Schelde-Rijn-verdrag doet afbreuk
aan oorspronkelijke opzet Deltaplan
Voor Goes wellicht toch
primaire faciliteiten
E.V.O.-district in Goes over
de ontwikkeling van Zeeland
Brand in Alassiobar:
schade voorlopig
geschat op 25.000
BROUWERSHAVEN WIL ACCENT
OP OPENING GREVELINGENDAM
ALMANAK
SLOPERS MAKEN ER IN KORTE GEERE PUINHOOP VAN
Aandacht voor de
vaste verbinding
Westerschelde
Geen toename
Halverwege
COMMISSARIS
EREGAST VAN
DE NOORSE
COMMANDO'S
Reddingboot sleepte
zeilsloep vlot
bij Wissenkerke
De letters van
de Spoorwegen
GROTE LOF VOOR BEVOLKING
a
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 4 NOVEMBER 19S4
VASTE COMMISSIE EERSTE KAMER:
ZEEUWSE MEER ZAL IN
MINDERE MATE DIENEN
BESTRIJDING VERZILTING
(Van onze Haagse redactie)
Het Schclde-Rijnverdrag is door
de Eerste Kamer met vreugde en
instemming begroet. Dit blijkt uit
liet voorlopig verslag van de com
missie van rapporteurs uit de se
naat met betrekking tot het wets
ontwerp tot goedkeuring van dit
op 13 mei 1963 tussen Nederland
en België gesloten verdrag.
Enige leden van de Eerste Kamer
merken in het voorlopig verslag op,
dat tengevolge van het in het verdrag
bepaalde ter zake van de peilbeheer-
sing in het Zeeuwse Meer (na afslui
ting van de Oosterschelde, het navi-
gatieservituut in de tussenwateren als
het ware zou worden vervangen door
een servituut op de peilbeheersing.
Zij hadden zich daarom afgevraagd
of dit geen afbreuk zal doen aan de
oorspronkelijke opzet van het Delta
plan.
MIDDELBURGSE ZAAK
WAS HALF JAAR OPEN
Een korte, maar felle brand heeft
in de nacht van maandag op dins
dag een ravage aangericht achter
het buffet van de Alassiobar aan
de Zusterstraat te Middelburg.
Omstreeks kwart over vijf ont
dekten bovenbewoners de brand,
De heer A. de Pree, eigenaar van
de bar, die een paar huizen verder
woont, snelde met een blusappa-
raat naar het pand, gooide de deur
open maar kon vanwege de hitte
niet verder komen. De brandweer
lieden, die kort daarna arriveerden
drongen met rookmaskers de bar
binnen en gingen de vuurhaard
met de nevelspuit te lijf. Tegen
vijf uur hadden ze het karwei ge
klaard.
De brand ontstond, naar men aanneemt,
onder het buffet in een prullenbak, waar
een brandende sigarettepeuk terecht
moet zijn gekomen. De hitte-ontwikke-
i ling móet wel geweldig zijn geweest:
stoppen knalden van de flessen, alle rui
ten sprongen en de koelinstallatie, kassa
en jukebox raakten onklaar. De elek
trische klok was op twee minuten voor
half vijf stil blijven staan. Niet alleen
het buffet werd door de vlammen aan
getast. De lambrizering scheurde open
en de luifel boven het buffet moest het
gedeeltelijk ontgelden. De plastic sche-
merlampékapjes smolten weg. In de
gcldlade ging het muntgeld eveneens
smelten. Van enkele honderden guldens
aan papiergeld zag de exploitant G.
Sohier uit Vlissingén niets meer terug.
„Wegens brand tot nadere bekendma
king gesloten", staat er nu te lezen op
de deur van de bar, die 15 mei werd
opengesteld. Streefdatum van herope
ning is 20 november. Vandaag na het
taxeren van de schade, die volgens een
voorlopige schatting over de 25.000
bedraagt zal met de schoonmaak
van het met een vieze vettige laag be
zette interieur worden begonnen. De
heer De Pree is tegen brandschade ver
zekerd. Tegen bedrijfsschade echter niet.
