RAI
JAPAN EN FRANKRIJK ZORGEN VOOR
DE PRIMEURS OP DE GOUDEN RAI.
NU LEVERBAAR VOOR f 5450 - UE NIEUWE SK0DA1000MB
Autoradio verschaft rijder
de nodige arbeidsvitaminen
SUCCES
VAN
DUITSE AUTO
Vele voor Nederland
nieuwe auto's
SKODA
1000MB
stand 36
WOENSDAG 17 FEBRUARI 1965 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
EEN VEILIGE KEUZE
Garage I. J. AORIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, telefoon 2679 Autobedrijf IJ. I. WANDEL, Zuidstraat 70, Nieuwerkerk. telefoon 482
Gar. ZEELAND, J. Sukkel. Rotterd. kade 59-63, Middelburg, telefoon 2057 Garage C. M. G. CAPPENDIJK, Axelsestraat 174, Terneuzen, telefoon 2030
lide indruk maakt, met een niet te
kil interieur en een motor, die om
weinig schakelen vraagt. Zegt de
insider: „Ik geloof en Duitsers
hebben me dat ook bevestigd dat
het succes onder meer te danken is
aan het feit, dat de Duitsers hun
produkt zo precies weten af te
stemmen op de smaak van het bui
tenland."
Wat de antennes betreft, is een nieu-
wigheidje, dat doe-het-zelvers de
spriet voortaan zelf kunnen monte
ren en nog wel zonder een gat in
de carrosserie te boren. Overigens
is de keuze bij dit zo nuttige voor
werp al even groot als bij de radio's
zelf. Inschuifbaar of niet de
hoofdzaak is. dat zo'n uitsteeksel
een goede ontvangst waarborgt De
rest is bijzaak en alleen maar be
langrijk „voor het oog".
geleverd. Op deze stand ontbreek'
de „kleine" Peugeot, waarvan voor
al de Franse autowereld zo veel
verwacht. Hetzelfde is intussen het
geval bij Renault (stand 41), waat
de 1600 door afwezigheid schittert,
een wagen die wel reeds werd ge
demonstreerd en ook al in produk
tie is genomen. De in Brussel uit
gesproken verwachting dat Renault
met deze langverwachte en veel be
sproken middenklasser misschien
wel in Amsterdam zou komen, is
niet in vervulling gegaan.
Tweede aanbieding is de DS Pallas,
een zeer luxueuze versie van de be
kende DS 19.
In Brussel verraste Citroën de Be-
nelux-landen met de Azam 6, een
2 CV-carrosserie op een Ami 6-
chassis. met Ami-motor en homo-
kinetische koppelingen. Volgens
vrijwel elke insider een schot in de
roos, omdat de „eenden"bezitters,
die wel wat sneller willen en wai
meer acceleratie wensen, vaak toch
bezwaar hebben tegen het koets
werk zonder geheel open dak!
van de Ami. Prijs 4.690,Ander
nieuws was, dat van nu af alle
2 CV-modellen aan de voorkant
scharnierende voorportieren heb
ben, niet alleen een eis van veilig
heid, maar ook een wettelijke eis
in o m. Duitsland en Frankrijk. Het.
heeft de wagentjes wel vijftig gul
den duurder gemaakt.
Duitse duurste
Eveneens in Brussel verraste Mer
cedes-Benz (stand 40 van de AGAM
met een combi op 190-basis, die
daar de Mixte werd genoemd en
hier gewoon 190 D Combi. Kort na
de oorlog had Mercedes wel een
combi, maar die verdween weer
snel. Maar nu is er dan toch een
en daarmee wordt ongetwijfeld in
een behoefte voorzien.
Op dezelfde stand kan men ook de
duurste auto van de RAI zien, de
„600", die 84.000 kost en in 1963
in Frankfurt werd gelanceerd. Het
heet de prestige-wagen van de
Bondsrepubliek te zijn. Daar in
Frankfurt waren de Duitsers diep
onder de indruk van dit voertuig
voor hun „Wunderkinder", de bui
tenlandse journalisten waren voor
namelijk geamuseerd maar een
mooi stuk techniek is het wel.
