Opdracht ontwerp dubbeldekker gegeven
Ook voor
Vlissingen-
Breskens?
PARTIJEN AANVAARDEN HET V00RSTEL-VELDKAMP
Werkgevers houden ten
aanzien van prijzen
een slag om de arm
Staking dreigt in de
haven van Antwerpen
Nederland
tot politiek
is bereid
overleg"
GEMEENSCHAPPELIJKE VERKLARING OVER LOON AKKOORD
GEWONDE B0TERSM0KKELAAR HIT
BELGISCHE KLINIEK GEVLUCHT
PAULIS IN
HANDEN VAN
HUURLINGEN
Vervoersakkoord
bereikt in Brussel
TIJDNOOD IN
BRUSSEL
n
Desnoods dan
zonder Engeland
LAAIEND ENTHOUSIASME IN STATEN OVER OPVALLEND EN VOORUITSTREVEND PLAN
Verzadiging
90-meterschip
Scheepjes
Narrenpak
oi niet
Scherpe
scheepjes
Voor Petten het
volle pond geëist
207e jaargang - no. 261
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie: T van de Velde F. B den Boer ei
Walstraal 88-80, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv 3647/3Ï
2911; Zlerlzee: red. tel. 2425. adm. tel. 2094 8
W Leertouwer e
Markt 51, tel. 3841
i. Min. p. ad». 4.80. Inger. r
O. A. de Kok 4
Abonnementsprijs 75 cent per week, ƒ9.75 per kw. franco per post 10,— p. kw. Losse
adv. 2375»; Goes- Gr Markt 2. tel. 6140 (b.g.g red. 7853, adv. 5213». Oostburg: tel.
Kleine adv. (max, 8 regels) 32 ct. p regel min. 1.80). .Brieven bur. van dit blad" 25 c
Jt. Bureaus: VllatSngen:
Temeuten Arsenaalstraat 2, teL
Giro 359300 P Z.C.. Middelburg.
Vrijdag 11 december 1964
R.E.M.: zenden
of niel zenden
Pagina 3
(Van onze Haagse redactie)
In een gemeenschappelijke verklaring getekend door de minister
van sociale zaken en volksgezondheid alsmede door de werkge
versvoorzitter en door de werknemersvoorzitter van de Stichting
van den Arbeid die gisteravond is uitgegeven, wordt melding ge
maakt van de bereikte overeenstemming inzake de lonen voor
1965. In de verklaring wordt onder meer gezegd, dat de beide
voorzitters de minister hebben medegedeeld, dat de door hen ver
tegenwoordigde groepen in de Stichting van den Arbeid bereid zijn
de loonpolitieke uitgangspunten van de regering, neergelegd in de
brief van de minister van 1 december jl. aan de Stichting van den
Arbeid, te aanvaarden en op basis daarvan de loonpolitieke be
voegdheden uit te oefenen met inachtneming van de volgende, op
voorstel van de regering aangebrachte wijzigingen:
Verhoging van het voorgestelde
maximumpercentage voor de
loonsverbetering in de contrac
ten van 3,2 naar 3,5 procent
(naast een algemene loonmaat
regel per 1 januari a.s. van 1.5
procent ter compensatie van de
verhoogde A.O.W.- en A.Vi^W.
premie, in totaal dus 5 pet:
Een verhoging van het bedrag
van het minimuminkomen lot
110 gulden per week:
De mogelijkheid van een bijzon
dere uitkering, te openen indien
in het midden van 1965 de eco
nomische ontwikkeling daartoe
aanleiding geeft;
Een aanvullende voorziening in
zake de kinderbijslag voor grote
gezinnen ter gelegenheid van de
belastingaanpassing per 1 juli
1965.
De Stichting van den Arbeid raag «elf
uitmaken op welke wyze de door de re
gering aanvaardbaar geachte loonkos
tenstijging zal worden gerealiseerd, zo
als ook reeds in de brief van 1 december
door de minister aan de stichting Is me
degedeeld. Naar de mening van de re
gering zjjn hiervoor drie mogelijkheden
denkbaar:
A een algemene loonmaatregel per 1
januari a s. ter compensatie van de ho
gere A.O.W.-premle ten bedrage van 1,5
pet met daarnaast de mogelijkheid tot
loonverbetering in de contracten tot
maximaal 3,5 pet.
