Telefoonverkeer neemt schrikbarend snel toe Vreemde manoeuvre bij toeterende trein KEELPIJN? TWEE MILJOEN TOESTELLEN, HONDERDDUIZEND KM KABEL, l,S MILJARD GESPREKKEN PER JAAR Amsterdam telefoonstad nummer een „Signaal ten groet" meende automobilist Tegen verontreiniging van waterwingebied PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT BMW NU OOK NATIONAAL KAMPIOEN De Nationale Erepalm voor BMW In de 700 cc - en de 1600-2000 cc Toerwagenklasse! Meesterlijk gedaan Hans Kosterl Het was geweldig zoals je in het Nationaal Kampioenschap op Zandvoort niet alleen de BMW 700, maar ook de BMW 1800 Tl naar de ereplaats reed. Maar zoals je zelf zei: 'De BMW Is er dan ook de wagen naar. De BMW-LS automobielen met hun betrouwbare muurvaste wegligging, de luchtgekoelde motor, de vier soepele versnellingen en krachtige remmen. En dan de BMW Nieuwe Klasse, de BMW 1500, 1800 en 1800 Tl. Machtigt Dat verrukkelijk kort draaien, het licht sturen, het flitsend accelereren en de weergaloze weg- en bochtenligging van deze klasse automobiel. Geen wonder, dat al die tienduizenden BMW rijders in ons land zo enthousiast zijn over hun auto. Het BMW succes in de 700 cc Toerwagenklasse werd volledig door de tweede plaats voor J. Oskamp en de derde plaats voor C. v. d. Berg. BMW kracht in een voorname vorm en 110 bekwame BMW dealers voor een accurate en Bnelle service. Import: Alimpo n.v. Parkstraat 91a, Den Haag. telefoon 070-184343 Bon voor roadtest 1 Zend mij de in de aangekruiste vakjes aangevraagde roadtest voor: J 2 OBMWLS BMW 1500 BMW 1800 BMW 1800 Tl I Hr./Mevr./MeJ.:- J Adres: I Plaats: hoest? verkoudheid? GROENE KRUIS HOESTBONBONS helpen probaat en smaken heerlijk! r\e gewone gespreksgroei kan amper worden bijgehouden. Oorzaak: tal van centrales zijn aan de grens van hun capaci teit de uitbreiding daarvan is niet alleen een kwestie van geld. maar ook van mankracht. En met het ontstellend personeels gebrek kan men al nauwelijks de achterstand op peil houden... De centrale directie van de P.T.T. geeft voorlopig in het prioriteitenpro gramma voorrang aan de uitbreiding van de verkeersafwikkeling. Daartoe is het nodig een groot aantal flesse- halzen wat wijder te maken. Elke centrale beschikt namelijk over in- snoeringsapparatuur, zodat van elke duizend aansluitingen er nooit meer dan vijftig tegelijk kunnen werken alleen in het centrum van enkele gro te steden kunnen meer mensen tege lijkertijd met elkaar praten. Hoe dan (Van een onzer verslaggevers) NERGENS in Nederland wordt „drukker" getelefoneerd dan door Amsterdammers. Per et maal worden ruim 600.000 stadsgesprekken gevoerd. En dat dan via minder telefoons dan er televisietoestellen staan nl. 140.855 tegen 154.148 vol gens de jongste publikatie van het gemeentelyk bureau voor statistiek. Het Amsterdamse net omvat bijna vierduizend kilometer ka bel. Daarover kunnen behalve dus de lokale gesprekken (die gemiddeld twee minuten duren) ook tegelijk 2200 gesprekken lopen die naar buiten gaan, plus 2500 binnenkomende ge sprekken. Op een normale dag „verlaten" 150.000 gesprekken de hoofd stad en komen er ongeveer evenveel binnen. Het is niet bekend hoeveel van die ge sprekken automatisch naar het buitenland gaan. Wel staat vast, dat er maximaal 175 in ternationale gespreken tegelij kertijd kunnen worden gevoerd, automatisch. Het aantal lijnen daarvoor, inclusief die met „handbediening", bestaat uit 275. Ruim tien proeent van het to