j RENAULT»!—1 WAVERIJN RlJKSDIENST WEGVERKEER: de daf Pony KEUREN VOOR VEILIGHEID Aantal personenauto's in tien jaar verdrievoudigd AUTOMOBIELBEDRIJF „DE TOEKOMST" RENAULT R8 MAJOR VAUXHALL VIVA GM I AANRIJDING...? 18 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 17 FEBRUARI 1965 IN ZEELAND In een pand op de hoek Bier- kaai-Be!linkstraat te Middel burg is de Rijksdienst voor het Wegverkeer gevestigd. De dienst in Zeeland telt drie tech nische ambtenaren, die de con trole uitoefenen op de veiligheid van een aanzienlijk deel van het wegverkeer. Autobussen, vrachtauto's, taxi's, benzineau to's moeten namelijk periodiek aan een keuring door de dienst worden onderworpen. Do ryitsdienst verricht sedert het ontstaan in 1937 de periodieke keu ring van autobussen en huurauto's (taxi's) en sedert de bevrijding ook die van vrachtauto's voor groepsver- voer, mits ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen buiten de bestuurders. De keuringen geschie den volgens de wet autovervoer per sonen en volgens de daarnaast van wege de directeur van de dienst ver- s (rek te keur in gs voorschriften By de bevrijding telde Zeeland nog maar 14 bruikbaar te maken auto bussen. Dit aantal kon slechts moei zaam worden aangevuld en om het personenvervoer weer op gang te kunnen brengen deden toen de vrachtauto's ingericht voor personen vervoer zowel voor de lijndiensten als voor personeelsvervoer hun intrede. Na enkele jaren steeg het aantal „echte" autobussen weer en daalde het aantal vrachtauto-bussen in ge lijke mate. zodat in het rampjaar 1953 het district Zeeland al weer een 200 autobussen telde. Toch zijn de vrachtauto-bussen er nog niet helemaal uit. Het aantal voor groepsvervoer goedgekeurde vrachtauto's blijft vrij constant, ruim 50. Deze voertuigen dienen hoofdza kelijk nog voor het vervoer van ei gen personeel naar werkobjecten en voor het vervoer van minder-validen naar hun werkplaatsen. Met de huurauto's ofte wel de taxi's was het na de bevrijding niet veel beter gesteld. Ook hier was nog slechts een bedroevend restant over gebleven, dat aanvankelijk door toe wijzing van overheidswege (de auto's waren op de bon) kon worden aange vuld, totdat men in 1950 weer een eigen keuze kon doen uit de talrijke merken. Thans bedraagt het aantal huurauto's omstreeks 250 stuks. Behalve de periodieke keuring van autobussen en huurauto's, die tot 1952 per drie maanden plaats vonden maar sindsdien halfjaarlijks, verricht de Rijksdienst voor het Wegverkeer sedert 1957 ook de periodieke keu ringen van benzinewagens, en sedert het vorige jaar de jaarlijkse keurin gen van motorrijtuigen die voor het vervoer van ontplofbare stoffen wor den gebruikt. Kentekenbewijs Sedert de invoering in 1950 van de nieuwe wegenverkeerswet is het ar beidsveld van de ambtenaren van de dienst nog enorm vergroot. Do dienst werd toen namelyk ook belast met de afgifte van de nieuwe kentekenbewij zen. Voor bepaalde categorieën mo torrijtuigen geschiedt de afgifte van een kentekenbewijs pas nadat de dienst heeft onderzocht of het voer tuig aan de by de wet gestelde eisen voldoet. En die eisen zijn talrjjk. Zy betreffen onder meer de nieuwe vrachtauto's en voorts een grote hoe veelheid tweedehandsvoertulgen, die uit het buitenland worden inge voerd. Hoewel de eisen, die aan deze perso nenauto's worden gesteld iets lager zijn dan die voor de huurauto's, zijn ze toch van dien aard. dat het onder zoek in het algemeen nogal „streng" wordt genoemd. De dienst acht dit nodig omdat aan de veiligheidseisen niet mag worden getornd en omdat men deze auto's slechts éénmaal on der handen krijgt. Was er aanvanke lijk nog al eens sprake van „kneus