PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT CONRAD EN COOPER BLIJVEN WAARSCHIJNLIJK Fokker-directeur voor onderdelen naar v.s. TOCH 8 DAGEN IN DE RUIMTE Astronauten krijgen maar weinig rust „Moot" van Zelzate ligt nu op zuigers te wachten NA VLOTTE LANCERING MOEILIJKHEDEN MET NIEUW SOORT BAHERIJ Gemini-bemanning vroeg noodlanding zo lang mogelijk uit te stellen Hoop dat de Britse regering verbod intrekt Labour-politicus overleden MEERDERHEID VAN WILSON IN LAGERHUIS TOT TWEE GESLONKEN VIER DODEN BIJ BOTSING Twee gewonden van explosie Den Bosch overleden Russen menen: Amerikanen nemen teveel risico BETOGING IN OOSTENDE 208e jaargang - no. 212 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN F. ran Ja Velde. F. B. deD Boer en W. de Paoter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en C. A. de Kok 0 Abonnementiprij» 83 cent per week, 10,75 per kwartaal, franco per port t 58-60, tal. 2355 (b.g.g. rad. 3508. adv. 3647/3643), Middelburg. Markt 51. tal. 3841. (b-g.g. red. 2078/3169, adv. 2375). Goer, Crote Markt 2. tel. 6140 (b.g.g. red. 7853. 2425. adm. tel. 2094. 0 Adv. pri]j 34 cent per mm. Minimum per adv. 5.10. Ingezonden mededelingen 2J£ a tarief. Kleine adv. (mar. 8 regel») 34 ceot per regel. (min. 1.75). Maandag 23 augustus '65 P.Z.C.-sport Pag. 7, 8, 9 en 10 De Friendship-leverantie Al vormden na dit afgelopen weekeinde de voor uitzichten wat betreft uiteindelijk wetenschappe lijk en experimenteel resultaat van de vlucht der Amerikaanse Gemini-5 tweelingsruimtecabine en ook de duur ervan nog een vraagteken, een suc ces uit publicistisch oogpunt zoal niet aldus door de NASA bedoeld moest het in elk geval genoemd worden. Het gehele weekeinde lang heb ben de kansen van de astronauten Gordon Cooper en Charles Conrad het radio- en televisiepubliek in Amerika en de overige wereld in spanning gehou den. Zouden ze wel of niet gedwongen zijn tot een overhaast afbreken van de, na het aanvankelijke uitstel van 48 uur, zo vlot begonnen achtdaagse om de aardbol, zouden ze het toch nog althans een of enkele dagen volhouden? Dat was de onzekerheid, door het niet goed functioneren van de nieuwsoortige zuurstof-waterstofbatterij opgeroepen. Na de aanvan kelijke mededeling van zaterdagavond, dat overwogen werd het ruim tevaartuig in de zesde ronde, kort na middernacht Nederlandse tijd te laten terugkeren, kwam het latere bericht dat de terugkeer voor alsnog tot zondagavond 18.18 uur was uitgesteld. De ruimtevaarders zelf zouden hierop aangedrongen hebben. De aanwijzingen die daar na in de loop van zondag binnenkwamen over de werking van de batterijen gaven aanleiding tot stijgend optimisme over de kansen op een voortgezette vlucht. Nu de elektriciteitsvoorziening aan boord weer vrijwel normaal is geworden, zal de reis waarschijnlijk toch acht dagen duren, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Hoewel van dag tot dag zal worden besloten, of de vlucht wordt voortgezet zoals gebruikelijk bij alle lange ruimtevluchten deelde vlucht- leider Christopher Kraft gisteravond mee, dat hij verwachtte dat de cabine de volle vastgestelde tijd in de ruimte kon blijven. „Ik zie op dit ogenblik niets, wat ons van die acht dagen af zou houden", zo zei Kraft. Volgens plan king in de baan verholpen om Gemini-5 in een gunstige stand te krijgen voor het rendez-vous dat en kele uren daarna moest worden on dernomen. Maar toen kwam het bericht dat die ontmoetingspoging een half uur was uitgesteld omdat