Veermannen Maas maakten hun
laatste reis Zijpe-A.-J.-Polder
Deen na aanvaring op
strand bij Breskens
Duizenden auto's over
de Grevelingendam
„Matthaus" onder
Piet van Egmond
K. KOOIJ TE GOES OVERLEDEN
Alleen al zondag
5000 wagens
Schouwen zorgde
voor ui tam f vers
Een maand celstraf
voor automobilist
die man aanreed
I
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 5 APRIL 1965
MET DE „JANNIS" EN DE „MARIA"
VANDAAG BEZOEK PRINSES
MARGRIET AAN
SCHOUWBURG
Prinses Margriet, die vandaag maan
dag in de schouwburg te Middelburg
de voorstelling van „After the Fall
van Arthur Miller, te geven door de
Haagse Comedie, zal bijwonen, zal om
tien vóór acht bij de schouwburg arri
veren. Zij zal in gezelschap zijn van de
particulier secretaresse van de konin
gin, jnkvr. C. E. B. Röell. Ter begroeting
zullen daar aanwezig zijn de waarne
mend commissaris der koningin in de
provincie Zeeland, mr. dr. A. J. J. M.
Mes en de burgemeester van Middel
burg, mr. J. Drijber. In de hal zal prin
ses Margriet o.a. worden voorgesteld aan
enkele bestuursleden van de stichting
„De Middelburgse Schouwburg" en de
Z.V.U.
In de pauze. omstreeks half tien
worden in de bestuurskamer enkele spe
lers van de Haagse Comedie aan de prin
ses voorgesteld. Haar vertrek van dc
schouwburg is vastgesteld op circa
kwart over elf.
Benoeming rijkspolitie
te water in Wemeldinge
Met ingang t(xn 5 april a.s. wordt het
personeel van de groep Wemeldinge van
de rijkspolitie te water uitgebreid met
een opperwachtmeester. Als zodanig is
benoemd de heer J. W. Brouwer, thans
wachtmeester le klas der rijkspolitie te
water te Venlo.
Super-A-Matic, een 5 kg volautomaat met 6
wasprogramma's voor witte, bonte en fijne was,
Candy-filter, "mini-maten" (90 x 44 x 63 cm)
nr I IPUTDDflM Middelburg, L. Noordstraat 14, tel. 3373; Vlissingen,
Ut LILHIdKUIi Badhuisstr. tel. 2276; Zuidzande, Dorpsstr. 21,.tel
2222 verkoopt CANDY en verleent n
dige en vlotte service.
t gespecialiseerd personeel z
Dealer voor Vlissingen en omgeving:
RADIO FEENSTRA Scheldestraat 17 - Telefoon 01184 - 2965
Ook waterleiding - aan- en afvoer - wordt door ons zelf verzorgd.
Verkoop CANDY
HOLLESTELLE N.V. Ganzepoortstraat 24
Specialist in wasautomaten.
Tel. 01100 - 6995
KUNST
ST-BAAFSKKRK - AARDENBURG.
Gisteren werd in de St.-Baafskerk te
Aardenburg de ja.- jkse uitvoering ge
geven van Bachs T j théius Passion door
het Amsterdams i .coriumkoor en het
Utrechts Stedelijk Orkest. Het geheel
stond onder leiding van Piet van Eg-
mond.
