BLIJFT
'm
roken
„Gedachten over de toekomst van
de Nederlandse scheepsbouw"
Rechtse wethouder in
raad Westerschouwen
Ambtsaanvaarding prof. H. Langman
Veroorzaken
dodelijke ongevallen
bestraft met
geldboetes en
intrekking rijbewijs
Met steun van de
P.v.d.A.-fractie
RAAD VEERE NAM AFSCHEID VAN
WETHOUDER EN RAADSLID
Vele gelukwensen voor Zeeuwse professor
ALMANAK
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 16 OKTOBER 1964
25 SIGARETTEN F 1.25
Grote wijzigingen
te verwachten
Voor verdergaande investeringen
moet men wel over een grote dosis
optimisme inzake de toekomst van
de traditionele werven beschikken,
zo sprak prof. mr. drs. H. Lang
man, secretaris van de N.V. Kon.
Mij. ,,De Schelde" te Vlissingen als
zijn mening uit, toen hij donder
dagmiddag met een rede onder de
titel „Gedachten over de toekomst
van de Nederlandse scheepsbouw",
in een openbare senaatsvergade
ring het ambt van buitengewoon
leraar in de bedrijfseconomie aan
de Ned. Economische Hogeschool
te Rotterdam aanvaardde. Hij
noemde het een teken van wijs be
leid, dat de meeste ondernemers zo
Juwelen
J. van der Loo
Juwelier
Lijnbaan 69 Rotterdam
I snel mogelijk hun bedrijf om
trachten te schakelen op pi oduk-
ten, die een beter rendement op
het geïnvesteerde vermogen belo
ven op te leveren.
Professor Langman voorzag op lange
termijn een ontwikkeling in de richting
van een aantal zeer kapitaalintensieve
werven a la dc Zweedse sehepenfabriek
Arendal met een produktiestraat van
soms 2 kilometer, waarin zeker wel
150 miljoen werd geïnvesteerd. Op de
duur zullen nagenoeg alle schepen gro
ter dan ongevf i 40.000 ton draagver
mogen op deze werven gebouwd
worden. /Van de beslaande 150 "werven,
die schepen groter dan 5000 ton bou
wen, zal een deel zich gaan toeleggen
op speciale schepen, waarvan de pro-
duktie niet goed in scheepsfabrleken
past. Een ander deel zal volgens hem
op de duur verdwijnen op het ogenblik i
dat men tot grote vervangingen moet'
overgaan of zodra de ontwikkeling van
andere prodnkten het mogelijk maakt
de scheepsbouw stop te zetten. Ook zal
naar de mening van prof. Langman een
deel de produktie op de traditionele
wijze voort blijven zetten en de daarbij
geleden verliezen compenseren door
winsten op andere activiteiten.
Ook kan men zich een middelgrote
werf of groep van werven denken, i
die op grond van marktonderzoek j
tracht vast te stellen aan welke ty
pen middelgrote schepen op de duur
de meeste behoefte zal bestaan, en]
dan zal besluiten een Arendal voor
middelgrote schepen te bouwen,!
flexibel genoeg om een aantal ver
wante typen schepen economisch te|
bouwen.
Hoewel de scheepsbouw de automobiel
industrie niet is, zag prof. Langman
toch voldoende parallellen tussen beide
bedrijfstakken om een ontwikkeling als
bij Lords lopende bandproduktie van mo
del T., ook voor de scheepsbouw niet bij
voorbaat uitgesloten te achten. Hij zag
de ontwikkeling van de scheepsbouw in
de richting van een oligopolie gaan,
waarin tien 4 vijftien mededingers een
homogeen produkt aanbieden, en een
aantal kleinere bedrijven zich aan de
prijsvaststelling door deze oligpolisten
conformeert. Daardoor komt dan al
thans de mogelijkheid in zicht, dat de
prijs weer op een redelijk niveau wordt
gebracht.
Als een andere mogelijkheid zag hij, dat
de bedrijven type-Arendal coüte que,
coüte volledig bezet zullen willen zijn, I
bij voorkeur met de bouw van een serie
schepen. Slagen zij er niet in tijdig or
ders af te sluiten, dan zullen zij voor
eigen rekening gaan produceren, deze
schepen ln de vaart brengeD en ze ver
volgens al dan niet trachten af te sto-
tenT Op deze wijze wordt dan een pro-
duktieplanning mogelijk, die het ver
spillen van arbeidstijd door wachturen
of inzetten van arbeiders voor werk
zaamheden. waarvoor zij niet zijn opge
leid. kan voorkomen.
