robins#n
„Gasunie speelt op onverantwoorde
wijze met belangen cokesfabriek"
v
Oosterscheldebrug met
betonpoten halverwege
Schoolhervorming laat
waarom' onbeantwoord
BILT
Voorstel gasmengsel
kreeg geen gehoor
w
Stukje natuurhumor:
PEER-VOGELTJE
wê
„DISTRIBUTIEKOSTEN MAKEN
DE GASPRIJZEN TE HOOG"
Overigens zal prijs
worden aangepast
VROUW VERKOCHT HUURAUTO'S
OM SCHULDEN TE BETALEN
Neo Silvikrin
VERWACHT
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 15 OKTOBER 1964
Technisch onderdireceur Van Altena te Sluiskil:
De directie van de cokesfabriek te
Sluiskil heelt kortgeleden nage
gaan of de economische gevolgen
van de algemeen toe te passen
aardgasdistributie niet enigszins
kunnen worden gematigd. Zij
meent een oplossing te hebben ge
vonden in de distributie van een
mengsel, dat hoofdzakelijk zou
kunnen bestaan uit 50 procent co-
kesovengas en 50 procent aardgas.
Omdat cokesovenbatterijen zon
der gevaar gestookt kunnen wor
den met aardgas zou dagelijks één
miljoen kubieke meter aardgas
equivalenten met het huidige
Sluiskilse produktieapparaat ter
beschikking van de gasdistributie
kunnen komen.
Dit deelde de heer J. van Altena, tech-
nisch-onderdireetcur van de cokesfa
briek te Sluiskil woensdagmiddag mede
aan vertegenwoordigers van de pers. De
directie van de fabriek meent, dat deze
oplossing bepaalde voordelen biedt bo
ven de nu in het vooruitzicht gestelde
distributie van puur aardgas. Eén van
die voordelen is volgens de heer Van
Altena, dat de gaskwaliteit dezelfde
blijft als dat van het thans gedistri
bueerde. Dit maakt een ombouw van
allerlei toestellen overbodig. Voorts
heeft volgens hem de ervaring geleerd,
dat zonder byzondere voorzorgsmaat
regelen het aardgasverlies van het dis
tributienet tot een veelvoud van het
bestaande kan stijgen door de voor
aardgas noodzakelijke gebruiksdrukver-
hoging.
Deze voorzorgsmaatregelen zullen zijns
inziens in de meeste gevallen neerko
men op vernieuwing én ombouw van
het bestaande leidingnet. Bij distribue
ring van het voorgestelde mengsel zou
het leidingnet geleidelijk en rustig kun
nen worden uitgebouwd en vernieuwd.
De omschakeling zou geruisloos kunnen
verlopen, terwijl de gasverliezen (nu 8
a 9 pet. van het totale verbruik) zeer
snel zouden dalen. Een belangrijk deel
van de nu voorziene investeringen zou
over een langere tijd kunnen worden
uitgesmeerd. De oplossing zou voorts
dat de Gasunie maar ook de landelijke,
provinciale en gemeentelijke autoritei
ten het de gewoonste zaak van de we
reld vinden, dat de cokesfabriek te
Sluiskil met haar jaarproduktie van
180 miljoen kubieke meter aardgas
equivalenten in de nieuwe omzet van
openbare gasvoorziening zelfs geen fi
gurantenrol wordt toebedeeld. Zijns in
ziens wordt daarmee op onverantwoorde
Daarnaast worden ook de belan
gen van verscheidene toeleverings- en
dienstverlenende bedrijven over het
hoofd gezien. De heer Van Altena noem
de een paar voorbeelden. In 1963 wer
den 800.000 ton kolen, bestemd voor de
cokesfabriek per schip aangevoerd. Dat
betekende éénderde deel van de over
slagactiviteit in de Terneuzense haven,
hetgeen Terneuzen de derde plaats in
de rij van Nederlandse zeehavens ople
verde.
Daarbij kwam het vervoer van
110.000 ton cokes over water en
470.000 ton per spoor, waarmee voor
dienstverlenende bedrijven een be
drag van 4 tot 5 miljoen gulden was
gemoeid. Een kwart daarvan kwam
op rekening van het spoorwegnet
van de Nederlandse Spoorwegen.
