BLIJFT 'm roken „Gedachten over de toekomst van de Nederlandse scheepsbouw" Rechtse wethouder in raad Westerschouwen Ambtsaanvaarding prof. H. Langman Veroorzaken dodelijke ongevallen bestraft met geldboetes en intrekking rijbewijs Met steun van de P.v.d.A.-fractie RAAD VEERE NAM AFSCHEID VAN WETHOUDER EN RAADSLID Vele gelukwensen voor Zeeuwse professor ALMANAK PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 16 OKTOBER 1964 25 SIGARETTEN F 1.25 Grote wijzigingen te verwachten Voor verdergaande investeringen moet men wel over een grote dosis optimisme inzake de toekomst van de traditionele werven beschikken, zo sprak prof. mr. drs. H. Lang man, secretaris van de N.V. Kon. Mij. ,,De Schelde" te Vlissingen als zijn mening uit, toen hij donder dagmiddag met een rede onder de titel „Gedachten over de toekomst van de Nederlandse scheepsbouw", in een openbare senaatsvergade ring het ambt van buitengewoon leraar in de bedrijfseconomie aan de Ned. Economische Hogeschool te Rotterdam aanvaardde. Hij noemde het een teken van wijs be leid, dat de meeste ondernemers zo Juwelen J. van der Loo Juwelier Lijnbaan 69 Rotterdam I snel mogelijk hun bedrijf om trachten te schakelen op pi oduk- ten, die een beter rendement op het geïnvesteerde vermogen belo ven op te leveren. Professor Langman voorzag op lange termijn een ontwikkeling in de richting van een aantal zeer kapitaalintensieve werven a la dc Zweedse sehepenfabriek Arendal met een produktiestraat van soms 2 kilometer, waarin zeker wel 150 miljoen werd geïnvesteerd. Op de duur zullen nagenoeg alle schepen gro ter dan ongevf i 40.000 ton draagver mogen op deze werven gebouwd worden. /Van de beslaande 150 "werven, die schepen groter dan 5000 ton bou wen, zal een deel zich gaan toeleggen op speciale schepen, waarvan de pro- duktie niet goed in scheepsfabrleken past. Een ander deel zal volgens hem op de duur verdwijnen op het ogenblik i dat men tot grote vervangingen moet' overgaan of zodra de ontwikkeling van andere prodnkten het mogelijk maakt de scheepsbouw stop te zetten. Ook zal naar de mening van prof. Langman een deel de produktie op de traditionele wijze voort blijven zetten en de daarbij geleden verliezen compenseren door winsten op andere activiteiten. Ook kan men zich een middelgrote werf of groep van werven denken, i die op grond van marktonderzoek j tracht vast te stellen aan welke ty pen middelgrote schepen op de duur de meeste behoefte zal bestaan, en] dan zal besluiten een Arendal voor middelgrote schepen te bouwen,! flexibel genoeg om een aantal ver wante typen schepen economisch te| bouwen. Hoewel de scheepsbouw de automobiel industrie niet is, zag prof. Langman toch voldoende parallellen tussen beide bedrijfstakken om een ontwikkeling als bij Lords lopende bandproduktie van mo del T., ook voor de scheepsbouw niet bij voorbaat uitgesloten te achten. Hij zag de ontwikkeling van de scheepsbouw in de richting van een oligopolie gaan, waarin tien 4 vijftien mededingers een homogeen produkt aanbieden, en een aantal kleinere bedrijven zich aan de prijsvaststelling door deze oligpolisten conformeert. Daardoor komt dan al thans de mogelijkheid in zicht, dat de prijs weer op een redelijk niveau wordt gebracht. Als een andere mogelijkheid zag hij, dat de bedrijven type-Arendal coüte que, coüte volledig bezet zullen willen zijn, I bij voorkeur met de bouw van een serie schepen. Slagen zij er niet in tijdig or ders af te sluiten, dan zullen zij voor eigen rekening gaan produceren, deze schepen ln de vaart brengeD en ze ver volgens al dan niet trachten af te sto- tenT Op deze wijze wordt