Immers, in dit plan had men een
peil van 0.50 m. N.A.P. gezien als
gewenst streefpeil voor het voorjaar,
terwijl in het verdrag 0.50 m -f
N.A.P. als maximum is gesteld. Zij
vroegen of dit nu niet tot gevolg zal
hebben, dat het Zeeuwse Meer, in
mindere mate dan was bedoeld, zal
kunnen dienen als bergboezem voor
tijdens uitzonderlijk hoge rivierafvoe-
ren beschikbaar komend zoet water
en voorts, welke consequenties dit
zou kunnen medebrengen, o.a. voor de
waterhuishouding op de eilanden in
het Deltagebied en in West-Brabant
Deze leden waren van mening,
dat het Zeeuwse Meer, na uitvoe
ring van de in het verdrag voor
ziene werken, in belangrijk minde
re mate, dan in het Deltaplan was
voorzien, zal kunnen dienen voor
de bestrijding van o.a. verzilting
en verdroging der aanliggende
gronden, aangezien het streefpeil
lager zal moeten liggen dan het
maximumpeil, hetgeen de moge
lijkheid tot voorraadvorming zal
doen afnemen. Ook het opnemen
in het verdrag van een bepaling
ten aanzien van het minimumpeil
zou ongewenste consequenties kun
nen hebben.
Veranderen
Het tot stand komen van het verdrag,
zo vervolgden vele leden, zal de wa
terstaatkundige vooruitzichten in Zee
land en West-Brabant grondig veran
deren. Dit zal huns inziens van invloed
moeten zijn op het waterstaatsbeleid.
Twee onderwerpen komen daarbij
naar voren, te weten het kanaal Hans-
weertWemeldinge en de zeehaven
plannen van West-Brabant, thans ge
worden tot het Zeeuws-Brabantse Rei-
merswaalplan. Beide onderwerpen
zijn in de Tweede Kamer aan de or
de geweest en hebben daar geleid tot
naar het inzicht van de aan het
woord zijnde leden bevredigende
uitspraken van de regering over de
algemene lijnen van het op dat stuk
beleid.
Van de bestaande vaarweg vormt, al
dus vele leden, het Kanaal door Zuid-
Beveland (het kanaal van Hansweert
naar Wemeldinge), dat Nederland in
dertijd ter beschikking heeft gesteld
voor de Rijnvaart van en naar Ant
werpen en ter vervanging van de
vaarweg door het toen af te dam
men Kreekrak, een belangrijk onder
deel. Dit kanaal zal echter, zo merk
ten deze leden op, zodra de vroegere
vaarweg door het Kreekrak na de
uitvoering van het verdrag wederom
zal zijn heropend, een andere func
tie gaan vervullen. Formeel laat het
verdrag zelfs de sluiting van dit ka
naal voor het scheepvaartverkeer toe.
Welke plannen?
De toekomst van het Kanaal door
Zuid-Beveland, aldus deze leden, zal
door Nederland alleen worden be
paald. Zij achten het dan ook van
belang, dat de regering duidelijker
dan dit in de Tweede Kamer is ge
schied, in haar antwoord op het voor
lopig verslag zal mededelen, welke
plannen zij heeft met betrekking tot
dit na het tot stand komen van de
nieuwe vaarweg door de provincie
Zeeland en in het bijzonder voor de
kanaalzone TerneuzenGent toch nog
belangrijke kanaal.
Met name zouden deze leden willen
vernemen of de instandhouding er
van verzekerd is. Voorts vroegen zij,
welke voorzieningen in het belang
van de scheepvaart door het kanaal
de naaste toekomst nog zullen we
den getroffen. In dit verband wezen
de aan het woord zijnde leden op het
belang van het kanaal voor industrie
vestiging en op het reeds thans om
vangrijke vervoer van iandbouwpro-
dukten door dit vaarwater.
Centrale verwarming
S AWE MA N.v.
Nalmtat I! - Miéd.lk.r, M 01180-2962
Zeeuwse
Buur!
.Acht pond en vier on.v woog het
gevaarte!" schrijft men ons jui
chend uit Burgh - ja. ja een oogst-
melding en we kunnen ons deze
opwinding reel voorstellenwant
het gaat hier om een rode biet,
een kanjer van een kroot, gerooid
in een tuintje aan de Weeldeweg.
