was de oude heer wel", gaf Julius
toe, „maar de nieuwe generatie is an
ders, die voelt niets voor familieveten.
Zodra de oorlog voorbij was, ben ik het
eerst van al hierheen gegaan om jou te
zoeken".
Br gleed een schaduw over het gezicht
van het meisje.
„Ze hebben me zulke vreselijke dingen
verteld dat ik mijn geheugen heb
verloren, dat er jaren zijn waarvan ik
niets meer weet die uit mijn leven
zijn weggevaagd".
„Heb je dat dan zelf niet gemerkt?"
Het meisje sperde haar ogen wyd open.
„Nee. Het lijkt me heel kort geleden,
dat we in die reddingsboten zijn gegaan.
Ik zie het allemaal ""nog". Ze sloot hui
verend haar ogen.
Julius keek Sir James aan, en deze
knikte.
„Tob er maar niet over. Het is de moei
te niet waard. Jane, er is iets dat we
graag willen weten. Er was een man
aan boord met heel belangriike papieren
en de hoge pieten in dit land hebben
een vermoeden, dat hij die aan jou
heeft gegeven. Is dat zo?"
Het meisje aarzelde en har blik gleed
naar de andere twee mannen. Julius
begreep haar. „Mr, Beresford heeft op
dracht van de Britse regering om die
papieren terug te vinden. Sir James
Peel Edgerton is lid van hel parlement
en zal, als hij wil, wel minister worden.
We hebben het aan hem te danken dat
we je eindelijk hebben gevonden. Je kunt
dus rustig alles vertellen. Heeft Dan-
'ers je de papieren gegeven?"
.Ja. Hij zei dat ze veiliger zouden zijn
bij mij. omdat ze eerst de vrouwen en
kinderen zouden redden". „Precies wat
wij dachten", zei Sir James. „Hij zei dat
die papieren erg belangrijk waren en
dat ze voor de Geallieerden noodlottig
zouden kunnen zijn. Maar het is alle
maal zo lang geleden en de oorlog is
voorbij, wat doet het er nu nog toe?"
„Ik geloof dat de historie zich herhaalt,
Jane. Eerst was er een geweldig gedoe
en geschreeuw om die papieren toen
zakte het af en nu is al de herrie op
nieuw begonnen, om andere redenen.
Kun je ze ons nu meteen overhandigen?"
'„Dat kan ik niet." „Wat?" „Nee, want
ik heb ze niet". „Heb je ze
niet? stotterde Julius. „Nee, ik heb ze
verborgen". „Verborgen?" „Ja. Ik werd
zo zenuwachtig. Het leek wel dat de
mensen me bespioneerden. Het maakte
me zó bang". Ze bracht haar hand naar
haar hoofd. „Het is bijna het laatste wat
ik me kan herinneren voor ik in het
kenhuis bijkwam..." „Ga door", zei
James met zijn bedaarde, doordringende
slem. „Wat herinnert u zich?" Ze wend
de gehoorzaam haar hoofd naar hem
toe. „Het was in Holyhead. Ik weet niet
meer waarom ik daarheen gegaan ben"
„Dat doet er niet toe. Ga door". „In de
verwarring op de kade kgtffik wegko
men. Niemand zag me. BfStTSm een "taxi
en zei tegen de man dat hij me de stad
uit moest rijden. Toen we op de open
weg kwamen keek ik goed uit om te
zien of we niet gevolgd werden. Ik zag
een pad opzij van de weg en zei tegen
de chauffeur dat ik wilde uitstappen en
dat hij moest wachten". Ze hield even
op en ging toen verder: „Het pad voer
de naar de klip en dan naar beneden
naar zee en het liep tussen bossen gele
brem door. Er was geen sterveling te
zien. Maar op gelijke hoogte met mijn
hoofd was een gat in de rots. Het was
heel klein ik kon er maar net mijn
hand in krijgen, maar het was wel diep.
Ut haalde het in taf gewikkelde pakje
te voorschijn en schoof het zo ver moge
lijk in het gat. Toen trok ik een bos
brem uit het prikte toch zó! en
stopte het gat ermee vol. zodat nie
mand ooit zou vermoeden dat daar een
was geweest. Toen prentte ik
dé plek goed in mijn geheugen, zodat ik
die zou "kunnen Terugvinden. Er stond
een vreemdgevormd rotsblok op het
pad het leek net op een opzittende
hond. Ik keerde terug naar de weg en
reed terug. Ik kon nog net de trein ha
len. Ik schaamde mé een beetje over
mezelf dat ik me van allerlei verbeeldde,
maar ik meende dat de man tegenover
me een knipoogje gaf aan de" vrouw
naast, me en wérd weer bang en was
big dat de papieren veilig waren.
