Schelde-Rijn-verdrag doet afbreuk aan oorspronkelijke opzet Deltaplan Voor Goes wellicht toch primaire faciliteiten E.V.O.-district in Goes over de ontwikkeling van Zeeland Brand in Alassiobar: schade voorlopig geschat op 25.000 BROUWERSHAVEN WIL ACCENT OP OPENING GREVELINGENDAM ALMANAK SLOPERS MAKEN ER IN KORTE GEERE PUINHOOP VAN Aandacht voor de vaste verbinding Westerschelde Geen toename Halverwege COMMISSARIS EREGAST VAN DE NOORSE COMMANDO'S Reddingboot sleepte zeilsloep vlot bij Wissenkerke De letters van de Spoorwegen GROTE LOF VOOR BEVOLKING a PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 4 NOVEMBER 19S4 VASTE COMMISSIE EERSTE KAMER: ZEEUWSE MEER ZAL IN MINDERE MATE DIENEN BESTRIJDING VERZILTING (Van onze Haagse redactie) Het Schclde-Rijnverdrag is door de Eerste Kamer met vreugde en instemming begroet. Dit blijkt uit liet voorlopig verslag van de com missie van rapporteurs uit de se naat met betrekking tot het wets ontwerp tot goedkeuring van dit op 13 mei 1963 tussen Nederland en België gesloten verdrag. Enige leden van de Eerste Kamer merken in het voorlopig verslag op, dat tengevolge van het in het verdrag bepaalde ter zake van de peilbeheer- sing in het Zeeuwse Meer (na afslui ting van de Oosterschelde, het navi- gatieservituut in de tussenwateren als het ware zou worden vervangen door een servituut op de peilbeheersing. Zij hadden zich daarom afgevraagd of dit geen afbreuk zal doen aan de oorspronkelijke opzet van het Delta plan. MIDDELBURGSE ZAAK WAS HALF JAAR OPEN Een korte, maar felle brand heeft in de nacht van maandag op dins dag een ravage aangericht achter het buffet van de Alassiobar aan de Zusterstraat te Middelburg. Omstreeks kwart over vijf ont dekten bovenbewoners de brand, De heer A. de Pree, eigenaar van de bar, die een paar huizen verder woont, snelde met een blusappa- raat naar het pand, gooide de deur open maar kon vanwege de hitte niet verder komen. De brandweer lieden, die kort daarna arriveerden drongen met rookmaskers de bar binnen en gingen de vuurhaard met de nevelspuit te lijf. Tegen vijf uur hadden ze het karwei ge klaard. De brand ontstond, naar men aanneemt, onder het buffet in een prullenbak, waar een brandende sigarettepeuk terecht moet zijn gekomen. De hitte-ontwikke- i ling móet wel geweldig zijn geweest: stoppen knalden van de flessen, alle rui ten sprongen en de koelinstallatie, kassa en jukebox raakten onklaar. De elek trische klok was op twee minuten voor half vijf stil blijven staan. Niet alleen het buffet werd door de vlammen aan getast. De lambrizering scheurde open en de luifel boven het buffet moest het gedeeltelijk ontgelden. De plastic sche- merlampékapjes smolten weg. In de gcldlade ging het muntgeld eveneens smelten. Van enkele honderden guldens aan papiergeld zag de exploitant G. Sohier uit Vlissingén niets meer terug. „Wegens brand tot nadere bekendma king gesloten", staat er nu te lezen op de deur van de bar, die 15 mei werd opengesteld. Streefdatum van herope ning is 20 november. Vandaag na het taxeren van de schade, die volgens een voorlopige schatting over de 25.000 bedraagt zal met de schoonmaak van het met een vieze vettige laag be zette interieur worden begonnen. De heer De Pree is tegen brandschade ver zekerd. Tegen bedrijfsschade echter niet. Immers, in dit plan had men een peil van 0.50 m. N.A.P. gezien als gewenst streefpeil voor het voorjaar, terwijl in het verdrag 0.50 m -f N.A.P. als maximum is gesteld. Zij vroegen