Japan met verder dan Wankelmotor veel pioniers van N.S.U. A.N.W.B.-calculatie: aan veilige kant De deskundigen weten het: alles draait om de kleur DUITSE PRODUKTIE VAN TIEN WANKELS" PER DAG AUTO'S: JE KUNT ER MAAR OVER BLIJVEN DOORPRATEN IN FABRIEK EN IN VLIEGTUIG WOENSDAG 17 FEBRUARI 1965 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT IS SPIDER OP KLEINE SCHAAL IN SERIEPRODUKTIE NSU produceerde in 1964 87.500 auto's tegen 76.300 in 1963, een stij ging dus van 14,7 pro cent. De Prinz 4 ging aan kop met 64.690 stuks, goede tweede was de Prinz 1000 L (waarvan de serieproduktie pas in april begon) met 20.100 stuks terwijl de Sport- Prinz met 2.560 als hek- kesluiter fungeerde. Eind vorig jaar had NSU 150 Spiders met wankel motor in roulatie ge bracht. Het exportaandeel liep iets terug: in 1963 52 pro cent en in 1964 48 pro cent. Het grote publiek staat nu eenmaal niet te dringen om een tweeper soons, nauwzittend autootje al ligt er dan ook duizendmaal een wankel achterin. NSU wordt dus niet op gejaagd. In een sportwagen kan men de motor echter wel opjagen. Goed voor de test. Zo te zien klopt de combinatie voortreffelijk. Met de wankel klopt het ook wel. Hij rea geert op veel gas welwillend, haast geruisloos. Het is alleen de vraag hoelang hij dat doet. De NSU-Wankel-Spider is afgeleid van de Sportprinz, waarvan hij ook de rij-eigenschappen heeft geërfd. De uitrusting is Spartaans sportief, doch compleet. Niets verraadt, dat dit een wankelauto is. NSU-perschef Mundlos had ons ook niet wijzer gemaakt. „Spaar hem maar niet en kijkt niet teveel op de toerenteller. Druk gerust door tot 7000." Voor de eerste maal startten we een wankelmotor. Ergens achterin het normale geluid van een viertakt- misschien met een tweetaktonder- toon, maar in elk geval gedecideerd. Het wegrijden ging onopvallend. Het was bepaald geen sensatie. Al leen constateerden wij, dat de mo tor bij een lage snelheid meer toe ren maakte dan wij gewend waren. De naald bewoog zich al gauw tus sen de 3500 en 5000. Bij royaal gas- geven windt de wankel zich, zoals gezegd, niet op. Het geruis neemt nauwelijks toe en er zijn geen tril lingen te bespeuren. Dit is één van de voordelen van de wankel. De schijf maakt een on- Koop van eerste wagen is een ceremonie „Waar een lid van mijn familie in heeft gereden, daar zal geen ander ooit meer in rijden. Chauffeur, zorg er voor, dat die kar wordt vernietigd!" Deze vorstelijke uitspraak werd in de jaren twintig door de heer P. W. Louwman opgetekend uit de mond van een heer met een zeer klinkende naam in het oos ten des lands. De heer Louw man, oude rot in het autovak sinds 1923, importeur van o.m. Alpha Romeo en Toyota, had hem een Franklin verkocht en maakte toen de onvergeeflijke fout, over inruil van de vorige wagen te praten! Het verkopen van een auto was in die dagen een ceremonie. Eens stond in de showroom een splinter nieuwe Dodge. Een deftige dame had er belangstelling voor. Na een kort gesprek zei zij legen de ver koper: „Geeft U me nu een stoel en laat U me met rust." De stoel kwam, mevrouw ging zitten en tuur de naar de wagen. Na tien minuten verschoof zij de stoel een meter en tuurde weer. In twee uur was zij de hele wagen rond en had drie minuscule krasjes ontdekt. In 1923 verkocht de heer Louwman zijn tweede Dodge aan de burge meester van Callantsoog. Toen de de 5500-6600-toerengrens Waarom deze restrictie, terwijl de wankel zonder moeite 7000 toeren per mi nuut draait? Van NSU-zijde wordt