Naast het vele goede, dat men elk jaar
kan opmerken over de technische kwa
liteiten van Van Egmonds uitvoering en
naast de vele vraagtekens die men elk
jaar opnieuw kan plaatsen achter de
artistieke opvatting van deze dirigent,
moet deze keer worden gezegd, dat de
uitvoering in lichte mate een karakter
droeg, dat met het predikaat „romme
lig" wat sterk is gekritiseerd, maar
waarvan het vermelden beslist niet ach
terwege mag blijven. Het leek, alsof dit
maal de ernst en de dwang in de directie
van Piet van Egmond minder naar vo
ren traden dan in de vorige jaren. Het
was ook alsof zijn dwingende artistieke
greep op het vocaal en het instrumen
taal koor, een greep die hij zelfs tot de
solisten graag uitstrekt, minder ver
reikte. Enerzijds gaf deze omstandig
heid aanleiding tot verbetering van het
artistieke resultaat van de koorzang. In
het bijzonder het grote slatkoraal van
het eerste deel „O Mensch, bewein um
dein Siinde gross" en het slotkoor van 't
tweede deel konden deze versobering
best gebruiken. Anderzijds trad echter
een vervlakking op, daar waar men
juist de intense zich steeds nog vergro
tende spanning, die Van Egmond zo
uniek in het tweede deel kan aanbren
gen, niet wil missen. Gelukkig werd in
het tweede deel op het gebied van het
opvoeren van Van Egmonds traditionele
hoogtepunt: „Wahrlich, dieser ist Got-
tes Sohn gewesen" nog heel wat gered,
zo ogenschijnlijk, en wel door het voor
zijn doen volstrekt ongebruikelijke aan
brengen van een groot aantal coupures
in de aria's. Doch, wanneer men tot zijn
verbijstering moet constateren, dat zelfs
de bas-aria „Gebt mir ineinen Jesum
wieder!" (met vioolsolo) en de alt-aria
„Sehet, Jesu hat die Hand" (met koor)
geofferd zijn, tezamen met nog drie an
dere aria's, dan kan men toch bezwaar
lijk het beleid van de dirigent in deze
verdedigen. De gladheid, waarmee het
tweede deel werd afgewerkt deed een
tijdnood veronderstellen die zeer in te
genspraak was met het in het prospec
tus geannonceerde tijdstip van einde der
uitvoering.
Het grote koor zong stralend en zuiver.
Het technisch niveau is zeer hoog, dat
komt bij Van Egmonds opvattingen om
trent de uitvoering van de Matthaus Pas
sion duidelijk genoeg naar voren. Het
koor reageert prompt en soepel op de
aanwijzingen van zijn dirigent. Dat is
geen sinecure, als men zich nog eens
realiseert, hoe consequent V(in Egmond
een romantische interpretatie voorstaat.
„Met een zo sterke expressie als de exe-
cu i iten maar kunnen en die garens ligt
hier en daar bijzonder hoog. Daarnaast
laat hij zijn directie door de zeer bena
drukte band met de tekst talloze malen
beroeren door niet-muzik^le invloeden.
Het teveel aan expressie doet vooral in
de koralen hinderlijk aan: zo het koraal
„Erkenne mich, mein Huter". Zeer op
haar plaats was deze gevoelsuitdrukking
echter in de als steeds artistiek buiten
gewoon geslaagde turben-koren als
„Sind Blitze, sind Donner" en „Weissa
ge uns, Christe, wer ist's". Het jongens
koor van de Vredesscholen zong goede
Cantus Firmus.
De rol evangelist werd technisch
perfect, duidelijk en met een gepaste ex
pressiviteit gezongen door Willy van He
se. Evenzeer geslaagd was de Christus
partij door Bruce Boyce, zij het dat zijn
intonatie hier en daar niet vlekkeloos
was. Van de sopraanaria's door Corrie
Bijster ontroerde slechts de tweede: „Ich
will dir mein Herze schenken". Jam
mer genoeg werd deze ar>i door onrust
in het tempo wat ontsieru. Delia Wool-
fords aandeel was door het weglaten van
twee van haar aria's zeer beperkt, doch
niettemin zeer muzikaal. De technische
verzorging van de ornamentiek in haar
firla „Buss und reu" was nog verre van
zuiver. De tenor Reinier Scliweppe kan
slechts naar één aria beoordeeld worden.
Hij liet thans ten volle, ook in technisch
opzicht, een positieve indruk achter. De
bas Rom Kalma zong zowel zijn kleine
partijen als zijn aria's sober en goed ver
zorgd.