of dit nu niet tot gevolg zal hebben, dat het Zeeuwse Meer, in mindere mate dan was bedoeld, zal kunnen dienen als bergboezem voor tijdens uitzonderlijk hoge rivierafvoe- ren beschikbaar komend zoet water en voorts, welke consequenties dit zou kunnen medebrengen, o.a. voor de waterhuishouding op de eilanden in het Deltagebied en in West-Brabant Deze leden waren van mening, dat het Zeeuwse Meer, na uitvoe ring van de in het verdrag voor ziene werken, in belangrijk minde re mate, dan in het Deltaplan was voorzien, zal kunnen dienen voor de bestrijding van o.a. verzilting en verdroging der aanliggende gronden, aangezien het streefpeil lager zal moeten liggen dan het maximumpeil, hetgeen de moge lijkheid tot voorraadvorming zal doen afnemen. Ook het opnemen in het verdrag van een bepaling ten aanzien van het minimumpeil zou ongewenste consequenties kun nen hebben. Veranderen Het tot stand komen van het verdrag, zo vervolgden vele leden, zal de wa terstaatkundige vooruitzichten in Zee land en West-Brabant grondig veran deren. Dit zal huns inziens van invloed moeten zijn op het waterstaatsbeleid. Twee onderwerpen komen daarbij naar voren, te weten het kanaal Hans- weertWemeldinge en de zeehaven plannen van West-Brabant, thans ge worden tot het Zeeuws-Brabantse Rei- merswaalplan. Beide onderwerpen zijn in de Tweede Kamer aan de or de geweest en hebben daar geleid tot naar het inzicht van de aan het woord zijnde leden bevredigende uitspraken van de regering over de algemene lijnen van het op dat stuk beleid. Van de bestaande vaarweg vormt, al dus vele leden, het Kanaal door Zuid- Beveland (het kanaal van Hansweert naar Wemeldinge), dat Nederland in dertijd ter beschikking heeft gesteld voor de Rijnvaart van en naar Ant werpen en ter vervanging van de vaarweg door het toen af te dam men Kreekrak, een belangrijk onder deel. Dit kanaal zal echter, zo merk ten deze leden op, zodra de vroegere vaarweg door het Kreekrak na de uitvoering van het verdrag wederom zal zijn heropend, een andere func tie gaan vervullen. Formeel laat het verdrag zelfs de sluiting van dit ka naal voor het scheepvaartverkeer toe. Welke plannen? De toekomst van het Kanaal door Zuid-Beveland, aldus deze leden, zal door Nederland alleen worden be paald. Zij achten het dan ook van belang, dat de regering duidelijker dan dit in de Tweede Kamer is ge schied, in haar antwoord op het voor lopig verslag zal mededelen, welke plannen zij heeft met betrekking tot dit na het tot stand komen van de nieuwe vaarweg door de provincie Zeeland en in het bijzonder voor de kanaalzone TerneuzenGent toch nog belangrijke kanaal. Met name zouden deze leden willen vernemen of de instandhouding er van verzekerd is. Voorts vroegen zij, welke voorzieningen in het belang van de scheepvaart door het kanaal de naaste toekomst nog zullen we den getroffen. In dit verband wezen de aan het woord zijnde leden op het belang van het kanaal voor industrie vestiging en op het reeds thans om vangrijke vervoer van iandbouwpro- dukten door dit vaarwater. Centrale verwarming S AWE MA N.v. Nalmtat I! - Miéd.lk.r, M 01180-2962 Zeeuwse Buur! .Acht pond en vier on.v woog het gevaarte!" schrijft men ons jui chend uit Burgh - ja. ja een oogst- melding en we kunnen ons deze opwinding reel voorstellenwant het gaat hier om een rode biet, een kanjer van een kroot, gerooid in een tuintje aan de Weeldeweg. We weten, dat sommige lezers niet gelukkig zijn met dit soort mede delingen, maar 't moest