PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
r
FRANS
Bonn
VOORSTEL
doet geen
VOOR E.E.G.-LANDBOUWBELEID
verdere mededelingen
Rivieren
buiten hun
oevers
MILITAIREN AAN
BEWIND IN SAIGON
Havenuitbreiding in Yerseke bijna gereed
DE GAULLE ZOU TOT CONCESSIE BEREID ZIJN
NOODTOESTAND
IN CENTRAAL-
EUR0PA
HJasewell Taylor
verwacht hevige
gevechten
Nu kansen voor
de watersport
Jachtclub
KRAAN VALT
OP SCHIP, 3
MILJOEN
SCHADE
208e jaargang - no. 133
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE. BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
WnlftraM 58-60, Iel. 2355 (b.j.9. red. 3508, «dv. 3647/3643). MMdclbura,
red. tel. 2425. edm. el. 2094. 0 Adv. prlja 34 cent per mm. Minimum per
n C. A. de Kok 0 Akon
eb, ƒ9,75 pee kwertMl. trance per po.l 10.— per kwa,
1 Merkt 2. tel. 6140 (b.f.«. red. 7853. edv. 5213), Ooitbure.
tela) 34 cent per repel. (min. ƒ1,75). ..Brieven bureau van d
Zaterdag 12 juni 1965
Onderwijsles
in Zaamslag
Pagina 2
Weekeinde warmer Oosterschelde
Tijdens besprekingen tussen president Charles de Gaulle van
Frankrijk en bondskanselier Erhard waarbij hun ministers van bui
tenlandse zaken, financiën, economische zaken, defensie en on
derwijs aanwezig waren, is van Franse zijde een nieuw idee naar
voren gebracht dat volgens Westduitse functionarissen, de impasse
in het landbouwbeleid van de E.E.G. zou kunnen doorbreken.
Het voorstel is uiteengezet door de
Franse minister van financiën, Va-
lery Giscard d'Estaing, aldus de
Westduitse regeringswoordvoer
der, Karl-Günter von Hase, die
overigens weigerde nadere details
hierover te onthullen.
Tijdens een diner dat te zijner ere door
kanselier Erhard was aangeboden, zei
het Franse staatshoofd gisteravond dat
„heel Europa' uiteindelijk van de Euro
pese economische gemeenschap deel zal
uitmaken.
Maar voordien, zo voegde hy eraan toe,
moeten de zes leden van de Euromarkt
een dak bouwen, en dat is „politieke sa
menwerking in Europa".
De Gaulle vergeleek de bouw van een
verenigd Europa met die van een ka
thedraal.
„De kathedraal die wij bouwen", zo zei
hij, „dit West-Europa, heeft een funde
ring, een noodzakelijke fundering. De
ze fundering heet verzoening tussen
Frankrijk en Duitsland. Deze kathedraal
heeft zuilen. Deze zuilen heten de Euro
pese Economische Gemeenschap, zodra
zij maar eenmaal krachtig gevestigd is,
dan zal zij bogen boven hebben en
daarop zal een dak zijn. en dat is poli
tieke samenwerking in Europa".
„Ik geloof dat er alle reden is om te ho
pen dat wij in staat zullen zijn dit pro
ject te voltooien. En Is dit werk eenmaal
gedaan, dan zullen wij het niet alleen
voor onszelf hebben gedaan, maar ook
anderen kunnen zich, indien zij dat wen
sen, bij de zes aansluiten door deze
plaats van bijeenkomst te gebruiken".
President de Gaulle en bondskanse
lier Erhard hebben zich gisteroch
tend met internationale vraagstuk
ken beziggehouden. Gistermiddag
spraken zij over Europese problemen,
terwijl vandaag van gedachten
worden gewisseld over de Frans-
Duitse betrekkingen, aldus een West-
Duitse woordvoerder in Bonn.
Voorts heeft de Franse premier
Pompidou met de bondskanselier
over E.E.G.-zaken gesproken. „De
voerd", aldus de woordvoerder,
ministers van buitenlandse zaken
Couve de Murvllle en Schroeder hebben
twee uur over een veelheid van vraag
stukken gesproken. Schroeder heeft
mededelingen gedaan over het bezoek,
dat hij en bondskanselier Erhard aan
Washington en New York hebben ge
bracht.