Het continuo met Leny van der Lee aan
het klavesimbel begeleidde accuraat. In
de orlcesttrale begeleidingen daarente
gen vielen herhaaldelijk ongelijkheden
op, bij voorbeeld in de bas aria „Mache
dich, mein Herze rein" en in 't recitatief
„O Schmerz"! dat aan de tenor-aria „Ich
will bei meinem Jesu wachten" vooraf
ging. Van de instrumer. le soli kunnen
de solo-viool in de alt-aria „Erbarme
dich" en de solo fluit in de sopraan-aria
„Aus Liebe will mein Heiland sterben"
met lof genoemd worden. De registra
tuur van het orgel, bespeeld door Thijs
Kramer, was hier en daar marif nt, doch
bleef verantwoord.
V. d. Br,
VERANDERLIJKE BEWOLKING.
Veranderlijke bewolking met enkele op
klaringen maar ook plaatselijk wat rc-
Aitn de kust hier en daar mist.
tot matige wind uit zuidelijke
Ongeveer dezelfde tempera
gisteren.
6 april
Zon
Maan
Voor de laatste keer vertrekt de
veerboot „Jannis" van de steiger
aan Anna-JacobapoUler. De Gebr.
Maas hebben hun voetveer, over
bodig geworden door de opening
van de Grevelingendam, stilge
legd. Schouiven heeft het tweetal
daarvoor zaterdag nog eens stevig
bedankt.
Foto P.Z.C.
Van niaehinefabrikant L. Padmos,
die steed9 de schroeven wisselde en
repareerde onder de „Jannis" en de
„Maria" en die nu een bronzen
schroef op een statuette meebracht.
Van de heer S. A. Jumelet namens al
die vrienden van Bruinisse.
In Goes in afgelopen weekend, 74 jaar [Ook de gymnastiekvereniging „O.K.K."
oud, overleden de heer K. Kooij, gepen- in Goes heeft veel aan de heer Kooq te
sioneerd procuratiehouder van de zaad- danken. Hij gaf daar eveneens 25 jaar
handel en boomkwekerij N.V. Wed. P. de|lang les aan de heren- en jongensafdelin-
Jongh. In 1921 trad hü'daar in dienst en gen. Al dit werk op sportgebied kreeg
34 jaar later, op 1 juli 1955 bereikte hij
in dat bedrijf de pensioengerechtigde
leeftijd.
In Zeeuwse sportkringen heeft de heer
Kooij vooral bekendheid gekregen door
zijn haast onuitblusbare activiteiten op
het gebied van gymnastiek en atletiek.
Pas enkele maanden geleden legde hij
de voorzittershamer neer van de Goese
gymnastiekvereniging „Volharding". Hij
werd toen tot erevoorzitter gepromo
veerd. Een kwart eeuw lang is de heer
Kooij directeur/hoofdleider van deze ver
eniging geweest. Hij gaf op een bezielen
de wijze les aan de leden en hielp mee de
prestaties op een hoog peil te brengen.
Van 1935 tot 1938 was hij voorzitter van
„Volharding" en van 1952 tot januari
van dit jaar kwam hij in die functie te
rug.
voor de heer Kooij een bekroning in de
koninklijke onderscheiding met de ere
medaille in zilver, verbonden aan de Or
de van Oranje Nassau.
Van 1925 tot 1932 was de heer Kooij lid
van het keurkorps van het Kon. Neder
lands Gymnastiek Verbond. Van deze
zijde kreeg hij de medaille van verdien
ste en de erespeld uitgereikt. Van 1948
tot aan zijn overlijden en in de dertiger
jaren ook nog enige tijd was de heer
Kooij lid van de technische commissie
van de „Zebra" (Zeeuws-Brabantse turn
kring). Verder trad hij op als bestuurslid
van de zogenaamde voorturncursussen.
Na zijn pensionering heeft de heer Kooij
zich nog verdienstelijk gemaakt door de
administratie van de handelsavondschool
in Goes te voeren. Eerst was hij daar
penningmeester, later secretaris-pen
ningmeester.
