Nieuwe plannen voor verbetering verkeerssituatie Stationsbrug Zeeuwse Arjos zit met bestuursmoeilijkheden Groene kruis start met bejaardengymnastiek ALMANAK Coaster „Sonl" vlot Zeeland verwacht extra-bouwvolume krediet voor Schouwburg gevraagd FREDERIKVERSPERT HAVENMOND VAN TERNEIJZEN ONS ZIJN GENOEGEN" HULDIGDE GOUDENVOORZITTER S0UBURGSE BRANDWEER 00K TE WATER PARAAT PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 18 OKTOBER 1964 VOORSTEL B. EN W. MIDDELBURG WERKEN AANKANAALWEG AANLEG BUSSENSTATION In overleg met rijkswaterstaat, provinciale Waterstaat, Neder landse Spoorwegen en de N.V. Streekvervoer Walcheren heeft de dienst van gemeentewerken te Middelburg een plan opgesteld voor de verbetering van de ver keerssituatie rondom de Stations- brug. Na verbreding van de aan- brug van de Stationsbrug en ver betering van de Blauwe dijk zal nu ook het voorplein van het sta tion en de Loskade onder handen genomen worden. De dienst ge meentewerken heeft verder een plan opgemaakt voor verbetering van het weggedeelte van de Ka- naalweg tussen Stationsbrug en Oude Vlissiugse weg, terwijl de provinciale Waterstaat dat heeft gedaan voor de Kanaalweg vanaf de Stationsbrug tot aan de over weg. Het ligt in de bedoeling dit werk in 1965 uit te voeren. Voor het treffen van al deze voorzie ningen, wordt de gemeenteraad van Zeelands hoofdstad gevraagd een krediet van totaal 485.500 te verstrekken. Het plan in de omgeving van het station voorziet in een wijziging van de bestra ting. het aanbrengen van bochtverbete ringen, verkeersgeleidingen, belijning van de Kanaalweg aan beide zijden van de Stationsbrug. Voorts moeten er voet gangersoversteekplaatsen komen, taxi standplaatsen en een parkeerhaven voor kort-parkeerders, dit in hoofdzaak ten behoeve van het afhalen van treinpassa- giers en de bushalten voor de bus van en naar Oost-Souburg. Ook worden er voor zieningen getroffen opdat taxi's en par ticulieren treinpassagiers bij het station kunnen aanvoeren. De Kanaalweg zal drie rijstroken krijgen. De uitvoering van het hele verbeteringsplan heeft tot gevolg, dat het terrasje voor de stations restauratie zal moeten verdwijnen. Dit zal nu naast de restauratie komen. Om het parkeren van auto's bij het station mogelijk te maken, zal N.S. op eigen terrein aan de oostzijde van het station een parkeerterrein inrich ten voor 46 auto's. De kosten voor de uit te voeren werken aan weerszijden van de Stationsbrug worden geraamd op 145.000.Een groot gedeelte van de uit te voeren werken ligt op het beheersgebied van provinciale en rijkswaterstaat. De kosten van het gedeelte dat voor rekening van de ge meente komt, belopen 54.400, Om herhaling van instortingen te voorkomen zal de riolering in ae Goe- se Korenmarkt worden vernieuwd. De kosten hiervan worden geschat op 37.000,Als vervangende ruim te voor de in beslag genomen grond bij het station ten behoeve van de verkeersverbetering aldaar is nog ge dacht aan de aanleg van een parkeer haven voor auto's langs de zijde van het KanaaL Door de aanleg van een terrein door de Nederlandse Spoor wegen is de behoefte minder groot geworden. Omdat het verkeerstechnisch niet aan te bevelen is een parkeerhaven aan een drukke verkeersweg aan te leggen in de toekomst circuit tussen twee brug gen is de parkeerhaven uit het plan gelaten. De kosten voor verbetering van ae Kanaalweg tussen Stationsbrug en Bussenstation Omdat er in het plan voor de verkeers verbetering in de omgeving van het sta tion geen ruimte meer over blijft voor de bussen van de