Britse douane heeft zijn
methoden vereenvoudigd
ZO MOET HET JUIST NIET
Fanstruita
Bevelandse raden
over industrieel
spreidingsbeleid
Maar: blijft
even secuur
als altijd
TIJDRITPLOEG: TELEURSTELLING
ALBERTVILLE UITWISSEN
KANS OP NATIONAAL TEAM VOOR
ZEEUWSE ZAALH.ANDBALSTERS
De hele
was
met één
vinger....
AMERIKAANS LUCHTVERDEDIGINGSCOMMANDO GAAT ONDERGRONDS
DONDERDAG 8 OKTOBER 1964
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
GROTE SOEPELHEID VOOR NIET-BRITTEN
Op vrijdag 9 oktober zal ln hotel „De
Korenbeurs" te Goes een openbare bU-i
eenkomst van de leden van de Beve
landse gemeenteraden met betrekking
tot het indust «<eel spreidingsbeleid ge
houden worden. De heer mr. F. G. A.
Huber. burgemeester van Goes, zal de
bijeenkomst" openen, waarna jhr. dra.
P. A. C. Beelaerts van Blokland, bur
gemeester van Wolphaartsdijk, zal
spreken over ,,De Bevelanden en hun,
toekomst". Het volgende punt van ge-1
sprek zal zijn: „Goes in de Bevelanden",
waarvan de verschillende aspecten af
zonderlijk behandeld zullen worden. De
heer D. Lodder, burgemeester van Drie
wegen en Ellewoutsdijk, zal „Maat
schappelijke aspecten en gezondheids
zorg behandelen. De heer N. W. Els-
ken, burgemeester van Heinkenszand
zal spreken over „Onderwijs en cul
tuur", terwijl de heer P. Wisse, burge
meester van Wissenkerke zal spreken
over „Recreatie". Het onderwerp ver
bindingen wordt behandeld door de heer
A. A. Schuit, burgemeester van Kort-
gene. De heer drs. J. Dijkgraaf, wethou
der der gemeente Goes, spreekt over
handel en industrie. Uit al deze lezingen
zal men vervolgens een eindconclusie
trekken.
(Van een medewerker)
De afgelopen zomer zijn veel men
sen een beetje geschrokken terug
gekomen uit Engeland, nadat zij
op Londen Airport waren gecon
fronteerd met een nieuw systeem
van de Britse douane.
Bezoekers wordt een bord voorge
houden met allerlei voorschriften
in de Engelse taal in een bijzonder
duidelijk lettertype. Daarna volgt
een kort verhoor:
„Kunt u dat lezen?".
„Hebt u het begrepen?".
„Hebt u niets aan te geven?".
Beantwoordt men die laatste
vraag negatief dan glimlacht de
ambtenaar meestal en zet een ge
heimzinnig teken op uw bagage,
waarmee u bent ingeklaard. Beant
woordt men de vraag positief, dan
valt het ook wel mee, want het
meeste is toegestaan. Vooral ten
opzichte van buitenlanders is men
zeer meegaand, want Engeland Ls
er zich van bewust toeristen nodig
te hebben.
Het zijn de Britse toeristen die
voornamelijk het doelwit vormen en
voor een groot deel zijn de winkeliers
op het Continent daar de schuld van.
Iedere Britse douanebeambte kan
amusante anecdotes vertellen over de
soms bijna onwaarschijnlijke beleve
nissen in zijn beroep.
Het is algemeen bekend dat Belgi
sche winkeliers aan Britse toeristen
vertellen, dat zij één horloge zonder
betaling van invoerrechten mogen
meenemen. Daardoor verkopen zij
natuurlijk wel meer horloges, maar
hun klanten merken bij aankomst in
een Britse haven of op een Engels
vliegveld wel hoezeer zij om de tuin
zijn geleid.
Engeland bezit de Kanaaleilanden
Jersey, Alderney, Guernsey en Sark.
