Aanwezigheid van paus op vergadering teleurstellend EGYPTE, tweede vaderland van kenner Johan Möger Vierde zitting belangrijkste Door J. Arts Russische berevellen voor mutsen van Britse Guards LUCHTREIZIGERS ZIJN VAAK DUPE VAN EEN DICHTE MIST HF BDEKEXPLM NIEUWS UIT DE KERKEN DONDERDAG 12 NOVEMBER 19G4 PROVISO!ALB ZEEUWSE COURAST 13 CONCILIEZITTING LOOPT TEN EINDE Advertentie, DE laatste twee weken van het con cilie staan weer in het teken van het hoogste werktempo. Onderwer pen van wereldformaat worden in twee, drie dagen door de agenda gejaagd alsof het geen geld kost: atoombom, oorleg en vrede, family- planning, internationale solidariteit, missie (de rooms-katholieke zen ding: 80% van de aardbol valt daaronder). Dit bliksemtempo zou belachelijk zijn, als het niet ge rechtvaardigd werd door twee goe de redenen. De eerste reden is dat op 27 november de derde zitting van het tweede Vaticaanse concilie onherroepelijk eindigt. En de tweede reden is veel belangrijker: omdat het nu vast staat dat er een vierde zit ting zal komen, waarschijnlijk in de herfst van 7 965, kiest men de verstandigste werkwjjze. Men spreekt snel de teksten die op de agenda staan, door, in snel tem po worden talloze suggesties en wij zigingsvoorstellen ingediend, zodat na 27 november de werkcommissies heldere richtlijnen hebben en weten waar ze aan toe zijn. Want op de werkcommissie komt het in de volgende tien maan den aan. Zij hebben tot taak teksten op te stellen naar het ver langen der bisschoppen. In deze twee weken stapelen de suggesties zich op. Alleen bisschoppen die namens hele groepen collega's optreden, krijgen nog een mondelinge spreekbeurt - en dat maakt sommige individuele bis schoppen wel eens kwaad, zoals de Zwitserse bisschop Hassler, die merk te dat hij helemaal niet op de spre kerslijst stond, zich ging beklagen bij de secretaris-generaal mgr. Felici en toen vrij hard bejegend werd alsof hij een quantité négligeable was. Maar iedereen kan schriftelijk wijzigings voorstellen inleveren en daar wordt druk gebruik van gemaakt. Als op 21 november de bisschoppen naar huis gaan, zitten de werkcommissies voor een stapel werk, en terecht. Want de teksten die nu in de vergadering ge bracht zijn, zijn vrijwel allemaal van Missie Grote activiteit dus, en algemene energie in deze laatste dagen, met de bedoeling om de vierde zitting zo rijp mogelijk te beginnen. Om er een onderwerp uit te nemen: de tekst over de missie (zending) is in zijn geheel terugverwezen naar de arme werkcommissie. De gang van zaken met die missietekst is eigenlijk heel interessant geweest. Het was aan het begin van het' con cilie in 1962 al heel duidelijk dat over de missie iets gezegd moest worden. Een geweldig brok namelijk van de Katholieke Kerk bestaat uit missie. Niet minder dan een derde van de bisschoppen in de Slnt-Pieter komen uit de zogenaamde missielanden: Afrika, Azie, en flinke stukken van Latyns-Amerika. Wie denkt aan de enorme veranderingen die in de laat ste twintig jaar in Afrika en Azië hebben plaatsgevonden, begrijpt dat ook het begrip „zending" wel eens aan revisie toe was: de prediking immers moet óók gedekoloniseerc worden, vrijgemaakt van Europese begrippen, van Europese vormen, ja van de Europese moraal. Er werd een werkcommissie ingesteld en die maakte een mooi lang stuk. Maar vorig jaar, toen het erop ging lijken dat het concilie eindeloos zou duren, kreeg die werkcommissie de nare opdracht om hun mooie tekst in te korten tot 12 stellingen. Die soort opdrachten worden gegeven door de zogenaamde coördinatiecom missie, een overkoepelende groep. Maar wat gebeurt Vorige week wer den de 12 stellingen in de Sint-Pieter besproken, en de een na ander zegt: we willen weer een grote tekst. En dat zou niet zo verrassend zijn ge weest, als de paus niet zelf een stuk van een vergadering had