Laatste rustplaats commissaris
Herindeling Walcheren: een grote
gemeente was (nog) niet haalbaar
„Sluis kan best zijn
eigen boontjes doppen,,
Kaartjesverkoop en -controle op Zeeuwse veren
gaat op de helling
Ambassadeurs bij
rouwdienst
Raad Zaamslag
tegen opdeling
van gemeente
er is geen betere
Deltadam
Ritthem
Souburg
Een gemeente
Valkenisse
Stadhuis
Westkapelle
Domburg
Mariekerke
Vijfde plaats
Veere
Raden
ALMANAK
Aantal kleine
reorganisaties
per 1 maart a.s.
Meer
vervoer
GEEN VREEMDE
VALUTA MEER
Kaartcontrole
Vrachtgoed
Geen trillingen
meer door veerboot
„Prinses Margriet"
a
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 17 FEBRUARI 1965
RED BAND ROOSENDAAL
(Slot van pag. 1
Deelnemingstelegram
van generaal
Hakewill Smith
EENSGEZINDE RAAD OVER HERINDELING
De K.V.P.-woordvoerder F. H. Da-
sar du ij n, betoogde dat de ontwikke
ling van Sluis alleen maar wordt ge
remd door een tekort aan bouwvo
lume. De middenstand van dit wel
varend stadje heeft naar zijn mening
een internationale positie veroverd.
Het mentaliteitsverschil tussen de
bewoners van Sluis en Aardenburg
noemde hij te groot om samen te
kunnen gaan. „Aardenburg is or
Oost-Vlaanderen, Sluis op West
Vlaanderen georiënteerd", betoogde
hij. Als Sluis dan toch groter ge
maakt moet worden, dan moet aie
uitbreiding maar in noordelijke rich
ting worden gezocht", zei hij.
Aanhangsel
„OPRUIMING GEMEENTEN
ZONDER MOTIVERING"
Er zijn harde woorden gevallen en
krasse uitspraken gedaan, dins
dagavond in de statige raadzaal
van het beroemde Sluise Belfort.
Woorden en uitspraken die nog
eens heel duidelijk onderstreepten
dat de gemeenteraad van Sluis een
samengaan met de buurgemeente
Aardenbnrg als onaanvaardbaar
beschouwt.
Voor het forum van een kleine honderd
Sluizenaren op de publieke tribune, be
toogden de verschillende fractieleiders
in vele bewoordingen, dat Sluis best in
staat is zijn eigen boontjes te doppen
en dat de samenvoeging met een andere
gemeente bepaald niet kan leiden tot
een verhoging van de bestuurskracht.
In een samenvatting zei burgemeester
P. F. van Hootegem het te betreuren dat
een bepaald dagblad de acties in Sluis
had beschreven als een gevecht voor
een toch al verloren zaak. Voorts zei
hij de indruk te hebben gekregen dat
men in Den Haag ook in die zir. denkt.
Zijns inziens gaan de hogere instanties
uit van de stelling dat zo veel mogelijk De P.v.d.A.-woordvoerder J. P. J. Wage
gemeenten moeten worden opgeruimd [dacht dat in heel de roemrijke
En dat de toelichting op dat voorneniec i denis van Sluis nooit zo'n be
een verhaal is geworden zonder enige raadsvergadering heeft plaatsgevoni
motivering. Met het door on3 reeds dan die van dinsdagavond. .Er hangt
De kleine, even buiten Gapinge ge
legen begraafplaats, ivaar maan
dagmiddag het stoffelijk overschot
van Zeelands commissaris der ko
ningin, jhr. mr. A. F. C. de Casem-
broot ter aarde is besteld, is in een
bloementuin herschapen. Vele tien
tallen kransen en bloemstukken ge
ven de plaats aan. waar zich de
laatste rustplaats van de Zeeuwse
bewindsman bevindt. Op de foto:
het door vele bloemen gemarkeerde
pad, dat naar het graf leidt.