gezegd: De wankel is nog een geheel nieuwe motor. Men weet niet hoe hij zich in handen van particulieren zal ge dragen. Zullen de afdichtingen het houden? Er is een bevredigende op lossing voor dit moeilijke probleem gevonden, maar zijn de afdichtingen bestand tegen de zwaarste beproe vingen? dene meervoudige rotatiemotoren geconstrueerd. Hierover wordt al met enkele automobielconcerns on derhandeld. Licentie Duurzaam De serieproduktie van de NSU-Spider met wankelmotor komt lang zaam op gang. In Neckarsulm worden er op het ogenblik een stuk of tien per dag gemaakt. Gaandeweg stijgt het tempo, maar hoog zal het nooit worden. Dat is niet nodig ook. NSU wil alleen maar er varing met de wankelmotor opdoen. De eerste paar duizend Spiders moeten het bestaansrecht van de motor waarmaken. Vandaar dat de wankel eerst in een sportwagentje is terechtgekomen. onderbroken draaiende beweging. Theoretisch kan de snelheid tot m het oneindige worden opgevoerd. Veel toeren De wankelmotor is zeker in zijn element als hij veel toeren maakt. Bij weinig omwentelingen (1000- 2500) presteert hij minder dan een vergelijkbare viertakt. Het schake len vraagt in de lagere snelheids- regionen wat meer tact en gevoel van de bestuurder, maar na een tijd je stadsdressuur heeft men het ma niertje door. De wankel blijkt in een file een braaf motortje te zijn. Als het op snel rijden aankomt, is de Spider ongetwijfeld de meerdere van de oude-garde-sportwagens. De motor heeft temperament terwijl het geluidsniveau bij hoge toeren tallen uitzonderlijk laag blijft Hij schijnt zich niet in het minst in te spannen. Bij het zachte en regelmatige spin nen hadden wij niet direct in de gaten, dat de wagen op de autoweg naar Stuttgart ongemerkt boven 140 kilometer per uur was gaan rijden. Doordrukken tot 7000 toeren lever de geen mechanische protesten op. Als vlot haalbare top zouden wij 155 kilometer per uur willen aanhou den. De acceleratie is gunstiger dan die van vergelijkbare sportwagens. Wij noteerden: van 0-80 km/u in 10 sekonden, van 0-100 km/u in 15 sekonden en tot 120 km/u in 22 se konden. De fabriek houdt het op een top van 150 km/u en respectering van Hoe lang gaat een wankelmotor onder normale omstandigheden mee'' NSU garandeert een 50 a 60 duizend storingvrije kilometers. Dan zou een revisie nodig zijn, die ech ter niet ingrijpend en kostbaar is. De dealers krijgen reservemotoren in voorraad. Deze kunnen in vier a vijf uur worden ingebouwd. De oude wankel wordt naar de fabriek gestuurd. Op die manier denkt men de klanten service te geven. De levering van de eerste drie tot vierduizend stuks is grotendeels een vertrouwenszaak. Voorlopig is de Spider niet te koop. Eerst worden de Duitse dealers (een 1500) in het bezit gesteld van een demonstratie wagen. Bovendien gaat een aantal naar het buitenland en naar speci ale relaties. De wankel wordt be hoedzaam gelanceerd en onder toe zicht gehouden. Van de eerste wan kelautorijders verwacht de fabriek een zekere loyaliteit en begrip voor het feit, dat het hier een splinter nieuwe motor betreft, waarvan men nog moet afwachten hoe hij in de praktijk zal uitvallen De eerste ervaringen zijn goed. Hierdoor gestimuleerd werkt NSU nu aan de eerste grotere personen wagen met wankelmotor, die op de autosalon in Frankfort, in de herfst, zal worden gepresenteerd. In een middenklassemodel komt een dub bele wankel, dat wil zeggen met twee schijven, waardoor het maxi male vermogen tot ongeveer 100 pk kan