Telefoonverkeer neemt
schrikbarend snel toe
Vreemde manoeuvre
bij toeterende trein
KEELPIJN?
TWEE MILJOEN TOESTELLEN,
HONDERDDUIZEND KM
KABEL, l,S MILJARD
GESPREKKEN PER JAAR
Amsterdam
telefoonstad
nummer een
„Signaal ten groet"
meende automobilist
Tegen
verontreiniging
van waterwingebied
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
BMW NU OOK
NATIONAAL KAMPIOEN
De Nationale Erepalm voor BMW
In de 700 cc - en de 1600-2000 cc
Toerwagenklasse!
Meesterlijk gedaan Hans Kosterl Het was geweldig zoals
je in het Nationaal Kampioenschap op Zandvoort niet alleen
de BMW 700, maar ook de BMW 1800 Tl naar de ereplaats
reed.
Maar zoals je zelf zei: 'De BMW Is er dan ook de wagen
naar. De BMW-LS automobielen met hun betrouwbare
muurvaste wegligging, de luchtgekoelde motor, de vier
soepele versnellingen en krachtige remmen.
En dan de BMW Nieuwe Klasse, de BMW 1500, 1800 en
1800 Tl. Machtigt Dat verrukkelijk kort draaien, het licht
sturen, het flitsend accelereren en de weergaloze weg- en
bochtenligging van deze klasse automobiel.
Geen wonder, dat al die tienduizenden BMW rijders in ons
land zo enthousiast zijn over hun auto.
Het BMW succes in de 700 cc Toerwagenklasse werd
volledig door de tweede plaats voor J. Oskamp en de
derde plaats voor C. v. d. Berg.
BMW
kracht in een voorname vorm
en 110 bekwame BMW dealers voor een accurate en Bnelle service.
Import: Alimpo n.v. Parkstraat 91a, Den Haag. telefoon 070-184343
Bon voor roadtest
1 Zend mij de in de aangekruiste vakjes aangevraagde roadtest voor: J
2 OBMWLS BMW 1500 BMW 1800 BMW 1800 Tl
I Hr./Mevr./MeJ.:- J
Adres:
I Plaats:
hoest? verkoudheid?
GROENE KRUIS
HOESTBONBONS
helpen probaat en smaken heerlijk!
r\e gewone gespreksgroei kan
amper worden bijgehouden.
Oorzaak: tal van centrales zijn
aan de grens van hun capaci
teit de uitbreiding daarvan is
niet alleen een kwestie van geld.
maar ook van mankracht. En
met het ontstellend personeels
gebrek kan men al nauwelijks
de achterstand op peil houden...
De centrale directie van de P.T.T.
geeft voorlopig in het prioriteitenpro
gramma voorrang aan de uitbreiding
van de verkeersafwikkeling. Daartoe
is het nodig een groot aantal flesse-
halzen wat wijder te maken. Elke
centrale beschikt namelijk over in-
snoeringsapparatuur, zodat van elke
duizend aansluitingen er nooit meer
dan vijftig tegelijk kunnen werken
alleen in het centrum van enkele gro
te steden kunnen meer mensen tege
lijkertijd met elkaar praten. Hoe dan
(Van een onzer verslaggevers)
NERGENS in Nederland wordt
„drukker" getelefoneerd dan
door Amsterdammers. Per et
maal worden ruim 600.000
stadsgesprekken gevoerd. En
dat dan via minder telefoons
dan er televisietoestellen staan
nl. 140.855 tegen 154.148 vol
gens de jongste publikatie van
het gemeentelyk bureau voor
statistiek.
Het Amsterdamse net omvat
bijna vierduizend kilometer ka
bel. Daarover kunnen behalve
dus de lokale gesprekken (die
gemiddeld twee minuten duren)
ook tegelijk 2200 gesprekken
lopen die naar buiten gaan,
plus 2500 binnenkomende ge
sprekken.
Op een normale dag „verlaten"
150.000 gesprekken de hoofd
stad en komen er ongeveer
evenveel binnen. Het is niet
bekend hoeveel van die ge
sprekken automatisch naar het
buitenland gaan. Wel staat
vast, dat er maximaal 175 in
ternationale gespreken tegelij
kertijd kunnen worden gevoerd,
automatisch. Het aantal lijnen
daarvoor, inclusief die met
„handbediening", bestaat uit
275.