Probleem
orger
piek
Gasunie
„Wij hebben getracht voor deze oplos
sing gehoor te vinden bij de Gasunie",
aldus de heer Van Altena. „maar wy
zijn gestuit op een categorische weige-
Iichten. De motivering was, dat Zeeland
niet kan worden onthouden, wat in an
dere provincies wordt gerealiseerd.
Voorts noemde de Gasunie het gebruik
van gassoorten te lastig, omdat aard
en Sluiskilgas niet verwisselbaar zijn.
Bij migratie naar en uit Zeeland zouden
allerlei toestellen steeds omgebouwd
moeten worden".
De heer Van Altena noemde deze ar
gumenten futiel en gemakkelijk te
weerleggen. „Zeeland zou in dat geval
evenveel, zo niet meer krijgen, terwijl
de ombouw van énkele toestellen per
week eenvoudiger is dan een massale
ombouw bij overgang op aardgas". De
technisch-onderdirecteur van de Sluis
kilse fabriek noemde het bevreemdend.
De heer Van Altena wees voorts op een
uitspraak van ir. Sweep, directeur van
het gasbedrijf Midden-Zeeland, die en
kele jaren geleden reeds stelde, dat
door de distributie van aardgas voor de
cokesfabriek in Sluiskil (de gasfabri-
kant in Zeeland) een afzet- en rentabi-
liteitsprobleem zou ontstaan.
Voorts memoreerde de Sluiskilse onder
directeur, dat in 1950 een contract met
de toenmalige rijksdienst voor energie
voorziening werd gesloten. Daarbij werd
de gasvoorziening in Zeeland in het
kader van de centralisatie van de gas-
industrie in Nederland opgedragen
aan de cokesfabriek te Sluiskil. De Gas
unie betrekt van Sluiskil gas met een
calorische onderwaarde van 5000 calo
rieën. Dit wordt voor rekening van de
Gasunie tegen kostprijs gereinigd en ge
comprimeerd in de transportleiding naar
de verschillende gemeentelijke distribu
tiecentra. De transportleiding is eigen
dom van de Gasunie, die het gas levert
aan de gemeentebedrijven. De trans
portkosten worden de aangesloten ge
meentebedrijven extra in rekening ge
bracht.
„Deze regeling", aldus de heer Van
Altena, ..werd door de betrokken
gasbedrijven met vreugde begroet.
Immers, praktisch alle gasbedrijven
in Zeeland stonden voor relatief
enorme investeringen om hun i
duktieapparaat dat onder andere
in Axel. Hulst en Goes op instorten
stond te moderniseren en uit te
breiden".
„Omdat de levering aan de gemeentebe
drijven slechts 7 tot 10 procent van de
gasproduktie van Sluiskil uitmaakt en
het gas praktisch tegen kostprijs wordt
geleverd, bracht dit contract voor Sluis
kil slechts een zeer klein financieel
voordeel op. Anderzijds kon door de
voortdurende toewijding, zorg en ent
housiasme van het personeel en onder
Nutsbedrijf
„Er was echter een andere reden waar
om de cokesfabriek dit gascontract
steeds op hoge prijs heeft gesteld. Door
zijn functie van openbaar nutsbedrijf
konden bij de rijksoverheid bepaalde
faciliteiten worden geclaimd, waardoor
de positie van de cokesfabriek als een
van de oudste en belangrijkste indus
trieën in de kanaalzone in zekere zin
werd geconsolideerd", aldus de heer Van
Altena.
De aanvoer van aardgas zou op 31 de
cember 1966, datum van contractbe-
eindiging, een eind kunnen maken aan
de gaslevering door de cokesfabriek aan
de distributiebedrijven. Omdat deze le
vering van gas slechts een betrekkelijk
gering gedeelte van de totale gaspro
duktie uitmaakt, zou deze hoeveelheid
gemakkelijk kunnen worden afgenomen
door de grootste afnemer, de Neder
landse Stikstofmaatschappij te Sluis
kil. Maar die gaat in de loop van 1966
in plaats van cokesgas aardgas gebrui
ken als grondstof voor de produktie.
