Nog veel oude kost FLINTSTONES NIET TE STUITEN OP ZEGETOCHT Maandag 20 september 1965 Links boven donderdag 23 septem ber 21.00 uur: Anderhalf uur amusement in een groots opgezette show in de enorme stad Tokio, waaraan o.m. meewerken, de To- mishi-Bi. Rechts boven: zaterdag 25 septem ber 20.45 uur: Een nieuwe show rond Anneke Gönloh. Rechts onder: vrijdag 24 september 20.45 uur Een nieuw 82 2 20.45 uur: Laurence (Juliette Gréco)een belangrijk meisje in hetspannende feuilleton Het spook van het Louvre. We gaan nu toch echt met het nieuwe winter seizoen beginnen. De verschillende omroepver enigingen hebben hun plannen bekendgemaakt en in de eerstkomende weken krijgen we de nieuwe uitzendingen te zien. Deze keer gaat het nogal. Het is hoofdzakelijk nog oude kost, die de kijkers voorgeschoteld krijgen en werke lijk opzienbarende uitzendingen zijn er nog niet De primeurs komen de volgende week. Veel parlementair nieuws na en op de derde dinsdag in september vraagt de aandacht. De voetbal wedstrijd tussen Real en Feijenoord en een wa genspel uit Oudewater in de plaats van het donderdagse televisiespel. Openbaar kunstbezit MAANDAG: Tussen zeven en acht eerst Klaas Vaak, dan een Joegoslavisch filmpje over een arm dorpje, waar men van de rijstteelt leeft. Openbaar Kunstbezit en Huckleberry Hound. Openbaar Kunstbezit heeft sinds eind juni stil gestaan. De wekelijkse uitzendingen worden nu hervat met een beschouwing over A. de Lelïe's schilderij „het kunstkabinet van de heer Gilde- meester". Na het Journaal het debuut van de Communistische Partij Nederland voor de tele visie. Tien minuten krijgen de communisten voortaan, net zoals alle andere partijen. Als ze uitgepraat zijn brengt de NTS ons eerst nog even naar de Firato, waar de Belgische Radio en Televisie een muzikaal programmaatje brengt onder de titel „Er was eens". Het is een verhaal tje van Lieven Paemen. Medewerkenden zijn Yvonne Lex, het Trio Frank Coene en de zan gers Will Ferdy en Miel Cools. Plezierige mu ziekjes en een pittige tekst. De hoofdfilm is een nogal zwaartillend verhaal over een juffrouw, die filmster wilde worden. In The Goddess (de Godin) is de hoofdpersoon een meisje, dat een slechte jeugd heeft gehad. Haar moeder heeft haar nooit behandeld als een echte moeder doe't, omdat ze haar tweede huwelijk zag stranden op het bezit van een baby. Als het meiske bakvis is, loopt ze weg van huis. Ze heeft maar een ideaal: filmster worden. Die kans krijgt ze per toeval, als ze een dronken soldaat ontmoet die een zoon van een echte filmster blijkt te zijn. Ze trouwt met hem, krijgt een doch tertje en gaat er vandoor. In Hollywood ver leent ze haar gunsten aan allerlei belangrijke fi guren uit de filmwereld en weet op die manier een ster van betekenis te worden. Ze trouwt op nieuw en wel met 'n bokser. Maar ook dat huwe lijk gaat niet goed. Alleen uiterlijke schijn is niet voldoende. Enfin.... al die leegheid maakt van de ster toch eigenlijk maar een verdrietig en zielig wezentje, dat zich met drank en verdovende middelen op de been houdt. Haar moeder helpt haar aanvankelijk over de depressies heen, maar als die komt te overlijden, staat ze nog duidelijker dan voorheen alleen. Daaraan kan zelfs haar eerste man niets veranderen, noch haar dochter tje. Ze lijkt benijdenswaardig voor velen, maar ze is niet meer dan een wrak, hoe mooi ze er op het witte doek ook uit ziet. Nog een stukje echte oorlog tot slot: de voorlaatste aflevering van de Grote Oorlog. IJzeren tronen wankelen, d.w.z. bondgenoten van de Duitsers strijken de vlag, eerst de Bulgaren, toen de Oostenrijkers, die de slag bij Piave verloren. Het einde is nu echt nabij. Derde dinsdag DINSDAG: Het is de derde dinsdag in septem ber. Minister Vondeling zal zich met zijn kof fertje vol begrotingspapieren naar het Binnen hof