dan een pro- duktieplanning mogelijk, die het ver spillen van arbeidstijd door wachturen of inzetten van arbeiders voor werk zaamheden. waarvoor zij niet zijn opge leid. kan voorkomen. Optreden in Goes Zeeuws Kamerorkest Het Zeeuws Kamerorkest geeft vol gende week een concert in Goes: op vrijdag 22 oktober om 8 uur in „De Prins van Oranje". Het programma voor dit optreden bevat vier werken. Solist is Gerard Hettema in het viool concert van Tartini. He' programma begint met „La Follia" van Gemini- ani, op een thema van Corelli. Verder worden uitgevoerd het Divertemento, voor strijkorkest van Joseph Haydn De en Mendelsshons Symphonie voor strijkorkest. De rechtbank te Middelburg heeft uit spraak gedaan in een drietal op 2 okto ber behandelde zaken betreffende ver keersongevallen, waarby doden te betreu ren waren. De Rotterdamse chauffeur A. •S. reed op 11 mei in Middelburg rake lings langs een personenauto, waurbjj de Vlissinger F. W. Fetiet bekneld raakte tussen zijn wagen en de door A. S. be stuurde truck. De Vlissinger overleed enkele maanden later aan zyn verwon dingen. De rechtbank kwam tot vrij spraak van het feit, dat de dood het gevolg was van de aanrijding. Het sub sidiair ten laste gelegde: het toebrengen zwaar lichamelijk letsel werd wél ezen verklaard. Daarvoor kreeg S. geldboete van 200, subs, twee maanden en zes maanden voorwaarde lijke ontzegging van de rijbevoegdheid met een proeftijd van twee jaar. De Amsterdamse automobilist A. V. die eveneens schuldig werd bevonden aan een verkeersongeval met dodelijke af loop kreeg een geldboete van 1500 subs, vijf weken en twee jaar ontzegging van de rijbevoegdheid. P. N. uit Sint-Philips- land die op de delingsdijk tussen Brou wershaven en Renesse een dodelijk on geval veroorzaakte, werd een geldboete van 500 subs. 2 maanden opgelegd. Voorts werd hem de rijbevoegdheid voor de tijd van een jaar ontzegd. In twee van de drie gevallen was een onvoor waardelijke gevangenisstraf geëist. De Goesenaar J. B. werd wegens bromfiets diefstal conform de eis veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf met aftrek van voorarrest. J. van Waveren WESTERSCHOUWEN' heeft sinds don derdagavond een rechtse wethouder in het coUege: -de heer J. van Waveren (p.c.). Hij kwam met een flinke meer derheid 7 tegen 3 stemmen op de zetel van de onlangs overleden V.V.D.- wethouder P. L. Vis. Dat stemmenresul- taat was te danken aan de stenn van de socialistische fractie in de Wester- sehouwse raad. die „uit een oogpunt van politiek fatsoen" in het college een plaats wilde inruimen voor een wethou der van de rechtervleugel. Wethouder L. v. d. Klooster (p.v.d.a.) legde een verklaring af, voordat de tien raadsleden hun stem uitbrachten. Hij duidde uaar- ïn met name op de veranderde situatie in het college van b. en w. sinds 1961. Hoe de kaarten toen lagen? Wet houder Van de Klooster zei er dit van: „In 1961, na de gemeentelijke herindeling op Schouwen-Duiveland zijn we gestart met een college var twee linkse wethouders en een recht se burgemeester. Burgemeester jhr R. J. H. Q. Röell en de wethouders P. L. Vis (v.v.d.) en L. van de Kloos ter Röell en wethouder Vis overleden. Er is in 1963 een uitspraak van de recht se kant gekomen, dat men ook weieens een zetel in het college wilde hebben. Tijdens de burgemeestersvacature is er een rechtse wethouder geweest: de heer A. D. Dalebout (p.c.). Gezien die uit spraak en de verandering in de politieke verhouding burgemeester - wethouder acht onze P.v.d.A.