PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT r FRANS Bonn VOORSTEL doet geen VOOR E.E.G.-LANDBOUWBELEID verdere mededelingen Rivieren buiten hun oevers MILITAIREN AAN BEWIND IN SAIGON Havenuitbreiding in Yerseke bijna gereed DE GAULLE ZOU TOT CONCESSIE BEREID ZIJN NOODTOESTAND IN CENTRAAL- EUR0PA HJasewell Taylor verwacht hevige gevechten Nu kansen voor de watersport Jachtclub KRAAN VALT OP SCHIP, 3 MILJOEN SCHADE 208e jaargang - no. 133 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE. BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN WnlftraM 58-60, Iel. 2355 (b.j.9. red. 3508, «dv. 3647/3643). MMdclbura, red. tel. 2425. edm. el. 2094. 0 Adv. prlja 34 cent per mm. Minimum per n C. A. de Kok 0 Akon eb, ƒ9,75 pee kwertMl. trance per po.l 10.— per kwa, 1 Merkt 2. tel. 6140 (b.f.«. red. 7853. edv. 5213), Ooitbure. tela) 34 cent per repel. (min. ƒ1,75). ..Brieven bureau van d Zaterdag 12 juni 1965 Onderwijsles in Zaamslag Pagina 2 Weekeinde warmer Oosterschelde Tijdens besprekingen tussen president Charles de Gaulle van Frankrijk en bondskanselier Erhard waarbij hun ministers van bui tenlandse zaken, financiën, economische zaken, defensie en on derwijs aanwezig waren, is van Franse zijde een nieuw idee naar voren gebracht dat volgens Westduitse functionarissen, de impasse in het landbouwbeleid van de E.E.G. zou kunnen doorbreken. Het voorstel is uiteengezet door de Franse minister van financiën, Va- lery Giscard d'Estaing, aldus de Westduitse regeringswoordvoer der, Karl-Günter von Hase, die overigens weigerde nadere details hierover te onthullen. Tijdens een diner dat te zijner ere door kanselier Erhard was aangeboden, zei het Franse staatshoofd gisteravond dat „heel Europa' uiteindelijk van de Euro pese economische gemeenschap deel zal uitmaken. Maar voordien, zo voegde hy eraan toe, moeten de zes leden van de Euromarkt een dak bouwen, en dat is „politieke sa menwerking in Europa". De Gaulle vergeleek de bouw van een verenigd Europa met die van een ka thedraal. „De kathedraal die wij bouwen", zo zei hij, „dit West-Europa, heeft een funde ring, een noodzakelijke fundering. De ze fundering heet verzoening tussen Frankrijk en Duitsland. Deze kathedraal heeft zuilen. Deze zuilen heten de Euro pese Economische Gemeenschap, zodra zij maar eenmaal krachtig gevestigd is, dan zal zij bogen boven hebben en daarop zal een dak zijn. en dat is poli tieke samenwerking in Europa". „Ik geloof dat er alle reden is om te ho pen dat wij in staat zullen zijn dit pro ject te voltooien. En Is dit werk eenmaal gedaan, dan zullen wij het niet alleen voor onszelf hebben gedaan, maar ook anderen kunnen zich, indien zij dat wen sen, bij de zes aansluiten door deze plaats van bijeenkomst te gebruiken". President de Gaulle en bondskanse lier Erhard hebben zich gisteroch tend met internationale vraagstuk ken beziggehouden. Gistermiddag spraken zij over Europese problemen, terwijl vandaag van gedachten worden gewisseld over de Frans- Duitse betrekkingen, aldus een West- Duitse woordvoerder in Bonn. Voorts heeft de Franse premier Pompidou met de bondskanselier over E.E.G.