OLYMPIADE IN HET TEKEN VAN DE Hilversum Europees schakelcentrum voor het nieuws uit Tokio dagen televisie Zaterdag 10 oktober 1964 T Vrijdag 16 oktober Stiefbeen en Zoon. Na het grote succes xwan het vorige sei zoen. waarvoor zij zelfs de gouden te- levisieringen kregenzullen vele kij kers weer met genoegen zien naar de volgende avonturen van dit tweetal. keren er over om eens een bioecoopje te pik ken. Ze doen het ook, maar zo helemaal pro bleemloos verloopt dat met. Even een korte adempauze voor de lachers als Kees Brusse onder het mes komt van Jan van Hillo. „Men sen van morgen'' heet de nieuwe film van Brusse, waarin hij gesprekken voert met tal van Nederlanders. Gesprekken in de geest van de NCRV rubriek „Onder vier ogen". Jan van Hilo en Kees Brusse hebben dus veel ge meen dat was voor de eerste aanleiding om de laatste nu „onder vier ogen" te spre ken te vragen. Het resultaat kriigt men op deze vrijdagavond te zien: twee interviewers spreken elkaar over mensen van morgen en hun systeem van werken. Tenslotte weer lach- werk. Buena de Mesquita en Rita Corita pro longeren hun amusementsprogramma „Nou jij weer", wat ze ook vorig jaar Drachten. Voor de teksten zorgt ook nu weer Alexander Pola en de muziek is opnieuw van Harry de Groot. Medewerkenden aan deze eerste „Nou jij weer" zijn o.m. Maurice Baker, Koos Huisman en het danstrio Helenique. Swiebertje ZATERDAG. Ook de laatste dag van de week levert de NCRV een bijdrage aan de vulling van ons beeldscherm. Nu weer op het eerste net. In het middagprogramma en postzegelrubriek, „Alles draait om moeder", .„Attentie" en voor het eerst na de vakantie weer „Swiebertje". Alle oude bekenden zjjn terug in deze eerste aflevering, die handelt om de jas van Swiebertje. 's Avonds „Barend de Beer", „Lassie" en ver der o.m. een voordracht van de Belgische acteur Anton Peters, van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg in Antwerpen. Het is een monoloog „De Zondagswandeling" uit de serie „Comédie a une fois" van A nare Frère. Hoofdbestanddeel van deze zaterdag is uiter aard de musical ,.'n kus van van de ballerina" van Willy van Hemert en Harry de Groot. Het is de eerste van de vier musicals, die de NCRV deze v, inter zal gaan uitzenden. Mede werkenden zijn o.m. Jenny Arean, Ellen van Hemert, Bernard Droog, Ramses Shaffy, Peronne Hosang, Coba Keiling, Jan Walters, John Soer, Ruay West, Riek Schagen, Frans Koppen en leden van het Scapino ballet. Het verhaal dat overigens niet zoveel om het lijf heeft speelt in de artiestenwereld. Hoofd personen zijn een mislukt kunstschilder, een aan lager wal geraakte operazanger, een citerspelers, een juffrouw van de retirade, een oud-bokser nu uitsmijter en natuurlijk de ballerina. De dochter van de eigenares van een artiestenpension wordt verliefd op een schilder. Maar er is 'n ballerina en die wordt geportretteerdEnfin, alles komt voor elkaar na veel laweit. En 'n kus van de ballerina komt er alleen 't is een andere Zaterdag 17 oktober De musical ,,'n Kus van een ballerina Ellen van Hemert en Ramses Shaffy, tijdens de uitvoering. Het schema van de Nederlandse tele visie is zo, dat iedere periode van vier weken een blok vormt. Is de cyclus vol, dat begint het verhaaltje van vo ren af aan. Wie die regelmaat eenmaal kent, kent zo ongeveer het schema voor de hele winter. De week, waaraan we nu bezig zijn komt immers met kleine variaties over vier weken opnieuw aan de orde. Want het zou een grandio ze warboel worden, als de programma makers niet schematisch te werk gin gen. Volgende week is dat blijkt uit deze redenering voor het