Ruim tien proeent van het to
tale verkeer wordt verwerkt in
de telefonische spits, die voor
de hoofdstad valt tussen tien
en elf uur 's morgens.
.kabels buiten.
ook: overal dient deze capaciteit zeer
aanzienlijk te worden opgevoerd.
Daar komt nog bij dat ons inmiddels
geheel geautomatiseerde net steeds
sterker wordt belast met ook de in
ternationale gesprekken, die men zelf
kan kiezen: die extra-volume groeit
met 17 pet per jaar. In 1963 werden
bijna achttien miljoen gesprekken ge
voerd met het buitenland, waarvan
37 pet zonder tussenkomst van een
telefoniste. Het drukste district bleek
in dit opzicht Rotterdam met 2,15
miljoen. Daarop volgde Amsterdam
met 1,92, daarna Den Haag 1,1 mil
joen.
Deze getallen betreffen het uitgaande
verkeer. Voor het wisselen van be
richten met omliggende landen wordt
overigens steeds vaker gebruik ge
maakt van een ook al grotendeels ge
automatiseerd telexnet. Nederland
verzond en ontving in dit systeem
verleden jaar 17.5 miljoen boodschap
pen.
Alle aandacht is dus gevestigd op het
vergroten van de centrales. Daarvan
heeft P.T.T. er, over het hele land
verspreid: 1218 waarvan 21 dis
trictcentrales, 46 wijkcentrales (in de
steden), 980 eindcentrales en 55 on
dercentrales plus nog 116 z.g. knoop
puntcentrales.
Honderdduizend km kabel
Daarnaast vragen de verbindingen
veel zorg. Het P.T.T.-hoofdbe
stuur heeft voor ons uit laten re
kenen hoeveel kilometer kahel er op
dit moment onder de grond ligt. Er
kwam uit alle optelsommen een fan
tastisch eindcijfer te voorschijn van
rond 100.000 km. aDt is tweeeneen-
half keer de omtrek van de aarde.
En zelfs die enorme hoeveelheid blijkt
onvoldoende. Bovendien dreigt ook
hier in de tracés: ruimtegebrek
ondanks het invoeren van draaggolf-
technieken, die elke ader een ver
veelvoudiging aan capaciteit oplevert.
Om te ontsnappen aan het spookbeeld
van metersdikke kabelbundels in de
bodem is men weer bovengronds
gaan werken, net als vroeger in de
jeugdjaren van de telefonie. Om
streeks 1880 werd in Amsterdam door
de Bell Telefoon Maatschappij het
eerste net aangelegd. Rond de eeuw
wisseling was het dradensysteem al
zover uitgegroeid, dat in verschil
lende delen van de stad enorme mas
ten moesten worden gebouwd de
z.g. opstijgpunten om te voor-
komen, dat er op een wat lager ni
veau verselijke warwinkels onston
den
Nu opnieuw worden verbindingen bo
vengronds, maar draadloos onderhou
den door middel van straalzen
ders. Er zijn zo thans zes tracés in
Nederland. Gewerkt wordt aan een
enorm kruis tussen de grote steden:
Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en
Utrecht. De daarvoor benodigde to
rens zijn in aanbouw. AJphen aan
de Rijn krijgt het middelpunt van dit
circuit een soort versterker, op hon
derd meter hoogte. Dit nieuwe sys
teem beschikt over meer dan dui
zend kanalen. Hiermee zal in de
randstad Holland volgend jaar het
overbelaste verkeer een aanzienlijke
verruiming ondergaan.
De P.T.T. heeft voor 1964 een opbrengst aan gesprekken
geraamd van 326 miljoen gulden. De abonnementsgelden
leveren 77 miljoen op en het verhuren van apparatuur 34
miljoen. Ruim de helft van de totale inkomsten te
weten dik 200 miljoen zal worden besteed aan het
stichten van nieuwe centrales, uitbreiding van bestaande,
kabels, toestellen en cellen. Na afschrijving en verreke
ning van andere kostenfactoren blijft niettemin nog een
kleine winst over. Toch is een tariefverhoging doorge
voerd, omdat een tekort bestaat op de totale begroting
die als één geheel wordt beschouwd voor zowel posterijen,
telegrafie als telefonie. Overigens stelt de P.T.T., dat het
telefoonbedrijf langzamerhand steeds minder rendabel
wordt.