tale verkeer wordt verwerkt in de telefonische spits, die voor de hoofdstad valt tussen tien en elf uur 's morgens. .kabels buiten. ook: overal dient deze capaciteit zeer aanzienlijk te worden opgevoerd. Daar komt nog bij dat ons inmiddels geheel geautomatiseerde net steeds sterker wordt belast met ook de in ternationale gesprekken, die men zelf kan kiezen: die extra-volume groeit met 17 pet per jaar. In 1963 werden bijna achttien miljoen gesprekken ge voerd met het buitenland, waarvan 37 pet zonder tussenkomst van een telefoniste. Het drukste district bleek in dit opzicht Rotterdam met 2,15 miljoen. Daarop volgde Amsterdam met 1,92, daarna Den Haag 1,1 mil joen. Deze getallen betreffen het uitgaande verkeer. Voor het wisselen van be richten met omliggende landen wordt overigens steeds vaker gebruik ge maakt van een ook al grotendeels ge automatiseerd telexnet. Nederland verzond en ontving in dit systeem verleden jaar 17.5 miljoen boodschap pen. Alle aandacht is dus gevestigd op het vergroten van de centrales. Daarvan heeft P.T.T. er, over het hele land verspreid: 1218 waarvan 21 dis trictcentrales, 46 wijkcentrales (in de steden), 980 eindcentrales en 55 on dercentrales plus nog 116 z.g. knoop puntcentrales. Honderdduizend km kabel Daarnaast vragen de verbindingen veel zorg. Het P.T.T.-hoofdbe stuur heeft voor ons uit laten re kenen hoeveel kilometer kahel er op dit moment onder de grond ligt. Er kwam uit alle optelsommen een fan tastisch eindcijfer te voorschijn van rond 100.000 km. aDt is tweeeneen- half keer de omtrek van de aarde. En zelfs die enorme hoeveelheid blijkt onvoldoende. Bovendien dreigt ook hier in de tracés: ruimtegebrek ondanks het invoeren van draaggolf- technieken, die elke ader een ver veelvoudiging aan capaciteit oplevert. Om te ontsnappen aan het spookbeeld van metersdikke kabelbundels in de bodem is men weer bovengronds gaan werken, net als vroeger in de jeugdjaren van de telefonie. Om streeks 1880 werd in Amsterdam door de Bell Telefoon Maatschappij het eerste net aangelegd. Rond de eeuw wisseling was het dradensysteem al zover uitgegroeid, dat in verschil lende delen van de stad enorme mas ten moesten worden gebouwd de z.g. opstijgpunten om te voor- komen, dat er op een wat lager ni veau verselijke warwinkels onston den Nu opnieuw worden verbindingen bo vengronds, maar draadloos onderhou den door middel van straalzen ders. Er zijn zo thans zes tracés in Nederland. Gewerkt wordt aan een enorm kruis tussen de grote steden: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. De daarvoor benodigde to rens zijn in aanbouw. AJphen aan de Rijn krijgt het middelpunt van dit circuit een soort versterker, op hon derd meter hoogte. Dit nieuwe sys teem beschikt over meer dan dui zend kanalen. Hiermee zal in de randstad Holland volgend jaar het overbelaste verkeer een aanzienlijke verruiming ondergaan. De P.T.T. heeft voor 1964 een opbrengst aan gesprekken geraamd van 326 miljoen gulden. De abonnementsgelden leveren 77 miljoen op en het verhuren van apparatuur 34 miljoen. Ruim de helft van de totale inkomsten te weten dik 200 miljoen zal worden besteed aan het stichten van nieuwe centrales, uitbreiding van bestaande, kabels, toestellen en cellen. Na afschrijving en verreke ning van andere kostenfactoren blijft niettemin nog een kleine winst over. Toch is een tariefverhoging doorge voerd, omdat een tekort bestaat op de totale begroting die als één geheel