spoeden. Veel aangename verrassingen zal hij beslist niet in petto hebben. De gouden koets is er en dus is de NTS met veel camera's paraat in de middaguren, 's Avonds, na Klaas Vaak en het journaal voor gehoorgestoorden wordt die reportage gedeeltelijk herhaald. Na het Journaal twintig minuten voor de tieners. Voor de KRO treedt op het bijzonder populaire Engelse zan geresje Sandy Shaw. Zeventien was Sandy toen de opname werd gemaakt. Een tienerwondertje met rood haar, blote voetjes en een stem als een klok. Waarom de Sandy altijd op blote voetjes op de foto moet, weet ze zelf eigenlijk niet. Dat hoort nu eenmaal bij de „image", die de publiei- teitsmensen om haar hebben opgebouwd. Vroeger was een kantoormeisje zonder meer, maar toen ontdekte tienerster Adam Faith haar. En ze werd beroemd. Een klein, eigenlijk een beetje onaanzienlijk meisje, dat jongelui tot stormen van bijval brengt Er zit publiek in de wat Frans aandoende zaal. Zo jong Sandy is, zo oud is meneer Georges Mé- liés. Hij staat te boek als een der beste filmma kers. In 1896 stichtte hij zijn filmatelier, waarin hij allerlei vreemde filmpjes maakte. Méliés was een scherpzinnig man. die bovendien veel ge voel voor humor had en die de mogelijkheden van de film speels uitbuitte. Hij hield ervan te goo chelen met bedden, allerlei grapjes uit te halen en met vreemde trucjes de mensen verstomd te doen staan. Méliés richtte de eerste filmmaat schappij ter wereld op, de Star film, die zich vooral toelegde op het maken van griezelige, vaak nachtmerrieachtige filmpjes. Méliés zelf deed alles, hij was regisseur, cameraman, acteur Een van zijn bekendste films was De reis naar de maan, een rolprent van twintig minuten, ge baseerd op het verhaal van Jules Verne. We zul len er iets van te zien krijgen. Hazel beleeft ver volgens weer een raar avontuur, als de buren een nieuw meisje nodig hebben en zij zich bereid ver klaart er eentje te zoeken. Maar een lief meisje, dat nog kan koken ook.... ze zijn schaars en zelfs Hazel kan geen wonderen verrichten. Vanavond in Nieuwspoort zal wel voornamelijk over de mil joenennota handelen. Madrid WOENSDAG: Na de introductie van Klaas Vaak weer een Japanse documentaire. De titel is To- rofestival. Een merkwaardige zaak is het daar mee. Toro is een legendarische stad, die enkelo tientallen jaren geleden is opgegraven. Eens per jaar trekken er kinderen heen, die zich in his torische kleren steken en dan spelen, dat ze in die stad woonden. Dat is het Torofestival. We krijgen er beelden van te zien. Om half acht wandelt Leo Kool door Madrid. En wel om wat sfeer op te snuiven, zoals dat heet voor de twee de ontmoeting tussen Real Madrid en Feyenoord in de eerste ronde van de strijd om de Europacup. Het gaat los, het voetbalgevécht. De Nederlanders staan één doelpunt voor, maar dat zullen de Ma- drüenen niet op zich laten zitten. Enfin, Leo Kool zal de Nederlandse kijkers in de goede stem ming proberen te brengen. Hoe het verder deze ming proberen te brengen. Voor of na de wedstrijd gaan we nog een kijkje nemen op de Firato, waar Wim lbo een speciale Jordaanaflevenng van zijn cabaretkroniek gaat presenteren. Medewerkenden Tante Leen, Johnnv Jordaan, een echt Amsterdams draaiorgel en de poppenkast van de Dam. Op het programma staan verder een kort optreden van I Musici in Amster dam, een aflevering van de Oude Draaidoos (met beroemde regisseurs), een documentaire over mo derne mode en een korte, experimentele speel film die Erik Terpstra maakte in opdracht van de VPRO. Voldoende reservemateriaal dus voor als de wedstrijd niet mocht worden uitgezonden. Documentaire DONDERDAG: Twee nieuwe uitzendingen van de AVRO op donderdagmiddag. Ben Kuiper, die een kok van bijzondere klasse moet zijn en die vooral als culinair publicist al heel wat van zich heeft laten