Britse douane heeft zijn methoden vereenvoudigd ZO MOET HET JUIST NIET Fanstruita Bevelandse raden over industrieel spreidingsbeleid Maar: blijft even secuur als altijd TIJDRITPLOEG: TELEURSTELLING ALBERTVILLE UITWISSEN KANS OP NATIONAAL TEAM VOOR ZEEUWSE ZAALH.ANDBALSTERS De hele was met één vinger.... AMERIKAANS LUCHTVERDEDIGINGSCOMMANDO GAAT ONDERGRONDS DONDERDAG 8 OKTOBER 1964 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 GROTE SOEPELHEID VOOR NIET-BRITTEN Op vrijdag 9 oktober zal ln hotel „De Korenbeurs" te Goes een openbare bU-i eenkomst van de leden van de Beve landse gemeenteraden met betrekking tot het indust «<eel spreidingsbeleid ge houden worden. De heer mr. F. G. A. Huber. burgemeester van Goes, zal de bijeenkomst" openen, waarna jhr. dra. P. A. C. Beelaerts van Blokland, bur gemeester van Wolphaartsdijk, zal spreken over ,,De Bevelanden en hun, toekomst". Het volgende punt van ge-1 sprek zal zijn: „Goes in de Bevelanden", waarvan de verschillende aspecten af zonderlijk behandeld zullen worden. De heer D. Lodder, burgemeester van Drie wegen en Ellewoutsdijk, zal „Maat schappelijke aspecten en gezondheids zorg behandelen. De heer N. W. Els- ken, burgemeester van Heinkenszand zal spreken over „Onderwijs en cul tuur", terwijl de heer P. Wisse, burge meester van Wissenkerke zal spreken over „Recreatie". Het onderwerp ver bindingen wordt behandeld door de heer A. A. Schuit, burgemeester van Kort- gene. De heer drs. J. Dijkgraaf, wethou der der gemeente Goes, spreekt over handel en industrie. Uit al deze lezingen zal men vervolgens een eindconclusie trekken. (Van een medewerker) De afgelopen zomer zijn veel men sen een beetje geschrokken terug gekomen uit Engeland, nadat zij op Londen Airport waren gecon fronteerd met een nieuw systeem van de Britse douane. Bezoekers wordt een bord voorge houden met allerlei voorschriften in de Engelse taal in een bijzonder duidelijk lettertype. Daarna volgt een kort verhoor: „Kunt u dat lezen?". „Hebt u het begrepen?". „Hebt u niets aan te geven?". Beantwoordt men die laatste vraag negatief dan glimlacht de ambtenaar meestal en zet een ge heimzinnig teken op uw bagage, waarmee u bent ingeklaard. Beant woordt men de vraag positief, dan valt het ook wel mee, want het meeste is toegestaan. Vooral ten opzichte van buitenlanders is men zeer meegaand, want Engeland Ls er zich van bewust toeristen nodig te hebben. Het zijn de Britse toeristen die voornamelijk het doelwit vormen en voor een groot deel zijn de winkeliers op het Continent daar de schuld van. Iedere Britse douanebeambte kan amusante anecdotes vertellen over de soms bijna onwaarschijnlijke beleve nissen in zijn beroep. Het is algemeen bekend dat Belgi sche winkeliers aan Britse toeristen vertellen, dat zij één horloge zonder betaling van invoerrechten mogen meenemen. Daardoor verkopen zij natuurlijk wel meer horloges, maar hun klanten merken bij aankomst in een Britse haven of op een Engels vliegveld wel hoezeer zij om de tuin zijn geleid. Engeland bezit de Kanaaleilanden Jersey, Alderney, Guernsey en Sark. Door een of ander duister geheim gelden hier andere belastingregels dan in Engeland zelf. Tal van Britten die van vakantie van die eilanden terugkomen hebben een keurig ver pakt pakketje bij zich, dat een han dige winkelier op de Kanaaleilanden voor hen heeft ingepakt. „My ration" heet dat er naar men zegt is het hei lig