jes" op dit terrein, thans worden uit sluitend betere en jongere wagens voor keuring aangeboden. Moest de dienst vroeger nog wel eens adviseren geen kentekenbewijs af te geven, thans behoort dit tot de hoge uitzon deringen. Anders is het gesteld met de tweede- of meerdere hands op de automark ten verhandelde auto's, die na legaal nieuw te zjjn ingevoerd het land nim mer meer hebben verlaten. Deze ook grote categorie komt niet onder ogen van de ambtenaren van de dienst, als zij van eigenaar verwisseld, hoewel daar toch ook wel zeer slechte wa gens by zitten. Wat dat betreft zyn de omringende landen ons voor. Daar bestaat de verplichte keuring voor alle voertuigen die ouder dan een be paald aantal jaren zijn. myn van goedkeuring met een half jaar verlengd, hetgeen wordt aange tekend in een keuringsbewijs, een do cument, dat de bestuurder tijdens een rit by zich moet hebben. Wanneer een enkele maal de resultaten onvoldoen de zijn, volgt eerst een her- of con trolekeuring; de goedkeuringster- myn wordt pas dan verlengd nadat de voorgeschreven herstellingen zijn uit gevoerd. De rembeproeving geschiedt in Zee land door het nemen van een rijproef op de weg, waarbij dan tevens de wegligging en andere eigenschappen beoordeeld worden. Dank zy het zorg vuldig onderhoud, dat de Zeeuwse on dernemers over het algemeen aan hun materiaal plegen te geven, worden de bq de wet gestelde remvertragingen niet zelden overschreden. De dienst kan steeds op de medewerking reke nen van de ondernemingen ten aan zien van de van overheidswege aan hun materieel te stellen eisen, zodat de werkzaamheden van de dienst DAF heeft in opdracht van het Amerikaanse leger een licht ter reinvoertuigje met Variomatic aandrijving ontwikkeld, DAF Pony genaamd. Deze Pony is be doeld als een veelzijdig manusje van alles voor het transport van militaire uitrusting ook in het ruwste terrein. Dank zij het geringe gewicht en volume leent deze pony zich bui tengewoon goed voor transport op grote schaal per vliegtuig en het afwerpen per parachute. De pony kan stapvoets rijden met een minimum snelheid van 2.5 km en is ook aan de achterzijde te besturen en te bedienen. Hij kan gemakkelijk stijgingen van 60 overwinnen en tot 40 zijwaarts hellen. De waaddiepte door water of modder bedraagt 40 cm. Het personenauto-park in Zeeland is de laatste jaren aanmerkelijk uitgebreid. Van 1 augustus 1962 tot 1 augustus 1963 steeg het aan tal personenwagens van 16.723 tot 19.598. Wanneer men deze lijn doortrekt kan men gerust aannemen, dat er momenteel omstreeks 25.000 personenauto's in Zeeland zijn. Wanneer men het Zeeuwse personenauto-park over een langere periode beziet, komt men tot de ontdekking dat van 1 augustus 1953 tot 1 augustus 1963, dus in tien jaar er een toename is geweest van 350 procent. de 25.000 auto's Momenteel rond Wanneer men over de rijksweg van Middelburg naar Bergen op Zoom r(jdt krygt men al een indruk van een enorme toename van het verkeer. Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek tonen hoe groot die toename wel Is. Het C.B.S. stelt deze Keuringen Van 1946 af tot eind 1964 hebben de ambtenaren van het district Zeeland 30.600 kenrlngen van autobussen, huurauto's enz. uitgevoerd en boven dien sedert 1950 ln totaal 15.300 keu ringen van vrachtauto's en ingevoer de auto's. Dit alles Inclusief de her en controleonderzoeken. In totaal dus 46.000 keuringen, waarbij opgemerkt moet worden dat respectievelijk 15 en 25 procent na onderzoek moest terug komen voor her- of controleonder- De keuring betreft de remmen, stuur inrichting, verlichting, banden, mo tor, carrosserie, koppeling tussen trekauto en aanhangwagen of opleg