Pe Groei internationale koopvaardijvloot Amsterdamse Effectenbeurs V an 1500 gecontroleerde auto's vielen er 200 af PILOOT STOOM ontvoerd in de siratosieer wajang- Waar zijn onze schepen? DONDERDAG 14 OKTOBER 1965 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 15 Nederlandse vloot werd kleiner Lloyd's Register of Shipping heeft woensdag bekendgemaakt dat de internationale koopvaardijvloot in twaalf maanden tot 1 juli van dit jaar met 7.392.000 bruto ton is toegenomen tot 160.392.000 ton. De Nederlandse koopvaardijvloot ver minderde in die periode met 219.000 tot 4.465.000 ton. De grootste toeneming ertoonde de Liberiaanse vloot, die op 1 juli van dit jaar 17.539.000 ton groot was, of 2.990.000 ton meer dan een jaar tevoren. De Noorse vloot nam met 1.164.000 ton toe tot 15 641.000 ton en de Japanse met 1.158.000 tot 11.971.000 ton. Een krachtige groei vertoonde ook de vloot van de Sowjet-Unie. namelijk met 1.280.000 tot 8.238.000 ton. Lioyds tekent hierbij aan dat de gegevens over de vloot van de Sowjet-Unie niet volledig zijn. De grootste vloot was op 1 juli van dit jaar de Britse, namelijk 21.530.000 ton (-r 40.000 ton), gevolgd door de Ameri kaanse, die in de overzichtsperiode met 903.000 ton verminderde tot 21.527.000 ton. Lloyds merkt op dat van de 14,5 mil joen ton die in de afgelopen twee jaar Overzee Bank De gang van '/.aken in het bedryf van dc Nederlandse Overzee Bank N.V. is in het boekjaar 1964/65 bevredigend geweest. De sterke stijging der kosten kon worden opgevangen en de resultaten zijn zeker niet achtergebleven by die van het vo rige jaar. De Nederlandse Overzee Bank N.V. heeft opgericht de Continental and Over- saes Investments N.V., een vennootschap gevestigd te Amsterdam met een maat schappelijk kapitaal van Hf 50 min, waarvan in eerste aanleg geplaatst en gestort Hf 10 min. Het ligt in de bedoeling dat de Continel- tal Illinois National Bank and trast Company of Chicago, na daartoe defini tief vergunning verkregen te hebben van de Federal Reserve Board, door haar dochteronderneming, de Continental In ternational Finance Corporation, een lijk belang als de N.O.B. in deze nieuwe vennootschap zal verkrijgen. hetgeen met zich brengt dat het geplaatste en gestorte kapitaal zal worden verhoogd. De voornaamste doelstelling van de Con tinental and Overseas Investmens N.V. is het deelnemen in financiële instellin gen. met name in banken in West-Euro pa. De verwezenlijking van deze doel stelling zal ertoe kunnen leiden dat een groep van banken in Europa, tezamen met een grote bank in de Verenigde Sta ten, ontstaat, die haar clientele finan ciële diensten in de ruimste zin zal kun nen bewijzen. Een eerste schrede werd Sred aan door dc inbreng van het aande- enkapitaal der Europese Overzee Bank N.V. te Brussel, welke vennootschap tot dusver eigendom was van de N.O.B. aan de internationale koopvaardijvloot ls toegevoegd 6 miljoen ton naar Liberia ging. 3 miljoen ton naar de Sowjet- Unie en 2 miljoen ton naar Noorwegen en Japan. De internationale tankvloot is in de twaalf maanden tot 1 juli 1965 met 4.483.000 ton tot 55.046.000 ton toege nomen en vertegenwoordigt nu 36 pro cent van de totale vloot tegen twaalf maanden tevoren 33 procent. De Libe riaanse tankvloot is de grootste. De Nederlandse tankvloot verminderde met 108.000 tot 1.530.000 ton. DIVIDENDEN SCHOLTEN CARTON In een tussentijdse mededeling over de gang van zaken deelt de