Door een of ander duister geheim
gelden hier andere belastingregels
dan in Engeland zelf. Tal van Britten
die van vakantie van die eilanden
terugkomen hebben een keurig ver
pakt pakketje bij zich, dat een han
dige winkelier op de Kanaaleilanden
voor hen heeft ingepakt. „My ration"
heet dat er naar men zegt is het hei
lig en onaantastbaar omdat er pre
cies in zou zitten, wat iedere Britse
toerist van de Kanaaleilanden belas
tingvrij mag meenemen. Hoe kan een
douanebeambte daar dan wat over te
zeggen hebben? Het pakje bevat in
de regel tweehonderd sigaretten, een
fles wijn en een halve fles gedistil
leerd.
In doorsnee worden die pakjes
doorgelaten, maar dat is alleen toe
gefelijkheid. Het is een concessie aan
de reglementen en geen absoluut
vastgelegd recht. Wat men aan in
voerrechten in Engeland moet beta
len, waarop en hoeveel, hangt niet af
van het humeur van de betrokken
ambtenaren, maar staat geschreven
in een stel dikke boekdelen waarin
precies vermeld wordt wat betaald
moet worden en op welke artikelen.
In feite zijn die boeken zo uitvoerig,
dat zij letterlijk rekening houden met
elke mogelijkheid die zich kan voor
doen als een reistas of een koffer op
het gladde metaal van de douane
tafels wordt geopend. Alle Britse
douane ambtenaren kennen „Public
Notice 2A" uit het hoofd. Dat is het
geheel van bepalingen, dat iedere rei
ziger die Engeland betreedt dient te
kennen.
Aan boord van schepen en op lucht
havens wordt deze bekendmaking ge
toond. Daaruit kan men leren, dat de
Engelse douane drie categorieën rei
zigers onderscheidt, de in Engeland
wonenden, die van een buitenlandse
reis terugkomen, bezoekers uit het
buitenland die korter dan een jaar
blijven, en buitenlandse bezoekers
die langer dan een jaar blijven. Wat
de eerste categorie betreft als de
douaneambtenaar aangifte vraagt
van alle in het buitenland gekochte
artikelen, dan bedoelt hij alles, ook
wat men als cadeau heeft gekregen,
ook wat men als geschenk wil weg
geven en alles wat men voor eigen
gebruik heeft aangeschaft.
De douaneambtenaren kennen het
„fair-play"; zij geven iedereen de
kans om alles aan te geven wat
hem te binnen wil schieten. Ze ge
ven inlichtingen en aanvullingen op
de bepalingen en zij hebben geen
haast. Maar... als men een ver
keerde aangifte doet, opzettelijk of
uit vergeetachtigheid (,^och, daar
had ik nu echt niet aan gedacht.
dan zijn de betrokken artikelen zon
der meer beschikbaar voor confis
catie en de vergeetachtige toerist
kan worden geverbaliseerd. Boven
dien worden in zo'n geval ook in
voerrechten geheven van artikelen
die anders met een knipoogje wor
den doorgelaten omdat ze nog net
door het oog van de naald kunnen.
Die douanebeambten kennen hun
wereldje en hun cliënten. Ze weten
precies wie een amateursmokkelaar
is en wie echt de moeite waard is
van een nader onderzoek. Ze gaan
daarbij niet af op paspoorten of poli
tieregisters, maar alleen op hun neus.
Er is een belangrijk verschil lussen
datgene wat de douane „aanhoudt"
en wat „in beslag" wordt genomen.
Aanhouding betekent dat de douane
de betrokken artikelen tijdelijk vast
houdt als waarborg voor betaling van
de rechten. De artikelen worden te
ruggegeven als de invoerrechten zijn
betaald. In beslag genomen goederen
krijgt men niet terug; ze worden
openbaar verkocht of ingeval het ver-
Olympische Spelen
Gerben Karstens
bracht meer vaart
in formatie
De Nederlandse formatie, die op woens
dag 14 oktober in de ploegentijdrit over
108 km zal uitkomen, bestaat uit Bart
Zoet, Evert Dolman, Jan Pieterse en
Gerben Karstens. De keus gedaan
door chef d'équipe mr. J. P. A. van Bal-
legoyen de Jong in overleg met coach
Joop Middelink is gebaseerd op de
huidige vorm \an de renners, hetgeen
wil zeggen dat tot op het laatste mo
ment wijzigingen mogelijk zijn. De re
serves zijn in dal geval Harry Steevens
en Henk Cornclisse.