ons even van 't hart. Zo, en nu aan het werk. In de P.Z.C. van gisteren heeft een Vlissingse meneer Gerritsen in de rubriek lezers schrijven'' ge reageerd op een passage uit dit hoekje van vorige week woensdag: ,J£en aardig voorbeeld hiervan is de snelgroeiende ambtcnarenbuurt, waar om onbegrijpelijke redenen een groot aantal ambtenaren is gehuisvest". Onder het motto ,J1ct witte boord je" schrijft hij: Eerder héb ik al eens zoiets gelezen over een nette timmerman te Delft die uit zon straat geweerd werd". Nou, zó hebben wij het niet be doeld hoor. Het ging er om, iets opmerkelijks te signaleren i?i de naamgeving van de straten, waarvan er enkele naar Zeeuwse martelaren zijn ge noemd, reden ook, waarom dit stadsgedeelte bekendheid geniet als de martelarenbuurt. En ofschoon het principieel wei- nig uitmaakt, zal het ongetwijfeld een geheel ander licht op de zaak werpen, als wij onthullen, dat hier sprake is geweest van een correc- t ie Jout en de betrokken passage had moeten luiden: ,Ecn aardig voorbeeld hiervan is de snel groeiende martelarenbuurt, waar om onbegrijpelijke redenen een groot aantal ambtenaren is ge huisvest." In verschillende kringen op Schouwen- Duivetand is men maar matig te spreken over de ontbinding van het eilandelfjk comité, dat zich tot taak had gesteld enige manifestaties te organiseren bjj de opening van de Grevelingendam. Zoals men weet heeft dat comité uit elke gemeente een vertegenwoordiger zijn mandaat ter beschikking ge steld, toen bleek dat de plannen finan cieel niet „rond" te krjjgen waren. Vo rige week heeft het dagelijks bestuur van het waterschap „Schouwen-Duive- land" op die mededeling gereageerd met een eigen initiatief: „Dan zullen we zelf wel proberen iets te doenEn dins-] dagmorgen werd het in de raad van Brouwershaven als erg „ongelukkig" be stempeld, wanneer moet blijken dat Schouwen-Duiveland zyn ontsluiting door middel van een vaste oeververbin ding geruisloos zal accepteren. Mevrouw E. P. Motmans-v. d. Feen (v. v.d.) bracht het balletje aan het rollen over dit onderwerp, toen zij informeer de naar een bijdrage op de begroting aan de Vereniging van Burgemeesters. Wethouders en Secretarissen op het eiland. „Hoe zit dat nu eigenlijk met de ontbinding van het actie-comité?" wilde zij weten. Burgemeester A. H. Vermeu len was over-deze nieuwe ontwikkeling „officieel" niets bekend. Maar aan de raadstafel zat de vertegenwoordiger van Brouwershaven ln het opgedoekte comité: wethouder L. M. Moermond. Die vertelde dat alle activiteiten zijn vast gelopen, toen in het overleg tussen het comité en de vereniging van B„ W. en S. een bijdrage uit de verschillende ge meentekassen van 2 per inwoner niet gehonoreerd bleek te kunnen worden. Burgemeester Vermeulen illustreerde de onmogelijkheid voor inwilliging van een dergelijk su'ds dïeverzoek, maar de heer Moermond motiveerde de aanvraag van de kant van het comité zo: „We heb ben maar veel gevraagd om toch in ieder geval iets te kunnen krijgen". Mevrouw Motmans en ook de heer J. Dekker (p.v.d.a.) vonden het maar een trieste gang van zaken. Zij drongen er dan ook op aan, alsnog een poging te ondernemen enige manifestaties op touw te doen zetten. „We hebben in ieder geval nog de tijd Lot. over enkele maanden", reageerde burgemeester Vermeulen. „Mogelijk kunnen nog nieuwe plannen tot ontwik keling komen en kans maken gereali seerd te worden". Mevrouw Motmans liet zich niet met een kluitje in het riet sturen: „Maar dan moet