de batterij een ha pering vertoonde. Een van de twee ele menten van de zuurstof-waterstofbat- (Zie slot pag. 3 kol. 5) GEMINI-CAPSULE MAAKT 22STE OMLOOP Het Amerikaanse ruimteschip Gemini-5 is maandag te 0029 uur onze tijd begon nen aan zijn 22ste omwenteling rond de aarde. Het bevond zich op dat tijdstip boven het noorden van Zuid-Amerika. Kr nogmaals de nadruk op leggend dat de vervanging van de Rolls Royce mo toren, het Britse landingsgestel, het eveneens door Engeland geleverde pneu- matische systeem en in mindere mate; ook de vervanging van de Dunlop ban den, de produktie van de F 27 zullen vertragen en de kosten aanzienlijk zul len verhogen, is gistermiddag Fokkers technisch directeur, ir. H. C. van Meer- ten, van Schiphol naar New York ver trokken. Hij gaat zich in de komende 3 dagen met de Faïrchild-directie en vertegenwoordigers van de Amerikaan se motorenfabriek General Electric be raden over de mogelijkheid al deze on derdelen voortaan in Amerika te kopen. Fokker verspilt dus geen tijd, nu de Britse regering aflevering der onderde len, voor zover die bestemd zijn voor Indonesische Friendships, heeft verbo den, terwijl de Britse overheid een ver zoek van de Nederlandse regering het verbod in te trekken bestudeert, gaat ir. Van Meerten zekerheidshalve toch plan nen smeden voor de vervanging, hetgeen overigens niet inhoudt, dat hij uitgespro ken pessimistisch is over het resultaat van het verzoek. „Zeker niet", zo zei hij bij zijn vertrek. „Ik hoop van harte dat bij mijn terug komst donderdag blijkt, dat ik de reis voor niets gemaakt heb en dat de Brit- se regering haar beslissing wijzigt- Dat zou een hoop kosten en moeite sparen Tegenzet Er werd aan toegevoegd dat de batterij van de Gemini al weer vol doende stroom leverde om de ruimtevaarders eventueel toch hun acht dagen vol te' laten maken. Van pogingen om alsnog een ren dez-vous te bewerkstelligen met „Little Rascal", het zaterdag vol gens plan tijdens de tweede ronde door de Gemini-5 uitgestoten kunstmaantje van 34 kilo, moet echter definitief worden afgezien. Het radarbaken van „Schelmpje" was overigens reeds stom geworden want de elektrische voeding daarvoor was slechts voor een zestal uren berekend. Na de mislukking van de „toenaderings poging" va.n Gemini-vier tot de uitge brande laatste trap van diens draagra- ket is dit annuleren van net experiment met „Little Rascal" waarbij van een nieuw soort radarbaken in combinatie met een elektronisch brein gebruik zou worden gemaakt, wel een ernstige te genslag voor het Amerikaanse maan- reisproject in zijn geheel. Gezegd is im mers, dat het beheersen van de ente ringstechniek in de ruimte een onmis bare voorwaarde is voor het uitvoeren bemande van de tegen 1970 reis naar de maan en terug. Over de gezondheidstoestand van de 2 kosmonauten waren de dokters op de grond gisteren over het algemeen zeer tevreden, al baarde het wel enige zorg dat de mannen zo slecht aan hun rust konden toekomen „omdat er telkens iets te doen viel" zoals het commentaar uit de ruimtecabine luidde. Zij hadden in een etmaal tijds niet meer dan twee uren kunnen slapen. De chef-arts van de ruimtevaarders, Charles Berry, vond het ook niet zo prettig dat Cooper en Conrad zo weinig eetlust toonden. Zaterdagmiddag om 3 uur Neder landse tqd, op de seconde af volgens plan, ging de Gemini-5 zeer vlot van start bij prachtig weer boven de lan ceerbasis van Kaap Kennedy en een aftelling zonder haperingen. Wel bleek de baan