B Een grotere algemene loonmaatregel
dan onder A bedoeld per 1 januari a.s.
gepaard gaande met een verlaging van
de ruimte voor contractsverbetering.
C Een algemene loonmaatregel pe
januari a.s. welke zowel betrekking
TOT VERBAZING VAN POLITIE
Vrienden hielpen
hem via raam
in ambulance
Een Nederlandse botersmokke-
laar die bij zijn aanhouding ern
stig werd gekwetst, is ontsnapt uit
de kliniek van Brasschaat, bij Ant
werpen, waar hij werd verpleegd.
Kongolese regeringstroepen hebben gis
teren, onder leiding van huurlingen,
Paulis heroverd. Tezelfdertyd werd in
Leopoldstad vernomen dat een patrouille
van het Kongolese nationale leger, even
eens onder leiding van huurlingen, in
Yangamhi nog 59 blanken heeft bevrijd.
De meesten van hen waren nonnen en
missionarissen.
Yangamhi ligt 90 kilometer ten westen
van Stanleystad aan de rivier de Kongo.
Gisteren is in de Veiligheidsraad het de
bat over Kongo hervat. Boeroendi en
Kenya hebben verzocht aan het deDat te
mogen deelnemen. Het aantal deelne
mers is hiermee op 23 gebracht.
De ministerraad van de Europese Eco
nomische Gemeenschap heeft in Brussel
vrywel overeenstemming bereikt over de
regelingen voor het goederenvervoer
langs de weg. Enkele juridische aspec
ten dienen nog nader te worden bespro
ken.
Dat de regelingen waarschijnlijk nog
niet op korte termijn van kracht kun
nen worden, wordt veroorzaakt door de
Franse voorwaarde, dat ook akkoorden
moeten zijn bereikt over de regelingen
voor de andere vervoerstakken: de bin
nenvaart en de spoorwegen.
De Nederlandse staatssecretaris van
verkeer en waterstaat, M. J. Keijzer,
toonde zich zeer voldaan over het be
reikte resultaat, dat hij omschreef als
een .werkelijk stuk gemeenschappelijke
vervbeispolitiek.
Het akkoord, waarin de Nederlandse
voorstellen grotendeels zijn overgenomen
stelt naast de bestaande bilaterale ak
koorden „gemeenschapscontingenten"
in, die een vervoerder uit één van de
zes E.E.G.-landen het recht geven tot
het verlenen van diensten op het gehele
grondgebied van de gemeenschap voor
grensoverschrijdend verkeer. Voor het
eerste jaar zijn deze vergunningen toe
gewezen op basis van de gevraagde hoe
veelheid. Nederland heeft er 176 van de
880 verkregen, Frankrijk en Duitsland
elk 210, België 118, Italië 142 en Luxem
burg 24. Daarna zullen de vergunningen
worden toegewezen op basis van net.
gebruik, dat van de toewijzing in het
eerste jaar is gemaakt en van hot han
delsverkeer via het wegvervoer, de bin-,
nenvaart en de spoorwegen.
In de gemeenschappelijke verklaring
komen aantekeningen voor, zowel
van de werkgeversvoorzitter, ir. J.
Bosma, als van de werknemersvoor
zitter, drs. D. Roemers. De werkge
versvoorzitter van de stichting heeft
medegedeeld, aldus de verklaring,
dat de werkgeversorganisaties niet
vragen om een algemene doorbereke
ningsclausule, maar ervan uitgaan
dat in die gevallen, waarin de aard
van het bedrijf of de bedrijfstak met
zich brengt, dat ten gevolge hiervan
moeilijkheden kunnen ontstaan dit
consequenties zal hebben voor de
toepassing van de regels van het
prijsbeleid.