er toch niet gewacht worden tot de laatste veertien dagen". Koelhuisperen in Goes geveild Er was dit jaar een grote oogst Conférenceperen. Een flink gede hiervan is door de telers in de koel! zen opgeslagen, in de koelhuizen van de V.V.Z.B. werd ruim een half miljoen kilo van deze peren weggezet om in de maanden november tot maart-april ge veild te worden. Dinsdag 3 november werd in Goes de eerste partij hiervan over de veilingklok aangeboden. Van deze partij 20 ton groot bracht in klasse I de maat 65-70 mm 51 cent op, de maat 60-65 mm 47 cent en de maat 55-60 mm 44 cent per kg. De grootste maat werd gedeel telijk met binnenlandse bestemming af genomen, de maten 55-60 en 60-65 mm werden geëxporteerd. KOLENDAMPVERGIFTIGING IN NW.- EN ST.-JOOSLAND N" dampvergiftiging voorgedaan, waarbij de 62-jarige mevrouw M. van Z.-R. en haar 29-jarige dochter mevrouw P. J.- van Z. het slachtoffer zijn geworden. Toen de echtgenoot van mevrouw J. thuiskwam, constateerde hij de vergif tiging. Dokter P. J. Brons werd direct gewaarschuwd en deze behandelde de slachtoffers, waarna ze naar het gast huis te Middelburg zijn vervoerd. Me vrouw J. kon zondagmorgen naar huis keren, maar de 62-jarige weduwe ver blijft nog steeds in het ziekenhuis. Haar gezondheidstoestand gaat echter voor uit. Inleiding van drs. M. C. Verburg Het E.V.O.-district Zeeland heeft zich dinsdagmiddag in Goes beziggehou den met een aantal actuele zaken op vervoersgebied in Nederland, met de activiteiten van het eigen district in 1963 en met de ontsluiting en de ont wikkeling van Zeeland. Deze drie za ken vormden het programma voor de districtsledenvergadering in hotel) „Centraal". Waarnemend-voorzitter ir| R. van Itallie en secretaris A. Drost) lieten tal van E.V.O.-activiteiten dej revue passeren en de directeur van] het E.T.I. in Zeeland, drs. M. C. Ver-| burg, bepaalde de bezoekers bij dei toekomstige ontwikkeling van Zee land. Hij sneed daarbij met name ook een punt aan. dat het wegvervoer „aanspreekt": de vaste verbinding over de Westerschelde. Er kwam in deze vergadering van de Algemene Verladers- en Eigen Vervoerders Organisatie in Zee land één actueel punt niet aan de orde: het weggeld. „We hebben het voor deze districtsvergadering niet op de agenda gezet," zei voorzitter Van Itallie ervan. „Het is een zaak waarover het hoofdbestuur zich al heeft uitgesproken. Het E.V.O. vindt een wegenfonds dringend no dig en wijst de heffing van weggeld met nadruk af." De heer Van Itallie stond in zijn over zicht van de activiteiten van het hoofdbestuur van de E.V.O. onder meer stil bij verschillende problemen in het kader van de E.E.G., waarover de organisatie haar standpunt in rap porten heeft uiteengezet, bij het op onthoud aan de grenzen door stipt heidsacties van de douane en bij ver keersmaatregelen, die gemeenten in toenemende mate nemen om het goe derenvervoer, de distributie en het bestelwerk in de kernen te beperken. „De belangrijke economische functie van het vervoer en het belang van een goede vervoersvoorziening wor den daarbij al te snel uit het oog verloren," zo gaf de voorzitter het standpunt van het hoofdbestuur weer. „Het vraagstuk van de wegenaanleg, vooral van goede aan- en afvoerwe- gen in de gemeenten speelt een be langrijke rol." Secretaris A. Drost gaf de aanwe zigen een aantal cijfers over het E.V.O.