RAI JAPAN EN FRANKRIJK ZORGEN VOOR DE PRIMEURS OP DE GOUDEN RAI. NU LEVERBAAR VOOR f 5450 - UE NIEUWE SK0DA1000MB Autoradio verschaft rijder de nodige arbeidsvitaminen SUCCES VAN DUITSE AUTO Vele voor Nederland nieuwe auto's SKODA 1000MB stand 36 WOENSDAG 17 FEBRUARI 1965 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT EEN VEILIGE KEUZE Garage I. J. AORIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, telefoon 2679 Autobedrijf IJ. I. WANDEL, Zuidstraat 70, Nieuwerkerk. telefoon 482 Gar. ZEELAND, J. Sukkel. Rotterd. kade 59-63, Middelburg, telefoon 2057 Garage C. M. G. CAPPENDIJK, Axelsestraat 174, Terneuzen, telefoon 2030 lide indruk maakt, met een niet te kil interieur en een motor, die om weinig schakelen vraagt. Zegt de insider: „Ik geloof en Duitsers hebben me dat ook bevestigd dat het succes onder meer te danken is aan het feit, dat de Duitsers hun produkt zo precies weten af te stemmen op de smaak van het bui tenland." Wat de antennes betreft, is een nieu- wigheidje, dat doe-het-zelvers de spriet voortaan zelf kunnen monte ren en nog wel zonder een gat in de carrosserie te boren. Overigens is de keuze bij dit zo nuttige voor werp al even groot als bij de radio's zelf. Inschuifbaar of niet de hoofdzaak is. dat zo'n uitsteeksel een goede ontvangst waarborgt De rest is bijzaak en alleen maar be langrijk „voor het oog". geleverd. Op deze stand ontbreek' de „kleine" Peugeot, waarvan voor al de Franse autowereld zo veel verwacht. Hetzelfde is intussen het geval bij Renault (stand 41), waat de 1600 door afwezigheid schittert, een wagen die wel reeds werd ge demonstreerd en ook al in produk tie is genomen. De in Brussel uit gesproken verwachting dat Renault met deze langverwachte en veel be sproken middenklasser misschien wel in Amsterdam zou komen, is niet in vervulling gegaan. Tweede aanbieding is de DS Pallas, een zeer luxueuze versie van de be kende DS 19. In Brussel verraste Citroën de Be- nelux-landen met de Azam 6, een 2 CV-carrosserie op een Ami 6- chassis. met Ami-motor en homo- kinetische koppelingen. Volgens vrijwel elke insider een schot in de roos, omdat de „eenden"bezitters, die wel wat sneller willen en wai meer acceleratie wensen, vaak toch bezwaar hebben tegen het koets werk zonder geheel open dak! van de Ami. Prijs 4.690,Ander nieuws was, dat van nu af alle 2 CV-modellen aan de voorkant scharnierende voorportieren heb ben, niet alleen een eis van veilig heid, maar ook een wettelijke eis in o m. Duitsland en Frankrijk. Het. heeft de wagentjes wel vijftig gul den duurder gemaakt. Duitse duurste Eveneens in Brussel verraste Mer cedes-Benz (stand 40 van de AGAM met een combi op 190-basis, die daar de Mixte werd genoemd en hier gewoon 190 D Combi. Kort na de oorlog had Mercedes wel een combi, maar die verdween weer snel. Maar nu is er dan toch een en daarmee wordt ongetwijfeld in een behoefte voorzien. Op dezelfde stand kan men ook de duurste auto van de RAI zien, de „600", die 84.000 kost en in 1963 in Frankfurt werd gelanceerd. Het heet de prestige-wagen van de Bondsrepubliek te zijn. Daar in Frankfurt waren de Duitsers diep onder de indruk van dit voertuig voor hun „Wunderkinder", de bui tenlandse journalisten waren voor namelijk geamuseerd maar een mooi stuk techniek is het wel. Voor 9.950,brengt Hans Glas (N.V. Gremi, stand 30/31) een nieuwe sedan, de „1700". Tweede primeur op deze stand is de Glas „1300 GT", een snelle niet al te kostbare sportwagen met een bij zonder mooie lijn. Hans Glas, de Het enige nieuws bij Renault is d« R 8 Gordini, een opgevoerde versie van de R 8, waarover de meningen in Franse vakkringen verdeeld zijn Uit Italië is er o.a. de nieuwe Fiat 850 te zien (stand 24). Nieuw op stand no. 11 zijn een Lancia Fulvia sedan met opgevoerde motor en een Lancia Flaminia Super Sport 2,8, alsmede op stand 12 de zee exclu sieve Iso Rivolta, een Italiaanse ge weldenaar ook wat de prijs be treft. DAF met pony Enkele recente verbeteringen aan