robins#n „Gasunie speelt op onverantwoorde wijze met belangen cokesfabriek" v Oosterscheldebrug met betonpoten halverwege Schoolhervorming laat waarom' onbeantwoord BILT Voorstel gasmengsel kreeg geen gehoor w Stukje natuurhumor: PEER-VOGELTJE wê „DISTRIBUTIEKOSTEN MAKEN DE GASPRIJZEN TE HOOG" Overigens zal prijs worden aangepast VROUW VERKOCHT HUURAUTO'S OM SCHULDEN TE BETALEN Neo Silvikrin VERWACHT PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 15 OKTOBER 1964 Technisch onderdireceur Van Altena te Sluiskil: De directie van de cokesfabriek te Sluiskil heelt kortgeleden nage gaan of de economische gevolgen van de algemeen toe te passen aardgasdistributie niet enigszins kunnen worden gematigd. Zij meent een oplossing te hebben ge vonden in de distributie van een mengsel, dat hoofdzakelijk zou kunnen bestaan uit 50 procent co- kesovengas en 50 procent aardgas. Omdat cokesovenbatterijen zon der gevaar gestookt kunnen wor den met aardgas zou dagelijks één miljoen kubieke meter aardgas equivalenten met het huidige Sluiskilse produktieapparaat ter beschikking van de gasdistributie kunnen komen. Dit deelde de heer J. van Altena, tech- nisch-onderdireetcur van de cokesfa briek te Sluiskil woensdagmiddag mede aan vertegenwoordigers van de pers. De directie van de fabriek meent, dat deze oplossing bepaalde voordelen biedt bo ven de nu in het vooruitzicht gestelde distributie van puur aardgas. Eén van die voordelen is volgens de heer Van Altena, dat de gaskwaliteit dezelfde blijft als dat van het thans gedistri bueerde. Dit maakt een ombouw van allerlei toestellen overbodig. Voorts heeft volgens hem de ervaring geleerd, dat zonder byzondere voorzorgsmaat regelen het aardgasverlies van het dis tributienet tot een veelvoud van het bestaande kan stijgen door de voor aardgas noodzakelijke gebruiksdrukver- hoging. Deze voorzorgsmaatregelen zullen zijns inziens in de meeste gevallen neerko men op vernieuwing én ombouw van het bestaande leidingnet. Bij distribue ring van het voorgestelde mengsel zou het leidingnet geleidelijk en rustig kun nen worden uitgebouwd en vernieuwd. De omschakeling zou geruisloos kunnen verlopen, terwijl de gasverliezen (nu 8 a 9 pet. van het totale verbruik) zeer snel zouden dalen. Een belangrijk deel van de nu voorziene investeringen zou over een langere tijd kunnen worden uitgesmeerd. De oplossing zou voorts dat de Gasunie maar ook de landelijke, provinciale en gemeentelijke autoritei ten het de gewoonste zaak van de we reld vinden, dat de cokesfabriek te Sluiskil met haar jaarproduktie van 180 miljoen kubieke meter aardgas equivalenten in de nieuwe omzet van openbare gasvoorziening zelfs geen fi gurantenrol wordt toebedeeld. Zijns in ziens wordt daarmee op onverantwoorde Daarnaast worden ook de belan gen van verscheidene toeleverings- en dienstverlenende bedrijven over het hoofd gezien. De heer Van Altena noem de een paar voorbeelden. In 1963 wer den 800.000 ton kolen, bestemd voor de cokesfabriek per schip aangevoerd. Dat betekende éénderde deel van de over slagactiviteit in de Terneuzense haven, hetgeen Terneuzen de derde plaats in de rij van Nederlandse zeehavens ople verde. Daarbij kwam het vervoer van 110.000 ton cokes over water en 470.000 ton per spoor, waarmee voor dienstverlenende bedrijven een be drag van 4 tot 5 miljoen gulden was gemoeid. Een kwart daarvan kwam op rekening van het spoorwegnet van de Nederlandse Spoorwegen. Probleem orger piek Gasunie „Wij hebben getracht voor deze oplos sing gehoor te vinden bij de Gasunie", aldus de