bijgéwoond. De paus, formeel voorzitter van de kerkvergadering, is nooit bij de zit tingen aanwezig. Hij volgt ze op zijn werkkamer niet ver van de Sint-Pie ter, en heeft een geluidsverbinding met het luidsprekersysteem in de ver gaderruimte. Op die manier kan hij heel wat energie sparen, en boven dien legt h(j zo niet het gewicht van zijn positie op de beraadslagingen. Maar als teken van hoffelijkheid, en ook als teken van zijn gezag, wilde paus Paulus één keer bij een vergade ring aanwezig zijn, en hij koo3 daar voor de bespreking van de tekst over de missie, om daar mee zijn achting voor al die verre kerken in de jonge landen aan te geven. De besprekingen van deze tekst werd zelfs speciaal ingevoegd, en de besprekingen over het grote 13e schema i tekst ontwerp over de plaats van de kerk in de huidige wereldeen paar dagen opgeschort. Allemaal best. De paus neemt vrijdags zjjn plaats aan de voorzitterstafel in, op de stoel waar anders de Franse kardinaal Tis- serant, deken van het kardinalen college, zit. Voor die gelegenheid heb ben Vaticaanse precieselingen een klein vlonder onder die stoel gezet, zodat de paus iets hoger zit dan de anderen. En hij houdt een korte speech, vriendelijk maar weinig zeg gend. H(j praat over de tekst over de missie en daar zegt hij: „De tekst verdient lof vanwege opbouw en in houd. Hii verdient aangenomen te worden al kan er iets aan verbeterd worden." Pijnlijk Dat wai Want een zeer pijnlyk ogenblik. Want de grote meerderheid van de bisschoppen wilde die tekst helemaal niet aannemen, vonden die tekst magertjes, ouderwets en onbe nullig. Wat moet je doen als bisschop als je net de paus hebt horen zeggen dat de tekst toch wel aangenomen kan worden? Ik weet dat sommigen by zichzelf heel kwaad waren. Ande ren zeiden na afloop: de paus is er ingelopen en heeft een braaf speechje voorgelezen, dat voor hem opgesteld was door kardinaal Agagianlan, hoofd van het curie-bureau voor de missies, bovendien een van de sier moderatoren (dagvoorzitters) van het concilie, en bovendien voor zitter van de werkcommissie voor deze missietekst! Kardinaal Léger, aartsbisschop van het Canadese Montreal, kreeg, nadat de paus de vergadering weer verlaten had, de eerste spreekbeurt over de missietekst. Uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat hij toen de zin, waarin hy wilde zeggen dat er een heel ander ontwerp gemaakt moest worden, maar heeft ingeslikt. Pas de volgende dag hakte de oude, blinde, maar door niet op dit onder maanse te schokken kardinaal Frings van Keulen de knoop door: hij zei gewoon: „Er moet een volwassen tekst gemaakt worden, en die moet worden voorgelegd aan de vierde zit ting, het volgend jaar." 1 spreekbeurten gestemd over de vraag: is de tekst waar we het over hebben geschikt voor nadere bewer king of verwijzen we de hele zaak terug naar de commissie? Die vraag kon thans fatsoenshalve niet gesteld worden. De paus had immers positief over de tekst gesproken? Dan kun je als bisschopsvergadering niet prompt erop zeggen: weg ermee. Oplossing Een zeer Romeinse oplossing is toen bedacht. Op het eind van een be spreking kr(jgt de zegsman van de commissie die het onderwerp be hartigt, nog een keer het woord om een samenvatting te geven en te ver tellen wat de commissie thans als haar taak ziet. Welnu, bisschop Lo- kuang, van Formosa, zegsman van de missie-commissie, stond op het eind van de bespreking op, dankte de Schema 13 „Kerk Wereld", het beroemde schema 13, hoe snel zjj ook mogen gaan, heb ben veel allure. My ïykt dat in de laatste weken de kerkvergadering vrjjer is gaan ademen, nu de interne problemen over verhouding paus-bis schoppen enzovoorts vrijwel afge werkt zyn. Family-planning, honger in de wereld, wereld-solidariteit zijn ook onderwerpen die ruimte vragen en inspiratie. Kardinaal Alfrink heeft in de laatste dagen