en onaantastbaar omdat er pre cies in zou zitten, wat iedere Britse toerist van de Kanaaleilanden belas tingvrij mag meenemen. Hoe kan een douanebeambte daar dan wat over te zeggen hebben? Het pakje bevat in de regel tweehonderd sigaretten, een fles wijn en een halve fles gedistil leerd. In doorsnee worden die pakjes doorgelaten, maar dat is alleen toe gefelijkheid. Het is een concessie aan de reglementen en geen absoluut vastgelegd recht. Wat men aan in voerrechten in Engeland moet beta len, waarop en hoeveel, hangt niet af van het humeur van de betrokken ambtenaren, maar staat geschreven in een stel dikke boekdelen waarin precies vermeld wordt wat betaald moet worden en op welke artikelen. In feite zijn die boeken zo uitvoerig, dat zij letterlijk rekening houden met elke mogelijkheid die zich kan voor doen als een reistas of een koffer op het gladde metaal van de douane tafels wordt geopend. Alle Britse douane ambtenaren kennen „Public Notice 2A" uit het hoofd. Dat is het geheel van bepalingen, dat iedere rei ziger die Engeland betreedt dient te kennen. Aan boord van schepen en op lucht havens wordt deze bekendmaking ge toond. Daaruit kan men leren, dat de Engelse douane drie categorieën rei zigers onderscheidt, de in Engeland wonenden, die van een buitenlandse reis terugkomen, bezoekers uit het buitenland die korter dan een jaar blijven, en buitenlandse bezoekers die langer dan een jaar blijven. Wat de eerste categorie betreft als de douaneambtenaar aangifte vraagt van alle in het buitenland gekochte artikelen, dan bedoelt hij alles, ook wat men als cadeau heeft gekregen, ook wat men als geschenk wil weg geven en alles wat men voor eigen gebruik heeft aangeschaft. De douaneambtenaren kennen het „fair-play"; zij geven iedereen de kans om alles aan te geven wat hem te binnen wil schieten. Ze ge ven inlichtingen en aanvullingen op de bepalingen en zij hebben geen haast. Maar... als men een ver keerde aangifte doet, opzettelijk of uit vergeetachtigheid (,^och, daar had ik nu echt niet aan gedacht. dan zijn de betrokken artikelen zon der meer beschikbaar voor confis catie en de vergeetachtige toerist kan worden geverbaliseerd. Boven dien worden in zo'n geval ook in voerrechten geheven van artikelen die anders met een knipoogje wor den doorgelaten omdat ze nog net door het oog van de naald kunnen. Die douanebeambten kennen hun wereldje en hun cliënten. Ze weten precies wie een amateursmokkelaar is en wie echt de moeite waard is van een nader onderzoek. Ze gaan daarbij niet af op paspoorten of poli tieregisters, maar alleen op hun neus. Er is een belangrijk verschil lussen datgene wat de douane „aanhoudt" en wat „in beslag" wordt genomen. Aanhouding betekent dat de douane de betrokken artikelen tijdelijk vast houdt als waarborg voor betaling van de rechten. De artikelen worden te ruggegeven als de invoerrechten zijn betaald. In beslag genomen goederen krijgt men niet terug; ze worden openbaar verkocht of ingeval het ver- Olympische Spelen Gerben Karstens bracht meer vaart in formatie De Nederlandse formatie, die op woens dag 14 oktober in de ploegentijdrit over 108 km zal uitkomen, bestaat uit Bart Zoet, Evert Dolman, Jan Pieterse en Gerben Karstens. De keus gedaan door chef d'équipe mr. J. P. A. van Bal- legoyen de Jong in overleg met coach Joop Middelink is gebaseerd op de huidige vorm \an de renners, hetgeen wil zeggen dat tot