Een en ander heeft volgens de heer Van
Altena tot gevolg dat voor ongeveer 50
procent van de Sluiskilse gasproduktie
een ander emplooi moet worden gevon
den. Zeer waarschijnlijk zal deze hoe
veelheid wel kunnen worden afgenomen
als ketelbrandstof voor energie-opwek
king. Maar daardoor zal de waarde van
deze voorheen als „edel" gewaardeerde
en betaalde brandstof gedevalueerd
worden tot het prijspeil van zware
stookolie. Zulks betekent een daling
van de opbrengst van 60 procent. „Dat
deze gasdevaluatie niet zonder invloed
kan blijven op de rentabiliteit van het
cokesovenbedrijf, behoeft geen betoog",
zo vervolgde de heer Van Altena. Zijns
inziens kan deze ontwikkeling dienen
als een schoolvoorbeeld van de econo
mische verstoring, teweeggebracht door
het aardgasbedrijf van regering en gas
unie.
Ga de ruige winter met een
gerust hart tegemoet met
deze heerlijk passende
mister,
Uitgevoerd in bruin en palis
sander juchten. Original
Zwiegenaht en met rubber
profielzooi.
Maten: 32t/m 40 v.a.f 23.90
6 t/m 12 f32.75
Miskennen
„Nu industrialisatie ook in de ka
naalzone van Zeeuwsch-Vlaanderen
een slogan is geworden, zou het",
aldus de heer Van Altena, „kort-j
zichtig zijn door een autoritaire gas-j
politiek welke mede gericht dient
te zijn op een groei van de industria-1
lisatie, de belangen van een van de
oudste bedrijven in dat gebied te
miskennen. De publiciteit rondom de
nieuwe vestigingen doet blijkbaar de
oude pioniersbedrijven in het ver
geetboekje raken", aldns de heer
Van Altena.
Voorts zei hij nog, dat de cokesfabriek k
te Sluiskil alleen staat bij deze moei-!
ïykheden. Op een desbetreffende vraag'
zei de heer Van Altena. dat met een
eventuele verzwakking van de positie
van het bedrijf uiteraard ook de positie
van de werknemers gevaar kan lopen.
Dat de contacten van de „Zegam" ge
heel buiten de cokesfabriek om zijn ge-,
gaan, noemde de heer Van Altena zake-
lijk en juridisch wel juist. „Maar het is
toch wel een vreemde situatie, dat men
elkaar niet eens kent", zo besloot hij.
Zeeuwse
ALMANAK
Techniek
Onlangs kregen vAj een exem
plaar in handen van Rijdend Ne
derland". ,JBen populair, actueel
v)eekblad voor de automobilist",
zoals het zichzelf noemt. Het is
dan ook een fris krantje met vele
alleraardigste rubriekjes.
Het meest trof ons echter het
„Auto-consult", tvaarin een des
kundige allerlei vragen van zijn
lezers, op diverse gebieden van
pech en mankementen, behandelt.
Een beetje beangstigend is het
om zo keurig gerangschikt de
klachten, rampen en rampjes te
lezen, die de argeloze gebruiker
van een automobiel kunnen over
komen.
Het is nog gevaarlijk ook. De
man met de twee linkerhanden,
die trouw deze verhaaltjes leest,
gaat denken, dat hij iets van het
gecompliceerde samenstel, dat
een auto is, gaat begrijpen.
Dat roept ons de geschiedenis te
binnen van een Middelburgse le
raar, die zijn volslageti onkunde
op autotechnisch gebied altijd
prachtig wist te camoufleren. In
gesprekken goochelde hij achte
loos met nokkenassen, differen-
tiëlen en remsegmenten. Zeer in
drukwekkend, maar allemaal uit
dergelijke rubriekjes geput.
Toen hij eens op vakantie door
Frankrijk reed, merkte hij dat
zijn stuur naar rechts begon te
trekken. Meteen schoten angstige
begrippen als fusees, spoorstan-
gen en tandheugels door zijn
hoofd en met klamme handen
stuurde hij uiterst omzichtig ver
der tot hij in het eerstvolgende
gehuchtje iets dat het midden
hield tussen een smederij en een
garage ontdekte.
Hij had een boekje „Ik spreek
Frans" bij zich en door zorgvuldig
zijn keus te doen uit de gerubri
ceerde zinnetjes, wist hij de baas
van het spul snel duidelijk te ma
ken, waar zijns inziens de schoen
wrong.