-district Zeeland. Per 1 sep tember waren er in de provincie 1970 bedrijven met eigen vervoer ingeschreven; in totaal werden daaraan 3085 inschrijvingsbewii- zen verstrekt. Het tonnage: 10.637. „Van een belangrijke toename van het eigen vervoer is in Zeeland nauwelijks sprake," verklaarde de heer Drost. Tegenover 10.637 ton eigen vervoer, staat 10.480 ton aan ongeregeld beroepsvervoer. Het le dental van de E.V.O. in Zeeland steeg met 120 tot 1510. Bij de binnenscheepvaart maakten ii 1963 onderwerpen als de technische herziening van de tarieven, beurs- overdracht, verhoging overliggeld punten van bespreking uit. De heer Drost herinnerde er ook aan, dat de E.V.O. meewerkt» bij de verspreiding van de overdruk uit het Zeeuws Tijd schrift over de vaste oeververbinding via de Westerschelde. De verkeers verbindingen in Zeeland ten slotte was een andere zaak, waarmee het dis- trictsbestuur zich bezighield, vooral met het veer Kruiningen-Perkpolder. Drs. M. C. Verburg hield een be schouwing over de economische veranderingen, die zich in Zeeland de laatste jaren hebben voorge daan, en te verwachten zijn. Hij schetste de bezoekers de drie glo- De bemanning van de „President Jan Leis" werd maandagmiddag om streeks half twee opgetrommeld om uit te varen naar een in moeilijkheden verkerend scheepje vlak bij het strandje van Wissenkerke bij de An- na-Frisopolder. Aldaar aangekomen bleek dat de zeilsloep van de Outward Bound School uit Renesse aan de grond zat en een gebroke- roer had De reddingboot kon kort genoeg bij de sloep komen om een tros over te gooien en spoedig was de boot vlot. Omstreeks kwart over vier arriveerde de reddingboot met haar sleep Burghsluis. Achteraf bezien blijkt, dat de het zeil scheepje reeds vorige week op een oefentochtje aldaar aan de grond is gelopen. Er werd toen door de leiding beslist dat gewacht zou worden op wat hoger water om vlot te komen. Maan dag was dit hogere tij aangebroken en 13 mensen zijn aan boord gekropen waarop het gelukte vlot te komen. Tijdens een manoeuvre brak het roer en er volgde weer eer stranding. De chauffeur van het busje die de 11 jon gelui met hun twee leiders die hen het zeilen bijbrengen, naar Wissenkerke had gebracht, sloeg toen alarm en waarschuwde de reddingboot. De red dingactie stond dit keer onder leiding van de machinist A. Roon, wegens af- wezigheid van schipper Landegent. De commissaris der koningin in Zeeland heeft tijdens zijn be zoek aan de reünie van de oud-strijders van Commando nummer 10 in Trondheim een merkwaardige ontdekking ge daan. Tijdens zijn reis naar deze Noorse plaats zag hij op de treinen de letters N.S.B. (van Norske Staats Bahn). Uiteraard her innerden deze letters hem aan een groep Nederlanders, die tijdens de oorlogsdagen be paald niet in hoog aanzien stond. H(| vertelde het aan zijn Noorse gastheren en vroeg tegelijker tijd hoe de Noren hun Quis lings (dezelfden als in Neder land de N.S.B.'ers) dan wel noemden. VS.'ers, zo werd hem meege- gedecld Zoals dus in Nederland de spoor wegen genoemd worden. DE COMMISSARIS der koningin in Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de Ca- sembroot, is bet afgelopen week einde eregast geweest van de ver eniging van Noorse commando's, waarvan de leden ingedeeld zijn geweest bij de 5e groep van Com mando nummer 10, dat de landing op Walcheren uitvoerde. De Noor se commando's hielden namelijk in Trondheim een reünie ter gelegen heid van het feit, dat 20 jaar gele den de landingen op Walcheren werden uitgevoerd. Vrijdag vertrok de heer De Casembroot 'per vliegtuig via een overstapje in Stavanger naar