Van zijn kant heeft Couve de Murville
oken over het bezoek, dat de Ita-
e minister van buitenlandse za
ken Fanfani aan Parijs heeft gebracht.
Ook de twee ministers van buitenland
se zaken hebben over de E.E.G. gespro
ken.
Oostenrijk wordt bedreigd met een
van de ergste overstromingen van
de laatste jaren, zo is door weer
kundigen in Wenen voorspeld.
Na vier weken onafgebroken re
gens dreigen talloze rivieren ka
nalen en beken buiten hun oevers
te treden en maken in verschillen
de laaggelegen gebieden de men
sen zich al klaar voor evacuatie.
In St. Phanshart aan de Donau. staan
reeds 35 huizen onder water. Brand
weerlieden hebben twee personen van
de verdrinkingsdood gered. In Wenen
wordt verwacht dat daar morgen het
peil van de Donau zo hoog zal zijn ge
stegen dat overstromingen onvermijde
lijk zullen zijn.
Langs de rivier de Marsh, bij de Tsje
chische grens, helpen tweehonderd le
den van de brandweer boeren hun vee
in veiligheid te brengen voor het te
laat zal zijn. De toestand in Burgenland
is kritiek. De boeren maken zich grote
zorgen over hun wijngaarden, hun graan
en hun aardappeloogst. In het Hongaar
se grensgebied is voor de eerste maal
in 25 jaar het meer van Neusiedler
overstroomd.
Als gevolg van de zware regenval en
het smelten van de sneeuw doen zich in
Zwitserland op verscheidene plaatsen
overstromingen voor. Op enkele punten
is de Rijn buiten zijn oevers getreden.
Te Diesenhofen in het kanton Thurgau
moest het scheepvaartverkeer worden
gestaakt. In het gebied van Zürich staan
hier en daar spoorlijnen onder water.
Het peil van het meer van Konstanz is
het afgelopen etmaal ongekend snel ge
stegen.
Ook in Zuid-Duitsland is sprake van
overstromingen. In het gehele gebied
tussen de Alpen en de Main is hot peil
van de rivieren en meren zeer hoog. Tal
van wegen en bruggen kunnen niet meer
gebruikt worden en de velden staan op
sommige plaatsen over kilometers onder
water. Langs de rivier de Neckar. die al
sinds dinsdag voor de scheepvaart ge
sloten is, hebben overstromingen voor
miljoenen guldens schade aangericht.
Het scheepvaartverkeer op de Rijn zal
misschien ook moeten worden gestaakt.
In het hele stroomgebied van de Donau
geldt een waarschuwing voor overstro
mingen aangezien het water in de rivier
blijft wassen. Volgens radio Boedapest
zijn ook de zijrivieren van de Donau aan
het wassen.
Wegen in het noorden en westen van
Hongarije zyn reeds overstroomd- In Ba-
ja, in het zuiden, waren meer dan 2000
mensen aan het werk om een dyk te
versterken.
De twee ministers hebben ook nog
gedachten gewisseld over de houding
van de Nederlandse regering ten opzich
te van de Eupropese gemeenschappelij
ke markt en de jongste verklaringen,
welke hierover in Den Haag zijn afge
legd.
„FILET DE
WELLINGTON"
Voor het diner dat gisteravond ter
ere van de Franse president de
Gaulle werd gegeven door kan
selier Ludwig Erhard, had een
chef die waarschijnlijk gevoel voor
humor heeft als het hoofdgerecht
„Filet de Wellington" op het me
nu geplaatst.
Op het laatste moment echter is
de naam op verzoek van politieke
adviseurs gewijzigd in het neutrale
„Filet de Boeuf".
Haagse reactie
Door de overstromingen hebben de
zwanen in de stad München het er
wel gemakkelijk door. Die kunnen
nu hun kostje aan huis ophalen.
Van Zeeland uit begon de bewol
king vrijdag op te losaen. De tem
peraturen stegen daarbij tot 17 a
18 graden maar in het noorden
werd het slechts 13 k 14 graden.