Zaterdagmiddag zou te Kapelle in de ge
meentelijke gymnastiekzaal de eindles
zijn gehouden van de voort urncursus
van de „Zebra". Deze eindles is voor de
deelnemers aan de cursus een soort exa
men en wordt besloten met een gezamen
lijke koffietafel. In verband met het
plotseling overlijden van de heer Kooij
uit Goes, technisch leider van deze cur-
(Slot van pag. 1
nam 4 vrouwen van de bemannings
leden en twee vrouwelijke passagiers
van boord om ze naar Vlissingen te
brengen. De bemanning bleef voorlo
pig aan boord, want men wist nog
niet wat er zou gebeuren.
Intussen was de Canadees naar de
Vlissingse haven gebracht, waar men
constateerde, dat het schip aan de
voorsteven averij had opgelopen, een
scheur van ongeveer vier meter leng
te boven de waterlijn. Wat er met dit
schip gaat gebeuren is nog niet be
kend.
Koffie
Mevrouw E. Owesen, vrouw van de
eerste machinist was één van de wei
nigen, die niet sliep. „Ik was juist
naar de machinekamer geweest om
mjjn man koffie te brengen", zei ze,
's morgens in het Vlissingse „Noord-
zeeboulevard", waar ze met vijf an
dere vrouwen koffie dronken en sprak
over het gebeuren van de afgelopen
nacht.
„Ik was weer in mjjn liut", zo ver
volgde ze, „toen ik een geweldige klap
hoorde en voelde; ik ging onmiddel
lijk onderuit. Het was een enorme
chaos in mijn hut; alles viel om.
vNiet lang daarna kwam iemand van
de bemanning me vertellen, wat er
precies was gebeurd en dat we met
een reddingsboot hier naar toe moes
ten gaan". Voor mevrouw Owesen
was het de eerste keer. dat ze een
scheepsongeluk meemaakte. Voor me
vrouw G. Rosenkrantz, evenals me
vrouw Owesen een Deense, was het
Zondagmorgen voer de Canadese
graanlanker „Cape Breton Miner"
tegen de Deense bananenboot
Chilean Reefer". IJet laatste
schip werd ernstig beschadigd en
voer naar de Zeeuws-Vlaamse
kust., waar het nabij Breskens op
hel strand werd gezet.. Op de fo
to het ernstig beschadigde schip
enkele uren ha de aanvaring.
(Foto P.Z.C.)
de derde maal. „Ik kan me er dan ook
niet meer druk om maken", was haar
commentaar. ..Ik ben niet geschrok
ken. Wat ik wel erg vond: ik kon
mijn make-up niet meer verzorgen.
We moesten zo snel die boot in. Dat
ongeluk zelf interesseert me niet".
Terwijl de vrouwen ln „De Noordzee-
boulevard" zaten: de twee vrouwelij
ke passagiers uit Eqnador" voor wie
dit de eerste zeereis was, heel witjes
en stil, bleven de bemanningsleden
wachten op wat er komen zou. De
sleepboten „Scaldls" en de „Mare
Gerling" van de Union de Rémorqua-
ge et de Sauvetage en de „Zeeleeuw"
van het bergingsbedrijf v. d. Tak hiel
den post bij liet schip. Later besloot
men de Deen niet te bergen, maar
eerst de lading bananen van boord te
halen, zodat daarna bekeken kan
worden, wat er met het schip moet
gebeuren.
De „President Wiersma" bracht 38
van de 47 bemanningsleden naar Vlis
singen. De overige negen beman
ningsleden, onder wie de kapitein,
bleven aan boord van het schip, dat
onder een hoek van ongeveer 45
graden op het strand ligt. In de loop
van de zondagmiddag trok het schip
veel belangstelling. Duizenden men
sen. onder wie veel automobilisten
gingen een kijkje nemen. Aan het
eind van de middag kwamen de zand
zuiger „Salvador" en de ponwboot
„Bruinvis" langszij om te proberen
water uit het schip te pompen. Door
het grote gat stroomde namelijk on
geveer 400 m3 water per uur naar
binnen, zodat het schip al schever
kwam te liggen. Een nolitieboot houdt
de wacht bij het schip en zijn lading,
waarvan een gedeelte rond het schip
drijft.
