Hovercraft-lijn over Het Kanaal
W.A. VOOR WEGGEBRUIKERS WORDT VERPLICHT
DE BOEKENPLANK
Brits bedrijf speelt
met interessant idee
Twintig gulden voor
twintig minuten-reis
HELFT BROMFIETSERS HEEFT NOG
GEEN VERZEKERING AFGESLOTEN
V,
MODERNE
TRUI
DE L00FF
VAKDEN DRIEST
geven en...
te krijgen
Nylons
van klasse:
Speciaal Kousen
en Sokkenhuis
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 24 NOVEMBER 1964
]7ind vorig jaar gaf de Britse regering een wintboek uit onder de
titel „Voorstellen voor een vaste kanaalverbinding,,Zoals
uit de in dit rapport gepubliceerde cijfers blijkt, verwacht men
een sterk toenemende groei van verkeer tussen Engeland en
Europa. In 1975 zullen bijna zeven miljoen mensen Het Kanaal
oversteken. In 1985 zal dit aantal opgelopen zijn tot acht
miljoen. Het aantal motorvoertuigen zal in deze tien jaar toe
nemen van een tot anderhalt miljoen per jaar.
Om deze steeds groter worden
de stroom van auto's en passa
giers te kunnen verwerken zal
de aanleg van een vaste Kanaal
verbinding naast de conventio
nele middelen als schepen en
vliegtuigen noodzakelijk zijn.
Ofschoon het huidige plan voor
de bouw van een tunnel wellicht
dé oplossing is voor het grote
verkeersprobleem, „hebben wij
de mogelijkheden voor nieuwe
niet over het hoofd gezien'', zo
leest men in het rapport. De op
stellers van het witboek verwij
zen hiermee naar het nieuwe
type voertuig, dat noch tot de
categorie boten noch tot die van
vliegtuigen gerekend kan wor
den en waarmee thans in vele
landen ijverig wordt geëxperi
menteerd: het luchtkussenvoer
tuig.
„Wanneer men een dergelijk mid
del van vervoer tot een dusdanige
ontwikkeling zou kunnen brengen, dat
het geschikt 13 om een groot aantal
pasagiers met hun auto's over wa
ter te verplaatsen, zullen deze lucht
kussenvoertuigen een belangrijke rol
kunnen gaan spelen in het verkeer
tussen Groot-Brittannië en heit vaste
land van Europa".
In de jaren dertig werd in Amerika
voor 't eerst geëxperimenteerd met
een vaartuig, dat boven het water
oppervlak zweefde doordat men lucht
perste door openingen in de bodem
van het voertuig. De ontwikkeling
van dit nieuwe vervoermiddel begon
pas goed bij de „hovercraft", ont
worpen door de Brit Cockerell en ge
bouwd door de firma Saunders-Roe.
een onderdeel van de West!and Air
craft Corporation. In 1958 construeer
de deze vliegtuigfabriek haar eerste
zweefvaartuig, de SR. NI, waarmee
men op 25 juli 1959 Het Kanaal over
stak ter herdenking van de vijftigste
verjaardag van Bleriots eerste Ka-
naalvlucht. Daarna werden nog enke
le andere prototypen gebouwd.
dervlndt, kan men hiermee snelheden
behalen, die vele malen hoger zijn
dan van de meeste boten. Ook over
land zal 't voertuig zich even snel
kunnen verplaatsen. Dit amfibisch
karakter opent voor dit middel van
vervoer vele perspectieven. In het
korte afstandsverkeer (in een straal
van 1000 kilometer) kan 't zelfs con
curreren met het steeds sneller wor
dende luchtverkeer. De luchthavens
liggen meestal ver buiten de grote
woningcentra, waardoor veel tijd met
vervoer naar de stad verloren gaat.
Bovendien heeft de hovercraft een
grotere laadcapaciteit. Ook voor het
inter-insulaire verkeer en bij het
openleggen van ontwikkelingsgebie
den zal het goede diensten kunnen
bewijzen. Ten slotte is volgens nauw
gezette berekeningen de exploitatie
van een hovercraft op de korte af
stand economischer dan die van het
vliegtuig en de boot.
Het luchtkussenvoertuig, dat even
tueel voor 'n veerdienst over Het
Kanaal gebruikt zal worden, zal aan
enkele hoge eisen moeten voldoen, al
dus het witboek. Behalve een grote
stuwkracht zal het een voldoeende
aantal passagiers en een grote hoe
veelheid vracht moeten kunnen ver
voeren om een economische exploita
tie van een pendeldienst tussen En
geland en het vaste land mogelijk te
maken.