Het nieuwe kwartet is vastbesloten de
teleurstelling van Alhertville.waa :o
derland in het wereldkampioenschap op
de twaalfde plaats eindigde, uit te wis
sen. In vergelijking met Alhertville
heeft de ploeg slechts één wijziging on
dergaan in plaats van Andree van Mid
delkoop, die trouwens toch niet tot de
Olympische uitverkorenen behoorde,
rijdt nu Gerben Karstens, die meer
vaart ln de formatie heeft gebracht.
Het opstellen van de Leidenaar is in
Tokio mogelijk geworden omdat de in
dividuele wegwedstrijd, waarvoor hij tot
de favorieten wordt gerekend, pas op
22 oktober wordt gereden.
De wedstrijdcommissarissen kampen
ten aanzien van de ploegentijdrit met
een groot probleem. Het is name
lijk niet bekend hoeveel landen in
deze wedstrijd zullen starten. Er zijn
in het Olympische wieierdorp liefst
42 naties vertegenwoordigd maar
pas over enkele dagen, na "het UCI-
congres, zal men een definitief over
zicht van het aantal deelnemende
landen hebben.
Men neemt echter aan dat het er veel
meer zullen zijn dan de achttien van
Alhertville, zodat men wel zal moeten
hesluiten twee series te laten rijden.
Met minder dan twee minuten tijdsver
schil kan men de ploegen namelijk niet
I starten en aangezien het parcours
slechts 36 km lang is en driemaal moet
worden afgelegd zou een directe opvol-
1 ging tot een chaos leiden.
De voorlopige achtervolgingsploeg, be
staande uit Jaap Oudkerk, Cor Schuu-1
ring, Gerard Koel en Theo Ntkkesen,
heeft dinsdagochtend toen het nog vrij
stil was op de piste, de 4000 meter in
vol tempo gereden. Van het kwartet
draaiden Koel en Nikkesen niet zo best,
•naar toch bleef de zeer goede tijd van
4 min. 39 sec. op de chronometers staan.
I rhakelen, de dag daarna vnorz'rhti*
1 sterk gereden. De gehele zesde ronde
was hij aan kop gebleven zonder ook
maar een moment te verzwakken. Zei I
Piet van der Touw: „Jaap valt halver
wege in slaap en vergeet dan omhoog
te gaan
Een Japanse official kwam wat later
De stromen terugkerende toeristen
hebben de Britse douane tot een nieu
we methodiek gedwongen. Om daar
over voorlichting te geven hebben
B.B.C. en B.O.A.C. samen enkele in
structieve televisiedocumentaires ge
maakt op London Airport.
dovende middelen betreft, vernietigd
of doorgegeven aan ziekenhuizen.
Niet-Britse bezoekers kunnen prak
tisch alles invoeren wat zij willen;
alleen wat men wil verkopen in En
geland moet worden betaald. Men
kan rookwaar, wijn en gedestilleerd,
meenemen. Wie maar tijdelijk in En
geland is, kan dergelijke artikelen
meenemen in zijn bagage na betaling
van de invoerrechten die worden te
ruggegeven als men weer vertrekt.
Dagjesmensen kunnen alleen dat
gene belastingvrij invoeren, wat zij
voor persoonlijk gebruik hebben be
stemd. Dat wil zeggen dat honderd
sigaretten of een liter cognac be
slist niet als dagverbruik wordt be
schouwd!
De douaneambtenaren op de vlieg
velden zijn de laatste tijd belangrijk
verlicht in hun taak dank zij het feit,
dat er formulieren zijn die men voor
af kan invullen. Dat is heel wat mak
kelijker dan te luisteren naar een re
laas van iemand die zijn hele reis
verhaal afdraait met cijfers en om
standigheden van wat, waar en waar
om hij iets gekocht heeft.