Optreden in Goes
Zeeuws Kamerorkest
Het Zeeuws Kamerorkest geeft vol
gende week een concert in Goes: op
vrijdag 22 oktober om 8 uur in „De
Prins van Oranje". Het programma
voor dit optreden bevat vier werken.
Solist is Gerard Hettema in het viool
concert van Tartini. He' programma
begint met „La Follia" van Gemini-
ani, op een thema van Corelli. Verder
worden uitgevoerd het Divertemento,
voor strijkorkest van Joseph Haydn De
en Mendelsshons Symphonie voor
strijkorkest.
De rechtbank te Middelburg heeft uit
spraak gedaan in een drietal op 2 okto
ber behandelde zaken betreffende ver
keersongevallen, waarby doden te betreu
ren waren. De Rotterdamse chauffeur A.
•S. reed op 11 mei in Middelburg rake
lings langs een personenauto, waurbjj de
Vlissinger F. W. Fetiet bekneld raakte
tussen zijn wagen en de door A. S. be
stuurde truck. De Vlissinger overleed
enkele maanden later aan zyn verwon
dingen. De rechtbank kwam tot vrij
spraak van het feit, dat de dood het
gevolg was van de aanrijding. Het sub
sidiair ten laste gelegde: het toebrengen
zwaar lichamelijk letsel werd wél
ezen verklaard. Daarvoor kreeg S.
geldboete van 200, subs, twee
maanden en zes maanden voorwaarde
lijke ontzegging van de rijbevoegdheid
met een proeftijd van twee jaar.
De Amsterdamse automobilist A. V. die
eveneens schuldig werd bevonden aan
een verkeersongeval met dodelijke af
loop kreeg een geldboete van 1500 subs,
vijf weken en twee jaar ontzegging van
de rijbevoegdheid. P. N. uit Sint-Philips-
land die op de delingsdijk tussen Brou
wershaven en Renesse een dodelijk on
geval veroorzaakte, werd een geldboete
van 500 subs. 2 maanden opgelegd.
Voorts werd hem de rijbevoegdheid voor
de tijd van een jaar ontzegd. In twee
van de drie gevallen was een onvoor
waardelijke gevangenisstraf geëist. De
Goesenaar J. B. werd wegens bromfiets
diefstal conform de eis veroordeeld tot
zes maanden gevangenisstraf met aftrek
van voorarrest.
J. van Waveren
WESTERSCHOUWEN' heeft sinds don
derdagavond een rechtse wethouder in
het coUege: -de heer J. van Waveren
(p.c.). Hij kwam met een flinke meer
derheid 7 tegen 3 stemmen op de
zetel van de onlangs overleden V.V.D.-
wethouder P. L. Vis. Dat stemmenresul-
taat was te danken aan de stenn van
de socialistische fractie in de Wester-
sehouwse raad. die „uit een oogpunt
van politiek fatsoen" in het college een
plaats wilde inruimen voor een wethou
der van de rechtervleugel. Wethouder
L. v. d. Klooster (p.v.d.a.) legde een
verklaring af, voordat de tien raadsleden
hun stem uitbrachten. Hij duidde uaar-
ïn met name op de veranderde situatie
in het college van b. en w. sinds 1961.
Hoe de kaarten toen lagen? Wet
houder Van de Klooster zei er dit
van: „In 1961, na de gemeentelijke
herindeling op Schouwen-Duiveland
zijn we gestart met een college var
twee linkse wethouders en een recht
se burgemeester. Burgemeester jhr
R. J. H. Q. Röell en de wethouders
P. L. Vis (v.v.d.) en L. van de Kloos
ter Röell en wethouder Vis overleden.
Er is in 1963 een uitspraak van de recht
se kant gekomen, dat men ook weieens
een zetel in het college wilde hebben.
Tijdens de burgemeestersvacature is er
een rechtse wethouder geweest: de heer
A. D. Dalebout (p.c.). Gezien die uit
spraak en de verandering in de politieke
verhouding burgemeester - wethouder
acht onze P.v.d.A.-fractie uit een oog
punt van politiek fatsoen in dit college
plaats voor een rechtse wethouder".