lijndiensten op Walcheren, die tot op heden hun standplaats naast de ingang van het station hebben, is ei een bussenstation geprojecteerd op de Loskade tussen de Stationsstraat en de Goese Korenmarkt. Een aantal lijndien sten op Walcheren en Noord-Beveland, welke diensten worden onderhouden door de N.V. Streekvervoer Walcheren, krijgt hier een eindpunt. In het plan zijn verder opgenomen de halteplaatsen voor de bus sen naar en van Goes, die hun eindpunt hebben op Plein 1940. De te treffen voorzieningen zullen be staan uit de aanleg van perrons voor het in- en uitstappen van passagiers. Langs de waterkant neeft men zich een voetpad gedacht voor de reizigers, die zich van de bussen naar de treinen en in omge keerde richting begeven. Aan de water kant van het voetpad komt een hekwerk. Langs de huizenkant kan een parkeerha ven worden gemaakt voor het parkeren van personenauto's. De ruimte, die straks door de bussen in beslag zal wor den genomen, wordt thans als parkeer- Riolering Als de plannen ter verbetering van de verkeerssituatie in de omgeving van de Stationsbrug te Middelburg worden uitgevoerdzoals b. en tv. het zich voorstellen, zullen de bus sen van de lijndiensten niet meer bij het station stoppen. Treinreizi gers, die in Zeelands hoofdstad aan komen, zullen dan met hun koffers moeten lopen naar de Loskade, waar men een bussenstation denkt te creëren. De foto toont de plaats, waar dit station zal komen. Mo menteel wordt de ruimte benut voor het parkeren van personenauto's die veelal toebehoren aan bezoe kers van de hotels ter plaatse. Foto P.Z.C.) zijn voor verkeerslichtinstallatie, ver- keerszuilen en straatverlichtingen vari eren van 60.000,— via 19.500,— tot 19.000,—. GEBREK AAN KADER terrein benut. Vervangende ruimte kan worden gevonden op de Loskade tussen de Goese Korenmarkt en de Nieuwe Poortstraat. Het ligt in de bedoeling de oude keien op het kruispunt Stations straatLoskade en op de Loskade van af het kruispunt tot even voorbij de Goe se Korenmarkt te vervangen door een bestrating van oude klinkers i keerhaven aan de huizenkant, strating van nieuwe klinkerkeien in de abanen en een bestrating van beton- inkerkeien op de plaats van het bus station. De bestrating in de parkeerha ven vanaf de Goese Korenmarkt tot de Nieuwe Poortstraat wordt uitgevoerd in oude klinkers. De kosten hiervan worden geraamd op 120.000, Secretaris Ramaker gaf veelzeggende brochureuit Het gaat de Zeeuwse Arjos niet voor de wind. Zowel in het provinicaal be stuur als in een aantal plaatselijke a.r.-jongeren-studieclubs heeft men met bestuursmoeilijkheden te kam pen. Dat alles heeft het provinciaaal bestunr genoodzaakt het komend sei zoen stappen te nemen om deze moei lijkheden het hoofd te kunnen bieden. Voorzitter J. Sandee maakte zater dagmiddag in „De Schakel" te Mid delburg tijdens de jaarvergadering de plannen bekend. Om aan het gebrek aan kader een einde to maken, wil men binnenkort weer komen tot de start van een vormingscursus. Vuur deze cursus zün minstens twintig mensen nodig. Verder heeft het provinciaal bestuur het wenselijk gevonden van elke club een afgevaardigde in het provinciaal bestuur te hebben. Dit zou er naar de voorzitter meedeelde, toe kunnen lei den, dat de onderlinge contacten, die momenteel nogal te wensen overlaten kunnen worden verstevigd. In zijn openingswoord gaf de voorzitter de leden een indruk van de Arjos-activi- teiten in de verschillende plaatsen. De Zeuwse Arjos gaat nu haar voelhorens weer uitsteken naar plaatsen als