We weten, dat sommige lezers niet
gelukkig zijn met dit soort mede
delingen, maar 't moest ons even
van 't hart.
Zo, en nu aan het werk.
In de P.Z.C. van gisteren heeft
een Vlissingse meneer Gerritsen in
de rubriek lezers schrijven'' ge
reageerd op een passage uit dit
hoekje van vorige week woensdag:
,J£en aardig voorbeeld hiervan is
de snelgroeiende ambtcnarenbuurt,
waar om onbegrijpelijke redenen
een groot aantal ambtenaren is
gehuisvest".
Onder het motto ,J1ct witte boord
je" schrijft hij: Eerder héb ik al
eens zoiets gelezen over een nette
timmerman te Delft die uit zon
straat geweerd werd".
Nou, zó hebben wij het niet be
doeld hoor.
Het ging er om, iets opmerkelijks
te signaleren i?i de naamgeving
van de straten, waarvan er enkele
naar Zeeuwse martelaren zijn ge
noemd, reden ook, waarom dit
stadsgedeelte bekendheid geniet
als de martelarenbuurt.
En ofschoon het principieel wei-
nig uitmaakt, zal het ongetwijfeld
een geheel ander licht op de zaak
werpen, als wij onthullen, dat hier
sprake is geweest van een correc-
t ie Jout en de betrokken passage
had moeten luiden: ,Ecn aardig
voorbeeld hiervan is de snel
groeiende martelarenbuurt, waar
om onbegrijpelijke redenen een
groot aantal ambtenaren is ge
huisvest."
In verschillende kringen op Schouwen-
Duivetand is men maar matig te spreken
over de ontbinding van het eilandelfjk
comité, dat zich tot taak had gesteld
enige manifestaties te organiseren bjj
de opening van de Grevelingendam.
Zoals men weet heeft dat comité uit
elke gemeente een vertegenwoordiger
zijn mandaat ter beschikking ge
steld, toen bleek dat de plannen finan
cieel niet „rond" te krjjgen waren. Vo
rige week heeft het dagelijks bestuur
van het waterschap „Schouwen-Duive-
land" op die mededeling gereageerd met
een eigen initiatief: „Dan zullen we zelf
wel proberen iets te doenEn dins-]
dagmorgen werd het in de raad van
Brouwershaven als erg „ongelukkig" be
stempeld, wanneer moet blijken dat
Schouwen-Duiveland zyn ontsluiting
door middel van een vaste oeververbin
ding geruisloos zal accepteren.
Mevrouw E. P. Motmans-v. d. Feen (v.
v.d.) bracht het balletje aan het rollen
over dit onderwerp, toen zij informeer
de naar een bijdrage op de begroting
aan de Vereniging van Burgemeesters.
Wethouders en Secretarissen op het
eiland. „Hoe zit dat nu eigenlijk met de
ontbinding van het actie-comité?" wilde
zij weten. Burgemeester A. H. Vermeu
len was over-deze nieuwe ontwikkeling
„officieel" niets bekend. Maar aan de
raadstafel zat de vertegenwoordiger
van Brouwershaven ln het opgedoekte
comité: wethouder L. M. Moermond. Die
vertelde dat alle activiteiten zijn vast
gelopen, toen in het overleg tussen het
comité en de vereniging van B„ W. en S.
een bijdrage uit de verschillende ge
meentekassen van 2 per inwoner niet
gehonoreerd bleek te kunnen worden.
Burgemeester Vermeulen illustreerde de
onmogelijkheid voor inwilliging van een
dergelijk su'ds dïeverzoek, maar de heer
Moermond motiveerde de aanvraag van
de kant van het comité zo: „We heb
ben maar veel gevraagd om toch in
ieder geval iets te kunnen krijgen".
Mevrouw Motmans en ook de heer J.
Dekker (p.v.d.a.) vonden het maar een
trieste gang van zaken. Zij drongen er
dan ook op aan, alsnog een poging te
ondernemen enige manifestaties op touw
te doen zetten.
„We hebben in ieder geval nog de tijd
Lot. over enkele maanden", reageerde
burgemeester Vermeulen. „Mogelijk
kunnen nog nieuwe plannen tot ontwik
keling komen en kans maken gereali
seerd te worden". Mevrouw Motmans
liet zich niet met een kluitje in het riet
sturen: „Maar dan moet er toch niet
gewacht worden tot de laatste veertien
dagen".