op het laatste mo ment wijzigingen mogelijk zijn. De re serves zijn in dal geval Harry Steevens en Henk Cornclisse. Het nieuwe kwartet is vastbesloten de teleurstelling van Alhertville.waa :o derland in het wereldkampioenschap op de twaalfde plaats eindigde, uit te wis sen. In vergelijking met Alhertville heeft de ploeg slechts één wijziging on dergaan in plaats van Andree van Mid delkoop, die trouwens toch niet tot de Olympische uitverkorenen behoorde, rijdt nu Gerben Karstens, die meer vaart ln de formatie heeft gebracht. Het opstellen van de Leidenaar is in Tokio mogelijk geworden omdat de in dividuele wegwedstrijd, waarvoor hij tot de favorieten wordt gerekend, pas op 22 oktober wordt gereden. De wedstrijdcommissarissen kampen ten aanzien van de ploegentijdrit met een groot probleem. Het is name lijk niet bekend hoeveel landen in deze wedstrijd zullen starten. Er zijn in het Olympische wieierdorp liefst 42 naties vertegenwoordigd maar pas over enkele dagen, na "het UCI- congres, zal men een definitief over zicht van het aantal deelnemende landen hebben. Men neemt echter aan dat het er veel meer zullen zijn dan de achttien van Alhertville, zodat men wel zal moeten hesluiten twee series te laten rijden. Met minder dan twee minuten tijdsver schil kan men de ploegen namelijk niet I starten en aangezien het parcours slechts 36 km lang is en driemaal moet worden afgelegd zou een directe opvol- 1 ging tot een chaos leiden. De voorlopige achtervolgingsploeg, be staande uit Jaap Oudkerk, Cor Schuu-1 ring, Gerard Koel en Theo Ntkkesen, heeft dinsdagochtend toen het nog vrij stil was op de piste, de 4000 meter in vol tempo gereden. Van het kwartet draaiden Koel en Nikkesen niet zo best, •naar toch bleef de zeer goede tijd van 4 min. 39 sec. op de chronometers staan. I rhakelen, de dag daarna vnorz'rhti* 1 sterk gereden. De gehele zesde ronde was hij aan kop gebleven zonder ook maar een moment te verzwakken. Zei I Piet van der Touw: „Jaap valt halver wege in slaap en vergeet dan omhoog te gaan Een Japanse official kwam wat later De stromen terugkerende toeristen hebben de Britse douane tot een nieu we methodiek gedwongen. Om daar over voorlichting te geven hebben B.B.C. en B.O.A.C. samen enkele in structieve televisiedocumentaires ge maakt op London Airport. dovende middelen betreft, vernietigd of doorgegeven aan ziekenhuizen. Niet-Britse bezoekers kunnen prak tisch alles invoeren wat zij willen; alleen wat men wil verkopen in En geland moet worden betaald. Men kan rookwaar, wijn en gedestilleerd, meenemen. Wie maar tijdelijk in En geland is, kan dergelijke artikelen meenemen in zijn bagage na betaling van de invoerrechten die worden te ruggegeven als men weer vertrekt. Dagjesmensen kunnen alleen dat gene belastingvrij invoeren, wat zij voor persoonlijk gebruik hebben be stemd. Dat wil zeggen dat honderd sigaretten of een liter cognac be slist niet als dagverbruik wordt be schouwd! De douaneambtenaren op de vlieg velden zijn de laatste tijd belangrijk verlicht in hun taak dank zij het feit, dat er formulieren zijn die men voor af kan invullen. Dat is heel wat mak kelijker dan te luisteren naar een re laas van iemand die zijn hele reis verhaal afdraait met cijfers en om standigheden van wat, waar en waar om hij iets gekocht heeft. Voor mensen die als eersten naar de balie proberen te komen, heb ben de douaneambtenaren altijd iets meer