Oslo, waarna de Noorse spoorwegen de Zeeuwse ere gast gratis (evenals de Noorse oud- strijders) naar Trondheim bracht. Deze stijlvolle herdenkingsbijeen komst werd gemarkeerd door drie hoogtepunten: op zaterdag een bij eenkomst, waarop een film werd gedraaid over de aanval van de No ren op de Walchcrse kust; 's avonds een diner (met bal na) en 's zon dagsmorgens een kranslegging op de Engelse militaire begraafplaats in Trondheim. Daar werd ook een krans gelegd door jhr De Casem broot. Beroemdste Tijdens het diner werd liet woord ge voerd door de voorzitter van de Noorse Commando-Association, de lieer A. Sorbye, die de landingen op Nalchc.ren het beroemdste wapen- feut noemde van de commando's, die hun opleiding kregen in Schotland, Engeland en Wales en die voorts aan de Maas bij Capelle streden, heer Sorbye beklemtoonde, dat de Noorse commando's bijzonder grote waardering hadden voor de wijze, waarop de bevolking van Walcheren ondanks verlies van huis en goed en in vele gevallen ook van dierbaren, zich temidden van deze grimmige verzekerde ver- Zeeuwen óver aan deze Noorse be vrijders. De commissaris haalde ver schillende herinneringen aan de no- _.i vertelde hij. dat zijn echtge note in het vizier is geweest van één I der Noorse commando's Mevrouw De Casembroot stond namelijk op de bovenverdieping van de villa De Wilgen tussen Domburg en Oostka- kapelle (haar evacuatieadres) meti waar op zeker moment een groep Duitsers gevangen genomen werd. Een der commando s zag in haar een vijand en vuurde een schot af. Gelukkig kwam de kogel in de voordeur terecht. Geweer ketste EEN DER oud-strijders vertelde nog hijzonder verheugd te zijn, dat op een gegeven moment zijn machine geweer ketste. Dat was toen er in hei duister een groep op klompe- naderde. Zich nog afvragend wa het zouden zijn burgers of Duit- sers-op-klompen besloot de com mando het zekere voor het onzekere te nemen en te schieten. Zijn wapen ging echter niet af. Gelukkig maar. verzekerde hij jhr. De Casembroot. Want het bleken burgers te zijn. die een veilig onderkomen bij de bevrij ders zochten... Er werden tijdens deze reünie verschil lende geschenken gewisseld. Van de Noorse oud-strijders kreeg jhr. De Casembroot een copy van de film, die hun gevechten op Walcheren weergeeft. Deze film is reeds eerder (in 1947) op Walcheren vertoond, maar de commissaris veronderstelde, dat er thans zeker nog belangstel ling voor zal zijn. Zeelands eerste oud-strijders) en een Zeeuws brood mes meegebracht. VOORTS BRACHT de heer De Casem broot een bezoek aan de Home Gu ards, die kort geleden een bezoek aan Walcheren brachten, en ont moette daarbij ook twee oud-strij ders. Tijdens deze herdenking ont vingen de reünisten een gelukstele gram van koning Olav van Noorwe gen. Misverstand Door een misverstand zijn de Noorse I oud-strijders van het 10e (intcr-al-| lied) Commando niet uitgenodigd om de herdenking van Waleherens bevrijding op 24 en 25 oktober j.l. mee te maken. Hel hoofdkwartier van de 52ste divisie had namelijk al- leen de organiek bjj deze Laagland-] divisie ingedeelde Noorse oua-strij- J ders uitgenodigd, terwijl het 10e i Commando er organiek niet bijbe- hoorde. Het was er slechts bij in gedeeld gedurende de strijd om Walcheren. i groep oud-strijders van dit 10e Commando zal echter deelnemen aan de vierdaagse van Nijmegen en bij die gelegenheid zal getracht wor den om alsnog een bezoek aan Wal-, cheren in te lassen. BINNENSTADSANERING TE IUIDDELBURG