veel en goed ge sproken, en met zijn bekende nuchter heid telkens veel aandacht gehad. Zo als een Afrikaans bisschop me zei: „Je hébt wat aan zijn woorden". Twee en een halve zitting (zeg maar gerust bijna drie jaar lang) heeft de Rooms-Katholieke Kerk zich met in terne. dingen bezig gehouden, op de godsdienstvrijheid en de tekst over de joden na. Thans moet blijken, of deze kerk, om het zo uit te drukken, deze huidige wereld waard is. De alge mene overste van de Fathers Hill, een grote en belangrijke groep van priester-zendelingen, zei thans op het concilie: „Een gp-ète daad namens het concilie is nodig, om de volkeren te overtuigen dat de kerk, nadat zij zo veel tijd in het concilie besteed heeft aan interne kerkelijke zaken, voor de harde en verschrikkelijke firoblemen in de wereld even bezorgd s als voor haar eigen problemen". Om deze reden ben ik er van over tuigd dat de vierde zitting van dit concilie, over een jaar te houden, de belangrijkste gaat worden. (Advertentie) Batterij keukenklok Solide en betrouwbaar. In vele pasteltinten verkrijgbaar. magnifiek! Gratis kleurenfolder op aanvraag bij Mauthe - Nederland Postbus 2140 - Utrecht (Advertentie) Geef uw lievelingsvogel het beste: gillis verpakte vogelvoedersl ZEER HOGE KWALITEITSEISEN Haren moeten precies 9 centimeter lang zijn LONDEN Héél lang voordat haar franje over de ogen en In de nek in Beatle-kringcn de grote mode werd, be keken reeds enkele van de bestgeklede en strengst gedisciplineerde mannen ter wereld het leven door een donker fran- jegordyn. Het waren en zijn de veel- gefotografeerde gardesoldaten, die In Engeland de wacht houden voor Wind sor Castle, Buckingham Palace en St. James' Palace. :en fabriek In hct Londense East End worden de beroemde beremutsen voor de guards vervaardigd. De haren ervan moeten minstens negen centimeter lang zijn om ver genoeg over de ogen en in de nek te kunnen reiken. En tegelijker tijd mogen ze niet ongelijk van lengte zijn of in de war liggen. Vroeger betrok men de berevellen uit Canada, maar de leveranties werden steeds schaarser en thans komen alle vellen uit de Sowjet-Unie. De aanvoer is echter beperkt en steeds wanneer in Londen het bericht wordt ontvangen dat een zending berevellen onderweg is, ont staat er een ware internationale wed loop. omdat iedereen zich van de beste vellen wU verzekeren. De Londense fa brikanten van beremutsen stellen zulke hoge kwaliteitseisen, dat zij zelfs van een zeer goede zending nog 70 procent onbruikbaar verklaren. Hieruit vloeit ook de hoge prijs van de mutsen voort, die in de groothandel gemiddeld 500 gulden per stuk kosten. Dozijn per week Na het bleken en verven worden de ellen naar een „fabriek" gestuurd, die zo uit een roman van Dickens gehaald had kunnen zijn. daar fabriceert in een ouderwets atelier een hooggekwalifi ceerd vakarbeiders in een week onge veer een dozijn mutsen met de hand. De mutsen zij nnooit gelijk zij variëren in vorm. afhankelijk van het aantal verwerkte stukken berebont. In het 'ideale geval worden slechts drie delen aaneengenaaid, maar een werkelijk gaaf vel is zulk een zeldzaamheid, dat jvoor de meeste mutsen meer stukken nodig zijn, tot dertig toe. In het aan elkaar naaien van deze stukken toont jde ware meester zjjn kunst. Na het naaien worden de vellen voch- lig gemaakt en daarna van binnen ge- slëuhd met een rieten vlechtwerk En ook dat is alweer puur handwerk het 'wordt gemaakt door een oude man ergens in het noorden van Londen. Na dat de muts dan zijn goede vorm heeft gekregen, wordt hij met leder gevoerd. De beremutsen zitten gemakkelijk en zjjn nog betrekkelijk licht. Maar de ne gen cm lange haarfranje, die volgens voorschrift de blik van de Guard ver duistert, maakt voor de dragers zelfs de mooiste zomerdag tot een deprime- I' rend grauwe belevenis. bisschoppen voor al hun suggesties, en