heer Van Altena. „maar wy zijn gestuit op een categorische weige- Iichten. De motivering was, dat Zeeland niet kan worden onthouden, wat in an dere provincies wordt gerealiseerd. Voorts noemde de Gasunie het gebruik van gassoorten te lastig, omdat aard en Sluiskilgas niet verwisselbaar zijn. Bij migratie naar en uit Zeeland zouden allerlei toestellen steeds omgebouwd moeten worden". De heer Van Altena noemde deze ar gumenten futiel en gemakkelijk te weerleggen. „Zeeland zou in dat geval evenveel, zo niet meer krijgen, terwijl de ombouw van énkele toestellen per week eenvoudiger is dan een massale ombouw bij overgang op aardgas". De technisch-onderdirecteur van de Sluis kilse fabriek noemde het bevreemdend. De heer Van Altena wees voorts op een uitspraak van ir. Sweep, directeur van het gasbedrijf Midden-Zeeland, die en kele jaren geleden reeds stelde, dat door de distributie van aardgas voor de cokesfabriek in Sluiskil (de gasfabri- kant in Zeeland) een afzet- en rentabi- liteitsprobleem zou ontstaan. Voorts memoreerde de Sluiskilse onder directeur, dat in 1950 een contract met de toenmalige rijksdienst voor energie voorziening werd gesloten. Daarbij werd de gasvoorziening in Zeeland in het kader van de centralisatie van de gas- industrie in Nederland opgedragen aan de cokesfabriek te Sluiskil. De Gas unie betrekt van Sluiskil gas met een calorische onderwaarde van 5000 calo rieën. Dit wordt voor rekening van de Gasunie tegen kostprijs gereinigd en ge comprimeerd in de transportleiding naar de verschillende gemeentelijke distribu tiecentra. De transportleiding is eigen dom van de Gasunie, die het gas levert aan de gemeentebedrijven. De trans portkosten worden de aangesloten ge meentebedrijven extra in rekening ge bracht. „Deze regeling", aldus de heer Van Altena, ..werd door de betrokken gasbedrijven met vreugde begroet. Immers, praktisch alle gasbedrijven in Zeeland stonden voor relatief enorme investeringen om hun i duktieapparaat dat onder andere in Axel. Hulst en Goes op instorten stond te moderniseren en uit te breiden". „Omdat de levering aan de gemeentebe drijven slechts 7 tot 10 procent van de gasproduktie van Sluiskil uitmaakt en het gas praktisch tegen kostprijs wordt geleverd, bracht dit contract voor Sluis kil slechts een zeer klein financieel voordeel op. Anderzijds kon door de voortdurende toewijding, zorg en ent housiasme van het personeel en onder Nutsbedrijf „Er was echter een andere reden waar om de cokesfabriek dit gascontract steeds op hoge prijs heeft gesteld. Door zijn functie van openbaar nutsbedrijf konden bij de rijksoverheid bepaalde faciliteiten worden geclaimd, waardoor de positie van de cokesfabriek als een van de oudste en belangrijkste indus trieën in de kanaalzone in zekere zin werd geconsolideerd", aldus de heer Van Altena. De aanvoer van aardgas zou op 31 de cember 1966, datum van contractbe- eindiging, een eind kunnen maken aan de gaslevering door de cokesfabriek aan de distributiebedrijven. Omdat deze le vering van gas slechts een betrekkelijk gering gedeelte van de totale gaspro duktie uitmaakt, zou deze hoeveelheid gemakkelijk kunnen worden afgenomen door de grootste afnemer, de Neder landse Stikstofmaatschappij te Sluis kil. Maar die gaat in de loop van 1966 in plaats van cokesgas aardgas gebrui ken als grondstof voor de produktie. Een en ander heeft volgens de heer Van Altena tot gevolg dat voor ongeveer 50 procent van de Sluiskilse gasproduktie een ander emplooi moet worden gevon den. Zeer waarschijnlijk zal deze hoe veelheid