Hij bracht zijn mening met zo
veel overtuiging, dat de brave
mecamcieën geheel onder de in
druk onverwijld onder het voer
tuig dook en verwoed begon te
sleutelen. In korte tijd was de
stuurinrichting omgevormd tot
een hoopje onderdelen. Wat er
precies defect was bleef echter
een raadsel.
Zodat men ten slotte maar besloot,
de zaak weer in elkaar te zetten
en door te rijden naar een grotere
plaats waar misschien een dealer
zou zijn
Toen ontdekte de bestuurder dat
zijn rechtervoorband hal) leeg
stond, iets dat een lelijk trekken
in het stuur pleegt te veroorzaken.
Onderdirecteur cokesfabriek Sluiskil
Bij de Oosterscheldebrug is men
op het ogenblik zo ver gevorderd,
dat de poten voor de pijlers halver
wege de totale lengte voor de brug
tussen Noord-Beveland en Schou-
wen-Duiveland staan. Hier een
overzicht van het werk op ruim
twee kilometer uit de Noordbeve-
landse kust. (Foto P.Z.C.)
Tijdens een onderhoud met vertegen
woordigers van de pers heeft de heer
J. van Altena, technisch-onderdirecteur
van de cokesfabriek te Sluiskil, woens
dagmiddag gereageerd op een recente
uitlating van de Philipsbedrijfsleider, de
heer J. H. Bolling te Terneuzen. Deze
stelde kortgeleden namelijk, dat de gas-
tarieven in Zeeuwsch-Vlaanderen abnor
maal hoog liggen.
„Een dergelijke bewering kan bij het
publiek de indruk wekken, dat de cokes
fabriek een enorme winstmarge op haar
gas berekent", aldus de heer Van Alte
na, die dit sprookje graag de wereld
uit wilde helpen. Door middel van een
gemiddelde prijsopbouw stelde hij, dat
de totale distributiekosten inclusief het
gasverlies in het distributienet, 66 pro
cent van de consumentenprijs uitmaken.
Zijns inziens is de door Philips Terneu
zen gelaakte hoge gasprijs beslist geen
gevolg van het door Sluiskil berekende
tarief. „Het valt dus op. dat de distri
butiekosten buiten alle verhouding hoog
zijn", zo stelde de heer Van Altena. Hij
noemde dit welhaast onvermijdelijk door
het onrendabele Zeeuwse gasnet met een
lage aansluitdichtheid.
Volgens de heer Van Altena kan daarin
alleen verandering komen indien de ren
tabiliteit van het gasnet, door toepassing
van gas voor ruimteverwarming dras
tisch verhoogd kan worden.
mag volgens de onderdi
recteur van de cokesfabriek niet uit
het oog worden verloren, dat de prijs
politiek van de gasdistributiebedrij-
ven er op is gericht een sluitende
begToting te realiseren en zo moge
lijk nog enige winst te maken. Met
andere woorden: het gas moet zelf
zijn totale kosten opbrengen.
Maar met de nieuw aangekondigde prijs
politiek wordt naar zijn mening een
heel andere richting ingeslagen. „Om
het aardgas namelijk te doen penetreren
in de bestaande energiemarkten neemt
men", zo vervolgde de heer Van Altena,
„ondanks de aanmerkelijke ombouwsub-
sidie, die de Gasunie verleent, een be
langrijk aanloopdeficit in eerste jaren op
de koop toe, in de hoop dit door een
met alle ten dienste slaande middelen
gestimuleerde toename van het gasver
bruik geleidelijk te doen verdwijnen. In
dien men dus de huidige met de nieuwe
aangekondigde gasprijzen gaat verge
lijken en dan tot de conclusie komt, dat
het gas te duur wordt verkocht, dan
meet men met twee maten", aldus de
heer Van Altena. „Overigens vindt de
cokesfabriek het vanzelfsprekend, dat
wil zij de openbare gasvoorziening con
tinueren, een prijsaanpassing zal moeten
plaatsvinden. Maar deze pijnlijke ader
lating wil de fabriek ondergaan als zij
haar positie als openbaar nutsbedrijf kan
handhaven", zo voegde hij er aan toe.
Zaterdag 24 oktober zal bij het lan
dingsmonument aan de Marinedam te
Vlissingen een plechtige herdenking
worden gehouden van de bevrijding van
Vlissingen op 3 november 1944.