waarin het ruimte voertuig terecht kwam niet helemaal met de berekende overeen te stem men, maar dat zou met enig ma noeuvreren te verhelpen zijn. De tweede trap van de draagraket volg de de cabine in haar baan om af aarde. Na de uitstoting van „Schelm pje" met een iets grotere snelheid Het overlijden van Labour parlementariër Norman Dodds heeft de meerderheid van premier Wilson in het Britse Lagerhuis gisteren doen slinken van drie tot twee. Norman Dodds, die bekend stond als „de kampioen der zigeuners", overleed zondag op 61-jarige leeftijd in een ziekenhuis te Dartford als gevolg van een hartaanval. De parlementariër, die op 4 augustus in het ziekenhuis werd opge nomen, vertegenwoordigde sedert 19ol het Kiesdistrict Eritli en Caryford, Kent in het Lagerhuis. Drie jaar geleden voerde hij met succes een campagne voor de inrichting van een Dermanent zigeunerkamp in de buurt van zijn eigen district an rouw hebben de zigeuners toen zij hoorden van zijn overlijden de ren teken van r 630 plaatsen tellende parlement. De Conservatieven, die bezitten 303 zetels terwijl de liberalen er 10 hebben. Voo cant en heeft de „speaker", de voorzitter van het Lagerhuis, geen stemrecht. Bij een tussentijdse verkiezing in het opengevallen district zal Labour nu moeten trachten de zetel te herwinnen. Bii de laatste algemene verkiezingen behaalde de partij van Wilson een meerderheid van 8855 stemmen in Erith en Caryford. Astronaut Gordon Cooper brengt de. technici een laatste groet voor de start. Zwolsman ziet iets in toerisme in Indonesië De Nederlandse zakenman R. Zwols- man heeft zaterdag in de Indonesische hoofdstad verklaard, dat zijn groep ook belangstelling heeft voor de financiering van toeristische projecten in Indonesië, waaronder de bouw van hotels. Volgens het Indonesische persbureau Antara heeft de heer Zwolsman gezegd, dat het toerisme een grote toekomst heeft in Indonesië. De commerciële directeur van de Fok kerfabrieken, F. Diepen, heeft vijftig vrouwen van in Nederland tot technici op te leiden Indonesiërs een retourbiljet aangeboden voor een reis naar Neder land. De heer Diepen zal zondag uit Djakarta naar Nederland terugreizen. Omstreeks half drie gistermiddag is de 33-jarige inkoper J. Teunïssen uit Weert op de weg onder Meyel langs de N'oor- dervaart tijdens een felle regenbui in volle vaart met zijn auto tegen een boom gereden. De 28-jarige echtgenote van de bestuur der en drie dochtertjes verloren hierbij het leven. De vrouw en één kind wer den vrijwel op slag gedood. Twee an dere meisjes overleden op weg naar het ziekenhuis. De bestuurder en het vierde dochtertje van 8 jaar werden ernstig gewond. De slachtoffers zijn naar dè ziekenhuizen te Weert en Venlo overge bracht. De 22-jarige A. Sweers uit Babberich en de 31-jarige medische student J. de Jong uit Amstelveen zijn in het Groot- ziekengasthuis in Den Bosch overleden aan de verwondingen, die zij woensdag-1 avond opliepen bij een ontploffing in eer lege benzinetank op het Esso-depot ir Den Bosch. Van de vjjf mensen, die bij deze ontplof fing ernstig gewond werden, zijn er nu drie aan de gevolgen overleden. Zolang dat echter niet geschiedt heeft Fokker een politieke en prak tische tegenzet in petto. Ir. Van Meerten gaat nl. bij de Fairchild- fabrieken. die in Hagerstown. Ma ryland, voor Fokker de F 27 al ja ren in licentie bouwen, bespreken of ook deze fabriek, die dit jaar niet minder dan 30 bestellingen voor de Friendship heeft ontvangen, ge