Voor 9.950,brengt Hans Glas
(N.V. Gremi, stand 30/31) een
nieuwe sedan, de „1700". Tweede
primeur op deze stand is de Glas
„1300 GT", een snelle niet al te
kostbare sportwagen met een bij
zonder mooie lijn. Hans Glas, de
Het enige nieuws bij Renault is d«
R 8 Gordini, een opgevoerde versie
van de R 8, waarover de meningen
in Franse vakkringen verdeeld zijn
Uit Italië is er o.a. de nieuwe Fiat
850 te zien (stand 24). Nieuw op
stand no. 11 zijn een Lancia Fulvia
sedan met opgevoerde motor en een
Lancia Flaminia Super Sport 2,8,
alsmede op stand 12 de zee exclu
sieve Iso Rivolta, een Italiaanse ge
weldenaar ook wat de prijs be
treft.
DAF met pony
Enkele recente verbeteringen aan
de verschillende Volvo's, o.a. de be
faamde verstelbare lendensteun,
zijn te zien op stand 20. En ten slot
te is er op stand 43 van de DAF
de ook al in Brussel geëxposeerde
DAF-Pony te zien, die te Eindho
ven werd ontwikkeld voor het Ame
rikaanse leger een uiterst merk
waardig en interessant wagentje
met vele mogelijkheden, ook al zal
het nu niet direct door de particu
lier worden begeerd.
Bij de accessoires-stands zullen ve
le aanbiedingen te zien zijn van jo-
dium-lampen, gemonteerd in breed-
en verstralers. Coenen komt met
een driepunts veiligheidsgordel met
breuknaad, waardoor letsel aan de
halswervels wordt voorkomen. Een
nieuw accessoire is ook een appa
raat waarmee' men bij duisternis de
helderheid van de inderdaad vaak
verblindende clignoteurs en stop
lichten kan verminderen. Op de Ba-
lanza overigens Standaard!
Helemaal nieuw ten slotte is een
letterslot, dat het contactslot over
bodig maakt, doch bovendien is ge
koppeld aan een alarminstallatie,
die in werking treedt wanneer on
bevoegden de wagen toch proberen
te starten.
De voorkeur van de Nederlander
voor een Duitse auto is onmis
kenbaar. Nog steeds liggen Opel
en VW aan de kop met Taunus
op de hielen in groep der kop
lopers. Verrassend is. dat die
voorkeur voor het Duitse produkt
althans in de middenklasse
in feite voortvloeit uit een histo
rische binding aan de Ameri
kaanse automobiel.'
Vóór 1940 bestond 70 procent van
het personenwagenpark en 80 pro
cent van het vrachtwagenpark uit
Amerikanen. Tussen 1930 en 1940
kwam Hitler met een dumpingpoli-
tiek, die het Duitse produkt aan
trekkelijk maakte, temeer omdat het
nog goed was ook. Daar waren dan
Opel toen ook al General Mo
tors met zijn Olympia en zijn
Kapitan, Mercedes bood de 170 aan
voor 2.195,de goedkoopste
wagen op de markt was de DKW
met zijn triplex-carrosserie, waar er
nóg van rijden en daarnaast waren
er de Horch, de Wanderer, Audi,
Adler.
Het draaide toch voornamelijk om
Opel en Mercedes. Zij kregen voet
aan de grond, wat niet het geval
VELE MODELLEN
MAKEN KEUZE
MOEILIJK
Meer dan een kwart mis
schien inmiddels wel een derde
van de Nederlandse perso
nenauto's heeft radio aan
boord. Radio Veronica weet
het: een groot deel van zijn luis
teraars snort langs de wegen.
Trouwens, vele omroepvereni
gingen en -maatschappijen in
binnen- en buitenland zenden
programma's uit, speciaal ge
richt op de man tussen vier wie
len en langs de weg. Program
maatjes met veel lichte muziek
en met informatie. Want daar
om koopt de automobilist een
radio, hij wil afleiding onder
weg en hij wil weten wat er met
de wegen aan de hand is.