-zaken gesproken. „De voerd", aldus de woordvoerder, ministers van buitenlandse zaken Couve de Murvllle en Schroeder hebben twee uur over een veelheid van vraag stukken gesproken. Schroeder heeft mededelingen gedaan over het bezoek, dat hij en bondskanselier Erhard aan Washington en New York hebben ge bracht. Van zijn kant heeft Couve de Murville oken over het bezoek, dat de Ita- e minister van buitenlandse za ken Fanfani aan Parijs heeft gebracht. Ook de twee ministers van buitenland se zaken hebben over de E.E.G. gespro ken. Oostenrijk wordt bedreigd met een van de ergste overstromingen van de laatste jaren, zo is door weer kundigen in Wenen voorspeld. Na vier weken onafgebroken re gens dreigen talloze rivieren ka nalen en beken buiten hun oevers te treden en maken in verschillen de laaggelegen gebieden de men sen zich al klaar voor evacuatie. In St. Phanshart aan de Donau. staan reeds 35 huizen onder water. Brand weerlieden hebben twee personen van de verdrinkingsdood gered. In Wenen wordt verwacht dat daar morgen het peil van de Donau zo hoog zal zijn ge stegen dat overstromingen onvermijde lijk zullen zijn. Langs de rivier de Marsh, bij de Tsje chische grens, helpen tweehonderd le den van de brandweer boeren hun vee in veiligheid te brengen voor het te laat zal zijn. De toestand in Burgenland is kritiek. De boeren maken zich grote zorgen over hun wijngaarden, hun graan en hun aardappeloogst. In het Hongaar se grensgebied is voor de eerste maal in 25 jaar het meer van Neusiedler overstroomd. Als gevolg van de zware regenval en het smelten van de sneeuw doen zich in Zwitserland op verscheidene plaatsen overstromingen voor. Op enkele punten is de Rijn buiten zijn oevers getreden. Te Diesenhofen in het kanton Thurgau moest het scheepvaartverkeer worden gestaakt. In het gebied van Zürich staan hier en daar spoorlijnen onder water. Het peil van het meer van Konstanz is het afgelopen etmaal ongekend snel ge stegen. Ook in Zuid-Duitsland is sprake van overstromingen. In het gehele gebied tussen de Alpen en de Main is hot peil van de rivieren en meren zeer hoog. Tal van wegen en bruggen kunnen niet meer gebruikt worden en de velden staan op sommige plaatsen over kilometers onder water. Langs de rivier de Neckar. die al sinds dinsdag voor de scheepvaart ge sloten is, hebben overstromingen voor miljoenen guldens schade aangericht. Het scheepvaartverkeer op de Rijn zal misschien ook moeten worden gestaakt. In het hele stroomgebied van de Donau geldt een waarschuwing voor overstro mingen aangezien het water in de rivier blijft wassen. Volgens radio Boedapest zijn ook de zijrivieren van de Donau aan het wassen. Wegen in het noorden en westen van Hongarije zyn reeds overstroomd- In Ba- ja, in het zuiden, waren meer dan 2000 mensen aan het werk om een dyk te versterken. De twee ministers hebben ook nog gedachten gewisseld over de houding van de Nederlandse regering ten opzich te van de Eupropese gemeenschappelij ke markt en de jongste verklaringen, welke hierover in Den Haag zijn afge legd. „FILET DE WELLINGTON" Voor het diner dat gisteravond ter ere van de Franse president de Gaulle werd gegeven door kan selier Ludwig Erhard, had een chef die waarschijnlijk gevoel voor humor heeft als het hoofdgerecht „Filet de Wellington" op het me nu geplaatst. Op het laatste moment echter is de naam op verzoek van politieke adviseurs gewijzigd in het neutrale „Filet de Boeuf". Haagse reactie Door de overstromingen hebben de zwanen in de stad München het er wel gemakkelijk door. Die kunnen nu hun kostje aan huis ophalen. Van Zeeland uit begon de bewol king vrijdag op te losaen. De tem peraturen stegen daarbij tot 17 a 18 graden maar in het noorden werd het slechts 13 k 14 graden. Een gebied van hoge luchtdruk geeft dit weekeinde rustig weer met een