De bemanningsleden, die 's middags
in de Belgische loodsensociëteit arri
veerden, waren over het algemeen
niet spraakzaam. Matroos A. Peter
sen maakte daarop een uitzondering.
„Midscheeps", zei hij. „Ik heb nog
nooit zo'n klap meegemaakt, terwijl
dit mijn vierde ongeluk is.
Onmiddellijk daarna werd een nood
sein uitgezonden, maar de loods be
sliste, dat we zo snel mogelijk naar
de kust zouden gaan. In de machine
kamer was het een hele drukte, maar
paniek was er niet. De machinist
stond tot aan zijn oksels in het wa
ter. Eén van de 'machines was uitge
vallen en met alle macht werd gepro
beerd de andere machine draaiende te
houden, zodat de kust kon wordeen
bereikt".
Wat de bemanningsleden gaan
doen, weten ze nog niet. Men moet
wachten op een inspecteur van
hun maatschappij, die daarover zal
beslissen en die tevens zal beslis
sen, wat er met de nog geen vijf
jaar oude bananenboot gaat ge
beuren. Daar wacht iedereen op,
de bemnnning en passagiers aan
de wal, de bemanning op het schip
en de vrouw van kapitein Gruper,
die met de vrouw van dc eerste
stuurman uit Antwerpen, waar de
beide dames op het schip wacht
ten, naar Vlissingen reisden, maar
die hun echtgenotes nog niet te
zien kregen.
Op het Canadese schip was men
uiterst zwijgzaam. „Het was een
bons. meer niet", zeiden de be
manningsleden. De bemanningsle
den, die tijdens het ongeluk op w
ren, hadden geen commentaar.
zitter H. A. Ossewaarde uit Yerseke een
woord ter nagedachtenis van de heer
Kooij. Hij wees op de vele verdiensten,
die de thans overledene voor het gym-
nastiekleven gedurende een reeks van
jaren heeft gehad. „Zijn toewijding, ijver
en enthousiasme zullen in hoge ere ge
houden worden". Men besloot de plech
tigheid met een ogenblik van stilte.
P.T.T. Oostburg won
brandweercompetitie
De Oostburgse PTT-brandweerploeg
heeft zaterdagmiddag te Bergen op Zoom
de PTT-brandweereompetitle voor 7
land, Zuid-Holland, Noord-Brabant
Limburg gewonnen. Aan de wedstrijd
namen 11 ploegen deel, waarvan 3 uit
Zeeland, namelijk Oostburg, Zierikzee
en Goes.
De heer J. Bouman uit Vlissingen
juryvoorzitter en de heer G. Fakema
uit Goes één der leden van de jury. De
wedstrijd, die op de terreinen van het
gemeentelijk slachthuis te Bergen op
Zoom werden gehouden, trokken grote
publieke belangstelling. Verder waren
vele PTT-autoriteiten aanwezig, onder
wie de directeur van het postdistrict
Middelburg, de heer W. R. Eelsingh. De
heer K. Luchtsinger uit Den Haag, hoofd
van de PTT-bedrijfsveiligheidsdienst,
dankte na afloop de medewerkers aan
dit sportieve toernooi. De heer Bouman
besprak vervolgens de verschillende fou
ten, die de ploegen gemaakt hebben, zo
dat deze daar lering uit konden trekken.
De heer Eisingh reikte tenslotte de prij
zen uit. Zierikzee en Goes kwamen res
pectievelijk op de zevende en achtste
plaats.
Piet J. Mol, tubuist van „Excel
sior" te 's-Heer-Arendskerke heeft
zaterdag in Middelburg de wissel
beker van het Zeeuws solisten-
concours weer veroverd. Hij be-
zaterdagen lang voor een goede
klassering hebben gestreden in de
Concert- en Gehoorzaal te Mid
delburg. De op een na beste pres
tatie leverde komettist, Wim van
Boven van het Kloetingse Excel
sior", die vorig jaar de eerste
plaats met Mol deelde. Wij komen
nader op dit concours terug.
Op de fotoJan Muas van „Apol
lo" te Domburg, die een eerste
prijs verwierf in de afdeling uit
muntendheid solisten.
