fj| dieven A dtigen televisie BBC H kf (H 4e luetö, fanikt 4eeC Sh$zIah4 hkt iw h klw> 1 tlieuwe óerieó uit c^M-merika Vrijdag 16 oktober 1964 Oet wordt weer een drukke kïjkweek, zeker voor de kijkers die beide net ten uit de lucht kunnen plukken. Voor hen is er vrijwel iedere avond een tele visiespel. Natuurlijk zullen vooral de Olympische Spelen ook deze week nog de kijkers in de ban houden. Net als de vorige week 's middags en 's avonds beelden uit het verre Tokio door onze eigen Hilversumse mannen van com mentaar voorzien en hier en daar gelar deerd met eigen opnamen op de film. Veel televisietoneel verder, cabaret, shows en een overvloed aan buitenland se filmseries. Er zijn er verschillende bij, die ook in Amerika pas enkele we ken lopen. Heus niet allemaal afdanker tjes of oude kost. De f amily-komedie het gezellige familieverhaal, waarin va der, moeder en de kindertjes om de domste dingen lachen en zelden of nooit boos worden beleeft hoogtijdagen op de Nederlandse schermen. Historische uitzending (Van onze Londense correspondent) I_Iet tweede televisienet van de B.B.C. populair B.B.C.-2 genoemd is nu een paar maanden in de lucht. Men zou kunnen zeggen: een mooie gele genheid om eens in het hol van de leeuw te gaan horen, hoe de zaken lopen. De leeuw is Mr. Busby, opper-technicus van de zender en zijn „hol" ligt, hoewel in Londen, vijftien kilometer buiten het centrum, op het oude emplacement van Crystal Pa lace dat in 1936 in een fantasti sche gloed afbrandde. Men komt er via een lange rit die ten slotte door Barnet leidt, een wijk vol landelijke rust, maar nog altijd Londen. De etablisse menten van mr. Busby liggen op de top van een heuvel, Sy denham Hill. Zo hoog, omdat elke materiële be lemmering een ongunstige invloed uitoefent op deze UH.F.-uitzendin- gen om het even of dat nu bomen, heuvels of gebouwen zijn. En de hoogte van Crystal Palace (de naam leeft nog altijd) is bepaald wel ver heven. Dat blijkt, wanneer men op het platte dak van het zendergebouw komt. Men kijkt over heel Londen heen en merkt tot zijn verrassing dat de omgeving van de stad even heuvelachtig is als de omgeving van Parijs. Hoog boven de gebouwen van B.B.C.- 2 rijst de 230 meter hoge zendmast, waarin zich op 217 meter het „hok je" bevindt, van waaruit de Britten het beeld de wijde ruimte „inslinge- ren". Na van de studio's in Londen naar Crystal Palace te zijn gestuurd en daar opgevangen, wordt het via dikke kabels de toren in gebracht. Het „hokje" kan worden bereikt met een kleine lift, waarin nauwelijks twee mensen passen. Af en toe ma ken inderdaad twee man er gebruik van. Dat zijn de technici die de lam pen in de mast vernieuwen, helemaal in de top, nog dertien meter hoger. Deze lampen nebben niets met tele visie te maken, maar zoveel te meer met de veiligheid van het luchtver keer. Van het eindpunt van de lift tot de top bestaat de weg slechts uit open treden, waar de wind huilend aan rukt Maar niet deze niast-alleen is B.B. C.-2 cr niet. Mr. Busby is van me ning, dat door het U.H.F.-systeem heel Engeland overdekt zal moeten worden met een net van relay-stati ons, omdat anders het beeld te vlek kig overkomt. U.H.F.