NIEUW SUBSIDIEPLAN VAN MINISTER B0GAERS Nog één „huurronde" Meerderheid pacificatie commissie is voor reclame op tweede net Carnegie-heldenmedaille voor redders „Miraflores" BEWONER KRIJGT „VOORSCHOT OP KWALITEIT" DOOR GELEIDELIJK LAGER WORDENDE BIJDRAGE IN DE HOGERE HUUR Geruchten over de paracommando's m België Uitgangspunten Den Haag verwacht uitstel MINISTER MOET WETSONTWERP OVER BIJLMERMEER INTREKKEN UIT IJSKOUDE WESTERSCHELDE WERDEN 32 OPVARENDEN GERED Heet hangijzer 207e jaargang - no. 241 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kot Abonnementsprijs 7S cent per week. ƒ9.75 per kw. franco per post 10.- p kw 1/ssse nummer» 15 ct Bureau». Walstraat 58-60. tel. 2355 (b.g.g. red. 3508. adv. 2647/3643): Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.e g. red. 2078/3169. adv. 2275i, Goes: Gr. Markt 2. tel 6140 <b. g.e red. 7853. adv 5213); O0f.lrj.-5- te.. I>rn- n<r. Arvr..aa„:ran. 2911; Zienzee: red. tel. 2425, adm. tel. 2094 Adv. pr 32 ct. p. mm. Min. p. adv. ƒ4.30. Ir.gea. med. 3 i tarief. Kleine adv tmax. 8 reeels) 32 ct p. regel min. 1.(0 Brieven b Woensdag 18 nov. 1964 Opstopper bij helse brug Pagina 2 a dit blad" 25 ct Giro 359300 PZ C.. Mld De minister van volkshuisvesting en bouwnijverheid heeft in een brief aan de Tweede Kamer nieuwe denkbeelden ontvouwd over het huur- en subsidiebeleid. Minister Bogaers wil huren en subsidies zodanig synchroniseren, dat harmonisatie wordt verkregen tussen de huren van de bestaande woningvoorraad en van de nieuwbouw. Het verschil in kwaliteit moet echter in de huur tot uitdrukking komen. Hoofdelementen van een subsidiesysteem zouden moeten zijn: a: Hogere kwaliteit van een nieuwe woning, waardoor een beter assortiment ontstaat. b: Een relatief hoger aanvangssubsidie. c: Een jaarlijks procentuele huurverhoging voor alle nieuwe wo ningwet- en huurwoningen, gelijk aan het afgerond stijgingspercen tage van de nominale lonen, zolang de subsidie duurt. Aanvangssubsidie en geleidelijke huurverhoging zullen de bewoner van een nieuwe woning in staat moeten stellen geleidelijk naar „de noodzakelijke huur voor zijn wo ning toe te groeien". Deze woning moet vandaag, maar ook in de toe komst voldoen. De bewoner krijgt een „voorschot op kwaliteit", die past bij de algemene welvaartssi tuatie, maar in het heden nog te zware belasting voor zijn bud get is. De minister hoopt op korte termijn, hy denkt aan I januari 1966, tot narmoni- sche coördintie van huur- en subsidiepo litiek te geraken. Naar zijn mening kan dan in 1965 de laatste „algemene wette lijke huurverhoging" van wellicht 15 a 20 procent vallen (S.E.R.-advies). Het door hem geschetste systeem zal zijns inziens over enige jaren kunnen leiden tot proeven met lossere vormen van huurbeheersing in sommige streken des lands. De huren van gesubsidieerde woningen zullen dan het kompas kunnen zijn voor in beginsel vrije huurovereen komsten. Uitwassen kunnen door een onafhankelijke instantie beoordeeld wor den. Uitgaande van het streven om ln de nieuwbouw de werkelijke behoefte een rol te laten spelen, wil de minister het eigen woningbezit in de .algemene richting van het beleid betrekken. Prijsregelend Aan de tegenwoordige regeling kleeft z.i, in de praktijk het bezwaar, dat men in premieregeling f 2000,plus f 1000,aanvulling ter bevordering van het eigen woningbezit kan krij gen mits men in eigen opdracht laat bouwen. Veelal is men aangewezen op premieloze koopwoningen Daarbij blijft men ook verstoken van gemeen telijke garanties