Koelhuisperen
in Goes geveild
Er was dit jaar een grote oogst
Conférenceperen. Een flink gede
hiervan is door de telers in de koel!
zen opgeslagen, in de koelhuizen van
de V.V.Z.B. werd ruim een half miljoen
kilo van deze peren weggezet om in de
maanden november tot maart-april ge
veild te worden.
Dinsdag 3 november werd in Goes de
eerste partij hiervan over de veilingklok
aangeboden. Van deze partij 20 ton
groot bracht in klasse I de maat
65-70 mm 51 cent op, de maat 60-65 mm
47 cent en de maat 55-60 mm 44 cent
per kg. De grootste maat werd gedeel
telijk met binnenlandse bestemming af
genomen, de maten 55-60 en 60-65 mm
werden geëxporteerd.
KOLENDAMPVERGIFTIGING
IN NW.- EN ST.-JOOSLAND
N"
dampvergiftiging voorgedaan, waarbij
de 62-jarige mevrouw M. van Z.-R. en
haar 29-jarige dochter mevrouw P. J.-
van Z. het slachtoffer zijn geworden.
Toen de echtgenoot van mevrouw J.
thuiskwam, constateerde hij de vergif
tiging. Dokter P. J. Brons werd direct
gewaarschuwd en deze behandelde de
slachtoffers, waarna ze naar het gast
huis te Middelburg zijn vervoerd. Me
vrouw J. kon zondagmorgen naar huis
keren, maar de 62-jarige weduwe ver
blijft nog steeds in het ziekenhuis. Haar
gezondheidstoestand gaat echter voor
uit.
Inleiding van drs. M. C. Verburg
Het E.V.O.-district Zeeland heeft zich
dinsdagmiddag in Goes beziggehou
den met een aantal actuele zaken op
vervoersgebied in Nederland, met de
activiteiten van het eigen district in
1963 en met de ontsluiting en de ont
wikkeling van Zeeland. Deze drie za
ken vormden het programma voor de
districtsledenvergadering in hotel)
„Centraal". Waarnemend-voorzitter ir|
R. van Itallie en secretaris A. Drost)
lieten tal van E.V.O.-activiteiten dej
revue passeren en de directeur van]
het E.T.I. in Zeeland, drs. M. C. Ver-|
burg, bepaalde de bezoekers bij dei
toekomstige ontwikkeling van Zee
land. Hij sneed daarbij met name ook
een punt aan. dat het wegvervoer
„aanspreekt": de vaste verbinding
over de Westerschelde.
Er kwam in deze vergadering van
de Algemene Verladers- en Eigen
Vervoerders Organisatie in Zee
land één actueel punt niet aan de
orde: het weggeld. „We hebben het
voor deze districtsvergadering niet
op de agenda gezet," zei voorzitter
Van Itallie ervan. „Het is een zaak
waarover het hoofdbestuur zich al
heeft uitgesproken. Het E.V.O.
vindt een wegenfonds dringend no
dig en wijst de heffing van weggeld
met nadruk af."
De heer Van Itallie stond in zijn over
zicht van de activiteiten van het
hoofdbestuur van de E.V.O. onder
meer stil bij verschillende problemen
in het kader van de E.E.G., waarover
de organisatie haar standpunt in rap
porten heeft uiteengezet, bij het op
onthoud aan de grenzen door stipt
heidsacties van de douane en bij ver
keersmaatregelen, die gemeenten in
toenemende mate nemen om het goe
derenvervoer, de distributie en het
bestelwerk in de kernen te beperken.
„De belangrijke economische functie
van het vervoer en het belang van
een goede vervoersvoorziening wor
den daarbij al te snel uit het oog
verloren," zo gaf de voorzitter het
standpunt van het hoofdbestuur weer.
„Het vraagstuk van de wegenaanleg,
vooral van goede aan- en afvoerwe-
gen in de gemeenten speelt een be
langrijke rol."
Secretaris A. Drost gaf de aanwe
zigen een aantal cijfers over het
E.V.O.-district Zeeland. Per 1 sep
tember waren er in de provincie
1970 bedrijven met eigen vervoer
ingeschreven; in totaal werden
daaraan 3085 inschrijvingsbewii-
zen verstrekt. Het tonnage: 10.637.