(Foto P.Z.C.)
P.J.G. en C.P.J. op
excursie naar Den Haag
Dezer dagen maakten de P.J.G. en C.P.J.
een excursie naar Den Haag. Er werd
een bezoek gebracht aan de Eerste en
Tweede Kamer, dit om een indruk te
krijgen v d werkwijze van onze Volks
vertegenwoordiging. De Eerste Kamer
was juist in zitting bijeen voor de be
handeling van de Sehelde-Rijnverbin-
dlng. Ook de ridderzaal werd bezichtigd.
De excursie werd mogelijk gemaakt door
de financiële medewerking van de streek-
verbeteringscommissie.
Burgemeester mr. ,1. Dryber vnn Mid
delburg heeft ln verband met het
overiyuen van de commissaris der ko
ningin in Zeeland een telegram ont
vangen van generaal E. Hakewill
Smith, de commandant van de 53ste
Lowland Divisie tydens de bevrijding
van Walcheren. De generaal, die mo
menteel ln Llesbeekcape in Zuid-
Afrika vertoeft, telegrafeerde daar
vandaan:
„Please convey all people Zeeland
great sorrow in their loss. Much
regret inability be present today,
Hakewill Smith".
De generaal verzocht dus de burge
meester aan de gehele bevolking van
Zeeland zijn groot leedwezen over te
brengen met het verlies van haar
commissaris. Het speet generaal
Hakewill Smith zeer, dat het hem
onmogelijk was om tijdens de begra
fenis van de commissaris aanwezig
te zijn.
Nader vernemen wij nog, dat bij de
rouwdienst in de Nieuwe Kerk te
Middelburg ter nagedachtenis van
mr. A. F. C. de Casembroot ook de
ambassadeurs van Noorwegen en
Frankrijk aanwezig waren. De
Noorse ambassadeur Otto Kildal zond
twee kransen, een van de ambassa
de en een van Noorse militaire vrien
den van de commissaris der koningin.
De Franse ambassadeur Le Conté de
Crouy-Chanel was vergezeld van de
militaire Franse attaché en le presi
dent du Souvenir Francais, de heer
Van 't Hof uit Rotterdam. Voorts was
voor het 171e (Franse) regiment in
fanterie graaf de Chambure uit Ber
gen op Zoom aanwezig.
De raad van Znamslag heeft dinsdag
avond opnieuw geprotesteerd tegen het
voornemen van Gedeputeerde Staten van
Zeeland om Zaamslag bij een komende
gemeenteiyke herindeling op te delen
tussen Terneuzen en Axel. Alle vijf
fractieleiders toonden zich een voor
stander van een zelfstandig Zaamslag,
dat naar hun mening als woongemeen-
te best zijn partijtje zou kunnen meebla-
zen in het concert van de aangrenzende
industriegemeenten. De raad schaarde
zich achter b. en w„ dat in een uitvoe
rige brief aan G.S. protesteert tegen de
voorgenomen plannen.
De V.V-D.-woordvoerder A. J. Herdink
had in het ontwerp geen enkel argument
voor samenvoeging van Sluis en Aar
denburg kunnen vinden dat hem kon
overtuigen. Hij zei te verwachten dat
by een samenvoeging „Sluis een aan
hangsel van Aardenbnrg zou worden'
terwijl volgens hem geen zinnig
VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. 15 BIJ MIEIE. GOUDSESINGEL 92. ROTTERDAM.
de de raad meer voor annexatie door
Vlisslngen dan door Middelburg,
waar men verwachtte „slechts een
vergeten en bevroren uithoek te zul
len worden". De raad van Vlisslngen
was voor indeling bij Vlisslngen, de
raden van Middelburg en Arnemui-
den gingen akkoord met de wijziging,
zoals voorgesteld in het gewijzigde
wetsontwerp: opheffing van de ge
meente en verdeling van het gebied
over Middelburg (grootste deel) eu
Vlissingen (kuststrook).