directie van Scholten Carton en Papier N.V. het volgende mede: Het gematigde optimisme, waarmede het bestuur van het concern de resul taten over het boekjaar 1964-'6a tege moet zag en waarvan ook gewag werd gemaakt tijdens de laatste algemene vergadering van aandeelhouders, is niet beschaamd. „Ofschoon de definitieve resultaten over het afgelopen boekjaar nog niet volledig bekend zijn, laat het zich aanzien, dat wij een redelijk" jaar achter de rug hebben". Verwacht mag dan ook worden, dat na afschrijvingen en reserveringen het zelfde dividend als over het vorig boek jaar uit het beschikbare winstsaldo za! kunnen worden uitgekeerd. Tevens is het bestuur voornemens om aan de algemene vergadering van aan deelhouders een voorstel te doen tot her- kapitalisatie van 50 procent ten laste van de agio-reserve. Hierbij lepft de hoop. dat in de toekomst het dividendpercentage over het ver grote kapitaal kan worden gehand- Over het boekjaar 1963-'64 heeft Schol ten Carton 12 procent dividend uitge keerd. Geen dividend bij N.O.S.M. Naar de directie van de Nederlandsche Dok- en Scheepsbouw Maatschappij mee deelt, zijn de bedrijfsresultaten over de eerste negen maanden van dit jaar on gunstig geweest. Het ziet er, volgens de directie, niet naar uit, dat over 1965 een dividend zal kunnen worden voorge steld, nadat over 1964 nog zes procent was gedeclareerd, hetgeen reeds een ver laging met één procent betekende ten opzichte van het voorafgaande jaar. Machinefabriek Breda: resultaten blijven niet achter Het bestuur van de N.V, Machinefabriek „Breda" voorheen Backer en Ruc-b deelt mede te verwachten dat dc resultaten over 1965 niet zullen achterblijven bij die over 1964. De fabriek beschikt over een goed gevulde orderportefeuille. Rotterdam leent weer geld B. en w. van Rotterdam melden de raad aanbiedingen te hebben gekregen vooi het aangaan van zes onderhandse geld leningen lot een totaalbedrag van 11 miljoen gulden. Ver. Glasfabrieken Als enig punt op de agenda van de bui tengewone vergadering van aandeelhou ders der N.V. Vereenigde Glasfabrieken te Schiedam stond de benoeming van een directeur. Aandeelhouders hebben van de gelegenheid echter gebruik gemaakt te informeren naar de stand van zaken. Tot directeur werd benoemd bij acclama tie de heer G. Heule. Uit antwoorden op de vragen bleek dat het bedrijf de stijging van kosten groten deels heeft kunnen opvangen. Prijsstij gingen in de toekomst acht men echter niet uitgesloten. Het bedrijf werkt sa men met de Franse onderneming Sou- chon-Neuvese). welke samenwerking de directie als alleszins bevredigend karak teriseerde. In Leerdam zal een nieuwe fabriek worden gebouwd, die in de toe komst nog vergroot kan worden. Het i£ niet uitgesloten dat ter financiering van het project o.a. het aandelenkapitanl zal worden uitgebreid. Regulering bepleit in beurswezen De directeur-generaal van industrie e handel, mr. J. C. van Alphen de Veer, heeft woensdag bij de opening van de zesde „Maehevo" in Utrecht (interna tionale vakbeurs van machines en appa raten voor de chemische, farmaceuti sche, voedings-, genotmiddelen- en zuï- elindustrie) een pleidooi gehouden voor regulering van het beurswezen in Ne derland. Men moet niet te snel kleine 'akbeurzen houden, maar het primaat laten aan de jaarbeurs. Veel waardering had de heer Van Al phen de Veer voor de deskundigheid var de organisatoren van de Maehevo. waar door deze vakbeurs een