Hovercraft-lijn over Het Kanaal W.A. VOOR WEGGEBRUIKERS WORDT VERPLICHT DE BOEKENPLANK Brits bedrijf speelt met interessant idee Twintig gulden voor twintig minuten-reis HELFT BROMFIETSERS HEEFT NOG GEEN VERZEKERING AFGESLOTEN V, MODERNE TRUI DE L00FF VAKDEN DRIEST geven en... te krijgen Nylons van klasse: Speciaal Kousen en Sokkenhuis 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 24 NOVEMBER 1964 ]7ind vorig jaar gaf de Britse regering een wintboek uit onder de titel „Voorstellen voor een vaste kanaalverbinding,,Zoals uit de in dit rapport gepubliceerde cijfers blijkt, verwacht men een sterk toenemende groei van verkeer tussen Engeland en Europa. In 1975 zullen bijna zeven miljoen mensen Het Kanaal oversteken. In 1985 zal dit aantal opgelopen zijn tot acht miljoen. Het aantal motorvoertuigen zal in deze tien jaar toe nemen van een tot anderhalt miljoen per jaar. Om deze steeds groter worden de stroom van auto's en passa giers te kunnen verwerken zal de aanleg van een vaste Kanaal verbinding naast de conventio nele middelen als schepen en vliegtuigen noodzakelijk zijn. Ofschoon het huidige plan voor de bouw van een tunnel wellicht dé oplossing is voor het grote verkeersprobleem, „hebben wij de mogelijkheden voor nieuwe niet over het hoofd gezien'', zo leest men in het rapport. De op stellers van het witboek verwij zen hiermee naar het nieuwe type voertuig, dat noch tot de categorie boten noch tot die van vliegtuigen gerekend kan wor den en waarmee thans in vele landen ijverig wordt geëxperi menteerd: het luchtkussenvoer tuig. „Wanneer men een dergelijk mid del van vervoer tot een dusdanige ontwikkeling zou kunnen brengen, dat het geschikt 13 om een groot aantal pasagiers met hun auto's over wa ter te verplaatsen, zullen deze lucht kussenvoertuigen een belangrijke rol kunnen gaan spelen in het verkeer tussen Groot-Brittannië en heit vaste land van Europa". In de jaren dertig werd in Amerika voor 't eerst geëxperimenteerd met een vaartuig, dat boven het water oppervlak zweefde doordat men lucht perste door openingen in de bodem van het voertuig. De ontwikkeling van dit nieuwe vervoermiddel begon pas goed bij de „hovercraft", ont worpen door de Brit Cockerell en ge bouwd door de firma Saunders-Roe. een onderdeel van de West!and Air craft Corporation. In 1958 construeer de deze vliegtuigfabriek haar eerste zweefvaartuig, de SR. NI, waarmee men op 25 juli 1959 Het Kanaal over stak ter herdenking van de vijftigste verjaardag van Bleriots eerste Ka- naalvlucht. Daarna werden nog enke le andere prototypen gebouwd. dervlndt, kan men hiermee snelheden behalen, die vele malen hoger zijn dan van de meeste boten. Ook over land zal 't voertuig zich even snel kunnen verplaatsen. Dit amfibisch karakter opent voor dit middel van vervoer vele perspectieven. In het korte afstandsverkeer (in een straal van 1000 kilometer) kan 't zelfs con curreren met het steeds sneller wor dende luchtverkeer. De luchthavens liggen meestal ver buiten de grote woningcentra, waardoor veel tijd met vervoer naar de stad verloren gaat. Bovendien heeft de hovercraft een grotere laadcapaciteit. Ook voor het inter-insulaire verkeer en bij het openleggen van ontwikkelingsgebie den zal het goede diensten kunnen bewijzen. Ten slotte is volgens nauw gezette berekeningen de exploitatie van een hovercraft op de korte af stand economischer dan die van het vliegtuig en de boot. Het luchtkussenvoertuig, dat even tueel voor 'n veerdienst over Het Kanaal gebruikt zal worden, zal aan enkele hoge eisen moeten voldoen, al dus het witboek. Behalve een grote stuwkracht zal het een voldoeende aantal passagiers en een grote hoe veelheid vracht moeten kunnen ver voeren