makshalve meteen ook maar op Amerikaanse onderdelen zal over schakelen. Dat zou de financiële klap voor de Britse vliegtuigindustrie uiteraard nog vergroten. Anderzijds verheelde ir. Van Meerten geenszins, dat zo'n overschakeling naast enkele voordelen veel nadeel met zich meebrengt. De gedachten gaan voorlopig alleereerst uit naar de T 64 turbine motor van Ge neral Electric, waarmee het militaire transporttoestel van De Havilland. de Buffalo, is uitgerust. Deze motor heeft met maximaal 2800 pk aanzienlijk meer vermogen dan de 2000 pk Rolls Royce motoren en biedt voorts het voordeel van lager brandstofverbruik. Maar in de eer ste plaats zijn deze motoren duurder en aangezien ze nog weinig vlieguren heb ben gemaakt moet voorts worden afge wacht of ze wel even betrouwbaar zijn als de Rolls Royce motoren. Tot slot is er het nadeel, dat de periode tussen twee revisies korter is. Als tweede gegadigde is er nog de Ly coming T 55, die tot dusver alleen als turbine zonder propellers voor helikop ters is gebruikt en die zou moeten wor den omgebouwd. Oude klanten In het Belgische stadje Zelzate, juist over de Nederlands-Belgi sche grens, ligt een forse moot grond met een lengte van een paar duizend meter en een breedte van twee honderd me ter, te wachten om naar elders te worden getransporteerd. Een zware cutterzuiger van een Ant werpse aannemingsmaatschap pij zal zich binnenkort met dit ingrijpend karwei belasten. De moot grond moet verdwijnen, om de eenvoudige reden dat de scheepvaart van en naar Gent straks niet meer door het be trekkelijk smalle en bochtige kanaalgedeelte kan worden ge manoeuvreerd. Zoals bekend is het kanaal thans be vaarbaar voor zeeschepen tot maxi maal 10.000 ton. Straks als de ver ruimingswerkzaamheden geheel ge reed zqn zullen schepen tot 50.000 ton (en wellicht nog groter) zonder al te grote moeilijkheden naar Gen' moeten kunnen opstomen. In Zelzate stond men dus voor de keuze de boch tige kanaalarm drastisch te verbre den of een geheel nieuw kanaalge deelte te graven. In beide gevallen zouden enkele honderden woon-, win kel- en andere panden aan de wer ken moeten worden opgeofferd. Het verruimen van de bocht betekende dat bovendien een grote teerfabriek zou moeten worden afgebroken, terwijl uiteindelijk toch een lastige bocht zou blijven bestaan. Men koos dus voor de meest drastische oplossing, namelijk het graven van een geheel nieuw kanaalgedeelte, van noord naar zuid en dwars door het ruim 10.000 zielen tellende stadje. De tracering van het nieuwe kanaal wordt op de foto duidelijk aangege ven door de voorbereidende werk zaamheden, die nu vrijwel geheel zijn voltooid. Ten zuiden en ten noorden van de moot ziet men de reeds op breedte gebrachte kanaalgedeelten, respectievelijk even ten zuiden van Zelzate c-n 'oost van Sas van Gent De voorbereidingen voor deze dras tische ingreep hebben ruim zes jaar geduurd. Nadat het nieuwe tracé vaststond, moesten bijna 500 panden worden onteigend en afgebroken. Bij na een vijfde deel van de bevolking moest gedwongen verhuizen, waar voor op korte termijn uitbreidings plannen dienden te worden gereali seerd. Ook de afbraak van de panden heeft aanzienlijke tijd gevergd. Eerst daarna kon met de voorberei ding van de feitelijke werken worden begonnen. De aanleg van een nieu we kanaahveg aan de westzijde, het slaan van damwanden voor de nieu we kanaaloever, aanpassing van rio leringen .water- en elektriciteitslei dingen etc. Voorts werd een tweetal