horen, zal de dames (béter) koken leren onder titel Het Neusje van de Zalm. Daar na heeft Elisabeth Mooy een gesprek met een van de Canadese moeders, die via de Nederlandse Oorlogsgravenstichting in de gelegenheid zijn ge steld het graf van hun tijdens de tweede we reldoorlog gesneuvelde zoon te bezoeken. Tussen zeven en acht Klaas Vaak, het jeugd- en gewes telijk journaal en Zoo Zoo, die definitief op Ne derland I blijft. De uitzending van deze keer is geheel gewijd aan het leven van nachtdieren. Op namen werden gemaakt in Artis en in Stuttgart. De camera's waren voor deze gelegenheid voor zien van overgevoelige buizen, die tot u toe alleen maar voor militaire en medische doeleinden wer den gebruikt. Een blik in de nacht dus en een bijzonder programma. Zo bijzonder, dat het waar dig werd gekeurd als Nederlandse inzending te fungeren tijdens het EBU-festival van Milaan in oktober. Na het journaal een documentaire van Fred Hagenaar over hart- en vaatziekten, een kwaal, die tegenwoordig steeds vaker als doods oorzaak wordt aangemerkt en die menige man van boven de veertig bezighoudt. Voor de twee de maal daarna al een van de vier shows, die de AVRO van de Duitse tv aankocht en die werden samengesteld door Michael Pfleghar. Na Las Ve gas nu Tokio. Daar neemt de westerse vorm van amusement een steeds belangrijker plaats in. Er wordt hard gewerkt aan 3e opleiding van nieu we (piepjonge) sterren. Daarvan krijgen we een beeld. Natuurlijk zal Pfleghar er U binnenvoeren in de grote music halls, zoals de Nichigeki- show in het takarazuka theater. We zien hoe hard het duo de Peanuts werkt (we zagen overi gens dit programma eens eerder op het scherm). Als sluitstuk van het AVRO -programma in de ze week van parlementaire hoogconjunctuur de Parlementaire Spiegel met als presentator drs. F. Hoogendijk. Show ZATERDAG: Na een middagprogramma zonder verrassingen brengt de KRO op de zaterdag avond eerst de laatste aflevering van de Duitse filmserie Tiere und Trommeln, dwars door Af rika (deze keer naar Oeganda). Vervolgens tot acht uur de film Tijgers, een Duitse tv-film, waar in een zesjarig jongetje dwaalt door een grote stad, die voor hem een jungle lijkt. Na het journaal en Brandpunt nog een Flrato-uitzending en wel van de Anneke Grönloh show. Anneke, die vorig jaar regelmatig voor de KRO-camera's te zien was, is geruime tijd wat op de achtergrond gebleven. Ook na de geboorte van haar baby is haar come-back niet snel gekomen. Noch voor de tv, noch via de grammofoonplaat heeft ze veel van zich doen spreken. Maar nu is ze er dan weer helemaal. Met een eigen showtje, waaraan o.a. meewerken het Zuid-Amerikaanse gezelschapje Los Ferientos, the Southlanders, les Parissiennes en de Malcom Goddard-dancers. Een vriendelijk muzikale show dus zonder meer. De twintigste aflevering van Bonanza laat de familie Cart- wright weer zien. terwijl ze verwikkeld is in een moeilijk parket. Tot slot het Conciliejournaal. Spook VRIJDAG. Na Klaas Vaak Bob Spaak, die sport- commentaar gaat geven. De Flintstones doen vervolgens hun vrijdagse dienst, waarna het jour naal aan bod komt. Na Achter het Nieuws de derde aflevering van de griezelserie Belphegor of het Spook van het Louvre. De voorafgaande delen hebben de geheimzinnigheid steeds maar opgevoerd. Is er werkelijk een spook? De spiri tisten komen er nu aan te pas en wel in de vorm van de sekte van de Rozenkruisers. Ene meneer Williams wil om allerlei redenen wel meer van het spook weten. Hij denkt in het Louvre nl. niet alleen zo'n geest, maar ook be langrijke aardse schatten te vinden. Om zijn doel te bereiken, belegt hij een seance. Want wie zal alle vragen beter kunnen beantwoorden dan het spook zelf. Als het er tenminste is.... Vijf kwartier „gespook" en daarna Senegal. De Dans groep uit dat Afrikaanseland, die