om een economische exploita tie van een pendeldienst tussen En geland en het vaste land mogelijk te maken. Blijkens een uitvoerig rapport van de Westland Aircraft, waarin de fa briek de mogelijkheden uiteenzet om een veerdienst over Het Kanaal te openen met hovercrafts, zou de thans bij haar in ontwikkeling zijnde SR. N4 aan deze eisen tegemoet komen. Dit luchtkussenvoertuig, dat 'n leng te heeft van 38 meter en ongeveer 150 ton weegt, kan afhankelijk van de weersomstandigheden op zee een snelheid van 90 tot 140 kilometer per uur bereiken. Op dit vaartuig is plaats voor 660 mensen of voor 170 passagiers en ongeveer 30 mo torvoertuigen. Bij enkel goederen vervoer heeft de SR. N4 een capaci teit van 60 ton. Dit betekent dat in ruim twintig minuten een kleine tweehonderd pas sagiers en een dertigtal auto's over Het Kanaal, dat van Dover tot Calais 35 kilometer breed is, vervoerd kun nen worden. Wanneer men dit verge lijkt met de huidige veerdienst per boot. die voor dezelfde route meer dan drie uur nodig heeft om een wel iswaar iets groter aantal passagiers en auto's naar de overkant te varen, en met de kortste luchtbrug van Oostende naar Lydd ongeveer 20 passagiers en vijf auto's in een half uur steken de cijfers van de hover craft gunstig af. Zelfs de toekomstige turmeltrein zal er meer tijd voor no dig hebben om de auto's met hun passagiers naar de overkant te bren gen. t>ij de berekenig van de totale ex- ploitatiekosten van 'n Kanaalver- bïnding met hovercrafts is de West- land uitgegaan van de voor handen zijnde cijfers van het Kanaalverkeer in 1985. De tegen die tjjd beschikbare zee- en luchtvloot zal slechts de helft van het totale verkeer van ongeveer acht miljoen mensen en anderhalf miljoen auto's kunnen verwerken Zelfs nu raakt het verkeer in de ha vensteden aan beide zijden van Het Kanaal op piekdagen verstopt en moet men soms dagen wachten voor dat men met zijn auto naar de over kant kan. De rest van het verkeer zal dus met hovercrafts vervoerd kunnen worden. Hiervoor zal een vloot van 16 luchtkussenvoertuigen nodig zijn. In 1967 hoopt men al met de eerste hovercraft te starten. De totale exploitatiekosten van een veerdienst over Het Kanaal inclu sief de te bouwen „hovercraft"-ha- vens komen op een bedrag van f 66.700.000 per jaar. Niettemin vergt een volledige vloot van 16 hover crafts, die f 11.500.000 per stuk kos ten, slechts 15 procent van het be drag dat nodig is voor de exploitatie van een tunnel onder Het Kanaal. De Westland Aircraft wil dezelfde ver- voersprljzen berekenen, die men be taalt voor de veerdienst per boot. De ze zullen de kosten ruimschoots dek ken en bij een beladingsgraad van meer dan 30 procent reeds winst op leveren. Bij deze gelijke vervoersprijzen heeft het zweefvaartuig het voordeel, dat het veel sneller is en een veer dienst met grotere frequentie moge lijk maakt. Op topdagen in het hoog seizoen zal men gedurende 18 uur per dag in staat zijn een dienst te onder houden. waarbij aan beide zijden van Het Kanaal iedere vijf minuten een hovercraft vertrekt. Welke boot en welk vliegtuig zal deze snelle service kunnen geven? De snelste, goedkoopste en meest praktische route over 't Kanaal is die van Dover naar Calais. Het enige nadeel is, dat al het verkeer op één punt zowel in Frankrijk als in En geland wordt geconcentreerd met als gevolg opstoppingen od de toe gangswegen tijdens de piekdagen. Daarom heeft de Westland Aircraft een plan opgesteld om de veerdienst te verdelen over vier verschillen de routes: Dover-Calais. Newhaven- Dieppe. Southampton-Cherbourg en het traject Harwich-Calais. Dit bete kent voor vele mensen tevens een verkorting van de totale reisduur, wanneer men