Een gebied van hoge luchtdruk
geeft dit weekeinde rustig weer
met een zwakke, geleidelijk meer
zuidelijke wind. De middagtem-
rratuur zal daarbij stijgen tot 18
20 graden. De junimaand gaat
er nu echt iets aan doen door ons
ruim 1 week voor de langste dag
In een meer zomers weertype te
brengen.
DEN HAAG GEEFT TON
VOOR SLACHTOFFERS
VAN DE APARTHEID
In „De Waterkampioen" (AJJ.W.B.)
heeft onlangs ir. J. Loeff er voor ge
pleit opnieuw de vraag in studie te
I nemen of de Oosterschelde moet worden
afgesloten of niet. Een pleidooi, dat wat
I ons betreft kan worden ondersteund.
maar dan niet op de gronden die d-
I auteur in dit stuk heeft aangevoerd.
Het komt ons zelfs voor, dat hij de
l zaak, die hij kennelijk voorstaat nl
I een „open" Oosterschelde met du
artikel een uiterst slechte dienst heeft
bewezen. Er blijkt namelijk uit. dat de
[i schrijver zijn stof onvoldoende heeft be-
studeerd. waarvan de gevolgen in het
artikel niet zijn uitgebleven. We zullen
het niet op de voet volgen, maar menen
er toch goed aan te doen enkele ln het
oog springende feilen te signaleren, te
meer omdat ons is gebleken dat diverse
lezers van „De Waterkampioen" kritiek
loos van deze beschouwing hebben ken
nisgenomen. Bovendien publiceerde gis
teravond het Algemeen Handelsblad een
artikel, dat in feite een parafrase vormt
van ir. Loeffs beschouwing, terwijl
I voorts elementen ontleend blijken aan de
„verboden lezing" \-an drs. A- C. Drink-
ivaanL De uitdrukking „betrouwbare
i bij dit Handels
D«- regering heeft besloten op de begro
ting 1966 een bedrag van 10.000 op te
nemen voor steun aan vervolgden onder i bron",
de ZuiilafrikaanM> apartheidswetgeving, kol in een noot sprake is krijgt daar-
Minister Luns heeft dit meegedeeld in door wel een speciaal relief maar be
antwoord op schriftelijke vragen van palen wij ons tot het stuk van ir. Loeft
het Tweede-Kamerlid Buygers.
Het I. de bedoeling het bedr.g te zflhbrD'b?. £SeS
door de
V.N. aanbevolen particuliere organisa
tie, welke zich toelegt op het verzorgen
van de juridische bijstand van de ver
volgden alsmede o
financiële bijstand
den.
0 Paus Paulus heeft twee jonge leeuwen die
de gouverneur van de Indische staat Goetje-
rat hem bij gelegenheid van zijn bezoek aan
India ten geschenke had gegeven, cadeau
gedaan aan de dierentuin van zijn geboorte
stad Brescia.
Kind overreden
op schoolplein
In Hengelo is vrijdagmorgen op een
schoolplein een kind verongelukt. De 5-
jarige Dave Stern speelde op het school
plein van de r.-k.-kleuterschool aan de
Kerkstraat toen de wagen van de melk
boer kwam. Deze brengt met zijn bestel
auto dagelijks schoolmelk tot voor de
deur en rijdt daarvoor over het plein.
Vrijdagmorgen gingen Dave en andere
kleuters aan de wagen hangen, waarbij
de jongen vermoedelijk is komen te val
len. Hij werd overreden en was op slag
dood.
ONDERZOEKCOMMISSIE
KWESTIE FOTO'S
PRINSES BEATRIX
Het bestuur van de Nederlandse Ver
eniging van Fotojournalisten heeft in
een communiqué meegedeeld dat met de
13 leden der vereniging, die bezwaar
hebben gemaakt tegen eerdere publika-
ties door het bestuur inzake „de kwestie
Drakeste.vn" overeenstemming is be
reikt in (lie zin, dat een commissie zal
worden ingesteld belast niet een onder
zoek naar de wijze waarop de foto's
van prinses Beatrix en Klaus von Ams-
berg tot stand zijn gekomen.
President Charles de QaüUe
veerde vrijdagochtend op het vlieg
veld van Bonn, waar hij werd ver
welkomd door de Westduitse kanse
lier Ludwig Erhard. De foto toont
de beide staatslieden op het vlieg
veld.