voor leningen. Bij nieuwe koopwoningen Is de prijs niet beschermd. De minister wil via de subsidieregeling voor de meer een voudige woningen prijsregelend agan voudige woningen prijsregelend gaan optreden. De minister wil de gewone premies la ten vervallen. Ieder, die voor eigen be woning een bescheiden nieuwe woning bouwt of koopt moet in aanmerking kunnen komen voor een bijdrage op grond van de „regeling bevordering ei gen woningbezit" en de garantie tot 90 procent van de netto-stichtingskosten door rijk en gemeenten samen. Minister Bogaers denkt daarbij aan de grenzen van stichtingskosten in de huidige a- categorie voor jaarinkomens tot f iOOOO en in de huidige b-categorie tot laarin- komens van f 18.000. Bovendien zou voor woningen tot f 40 50.000 niet aan prc- Minister Bogaers: Systeem biedt op den duur ook aan schatkist voordeel (Van onze Haagse redactie) Minister Bogaerts gelooft, dat als zijn denkbeelden over een nieuw ntiur en subsidiebeleid worden doorgevoerd, net nieuwe systeem ook voor de schatkist voordelen zal bieden. Op een persoon Ie rentie ter toelichting van zijn denItneel den verklaarde de bewindsman, -lat ook als men rekening houdt met de hoge subsidie, 't nieuwe systeem op lange Ir mijn gezien 'n voordeel voor de schatkist betekent door het effect van de hutirve: hogingen. De minister wilde in lit sti dium nog niet zeggen hoeveel de verin ging van de subsidie zal kosten. Ten aanzien van de vraag welke ver wachtingen de minister luid betreffende de ontwikkeling van de bouwkosten, stond de bewindsman met op te mei dat hij bepaald niet ontevreden ■■-hs de resultaten van 1964 en dat het m de bedoeling ligt het tot nu toe gevoerde beleid ook in 1965 door te zetten ir> dit verband deelde de minister mede. dat n de periode oktober 1963-oktoh mie, maar wel aan garantie te den ken zijn. Premiestelsel Een deel van de „nieuwe" premie zou van blijvende aard zijn in verband met de bevordering van bezit van eigen wo ningen. De rest zou in de komende jaren moeten worden herzien, analoog.aan de subsidie voor nog te bouwen huurwo ningen. Minister Bogaers meent, dat het aantal premies en garanties in beginsel onbe perkt zal moeten zijn binnen het beleid van rijksgoedkeuringen. Bij verkoop bin nen tien jaar zou de ontvangen premie moeten worden terugbetaald. Een eige naar van een woning zou voor deze fa ciliteiten niet ln aanmerking mogen ko- Twee fronten Op de door hem geschetste kan volgens minister Bogaers de strijd tegen het woningtekort op twee fronten worden gestreden, namelijk op de gebieden van woningproduktie en woningdistributie. Zijns inziens kan „het water versmald en de jonk vrouw aantrekkelijker worden ge maakt om animo voor de „sprong" te vergroten". Verbetering van kwaliteit van nieuw bouw en vermindering van het huur- verschil tussen oude en nieuwe wo ningen, gemotiveerd door kwaliteits verschil. zullen de gewenste mobili teit verhogen. De minister wil ln één operatie het no- ieperkt zal moeten blijven percent. De initiële woningwetbijdrage zal belangrijk moeten worden verhoogd en wel op hetzelfde ogenblik. Het her zieningsmechaniek moet ervoor zorgen, dat de' relatieve positie van de woning in het budget dus ngewijzigd blijft. Hij wijst er daarbij op, dat de kostprijs van de woning bij de bouw gefixeerd is. het inkomen niet. Het ruimere assortiment zal ook moe ten gelden voor keuzewoningen en voor meer aangepaste huisvestingsvormen voor bejaarden, alleenstaanden, gehan dicapten enz. Doorstroming Teneinde