„Van een belangrijke toename van
het eigen vervoer is in Zeeland
nauwelijks sprake," verklaarde de
heer Drost. Tegenover 10.637 ton
eigen vervoer, staat 10.480 ton aan
ongeregeld beroepsvervoer. Het le
dental van de E.V.O. in Zeeland
steeg met 120 tot 1510.
Bij de binnenscheepvaart maakten ii
1963 onderwerpen als de technische
herziening van de tarieven, beurs-
overdracht, verhoging overliggeld
punten van bespreking uit. De heer
Drost herinnerde er ook aan, dat de
E.V.O. meewerkt» bij de verspreiding
van de overdruk uit het Zeeuws Tijd
schrift over de vaste oeververbinding
via de Westerschelde. De verkeers
verbindingen in Zeeland ten slotte was
een andere zaak, waarmee het dis-
trictsbestuur zich bezighield, vooral
met het veer Kruiningen-Perkpolder.
Drs. M. C. Verburg hield een be
schouwing over de economische
veranderingen, die zich in Zeeland
de laatste jaren hebben voorge
daan, en te verwachten zijn.
Hij schetste de bezoekers de drie glo-
De bemanning van de „President Jan
Leis" werd maandagmiddag om
streeks half twee opgetrommeld om
uit te varen naar een in moeilijkheden
verkerend scheepje vlak bij het
strandje van Wissenkerke bij de An-
na-Frisopolder. Aldaar aangekomen
bleek dat de zeilsloep van de Outward
Bound School uit Renesse aan de
grond zat en een gebroke- roer had
De reddingboot kon kort genoeg bij
de sloep komen om een tros over te
gooien en spoedig was de boot vlot.
Omstreeks kwart over vier arriveerde
de reddingboot met haar sleep
Burghsluis.
Achteraf bezien blijkt, dat de het zeil
scheepje reeds vorige week op een
oefentochtje aldaar aan de grond is
gelopen. Er werd toen door de leiding
beslist dat gewacht zou worden op wat
hoger water om vlot te komen. Maan
dag was dit hogere tij aangebroken en
13 mensen zijn aan boord gekropen
waarop het gelukte vlot te komen.
Tijdens een manoeuvre brak het roer
en er volgde weer eer stranding. De
chauffeur van het busje die de 11 jon
gelui met hun twee leiders die hen het
zeilen bijbrengen, naar Wissenkerke
had gebracht, sloeg toen alarm en
waarschuwde de reddingboot. De red
dingactie stond dit keer onder leiding
van de machinist A. Roon, wegens af-
wezigheid van schipper Landegent.
De commissaris der koningin in
Zeeland heeft tijdens zijn be
zoek aan de reünie van de
oud-strijders van Commando
nummer 10 in Trondheim een
merkwaardige ontdekking ge
daan.
Tijdens zijn reis naar deze Noorse
plaats zag hij op de treinen de
letters N.S.B. (van Norske
Staats Bahn). Uiteraard her
innerden deze letters hem aan
een groep Nederlanders, die
tijdens de oorlogsdagen be
paald niet in hoog aanzien
stond.
H(| vertelde het aan zijn Noorse
gastheren en vroeg tegelijker
tijd hoe de Noren hun Quis
lings (dezelfden als in Neder
land de N.S.B.'ers) dan wel
noemden.
VS.'ers, zo werd hem meege-
gedecld
Zoals dus in Nederland de spoor
wegen genoemd worden.
DE COMMISSARIS der koningin
in Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de Ca-
sembroot, is bet afgelopen week
einde eregast geweest van de ver
eniging van Noorse commando's,
waarvan de leden ingedeeld zijn
geweest bij de 5e groep van Com
mando nummer 10, dat de landing
op Walcheren uitvoerde. De Noor
se commando's hielden namelijk in
Trondheim een reünie ter gelegen
heid van het feit, dat 20 jaar gele
den de landingen op Walcheren
werden uitgevoerd.
Vrijdag vertrok de heer De Casembroot
'per vliegtuig via een overstapje in
Stavanger naar Oslo, waarna de
Noorse spoorwegen de Zeeuwse ere
gast gratis (evenals de Noorse oud-
strijders) naar Trondheim bracht.