deed mededeling van het plan dat de-tijdsc tekst. Misschien voelden bisschoppen daar wat voor. En ja hoor, prompt Het de dagvoorzitter Agagianian stemmen of men het met dat voorstel eens was. De grote meer derheid tekende aan. Ja, Placet. En daarmee was de situatie en het ge zicht van de paus gered. Immers, bij I een gewone stemming (is de tekst feschlkt ja of nee zou er een meer- erheid: Nee, Non Placet, hebben I aangetekend. Maar dat zou in dit ge- I val heel grof geklonken hebben, alsof I de hele kerkvergadering tegen een I mening van de paus in NEE zou heb- ben gezegd. En dat kan niet, of in ieder geval kan dat nóg niet. Een subtiele uitleg van het gebeurde is nog de volgende: de paus zou, op initiatief van de curie-kardinaal Aga gianian de geprefabriceerde speech gehouden hebben, wetende dat de bis schopsvergadering anders zou oorde len. Daarmee zou hij dan een prak tisch voorbeeld geven van hoe de „collegialiteit" van de bisschoppen sterker en belangrijker is dan de curie-bureaus. Ik vind dit al te sub tiel, maar in de praktyk kwam het er wel op neer. AI met al kan men zeggen dat de aanwezigheid van «le paus op de eer ste vergadering: van de missie-tekst teleurstellend is geweest. Hijzelf zei niets van belang (behalve dan de ene ongelukkige zin). Hjj sprak vroom maar onbelangrijk. En hij ging weg voordat de eigenlijke bespreking be gon. Privé-commentaar van heel wal bisschoppen was: èen gemiste kans. Deze intelligente en werklustige, hoe wel moeilijk besluitende man, Paulus VI, blijkt nu eenmaal bepaalde talen ten te missen, talenten catie en optreden. HET KOST HANDEN VOL GELD Wetenschap zoekt middelen om mist te verdrijven krijgen. Al jaren zoekt men naar ee om de mist op een vliegveld t (Van onze weerkundige medewerker) MIST lastig, vervelend, gevaarlijk en vertragend voor het weg-scheep- vaart- en fu wat mindere mate ook voor het treinverkeer maar soms hopeloos het luchtverkeer. De reiziger op de boot, met eigen auto of met dc trein kan er lelijk door achter op geraken wat zijn „tyd" betreft, maar in de regel konil hij wel op de plaats van bestemming. Als passagier bij welke luchtvaartmaatschappij ook kan men dit vaak niet zeggen. Hoe dikwijls strandt hij niet op een luchthaven die nog ver van zjjn bestemming afligt. Het i* v alle luchtreizigers in de hele herfst winter een bijzonder onzeker gevoel. Het gebeurt nogal eens dat men bij stra lend weer van de ene luchthaven ver trekt e-n enkele uren later op een „uit- vvgkhaven" terecht komt wanneer het vliegveld van bestemming In een dichte mist is gehuld. En wanneer dit een wat hardnekkige ochtendmist Is, och dan kan het 'n kwestie zyn van 1 a 2 uurtjes wachten. Maar het gebeurt hier in Euro pa ook dat er geen wachten op is en men genoodzaakt is met de trein verder te reizen. Nog geen verdrijvingsmiddel Niet alleen onaangenaam voor de passa giers zijn deze dichte mistsituaties, ook voor de luchtvaartmaatschappij en die dit altijd handen vol geld kost en daarbij nog vaak zeer ontevreden en teleurge stelde klanten waarvoor een onderdak of oplossing moet worden gezocht om ze toch nog per trein of auto zo snel mo gelijk op de plaats van bestemming te pa is het de Finn-Air die «om» nog bij een zicht beneden de 400 meter een landing maakt. De meeste andere maat schappijen stellen hun limieten hoger. Ook hangt het van het toestel .tf. Een D.C.