zwakke, geleidelijk meer zuidelijke wind. De middagtem- rratuur zal daarbij stijgen tot 18 20 graden. De junimaand gaat er nu echt iets aan doen door ons ruim 1 week voor de langste dag In een meer zomers weertype te brengen. DEN HAAG GEEFT TON VOOR SLACHTOFFERS VAN DE APARTHEID In „De Waterkampioen" (AJJ.W.B.) heeft onlangs ir. J. Loeff er voor ge pleit opnieuw de vraag in studie te I nemen of de Oosterschelde moet worden afgesloten of niet. Een pleidooi, dat wat I ons betreft kan worden ondersteund. maar dan niet op de gronden die d- I auteur in dit stuk heeft aangevoerd. Het komt ons zelfs voor, dat hij de l zaak, die hij kennelijk voorstaat nl I een „open" Oosterschelde met du artikel een uiterst slechte dienst heeft bewezen. Er blijkt namelijk uit. dat de [i schrijver zijn stof onvoldoende heeft be- studeerd. waarvan de gevolgen in het artikel niet zijn uitgebleven. We zullen het niet op de voet volgen, maar menen er toch goed aan te doen enkele ln het oog springende feilen te signaleren, te meer omdat ons is gebleken dat diverse lezers van „De Waterkampioen" kritiek loos van deze beschouwing hebben ken nisgenomen. Bovendien publiceerde gis teravond het Algemeen Handelsblad een artikel, dat in feite een parafrase vormt van ir. Loeffs beschouwing, terwijl I voorts elementen ontleend blijken aan de „verboden lezing" \-an drs. A- C. Drink- ivaanL De uitdrukking „betrouwbare i bij dit Handels D«- regering heeft besloten op de begro ting 1966 een bedrag van 10.000 op te nemen voor steun aan vervolgden onder i bron", de ZuiilafrikaanM> apartheidswetgeving, kol in een noot sprake is krijgt daar- Minister Luns heeft dit meegedeeld in door wel een speciaal relief maar be antwoord op schriftelijke vragen van palen wij ons tot het stuk van ir. Loeft het Tweede-Kamerlid Buygers. Het I. de bedoeling het bedr.g te zflhbrD'b?. £SeS door de V.N. aanbevolen particuliere organisa tie, welke zich toelegt op het verzorgen van de juridische bijstand van de ver volgden alsmede o financiële bijstand den. 0 Paus Paulus heeft twee jonge leeuwen die de gouverneur van de Indische staat Goetje- rat hem bij gelegenheid van zijn bezoek aan India ten geschenke had gegeven, cadeau gedaan aan de dierentuin van zijn geboorte stad Brescia. Kind overreden op schoolplein In Hengelo is vrijdagmorgen op een schoolplein een kind verongelukt. De 5- jarige Dave Stern speelde op het school plein van de r.-k.-kleuterschool aan de Kerkstraat toen de wagen van de melk boer kwam. Deze brengt met zijn bestel auto dagelijks schoolmelk tot voor de deur en rijdt daarvoor over het plein. Vrijdagmorgen gingen Dave en andere kleuters aan de wagen hangen, waarbij de jongen vermoedelijk is komen te val len. Hij werd overreden en was op slag dood. ONDERZOEKCOMMISSIE KWESTIE FOTO'S PRINSES BEATRIX Het bestuur van de Nederlandse Ver eniging van Fotojournalisten heeft in een communiqué meegedeeld dat met de 13 leden der vereniging, die bezwaar hebben gemaakt tegen eerdere publika- ties door het bestuur inzake „de kwestie Drakeste.vn" overeenstemming is be reikt in (lie zin, dat een commissie zal worden ingesteld belast niet een onder zoek naar de wijze waarop de foto's van prinses Beatrix en Klaus von Ams- berg tot stand zijn gekomen. President Charles de QaüUe veerde vrijdagochtend op het vlieg veld van Bonn, waar hij werd ver welkomd door de Westduitse kanse lier Ludwig Erhard. De foto toont de beide staatslieden op het vlieg veld. NOORSE POOLVERKENNER EN