grootste deel weer opgebouwd uit nieuwe pro grammaonderdelen. De tweede nieuwe week van het seizoen. Het meest opmer kelijke aspect ervan is, dat het een ech te week voor de sportliefhebbers wordt. Het beeldscherm laat ons immers getui ge zijn van de Olympische Spelen in Tokio. Iedere dag van kwart over zes tot half acht brengt de N.T.S. een ge filmd overzicht van de hoogtepunten van de wedstrijden van de vorige dag. Die vijf kwartier worden onderbroken door de Relayuitzending, die een kwar tier lang beelden geeft van de wedstrij den op de dag zelf. Iedere avond van half elf tot half twaalf ten slotte een overzicht van wat in de loop van de dag uit Tokio naar Amerika is gezonden per Symcom m en vervolgens per straaljager naar Europa. De techniek is toch wel bijzonder ver gevorderd in de afgelopen jaren. ZONDAG. In de morgenuren een Hoogmis uit de kerk van St. Dominicus te Leeu warden. Het avondprogramma begint met een film van de Amerikaanse Television Re porters International, die een beeld geeft van de bouw van het culturele mammoetcentrum in New York, dat Lincoln Centre werd ge doopt. De VARA brengt na de vijf minuten Journaal en de 25 minuten Sport in Beeld een program ma, dat wel eens een der hoogtepunten van het winterseizoen zou kunnen worden: voor het eerst Kees Brusse en Mieke Verstraete als het echtpaar Maigret. Maandelijks zal de VARA een van de Maigretverhalen 'uitzenden, die het voor veel geld heeft aangekocht. De BBC heeft in de afgelopen jaren bijzonder veel succes gehad met 52 voor de televisie gedra matiseerde verhalen van deze Franse schrij ver. De VARA was evenwel van oordeel, dat het aanbeveling verdiende niet de Britse be werkingen over te nemen, maar zelf voor een Nederlandse versie te zorgen. Dat was een be langrijk besluit, want de kostèn werden er veel hoger door. Men achtte dat evenwel verant woord, omdat de stof al die moeite waard bleek. Hoevelen kennen immers niet de bele venissen van de vermaarde inspecteur Maigret met zijn pijp, zoals die uit de pen van Maigret zijn gevloeid? De Franse schrijver heeft ge ruime tijd in Nederland gewoond en enkele van zijn boeken spelen dan ook in onze con treien. Dat maakt het des te aantrekkelijker de reeks uit te zenden. Maigret komt erin naar voren als een schrijver van detective romans, die zich onderscheidt van zovele van zijn collega's, dat hij psychologisch inzicht paart aan aan zijn schrijverstalent. De per- Zaterdag 17 oktober Na de terugkeer van vele oud-bekenden van het scherm, kunnen de kinderen (en de grotenI een nieuxo seizoen met Swiebertje en de zijnen genieten. sonen uit zijn boeken zijn niet papieren pop petjes, maar levensechte mensen. Dit uitgangs punt verzwaarde de taak van de acteurs uiter aard. De VARA heeft dan ook met extra zorg de hoofdrolspelers uitgezocht. Ze was dolgelukkig, dat Kees Brusse zich bereid ver klaarde de rol van de inspecteur op zich te nemen. Hij heeft er veel werk van gemaakt en zijn werk voor deze serie ongewoon serieus opgenomen. De filminlassen voor de stukken zijn in Parijs gemaakt, hetgeen de couleur locale uiteraard aan deze Maigretserie geeft. En eigenlijk is Maigret zonder Parijs, wat krentenbrood zonder krenten zou zijn. De bui tenopnamen werden voor een belangrijk deel gerealiseerd door de Vlaamse televisie, die In ae produktie betrokken werd en die de com plete serie ook zal uitzenden. Verschillende Vlaamse acteurs Wies Andersen als inspec teur Lapointe en Marcel Hendrickx als inspec teur Lucas zijn regelmatige medewerkers. Eimert Kruidhof tekende voor de regie als specialist in spannende TV spelen. De