NOORSE POOLVERKENNER
EN LUCHTVAARTPIONIER
OVERLEDEN
De Noorse poolverkenner en luchtvaart
pionier generaal-majoor Hj&lmar Ry-
ser-Larsen is dezer dagen op 75-jari-
ge ieeftjjd gestorven. Riiser-Larsen
haalde in 1921 zjjn brevet als lucht-
schippiloot en was in 1925 en 1926
plaatsvervangend leider van de Amund
sen Ellsworthpoolexpedities. In 1928
leidde hjj de Boyd-expeditie op zoek
naar het luchtschip Talia en Amundsen.
In de loop der volgende jaren maakte
bjj expedities naar de zuidpool.
Riiser-Larsen werd in 1941 in Canada
benoemd tot stafchef van de Noorse
luchtmacht, drie jaar later tot bevel
hebber van de luchtmacht. Na de oor
log keerde hij terug naar de commer
ciële luchtvaart. Van 1946 af was hij
hoofd van de planafdeling van „Scan
dinavian Airlines System' en van 1948
tot 1955 directeur voor Noorwegen van
die maatschappij.
REGERING-QUAT AFGETREDEN
Vanmorgen vroeg (plaatselijke
tijd) hebben de Zuïdvietnamese
militaire leiders de macht overge
nomen van de burgerlijke regering
van premier Phan Huy Quat.
Zij hebben de premier, president
Suu en de volksvertegenwoordi
ging laten weten geen vertrouwen
meer te koesteren in de burgerpo
litici van het land.
De militaire machtsovername werd be
kend kort nadat een regeringswoord
voerder had aangekondigd dat premier
Quat was afgetreden en de militairen
had gevraagd het landsbestuur op zich
te nemen.
De val van de achtste Zuïdvietnamese
regering sinds 1 november 1963 kwam
na drie weken van onenigheid tussen
premier Quat en president Phan Khac
Suu die het niet eens was met het be
sluit van de premier twee ministers te
ontslaan.
De katholieken in het land maakten van
de wrijving tussen premier en president
gebruik om het aftreden van de boedhis-
tische premier te eisen.
Offensief
Generaal Maxwel Taylor, de Ameri
kaanse ambassadeur in Zuid-Vietnam.
heeft gisteren in Washington ver
klaard dat het duidelijk is dat het
reeds lang verwachte moesson-offen
sief van de Vietcong is begonnen. Hij
verwacht in de komende twee maan
den een harde strijd.
Het offensief werd verwacht omdat de
Vietcong in de regentijd tactisch in het
voordeel is. Onder meer kunnen vlieg
tuigen de grondtroepen geen steun ver
lenen.
De generaal, die dinsdag in zijn stand
plaats Saigon terug zal zijn. zei na een
bijeenkomst met de nationale veilig
heidsraad onder voorzitterschap var
president Johnson dat hg voor het ogen
blik niet de noodzaak van het overbren
gen van meer Amerikaanse militairen
naar Vietnam ziet. Het is zeer belang
rijk dat wij ervoor zorgen dat het Viet-
congoffensief mislukt, aldus Taylor.
Over de bombardementen die op Noord-
Vietnam worden uitgevoerd zei de Ame
rikaanse ambassadeur dat daarmee pre
cies is bereikt wat beoogd werd. Natuur
lijk vormen de bombardementen op zich
zelf nooit het definitieve antwoord. Zy
zijn uitsluitend bedoeld om de infiltraties
zoveel mogelyk tegen te gaan, het mo
reel der Zuidvietnaniezen te versterken
de leiders in Hanoi duidelijk te maken
dat deze „oorlog" een verloren zaak i
hen zal blijken.
MINISTER SUURHOFF OPENT COMPLEX 15 JULI
HET is nog een maand „drin
gen" in de haven van Yerseke.
Tot half juli is het voor de vis
sersvloot nog behelpen in de
oude haven en de jachtjes zul
len er in de knel komen. Daar
na is het voorbij en krijgt de
Yersekse vloot de ruimte: op 15
juli opent de minister van ver
keer en waterstaat, de heer J.
