NIEUW SUBSIDIEPLAN VAN MINISTER B0GAERS
Nog één „huurronde"
Meerderheid pacificatie commissie is voor
reclame op tweede net
Carnegie-heldenmedaille voor redders „Miraflores"
BEWONER KRIJGT „VOORSCHOT OP KWALITEIT"
DOOR GELEIDELIJK LAGER WORDENDE BIJDRAGE IN DE HOGERE HUUR
Geruchten over de
paracommando's
m
België
Uitgangspunten
Den Haag verwacht uitstel
MINISTER MOET WETSONTWERP
OVER BIJLMERMEER INTREKKEN
UIT IJSKOUDE WESTERSCHELDE
WERDEN 32 OPVARENDEN GERED
Heet hangijzer
207e jaargang - no. 241
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kot Abonnementsprijs 7S cent per week. ƒ9.75 per kw. franco per post 10.- p kw 1/ssse nummer» 15 ct Bureau».
Walstraat 58-60. tel. 2355 (b.g.g. red. 3508. adv. 2647/3643): Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.e g. red. 2078/3169. adv. 2275i, Goes: Gr. Markt 2. tel 6140 <b. g.e red. 7853. adv 5213); O0f.lrj.-5- te.. I>rn- n<r. Arvr..aa„:ran.
2911; Zienzee: red. tel. 2425, adm. tel. 2094 Adv. pr 32 ct. p. mm. Min. p. adv. ƒ4.30. Ir.gea. med. 3 i tarief. Kleine adv tmax. 8 reeels) 32 ct p. regel min. 1.(0 Brieven b
Woensdag 18 nov. 1964
Opstopper bij
helse brug
Pagina 2
a dit blad" 25 ct
Giro 359300 PZ C.. Mld
De minister van volkshuisvesting en bouwnijverheid heeft in een
brief aan de Tweede Kamer nieuwe denkbeelden ontvouwd over het
huur- en subsidiebeleid.
Minister Bogaers wil huren en subsidies zodanig synchroniseren, dat
harmonisatie wordt verkregen tussen de huren van de bestaande
woningvoorraad en van de nieuwbouw. Het verschil in kwaliteit moet
echter in de huur tot uitdrukking komen.
Hoofdelementen van een subsidiesysteem zouden moeten zijn:
a: Hogere kwaliteit van een nieuwe woning, waardoor een beter
assortiment ontstaat.
b: Een relatief hoger aanvangssubsidie.
c: Een jaarlijks procentuele huurverhoging voor alle nieuwe wo
ningwet- en huurwoningen, gelijk aan het afgerond stijgingspercen
tage van de nominale lonen, zolang de subsidie duurt.
Aanvangssubsidie en geleidelijke
huurverhoging zullen de bewoner
van een nieuwe woning in staat
moeten stellen geleidelijk naar „de
noodzakelijke huur voor zijn wo
ning toe te groeien". Deze woning
moet vandaag, maar ook in de toe
komst voldoen. De bewoner krijgt
een „voorschot op kwaliteit", die
past bij de algemene welvaartssi
tuatie, maar in het heden nog
te zware belasting voor zijn bud
get is.
De minister hoopt op korte termijn, hy
denkt aan I januari 1966, tot narmoni-
sche coördintie van huur- en subsidiepo
litiek te geraken. Naar zijn mening kan
dan in 1965 de laatste „algemene wette
lijke huurverhoging" van wellicht 15 a
20 procent vallen (S.E.R.-advies).
Het door hem geschetste systeem zal
zijns inziens over enige jaren kunnen
leiden tot proeven met lossere vormen
van huurbeheersing in sommige streken
des lands. De huren van gesubsidieerde
woningen zullen dan het kompas kunnen
zijn voor in beginsel vrije huurovereen
komsten. Uitwassen kunnen door een
onafhankelijke instantie beoordeeld wor
den.
Uitgaande van het streven om ln de
nieuwbouw de werkelijke behoefte een
rol te laten spelen, wil de minister het
eigen woningbezit in de .algemene
richting van het beleid betrekken.