Het was een verklaring, die aan de
andere kant van de tafel bijzonder werd
gewaardeerd. Na zijn verkiezing tot
"ethouder wilde de heer Van Waveren
it wel even duidelijk vaststellen. Zoals
gezegd: hij verzamelde zeven stemmen.
De andere drie gingen naar het raads
lid dat deze avond voor het eerst aan
de tafel in het Haamsteedse raadhuis
zat. de heer R. H. Blom uit Renesse. Hij
bezet in de raad de zetel van de heer
Vis en werd aan het begin van deze
vergadering door burgemeester H. P.
Everwjjn beëdigd. In de raad van de
vroegere gemeente Renesse heeft de
heer Blom enkele jaren zitting gehad.
De 54-jarige nieuwe wethouder .J. van
Waveren uit Haamstede heeft sinds
ter (p.v.d.a.). Dat was een goede-ruim een jaar een zetel In de raad van
samenstelling voor de opzet van het westerschouwen. Ook hU was al eerder
in de gemeentepolitiek: tot 1959 maakte
hy deel uit van de raad van Haamstede.
nieuwe Westerschouwen.
In 1963 kwamen er bij de verkiezingen
vier fracties in de raad. Om het beleid
constructief voort te zetten, hebben we
dezelfde samenstelling van het college
aangehouden. Intussen zijn burgemees-
In geanimeerde vergadering
VEEL GEDAAN
VOOR VEERE
Er werden in de vergadering van don
derdag ook nog enkele routinezaken af
gedaan. De Z.V.U. kan van Westerschou
wen rekenen op een bijdrage van 40
1 cent per inwoner voor een con
certvleugel. het geschenk van de pro
vincie Zeeland bij de viering van het
20-iarig jubileum. Het subsidie voor het
E.T.I. voor Zeeland werd met ingang
van 1964 verhoogd van 7 tot 12 cent per
inwoner. Burgemeester Everwijn atten
deerde de raad bij dit voorstel op de
bemoeienissen van het E.T.I. voor Wes-
terschouwens „toeristenindustrie".
gemeenteraad van Veere heeft
•nsdagavond afscheid genomen van
wethouder S. Kodde, tevens raadslid
voor de C.H.U., en het C.H.U.-raadslid
P. Houterman. In een geanimeerde ver
gadering, waarbij vele belangstellenden
nnmvezig waren, werd beide heren dank
gebracht voor hetgeen zij voor dc ge
meente Veere hebben gedaan.
Gedeputeerde Staten van Zeeland stel- j Burgemeester 1. F. den Beer Poortu-
len de provincie voor om de subsidie gaei zei tegen wethouder Kodde, zich
voor het Economisch Technologisch In-n0g te herinneren, hoe deze hem in
X?0,.1' Z?eland die V?°L d.H laar 1946 de ambtsketen had omgehangen.
Bij een beschouwing van het gedraz van i 85.000 betrof over 1965 te ver-1 R,Ujm achttien jaar hebben wij samen-
-hogen met een beding van 52 000. Ii gewerKt in het belang van Veere" -•
ais aanbieders op de een toelichtine wordt gezegd, dat met ,i,
Verhoging subsidie
van E.T.I. gevraagd
Dalende prijzen
het gedrag
- - i een toelichting wordt gezegd, dat met
merkt prof. Langman |fle te verwachten hogere uitgaven we-
de nerven He I ultKerlng 19|5 ,2
procent waarmee een bedrag van on
geveer 7000 gemoeid zal zijn in
de begroting geen rekening gehouden is.
Het ongedekte exploitatietekort over
de provinciale staten v
t gevraagd de
scheepsbouw
scbepenniarkt,
o,m. op, dat nu de meeste
laatste jaren het einde van hun order
portefeuille in zicht hebben zien komen,
de drang om toch vooral een opdracht
binnen te halen, is toegenomen. Dat
heeft een gedurige neerwaartse druk op
het, prijspeil opgeleverd. In de gedachten-
5rev,.„m"ar\sh3m;is;\r4r»i'
zyn orderportefeuille hem niet twee of i -i
drie jaar werk verzekert. AlitO reed tegen ZUll
De reder gedraagt zich dienovereen-1 Maandagmorgen om elf uur kwam de
komstig: zoveel werven dingen naar dei heer P. de P. uit Zaamslag met zijn be-
opdracht, dat hij rustig kan proberen I stelauto Axel binnengereden. Door on-
het onderste uit de kan te krijgen. bekende oorzaak botste De P. nabij de
overgang in de Stationsstraat tegen de
aldaar staande verkeerszuil. Zowel de
bestelauto als de verkeerszuil werden
ernstig beschadigd.