De enorme opkomst van de auto
radio in de laatste jaren heeft ver
scheidene oorzaken. Natuurlijk staat
daarbij voorop het feit, dat wij le
ven in een wereld van welvaart.
was met de Britse auto's en even
min met de Franse. Liefhebbers
kochten wel Engelse wagens en de
Citroën 11 had zijn eigen publiek,
maar op het totaal was het toch
niets. En eigenlijk is het zeker
in de middenklasse, waarin de voor
de uitoefening van ean bepaald be
roep bereden personenwagens thuis
horen nog steeds zo. Met dien
verstande, dat de Amerikaan uit
de V.S. geen betekenis meer heeft.
In diens plaats kwam de Duitse en
de Engelse Amerikaan, met Opel
aan de kop. gevolgd door Ford
Duitsland. Ford Engeland en Gene
ral Motors Engeland (Vauxhall).
Sinds 1950
Dat is begonnen na omstreeks 1950.
Toen begon de Duitse produktie
weer op gang te komen. De Opel
Kapitan uit die jaren zo groot
als nu een Olympia is befaamd
geworden om zijn soliditeit. De lief
hebbers stapten heen over zijn ui
termate slechte wegeigenschappen.
Duitsland zat goed: de Amerikanen
waren moeilijk te krijgen, de Brit
ten maakten nog vooroorlogse mo
dellen.
Volkswagen nam en neemt een
aparte plaats in door zijn spreek
woordelijke betrouwbaarheid, Mer
cedes heeft zijn succes te danken
Wie zich een auto kan permitteren,
kan vaak ook nog wel een radio-
tje bekostigen. Het wordt hem ge
makkelijk gemaakt, want er zijn
heel dure apparaten en heel voor
delige, die nauwelijks meer kosten
dan een forse schijnwerper of een
stel extra hoorns.
Voor automobilisten die lange af
standen rijden, is een muziekje een
welkome metgezel. Lang op de weg
turen, vele uren achtereen, eento
nige wegen onder je door zien glij
den, het maakt de man achter het
stuur dan al niet slaperig, het ver
mindert zijn concentratievermogen
ongetwijfeld. Datzelfde verschijnsel
doet zich in fabrieken voor, waar
het arbeidstempo verslapt na een
aantal uren eentonig werk, De per-
soneelchefs adviseren, op zulke
ogenblikken de radio aan te zetten.
Muziek terwijl U werkt, Arbeids
vitaminen zijn platenprogramma's
die speciaal met dit oogmerk wor-
dep uitgezonden.
De radio kan ook de automobilist
de zo nodige arbeidsvitaminen ver
schaffen. Ais plezierige bijkomstig
heid noteert hij dan nog, dat die
zelfde radio hem informatie geeft
over de toestand van de wegen,
over het op handen zijnde weer en
over eventuele wegomleidingen.
Daarom bevordert de autoradio de
veiligheid op de weg.
aan een even spreekwoordelijke so
liditeit en de haar terecht of ten
onrechte toegeschreven goede eigen
schappen.
Maar afgezien van de kleinere
merken is men dan ook uitge
praat over het zuiver Duitse pro
dukt. want zowel Opel als Taunus
zijn Amerikaanse automobielen.
Kleiner weliswaar maar toch tege
moetkomend aan een traditionele
Nederlandse smaak. En die smaak
weten de verkoopspsychologen in
de V.S.. die dit hele zaakje diri
geren, voortreffelijk te bespelen.
Mening van een insider: „Als je een
Hollander m zijn hart kijkt, dan zit
hij 't liefst in een Opel kapitan".
Hij wil een stevig aandoende wa
gen, waarin je weinig hoeft te scha
kelen, die ruimte biedt en hem doet
denken aan de Amerikaanse auto
van weleer. Daarnaast speelt na
tuurlijk ook de service-organisatie,
die de Duitsers opbouwen een grote
rol".