Prijsregelend
Aan de tegenwoordige regeling kleeft
z.i, in de praktijk het bezwaar, dat
men in premieregeling f 2000,plus
f 1000,aanvulling ter bevordering
van het eigen woningbezit kan krij
gen mits men in eigen opdracht laat
bouwen. Veelal is men aangewezen
op premieloze koopwoningen Daarbij
blijft men ook verstoken van gemeen
telijke garanties voor leningen. Bij
nieuwe koopwoningen Is de prijs niet
beschermd. De minister wil via de
subsidieregeling voor de meer een
voudige woningen prijsregelend agan
voudige woningen prijsregelend gaan
optreden.
De minister wil de gewone premies la
ten vervallen. Ieder, die voor eigen be
woning een bescheiden nieuwe woning
bouwt of koopt moet in aanmerking
kunnen komen voor een bijdrage op
grond van de „regeling bevordering ei
gen woningbezit" en de garantie tot 90
procent van de netto-stichtingskosten
door rijk en gemeenten samen. Minister
Bogaers denkt daarbij aan de grenzen
van stichtingskosten in de huidige a-
categorie voor jaarinkomens tot f iOOOO
en in de huidige b-categorie tot laarin-
komens van f 18.000. Bovendien zou voor
woningen tot f 40 50.000 niet aan prc-
Minister Bogaers:
Systeem biedt op
den duur ook aan
schatkist voordeel
(Van onze Haagse redactie)
Minister Bogaerts gelooft, dat als zijn
denkbeelden over een nieuw ntiur en
subsidiebeleid worden doorgevoerd, net
nieuwe systeem ook voor de schatkist
voordelen zal bieden. Op een persoon Ie
rentie ter toelichting van zijn denItneel
den verklaarde de bewindsman, -lat ook
als men rekening houdt met de hoge
subsidie, 't nieuwe systeem op lange Ir
mijn gezien 'n voordeel voor de schatkist
betekent door het effect van de hutirve:
hogingen. De minister wilde in lit sti
dium nog niet zeggen hoeveel de verin
ging van de subsidie zal kosten.
Ten aanzien van de vraag welke ver
wachtingen de minister luid betreffende
de ontwikkeling van de bouwkosten,
stond de bewindsman met op te mei
dat hij bepaald niet ontevreden ■■-hs
de resultaten van 1964 en dat het m de
bedoeling ligt het tot nu toe gevoerde
beleid ook in 1965 door te zetten ir> dit
verband deelde de minister mede. dat
n de periode oktober 1963-oktoh
mie, maar wel aan garantie te den
ken zijn.
Premiestelsel
Een deel van de „nieuwe" premie zou
van blijvende aard zijn in verband met
de bevordering van bezit van eigen wo
ningen. De rest zou in de komende jaren
moeten worden herzien, analoog.aan de
subsidie voor nog te bouwen huurwo
ningen.
Minister Bogaers meent, dat het aantal
premies en garanties in beginsel onbe
perkt zal moeten zijn binnen het beleid
van rijksgoedkeuringen. Bij verkoop bin
nen tien jaar zou de ontvangen premie
moeten worden terugbetaald. Een eige
naar van een woning zou voor deze fa
ciliteiten niet ln aanmerking mogen ko-
Twee fronten
Op de door hem geschetste
kan volgens minister Bogaers de
strijd tegen het woningtekort op twee
fronten worden gestreden, namelijk
op de gebieden van woningproduktie
en woningdistributie. Zijns inziens
kan „het water versmald en de jonk
vrouw aantrekkelijker worden ge
maakt om animo voor de „sprong" te
vergroten".
Verbetering van kwaliteit van nieuw
bouw en vermindering van het huur-
verschil tussen oude en nieuwe wo
ningen, gemotiveerd door kwaliteits
verschil. zullen de gewenste mobili
teit verhogen.
De minister wil ln één operatie het no-
ieperkt zal moeten blijven
percent. De initiële woningwetbijdrage
zal belangrijk moeten worden verhoogd
en wel op hetzelfde ogenblik. Het her
zieningsmechaniek moet ervoor zorgen,
dat de' relatieve positie van de woning
in het budget dus ngewijzigd blijft. Hij
wijst er daarbij op, dat de kostprijs van
de woning bij de bouw gefixeerd is. het
inkomen niet.
