j RENAULT»!—1
WAVERIJN
RlJKSDIENST WEGVERKEER: de daf Pony
KEUREN VOOR VEILIGHEID
Aantal personenauto's in
tien jaar verdrievoudigd
AUTOMOBIELBEDRIJF „DE TOEKOMST"
RENAULT R8 MAJOR
VAUXHALL VIVA
GM
I AANRIJDING...?
18
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 17 FEBRUARI 1965
IN ZEELAND
In een pand op de hoek Bier-
kaai-Be!linkstraat te Middel
burg is de Rijksdienst voor het
Wegverkeer gevestigd. De
dienst in Zeeland telt drie tech
nische ambtenaren, die de con
trole uitoefenen op de veiligheid
van een aanzienlijk deel van het
wegverkeer. Autobussen,
vrachtauto's, taxi's, benzineau
to's moeten namelijk periodiek
aan een keuring door de dienst
worden onderworpen.
Do ryitsdienst verricht sedert het
ontstaan in 1937 de periodieke keu
ring van autobussen en huurauto's
(taxi's) en sedert de bevrijding ook
die van vrachtauto's voor groepsver-
voer, mits ingericht voor het vervoer
van meer dan acht personen buiten de
bestuurders. De keuringen geschie
den volgens de wet autovervoer per
sonen en volgens de daarnaast van
wege de directeur van de dienst ver-
s (rek te keur in gs voorschriften
By de bevrijding telde Zeeland nog
maar 14 bruikbaar te maken auto
bussen. Dit aantal kon slechts moei
zaam worden aangevuld en om het
personenvervoer weer op gang te
kunnen brengen deden toen de
vrachtauto's ingericht voor personen
vervoer zowel voor de lijndiensten als
voor personeelsvervoer hun intrede.
Na enkele jaren steeg het aantal
„echte" autobussen weer en daalde
het aantal vrachtauto-bussen in ge
lijke mate. zodat in het rampjaar
1953 het district Zeeland al weer een
200 autobussen telde.
Toch zijn de vrachtauto-bussen er
nog niet helemaal uit. Het aantal
voor groepsvervoer goedgekeurde
vrachtauto's blijft vrij constant, ruim
50. Deze voertuigen dienen hoofdza
kelijk nog voor het vervoer van ei
gen personeel naar werkobjecten en
voor het vervoer van minder-validen
naar hun werkplaatsen.
Met de huurauto's ofte wel de taxi's
was het na de bevrijding niet veel
beter gesteld. Ook hier was nog
slechts een bedroevend restant over
gebleven, dat aanvankelijk door toe
wijzing van overheidswege (de auto's
waren op de bon) kon worden aange
vuld, totdat men in 1950 weer een
eigen keuze kon doen uit de talrijke
merken. Thans bedraagt het aantal
huurauto's omstreeks 250 stuks.
Behalve de periodieke keuring van
autobussen en huurauto's, die tot
1952 per drie maanden plaats vonden
maar sindsdien halfjaarlijks, verricht
de Rijksdienst voor het Wegverkeer
sedert 1957 ook de periodieke keu
ringen van benzinewagens, en sedert
het vorige jaar de jaarlijkse keurin
gen van motorrijtuigen die voor het
vervoer van ontplofbare stoffen wor
den gebruikt.
Kentekenbewijs
Sedert de invoering in 1950 van de
nieuwe wegenverkeerswet is het ar
beidsveld van de ambtenaren van de
dienst nog enorm vergroot. Do dienst
werd toen namelyk ook belast met de
afgifte van de nieuwe kentekenbewij
zen. Voor bepaalde categorieën mo
torrijtuigen geschiedt de afgifte van
een kentekenbewijs pas nadat de
dienst heeft onderzocht of het voer
tuig aan de by de wet gestelde eisen
voldoet. En die eisen zijn talrjjk. Zy
betreffen onder meer de nieuwe
vrachtauto's en voorts een grote hoe
veelheid tweedehandsvoertulgen,
die uit het buitenland worden inge
voerd.
Hoewel de eisen, die aan deze perso
nenauto's worden gesteld iets lager
zijn dan die voor de huurauto's, zijn
ze toch van dien aard. dat het onder
zoek in het algemeen nogal „streng"
wordt genoemd. De dienst acht dit
nodig omdat aan de veiligheidseisen
niet mag worden getornd en omdat
men deze auto's slechts éénmaal on
der handen krijgt. Was er aanvanke
lijk nog al eens sprake van „kneus
jes" op dit terrein, thans worden uit
sluitend betere en jongere wagens
voor keuring aangeboden. Moest de
dienst vroeger nog wel eens adviseren
geen kentekenbewijs af te geven,
thans behoort dit tot de hoge uitzon
deringen.