ip het ogenblik blik een tournee door ons land maakt, treedt op voor de camera's. Het zijn geen beroepsdan sers. Meer dan tweeduizend inheemsen meldden zich voor het lidmaatschap van de groep, toen de toernee op stapel werd gezet. Ze werden met zorg geselecteerd. De beste dansers, die met een voor onze westerse begrippen ongekend vuur een kleurrijk schouwspel van pure volksdans opvoe ren. gestompt raakt als je iedere week zo'n programma moet maken. Toch lukt het ons altijd iets nieuws toe te voegen, dat ons enthousiasme gaande hou,dt". Nog steeds wonen de Flintstones en de Rubbles in hetzelfde huis als eer tijds en ze dragen nog altijd dezelfde kleren. Ze hebben echter modern comfort, gebaseerd op de stijl van het stenen tijdperk. „De kijkers vatten onze figuren heel ernstig op, ze gaan ervan uit. dat het echte mensen zijn. Daarom moeten de Flintstones zich wel gedragen als moderne mensen. Niemand schynt het nog te hebben gemerkt, maar Fred. Wilma, Betty en Barney hebben ook een iets gepro nonceerder uiterlijk gekregen. In het begin waren ze een beetje vager". Het ziet er naar uit, dat van tijd tot tijd nieuwe figuren aan de show zul len worden toegevoegd, als Hanna en Barbera tenminste hun zin krijgen. „Wij willen iets laten zien dat de massa aanspreekt, niet iets exclusiefs voor een paar fijnproevers". Wie houden nu het meest van de Flintstones „Ik weet het niet", zegt Benedict. „Wij krijgen elke maand duizenden brieven, veel van kinderen maar ook erg veel van volwassenen. Wij hebben de indruk, dat ons programma in alle landen wel wordt begrepen. Dat be wijst dan alleen maar, dat het gezins leven overal veel trekken gemeen heeft, of je nu in Berlin zit of in Bedrock". DE POST De post wordt dagelijks ln een rood. wit en blauw geschilderd bestelau- tootje afgeleverd op het adres Ca- huenga Boulevard 3501 te Hollywood. De postzak die het perceel wordt bin- nengesjouwd zit vol brieven, kaarten en pakjes. Hoe onderling verschillend de stukken er uitzien, zij zijn alle maal geadresseerd aan een van de fi guren van de Flintstones. Zelfs Dino heeft zijn fanmail. De inhoud van de postzak wordt zorgvuldig gesorteerd. Heel wat brie ven gaan naar Benedict, andere rechtstreeks naar Hanna of Barbera. Barbera, Barbera heeft ons zo'n zending laten zien. „Ik weet nu al, dat er in tal van brieven, in welke taal ook ge schreven, van wordt uitgegaan dat de Flintstones echt bestaan. Kijk, dit is een brief van een jongetje De generale stat op het noofclkwar- tier van de Flintstones te Hollywood, Verenigde Staten, v.l.n.r. Mike Mal teseschrijver, William Hanna en Joseph Barbera. regisseurs, en War ren Foster, schrijver. in Engeland. Hij wil de handtekening van Fred. Nu, die krijgt hij een foto dan met de handtekening van Bill, Hanna en mij". Natuurlijk zijn de meeste mensen er zich heus wel van bewust, dat de Flintstonesfiguren niet echt bestaan. Maar ook die mensen klimmen in de pen. „Dit is een brief van een vrouw te Sydney, Australië. Luister maar: beste Wilma Flintstonc. Ik heb ook zo'n Fred. Hij is mijn man. Vóór ik naar jou en naar jouw Fred keek op de televisie, liet m(jn huwelijk veel te wensen over. Ik kon met mijn man eigenlijk niet zo goed opschieten. Toen zag ik, hoe je die Fred van jou aanpakte. Ik dacht bij mezelf, dat zou ik ook wel kunnen. Ik probeerde het en weet je wat er is gebeurd? Je hebt dat huwelijk van mij gered". „Dat is een fijne brief" glimlacht Barbera. „Natuurlijk krijgen wij nog wel meer brieven. Een tijdje geleden was er een brief van iemand, die al tijd moeilijkheden had met zjjn buur man. Hij ging toen die buurman zien zoals Fred Flintstone zijn vriend Barney Rubble. Weet je hoe het toen ging? Volgens die man zijn hjj en zijn buurman de beste kameraden gewor den. Bij zo'n brief kr(jg Je dan toch wel .het gevoel, dat