Op deze basis zal nader overleg tussen
de minister van economische zaken en
de werkgeversorganisaties plaats dienen
te hebben. Voorts hebben de werkge-
voor het volgende:
a. Invoering van nieuwe en verbetering
van de bestaande prestatiebelonings
stelsels. Deze mogen geen verkapte in
breuk zfln op de uitgangspunten die aan
elke prestatiebeloning ten grondslag
moeten liggen;
b. Uitbreiding van winstdelingsregelin-
gen. De beslissing hierover dient aan de
onderneming voorbehouden te blijven;
c. Bevordering van vermogensaanwasde-
ling. Wanneer in een experimenteel sta
dium een voorstel van deze strekking
aan de Stichting van den Arbeid zal
worden voorgelegd, zal van werkgevers-
kant terzake ad hoe een standpunt wor-
den bepaald. In afwachting van de re
sultaten van het overleg in werkgevers-
kring c
- het rapport van de vakcen-
(Zie slot pag. 3 kol. 1)
KERSTREDE KONINGIN
(Van onze radio- en
t.v.-redactie)
Ook dit jaar zal H.M. de Konin
gin via de radio een kersttoe
spraak houden. De rede wordt
vrijdag 25 december, eerste
kerstdag, uitgezonden tussen
een uur en kwart over een op
beide zenders.
De „landbouw-marathon" van de
Europese Economische Gemeen
schap. die vóór Kerstmis zou moe
ten leiden tot een besluit over ge
meenschappelijke graanprijs in de
„zes" dreigt in gevaar te komen
door de Italiaanse presidentsver
kiezing.
De Italiaanse ministers hebben reeds
aangekondigd de volgende week dins
dag ujt Brussel naar Rorne te moeten
vertrekken om daar tijdig aanwezig te
kunnen zijn bij de aanwijzing van een
opvolger van de deze week afgetreden
Antonio Segni. Daardoor zal in ieder ge
val de bijeenkomst van 18 en 19 decem
ber, die was bedoeld als het definitieve
I stadium van de „marathon" niet kun-
I nen doorgaan. Van Italiaanse zijde
wordt echter ook ernstig betwijfeld of
de verkiezingen en eventueel daarmede
gepaard gaande verschuivingen in het
kabinet reeds achter de rug
ropese c«
E.E.G.-minister-
'i gemeenschap-
het gemeen-
Inmiddei
een regeling aan
raad voorgesteld
pelijke financiering van het gemeen
schappelijke landbouwbeleid. Daarin
wordt een verlening met een Jaar voor
gesteld van de maximumbijdragen. die
de ..zes" thans aan het Europees oriën
tatie- en garantiefonds voor de land
bouw leveren. Deze plafonds bedragen
sinds 1962 4.5 procent voor België en
Luxemburg samen 31 voor Duitsland.
28 voor Italië en Frankrijk en 13 procent
voor Nederland.
De Europese commissie heeft aangekon
digd vóór 1 april voorstellen te zullen
doen voor de periode van 1965 tot 1970,
het einde van de overgangsperiode van
het E.E.G.-verdrag.
Nieuwe Russische
aardsatelliet
In Rusland Is gisteren een nieuwe aard-
satelliet gelanoeierd, de 51-ste in
Kosmos-serie.
Volgens het Russische persbureau Ti
werken de instrumenten van de Kosmos
51 „normaal". De satelliet moet de stra
lingsgordels van de aarde bestuderen
en de mogelijkheden voor de bouw van
ruimteschepen en voor communicatie
uitproberen.
kant van de straat had, door drie man
geholpen zijn in zijn ontsnapping. Hij
moet er in geslaagd zijn zich tot bij het
raam te begeven en het te openen. Zyn
vrienden moeten hem dan op een draag
baar hebben gelegd, die ln een ambu
lancewagen werd geschoven.
Bijna vijf uren lang was de spoor
baan bij Garsdale in het Engelse
graafschap Yorkshire geblokkeerd
door een aantal auto's dat schots en
scheef op de baan lag. De schuldige
was de storm, die met orkaankracht
langs een goederentrein met auto's
woei en er passant een aantal van
de wagens als propjes papier van
de wagons veegde....
Telefoontje
Nieuwe president
Zwitserland
Op 31 oktober werd Leonard
Breda, even voorbij Wuustwezel door
een douanepatrouille gesommeerd te
stoppen. Hij reed echter in vliegende
vaart door, weldra achterna gezet door
een snelle wagen van de douane. K. week
echter steeds naar links uit wanneer de
douanewagen hem wilde inhalen tot
zijn wagen in een bocht slipte én te
pletter vloog tegen een elektric'.teits-
paal. In de wagen vond men 500 kg Ne
derlandse smokkelboter. In de kliniek
vreesde men aanvankelijk voor zijn le
ven: dubbele bekkenbreuk, scheur van
de blaas en talrijke ernstige inwendige
en uitwendige kwetsuren.