Anders is het gesteld met de tweede-
of meerdere hands op de automark
ten verhandelde auto's, die na legaal
nieuw te zjjn ingevoerd het land nim
mer meer hebben verlaten. Deze ook
grote categorie komt niet onder ogen
van de ambtenaren van de dienst, als
zij van eigenaar verwisseld, hoewel
daar toch ook wel zeer slechte wa
gens by zitten. Wat dat betreft zyn
de omringende landen ons voor. Daar
bestaat de verplichte keuring voor
alle voertuigen die ouder dan een be
paald aantal jaren zijn.
myn van goedkeuring met een half
jaar verlengd, hetgeen wordt aange
tekend in een keuringsbewijs, een do
cument, dat de bestuurder tijdens een
rit by zich moet hebben. Wanneer een
enkele maal de resultaten onvoldoen
de zijn, volgt eerst een her- of con
trolekeuring; de goedkeuringster-
myn wordt pas dan verlengd nadat de
voorgeschreven herstellingen zijn uit
gevoerd.
De rembeproeving geschiedt in Zee
land door het nemen van een rijproef
op de weg, waarbij dan tevens de
wegligging en andere eigenschappen
beoordeeld worden. Dank zy het zorg
vuldig onderhoud, dat de Zeeuwse on
dernemers over het algemeen aan hun
materiaal plegen te geven, worden de
bq de wet gestelde remvertragingen
niet zelden overschreden. De dienst
kan steeds op de medewerking reke
nen van de ondernemingen ten aan
zien van de van overheidswege aan
hun materieel te stellen eisen, zodat
de werkzaamheden van de dienst
DAF heeft in opdracht van het
Amerikaanse leger een licht ter
reinvoertuigje met Variomatic
aandrijving ontwikkeld, DAF
Pony genaamd. Deze Pony is be
doeld als een veelzijdig manusje
van alles voor het transport van
militaire uitrusting ook in het
ruwste terrein.
Dank zij het geringe gewicht en
volume leent deze pony zich bui
tengewoon goed voor transport
op grote schaal per vliegtuig en
het afwerpen per parachute. De
pony kan stapvoets rijden met
een minimum snelheid van 2.5
km en is ook aan de achterzijde
te besturen en te bedienen. Hij
kan gemakkelijk stijgingen van
60 overwinnen en tot 40
zijwaarts hellen. De waaddiepte
door water of modder bedraagt
40 cm.
Het personenauto-park in Zeeland is de laatste jaren aanmerkelijk
uitgebreid. Van 1 augustus 1962 tot 1 augustus 1963 steeg het aan
tal personenwagens van 16.723 tot 19.598. Wanneer men deze lijn
doortrekt kan men gerust aannemen, dat er momenteel omstreeks
25.000 personenauto's in Zeeland zijn. Wanneer men het Zeeuwse
personenauto-park over een langere periode beziet, komt men tot
de ontdekking dat van 1 augustus 1953 tot 1 augustus 1963, dus in
tien jaar er een toename is geweest van 350 procent.
de 25.000 auto's
Momenteel rond
Wanneer men over de rijksweg van
Middelburg naar Bergen op Zoom
r(jdt krygt men al een indruk van
een enorme toename van het verkeer.
Cijfers van het Centraal Bureau voor
de Statistiek tonen hoe groot die
toename wel Is. Het C.B.S. stelt deze
Keuringen
Van 1946 af tot eind 1964 hebben de
ambtenaren van het district Zeeland
30.600 kenrlngen van autobussen,
huurauto's enz. uitgevoerd en boven
dien sedert 1950 ln totaal 15.300 keu
ringen van vrachtauto's en ingevoer
de auto's. Dit alles Inclusief de her
en controleonderzoeken. In totaal dus
46.000 keuringen, waarbij opgemerkt
moet worden dat respectievelijk 15 en
25 procent na onderzoek moest terug
komen voor her- of controleonder-
De keuring betreft de remmen, stuur
inrichting, verlichting, banden, mo
tor, carrosserie, koppeling tussen
trekauto en aanhangwagen of opleg
ger, enz. Voor zover het de autobus
sen en de huurauto's betreft en ook de
benzlne-auto's en springstoffenver-
voereenheden wordt Indien de keu- -
ring bevredigend is verlopen, de ter-
cyfers samen aan de hand van lijsten
waarop alle in Nederland afgegeven
kentekenbewijzen staan. Door deze
lijsten te rubriceren verkrijgt men
gegevens over provincies, rayons en
de afzonderlijke plaatsen. De laatste
gegevens, die bekend zijn, hebben
betrekking op 1 augustus 1963.
Op dat tijdstip waren er in Zeeland
27.790 motorrytuigen geregistreerd.