Blijkens een uitvoerig rapport van
de Westland Aircraft, waarin de fa
briek de mogelijkheden uiteenzet om
een veerdienst over Het Kanaal te
openen met hovercrafts, zou de thans
bij haar in ontwikkeling zijnde SR.
N4 aan deze eisen tegemoet komen.
Dit luchtkussenvoertuig, dat 'n leng
te heeft van 38 meter en ongeveer 150
ton weegt, kan afhankelijk van de
weersomstandigheden op zee een
snelheid van 90 tot 140 kilometer
per uur bereiken. Op dit vaartuig
is plaats voor 660 mensen of voor
170 passagiers en ongeveer 30 mo
torvoertuigen. Bij enkel goederen
vervoer heeft de SR. N4 een capaci
teit van 60 ton.
Dit betekent dat in ruim twintig
minuten een kleine tweehonderd pas
sagiers en een dertigtal auto's over
Het Kanaal, dat van Dover tot Calais
35 kilometer breed is, vervoerd kun
nen worden. Wanneer men dit verge
lijkt met de huidige veerdienst per
boot. die voor dezelfde route meer
dan drie uur nodig heeft om een wel
iswaar iets groter aantal passagiers
en auto's naar de overkant te varen,
en met de kortste luchtbrug van
Oostende naar Lydd ongeveer 20
passagiers en vijf auto's in een half
uur steken de cijfers van de hover
craft gunstig af. Zelfs de toekomstige
turmeltrein zal er meer tijd voor no
dig hebben om de auto's met hun
passagiers naar de overkant te bren
gen.
t>ij de berekenig van de totale ex-
ploitatiekosten van 'n Kanaalver-
bïnding met hovercrafts is de West-
land uitgegaan van de voor handen
zijnde cijfers van het Kanaalverkeer
in 1985. De tegen die tjjd beschikbare
zee- en luchtvloot zal slechts de helft
van het totale verkeer van ongeveer
acht miljoen mensen en anderhalf
miljoen auto's kunnen verwerken
Zelfs nu raakt het verkeer in de ha
vensteden aan beide zijden van Het
Kanaal op piekdagen verstopt en
moet men soms dagen wachten voor
dat men met zijn auto naar de over
kant kan. De rest van het verkeer
zal dus met hovercrafts vervoerd
kunnen worden. Hiervoor zal een
vloot van 16 luchtkussenvoertuigen
nodig zijn. In 1967 hoopt men al met
de eerste hovercraft te starten.
De totale exploitatiekosten van een
veerdienst over Het Kanaal inclu
sief de te bouwen „hovercraft"-ha-
vens komen op een bedrag van
f 66.700.000 per jaar. Niettemin vergt
een volledige vloot van 16 hover
crafts, die f 11.500.000 per stuk kos
ten, slechts 15 procent van het be
drag dat nodig is voor de exploitatie
van een tunnel onder Het Kanaal. De
Westland Aircraft wil dezelfde ver-
voersprljzen berekenen, die men be
taalt voor de veerdienst per boot. De
ze zullen de kosten ruimschoots dek
ken en bij een beladingsgraad van
meer dan 30 procent reeds winst op
leveren.
Bij deze gelijke vervoersprijzen
heeft het zweefvaartuig het voordeel,
dat het veel sneller is en een veer
dienst met grotere frequentie moge
lijk maakt. Op topdagen in het hoog
seizoen zal men gedurende 18 uur per
dag in staat zijn een dienst te onder
houden. waarbij aan beide zijden van
Het Kanaal iedere vijf minuten een
hovercraft vertrekt. Welke boot en
welk vliegtuig zal deze snelle service
kunnen geven?
De snelste, goedkoopste en meest
praktische route over 't Kanaal is
die van Dover naar Calais. Het enige
nadeel is, dat al het verkeer op één
punt zowel in Frankrijk als in En
geland wordt geconcentreerd met
als gevolg opstoppingen od de toe
gangswegen tijdens de piekdagen.
Daarom heeft de Westland Aircraft
een plan opgesteld om de veerdienst
te verdelen over vier verschillen
de routes: Dover-Calais. Newhaven-
Dieppe. Southampton-Cherbourg en
het traject Harwich-Calais. Dit bete
kent voor vele mensen tevens een
verkorting van de totale reisduur,
wanneer men de aansluiting op het
wegennet in ogenschouw neemt. De
duur van de overtocht is 20 minuten
voor de kortste en vijf kwartier voor
de langste route.