(Wordt vervolgd) i
HORIZONTAAL:
2. gevangenis. 4. daarom. 7. spil, 10. ri
vier in Friesland, 11. bergweide, 13. ge
bergte (afk.), la. ieder, 16. roofvogel,
17. noodsein, 19. onderscheiding. 20. aller
stammoeder. 22. Egypt, godin, 23. half
bloed, 24. voorkeur, 25. geheel de Uwe,
27. zang-stem. 29. mil, kleding, 30, ïnse.kt,
32. grap, 33. gelofte, 35. boom, 38. pers.
voornaamwoord. 39. vleessaus, 40. kle
dingstuk.
VERTICAAL*
1. verlichting. 3. niets meer over, 5. klein
kind, 6. bedevaartplaats (moh.), 8. sluis,
9 talrijke, 10 oude lengtemaat, 12. be
roep, 13. vernuftig, 14. zangstem. 15.
hofdame. 18. afstammelingen, 21. geheel
gevuld. 24. geestelijke. 26. enfin, 28.
liefderijk, 31. rund, 34. landbouwwerk
tuig, 36. ogenblikkelijk, 37. rivier in
Italië.
De oplossing van de vorige puzzel is:
de wagen door de politie in beslag geno
men en ter beschikking van de justitie
gesteld. De ongevallendienst heeft 165 j auto te kopen.
processen-verbaal opgemaakt. Meer dan
het gebruikelijke toezicht gaat de ver
keerspolitie uitoefenen op hét rijden van
jongelui die nog geen 18 jaar zijn. Ook
iemand die onder toezicht leert rijden
van iemand die tenminste 3 jaar zelf zijn
rijbewijs heeft, moet 18 jaar zijn. Het
veel voorkomend euvel bij jongelui die
een wagen kopen in prijzen variërend
van 50-200 gulden, is dat dit wagens zijn
waaraan heel wat mankeert. Het inte
resseert de jongelui, die vaak te zamen
zo'n wagen kopen, niet dat de politie de
auto in beslag neemt.
Zij hebben er een paar maanden plezier
van gehad en kopen liever een nieuwe
wagen. Of de politie achteraf nog komt
•omit geen beletsel een andere oude
_W\ Ik neem Wajang
omdat het grootste
-ƒ merk planten
margarine is,
die moet wel goed zijn
PLANTEN MARGARINE
ongezouten-puur plantaardig-licht verteerbaar-dus gezond.
ABIDA 13 te Madras
ALAMAK 12 van Bordeaux
naar New York
ALCOR 12 te Vlissingen
ALCH33A 11 20 tn. z-
Key West
ALGORAB 13 te Rotterdam
ALKMAAR 1! 90 m. z.
Rio de Janeiro
AJ.UDRA pass. 12 Kaap
Veröische ell. naar
Rio de Janeiro
AMSTELMEER 11 450 m. w
Seattle
ARISTOTELES 12 van St.
Lawrence Bay n. Halifax
AVEDRECHT 12 70 m. n.
Kaap Finisterre
BENINKU5T II van Pointe
Noire n. Vlaardingen
BENNEKOM pass. .2
Guadeloupe n. Puerto
Cabello
CALTEX ARNHEM 12 135
C.ALTEX GORINCHEM 11
te Kopenhagen
CALTEX PERNIS 12 te
Sugei Gerong
CALTEX ROTTERDAM 12
420 m. w.n.w. Cocos eil.
CALTEX UTRECHT 12 te
Bal ik Papan
CAMEROUNKUST 12 te
Dakar
CARTAGO 7 te Balboa
CHARIS 12 25 m. z o. Kaap
San Antonio
DAHOMEYKUST 32 te
Freetown
DELFT 11 te Puerto Barrio?
DINTELDIJK 12 van
Panamakanaal naar
Antwerpen
DOELWIJK 12 te Port Said
DORDRECHT 13 van Chiba
naar Chili
DRENTE 12 150 m. n.w.
Djeddah
EEMHAVEN 11 270 m. n w.
Kaap Vincent
FINA NEDERLAND 1 60 m
GORREDIJK 11 500 m. w.
ScSlies
GRAVELAN'D 10 te Itajahv
GREBBEDIJK 10 te Tamoa
GULF HOLLANDER 13 te
Mena
GULF SWEDE pass. 12
Kuria Muria eil. naar
Perzische Golf
HATHOR 12 te Antwerpen
HEEMSKERK i3 te Tanga
HELVET! A S 13 te Lorienl
HERCULES II 850 m. z.w.