de aansluiting op het wegennet in ogenschouw neemt. De duur van de overtocht is 20 minuten voor de kortste en vijf kwartier voor de langste route. De vervoersprijzen zullen niet ver uiteenlopen. Voor f67,50 zal een auto overgezet kunnen worden van Dover en Harwich naar Calais en van Newhaven naar Dieppe, terwijl voor de langste reis f82,zal wor den gevraagd. De oassagier betaalt een bedrag van f 20,50 voor het goedkoopste traject tot f38,voor de reis van Southampton naar Cherbourg. Een beeld van de toekomstige „hoverporp'-haven voor lucht kussenvoertuigen. Op het plat form een SR. NJj, die zojuist is gearriveerd. Terwijl de laatste auto het vaartuig verlaat rijden nieuwe passagiers met hun auto aan de andere kant het luchtkussenvoertuig binnen. Uitgerust met vier Bristol Sid- deley „Marine Proteus"-moto ren en twee Rover hulpgastur bines kan de SR. Ni een snel heid bereiken van 140 kilometer per uur. Indonesië weigert hulp van V.N. De Indonesische minister van transmi gratie en coöperatieve bedryven, dr. Naties toegezegde hulp met levensmidde- Achadi, heeft een door de Verenigde len voor 2500 gezinnen, die naar Zuid- Kallmantan (Borneo) verhuizen, van de hand gewezen, aldus meldt het Indonesi sche persbureau Antara. Het persbureau voegt eraan toe, dat dit besluit is geno men omdat Indonesië zijn politiek heeft gegrondvest op zelfvertrouwen in elk opzicht. Inbrekers van 12, 11 en 8 jaar oud Zondag heeft de Groninger politie drie jongens, respectievelijk twaalf, elf en acht jaar oud, aangehouden wegens het plegen van inbraken. De drie knapen hadden zondagmorgen ingebroken bij glashandel Hoving aan de Noorderbinnensingel, waar ze glassnij ders en sleutels wegnamen en bij het kantoor van de „Hortus", waar ze een geldkistje met ruim twintig gulden buit maakten. De diefstallen van de kinderen werden ontdekt door de ouders van een van hen. PER 1 JANUARI VANHET VOLGEND JAAR (Van een onzer redacteuren) £)e komende jaarwisseling betekent voor de voornaamste catego rie weggebruikers een belangrijke datum: op 1 januari moeten alle gemotoriseerden (ook bromfietsen) in Nederland tegen wette lijke aansprakelijkheid (W.A.) verzekerd zijn. De wet in kwestie dateert van juni 1963 en treedt op 1 januari a.s. in werking. Doel is te garanderen, dat verkeersslachtoffers hun schade vergoed krij gen. De plicht tot het sluiten van een W.A.-verzekering geldt niet al leen voor personen- en vracht auto's maar ook voor motorfiet sen, bromfietsen, scooters, land- bouwtraetoren en ander gemo toriseerd materieel, zoals drag lines, bakkerswagens met motor bulldozers, vorkheftrucks, rij dende kranen en invalidewagen tjes. Wat de automobilisten betreft zal er niet veel veranderen: naar schatting 95 procent van hen heeft al vrijwil lig een W.A.-verzekering gesloten. Bij de bromfietsen ligt dat anders: men neemt aan dat nog niet de helft verzekerd is. verzekerde zich in een of ander op zicht niet aan de polisvoorwaarde heeft gehouden. De verzekerings maatschappij zal aangenomen dat de schuld van haar verzekerde aan het verkeersongeluk vaststaat moeten beginnen met het slachtoffer schadeloos te stellen. Maar de assu radeur kan dat bedrag onder bepaal de omstandigheden van de verzeker de terugvorderen: rijden zonder rij bewijs, onder invloed enz. goed, want het gaat om een aan sprakelijkheidsverzekering. De schuld van automobilist of bromfietser moet vaststaan. Van overheidswege is besloten, dat men ten minste voor 250.000 gulden dient te zijn verzekerd. Bromfietser zullen globaal achttien gulden premie per jaar moeten gaan betalen en vijf gulden voor een kentekenplaatje, dat als bewijs van verzekering dient. Die plaatjes worden pas per 1 maart 1966 