-golveu reiken namelijk niet ver. Zelfs in Londen en een deel van Zuid-Oost-Engeiand laat de beeldkwaliteit momenteel nog te wensen over. Dat neemt niet weg, dat men toch al rcdelyk tevreden is met het resultaat. Tegen het eind van 1966 of begin- 1967 zal driekwart van de bevolking van het Verenigd Koninkrijk het tweede net kunnen ontvangen; acht tien relay-stations zullen dan in wer king zijn. Voor de verst-afgelegeD gebieden heeft men nog eens 42 on derstations nodig. In vijf jaar kan het hele net gereed zijn. B.B.C.-2 is om niets anders opgezet dan om de kijkers een keuze te ge ven tussen twee geheel verschillende programma's op hetzelfde ogenblik. Menigeen heeft al de indruk "in B.B. C-2 een medium te bezitten, dat sterker de nadruk zal leggen op het culturele leven Hoe an "ook- er is nu tenminste een mogelijkheid geko men om wanneer op B.B.C.-l een voetbalwedstrijd speelt, af te stem men op een toneelstuk of een concert op B.B.C.-2 en omgekeerd. Aan het nieuwe net zit echter een duidelijke „maar". Alleen zij die een televisietoestel hebben dat van eind- 1961 af dateert, zullen (met een ver sterker op de antenne) het nieuwe net kunnen ontvangen. Wie een ouder toestel heeft en toch naar B.B. C.-2 wil kijken, kan het maar 't beste op de rommelhoop gooien en een nieuw nemen. Want niet aleen is B. B.C.-2 U.H.F., het zendt bovendien nog uit op 625 beeldlijnen óók en dit (continentale) systeem was tot dus ver in Engeland niet in gebruik. De technische installatie voor B.B.C.- 2 is de modernste die men zich maar kan denken. In de regelkamer op Sydenham Hill beschikt men bijvoor beeld over automatische monitors voor de controle van beeld en geluid. Dat is nodig omdat de uitzending van het programma geschiedt via een combinatie van twee zenders van elk 250 KW, die parellel staan. Twee parallel staande beelden kunnen nog wel door een mens in de gaten ge houden worden, maar twee geluids- ultzendingen niet. Op de monitors verschijnen witte, lichtgrijze, donkergrijze en zwarte vlekken die gezamenlijk een compo sitie vormen in de geest van de schil derijen van Mondriaan. Zij vormen een samenvatting van het uitgezon den zwart- en wit-beeld. Het appa raat controleert zelf het standhou den van de tinten en nuanceringen tot in de hoeken van het scherm. Doet zich een afwijking voor van de standaardtinten van het originele beeld, dan worden automatisch de technici van de uitzending gewaar schuwd. Nu voor de B.B.C.-2 een geheel nieu we installatie moest worden neerge zet, heeft men ook meteen maar de zender van B.B.C.-l die al vanaf 1956 in werking is vanaf dezelfde heuvel, in een nieuw pak gestoken. Feitelijk is dus de kwaliteit van heel de technische televisieproduktie van uit Londen aanzienlijk vooruitge gaan. Een punt, dat in hoge mate de be langstelling heeft op de heuvel van Crystal Palace, is de kleurentelevi sie. Men is er zich echter van bewust dat het zeker tot in het jaar 1965 zal duren, eer men er in Engeland de eerste stappen toe zal ondernemen, hoewel er technisch eigenlijk weinig meer in de weg staat. De moeilijk heid is, dat de landen van West- Europa het dit voorjaar opnieuw niet eens zijn kunnen worden over een algemeen aanvaardbaar systeem. Er zijn er verschillende. Het Amerikaanse heeft het voordeel dat het allang in gebruik is; de En gelse nyverheïd en handel hebben zich er al min of meer op vastge legd. Het Duitse systeem staat tus sen het Amerikaanse en Franse in. Dit laatste, SECAM geheten, heeft als belangrijkste eigenschap dat het in een uiterst klein deel van een se conde de kleuren als het ware oppot. De heer Busby op Sydenham Hill is van mening, dat het beeld door dit „oppotten" en vervolgens pas uitzen