Tho- len. Axel, Zaamslag en Kapelle-Bieze- linge. In een propagandatoespraakje wees secretaris H. Ramaker op het belang van de aanwezigheid van en- de par-1 thousiasme onder de leden, een be- .brochures" met blanco bladzij den, welke brochure de heer Ra maker de titel had gegeven: ,,Wat kunt u bereiken zonder enthousias me". „Niets", zo luidde zijn kort en bondig antwoord tijdens de ver gadering. Om een betere opzet van het clubwerk te verkrijgen deed de secretaris de aanwezigen nog een aantal waardevolle suggesties aan de hand. De heer C. Balkenende, oud-voorzit ter van de Arjos schetste in een toe spraak de door Indonesië gevoerde politiek en de situaties die daaraan verbonden zijn. Daarbij zette hij uit een, dat Indonesië om meer dan een reden samenwerking met Nederland prefereert. „Nederland bezit niet al leen een grote kennis van land en volk, ook acht Indonesië de samen werking met Nederland van belang om een kanaal te hebben waardoor het mogelijk is produkten binnen de E.E.G. af te zetten", aldus de heer Balkenende. Na de pauze werden de leden in de gelegenheid gesteld om allerlei gen te stellen aan een forum, dat der leiding stond van de heer W. Hu- son en waarin verder zitting hadden „BROCHURE' Dat er zonder dat weinig te berei ken is, toonde hij duidelijk aan met de verspreiding van een aantal Zeeuwse Chanffeuse Een mevrouw in Cadzand vsas kort geleden zo gelukkig haar rij bewijs te halen. Een feit om trots op te zijn en voor haar aanleiding om op gezette tijden de bestuur dersplaats van haar echtgenoots wagen voor zich op te eisen. Zoals vaker in dergelijke gevallen een initiatief, dat niet direct met enthousiast gejuich en geklap der handen ontvangen werd. Het handhaven van de goede echtelij ke verstandhouding maakte het echter onvermijdelijk, dat me vrouw zo af en toe in de gelegen heid werd gestéld, haar rijkunsten te tonen. Onlangs was het echtpaar op fa miliebezoek geweest buiten de provincie. Het was 's avonds te rugrijden geblazen. De terugtocht verliep onder een felle regen en er was veel verkeer op de weg. Zodat echtgenoot op een gegeven moment ondoordacht de verzuch ting slaakte, dat het rijden op de ze manier toch wel een vermoei ende aangelegenheid was. Waarop zijn gade natuurlijk di rect en geestdriftig voorstelde, het stuur van hem over te nemen. Het duurde nog enkele tientallen ki lometers, waarin de verzoeken steeds dengender werden, maar toen moest hij dan ook zwichten En ziet, men arriveerde heethui' in Cadzand. ,f.n", vroeg mevrouw, terwijl - de auto voor het huis stopzett „nu heb je zeker wel lekker kun nen dutten?" •„Nou nee", antwoonlde hij, al- ik zelf achter het stuur zit slaai ik beter". OP DRIE PLAATSEN IN VLISS1NGEN GEVALLEN KOLENDAMPVERGIFTIGING Waarschuwing politie: „kijk schoorsteen na" Op drie plaatsen in Vlissingen zijn het afgelopen weekeinde gevallen van ko lendampvergiftiging geconstateerd. Za terdagmorgen tegen twaalf uur troffen buren het bejaarde echtpaar W. B.-W. in de Menno van Coehoornstraat te Vlissingen bewusteloos op bed aan. Bij onderzoek bleek, dat beiden het slacht offer van kolendampvergiftiging waren geworden. Per ambulance werden de echtelieden van 73 en 72 jaar naar het ziekenhuis „Bethesda" overgebracht. De heer B. verkeert nog in levensgevaar. De toestand van zijn vrouw is redelijk. Gevallen van kolendampvergiftiging werden ook zondag gemeld. Vier per- Bonen van de familie T. uit de School straat raakten enigszins bedwelmd. Ook het echtpaar S. uit de Steenhuisstraat werd getroffen door kolendampvergifti