(Foto P.Z.C.)
Aanbesteding van
dijkonderhoud
Het bestuur van de waterkering van de
CalamLteuze Serlippenpolder heeft vrij
dagmiddag in Zaamslag het uitvoeren
van werken en leveringen tot verbete
ring en onderhoud der zeewering van
bovengenoemde calamiteuze polders in
het openbaar aanbesteed. Er waren ze
ven Inschrijvingen, te weten firma Van
Noordenne, Hardinxveld, 102.000. fa.
Warrens en zn. Ossenisse, 102.120, fa.
Bot en Van Seventer, Sliedrccht,
102.400, firma W. Vlot, Slledrecht,
103.480, de firma P. de Regt, Terneu-
zen, 104.200, Leenhouts', Aannemingsb0
drijf. Sluis, 104.200, en firma De Ruijs-
scher en zn, Biervliet, 104,350. De gun
ning is aangehouden.
TIJDENS HET WEEKEND
De Grevelingendam is het afge
lopen weekend de magneet voor
liet verkeer geweest. Vooral op
zaterdag- en zondagmiddag trok-
ten onafgebroken ffiles auto's viee-
versa over de nieuwe vaste oever
verbinding tussen Schoiiwen-Dui
v eland en Goeree-Overl'Iakkee.
Een ruwe schatting komt alleer
voor zondag al op 5.000 wagens
Toch heeft deze enorme drukte Ir
het eerste weekend van de Gre-
vclingenweg over 1200 meter
,-oorlopig nog een noodverbindin;
geen moeilijkheden opgeleverd
:>e rijkspolitie van de groep Brui
aisse kon een vlotte doorstroming
van het verkeer melden.
De tellers van rijkswaterstaat ga
ven voor de eerste twee en een hal
ve dag sincis de opening van
donderdagmiddag tot zondagmor
gen al 9.000 "passerende auto'c
aan.
Het was duidelijk, dat vele in
woners van de beide eilanden het
aanvankelijk zonnige weekend
zouden gaan gebruiken om een
tochtje over ae dam te maken.
Al was het alleen maar om te er
varen wat het is een eiland zon
der pont te verlaten. De voorspel
lingen zijn uitgekomen. Daarnaast
was er ook van verder af flinke
belangstelling voor de pas vrijge
geven Deltaweg. Op verschillende
manleren onder andere via de
radioprogramma's van zaterdag
morgen was de nieuwe route
naar Schouwen aanbevolen voor
oen dagtripje. In Zierikzee en in
de Schouwse westhoek was het
zaterdag ai opvallend druk. Op de
weg over dc dam zelf bereikte hel
verkeer op zaterdag- en zondag
middag tussen twee en zes uur
oen piek. Er werden toen uren
lang files zonder grote hiaten ge
teld. Een snelheidsbeperking, een
wachtverbod en een ïnhaalverbod
op het tijdelijke stuk weg hebben
'jpstoppingen en ongelukken voor
komen. De damweg bleek ook een
grote trekpleister voor bromfiets-
verkeer tussen de eilanden. De
jongelui gingen over en weer op
verkenning uit. Opvallend was
verder dat ook het veer Zijpe van
en naar de richtingen Zuid-Neder
land en België veel verkeer te
verwerken kreeg. Op zondagmid
dag moest de RTM nog twee kop-
ladlngboten inleggen. Er werden
toen nog wachttijden van ander
half uur genoteerd.
Receptie bij Schelde
„Alles aan boord, ja? De plank
naar binnen en los dan maar!"
Veerman Nelis Maas (72) leek
wat hees op zijn stem.' toen hij
zaterdagmiddag op het punt
stond om de 40 pk dieselmotor-
van zijn bootje „Jannis" volle
kracht te geven van de oude
steiger in de tramhaven te An
na Jacobapolder. Aan boord had
hij op deze stralende voorjaars
middag een groepje autoriteiten,
de hele familie wat vrienden
uit Bruinisse en een handvol
toeristen. In het kielzog van het
bootje tufte Jaap J. Maas (69)
op de „Maria" mee.