In overleg met Arnemuiden is nu in
het ontwerp tevens de buurtschap
Oudedorp aan Middelburg toegedacht.
wanneer de dubbelstadsgedachte tus
sen deze twee groeit. De tijd zal ove
rigens moeten leren, zo zegt de be
windsman. in welke mate gemeen
schappelijke regelingen tussen Vlis
slngen, Souburg en Middelburg van
nut kunnen zijn.
Het voorstel tot toevoeging van Rit
them aan Vlissingen is volgens de
minister primair ingegeven door de
(komende) behoefte aan verruiming
van het Vlissingse werkgebied. Vlis
singen staan praktisch geen andere
mogelijkheden ten dienste. Door de
ze toevoeging en de ontwikkeling van
het Sloegebied via een toekomstig
..havenschap Vlissingen-Oost" kan in
dit gebied een evenwichtige situatie
ontstaan, aldus de memorie.
Over het lot van de gemeente Oost
en West-Souburg zegt de bewindsman
lang in twijfel te hebben gestaan, te
meer omdat gedeputeerden ten tijde
van de voorbereiding van liet wets
ontwerp sterk op toevoeging van Sou
burg aan Vlissingen hébben aange
drongen en dat trouwens nog doen.
Do minister verheelt niet, dat de be
slissing ten gunste van de handha
ving van de zelfstandigheid voor hem
„een dubbeltje op zijn kant" geweest
Eigenlijk moesten hebben
gedeputeerden van Zeeland hem
gezegd Vlissingen, Middel
burg, Oost- en West-Souburg,
Nieuw- en Sint-Joosland en Rit
them in het belang van een har
monische ontwikkeling worden
samengevoegd tot één gemeen
te van ongeveer 65.00 inwoners,
maar daarvoor zagen zij in de
diverse eventuele componenten,
met name Vlissingen en Middel
burg nog een te groot verschil
van karakter. De minister zag
in zo'n samenvoeging veel goeds,
masr naar zijn mening zou
waarschijnlijk nog meer kwaad
worden gesticht. Zeeland is im
mers een provincie van kleine
gemeenten: de verhoudingen
zouden door de vorming van een
supergemeente ingrijpend wor
den verstoord.
De vorming van deze grote ge
meente vooralsnog niet mogelijk
achtend, waren gedeputeerden
voorstanders van een sterke ge
meente Vlissingen en een sterke
gemeente Middelburg de eer
ste daartoe uitgebreid met het
gebied van Ritthem, Koudekerke
en Oost- en West-Souburg, de
tweede met St.-Laurens en Nieuw
en Sint Joosland.
In het nieuwe ontwerp zyn nog enige
kleine wijzigingen opgenomen. Zo zal
de kleine buurtschap Boudewynsker-
ke, dat thans tot de gemeente Zou-
tolaiule behoort, niet naar de gemeen
te VVestkapelle overgaan maar wor
den toegevoegd aan de nieuwe ge
meente Valkenisse. Onder andere is
hierop van kerkelyke zyde aange
drongen. Mede een rol heeft ge
speeld de overweging, dat Boude-
wynskerke met het nabye Snabbel-
dorp een historisch gegroeide een
heid is waarvan de bevolking over
wegend op Zoutelande (nieuwe ge
meente Valkenisse) is georiënteerd.