(Van een speciale verslaggever)
Velfs al zou er helemaal geen wachtlijst zijn van telefoonaanvragen, dan nóg bleven er onvoorstel-
bare moeilijkheden te overwinnen voor de P.T.T. Want niet alleen willen steeds meer mensen
telefoon: zij, die al beschikken over een aansluiting gaan die steeds frequenter gebruiken er wordt
in dit verband zelfs gesproken van een „verkeers explosie".
Nederland heeft ruim twee miljoen toestellen in bedrijf. Daarmee worden elke dag rond vijf mil
joen gesprekken gevoerd dat is per jaar 1.8 miljard.
Er is een fikse computer voor nodig om het astronomische getal uit te rekenen van hoeveel combi
naties er wel mogelijk zijn als iedereen letterlijk iedereen gaat opbellen wat nooit gebeurt in de
praktijk, maar op welke situatie de technische voorzieningen toch moeten zijn berekend. Merk
waardig is overigens, dat het aantal lokale gesprekken de laatste tijd wat afneemt en nu jaar
lijks ongeveer duizend per abonnee bedraagt.
Daarentegen stijgt het „buiten de stad"-bellende frequentie daarvan verdubbelde zich in 10 jaar
tot tegen de vijfhonderd verbindingen per jaar.
KANTONGERECHT MIDDELBURG
Voor nader onderzoek werd de zaak voor
onbepaalde tijd aangehouden.
Een toeterende bestuurder van een over
de Zeeuwse lijn achteropkomende trein
zou er de oorzaak van zyn geweest, dat
de Bergen op Zoomse automobilist J. B..
die in een bestelauto over rijksweg 56
reed, van het signaal schrok, een rare
manoeuvre uithaalde, aan het slippen
ging, waarna de auto in een verhoogde
berm terecht kwam, waar de wagen kan
telde. Zo legde de automobilist het dins
dag tenminste uit aan de plaatsvervan
gend kantonrechter mr. J. Kolkman te
Middelburg. Hy dacht dat de treinbe
stuurder een oud-collega betrof, die bij
wijze van groet aan een vroegere N.S.-
man een signaal gaf.
..Zoiets mag natuurlijk nooit hé", zei de
officier van justitie, mr. T. Lebret, die
het betwijfelde, dat de treinbestuurder
onnodig „op de toeter was gaan han
gen". Naar de mening van de officier
had de man te lang naar de hem voorbij
rijdende trein gekeken, dat B. in moei
lijkheden kwam toen hij vlak voor hem
een tractor zag. De officier vorderde een
geldboete van 60 subs. 12 dagen. De
kantonrechter maakte er 40 van.
G. M. S. uit Goes moest voor de groene
tafel verschijnen omdat hij op 13 augus
tus in zyn woonplaats als bestuurder
van een personenauto geen voorrang
aan een bromfietser verleende. Het kost
te hem een geldboete van 50. Er werd
conform de eis gevonnist. J. van S.
uit 's-Heer-Arendskerke, die op 9 augus
tus te Heinkenszand met zijn bromfiets
een aanrijding had veroorzaakt kreeg
een geldboete van 20.
S. Z. uit Yerseke maakte het op 11
augustus als bestuurder van een perso
nenauto het tegemoetkomend verkeer no
deloos moeilijk door niet voldoende
rechts te houden. Het leverde hem con
form de eis een geldboete van 30 subs.
6 dagen op. Eenzelfde boete kreeg de
wielrijder J. de L. uit Wissenkerke, die
op 15 augustus een automobilist geen
voorrang verleende, waardoor er een
botsing was ontstaan. W. M. uit 's-Hee-
renhoek kwam de kantonrechter vertel
len, dat niet hij. maar zijn zoon J. M.
zonder schriftelijke vergunning van de
gemeente een schuur had verbouwd.
Dure pilsjes
De cafetariahouder J. B. uit Kruinin-
gen schonk op 17 juni dure pilsjes.