belangstelling. Deze mensen menen waarschijnlijk, dat omwille van de velen die achter hen staan. Jaarverslag 1963 V ormingscentrum „Hedenesse'" Het vormingscentrum „Hedenesse" te Cadzand constateert in het jaarverslag over 1963 een toenemende versteviging van het werk van de Federatie van Vormingscentra. „Een versteviging, waarvan het vormingscentrum „Hede nesse" als lid ruimschoots de vruchten heeft kunnen plukken", aldus het jaar verslag. Men denkt hierbij dan aan de regelmatige verschijning van het blad „Nu en dan" en aan dê documentatie map „N.B.". „Ook de start van de ver schillende werkgroepen voor het kweek- schoolonderwljs, het huishoudschool- werk en het hejaardenwerk nemen hier een belangrijke plaats in", aldus het jaarverslag. Het jaarverslag spreekt er zijn vreugde over uit, dat Gedeputeerde Staten van Zeeland besloten hebben voor 1963 de subsidie in vergel ijl met voorgaande jaren te verdubbelen. Desondanks heeft het vormingscentrum een nadelig saldo van 3983,47. „On danks het feit, dat het nadelig saldo klein is in vergelijking met de totale omzet én in vergelijking met andere centra, is een en ander voor ons een bedenkelijk teken", aldus het jaarver slag, dat nog stelt, dat de inkomsten het zeer snel stijgende kostenpeil niet meer kunnen bijbenen. Het jaarverslag gaat verder nog in op de samenstelling van de diverse cursussen. Van januari tot en met december 1963 zijn op Hede nesse 79 activiteiten geweest in de vorm van schoolweken, kader cursussen en andere activiteiten. Oogstcollecte De oogstcollecte in de Nederlands hervormde kerk te St .-Anna land heeft dit jaar voor de kerkvoogdij 4285.07 en voor de diaconie f 1594.60 opge bracht. In totaal dus 5879,67. In 1963 bracht de collecte voor de kerkvoog dij 3297,45 op en die voor de diaco nie 1846,60, in totaal 4143,05. Seleclie tegen Den Haag, Rotterdam en Brabant in Middelburgse sporthal nodigd i Vera Bondam in de rol van Anna- Maria van Scliurman voor hr:t forum van (le dood, de wereld, de tijd en de hemel. Dit is een scène uit het tele visiespel Anna Maria van Schat man" van Wim Zaal, dat de- K.R.O.- televisie vanmiddag uitzendt. hun bagage wel niet zo nauwkeurig zal worden onderzocht. Eenmaal aan de balie, zijn deze reizigers door gaans een beetje nerveus en vooral spraakzaam. „Als we duizend mensen voor de balie hebben gehad die van een cruise op de Middellandse Zee te rugkomen", zei een ambtenaar ons, „dan hebben we bij de laatste het gevoel dat we de trip zelf hebben gemaakt! De bondstechnïsche commissie van het Nederlands Handbal Verbond is begon nen met een intensieve voorbereiding voor de dameszaalhandbalploeg ter ge legenheid van de wereldkampioenschap pen in 1965. Op een viertal plaatsen in ons land worden regionale selectiebij eenkomsten gehouden en wel op 10 ok tober te Middelburg, 17 oktober te Hen gelo, 24 oktober te Alkmaar slotte op 7 november te Roerm Steeds zullen vier afdelingsteams te gen elkaar uitkomen en zo zullen komende zaterdagmiddag in de sporthal te Middelburg om 2 uur de ploegen van Den Haag en Rotterdam tegen elkaar spelen, om 14.15 uur West-Noord-Brabant en Zeeland, om 15.40 uur Den HaagWest-Noord- Brabant, 16.25 uur RotterdamZee land, 17.20 uur Den HaagZeeland en ten slotte om 18.05 uur Rotter dam—West-Noord-Brabant. Het is hierbij de bedoeling dat door de afdelingstechnïsche commissies een zo sterk mogelijk team samengesteld wordt