verdere beletselen voor door stroming onder het hem gedachte sys teem weg te nemen zullen bij een actief gemeentelijk huisvestingsbeleid voor be paalde gevallen financiële tegemoetko mingen nodig zijn. De minister denkt daarbij aan gemeentelijke „doorstro mingsfondsen" die gedeeltelijk door het rijk zouden worden gevoed, zoals ook de krotopruimlngsfondsen. Hij zou de rijks bijdragen willen relateren aan de om vang van de nieuwbouw. Hij wil niet tornen aan de aanvullende subsidies op in hoofdzaak sociale indicatie. Hij denkt zelfs aan verhoging van de aanvullen de subsidie voor bejaarden met een laag inkomen. Ook wil hij niet raken aan de extra subsidie voor keuzewoningen en aan de bijdragen voor krotopruiming. Minister Bogaers motiveert, zijn nieuwe denkbeelden o.a. nog met de opmerking dat woningbijdragen aanvankelijk een sociaal karakter hadden, na de laatste oorlog in toenemende mate een eet misch karakter als aanvulling op de loon- en prijspolitiek Hy acht thans het moment gekomen om het accent le ver leggen naar de volkshuisvesting. GRAANDEBAT VOORTIJDIG BEËINDIGD Geruchten over het vertrek van Belgi sche para-commando's naar Kongo heb ben gistermiddag geleid tot een extra-1 nieuwsuitzending van de Belgische ra dio. Volgens deze geruchten zouden de Belgische militairen naar Kongo zyn vertrokken om de ongeveer 500 Belgen, die zich daar in Stanleystad in de han den van de opstandelingen bevinden, te ontzetten. In de extra-nieuwsuitzending werd een communiqué omgeroepen van het Belgi- sche ministerie van defensie, dat door De ministers van landbouw van de zes een woordvoerder van dit departement landen van de Europese Economischeeen dementi werd genoemd. Volgens de Gemeenschap hebben gisteravond reeds mededeling is er een alarmoefening van s de para's begonnen, die een snel vertrek de besprekingen over de harmonisatie I af^jgheja van iange duur In- van de graanprijzen in de E.E.G. beëin- j houdt. „Om het realistische karakter digd, die tot donderdag hadden moeten van de oefening te garanderen is tie ge- heimhouding ervan een belangrijk ele ment", aldus het communiqué. Zowel het Voor wy enkele opmerkingen maken over het thans gepubliceerde inte rimrapport van de paclflcaticcom- mtSBle en de daarbij behorende brief van minister Bot, eerst enkele feiten ter verduidelijking van de situatie. PaclflcatlecommlBBic: deze commissie ia Ingesteld ter voorbereiding van een wet telijke regeling Inzake de definitieve be zetting van het tweede t.v.-net. waarbij zij uiteraard ook de kwestie van al of niet reclame in de t-v. ln haar beschou wingen moet betrekken. De commissie 1b ln liet leven geroepen op grond van het akkoord van Wassenaar en bestaat o.a. de Kamer, de omroepverenigingen, ver tegenwoordiger* van de kandidaat-con cessionarissen plus een aantal deskundl- Ter gelegenheid van de opening van de mensa van de Groningse studen tenvereniging Vera Corpus Studio- sorum Reformatorum Groniitgae is pro}, dr. J. Heringa benoemd in de orde van de witte kalkoen. In de keuken van de mensa mochten prof. Heringa en prof. Kortexveg middenpro-rectorkennisma ken met de witte kalkoen. Bij het nog steeds ontbreken van een beslissing van de Duitse bondsrepubliek besloot de Europese ministerraad het gesprek op 30 november voort te zetten. De Duitse delegatie gaf geen enkele aanduiding of de regering in Bonn dan wel bereid zal zijn het „plan-Mansholt" voor de eenmaking van de graanprijzen te aanvaarden. De datum van 15 decem ber, m de E.E.G.