wordt beschouwd voor zowel posterijen, telegrafie als telefonie. Overigens stelt de P.T.T., dat het telefoonbedrijf langzamerhand steeds minder rendabel wordt. (Van een speciale verslaggever) Velfs al zou er helemaal geen wachtlijst zijn van telefoonaanvragen, dan nóg bleven er onvoorstel- bare moeilijkheden te overwinnen voor de P.T.T. Want niet alleen willen steeds meer mensen telefoon: zij, die al beschikken over een aansluiting gaan die steeds frequenter gebruiken er wordt in dit verband zelfs gesproken van een „verkeers explosie". Nederland heeft ruim twee miljoen toestellen in bedrijf. Daarmee worden elke dag rond vijf mil joen gesprekken gevoerd dat is per jaar 1.8 miljard. Er is een fikse computer voor nodig om het astronomische getal uit te rekenen van hoeveel combi naties er wel mogelijk zijn als iedereen letterlijk iedereen gaat opbellen wat nooit gebeurt in de praktijk, maar op welke situatie de technische voorzieningen toch moeten zijn berekend. Merk waardig is overigens, dat het aantal lokale gesprekken de laatste tijd wat afneemt en nu jaar lijks ongeveer duizend per abonnee bedraagt. Daarentegen stijgt het „buiten de stad"-bellende frequentie daarvan verdubbelde zich in 10 jaar tot tegen de vijfhonderd verbindingen per jaar. KANTONGERECHT MIDDELBURG Voor nader onderzoek werd de zaak voor onbepaalde tijd aangehouden. Een toeterende bestuurder van een over de Zeeuwse lijn achteropkomende trein zou er de oorzaak van zyn geweest, dat de Bergen op Zoomse automobilist J. B.. die in een bestelauto over rijksweg 56 reed, van het signaal schrok, een rare manoeuvre uithaalde, aan het slippen ging, waarna de auto in een verhoogde berm terecht kwam, waar de wagen kan telde. Zo legde de automobilist het dins dag tenminste uit aan de plaatsvervan gend kantonrechter mr. J. Kolkman te Middelburg. Hy dacht dat de treinbe stuurder een oud-collega betrof, die bij wijze van groet aan een vroegere N.S.- man een signaal gaf. ..Zoiets mag natuurlijk nooit hé", zei de officier van justitie, mr. T. Lebret, die het betwijfelde, dat de treinbestuurder onnodig „op de toeter was gaan han gen". Naar de mening van de officier had de man te lang naar de hem voorbij rijdende trein gekeken, dat B. in moei lijkheden kwam toen hij vlak voor hem een tractor zag. De officier vorderde een geldboete van 60 subs. 12 dagen. De kantonrechter maakte er 40 van. G. M. S. uit Goes moest voor de groene tafel verschijnen omdat hij op 13 augus tus in zyn woonplaats als bestuurder van een personenauto geen voorrang aan een bromfietser verleende. Het kost te hem een geldboete van 50. Er werd conform de eis gevonnist. J. van S. uit 's-Heer-Arendskerke, die op 9 augus tus te Heinkenszand met zijn bromfiets een aanrijding had veroorzaakt kreeg een geldboete van 20. S. Z. uit Yerseke maakte het op 11 augustus als bestuurder van een perso nenauto het tegemoetkomend verkeer no deloos moeilijk door niet voldoende rechts te houden. Het leverde hem con form de eis een geldboete van 30 subs. 6 dagen op. Eenzelfde boete kreeg de wielrijder J. de L. uit Wissenkerke, die op 15 augustus een automobilist geen voorrang verleende, waardoor er een botsing was ontstaan. W. M. uit 's-Hee- renhoek kwam de kantonrechter vertel len, dat niet hij. maar zijn zoon J. M. zonder schriftelijke vergunning van de gemeente een schuur had verbouwd. Dure pilsjes De cafetariahouder J. B. uit Kruinin- gen schonk op 17 juni dure