worden verhoogd. In een grote wagen komt de wankelmotor beter tot zijn recht. Samen met Citroën ontwikkelt NSU ook een wankelauto (waarschijnlijk op twee-literniveau), maar deze Frans-Duitse „verdragswagen" wordt dit jaar zeker niet verwacht. In de Verenigde Staten heeft Cur- tiss-Wright (vliegtuigen) verschei- Het verst gevorderd met rotatle- motorontwerpen zijn de Japanners Al m een vroegtijdig stadium sloot NSU met de Japanse autofa'orick Toyo Kogyo een licentieverdrag In het begin was er een nauwe samen werking. maar de laatste jaren is Hirosjima, waar een hypermodern wankellaboratorium werd ingericht, NSU volkomen uit de hand gelopen De Jananners. meesterknutselaars in verfijnd detailwerk, lu-bben de wankelmotor verder ontwikkeld en nieuwe situaties doen ontstaan, die in de oorspronkelijke overeenkomst met NSU niet helemaal ..gedekt" zijn. Toyo Kogyo heeft NSU de kunst afgekeken en is daarna zijn eigen weg gegaan. Voor de autotentoonstelling Frank fort 1963, waar de Duitse Wankel- Spider werd gepresenteerd, had Ja pan ook een model met rotatie motor klaar staan. De Japanse in zending werd niet toegelaten, hoe wel de expositie „internationaal" was. want NSU houdt de touwtjes stevig in handen. Een sterke troef is de bepaling, dat Japan zijn auto's met wankelmotor niet naar Europa en Noord-Ameri- ka mag uitvoeren. Ook met Curtiss Wright zijn dergelijke afspraken ge maakt. Europese rotatiemotoren mo gen bijvoorbeeld niet naar Amerika worden geëxporteerd. De Japanse fabriek, die al lange tijd een experimentele wankelwa gen (de sportcoupé Mazda) heeft, met een twee-schijvenmotor, ver scheen vorig jaar op de auto'en- toonstelling in Tokio met een vier dubbele rotatiemotor, waarvan elke kamer een inhoud van 400 cc heeft. Deze wankelvierling produceert 140 pk. Intussen experimenteert men ook al met een zesvoudige rotatie motor. De Japanners hebben de oorspron kelijke wankelmotor op verscheide ne detailpunten verbeterd en gun stiger eigenschappen gegeven. Op het gebied van de afdichting en de koeling zouden zij verder zijn ge vorderd dan de Duitsers. In het ro- tatiemotorproject hebben zij dan ook enorm veel arbeidskracht en kapitaal gestoken. Fiat 850 en 1500 In een winters landschap als het maar niet bij ons is! de nieuwe FIAT 850 op de voorgrond met daar achter de 1500, die bezig is bijsonder populair te worden. Mercedes 190 D stationwagen Geheel nieuw sinds Brussel is de in België geassembleerde - Mercedes 190 D stationwagen naar een ontwerp de Belgische carrossier Coune. koop definitief was, stuurde de ver koper een telegram naar Den Haag. Iedere auto was er één en alle im porteurs hielden elkaar in de gaten. „Ik verkocht in die dagen ook Fords. Ze kwamen uit België en bij de pont over de Moerdijk had de concurrentie spionnen zitten, die precies optekenden hoeveel wagens werden overgezet en voor wie", vertelt de heer Louwman. „Veel wagens kwamen in een kist uit Amerika. Zo'n kist zat tussen de andere lading en er wilde bijvoor beeld wel eens een zak meel bar sten. Ik had voor een klant een wagen besteld en hij moest en zou er bij zijn, als de kist werd geopend. Dat gebeurde op de binnenplaats van ons bedrijf. Meneer zat er op een stoel naar te kijken. En toen de kist openging, kwam er een spier witte wagen uit. Hij sprong op en riep: Je hebt me bedonderd, je hebt er een oude in gestopt! En zijn chauffeur de chauffeurs kwamen altijd met meneer mee terzijde: „Laat 'm maar kletse". „Heel belangrijk in die tijd