Wacht weggehaald
De eerste dagen hielden tolbeambten
de wacht voor de deur van zfln ka
mer, maar die wacht werd opgehe
ven daar men van oordeel was dat
hy niet in staat was te vluchten. Zijn
herstel vorderde traag. Thans wordt
echter vernomen dat K. vorige week
uit de kliniek verdween. Vermoed
wordt dat vrienden, wellicht ook
smokkelaars, hem hielpen ontsnap
pen.
Volgens het onderzoek zou K„ die een
kamer op de benedenverdieping aan de
landse grens werd gebracht. Naar
luidt heeft een onbekende de dag na de
ontsnapping naar de kliniek getelefo
neerd om te vragen welke behandeling
op K. werd toegepast en welke medicij
nen hij kreeg.
m
Met 200 van de 219 stemmen is Hans
Peter Tschudi gisteren door de verenig
de kamers tot president van Zwitser
land voor 1965 gekozen. Hy is 51 jaar
en lid van de socialistische partij.
Mr. Luns over de E.E.G.
De leden van de begrotingscom
missie voor buitenlandse zaken uit
de Tweede Kamer zongen gisteren
op verschillende wijsjes allen het
zelfde liedje: de Europese integra
tie komt wel heel moeilijk tot
stand en op het ogenblik lijken wij
er verder van verwijderd dan ooit
te voren, ondanks plannen van
Italiaanse en Duitse zijde en on
danks de suggesties van de Belgi
sche minister van buitenlandse za-
Het bij de katholieke vakbond aangesloten administratieve perso- ^en gpaalO voor de mo°-eliikhe-
nee! van de Antwerpse haven heeft gisteren met een staking ge- :den' van M'n poiitiek samenj-a»n.
dreigd indien zijn looneisen niet worden ingewilligd. Het werk zal
worden neergelegd, indien maandag a.s. geen bevredigende op
lossing zal zijn gevonden.
De stakingsaanzegging wordt niet gesteund door de socialistische en
liberale vakbonden. Ongeveer de helft van het administratieve personeel
is bij de katholieke bond aangesloten. Geëist wordt ondermeer een aan
passing van de salarissen aan onregelmatige arbeid, zoals dat ook in
andere havendiensten is gebeurd.
Gevreesd wordt dat een staking het record van 18.000 zeeschepen, dat
de Antwerpse haven dit jaar hoopt te boeken, in gevaar zal brengen.
Minister Luns beaamde dat er veel moei
lijkheden zijn. In een uitvoerige beschry-
ving van de ontwikkelingen van de laat
ste jaren, beschuldigde hij vooral Frank-
ryk van het in de weg leggen van aller
lei belemmeringen aan de groei van Eu
ropa naar een politieke eenheid.
Het Italiaanse plan leek hem ongunsti
ger dan het Duitse en dat van Spaak,
omdat het op het gebied van de supra
nationale bevoegdheden vrijwel niets
biedt.
De r
dat t
situatie kan leiden, verzekerde
bewindsman. Eén gesprek over de
politieke samenwerking tussen de 6
E.E.G.-landen achtte hy met de com
missie gewenst. Enkele afgevaardig
den hadden zelfs van een topconfe
rentie gesproken. Mr. Luns vond dat
deze dan wel zeer uitvoerig en
en worden, ge
„j verschillen omdat
ders de kwade kans van nog r
conflicten niet uitgesloten zou zyn.
De minister zei, dat Nederland er
voor zal bUjven yveren, Engeland
aan een gesprek te laten deelnemen,
maar als daartegen bij de partners
overwegende bezwaren zouden be
staan. zou het een gesprek er niet op
laten stranden.
Êén der commissieleden vroeg min of
meer verwijtend, waarom geen initiatie
ven van Nederland zijn uitgegaan. De
bewindsman antwoordde hierop, dat de
regering internationale politieke samen
werking op dit ogenblik onmogelijk acht.
Dit betekent echter niet. dat zy over de
ze zaak niet haar eigen ideeën heeft en
dat zij niet haar medewerking zal ver
lenen aan alle serieuze plannen die tot
toenadering kunnen leiden.
Niet wachten
.._Bhten op
Engeland. Zy moet mogelyk ongestoord
voortgang vinden.