den wanneer alle kleuren „er zijn" completer genoemd kan worden. „Maar", zegt hij, „omdat de kleuren even bewaard moeten blijven, wordt het toestel ingewikkelder". En een andere vorm van ultimale perfectie, parallel aan stereofonie bij de radio: stereoscopie Ruimtelijk kijken? De technici van de B.B.C. verliezen nimmer hun flegma. Maar deze vrnng slaat ze toch met verstom ming. Dan, beslist: „Misschien komt 't ooit nog zo ver. Maar dat zullen wij niet meer meemaken". De hoge antenne op Sydenham Hill, bron van het B.B.C.-2-signaal. Donderdag 22 oktober: Scène uit het t.v.-spel Quadrille. V.l.n.r. Myra Ward, Paul Steen bergen, Anne-Marie Heyligers en Gijabert Tersteeg. deel van de nogal sombere documentaire Oor log en Vrede, die bij de eerste uitzending al in opspraak kwam doordat de BBC een soort censuur toepaste. Nieuwe Carrell VRIJDAG Een merkwaardige overeenkomst tussen de dinsdagavond van de AVRO fen de vrijdagavond van de VARA: eerst lach werk, dan culturele informatie en ten slotte een spannende film. De VARA laat aan dat alles een half uurtje sport vooraf gaan. De Rudi Carrellshow komt deze beer uit Concordia uit Bussum. Rudy was niet zo bijster tevreden over zijn eerste show in dit seizoen, waarin grote stukken uit zijn „commerciële" (Zwols- man) show van de afgelopen zomer waren op genomen. Hij brengt nu alleen maar nieuw repertoire, dat uiteraard weer actueel zal zijn, bijgehouden tot de laatste dag. Medewerking krijgt de Gouden Roos-winnaar weer van de Mounties. Bertwina, Bouk Mar tens. het ballet van Jan Arntz en enkele spe ciale gasten, waarmee hij erg geheimzinnig is. In Signalement besteedt Henk de By aan dacht aan het Plan Gans, dat merkwaardige experiment, dat beoogt kunstenaars in de ge legenheid te stellen him werk te exposeren en er kopers voor te vinden in het proeflokaal van de Bols brouwerijen in Amsterdam op de Rozengracht. Overigens een geslaagd expe riment, dat alom de aandacht heeft getrok ken en dat enkele boelende exposities heeft opgeleverd. Voor de spanning zorgt de film „Le coup de pistolet" ofwel „een meester op het pistool", een produktie van Paris Televi sion, gebaseerd op het verhaal van de grote Russische schrijver Alexander Poesjkin. Het speelt in het Rusland van voor de grote re volutie. Poesjkin. die van 1799 tot 1837 leef de, heeft vele verhalen en gedichten geschre ven. Hjj is nog altijd een soort afgod en dui zenden bezoeken in Moskou het Poesjkin- museum. De grote waarde van de vertellingen van Poesjkin is. dat hij zo Indringend net le ven kon beschrijven van de eenvoudige mens „Vier maten van nu" ZATERDAG Het geijkte middagprogramma van de KRO en in de avonduren ook al geen bijzonderheden. Lancelot beleeft zijn der de avontuur, na het Journaal komt het be kroonde Brandpunt knipogen en als amuse ment volgt dan „Vier maten van nu". Dit is een muzikaal programma, waarin vier vrijgezellen, t.w. Jan Blaaser, Wim Burger. Paul Meyer en Dick Scheffer, hun vrije tijd trachten door te brengen met gezamenlijk musiceren. Ze krijgen er echter niet veel ge legenheid voor, want op de meest ongelegen momenten worden ze lastig gevallen. Dinsdag 20 oktober. Een scène uit de eenakter De Schaakpartij. Links Ton uan Otterloo en rechts Lo van Hensbergen. ZONDAG Een historische uitzending in de middaguren. IICOR en CVK verzorgen ge zamenlijk een kerkdienst uit Hoogvliet. Dat lijkt ogenschijnlijk niets bijzonders, maar de kerk waarin