Schrijver Francois Mauriac als verdediger van de Gaulle DE LIJDENSWEG VAN DE VICKERS VC-10 fnnstruita alles (SO kan met ÜElE De hele was met één vinger.... Toch nog kans op een happy-end WEST-DUITSLAND - EEN PARADIJS VOOR KROOSTRIJKE BUITENLANDERS Uitstekend ontwerp werd door de feiten achterhaald DONDERDAG 12 NOVEMBER 1«64 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT GELIJKE STATUS ALS JEANNE D'ARC NIET DE MENS MAAR DE STAATSMAN (Van een bijzondere medewerker) Het lang verwachte boek van Fran cois Mauriac (in 1952 Nobelprijs winnaar) over generaal de Gaulle, aan wie hij in de geschiedenis een gelijke status geeft als aan Jeanne d'Arc, is zojuist bij Grasset in Pa rijs verschenen (345 pag. 20 F.), De jonge leider van dat oude uitgevers huis, Yves Berger, heeft het buiten kansje in de wacht kunnen slepen dank zij een honorarium van 200.000 gulden, waarbij dan nog het ver koopsaandeel komt. De eerste op lage telt 100.000 exemplaren en de vertaling ervan is al ondernomen in alle delen van de wereld be halve in Engeland. Drie weken tevoren kwam al een uiterst rechts weekblad ,,Le nou veau Candide" met uittreksels uit het boek, hoewel er toen nog maar vier exemplaren in andermans (veilige) handen waren; de Gaulle had het bij zich op zijn Zuidameri- kaanse reis. Het weekblad werd on middellijk in beslag genomen. Het is een zeldzaam feit, dat er een boek verschijnt van een beroemd schrijver over een beroemd man nog tijdens diens bewindsperiode. Opzienbarender nog is het boek van Mauriac omdat deze katholieke au teur tijdens de burgeroorlog in Spanje en gedurende de vrijheids strijd in Algerije altijd de zijde van de linkse partijen heeft gekozen. Hij schreef voor de Algerijnse on afhankelijkheid in het weekblad „1' Express" van Mendes-France zijn befaamde „Bloc-notes", waar in hij niet alleen de O.A.S. maar ook de Gaulle aanviel, tot hem in eens de ogen opengingen en hij in de „Figaro Litteraire" de Bloc notes voortzette, maar nu de Gaul le, die een einde had gemaakt aan de kolonisatie verheerlijkend. Zo groot is zijn bewondering voor Charles de Gaulle, dat hij in zijn boek, met de eenvoudige titel „De Naar de bioscoop én nog een, hele was te doen? Geen be zwaar voor de Constructa 100 Volautomaat. Het wasgoed erin, de wijsvinger op de gekozen wasprogramma-toets. Eenzorge- loze avond bij een goede film. Thuis is de was gedaan. Verdere sterke punten van de Constructa 100kan kookwas ook wérkelijk koken, extra droogeffect, alle wasprogramma's (ook wolen een sterk hart voor een lang leven. Vraag demonstratie bij uw Constructa handelaar of bij Constructa Nederland Voorlich tingscentrum, Middenweg 233, Amsterdam, tel. 020-947484.* Gaulle, dat hij hij in zijn boek, met de eenvoudige titel „de Gaulle", diens „personnage" nauwelijks uit de verf laat komen hij heeft hem trouwens ook maar tweemaal ont moet. Het boek moet dan ook niet beschouwd worden als een biogra fie a la Maurois (die er als Emil Ludwig een spannend historisch drama van zou hebben gemaakt) maar als een sobere, heldere, on weerlegbare verdediging van heel het optreden van de Gaulle vanaf de 18e juni 1940, toen diens ver maarde oproep de lucht in ging. Hij wijst er slechts even op, dat de Gaulle in 1916 in de slag om Ver dun door een granaat knockout werd geslagen, maar verder bevat zijn boek een verdediging van alle daden van de Gaulle aan de hand van diens verklaringen in woord of geschrift. De lezer, die geïntri geerd wordt door de mens de Gaul le, zal die mens niet in het werk van Mauriac vinden. Hij maakt wel duidelijk, dat de Gaulle een sfinx is, die zijn ge dachten niet prijs geeft. Napoleon, die