■IET EEN bijna laaiend entbou-
■iasme hebben de provinciale
staten van Zeeland gisteren ge-
•eageerd op het even opvallende
tls vooruitstrevende plan van
ledeputeerde Staten om op de
eerdienst Kruiningen-Perkpol-
er dubbeldekkers in te zetten.
Onze vlootvoogd" zoals ge-
eputeerde M. J. van Poelje
'oor de heer C. F. van der Peijl
c.h.) werd genoemd moes!
•en vloedgolf van complimenten
.•an alle fractieleiders accepte
ren. Deze gedeputeerde beloon
de al deze lof met enkele zeer
positieve mededelingen
Minister Van Aartsen die
in de vaste commissie voor
verkeer en waterstaat lut dt
Tweede Kamer reeds gunstig
had gereageerd op dit plan
heeft ook in een brief aar.
G.S. laten weten zeker niet
afwijzend te staan tegenover
de dubbeldekkers:
In deze brief heeft de minister
het provinciaal bestuur mach
tiging verleend een voorlopig
ontwerp voor deze schepen te
laten maken. Inmiddels heb
ben G.S. het Bureau voor
Scheepsbouw in Bloemendaal
opdracht gegeven dit ontwerp
te maken.
De laad- en losaccommodatie
zal zodanig worden gemaakt,
dat laad- en lostijd niet gro
ter zullen zijn dan nu niet de
prinsessenboten. „Dit is een
belangrijke eis om het over-
zetprobleem op te lossen", al
dus de gedeputeerde;
Met instemming van de mi
nister wordt er een studie ge
maakt om na te gaan of in de
toekomst ook op het veer
Vlissingen-Breskens dubbel
dekkers kunnen worden inge
zet.
Met dat al is het laatste woord nog
lang niet gezegd, zo waarschuwde
de heer Van Poelje de statenleden.
Een uitgebreide studie is nog ver
eist: de havens moeten worden
aangepast, de aanleginrichtingen
moeten het mogelijk maken met
dubbeldekkers snel te lossen en te
Iaden, er moeten grotere eisen
worden gesteld aan de veerpleinen
en de aan- en afvoerwegen moeten
ook onder de loep. „Kortom: het
is geen eenvoudige zaak", aldus
deze provinciale vlootvoogd.
Graag accepteerden de staten een
excuus van de heer Van Poelje:
voor de opdracht, aan het Bureau
voor Scheepsbouw in Bloemendaal
is nog geen krediet aangevraagd
bij de staten. „We willen liever
wachten tot de minister een wat
beslister machtiging heeft gege
ven", zo zei dit G.S.-lid er van.
Men weet het: met enkele deskun
digen heeft de heer Van Poelje een
studiereis naar Denemarken ge
maakt om daar de dubbeldeks
schepen in de praktijk te zien.
..Daarbij hebben we ook geleerd,
dat een smalle brug voor een enke
le afrit zoals in Denemarken
hier niet juist is. Met de grote ver
keersstroom kunnen we dat hier
niet verdragen", benadrukte de
heer Van Poelje. En hij wees er op.
dat „de verzadiging van dit veer'
nu al overschreden is „Als men
het vervoer in 1963 stelt op 100 dan
geldt nu al het cijfer 119", zo liet
hij weten. „En dat het aantal
zware vrachtauto's niet toeneemt,
wijst er alleen maar op dat dit ver
keer nu al het veer Kruiningen-
Perkpolder mijdt. De risico's van
te moeten wachten wegen te
zwaar", aldus de heer Van Poelje.
„Met nadruk wijs ik er dan ook
op", zo voegde hij er aan toe, ,,dat
de vervoersstatistieken niet meer
gebruikt kunnen worden voor een
juiste prognose van het verkeer op
dit veer".
In een eenstemmig koor hadden de
fractieleiders die ditmaal een
afspraak hadden gemaakt over de
sprekersvolgorde, zodat de woord
voerder van een der kleinste par
tijen, de heer G. A. A. Adelaar
Is.g.p.) het eerst aan het woord
kwam gewezen op de noodsitua
tie, die zo langzamerhand ontstaan
is op het veer Kruiningen-Perkpol-
der. En de heer Van Poelje kon
nauwelijks voor enige opluchting
zorgen: „Tot de eerste dubbeldek
ker er is zijn stagnaties onvermij
delijk".