Om kwart over tien zullen de verschil
lende deputaties zich verzamelen op de
Zeilmarkt bij het Concertgebouw. De
gasten en genodigden zullen zich op dat
tijdstip verzamelen bij de garage van de „et Vlaamse echtpaar, dat dinsdag-
PLECHTIGE HERDENKING
BEVRIJDING VLISSINGEN
Een stukje humor uit de natuur
dit peertje. Jazeker, een peertje en
geen vogeltje, al heeft het daar
alles van weg. Fruitkweker I. Groe-
newege uit Hoedekenskerke trof
het tussen de restanten van het
kroet, dat eigenlijk bestemd was
om te verdwijnen. Maar net op tijd
wist hij die curiositeit uit de boom
gaard te bewaren. De echte Beurré
Alexander Lucas, zoals het peertje
in zijn ras heet, is ongeveer zeven
centimeter hoog. Welke vogel er
voor model heeft gestaan t We we
ten het niet. In ieder geval een met
een spitse snuit en een vriendelijk
befje... (Foto P.Z.C.)
Verkeersslachtoffers
ter aarde besteld
Dinsdagmiddag zijn op de algemene be
graafplaats te Wissenkerke de stoffelij
ke overschotten ter aarde besteld van
Jan Begtliel (21) en van Jan van der
Maas (19), beiden uit Geersdijk. Za
terdagavond zyn deze jongens ten ge
volge van een auto-ongeluk om het le
ven gekomen.
De teraardebestelling werd voorafge
gaan door een rouwdienst in het „Dren-
tehuis" in Geersdijk. Deze dienst stond
onder leiding van de gereformeerde pre
dikant uit Geersdijk, ds. H. L. van Aller
en van de Nederlands hervormde hulp
predikant, de heer L. Kraak uit Wol-
phaartsdijk. Ds. Van Aller hield een
preek naar aanleiding van Psalm 46
en Romeinen S vanaf vers 31.
Onder de aanwezigen bevond zich onder
anderen de commandant maritieme mid
delen te Vlissingen, de kolonel-ter-zee
H. J. H. Hagdorn, benevens enkele of
ficieren, onderofficieren en manschap
pen van het wachtschip „Heemskerk" te
Vlissingen. Zoals bekend was Jan
Begthel op dit schip werkzaam als
schrijver I. Kolonel Hagdorn legde een
krans namens de bemanning van het
schip en enkele manschappen legden
een krans namens de huishoudelijke
dienst. Aan het graf sprak de heer
Kraak tot de familie. De vader van Jan
van der Maas. de heer L. van der
Maas, dankte namens- de beide families.
Oud-presidente NCVB
plotseling overleden
Dinsdagavond is, kort voordat de maan
delijkse bijeenkomst van de afdeling Ka-
lelfe-Biezelinge van de Nederlandse
Ihristelijke Vrouwenbond een aanvang
ou nemen, de oud-presidente, mevrouw
Sandee-Staal (65) uit Kapelle door
en hartaanval getroffen en overleden.
Mevrouw Sandee-Staal was in het ver
gaderlokaal aanwezig toen zij plotseling
onwel werd Dokter Risseeuw kon
slechts de dood constateren. Vele j^en
heeft de overledene een bestuursfunctie
bij de afdeling bekleed. De laatste acht
jaar heeft ze als presidente leiding ge-
A. de Kam waarnemend
burgemeester Veere
De commissaris der koningin in Zee
land heeft de burgemeester van Vrou
wenpolder, de heer A. de Kam, belast
met de waarneming van het burge
meestersambt in Veere per 1 novem
ber 1964, de dag waarop de burge
meester van Veere, jhr. I. F. den
Beer Poortugael aftreedt.
Slot van pag. 1
genendertig meter lang zijn de laat
ste drie palen, die de gigantenbok in
de bodem heeft geperst. Ze zijn al
langer geweest: 41 meter ongeveer,
maar nu zal het wel tot het voor
jaar duren eer men aan de diepste
geulen toe is.