was de verkoop van accessoires. Geen wa gen werd compleet afgeleverd. Er moesten nog treeplankmatjes ko men. een Andersonlamp weet U nog, zo'n afneembaar zoeklicht voetsteunen voor de passagiers, kachels, een extra claxon. En dan maar afdingen. Je moest vreselijk oppassen, geen accessoires in een demonstratiewagen te monteren, want dan eiste men die er gratis bij." Chirurgen De heer Louwman gelooft niet, dat de klant van nu intussen gemakke lijker is dan die van vroeger. Hij gelooft ook en dat geldt dan vooral voor vandaag dat veel verkopers niet genoeg de waarde weten te appreciëren van hun pro- dukt. Zij realiseren zich onvoldoen de het offer, dat de klant vaak moet brengen om een auto te kopen. „Voor veel mensen is de koop van hun eerste auto een ceremonie, iets plechtigs. Daar moet je rekening mee houden. En dan vind ik ook, dat veel autoverkopers te weinig van hun produkt weten en nog min der van dat van de concurrentie." „Andere verschillen met vroeger? Voor de oorlog, vooral in de jaren twintig, vroeg men in de eerste plaats naar de vering en naar de snelheid, vooral bij de Europese wagens. Nu vragen zij naar ben zineverbruik. En zij kijken naar de kleur. Maar helemaal beoordelen kan ik het niet, want ik heb nu een maal een exclusief merk. Ik vind ook, dat de behandeling in de gara ges te vaak weinig aandacht krijgt. We kunnen in dit opzicht nog een voorbeeld nemen aan de Italianen ze werken netjes, schoon, als chirurgen, hun werkplaatsen zijn al tijd in de puntjes. Ik vind ook, dat het publiek de fabrikanten forceert te goedkoop te produceren. Dat heeft zijn gevaarlijke kant. Maar het blijft een leuk vak, auto's. Je kunt er over blijven praten Ook de particulier moet afschrijven De beste vrienden zullen het waarschijnlijk nooit helemaal eens worden over de exploitatiekosten van hun particuliere auto. Ze kunnen er zelfs ruzie over krij gen. Iedereen heeft er zo zijn eigen opvatting over en in die opvatting zit dan meestal een sterk prestige-element. Ongeveer twee jaar geleden wer den de autokostenberekeningen van de ANWB nogal aangevoch ten, voornamelijk door de RAI. De ANWB zou de kosten veel te hoog calculeren en daarmee aspirant-automobilisten afschrik ken, zo werd toen gezegd. Het was een reactie op een artikel van Koolhaas Revers in de „Au tokampioen", waarin hij zei, dat iemand met een inkomen van minder dan tien mille geen auto kon houden. Daarmee was „de boot aan". In vele brieven kreeg de ANWB te horen, dat K.R. zich met z'n eigen zaken moest bemoeien en men gaf voorbeelden van goed kope auto-exploitatie. Vaak bleek dan, dat alleen een W.A.-verze- kering was afgesloten, dat niet werd afgeschreven of gespaard, dat de eigenaar veel kleine repa raties zelf verrichtte en de wagen helemaal zelf onderhield. Dat is niet de gemiddelde automobilist, zegt de ANWB. Wij kunnen ons niet permitteren, een geflatteerde begroting op te stellen al we ten wij heel goed. dat op onze calculaties kan worden bespaard. De begroting valt in twee delen uit een- vaste kosten en rij kosten. De vaste kosten zijn: renteverlies, ver zekeringspremie. motorrijtuigenbe lasting, stalling, onderhoud en di versen. Er is een „school", die zegt: voor de particulier is renteverlies geen punt. Nee. zegt de ANWB, dat is niet juist. Wie het geld voor de aankoop zelf bezit, zou daar rente voor krijgen, wie het lenen moet, betaalt er rente voor. Er is dus al tijd een renteposL De All Risks verzekeringspremie in de ANWB-calculatie is