de dienst wordt gehouden is de Antwoordkerk, die in één week wordt ge bouwd als alles volgens plan verloopt. Het bedehuis is een direct antivoord van het Ne derlandse volk op de kerkbouwactie en de snel le bouw wil symbolisch zijn voor de spoed, die in deze geboden is. De negen kerken, die samen de actie voeren, werken ook in de dienst samen met dien ver stande, dat de orde van dienst is geënt op de liturgie, die het hervormde dienstboek voor dergelijke gelegenheden kent. De dienst wordt voor radio en t.v. uitgezonden. Hoogvliet is nu nog een dijkdorp van 3000 inwoners, maar zal spoedig een satellietstad van het Water weggebied zijn, waar 70.000 mensen zullen wo nen. De AVRO-avond brengt behalve de eer ste René Sleeswijk show „Kijkt U ook van avond" ook nog een t.v.-spel. De show met Willy Walden en Piet Muyselaar is opgeno men in Theater Carré, teneinde zoveel moge lijk de sfeer van dc theaterrevue te behouden. Het was uiteraard niet mogelyk een zo be werkelijke show als die van Sleeswijk wil zijn, speciaal voor de televisie te laten maken. Van daar, dat Sleeswijk een aantal oude nummers monteerde tussen de baletten. Schetsjes, waar in het duo Walden en Muyselaar wordt bijge staan door de artiesten, die indertijd ook in die malle verhaaltjes meededen, zoals Her- bert Joeks, Teddy Scholten en Louis Dusee. Velen zullen ze zich nog herinneren, sketsen als Telefoon in de nacht, Artiesteningang en Het stond in de sterren. Vocale medewer king verleent Christine Spierenburg, verder dansen de Londen Stariets en de Westend Debonaires, zingen de Garden Singers en speelt het revue-orkest van Bill Stanford. Kortom het is een echte Sleeswijk revue met gek kigheid en vrouweiyk schoon. Het televisie spel is een van de reeks, waarin Ko van Dijk hoofdrollen zal vertolken. Het is een modern poëtisch stuk van John Mortimer, „Instap- kaarten gereed houden", dat onder regie van Jan Retel wordt gespeeld door o.m. Ingeborg Elsevier, Sigrid Koetse, Kitty Courbois, Jules Hamel en Louis van Steenbergen. Een wat oudere heer (Ko van Dijk) heeft zich met een aantal Jongere vrienden verzameld op Londen Airport. Ze verliezen zich daar in hun fantasie, zich voorstellend, dat ze verre reizen maken met de vliegtuigen, die ze zien opstijgen. De heer heeft overigens ccn af spraakje gemaakt met het dochtertje van zijn hospita, dat hij een weekendje naar Parijs heeft beloofd. Hij bedoelde het als scherts, maar zij geloofde erin en komt nu met een koffertje naar het vliegveld. Ziedaar de situa tie waarin „Instapkaarten gereed houden" zich afspeelt. „Stad in boeien" MAANDAG De filmavond van de NTS brengt na de Stan Laurel komedie „Het Houten Hoofd". Openbaar Kunstbezit, Jour naal en tien minuutjes politiek nog niet de eerste uitzending van de aangekondigde reeks Burgerzin en Burgerschap. Die is nl. nog niet gereed gekomen. In plaats daarvan direct de hoofdfilm „Stad in boeien", ofwel „Man with the gun". De produktie is van Samuel Gold- wyn, zoon van een beroemde vader, de regie van Richard Wilson. Het is een echte ouder wetse maar heel goede western, waar- In Robert Mitchum de man speelt, die op zoek ls naar zijn vrouw en haar ontdekt in een saloon ln Sherridan, Dat stadje wordt in de meest ware zins des woords geterroriseerd door een welgesteld rancher en diens handlangers. Ze regeren de bevolking met ijzeren hand. Langzamerhand komt daarin verandering als Robert Mitchum ten tonele verschijnt. Hij