Het ruimere assortiment zal ook moe
ten gelden voor keuzewoningen en voor
meer aangepaste huisvestingsvormen
voor bejaarden, alleenstaanden, gehan
dicapten enz.
Doorstroming
Teneinde verdere beletselen voor door
stroming onder het hem gedachte sys
teem weg te nemen zullen bij een actief
gemeentelijk huisvestingsbeleid voor be
paalde gevallen financiële tegemoetko
mingen nodig zijn. De minister denkt
daarbij aan gemeentelijke „doorstro
mingsfondsen" die gedeeltelijk door het
rijk zouden worden gevoed, zoals ook de
krotopruimlngsfondsen. Hij zou de rijks
bijdragen willen relateren aan de om
vang van de nieuwbouw. Hij wil niet
tornen aan de aanvullende subsidies op
in hoofdzaak sociale indicatie. Hij denkt
zelfs aan verhoging van de aanvullen
de subsidie voor bejaarden met een laag
inkomen. Ook wil hij niet raken aan de
extra subsidie voor keuzewoningen en
aan de bijdragen voor krotopruiming.
Minister Bogaers motiveert, zijn nieuwe
denkbeelden o.a. nog met de opmerking
dat woningbijdragen aanvankelijk een
sociaal karakter hadden, na de laatste
oorlog in toenemende mate een eet
misch karakter als aanvulling op de
loon- en prijspolitiek Hy acht thans het
moment gekomen om het accent le ver
leggen naar de volkshuisvesting.
GRAANDEBAT
VOORTIJDIG
BEËINDIGD
Geruchten over het vertrek van Belgi
sche para-commando's naar Kongo heb
ben gistermiddag geleid tot een extra-1
nieuwsuitzending van de Belgische ra
dio. Volgens deze geruchten zouden de
Belgische militairen naar Kongo zyn
vertrokken om de ongeveer 500 Belgen,
die zich daar in Stanleystad in de han
den van de opstandelingen bevinden, te
ontzetten.
In de extra-nieuwsuitzending werd een
communiqué omgeroepen van het Belgi-
sche ministerie van defensie, dat door
De ministers van landbouw van de zes een woordvoerder van dit departement
landen van de Europese Economischeeen dementi werd genoemd. Volgens de
Gemeenschap hebben gisteravond reeds mededeling is er een alarmoefening van
s de para's begonnen, die een snel vertrek
de besprekingen over de harmonisatie I af^jgheja van iange duur In-
van de graanprijzen in de E.E.G. beëin- j houdt. „Om het realistische karakter
digd, die tot donderdag hadden moeten van de oefening te garanderen is tie ge-
heimhouding ervan een belangrijk ele
ment", aldus het communiqué. Zowel het
Voor wy enkele opmerkingen maken
over het thans gepubliceerde inte
rimrapport van de paclflcaticcom-
mtSBle en de daarbij behorende brief van
minister Bot, eerst enkele feiten ter
verduidelijking van de situatie.
PaclflcatlecommlBBic: deze commissie ia
Ingesteld ter voorbereiding van een wet
telijke regeling Inzake de definitieve be
zetting van het tweede t.v.-net. waarbij
zij uiteraard ook de kwestie van al of
niet reclame in de t-v. ln haar beschou
wingen moet betrekken. De commissie 1b
ln liet leven geroepen op grond van het
akkoord van Wassenaar en bestaat o.a.
de Kamer, de omroepverenigingen, ver
tegenwoordiger* van de kandidaat-con
cessionarissen plus een aantal deskundl-
Ter gelegenheid van de opening van
de mensa van de Groningse studen
tenvereniging Vera Corpus Studio-
sorum Reformatorum Groniitgae is
pro}, dr. J. Heringa benoemd in de
orde van de witte kalkoen.
In de keuken van de mensa mochten
prof. Heringa en prof. Kortexveg
middenpro-rectorkennisma
ken met de witte kalkoen.
Bij het nog steeds ontbreken van een
beslissing van de Duitse bondsrepubliek
besloot de Europese ministerraad het
gesprek op 30 november voort te zetten.