eerste uitzending „Maigret en de inbrekersvrouw" geheten wordt voorafgegaan door een do cumentaire over schrijver George Semenon, ver vaardigd door de BRT. Hierin zullen vooral de Belgische afkomst van Maigret en diens ban den met Nederland benadrukt worden. Ds. L. de Jong is tenslotte op deze zondag aanwezig met „De wereld van vandaag". De dubbelganger MAANDAG. De gebruikelijke filmavond, die de instelling van het tweede net heeft overleefd. Huckleberry Hound en Chuckle Head zijn vaste ingrediënten. Ant woord '64 en do politieke partijen laten ook deze avond niet verstek gaan.. Er is verder nog een kort filmpje in de serie Look at life een dag uit het leven van de vuilnisman en een hoofdfilm: „Deadly Nightshade", of wel „De dubbelganger". Een meneer krijgt hierin een ongeluk en om dat hij onder invloed van sterke drank was, neemt hij de benen. Het toeval wil dan, dat iemand die sprekend op hem lijkt door de poli tie wordt gearresteerd. De gezochte profiteert van dit misverstand door zich uit te geven voor zijn dubbelganger. Het spelletje lijkt aar dig te slagen totdat de verloofde van die dubbelganger komt opdagen en die onschuldig fearresteerde een man blijkt te zijn, die een ubbel leven leidde en betrokken was bij de ontvoering van een atoomgeleerde. De eigenlijk toch wel brave hoofdpersoon uit de film kiest de zijde van de politie, die voorheen zijn groot ste vijand was. Zelfs een schietpartij kan hem daarvan niet weerhouden. Hootenanny DINSDAG. Walter en Connie beleven nieu we avonturen ten behoeve van de (nog) niet Engels sprekende kykers. Er is veel belangstelling voor deze cursus. Na de gebrui kelijke Pinkelman en Attentie brengt de NC RV voor het eerst een programma uit de Ook nu weer opiniepeilingen en ook nu weer publiek. Na het liedje van Caroline Kaart dat een iets andere opzet krijgt nog een reportage van de kerkbouwactie Antwoord '64. Dick van Dyke WOENSDAG. Voor de vierentwintigste keer presenteert de AVRO een Dick van Dyke show. „Buddy, can yon spare a job" heet het verhaal van deze keer, waarin Rob erop uit trekt om een nieuwe baan te zoeken. Do Dick van Dyke show Is overigens niet de enige Amerikaanse serie van deze avond. Zijn collega's E. G. Marshall en Robert Reed verschijnen ook weer op de beeldbuis, natuurlijk als vader en zoon Preston, die als „de Verdedigers" do verdediging toegewezen krijgen van een onpopulaire spion, die het Amerikaanse veiligheidssysteem in gevaar heeft gebracht en daarbij tegen de lamp is gelopen. De Nederlandse bijdrage is een documentaire „de Thuislozen". Onder de titel „Binnen onze grenzen" heeft de AVRO-televisie een aantal documentaires op stapel gezet, waarin onder werpen worden behandeld, die een typisch Nederlands karakter dragen. Het zijn sociale documentaires. Zelfs in deze tijd van relatieve welvaart en modern comfort kent onze Ne- serie Hootenanny, waarvan NCRV amuse- mentshoofd Dick van Bonunel veel succes verwacht. Hij heeft zelf met het grootste plezier naar de opnamen gekeken. Deze zijn zeer simpel van opzet: eigenlijk reportages. Een hootenanny is een bijeenkomst op een Amerikaanse univer siteit of in de open lucht, waarbij allerlei volkszanggroepjes optreden in een informele sfeer. De camera's registreren niet alleen het werk van de artiesten, maar ook de reacties van hun publiek, dat ron hen geschaard zit. Bijzonder beweeglijke camera's, die met prach tige shots komen, welke soms herinneren aan onze Top en Flop shots, maar dan levendiger zjjn. aldus Dick van Bommel. Een hootenanny kregen wij in Nederland eigenlijk te zien, toen Pete Seeger optrad voor Leidse studenten. In de uitzending van vanavond kan men o.m. zien naar het Cad Mitchell Trio. thee Roof top Singers. Nancy Ames, Mike Sottle. the Caravans en Stan Robin an his Tiger-town five. Zij traden op de universiteit van Boston. In „Wat is cr aan de hand met Nederland" zullen landbouwproblemen worden belicht. Met cijfers, feilen, statistieken en enquêtes zal Nico van Vliet manipuleren. Hij zet hiermee in zeker opzicht het programma van het vo rige seizoen „Als U het mij vraagt" voort. Donderdag 15 oktober het t.v.