Dat kwam dinsdag vast te staan, toen
de kantonrechter hem wegens het
verstrekken van alcoholische dranken
aan drie jongens beneden zestien jaar
een geldboete oplegde van 200 subs.
40 dagen, waarvan 100 voorwaarde
lijk met een proeftijd van twee jaar
B. voerde aan. dat hij niet had kun
nen zien, dat de jongens nog niet de
vereiste leeftijd hadden bereikt.
Wel zou hij de jongens naar hun leef
tijd hebben gevraagd, maar daar had
hij een grote mond op gekregen. De
jongens verklaarden tegenover de politie
dat er met naar hun leeftijd was ge
vraagd. Omdat de caféhouder er al een
veroordeling inzake de overtreding van
de drankwet op heeft zitten wilde de
officier de vordering duidelijk stellen:
200 subs. 40 dagen.
De Roosendaalse automobilist YV. H. N.
ontkende tijdens de zitting van het kan
tongerecht, dat hij bij liet „nemen" van
de splitsing Kolkstraat-Singelstraat te
Goes met zijn auto niet voldoende rechts
te hebben gehouden. De getuigen: De J.
en C. L. beiden uit Bnrssele ver-
de wagen die N. verzette om naar
kondigden dinsdag ter zitting echter, dat
hij zei een vrachtauto doorgang te ver
lenen duidelijk over de witte streep
had gestaan.
Mr. Lebret vorderde in dit geval een
geldboete van 30 subs 6 dagen. Re
kening houdende met de moeilijke situa
tie ter plaatse maakte mr. Kolkman van
de boete 25. De bromfietsers Van de
M. en De H. uit Yerseke reden op 9
juni van dit jaar bij Wemeldinge de
Postbrug op. terwijl er een doorrijver
bod bestond. Dat bracht hen dinsdag
naar Middelburg. Het was de verbalisant
die toen verklaarde dat. hij de knapen
had gesommeerd terug te gaan. een ver
zoek dat beide bromfietsers aanvankelijk
negeerden. „Ze waren nogal in een vro
lijke stemming. Ik geloof dat ze van een
examen kwamen", zo merkte de verbali
sant P. V. op. „Dat zal dan vast geen
verkeersexamen zijn geweest", stelde mr.
Lebret, die beide jongemannen bestraft
widle zien met een geldboete van ƒ20.
Er werd conform de eis gevonnist.
Mevrouw J. M. H.-van B. uit Best
moest zich verantwoorden voor het
feit. dat zij op 18 mei nabij Rilland-
Bath op rijksweg 58 met haar perso
nenauto uit een file was gekomen,
waardoor een juist inhalende motor
rijder zo sterk werd gehinderd, dat
deze de berm in moest vluchten. Me
vrouw H. ontkende echter iedere
schuld in deze zaak. Naar haar me
ning had de motorrijder haar willen
passeren, op het moment dat zij aan
het inhalen was.
de. mede door de verklaring
motorrijder J. A. R. de YV. uit Bussum
bewezen en veroordeelde de automobiliste
conform de vordering van de officier
tot een geldboete van 100 subs. 20 da
gen. Nieuwsgierig naar wat het brand
alarm te betekenen had was J. van H.
uit Kapelle op de bromfiets gestapt. Hij
wilde wel eens het fijne van de zaak
weten Even later zou hij ervaren, dat
haastige spoed ook voor hem zelden
goed was.
De politie merkte dat hij binnen de be
bouwde kom met een snelheid van 40
km reed en maakte proces-verbaal op.
Dat kostte de jongeman dinsdag een
geldboete van 20 subs. 4 dagen. Mr.
Lebret had een geldboete van 25 ge
vraagd. C. de YY'. uit Borssele. die op 13
augustus nahij Kruiningen de doorgang
naast zich niet vrijliet voor een vracht
auto werd conform de eis met een geld
boete van ƒ60 subs. 12 dagen naar huis
gestuurd.
RED BAND ROOSENDAAL
MIDDELBURG IN BEROEP
BIJ DE KROON
De afdeling geschillen van bestuur van
de Raad van State behandelt donderdag
5 november een beroep van de gemeen
teraad van Middelburg tegen het besluit
van Gedeputeerde Staten van Zeeland,
waarbof het uitbreidingsplan In onderde
len voor het kampeerterrein Oranjezon
te Vrouwenpolder werd goedgekeurd.