gebaseerd op de hoge ANWB-'arieven een Britse maatschappij en er is geen no-claim-kortir.g in gecalculeerd. Ook bij een A R -verzekering kan dit lager. Stalling kan vervallen, maar men moet dan wel rekening houden met snellere achteruitgang van het lakwerk. Het onderhoud wassen en in de was zetten kan men zelf doen. Men betaalt dan al leen de prijs van de onderhouds middelen Ten slotte de post diver sen: de ANWB rekent hieronder het iidmaatschap van Bond en Wegen wacht. eventueel reisdocumenten en kleine kosten, die onafhankelijk zijn van het aantal gereden kilometers. De vaste kosten worden lager per kilometer, indien er per jaar meer gereden wordt met de wagen. Een voorbeeld: bij een populaire wagen van circa 5.000 gulden zijn zij bij 20.000 kilometer per jaar 6.5 cent. bij 40 000 kilometer 3.4 cent en bij 60.000 kilometer 2,3 cent. Rijstijl ZWARTE CILINDERS ZWAARDER DAN FRIS GROEN De directie van een muni tiefabriek in Noord-Wales con stateerde kort geleden, dat ver scheidene arbeiders zich plot seling ziek hadden gemeld. Zij klaagden erover, dat de nieuwe, zwarte metalen cilinders, die zij moesten versjouwen, veel te zwaar waren. De dokter van het bedrijf stelde vast, dat een aantal hunner echt ziek was. Zij mochten naar huis. Intussen was een ambtenaar van de ar beidsinspectie op onderzoek uitgegaan. Hij merkte, dat die zwarte cilinders heus niet zo zwaar waren als werd beweerd „Laten we ze eens een fris groen verfje geven", zei hij. De volgende dag hadden de arbei ders in de fabriek het er over dat die nieuwe cilinders zo handig konden worden ver plaatst. Het enige verschil tussen de „oude" en de „nieuwe" cilinders was de kleur. Reeds lang zijn de geleerden het er over eens, dat bepaalde kleu ren veel invloed hebben op het ze nuwgestel. Maar u kunt dit trou- Uit Hans Glas' betrekkelijk kleine fabriek komt als primeur voor 1965 de GLAS ,,1700" een flinke sedan met alle typische eigenschappen, waarmee dit bedrijf een grote mate van exclusiviteit weeet te handhaven zonder in exclusieve prijzen te ver vallen. wens zelf gemakkelijk constateren. Voelt U zich op een mooie, zonnige dag niet veel prettiger dan bij som ber, grauw weer? De autoriteiten van steden als Lon den, New York en San Francisco hebben adviezen van kleurendes- kundïgen ingewonnen alvorens een beslissing werd genomen over de verf voor bruggen. Hierbij werd er speciaal rekening mee gehouden, dat een brug wel eens het toneel is van een poging tot zelfmoord. Het aantal zelfmoorden op de Black- frairs-brug te Londen liep met een derde terug nadat de zwarte verf door een helder groen kleurtje was vervangen. Verpakking VOOR de handel zijn kleuren het grootste belang. Uiterst zorg vuldig wordt in de meeste gevallen naeegaan.welke kleur het ge schiktst is voor een bepaalde auto, voor kleding, speelgoed en verpakte levensmiddelen. In internationaal verband samenwerkende kleuren- adviseurs bepalen een kleur, maken daarna een model in die kleur en gaan ten slotte na, hoe de uitwer king op het publiek is. Bij een van deze experimenten ging het om de vraag, hoe de huisvrouwen op de verpakking van een bepaald merk koffie zouden reageren. Zes vrou wen werden binnengeleid in een kamer, waarin zes blikjes van ver schillende kleuren waren neergezet Voor elk blik stond een geurig kop je, koffie ingeschonken. Heel voorzichtig nipten de dames van de koffie. Toen werd de balans opgemaakt. Een der deelneemsters aan de proef vond de koffie uit het gele blikje wel