Voor mensen die als eersten naar
de balie proberen te komen, heb
ben de douaneambtenaren altijd iets
meer belangstelling. Deze mensen
menen waarschijnlijk, dat omwille
van de velen die achter hen staan.
Jaarverslag 1963
V ormingscentrum
„Hedenesse'"
Het vormingscentrum „Hedenesse" te
Cadzand constateert in het jaarverslag
over 1963 een toenemende versteviging
van het werk van de Federatie van
Vormingscentra. „Een versteviging,
waarvan het vormingscentrum „Hede
nesse" als lid ruimschoots de vruchten
heeft kunnen plukken", aldus het jaar
verslag. Men denkt hierbij dan aan de
regelmatige verschijning van het blad
„Nu en dan" en aan dê documentatie
map „N.B.". „Ook de start van de ver
schillende werkgroepen voor het kweek-
schoolonderwljs, het huishoudschool-
werk en het hejaardenwerk nemen hier
een belangrijke plaats in", aldus het
jaarverslag. Het jaarverslag spreekt er
zijn vreugde over uit, dat Gedeputeerde
Staten van Zeeland besloten hebben
voor 1963 de subsidie in vergel ijl
met voorgaande jaren te verdubbelen.
Desondanks heeft het vormingscentrum
een nadelig saldo van 3983,47. „On
danks het feit, dat het nadelig saldo
klein is in vergelijking met de totale
omzet én in vergelijking met andere
centra, is een en ander voor ons een
bedenkelijk teken", aldus het jaarver
slag, dat nog stelt, dat de inkomsten
het zeer snel stijgende kostenpeil niet
meer kunnen bijbenen. Het jaarverslag
gaat verder nog in op de samenstelling
van de diverse cursussen. Van januari
tot en met december 1963 zijn op Hede
nesse 79 activiteiten geweest in de vorm
van schoolweken, kader cursussen en
andere activiteiten.
Oogstcollecte
De oogstcollecte in de Nederlands
hervormde kerk te St .-Anna land heeft
dit jaar voor de kerkvoogdij 4285.07
en voor de diaconie f 1594.60 opge
bracht. In totaal dus 5879,67. In 1963
bracht de collecte voor de kerkvoog
dij 3297,45 op en die voor de diaco
nie 1846,60, in totaal 4143,05.
Seleclie tegen Den Haag,
Rotterdam en Brabant in
Middelburgse sporthal
nodigd i
Vera Bondam in de rol van Anna-
Maria van Scliurman voor hr:t forum
van (le dood, de wereld, de tijd en de
hemel. Dit is een scène uit het tele
visiespel Anna Maria van Schat
man" van Wim Zaal, dat de- K.R.O.-
televisie vanmiddag uitzendt.
hun bagage wel niet zo nauwkeurig
zal worden onderzocht. Eenmaal aan
de balie, zijn deze reizigers door
gaans een beetje nerveus en vooral
spraakzaam.
„Als we duizend mensen voor de
balie hebben gehad die van een
cruise op de Middellandse Zee te
rugkomen", zei een ambtenaar ons,
„dan hebben we bij de laatste het
gevoel dat we de trip zelf hebben
gemaakt!
De bondstechnïsche commissie van het
Nederlands Handbal Verbond is begon
nen met een intensieve voorbereiding
voor de dameszaalhandbalploeg ter ge
legenheid van de wereldkampioenschap
pen in 1965. Op een viertal plaatsen in
ons land worden regionale selectiebij
eenkomsten gehouden en wel op 10 ok
tober te Middelburg, 17 oktober te Hen
gelo, 24 oktober te Alkmaar
slotte op 7 november te Roerm
Steeds zullen vier afdelingsteams te
gen elkaar uitkomen en zo zullen
komende zaterdagmiddag in de
sporthal te Middelburg om 2 uur de
ploegen van Den Haag en Rotterdam
tegen elkaar spelen, om 14.15 uur
West-Noord-Brabant en Zeeland, om
15.40 uur Den HaagWest-Noord-
Brabant, 16.25 uur RotterdamZee
land, 17.20 uur Den HaagZeeland
en ten slotte om 18.05 uur Rotter
dam—West-Noord-Brabant.