De vervoersprijzen zullen niet ver
uiteenlopen. Voor f67,50 zal een
auto overgezet kunnen worden van
Dover en Harwich naar Calais en
van Newhaven naar Dieppe, terwijl
voor de langste reis f82,zal wor
den gevraagd. De oassagier betaalt
een bedrag van f 20,50 voor het
goedkoopste traject tot f38,voor
de reis van Southampton naar
Cherbourg.
Een beeld van de toekomstige
„hoverporp'-haven voor lucht
kussenvoertuigen. Op het plat
form een SR. NJj, die zojuist is
gearriveerd. Terwijl de laatste
auto het vaartuig verlaat rijden
nieuwe passagiers met hun
auto aan de andere kant het
luchtkussenvoertuig binnen.
Uitgerust met vier Bristol Sid-
deley „Marine Proteus"-moto
ren en twee Rover hulpgastur
bines kan de SR. Ni een snel
heid bereiken van 140 kilometer
per uur.
Indonesië weigert hulp
van V.N.
De Indonesische minister van transmi
gratie en coöperatieve bedryven, dr.
Naties toegezegde hulp met levensmidde-
Achadi, heeft een door de Verenigde
len voor 2500 gezinnen, die naar Zuid-
Kallmantan (Borneo) verhuizen, van de
hand gewezen, aldus meldt het Indonesi
sche persbureau Antara. Het persbureau
voegt eraan toe, dat dit besluit is geno
men omdat Indonesië zijn politiek heeft
gegrondvest op zelfvertrouwen in elk
opzicht.
Inbrekers van 12,
11 en 8 jaar oud
Zondag heeft de Groninger politie drie
jongens, respectievelijk twaalf, elf en
acht jaar oud, aangehouden wegens het
plegen van inbraken.
De drie knapen hadden zondagmorgen
ingebroken bij glashandel Hoving aan de
Noorderbinnensingel, waar ze glassnij
ders en sleutels wegnamen en bij het
kantoor van de „Hortus", waar ze een
geldkistje met ruim twintig gulden buit
maakten. De diefstallen van de kinderen
werden ontdekt door de ouders van een
van hen.
PER 1 JANUARI VANHET VOLGEND JAAR
(Van een onzer redacteuren)
£)e komende jaarwisseling betekent voor de voornaamste catego
rie weggebruikers een belangrijke datum: op 1 januari moeten
alle gemotoriseerden (ook bromfietsen) in Nederland tegen wette
lijke aansprakelijkheid (W.A.) verzekerd zijn. De wet in kwestie
dateert van juni 1963 en treedt op 1 januari a.s. in werking. Doel is
te garanderen, dat verkeersslachtoffers hun schade vergoed krij
gen.
De plicht tot het sluiten van een
W.A.-verzekering geldt niet al
leen voor personen- en vracht
auto's maar ook voor motorfiet
sen, bromfietsen, scooters, land-
bouwtraetoren en ander gemo
toriseerd materieel, zoals drag
lines, bakkerswagens met motor
bulldozers, vorkheftrucks, rij
dende kranen en invalidewagen
tjes.
Wat de automobilisten betreft zal er
niet veel veranderen: naar schatting
95 procent van hen heeft al vrijwil
lig een W.A.-verzekering gesloten.
Bij de bromfietsen ligt dat anders:
men neemt aan dat nog niet de helft
verzekerd is.
verzekerde zich in een of ander op
zicht niet aan de polisvoorwaarde
heeft gehouden. De verzekerings
maatschappij zal aangenomen dat
de schuld van haar verzekerde aan
het verkeersongeluk vaststaat
moeten beginnen met het slachtoffer
schadeloos te stellen. Maar de assu
radeur kan dat bedrag onder bepaal
de omstandigheden van de verzeker
de terugvorderen: rijden zonder rij
bewijs, onder invloed enz.
goed, want het gaat om een aan
sprakelijkheidsverzekering. De schuld
van automobilist of bromfietser moet
vaststaan.
Van overheidswege is besloten, dat
men ten minste voor 250.000 gulden
dient te zijn verzekerd. Bromfietser
zullen globaal achttien gulden premie
per jaar moeten gaan betalen en vijf
gulden voor een kentekenplaatje, dat
als bewijs van verzekering dient. Die
plaatjes worden pas per 1 maart 1966
verplicht, maar de verzekering moet
per 1 januari a.s. ingaan.