Personenauto's vormden hiervan het
grootste deel (19.598). Op de tweede
plaats kwamen de bestelauto's met
in totaal 2.446 stuks. Vrachtauto's
bezat Zeeland 1928 stuks en trekkers
(voertuigen zonder eigen laadvermo
gen, exclusief landbouwtractoren75
stuks. Verder brandweerauto's, rei
nigingsauto's, takelwagens en der-
geTyke waren er 197 stuks terwijl er
292 bussen hun garage in Zeeland
hadden.
Motorrijwielen
park over een periode van tien jaar
in een beschouwing, dan blijkt dat
het aantal vracht- en bestelauto's sa
men is gestegen van 2642 stuks op 1
augustus 1953 tot 4374 op 1 au
gustus 1963. Deze toename is ge
leidelijk gegaan: 2995 stuks op 1
augustus, 1955 3217 stuks op 1
augustus 1957, 3610 stuks op 1
augustus 1959, en 4158 stuks op 1
augustus 1961. Het jaar daarop was
er echter een daling opgetreden: op
1 augustus 1962 waren er in totaal
4035 bestel- en vrachtwagens gere
gistreerd. Het aantal bussen heeft in
het tijdvak van tien jaar in vergelij
king met de personenauto's en de
vracht- en bestelauto's een minder
snelle groei doorgemaakt. Op 1 au
gustus 1953 waren er 207 autobus
sen. De volgende twee jaren liep dit
aantal terug tot respectievelijk 204
en 197, maar op 1 augustus 1959 was
een aantal van 258 bereikt. Op 1
augustus 1961 was dit 281 en op 1
augustus 1962 waren er 290 autobus-
Om nog even terug te keren tot de
personenauto's: op 1 augustus 1953
waren er dus 5464 van dergeiy'ke
voertuigen in Zeeland geregistreerd.
Op 1 augustus 1955 bedroeg dit aan
tal 7767, op 1 augustus 1957: 9993, op
1 augustus 1959: 11.485 en op 1
augustus 1961 was een aantal van
14,354 bereikt.
Voor het meer „sportieve" rijden op
motoren en scooters blijkt in Zeeland
nog altijd veel belangstelling te be
staan. Op 1 augustus 1963 waren er
in de provincie 2086 motorrijwielen
en 1.117 scooters. Overigens is er by
deze voertuigen de laatste jaren een
daling opgetreden.
Een piek werd bereikt in 1959 toen
er 4063 „tweewielers" waren gere
gistreerd, waarvan 974 scooters. Het
jaar daarop steeg het aantal scooters
tot 1095, maar het aantal motorrij-
daalde met 517 tot 2517. Deze daling
zette zich in 1962 voort en op 1
augustus 1962 waren er 2310 motor
rijwielen ln Zeeland. Het aantal scoo
ters was gestegen tot 1111.
Werpt men het Zeeuwse voertuigen-
De DAF-pony ia niet bang voor rul
zand, vette klei en evenmin voor on
diep waterwaar hij zojuist uit is ge
komen, het land op. In het algemeen
wordt hij bestuurd door een man „op
de bok", maar hij kan ook stapvoets
zijn eigen weg gaan, „gemend" door
een man, die het stuurwiel los neemt,
aan de achterkant bevestigt en er dan
achteraan loopt.
Rayons
Interessant Is ook om de toename
van het aantal personenauto's per
rayon te bezien. Dan blijkt er in het
rayon Vlissingen (het zuidelyk deel
van Walcheren met Koudekerke en
Souburg een zeer opmerkelijke toe
name te zyn opgetreden. Op 1 augus
tus 1953 waren er namelyk ln het
rayon Vlissingen 364 personenauto's.
Dit aantal was op 1 augustus 1963
gestegen tot 2037.
Zuid-Beveland telde op 1 augustus
1963 een aantal van 1346 personen
auto's: op 1 augustus 1963 bedroeg
dit 4674. Het rayon Middelburg (ge
heel Walcheren op het rayon Vlis
singen na) bezat in 1953 in totaal
718 personenauto's. Dit aantal was in
1963 gestegen tot 2792.
De sty ging in het rayon Terneuzen
(Midden-Zeeuwsch-Vlaanderen) was:
780 in 1953 en 2662 in 1963.
Tholen, dat in 1953 slechts 248 per
sonenauto's telde, bezat er in 1963
897. St.-Philipsland telde 34 perso
nenauto's in 1953 en 120 in 1963.
Zeeuwsch-Vlaanderen telde op 1
augustus 1963 in totaal 720 vracht
auto's, Zuid-Beveland 505, Walcheren
383, Noord-Beveland 44, Schouwen-
Duiveland 155, Tholen 118 en St.-
Philipsland 3. Zuid-Beveland bezat
108 autobussen in 1963, Zeeuwsch-
Vlaanderen 91, Walcheren 66, Noord-
Beveland 7, Schouwen-Duiveland 7
en Tholen 13 en St.-Philipsland geen.