De Duitse delegatie gaf geen enkele
aanduiding of de regering in Bonn dan
wel bereid zal zijn het „plan-Mansholt"
voor de eenmaking van de graanprijzen
te aanvaarden. De datum van 15 decem
ber, m de E.E.G.-ministerraad overeen-
fekomcr. in juni van dit jaar, waarop de
efinitieve beslissing moet vallen, nadert
echter snel. De Franse minister van
landbouw. E. Pisani, herinnerde hieraan
nog eens in een toespraak, die hij giste
ren hield, niet tot zijn Europese collega's,
maar tot de leden van de Belgisch-Fran
je se kamer van koophandel ln Brussel.'
„Indien op 15 december geen beslissing
valt over de graanprijzen betekent dit
[j niet de Franse terugtrekking uit de Eu-
fjropese gemeenschap, maar het einde van:
het bestaan ervan", verklaarde hij.
ministerie van defensie als dat van bul
tenlandse zaken weigerden enige verdere
toelichting te verstrekken.
Vierling geboren
in Amerika
In het ziekenhuis te Baltimore is
Maandagavond een vierling gebo
ren- Het viertal, drie meisjes en
een jongen, werd ongeveer 45 da
gen te vroeg geboren. De 35-jarige
moeder. Betty Reyes, en haar
evenoude echtgenoot. hadden
reeds vier kinderen. Onmiddellijk
na de geboorte werd de vierling in
couveuses ondergebracht. Men
maakte bekend dat moeder en kin
deren het goed maken.
INTERIM-ADVIES AAN MINISTER BOT
singen te voorkomen. Naar verluidt be
staan er plannen om op het derde FM-
radionet een zekere vorm van reclame
en exploitatie van een onafhankelijke
concessionaris toe te laten. Op deze wij
ze wordt voor het bedrijfsleven na het
te verwachten wegvallen van de RE.M-
uitzendingen een ^voorlopig alternatief
geschapen.
(Van onze
redactie)
Een aanzienlijke meerderheid in de pacificatiecommissie spreekt zich
uit ten gunste van invoering van reclame op het tweede televisienet.
De exp1 citatie zou moeten berusten bij een „reclame exploitatie orga
nisatie", in de vorm van een naamloze vennootschap, welke geëxploi
teerd wordt door de Nederlandse pers. De netto inkomsten zouden
voor tea minste 60 procent toe moeten vallen aan de bestaande
omroep erenigingen. het restant is dan bestemd om aan de pers en
wellicht ook aan de bioscopen uit te keren voor gederfde advertentie
inkomsten. Daarnaast dient een publiekrechtelijk orgaan, de zg.
„televisie- reclame-raad" in het leven geroepen te worden, die met het
toezicht op de reclame-uitzendingen wordt belast.
Dit is in het kort de inhoud van
het interim-advies, van de pacifi
catiecommissie, dat begin novem
ber aan minister Bot (o.k. en w.)
is uitgebracht, en thans is toege
zonden aan de Tweede Kamer. Op
basis van dit advies hoopte minis
ter Bot te komen tot een tijdelijke
invoering van de reclame, even
tueel reeds per 1 januari in af
wachting van een definitief rap
port over de bezetting van het
tweede net.
In zijn begeleidende brief aan de voor
zitter van de Kanier stelt do minister,
dat de regering zich thans beraadt over
de vraag of en zo ja, op welke wijze
de invoering van reclame in de televisie
gedurende de overgangsperiode mogelijk
Zonder op dit ogenblik op de verschil
lende argumenten van de meerderheid
die zich voor invoering van reclame op
de televisie uitspreekt, noch op de door
de minderheid aangevoerde bezwaren te
willen ingaan, wenst de regering wel uit
drukkelijk voorbehoud te maken ten op
zichte van een exploitatievorm van t.v.-
reclame als in het interimadvies voorge
steld.
me als een nauwelijks haalbare zaak. In
het kabinet bestaat geen eensgezind
heid en naar verluidt zouden plannen
van minister Bot in de ministerraad van
vrijdag jl. zijn afgewezen. De liberale
fractieleider mr. Geertsema blijft zich.
zoals hij tegenover ons benadruk'e. fel
verzetten tegen elke vorm tijdelijk of
permanent - van reclame in de televisie,
die niet gepaard gaat met het invoeren
van een open bestel. Ook in C.H en
ten dele in K.V.P. kringen bestaan
weerstanden tegen een tijdelijke reclame
exploitatie, omdat men vreest dat daar
door vooruitgelopen wordt op de defi
nitieve regeling.