VORDERT BIJ STUKJES EN BEETJES De panden in de Korte Geere te Mid delburg vormen al geen aaneengeslo ten rij meer. Er wordt driftig op los- gekapt en dat beteken! dat de sane ring in dit oude gedeelte van de bin nenstad ook zachtjes aan een aanvang ueemt. Vorige week lieten de slopers van de firma De Witte uit Westkapel- le hun zware hamers reeds neerko op enige panden meer aan de kant van de Lange Geere. Deze week moeten vier andere panden dicht bij Plein 1940 waarover de gemeente inmiddels de beschikking heeft gekregen het ontgelden. Voor lopig heeft het slopersbedrijf De Wit te buiten het met de grond gelijk maken van deze acht panden geen werk meer in de Korte Geere te Mid delburg. Maar het begin is nu toch gemaakt. Tijdens de afbraakwerk zaamheden is het doorgaand rijver- keer ter plaatse gestremd. (Foto P.Z.C.) bale voorwaarden, die in een gebied industrievestigingen kunnen aantrek ken: als het een grondstoffenbron heeft, als het aan de markt ligt, als het halverwege bron en afzetoriënte- ring ligt, zoals Zeeland. Dat begint vooral na 1960 tot zijn recht te komen, betoogde drs. Verburg, die wees op 't groeiend samenspel tussen Zeeland en Rotterdam, nu deze agglomeratie bij industrievestigingen moet selecteren. Hij wees erop, dat de verkeersver- snellingen en de nieuwe verbindingen Zeeland in de toekomst ook dichter bij de markt zullen brengen, atten deerde op de waarde van Zeeland als vestigingsplaats voor de toekomst, stond stil bij de ontwikkelingen in België en Noord-West-Frankrijk wal het verkeer betreft en toonde de nood zaak van een doorverbinding via een vaste oeververbinding over de Wes terschelde aan. Naar zijn mening ha len de Westerscheldeveren in 1964 de 1,3 miljoen auto's; voor 1980 is de prognose 4 miljoen auto's. „Dat is niet anders op te vangen dan met dubbeldeksschepen, zolang er op een vaste verbinding geen kijk is," be toogde drs. Verburg. Dc E.T.I.-directeur voor Zeeland herhaalde zijn mening, dat men de visie op deze vaste verbinding in internationaal overleg Zeeland, Rotterdam, België, Noord-West- Frankrijk vla internationaal overleg moet proberen te realise ren. Als de brug er echter de eer ste 15 jaar niet komt, moeten ook op andere fronten een toontje lager zingen," betoogde drs. Ver burg, die zijn inleiding samenvat te met; „Zeeland is op het ogen blik de detaillist, die morgen gros sier kan spelen. De vraag is al leen, waar-ie het geld vandaan haalt." Bij het huishoudelijk deel van de ver gadering waren de heren M. Doele- man, Zierikzee, H. van Iwaarden, Aardenburg, J. de Jonge Mz., Elle- woutsdijk en T. Verheul te Goes her kozen als districtsbestuursleden. Voorzitter Itallie had er aan het begin van de vergadering zijn vreugde over|Dat puikje uit Schiedam zullen zij maar uitgesproken, dat de hplangsteLling! al te zeer waarderen en uw gastheer- groter dan normaal was. Er waren)schap wordt hoog genoteerd. •ijftien leden aanwezig. Olifant jenever. Een weldaad. Proost V rou wencommissie P. v. d. A. vergadert De gewestelijke vrouwencommissie van de Partij van de Arbeid in Zeeland zal woensdag 18 november in de „Prins van Oranje" in Goes in jaarvergadering bij eenkomen. Na het huishoudelijk gedeelte van deze vergadering zal de heer P. Dankert, die verbonden is aan het Koos Vorrink- instituut, een praatje houden over „De V.S. en China in Zuidoost-Azië". De voorzitster, mevrouw A. de Priester- Gubbels uit Vlissingén, en de secreta resse, mevrouw N. J. Steyn-Vreeke uit