Reeds eerder hadden b. en w. van Mid
delburg zich In een bezwaarschrift ge
richt tot de gemeenteraad van Vrouwen
polder en Gedeputeerde Staten. In dit
bezwaarschrift werd gesteld, dat het
plan een gebied omvat ten zuiden
van de bronnenrlj in het waterwingebied
van Middelburg. Uit grondboringen was
gebleken dat de geologische bouw van
de bodem zodanig is, dat afwatering van
het oppervlaktewater naar de bronnenrlj
plaats vindt, waardoor gevaar ontstaat
voor infiltratie van verontreinigd water
in de pompputten.
Voor de bescherming van de volksge
zondheid achtten b. en w. van Middel
burg het noodzakelijk, dat een eerste be-
schermingsstrook van 150 meter werd
aangelegd. Vrouwenpolder ging hiermee
akkoord en zegde zelfs toe in overleg
deze beschermingsstrook te zullen afras
teren en de strook met groen te beplan
ten. Middelburg meende echter, dat ten
zuiden van deze eerste beschermings
strook een tweede strook van 250 meter
diende te worden aangelegd. Middelburg
had geen bezwaren, dat in deze tweede
I strook een kampeerweide zou worden
aangelegd, mits er maatregelen zouden
worden getroffen waardoor verontreini
ging van de bodem werd tegengegaan.
Deze bezwaren van Middelburg werden
zowel door de gemeenteraad van Vrou
wenpolder als door Ged. Staten onge
grond verklaard. Ged. Staten meenden,
dat aan de bezwaren van Middelburg
tegen de verontreiniging van het drink
water tegemoet kan worden gekomen
door het aanleggen van een riolerings
stelsel. Hierdoor kan volgens Gedepu
teerde Staten voldoende waarborgen
worden verkregen om verontreiniging te
gen te gaan. In het beroep op de Kroon
zeggen b. en w. van Middelburg bevreesd
te zijn, dat de toezegging van Vrouwen
polder de 150-meterzone af te rasteren
niet voldoende waarborgen biedt voor de
volksgezondheid. Het Middelburgs ge
meentebestuur meent, dat in het betref
fende uitbreidingsplan de 150-meterzone
de bestemming waterwingebied dient te
krijgen. Tevens wordt in het beroep
schrift gezegd, dat ook een tweede be
schermingszone van 250 meter breed
dient te worden aangelegd.
B. en w. beschuldigen Ged. Staten er van
bij het nemen van hun besluit niet vol
doende rekening te hebben gehouden met
de volksgezondheid, dat niet een goede
drinkwatervoorziening wordt gediend. In
het beroepschrift van Middelburg wordt
voorts opgemerkt, dat het Rijksinstituut
voor de Drinkwatervoorziening het
standpunt van Middelburg volkomen
deelt.
Mosselrit M.A.C.A.
Zaterdag hield de motor- en autoclub
„M.A.CA." te Axel haar jaarlijks te
rugkerende „Mosselrit". Het weer werk
te niet mee en de wegen waren op som
mige plaatsen erg modderig. Dit kon
de liefhebbers niet weerhouden, er was
een goede belangstelling. De uitslag
van de eerste tien was:
1 P. YV. v. d. Velde, 31uiskil 2 2str pt.;
2 A. van Esbroek, Axel 3 str pnt.; 3
J. Gardijn, Schoondijke 3 str pnt 4 P.
Buijze. Terneuzen 4 str pnt.; 5 G. Mol.
Zaamslag 6 str pnt.; 6 G. v. d. Bij. Viis-
singen 8 str pnt.; 7 H. Sikkema, Axel
9 str pnt.; 8 J. Hong, Bergen op Zoom
11 str pnt.; 9 L. F. Houg, Zaamslag 12
str pnt.; 10 J. de Regt, Zaamslag 17 str
punten.
(Advertentie)
Dealer voor YVALCHEREN: Fa. J. J. WESTSTRATE,
Paul Krugerstraat 257, VLLSSINGEN. telefoon 4632
GARAGE „CENTRUM", P. TH. VAN DER YVEELE.