De Gebr. Maas maakten hun laatste
overtocht: de Grevelingendam tussen
Schouwen en Goeree heeft het
leeuwenaandeel van hun passagiers
aanbod op het voetveer weggenomen.
En win Schouwen was men gekomen
om de Mazen nu dan toch eens pre
cies te vertellen, wat voor belangrijke
diensten zij sedert 1916 de bevolking
met hun nooit gestremde veer hebben
bewezen.
Toen later in restaurant „Bos" aan
Zijpe, burgemeester mr. F. Th. Dijck-
meester uit Zierikzee de veermannen
na een hartelijke toespraak een inge
lijste prent van de doortocht van de
Spanjaarden ln het Zijpe (1675) over
handigde als een attentie voor dat
jarenlange gezwoeg, bekende de oud
ste van de twee ruiterlijk: „Ik ben
nooit zenuwachtig geweest. Maar
vandaag doet er toch wel wat op bij
me..."
De gebroeders Maas stoppen ermee.
Ze gaan if.ar hun tuintjes en hun vis
hengel. De ene meewerkende zoon zal
een andere betrekking moeten zien
te vinden. Een van de veerbootjes is
al verkocht.
In de hoogte
Schouwen-Duiveland heeft overigens
de koelbloedige veerlieden van het
Zijpe niet geruisloos door het snel
verkeer over de Grevelingendam wil-
laten wegvegen. Men vond het no
dig om de op het gevaarlijke water
bijzonder zelfverzekerde schippers,
die dag en nacht vijftig janr lang
voor iedere passagier klaar stonden,
bij de laatste keer afmeren nog even
goed in de hoogte te steken. Dat ge
beurde met een reisje vice versa tus
sen Zijpe en A. J.-polder, met uit-
wuivers op de passerende veerpont
„Krfimmer" van de R.T.M. en met
een napraatje over een stuk historie-
van-het-isolement bij een gezellig
borreltje.
Er Is ln die halve eeuw op het water
heel wat gepasseerd. Vele Schouwe-
naren kunnen er zelf een stukje van
vertellen. Want als Maas voer, dan
waren er immers passagiers. Maar
tegen al die mensen heeft het tweetal
nooit precies verteld wat ze er zelf
van dachten als er weer een bar
tochtje opzat. „Anders durfden de
mensen niet meer mee Nu waren
de Mazen wel bereid hun verhaal te
doen. De anekdotes kwamen los.
„Wanneer we alles moeten ophalen,
zitten we hier morgenochtend nog".
Lichtpunt in
diefstallen in
Terneuzen?
Bij de grenspost Wernliout (Noord-Bra
bant) heeft de Koninklijke Marechaus
see vrijdag een 30-jarige tijdschriften-
colporteur aangehouden, die in het af
gelopen jaar in diverse hotels in Ter-
neuzen en omstreken heeft overnacht
zonder de rekening te betalen. De man.
een zekere J. B. zonder vaste woon- of
verblijfplaats, werd aangehouden op ver
zoek van de Terneuzense gemeentepoli
tie. Hij zal vandaag maandag naar
Middelburg worden overgebracht, waar
hij voor de officier van justitie zal wor
den geleid. De politie in Terneuzen zoekt
nog uit of B. iets uitstaande heeft met
drie inbraken, die in de nacht van 11
op 12 maart aan de Industrieweg in
Terneuzen werden gepleegd. Zelf ont
kent hij, maar hij was niet in staat voor
de desbetreffende nacht een alibi op te
geven.
Het g'i U bijzonder goed nog, nu aan
dus wel op zijn plaats. „Er gaat iets
door ons heen", zei burgemeester
Dijckmeester namens de ellandbevol-
king. „Wie kende het bootje van
Maas niet? Aan hoeveel reizigers
hebt U niet medewerking verleend
om over de plas te komen? Wan
neer er geen pont meer van de stei
ger durfde, dan was er altijd nog het
bootje van Maas. Dat gaf niet op.
We zijn U beiden daarvoor uitermate
dankbaar.
Nooit tevergeefs....