Middelburg, hebben zich niet herkies baar gesteld. Mevrouw J. J. van de Wel-Beijc uit Middelburg is kandidate gesteld voor de functie van voorzitster door de afdelingen Middelburg en Vlis singén. Het gewestelijk bestuur en de afdeling Vlissingén hebben mevrouw E. Dooms-OHelee uit Terneuzen kandidate gesteld voor de functie van secretai-esse en de afdeling Souburg stelde mevrouw C. C. van Zanten-Leysen uit Souburg kandidate voor bestuurslid. OLIFANT OP FEEST Feest eens nieuw Schenk uw gasten Slot van pag. 1 Als men nu weet, dat ook In Zee land er een betrekkelijk schaarse arbeidsmarkt is, dat er in Vlissin gén reeds de grote industrie van „De Schelde" is, dat Middelburg zijn VI- trito heeft, dan kan daarnaast toch niet ook in Goes nog grootindustrie komen". T oezegging „Maar de praktijk is dat een zeeha vengebied veel langzamer van de grond komt dan de ontwikkeling in een „gewone" primaire kern", inter rumpeerde de heer Van der Peijl. „We hebben er de laatste vier jaar toch veel geld in gestoken en het provin ciaal bestuur wil het Zuid-Sloe graag als kern", antwoordde drs. Bakker. „Veel geld er in stoppen zegt nog niets", meende de Zeeuwse afgevaar digde en pas toen kwam de staats secretaris met een duidelijker toe zegging: „Ik mag in dit verband er op wijzen, dat de premie- en prijs reductieregeling van "primaire ker nen in bepaalde gevallen ook voor secondaire kernen kunnen worden toegepast. Als de ontwikkeling in het Zuid-Sloe inderdaad langzaam: van de grond komt. kan Goes toch van deze mogelijkheid profileren als er bijvoorbeeld een belangrijke indus trie aangetrokken zou kunnen wor den". handhaven. Dan had ik het Zuid-Sloe niet moeten kiezen, maar Goes met zjjn havenplan". Een ander Kamerlid, drs. Th. J. Wes terhout (p.v.d.a.) uit Middelburg, liet echter weten, dat het niet hele maal juist was óf het Zuid-Sloe óf Goes te kiezen. Het ene behoeft het andere niet uit te sluiten en daar bij wees de heer Westerhout er op, dat het Zuid-Sloe het karakter van een zeehavengebied heeft. terwijl Goes een zuivere industriekern is. Drs. Bakker wist echter, dat er bij hét Zuid-Sloe een „vrij groot binnen dijksterrein voor de droge industrie kan komen". En nogmaol verzekerde hij ook dit Kamerlid: „Maar ik wil duidelijk stellen, dat Goes eventueel in aanmerking kan komen voor de primaire faciliteiten. Op aandrang van de vele woordvoer ders zegde de staatssecretaris wel toe in het vernieuwd overleg met de pro vinciale besturen het eerst aandacht te besteden aan de mogelijke herkan sing van de vijf primaire kernen, die plotseling tot secondaire kernen ge degradeerd zijn. Absolute keuze Duidelijk liet de staatssecretaris cell ier uitkomen, dat hel hier in feite nm een absolute keuze ging: óf het Zuid-Sloe óf Goes als primaire kern.1 Met name met het oog op de schaar se arbeidsmarkt stelde hij nog: „Als i in Zeeland wat van de grond wil IETS MINDER WIND Droog weer met verspreide opklarin- »r.J £en en in de ochtend hier en daar krijgen en er komt een"grooïindus- m»st. Matige tot zwakke wind tussen Irle, dan zal men in deze provincie noord en oost. Weinig verandering poot aan moeten spelen 0111 de zaak in temperatuur, voor elkaar te krijgen. Daarom is liet onjuist om op een afstand van ZON EN MAAN 15 kilometer van een primaire kern ,5 november in dit- betrekkelijk dnn bevolkte ge-i Zon op 07.42 onder 17.05 bied een andere primaire kern tel Maan op 08.43 onder 17.52

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 2