belangrijke po sitie in het internationale beurswezen heeft weten te verwerven. De industrië le ontwikkeling in Nederland geeft aan deze beurs haar voornaamste Destaans- grond. Ter illustratie van de stormachtige ontwikkeling in enkele branches, waar voor machines en apparaten zijn ten toongesteld, noemde spreker de omzet stijging van de chemische en farma ceutische industrie van 4.4 miljard gul den in 1957 tot 7,1 miljard vorig jaar. Verwacht wordt dat dit jaar in de che mische industrie voor een miljard gul-| den zal worden geïnvesteerd. Oudere er jongere proces-industrieën bij elkaar ne men thans circa de helft van de totale omzet van de Nederlandse industrie voor hun rekening. De zesde „Maehevo" blijft tot en me.t 20 oktober geopend. Bijna 1200 firma's uit 23 landen exposeren op 21.200 vier kante meter tentoonstellingsruimte in vier jaarbeurshallen van het Croeselaan- complex hun produkten. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN Amsterdam. 13 oktober. Londen 10.09'/,—10.09%. New York 3.58*1— 3.C0A- Montreal 3.34%—3.35. Parijs 73.44%—'73.49ft. Brussel 7 25—7.25%. Frankfort 89.86%89.91%. Stock holm 69.53%—«9.63%. ZUrich 83.37%—83.42%. Milaan 57.63%— 57.66%. Kopenhagen 52.21% 52.26%. Oslo 50.3914—50.44%. We nen 13.9413,95. Lissabon 12.53%— 12.59%. ZONDER ZAKEN De Internationale concerns hebben gister middag c-p de effectenbeurs weinig van laten bemerken De stemming was bijzonder ongeanimeerd en de affaire bleef uiterr beperkt. Het verloop van Wal! Street had weinig stimulans geboden, want de Neder landse fondsen lagen verdeeld en in algemeen was de Amerikaanse markt lager gestemd bij vrij grote omzetten. In Amsterdam was de markt uitermate klein en zowel de internationals als de overige ru brieken boden weinig stof tot bespreking. Met A K U wil het nog altijd niet lukken De mededelingen van mr. Meyuën werken nog altijd na en het aanvankelijke koers- peil van 4! 5 kon niet geheel gehandhaafd blijven. In Hoogovens is tegenwoordig regel matig slechts één notering aan het slot. Philips stond onder lichte druk van bais siers en wist zich daaraan niet te onttrek ken. zodat het elektrofonds naar 118 te rugging. Unilever handhaafde zich op 135 en Kon. Olie veerde weer wat op, zodat koerswinst van een kleine halve gulden kon worden behaald. De vaste stemming van de laatste dagen voor Deli-Maatschappij moest weer plaats maken voor een reactie. Wat de scheepvaartrubriek betreft, hier was de stemming prijshoudend zonder meer en ongeanimeerd Scholten Carton werd hoger geadviseerd na het bericht over een herka pitalisatie van 50 procent Ver Glas daar entegen was iets lager in verband met de raarschijnlijkheid van een komende aan delenemissie. Aandelen E.M S die gister ochtend al vast gestemd waren, werden ge adviseerd op 190 legen 132 dinsdag. Dat de Ned. Scheepsbouw Mij. haar dividend over 1965 zal passeren, kon niet zo sterk verwon deren. aangezien verleden jaar zes procenl a uitgekeerd uit de reserve. Het gaat nu eenmaal niet zc best in de scheepsbouw. De aandelen werden een viertal punten 'ager gewaardeerd. Op dc incourante markt ging noga! wat om in Bervoets. in verband met het gunstige jaarverslag. Nederlandse staatsfondsen zeer kalm en prijshoudend, de 5',-procent 1965 wederom fractie beter op 99% tot 99 jV A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES Industrie Scheepv. Handel enz. li-: 12-10 13-10 5X8-8 517 5 517.3 322.4 321.7 321.7 137.8 133 2 138.2 189.6 189.3 588.2 165.1 165.4 165.6 363 6 362 9 362.3 133% 133% Calv< 64 5% 64 5 58 4% 59 4% 60/2 4% NederL NederL Nc-derL NederL Nederl Neder!. 