Deze stijlvolle herdenkingsbijeen
komst werd gemarkeerd door drie
hoogtepunten: op zaterdag een bij
eenkomst, waarop een film werd
gedraaid over de aanval van de No
ren op de Walchcrse kust; 's avonds
een diner (met bal na) en 's zon
dagsmorgens een kranslegging op de
Engelse militaire begraafplaats in
Trondheim. Daar werd ook een
krans gelegd door jhr De Casem
broot.
Beroemdste
Tijdens het diner werd liet woord ge
voerd door de voorzitter van de
Noorse Commando-Association, de
lieer A. Sorbye, die de landingen op
Nalchc.ren het beroemdste wapen-
feut noemde van de commando's, die
hun opleiding kregen in Schotland,
Engeland en Wales en die voorts
aan de Maas bij Capelle streden,
heer Sorbye beklemtoonde, dat de
Noorse commando's bijzonder grote
waardering hadden voor de wijze,
waarop de bevolking van Walcheren
ondanks verlies van huis en goed en
in vele gevallen ook van dierbaren,
zich temidden van deze grimmige
verzekerde ver-
Zeeuwen óver aan deze Noorse be
vrijders. De commissaris haalde ver
schillende herinneringen aan de no-
_.i vertelde hij. dat zijn echtge
note in het vizier is geweest van één I
der Noorse commando's Mevrouw
De Casembroot stond namelijk op de
bovenverdieping van de villa De
Wilgen tussen Domburg en Oostka-
kapelle (haar evacuatieadres) meti
waar op zeker moment een groep
Duitsers gevangen genomen werd.
Een der commando s zag in haar
een vijand en vuurde een schot af.
Gelukkig kwam de kogel in de
voordeur terecht.
Geweer ketste
EEN DER oud-strijders vertelde nog
hijzonder verheugd te zijn, dat op
een gegeven moment zijn machine
geweer ketste. Dat was toen er in
hei duister een groep op klompe-
naderde. Zich nog afvragend wa
het zouden zijn burgers of Duit-
sers-op-klompen besloot de com
mando het zekere voor het onzekere
te nemen en te schieten. Zijn wapen
ging echter niet af. Gelukkig maar.
verzekerde hij jhr. De Casembroot.
Want het bleken burgers te zijn. die
een veilig onderkomen bij de bevrij
ders zochten...
Er werden tijdens deze reünie verschil
lende geschenken gewisseld. Van de
Noorse oud-strijders kreeg jhr. De
Casembroot een copy van de film,
die hun gevechten op Walcheren
weergeeft. Deze film is reeds eerder
(in 1947) op Walcheren vertoond,
maar de commissaris veronderstelde,
dat er thans zeker nog belangstel
ling voor zal zijn. Zeelands eerste
oud-strijders) en een Zeeuws brood
mes meegebracht.
VOORTS BRACHT de heer De Casem
broot een bezoek aan de Home Gu
ards, die kort geleden een bezoek
aan Walcheren brachten, en ont
moette daarbij ook twee oud-strij
ders. Tijdens deze herdenking ont
vingen de reünisten een gelukstele
gram van koning Olav van Noorwe
gen.
Misverstand
Door een misverstand zijn de Noorse I
oud-strijders van het 10e (intcr-al-|
lied) Commando niet uitgenodigd
om de herdenking van Waleherens
bevrijding op 24 en 25 oktober j.l.
mee te maken. Hel hoofdkwartier
van de 52ste divisie had namelijk al-
leen de organiek bjj deze Laagland-]
divisie ingedeelde Noorse oua-strij- J
ders uitgenodigd, terwijl het 10e i
Commando er organiek niet bijbe-
hoorde. Het was er slechts bij in
gedeeld gedurende de strijd om
Walcheren.
i groep oud-strijders van dit 10e
Commando zal echter deelnemen
aan de vierdaagse van Nijmegen en
bij die gelegenheid zal getracht wor
den om alsnog een bezoek aan Wal-,
cheren in te lassen.