Het is hierbij de bedoeling dat door de
afdelingstechnïsche commissies een zo
sterk mogelijk team samengesteld
wordt met speelsters, die naar het oor
deel van de A.T.C. direct in aanmerking
komen voor de nationale A en B ploe
gen, aangevuld met speelsters, die in de
naaste toekomst het gewenste peil kun
nen bereiken.
De bondscoach Jan Kloen en bonds-
oefenmeester Jan Alma willen ongeveer
50 dames uit de regionale selectiebij
eenkomst uitnodigen en die verdelen in
een nationale A- en een B-ploeg.
Op deze wijze wil de bondstechnische
commissie tot in alle uithoeken van ons
land speuren naar handbaltalenten en
krijgen alle afdelingen de gelegenheid
te laten zien wat er in hun afdeling
wordt gepresteerd. De afdelingsteeh-
nische commissie van Zeeland oefent
reeds Intensief met de speelsters.
In de laatste jaren heeft het Zeeuws
damesteam herhaalde malen de boven
ste plaats bezet, maar steeds gebeurde
dit niet voor de ogen van de bondstech
nïsche commissie, hetgeen tot gevolg
had, dat Zeeuwse speelsters niet uitge-
xden voor centrale trainingen
nationale team. Een andere
vraag is: beschikt Zeeland over een
topspeelster. Dit nu kunnen de Zeeuwse
dames komende zaterdag laten zien, in
de Middelburgse sporthal. Zij komen
dan tegenover een keur van speelsters
te staan, die allen trachten een plaatsje
te bemachtigen in het nationale A- of
B-tearn, waardoor er aantrekkelijke
wedstrijden worden verwacht.
Waarschijnlijk zal de A.T.C. van Zee
land een keuze doen uit de volgende
speelsters:
Elven. J. (Walcheren). Gemert. L. C.
(Zeeland Sport), Gillissen-Verschage,
L. (Marathon), Hek, E. (Walcheren).
Houmes, C. (Walcheren), Jacobs, B.
(Hellas), Meerman, C. (Walcheren),
|Meurichy de, M. (Walcheren), Pamelen
van, J. (Walcheren), Pree de, B. M.
(Walcheren), Pruissens, R. (Walche
ren). Reems-de Lege, W. (Marathon,
Slof-Soetemeijer, A. "(Marathon), Vader.
E. (Olympus), Wentsler, R. (Mara-
thon).
Start voorlichting
streekverbetering
De dames van de huishoudelijke voor
lichtingsafdeling van de streekverbe
tering „Walcheren" begonnen deze
week met hun werk. Als eerste ge
meente, waar voor de huisvrouwen
een voorlichtingsmiddag gegeven
wordt, is Ritthem aan de beurt, waar
de bijeenkomst start in het vereni
gingsgebouw „Ons Dorpsleven" er.
wel op vrijdag 9 oktober a.s. om
kwart voor twee. De huishoudelijke
voorlichting van de streekverbetering
„Walcheren" verzorgt deze bijeen
komst in samenwerking met de stich
ting huishoudelijke voorlichting ten
plattelande.
Als die meneer zo heel duidelijk afstand bewaart in
het sooiale verkeer, dan vinden we hem een opschep
per. Dan verbeeldt-ie zich nogal wat, en dan moet je
weten waar-ie eigenlijk vandaag komt 7o, recht van
het politiebureau. Hij kreeg een proces-verbaal omdat
die meneer het niet nodig vond in het rijverlceer afstand
te bewaren.
En dat is nou zo gek, dat die meneer in het rijverlceer
zo „eigen" is met voertuigen van anderen. Hij rijdt
haast door de achterruit naar binnen.
Het was zo veel beter als die meneer wat prettiger
met mensen omging, maar vooral de wagens en
fietsen en motoren van anderen wat duidelijker uit de
weg ging. Dan zou die meneer misschien wel zo ver
achter andere voertuigen kunnen rijden dat-ie steeds op
tijd zijn auto tot stilstand kon brengen. Want dat eist
de wet.