Toch kon hij dit gerechtvaardigd
pessimisme iets afzwakken: het
plan om op het veer Kruiningen-
Perkpolder zo spoedig mogelijk
een 90-meterschip in te zetten is
niet definitief door de minister af
gewezen. In de brief van water
staatsminister Van Aartsen aan
G S. staat namelijk, dat hij dit plan
voorhands heeft aangehouden".
De heer Van Poelje wees er nog
eens op dat het schip niet alleen
zijn waarde heeft voor de periode,
waarin de dubbeldekkers nog niet
in de vaart zijn, maar dat het ook
later „een nuttige reserve is voor
Kruiningen-Perkpolder en Vlissin
gen-Breskens". Daarom is het niet
alleen een redelijke, maar ook een
noodzakelijke suggestie. .Als alles
meeloopt „en dat vereist inspan
ningen van ons allen, maar ook van
de werf die het schip moet bou
wen" zal deze 90-meterboot in
1966 in de vaart kunnen komen.
„Maar dan moet de minister wel
tijdig zijn toestemming verlenen",
aldus de heer Van Poelje, die liet
weten, dat het overleg nog steeds
wordt voortgezet en dat er hoop
blijft op succes, „omdat we dit
schip niet kunnen missen op straffe
van een nog grotere stagnatie".
Met enige ironie, maar niettemin
met grote beslistheid veegden de
staten de ministeriële suggestie
van de tafel, dat straks na het
gereedkomen van de Oostersche'.-
debrug „de veerboten van de
dienst Kats-Zierikzee toch ook in
gezet kunnen worden op de Wester-
schelde". „Als de minister dat in
deze statenzaal had gezegd dan had
men hem hartelijk uitgelachen
zei drs. T'n. J. Westerhout (p.v.d.a.
er van. En de heer P. V. M. Ver-
cauteren (k.v.p.) zei gepast laat
dunkend, dat „deze scheepjes" ab-
(Zie slot pag. 4 kol. 2)
In Zeeland* statenvergadering is giste
ren vry hardhandig de staf gebroken
over de voorzitter van „Zevibel". de
heer A. L. S. Lockefeer. zonder dat
overigens zyn naam ook maar één keer
werd genoemd. De eerste die overging
tot deze stafbrekerij was het statenlid
Westerhout en later deed gedeputeerde
Van Poelje het namens het college nog
eens dunnetjes over. Drs. Westerhout
keerde zich nameltik tameiyk scherp
tegen de zoals hij het formuleerde
„ae voormannen van de Zeeuwse visse
rij", die hun activiteiten nog altyd rich
ten op het openhouden van de Ooster-
schelde. De heer Westerhout meende dat
zy daarmee een hersenschim najagen en
ten onrechte proberen de klok terug te
zetten. De woordvoerder van gedepu
teerden bleek het daarmee eens te zijn:
„Het is de taak van de leiding der
Zeeuwse vissersverenigingen om de toe
komst te verkennen, maar in plaats
daarvan staan zij te vaak met het ge
zicht naar het verleden gekeerd". En de
gedeputeerde voegde aan deze opmer
king nog een ernstig woord toe: hij ge
loofde dat deze houding mee tot gevolg
had. dat de Zeeuwse vlsserijzakea in
regeringskringen niet de aandacht kre
gen die zij verdienden.
De naam van voorzitter Lockefeer
werd in dit debatje niet genoemd,
maar het was iedereen duidelijk, dat
de verwyten met name tot hem waren
gericht. Wij moeten bekennen, dat we
de opmerkingen in de Zeeuwse staten
juist vinden. Enige maanden geleden
heeft de heer Lockefeer opgeroepen te
strijden voor het behoud van de oester-
en mosselcultuur in Zeeland, „ook al
lijkt het er op de duur op dat wij in een
narrenpak lopen", zoals hij het nogal
opvallend formuleerde. We hebben toen
de vraag gesteld: wat wil men nu eigen-
ïyk concreet Sindsdien is op deze vraag
nog steeds geen antwoord mogelijk ge
bleken, maar wel krijgt men de indruk,
dat men in Zevlbelkringen de open Oos-
terschelde altyd nog
ais een reële affaire
ziet. We gunnen de
Zevibelmannen hun
geloof in het openhou
den van de Ooster-
schelde. maar dat geloof is niet het
onze. Integendeel, de toekomstige dam
door dit vaarwater is dichter by dan
ooit. er is rekening mee gehouden by het
sluiten van een internationaal verdrag,
het Schel de-Ryntraktaat. dat er zelfs
voor een deel op is gebaseerd; bovendien
ontstaan er nu reeds waterloopkundige
situaties, die eenvoudig dwingen tot com
pleteren van het dammenstelsel in het
Deltagebied. En daarom: als men in
Zevibelkringen in alle ernst doorgaat
met het yveren voor een open Ooster-
schelde, dan geloven wij dat men din
ten aanschouwen van het Nederlandse
volk bezig is met enige plechtstatigheid
inderdaad het narrenpak aan te trek
ken.