met speelsters, die naar het oor deel van de A.T.C. direct in aanmerking komen voor de nationale A en B ploe gen, aangevuld met speelsters, die in de naaste toekomst het gewenste peil kun nen bereiken. De bondscoach Jan Kloen en bonds- oefenmeester Jan Alma willen ongeveer 50 dames uit de regionale selectiebij eenkomst uitnodigen en die verdelen in een nationale A- en een B-ploeg. Op deze wijze wil de bondstechnische commissie tot in alle uithoeken van ons land speuren naar handbaltalenten en krijgen alle afdelingen de gelegenheid te laten zien wat er in hun afdeling wordt gepresteerd. De afdelingsteeh- nische commissie van Zeeland oefent reeds Intensief met de speelsters. In de laatste jaren heeft het Zeeuws damesteam herhaalde malen de boven ste plaats bezet, maar steeds gebeurde dit niet voor de ogen van de bondstech nïsche commissie, hetgeen tot gevolg had, dat Zeeuwse speelsters niet uitge- xden voor centrale trainingen nationale team. Een andere vraag is: beschikt Zeeland over een topspeelster. Dit nu kunnen de Zeeuwse dames komende zaterdag laten zien, in de Middelburgse sporthal. Zij komen dan tegenover een keur van speelsters te staan, die allen trachten een plaatsje te bemachtigen in het nationale A- of B-tearn, waardoor er aantrekkelijke wedstrijden worden verwacht. Waarschijnlijk zal de A.T.C. van Zee land een keuze doen uit de volgende speelsters: Elven. J. (Walcheren). Gemert. L. C. (Zeeland Sport), Gillissen-Verschage, L. (Marathon), Hek, E. (Walcheren). Houmes, C. (Walcheren), Jacobs, B. (Hellas), Meerman, C. (Walcheren), |Meurichy de, M. (Walcheren), Pamelen van, J. (Walcheren), Pree de, B. M. (Walcheren), Pruissens, R. (Walche ren). Reems-de Lege, W. (Marathon, Slof-Soetemeijer, A. "(Marathon), Vader. E. (Olympus), Wentsler, R. (Mara- thon). Start voorlichting streekverbetering De dames van de huishoudelijke voor lichtingsafdeling van de streekverbe tering „Walcheren" begonnen deze week met hun werk. Als eerste ge meente, waar voor de huisvrouwen een voorlichtingsmiddag gegeven wordt, is Ritthem aan de beurt, waar de bijeenkomst start in het vereni gingsgebouw „Ons Dorpsleven" er. wel op vrijdag 9 oktober a.s. om kwart voor twee. De huishoudelijke voorlichting van de streekverbetering „Walcheren" verzorgt deze bijeen komst in samenwerking met de stich ting huishoudelijke voorlichting ten plattelande. Als die meneer zo heel duidelijk afstand bewaart in het sooiale verkeer, dan vinden we hem een opschep per. Dan verbeeldt-ie zich nogal wat, en dan moet je weten waar-ie eigenlijk vandaag komt 7o, recht van het politiebureau. Hij kreeg een proces-verbaal omdat die meneer het niet nodig vond in het rijverlceer afstand te bewaren. En dat is nou zo gek, dat die meneer in het rijverlceer zo „eigen" is met voertuigen van anderen. Hij rijdt haast door de achterruit naar binnen. Het was zo veel beter als die meneer wat prettiger met mensen omging, maar vooral de wagens en fietsen en motoren van anderen wat duidelijker uit de weg ging. Dan zou die meneer misschien wel zo ver achter andere voertuigen kunnen rijden dat-ie steeds op tijd zijn auto tot stilstand kon brengen. Want dat eist de wet. Een dooddoener, zegt U f Eigenlijk niet. Juist een „Niet - dood doener". Chr. reisvereniging bestaat 40 jaar De afdeling Zeeland van de Neder landse christelijke reisvereniging her denkt vrijdag 9 oktober zijn 40-jarig bestaan. Dit