LUCHTVAARTPIONIER OVERLEDEN De Noorse poolverkenner en luchtvaart pionier generaal-majoor Hj&lmar Ry- ser-Larsen is dezer dagen op 75-jari- ge ieeftjjd gestorven. Riiser-Larsen haalde in 1921 zjjn brevet als lucht- schippiloot en was in 1925 en 1926 plaatsvervangend leider van de Amund sen Ellsworthpoolexpedities. In 1928 leidde hjj de Boyd-expeditie op zoek naar het luchtschip Talia en Amundsen. In de loop der volgende jaren maakte bjj expedities naar de zuidpool. Riiser-Larsen werd in 1941 in Canada benoemd tot stafchef van de Noorse luchtmacht, drie jaar later tot bevel hebber van de luchtmacht. Na de oor log keerde hij terug naar de commer ciële luchtvaart. Van 1946 af was hij hoofd van de planafdeling van „Scan dinavian Airlines System' en van 1948 tot 1955 directeur voor Noorwegen van die maatschappij. REGERING-QUAT AFGETREDEN Vanmorgen vroeg (plaatselijke tijd) hebben de Zuïdvietnamese militaire leiders de macht overge nomen van de burgerlijke regering van premier Phan Huy Quat. Zij hebben de premier, president Suu en de volksvertegenwoordi ging laten weten geen vertrouwen meer te koesteren in de burgerpo litici van het land. De militaire machtsovername werd be kend kort nadat een regeringswoord voerder had aangekondigd dat premier Quat was afgetreden en de militairen had gevraagd het landsbestuur op zich te nemen. De val van de achtste Zuïdvietnamese regering sinds 1 november 1963 kwam na drie weken van onenigheid tussen premier Quat en president Phan Khac Suu die het niet eens was met het be sluit van de premier twee ministers te ontslaan. De katholieken in het land maakten van de wrijving tussen premier en president gebruik om het aftreden van de boedhis- tische premier te eisen. Offensief Generaal Maxwel Taylor, de Ameri kaanse ambassadeur in Zuid-Vietnam. heeft gisteren in Washington ver klaard dat het duidelijk is dat het reeds lang verwachte moesson-offen sief van de Vietcong is begonnen. Hij verwacht in de komende twee maan den een harde strijd. Het offensief werd verwacht omdat de Vietcong in de regentijd tactisch in het voordeel is. Onder meer kunnen vlieg tuigen de grondtroepen geen steun ver lenen. De generaal, die dinsdag in zijn stand plaats Saigon terug zal zijn. zei na een bijeenkomst met de nationale veilig heidsraad onder voorzitterschap var president Johnson dat hg voor het ogen blik niet de noodzaak van het overbren gen van meer Amerikaanse militairen naar Vietnam ziet. Het is zeer belang rijk dat wij ervoor zorgen dat het Viet- congoffensief mislukt, aldus Taylor. Over de bombardementen die op Noord- Vietnam worden uitgevoerd zei de Ame rikaanse ambassadeur dat daarmee pre cies is bereikt wat beoogd werd. Natuur lijk vormen de bombardementen op zich zelf nooit het definitieve antwoord. Zy zijn uitsluitend bedoeld om de infiltraties zoveel mogelyk tegen te gaan, het mo reel der Zuidvietnaniezen te versterken de leiders in Hanoi duidelijk te maken dat deze „oorlog" een verloren zaak i hen zal blijken. MINISTER SUURHOFF OPENT COMPLEX 15 JULI HET is nog een maand „drin gen" in de haven van Yerseke. Tot half juli is het voor de vis sersvloot nog behelpen in de oude haven en de jachtjes zul len er in de knel komen. Daar na is het voorbij en krijgt de Yersekse vloot de ruimte: op 15 juli opent de minister van ver keer en waterstaat, de heer J. G. Suurhoff, de nieuwe haven, die sinds augustus vorig jaar aan de oude is „geplakt". Dat betekent voor de vloot een uit breiding in