Het prijsniveau in de Nederlandse
scheepsbouw ligt volgens prof. Lang
man op het ogenblik 15 a 20 procent
onder de totale kosten. Men dekt
daarbij nog de materiaal- en directe
arbeidskosten, maar niet de kosten
erkt in het belang v
dus de burgemeester. Hij zei, dat wet
houder Kodde hem geholpen had, een
goed burgemeester te zijn, maar nog
meer een goed burgervader. Lof had
burgemeester Den Beer Poortugael wat
dit betreft ook voor zijn echtgenote, die
hem aangevuld had door een goed bur-
germóedcr te zijn.
„U was altijd een flink iemand als Vee
re in moeilijkheden zat", zei de burge
meester verder tegen wethouder Kodde.
Hij memoreerde de tochten naar Den
Haag, die ten slotte resulteerden ;n een
gunstige subsidieregeling voor Veere.
Deze tochten waren een gevolg van de
initiatieven van de heer Kodde. Veeres
eerste burger sprak verder de hoop uit,
dat ook dc nieuwe raad altijd gelden zal
weten te vinden voor de verwezenlijking
van dc denkbeelden van de wethouder.
Hij overhandigde hem ten slotte een
fraai boekwerk over
meester Den Beer Poortugael woor
den van dank voor zijn manier van
optreden, die altijd even sympathiek
was. Met name de wijze waarop de
heer Houterman altijd zijn nieuw
jaarsrede beantwoordde memoreerde
de burgemeester. Hij bood mevrouw
Houterman bloemen aan, terwijl het
scheidende raadslid een kist siga
ren ontving, benevens een foto, ge
nomen tijdens de laatste raadsver
gadering, een cadeau, dat ook wet
houder Kodde in ontvangst had mo
gen nemen.
In zijn antwoord dankte wethouder Kod
de de burgemeester voor de prettige
samenwerking. „Geschillen van mening
zijn altijd in harmonie opgelost", zo zei
hij. Hij sprak de hoop uit. dat Veere als
parel in de Zeeuwse kroon ongeschon
den mag blijven. De burgemeester bood
hij een antieke bank aan, een geschenk,
dat door deze genoemd werd een „daad
van piëteit", omdat wethouder Kodde
niet bij het op handen zijnde afscheid
van de burgemeester aanwezig zal kun
nen zijn.
„In de afgelopen achttien jaar hebben
wij het beste voor Veere gezocht", zo
schetste wethouder D. Kasse Dzn., de
samenwerking met zijn collega. „Als wij
uit elkaar gaan is een stuk van ons le
ven weg". Hij sprak de hoop uit, dat zij
samen nog lang Veeres belangen zou
den mogen dienen.
i der Hiele,
DRIE JONGETJES NAMEN
UIT ELECTRO-B'OSCOOP
WAARDELOZE DINGEN WEG
De Middelburgse politie heeft gister
avond, drie jongetjes van negen, tien
en twaalf jaar "mee naar het bureau
genomen, omdat zij zich in de rijwiel
stalling van „De Schakel" bezighielden
met het laten leeglopen van banden. Bij
nader onderzoek bleek, dat de knaapjes
een uur eerder de Electrobioscoop waren
binnengedrongen. Uit het kantoor wer
den een nietapparaat, een doosje nietjes,
een broche en een bloknoot weggehaald.
De broche was weinig waard. De beheer
der van de bioscoop werd van het ge
beurde in kennis gesteld. De politie heëft
van het geval rapport opgemaakt. De
ouders van de jongetjes, waarvan er
twee broertjes waren, konden de kinde
ren in de loop van de avond op het po
litiebureau onder hun hoede nemen.