wel kunnen worden afgenomen als ketelbrandstof voor energie-opwek king. Maar daardoor zal de waarde van deze voorheen als „edel" gewaardeerde en betaalde brandstof gedevalueerd worden tot het prijspeil van zware stookolie. Zulks betekent een daling van de opbrengst van 60 procent. „Dat deze gasdevaluatie niet zonder invloed kan blijven op de rentabiliteit van het cokesovenbedrijf, behoeft geen betoog", zo vervolgde de heer Van Altena. Zijns inziens kan deze ontwikkeling dienen als een schoolvoorbeeld van de econo mische verstoring, teweeggebracht door het aardgasbedrijf van regering en gas unie. Ga de ruige winter met een gerust hart tegemoet met deze heerlijk passende mister, Uitgevoerd in bruin en palis sander juchten. Original Zwiegenaht en met rubber profielzooi. Maten: 32t/m 40 v.a.f 23.90 6 t/m 12 f32.75 Miskennen „Nu industrialisatie ook in de ka naalzone van Zeeuwsch-Vlaanderen een slogan is geworden, zou het", aldus de heer Van Altena, „kort-j zichtig zijn door een autoritaire gas-j politiek welke mede gericht dient te zijn op een groei van de industria-1 lisatie, de belangen van een van de oudste bedrijven in dat gebied te miskennen. De publiciteit rondom de nieuwe vestigingen doet blijkbaar de oude pioniersbedrijven in het ver geetboekje raken", aldns de heer Van Altena. Voorts zei hij nog, dat de cokesfabriek k te Sluiskil alleen staat bij deze moei-! ïykheden. Op een desbetreffende vraag' zei de heer Van Altena. dat met een eventuele verzwakking van de positie van het bedrijf uiteraard ook de positie van de werknemers gevaar kan lopen. Dat de contacten van de „Zegam" ge heel buiten de cokesfabriek om zijn ge-, gaan, noemde de heer Van Altena zake- lijk en juridisch wel juist. „Maar het is toch wel een vreemde situatie, dat men elkaar niet eens kent", zo besloot hij. Zeeuwse ALMANAK Techniek Onlangs kregen vAj een exem plaar in handen van Rijdend Ne derland". ,JBen populair, actueel v)eekblad voor de automobilist", zoals het zichzelf noemt. Het is dan ook een fris krantje met vele alleraardigste rubriekjes. Het meest trof ons echter het „Auto-consult", tvaarin een des kundige allerlei vragen van zijn lezers, op diverse gebieden van pech en mankementen, behandelt. Een beetje beangstigend is het om zo keurig gerangschikt de klachten, rampen en rampjes te lezen, die de argeloze gebruiker van een automobiel kunnen over komen. Het is nog gevaarlijk ook. De man met de twee linkerhanden, die trouw deze verhaaltjes leest, gaat denken, dat hij iets van het gecompliceerde samenstel, dat een auto is, gaat begrijpen. Dat roept ons de geschiedenis te binnen van een Middelburgse le raar, die zijn volslageti onkunde op autotechnisch gebied altijd prachtig wist te camoufleren. In gesprekken goochelde hij achte loos met nokkenassen, differen- tiëlen en remsegmenten. Zeer in drukwekkend, maar allemaal uit dergelijke rubriekjes geput. Toen hij eens op vakantie door Frankrijk reed, merkte hij dat zijn stuur naar rechts begon te trekken. Meteen schoten angstige begrippen als fusees, spoorstan- gen en tandheugels door zijn hoofd en met klamme handen stuurde hij uiterst omzichtig ver der tot hij in het eerstvolgende gehuchtje iets dat het midden hield tussen een smederij en een garage ontdekte. Hij had een boekje „Ik spreek Frans" bij zich en door zorgvuldig zijn keus te doen uit de gerubri ceerde zinnetjes, wist hij de baas van het spul snel duidelijk te ma ken, waar zijns inziens de schoen wrong. Hij bracht zijn mening met zo veel overtuiging, dat de brave mecamcieën geheel