-8 moet sneller n.uir een andere luchthaven uitwijken dan een wat klei ner en langzamer vliegend toestel. Op stijgen kan bijna altyd. daar zitten de roblemen niet, maar wel bij h<-t landen, ij dichte mint (minder dan 200 meter zicht) waarb(j het wegverkeer overdag de grote lichten opsteekt, i« er al geen toestel meer dat een landing waagt. Met name In de luchtvaart geldt „Veiligheid voor alles" en het Is goed, zo lang men nog niet over zeer betrouwbare mistlan- dlngsinstrumenten beschikt ook geen enkel risico neemt. Dit zou de passagier» heel wat onrustiger «temmen dan de wetenschap als er een dichte mist hangt zetten ze my wel netjes op een ander vliegveld neer. Soms lang wachten BEGONNEN MET BOEDDHA'S Kunstvervalsingen bijna niet van origineel te onderscheiden SOESTDIJK Zijn hobby is oud-Egyptische kunst, hij is 46 jaar en hij heet Johan Möger. Zijn woonplaats is Soestdijk. Naast enkele museum-directeu ren en een handjevol andere deskundigen is hij één van de weinigen in Nederland, die men over Egyptische kunst bijna niets meer kan wijsmaken. De mogelijkheid dat het toch ge beurt, bestaat natuurlijk altijd, zoals hij zelf wel eens meer tot zijn schade overigens, dan tot zijn schande ervaart. Schande is het zeker niet, dat hij eens een enkele keer voor origineel doorgaande kunst voorwerpen In handen krijgt, die achteraf falsificaties blijken te zijn. Dc falsificaties van kunstvoorwerpen in het algemeen en Egyptische in het bijzonder, zit hem, oud-K.L.M.-piloot, het meest dwars. Hij windt er geen doekjes om: de toeristen die Egypte of omliggende landen bezocht hebben en die, dikwijls voor veel geld een oud kunstvoorwerp als aandenken hebben meegebracht, zyn meestal bij de neus genomen. Dat is beslist geen bewijs van onkunde, want de fal sificaties bereikte perfectie doet zelfs de best-georiënteerde kunstkenner versteld staan. Trouwens, de echte kunstvoorwerpen mogen vaak het land niet uit. De enkele die er toch uitkomen, zijn meestal onbetaalbaar. Falsificaties, daar kan Möger lang De Soestdijker bezit ook een mum- j miekist die dateert uit de vierde j voor Christus. over praten. Niet in de laatste plaats omdat hy zelf nog wel eens moet bekennen, dat men hem heeft beet genomen Hij vist uit zijn prachtige, uitgebreide collectie enkeie voorwer pen. waarvan hij zegt: „Vals. dat zie je zo. Maar daar heb je nu zo weinig meer aan. Als je zoiets koopt, ge beurt dat meestal in een donker win keltje, dan zie je niet zo goed. Bo vendien zit er een dikke laag klei op. die je niet één. twee, drie weg hebt. Dat komt meestal pas thuis. En dan is het te laat". Naar Egypte Hij legt de valse voorwerpen terug. Achteloos, met een misnoegd gebaar; omdat men hem zo heeft beetgeno men en ook wel een beetje omdat hij zich heeft laten beetnemen. „Maar hij krijgt die dingen terug", zegt hij veelbetekenend terwijl hij de schijn baar waardevolle voorwerpen in de la legt. En als Möger zoiets zegt, dan kan de verkoper daar verzekerd van zijn, want de Soestdijker komt zo'n driemaal per jaar in Egypte. Daar blijft hij drie weken. Hij reist veel, ook naar landen rond Egypte Johan Möger heeft zestien jaar ge vlogen. In 1962 verliet hy de K.L.M. omdat toen de sociale voorwaarden gunstig waren. Dat betekende voor hem. dat hij zich geheel aan zijn hob by („een naar woord") kon wijden. Belangstelling voor al wat met kunst te maken had. heeft hij al van zijn schooltyd .Toen was het nog niet zo zeer Egyptische kunst, die hem inte resseerde; dat kwam pas later toen hij „in de kunstgeschiedenis ging rommelen". Aan zijn K.L.M.-tljd be waart hij goede herinnerignen. want daarin werd de basis gelegd voor de buitengewoon mooie collectie, die de Soestdijker momenteel bezit. Het be gon met het verzamelen van Boed dha's. waarin hij vooral in de periode van zijn verblijf in Indonesië veel succes had. Aan die tijd herinnert een aantal kleine en grote Boeddha's, die onder andere de huiskamer van zijn woning sieren. Terug naar de Nijl j „Op het gebied van de Egyptische] kunst is Nederland een acht'ergeble- ven gebied", aldus de heer Möger. „Men weet er bij ons over het alge meen maar weinig van. terwijl de Egyptische cultuur toch heel belang rijk is geweest, voor onze voorvade ren en dus ook voor ons. We weten het een en ander van de Romeinen en de Grieken, maar om onze