Personenauto's
botsten te Kruiningen
De heer L.
secretaris v:
woorden over het feit, dal hij
mogen profiteren van de kennis
heer Kodde. Hy noemde hem
•m ren siotte etui ocn man °I) de ')res stond
heeï^Kodd'e6 tenslotte sprak^Te'hoopvoorrang aan de over de Zanddijk"rlt-
etiutuusitusLtuj iriiiar nier ne icosren vroege tyaen tot heden. Vooi me- t Veere in de huidize toestand be-dende personenauto, bestuurd door A.
van leiding, staf. rente en afschrlj- drachten hebben geaccepteerd Winsten hoekpt 'b?oemen burgemeester een wa'ard za] 'worden. ..Het is een parel vanu't Briele Er deden zich geen per-
vincr WooM T.WU ir, ,1» „i.i; at 'L. boeket bloemen. 1 „rnti> h» Hli hoopte soonlljke ongelukken voor. Befcie perso
nenauto's werden zwaar beschadigd.
gemeente- j Donderdagmorgen omstreeks half twaalf
uitte waarderende zijn op de Zanddijk bij de spoorwegover-
j veel had gang tc Kruiningen twee personenauto's
n de met elkaar in botsing gekomen. De he
rder stuurder van een personenauto die van
r. de de spoorweglosplaats kwam, W. J. T.
De luit 's-Heer-Arendskerke, verleende geen
ving. Dit beeld vindt men in de ge- j met andere activiteiten behaald, vorme
hele Westeuropese scheepsbouw te- ook middelen ter dekking van het te-
ru£- I kort. Hierby valt in dc eerste plaats aan
In de Nederlandse scheepsbouw zijn de! scheepsreparatte te denken. Een aantal
vaste activa in het algemeen met eigen "er,ven beweegt zich op het gebied van
vermogen gefinancierd. Dat de afschrlj- de bouwnijverheid, anderen hebben bun
ving en rente niet verdiend worden, I machinefabriek zoveel mogelijk omge
schept dus zolang vervanging niet nood-1 ?chaJie'd1 cn een bedrijf vervaardigt
zakelijk is, geen financieringsproblemen. I landketels voor elektrische centrales. Er
Anders ligt het met dat gedeelte van de 'f een du!dc. M begrypelyk streven
discretionaire vaste kosten, waarvoor in dez® activiteiten uit te breiden, maar op,
de prijs geen dekking wordt gevonden. h?rte ternlU" belooft dit naar de me-1
Deze middelen ter dekking kunnen wor- "'Pj» van P,ro/' Rf>en spectacu-
den gevonden uit in het verleden ge- la,re renaitaten. Ook mag niet worden
vormde reserve. verwacht dat het gemiddelde van de
1 bouwopdrachten in de eerstvolgende ja-
De indruk van prof. Langman Is, dat ren belangrijk zal toenemen en de hui-
deze bron nu wel ongeveer is opge- dige bouwcapaciteit van de iv rvon zal'
droogd en dat dit de belangrijkste reden overtreffen.
is waarom de Nederlandse werven in De rede is in druk verschenen bij Uitg.
bet laatste jaar maar mondjesmaat op-1 Mij. A. E. Kluiver tc Deventer.
grote waarde", meende hij. Hij hoopte 5
Voor do heer Houterman, de nestor dat de opvolgers dezelfde richting i
van de gemeenteraad, had burge-1 den kiezen.
(Van
onzer verslaggevers).
Zeeuwse
Nummers
In een Middelburgse straat heb
ben onlangs de huisnummers een
drastische wijziging ondergaan.
Een gebeuren, dat in gemeente-
administratieve kringen waar
schijnlijk een dringende noodzaak
vindt, dóór de' bewoners echter
nauwelijks gewaardeerd kan wor
den.
Zo werd nummer 5 veranderd in
nummer 3, niet al te rampzalig,
Indien nummer 3 maar niet in
nummer 5 veranderd was gewor
den. Toen er dan ook per post
een brief bezorgd werd op het
nieuwe nummer 5, stond daarop
de naam van de bewoner van
nummer 3. Bewoner 5 zag de
moeilijkheid en stopte braaf het
epistel bij 3 in de bus.
Deze echter keek niet naar de
naam en bracht het stuk onver
wijld terug naar zijn buurman.
Daar ontdekte een thuiskomend
familielid de brief op dc vloermat,
las de naam en meende goed te
doen door hem >en deur verder
te bezorgen.
Waarschijnlijk draai; men nog
Planning
Prof. Langman die in de aanvang van
zijn rede had geconstateerd dat in na
volging van Amerika, de animo voor
planning op lange termijn in Europa
steeds meer toeneemt, zette zijn gehoor
de situatie uiteen waarmee de Neder
landse scheepsbouw wordt geconfron
teerd en enige moeilijkheden, waarvoor
de scheepsbouwer, die plannen op lange
termijn wil opstellen, zich geplaatst ziet.
Hij wees daarbij o.m. op de nieuwe ont
wikkeling van de laatste tien jaren,
waarbij reders krediet van de bouwwerf
kregen. Als voorbeeld noemde prof.