Spelen dan bijvoorbeeld de uitste
kende wegvastheid, en daardoor
grote veiligheid, het comfort van
bepaalde Franse en Britse merken
geen rol? Nauwelijks, is de erva
ring. Slechts een minderheid vraagt
er naar. En daardoor blijft de grote
vraag naar de anderhalf tot twee
liter Duitsers bestaan. Behalve VW
dus vanuit Amerika gedirigeerde
wagens, evenals de populaire Cor
tina en daarna ook de Vauxhall.
Geldt dit voornamelijk voor het
„medewerkers"-niveau. op „staf
niveau en directie-niveau ligt de
zaak iets anders: daar is naast Mer
cedes ook vraag naar Citroen en
bijvoorbeeld ook de Peugeot 404.
Plezierrijders
Bij de particulier, die zijn wagen
voornamelijk voor genoegen heeft
en weinig rijdt, is de spreiding gro
ter, de smaak gevarieerder, men
durft ook meer. kijkt vaak naar ba
gageruimte, is niet bang voor wat
meer exclusiviteit, waardeert bij
zondere eigenschappen.
Maar voor al die mensen, die dage
lijks voor hun beroep in een auto
zitten, die 40.000 kilometer per jaar
rijden, moet het een wagen zijn,
waarvan het lakwerk net iets beter
is, die solide is of althans een so-
Er is nog een oorzaak aan te wijzen
voor dc populariteit van de auto
radio. We leven steeds sneller, we
hebben steeds minder tijd. In een
auto kan men geen karweitjes doen,
zoals in de trein, geen kranten le
zen, stukken nakijken en dergelij
ke. Maar men kan zich wel op de
hoogte houden van wat er in de
wereld gebeurt Dat kan 's avonds
uren besparing betekenen voor de
man met weinig tijd.
Handig
De moderne ontwikkeling van de
radiotechniek heeft de verspreiding
van de autoradio in de hand ge
werkt. Zo'n modern toestel vraagt
weinig of geen onderhoud, het is
bestand tegen de wilde capriolen
van het oudste vehikel, het ver
bruikt weinig stroom. Dank zij de
intrede van de transistor zijn al
deze verbeteringen mogelijk gewor
den. Zo'n radiootje is een precisie-
instrument, dat bovendien sterk is
als een dijk. De oude buizenradio
heeft afgedaan. Maar „all-transis-
tor" (wat iets anders is dan ge-
transistoreerd i is niet de enige eL%
die men aan zo'n toestel moet stel
len. Hoeweleisen en prijzen
zijn twee heel verschillende dingen.
Ideaal is een apparaat, dat het lange
zoeken op de schaal overbodig
maakt. Er zijn radio's in de handel
met druktoetsen. die het mogelijk
maken, verschillende zenders (die
waaraan men de voorkeur geeft en
die men zelf kan uitzoeken) door
een druk op de knop te kiezen,
waardoor het gedraai aan de knop
pen tot het verleden behoort, het
geen uiteraard onderweg van het
grootste belang is.
Het golflengtebereik is een tweede
factor, die een rol moet spelen bij
het maken van een keus uit de vele
aanbiedingen. Er zijn toestellen met
alleen maar middengolf (goed ge
noeg voor wie alleen maar naar
Hilversum luistert), er zijn er ook.
die lange golf (BBC en Luxemburg)
kunnen ontvangen, die de kortegolf
zenders uit de ether plukken en die
de FM-band bestrijken.
Wil men onafgebroken muziek, dan
valt de 49 meter band aan te be
velen. Uit alle delen van de wereld
komen de programma's over deze
golflengte naar Europa. En niet voor
niets heet de 49 band in de volks
mond de automobilistenband. De
FM kan in de toekomst zeer be
langrijk worden, omdat hier Hil
versum III gaat uitzenden en dat
wordt een zender met overdag voor
namelijk lichte programma's, dus
een echt automobilistenstation,
waarop heel wat keuzeknoppen zul
len worden ingesteld.