ging. Dokter Van Djjk verleende medi sche assistentie. Overbrenging naar het ziekenhuis was niet nodig. Naar aanleiding van deze gevallen van kolendampvergiftiging waar schuwt de commissaris van politie iedereen om nn bij de aanvang van het stookseizoen de schoorstenen en de kachels te laten nakijken. Vooral wanneer er geen wind staat, is het gevaar voor kolendampvergiftiging groot. Wanneer Zeeland het in 1965 zou moeten stellen met de 1350 wo ningen, die het thans door de mi nister zijn toegewezen, zou de si tuatie allerbedroevendst zijn. Dit verklaarde ons het lid van Ged. Staten, de heer A. J. Kaland, toen wij hem zijn mening vroegen over de toewijzing van bouwvolume voor 1965. Ook voor 1964 kreeg men aanvankelijk slechts 1350 woningen, doch uit verschillende „potjes" heeft men er nog bijna een zelfde aantal bijgekregen. De heer Kaland hoopt daarom, dat ook voor 1965 weer enkele „bron nen" kunnen worden aangeboord. Vorig jaar was het aantal woningwet woningen al praktisch niet te verde len. Intussen zijn, zoals bekend, in de ze provincie enkele produktiestromen op gang gebracht Middelburg/Vlis- singen, O.-Z.-Vlaanderen, Temeuzen en Zuid-Beveland waar de komen de jaren grote aantallen woningen worden gebouwd. De verplichtingen die hieruit voortvloeien wat betreft toewijzing van volume, zouden met het thans toegekende aantal van 750 woningwetwoningen nauwelijks te rea liseren zijn. Aan alle andere Zeeuwse gemeenten zou dan niets meer kun nen worden toegekend Wanneer men bedenkt dat er 2500 aanvragen voor premiewoningen lo pen, is het te begrijpen dat het thans toegewezen aantal van 400 ook bij zonder klein is. Hetzelfde geldt voor de 200 ongesubsidiëerde woningen, met daar tegenover 2000 aanvragen voor deze categorie. Daarom vertrouwen we er op, dat Zeeland nog wat extra zal krijgen, zo verklaarde ons de heer Kaland. Nu de bouw en inrichting van de Mid delburgse schouwburg zijn voltooiing nadert. blflkt dat de post voor onvoor ziene uitgaven niet toereikend is om allerlei kleine tegenvallertjes er uit te bestrijden. Voor een verantwoorde af- (Slot van pag. 1) reeks van jaren met moeite en kosten heeft opgebouwd. „In een gesprek met het provinciale Oranje-Groene Kruis is ons gebleken dat de gedach ten wel eens in die richting gingen", zo constateerde de heer Everwijn in zijn openingstoespraak. Naar aanleiding van deze opmerking zei de vertegenwoordiger van het Oranje-Groene Kruis, de heer Boone, dat ook deze vereniging de samen werking in gevaar heeft zien komen door recente gebeurtenissen in Mid delburg rond de ledenwerving. „We moeten deze moeilijkheden intern zo spoedig mogelijk oplossen, anders komt de samenwerking in gevaar. En dat zou jammer zijn, want we heb ben elkaar hard nodig, aldus de heer Boone. De heer Everwijn vroeg in zijn ope ningswoord voorts nog aandacht voor het seminarium voor praktische ge zondheidszorg, dat hij een stuk Groe- ne-Kruis-initiatief om trots op te zijn noemde. De doelstelling van dit se minarium is om in samenwerking met de rijksuniversiteit te Utrecht de op leiding. scholing en vorming van leidinggevend personeel, werkzaam in de praktische gezondheidszorg, te verzorgen. Tot nog toe is de belang stelling zo groot dat niet alle kan didaten kunnen worden geplaatst. bestuur te bewerkstelligen, dat een deputatie van de drie Zeeuwse kruis organisaties hun belangen bij het col lege van G.S. zal mogen bepleiten. De heer Van Dongen, merkte naar aanleiding hiervan op, dat het pro vinciaal bestuur het werk van de kruisverenigingen