verplicht, maar de verzekering moet per 1 januari a.s. ingaan. Ook bij een algemene verzekerings plicht zijn gevallen denkbaar, waar bij het slachtoffer tenzij bijzon dere voorzieningen getroffen worden van schadevergoeding verstoken zou blijven. Deze situatie zou zich kunnen voor doen als de schuldige onbekend is gebleven, als de eigenaar van een motorvoertuig zijn verzekeringsplicht niet is nagekomen, als het ongeluk gebeurd is met een gestolen auto of bromfiets en als er sprake is van een dader, die vanwege gemoedsbezwaren tegen verzekering wettelijk van assu rantieplicht is vrijgesteld. Niet algemeen Waarborgfonds den. Als zich een der bovengenoemde gevallen voordoet, dient het slacht offer zich tot het fonds te wenden. De categorie „gemoedsbezwaarden" moet een bewijs van vrijstelling aan vragen. Hij moet verklaren „overwe gende gemoedsbezwaren te hebben tegen elke verzekering, welke ook, en mitsdien noch zichzelf noch iemand anders noch zijn eigendommen te hebben verzekerd". Voor het verkrijgen van een bewijs dragen van de vrijgestelden worden in een afzonderlijke kas van het waarborgfonds gestort. De aansprakelijkheid van een „vrij gestelde" drukt zwaarder dan die van een verzekerde. Bij een ongeluk n.t„ waarvoor een gemoedsbezwaar- de aansprakelijk is, zal het slachtof fer eerst bij de schuldige schadever goeding moeten vorderen, Deze zal dan uit eigen middelen moeten beta len. Alleen als hij daartoe niet in staat is, zal de getroffene zich tot het waarborgfonds kunnen wenden. De vrijgestelden moeten dus jaarlijks een bedrag in het waarborgfonds storten, maar blijven daarnaast per soonlijk rechtstreeks aansprakelijk voor toegebrachte schade. Straffen verzekering kan worden gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of een boete van maxi maal 1000 gulden. Ook kan de be voegdheid om motorrijtuigen te be sturen worden ontzegd voor ten hoog ste een jaar. De rechter kan voorts de bijkomende straf opleggen van storting van ten hoogste f 3000.in het waarborgfonds. Een assuradeur die ons de nieuwe re- geling toelichtte, signaleerde boven dien een wijziging inzake het z.g. „eigen risico", dat tot nu toe op tig gulden voor VV.A-.-verzekering was bepaald. Dit eigen risico komt te vervallen als verplichting, men kan Van belang ls zich te realiseren, dat de verplichte W.A.-verzekering geen algemene verkeersongevallenverzeke ring is. Niet elke schade wordt ver- In al deze gevallen is voorzien door het stichten van een waarborgfonds. Dit fonds zal door verzekeraars er voor een deel door de gemoeds bezwaarden in stand worden gehou- Rechtstreeks De nieuwe wettelijke regeling breng voor alle verzekerden een ingrijpende wijziging ten aanzien van net ver haalsrecht. Tot nu toe kon een slacht offer alleen de schuldige automobilist of bromfietser aanspreken voor scha devergoeding. Op zijn beurt klopte die automobilist of bromfietser als hij verzekerd was bij zijn assura deur aan. De nieuwe regeling per 1 januari houdt de bepaling in, dat het slachtoffer zijn eis tot schade vergoeding rechtstreeks kan indienen bij de verzekeraar van de schuldige gemotoriseerde weggebruiker. Tegenover het slachtoffer en ook dat is een nieuw element in de scha deregeling kan de verzekeraar geen beroep doen op het feit, dat de Het tweede prototype, dat de Westland Aircraft Ltd in 1962 bouwde, heeft reeds talloze proefvaarten achter de rug, over water, over land en moe rassen. Met dit luchtkussen voertuig, dat T0 passagiers kan vervoeren, werd langs de zuid kust. van Engeland een trip van S60 kilometer gemaakt de langste non-stop vaart ooit door een ziveefvaartuig volbracht. iaw Gi\ voor 0 DE VROUW IN DE KUNST De vrouw neemt in de kunst een