zuidelijk bloed in zich had, huil de dikwijls: op de wangen van de Gaulle heeft men zelden een traan gezien. Mauriac schetst de teleur stelling op een grote bijeenkomst, direct nadat de divisie van Leclerc Parijs was binnengerukt, toen ie dereen in het Trocadero bijzonder ontroerd was en de Gaulle heel nuchter uitsluitend toekomstplan nen behandelde, want hij zag altijd verder dan iedereen. En bij de eni ge, wat langduriger, ontmoeting tussen de Gaulle en Francois Mau riac, een déjeuner op 1 september 1944 op het ministerie van oorlog, waar vóór de oorlog Daladier de Gaulle nooit wilde toelaten, ver droot het de litterator, dat generaal de Gaulle hem niets wilde vertellen over de moeilijke interne militaire problemen, moeilijk vanwege de maquis die voor een deel in com munistische handen was, maar het integendeel had over de „bezet ting" van de Académie Francaise dat gezelschap van Onsterfelijken. Niet links, niet rechts Dit boek is dus in de eerste plaats een boek voor historici en voor hen, die het fijne van de politiek van de Gaulle door de jaren heen willen leren kennen. In dat opzicht is het een formidabele prestatie van de bijna 80-jarige Mauriac, want na het lezen van al de citaten van de Gauüe, ook uit diens eigen Mémoires, en de belichtende tekst van Mauriac is het iedereen wel duidelijk, dat deze koude man uit het Noorden (geboortig uit Lille). géén man van rechts is (hij wordt fel gehaat door de rijke bourgeoi sie), want hij heeft twee-, drie maal de kans ongebruikt gelaten om de Republiek om zeep te bren gen; maar ook geen man van links, want hij heeft in de jaren vóór de oorlog de bittere ervaring opge daan, dat al zijn voorstellen voor een moderne legerorganisatie door de partijen in het parlement veron achtzaamd werden, zodat de ne derlaag onvermijdelijk werd. Die partijen waren en zijn nog dikwijls anti-nazi, anti-fascis tisch, maar niet bezield door de nationale idee. Heel de politiek van de Gaulle vindt men in het boek van Mauriac aan de hand van her haalde verklaringen van de Gaulle- zelf terug. Men leert er uit, dat de Gaulle geen vijand is van de Verenigde Staten, maar alleen een zelfstan dig Europa wil; dat hij in laatste instantie door middel van referen dums een beroep wil doen op het volk, omdat de „elite" dikwijls te veel haar eigen belangen najaagt en dat hij gedekoloniseerd heeft omdat de drang naar vrijheid hét kenteken is van deze eeuw, m dat hij daarom de Franse invloed nog niet in Alrika en elders heeft willen opgeven, maar juist groter heelt willen maken door weer die zelfde coöperatie. Hij is ook in we zen geen tegenstander van het par lement, maar allereerst voorstan der van een regering die regeert, en zoals in Engeland met be hulp van een meerderheidspartij, een situatie waarvan de partijlei ders uit de vorige, Vierde Repu bliek, (naar niet alleen zijn idee) nog geen kaas hebben gegeten. Stukje voor stukje Stapje voor stapje heeft Charles de Gaulle zijn idee ener moderne Constitutie die de president als lei der van de natie meer macht zou geven een idee door hem in 1946 in een opzienbarende rede in Bayeux uiteengezet verwezen lijkt. Hij had toen genoeg van al het gescharrel tussen de partijen. Twaalf jaren later zag hij zijn visie bewezen, toen men hem als ge volg van de militaire rebellie in Al giers, terug moest roepen, daar anders de Republiek door ultra rechtse militaire leiders onder de voet zou zijn gelopen, leiders, die o.a. op hun program hadden staan de executie van Frangois Mauriac en Raymond Aron! De Gaulle heeft jaar na Jaar wijzi gingen in het democratisch bestel van Frankrijk aangebracht, die voor