de accommodatie van 120 naar 190 schepen. Maar bovendien, in de uitbreiding van het havencomplex ligt voor Yerseke de kans om de water sportredactie binnen te halen. En ook daar wordt druk aan gewerkt. Er is vcor de dijk in Yerseke heel wat activiteit te zien geweest het af gelopen jaar. De mannen van het aannemersbedrijf N.V. geroeders van Oord uit Werkendam, die het ont werp van liet adviesbureau Drok uit Terneuzen in de praktyk brengen. na aan afwerking zyn langzamerhand Salen voor de tweeëndertig steigers, ie de nieuwe haven krijgt. De Yersekse vloot, nog samenge drongen in één haven kan zich straks verspreiden. Als de nieuwe haven is geopend en in gebruik genomen, heeft dat ook gevolgen voor de watersport in opkomst in deze Oosterschelde- haven; de opzet is namelijk, dat de grotere mosselkotters ligplaats kie zen in het pas aangelegde deel van de haven. In de oude haven zal dan ruim baan worden gemaakt voor de schepen, die met sportvissers de Oos terschelde opgaan en voor jachtjes. En zowel het aantal schepen, dat met sportvissers de haven uitvaart als het aantal jachtjes, dat die haven aandoet, groeit de laatste tgd. Het begin van de havenuitbreiding al voor de oorlog ter sprake was de aanleg van de noordeigke haven- dam, die hu 450 meter ver het Oos- sterscheldewater insteekt. Die dam werd opgehoogd van drie tot vijfen- halve meter plus N.A.P. In de zuid oosthoek werd een dam gelegd en het nieuwe havenstuk werd uitgebag gerd tot een diepte van drie meter vijftig min N.A.P. Nu is men nog bo zig met het heien van de laatste Er is behalve die mogelijkheid ook nog een extra stimulans voor de ont wikkeling van de watersport rondom Yerseke: een watersportvereniging „Yerseke". die twee maanden geleden is opgericht- Van deze kant zijn er nu al plannen om aan de noordoost zijde van de oude haven een hoek voor het aanleggen van jachtjes te maken. De bedoeling is, dat men er steigers maakt voor een totaal van 150 van dergelijke scheepjes. De vereniging wil de stellingen in dit oude deel van de haven opruimen en ze laten uitbaggeren. Dat zal de N.V. gebr. Van Oord voor haar rekening nemen, als de nieuwe uitbreiding van de haven afgewerkt is. „We rekenen erop. dat we de watcrsportaecom- modatie volgend jaar kunnen gebrui ken. Maar er zit een kans in, dat we er dit jaar nog terecht kunnen", vertelde ons de secretaris van de Yersekse watersportvereniging, de heer J. Harthoorn. Met de gemeente is er over de plannen al van gedach ten gewisseld. De nieuwe watersportvereniging kan de recreatie in en rondom Yerseke een flinke impuls geven. Er zyn op het ogenblik 75 leden. De helft daar van komt uit Yerseke; er zijn twintig Beigen lid. „Er was in Yerseke niets op dat gebied. We hoorden van bui tenaf, dat er belangstelling was om voor de recreatie beslag te leggen op de haven. 1\>en zyn we zelf ac- (Zie slot pag. 2 kol. 6) „Doel bereikt' puffel land ook zonder afdamming kan worden beveiligd en maakt daarbg en kele opmerkingen over de kosten. ..Die van een afdamming zyn nooit openlijk geschat. een vergelijking fnameigk tus sen afdamming en dijkverhoging) is dus moeligk te maken", stelt hij vast. We hebben ons met enige verhizing afge vraagd of ir. Loeff wel op de hoogte is van enkele elementaire zaken uit de „Deltageschiedenis". Wat hij zegt is namelijk helemaal niet waar. Vanaf het eerste begin al is er sprake geweest van een vergelijking tussen de kosten van afsluiting en die van verhoging der bestaande