aparte, zeer bijzondere plaats in. Dat wisten we al, voordat we het boek „De vrouw In de kunst" geschreven door Charles Wen tick en uitgegeven bij W. de Haan N.V. Standaard Boek handel in de serie Phoenix Pockets hadden gelezen. Dit wil echter niet zeggen, dat dit boekje overbodig is. Integendeel zelfs, want het is een bijzonder aardig werkje geworden. Charles Wentick vertelt op boeiende, wiize de invloed, die de vrouw heeft gehad op de beeldende kunstenaar vanaf de oertijden, via de Egyptena- ren, de Grieken, de middeleeuwers tot aan de modernen toe. Het is dan verbazingwekkend te bemerken hoe ze pocket. Allé facetten van de teken kunst worden behandeld zoals: kop- tekenen. figuurtekenen, perspectief, landschap. De tekst is vlot en gemak kelijk geschreven en het is al een ple zier om het boekje door te lezen en te kijken naar vele begeleidende teke ningen, die een duidelijk beeld »,even van de vele problemen, waarvoor de adspirant-tekenaar zich geplaatst ziet. Maar hij krijgt er in ieder geval zin in om te gaan tekenen, want daar kan men haast niet onder uit. als men het boekje uit heeft. Of het resultaat dat zal zijn, wat men er van heeft gehoopt, is niet te bezien. „Schets- en tekenboek" is in ieder ge val een stimulans. jroot die invloed wel is geweest. Tal- oze voorbeelden geeft Wentick om zijn stelling te bewijzen, dat de vrouw veel invloed heeft gehad. Niemand zal hem euvel duiden, dat hij zich soms licht Ironisch uitlaat over het feit, dat zoveel schilders op hol zijn geslagen door een oogopslag, een mooie vrouw. De tekst van Charles Wentick wordt goed ondersteund door fraaie reprodukties. De uitge verij heeft zich niet laten verleiden tot kleurenreprodukties, waarschijn- lijkin de wetenschap, dat goede kleu renreprodukties in 'n goedkope poc ket praktisch onmogelijk zijn. Dit be vordert alleen maar de eenheid van het werk. dat zeker niet mag ontbre ken op de plank van de kunstlief hebber. Zo niet als naslagwerk, dan toch wel als charmante noot. SCHETS- EN TEKENBOEK „Tegenwoordig kan iedereen leren te kenen en schilderen en zeker onder leiding van een ervaren leermeester" zegt de Elsevier-uitgcvery bij het boekje „schets- en tekenboek" onder redactie van de heer J. van Ingen. Of dat juist Is, zal een punt ter dis cussie blyven, maar het is in ieder geval een vaststaand feit, dat het een aardig boekje is geworden. J. van Ingen is leraar tekenen en kunstbeschouwing aan het Baarns lyceum. Hij geeft sedert enkele jaren cursussen in tekenen en schilderen voor volwassenen, o.a. aan de Volks universiteiten van Amsterdam, Utrecht en Bussum en aan een be- Foto-zakboek De amateurfotograaf, die zich verder wil ontwikkelen ziet zich vaak ge plaatst voor grote moeilijkheden, tot uiting komend in enorme dikke boe ken voor technische kennis, bestemd voor de beroepsman, maar ver buiten het bereik liggen van die amateur. Zowel op technisch als financieel ge bied. Voor hen is een boekje in de handel verschenen, dat een oplossing kan bieden voor veel problemen, waarvoor de amateurfotograaf zich gesteld ziet. Het is de Kosmos Foto-zakboek. Dit boekje nog kleiner in omvang dan een pocket geeft antwoord op alle vragen en bevat in compacte vorm alle fotografische gegevens, tabellen, overzichten en raadgevingen, die men nodig heeft. Dit alles nog verlucht met fraaie foto's. Het is geen boekje om in één adem uit te lezen, maar het is wel handig om tijdens net fo tograferen te raadplegen. Men vindt er letterlijk alles in, wat men wel we ten. Achter in het boekje staat een register, waar achter elk onderwerp, zo gek kan men het haast niet noe men, of het staat er in, een verwij zing Btaat naar de desbetreffende bldazijde. Het is 