Tweede net
Volgens het befaamde akkoord van
Wassenaar, waarop de kabinetsfor
matie tot stand kwam, dient de pa
cificatie-commissie zich vóór 1 juli
volgend jaar uit te spreken over het
tweede televisienet. Is dit niet net ge
val dan heeft de regering vrijheid
van handelen om eventueel een eigen
voorstel in te dienen.
In verschillende politieke groeperingen
bestaat de geneigdheid een 'tijdelijke re
clame-exploitatie voorlopig te laten rus
ten tot eind juni. teneindé politieke bot-
Conclusies
eigenlijk wel in overeenstemming is met
het akkoord van Wassenaar, omdat in
feite wordt voorgesteld een zendmachti
ging aan een organisatie voor het uit-
de gehele commis
sie het rapport heeft uitgebracht onder
het nadrukkelijke voorbehoud, dat de
verschillende standpunten het uiteinde
lijke eindrapport lover de definitieve
bezetting vah het tweede net l even
tueel nog wel eens geheel andeis zou
kunnen uitvallen. Verschillende leden
hebben beslist geweigerd zich aan hun
huidige standpunt te binden.
Onder dit voorbehoud komt „een aan
zienlijke meerderheid" in het thans uit
gebrachte interim-advies tot de opvat
ting, „dat er geen voldoende redenen
(Zie slot pag. 3 kol. 2)
GESTRUIKELD OVER PROCEDURELE KWESTIE....
Geen heropening van
beraadslaging over
verdwenen artikel
Minister Toxopeus struikelde gis
termiddag over een procedurele
kwestie in de Tweede Kamer.
Hierdoor wordt hij gedwongen
intrekking van het wetsont
werp-Bijlmermeer te bevorde
ren en een nieuw wetsontwerp
in te dienen.
Zoals men weet nam een Kamermeer
derheid een amendement van de
heer Scheps aan, dat de oorspron
kelijke plannen van de minister
met de Bijlmermeer verwierp en
dat ueel van Weesperkarspel bij
Amsterdam voegde. Daartoe werd
artikel 5 uit het wetsontwerp ge
wipt en artikel zes gewijzigd.
De minister vroeg toen schorsing van
de beraadslaging. Eind verleden
week schreef mr. Toxopeus aan de
Kamer van plan te zijn een nieuw
voorstel in te dienen teneinde wes
telijk Weesperkarspel (Bijlmer) en
een deel van Ouder-Amstel voor
tien jaar bij Amsterdam te voegen
en daarna bjj Diemen.
Niet mogelijk
Bij behandeling van deze brief in de
Kamer kreeg minister Toxopeus
gisteren van de voorzitter mr, Van
Thiel te horen, dat heropening van
de beraadslaging over het verdwe
nen artikel 5 niet meer mogelijk
was, gezien het meerderheidsbe
sluit. Een nota van wijziging inza
ke de Bijlmer zou dan ook geen nut
hebben.
e minister was het daar niet mee
eens. maar vond een zwijgende,
daarmee de voorzitter steunende,
Kamer tegenover zich. Hem restte
niets anders, dan te verklaren, dat
hij de weg van intrekking zou kie
zen. Waarna de Kamer zijn brief
aannam.