met grote aan dacht volgt. In zijn kwaliteit van voorzitter van het Wït-Gele Kruis zei hij daarbij, dat naar zijn me ning eerst in eigen kring moet worden nagegaan hoe efficiënter gewerkt kan worden, alvorens om meer hulp aan te kloppen. Tijdens het huishoudelijk gedeelte van de vergadering werd unaniem beslo ten het quotum per 1 januari 1965 te verhogen van 50 tot 75 cent per lid. Sc.herpenisse werd in principe aan gewezen voor de volgende algemene vergadering. De voorzitter van de afdeling Oost burg, de heer J. Mys, werd gedurende de vergadering, onderscheiden met de zilveren medaille van het A.N.V., om dat hij 40 jaar achtereen zitting heeft gehad in het plaatselijk bestuur van het Groene Kruis in Oostburg. Het Belgische binnenschip „Frede- rilc" verspert nog steeds de ingang van de Oosthaven in Ter neuzen, waar het vrijdagmiddag zonk. Za terdag hebben duikers een onder zoek ingesteld naar de ligging van het schip. Het bergingsbedrijf Van den Akker is reeds ter plaatse aan wezig met de drijvende bok „Grut to II", een bergingsvaartuig en de sleepboot ,JIanja". Waarschijnlijk zullen vandaag pogingen aange wend worden om de .frederik" te lichten. De veerboot Terneuzen- Hoedekenskerke heeft zaterdag en zondag weer gevaren. Het weer was toen zo rustig, dat men het kon wagen, langs het obstakel de havenmonding in en uit te manoeu vreren. Vooral zondag trok de rede rik", waarvan bij laag water het dak van de kajuit en de luiken zichtbaar zijn, veel bekijks. (Foto P.Z.C.) Slecht begin van huwelijksdag De heer M. uit Sint-Annaland, die vrij dag zijn aanstaande vrouw, waarmee hij die dag in het huwelijk zou treden, uit Bergen op Zoom haalde, slipte met zijn wagen ter hoogte van boerderij „Welgelegen" te Tholen en kwam te gen een boom tot stilstand. De heer M. liep daarbij een beenwond op, maar niet in die mate, dat de plechtigheid geen doorgang kon vinden. Leden de heren Balkenende, B. Koole en H.iwerking i3 het noodzakelijk, dat er nog Ramaker. Piet Geelhoed slaagde er een bescheiden verhoging van het to- - ondanks de handicap van een.ste-laIe krediet wordt verleend. Dit delen yige verkoudheid - in om de bijeen-jb eQ w yan MiddeIburg mee aan de komst met cabaretliedjes (af en toe met een politieke inslag) een aantrek kelijke omlijsting te geven. De jaar vergadering werd onder meer bijge woond door de voorzitter van het pro vinciaal comité, de heer J. A. van Bennekom. raad. Gevraagd wordt een aanvullend krediet ter grootte van het bedrag van de verhoging t.w. 42.300,De totale stichtingskosten worden nu geraamd op 1.978.358.Het geraamde nadelig; exploitatiesaldo bedraagt thans 90.405. Met vreugde maakte do heer Ever wijn melding van de ledenstUglng, die in 1963 in de 76 plaatselijke afdelin gen 433 personen bedroeg. Hjj wekte de aanwezige afdelingsbesturen op, nog intensiever leden te werven, waardoor op korte termijn de 50.000e zou kunnen worden bereikt. De geldmiddelen noemde de heer Everwijn een bron van moeilijk heden. Een minimumcontributie van f 10.zag hij wel als een uiterst minimum. De overkoepelende lande lijke organisatie A.N.V. heeft zelfs berekend dat een gemiddelde con tributie van f 12.noodzakelijk is. Tot zijn voldoening constateerde de heer Everwijn dat steeds meer ge meenteraden bereid zijn een subsidie tot 50Uc van de contributie-opbrengst te verstrekken. Minder gelukkig toonde hij zich met de provinciale subsidieregeling, die vroeger 5% van de totale contributieopbrengst be droeg, maar die in 1961 zodanig werd gewijzigd dat de subsidie