al dat werk voor de Flintstones niet voor' niets is ge weest". STAF VAN 150 Als Barbera spreekt van „al dat werk", weet hij waar hjj het over heetl. Niet minder dan 150 vakbe kwame medewerkers zijn voortdurend in de weer om de 13.000 aparte teke ningen voor één enkel Fiintstonever- liaal te maken. „Wij doen ons best", zegt Hanna. „Onze mensen werken soms dag en nacht. Steeds moeten er nieuwe ideeün komen. Eerst woonden alleen do Flintstones en de Rubbles in het stadje Bedrock, hoofdstad van Cobblestone. Toen hebben wij Bedrock een hele reeks moderne faciliteiten verschaft: een slager, een bakker, een taartjeswin kel en zelfs een dagblad, waarum de tekst in een stuk steen is gegrift". Momenteel draaien de Flintstones in 45 landen. Volgens betrouwbare schattingen kijken er meer dan 150 miljoen mensen naar; het is de popu lairste getekende televisieserie die ooit is gemaakt. Hanna en Barbera hebben twintig jaar lang kat-en-muis-vcrhalen ge maakt voor Metro Goldwyn Mayer. Op een gegeven moment bleken die opeens uit de tHd te z(jn. In 1957 rin kelde op een oentend de telefoon. „Ze zeiden ons, dat wij er maar mee moesten ophouden en alle mensen naar huis stureh", herinnert Hanna zich. „Ik vond het toen maar wat erg, dat aan twintig jaar arbeid zo plompverlorenmet een telefoontje een eind werd gemaakt. Nu weet ik, dat dat het een begin is geweest, het begin van een nieuwe carrière voor Joe en nuj. Het was het begin van onze eigen firma". En het was het begin van de Flint stones. gen! „Toen ging het erom, het programma zo levendig en af wisselend mogelijk te houden", zegt Hanna. „Ik geloof, dat het ons wel is gelukt. Dat zeggen tenminste de mensen die trouw naar de uitzendingen kijken en onze Fred en Wilma Fliptstone en Betty en Barney Rubble zien als men sen van vlees en bloed, die voortdu rend nieuwe vrienden maken, telkens in een andere situatie verwikkeld ge raken. En dan de dieren! Het begon zo: vele kijkers vroegen ons, waarom Fred en Wilma geen huisdier hadden. Daarom zorgden wij voor Dino, de di nosaurus". Hanna vervolgt: „Nog steeds krijgen wij brieven met de vraag, waar zo'n aardige Dino te koop is. Natuurlijk zijn het meest brieven van kinderen. William Han na, en Joe Barbara het. creatieve talent achter de Flintstones, zorgen ervoor dat het programma nooit saai wordt. Zi) voegen van tijd tot tijd nieuwe figuren toe. Dit zijn Fred en Barney met Pebbles en Bamm-Bamm. (Van een medewerker) Het is heus niet gemakkelijk een succesvolle televisieshow geregefd nieuw leven in te bla zen. William („Bill") Hanna en Joe Barbera zullen dit grif toe geven. Zij maken immers de Flintstones. Toen zij acht jaar geleden aankondigden, dat zij wilden beginnen met deze serie, gebaseerd op vier figuren uit het stenen tijdperk, werden zij in het gezicht uitgelachen. Het hoongelach verstomde echter na de eerste paar uitzendingen. De Flinstones waren ingesla die liever een' dinosaurus dan een hondje willen hebben". Toen het programma zijn vijfde jaar inging, kwamen Hanna en Barbera tot de conclusie, dat ook Betty en Barney Rubble nodig een huisdier moesten hebben. Het is Rocky ge worden, een soort prehistorische kan goeroe. Brieven van trouwe kijkers uit Australië hebben de makers van de Flintstones op het idee gebracht. Intussen is kleine Pebbles Flintstone, het lieve dochtertje van Fred en Wil ma, een van de populairste figuren in de show geworden. „Overal ter we reld worden al Pebbles-poppen ver kocht". zegt Tonv Benedict, een van de acteurs van liet Flintslone-draai- boek. „Oorspronkelijk waren wij niet van plan kinderen in het programma op te nemen, maar wij kregen zó veel verzoeken om een baby. dat wij niet langer konden weigeren. Het zit er trouwens helemaal in. dat je wat af

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1965 | | pagina 4