een gedeelte zelfs door zijn te genstanders o.a. Deflerre ten slot te zijn aanvaard. En hij hoopt, dat zijn systeem zelfs na zijn aftreden of dood zal blijven bewaard. Som migen hebben de vrees uitgespro ken, dat na zijn verdwijnen een po litieke leegte zou ontstaan. „Een leegte"?, heeft de Gaulle schamper gezegd. „Het zal een gedrang zijn van jewelste". En dat blijkt nu al, want er zijn al drie anti-kandida ten voor 1965, te weten Deffere, Ti- xier-Vignancour en Cornu. En daar zal het wel niet bij blijven. Of Maurice dan geen kritiek heeft op de Gaulle? Hij verwijt hem met zachte stem, dat hij de verwilderde jeugd van tegenwoordig niet in het hart aanpakt, noch een ernstig woord heeft voor het materialisti sche kapitalisme. En dat hij nooit het woord God gebruikt, hoewel hij een gelovig katholiek is. Daarvoor is de Gaulle echter te zeer een man van de feiten. Een man. die de his torie beheerst, zo zet Mauriac uit-, een, omdat hij de realiteit van de feiten erkent en van zijn woorden daden, dat wil zeggen, feiten, i maakt. U kunt U kunt ook Maar u kunt ook *n Amerikaan roken'n Virginia roken de onvergelijkbare Golden Fiction melange kiezen Voor rokers met een eigen stijl JKaddin* DUET PETROLEUMKACHELS 198.- Een zeer krachtige kachel met veel mo- gelijkheden! Wenst U véél warmte dan staan twee krachtige branders ter be- schikking.Weinig warmte gewenst? Dan één brander op laagstandl Kookmoge- lijkheid (plaats voor 2 pannen!) VEILIG.... ZUINIG.... DUURZAAM! De Turken en de kinderbijslag Voor 53 „spruiten" 2000 mark per maand (Van onze correspondent in Bonn) F\ie Alie met 21, 22 of 23 kin deren bestaat in de Bonds republiek niet". Dit verklaarde in het Westduitse parlement de minister van arbeid en sociale zaken Theodor Blank in ant woord op schriftelijke vragen naar een Turkse arbeider, die voor zijn werkzaamheden in de slag van 1.440 mark per maand zou genieten. Van de bijna 1 miljoen buitenlandse arbeiders in West-Dultsland geniet ongeveer een-tiende deel 100.000 man kinderbijslag. Onder deze kin derbijslagtrekkers zijn er volgens liet ministerie van arbeid en sociale zaken 75 met meer dan negen kinderen. Onder hen zyn 28 Neder landers, 23 Italianen, 18 Spanjaar den, 5 Turken en 1 Griek. Hun kin dertal: 52 met 10 kinderen, 14 met 11. 7 met 12, 1 met 13 en 1 met 14 kinderen. 14 kinderen is het record onder de buitenlandse arbeiders. De schriftelijke vraag in het parle ment was uitgelokt door een krante- bericht over een Turkse gastarbei der, die voor zijn 23 kinderen en twee vrouwen een bijslag van 1.440 mark per maand zou krijgen. Deze Turk zou in de omgeving van Stuttgart werken. Niet onbegrijpelijkerwijs werd naar aanleiding hiervan de vraag gesteld, of dit nu eigenlijk wel de zin kon zijn van de kinderbijslag. En of het te verantwoorden was, dat op deze wijze de Westduitse belas tingbetaler voor het (talrijke) kroost van buitenlandse arbeiders moest meebetalen. Theoretisch De Turk Metin Akasyo is een mys tificatie gebleken. De burgemeester van een kleine gemeente in de buurt van Stuttgart had aan het. arbeids bureau in de Baden Württêmbergse landshoofdstad nagevraagd, wat de situatie zou zijn, Indien zich een bui tenlandse gastarbeider bij de West duitse autoriteiten zou aanmelden om kinderbijslag voor 23 kinderen. Deze theoretische vraag kwam als prak tisch feit in de krant en veroorzaakte een golf van verontwaardigde com mentaren. Het praktische antwoord op de vraag is echter, dat de Turk Metin .Akasyo, indien hij zou hebben bestaan, inder daad aanspraak zou hebben op bij slag voor 23 kinderen. Het speelt daarbij voor de wetgeving geen rol, of hij