-ministerraad overeen- fekomcr. in juni van dit jaar, waarop de efinitieve beslissing moet vallen, nadert echter snel. De Franse minister van landbouw. E. Pisani, herinnerde hieraan nog eens in een toespraak, die hij giste ren hield, niet tot zijn Europese collega's, maar tot de leden van de Belgisch-Fran je se kamer van koophandel ln Brussel.' „Indien op 15 december geen beslissing valt over de graanprijzen betekent dit [j niet de Franse terugtrekking uit de Eu- fjropese gemeenschap, maar het einde van: het bestaan ervan", verklaarde hij. ministerie van defensie als dat van bul tenlandse zaken weigerden enige verdere toelichting te verstrekken. Vierling geboren in Amerika In het ziekenhuis te Baltimore is Maandagavond een vierling gebo ren- Het viertal, drie meisjes en een jongen, werd ongeveer 45 da gen te vroeg geboren. De 35-jarige moeder. Betty Reyes, en haar evenoude echtgenoot. hadden reeds vier kinderen. Onmiddellijk na de geboorte werd de vierling in couveuses ondergebracht. Men maakte bekend dat moeder en kin deren het goed maken. INTERIM-ADVIES AAN MINISTER BOT singen te voorkomen. Naar verluidt be staan er plannen om op het derde FM- radionet een zekere vorm van reclame en exploitatie van een onafhankelijke concessionaris toe te laten. Op deze wij ze wordt voor het bedrijfsleven na het te verwachten wegvallen van de RE.M- uitzendingen een ^voorlopig alternatief geschapen. (Van onze redactie) Een aanzienlijke meerderheid in de pacificatiecommissie spreekt zich uit ten gunste van invoering van reclame op het tweede televisienet. De exp1 citatie zou moeten berusten bij een „reclame exploitatie orga nisatie", in de vorm van een naamloze vennootschap, welke geëxploi teerd wordt door de Nederlandse pers. De netto inkomsten zouden voor tea minste 60 procent toe moeten vallen aan de bestaande omroep erenigingen. het restant is dan bestemd om aan de pers en wellicht ook aan de bioscopen uit te keren voor gederfde advertentie inkomsten. Daarnaast dient een publiekrechtelijk orgaan, de zg. „televisie- reclame-raad" in het leven geroepen te worden, die met het toezicht op de reclame-uitzendingen wordt belast. Dit is in het kort de inhoud van het interim-advies, van de pacifi catiecommissie, dat begin novem ber aan minister Bot (o.k. en w.) is uitgebracht, en thans is toege zonden aan de Tweede Kamer. Op basis van dit advies hoopte minis ter Bot te komen tot een tijdelijke invoering van de reclame, even tueel reeds per 1 januari in af wachting van een definitief rap port over de bezetting van het tweede net. In zijn begeleidende brief aan de voor zitter van de Kanier stelt do minister, dat de regering zich thans beraadt over de vraag of en zo ja, op welke wijze de invoering van reclame in de televisie gedurende de overgangsperiode mogelijk Zonder op dit ogenblik op de verschil lende argumenten van de meerderheid die zich voor invoering van reclame op de televisie uitspreekt, noch op de door de minderheid aangevoerde bezwaren te willen ingaan, wenst de regering wel uit drukkelijk voorbehoud te maken ten op zichte van een exploitatievorm van t.v.