is een strijder tegen het onrecht. Uiteindelijk komen de beide hoofdfiguren tegenover elkaar te staan ln een strijd op leven en dood. Men kan behalve Mitchum ook de beeldschone Jan Sterling aanschouwen. Alvorens de nieuwsman met z'n tweede bulletin komt, nog een Amerikaanse documentaire over de Portoricanen in New York. Een bevolkingsgroep, die vaak als tweede-rangs burgers moet leven. We ken nen hen nog uit de film West Side Story, waarvoor ze de ingrediënten leverden. Men herinnere zich maar het liedje America.... Wissewassen DINSDAG De Engelse les van Walter en Connie trekt veel belangstelling, vooral ten plattelande. Het echtpaartje zal ongetwij feld vele Nederlanders een woordje Engels leren. De KRO vervolgt het programma met een stukje amusement, dat ze heeft overgeno men van de radio en wel André Meurs' popu laire programma „Wissewassen". Meurs zal zijn satirische beschouwingen over actuele ge beurtenissen voortaan eens per twee maanden voor de televisiecamera's brengen. Dat caba retprogrammaatje wordt geregiseerd door Tineke NottenRoefen. Voor het eerst ook de serie „Hazel". Van avond maken de kijkers kennis met de dienst bode van de Baxters, die het middelpunt is van een onafzienbare reeks komische ver wikkelingen in een (alweer gelukkige) fami lie. De hoofdrol in deze comedy wordt ver tolkt door Shirley Booth. De verhalen zrjn gebaseerd op de bekende Amerikaanse car toons van Ted Key. Het eerste verhaal heet De Speelplaats. De jonge acteur Carel Linssen zorgt voor de overgang van het amusement naar de spannende eenakter De Schaakparty van Sawayer Goodman, die onlangs op het tweede net werd uitgezonden. Lo van Hens- bergen speelt de rol van Alexis Alexandrovitsj, een tiran die gouverneur van een provincie is. Als hij een party schaak speelt met z'n se cretaris, Ton van Otterloo, krijgt hij bezoek. De bezoeker, Sjef van Leeuwen, komt hem de onprettige boodschap brengen, dat hij zal wor den vermoord. De man is zelf aangewezen om het plan ten uitvoer te brengen. Fritz Butselaar heeft de regie. Woensdag 21 oktober: Zeg maar Jacoo, met Louis Rettich en Jacco van Renesse. zet in Bolsward en bovendien staat een tele visie-oog bij de Raad der Wijzen. Bij de een zame vreemdeling staan ook camera's, zodat de kykers niets behoeft te ontgaan. Wordt een van de vragen niet correct beantwoord, dan komt de man uit Zierikzee de volgende maand tegen een grotere gemeente uit; wint Bolsward dan komt er de volgende maand een andere vragensteller. Als 't gaat zoals in België zal heel Nederland woensdagavond meeleven met het oude Friese stadje Bols ward en die ene eenzame vreemdeling. „Quadrille" DONDERDAG De VPRO heeft nog voldoen de afleveringen van de Amerikaanse serie „Hollywood and the stars" om nog enkele jaren lang in de Freqnentip. vnn de laatste tijd door te gaan. Hoofdschotel van het t.v.- elentje van deze avond is het t.v.-spel. Jack Dixon koos daarvoor Noël Cowards onder houdend blijspel ..Quadrille" in de voorstelling, zoals de Haagse Cnmedie die in het afgelopen seizoen bracht. Het is een romantisch stuk, dat plezierig amusement biedt. Dat weten de toneelliefhebbers voor wie Noël Coward geen onbekende is. Hij situeerde deze komedie in het midden van de negentiende eeuw. Hoofdpersonen zijn een markies en een markiezin, een Amerikaanse spoorwegmagnaat en z'n echtgenote. Twee echtparen dus. De markies is ondanks zijn leeftijd een romantisch aangelegd heer, die