zeeweringen. De befaamde econoom professor Tinbergen heeft zich als lid van de Deltacommissie daarmee beziggehouden en reeds in 1954 een ba lans van kosten en baten gepubliceerd, zowel voor dijkverhoging ais voor af sluiting. Een dergelijke balans is ook opgenomen in de memorie van toelich ting op de Deltawet (november 1955». In diezelfde memorie werden de koeten van de afdamming van de Oosterschelde op vierhonderd miljoen gulden ge taxeerd. uiteraard op grond van toen geldende prijzen. In deel zee van het eindrapport van de Deltacommissie is voorts een bijdrage van professor Tin bergen opgenomen, waarin hg nader in gaat op de hierboven bedoelde balans van kosten en baten. Bo vendien noemt hg in deze toelichting enkele nieuwe cyfers op grond van prijsstggingen, groeiende in zichten enz, Maar van dit alles bg ir. Loeff geen woord. Hg verwgst er zelfs niet naar, zodat men het vervelende wantrouwen moet koesteren, dat hg deze achtergronden niet kent. Van zijn standpunt uit had hg immers vooral be horen te pleiten voor een heropstelling van Tinbergens economische balans, waarbg hij de posten door deze eco noom opgevoerd, aan een kritische be schouwing had moeten onderwerpen. Maar neen, ir. Loeff meent te kunnen volstaan met een betoogje over cgfers, die hg niet uit de stukken haalt, maar gemakshalve even leent uit de „verbo den rede" van de bioloog drs. Drink- waard. Toch baseert hg daarop de con clusie. dat verhoging van de bestaande zeeweringen zeker niet duurder zal zijn dan de afsluiting. We kunnen ons een gedegen er en gedocumenteerder behan deling van deze stof voorstellen. Een tweede punt: de verbindingen. De auteur zegt er dit van: „Wel wordt de laatste tijd gespro ken over een noord-zuidverbindlng door Zeeland naar België, Frankrijk en een toekomstige kanaaltunnel naar Engeland, maar deze zal ver moedelijk veel oostelijker moeten komen, bg voorbeeld over het Ver dronken land van Zuid-Beveland By een dergeigke mededeling past een ogenblik stilte. Wat is dit voor onzin? een brugkraan op een zee- Bedoelt de auteur inderdaad het ver dronken land van Zuid-Beveland of be doelt hq Saaftinge? In beide gevallen echter toont hg weinig te weten van de provinciale conceptie van de centrale weg, hij kent blijkbaar niet de E.T.I.- studie over de plaats van een vaste Westerscheldeverbinding en weet even min wat over dit onderwerp onlangs op een speciaal congres van Nijverheid en Handel is gezegd Desondanks conclu deert hy vrijmoedig, „dat de afsluitdam voor het verkeer niet noodzakelijk is. noch voor de ontsluiting, noch voor het doorgaand verkeer". Waarom studeren eigenlijk allerlei diensten en instellingen op dit zo bgzonder gecompliceerde pro bleem? Waarom maakt men zich druk over verkeersprognoses, over infra structuur en over regionale ontwikke lingspolitiek. zowel nationaal als in E.E.G.-verband? Het kan allemaal veel simpeler, „De Waterkampioen" lost het op, in een handomdraai. Op het terrein van het N.V. Overslag bedrijf Amsterdam nabij de Westha venweg is een 1 schip gevallen. De kraan, met een gewicht van circa 800 ton, kwam terecht op het 9000 brt. nietende Noorse schip „Vibrann Njord". De langszy de Noor liggende rynaak „Damco 90" kreeg een gedeelte van de kraan op de voorplecht. Beide schepen liepen zeer zware materiële sciiade op. De directie van de N.V. Overslagbedrijf Amsterdam schat de schade voor dit bedrijf op circa drie miljoen gulden, waarbij nog niet de bedrijfsschade is be grepen. De oorzaak