Langman de contracten die twee Neder
landse werven in 1955 afsloten met een
Griekse reder in Panamese vermom
ming voor de bouw van 18 vrachtsche
pen, voor een totale prijs van meer dan
200 miljoen gulden.
De gemakkelijk verkrijgbare kredieten
deden de stroom van bestellingen ge
ducht aanwassen. In 1958 groeide net
vervoer over zee in het geheel niet.
maar de vloot wel, door de enige jaren
voordien bestelde schepen. Dit leidde
tot een scherpe daling van de vracht
prijzen, tot het opleggen van tonnage
en een aanzienlijke daling van de bouw
prijzen. Uitvoerig ging prof. Langman
ook in op de sterk concurrerende positie
die Japan is gaan innemen. De bestel
ling van twee vrachtschepen door dc]
Kon. Java China Paketvaartlijnen bij,
een Japanse werf in het begin van 19S4, j
noemde hij in dit verband een teken aan
de wand. De lage vrachtenmarkt heeft
de reders gedwongen andere dan ratio
nele overwegingen uit ic schakelen bij
het plaatsen van opdrachten.
„Indien ik de laatste tien jaar in uw
fascinerend bedryf niet zoveel geleerd
had en niet in het minst in die uithoek
daarvan, waar U mij toestond zelf on
dernemertje te spelen, zou ik deze taak
niet op mij hebben durven nemen". Deze
lovende woorden richtte prof. mr. drs.
H. Langman (33), secretaris van de
N.V. Koninklijke Maatschappij „De
Schelde" te Vlissingen donderdagmid
dag in Rotterdam tot zijn directie aan
het eind van de inaugurele rede, waar
mee hy het ambt van buitengewoon
hoogleraar aanvaardde. Prof. Langman
betuigde zijn directie daarom zijn grote
erkentelijkheid voor het feit, dat deze1
hem voor zyn hoogleraarschap de gele
genheid heeft gegeven. „Ik hoop. dat de
combinatie van theorie en praktijk, diej
persoonlijk aan mijn diepste wensen te-
gemoet komt, ook voor ons bedrijf
vruchtdragend zal blijken te zijn", aldus
prof. Langman.
Het is voor de tweede maal in del
geschiedenis, dat een functionaris I
van een scheepswerf buitengewoon!
hoogleraar in de bedrijfshuishoud-
kunde wordt aan de N.E.H., zo had
prof. Langman tevoren nog opge
merkt. Hij doelde hier op prof. dr.
ir. J. Goudriaan, die 23 april 1926
dit ambt aanvaardde.
Prof. Langman bracht dank aan ver
schillende aanwezige hoogleraren voor
de door hem als jurist ontvangen eco
nomische scholing aan de Vrije Univer-]
siteit te Amsterdam. Hij sprak tevens
zijn waardering uit voor het onderwijs
aan de faculteit van de rechtsgeleerd
heid dezer universiteit.
de doceren. Hij blijft secretaris van „De
Schelde".
De bijeenkomst werd bijgewoond door I
de curatoren van de hogeschool, de le
den van de raad van beheer van het
Trustfonds, hoogleraren, lectoren, do
centen, leden van de wetenschappelijke j
staf, studenten en verscheidene andere
belangstellenden.
Felicitaties
Onder de aanwezigen bevonden zich
prof. dr. H. J. Kuhlmijcr. rector-magni-
ficus van de N.E.H., mr. dr. K. P. van
de Mandele, president-curator van de
hogeschool, de oud-minister van finan
ciën, prof. dr. J. Zijlstra, thans buiten
gewoon hoogleraar aan de Vrije Univer
siteit te Amsterdam, oud-docent van
prof. Langman, prof. dr. G. F. de Roos.
van wie prof. Langman eveneens oud
student is en die de economische facul
teit van de V.U. vertegenwoordigde, als
mede de college-hoogleraren prof. dr. R.1
Slot van de rijksuniversiteit te Utrecht i
en prof. F. L. van Muiswinkel van de
Vrije Universiteit te Amsterdam
Voorts waren aanwezig burgemeester
mr. B. Kolff van Vlissingen. wethouder „'i1'' met aanhanger van de
W. Poppe en gemeentesecretaris J. W.K'O0E- Melkfabriek te Kloosterzande is
Peters, de heren G. N. v;,n omtol en ir. don.lerdi.c.iori.n oi.utreekj tall z.rs.