de verschillende Volvo's, o.a. de be faamde verstelbare lendensteun, zijn te zien op stand 20. En ten slot te is er op stand 43 van de DAF de ook al in Brussel geëxposeerde DAF-Pony te zien, die te Eindho ven werd ontwikkeld voor het Ame rikaanse leger een uiterst merk waardig en interessant wagentje met vele mogelijkheden, ook al zal het nu niet direct door de particu lier worden begeerd. Bij de accessoires-stands zullen ve le aanbiedingen te zien zijn van jo- dium-lampen, gemonteerd in breed- en verstralers. Coenen komt met een driepunts veiligheidsgordel met breuknaad, waardoor letsel aan de halswervels wordt voorkomen. Een nieuw accessoire is ook een appa raat waarmee' men bij duisternis de helderheid van de inderdaad vaak verblindende clignoteurs en stop lichten kan verminderen. Op de Ba- lanza overigens Standaard! Helemaal nieuw ten slotte is een letterslot, dat het contactslot over bodig maakt, doch bovendien is ge koppeld aan een alarminstallatie, die in werking treedt wanneer on bevoegden de wagen toch proberen te starten. De voorkeur van de Nederlander voor een Duitse auto is onmis kenbaar. Nog steeds liggen Opel en VW aan de kop met Taunus op de hielen in groep der kop lopers. Verrassend is. dat die voorkeur voor het Duitse produkt althans in de middenklasse in feite voortvloeit uit een histo rische binding aan de Ameri kaanse automobiel.' Vóór 1940 bestond 70 procent van het personenwagenpark en 80 pro cent van het vrachtwagenpark uit Amerikanen. Tussen 1930 en 1940 kwam Hitler met een dumpingpoli- tiek, die het Duitse produkt aan trekkelijk maakte, temeer omdat het nog goed was ook. Daar waren dan Opel toen ook al General Mo tors met zijn Olympia en zijn Kapitan, Mercedes bood de 170 aan voor 2.195,de goedkoopste wagen op de markt was de DKW met zijn triplex-carrosserie, waar er nóg van rijden en daarnaast waren er de Horch, de Wanderer, Audi, Adler. Het draaide toch voornamelijk om Opel en Mercedes. Zij kregen voet aan de grond, wat niet het geval VELE MODELLEN MAKEN KEUZE MOEILIJK Meer dan een kwart mis schien inmiddels wel een derde van de Nederlandse perso nenauto's heeft radio aan boord. Radio Veronica weet het: een groot deel van zijn luis teraars snort langs de wegen. Trouwens, vele omroepvereni gingen en -maatschappijen in binnen- en buitenland zenden programma's uit, speciaal ge richt op de man tussen vier wie len en langs de weg. Program maatjes met veel lichte muziek en met informatie. Want daar om koopt de automobilist een radio, hij wil afleiding onder weg en hij wil weten wat er met de wegen aan de hand is. De enorme opkomst van de auto radio in de laatste jaren heeft ver scheidene oorzaken. Natuurlijk staat daarbij voorop het feit, dat wij le ven in een wereld van welvaart. was met de Britse auto's en even min met de Franse. Liefhebbers kochten wel Engelse wagens en de Citroën 11 had zijn eigen publiek, maar op het totaal was het toch niets. En eigenlijk is het zeker in de middenklasse, waarin de voor de uitoefening van ean bepaald be roep bereden personenwagens thuis horen nog steeds zo. Met dien verstande, dat de Amerikaan uit de V.S. geen betekenis meer heeft. In diens plaats kwam de Duitse en de Engelse Amerikaan, met Opel aan de kop. gevolgd door Ford Duitsland. Ford Engeland en Gene ral Motors Engeland (Vauxhall). Sinds 1950 Dat is begonnen na omstreeks 1950. Toen begon de Duitse produktie weer op gang te komen. De Opel Kapitan uit die jaren zo groot als nu een Olympia is befaamd geworden om zijn soliditeit. De lief hebbers stapten heen over zijn ui termate slechte wegeigenschappen. Duitsland zat goed: de Amerikanen waren moeilijk te krijgen, de Brit ten maakten nog vooroorlogse mo dellen. Volkswagen nam en neemt een aparte plaats in door zijn spreek woordelijke betrouwbaarheid, Mer cedes heeft zijn succes te danken Wie zich een auto kan permitteren, kan vaak ook nog wel een radio- tje bekostigen. Het wordt hem ge makkelijk gemaakt, want er