pilsjes. Dat kwam dinsdag vast te staan, toen de kantonrechter hem wegens het verstrekken van alcoholische dranken aan drie jongens beneden zestien jaar een geldboete oplegde van 200 subs. 40 dagen, waarvan 100 voorwaarde lijk met een proeftijd van twee jaar B. voerde aan. dat hij niet had kun nen zien, dat de jongens nog niet de vereiste leeftijd hadden bereikt. Wel zou hij de jongens naar hun leef tijd hebben gevraagd, maar daar had hij een grote mond op gekregen. De jongens verklaarden tegenover de politie dat er met naar hun leeftijd was ge vraagd. Omdat de caféhouder er al een veroordeling inzake de overtreding van de drankwet op heeft zitten wilde de officier de vordering duidelijk stellen: 200 subs. 40 dagen. De Roosendaalse automobilist YV. H. N. ontkende tijdens de zitting van het kan tongerecht, dat hij bij liet „nemen" van de splitsing Kolkstraat-Singelstraat te Goes met zijn auto niet voldoende rechts te hebben gehouden. De getuigen: De J. en C. L. beiden uit Bnrssele ver- de wagen die N. verzette om naar kondigden dinsdag ter zitting echter, dat hij zei een vrachtauto doorgang te ver lenen duidelijk over de witte streep had gestaan. Mr. Lebret vorderde in dit geval een geldboete van 30 subs 6 dagen. Re kening houdende met de moeilijke situa tie ter plaatse maakte mr. Kolkman van de boete 25. De bromfietsers Van de M. en De H. uit Yerseke reden op 9 juni van dit jaar bij Wemeldinge de Postbrug op. terwijl er een doorrijver bod bestond. Dat bracht hen dinsdag naar Middelburg. Het was de verbalisant die toen verklaarde dat. hij de knapen had gesommeerd terug te gaan. een ver zoek dat beide bromfietsers aanvankelijk negeerden. „Ze waren nogal in een vro lijke stemming. Ik geloof dat ze van een examen kwamen", zo merkte de verbali sant P. V. op. „Dat zal dan vast geen verkeersexamen zijn geweest", stelde mr. Lebret, die beide jongemannen bestraft widle zien met een geldboete van ƒ20. Er werd conform de eis gevonnist. Mevrouw J. M. H.-van B. uit Best moest zich verantwoorden voor het feit. dat zij op 18 mei nabij Rilland- Bath op rijksweg 58 met haar perso nenauto uit een file was gekomen, waardoor een juist inhalende motor rijder zo sterk werd gehinderd, dat deze de berm in moest vluchten. Me vrouw H. ontkende echter iedere schuld in deze zaak. Naar haar me ning had de motorrijder haar willen passeren, op het moment dat zij aan het inhalen was. de. mede door de verklaring motorrijder J. A. R. de YV. uit Bussum bewezen en veroordeelde de automobiliste conform de vordering van de officier tot een geldboete van 100 subs. 20 da gen. Nieuwsgierig naar wat het brand alarm te betekenen had was J. van H. uit Kapelle op de bromfiets gestapt. Hij wilde wel eens het fijne van de zaak weten Even later zou hij ervaren, dat haastige spoed ook voor hem zelden goed was. De politie merkte dat hij binnen de be bouwde kom met een snelheid van 40 km reed en maakte proces-verbaal op. Dat kostte de jongeman dinsdag een geldboete van 20 subs. 4 dagen. Mr. Lebret had een geldboete van 25 ge vraagd. C. de YY'. uit Borssele. die op 13 augustus nahij Kruiningen de doorgang naast zich niet vrijliet voor een vracht auto werd conform de eis met een geld boete van ƒ60 subs. 12 dagen naar huis gestuurd. RED BAND ROOSENDAAL MIDDELBURG IN BEROEP BIJ DE KROON De afdeling geschillen van bestuur van de Raad van State behandelt donderdag 5 november een beroep van de gemeen teraad van Middelburg tegen