jaren geleden een begin ge maakt met de bouw van een nieuwe tunnel, die op een diepte van 24 me ter in de droge wordt aangelegd on der de nieuwe kanaalarm. Het trace voor die tunnel Is op de foto te zien. lopend van links naar rechts, vrijwel midden op de foto. Het oude kannalgedeeltc zal vrijwel geheel worden gedempt. Rechts on- op de foto is nog juist- een dcelte te zien van de werkznamlie- n aan het nieuwe hoogovenbedrijf m Sidmar, «aar men over enkele jaren als deze staalfabriek in \oi bedrijf is tussen de 10.000 en 15.000 mensen denkt te werk te stellen. (Luchtfoto Peeters en Slagboom) Overigens gelooft ir. Van Meerten, dat oude klanten bij nabestellingen beslist weer Rolls Royce motoren willen heb ben, omdat ze daarop zijn ingesteld voor zover het de revisies en het onderhoud aangaat. Nieuwe klanten zou dit moge lijk minder kunnen schelen, al gaan dan de hogere kosten meespreken en zal er vrees zijn voor wat minder betrouw baarheid van de motoren. Anders ligt de situatie met de landings gestellen en het pneumatische systeem. Onderstellen zijn te kust en te keur te krjjgen in Amerika en reeds heeft Fair- child aan diverse fabrieken offertes ge vraagd. De Russen hebben gisteren de Ameri kaanse rulmtevaartfunctïonarissen ver weten, dat ze met de Geminlvlucht risi co's nemen om „de Sowjet-Unie ten koste van alles voorbij te streven". Het was volgens de Newyorkse corres- lent van het Russische persbureau „opmerkelijk", dat het nieuwe sy steem van energievoorziening dat nu moeilijkheden heeft gegeven niet eerder in de ruimte was beproefd. De Installatie was „zo van de proefbank op aarde" blootgesteld aan de omstan digheden zoals die in de ruimte heersen, aldus Tass. Deze „overhaaste" handel wijze was o.a. het gevolg van het feit, dat de leiders van net ruimtevaartpro gramma „tot taak hadden gekregen, de Sowjet-Unie tot elke prijs te slaan wat de duur van de ruimtevlucht betreft", zo werd gezegd. Te Houston, in Texas, zei een Ameri kaanse vluchtcontroleielder. John Hodge, naar aanleiding van dit bericht dat he: beslist niet zo was als daarin werd voor gesteld. De moeilijkheden met de energie voorziening waren „van die dingen die met ieder onderdeel van de apparatuur konden gebeuren", aldus Hodge. Ongeveer 500 Vlaamse nationalis ten hebben gisteren in Oostende betoogd uit protest tegen het ge bruik van de Franse taal in de ker ken van deze badplaats. Een even grote politiemacht, bewapend met knuppels en geweren hield een oogje in het zeil toen de luidruch tige processie langs de kerk van de H.H. Petrus en Paulus en het stadhuis trok. Er werden enkele arrestaties verricht, maar niemand werd gewond. De bur gemeester, Jan Piers, had de verleden week aangekondigde betoging verboden, maar de politie liet de demonstranten rond het centrum trekken en beperkte zich alleen tot het afsluiten van stra ten waar kerken staan. Aangezien vele Franssprekende Belgen en buitenlanders in Oostende verblijven worden de preken in de kerken gedeel telijk in het Frans gehouden hoewei Oostende wordt geacht te behoren tot het Nederlands sprekende deel van Bel gië. Arbeiders. d;e restauratiewerkzaamheden aan het gerechtsgebouw van de Britse plaats York uitvoerden, constateerden dat de weeg schaal niet meer in de Juist stand hing. Een onderzoek wees uit dat iemand het geldstuk, een halfpenny, dat voor deze stand in eer. van de schalen was gelegd, had verdonker.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1965 | | pagina 1