deze kinderen gehad bij één, twee, drie of (zoals bij mohammeda nen wel voorkomt) vier vrouwen. „Kindergeld" wordt in de Bondsre publiek zelfs voor onwettige kinde ren betaald. Het enige, wat de auto riteiten verlangen, is dat het bestaan der 23 kinderen wordt bewezen. Het praktische probleem van de gro te kinderscharen van buitenlandse, met name mohammedaanse gastar beiders blijft. Telkens als een moham medaanse gastarbeider met vakantie naar zijn vaderland is geweest, moe ten zijn werkgevers er maar op re kenen, dat hij in de loop van het ko mende jaar een en vaak twee of meer kinderen voor de kinderbijslag aanmeldt. Dat kan, wanneer de Turk se gastarbeider diverse vrouwen heeft. De Turkee wet erkent welis waar de monogamie, maar de mo hammedaanse priesters zegenen ook huwelijken in. die niet voor de bur gerlijke stand zijn gesloten. Na een paar jaren" worden de kin deren uit deze huwelijken automa tisch voor wettelijk na-kroost ver klaard. Officiële monogamie, in-offi- ciële polygamie- Dit is de praktijk in Turkije, die niet zonder uitwerkin gen blijft op de kinderbijslagpraktijk in de Bondsrepubliek, waar zo'n 33.000 Turkse arbeiders werkzaam zijn. Tenzij de Bondrepubliek de te werkstelling van een buitenlandse ar beider afhankelijk zou willen stellen van zijn kindertal, is zii genoodzaakt de hoge kinderbijslagen te betalen. Alleen al om kinderbijslag Ook wanneer zich op een (kwade) dag een Turk zou aanmelden, die nog meer dan 23 kinderen heeft. En ook wanneer in Turkije de mare de ronde zou doen dat menen in het ver re West-Duitsland zulke enorme som men voor zijn kinderen krijgt, dat het daarom alleen al de moeite loont om er te gaan werken. Deze situatie is al ingetreden: bij de Westduitse spoorwegen In Düsseldorf heeft zich een Turkse arbeider aan gemeld, die kindergeld voor niet min der dan 33 kinderen verlangt. De Westduitse autoriteiten hebben de zaak in onderzoek. Als de Turk een geldig arbeidscontract, heeft en het bestaan van de 33 kinderen (by wie weet hoe vele vrouwen) kan bewij zen, zal de belastingbetaler hem rond 2000 mark per maand moeten uitke- In Nederland als in Duitsland (Van onze Haagse redactie) Nederland volgt wat de kinderbij slag voor buitenlandse werkne mers betreft dezelfde methode als Duitsland. Overeenkomstig een ad vies van de Sociale Verzekerings Raad is bepaald, dat Turken en Marokkanen kinderbijslag ontvan gen voor al hun kinderen, ook die uit polygame huwelijken, waar van zij kunnen aantonen, dat zij volgens de wetten van hun land wettige kinderen zijn. Volgens het ministerie van socia le zaken en volksgezondheid te Den Haag valt het hier in de praktijk nogal mee. De Turkse en Marokkaanse arbeiders hier zijn jong en vooral ook te onbe middeld om er meer dan één vrouw op na te houden. (Van onze luchtvaartmedewerker) Wij kregen er bijna kramp in onze nekspieren van. De staart van het vliegtuig stak dan ook ruim dertien meter boven de grond uit. Het was de staart van een Engels type verkeersvliegtuig dat de laatste maanden steeds in het nieuws is: de Vickers Super VC-10. De plaats waar wij ons bevonden was de montagehal op het vliegveld Weybridge waar dit vliegtuig gebouwd wordt en wij keken naar het tweede vliegtuig van dit type, dat bijna voltooid was. Boven op het hoge kielvlak heeft men het horizontale staartvlak aangebracht, op zichzelf groter dan de vleugel van de bekende Spitfire uit de tweede wereldoorlog. Technici waren nu bezig met het afstellen van het me chanisme waarmee dit staartvlak in zij'n geheel versteld kan worden. De verdere ruimte in de grote hal werd ingenonu-n door andere ArC-10's en Super VC-10's in