G. Suurhoff, de nieuwe haven,
die sinds augustus vorig jaar
aan de oude is „geplakt". Dat
betekent voor de vloot een uit
breiding in de accommodatie
van 120 naar 190 schepen. Maar
bovendien, in de uitbreiding van
het havencomplex ligt voor
Yerseke de kans om de water
sportredactie binnen te halen.
En ook daar wordt druk aan
gewerkt.
Er is vcor de dijk in Yerseke heel
wat activiteit te zien geweest het af
gelopen jaar. De mannen van het
aannemersbedrijf N.V. geroeders van
Oord uit Werkendam, die het ont
werp van liet adviesbureau Drok uit
Terneuzen in de praktyk brengen.
na aan afwerking
zyn langzamerhand
Salen voor de tweeëndertig steigers,
ie de nieuwe haven krijgt.
De Yersekse vloot, nog samenge
drongen in één haven kan zich straks
verspreiden. Als de nieuwe haven is
geopend en in gebruik genomen, heeft
dat ook gevolgen voor de watersport
in opkomst in deze Oosterschelde-
haven; de opzet is namelijk, dat de
grotere mosselkotters ligplaats kie
zen in het pas aangelegde deel van
de haven. In de oude haven zal dan
ruim baan worden gemaakt voor de
schepen, die met sportvissers de Oos
terschelde opgaan en voor jachtjes.
En zowel het aantal schepen, dat met
sportvissers de haven uitvaart als
het aantal jachtjes, dat die haven
aandoet, groeit de laatste tgd.
Het begin van de havenuitbreiding
al voor de oorlog ter sprake was
de aanleg van de noordeigke haven-
dam, die hu 450 meter ver het Oos-
sterscheldewater insteekt. Die dam
werd opgehoogd van drie tot vijfen-
halve meter plus N.A.P. In de zuid
oosthoek werd een dam gelegd en
het nieuwe havenstuk werd uitgebag
gerd tot een diepte van drie meter
vijftig min N.A.P. Nu is men nog bo
zig met het heien van de laatste
Er is behalve die mogelijkheid ook
nog een extra stimulans voor de ont
wikkeling van de watersport rondom
Yerseke: een watersportvereniging
„Yerseke". die twee maanden geleden
is opgericht- Van deze kant zijn er
nu al plannen om aan de noordoost
zijde van de oude haven een hoek
voor het aanleggen van jachtjes te
maken. De bedoeling is, dat men er
steigers maakt voor een totaal van
150 van dergelijke scheepjes.
De vereniging wil de stellingen in dit
oude deel van de haven opruimen en
ze laten uitbaggeren. Dat zal de N.V.
gebr. Van Oord voor haar rekening
nemen, als de nieuwe uitbreiding van
de haven afgewerkt is. „We rekenen
erop. dat we de watcrsportaecom-
modatie volgend jaar kunnen gebrui
ken. Maar er zit een kans in, dat
we er dit jaar nog terecht kunnen",
vertelde ons de secretaris van de
Yersekse watersportvereniging, de
heer J. Harthoorn. Met de gemeente
is er over de plannen al van gedach
ten gewisseld.
De nieuwe watersportvereniging kan
de recreatie in en rondom Yerseke
een flinke impuls geven. Er zyn op
het ogenblik 75 leden. De helft daar
van komt uit Yerseke; er zijn twintig
Beigen lid. „Er was in Yerseke niets
op dat gebied. We hoorden van bui
tenaf, dat er belangstelling was om
voor de recreatie beslag te leggen
op de haven. 1\>en zyn we zelf ac-
(Zie slot pag. 2 kol. 6)
„Doel bereikt'
puffel
land ook zonder afdamming kan
worden beveiligd en maakt daarbg en
kele opmerkingen over de kosten. ..Die
van een afdamming zyn nooit openlijk
geschat. een vergelijking fnameigk tus
sen afdamming en dijkverhoging) is dus
moeligk te maken", stelt hij vast. We
hebben ons met enige verhizing afge
vraagd of ir. Loeff wel op de hoogte is
van enkele elementaire zaken uit de
„Deltageschiedenis". Wat hij zegt is
namelijk helemaal niet waar. Vanaf het
eerste begin al is er sprake geweest
van een vergelijking tussen de kosten
van afsluiting en die van verhoging der
bestaande zeeweringen. De befaamde
econoom professor Tinbergen heeft zich
als lid van de Deltacommissie daarmee
beziggehouden en reeds in 1954 een ba
lans van kosten en baten gepubliceerd,
zowel voor dijkverhoging ais voor af
sluiting. Een dergelijke balans is ook
opgenomen in de memorie van toelich
ting op de Deltawet (november 1955».