- reclame als in het interimadvies voorge steld. me als een nauwelijks haalbare zaak. In het kabinet bestaat geen eensgezind heid en naar verluidt zouden plannen van minister Bot in de ministerraad van vrijdag jl. zijn afgewezen. De liberale fractieleider mr. Geertsema blijft zich. zoals hij tegenover ons benadruk'e. fel verzetten tegen elke vorm tijdelijk of permanent - van reclame in de televisie, die niet gepaard gaat met het invoeren van een open bestel. Ook in C.H en ten dele in K.V.P. kringen bestaan weerstanden tegen een tijdelijke reclame exploitatie, omdat men vreest dat daar door vooruitgelopen wordt op de defi nitieve regeling. Tweede net Volgens het befaamde akkoord van Wassenaar, waarop de kabinetsfor matie tot stand kwam, dient de pa cificatie-commissie zich vóór 1 juli volgend jaar uit te spreken over het tweede televisienet. Is dit niet net ge val dan heeft de regering vrijheid van handelen om eventueel een eigen voorstel in te dienen. In verschillende politieke groeperingen bestaat de geneigdheid een 'tijdelijke re clame-exploitatie voorlopig te laten rus ten tot eind juni. teneindé politieke bot- Conclusies eigenlijk wel in overeenstemming is met het akkoord van Wassenaar, omdat in feite wordt voorgesteld een zendmachti ging aan een organisatie voor het uit- de gehele commis sie het rapport heeft uitgebracht onder het nadrukkelijke voorbehoud, dat de verschillende standpunten het uiteinde lijke eindrapport lover de definitieve bezetting vah het tweede net l even tueel nog wel eens geheel andeis zou kunnen uitvallen. Verschillende leden hebben beslist geweigerd zich aan hun huidige standpunt te binden. Onder dit voorbehoud komt „een aan zienlijke meerderheid" in het thans uit gebrachte interim-advies tot de opvat ting, „dat er geen voldoende redenen (Zie slot pag. 3 kol. 2) GESTRUIKELD OVER PROCEDURELE KWESTIE.... Geen heropening van beraadslaging over verdwenen artikel Minister Toxopeus struikelde gis termiddag over een procedurele kwestie in de Tweede Kamer. Hierdoor wordt hij gedwongen intrekking van het wetsont werp-Bijlmermeer te bevorde ren en een nieuw wetsontwerp in te dienen. Zoals men weet nam een Kamermeer derheid een amendement van de heer Scheps aan, dat de oorspron kelijke plannen van de minister met de Bijlmermeer verwierp en dat ueel van Weesperkarspel bij Amsterdam voegde. Daartoe werd artikel 5 uit het wetsontwerp ge wipt en artikel zes gewijzigd. De minister vroeg toen schorsing van de beraadslaging. Eind verleden week schreef mr. Toxopeus aan de Kamer van plan te zijn een nieuw voorstel in te dienen teneinde wes telijk Weesperkarspel (Bijlmer) en een deel van Ouder-Amstel voor tien jaar bij Amsterdam te voegen en daarna bjj Diemen. Niet mogelijk Bij behandeling van deze brief in de Kamer kreeg minister Toxopeus gisteren van de voorzitter mr, Van Thiel te horen, dat heropening van de beraadslaging over het verdwe nen artikel 5 niet meer mogelijk was, gezien het meerderheidsbe sluit. Een nota van wijziging inza ke de Bijlmer zou dan ook geen nut hebben. e minister was het daar niet mee eens. maar vond een zwijgende, daarmee de voorzitter steunende, Kamer tegenover zich. Hem restte niets anders, dan te verklaren, dat hij de weg van intrekking zou kie zen. Waarna de Kamer zijn brief aannam. de produktie per man cn per wertbaar ot 12 procent ligt boi veau van oktohi uur li tot 12'procent ligt boven veau van oktober 1962-oktober l'J83 De jaarlijkse huurverhogingen ia 966 die gelijk zijn aan hel percentage A-aar mee de nominale lonen omhoog gaan, zullen alleen gelden voor de woningen, die gesubsidieerd zijn Het is :1e nedoe- ling de subsidies op de bestaande wo ningen geleidelijk af te breken Hoeveel huurverhogingen er na 1966 zullen ko men, kon de minister niet zeggen, omdat hij eerst het advies wil afwachten van de voorlopige raad voor de volkshuisvcs ting Het aantal zal ook afhangen van de