De minister zet In z(Jn memorie
voorts uiteen hoe de gedachte van
een samenvoeging van Veere, Vrou
wenpolder en Serooskcrke
de bestaande gemeente Veere
was uitgegaan. Dat was echter in de
tijd. dat van het afdammen van het
Veerse Gat nog geen sprake was en
er voor het stadje geen enkele aan
leiding bestond opgenomen tc wor
den in een groter geheel. Eerst de
dam bracht de aanleiding tot een sa
mengaan met Vrouwenpolder. Nog
weer later met de opkomst van
de watersport o.a. werd duidelijk
dat naar nog verdere versterking
diende te worden gestreefd. Veere en
Vrouwenpolder samen zouden im
mers nauwelijks 2000 inwoners sterk
zijn. Met Serooskerke erbij komt men
af op 3900. De minister verwacht, dat
het toch al verzwakte onderscheid
tussen een stedelijk Veere, een re
creatief Vrouwenpolder en een agra
risch Serooskerke over enkele jaren
nauwelijks meer zal zijn te bespeu-
Hy erkent intussen dat de nieuwe
constellatie in de marge het nadeel
meebrengt van een relatief zwak
nieuw Mariekerke, waaraan Seroos
kerke nu ontvalt. Men moet dit ech
ter nemen tegenover het voordeel van
een sterk (nieuw) Veere, meent hy.
Onaangetast blijft de zelfstandigheid
van Westkapelle en de minister
is het wat dit betreft geheel met Ge
deputeerde Staten eens. De gemeen
te heeft een geheel eigen karakter
die door de ingrijpende naoorlogse
ontwikkeling nauwelijks is beroerd
geworden. De minister acht het niet
onwaarschijnlijk dat na verloop van
langere tijd het onderscheid tussen
Westkapelle. Arnemuiden en andere
dorpen op Walcheren zal vervagen.
Dan moet misschien opnieuw worden
gedacht over opname van de gemeen
te in een groter bestuurlijk verband.
Vooralsnog ziet de minister daartoe
geen aanleiding.
De minister wil aan de raad van de
dige Veere zal vergaderen: hij geeft
toe dat de zekerheid op dit punt het
stadje Veere ontvalt. Maar. zo troost
hij, het historische bouwwerk zal
toch echt niet aan verwaarlozing ten
prooi vallen. Het was hem overigens
gebleken dat de minister van o. k. en
w. en staatssecretaris Van de Laar
zich op dit punt wel zorgen maakten.
Gedeputeerde Staten hebben hem, zo
verklaart de minister, thans medege
deeld, dat zij na nadere overweging
het voorstel van de minister voor sa
menvoeging van de drie gemeenten
tot één nieuwe gemeente Veere steu
nen en dat zij een wijziging hierin
ongewenst achten.
Voor wat Domburg betreft behan
delt de minister in zijn memorie van
antwoord de in het voorlopig verslag
gesuggereerde mogelykheid Vrouwen
polder zodanig te verdelen dat het
gebied ten westen van de Deltadam
bij Domburg en het gebied ten oosten
bij Veere zou worden ingedeeld. De
minister ziet daartegen een aantal
bezwaren: men kan nu eenmaal duin
en strandrecreatie niet los zien van
watersportrecreatie. Juist het aan
trekkelijke en unieke van de si
tuatie ter plaatse acht de minister
het afwisselend karakter van de mo
gelijkheden, terwql de onderlinge af
standen er slechts gering zyn.
De minister is wel met het provin
ciaal bestuur van mening dat in we
zen Vlissingen, Souburg en Ritthem
een samenhangend (toekomstig)
woon- en werkgebied vormen, maar
hij kan niet inzien dat de Souburgse
zelfstandigheid terwille van een Vlis-
sings ruimtegebrek moet worden op
geofferd: Vlissingen krygt voldoende
ruimte. Souburg is krachtig en ge
zond en naar inwonertal nu al de
vijfde gemeente van Zeeland, voor
velen kan de aantrekkelijkheid van
het wonen in Souburg juist gelegen
zijn in de omstandigheid dat het een
zelfstandige gemeente is. De minister
erkent gaarne dat Souburg in het
bevorderen van de woonfunctie van
de gemeente veel en goed werk heeft
verricht en hij ziet ook in de toe
komst de woningbouw in een zelf
standig Souburg met vertrouwen in
goede handen. Mogelijk kan de zelf
standige gemeente zelfs haar diensten
bewijzen aan haar grote naburen.