59 4% Nederl. 60 4% Nederl. 61 4% N Staff. 47 3'/, Ned 54/1-2 3% Nederl. 37 3 Grootb 46 3 N. Doll. 47 3 Ned. Inv t, 3 Ned 55 3% Banken BvNG '57 6 ld- 58-59 4% BvNG '58 5 BvNG 5 B v. N.G 4% BvNG '57 Midd Cr 4% Fr.Gr.Du. 4'/, KG.DEVE 3% Westl.NO 3'A Pllil 5 dr. 4 Pgem '57 6 ld. '5X/52 4% KLM 15 I 5 KLM 20 J 4% Z.HolL'59 2% AKU kv Gelder z KLM b.kv Scholt F 79% 80% 85% 86% 2% 87% 4% 121 4% 90% 4% 195 A'dam '56 1 A'dam '56 11 A'dam '56 III Breda '54 Dordr. '56 Eindh. '54 Ensch '54 D. Haag '52 1 D Haag '52 H R'dam '52 I R'dam '52 H i '57 87 Utrecht '52 Z.-Holl '57 87% Z.-Holland '59 87 38 ACTIEVE AANDELEN Amst Rubb. 103% 103% Verklaring: gedaaD en bl HVA MIJ. ver. AKU 414 413 DelJ MIJ. e lil 109.50 Hoogoven» c 546 509 Philips gb 139.00 118.20 Unilever e 133 135.10 Oord» Petr. 675''. 677 idem pref. 673»', 676 Kon. Pctr. 145.90 146.10 HAL 186% 187% KLM 240 244 KNSM 118»/, 118% Kon Paket 216'/, 218 Ned. Stv. 135% 136% Niev Goudr. c 104 102% Ommeren c 220'/» 220 Rolt. Lloyd 152% 153% Scheepv. Ha 347%* 148% N'l ET-ACTIEVE AANDELEN Beleggtngsmljcn Alg Fd* bez. 1254 1254 Converto 1090 1090 Holland Fund 512 187 Interlinie 291 191 Neto 93 98 Robeco 227 227 Unitas 438 438 V. Bc-z. 1894 Europafonds Eurunlon Valeurop Banken enz. Alg. bank N 269' 263 Amrobank 56-50 56 Holl. Soc. 655 651 Nat. Ned. 534 580 Ned. Midsb 104 104 Slavenburg 192 195 Handel, industrie enz. Alb. Heijn 64 5 644% Algem. Norit 210 203 Ainstel Br c 361 365 Arcst- Ballas; 448% 448 Amst-Droogd. 126V. 126 b Apeld. Net.fa. 357 352 Beeren Trie. 91 L 39% Bensdorp int 404 402 Bergh's J A. 240 243% Berkel Pal. 221 223% Blaauwhoed 353 354 BliJdenst.-W. 103 105 Bols 393.50 393.50 Bors Wehry c 58 58% Bredero's b 511 Brocades st. 835 833 BÜhrm. T. 634 634 Bijenkorf c 590 591 117.50 117.50 483 483 114.90 314.70 Carp's garen!. Cent. Suiker Cur Hand .mij. Dngra Drie Hoefijzers Elsevier Emba Fokker Ford Ned. Gazelle rt)w. Gelder v. pap. Geld.-Tlelens Gi»t 8plr. Grinten v. d. Gruyter 6 cpr Helncken Hero Cons Heybr.-Ze! Hoek's Mach. Ho!ec Holl. Beton Homburg Hoogenbosch Hoogenstr Indoheem Interlas Internatio Kemo Corset K.N Papier KZ-Ketjen t K.V. Tapijt L. Papier Linde leves-J. Lljempf Lijm en GeL Macintosh Meel N.B. Mees' Bouw Mosa MClller Co nb Naarden N. Dok Mi], Ned. exp. pap. Ned. Kabel N. Melk Unie Van Nelle Netam Nljverd.-ien c. Oranjeboom Overz. Gas Pal the Philips pref. Pletersen Co. Pont Hout Rolt. Droogd. Ruhaak co. De Schelde Sch. Exp. Mij, 433 l 431 1. 355 343 137% - St. sp. Twente Tb Marijr.cn Thom. Drljv. Thorn. Mot. Thom. VB iJdenhout Unilever 6 cp Union Utr. Asphalt Ver. Machine Wyer# Ind Wijk «s Her. Zwse conf Zw2ncnb. O. Mijnbouw BlHIton 2c BCITENL. CERTIFICATEN Canada Cart. Pae. 65% 68% Int. Nickel Shell OU 395 18% 155 t. 150 1. gedaan en laten; b bieden; 1 laten; d Verenigde Staten Am. Motors 32 Am. Radiators 19A Am. Smeït, 62 Am. tel. Si tel. 68 Anaconda 75*, Atehis Top 32% Beth'. Steel 3? Columbia gas 29% Gen. Electr. i'ïii Gen. Motors 107% Kennecott C. 313% Peiinsylv. Rrd 52/, Rep. Steel 44 Shell Oil 65% Sunr. Mid. 33% Texas Xnstr. 