J. H. Mulork Houwer, directieleden van "*1 «f» huurtarhap y»<,rtw|>k in dc
Melkauto reed in
sloot te Axel
chef van „De Schelde" de bedrijfsarts(!L'
J. Stumphïus alsmede andere „Schelde"-|De* v,
functionarissen. Onder de bduintel- SSi mTt melk.
lenden waren vooits mr. D. F. P. Hoe- g,. ontstond een grote ravage Persoon-
fa de gemeenteraad van Veere is j
woensdagavond afscheid genomen
van wethouder S. Kodde cn raads-
lid P. Houterman. Op de foto be-
kijken beide heren, respectievelijk
uiterst rechts en uiterst links, met j
burgemeester jhr. I. F. den Beer
Poortugael. het boek. dat de wet- i
houder bij zijn afscheid ten ge-
schenke kreeg.
(Foto P.Z.CJ
Onontbeerlijk
departement I ongevallen deden zich niet voor.
- Nijverheid en|ue bestuurder B N'. uit Kloosterzande
Handel, de heer A. Dirkzwager, oud- heeft nog getracht de wagen, die circa
voorzitter van dit departement, ir. J. 50 meter ln dc berm heeft gereden, de
P. Berdenis van Berlekom. directeur rijweg op te sturen. De wagen werd
van de Vitrite Works alsmede een aan- zwaar beschadigd evenals de aanhanger,
tal andere functionarissen van scheeps- die met de wielen naar boven in de
Tot de in de aula aanwezige studenten
zei prof. Langman. dat het zijn stellige'
overtuiging is, dat het vak economie
„onontbeerlijk is voor de jurist, die een
carrière in het bedrijfsleven wil maken".
Hy achtte het ook „hoogst nuttig voorl
de jurist, die uit andere hoofde met het
bedrijf-'-•.•en 'n aanraking komt".
Zoal" zei prof Langman voor!
<\- nleidïng aan de faculteit
der - ".dheid aan de N.E.H.
ttfee uur per week bedrijfshuishoudkun-
sloot terecht kwam. De chauffeur en
zijn broer, J. N. kwamen met de schrik
vr(j. Een deel van de lading melk ging
verloren.
werven. Eveneens toonden hun belang
stelling mr. J. J. van der Weel uit Mid
delburg en inr. C„ J. van de Putten,
vroeger inspecteur der belastingen te
Middelburg, thans belastingadviseur te
Den Haag.
Na het uitspreken van de inaugurele re
de was er een geanimeerde receptie,
waarop velen prof. Langman cn zijn Voor hel volledige eerste gedeelte van
echtgenote gelukwensten. Zij werden het diploma gemeente-administratie II
daar ook gecomplimenteerd door de se-slaagde te 's-Gravenhage, de lieer Bert
naat en de verschillende Studentenver- t itterlioeve. uit Hoedekwu,kerke, iverk-
enigingen. 'zaaiii op de gemeentesecretarie te Beesil.
Geslaagd
Dertienjarige jongen
brak dijbeen bij
verkeersongeval
De 13-jarige E. S. uit Westdorpe is
donderdagmorgen met een dijbeen-
breuk in het Julianaziekenhuis te Ter-
neuzen opgenomen, nadat hij om ne
gen uur in de Axelsestraat in Terneu-
zen was aangereden door een perso
nenauto bestuurd door D. D. uit Ter-
neuzen. De jongen stak met zijn fiets;
vanuit de Van Kanfortstraat de Axel-|
sestraat over en aarzelde voor de na-;
derende auto. Dokter K. J. Hoving]
uit Terneuzen verleende de eerste,
hulp.
Vuurtoren Westkapelle
brandde op gas enkele buien.
m... j j I Opklaringen maar ook enkele buien.
Tijdens het zware onweer van donder- mat, *f en toe krachtige westelijke
dagavond zyn twee hoofdzekeringen in wind* j,.ts Uogere temperaturen dan
de vuurtoren van Westkapelle doorge- gjsteren.
slagen. Hierdoor moest men overschake- b
len op gaslicht. Het vuurtorenlicht is ZON EN MAAN
door dit incident niet uitgeschakeld ge- 17 oktober
woest, maar werd na dc blikseminslag! Zon op 07.08 onder 17.42
wei aanzienlyk zwakker. Maan op 16.54 onder 01.55