Op St.-Philipsland waren op 1 augus
tus 1963 in totaal twee scooters en
op Noord-Beveland achttien.
Een van de keuringsambtenaren aan
het werk onder een bus.
Foto P.Z.C.)
Van de Velde
uw drukker
Buick, Sabre de luxe Sedan
Buick, Electra 225
Cadillac, De Ville Sedan
Chevrolet, Bel Air
Chevrolet, Chevelle 300 de
Luxe
Chevrolet, Corvair Monza
Chevrolet, Impala Sport
sedan
Chevrolet, Sting Ray
Chrysler, „300"
Dodge, Coronet 440
Dodge, Polaro 880
Ford, Mustang hardtop
Ford, Fairlone 4 d sedan
Ford, Golaxie 500
Ford, Thunderbird hardtop
Lincoln, Lincoln Continental
Mercury, Comet Custom
Oldsmobile, F 88
Plymouth, Barracuda
Plymouth. Belvedere II sedan
Plymouth, Fury III
Pontiac, Tempest Airborn
Pontiac, Parisienne 4 d.
Sport Sedan
Studebaker, Daytono Sedan
Studebaker, Commander
s
C
S
E
s-
Z E
O
E
E
e-"
s»
5
il
1
1
1
s
2
prijs/km i
bij 30.000
<3 O.
agens boven
14.000,
4910
8
213
SAE
9,0
8,8
175
4
1830
312
551
203
141
23.800,—
6570
8
319
SAE
190
4
2042
320
569
203
142
29.250,—
7021
8
340
SAE
10,5
185
4
2132
329
570
203
152
37.700,—
3770
6
142
SAE
8,5
150
4
1590
302
541
202
141
25,9
14.700,-
3770
6
142
SAE
8,5
4
1386
292
500
190
135
25,5
14.300-
2690
6
111
SAE
9,3
140
4
1157
274
466
177
130
-
15.400,-
4640
8
198
SAE
9,3
160
4
1717
302
541
202
141
18.350-
5356
8
243
SAE
10,5
250
2
1370
249
445
177
126
29 260,-
6767
8
395
SAE
10,0
4
315
554
202
141
29.350,—
3687
6
145
SAE
8,4
160
4
1510
297
518
190
141
16.075,-
6276
6
309
SAE
9,2
4
1865
307
539
200
145
21.900,-
4740
8
225
SAE
10,0
2
1195
274
461
173
130
16.600,-
4740
8
225
SAE
10,0
4
1325
295
504
187
142
5765
8
250
SAE
9,3
4
1600
302
533
196
141
6396
8
300
SAE
10,1
2
2109
287
522
196
133
6974
8
425
SAE
11,1
4
320
549
199
138
37.000,-
4740
8
200
SAE
9,3
4
1394
290
496
185
140
6960
8
289
SAE
8,3
8,8
180
4
1900
312
550
203
138
24.950,-
4474
8
180
SAE
4
269
478
178
137
17.900,-
3687
6
145
SAE
8,4
160
4
294
516
192
141
14.500,-
5211
8
233
SAE
9,0
4
302
531
198
144
18.500,-
3520
6
142
SAE
8,6
150
4
1427
292
524
186
137
-
14.900.-
4640
8
198
SAE
9,3
4
302
545
202
138
19.250,-
3177
6
120
SAE
8,5
4
1370
287
493
181
139
14.150-
4240
8
180
SAE
8,3
160
2
1434
227
480
182
139
17.400-
'n zuinige wagen
topsnelheid llO km) I 1
(1:17)
'n laaggeprijsde
wagen:
OFF. RENAULT SUB-AGENT VOOR VLISSINGEN
Een nieuw begrip op de
Nederlandse wegen.
Vraag vrijblijvend inlichtingen
of proefrit bij
GARAGE CENTRUM
v. d. Vliet en Bak,
Jacob Valckestraat 5, Goes, telefoon 5352.
UW OFFICIËLE V.W. DEALER VOOR WALCHEREN
GARAGE „DE BALJUW" N.V.
VLISSINGEN - TEL. 01184-2133
MIDDELBURG - TEL. 01180-4522
Is beter gebittact
Heeft betere chroom
Gespoten met betere lak
Daarom uiterst geschikt voor U.
GARAGE CENTRUM
Coosje Buskenstraat 123-181
Vlissingen - Telefoon 0118^-2866
rei»elt alles!
Volledige
afwikkeling
van de schade.
Dus geen
zorgen
Moffelen
uitdeuken
spulten
door ervaren en
geschoold
personeel
- Tel. (01180) 3504