loonontwikkeling in de komende jn- ren Eveneens bleef de minister bei ant woord schuldig op de vraag of de nuur- (Van onze Haagse redactie) Helden zijn geen „sprekers": dat zij inderdaad meer van daden dan van woorden houden werd dinsdagmorgen in het Sobeve- ningse pier-restaurant opnieuw bewezen, tijdens de huldiging van zestien opvarenden van drie sleepboten die vorig jaar 25 fe bruari op de Westerschelde in het Nauw van Bath met guvaar voor eigen leven uit een baaierd van vuur 32 van de 41 beman ningsleden van het in bra nd ge raakte Panamese zeetankschi| .Miraflores" wisten te redden P. Pruysers, een van die helden. :ei nl. na de huldiging: Wal alt er nou eigenlijk van te ver ellen. Ja, die „Miraflores" Lnnd van voor naar achteren u ichter laaie, maar je hebt geen tijd daarop te letten Ie haalt di mensen van boord, daarmee is de kous af en verder vait er niets te vertellen". Voor het bestuur van liet Carnegie Helden fonds was de kous daar mee echter niet af en het belegde een speciale bijeenkomst om de redders te eren. „Want in de vijf tig jaar van liet bestaan van liet fonds was het nog niet eerder voorgekomen, dat zoveel medail les op één dag werden uitgereikt", zei de voorzitter, mr. J. Klaasesz, tevens commissaris der koningin in de provincie Zuid-Hollandde medaille is de hoogste onderschei ding die het Carnegie Hcldenfonds kent. Volgens mr. Klaasesz was Zie slot pag. 2 kol. 6) De redders van de Mirafloresge- fotografeertl op het Scheveningse piereiland, nadat zij in het restau- rant waren onderscheiden met de Carnegie Heldenmedaille Ben groot aantal van lien is aikomstig uit j Zeeland o m uit Vlissingen en Ter- i neuzen hl het midden mr. J. Klaa- Akkoord van WassenAar: met deze aan duiding worden bedoeld de afspraken, op t Juli 1963 gemaakt tuwen de regtrlnga- partljen over het beleid van het kablnel- Marijnen. Uiterste termijn voor Indiening van het rapport der pacificatlecommlaie: ln het akkoord van Wassenaar ls vastgesteld dat de commissie uiterlijk 30 Juni 1965 haar rapport moet hebben uitgebracht Doet zij dit niet dan zal de regering zelf het Initiatief voor wettelijke regeling nemen. initlnUef voor een wettelijke regeling Snterimrapport pacificaUecommiw.e: op 19 februari 1964 heeft minister Bot de commissie gevraagd een Interimrapport uit te brengen over toelating van reclame op het tweede televisienet voordat een definitieve regeling tot stand was geko men. Dit rapport is dus thans gepubli ceerd. Van belang is ln dit verband de bepaling uit het akkoord van Wassenaar, dat een overgangsregeling voor het twee de net (daaronder begrepen de huidige bezetüng door de omroepverenigingen) in géén enkel opzicht zal mogen vooruitlo pen op een deflnlUeve regeling. Deze vier punten moeten naar het ons voorkomt duidelijk voor ogen staan bij het bespreken van het nu ver schenen tussentijdse rapport. Het omroepbestel (de televisie daar onder begrepen) is in de Nederlandse politiek wel een heet, maar tevens vreemd hangijzer. De jongste gebeurte nissen tonen dit weer ondubbelzinnig aan. De pacificatiecommissie (d.w.z. „vredestichtende" commissie) doet op uitdrukkelijk verzoek van minister Bot een voorstel tot invoering van reclame op de t-v. tweede net vanaf nu tot aan het moment waarop een definitieve wettelijke regeling van kracht wordt, maar de minister heeft het rapport nog maar een paar weken in huis of hij meldt al aan de Tweede Kamer, dat de regering zich nu reeds nadrukkelijk dlstancieert van de exploitatievorm die de commissie