BINNENSTADSANERING TE
IUIDDELBURG VORDERT
BIJ STUKJES EN BEETJES
De panden in de Korte Geere te Mid
delburg vormen al geen aaneengeslo
ten rij meer. Er wordt driftig op los-
gekapt en dat beteken! dat de sane
ring in dit oude gedeelte van de bin
nenstad ook zachtjes aan een aanvang
ueemt. Vorige week lieten de slopers
van de firma De Witte uit Westkapel-
le hun zware hamers reeds neerko
op enige panden meer aan de
kant van de Lange Geere.
Deze week moeten vier andere panden
dicht bij Plein 1940 waarover de
gemeente inmiddels de beschikking
heeft gekregen het ontgelden. Voor
lopig heeft het slopersbedrijf De Wit
te buiten het met de grond gelijk
maken van deze acht panden geen
werk meer in de Korte Geere te Mid
delburg. Maar het begin is nu toch
gemaakt. Tijdens de afbraakwerk
zaamheden is het doorgaand rijver-
keer ter plaatse gestremd.
(Foto P.Z.C.)
bale voorwaarden, die in een gebied
industrievestigingen kunnen aantrek
ken: als het een grondstoffenbron
heeft, als het aan de markt ligt, als
het halverwege bron en afzetoriënte-
ring ligt, zoals Zeeland. Dat begint
vooral na 1960 tot zijn recht te komen,
betoogde drs. Verburg, die wees op 't
groeiend samenspel tussen Zeeland en
Rotterdam, nu deze agglomeratie bij
industrievestigingen moet selecteren.
Hij wees erop, dat de verkeersver-
snellingen en de nieuwe verbindingen
Zeeland in de toekomst ook dichter
bij de markt zullen brengen, atten
deerde op de waarde van Zeeland als
vestigingsplaats voor de toekomst,
stond stil bij de ontwikkelingen in
België en Noord-West-Frankrijk wal
het verkeer betreft en toonde de nood
zaak van een doorverbinding via een
vaste oeververbinding over de Wes
terschelde aan. Naar zijn mening ha
len de Westerscheldeveren in 1964 de
1,3 miljoen auto's; voor 1980 is de
prognose 4 miljoen auto's. „Dat is
niet anders op te vangen dan met
dubbeldeksschepen, zolang er op een
vaste verbinding geen kijk is," be
toogde drs. Verburg.
Dc E.T.I.-directeur voor Zeeland
herhaalde zijn mening, dat men de
visie op deze vaste verbinding in
internationaal overleg Zeeland,
Rotterdam, België, Noord-West-
Frankrijk vla internationaal
overleg moet proberen te realise
ren. Als de brug er echter de eer
ste 15 jaar niet komt, moeten
ook op andere fronten een toontje
lager zingen," betoogde drs. Ver
burg, die zijn inleiding samenvat
te met; „Zeeland is op het ogen
blik de detaillist, die morgen gros
sier kan spelen. De vraag is al
leen, waar-ie het geld vandaan
haalt."
Bij het huishoudelijk deel van de ver
gadering waren de heren M. Doele-
man, Zierikzee, H. van Iwaarden,
Aardenburg, J. de Jonge Mz., Elle-
woutsdijk en T. Verheul te Goes her
kozen als districtsbestuursleden.
Voorzitter Itallie had er aan het begin
van de vergadering zijn vreugde over|Dat puikje uit Schiedam zullen zij maar
uitgesproken, dat de hplangsteLling! al te zeer waarderen en uw gastheer-
groter dan normaal was. Er waren)schap wordt hoog genoteerd.
•ijftien leden aanwezig. Olifant jenever. Een weldaad. Proost
V rou wencommissie
P. v. d. A. vergadert
De gewestelijke vrouwencommissie van
de Partij van de Arbeid in Zeeland zal
woensdag 18 november in de „Prins van
Oranje" in Goes in jaarvergadering bij
eenkomen.
Na het huishoudelijk gedeelte van deze
vergadering zal de heer P. Dankert, die
verbonden is aan het Koos Vorrink-
instituut, een praatje houden over „De
V.S. en China in Zuidoost-Azië".