146 Tidewater 45% Un. Pac. Rr. 40 U.S. Steel 43% V.'oolworth 29% ier.d: c ex claim IN AMSTERDAM Uitvinder D.D.T. in Bazel overleden Prof. Paul Muller, de „uitvinder" van het D.D.T., is gisteren te Bazel over leden in de ouderdom van 66 jaar. Voord e ontdekking werd hem in 1948 de Nobelprijs voor fysiologie en genees kunde verleend. Meer toezicht op rijden jongelui, die nog geen 18 zijn De ongevallendienst der Amster damse verkeerspolitie heeft van medio augustus tot 1 oktober een technische controle uitgeoefend op 1500 auto's. Er werdene 60 kente kens van wagens ingenomen, die ernstige gebreken vertoonden. Van dit aantal wagens zijn er ten slot te 35 uit het verkeer genomen. Verder hebben de eigenaren van 138 wagens hun auto vrijwillig ter sloop aangeboden. In de meeste gevallen kregen deze men sen ook nog een proces-verbaal. En ten slotte is in enkele gevallen dat de auto in een zodanig slechtv. staat verkeerde 3145. In minder dan geen tijd was het gezelschap van de zwerver over gestapt in de jachtkruiser. Enkele officials kwamen toegesneld, maai' een enkel gebaar van Ran Seth was voldoende om hen gerust te stellen. Hoewel Ath de machine in recordtijd van de grond had en boven de zonne- torens uit liet stijgen, was er natuur lijk geen spoor meer van het Aard- schip te bekennen. „Vlieg eerst eens naar de plek waar de Zeepbel het laatst stond, daar .naast het kanaal. Dan kunnen we van daaruit ongeveer dezelfde koers nemen. Ik heb me met behulp van enige sterren georiën teerd en hun richting bepaald", zei piloot Storm. Ath volgde snel zijn suggesties op en zodra zij in de goe de koers lagen, gaf hij de machine maximum power, zodat zij allen in hun stoelen achterover gedrukt werden. Niettemin betwijfelde Arend sterk, of deze achtervolging nog zin had. Dc Zeepbel kon immers een veel grotere snelheid ontwikkelen en bovendien was het in het geheel niet zeker, dat de vluchtelingen dezelfde weste- AGATHA CHRISTIE „Goed. Maar ze heeft klaarblijkelijk nog geen idee van tijd. Ze vroeg vanmorgen hoeveel mensen van de Lusitania er ge red waren. En of het al in de krant stond0 Maar dat konden we verwachten. Toch schijnt ze iets op het hart te heb ben." „Ik denk dat we haar zullen kunnen geruststellen. Mogen we naar boven gaan „Zeker." Tommy's hart klopte aanmerkelijk snel ler toén ze de 'dokter naar boven volg den. Eindelijk zouden ze Jane Finn zien! De langgezochte, geheimzinnige, onvind bare Jane Finn! Hoe onmogelijk had succes geschenen en nu lag hier in dit huis hét meisje dat de toekomst van Engeland in handen hield en haar geheugen was teruggekeerd. Even kreun de Tommy zachtjes. Was Tuppence maai bij hem om dit triomfantelijke einde van him vennootschap bij te wonen. Toen zette hij de gedachte' aan Tuppence re soluut opzij. Zijn vertrouwen in sir Ja mes werd steeds groter. Dat was een man die stellig Tuppence zou kunnen opsporen. Plotseling greep angst hem aan. Het leek te makkelijk... Als Jane Finn eens dood was gedood door de hand van Brown? Even later moest hij zelf lachen om zijn dramatische fantasie. De dokter hield de deur van een kamer open en liet hen binnengaan. Op het witte bed lag met verbonden hoofd het meisje. Iets in het hele toneel leek onwerke lijk. Het was zo precies wat je venvacht- te, dat het een effect had alsof het mooi gcëncenseerd was. Het meisje keek met grote verwonderde ogen van de een naar de ander. Sir James was de eerste die sprak. „Miss Finn", zei hij, „dit is uw neef, mr. Julius Herslieimmer." Er kwam een flauwe blos op het ge zicht van het meisje en Julius deed een stap naar voren en greep de hand. „Hoe gaat het. nicht