wat slap. De vrouw naast haar gaf ten beste, dat de koffie uit het rode blikje opmerke lijk pittig was. De koffie uit het blauwe blikje bleek zacht, maar niet bijzonder geurig te zijn. Daarente gen was de koffie uit het bruine blikje lekker sterk. Het grijze blikje werd geacht bittere koffie te be vatten en in het groene blikje zat nu precies de koffie, die ook thuis werd geschonken. Maar die dames wisten helemaal niet dat in alle blikjes precies dezelfde koffie zat! U kunt U zelf vast wel eens op de proef stellen bij de slager. Daar kun nen immers twee stukken vlees naast elkaar zijn opgehangen. Het ene stuk maakt een wat bruine in druk, het vet is niet zo blank. Het andere is sappig rood met helder fris vet. De meeste huisvrouwen zullen zonder meer het rode vlees kopen, ofschoon zij een uur later al niet meer in staat zouden zijn enig verschil te bemerken tussen het vlees van haar keuze en het af gewezen lapje. Experts Kleurenadviseurs moeten goed op de hoogte zijn van veranderingen in de regering, politieke activiteiten, partijprogramma's en. in het alge meen, de stand van zaken bij par tijen en in bepaalde landen Élke kleur wordt immers direct in ver band gebracht met een partij. De deskundigen weten ook. dat als er sprake is van financiële moeilijkhe den hetzij zwart, hetzij een neutrale kleur wordt gekozen. Waarom? Als U op elke stuiver moet letten, koop U kleren die er niet zou gauw vui' uitzien en nog praktisch zijn boven dien. Alles heeft tegenwoordig een kleur tje, van tandpasta tot benzine. Ook de kleding voor de ruimtevaarders is niet aan de aandacht ontsnapt. Zegslieden op Kaap Kennedy heb ben al meegedeeld, dat de astronau ten, die de maan gaan verkennen, helder gele pakken zullen dragen. Wie niet stalt en alle onderhoud aan de carrosserie zelf verricht, kan on geveer 2 cent van de vaste kosten per km aftrekken. Wie „gelukkig" heeft gereden, kan na enkele jaren ook de verzekeringspremie per km verlagen. De tweede post, de rijkosten, wordt alleen gemaakt als men rijdt. Zij omvat afschrijving (gebaseerd op een ervaringscijfer over de levens duur van de wagen, alsmede het aantal gereden kilometers per jaar), brandstof, doorsmeren en olie ver versen, banden en bandenrepara- ties en overige reparaties. Aan deze kosten valt nauwelijks te tornen tenzij men niet afschrijft. Wel beïnvloedt een zorgvuldige rij stijl de post banden en reparaties en zeker ook het benzineverbruik. Maar zelfs als je goedkoper rijdt, dan volgens onze calculatie, zegt de ANWB. dan moet je er rekening mee houden zeker als particulier dat een auto, vooral de eerste, stimuleert tot uitgaven, die men vroeger niet maakte. Men trekt er op uit, drinkt een kopje koffie, eet "en hapje en dus wordt het „week- end-levfn" duurder. Noch de ANWB. noch de automobi list zijn er bij gebaat, de zaken gun stiger voor te stellen, dan zij zijn, temeer omdat de mensen gauw ge neigd zijn. zichzelf in deze zaken te bedriegen Wanneer wij dan ook in de tabellen, elders in dit RAI- nummer de kostencalculatie opge ven, dan is dit bedrag slechts een richtlijn, die van geval tot geval zal verschillen, maar wel wordt steeds dezelfde calculatsemethode ge bruikt, zodat vergelijking goed mo gelijk is. De kosten per kilometer bij een aantal gereden km's van 20 000 per jaar zijn gekozen, omdat uit onderzoekingen is sebleken. dat de gemiddelde particulier daar ge woonlijk niet boven uit komt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1965 | | pagina 13