nog slechts het nadelig slot van de exploitatie- Feest op Kapelle Vijftig jaar bij „de muziek" De feestmarsen die het muziekgezel schap „Ons Genoegen" uit Kapelle, ver sterkt met „Exelsior" uit 's Heer Arends- kerke zaterdagmiddag op het Kerkplein te Kapelle ten gehore bracht, zullen ongetwijfeld met meer enthousiasme zijn geblazen als bjj vorige serenades ooit het geval is geneest. Want de muzikale hulde betrof dit keer de eigen voorzitter, de heer P. de Puit, die vijftig jaar on afgebroken lid is geweest van de mu ziekvereniging „Ons Genoegen". Een passender gelegenheid had het be stuur niet kunnen bedenken, door dit huldebetoon te laten plaatsvinden op de dag, dat de jubilaris zijn vijfenzestigste verjaardag vierde. Vice-voorzitter H. J. rekening bedraagt, tot een maximum i Burger gewaagde in zijn toespraak van 5r,'c van de totale contributieop-1 het vele. dat de heer De Puit voor de brengst. In dit verband deed de voor-1 vereniging heeft gedaan. In 1914 begon zitter een dringend beroep op de ver-!de jubilaris zijn muzikantenloopbaan als tegemvoordiger van het provinciaal j reserve-fakkeldrager waarvoor hij een »r In de nacht van zaterdag op zondag zijn de sleepboten „Temi II" en „Temi an T. Dijkhuizen's sleepdienst uit Vlissingen er in geslaagd de op de Zeeuws-Vlaamse kust vastgelopen coas ter „Sont" los te trekken. Het schip ar de haven van Vlissingen ge sleept van waaruit liet zondagmiddag omstreeks drie uur zijn reis naar Ant werpen heeft voortgezet. De „Sont" liep vrijdagmorgen na een motorstoring aan de grond nabij de „Verklikker" in de gemeente Groede. Het schip, eigendom van de kapitein K. de Vries uit Groningen, was leeg onderweg van Duinkerken naar Ant werpen. Een poging, die zaterdagmiddag onder nomen werd om het gestrande schip vlot te krijgen, mislukte omdat de tros brak. Bij het overbrengen van een an dere tros kapseisde het bootje, waarmee dit gedaan werd, in de branding en na men twee opvarenden van de sleepbo ten een onvrijwillig bad. Met het hoog water omstreeks twaalf uur 's nachts lukte het de „Sont" drij vende te krijgen. Omstreeks twee uur arriveerden de „Temi's" met hun sleep in Vlissingen. Een onderzoek, dut zondag door de scheepvaartinspectie en het bureau „Ve ritas" werd Ingesteld, wees uit. dat de schade aan de bodem zo gering was, dat geen bezwaren bestonden tegen het hervatten van de reis Afscheid van burgemeester Clinge De gemeenteraad van Clinge zal za terdag 31 oktober a.s. des middags half drie in eer. buitengewone verga dering afscheid nemen van burge- i meester P. V. M. Vercauteren. die zo als bekend, de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Na afloop van deze vergadering wordt, om half vier fjjnk in de *al van de lagere school, eeni i gehouden. zich langs het Kanaal door Wal-|sezelf. BLUSBOOTDEMONSTRATIE OP KANAAL DOOR WALCHEREN Voor een brandje plegen de mees te mensen in de regel nog al snel warm te lopen. Zo was het ook zaterdagmorgen in Souburg, waar aantal nieuwsgierigen dieren had geschaard om toch vooral niets te missen van een blusdemonstratie door een specia le ploeg van de vrijwillige brand weer te Oost- en West-Souburg. De echte liefhebbers van een „lek ker fikkie" hebben er hun hartje kunnen ophalen aan een sp tacu- lair stukje vuurwerk, dat nota bene werd aangestoken door brandweercommandant Chr lan- Hy was het, zo zette burgemeester B. H. G. ter Haar Romeny tijdens een bjj- eenskonist ten stadhuize uiteen, die zich heeft afgevraagd of het geen aanbeve ling verdient brandweereenheden te