Ook bij een algemene verzekerings
plicht zijn gevallen denkbaar, waar
bij het slachtoffer tenzij bijzon
dere voorzieningen getroffen worden
van schadevergoeding verstoken
zou blijven.
Deze situatie zou zich kunnen voor
doen als de schuldige onbekend is
gebleven, als de eigenaar van een
motorvoertuig zijn verzekeringsplicht
niet is nagekomen, als het ongeluk
gebeurd is met een gestolen auto of
bromfiets en als er sprake is van een
dader, die vanwege gemoedsbezwaren
tegen verzekering wettelijk van assu
rantieplicht is vrijgesteld.
Niet algemeen
Waarborgfonds
den. Als zich een der bovengenoemde
gevallen voordoet, dient het slacht
offer zich tot het fonds te wenden.
De categorie „gemoedsbezwaarden"
moet een bewijs van vrijstelling aan
vragen. Hij moet verklaren „overwe
gende gemoedsbezwaren te hebben
tegen elke verzekering, welke ook, en
mitsdien noch zichzelf noch iemand
anders noch zijn eigendommen te
hebben verzekerd".
Voor het verkrijgen van een bewijs
dragen van de vrijgestelden worden
in een afzonderlijke kas van het
waarborgfonds gestort.
De aansprakelijkheid van een „vrij
gestelde" drukt zwaarder dan die
van een verzekerde. Bij een ongeluk
n.t„ waarvoor een gemoedsbezwaar-
de aansprakelijk is, zal het slachtof
fer eerst bij de schuldige schadever
goeding moeten vorderen, Deze zal
dan uit eigen middelen moeten beta
len. Alleen als hij daartoe niet in
staat is, zal de getroffene zich tot het
waarborgfonds kunnen wenden.
De vrijgestelden moeten dus jaarlijks
een bedrag in het waarborgfonds
storten, maar blijven daarnaast per
soonlijk rechtstreeks aansprakelijk
voor toegebrachte schade.
Straffen
verzekering kan worden gestraft met
een gevangenisstraf van ten hoogste
drie maanden of een boete van maxi
maal 1000 gulden. Ook kan de be
voegdheid om motorrijtuigen te be
sturen worden ontzegd voor ten hoog
ste een jaar. De rechter kan voorts
de bijkomende straf opleggen van
storting van ten hoogste f 3000.in
het waarborgfonds.
Een assuradeur die ons de nieuwe re-
geling toelichtte, signaleerde boven
dien een wijziging inzake het z.g.
„eigen risico", dat tot nu toe op
tig gulden voor VV.A-.-verzekering
was bepaald. Dit eigen risico komt
te vervallen als verplichting, men kan
Van belang ls zich te realiseren, dat
de verplichte W.A.-verzekering geen
algemene verkeersongevallenverzeke
ring is. Niet elke schade wordt ver-
In al deze gevallen is voorzien door
het stichten van een waarborgfonds.
Dit fonds zal door verzekeraars er
voor een deel door de gemoeds
bezwaarden in stand worden gehou-
Rechtstreeks
De nieuwe wettelijke regeling breng
voor alle verzekerden een ingrijpende
wijziging ten aanzien van net ver
haalsrecht. Tot nu toe kon een slacht
offer alleen de schuldige automobilist
of bromfietser aanspreken voor scha
devergoeding. Op zijn beurt klopte
die automobilist of bromfietser als
hij verzekerd was bij zijn assura
deur aan. De nieuwe regeling per
1 januari houdt de bepaling in, dat
het slachtoffer zijn eis tot schade
vergoeding rechtstreeks kan indienen
bij de verzekeraar van de schuldige
gemotoriseerde weggebruiker.
Tegenover het slachtoffer en ook
dat is een nieuw element in de scha
deregeling kan de verzekeraar
geen beroep doen op het feit, dat de
Het tweede prototype, dat de
Westland Aircraft Ltd in 1962
bouwde, heeft reeds talloze
proefvaarten achter de rug,
over water, over land en moe
rassen. Met dit luchtkussen
voertuig, dat T0 passagiers kan
vervoeren, werd langs de zuid
kust. van Engeland een trip van
S60 kilometer gemaakt de
langste non-stop vaart ooit door
een ziveefvaartuig volbracht.
iaw Gi\ voor 0
DE VROUW IN DE KUNST
De vrouw neemt in de kunst een
aparte, zeer bijzondere plaats in. Dat
wisten we al, voordat we het boek
„De vrouw In de kunst" geschreven
door Charles Wen tick en uitgegeven
bij W. de Haan N.V. Standaard Boek
handel in de serie Phoenix Pockets
hadden gelezen. Dit wil echter niet
zeggen, dat dit boekje overbodig is.