onder de in druk onverwijld onder het voer tuig dook en verwoed begon te sleutelen. In korte tijd was de stuurinrichting omgevormd tot een hoopje onderdelen. Wat er precies defect was bleef echter een raadsel. Zodat men ten slotte maar besloot, de zaak weer in elkaar te zetten en door te rijden naar een grotere plaats waar misschien een dealer zou zijn Toen ontdekte de bestuurder dat zijn rechtervoorband hal) leeg stond, iets dat een lelijk trekken in het stuur pleegt te veroorzaken. Onderdirecteur cokesfabriek Sluiskil Bij de Oosterscheldebrug is men op het ogenblik zo ver gevorderd, dat de poten voor de pijlers halver wege de totale lengte voor de brug tussen Noord-Beveland en Schou- wen-Duiveland staan. Hier een overzicht van het werk op ruim twee kilometer uit de Noordbeve- landse kust. (Foto P.Z.C.) Tijdens een onderhoud met vertegen woordigers van de pers heeft de heer J. van Altena, technisch-onderdirecteur van de cokesfabriek te Sluiskil, woens dagmiddag gereageerd op een recente uitlating van de Philipsbedrijfsleider, de heer J. H. Bolling te Terneuzen. Deze stelde kortgeleden namelijk, dat de gas- tarieven in Zeeuwsch-Vlaanderen abnor maal hoog liggen. „Een dergelijke bewering kan bij het publiek de indruk wekken, dat de cokes fabriek een enorme winstmarge op haar gas berekent", aldus de heer Van Alte na, die dit sprookje graag de wereld uit wilde helpen. Door middel van een gemiddelde prijsopbouw stelde hij, dat de totale distributiekosten inclusief het gasverlies in het distributienet, 66 pro cent van de consumentenprijs uitmaken. Zijns inziens is de door Philips Terneu zen gelaakte hoge gasprijs beslist geen gevolg van het door Sluiskil berekende tarief. „Het valt dus op. dat de distri butiekosten buiten alle verhouding hoog zijn", zo stelde de heer Van Altena. Hij noemde dit welhaast onvermijdelijk door het onrendabele Zeeuwse gasnet met een lage aansluitdichtheid. Volgens de heer Van Altena kan daarin alleen verandering komen indien de ren tabiliteit van het gasnet, door toepassing van gas voor ruimteverwarming dras tisch verhoogd kan worden. mag volgens de onderdi recteur van de cokesfabriek niet uit het oog worden verloren, dat de prijs politiek van de gasdistributiebedrij- ven er op is gericht een sluitende begToting te realiseren en zo moge lijk nog enige winst te maken. Met andere woorden: het gas moet zelf zijn totale kosten opbrengen. Maar met de nieuw aangekondigde prijs politiek wordt naar zijn mening een heel andere richting ingeslagen. „Om het aardgas namelijk te doen penetreren in de bestaande energiemarkten neemt men", zo vervolgde de heer Van Altena, „ondanks de aanmerkelijke ombouwsub- sidie, die de Gasunie verleent, een be langrijk aanloopdeficit in eerste jaren op de koop toe, in de hoop dit door een met alle ten dienste slaande middelen gestimuleerde toename van het gasver bruik geleidelijk te doen verdwijnen. In dien men dus de huidige met de nieuwe aangekondigde gasprijzen gaat verge lijken en dan tot de conclusie komt, dat het gas te duur wordt verkocht, dan meet men met twee maten", aldus de heer Van Altena. „Overigens vindt de cokesfabriek het vanzelfsprekend, dat wil zij de openbare gasvoorziening con tinueren, een prijsaanpassing zal moeten plaatsvinden. Maar deze pijnlijke ader lating wil de fabriek ondergaan als zij haar positie als openbaar nutsbedrijf kan handhaven", zo voegde hij er aan toe. Zaterdag 24 oktober zal bij het lan dingsmonument aan de Marinedam te Vlissingen een plechtige herdenking worden gehouden van de