het besluit van Gedeputeerde Staten van Zeeland, waarbof het uitbreidingsplan In onderde len voor het kampeerterrein Oranjezon te Vrouwenpolder werd goedgekeurd. Reeds eerder hadden b. en w. van Mid delburg zich In een bezwaarschrift ge richt tot de gemeenteraad van Vrouwen polder en Gedeputeerde Staten. In dit bezwaarschrift werd gesteld, dat het plan een gebied omvat ten zuiden van de bronnenrlj in het waterwingebied van Middelburg. Uit grondboringen was gebleken dat de geologische bouw van de bodem zodanig is, dat afwatering van het oppervlaktewater naar de bronnenrlj plaats vindt, waardoor gevaar ontstaat voor infiltratie van verontreinigd water in de pompputten. Voor de bescherming van de volksge zondheid achtten b. en w. van Middel burg het noodzakelijk, dat een eerste be- schermingsstrook van 150 meter werd aangelegd. Vrouwenpolder ging hiermee akkoord en zegde zelfs toe in overleg deze beschermingsstrook te zullen afras teren en de strook met groen te beplan ten. Middelburg meende echter, dat ten zuiden van deze eerste beschermings strook een tweede strook van 250 meter diende te worden aangelegd. Middelburg had geen bezwaren, dat in deze tweede I strook een kampeerweide zou worden aangelegd, mits er maatregelen zouden worden getroffen waardoor verontreini ging van de bodem werd tegengegaan. Deze bezwaren van Middelburg werden zowel door de gemeenteraad van Vrou wenpolder als door Ged. Staten onge grond verklaard. Ged. Staten meenden, dat aan de bezwaren van Middelburg tegen de verontreiniging van het drink water tegemoet kan worden gekomen door het aanleggen van een riolerings stelsel. Hierdoor kan volgens Gedepu teerde Staten voldoende waarborgen worden verkregen om verontreiniging te gen te gaan. In het beroep op de Kroon zeggen b. en w. van Middelburg bevreesd te zijn, dat de toezegging van Vrouwen polder de 150-meterzone af te rasteren niet voldoende waarborgen biedt voor de volksgezondheid. Het Middelburgs ge meentebestuur meent, dat in het betref fende uitbreidingsplan de 150-meterzone de bestemming waterwingebied dient te krijgen. Tevens wordt in het beroep schrift gezegd, dat ook een tweede be schermingszone van 250 meter breed dient te worden aangelegd. B. en w. beschuldigen Ged. Staten er van bij het nemen van hun besluit niet vol doende rekening te hebben gehouden met de volksgezondheid, dat niet een goede drinkwatervoorziening wordt gediend. In het beroepschrift van Middelburg wordt voorts opgemerkt, dat het Rijksinstituut voor de Drinkwatervoorziening het standpunt van Middelburg volkomen deelt. Mosselrit M.A.C.A. Zaterdag hield de motor- en autoclub „M.A.CA." te Axel haar jaarlijks te rugkerende „Mosselrit". Het weer werk te niet mee en de wegen waren op som mige plaatsen erg modderig. Dit kon de liefhebbers niet weerhouden, er was een goede belangstelling. De uitslag van de eerste tien was: 1 P. YV. v. d. Velde, 31uiskil 2 2str pt.; 2 A. van Esbroek, Axel 3 str pnt.; 3 J. Gardijn, Schoondijke 3 str pnt 4 P. Buijze. Terneuzen 4 str pnt.; 5 G. Mol. Zaamslag 6 str pnt.; 6 G. v. d. Bij. Viis- singen 8 str pnt.; 7 H. Sikkema, Axel 9 str pnt.; 8 J. Hong, Bergen op Zoom 11 str pnt.; 9 L. F. Houg, Zaamslag 12 str pnt.; 10 J. de Regt, Zaamslag 17 str punten. (Advertentie) Dealer voor YVALCHEREN: Fa. J. J. WESTSTRATE, Paul Krugerstraat 257, VLLSSINGEN. telefoon 4632 GARAGE „CENTRUM", P. TH. VAN DER YVEELE. COLIJNSPLAAT, telefoon 01199-287 B.M.W.