Zoals gezegd heeft de stalen inonta-
geligger de zestiende boog onder zyn j
bulk dichtgetrokken. Vandaag zal j
het gevaarte weer bijna tweehonderd
meter worden doorgeschoven. Naari
de volgende pijlers, die tot aan het
hoogste punt, het zogenaamde ha
merstuk gereed zijn. In totaal zijn er
nu weer 4 zover. Dat maakt met dej
zestien eerdere twintig. Van één pij-1
Ier is het opzetstuk de omgekeer-1
de V klaar, de volgende hebben
al een hoed of caisson over de kop-j
pen van de palen en de beide laatste j
van de 25 staan er nog „bloots
hoofds".
In drie weken twee overspanningen
van 95 meter berijdbaar: zó hard
gaat het op het ogenblik met de
montage. En de „openluchtfabriek"
by de veerhaven van Kats kan dat
tempo met de prefabricage van de
betonelementen net bijhouden. „We
hebben al zitten puzzelen of het er
in zit de bouwsnelheid nog wat op te
voeren", vertelde ir. A. C. Krijn van
de aannemerscombinatie Ooster
scheldebrug aan de excursisten van
de Betonvereniging. „Maar onze zorg
is op het ogenblik meer dit: laten j
we proberen dit tempo in de komen
de winter vol te houden. Wat is en
allemaal nodig om dat te bereiken...." j
Vijftien maanden
Vijftien maanden dus sedert de eers
te paal van de Oosterscheldebrug
werd gezet. Ook nog vijftien maan
den voordat de bouwers de oorspron
kelijke opleveringsdatum van deze
brug zullen bereiken: 1 januari 1966.
Al is het dan nog met een slag in
de lucht. er wordt gerekend, dat
men deze streefdatum met twee
maanden zal moeten verlengen. Maar
wanneer de bouwers nog eens terug
kijken op de kinderziekten en het
trage tempo uit de beginperiode van
de montage en dat vergelijken met
PROF. IDENBURG IN GOES
Vlaams echtpaar woonde in Oss
DRIE WAGENS BRACHTEN
SAMEN TIEN MILLE OP
gemeentelijke reinigingsdienst.
Om half elf zal de voorzitter van het
Comité Bevrijding Vlissingen, de heer F.
van Sabben, een openingswoord spreken
bij het landingsmonument. Hierna zullen
spreken burgemeester mr. B. Kolff van
Vlissingen en eventueel vertegenwoordi
gers van de Britse gasten.
Na het hijsen van de nationele vlaggen
van Engeland, Frankrijk en Nederland
zal het muziekkorps van de „Royal
Highland Fusiliers" de drie volksliede
ren spelen. Na het sein voor het half
stok hijsen van de vlaggen en het nijgen
van de vaandels zal het muziekkorps
van de „Royai Highland Fusiliers" de
Last Post spelen, waarna men een mi
nuut stilte in acht zal nemen.
Vertegenwoordiger) s) van de Britse
gasten zullen een krans leggen namens
„The Kong's Own Scottish Borderers",
door of namens Nederlandse en gealli
eerde burgerlijke en militaire autoritei
ten zullen eveneens kransen leggen.
Voorts zullen kransen worden gelegd
door of namens Vllssingse verenigingen,
organisaties en instellingen en door fa
milieleden. nabestaanden en particulie
ren. Het einde van de plechtigheid zal
bestaan uit een défilé van de deputaties
met vlaggen en vaandels, vetrek der ge
nodigden en de afmars van de pelotons.
handelde op eigen initiatief. Van
een internationale bende is dus
geen sprake. Man en vrouw ver
bleven in een caravan op een Eind-
hovense camping.
namiddag, zoals gemeld, in Eind
hoven is aangehouden en dat drie
huurauto's, uit Kruiningcn, Mid
delburg en Sittard heeft verduis
terd en doorverkocht, blijkt te wo
nen in Oss. Het zijn de 26-jarige
J. P. en zijn 21-jarige vrouw H. P.-
V. Ze zyn in Antwerpen geboren
en wonen nu ruim een jaar in Oss.
De man is daar gereedschapsma
ker van een elektrotechnisch bu
reau. De vrouw heeft bekend. Het
echtpaar zal morgenochtend
vrijdag voor de officier van jus
titie te Maastricht worden voorge
leid. De vrouw wordt de verduiste
ring ten laste gelegd, de man mC'
deplichtigheid. Reden voor hun da-
den vormden hoge schulden.