'n goed werk van uitgeverij Kosmos in Amsterdam om juist tijdens de feestdagen met zulk een boekwerk voor de dag te komen. Vele amateurfotografen zullen er verheugd om zijn. Proceskosten In verzekeringskringen verwacht men toenemende belangstelling voor rechtsbijstandsverzekering, die het ri sico dekt voor de kosten van advo caten en processen, waarmee aan zienlijke bedragen kunnen zijn ge moeid. Vechtpartij na kerkdienst in Elburg (Van onze correspondent) Elburg ls zondag het toneel geweest van een vechtpartij tussen de inwoners van deze streng-geiovige plaats en niet-ln- woners. Na de ochtenddienst in de Ne derlands hervormde Nieolaaskerk waar ds. B. G. A. van de Wiel tegen de aan vankelijke wens van de kerkeraad in weer op de kansel stond, werd een aan tal niet-Elburgers onder wie journalis ten en persfotografen, door de ingezete nen op hardhandige wijze buiten de wal len gewerkt. De officier van justitie in Zwolle, mr. Stichter die een onderzoek heeft gelast, vertelde ons gistermorgen „dat er klap pen zijn gevallen buiten het kerkge bouw. Twee in burger geklede politie mannen die de kerkdienst hadden bijge woond gingen er op af en hebben de menigte verspreid". Wij weten nog niets van verdere onregelmatigheden en vecht partijen. Mochten die er zijn geweest dan weet de politie daarvan nog niets om dat er tot dusver geen aangiften zijn gedaan, aldus mr. Stichter. Overigens blijkt men in Elburg deze onverkwikke lijke affaire liefst zo snel mogelijk in de doofpot te willen doen. De groepscommandant van de rijkspoli tie weigert elke inlichting en ook bur gemeester P. Bode die kerkvoogd van de hervormde kerk is wilde op de ge beurtenissen geen commentaar geven. Naar aanleiding van een artikel in „De Telegraaf" over de kwestie-ds. Van de Wiel heeft burgemeester P. Bode zich in een ernstig protest tot de hoofdredac tie van dit blad gewend. In het bedoelde artikel staat onder meer dat hij (burgemeester Bode) de moeilijke taak heeft met de gemeenteraad van Elburg die voornamelijk uit streng-ge- lovigen bestaat, het oude Elburgse vis sersvolk te hervormen tot mensen die ook hun plaats willen hebben in de we reld van snelle verandering. Daartegen maakt burgemeester Bode meer dan ernstige bezwaren. De ge meenteraad van Elburg heeft juist een zeer vooruitziende blik en met deze raad kunnen alle beslissingen worden genomen met het oog op de goede ont wikkeling en omschakeling van deze ge meente. zo stelt de heer Bode. Om een man echt blij te maken moet U een geven. In prijzen van 19,75 tot 55,—) HERENMODEHUIS Sclieldestraat 40 VLISSINGEN GEtF MAAR-N HOFLEVERANCIER damesringen met carneool streepagaat granaat bloedkoraal opaal amethist topaas enz. herenringen met onix carneool lagensteen en zonder steen In vole variaties in elke prijsklasse FABERY DE J JUWELIERS SINDS 1834 Lange Kerkstraat 30 - Boes r AAM BEIEN? is SCHROMPELEN WEG Pijn en jeuk wèg Si 5 Zwelling verdwijnt fcDe wetenschap heeft thans S geen helende substanUe ont-g '4 dekt met do verbazlngwek-5 kende eigenschap do aam-jj 5 beien eenvoudig te doen wee-j» A drogen - do pUn houdt op.S t- zwelling verdwUot. Toege-f; Spast in SPERTJ. doet <UtS K weefselvernleuwcndo Blo- S Dyne zelfs de meest hardnek- 5 kige aambeien Ineenschrom- ►- >elen, zó afdoend dat zo r S geen probleem meer zijn. Sperti Zalf en Zetpillen S SPERTI ls zaoht en desinféc-S terend - bovat géén vordo-6 vendo middelen. Voor velll-fl ge. rechtstreekse behando-j 'llnir van namhnlnn. flPRR.TT 5 ETirig van aambolon, SPERTI 5 Zalf JOVANDA JOLITA ARWA DANLON EMPIRE MAGGY ROUFF U vindt ze in alle nieuwe kleuren. Wolstraat 127 Vllsslngen Lees ONZE KLEINTJES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 4