-fractie uit een oog punt van politiek fatsoen in dit college plaats voor een rechtse wethouder". Het was een verklaring, die aan de andere kant van de tafel bijzonder werd gewaardeerd. Na zijn verkiezing tot "ethouder wilde de heer Van Waveren it wel even duidelijk vaststellen. Zoals gezegd: hij verzamelde zeven stemmen. De andere drie gingen naar het raads lid dat deze avond voor het eerst aan de tafel in het Haamsteedse raadhuis zat. de heer R. H. Blom uit Renesse. Hij bezet in de raad de zetel van de heer Vis en werd aan het begin van deze vergadering door burgemeester H. P. Everwjjn beëdigd. In de raad van de vroegere gemeente Renesse heeft de heer Blom enkele jaren zitting gehad. De 54-jarige nieuwe wethouder .J. van Waveren uit Haamstede heeft sinds ter (p.v.d.a.). Dat was een goede-ruim een jaar een zetel In de raad van samenstelling voor de opzet van het westerschouwen. Ook hU was al eerder in de gemeentepolitiek: tot 1959 maakte hy deel uit van de raad van Haamstede. nieuwe Westerschouwen. In 1963 kwamen er bij de verkiezingen vier fracties in de raad. Om het beleid constructief voort te zetten, hebben we dezelfde samenstelling van het college aangehouden. Intussen zijn burgemees- In geanimeerde vergadering VEEL GEDAAN VOOR VEERE Er werden in de vergadering van don derdag ook nog enkele routinezaken af gedaan. De Z.V.U. kan van Westerschou wen rekenen op een bijdrage van 40 1 cent per inwoner voor een con certvleugel. het geschenk van de pro vincie Zeeland bij de viering van het 20-iarig jubileum. Het subsidie voor het E.T.I. voor Zeeland werd met ingang van 1964 verhoogd van 7 tot 12 cent per inwoner. Burgemeester Everwijn atten deerde de raad bij dit voorstel op de bemoeienissen van het E.T.I. voor Wes- terschouwens „toeristenindustrie". gemeenteraad van Veere heeft •nsdagavond afscheid genomen van wethouder S. Kodde, tevens raadslid voor de C.H.U., en het C.H.U.-raadslid P. Houterman. In een geanimeerde ver gadering, waarbij vele belangstellenden nnmvezig waren, werd beide heren dank gebracht voor hetgeen zij voor dc ge meente Veere hebben gedaan. Gedeputeerde Staten van Zeeland stel- j Burgemeester 1. F. den Beer Poortu- len de provincie voor om de subsidie gaei zei tegen wethouder Kodde, zich voor het Economisch Technologisch In-n0g te herinneren, hoe deze hem in X?0,.1' Z?eland die V?°L d.H laar 1946 de ambtsketen had omgehangen. Bij een beschouwing van het gedraz van i 85.000 betrof over 1965 te ver-1 R,Ujm achttien jaar hebben wij samen- -hogen met een beding van 52 000. Ii gewerKt in het belang van Veere" -• ais aanbieders op de een toelichtine wordt gezegd, dat met ,i, Verhoging subsidie van E.T.I. gevraagd Dalende prijzen het gedrag - - i een toelichting wordt gezegd, dat met merkt prof. Langman |fle te verwachten hogere uitgaven we- de nerven He I ultKerlng 19|5 ,2 procent waarmee een bedrag van on geveer 7000 gemoeid zal zijn in de begroting geen rekening gehouden is. Het ongedekte exploitatietekort over de provinciale staten v t gevraagd de scheepsbouw scbepenniarkt, o,m. op, dat nu de meeste laatste jaren het einde van hun order portefeuille in zicht hebben zien komen, de drang om toch vooral een opdracht binnen te halen, is toegenomen. Dat heeft een gedurige neerwaartse druk op het, prijspeil opgeleverd. In de gedachten- 5rev,.