Het is nog niet zeker of ook de of
ficier van justitie te Middelburg!
het echtpaar zal horen. „Mogelijk
is dit niet nodig", aldus de Sit-
tardse gemeentepolitie, die het
echtpaar onder haar hoede heeft.
Er is contact met de Belgische jus
titie. omdat de vrouw vóór haar
Neder'andse „trip" vermoedelijk
al auto's in België heeft verduis
terd en verkocht. Het echtpaar
Tien mille
De drie auto's zijn na verduistering
doorverkocht. De vrouw kreeg
voor iedere wagen, die zij huurde
en waarbij zij opgaf Antwerpse
journaliste te zijn. bij verkoop
ruim 3000. De bijna tien mille,
die zij op die manier verzamelde,
gebruikte zij om de schulden via
een bank af te betalen.
Jeugd wordt te weinig met
werkelijkheid geconfronteerd
Het onderwijs in Europa vertoont na
de oorlog op het punt van de hervor
ming een beeld van indrukwekkende
bedrijvigheid, maar het waarom en
waartoe daarvan blijft uiteindelijk on
beantwoord. Tot deze conclusie over
het onderwijs in Europa kwam prof.
dr. Ph. J. Idenburg gistermiddag in
een lezing tijdens de leerkrachtendag
van het voorbereidend hoger en mid-
,delbaar onderwijs in Zeeland, die in 't
I Goese lyceum werd gehouden.
De generatie, die momenteel op
groeit, wordt als geen andere zo
weinig met de werkelijkheid gecon
fronteerd, zo vervolgde prof. Iden
burg, die zijn toehoorders voor
hield, dat vooral met betrekking
tot het universitair en het voort
gezet onderwijs 'n andere houding
tegenover de werkelijkheid ver
wacht wordt. „Onze leerlingen er
studenten komen niet als verant
woordelijke mensen van scholen
en universiteiten Zij krijgen pas
hun vorming in de omgang
mens tot mens. Wij laten onz.e
jeugd gruwelijk in de steek als wij
haar deze vormende houding ont
houden", aldus prof Idenburg.
'e Middelburgse volkswagen staat
verzegeld in Breda, de wagen werd rrnoTr nnnr
driemaal doorverkocht. De volks- OKUL
wagen uit Kruiningen is terug bij
de eigenaar. Ook verzegeld. Deze Hij schetste in het kort dc bedrijvig-
wagen werd maar éénmaal ver-|heid op het gebied vai. het onderwijs
kocht. De wagen uit Sittard is in verschillende Europese landen,
eveneens driemaal doorverkocht.Iwaar het onderwijs thans gezien
De huidige eigenaar is wél bekend.]Wordt als een staatsbelang van de
maar het is. evenals met de anderejeerste orde. waarvoor zelfs partijlei-
wagens, een probleem hoe de oor-jders en eerste ministers zich interes-
spronkelijke eigenaars hun auto's'seren.
terug zullen krijgen. De
zoals eerder gemeld, op Beveland
vergezeld was van een jongetje,
had haar twee kinderen, het jon
getje van vier jaar en een meisje
van twee jaar, later ondergebracht
bij haar moeder in Antwerpen.
Prof. Idenburg ging nader in op de
redenen van deze hervormings-
drang: 1. Het proces van de steeds
voortgaande verwetenschappelij
king van het lever,: 2. Het stre
ven naar gelijkheid van kansen;
en 3 De bezieling tot mensvorming,
die algemeen over ons gekomen
is. Het is overigens niet bij over
wegingen gebleven, er is ook rea
liteit in de hervorming, verklaar
de prof. Idenburg.
Hü noemde daarbij dc indrukwekken
de uitbreiding van de schoolbevolking,
die slechts voor een klein deel toe tc
schrijven is aan de geboortegroei
de herziening van de pedagogische
structuur van liet schoolwezen. Daar
bij wint de gedachte veld, dat de
leerlingen zo lang mogelijk op onge
deelde scholen bijeengehouden moe
ten worden. De zogenaamde „brug
klassen" zijn er volgens prof. Iden
burg maar slappe voorbeelden van;
de verstgaande consequenties zijn ge
trokken in Zweden, waar men de leer
lingen van het 9e tot 17e jaar bijeen
houdt met gelijdelijk toenemende dif
ferentiatie in de hoogste klassen.