bevrijding van Vlissingen op 3 november 1944. Om kwart over tien zullen de verschil lende deputaties zich verzamelen op de Zeilmarkt bij het Concertgebouw. De gasten en genodigden zullen zich op dat tijdstip verzamelen bij de garage van de „et Vlaamse echtpaar, dat dinsdag- PLECHTIGE HERDENKING BEVRIJDING VLISSINGEN Een stukje humor uit de natuur dit peertje. Jazeker, een peertje en geen vogeltje, al heeft het daar alles van weg. Fruitkweker I. Groe- newege uit Hoedekenskerke trof het tussen de restanten van het kroet, dat eigenlijk bestemd was om te verdwijnen. Maar net op tijd wist hij die curiositeit uit de boom gaard te bewaren. De echte Beurré Alexander Lucas, zoals het peertje in zijn ras heet, is ongeveer zeven centimeter hoog. Welke vogel er voor model heeft gestaan t We we ten het niet. In ieder geval een met een spitse snuit en een vriendelijk befje... (Foto P.Z.C.) Verkeersslachtoffers ter aarde besteld Dinsdagmiddag zijn op de algemene be graafplaats te Wissenkerke de stoffelij ke overschotten ter aarde besteld van Jan Begtliel (21) en van Jan van der Maas (19), beiden uit Geersdijk. Za terdagavond zyn deze jongens ten ge volge van een auto-ongeluk om het le ven gekomen. De teraardebestelling werd voorafge gaan door een rouwdienst in het „Dren- tehuis" in Geersdijk. Deze dienst stond onder leiding van de gereformeerde pre dikant uit Geersdijk, ds. H. L. van Aller en van de Nederlands hervormde hulp predikant, de heer L. Kraak uit Wol- phaartsdijk. Ds. Van Aller hield een preek naar aanleiding van Psalm 46 en Romeinen S vanaf vers 31. Onder de aanwezigen bevond zich onder anderen de commandant maritieme mid delen te Vlissingen, de kolonel-ter-zee H. J. H. Hagdorn, benevens enkele of ficieren, onderofficieren en manschap pen van het wachtschip „Heemskerk" te Vlissingen. Zoals bekend was Jan Begthel op dit schip werkzaam als schrijver I. Kolonel Hagdorn legde een krans namens de bemanning van het schip en enkele manschappen legden een krans namens de huishoudelijke dienst. Aan het graf sprak de heer Kraak tot de familie. De vader van Jan van der Maas. de heer L. van der Maas, dankte namens- de beide families. Oud-presidente NCVB plotseling overleden Dinsdagavond is, kort voordat de maan delijkse bijeenkomst van de afdeling Ka- lelfe-Biezelinge van de Nederlandse Ihristelijke Vrouwenbond een aanvang ou nemen, de oud-presidente, mevrouw Sandee-Staal (65) uit Kapelle door en hartaanval getroffen en overleden. Mevrouw Sandee-Staal was in het ver gaderlokaal aanwezig toen zij plotseling onwel werd Dokter Risseeuw kon slechts de dood constateren. Vele j^en heeft de overledene een bestuursfunctie bij de afdeling bekleed. De laatste acht jaar heeft ze als presidente leiding ge- A. de Kam waarnemend burgemeester Veere De commissaris der koningin in Zee land heeft de burgemeester van Vrou wenpolder, de heer A. de Kam, belast met de waarneming van het burge meestersambt in Veere per 1 novem ber 1964, de dag waarop de burge meester van Veere, jhr. I. F. den Beer Poortugael aftreedt. Slot van pag. 1 genendertig meter lang zijn de laat ste drie palen, die de gigantenbok in de bodem heeft geperst. Ze zijn al langer geweest: 41 meter ongeveer, maar nu zal het wel tot het voor jaar duren eer men aan de diepste geulen toe is. Zoals gezegd heeft de stalen inonta- geligger de zestiende boog onder zyn j bulk dichtgetrokken. Vandaag zal j het gevaarte weer bijna tweehonderd meter worden doorgeschoven. Naari de volgende pijlers, die tot aan het hoogste punt, het zogenaamde ha merstuk