-spel „Woorden zijn maar ivoor den'. Marja Habraken en Jules Hamel tijdens een scène. derlandse samenleving een vrij grote groep mensen, die door de een of andere oorzaak dakloos en vaak brodeloos zijn. De thuislozen willen de kijkers ook enig inzicht geven in hun levensomstandigheden. Men zal kunnen kennismaken met een aantal mensen, die in een van de dertien Nederlands tehuizen voor daklozen zijn ondergebracht, aldus de aan kondiging van deze documentaire, die tot stand kwam onder regie van Cas Brugman. Woorden DONDERDAG. De speelavond is in handen van de VARA. En er wordt gespeeld. Eerst door de altijd dwaze Glynis Johns, die een nieuw vreemd avontuur beleeft. Zij heeft zich in korte tyd tot een even populaire figuur onlwikkeld als ons aller Lucille Ball. Een komediante, die er zijn mag. Achter het Nieuws is geen spelletje, maar daarna krijgen we twee speelmakkers te zien, die van hun rubriek „Uit" altijd een even levendige als gevarieerde uitzending weten te maken: Be rend Boutlewijn en Ellen Blazer. De titel van het TV spel is „Woorden zijn maar woorden". Het is een spel van Ellen Sharp, dat wordt gespeeld door o.m. Annewil Blanken, Jules Hamel en Maxim Hamel. Het gaat over een jong echtpaar, dat, zoals de schrijfster het zelf verklaart „dreigt in woorden te verstik ken". Ze zitten daarmee maar lelijk in de knoop, want je kunt toch ook niet altijd maar zwaarwichtige gesprekken voeren over van -allerlei problemen. De zij beschouwt de hij steeds meer als een soort ekster, die een mees ter is in het naklappen van de woorden van anderen. Maar wat nij zegt zijn meestal clichés, gemeenplaatsen, woorden, zonder inhoud, zon der werkelyke betekenis. Het lijkt heel wat. maar als Je er door heen kijkt, blijft er niet veel van over. „Woorden zijn maar woorden" stelt geen opgewekt probleem aan de orde. dat heeft de aandachtige lezer al begrepen. Stiefbeen en Zoon VRIJDAG. Ook vrijdag de NCRV op de beeldbuis, maar dan met een zo op het oog nogal jolige avond. De start is in ieder geval goed, want de Beverly Hillbillies komen opdraven, jeth lost een ruzie op. Kort gezegd, Grannv en tante Pearl zijn het niet eens en de politie komt er bijna aan te pas. Elly May en naar dieren hebben er ook mee te maken. Na het journaal Pinkelman en Pollewop, ook niet om bij te zitten huilen, dan Attentie en vervolgens Stiefbeen en Zoon. Voor het eerst na een lange zomervakantie komen Rien van Nünen en Piet Romer weer in rol van de beide handelaren in lompen en metalen de kijkers vermaken. Ze krijgen de assistentie van o.m, Rona Stam en Rudy Fal- kenhagen. „Ontspanning na de arbeid"" is de titel. Het zegt voldoende. Vader en zoon pie- (Van onze radio en t.v.-redacteur) Cinds 1 oktober is er tussen de K.R.O.