de produktie per man cn per wertbaar
ot 12 procent ligt boi
veau van oktohi
uur li tot 12'procent ligt boven
veau van oktober 1962-oktober l'J83
De jaarlijkse huurverhogingen ia 966
die gelijk zijn aan hel percentage A-aar
mee de nominale lonen omhoog gaan,
zullen alleen gelden voor de woningen,
die gesubsidieerd zijn Het is :1e nedoe-
ling de subsidies op de bestaande wo
ningen geleidelijk af te breken Hoeveel
huurverhogingen er na 1966 zullen ko
men, kon de minister niet zeggen, omdat
hij eerst het advies wil afwachten van
de voorlopige raad voor de volkshuisvcs
ting Het aantal zal ook afhangen van
de loonontwikkeling in de komende jn-
ren Eveneens bleef de minister bei ant
woord schuldig op de vraag of de nuur-
(Van onze Haagse redactie)
Helden zijn geen „sprekers": dat
zij inderdaad meer van daden
dan van woorden houden werd
dinsdagmorgen in het Sobeve-
ningse pier-restaurant opnieuw
bewezen, tijdens de huldiging
van zestien opvarenden van drie
sleepboten die vorig jaar 25 fe
bruari op de Westerschelde in
het Nauw van Bath met guvaar
voor eigen leven uit een baaierd
van vuur 32 van de 41 beman
ningsleden van het in bra nd ge
raakte Panamese zeetankschi|
.Miraflores" wisten te redden
P. Pruysers, een van die helden.
:ei nl. na de huldiging: Wal
alt er nou eigenlijk van te ver
ellen. Ja, die „Miraflores"
Lnnd van voor naar achteren u
ichter laaie, maar je hebt geen
tijd daarop te letten Ie haalt di
mensen van boord, daarmee is
de kous af en verder vait er
niets te vertellen".
Voor het bestuur van liet Carnegie
Helden fonds was de kous daar
mee echter niet af en het belegde
een speciale bijeenkomst om de
redders te eren. „Want in de vijf
tig jaar van liet bestaan van liet
fonds was het nog niet eerder
voorgekomen, dat zoveel medail
les op één dag werden uitgereikt",
zei de voorzitter, mr. J. Klaasesz,
tevens commissaris der koningin
in de provincie Zuid-Hollandde
medaille is de hoogste onderschei
ding die het Carnegie Hcldenfonds
kent. Volgens mr. Klaasesz was
Zie slot pag. 2 kol. 6)
De redders van de Mirafloresge-
fotografeertl op het Scheveningse
piereiland, nadat zij in het restau-
rant waren onderscheiden met de
Carnegie Heldenmedaille Ben groot
aantal van lien is aikomstig uit
j Zeeland o m uit Vlissingen en Ter-
i neuzen hl het midden mr. J. Klaa-
Akkoord van WassenAar: met deze aan
duiding worden bedoeld de afspraken, op
t Juli 1963 gemaakt tuwen de regtrlnga-
partljen over het beleid van het kablnel-
Marijnen.
Uiterste termijn voor Indiening van het
rapport der pacificatlecommlaie: ln het
akkoord van Wassenaar ls vastgesteld dat
de commissie uiterlijk 30 Juni 1965 haar
rapport moet hebben uitgebracht Doet
zij dit niet dan zal de regering zelf het
Initiatief voor wettelijke regeling nemen.
initlnUef voor een wettelijke regeling
Snterimrapport pacificaUecommiw.e: op
19 februari 1964 heeft minister Bot de
commissie gevraagd een Interimrapport
uit te brengen over toelating van reclame
op het tweede televisienet voordat een
definitieve regeling tot stand was geko
men. Dit rapport is dus thans gepubli
ceerd. Van belang is ln dit verband de
bepaling uit het akkoord van Wassenaar,
dat een overgangsregeling voor het twee
de net (daaronder begrepen de huidige
bezetüng door de omroepverenigingen) in
géén enkel opzicht zal mogen vooruitlo
pen op een deflnlUeve regeling.
Deze vier punten moeten naar het
ons voorkomt duidelijk voor ogen
staan bij het bespreken van het nu ver
schenen tussentijdse rapport.
Het omroepbestel (de televisie daar
onder begrepen) is in de Nederlandse
politiek wel een heet, maar tevens
vreemd hangijzer. De jongste gebeurte
nissen tonen dit weer ondubbelzinnig
aan. De pacificatiecommissie (d.w.z.