zijn heel dure apparaten en heel voor delige, die nauwelijks meer kosten dan een forse schijnwerper of een stel extra hoorns. Voor automobilisten die lange af standen rijden, is een muziekje een welkome metgezel. Lang op de weg turen, vele uren achtereen, eento nige wegen onder je door zien glij den, het maakt de man achter het stuur dan al niet slaperig, het ver mindert zijn concentratievermogen ongetwijfeld. Datzelfde verschijnsel doet zich in fabrieken voor, waar het arbeidstempo verslapt na een aantal uren eentonig werk, De per- soneelchefs adviseren, op zulke ogenblikken de radio aan te zetten. Muziek terwijl U werkt, Arbeids vitaminen zijn platenprogramma's die speciaal met dit oogmerk wor- dep uitgezonden. De radio kan ook de automobilist de zo nodige arbeidsvitaminen ver schaffen. Ais plezierige bijkomstig heid noteert hij dan nog, dat die zelfde radio hem informatie geeft over de toestand van de wegen, over het op handen zijnde weer en over eventuele wegomleidingen. Daarom bevordert de autoradio de veiligheid op de weg. aan een even spreekwoordelijke so liditeit en de haar terecht of ten onrechte toegeschreven goede eigen schappen. Maar afgezien van de kleinere merken is men dan ook uitge praat over het zuiver Duitse pro dukt. want zowel Opel als Taunus zijn Amerikaanse automobielen. Kleiner weliswaar maar toch tege moetkomend aan een traditionele Nederlandse smaak. En die smaak weten de verkoopspsychologen in de V.S.. die dit hele zaakje diri geren, voortreffelijk te bespelen. Mening van een insider: „Als je een Hollander m zijn hart kijkt, dan zit hij 't liefst in een Opel kapitan". Hij wil een stevig aandoende wa gen, waarin je weinig hoeft te scha kelen, die ruimte biedt en hem doet denken aan de Amerikaanse auto van weleer. Daarnaast speelt na tuurlijk ook de service-organisatie, die de Duitsers opbouwen een grote rol". Spelen dan bijvoorbeeld de uitste kende wegvastheid, en daardoor grote veiligheid, het comfort van bepaalde Franse en Britse merken geen rol? Nauwelijks, is de erva ring. Slechts een minderheid vraagt er naar. En daardoor blijft de grote vraag naar de anderhalf tot twee liter Duitsers bestaan. Behalve VW dus vanuit Amerika gedirigeerde wagens, evenals de populaire Cor tina en daarna ook de Vauxhall. Geldt dit voornamelijk voor het „medewerkers"-niveau. op „staf niveau en directie-niveau ligt de zaak iets anders: daar is naast Mer cedes ook vraag naar Citroen en bijvoorbeeld ook de Peugeot 404. Plezierrijders Bij de particulier, die zijn wagen voornamelijk voor genoegen heeft en weinig rijdt, is de spreiding gro ter, de smaak gevarieerder, men durft ook meer. kijkt vaak naar ba gageruimte, is niet bang voor wat meer exclusiviteit, waardeert bij zondere eigenschappen. Maar voor al die mensen, die dage lijks voor hun beroep in een auto zitten, die 40.000 kilometer per jaar rijden, moet het een wagen zijn, waarvan het lakwerk net iets beter is, die solide is of althans een so- Er is nog een oorzaak aan te wijzen voor dc populariteit van de auto radio. We leven steeds sneller, we hebben steeds minder tijd. In een auto kan men geen karweitjes doen, zoals in de trein, geen kranten le zen, stukken nakijken en dergelij ke. Maar men kan zich wel op de hoogte houden van wat er in de wereld gebeurt Dat kan 's avonds uren besparing betekenen voor de man met weinig tijd. Handig De moderne ontwikkeling van de radiotechniek heeft de verspreiding van de autoradio in de hand ge werkt. Zo'n modern toestel vraagt weinig of geen onderhoud, het is bestand tegen de wilde capriolen van het oudste vehikel, het ver bruikt weinig stroom. Dank zij de intrede van de transistor zijn al deze verbeteringen mogelijk gewor den. Zo'n radiootje is een precisie- instrument, dat bovendien sterk is als een dijk. De oude buizenradio heeft afgedaan. Maar „all-transis- tor" (wat iets anders is dan ge- transistoreerd i is niet de enige eL% die men aan zo'n toestel moet stel len. Hoeweleisen