ger, enz. Voor zover het de autobus sen en de huurauto's betreft en ook de benzlne-auto's en springstoffenver- voereenheden wordt Indien de keu- - ring bevredigend is verlopen, de ter- cyfers samen aan de hand van lijsten waarop alle in Nederland afgegeven kentekenbewijzen staan. Door deze lijsten te rubriceren verkrijgt men gegevens over provincies, rayons en de afzonderlijke plaatsen. De laatste gegevens, die bekend zijn, hebben betrekking op 1 augustus 1963. Op dat tijdstip waren er in Zeeland 27.790 motorrytuigen geregistreerd. Personenauto's vormden hiervan het grootste deel (19.598). Op de tweede plaats kwamen de bestelauto's met in totaal 2.446 stuks. Vrachtauto's bezat Zeeland 1928 stuks en trekkers (voertuigen zonder eigen laadvermo gen, exclusief landbouwtractoren75 stuks. Verder brandweerauto's, rei nigingsauto's, takelwagens en der- geTyke waren er 197 stuks terwijl er 292 bussen hun garage in Zeeland hadden. Motorrijwielen park over een periode van tien jaar in een beschouwing, dan blijkt dat het aantal vracht- en bestelauto's sa men is gestegen van 2642 stuks op 1 augustus 1953 tot 4374 op 1 au gustus 1963. Deze toename is ge leidelijk gegaan: 2995 stuks op 1 augustus, 1955 3217 stuks op 1 augustus 1957, 3610 stuks op 1 augustus 1959, en 4158 stuks op 1 augustus 1961. Het jaar daarop was er echter een daling opgetreden: op 1 augustus 1962 waren er in totaal 4035 bestel- en vrachtwagens gere gistreerd. Het aantal bussen heeft in het tijdvak van tien jaar in vergelij king met de personenauto's en de vracht- en bestelauto's een minder snelle groei doorgemaakt. Op 1 au gustus 1953 waren er 207 autobus sen. De volgende twee jaren liep dit aantal terug tot respectievelijk 204 en 197, maar op 1 augustus 1959 was een aantal van 258 bereikt. Op 1 augustus 1961 was dit 281 en op 1 augustus 1962 waren er 290 autobus- Om nog even terug te keren tot de personenauto's: op 1 augustus 1953 waren er dus 5464 van dergeiy'ke voertuigen in Zeeland geregistreerd. Op 1 augustus 1955 bedroeg dit aan tal 7767, op 1 augustus 1957: 9993, op 1 augustus 1959: 11.485 en op 1 augustus 1961 was een aantal van 14,354 bereikt. Voor het meer „sportieve" rijden op motoren en scooters blijkt in Zeeland nog altijd veel belangstelling te be staan. Op 1 augustus 1963 waren er in de provincie 2086 motorrijwielen en 1.117 scooters. Overigens is er by deze voertuigen de laatste jaren een daling opgetreden. Een piek werd bereikt in 1959 toen er 4063 „tweewielers" waren gere gistreerd, waarvan 974 scooters. Het jaar daarop steeg het aantal scooters tot 1095, maar het aantal motorrij- daalde met 517 tot 2517. Deze daling zette zich in 1962 voort en op 1 augustus 1962 waren er 2310 motor rijwielen ln Zeeland. Het aantal scoo ters was gestegen tot 1111. Werpt men het Zeeuwse voertuigen- De DAF-pony ia niet bang voor rul zand, vette klei en evenmin voor on diep waterwaar hij zojuist uit is ge komen, het land op. In het algemeen wordt hij bestuurd door een man „op de bok", maar hij kan ook stapvoets zijn eigen weg gaan, „gemend" door een man, die het stuurwiel los neemt, aan de achterkant bevestigt en er dan achteraan loopt. Rayons Interessant Is ook om de toename van het aantal personenauto's per rayon te bezien. Dan blijkt er in het rayon Vlissingen (het zuidelyk deel van Walcheren met Koudekerke en Souburg een zeer opmerkelijke toe name te zyn opgetreden. Op 1 augus tus 1953 waren er namelyk ln het rayon Vlissingen 364 personenauto's. Dit aantal was op 1 augustus 1963 gestegen tot 2037. Zuid-Beveland telde op 1 augustus 1963 een aantal van 1346 personen auto's: op 1 augustus 1963 bedroeg dit 4674. Het rayon Middelburg (ge heel Walcheren op het rayon Vlis singen na) bezat in 1953 in totaal 718 personenauto's. Dit aantal was in 1963 gestegen tot 2792. De sty ging in het rayon Terneuzen (Midden-Zeeuwsch-Vlaanderen) was: 780 in 1953 en 2662 in 1963. Tholen, dat in 1953 slechts 248 per sonenauto's telde, bezat er in 1963 897. St.