oudste familieleden te kunnen begrijpen, moeten we terug naar de oevers van de Nijl, naar Egypte. Daar liggen de! bewyzen van hun manier van leven! en werken". Zijn uitzonderlijke kennis op het gebied van met name dc Egypti sche kunst hoeft hem veel vrienden en relaties bezorgd in rle gehele we reld, Het gekke is, dat zijn naam in Nederland slechts voor de enkele insider een begrip is. In het buiten land heeft hy contacten met de al lergrootsten. Hy noemt achter elkaar een aantal namen van mensen, die wat kennis van de cultuur van het oude Egypte betreft hun sporen ruimschoots hebben verdiend. De heer Möger is een groot bewon deraar van Egyptische kunst. Dat be wijst wel zijn interessante verzame ling die hij in de loop der jaren heeft bijeen gekregen. Dat ging natuurlijk! niet voor niets. Maar hij heeft het geld er graag voor over. Waarom niet bijvoorbeeld naar een museum j „Niets voor mij. als je daar langer dan vijf minuten bij een bepaald kunstvoorwerp staat cn het rustig wilt bestuderen, komt er een sup-l poost bij staan. Die man doet welis waar niets, maar het is toch storend en het komt de concentratie niet ten goede". nis Is voor hem voldoende om er een begrijpelijke causerie van te .-taken. I „Ik neem ten slotte aan. dat de men sen die komen, er Iets van begrijpen en er belang in stellen". Hij heeft bo vendien het voordeel, dat hy v -* voorwerpen kan laten zien. En v belangrijker is: de mensen mogen ze i aanraken. Dat vindt hij beslist een 1 pluspunt- De mensen willen nu een-| maal alles aanraken. In musea mag! dat niet en daarom heeft men er maar een oppervlakkige interesse in. i dan leeft het niet, dan is het droge] stof. Hij vindt het jammer, dat zo wei nig mensen in Nederland belang stel len in Egypte en zijn kunst. Of hy daar dan niets aan doen kan? Zeker maar daarvoor is de tijd nog niet rijp. Misschien over een paar jaar. Misschien dat hij dan wat meer cau serieën gaat houden of zelfs een boek gaat schrijven. Maar dat zijn plan nen, die nog lang niet gerealiseerd zijn. Al z.al het er wel van (moeten) komen. met helikopters die. door ove landingsbaan te vliegen, de koude en iets warme lucht mengen en de mist doen afnemen Proeven met lueht- zeven die de fijne druppels opvangen en het zicht doen verbeteren, i Verleden jaar hing er tusnen 20 en 24 december In een groot deel van Europa een dichte mist daardoor duizenden luchtreizigers die de kerst elders A-ilden doorbrengen, soms 1 2 dagen op een 1 luchthaven moesten wachten voor hun (vliegtuig kon vertrekken Loskomen in ae mist kan het toestel wel maar het heeft weinig zin wanneer het ln ge heel West- en Midden-Europa nergens als gevolg van de mist kan landen De weerkundige diensten geven elk half uur van deze vliegvelden en soms om het kwartier, een bericht af over het horizontale zicht en de wolkenbasis. Meestal dat de meteorologen aan de op bouw van de atmosfeer (wind. vochtge- enkele uren gaat optrekken of... dat de kans groot Is dat de mist de hele dag blijft hangen. Wanneer elke luehtpassagler met de mogelijkheid van vertraging of uitwijken naar een ander vliegveld rekening houdt, behoeft de teleurstelling niet groot te zijn. Men kan er van verzekerd zijn dat elke luchtvaartmaatsehappy alles doet om de gestrande passagiers het leven tijdens dit wachten zo aangenaam moge lijk te maken en ze geen minuut langer laat wachten dan nodig ts. Wanneer het aan de maatschappijen zelf zou liggen zou het weereiement „mist" onmiddellijk worden geschrapt- Een zware onweersbui kan men nog om heen vliegen maar zelfs dat lukt bij mist niet. Praten met meneer „Praten met meneer" is een ro man van E. R. Braithwaite, een vroegere spitfire-piloot en onder wijzer, die ec-n bijzondere betrek king als ambtenaar bij sociale za ken aanvaardt: het zoeken van pleegouders, die bereid zijn kinde ren van kleurlingen te