De minister zou het ln stryd vinden
met een duidelijk zichtbare ontwikke
ling wanneer het duin- en strandge-
bied van Vrouwenpolder bestuurlijk
van het watersportgebied op en rond
het Veerse Meer en het stadje Vee
re gescheiden zou worden gehouden.
Een tweede bezwaar acht de bewinds
man, dat een grens bij de Deltadam
Vrouwenpolder in tweeën zou delen,
een derde dat men voor zo'n grens
ook een beloop in het achterland zou
moeten vinden, hetgeen niet zo een
voudig is. De minister ontraadt mede
op grond van de overweging dat een
zo sterk mogelijke (nieuwe) gemeen
te Veere van groot belang is, een
grens nabij de dam. Gedeputeerden
zijn het trouwens met hem eens, dat
op dit punt in het ontwerp geen wij
zigingen moeten worden aangebracht.
Een aparte bespreking wijdt de mi
nister in zijn memorie aan de nieuwe
gemeente Mariekerke, die niet veel
sterker dan 2500 inwoners zal zijn.
Hij heeft gespeeld met de gedachte
van toedeling van het middengebied
van Walcheren aan de kustgemeen-
ten; misschien zal ooit blijken, zo
stelt hij, dat dit verstandiger zou zijn
geweest, maar de tijd is er vooralsnog
niet rijp voor.
Versterking van Mariekerke een
wens die hij mét het provinciaal be
stuur wel heeft gekoesterd had
(nu St.-Laurens naar Middelburg
ging) alleen ten koste van Nieuw-
Veere kunnen gaan. Dit acht de be
windsman onwenselijk, zowel omwille
van Veere als vanuit de gedachte
dat Midden-Walcheren minder by de
recreatieve ontwikkeling is betrok
ken dan het omringende deel van het
eiland. Maar zo stelt de minister
wat niet is kan komen, en dan zou
men de situatie van Mariekerke op
nieuw moeten bezien.
kan geloven dat dan het verzorgwgsneil
van het huidige Sluis gehandhaafd kan
blijven. Dat huidige
Sluis gehandhaafc
«luis noemde hy
visitekaartje voor Nederland, een
begrip bij de Belgen en met een bekend
heid tot in Noord-Frankryk en Enge
land. Sluis en Aardenburg zullen gerust
ip^Tn'rien'kT weI ln v*«de naast elkaar kunnen blij-
- aen.l-1 leven, zo besloot de heer Herdink.
gepubliceerde preadvies van b.
w. gingen alle raadsleden akkoord.
.eeuwse
Vogels
,fir was eens...", fluistert een col
lega mij in, als ik moeizaam zit
te peinzen over een begin dat
zoals ieder begin dagelijks weer
moeilijk is van dit praatje.
Dus: Er icas eens een man, die-
dacht dat hij de wijsheid in pacht
had. Zo lopen er meer rond, vo
gels van allerlei pluimage, die
slechts één ding gemeen hebben,
ze zijn vaak erg storend voor
hun omgeving.
Onlangs was er nog zo iemand in
Middelburg. Hij stond te praten
met zijn buurman, toen er aan de
overkant van de straat drie me
rels neerstreken.
„Nou vertel me maar eens, wat
zijn dat voor vogels 1" zei hij.
Hij had echter buiten buurman ge
rekend, die van vogels het een en
ander afwist. Een mooie gelegen
heid om hem eens wel bij de neus
te nemen.
„Ja", sprak buurman dus, „iIe ben
geen ornitoloog, maar ik denk dat
het eksters zijn, of Vlaamse gaai
en, dat is wat moeilijk te zien".
De man draaide zich, met het be
gin van hoongelach op zijn ge
zicht, naar een jongetje dat even
verderop stond.
„Hé joh, vertel jij me eens: wat
ztjn dat voor vogels f"
Het jongetje had iets van het ge
sprek opgevangen en antwoordde
dus braaf
.Jüksters, meneer".