Azoren
HQLSNDP.ECKT 12 260 m.
vr.z-w. Okinawa
HOLLAND 8 te Quelimane
HOLLANDS DREEF 12 650
m. w.z.w. Azoren
JAGERSFONTEIN 1'. van
Kaapstad naar Port
Elizabeth
JOHANNES FRANS 11 370
m- o.n.o. Paas e:L
JUSTUS WALLER !2 25 m.
z.w. Lissabon
XALYDON 32 te Linham
KARA 32 te A bad an
KARIMUN 13 1180 m. n.tn.
Paas eiL
KATELYSIA 13 van Aden
naar Suez
KATENDRECHT 12 20 m.
z.z.w. Kaap Finisterre
KERKEDIJK 12 te Bremen
KLOOSTERDIJK 14 te
Le Havre verwacht
KOPIONELLA 13 te
Bangkok
KORENIA 12 te Pladju
KOROV1NA 12 40 m. O
Aden
KOSSMATELLA 32 330 m.
w.z.w. Adelaide
KOUDEKERK 32 830 in.
w.z.w. SeycheHen
KRYPTOS 32 van Alexan-
driè naar Port Said
KYLIX 12 van Suez naar
Mena
LADON 11 te Port Amasew
LANGKOEAS-12 van Port
Saïd naar Barcelona
LEKHAVEN 3! 290 m.
w.z.w. Lissabon
LELYKERK 33 te Bremen
LIMBURG 10 te Longview
LOOSDRECHT 32 395 m n.
Kaan Guardafui
MAASLLOYD 34 le
Lissabon
MAINLLOYD 12 i
Auckland naar V
MARATHON 11 3t
Kaap Finisterre
MERSEY LLOYD 12 van
Djibouti naar Singapore
MISSISSIPPILLOYD 9 te
Perpignan
NIJKERK :2 170 m. o z o.
Messina
OLDEKERK 11 150 m. z w.
Monrovia
ONOBA 9 te Ras es Sider
OOSTXERK 32 van Port
Soedan naar Suez
ORANJESTAD 13 le
Barbados
OSSEXDRECHT 11 220 m.
o.n.o Belle Isle
OUWERKERK 12 van Beira
naar Mtwasa
PARTHENON 11 200 m. n.w.
Bermuda
P.G. THULIN 14 te
Baltimore verwacht
PHILIDORA 13 van
PÊTLINE 12 240 m" z'z-w.
Colombo
P33L3PPIA 11 te Bardas
RADJA 32 te Livorno
ROGGEVEEN 32 te
SEINELLOYD 32 rede
Tandjong Man:
SEPIA 32 400 m. w,
Bombay
SERVAASKERK 12 100 m.
oji.o. Hongkong
SOCRATES 12 van
Talcahuano n. Coquimbo
SPAARNEKERK 12 350 m.
o.n.o, Saigon
STAD DELFT 11 170 m,
o.z.o, Salvador
STEENKERK 33 390 m. z.
Kaap Verde
STRAAT FRANKLIN 33 te
Kaapstad
STRAAT MADURA 13 van
Dunedin naar Sydney
STRAAT MAGELHAEN
pass. 33 Sabang naar
Singapore
SUMATRA 31 te Suez
TAMARA 12 te Porto
Marghera
TARA THERA 12 van La
Guaira naar Carupano
THEMIS 13 te K'.t.ts
TJIBODAS 30 tc Hongkong
TJILIWONG 30 te
Singapore
TJIMANUK 33 te Tawau
TJ1TJALENGKA 32 van
Singapore n. Hongkong
TOW A van Le Havre
naar Boulogne
ULYSSES II te
Barranquiila
UTRECHT 12 120 m. z.
Djeddah
VAN DER HAGEN 13 van
Auckland naar Napier
VAN HEEMSKERK 11 te
Singapore
VAN NECK 12 van Port
Swettenham n. Singapore
VAN NOORT 12 te
Newcastle
VASUM 13 van Suez naar
Mena
VIANA 32 35 m. w.n.w.
Kaap Sint Vincent
VLIELAND 12 104 tn. on.o.
Ras Tanura
WAARDRECHT 1! 80 ra.
z.w. Kaap Race
WILLEMSTAD 32 van
Southampton naar
Amsterdam
WONORATO 11 660 m.
n.n.o. Honolulu
WONOSARI 22 van Aden n.
Suez
WONDSOBO 12 40 m w.
Guernsey
IJSELHAVEN 11 te Brest
ZEELAND 14 te Per.ang
verwacht
ZWIJNDRECHT 33 te
Zee-brugge
HOOG EN LAAG WATER
15 oktober
Vlissingen
Terneuzen*
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
4- nap
uur meter
4.31 2.13
nap
uur meter
16.46 2.16
17.16 2.30
18.11 1.58
17.53 2.50
1S.38 1.84
11.25 1.93
11.20 1.37
12.01 2.06
11.35 1.62
nap
uur meter
23.17 1.87
23.43 1.97
23.46 1.40