In diezelfde memorie werden de koeten
van de afdamming van de Oosterschelde
op vierhonderd miljoen gulden ge
taxeerd. uiteraard op grond van toen
geldende prijzen. In deel zee van het
eindrapport van de Deltacommissie is
voorts een bijdrage van professor Tin
bergen opgenomen,
waarin hg nader in
gaat op de hierboven
bedoelde balans van
kosten en baten. Bo
vendien noemt hg in
deze toelichting enkele nieuwe cyfers op
grond van prijsstggingen, groeiende in
zichten enz, Maar van dit alles bg ir.
Loeff geen woord. Hg verwgst er zelfs
niet naar, zodat men het vervelende
wantrouwen moet koesteren, dat hg
deze achtergronden niet kent. Van zijn
standpunt uit had hg immers vooral be
horen te pleiten voor een heropstelling
van Tinbergens economische balans,
waarbg hij de posten door deze eco
noom opgevoerd, aan een kritische be
schouwing had moeten onderwerpen.
Maar neen, ir. Loeff meent te kunnen
volstaan met een betoogje over cgfers,
die hg niet uit de stukken haalt, maar
gemakshalve even leent uit de „verbo
den rede" van de bioloog drs. Drink-
waard. Toch baseert hg daarop de con
clusie. dat verhoging van de bestaande
zeeweringen zeker niet duurder zal zijn
dan de afsluiting. We kunnen ons een
gedegen er en gedocumenteerder behan
deling van deze stof voorstellen.
Een tweede punt: de verbindingen. De
auteur zegt er dit van:
„Wel wordt de laatste tijd gespro
ken over een noord-zuidverbindlng
door Zeeland naar België, Frankrijk
en een toekomstige kanaaltunnel
naar Engeland, maar deze zal ver
moedelijk veel oostelijker moeten
komen, bg voorbeeld over het Ver
dronken land van Zuid-Beveland
By een dergeigke mededeling past een
ogenblik stilte. Wat is dit voor onzin?
een brugkraan op een zee- Bedoelt de auteur inderdaad het ver
dronken land van Zuid-Beveland of be
doelt hq Saaftinge? In beide gevallen
echter toont hg weinig te weten van de
provinciale conceptie van de centrale
weg, hij kent blijkbaar niet de E.T.I.-
studie over de plaats van een vaste
Westerscheldeverbinding en weet even
min wat over dit onderwerp onlangs op
een speciaal congres van Nijverheid en
Handel is gezegd Desondanks conclu
deert hy vrijmoedig, „dat de afsluitdam
voor het verkeer niet noodzakelijk is.
noch voor de ontsluiting, noch voor het
doorgaand verkeer". Waarom studeren
eigenlijk allerlei diensten en instellingen
op dit zo bgzonder gecompliceerde pro
bleem? Waarom maakt men zich druk
over verkeersprognoses, over infra
structuur en over regionale ontwikke
lingspolitiek. zowel nationaal als in
E.E.G.-verband? Het kan allemaal veel
simpeler, „De Waterkampioen" lost het
op, in een handomdraai.
Op het terrein van het N.V. Overslag
bedrijf Amsterdam nabij de Westha
venweg is een 1
schip gevallen.
De kraan, met een gewicht van circa
800 ton, kwam terecht op het 9000 brt.
nietende Noorse schip „Vibrann Njord".
De langszy de Noor liggende rynaak
„Damco 90" kreeg een gedeelte van de
kraan op de voorplecht. Beide schepen
liepen zeer zware materiële sciiade op.
De directie van de N.V. Overslagbedrijf
Amsterdam schat de schade voor dit
bedrijf op circa drie miljoen gulden,
waarbij nog niet de bedrijfsschade is be
grepen.