COLIJNSPLAAT, telefoon 01199-287
B.M.W.-GARAGE P. A. REMEEUS, OUYVERKERK, telefoon 01114 - 473
ste vaak volledig in gebruik is by de
kinderen.
B(j de nieuwbouw in ons land wordt
met deze ontwikkeling trouwens ook
al rekening gehouden. Sinds 1958
voorziet de P.T.T. elke nieuwe wo
ning van een dubbele draad. „Wij wa
ren vrijwel de eersten met deze maat
regel. die veel geld kost en nu nog
weinig rendement oplevert maar
in de toekomst des te meer". Al meer
dan een kwart miljoen huizen zijn
aldus uitgerust.
Mede op dit gegeven berust de prog
nose, die in een "enkele maanden gele
den verschenen proefschrift stond uit
gewerkt door P.T.T.-functionaris
dr. A. de Waal. Hij berekende, dat
omstreeks 1975 in 85 van de hon
derd woningen een telefoonaanslui
ting zal zijn, oftewel 3,3 miljoen to
taal.
Volgens hoofddirectie-secretaris J.
Kuin heeft tegen die tijd de z.g.
drukknop-telefoon ook wel zijn entree
gemaakt in ons land. „We kunnen
met de invoering daarvan nu nog niet
beginnen, omdat onze centrales nu
eenmaal ingesteld zijn op het sig
naal van de kiesschyf. Ombouwen
kost te veel tijd, te veel geld, te veel
mankracht. Maar in nieuwe elektro
nische centrales zal deze nieuwe mo
gelijkheid waarschijnlijk wel worden
aangebracht. Wij dragen om zo te
zeggen onze jas met gewone kno
pen eerst op, ook al is inmiddels de
ritssluiting op de markt verschenen.
Er zijn overigens in ons land al en
kele huistelefooninstallaties geleverd
met druktoetsbediening voor intern
verkeer, en een „vertaler" voor con
tact naar buiten".
Visofoon le kostbaar
Het P.T.T.-hoofdbestuur gelooft nog
niet erg in de z.g. visiefoon,
waarmee men elkaar dus niet alleen
kan spreken maar ook zien. „Het
overbrengen van een televisiebeeld
kost op de bandbreedte duizend maal
meer ruimte dan alleen maar ge
luid. Het zou dus uitermate kost
baar worden, afgezien nog van de
versterkingen onderweg. Wie nu vijf
tig cent uitgeeft voor een gesprek
zal echt niet gauw bereid zijn daar
zeg vijfentwintig gulden naast te leg
gen om de ander gedurende drie mi
nuten ook te kunnen bekijken.
In Amerika worden met deze moge
lijkheid proeven genomen via tele
fooncellen onder andere op de we
reldtentoonstel ing van New York.
„Ook daar zijn we hier nog lang niet
aan toe", zei ons de heer Kuin.
Hij sprak overigens met zekere trots
over de openbare „munttelefoontoes
tellen", waarvan de nieuwe uitvoering
zo perfect is dat dit apparaat by in
terlokaal gebruik ook in staat blijkt
tot geldwisselen. De P.T.T. over
weegt het aantal hiermee uit te rus
ten cellen nog wat uit te breiden,
terwijl men dan bovendien het uiter
lijk daarvan iets zal wijzigen; men
bezint zich nog op mogelijkheden om
de werkelijk zeer schandalige ver
nielingen voornamelijk door vol
wassenen, die hele pagina's bijvoor
beeld uit de telefoongidsen scheuren
wat in te perken. Nederland be
schikt op dit moment over 1750 van
die glazen cabines.
In te zenden in open enveloppe gefrankeerd met 7 cent aan:
j^^ALIMPO n.v. Parkstraat 91a Den Haag.
Minstens zo goed
Ondanks al deze problemen staan
wij er als land nog niet eens zo
gek voor, vergeleken by onze buren.
Volgens de P.T.T. is de „dichtheid"
van toestellen op het ogenblik: 16 per
100 Inwoners. Hoger liggen Luxem
burg (20), Noorwegen (22), Dene
marken (25) en Zweden (41). Ameri
ka gaat uiteraard op kop. Daar be
schikken miljoenen particulieren ai
over een „tweede lyn", omdat de eer-
Dit was het begin.
kabels binnen....