-studio in Hilver sum en Tokio een vaste lijnver binding voor het doorgeven van de radioreportages over de Olympische Spelen. In de K.R.O. studio worden echter niet al leen de voor Nederland-binnen land en voor de wereldomroep bestemde reportages ontvan gen, maar ook die voor België, Denemarken, Zweden, Noor wegen en Finland. Hilversum fungeert namelijk als schakel centrum. Er zijn er drie in Eu ropa. Er zijn er ook nog in Pa rijs en in Hamburg. De voor Europa bestemde verbindin gen lopen per speciaal voor de spe len aangelegde diepzeekabel van Tokio naar Honoloeloe. Daarna gaat liet geluid via do lange bestaande kabels van andere netten naar de Verenigde Staten of naar Canada en vandaar naar Londen en Brussel. Londen tapt onderweg de reportages af, die voor Engeland en Ierland zijn bestemd. Het eindpunt Brussel geeft de reportages vervolgens door naar resp. Hilversum, Parijs en Hamburg. Europa heeft in totaal vier lijnen naar Tokio. Het eindpunt Brussel is het techni sche centrum van de Europese Ra dio Unie in het paleis van justitie op een van de Brusselse heuvels. De B.R.T., dus RadioBelgiëNeder lands, kan wat zij nodig heeft niet direct uit het centrum in het paleis van justitie halen, maar moet be voorraad worden vanuit Hilversum. De kabelverbinding over 25000 km. die in Hilversum eindigt bestaat uit twee lijnen, een voor heen en een voor terug. Hel zijn zogenaamde mo dulatieverbindingen. Dat betekent dat ofwel Tokio, ofwel Hilversum niet kan gaan „wekken", ofwel: aan een hendeltje slingeren opdat er aan de andere kant een telefoontje gaat en dan gezegd kan worden „we heb ben wat.". De dubbellijn staat, zowel in Tokio als in Hilversum, dus de hele dag open. Komt er in Hilversum een stem door vanuit Tokio die een reportage aankondigt dan gaat via de andere lijn, de mededeling terug dat het akkoord is. Het schakelcen trum in Hilversum zal de komende weken vrijwel dag en nacht zijn be zet. Alleen tussen twaalf en drie uur 's nachts is geen bewaking nodig. Daarna wordt het druk, want via die ene kabel vanuit Tokio moeten dus vijf landen hun radioreportages ont vangen. Drukke dagen Het schema van bijvoorbeeld 14 ok tober ziét er als volgt uit: Om kwart voor zes komt de Nederlands-Bel gische equipe voor een half uur aan de ïyn. Dan worden de reportages doorgegeven die om half zeven wor den Uitgezonden. Om zeven uur geeft Zweden gedurende anderhalf uur re portages door. De binnenkomende lijn wordt doorgeschakeld op .Stock holm. De ljjn loopt via Kopenhagen. Om hnlf negen komt Finland aan de lijn. Stockholm moet blijven aan staan, want het is een eindpunt. Stockholm moet doorschakelen naar Helsinki. Pauze tussen half tien en tien uur. Om tien uur bezet Noorwegen de Tokio-Hilversum-lijn. Nu wordt Ko penhagen geplugd, want Kopenha gen moet doorschakelen naar Oslo. Er is weer pauze tot kwart voor twaalf. Dan de Deense Tokio-equipe aan de lijn. Het duurt een half uur. Om twee uur komen de Zweden weer een half uur in. Om half vier meldt de Nederlandse equipe zich. Tussen vijf cn zeven uur wordt het scha- kelnet gebruikt voor het doorgeven van de commentaren, die de t.v.- equipes in Tokio, geven bij de repor tages die door middel van de satellie ten naar Europa komen, dus voor wat Nederland betreft wat om kwart over zes wordt uitgezonden (het kwartierprogranima dat door twee satellieten wordt overgebracht) en wat na het avondprogramma uit- uurprogramma dat per van Tokio naar de Verenig- is geseind en vervolgens, op filmband, per straal- naar Hamburg is getrans- Via satellieten kan geen worden overgebracht, alleen t.v.