gebeurt op een feest avond in de „Prins van Oranje" in Goes, waaraan onder meer het Mid delburgs mannenkoor en een cabaret- jeugdgroep zullen meewerken. Veehandelaar gewond bij aanval door os De veehandelaar K. uit Schore is vo- rige week in het weiland van de land bouwer W. van N, te Waarde, aange vallen door een os. De handelaar j werd bewusteloos en werd opgenomen in een ziekenhuis te Goes. Hij bleek inwendige kneuzingen en enige schaafwonden te hebben opgelopen. De veehandelaar zou in het weiland rundvee bekijken. Een arts verleende eerste hulp SCHEEPVAARTBEWEGING DOOR KANAAL Z.-BEVELAND In de maand september 1964 passeer- !den er in het Kanaal door Zuid-Beve- iland 7921 schepen totaal 4.540.405 ton. Hiervan waren 5370 schepen van 13.182.829 ton geladen en 2551 schepen I van 1.357.576 ton waren ledig. De ge lladen schepen bestonden uit: 5011 mo- torschepen van 2.703.698 ton; 347 sleepschepen van 474.690 ton; 12 coas ters van 4441 ton. De ledige schepen bestonden uit; 1858 motorschepen van 1.141.132 ton; 151 sleepschepen van 195.749 ton; 26 coas ters van 10.367 tono. Tevens passeer den er 509 sleepboten van 10.186 ton. Van België passeerden er 32 duween- eenheden; naar België 43 stuks (vo rige maand 59 en 48). Tot de rijnvaart behoorden; 1021 ge laden motorschepen van 691.231 ton; 141 geladen sleepschepen van 200.315 ton; tevens 171 ledige motorschepen van 183.256 ton en 15 ledige sleep schepen van 22.796 ton, allen van Bel gië. Naar België passeerden er 703 gela den motorschepen van 502,243 ton; 86 geladen sleepschepen van 127.962 ton; 109 ledige motorschepen van 97.305 ton en 4 ledige sleepschepen van 5673 ton, allen komende van de Rijn. In nationaliteiten waren de schepen als volgt verdeeld. 4317 Nederlandse;! 2411 Belgische; 503 Duitse; 423 Franse 248 Zwitserse; 7 Oostenrijkse; 1 En gelse; 1 Deense en 10 Poolse. In de maand september passeerden er 33 schepen meer dan in de maand augustus. Naar de bioscoop én nog een hele was te doen? Geen be zwaar voor de Constructa 100 Volautomaat. Het wasgoed erin, de wijsvinger op de gekozen wasprogramma-toets. Een zorge loze avond bij een goede film. Thuis is de was gedaan. Verdere sterke punten van de Constructa 100kan kookwas ook wérkelijk koken, extra droogeffect, alle wasprogramma's (ook wolen een sterk hart voor een lang leven. Vraag demonstratie bij uw Constructa handelaar of bij Constructa Nederland Voorlich tingscentrum, Middenweg 233, Amsterdam, tel. 020-947484* Reusachtig complex in het Cheyenne gebergte Elf stalen gebouwen op veren geplaatst of blozeu zie Jan Derksen: „vier v(jf| en dertig", en toen de verblufte man was weggerend tot de Nederlandse jon gens: „laten zc maar schrikken". Het ligt nog altijd in cle bedoeling van Derksen om Henk C-ornelisse in de ach- j tervolgingsploeg tc gaan proberen. Diep het Cheyennegebergte in, acht kilometer ten zuiden van Colorad* Springs, nadert een vreemde, nïeuwt wereld van kronkelende tunnels er mderaardse vertrekken z\jn voltooi ing. Op acht kilometer afstand hier /an bevindt zich een twee-verdiepin <en hoog betonnen gebouw zondei ■amen. waar een wereld groeit vo. moderne computers, vliegroosters er grote filmselierniachtige borden. Het is de bedoeling dat het volgend jaai leze twee werelden tot elkaar zullen komen en Amerika zijn eerste onder grondse lucht .verdedigingscommando post zal bezitten. Het complex dat naar men hoopt .de veiligste plaats op aarde wordt m het geval van een kernaanval", zal ongeveer 88,7 miljoen dollar kos ten. Amerikaanse luchtverdedigingscom mando's zal het personeel letterlijk op veren lopen. 