De oorzaak van het inzakken van de
kraan is nog niet bekend. Het ongeluk
ebeurde toen de kraanmachinist, de
..eer J. Wy'nbergen, bezig was de laad
boom van de kraan van een hoge ln een
lage stand te brengen. Plotseling zakte
de kraan gelukkig voor ae heer
Wgnbergen zeer langzaam van een
hoogte van circa 35 meter in elkaar. De
machinist liep slechts lichte verwondin
gen op.
Een derde punt. De Oosterschelde zal
nooit zoet worden, wordt ons in het
oriënterende studie voor een getijde-ciaarva.
centrale moet worden uitgestrekt
de belangrijke vraag: „Binnen welke
periode is het ontstaan van een zoetwa
terbekken in het Zeeuwse meer gewenst
welk gedeelte van het meer is daar-
>r nodig?" Dat is echter iets anders
dan „twijfelen aan de mogelijkheid en
dus aan het belang van dit zoetwater
bekken".
van de afdeling Delta-onderzoek van het
hydro-biologisch instituut, dr. K. F.
Vaas. Een citaat nameigk uit het blad
„Cobouw". We hadden destijds dat stuk
ook gelezen en we vroegen ons toen af
of de mening van dr. Vaas wel precies
was weergegeven. Op grond van deze
i achteraf gerechtvaardigd gebleken
twijfel had een P.Z.C.-verslaggever een
W„ latpn hpt hii fipzp „linten ?esprek met Vaas Het resultaat
e laten het by deze vier punten. daarvan werd 9 maart jL m bUd
hoewel meer opmerkingeb moge-afgedrukt. Het lijkt ons góed ÓÓR daar-
lijk zim. \\e willen nogmaals voor- ujt een Citaat te lichten. Dit verklaarde
op stellen. dat hg naar orae mening |dr. VMt. iHel OIrre „,et
geen kwaad kan de noodzakelijkheid v
de afsluiting der Oosterschelde opnieuw
in den brede te toetsen, eenvoudig om- 'L
dat men nu meer weet dan in 1955 en
nieuwe ontwikkelingen correcties moge-
lijk en wellicht noodzakelijk zyn. Maar
die toetsing zal dan gedegener moe- j
ten gebeuren dan is gedaan in het
tlkel van ir. Loeff. Deze auteur heeft zich
overigens bij voorbaat al verontschuldigd i j-, vierde punt. De auteur van het
door ln zon verhaal op te merken, dat.fc, stuk bet^ dat
uitspraak te doen of de Oosterschelde
zout zal blijven dan wel spoedig na de
afsluiting zal verzoeten. Ik kan er al
leen dit van zeggen; als aan bepaalde
voorwaarden wordt voldaan, dan is ver
zoeting, lijkt me, wel mogelyk". Dit
klinkt genuanceerder dan de citaten, die
door ir. Loeff zgn gebruikt.
hg zich ervan bewust is aan de opper
vlakte te zgn gebleven en te hebben ge
schreven over zaken, waarvan hy niet
alle kanten kent Waarom is hg er dan
aan begonnen? Enige voorstudie mag
toch wel als redelyk worden beschouwd.
De hoofdredactie van „De Waterkam
pioen" leidt deze auteur in als „groot
vriend en kenner van Zeeland". En van
bevriende zijde deelde men ons mede,
dat ir. Loeff een man van groot gezag
15 op het gebied van de watersport. WIJ toud?ne't' een P z c -redacteur
geloven en erkennen dat gr»»» ■*■><- icuaimur
moeten tegelijkertijd met
•aststellen, dat hg j
de meest gangbare 1
sche zijde aan de mogelykheid en
uus aan het belang van dit zoetwater
bekken wordt getwijfeld". Waaruit leidt
hg dit af? Het bly'kt „uit het plan van
de directeur van de Provinciale Zeeuw-
sche Electricltelt8 My. om in de afsluit
dam een getgdecentrale te bouwen, het
geen betekent: het getij tot de afgeslo
ten Oosterschelde toelaten". We hebben
voor de zekerheid nog eens nagegaan
"•at de P.Z.E.M.-directeur in een onder-
-oud met een P.Z.C.-redacteur over zijn
tod»™; i:?® ™.t,.st.trikki?s
dit punt. Ir. Bogerd verklaarde, dat de