Integendeel zelfs, want het is een
bijzonder aardig werkje geworden.
Charles Wentick vertelt op boeiende,
wiize de invloed, die de vrouw heeft
gehad op de beeldende kunstenaar
vanaf de oertijden, via de Egyptena-
ren, de Grieken, de middeleeuwers
tot aan de modernen toe. Het is dan
verbazingwekkend te bemerken hoe
ze pocket. Allé facetten van de teken
kunst worden behandeld zoals: kop-
tekenen. figuurtekenen, perspectief,
landschap. De tekst is vlot en gemak
kelijk geschreven en het is al een ple
zier om het boekje door te lezen en
te kijken naar vele begeleidende teke
ningen, die een duidelijk beeld »,even
van de vele problemen, waarvoor de
adspirant-tekenaar zich geplaatst
ziet. Maar hij krijgt er in ieder geval
zin in om te gaan tekenen, want
daar kan men haast niet onder uit.
als men het boekje uit heeft. Of het
resultaat dat zal zijn, wat men er
van heeft gehoopt, is niet te bezien.
„Schets- en tekenboek" is in ieder ge
val een stimulans.
jroot die invloed wel is geweest. Tal-
oze voorbeelden geeft Wentick om
zijn stelling te bewijzen, dat de vrouw
veel invloed heeft gehad. Niemand
zal hem euvel duiden, dat hij zich
soms licht Ironisch uitlaat over het
feit, dat zoveel schilders op hol zijn
geslagen door een oogopslag, een
mooie vrouw. De tekst van Charles
Wentick wordt goed ondersteund
door fraaie reprodukties. De uitge
verij heeft zich niet laten verleiden
tot kleurenreprodukties, waarschijn-
lijkin de wetenschap, dat goede kleu
renreprodukties in 'n goedkope poc
ket praktisch onmogelijk zijn. Dit be
vordert alleen maar de eenheid van
het werk. dat zeker niet mag ontbre
ken op de plank van de kunstlief
hebber. Zo niet als naslagwerk, dan
toch wel als charmante noot.
SCHETS- EN TEKENBOEK
„Tegenwoordig kan iedereen leren te
kenen en schilderen en zeker onder
leiding van een ervaren leermeester"
zegt de Elsevier-uitgcvery bij het
boekje „schets- en tekenboek" onder
redactie van de heer J. van Ingen.
Of dat juist Is, zal een punt ter dis
cussie blyven, maar het is in ieder
geval een vaststaand feit, dat het
een aardig boekje is geworden.
J. van Ingen is leraar tekenen en
kunstbeschouwing aan het Baarns
lyceum. Hij geeft sedert enkele jaren
cursussen in tekenen en schilderen
voor volwassenen, o.a. aan de Volks
universiteiten van Amsterdam,
Utrecht en Bussum en aan een be-
Foto-zakboek
De amateurfotograaf, die zich verder
wil ontwikkelen ziet zich vaak ge
plaatst voor grote moeilijkheden, tot
uiting komend in enorme dikke boe
ken voor technische kennis, bestemd
voor de beroepsman, maar ver buiten
het bereik liggen van die amateur.
Zowel op technisch als financieel ge
bied. Voor hen is een boekje in de
handel verschenen, dat een oplossing
kan bieden voor veel problemen,
waarvoor de amateurfotograaf zich
gesteld ziet.
Het is de Kosmos Foto-zakboek. Dit
boekje nog kleiner in omvang dan
een pocket geeft antwoord op alle
vragen en bevat in compacte vorm
alle fotografische gegevens, tabellen,
overzichten en raadgevingen, die men
nodig heeft. Dit alles nog verlucht
met fraaie foto's. Het is geen boekje
om in één adem uit te lezen, maar
het is wel handig om tijdens net fo
tograferen te raadplegen. Men vindt
er letterlijk alles in, wat men wel we
ten. Achter in het boekje staat een
register, waar achter elk onderwerp,
zo gek kan men het haast niet noe
men, of het staat er in, een verwij
zing Btaat naar de desbetreffende
bldazijde. Het is 'n goed werk van
uitgeverij Kosmos in Amsterdam om
juist tijdens de feestdagen met zulk
een boekwerk voor de dag te komen.
Vele amateurfotografen zullen er
verheugd om zijn.