„vredestichtende" commissie) doet op
uitdrukkelijk verzoek van minister Bot
een voorstel tot invoering van reclame
op de t-v. tweede net vanaf nu tot
aan het moment waarop een definitieve
wettelijke regeling van kracht wordt,
maar de minister heeft het rapport nog
maar een paar weken in huis of hij
meldt al aan de Tweede Kamer, dat de
regering zich nu reeds nadrukkelijk
dlstancieert van de exploitatievorm die
de commissie voorstelt. En hij plakt er
bovendien een zinnetje aan vast over
het beraad dat de regering thans zal
gaan voeren over dit interim-rapport,
een zinnetje waaruit een kind kan af
leiden dat het kabinet er niet aan denkt
ook maar iets te veranderen in de hui
dige situatie vóór de fatale datum uit
het akkoord van Wassenaar, de dertig
ste juni 1965. Maar menigeen is nu wel
verplicht zich in opperste verbazing af
te vragen wéarom de bewindsman des
tijds zo nadrukkelijk om dit interim-
rapport heeft gevraagd. Wilde minister
Bot in februari van dit jaar zo heel erg
graag reclame op het scherm, dat hij
aan de politieke realiseerbaarheid van
dit verlangen hele
maal niet dacht? En
waarom was dit ver
langen zo sterk Had
het soms iets te ma
ken met de Rem-af-
faire? Wilde de minister I en met hem
de regering) wellicht de Rem de wind
uit de zeilen nemen door te pogen snel
een tijdelijke legale reclame op het
tweede net in te voeren? Was dat de
oorzaak van zijn brief aan de pacificatie
commissie van 19 februari jl.? Dat zou
ook verklaren waarom het anti-Rem-
wetje aanvankelijk zo slecht in elkaar
zat en zo laat wc-rd Ingediend, namelijk
pas op 9 mei van dit jaar. Wellicht was
het toen pas óók aan de regering duide
lijk geworden, dat de route via de paci
ficatiecommissie niet de aangewezen
weg was voor de oplossing van het Kern
probleem. Maar de minister had toch in
februari heus wel kunnen weten, dat de
pacificatiecommissie de richting zou in
slaan die z:j nu ln haar interimrapport
heeft aangegeven' Onbegrijpelijk is
het. dat de regering deze commissie
niet rustig inou ja. rustig) heeft laten
doorwerken aan een eindrapport in
plaats van te vragen om een tussentijds
stuk voor tussentijdse oplossing. Terwijl
bovendien het akkoord van Wassenaar
duidelijk een definitief voorstel van de
commissie verlangt! Er is hier een rom
melig beleid gevoerd, met als huidig
theaterstuk de openbare vertoning van
een minister, die een rapport vraagt,
het leest en denkend aan de politieke
consequenties zich haastig', geschrokken,
distancieert van een hoofdpunt uit het
advies. Een wonderlijke gang van za
ken. Inderdaad, alles wat met het om
roepbestel in Nederland samenhangt is
een heet hangijzer- als het er op "aan
komt durft niemand het aan te pakken.
Overigens zal ieder weldenkend mens
het eens moeten zijn met het resul
taat. namelijk dat er voorlopig op
het tweede net niets verandert. Het in
terimrapport is namelijk uiterst zwak.
het geeft een constructie aan met vele
stoplappen, een aantal voor de hand lig
gende vragen wordt niet beantwoord,
hetgeen bovendien de commissie zelf
nog eens onderstreept. Daarnaast lijkt
ons een belangrijk punt. dat ondanks
alle schone theorieën een dergelijke tus
sentijdse oplossing in wezen al zovele
definitieve aspecten in zich zal dragen,
dat onvermijdelijk al wordt vooruitgelo-
oen op de uiteindelijke wettelijke rege
ling. Een meerderheid van de'commis
sie ziet deze onvermiidelijkheid welis
waar niet. maar zij is niettemin van
oordeel dat dit punt de grootste aan
dacht zal eisen. Ook alweer zo'n zwak
punt van het rapport, nota bene door
de commissie zelf geformuleerd Nee, de
weg die de „vredestichters" hebben aan
gewezen is geen autosnelweg, maar een
slecht geplaveide noodomiegging Dat
belooft helaas niet veel goeds voor het
uiteindelijke rapport. De pacificatiecom
missie kor. wel eens een van de grootste
ondingen uit het akkoord van Wassenaar
biyken te zijn.
fjiKt'tjK