„m"ar\sh3m;is;\r4r»i' zyn orderportefeuille hem niet twee of i -i drie jaar werk verzekert. AlitO reed tegen ZUll De reder gedraagt zich dienovereen-1 Maandagmorgen om elf uur kwam de komstig: zoveel werven dingen naar dei heer P. de P. uit Zaamslag met zijn be- opdracht, dat hij rustig kan proberen I stelauto Axel binnengereden. Door on- het onderste uit de kan te krijgen. bekende oorzaak botste De P. nabij de overgang in de Stationsstraat tegen de aldaar staande verkeerszuil. Zowel de bestelauto als de verkeerszuil werden ernstig beschadigd. Het prijsniveau in de Nederlandse scheepsbouw ligt volgens prof. Lang man op het ogenblik 15 a 20 procent onder de totale kosten. Men dekt daarbij nog de materiaal- en directe arbeidskosten, maar niet de kosten erkt in het belang v dus de burgemeester. Hij zei, dat wet houder Kodde hem geholpen had, een goed burgemeester te zijn, maar nog meer een goed burgervader. Lof had burgemeester Den Beer Poortugael wat dit betreft ook voor zijn echtgenote, die hem aangevuld had door een goed bur- germóedcr te zijn. „U was altijd een flink iemand als Vee re in moeilijkheden zat", zei de burge meester verder tegen wethouder Kodde. Hij memoreerde de tochten naar Den Haag, die ten slotte resulteerden ;n een gunstige subsidieregeling voor Veere. Deze tochten waren een gevolg van de initiatieven van de heer Kodde. Veeres eerste burger sprak verder de hoop uit, dat ook dc nieuwe raad altijd gelden zal weten te vinden voor de verwezenlijking van dc denkbeelden van de wethouder. Hij overhandigde hem ten slotte een fraai boekwerk over meester Den Beer Poortugael woor den van dank voor zijn manier van optreden, die altijd even sympathiek was. Met name de wijze waarop de heer Houterman altijd zijn nieuw jaarsrede beantwoordde memoreerde de burgemeester. Hij bood mevrouw Houterman bloemen aan, terwijl het scheidende raadslid een kist siga ren ontving, benevens een foto, ge nomen tijdens de laatste raadsver gadering, een cadeau, dat ook wet houder Kodde in ontvangst had mo gen nemen. In zijn antwoord dankte wethouder Kod de de burgemeester voor de prettige samenwerking. „Geschillen van mening zijn altijd in harmonie opgelost", zo zei hij. Hij sprak de hoop uit. dat Veere als parel in de Zeeuwse kroon ongeschon den mag blijven. De burgemeester bood hij een antieke bank aan, een geschenk, dat door deze genoemd werd een „daad van piëteit", omdat wethouder Kodde niet bij het op handen zijnde afscheid van de burgemeester aanwezig zal kun nen zijn. „In de afgelopen achttien jaar hebben wij het beste voor Veere gezocht", zo schetste wethouder D. Kasse Dzn., de samenwerking met zijn collega. „Als wij uit elkaar gaan is een stuk van ons le ven weg". Hij sprak de hoop uit, dat zij samen nog lang Veeres belangen zou den mogen dienen. i der Hiele, DRIE JONGETJES NAMEN UIT ELECTRO-B'OSCOOP WAARDELOZE DINGEN WEG De Middelburgse politie heeft gister avond, drie jongetjes van negen, tien en twaalf jaar "mee naar het bureau genomen, omdat zij zich in de rijwiel stalling van „De Schakel" bezighielden met het laten leeglopen van banden. Bij nader onderzoek bleek, dat de knaapjes een uur eerder de Electrobioscoop waren binnengedrongen. Uit het kantoor wer den een nietapparaat, een doosje nietjes, een broche en een bloknoot weggehaald. De broche was weinig waard. De beheer der van de bioscoop werd van het ge beurde in kennis gesteld. De politie heëft van het geval rapport opgemaakt. De ouders van de jongetjes, waarvan er twee broertjes waren, konden de kinde ren in de loop van de avond op het po litiebureau onder hun hoede nemen. Personenauto's botsten te Kruiningen De heer L. secretaris v: woorden over het feit, dal hij mogen profiteren van de kennis heer Kodde. Hy noemde hem •m ren siotte etui ocn man °I) de ')res stond heeï^Kodd'e6 tenslotte sprak^Te'hoopvoorrang aan de over de Zanddijk"rlt- etiutuusitusLtuj iriiiar nier ne icosren vroege tyaen tot heden. Vooi me- t Veere in de huidize toestand be-dende personenauto, bestuurd door A. van leiding, staf. rente en afschrlj- drachten hebben geaccepteerd Winsten hoekpt 'b?oemen burgemeester een wa'ard za] 'worden. ..Het is een parel vanu't Briele Er deden zich geen per- vincr WooM T.WU ir, ,1» „i.i; at 'L. boeket bloemen. 