Draagbaar
Een probleem dat vele aspirant-ko
pers bezig houdt, is dat van het
draagbare toestel. Men vergete niet,
dat een „portable" maar heel zel
den in een auto kan worden ge
bruikt. De antenne vangt veel te
veel op van de vele storingsbron
nen. die in een auto aanwezig zijn
en de carrosserie van de wagen
schermt bovendien de ontvangst-
mogelijkheid af. Er zijn de laatste
tijd steeds meer apparaten in de
handel gebracht, die zowel in de
auto als elders kunnen worden ge
bruikt. Maar deze auto-portables
blijven een kruising tussen twee ra
dio's. die aan verschillende eisen
moeten voldoen. Een compromis
dus. met beslist minder mogelijk
heden dan de echte speciaal voor
de auto ontworpen autoradio.
De technische ontwikkeling in het
radiovak is zo langzamerhand wel
aan het maximum van haar moge
lijkheden gekomen. De toestellen
kunnen wellicht nog wat verfijnd
worden, wat luxueuzer uitgevoerd,
wellicht wat goedkoper, maar prin
cipiële wijzigingen zijn nauwelijks
nog te verwachten. Desondanks zul
len verscheidene producenten
o.m. Philips met nieuwe model
len naar de gouden RAI komen.
Modellen die de keuze nog moei
lijker maken. Want een autoradio
die aan alle wensen tegemoet komt
is nog een kostbare zaak. Men moet
kiezen tussen prijs en mogelijkheid.
Maar er is keuze genoeg.
Het kiezen van een auto in de vijfduizendgulden-kiasse is
gemakkelijker geworden. Omdat u nu voor f 5450 een auto
koopt die royaal is én zuinig, sportief én veilig, modern én
degelijk, luxueus én praktisch de nieuwe SKODA 1000MB.
Een ideale auto met opmerkelijke eigenschappen: pittig van
karakter (120 km/u, van 0-80 km/u in 14 sec.), plezierig te
hanteren (volledige synchronisatie, hydraulisch bediende
koppeling, ,,vingertop"-pookschakeling), bijzonder koersvast
(laag zwaartepunt, gunstige gewichtsverdeling, 43% vóór
57% achter), enorm remvermogen (remoppervlak 770 cm2)
en 'n uniek interieur (verstelbaar tot o.a. 1 of 2 slaapbanken
en hele of halve laadvloer). Maak eens een gratis proefrit!
H. ENGLEBERT N.V.-DOBBEWEG-VOORSCHOTEN -TELEFOON 01717-2010
hall Victor te zien zijn, goud met
zilver interieur, die op 9 januari in
Antwerpen als tien-miljoenste GM-
produkt van buiten de States van
de band liep. Ten slotte komt dan
Ford Keulen met een Taunus 20 M
met V6 motor uit (Stand 42).
Bij de Britten komt het belangrijk
ste nieuws van BMC, het vele ge
renommeerde merken omvattende
concern. Daar is dan in de eerste
plaats natuurlijk de Austin Balanza,
grote broer van de Mini's en de
1100's (bij Austin Glider genaamd,
bij Morris gewoon 1100). Zowel
Morris als Austin presenteren voor
het eerst de al enige tijd verkochte
Mini's met hydrolasticvering, het
zelfde systeem, dat ontwerper Alex
Isigonis voor het eerst toepaste op
de 1100.
Beide merken brengen ook een su
persnelle Cooper „S" met zijn 1275
cc motor, die dat kleine wagentje
een formidabele snelheid geeft. Na
tuurlijk ook hier „hydrolastic" ve
ring. De BMC-Mini's vinden we in
verfijnde uitvoeringen terug bij
Wolseley als de Hornet, bij Riley
als de Elf. De laatste twee wagens
op stand 34, Morris op stand 37/37
A en Austin op stand 22.
Ander Brits nieuws op de RAI is
enige vernieuwingen en verbeterin
gen bij Jaguar 'stand 3), een Sun
beam Alpine „260" Tiger, uitgerust
met Ford-motor op stand 9. alsmede
op dezelfde stand vernieuwde
Humbers en ten slotte een Gouden
Rover „2000" op stand 23.