gereed zijn. In totaal zijn er nu weer 4 zover. Dat maakt met dej zestien eerdere twintig. Van één pij-1 Ier is het opzetstuk de omgekeer-1 de V klaar, de volgende hebben al een hoed of caisson over de kop-j pen van de palen en de beide laatste j van de 25 staan er nog „bloots hoofds". In drie weken twee overspanningen van 95 meter berijdbaar: zó hard gaat het op het ogenblik met de montage. En de „openluchtfabriek" by de veerhaven van Kats kan dat tempo met de prefabricage van de betonelementen net bijhouden. „We hebben al zitten puzzelen of het er in zit de bouwsnelheid nog wat op te voeren", vertelde ir. A. C. Krijn van de aannemerscombinatie Ooster scheldebrug aan de excursisten van de Betonvereniging. „Maar onze zorg is op het ogenblik meer dit: laten j we proberen dit tempo in de komen de winter vol te houden. Wat is en allemaal nodig om dat te bereiken...." j Vijftien maanden Vijftien maanden dus sedert de eers te paal van de Oosterscheldebrug werd gezet. Ook nog vijftien maan den voordat de bouwers de oorspron kelijke opleveringsdatum van deze brug zullen bereiken: 1 januari 1966. Al is het dan nog met een slag in de lucht. er wordt gerekend, dat men deze streefdatum met twee maanden zal moeten verlengen. Maar wanneer de bouwers nog eens terug kijken op de kinderziekten en het trage tempo uit de beginperiode van de montage en dat vergelijken met PROF. IDENBURG IN GOES Vlaams echtpaar woonde in Oss DRIE WAGENS BRACHTEN SAMEN TIEN MILLE OP gemeentelijke reinigingsdienst. Om half elf zal de voorzitter van het Comité Bevrijding Vlissingen, de heer F. van Sabben, een openingswoord spreken bij het landingsmonument. Hierna zullen spreken burgemeester mr. B. Kolff van Vlissingen en eventueel vertegenwoordi gers van de Britse gasten. Na het hijsen van de nationele vlaggen van Engeland, Frankrijk en Nederland zal het muziekkorps van de „Royal Highland Fusiliers" de drie volksliede ren spelen. Na het sein voor het half stok hijsen van de vlaggen en het nijgen van de vaandels zal het muziekkorps van de „Royai Highland Fusiliers" de Last Post spelen, waarna men een mi nuut stilte in acht zal nemen. Vertegenwoordiger) s) van de Britse gasten zullen een krans leggen namens „The Kong's Own Scottish Borderers", door of namens Nederlandse en gealli eerde burgerlijke en militaire autoritei ten zullen eveneens kransen leggen. Voorts zullen kransen worden gelegd door of namens Vllssingse verenigingen, organisaties en instellingen en door fa milieleden. nabestaanden en particulie ren. Het einde van de plechtigheid zal bestaan uit een défilé van de deputaties met vlaggen en vaandels, vetrek der ge nodigden en de afmars van de pelotons. handelde op eigen initiatief. Van een internationale bende is dus geen sprake. Man en vrouw ver bleven in een caravan op een Eind- hovense camping. namiddag, zoals gemeld, in Eind hoven is aangehouden en dat drie huurauto's, uit Kruiningcn, Mid delburg en Sittard heeft verduis terd en doorverkocht, blijkt te wo nen in Oss. Het zijn de 26-jarige J. P. en zijn 21-jarige vrouw H. P.