Waarop de betweter haastig en
wat verward zijn weg vervolgde,
voor het eerst van zijn leven aan
zichzelf twijfelend.
een zwaard boven het hoofd en
ons treft dan zijn wij verloren",
de heer Wage. Een samenvoeging met
Aardenburg zei hij als noodlottig te be
schouwen. Volgens hem hebben de ont
werpers in het geheel geen rekening
gehouden met de bijzondere plaats die
Sluis inneemt in de rij van Nederland
se gemeenten.
Voor de motieven van Gedeputeerde Sta
ten kon hij weinig waardering opbren
gen. „Ik vraag me af of een combinatie
Wethouder J. H. Gevaert (k.v.p.) acht
te het bewezen dat men zich over Sluis
geen zorgen behoeft te maken. „Sluis
vertrouwt er ook op dat men van deze
herindeling geen spelletje van planolo
gen en lyntjestrekkers gaal maken",
merkte hij op. Overigens zei hy aan de
einduitslag niet te twijfelen.
E.H.B.O.-WEDSTRIJDEN
ZATERDAG IN WESTDORPE
Zaterdagmiddag 20 februari a.s. worden
de jaarlijkse wedstryden georganiseerd
van het district Zeeland der r.-k. K.II.B.
O. De wedstrijden vinden plaats in het
verenigingsgebouw „Concordia" te
Westdorpe, waar de plaatselijke afdeling
„St.-Raphaël" de organisatie in handen
heeft.
De ontmoeting van de diverse verenigin
gen a.s. zaterdag wordt bedoeld om el
kaar te laten zien hoe men het zal doen
als werkelijk hulp geboden moet worden.
Na afloop van de demonstraties zal men
van gedachten wisselen over de vraag,
welke behandeling de beste was. In ver
band met haar 15-jarig bestaan wil de
afdeling Westdorpe deze wedstrijden zo
goed mogelijk organiseren. Men zal kun-
rekenen op een vlotte en goede ont
vangst. „St.-Raphaël" vertrouwt er op.
dat het samenzijn op 20 februari een
waardig optreden naar buiten van de
E.H.B.O. zal zijn.
De wedstrijden zyn voor iederen toegan
kelijk. Voor de best geplaatsten worden
fraaie bekers en medailles beschikbaar
gesteld als herinnering aan deze wed
strijden.
AUTO'S SNELLER NAAR OPSTELTERREINEN
Ged. Staten van Zeeland heb
ben hun goedkeuring gehecht
aan enkele kleine reorganisa
ties, die per 1 maart a.s. bij de
provinciale stoombootdiensten
in Zeeland zullen worden inge
voerd. Doel hiervan is een snel
lere doorstroming mogelijk te
maken van motorvoertuigen
naar de opstelterreinen. De vol
gende maatregelen zullen per 1
maart a.s. worden genomen.
aan de loketten zullen bij
kaartjesverkoop, geen vreem
de valuta meer in ontvangst
worden genomen,
de verkoop van kaartjes en
de daaropvolgende controle
(nu door twee man) zal door
één man ter hand worden ge
nomen: de iokettist. Dit bete
kent, dat de vrijkomende con
troleman kan worden inge
schakeld bij de verkoop van
kaartjes. Hij komt in een
apart hokje te zitten, zodat
men zonder personeelsuit
breiding bij de veerdiensten
een tweede kaartjes verkoop-
en controlepunt kan inrich
ten,
de 20-vaarten boekjes wor
den uit de roulatie genomen.
Inplaats daarvan kunnen de
automobilisten een 20-vaar-
tenkaart aanschaffen. Voor
het personenvervoer komt er
een 10-vaarten kaart.
het vervoer van vracht zal
worden beperkt. Maximaal
zal 50 kilo kunnen worden
verzonden. Alleen franco-zen
dingen worden toegelaten.
Deze mededelingen deed gistermor
gen de directeur van de provinciale
stoombootdiensten in Zeeland mr. J.