Geen grote Renault
Op stand 5 is een Peugeot 404 Se
dan te zien,.die is uitgevoerd met
motor met benzine-injectie. Deze
motor werd tot nu toe alleen in de
Super luxe modellen van de 404
Wereldprimeurs mogen dan niet meer van de tentoonstellingen ko
men, de Nederlandse importeurs hebben, wat nieuws betreft, de RA1-
organisatoren ditmaal bepaald niet laten zitten. Er zijn enkele Euro
pese primeurs op de Gouden RAI, een groot aantal voor Nederland
nieuwe automobielen, er is aardig „klein nieuws" en bovendien wordt
een hele reeks automobielen getoond, die het publiek nog niet eerder
op een Nederlandse tentoonstelling heeft kunnen bekijken. Hieronder
een greep uit het nieuws.
Tot de Nederlandse, tevens Europese primeurs behoren de Japanse
Toyota Corona en „700", twee interessante aanbiedingen op stand
no. 7 van Louwman en Parqui. Over deze wagens, evenals over de
nieuwe Isuzu-modellen op stand 19 van de firma Seinen, elders méér
in onze RAI-krant.
„kleine" onafhankelijke fabrikant,
althans wat personenwagens be
treft, weet toch steeds weer iets
nieuws te brengen, dat de moeite
waard is, zowel estetisch als mo
torisch en waarschijnlijk ligt zijn
kracht juist in de exclusiviteit, die
hij zorgvuldig handhaaft.
Gouden Vauxhall
Bij Hart Nibbrig en Greeve N.V.,
op stand no. 2 is een D.K.W. F 102
in vierdeurs-uitvoering te zien.
Alimpo brengt op stand 8 een BMW
1600. uiterlijk gelijk aan de beken
de 1500, doch nu met vergrote mo
tor.
Andere Duitse nieuwtjes zijn bij
General Motors een Gouden Kadet.t,
namelijk de half miljoenste, die bij
Opel werd gefabriceerd. Op dezelf
de stand, no. 25, zal ook de Vaux-
Bij Louwman en Parqui wordt ver
der een merkwaardige Amerikaan
se wagen getoond, die elders in
Europa al bekend is, maar nog niet
in Nederland, de Checker, type Ma
rathon de Luxe.
Checker was aanvankelijk een fa
briek, die zich bezighield met het
verbouwen tot taxi of voor andere
doeleinden van bestaande automo
bielen. Van lieverlede heeft zich
hieruit een bedrijf ontwikkeld, dat
met standaardonderdelen en moto
ren geheel eigen types ging bou
wen: grote taxi's, representatieve
wagens voor ambassades en alle
mogelijke andere „buitenbeentjes".
Ten slotte op dezelfde stand ook nog
de Britse Morgan sportwagen, vrij
wel geheel handwerk, opgebouwd
uit standaardcomponenten.
Schot in de roos
In de loop van het afgelopen jaar
bracht Citroën Stand 38 twee
nieuwe types van bestaande model
len op de markt: de Ami 6 Break,
een stationwagen op Ami-basis met
een carrosserielijn, welke gewaar
deerd wordt door velen, die de ach
terzijde van de Ami 6 eigenlijk he
lemaal niet mooi vinden.
De „Eend," op deze foto kan een ZCV
in luxe uitvoering zijn, maar ook een
AZAM 6, want uiterlijk ia er geen
verschil tussen beide aanbiedingen,
behalve een paar lettertjes op het
kofferdeksel. Wel is op deze foto dui
delijk te zien, dat met ingang van dit
jaar, om zowel veiligheids- als wet
telijke redenen de voorportieren aan
de voorkant scharnieren. Opwaaien
van een slecht gesloten portier is er
dus niet meer bij.
„De auto van het jaar", de Balanza
van Austin, die deze eretitel kreeg
van een jury van Europese autojour
nalisten, in een typisch Nederlandse
omgeving.