De voorzitster, mevrouw A. de Priester-
Gubbels uit Vlissingén, en de secreta
resse, mevrouw N. J. Steyn-Vreeke uit
Middelburg, hebben zich niet herkies
baar gesteld. Mevrouw J. J. van de
Wel-Beijc uit Middelburg is kandidate
gesteld voor de functie van voorzitster
door de afdelingen Middelburg en Vlis
singén. Het gewestelijk bestuur en de
afdeling Vlissingén hebben mevrouw E.
Dooms-OHelee uit Terneuzen kandidate
gesteld voor de functie van secretai-esse
en de afdeling Souburg stelde mevrouw
C. C. van Zanten-Leysen uit Souburg
kandidate voor bestuurslid.
OLIFANT OP FEEST
Feest eens nieuw
Schenk uw gasten
Slot van pag. 1
Als men nu weet, dat ook In Zee
land er een betrekkelijk schaarse
arbeidsmarkt is, dat er in Vlissin
gén reeds de grote industrie van „De
Schelde" is, dat Middelburg zijn VI-
trito heeft, dan kan daarnaast toch
niet ook in Goes nog grootindustrie
komen".
T oezegging
„Maar de praktijk is dat een zeeha
vengebied veel langzamer van de
grond komt dan de ontwikkeling in
een „gewone" primaire kern", inter
rumpeerde de heer Van der Peijl. „We
hebben er de laatste vier jaar toch
veel geld in gestoken en het provin
ciaal bestuur wil het Zuid-Sloe graag
als kern", antwoordde drs. Bakker.
„Veel geld er in stoppen zegt nog
niets", meende de Zeeuwse afgevaar
digde en pas toen kwam de staats
secretaris met een duidelijker toe
zegging: „Ik mag in dit verband
er op wijzen, dat de premie- en prijs
reductieregeling van "primaire ker
nen in bepaalde gevallen ook voor
secondaire kernen kunnen worden
toegepast. Als de ontwikkeling in
het Zuid-Sloe inderdaad langzaam:
van de grond komt. kan Goes toch
van deze mogelijkheid profileren als
er bijvoorbeeld een belangrijke indus
trie aangetrokken zou kunnen wor
den".
handhaven. Dan had ik het Zuid-Sloe
niet moeten kiezen, maar Goes met
zjjn havenplan".
Een ander Kamerlid, drs. Th. J. Wes
terhout (p.v.d.a.) uit Middelburg,
liet echter weten, dat het niet hele
maal juist was óf het Zuid-Sloe óf
Goes te kiezen. Het ene behoeft
het andere niet uit te sluiten en daar
bij wees de heer Westerhout er op,
dat het Zuid-Sloe het karakter van
een zeehavengebied heeft. terwijl
Goes een zuivere industriekern is.
Drs. Bakker wist echter, dat er bij
hét Zuid-Sloe een „vrij groot binnen
dijksterrein voor de droge industrie
kan komen". En nogmaol verzekerde
hij ook dit Kamerlid: „Maar ik wil
duidelijk stellen, dat Goes eventueel
in aanmerking kan komen voor de
primaire faciliteiten.
Op aandrang van de vele woordvoer
ders zegde de staatssecretaris wel toe
in het vernieuwd overleg met de pro
vinciale besturen het eerst aandacht
te besteden aan de mogelijke herkan
sing van de vijf primaire kernen, die
plotseling tot secondaire kernen ge
degradeerd zijn.
Absolute keuze
Duidelijk liet de staatssecretaris cell
ier uitkomen, dat hel hier in feite
nm een absolute keuze ging: óf het
Zuid-Sloe óf Goes als primaire kern.1
Met name met het oog op de schaar
se arbeidsmarkt stelde hij nog: „Als
i in Zeeland wat van de grond wil
IETS MINDER WIND
Droog weer met verspreide opklarin-
»r.J £en en in de ochtend hier en daar
krijgen en er komt een"grooïindus- m»st. Matige tot zwakke wind tussen
Irle, dan zal men in deze provincie noord en oost. Weinig verandering
poot aan moeten spelen 0111 de zaak in temperatuur,
voor elkaar te krijgen. Daarom is
liet onjuist om op een afstand van ZON EN MAAN
15 kilometer van een primaire kern ,5 november
in dit- betrekkelijk dnn bevolkte ge-i Zon op 07.42 onder 17.05
bied een andere primaire kern tel Maan op 08.43 onder 17.52