cre- eeren, die in het havengebied Zuid-Oost Walcheren kunnen optreden hij even tuele calamiteiten. De demonstratie op het kanaal door Walcheren een pri meur voor Zeeland werd gezien als een eerste stoot voor uitwerking van be paalde plannen in deze richting. „Scheepsbranden van enige omvang zul len ze wel niet kunnen blussen, maar een brandweereenheid te water kan hel pen om de oppervlakte van de brand te beperken", aldus de burgemeester. Tot zijn gehoor behoorden vertegenwoordi gers van rijkswaterstaat, die toestem ming hadden moeten geven voor de de monstratie; verder waren er leden van de gemeenteraad, het hoofd van de Be scherming Bevolking A Kring Zeeland, de heer J. P. van der Leelie en tal van brandweerfunctionarissen. De gefingeerde brand, gevoed door liters benzine die een ponton in het kanaal door Walcheren in de vlam men zette, was sneller geblust dan aangestoken. Bijgaande foto toont een beeld van het bestrijden van de vuurhaard door een vijftal brandweerlieden, die van uit een te Souburg gestationeerde B.B -vlet de vlammen te lijf gingen. (Foto P.Z.C.) jaar later een vaste aanstelling kreeg. Al spoedig werd hij als werkend lid in het korps opgenomen om in 1938 zitting te krijgen in het bestuur. In 1945 werd hem de functie van secretaris toever trouwd en in 1953 werd hij gekozen als voorzitter: een functie die hij vandaag aan dc dag nog met veel toewijding ver vult. Als dank voor datgene wat hij voor de vereniging heeft gedaan, bood de heer Burger hem "een elektrisch scheerappa- raat aan. Zijn vrouw die vele jaren voor het schoonhouden van de oude muziek tent en het voormalige repetitielokaal zorgde, werd in het huldebetoon betrok ken door het haar aanbieden van een schilderij. De jubilaris die ook bij deze gelegenheid een van zijn bewogen en welbespraakte speechjes hield, deed vooral een beroep op de jongeren om de gelederen van het korps te komen versterken. „Vroeger was het een eer als men zelf werd aan gesteld tot fakkeldrager. Thans houdt de jeugd er jammer genoeg andere ge dachten op na", aldus de heer De Puit. Overigens toonde de jubilaris zich ver heugd, dat de vereniging over een jeugd- korps van 26 muzikantjes beschikt, die strakt de plaatsen van de ouderen in zullen moeten nemen. De jubilaris die nog een ontvangen gelukstelegram voor las van de momenteel in Athene ver blijvende beschermheer, ir. D. J. van der Have. dankte tot slot voor dit hul debetoon en de tot hem gerichtte woor den. Hierna maakten de korpsen, die de laat ste jaren een zeer nauwe samenwerking hebben, onder leiding van hun dirigent, de heer D. Burger een rondwandeling door het dorp als afsluiting van het zo- meroptreden. Auto's beschadigd bij aanrijding In de flauwe bocht waarmee Anje lierstraat en Magnoliastraat in Goes in elkaar overlopen heeft zich zater dagmorgen omstreeks negen uur een aanrijding voorgedaan, doordat een personenwagen het rechterwegge- deelte voor een andere auto niet ge noeg vrijliet. Bestuurder L. J. P. uit Wemeldinge reed met zijn auto in de richting Bea- trixlaan door de Anjelierstraat toen uit tegengestelde richting H. J. de J. uit Goes met zijn auto naderde. Deze laatste reed in de bocht teveel links, waardoor een aanrijding niet meer te vermijden was. Beide auto's werden zwaar beschadigd, er waren geen per soonlijke ongelukken. VERWACHT... ZWAKKE WIND Droog met flinke opklaringen en zwakke wind. Dezelfde middagtempe- raturen als gisteren, of iets lagere. 20 oktober Zon Maan ZON EN MAAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 2