accepteren. Braithwaite heeft zijn ervaringen pakkend beschreven. Het verhaal gaat met name over Roddy Wil liams. een gekleurd jongetje van vier en een half jaar, en het is vaak ontroerend, soms schokkenö. Dit vlot geschreven boek verscheen in een vertaling van Ary van Nie- rop bij A. W. Sijthoff-Leiden. Ton Ku\jl, Joop Admiraal. Broes Hartman. Bas Tenbatenburg en Wim r. d. Heuvel als brandv:eerlie den in het televisiespel ,£ieder- mann en de brandstichters" ran Max Frisch, dat vanavond don derdag door de VARA via Ne derland I zal worden uitgezonden Vertaling Adnaan Morrien, regie Theun Lammertse, décor Hans Christiaan van Langeveld. <Vcm en voor „De donkere ster" De schermutselingen tussen de rassen is sedert het verschijnen van het be faamde boek „De negerhut van oom Tom" een belangrijk onderwerp In de literatuur geweest. De tijd van oom Tom en de Ku Klux Klan is echter al lang voorby en de literatuur heeft met de moeiz.ame evolutie der inter raciale relaties geiyke tred gehouden. Steeds meer negerschrijvers zyn een zelfbewuster toon gaan voeren en zo langzamerhand werden de boeken waaraan het succes der negers ten grondslag ligt talrijker dan de trieste treurromans der slaventijd. Een bö'zonder boek ln dit nieuwe gen re is Paul Elbogens roman „De don kere ster" dat in een vertaling van Peter Kasteel is verschenen in de Cultuur-serie van de Zuid-Holland- sche Uitgevers Maatschappij Ad M. C. Stok. „De donkere ster" is de succes story van de neger-acteur Ira Aldrid- ge, een man met grote gaven, die in de tijd van oom Tom kans zag van rechteloze negerslaaf zich te ontwik kelen tot begenadigd vertolker vaa Shakespeare- rollen Paul Elbogen heeft het levensverhaal van Ira Aldridge verromantiseerd tot een boeiend verhaal dat inzicht geeft in het leven van negerslaven, slaven houders en vrijgekoenten in een perio de die niet zo lang achter ons Iisrt en die in het zuiden van Amerika velen nog steeds met een weemoedig heim wee vervuld. Alles aanraden De heer Möger houdt weieens le zingen voor verenigingen, die inte resse hebben. Of het onderwerp niet al te moeilijk is? Hij heeft wel ge zegd, dat men er in Nederland wei nig van afweet, maar de geringe ken- Conferentie Orthodoxie op Rhodos gesloten De derde panorthodoxe conferentie op Rhodos, die eind vorige week in een im passe was geraakt over de vraag hoe een gesprek over christelijke eenheid met het Vaticaan moet worden begon nen, schynt een uitweg uit de moeilijk heden te hebben gevonden. De veertien afvaardigingen waren verdeeld in drie groepen met verschillende zienswijzen. Het grootste obstakel vormden ae zes orthodoxe kerken ln de communistische; landen en die van Antiochië, die van me ning waren dat dit gesprek niet moet Geef uw lievelingsvogel het beste: p3lüiS verpakte vogelvoeders! worden aangekondigd en dat er niet aan (begonnen moet worden voordat het Va ticaanse concilie is beëindigd, zo zeiden nauw bri de conventie betrokkenen. Er is besloten tot oprichting van een ze ven leden tellende speciale commissie, die een resolutie over de dialoog met het Vaticaan moet opstellen. De voltallige vergadering werd hierdoor in staat ge steld over te gaan tot andere agenda punten. zoals theologische gesprekken met de Anglicaanse en Oud-Katholieke Kerken. De bijeenkomsten zijn besloten, maar men zou tot de volgende oesluiten gegekomen zijn: het voorstel =en ge sprek over christelijke eenheid te begin nen zal „spoedig" aan het Vaticaan ge daan worden. Dat zal zondag op de slui- tingsbijeenkomst bekend gemaakt wor den. Wanneer het aanbod door het Vati caan wordt aanvaard, zullen de bespre kingen eerst na beëindiging van net Va ticaanse concilie volgend jaar worden geopend. Maandag vierde het hoofd van de Russische Orotnodoxe Kerk. patriarch Alexei, zijn 84ste verjaardag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 13