verschillende sta dia van voltooiing. Toestellen voor de BOAC, voor de British United Air ways, voor Ghana Airways en voor de Engelse luchtmacht. In 'andere hal len hadden wij onderdelen voor tocs- tellen-in-wording gezien, die te zij ner tijd in deze hal met de rest van de vliegtuigen zouden worden samenge- bouwd. Overal heerste een grote be drijvigheid en daaruit zou een niet ingewijde bezoeker de indruk kunnen krijgen dat deze afdeling van de Bri tish Aircraft Corporation, een van de twee grote combinaties van de En gelse vliegtuigfabrieken, de handen vol heeft om alle orders op tyd uit gevoerd te krygen. Niet zo best Maar jammer genoeg voor dit Britse vliegtuigconcern is het tegendeel waar. Het wil niet zo best met de VC-10 Er worden er voorlopig niet meer dan achtenveertig gebouwd en dat is veel te weing om een dergelijk miljoenenproject ook maar enigszins lonend te maken. En dat alles omdat dit veelbelovende en op zichzelf be paald niet slechte vliegtuigtype door de feiten is achterhaald. Wat is namelijk het geval? De Vic kers VC-10 werd in 1957 ontworpen volgens een specificatie van de Bri tish Overseas Airway Corporation. Deze had in Amerika twintig Boeing- toestellen gekocht en inmiddels de eerste daarvan in dienst gesteld. Deze Boeings vlogen op de diensten naar Noord-Amerika en nog enkele andere lijnen, maar daarnaast had de BOAC de iets kleinere Comets in gebruik, voornamelijk op de routes naar Afri ka. Zuid-Amerika en het Verre Oos ten. Op deze routes moest dikwijls worden geland op luchthavens mei betrekkelijk korte banen die voor de Boeings niet lang gefioeg waren. Daarom gaf de BOAC in 1957 aan A'ickers een specificatie voor een nieuw type verkeersvliegtuig met straalmotoren, dat een even grote lading moest kunnen vervoeren als de Boeings maar daarmee moest kun nen starten en landen op de vrij kor te banen van de luchthavens «ie de Comets aandeden. A'ickers ontwiero toen voor de BOAC de VC-10. later gevolgd door de iets grotere Super \7C-10. Na enig wikken en wegen werden tenslotte orders geplaatst voor twaalf standaard A'C-lO's en 30 Super VC-10's. Als een „tweede generatie" straal verkeersvliegtuig met betere technische en economWhe prestaties dan de Boeings en de Dou- glassen zou de VC-10 ook voor an dere maatschappijen attractief z;jn, zodat de kansen voor dit nieuwe Brï'- Betere versies Het prototype van de VC-10 maakte in augustus 1962 zijn eerste vlucht en de BOAC stelde het toestel in mei van dit jaar in dienst. Inmiddels had zij besloten om van de dertig Super VC-10's er acht te laten vervaardi gen in een gemengde passagiers- en vrachtuitvoering. De eerste Super VC-10 heeft enkele maanden gele den gevlogen en dn type komt vol gend jaar in dienst. Ook British Uni ted Airways en Ghana Airways zul len volgend jaar met de V.C-10 gaan vliegen en de Royal Air Force neemt, ze in 1966 in gebruik. Maar de \rC-10 is niet het succes ge worden dat de Vlckers-fabriek. in middels in 1960 opgenomen in de Bri tish Aircraft Corporation, ervan ver wacht had. Want wat gebeurde? Boeing en Douglas waren r.a de eer ste successen met hun 707 en DC-8 niet op hun lauweren gaan rusten. Zij ontwikkelden nieuwe, betere ver sies van deze locstellen, die zich wat prestaties betreft met de VC-10 konden meten, maar bovendien snel ler en goedkoper leverbaar waren. Voorts was hei voor veel maatschap pijen aantrekkelijker om hun vloot standariseren op Boeing- of Dou- glasmaterieel dan er nog eens een geheel nieuw Engels tvpe bij te ne men. Daarbij kwam nog dat de VC-10 te strak volgens de BOAC-specifica- tie was ontworpen zodat er voor an dere afnemers vrij veel