voorstelt. En hij plakt er bovendien een zinnetje aan vast over het beraad dat de regering thans zal gaan voeren over dit interim-rapport, een zinnetje waaruit een kind kan af leiden dat het kabinet er niet aan denkt ook maar iets te veranderen in de hui dige situatie vóór de fatale datum uit het akkoord van Wassenaar, de dertig ste juni 1965. Maar menigeen is nu wel verplicht zich in opperste verbazing af te vragen wéarom de bewindsman des tijds zo nadrukkelijk om dit interim- rapport heeft gevraagd. Wilde minister Bot in februari van dit jaar zo heel erg graag reclame op het scherm, dat hij aan de politieke realiseerbaarheid van dit verlangen hele maal niet dacht? En waarom was dit ver langen zo sterk Had het soms iets te ma ken met de Rem-af- faire? Wilde de minister I en met hem de regering) wellicht de Rem de wind uit de zeilen nemen door te pogen snel een tijdelijke legale reclame op het tweede net in te voeren? Was dat de oorzaak van zijn brief aan de pacificatie commissie van 19 februari jl.? Dat zou ook verklaren waarom het anti-Rem- wetje aanvankelijk zo slecht in elkaar zat en zo laat wc-rd Ingediend, namelijk pas op 9 mei van dit jaar. Wellicht was het toen pas óók aan de regering duide lijk geworden, dat de route via de paci ficatiecommissie niet de aangewezen weg was voor de oplossing van het Kern probleem. Maar de minister had toch in februari heus wel kunnen weten, dat de pacificatiecommissie de richting zou in slaan die z:j nu ln haar interimrapport heeft aangegeven' Onbegrijpelijk is het. dat de regering deze commissie niet rustig inou ja. rustig) heeft laten doorwerken aan een eindrapport in plaats van te vragen om een tussentijds stuk voor tussentijdse oplossing. Terwijl bovendien het akkoord van Wassenaar duidelijk een definitief voorstel van de commissie verlangt! Er is hier een rom melig beleid gevoerd, met als huidig theaterstuk de openbare vertoning van een minister, die een rapport vraagt, het leest en denkend aan de politieke consequenties zich haastig', geschrokken, distancieert van een hoofdpunt uit het advies. Een wonderlijke gang van za ken. Inderdaad, alles wat met het om roepbestel in Nederland samenhangt is een heet hangijzer- als het er op "aan komt durft niemand het aan te pakken. Overigens zal ieder weldenkend mens het eens moeten zijn met het resul taat. namelijk dat er voorlopig op het tweede net niets verandert. Het in terimrapport is namelijk uiterst zwak. het geeft een constructie aan met vele stoplappen, een aantal voor de hand lig gende vragen wordt niet beantwoord, hetgeen bovendien de commissie zelf nog eens onderstreept. Daarnaast lijkt ons een belangrijk punt. dat ondanks alle schone theorieën een dergelijke tus sentijdse oplossing in wezen al zovele definitieve aspecten in zich zal dragen, dat onvermijdelijk al wordt vooruitgelo- oen op de uiteindelijke wettelijke rege ling. Een meerderheid van de'commis sie ziet deze onvermiidelijkheid welis waar niet. maar zij is niettemin van oordeel dat dit punt de grootste aan dacht zal eisen. Ook alweer zo'n zwak punt van het rapport, nota bene door de commissie zelf geformuleerd Nee, de weg die de „vredestichters" hebben aan gewezen is geen autosnelweg, maar een slecht geplaveide noodomiegging Dat belooft helaas niet veel goeds voor het uiteindelijke rapport. De pacificatiecom missie kor. wel eens een van de grootste ondingen uit het akkoord van Wassenaar biyken te zijn. fjiKt'tjK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 1