van het inzakken van de kraan is nog niet bekend. Het ongeluk ebeurde toen de kraanmachinist, de ..eer J. Wy'nbergen, bezig was de laad boom van de kraan van een hoge ln een lage stand te brengen. Plotseling zakte de kraan gelukkig voor ae heer Wgnbergen zeer langzaam van een hoogte van circa 35 meter in elkaar. De machinist liep slechts lichte verwondin gen op. Een derde punt. De Oosterschelde zal nooit zoet worden, wordt ons in het oriënterende studie voor een getijde-ciaarva. centrale moet worden uitgestrekt de belangrijke vraag: „Binnen welke periode is het ontstaan van een zoetwa terbekken in het Zeeuwse meer gewenst welk gedeelte van het meer is daar- >r nodig?" Dat is echter iets anders dan „twijfelen aan de mogelijkheid en dus aan het belang van dit zoetwater bekken". van de afdeling Delta-onderzoek van het hydro-biologisch instituut, dr. K. F. Vaas. Een citaat nameigk uit het blad „Cobouw". We hadden destijds dat stuk ook gelezen en we vroegen ons toen af of de mening van dr. Vaas wel precies was weergegeven. Op grond van deze i achteraf gerechtvaardigd gebleken twijfel had een P.Z.C.-verslaggever een W„ latpn hpt hii fipzp „linten ?esprek met Vaas Het resultaat e laten het by deze vier punten. daarvan werd 9 maart jL m bUd hoewel meer opmerkingeb moge-afgedrukt. Het lijkt ons góed ÓÓR daar- lijk zim. \\e willen nogmaals voor- ujt een Citaat te lichten. Dit verklaarde op stellen. dat hg naar orae mening |dr. VMt. iHel OIrre „,et geen kwaad kan de noodzakelijkheid v de afsluiting der Oosterschelde opnieuw in den brede te toetsen, eenvoudig om- 'L dat men nu meer weet dan in 1955 en nieuwe ontwikkelingen correcties moge- lijk en wellicht noodzakelijk zyn. Maar die toetsing zal dan gedegener moe- j ten gebeuren dan is gedaan in het tlkel van ir. Loeff. Deze auteur heeft zich overigens bij voorbaat al verontschuldigd i j-, vierde punt. De auteur van het door ln zon verhaal op te merken, dat.fc, stuk bet^ dat uitspraak te doen of de Oosterschelde zout zal blijven dan wel spoedig na de afsluiting zal verzoeten. Ik kan er al leen dit van zeggen; als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, dan is ver zoeting, lijkt me, wel mogelyk". Dit klinkt genuanceerder dan de citaten, die door ir. Loeff zgn gebruikt. hg zich ervan bewust is aan de opper vlakte te zgn gebleven en te hebben ge schreven over zaken, waarvan hy niet alle kanten kent Waarom is hg er dan aan begonnen? Enige voorstudie mag toch wel als redelyk worden beschouwd. De hoofdredactie van „De Waterkam pioen" leidt deze auteur in als „groot vriend en kenner van Zeeland". En van bevriende zijde deelde men ons mede, dat ir. Loeff een man van groot gezag 15 op het gebied van de watersport. WIJ toud?ne't' een P z c -redacteur geloven en erkennen dat gr»»» ■*■><- icuaimur moeten tegelijkertijd met •aststellen, dat hg j de meest gangbare 1 sche zijde aan de mogelykheid en uus aan het belang van dit zoetwater bekken wordt getwijfeld". Waaruit leidt hg dit af? Het bly'kt „uit het plan van de directeur van de Provinciale Zeeuw- sche Electricltelt8 My. om in de afsluit dam een getgdecentrale te bouwen, het geen betekent: het getij tot de afgeslo ten Oosterschelde toelaten". We hebben voor de zekerheid nog eens nagegaan "•at de P.Z.E.M.-directeur in een onder- -oud met een P.Z.C.-redacteur over zijn tod»™; i:?® ™.t,.st.trikki?s dit punt. Ir. Bogerd verklaarde, dat de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1965 | | pagina 1