en prijzen zijn twee heel verschillende dingen. Ideaal is een apparaat, dat het lange zoeken op de schaal overbodig maakt. Er zijn radio's in de handel met druktoetsen. die het mogelijk maken, verschillende zenders (die waaraan men de voorkeur geeft en die men zelf kan uitzoeken) door een druk op de knop te kiezen, waardoor het gedraai aan de knop pen tot het verleden behoort, het geen uiteraard onderweg van het grootste belang is. Het golflengtebereik is een tweede factor, die een rol moet spelen bij het maken van een keus uit de vele aanbiedingen. Er zijn toestellen met alleen maar middengolf (goed ge noeg voor wie alleen maar naar Hilversum luistert), er zijn er ook. die lange golf (BBC en Luxemburg) kunnen ontvangen, die de kortegolf zenders uit de ether plukken en die de FM-band bestrijken. Wil men onafgebroken muziek, dan valt de 49 meter band aan te be velen. Uit alle delen van de wereld komen de programma's over deze golflengte naar Europa. En niet voor niets heet de 49 band in de volks mond de automobilistenband. De FM kan in de toekomst zeer be langrijk worden, omdat hier Hil versum III gaat uitzenden en dat wordt een zender met overdag voor namelijk lichte programma's, dus een echt automobilistenstation, waarop heel wat keuzeknoppen zul len worden ingesteld. Draagbaar Een probleem dat vele aspirant-ko pers bezig houdt, is dat van het draagbare toestel. Men vergete niet, dat een „portable" maar heel zel den in een auto kan worden ge bruikt. De antenne vangt veel te veel op van de vele storingsbron nen. die in een auto aanwezig zijn en de carrosserie van de wagen schermt bovendien de ontvangst- mogelijkheid af. Er zijn de laatste tijd steeds meer apparaten in de handel gebracht, die zowel in de auto als elders kunnen worden ge bruikt. Maar deze auto-portables blijven een kruising tussen twee ra dio's. die aan verschillende eisen moeten voldoen. Een compromis dus. met beslist minder mogelijk heden dan de echte speciaal voor de auto ontworpen autoradio. De technische ontwikkeling in het radiovak is zo langzamerhand wel aan het maximum van haar moge lijkheden gekomen. De toestellen kunnen wellicht nog wat verfijnd worden, wat luxueuzer uitgevoerd, wellicht wat goedkoper, maar prin cipiële wijzigingen zijn nauwelijks nog te verwachten. Desondanks zul len verscheidene producenten o.m. Philips met nieuwe model len naar de gouden RAI komen. Modellen die de keuze nog moei lijker maken. Want een autoradio die aan alle wensen tegemoet komt is nog een kostbare zaak. Men moet kiezen tussen prijs en mogelijkheid. Maar er is keuze genoeg. Het kiezen van een auto in de vijfduizendgulden-kiasse is gemakkelijker geworden. Omdat u nu voor f 5450 een auto koopt die royaal is én zuinig, sportief én veilig, modern én degelijk, luxueus én praktisch de nieuwe SKODA 1000MB. Een ideale auto met opmerkelijke eigenschappen: pittig van karakter (120 km/u, van 0-80 km/u in 14 sec.), plezierig te hanteren (volledige synchronisatie, hydraulisch bediende koppeling, ,,vingertop"-pookschakeling), bijzonder koersvast (laag zwaartepunt, gunstige gewichtsverdeling, 43% vóór 57% achter), enorm remvermogen (remoppervlak 770 cm2) en 'n uniek interieur (verstelbaar tot o.a. 1 of 2 slaapbanken en hele of halve laadvloer). Maak eens een gratis proefrit! H. ENGLEBERT N.V.-DOBBEWEG-VOORSCHOTEN -TELEFOON 01717-2010 hall Victor te zien zijn, goud met zilver interieur, die op 9 januari in Antwerpen als tien-miljoenste GM- produkt van buiten de States van de band liep. Ten slotte komt dan Ford Keulen met een Taunus 20 M met V6 motor uit (Stand 42). Bij de Britten komt het belangrijk ste nieuws van BMC, het vele ge renommeerde merken omvattende concern. Daar is dan in de eerste plaats natuurlijk de Austin Balanza, grote broer van de Mini's en de 1100's (bij Austin Glider genaamd, bij Morris gewoon 1100). Zowel Morris als Austin presenteren voor het eerst de al enige tijd verkochte Mini's met hydrolasticvering, het