Jane?' zei hij luchtig, maar Tommy hoorde de tril ling in zijn stem. ..Bent u werkelijk de zoon van oom Hi ram?" vroeg ze verbaasd. Haar stem met het warme westerse ac cent kwam Tommy vaag bekend voor, maar hij verwierp "die gedachte als on mogelijk. „Werkelijk". „We hebben vaak over oom Hiram ln de kranten gelezen", ging het meisje zacht voort. „Maar ik had nooit ge dacht dat ik u nog eens zou zien. Moe der dacht dat oom Hiram nooit meer goed op haar zou worden". „Zo was de oude heer wel", gaf Julius toe, „maar de nieuwe generatie is an ders, die voelt niets voor familieveten. Zodra de oorlog voorbij was, ben ik het eerst van al hierheen gegaan om jou te zoeken". Br gleed een schaduw over het gezicht van het meisje. „Ze hebben me zulke vreselijke dingen verteld dat ik mijn geheugen heb verloren, dat er jaren zijn waarvan ik niets meer weet die uit mijn leven zijn weggevaagd". „Heb je dat dan zelf niet gemerkt?" Het meisje sperde haar ogen wyd open. „Nee. Het lijkt me heel kort geleden, dat we in die reddingsboten zijn gegaan. Ik zie het allemaal ""nog". Ze sloot hui verend haar ogen. Julius keek Sir James aan, en deze knikte. „Tob er maar niet over. Het is de moei te niet waard. Jane, er is iets dat we graag willen weten. Er was een man aan boord met heel belangriike papieren en de hoge pieten in dit land hebben een vermoeden, dat hij die aan jou heeft gegeven. Is dat zo?" Het meisje aarzelde en har blik gleed naar de andere twee mannen. Julius begreep haar. „Mr, Beresford heeft op dracht van de Britse regering om die papieren terug te vinden. Sir James Peel Edgerton is lid van hel parlement en zal, als hij wil, wel minister worden. We hebben het aan hem te danken dat we je eindelijk hebben gevonden. Je kunt dus rustig alles vertellen. Heeft Dan- 'ers je de papieren gegeven?" .Ja. Hij zei dat ze veiliger zouden zijn bij mij. omdat ze eerst de vrouwen en kinderen zouden redden". „Precies wat wij dachten", zei Sir James. „Hij zei dat die papieren erg belangrijk waren en dat ze voor de Geallieerden noodlottig zouden kunnen zijn. Maar het is alle maal zo lang geleden en de oorlog is voorbij, wat doet het er nu nog toe?" „Ik geloof dat de historie zich herhaalt, Jane. Eerst was er een geweldig gedoe en geschreeuw om die papieren toen zakte het af en nu is al de herrie op nieuw begonnen, om andere redenen. Kun je ze ons nu meteen overhandigen?" '„Dat kan ik niet." „Wat?" „Nee, want ik heb ze niet". „Heb je ze niet? stotterde Julius. „Nee, ik heb ze verborgen". „Verborgen?" „Ja. Ik werd zo zenuwachtig. Het leek wel dat de mensen me bespioneerden. Het maakte me zó bang". Ze bracht haar hand naar haar hoofd. „Het is bijna het laatste wat ik me kan herinneren voor ik in het kenhuis bijkwam..." „Ga door", zei James met zijn bedaarde, doordringende slem. „Wat herinnert u zich?" Ze wend de gehoorzaam haar hoofd naar hem toe. „Het was in Holyhead. Ik weet niet meer waarom ik daarheen gegaan ben" „Dat doet er niet toe. Ga door". „In de verwarring op de kade kgtffik wegko men. Niemand zag me. BfStTSm een "taxi en zei tegen de man dat hij me de stad uit moest rijden. Toen we op de open weg kwamen keek ik goed uit om te zien of we niet gevolgd werden. Ik zag een pad opzij van de weg en zei tegen de chauffeur dat ik wilde uitstappen en dat hij moest wachten". Ze hield even op en ging toen verder: „Het pad voer de naar de klip en dan naar beneden naar zee en het