-GARAGE P. A. REMEEUS, OUYVERKERK, telefoon 01114 - 473 ste vaak volledig in gebruik is by de kinderen. B(j de nieuwbouw in ons land wordt met deze ontwikkeling trouwens ook al rekening gehouden. Sinds 1958 voorziet de P.T.T. elke nieuwe wo ning van een dubbele draad. „Wij wa ren vrijwel de eersten met deze maat regel. die veel geld kost en nu nog weinig rendement oplevert maar in de toekomst des te meer". Al meer dan een kwart miljoen huizen zijn aldus uitgerust. Mede op dit gegeven berust de prog nose, die in een "enkele maanden gele den verschenen proefschrift stond uit gewerkt door P.T.T.-functionaris dr. A. de Waal. Hij berekende, dat omstreeks 1975 in 85 van de hon derd woningen een telefoonaanslui ting zal zijn, oftewel 3,3 miljoen to taal. Volgens hoofddirectie-secretaris J. Kuin heeft tegen die tijd de z.g. drukknop-telefoon ook wel zijn entree gemaakt in ons land. „We kunnen met de invoering daarvan nu nog niet beginnen, omdat onze centrales nu eenmaal ingesteld zijn op het sig naal van de kiesschyf. Ombouwen kost te veel tijd, te veel geld, te veel mankracht. Maar in nieuwe elektro nische centrales zal deze nieuwe mo gelijkheid waarschijnlijk wel worden aangebracht. Wij dragen om zo te zeggen onze jas met gewone kno pen eerst op, ook al is inmiddels de ritssluiting op de markt verschenen. Er zijn overigens in ons land al en kele huistelefooninstallaties geleverd met druktoetsbediening voor intern verkeer, en een „vertaler" voor con tact naar buiten". Visofoon le kostbaar Het P.T.T.-hoofdbestuur gelooft nog niet erg in de z.g. visiefoon, waarmee men elkaar dus niet alleen kan spreken maar ook zien. „Het overbrengen van een televisiebeeld kost op de bandbreedte duizend maal meer ruimte dan alleen maar ge luid. Het zou dus uitermate kost baar worden, afgezien nog van de versterkingen onderweg. Wie nu vijf tig cent uitgeeft voor een gesprek zal echt niet gauw bereid zijn daar zeg vijfentwintig gulden naast te leg gen om de ander gedurende drie mi nuten ook te kunnen bekijken. In Amerika worden met deze moge lijkheid proeven genomen via tele fooncellen onder andere op de we reldtentoonstel ing van New York. „Ook daar zijn we hier nog lang niet aan toe", zei ons de heer Kuin. Hij sprak overigens met zekere trots over de openbare „munttelefoontoes tellen", waarvan de nieuwe uitvoering zo perfect is dat dit apparaat by in terlokaal gebruik ook in staat blijkt tot geldwisselen. De P.T.T. over weegt het aantal hiermee uit te rus ten cellen nog wat uit te breiden, terwijl men dan bovendien het uiter lijk daarvan iets zal wijzigen; men bezint zich nog op mogelijkheden om de werkelijk zeer schandalige ver nielingen voornamelijk door vol wassenen, die hele pagina's bijvoor beeld uit de telefoongidsen scheuren wat in te perken. Nederland be schikt op dit moment over 1750 van die glazen cabines. In te zenden in open enveloppe gefrankeerd met 7 cent aan: j^^ALIMPO n.v. Parkstraat 91a Den Haag. Minstens zo goed Ondanks al deze problemen staan wij er als land nog niet eens zo gek voor, vergeleken by onze buren. Volgens de P.T.T. is de „dichtheid" van toestellen op het ogenblik: 16 per 100 Inwoners. Hoger liggen Luxem burg (20), Noorwegen (22), Dene marken (25) en Zweden (41). Ameri ka gaat uiteraard op kop. Daar be schikken miljoenen particulieren ai over een „tweede lyn", omdat de eer- Dit was het begin. kabels binnen....

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 13