-Philipsland telde 34 perso nenauto's in 1953 en 120 in 1963. Zeeuwsch-Vlaanderen telde op 1 augustus 1963 in totaal 720 vracht auto's, Zuid-Beveland 505, Walcheren 383, Noord-Beveland 44, Schouwen- Duiveland 155, Tholen 118 en St.- Philipsland 3. Zuid-Beveland bezat 108 autobussen in 1963, Zeeuwsch- Vlaanderen 91, Walcheren 66, Noord- Beveland 7, Schouwen-Duiveland 7 en Tholen 13 en St.-Philipsland geen. Op St.-Philipsland waren op 1 augus tus 1963 in totaal twee scooters en op Noord-Beveland achttien. Een van de keuringsambtenaren aan het werk onder een bus. Foto P.Z.C.) Van de Velde uw drukker Buick, Sabre de luxe Sedan Buick, Electra 225 Cadillac, De Ville Sedan Chevrolet, Bel Air Chevrolet, Chevelle 300 de Luxe Chevrolet, Corvair Monza Chevrolet, Impala Sport sedan Chevrolet, Sting Ray Chrysler, „300" Dodge, Coronet 440 Dodge, Polaro 880 Ford, Mustang hardtop Ford, Fairlone 4 d sedan Ford, Golaxie 500 Ford, Thunderbird hardtop Lincoln, Lincoln Continental Mercury, Comet Custom Oldsmobile, F 88 Plymouth, Barracuda Plymouth. Belvedere II sedan Plymouth, Fury III Pontiac, Tempest Airborn Pontiac, Parisienne 4 d. Sport Sedan Studebaker, Daytono Sedan Studebaker, Commander s C S E s- Z E O E E e-" s» 5 il 1 1 1 s 2 prijs/km i bij 30.000 <3 O. agens boven 14.000, 4910 8 213 SAE 9,0 8,8 175 4 1830 312 551 203 141 23.800,— 6570 8 319 SAE 190 4 2042 320 569 203 142 29.250,— 7021 8 340 SAE 10,5 185 4 2132 329 570 203 152 37.700,— 3770 6 142 SAE 8,5 150 4 1590 302 541 202 141 25,9 14.700,- 3770 6 142 SAE 8,5 4 1386 292 500 190 135 25,5 14.300- 2690 6 111 SAE 9,3 140 4 1157 274 466 177 130 - 15.400,- 4640 8 198 SAE 9,3 160 4 1717 302 541 202 141 18.350- 5356 8 243 SAE 10,5 250 2 1370 249 445 177 126 29 260,- 6767 8 395 SAE 10,0 4 315 554 202 141 29.350,— 3687 6 145 SAE 8,4 160 4 1510 297 518 190 141 16.075,- 6276 6 309 SAE 9,2 4 1865 307 539 200 145 21.900,- 4740 8 225 SAE 10,0 2 1195 274 461 173 130 16.600,- 4740 8 225 SAE 10,0 4 1325 295 504 187 142 5765 8 250 SAE 9,3 4 1600 302 533 196 141 6396 8 300 SAE 10,1 2 2109 287 522 196 133 6974 8 425 SAE 11,1 4 320 549 199 138 37.000,- 4740 8 200 SAE 9,3 4 1394 290 496 185 140 6960 8 289 SAE 8,3 8,8 180 4 1900 312 550 203 138 24.950,- 4474 8 180 SAE 4 269 478 178 137 17.900,- 3687 6 145 SAE 8,4 160 4 294 516 192 141 14.500,- 5211 8 233 SAE 9,0 4 302 531 198 144 18.500,- 3520 6 142 SAE 8,6 150 4 1427 292 524 186 137 - 14.900.- 4640 8 198 SAE 9,3 4 302 545 202 138 19.250,- 3177 6 120 SAE 8,5 4 1370 287 493 181 139 14.150- 4240 8 180 SAE 8,3 160 2 1434 227 480 182 139 17.400- 'n zuinige wagen topsnelheid llO km) I 1 (1:17) 'n laaggeprijsde wagen: OFF. RENAULT SUB-AGENT VOOR VLISSINGEN Een nieuw begrip op de Nederlandse wegen. Vraag vrijblijvend inlichtingen of proefrit bij GARAGE CENTRUM v. d. Vliet en Bak, Jacob Valckestraat 5, Goes, telefoon 5352. UW OFFICIËLE V.W. DEALER VOOR WALCHEREN GARAGE „DE BALJUW" N.V. VLISSINGEN - TEL. 01184-2133 MIDDELBURG - TEL. 01180-4522 Is beter gebittact Heeft betere chroom Gespoten met betere lak Daarom uiterst geschikt voor U. GARAGE CENTRUM Coosje Buskenstraat 123-181 Vlissingen - Telefoon 0118^-2866 rei»elt alles! Volledige afwikkeling van de schade. Dus geen zorgen Moffelen uitdeuken spulten door ervaren en geschoold personeel - Tel. (01180) 3504

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1965 | | pagina 18