zelfde systeem, dat ontwerper Alex Isigonis voor het eerst toepaste op de 1100. Beide merken brengen ook een su persnelle Cooper „S" met zijn 1275 cc motor, die dat kleine wagentje een formidabele snelheid geeft. Na tuurlijk ook hier „hydrolastic" ve ring. De BMC-Mini's vinden we in verfijnde uitvoeringen terug bij Wolseley als de Hornet, bij Riley als de Elf. De laatste twee wagens op stand 34, Morris op stand 37/37 A en Austin op stand 22. Ander Brits nieuws op de RAI is enige vernieuwingen en verbeterin gen bij Jaguar 'stand 3), een Sun beam Alpine „260" Tiger, uitgerust met Ford-motor op stand 9. alsmede op dezelfde stand vernieuwde Humbers en ten slotte een Gouden Rover „2000" op stand 23. Geen grote Renault Op stand 5 is een Peugeot 404 Se dan te zien,.die is uitgevoerd met motor met benzine-injectie. Deze motor werd tot nu toe alleen in de Super luxe modellen van de 404 Wereldprimeurs mogen dan niet meer van de tentoonstellingen ko men, de Nederlandse importeurs hebben, wat nieuws betreft, de RA1- organisatoren ditmaal bepaald niet laten zitten. Er zijn enkele Euro pese primeurs op de Gouden RAI, een groot aantal voor Nederland nieuwe automobielen, er is aardig „klein nieuws" en bovendien wordt een hele reeks automobielen getoond, die het publiek nog niet eerder op een Nederlandse tentoonstelling heeft kunnen bekijken. Hieronder een greep uit het nieuws. Tot de Nederlandse, tevens Europese primeurs behoren de Japanse Toyota Corona en „700", twee interessante aanbiedingen op stand no. 7 van Louwman en Parqui. Over deze wagens, evenals over de nieuwe Isuzu-modellen op stand 19 van de firma Seinen, elders méér in onze RAI-krant. „kleine" onafhankelijke fabrikant, althans wat personenwagens be treft, weet toch steeds weer iets nieuws te brengen, dat de moeite waard is, zowel estetisch als mo torisch en waarschijnlijk ligt zijn kracht juist in de exclusiviteit, die hij zorgvuldig handhaaft. Gouden Vauxhall Bij Hart Nibbrig en Greeve N.V., op stand no. 2 is een D.K.W. F 102 in vierdeurs-uitvoering te zien. Alimpo brengt op stand 8 een BMW 1600. uiterlijk gelijk aan de beken de 1500, doch nu met vergrote mo tor. Andere Duitse nieuwtjes zijn bij General Motors een Gouden Kadet.t, namelijk de half miljoenste, die bij Opel werd gefabriceerd. Op dezelf de stand, no. 25, zal ook de Vaux- Bij Louwman en Parqui wordt ver der een merkwaardige Amerikaan se wagen getoond, die elders in Europa al bekend is, maar nog niet in Nederland, de Checker, type Ma rathon de Luxe. Checker was aanvankelijk een fa briek, die zich bezighield met het verbouwen tot taxi of voor andere doeleinden van bestaande automo bielen. Van lieverlede heeft zich hieruit een bedrijf ontwikkeld, dat met standaardonderdelen en moto ren geheel eigen types ging bou wen: grote taxi's, representatieve wagens voor ambassades en alle mogelijke andere „buitenbeentjes". Ten slotte op dezelfde stand ook nog de Britse Morgan sportwagen, vrij wel geheel handwerk, opgebouwd uit standaardcomponenten. Schot in de roos In de loop van het afgelopen jaar bracht Citroën Stand 38 twee nieuwe types van bestaande model len op de markt: de Ami 6 Break, een stationwagen op Ami-basis met een carrosserielijn, welke gewaar deerd wordt door velen, die de ach terzijde van de Ami 6 eigenlijk he lemaal niet mooi vinden. De „Eend," op deze foto kan een ZCV in luxe uitvoering zijn, maar ook een AZAM 6, want uiterlijk ia er geen verschil tussen beide aanbiedingen, behalve een paar lettertjes op het kofferdeksel. Wel is op deze foto dui delijk te zien, dat met ingang van dit jaar, om zowel veiligheids- als wet telijke redenen de voorportieren aan de voorkant scharnieren. Opwaaien van een slecht gesloten portier is er dus niet meer bij. „De auto van het jaar", de Balanza van Austin, die deze eretitel kreeg van een jury van Europese autojour nalisten, in een typisch Nederlandse omgeving.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1965 | | pagina 15