L. Nieuwenhuis tijdens een bijeen
komst met persvertegenwoordigers in
het gebouw van de P.S.D. te Vlissin
gen.
De thans aangekondigde maatregelen
waren, zo zei mr. Nieuwenhuis, nood
zakelijk geworden, omdat het verkeer
op de veren steeds toeneemt. Het af-
een toenemende drukte hebben de af
gelopen zomer met name enkele klei
ne moeilijkheden een steeds grotere
vorm aangenomen. Het gaat er bij
het in de vaart leggen van drie veer
boten om. dat de veerpleinen zo snel
mogelijk leeg worden gemaakt. In
de zomer van 1964 is het meer dan
eens voorgekomen, dat de veerboot
moest afvaren als er vóór de loketten
nog auto's stonden te wachten. In het
bijzonder betrof het buitenlanders, die
in vreemde valuta betaalden. Als ge
volg van taalmoeilijkheden duurde
het vaak langer dan gebruikelijk voor
de kaartjesverkoper de buitenlandse
automobilisten van een kaartje had
voorzien. Zowel van de zijde van de
toeristen als van het personeel zelf
zijn klachten binnengekomen.
„Teneinde een goede en vlotte gang
van zaken te bevorderen is besloten
met Ingang van 1 maart geen vreemd
geld meer te accepteren", zei de heer
Nieuvvenhnis ervan. Hiervan is mede
deling gedaan aan de provinciale
V.V.V., de A.N.V.V., de K.N.A.C., de
A.N.W.B., busondernemingen, V.V.
V.'s in Belgisch Vlaanderen enz. „In
het begin zal de regeling soepel wer
ken", verzekerde de heer Nieuwen
huis, die voorts verklaarde, dat Ged.
Staten deze beslissing noodgedwon
gen hebben genomen. Men is er zich
van bewust, dat een bepaalde service
aan toeristen thans komt te verval
len.
Verband houdende met het probleem
van een snelle doorvoer van de auto's
is voorts besloten in Vlissingen, Bres-
kens en Kruiningen (Perkpolder ult-
fiezonderd) de kaartverkoop en -con-
role te concentreren. Op het ogen
blik is het zo, dat men in één ver
koophuisje zyn kaartje koopt, dat een
paar meter verder door een andere
man wordt afgescheurd. Met Ingang
van 1 maart a.s. zullen alle motor
voertuigen bij het verkoophokje moe
ten stoppen, omdat de man van de
•erkoop ook de controle op zich zul
nemen, ongeacht of de automobilist
al is voorzien van een vaartenboekje
(kaart).
De vrijkomende controleman zal ln
een tweede verkoophuisje komen, dat
geopend zal zijn van ongeveer half
acht 's morgens tot hal? zeven 's
avonds, op drukke dagen later ge
opend. Dit houdt dus in, dat op de
drukste uren van de dag permanent
twee verkoop- en controlepunten in
dienst zijn, waardoor men de stroom
van voertuigen sneller verwacht tc
verwerken.
Na-controle zal op het veerpleln
plaatsvinden.
Winst kan volgens de stoombootdien-
sten ook opleveren het in gebruik ne
men van nieuwe 20-vaartenkaarten,
inplaats van de oude 20-vaartenboek-
jes. De kaarten zullen van een dag-
stempel worden voorzien, hetgeen
heel wat vlugger zal gaan dan het
thans wat omslachtige zoeken naar
en afscheuren van een coupon uit het
vaartenboekje. Ook deze maatregel
zal, naar de heer Nieuwenhuis op
merkte, het opstelterrein sneller doen
vollopen. Tienvaartenkaarlen komen
er voor personen, hoewel de oude
hoekjes In gebruik blijven met het
oog op niitobusrcizigers, die in groe
pen reizen.
De 20- en lü-vaartenkaarten krijgen
een handig portefeuilleformaat.