wijzigingen in het ontwerp zouden moeten wor den aangebracht, iets dat de verkoop kansen evenmin ten goede kwam. Daarom liep het dus niet met de VC- 10 en de Super VC-10. Ook de bestel ling van de Engelse luchtmacht, enigs zins bedoeld als een morele steun voor de fabriek, mocht niet 'ot eer dere orders leiden. Maar toen viel de zwaarste klap. De Britse Minister voor Luchtvaart, Ju lian Amery, had eind vorig ja3r BOAC-directeur sir Matthew Slatte- ry de laan uitgestuurd en in zijn Elaats Sir Giles Gurthrïe benoemd, ij zijn ambsaanvaarding kreeg Sir Giles de opdracht om na te gaan hoe de BOAC, die al jaren met grote verhezen wer' weer toe>-n gezond en economisch bedrijf kon worden gemaakt *:i «huiruier rapport uit te brengen Da'. ra; port werd i tus j.l gepuMi' drastische man1 I De eerste Vickers Super VC-10 c I tijdens de start. Het tweede toestel I van dit type komt binnenkort ge- c reed. Voorlopig worden er in Z 1 vertraagd tempo twintig ge- j bouiod. zeventien van de dertig Super VC-10's zal afnemen in een vertraagd leve ringstempo. Van de overige dertien gaan er drie naar de Engelse lucht macht terwijl hel werk aan de laat ste tien voor onbepaalde tijd is stil gelegd. „Wij konden het eerst niet geloven toen wij het hoorden", zeiden ons de mensen van de British Aircraft Corporation. „Het betekende immers dat wij nu verder wel uit ons hoofd konden zetten meer orders voor de VC-10 te krijgen. Als de maatschap pij voor wie het vliegtuig speciaal ontworpen is ze niet meer wil heb ben, wie dan wel" De stemming was dan ook niet best op Weybridge en er werd zelfs al rekening gehouden met de mogelijkheid dat er personeel ontslagen zou moeten worden. Maar sindsdien zijn er een paar din- Een gebeurd die de British Aircraft orporation weer een hart onder de riem hebben gestoken. In ce eerste plaats maakte de BOAC bekend dat zij erg ingenomen was met de stan daard VC-10, waarmee zij in vier maanden tijd 40.000 passagiers ver voerde. Ook het publiek is enthou siast over dit nieuwe vliegtuig, wat wordt bewezen door een bezettings graad van 80 tot 90 pet. en regelma tig vluchten met alle 135 stoelen bezet. Verder hebben, dank zij de uitstekende resultaten bij de EOAC, band al narnen genoemd van maatschappijen in Libanon, Kenya en Argentinië. De fabriek kon zelfs een vaste order krijgen voor twee stuks van de Cubaanse luchtvaartmaat schappij, maar zij heeft deze order geweigerd omdat zij enkele grote op drachten voor de kleinere BAC One Dieven heeft van Amerikaanse maat schappijen en zij niet het risico wil lopen om de Amerikanen voor het hoofd te stoten. Sir George Edwards, de president van de British Aircraft Corporation, heeft gezegd dat hij binnen het half jaar enkele orders voor de VC-10 verwacht en dat hij er ten volle op vertrouwt dat dit vliegtuig zijn weg zal vinden, Maar een zorgenkind zal zijn VC-10 desondanks oh wel blij ven; om een dergelijk project winst gevend te maken moeten er zeker 100 a 150 vliegtuigen worden ver kocht en het orderboek vermeldt er nu pas achtenveertig dé surprise... gezond, lekker! liel Boeings te kop ont een slreep bestelling van en in plaats Amerikaanse Consternatie Natuurlijk veroorzaakte dit nieuws een reuze consternatie in de Engelse luchtvaartwereld. De British Air craft Corporation sloeg gToot alarm en ook de heer Amery kreeg even de schrik le pakken. Hij liet Sir Gi les bij zich komen om hem te ver tellen (lat dit toch echt niet ging. maar Sn- Giles hield eerst voet by stuk Niettemin moest hij tenslotte we! inbinden en uiteindelijk werd de zaak zo geregeld dat de BOAC nu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 9