liep tussen bossen gele brem door. Er was geen sterveling te zien. Maar op gelijke hoogte met mijn hoofd was een gat in de rots. Het was heel klein ik kon er maar net mijn hand in krijgen, maar het was wel diep. Ut haalde het in taf gewikkelde pakje te voorschijn en schoof het zo ver moge lijk in het gat. Toen trok ik een bos brem uit het prikte toch zó! en stopte het gat ermee vol. zodat nie mand ooit zou vermoeden dat daar een was geweest. Toen prentte ik dé plek goed in mijn geheugen, zodat ik die zou "kunnen Terugvinden. Er stond een vreemdgevormd rotsblok op het pad het leek net op een opzittende hond. Ik keerde terug naar de weg en reed terug. Ik kon nog net de trein ha len. Ik schaamde mé een beetje over mezelf dat ik me van allerlei verbeeldde, maar ik meende dat de man tegenover me een knipoogje gaf aan de" vrouw naast, me en wérd weer bang en was big dat de papieren veilig waren. (Wordt vervolgd) i HORIZONTAAL: 2. gevangenis. 4. daarom. 7. spil, 10. ri vier in Friesland, 11. bergweide, 13. ge bergte (afk.), la. ieder, 16. roofvogel, 17. noodsein, 19. onderscheiding. 20. aller stammoeder. 22. Egypt, godin, 23. half bloed, 24. voorkeur, 25. geheel de Uwe, 27. zang-stem. 29. mil, kleding, 30, ïnse.kt, 32. grap, 33. gelofte, 35. boom, 38. pers. voornaamwoord. 39. vleessaus, 40. kle dingstuk. VERTICAAL* 1. verlichting. 3. niets meer over, 5. klein kind, 6. bedevaartplaats (moh.), 8. sluis, 9 talrijke, 10 oude lengtemaat, 12. be roep, 13. vernuftig, 14. zangstem. 15. hofdame. 18. afstammelingen, 21. geheel gevuld. 24. geestelijke. 26. enfin, 28. liefderijk, 31. rund, 34. landbouwwerk tuig, 36. ogenblikkelijk, 37. rivier in Italië. De oplossing van de vorige puzzel is: de wagen door de politie in beslag geno men en ter beschikking van de justitie gesteld. De ongevallendienst heeft 165 j auto te kopen. processen-verbaal opgemaakt. Meer dan het gebruikelijke toezicht gaat de ver keerspolitie uitoefenen op hét rijden van jongelui die nog geen 18 jaar zijn. Ook iemand die onder toezicht leert rijden van iemand die tenminste 3 jaar zelf zijn rijbewijs heeft, moet 18 jaar zijn. Het veel voorkomend euvel bij jongelui die een wagen kopen in prijzen variërend van 50-200 gulden, is dat dit wagens zijn waaraan heel wat mankeert. Het inte resseert de jongelui, die vaak te zamen zo'n wagen kopen, niet dat de politie de auto in beslag neemt. Zij hebben er een paar maanden plezier van gehad en kopen liever een nieuwe wagen. Of de politie achteraf nog komt •omit geen beletsel een andere oude _W\ Ik neem Wajang omdat het grootste -ƒ merk planten margarine is, die moet wel goed zijn PLANTEN MARGARINE ongezouten-puur plantaardig-licht verteerbaar-dus gezond. ABIDA 13 te Madras ALAMAK 12 van Bordeaux naar New York ALCOR 12 te Vlissingen ALCH33A 11 20 tn. z- Key West ALGORAB 13 te Rotterdam ALKMAAR 1! 90 m. z. Rio de Janeiro AJ.UDRA pass. 12 Kaap Veröische ell. naar Rio de Janeiro AMSTELMEER 11 450 m. w Seattle ARISTOTELES 12 van St. Lawrence Bay n. Halifax AVEDRECHT 12 70 m. n. Kaap Finisterre BENINKU5T II van Pointe Noire n. Vlaardingen BENNEKOM pass. .2 Guadeloupe n. Puerto Cabello CALTEX ARNHEM 12 135 C.ALTEX GORINCHEM 11 te Kopenhagen CALTEX PERNIS 12 te Sugei Gerong CALTEX ROTTERDAM 12 420 m. w.n.w. Cocos eil. CALTEX UTRECHT 12 te Bal ik Papan CAMEROUNKUST 12 te Dakar CARTAGO 7 te Balboa CHARIS 12 25 m. z o. Kaap San Antonio DAHOMEYKUST 32 te Freetown DELFT 11 