11 stalen gebouwen, die 750 speciaal getrainde mensen moeten kunnen herbergen, zijn op 937 reusachtige veren geplaatst. Dc veren dienen om de gevoelig» Elektronische machines tegen te he ige trillingen te beschermen en zjjr femaakt van speciaal 7,5 eenttmete; lik staal. Ze zijn 12 decimeter hoop •n C decimeter breed. Het geheli omplex is gebouwd onder 400 tol ■00 meter hard graniet en zal twe< oegangen hebben waarvoor deuren ;ebruikt worden die elk 14 000 kilo 'ram zullen wegen. Sinds mei 1961 toen het eerste stui lynamiet tot ontploffing werd ge bracht, zijn miljoenen tonnen granie: uit liet hart van het Cheyennege bergte naar boven gehaald en afge voerd. Acht van de elf gebouwen zullen drie etages hebben en drie zullen anderhalve etage hoog zijn. Op veren Inlichtinge: Op het ogenblik komen in de bunkei op de vliegbasis „Ent" de inlichtin gen binnen over het gebied rond Groenland en IJsland, over delen van Siberië en de Canarische eilan den. Mogelijke ongeïdentificeerde onderzeeërs, vliegtuigen, Russische vissersschepen en luchtactiviteiten boven Cuba en Siberie worden on middellijk gecontroleerd. Sen notatiebord vermeldt de over de rehele wereld verspreide, comman lo's cn hun parate conditie, met het iantal beschikbare wapens cn vlieg uigen. Voor aanvallen binnen vijl minuten worden speciale onderschep nngsvliegtuigen zgn. „interceptors", gealarmeerd. In het geval van eer. iventuele grootscheepse aanval op Noord-Amerika zal het aantal pro iectielen mechanisch geteld worden en de tijd tussen de eerste en de vol gende ontploffingen zal geregistreerc worden. In het operationele centrum van het vliegveld „Ent" (de instrumenten en de apparatuur in het Cheyennege bergte zullen, hoewel nieuw, p roeier gelijk zijn aan die van „Ent") moet de eerste waarschuwing voor een eventuele aanval komen. Van de bun ker uit, en later van het Cheyenne gebergte uit, zal liet luchtgevecht dat de Verenigde Staten en Canada moet redden van een ondergang ge leid worden. Norad werd in 1957 opgelicht inge volge een militaire overeenkomst tussen Canada en de Verenigde Sta ten, Onder haar beschermings- en verdedigingsmacht telt zij talloze radarinstallaties en supersonische straaljagers. Reusachtige rad ar instal laties langs de gehele Noordameri- kaanse kuststrook, op Groenland, IJsland en in Engeland kunnen een vijandelijk vliegtuig op 4500 kilo meter afstand reeds betrappen. Zij rullen dan een 15 minuten lang alarmsignaal geven en als een of inder vijandelijk projectiel een aan val gaat ondernemen, zullen, volgens ?en Noradofficier. binnen 24 uur 200.000 vluchten kunnen worden ge mankt in het luchtruim van Norad. Hij zei voorts dat het zeldzaam voor kwam dat er op één dag geen moi ling binnenkomt met ..onbekend". Volgens hem staan onderscheppings- -quadrons klaar om binnen enkele ogenblikken een „scramble" (in de militaire vliegertaai de uitdrukking voor: opstijgen) uit te voeren. Het zenuwstel en middelpunt van dit ge hele systeem zullen gevestigd worden in het Cheyennegebergte. De oude installaties zullen in tact gelaten worden voor het geval dat de berg op een of andere manier uitgescha keld wordt. >oa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 17