het galante avontuur niet schuwt. Hij is erop uitgetrokken met de vrouw van een mil jonair. Ze zoeken hun toevlucht aan de Riviè- ra, waar het immers goed toeven is voor jong- geliefden. Maar de markiezin geeft de stryd niet op. Met haar lotgenoot, de Amerikaan, reist ze de ontrouwe twee achterna, nijdig ja loers. Maar dan begint de quadrille, de wis- sehlu.ns voor twee paren. De miljonair en het markiezïnimelje laten elkaar ook niet on verschillig.... Coward is bekend om zijn leuke beeldspraken en zijn handig gedebiteerde bor rel taf el wijsheden. Hij brengt" er vele van te berde in dit societystuk, daf een sublieme aan kleding kreeg. By vlagen kan men de tekst bepaald spiritueel noemen, hoewel „Quadril le" toch ook weer niet een van de beste Co- war.d stukken is. De opvoering redde even wel alles. Gysbert Tersteeg, Myra Ward, Paul Steenbergen en Anne Marle Heyligers zetten kleurige rollen neer en ook de bijfi guren waren bijzonder aardig getekend. Jur- riaan Andriessen zorgde voor speelse mu ziek. De VPRO brengt ten slotte het tweede Zondag 18 oktober: Kijkt U ook vanavond, waarin delen uit René Sleeswijk revues. V.l. n.r. Piet Muyselaar, Willy Walden en Herbert Joeks. „Zeg maar Jacco" doordat ze van diefstal afkomstig lood kopen) het klapstuk van de week: Eén tegen allen. Deze van de Belgische televisie overgenomen quiz lijkt een van de topuitzendingen van het jaar te zullen worden. De eenling, die het tegen een complete stad zal moeten opnemen, komt uit Zierikzee: de stad is Bolsward. Dick van Bommel, die de beide plaatsen uit zocht is bijzonder gelukkig met de medewer king. die hij tot nu toe mocht krijgen en ver wacht bijzonder veel van deze quiz, die hele Belgische steden in rep en roer bracht. De eenling zal in een uur tijd vijf praktische en vyf theoretische vragen stellen aan de „allen". Voor de beantwoording van de theoretische vragen wordt in Bolsward een Raad van Wij zen gevormd. Ook niet-Bolswarders, mits in die stad geboren, mogen het antwoord ge ven als niemand anders het weet, wat best mogelyk is, want het zijn pittige vragen, waarvoor veel naslagwerk nodig zal blijken. Maar alles is paraat op het Bols warder stad huis. Voor de uitvoering van de praktische opdrachten staan in het Friese stadje vele tientallen mannen en vrouwen gereed. Vereni gingen, gemeente en burgers zijn ingeschakeld. Er zijn drie camera's en twee reporters inge- WOENSDAG „Zeg maar Jacco" is een ex perimenteel programmaatje, waarin de NCRV de jonge, veelbelovende cabaretier Jac co van Renesse een kans geeft zijn eigen ideeën omtrent een televisieprogrammaatje te realiseren. Jacco van Renesse is vele kykers bekend van zyn optreden in de NCRV mu sicals, waarin hij onafscheidelijk leek van Jenny Areans, die hij ook vergezelde bij haar engagement bij Wim Kan. Maar Jacco kan alleen ook wel het een en ander. Hij wilde graag eens echt helemaal zichzelf zijn en doen wat hg zelf fyn vindt. De grote vraag is voor Jacco zelf of de kykers zijn smaak kunnen waarderen. Niet Jenny Areans is zijn assistente, maar de al even jonge Louise Rettich, een meiske uit een artiestenfamilie, dat haar debuut maakte bij Rudy Carrell, maar dat nu al aardig op weg is een ster retje te worden. Ze verdient het. Na enkele vaste NCRV programmapunten en een nieuw Stiefbeenverhaal („Lood om oud yzer", waarin vader en zoon byna op het slechte pad komen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 17