-commentatoren zouden maken van andere verder zouden komen dan het tech nisch centrum van de Europese Ra dio Unie in Brussel. De Eurovisie- verbindingen worden om vflf uur 's middags namelijk gebruikt voor het uitwisselen van het nieuws van en voor de verschillende journaal diensten. Het schema voor 14 oktober is nog voorlopig. De nog niet gevulde tij den zullen waarschijnlijk wel bezet worden. De technici in Hilversum hopen dat de organisatie in Tokio een beetje klopt, want anders wordt het een chaos. Er kan maar één equipe tegelijk gebruik maken van de lijn Tokio-Hilversum. De een moet na de ander. Het kan snel op elkaar volgen, want de technici van de Ne derlandse Radio Unie hebben de schakeltijd van dertig seconden we ten terug te brengen tot vijf, maar toch: het gaat beurt na beurt. Twee tegelijk Toch zal het gebeuren dat op een zelfde moment bijvoorbeeld zowel België en Kopenhagen de reportages van hun equipes ofwel direct kunnen uitzenden dan wel op de band kun nen vastleggen voor latere uitzen ding. In de hoofdschakelkamer van de K.R.O. is namelijk voor tijdelijk een tweede kruisgesprekkentafel ge bouwd. Het ding stond ongebruikt in de A.V.R.O.-studio. De technici van de Nederlandse Radio Unie hoorden eerst een week voor 1 ok tober, de dag dat de verbinding met Tokio ging functioneren, dat Neder land een schakelcentrum zou wor den. Vijf monteurs moesten wor den ingezet om de kruisgesprekken tafel van de A.V.R.O.-studio over te brengen naar de hoofdcontrole kamer in de K.R.O.-studio. Op kruisgesprekkentafel nummer 2 komen de reportages, die niet via Brussel-Hilversum binnenkomen, dus een andere weg volgen dan de ka bel Tokio-Amerika-Engeland-Brussel -Hilversum die op de kruisgesprek kentafel nummer 1 eindigt. Het kan zijn dat dat deel van de Tokio-Brus- selkabel, dat naar Parrjs gaat niet wordt gebruikt en dat een van de landen, die normaal op de Brussel- Hilversum aftakking zit, de Tokio- Brussel-Parijs draden in de kabel in gebruik neemt. Brussel krijgt dan op eenzelfde moment twee reportages door die naar Hilversum moeten. Dank zij de tweede kruisgesprekken tafel kan Hilversum die twee tege lijk ontvangen en verder transpor teren. Ook buiten om Om het nog moeilijker te maken: de equipes in Tokio kunnen, als de vier mogelijkheden in de Tokio-Euro- pakabel (de eindpunten Londen, Parijs, Hamburg, Hilversum) alle be zet zijn, reportages doorgeven via de normale telefoonverbindingen met Europa. Waar die verbindingen ook aankomen, ze kunnen worden door gegeven naarHilversum en vandaar naar het belanghebbende radiosta tion. De occasionele lijnen kosten f 3500 per uur. Maar op het schema staan er nu al verschillende aange kondigd. „Als ze de zaakjes in Tokio maar strak aan banden houden" zeggen de technici in Hilversum. Voor het overige nemen ze hun taak lakeniek op. Ze vinden dat uitgekiende ver bindingssysteem eigenlijk heel ge woon. Zo zijn technici. Vooral in Hil versum. Wat men verder ook over het om roepbestel mag zeggen, de techni sche dienst van de Nederlandse Ra dio Unie wordt altijd, welke buiten landse radiogrootheid men ook ont moet, vooraan gesteld. Misschien is dat de reden dat de programma- heren van de Europese Radio l'nie, nadat ze het eens «aren geworden over de programmncombinaties, de technische heren in Hilversum zo laat waarschuwden dat zij maar dienden te zorgen voor een eindpunt- schakelcentrum, compleet met twee kruisgesprekkentafels. De hoofdschakelkamer in de KRO-studio. Rechts de bestaan de kruisgesprekkentafel. Daar boven op de tijdelijke tweede kruisgesprekkentafel. Aan de linkerkant de apparaten via welke de binnenkomende repor tages doorgaan naar studios in Hilversum, Brussel, Kopenha gen, Stockholm, Oslo en Hel sinki. Boven elk doorgifteapparaat staat een bandrecorder, die de door te geven reportages vast legt. Voor eventuele storingen de klanten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 23