INHOUD ONDERWIJS
De inhoud van het onderwijs zal op
allerlei wijzen in de veranderingen
betrokken moeten worden, zo ver
volgde prof. Idenburg. Hij besprak
kort de opleidingsrichtingen, die elk
aar opgevolgd zijn: de klassieke, de
realistische en de technische oplei
ding Bij alle hervormingen wordt
echter, zo stelde prof. Idenburg, de
vraag naar de zin er van angstvallig
voorbijgegaan.
Volgens het communisme ligt de wa
re werkelijkheid in de materie, daar
tegenover heeft de kerk zich in ster
ke mate toegewend tot het klassieke
bezit van de oudheid. „Wij moeten de
onwerkelijkheid van beide standpun
ten te boven zien te komen", aldus
prof. Idenburg.
„De moderne mens zal eerst uit de
zinloosheid van zijn bestaan worden
verlost door een andere levenshou
ding, die zich ook in het onderwijs
moet openbaren. In gezin en klas, in
het algemeen in de mensen, wordt
het nieuw* Europa gebouwd", zo
sloot prof. Idenburg.
wat nu wordt bereikt, wanneer zij
bovendien speculeren op een gunstig
gezinde winter, dan is er misschien
nog heel wat in te lopen.
Het werk aan de basculekelders voor
de dubbele klapbrug bij de veerhaven
„De Val" van Zierikzee vordert ook.
Het landhoofd en de aansluitende
weg aan Schouwse kant over het
huidige veerplateau liggen al te
wachten op de eerste auto's van de
brug.
Op Noord-Beveland is, zoals men
weet, de oprit naar het landhoofd
van de brug ook al klaar. Zeer bin
nenkort zal worden begonnen met de
aansluitende weg naar de Zandkreek-
dam dwars over Noord-Beveland.
De eerste dragline daarvoor staat al
klaar.
De al bijna veertig jaar oude Beton-
vereniging heeft het haar leden gis
teren allemaal kunnen laten zien. En
de aannemerscombinatie de N.V.
Van Hattum Blankevoort en de
N.V. Amsterdamse Ballast Mij.
heeft voor een joviale ontvangst ge
zorgd. Het uitgebreide gezelschap
verzamelde zich 's morgens in de
grote zaal van de „Prins van Oran
je" te Goes, waar secretaris A. M.
Witte, ing., de deelnemers aan deze
belangwekkende excursie begroette.
Toegelicht met kaarten, tekeningen
en kleurendia's kreeg de Betonver-
enïging in twee interessante tech
nische uiteenzettingen het „hoe, wat
en waarom" van dit project-louter-
van-beton te horen. Ir. J. H. van
Loenen jr. zorgde voor een Inlei
ding over de voorgeschiedenis, de
ontwikkeling en het ontwerp van de
brug. Hij duidde op de plaatsbepa
lingen voor het tracé, de prefabrica
ge, het revolutionaire pijlersysteem,
kortom op alle constructieoverwe
gingen, die tot deze bouwvorm heb
ben geleid.
Ir. A. C. Krijn gaf vervolgens een
overzicht van de uitvoering en het
materieel, dat wordt toegepast by
de Oosterscheldebrug.
Via de dia's op het witte doek
maakte hij met de Betonvereni-
„s de brug in aanbouw. In de
middaguren brachten bussen de
deelnemers naar Kats om het
allemaal in werkelijkheid te zien.
PAS HIER VOOR OP!
Eerst komt roos dan volgt haaruit
val daarna verhoornt de hoofdhuid
en kaalheid is het eind. Dit kunt u
verwachten, als u niet bijtijds zorgt
voor „bijvoeding" van de hoofdhuid.
NEEM N EO-SILVIKRI N I Silvikrii»
bevat in de juiste verhouding alle
18 natuurlijke opbouwstoffen, die ook
uw haar nodig heeft. Vandaar dat niets
zo helpt tegen roos en haaruitval
als Neo-Silvikrint
Voor dagelijkse haarverzorging is er
Silvikrin Lotion (met of zonder Yet).
de biologische haarvoeding
IETS LAGERE TEMPERATUREN
Veel bewolking en tijdelijk regen.
Overwegend matige wind krimpend
van oostelijke naar noordelijke rich
tingen. Iets lagere temperaturen.
16 oktober
Zon
Maan
ZON EN MAAN