1 „rnti> h» Hli hoopte soonlljke ongelukken voor. Befcie perso nenauto's werden zwaar beschadigd. gemeente- j Donderdagmorgen omstreeks half twaalf uitte waarderende zijn op de Zanddijk bij de spoorwegover- j veel had gang tc Kruiningen twee personenauto's n de met elkaar in botsing gekomen. De he rder stuurder van een personenauto die van r. de de spoorweglosplaats kwam, W. J. T. De luit 's-Heer-Arendskerke, verleende geen ving. Dit beeld vindt men in de ge- j met andere activiteiten behaald, vorme hele Westeuropese scheepsbouw te- ook middelen ter dekking van het te- ru£- I kort. Hierby valt in dc eerste plaats aan In de Nederlandse scheepsbouw zijn de! scheepsreparatte te denken. Een aantal vaste activa in het algemeen met eigen "er,ven beweegt zich op het gebied van vermogen gefinancierd. Dat de afschrlj- de bouwnijverheid, anderen hebben bun ving en rente niet verdiend worden, I machinefabriek zoveel mogelijk omge schept dus zolang vervanging niet nood-1 ?chaJie'd1 cn een bedrijf vervaardigt zakelijk is, geen financieringsproblemen. I landketels voor elektrische centrales. Er Anders ligt het met dat gedeelte van de 'f een du!dc. M begrypelyk streven discretionaire vaste kosten, waarvoor in dez® activiteiten uit te breiden, maar op, de prijs geen dekking wordt gevonden. h?rte ternlU" belooft dit naar de me-1 Deze middelen ter dekking kunnen wor- "'Pj» van P,ro/' Rf>en spectacu- den gevonden uit in het verleden ge- la,re renaitaten. Ook mag niet worden vormde reserve. verwacht dat het gemiddelde van de 1 bouwopdrachten in de eerstvolgende ja- De indruk van prof. Langman Is, dat ren belangrijk zal toenemen en de hui- deze bron nu wel ongeveer is opge- dige bouwcapaciteit van de iv rvon zal' droogd en dat dit de belangrijkste reden overtreffen. is waarom de Nederlandse werven in De rede is in druk verschenen bij Uitg. bet laatste jaar maar mondjesmaat op-1 Mij. A. E. Kluiver tc Deventer. grote waarde", meende hij. Hij hoopte 5 Voor do heer Houterman, de nestor dat de opvolgers dezelfde richting i van de gemeenteraad, had burge-1 den kiezen. (Van onzer verslaggevers). Zeeuwse Nummers In een Middelburgse straat heb ben onlangs de huisnummers een drastische wijziging ondergaan. Een gebeuren, dat in gemeente- administratieve kringen waar schijnlijk een dringende noodzaak vindt, dóór de' bewoners echter nauwelijks gewaardeerd kan wor den. Zo werd nummer 5 veranderd in nummer 3, niet al te rampzalig, Indien nummer 3 maar niet in nummer 5 veranderd was gewor den. Toen er dan ook per post een brief bezorgd werd op het nieuwe nummer 5, stond daarop de naam van de bewoner van nummer 3. Bewoner 5 zag de moeilijkheid en stopte braaf het epistel bij 3 in de bus. Deze echter keek niet naar de naam en bracht het stuk onver wijld terug naar zijn buurman. Daar ontdekte een thuiskomend familielid de brief op dc vloermat, las de naam en meende goed te doen door hem >en deur verder te bezorgen. Waarschijnlijk draai; men nog Planning Prof. Langman die in de aanvang van zijn rede had geconstateerd dat in na volging van Amerika, de animo voor planning op lange termijn in Europa steeds meer toeneemt, zette zijn gehoor de situatie uiteen waarmee de Neder landse scheepsbouw wordt geconfron teerd en enige moeilijkheden, waarvoor de scheepsbouwer, die plannen op lange termijn wil opstellen, zich geplaatst