- V. Ze zyn in Antwerpen geboren en wonen nu ruim een jaar in Oss. De man is daar gereedschapsma ker van een elektrotechnisch bu reau. De vrouw heeft bekend. Het echtpaar zal morgenochtend vrijdag voor de officier van jus titie te Maastricht worden voorge leid. De vrouw wordt de verduiste ring ten laste gelegd, de man mC' deplichtigheid. Reden voor hun da- den vormden hoge schulden. Het is nog niet zeker of ook de of ficier van justitie te Middelburg! het echtpaar zal horen. „Mogelijk is dit niet nodig", aldus de Sit- tardse gemeentepolitie, die het echtpaar onder haar hoede heeft. Er is contact met de Belgische jus titie. omdat de vrouw vóór haar Neder'andse „trip" vermoedelijk al auto's in België heeft verduis terd en verkocht. Het echtpaar Tien mille De drie auto's zijn na verduistering doorverkocht. De vrouw kreeg voor iedere wagen, die zij huurde en waarbij zij opgaf Antwerpse journaliste te zijn. bij verkoop ruim 3000. De bijna tien mille, die zij op die manier verzamelde, gebruikte zij om de schulden via een bank af te betalen. Jeugd wordt te weinig met werkelijkheid geconfronteerd Het onderwijs in Europa vertoont na de oorlog op het punt van de hervor ming een beeld van indrukwekkende bedrijvigheid, maar het waarom en waartoe daarvan blijft uiteindelijk on beantwoord. Tot deze conclusie over het onderwijs in Europa kwam prof. dr. Ph. J. Idenburg gistermiddag in een lezing tijdens de leerkrachtendag van het voorbereidend hoger en mid- ,delbaar onderwijs in Zeeland, die in 't I Goese lyceum werd gehouden. De generatie, die momenteel op groeit, wordt als geen andere zo weinig met de werkelijkheid gecon fronteerd, zo vervolgde prof. Iden burg, die zijn toehoorders voor hield, dat vooral met betrekking tot het universitair en het voort gezet onderwijs 'n andere houding tegenover de werkelijkheid ver wacht wordt. „Onze leerlingen er studenten komen niet als verant woordelijke mensen van scholen en universiteiten Zij krijgen pas hun vorming in de omgang mens tot mens. Wij laten onz.e jeugd gruwelijk in de steek als wij haar deze vormende houding ont houden", aldus prof Idenburg. 'e Middelburgse volkswagen staat verzegeld in Breda, de wagen werd rrnoTr nnnr driemaal doorverkocht. De volks- OKUL wagen uit Kruiningen is terug bij de eigenaar. Ook verzegeld. Deze Hij schetste in het kort dc bedrijvig- wagen werd maar éénmaal ver-|heid op het gebied vai. het onderwijs kocht. De wagen uit Sittard is in verschillende Europese landen, eveneens driemaal doorverkocht.Iwaar het onderwijs thans gezien De huidige eigenaar is wél bekend.]Wordt als een staatsbelang van de maar het is. evenals met de anderejeerste orde. waarvoor zelfs partijlei- wagens, een probleem hoe de oor-jders en eerste ministers zich interes- spronkelijke eigenaars hun auto's'seren. terug zullen krijgen. De zoals eerder gemeld, op Beveland vergezeld was van een jongetje, had haar twee kinderen, het jon getje van vier jaar en een meisje van twee jaar, later ondergebracht bij haar moeder in Antwerpen. Prof. Idenburg ging nader in op de redenen van deze hervormings- drang: 1. Het proces van de steeds voortgaande verwetenschappelij king van het lever,: 2. Het stre ven naar gelijkheid van kansen; en 3 De bezieling tot mensvorming, die algemeen over ons gekomen is. Het is overigens niet bij over wegingen gebleven, er is ook rea liteit in de hervorming, verklaar de prof. Idenburg. Hü noemde daarbij dc indrukwekken de uitbreiding van de schoolbevolking, die slechts voor een klein deel toe tc schrijven is aan de geboortegroei de herziening van de pedagogische structuur van liet schoolwezen. Daar bij wint de gedachte veld, dat de leerlingen zo lang mogelijk op onge deelde scholen bijeengehouden moe ten worden. De zogenaamde „brug klassen" zijn er volgens prof. Iden burg maar slappe voorbeelden van; de verstgaande consequenties zijn ge trokken in Zweden, waar men de leer lingen van het 9e tot 17e jaar bijeen houdt met gelijdelijk toenemende dif ferentiatie in de hoogste klassen. INHOUD