Eén opmerking van gedeputeerde Van
Poelje weegt voor ons heel zwaar,
namelijk waar hy betoogde dat de
niet-reële houding van de Zeeuwse vis-
serijbestuurderen wel eens tot gevolg
kon hebben, dat men in regeringskringen
niet die aandacht aan Zeeuwse visserij-
zaken gaf die deze verdienden. Dat is
een ernstig woord. Hier wordt in feite
tot de Zeeuwse vissers gezegd: „Gy
móet een andere houding aannemen wilt
ge van Den Haag de volle medewerking
voor uw toekomst verkrijgen". In deze
woorden wordt de Zeeuwse vissers ais
het ware een spiegel voorgehouden. Als
ze er in kyken. kunnen ze zelf oordelen:
dragen zy om nogmaals voorzitter
Lockefeer te citeren het narrenpak
of nog niet
Het plan voor dubbeldeksschepen van
gedeputeerden blijkt weer een stap
verder te zijn. minister Van Aart
sen heeft het college gemachtigd een
voorlopig ontwerp te laten maken voor
een dergelijk schip. Er zit groei in deze
zaak, een voor Zeeland plezierige
omstandigheid. Gisteren is er weer
breedvoerig over de veerdiensten ge
sproken ln de staten en eigenlijk was
het jammer dat de minister niet zelf
aanwezig was. Hy had dan namely k
kunnen merken met welk een grote ver
bazing Zeelands statenleden zijn opmer
king hebben opgenomen om te zyner tijd
de kleine schepen van de Oosterschelde-
dienst op de Westerschelde in te zetten.
Het was een soort meewarige verbazing,
zo in de geest van: „Gut excellentie. U
weet toch heus wel beter". Maar er was
één opmerking van boten-gedeputeerde
Van Poelje, die ons eerlijk gezegd een
beetje ongerust heeft gemaakt. Dit ver
klaarde namelyk de gedeputeerde:
..We hopen dat de minister niet ernstig
meent, dat het inzetten van de ..scherpe
scheepjes van de Oosterschelde" ook
maar enigermate een oplossing kan
betekenen voor hu vraagstuk van de
Westerscheldeveren".
Vraag:
tóng va»
opmerking heus ernstig bedoeld? Maar
dan zal toch 's ministers voornaamste
adviseur in Zeeland de hoofdinge
nieur-directeur van de rijkswaterstaat
de bewindsman wel spoedig uit de
droom helpen? Misschien zou het col
lege in hun contact met deze hoofdamb
tenaar daarop kunnen aandringen.
(Van onze parlementaire redacteur)
Nederland zal zich met hand en tand
verzetten tegen de Franse poging om
minder geld voor Euratom beschikbaar
te stellen voor het reactiecentrum ia
Petten teneinde meer geld beschikbaar
te krijgen voor de Franse atoomprejee-
ten. De staatssecretaris voor buitenland
se zaken, de heer Block, heeft dit giste
ren meegedeeld In de openbare verga
dering van de begrotingscommissie voor
buitenlandse zaken uit de Tweede Ka-
Wij staan er op. zo zei hij in antwoord
op vragen van de heer Westerterp van
,de K.V.P., dat het verdrag, dat mét Eu
ratom gesloten is en waarvoor Neder
land zich grote financiële offers heeft
getroost, volledig wordt nagekomen. Het
verdrag dient te worden gerespecteerd
j en aan onze legitieme verwachtingen
I behoort te worden voldaan.