ziet. Hij wees daarbij o.m. op de nieuwe ont wikkeling van de laatste tien jaren, waarbij reders krediet van de bouwwerf kregen. Als voorbeeld noemde prof. Langman de contracten die twee Neder landse werven in 1955 afsloten met een Griekse reder in Panamese vermom ming voor de bouw van 18 vrachtsche pen, voor een totale prijs van meer dan 200 miljoen gulden. De gemakkelijk verkrijgbare kredieten deden de stroom van bestellingen ge ducht aanwassen. In 1958 groeide net vervoer over zee in het geheel niet. maar de vloot wel, door de enige jaren voordien bestelde schepen. Dit leidde tot een scherpe daling van de vracht prijzen, tot het opleggen van tonnage en een aanzienlijke daling van de bouw prijzen. Uitvoerig ging prof. Langman ook in op de sterk concurrerende positie die Japan is gaan innemen. De bestel ling van twee vrachtschepen door dc] Kon. Java China Paketvaartlijnen bij, een Japanse werf in het begin van 19S4, j noemde hij in dit verband een teken aan de wand. De lage vrachtenmarkt heeft de reders gedwongen andere dan ratio nele overwegingen uit ic schakelen bij het plaatsen van opdrachten. „Indien ik de laatste tien jaar in uw fascinerend bedryf niet zoveel geleerd had en niet in het minst in die uithoek daarvan, waar U mij toestond zelf on dernemertje te spelen, zou ik deze taak niet op mij hebben durven nemen". Deze lovende woorden richtte prof. mr. drs. H. Langman (33), secretaris van de N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen donderdagmid dag in Rotterdam tot zijn directie aan het eind van de inaugurele rede, waar mee hy het ambt van buitengewoon hoogleraar aanvaardde. Prof. Langman betuigde zijn directie daarom zijn grote erkentelijkheid voor het feit, dat deze1 hem voor zyn hoogleraarschap de gele genheid heeft gegeven. „Ik hoop. dat de combinatie van theorie en praktijk, diej persoonlijk aan mijn diepste wensen te- gemoet komt, ook voor ons bedrijf vruchtdragend zal blijken te zijn", aldus prof. Langman. Het is voor de tweede maal in del geschiedenis, dat een functionaris I van een scheepswerf buitengewoon! hoogleraar in de bedrijfshuishoud- kunde wordt aan de N.E.H., zo had prof. Langman tevoren nog opge merkt. Hij doelde hier op prof. dr. ir. J. Goudriaan, die 23 april 1926 dit ambt aanvaardde. Prof. Langman bracht dank aan ver schillende aanwezige hoogleraren voor de door hem als jurist ontvangen eco nomische scholing aan de Vrije Univer-] siteit te Amsterdam. Hij sprak tevens zijn waardering uit voor het onderwijs aan de faculteit van de rechtsgeleerd heid dezer universiteit. de doceren. Hij blijft secretaris van „De Schelde". De bijeenkomst werd bijgewoond door I de curatoren van de hogeschool, de le den van de raad van beheer van het Trustfonds, hoogleraren, lectoren, do centen, leden van de wetenschappelijke j staf, studenten en verscheidene andere belangstellenden. Felicitaties Onder de aanwezigen bevonden zich prof. dr. H. J. Kuhlmijcr. rector-magni- ficus van de N.E.H., mr. dr. K. P. van de Mandele, president-curator van de hogeschool, de oud-minister van finan ciën, prof. dr. J. Zijlstra, thans buiten gewoon hoogleraar aan de Vrije Univer siteit te Amsterdam, oud-docent van prof. Langman, prof. dr. G. F. de Roos. van wie prof. Langman eveneens oud student is en die de economische facul teit van de V.U. vertegenwoordigde, als mede de college-hoogleraren prof. dr. R.1 Slot van de rijksuniversiteit te Utrecht i en prof. F. L. van Muiswinkel van de Vrije Universiteit te Amsterdam Voorts waren aanwezig burgemeester mr. B. Kolff van Vlissingen. wethouder „'i1'' met aanhanger van de W. Poppe en