Proceskosten
In verzekeringskringen verwacht
men toenemende belangstelling voor
rechtsbijstandsverzekering, die het ri
sico dekt voor de kosten van advo
caten en processen, waarmee aan
zienlijke bedragen kunnen zijn ge
moeid.
Vechtpartij na
kerkdienst in Elburg
(Van onze correspondent)
Elburg ls zondag het toneel geweest van
een vechtpartij tussen de inwoners van
deze streng-geiovige plaats en niet-ln-
woners. Na de ochtenddienst in de Ne
derlands hervormde Nieolaaskerk waar
ds. B. G. A. van de Wiel tegen de aan
vankelijke wens van de kerkeraad in
weer op de kansel stond, werd een aan
tal niet-Elburgers onder wie journalis
ten en persfotografen, door de ingezete
nen op hardhandige wijze buiten de wal
len gewerkt.
De officier van justitie in Zwolle, mr.
Stichter die een onderzoek heeft gelast,
vertelde ons gistermorgen „dat er klap
pen zijn gevallen buiten het kerkge
bouw. Twee in burger geklede politie
mannen die de kerkdienst hadden bijge
woond gingen er op af en hebben de
menigte verspreid". Wij weten nog niets
van verdere onregelmatigheden en vecht
partijen. Mochten die er zijn geweest dan
weet de politie daarvan nog niets om
dat er tot dusver geen aangiften zijn
gedaan, aldus mr. Stichter. Overigens
blijkt men in Elburg deze onverkwikke
lijke affaire liefst zo snel mogelijk in de
doofpot te willen doen.
De groepscommandant van de rijkspoli
tie weigert elke inlichting en ook bur
gemeester P. Bode die kerkvoogd van
de hervormde kerk is wilde op de ge
beurtenissen geen commentaar geven.
Naar aanleiding van een artikel in „De
Telegraaf" over de kwestie-ds. Van de
Wiel heeft burgemeester P. Bode zich
in een ernstig protest tot de hoofdredac
tie van dit blad gewend.
In het bedoelde artikel staat onder meer
dat hij (burgemeester Bode) de moeilijke
taak heeft met de gemeenteraad van
Elburg die voornamelijk uit streng-ge-
lovigen bestaat, het oude Elburgse vis
sersvolk te hervormen tot mensen die
ook hun plaats willen hebben in de we
reld van snelle verandering.
Daartegen maakt burgemeester Bode
meer dan ernstige bezwaren. De ge
meenteraad van Elburg heeft juist een
zeer vooruitziende blik en met deze
raad kunnen alle beslissingen worden
genomen met het oog op de goede ont
wikkeling en omschakeling van deze ge
meente. zo stelt de heer Bode.
Om een man
echt blij te maken
moet U een
geven.
In prijzen van 19,75
tot 55,—)
HERENMODEHUIS
Sclieldestraat 40
VLISSINGEN
GEtF MAAR-N
HOFLEVERANCIER
damesringen
met
carneool
streepagaat
granaat
bloedkoraal
opaal
amethist
topaas
enz.
herenringen
met
onix
carneool
lagensteen
en zonder steen
In vole variaties
in elke prijsklasse
FABERY DE J
JUWELIERS
SINDS 1834
Lange Kerkstraat 30 - Boes
r
AAM BEIEN?
is SCHROMPELEN WEG
Pijn en jeuk wèg Si
5 Zwelling verdwijnt
fcDe wetenschap heeft thans S
geen helende substanUe ont-g
'4 dekt met do verbazlngwek-5
kende eigenschap do aam-jj
5 beien eenvoudig te doen wee-j»
A drogen - do pUn houdt op.S
t- zwelling verdwUot. Toege-f;
Spast in SPERTJ. doet <UtS
K weefselvernleuwcndo Blo- S
Dyne zelfs de meest hardnek-
5 kige aambeien Ineenschrom- ►-
>elen, zó afdoend dat zo r
S geen probleem meer zijn.
Sperti Zalf en Zetpillen
S SPERTI ls zaoht en desinféc-S
terend - bovat géén vordo-6
vendo middelen. Voor velll-fl
ge. rechtstreekse behando-j
'llnir van namhnlnn. flPRR.TT 5
ETirig van aambolon, SPERTI
5 Zalf
JOVANDA
JOLITA
ARWA
DANLON
EMPIRE
MAGGY ROUFF
U vindt ze in alle
nieuwe kleuren.
Wolstraat 127
Vllsslngen
Lees
ONZE
KLEINTJES