te Puerto Barrio? DINTELDIJK 12 van Panamakanaal naar Antwerpen DOELWIJK 12 te Port Said DORDRECHT 13 van Chiba naar Chili DRENTE 12 150 m. n.w. Djeddah EEMHAVEN 11 270 m. n w. Kaap Vincent FINA NEDERLAND 1 60 m GORREDIJK 11 500 m. w. ScSlies GRAVELAN'D 10 te Itajahv GREBBEDIJK 10 te Tamoa GULF HOLLANDER 13 te Mena GULF SWEDE pass. 12 Kuria Muria eil. naar Perzische Golf HATHOR 12 te Antwerpen HEEMSKERK i3 te Tanga HELVET! A S 13 te Lorienl HERCULES II 850 m. z.w. Azoren HQLSNDP.ECKT 12 260 m. vr.z-w. Okinawa HOLLAND 8 te Quelimane HOLLANDS DREEF 12 650 m. w.z.w. Azoren JAGERSFONTEIN 1'. van Kaapstad naar Port Elizabeth JOHANNES FRANS 11 370 m- o.n.o. Paas e:L JUSTUS WALLER !2 25 m. z.w. Lissabon XALYDON 32 te Linham KARA 32 te A bad an KARIMUN 13 1180 m. n.tn. Paas eiL KATELYSIA 13 van Aden naar Suez KATENDRECHT 12 20 m. z.z.w. Kaap Finisterre KERKEDIJK 12 te Bremen KLOOSTERDIJK 14 te Le Havre verwacht KOPIONELLA 13 te Bangkok KORENIA 12 te Pladju KOROV1NA 12 40 m. O Aden KOSSMATELLA 32 330 m. w.z.w. Adelaide KOUDEKERK 32 830 in. w.z.w. SeycheHen KRYPTOS 32 van Alexan- driè naar Port Said KYLIX 12 van Suez naar Mena LADON 11 te Port Amasew LANGKOEAS-12 van Port Saïd naar Barcelona LEKHAVEN 3! 290 m. w.z.w. Lissabon LELYKERK 33 te Bremen LIMBURG 10 te Longview LOOSDRECHT 32 395 m n. Kaan Guardafui MAASLLOYD 34 le Lissabon MAINLLOYD 12 i Auckland naar V MARATHON 11 3t Kaap Finisterre MERSEY LLOYD 12 van Djibouti naar Singapore MISSISSIPPILLOYD 9 te Perpignan NIJKERK :2 170 m. o z o. Messina OLDEKERK 11 150 m. z w. Monrovia ONOBA 9 te Ras es Sider OOSTXERK 32 van Port Soedan naar Suez ORANJESTAD 13 le Barbados OSSEXDRECHT 11 220 m. o.n.o Belle Isle OUWERKERK 12 van Beira naar Mtwasa PARTHENON 11 200 m. n.w. Bermuda P.G. THULIN 14 te Baltimore verwacht PHILIDORA 13 van PÊTLINE 12 240 m" z'z-w. Colombo P33L3PPIA 11 te Bardas RADJA 32 te Livorno ROGGEVEEN 32 te SEINELLOYD 32 rede Tandjong Man: SEPIA 32 400 m. w, Bombay SERVAASKERK 12 100 m. oji.o. Hongkong SOCRATES 12 van Talcahuano n. Coquimbo SPAARNEKERK 12 350 m. o.n.o, Saigon STAD DELFT 11 170 m, o.z.o, Salvador STEENKERK 33 390 m. z. Kaap Verde STRAAT FRANKLIN 33 te Kaapstad STRAAT MADURA 13 van Dunedin naar Sydney STRAAT MAGELHAEN pass. 33 Sabang naar Singapore SUMATRA 31 te Suez TAMARA 12 te Porto Marghera TARA THERA 12 van La Guaira naar Carupano THEMIS 13 te K'.t.ts TJIBODAS 30 tc Hongkong TJILIWONG 30 te Singapore TJIMANUK 33 te Tawau TJ1TJALENGKA 32 van Singapore n. Hongkong TOW A van Le Havre naar Boulogne ULYSSES II te Barranquiila UTRECHT 12 120 m. z. Djeddah VAN DER HAGEN 13 van Auckland naar Napier VAN HEEMSKERK 11 te Singapore VAN NECK 12 van Port Swettenham n. Singapore VAN NOORT 12 te Newcastle VASUM 13 van Suez naar Mena VIANA 32 35 m. w.n.w. Kaap Sint Vincent VLIELAND 12 104 tn. on.o. Ras Tanura WAARDRECHT 1! 80 ra. z.w. Kaap Race WILLEMSTAD 32 van Southampton naar Amsterdam WONORATO 11 660 m. n.n.o. Honolulu WONOSARI 22 van Aden n. Suez WONDSOBO 12 40 m w. Guernsey IJSELHAVEN 11 te Brest ZEELAND 14 te Per.ang verwacht ZWIJNDRECHT 33 te Zee-brugge HOOG EN LAAG WATER 15 oktober Vlissingen Terneuzen* Zierikzee Hansweert Wemeldinge 4- nap uur meter 4.31 2.13 nap uur meter 16.46 2.16 17.16 2.30 18.11 1.58 17.53 2.50 1S.38 1.84 11.25 1.93 11.20 1.37 12.01 2.06 11.35 1.62 nap uur meter 23.17 1.87 23.43 1.97 23.46 1.40

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1965 | | pagina 15