De burgemeester van Bruinisse, de
heer C. H. van de Linde, hield ook
een toespraak. Het kwam op het
zelfde neer. Hoe kon het anders? Er
is veel over het veer Maas te ver
tellen, maar voor wie de naam uit
sprak was er steeds weer dezelfde
reactie: „Het veer Maas, dat je nooit
in de steek liet". De Bruse burge
meester typeerde het tweetal als een
paar rauwe knapen, die bijzonder
goed in de gemeenschap van het dorp
pasten. „Het was alleen voor ieder
een raadsel, hoe ze steeds koers-west
wisten te houden",
er waren nog meer bedankjes. Van
Dirk van Duivendijk, de man, die de
veerbootjes nogal eens op zyn werf
heeft gehad. Van de schippersvereni
ging, die de heer J. de Waal liet
zeggen: „U bent het eerste slacht
offer van de dam. Laten we maar het
glas heffen op een Delta-uitkering".
De rechtbank te Middelburg heeft de
automobilist J. de B. uit Hulst veroor
deeld tot een onvoorwaardelijke gevan
genisstraf van I maand, alsmede 1 jaar
ontzegging van de rijbevoegdheid, nadat
hij op de rijksweg Axel-Sluiskil met zijn
auto de Axelaar Z., die zijn door benzï-
negebrek stilgevallen auto naar een par-
keerstrook duwde, had aangereden. Z.
brak daarbij beide benen.
De officier van justitie had een gecom
bineerde gevangenisstraf geëist: 3
maanden onvoorwaardelijk met een
Sroeftijd van 3 jaar, alsmede 1 jaar en
maanden ontzegging van de rijbe
voegdheid.
A. P. uit Hulst, die zich zo boos had ge
maakt op een cafébezoeker, dat hij tot
drie maal toe met zijn auto tegen de
sportauto ter waarde van 20.000
van deze bezoeker was gebotst, werd
conform de eis van de officier veroor
deeld tot een boete van 400, alsmede
6 maanden ontzegging van de rijbe
voegdheid.
De jeugdige Rotterdammer S. B., die op
7 augustus van het vorig jaar ln Renes-
se een auto bestuurder zonder in het be
zit te zijn van een rijbewijs, werd ver
oordeeld tot een boete van 100. M. de
H. uit Velsen, die met een collega in
Goes schoorstenen had geveegd zonder
daartoe opdracht te heljben gehad, ter
wijl bovendien de rechtbank te Haarlem
hem daartoe de bevoegdheid had ont
zegd, werd veroordeeld tot een gevan
genisstraf van 4 maanden.
Het was zaterdagmiddag in het Schel-
dekwartier te Vlissingen een liele druk
te bjj de receptie, die gegeven werd ter
gelegenheid van het feit, dat drie func
tionarissen van de N.V. Koninklijke
Maatschappij „De Schelde" een hogere
functie hadden gekregen. Zoals bekend
zyn de heer Ch. A. Th. Hernisen en
prof. dr. II. Langman benoemd tot on
derdirecteur van de N.V. en ir. R. V.
van Itallie tot bedrijfsdirecteur.
Tn het begin kon men de felicitaties nog
wel de baas, maar allengs groeide de
rij en tegen het eind van de receptie
waren er zoveel aanwezigen, dat menig
een even naar buiten ging om en luchtje
te scheppen: de rook was namelijk te
snijden. De receptie was er niet minder
geanimeerd onder. De drie heren, ver
gezeld van hun echtgenoten schudden
anderhalf uur lang handen van de velen,
die naar het Scheldekwartier waren ge
komen, onder wie de voorzitter van de
directie van de N.V. Koninklijke Mij.
Schelde", de heer J. W. Hupkes.
Mr. .1. Quast bood de drie heren namens
hoofdingenieurs en afdelingshoofden
een documentenkoffertje aan. „Een
gebruiksvoorwerp, dat heel goed bij uw
nieuwe status zal passen", zei hij onder
grote hilariteit. Voor de rest werd er
gesproken op deze receptie, die lan
ger duurde dan men aanvankelijk had
gepland.