In het geheel van maatregelen de
doorstroming van auto's sneller te
doen verlopen, zal het vrachtvervoer
worden beperkt. De heer Nieuwen
huis verklaarde, dat met name het
vrachtvervoer op het veer Vlissin-
gen-Breskens een vrij grote omvang
neeft. Niet zelden komt het voor,
dat 40 kisten vis worden aangeboden.
Zulke hoeveelheden zullen na 1 maart
niet meer worden geaccepteerd. Men
gaat het goederenaanbod beperken
tot 50 kg per zending. Alleen franco
zendingen worden aangenomen, ondei
rembours verzenden doen de stoom
bootdiensten niet meer. „Dit alles
past thans niet meer bij een bedrijf
als de provinciale bootdiensten", be
toogde mr. Nieuwenhuis. „Het is een
belasting, die alleen te handhaven is
als we tot personeelsuitbreiding zou
den overgaan"
Ook de tarieven worden gewijzigd;
f 1,van 0 tot 15 kg en 1,50 van
15 tot 50 kg. In vergelijking met de
huidige tarieven voor sommige een
kleine verlaging.
Ken nieuwe zégel van 50 cent zal
de oude zegels gaan vervangen. Het
is mogelyk de hootzegels in voorraad
te kopen, zodat men niet meer eerst
naar het kantoor van de agent moet
om de vaarkostcn tc voldoen.
Tijdens de persconferentie deelde mr
Nieuwenhuis desgevraagd mede, dat
er deze zomer wellicht weer 7 afvaar
ten van de showboot uit Breskens
en 5 uit Vlissingen zullen plaatsvin
den. Voorts, dat de zomerdienstrege-
ling ingaat 30 mei a.s.
In het vorige ontwerp ten slotte was
voorgesteld, dat de leden van de nieu
we gemeenteraden van Domburg,
Mariekerke, Valkenisse en Veere en
van de bestaande gemeenten Middel
burg, Oost- en West-Souburg en
Vlissingen met hun wethouders zit
ting zouden hebben tot de eerste dins
dag ln september 1966. Het gewijzig
de ontwerp heeft deze termijn ver
lengd tot 1970.
De nieuwe veerboot van de prin-
sesseklasse op de dienst Vlissln-
gen-Breskens, de „Prinses Mar
griet" krijgt vterbladige schroe
ven, waardoor, naar men ver
wacht, de voor de bemanning en
passagiers onaangename trilling
tot het verleden zal behoren.
Degenen, die de afgelopen maan
den met de „Margriet" een over
tocht hebben gemaakt, zal het zijn
opgevallen, dat het schip tijdens
de vaart op een vreemde wijze
trilt. Kopjes en schoteltjes staan
te rinkelen op de tafel en alle los
se onderdelen en onderdeeltjes
trillen lustig mee. Zelfs was het
zo. dat leidingen in de machine
kamer na verloop van t(Jd als lu
cifers afknapten.
De oorzaak hiervan is. zo ver
klaarde de directeur van de Pro
vinciale Stoombootdiensten in
Zeeland, mr. J. L. Nieuwenhuis
gistermorgen tijdens een perscon
ferentie, dat de drlebladige schroe
ven (vóór en achter) als gevolg
van meerdere snelheid de „Mar
griet" is 0,2 myi per uur sneller
dan de beide andere boten uit de
prinsseseklasse trilling veroor
zaken. Men kan dit ondervangen
door de driebladige schroef te ver
vangen door een vlierbladige, zon
der dat de maximumsnelheid daar
onder lijdt. Inmiddels is al één
vierbladige schroef aangebracht,
spoedig zal de tweede volgen.
NOORDOOSTELIJKE WIND
Wolkenvelden, afgewisseld door enkele
opklaringen. Op de meeste plaatsen
droog weer. Zwakke tot matige wind
tussen noord en noordoost. Middagtem-
peraturen enkele graden boven het
vriespunt.
ZON EN MAAN.
18 februari
Zon op 07.50 onder 17.39
Maan op 21.17 onder 09.20