ONDERWIJS De inhoud van het onderwijs zal op allerlei wijzen in de veranderingen betrokken moeten worden, zo ver volgde prof. Idenburg. Hij besprak kort de opleidingsrichtingen, die elk aar opgevolgd zijn: de klassieke, de realistische en de technische oplei ding Bij alle hervormingen wordt echter, zo stelde prof. Idenburg, de vraag naar de zin er van angstvallig voorbijgegaan. Volgens het communisme ligt de wa re werkelijkheid in de materie, daar tegenover heeft de kerk zich in ster ke mate toegewend tot het klassieke bezit van de oudheid. „Wij moeten de onwerkelijkheid van beide standpun ten te boven zien te komen", aldus prof. Idenburg. „De moderne mens zal eerst uit de zinloosheid van zijn bestaan worden verlost door een andere levenshou ding, die zich ook in het onderwijs moet openbaren. In gezin en klas, in het algemeen in de mensen, wordt het nieuw* Europa gebouwd", zo sloot prof. Idenburg. wat nu wordt bereikt, wanneer zij bovendien speculeren op een gunstig gezinde winter, dan is er misschien nog heel wat in te lopen. Het werk aan de basculekelders voor de dubbele klapbrug bij de veerhaven „De Val" van Zierikzee vordert ook. Het landhoofd en de aansluitende weg aan Schouwse kant over het huidige veerplateau liggen al te wachten op de eerste auto's van de brug. Op Noord-Beveland is, zoals men weet, de oprit naar het landhoofd van de brug ook al klaar. Zeer bin nenkort zal worden begonnen met de aansluitende weg naar de Zandkreek- dam dwars over Noord-Beveland. De eerste dragline daarvoor staat al klaar. De al bijna veertig jaar oude Beton- vereniging heeft het haar leden gis teren allemaal kunnen laten zien. En de aannemerscombinatie de N.V. Van Hattum Blankevoort en de N.V. Amsterdamse Ballast Mij. heeft voor een joviale ontvangst ge zorgd. Het uitgebreide gezelschap verzamelde zich 's morgens in de grote zaal van de „Prins van Oran je" te Goes, waar secretaris A. M. Witte, ing., de deelnemers aan deze belangwekkende excursie begroette. Toegelicht met kaarten, tekeningen en kleurendia's kreeg de Betonver- enïging in twee interessante tech nische uiteenzettingen het „hoe, wat en waarom" van dit project-louter- van-beton te horen. Ir. J. H. van Loenen jr. zorgde voor een Inlei ding over de voorgeschiedenis, de ontwikkeling en het ontwerp van de brug. Hij duidde op de plaatsbepa lingen voor het tracé, de prefabrica ge, het revolutionaire pijlersysteem, kortom op alle constructieoverwe gingen, die tot deze bouwvorm heb ben geleid. Ir. A. C. Krijn gaf vervolgens een overzicht van de uitvoering en het materieel, dat wordt toegepast by de Oosterscheldebrug. Via de dia's op het witte doek maakte hij met de Betonvereni- „s de brug in aanbouw. In de middaguren brachten bussen de deelnemers naar Kats om het allemaal in werkelijkheid te zien. PAS HIER VOOR OP! Eerst komt roos dan volgt haaruit val daarna verhoornt de hoofdhuid en kaalheid is het eind. Dit kunt u verwachten, als u niet bijtijds zorgt voor „bijvoeding" van de hoofdhuid. NEEM N EO-SILVIKRI N I Silvikrii» bevat in de juiste verhouding alle 18 natuurlijke opbouwstoffen, die ook uw haar nodig heeft. Vandaar dat niets zo helpt tegen roos en haaruitval als Neo-Silvikrint Voor dagelijkse haarverzorging is er Silvikrin Lotion (met of zonder Yet). de biologische haarvoeding IETS LAGERE TEMPERATUREN Veel bewolking en tijdelijk regen. Overwegend matige wind krimpend van oostelijke naar noordelijke rich tingen. Iets lagere temperaturen. 16 oktober Zon Maan ZON EN MAAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 2