gemeentesecretaris J. W.K'O0E- Melkfabriek te Kloosterzande is Peters, de heren G. N. v;,n omtol en ir. don.lerdi.c.iori.n oi.utreekj tall z.rs. J. H. Mulork Houwer, directieleden van "*1 «f» huurtarhap y»<,rtw|>k in dc Melkauto reed in sloot te Axel chef van „De Schelde" de bedrijfsarts(!L' J. Stumphïus alsmede andere „Schelde"-|De* v, functionarissen. Onder de bduintel- SSi mTt melk. lenden waren vooits mr. D. F. P. Hoe- g,. ontstond een grote ravage Persoon- fa de gemeenteraad van Veere is j woensdagavond afscheid genomen van wethouder S. Kodde cn raads- lid P. Houterman. Op de foto be- kijken beide heren, respectievelijk uiterst rechts en uiterst links, met j burgemeester jhr. I. F. den Beer Poortugael. het boek. dat de wet- i houder bij zijn afscheid ten ge- schenke kreeg. (Foto P.Z.CJ Onontbeerlijk departement I ongevallen deden zich niet voor. - Nijverheid en|ue bestuurder B N'. uit Kloosterzande Handel, de heer A. Dirkzwager, oud- heeft nog getracht de wagen, die circa voorzitter van dit departement, ir. J. 50 meter ln dc berm heeft gereden, de P. Berdenis van Berlekom. directeur rijweg op te sturen. De wagen werd van de Vitrite Works alsmede een aan- zwaar beschadigd evenals de aanhanger, tal andere functionarissen van scheeps- die met de wielen naar boven in de Tot de in de aula aanwezige studenten zei prof. Langman. dat het zijn stellige' overtuiging is, dat het vak economie „onontbeerlijk is voor de jurist, die een carrière in het bedrijfsleven wil maken". Hy achtte het ook „hoogst nuttig voorl de jurist, die uit andere hoofde met het bedrijf-'-•.•en 'n aanraking komt". Zoal" zei prof Langman voor! <\- nleidïng aan de faculteit der - ".dheid aan de N.E.H. ttfee uur per week bedrijfshuishoudkun- sloot terecht kwam. De chauffeur en zijn broer, J. N. kwamen met de schrik vr(j. Een deel van de lading melk ging verloren. werven. Eveneens toonden hun belang stelling mr. J. J. van der Weel uit Mid delburg en inr. C„ J. van de Putten, vroeger inspecteur der belastingen te Middelburg, thans belastingadviseur te Den Haag. Na het uitspreken van de inaugurele re de was er een geanimeerde receptie, waarop velen prof. Langman cn zijn Voor hel volledige eerste gedeelte van echtgenote gelukwensten. Zij werden het diploma gemeente-administratie II daar ook gecomplimenteerd door de se-slaagde te 's-Gravenhage, de lieer Bert naat en de verschillende Studentenver- t itterlioeve. uit Hoedekwu,kerke, iverk- enigingen. 'zaaiii op de gemeentesecretarie te Beesil. Geslaagd Dertienjarige jongen brak dijbeen bij verkeersongeval De 13-jarige E. S. uit Westdorpe is donderdagmorgen met een dijbeen- breuk in het Julianaziekenhuis te Ter- neuzen opgenomen, nadat hij om ne gen uur in de Axelsestraat in Terneu- zen was aangereden door een perso nenauto bestuurd door D. D. uit Ter- neuzen. De jongen stak met zijn fiets; vanuit de Van Kanfortstraat de Axel-| sestraat over en aarzelde voor de na-; derende auto. Dokter K. J. Hoving] uit Terneuzen verleende de eerste, hulp. Vuurtoren Westkapelle brandde op gas enkele buien. m... j j I Opklaringen maar ook enkele buien. Tijdens het zware onweer van donder- mat, *f en toe krachtige westelijke dagavond zyn twee hoofdzekeringen in wind* j,.ts Uogere temperaturen dan de vuurtoren van Westkapelle doorge- gjsteren. slagen. Hierdoor moest men overschake- b len op gaslicht. Het vuurtorenlicht is ZON EN MAAN door dit incident niet uitgeschakeld ge- 17 oktober woest, maar werd na dc blikseminslag! Zon op 07.08 onder 17.42 wei aanzienlyk zwakker. Maan op 16.54 onder 01.55

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 2