Een dooddoener, zegt U f Eigenlijk niet. Juist een „Niet
- dood doener".
Chr. reisvereniging
bestaat 40 jaar
De afdeling Zeeland van de Neder
landse christelijke reisvereniging her
denkt vrijdag 9 oktober zijn 40-jarig
bestaan. Dit gebeurt op een feest
avond in de „Prins van Oranje" in
Goes, waaraan onder meer het Mid
delburgs mannenkoor en een cabaret-
jeugdgroep zullen meewerken.
Veehandelaar gewond
bij aanval door os
De veehandelaar K. uit Schore is vo-
rige week in het weiland van de land
bouwer W. van N, te Waarde, aange
vallen door een os. De handelaar
j werd bewusteloos en werd opgenomen
in een ziekenhuis te Goes. Hij bleek
inwendige kneuzingen en enige
schaafwonden te hebben opgelopen.
De veehandelaar zou in het weiland
rundvee bekijken. Een arts verleende
eerste hulp
SCHEEPVAARTBEWEGING
DOOR KANAAL Z.-BEVELAND
In de maand september 1964 passeer-
!den er in het Kanaal door Zuid-Beve-
iland 7921 schepen totaal 4.540.405 ton.
Hiervan waren 5370 schepen van
13.182.829 ton geladen en 2551 schepen
I van 1.357.576 ton waren ledig. De ge
lladen schepen bestonden uit: 5011 mo-
torschepen van 2.703.698 ton; 347
sleepschepen van 474.690 ton; 12 coas
ters van 4441 ton.
De ledige schepen bestonden uit; 1858
motorschepen van 1.141.132 ton; 151
sleepschepen van 195.749 ton; 26 coas
ters van 10.367 tono. Tevens passeer
den er 509 sleepboten van 10.186 ton.
Van België passeerden er 32 duween-
eenheden; naar België 43 stuks (vo
rige maand 59 en 48).
Tot de rijnvaart behoorden; 1021 ge
laden motorschepen van 691.231 ton;
141 geladen sleepschepen van 200.315
ton; tevens 171 ledige motorschepen
van 183.256 ton en 15 ledige sleep
schepen van 22.796 ton, allen van Bel
gië.
Naar België passeerden er 703 gela
den motorschepen van 502,243 ton; 86
geladen sleepschepen van 127.962 ton;
109 ledige motorschepen van 97.305
ton en 4 ledige sleepschepen van 5673
ton, allen komende van de Rijn.
In nationaliteiten waren de schepen
als volgt verdeeld. 4317 Nederlandse;!
2411 Belgische; 503 Duitse; 423 Franse
248 Zwitserse; 7 Oostenrijkse; 1 En
gelse; 1 Deense en 10 Poolse.
In de maand september passeerden
er 33 schepen meer dan in de maand
augustus.
Naar de bioscoop én nog een
hele was te doen? Geen be
zwaar voor de Constructa 100
Volautomaat. Het wasgoed erin,
de wijsvinger op de gekozen
wasprogramma-toets. Een zorge
loze avond bij een goede film.
Thuis is de was gedaan. Verdere
sterke punten van de Constructa
100kan kookwas ook wérkelijk
koken, extra droogeffect, alle
wasprogramma's (ook wolen
een sterk hart voor een lang
leven. Vraag demonstratie bij
uw Constructa handelaar of bij
Constructa Nederland Voorlich
tingscentrum, Middenweg 233,
Amsterdam, tel. 020-947484*
Reusachtig complex in het Cheyenne gebergte
Elf stalen gebouwen
op veren geplaatst
of blozeu zie Jan Derksen: „vier v(jf|
en dertig", en toen de verblufte man
was weggerend tot de Nederlandse jon
gens: „laten zc maar schrikken".
Het ligt nog altijd in cle bedoeling van
Derksen om Henk C-ornelisse in de ach- j
tervolgingsploeg tc gaan proberen.
Diep het Cheyennegebergte in, acht
kilometer ten zuiden van Colorad*
Springs, nadert een vreemde, nïeuwt
wereld van kronkelende tunnels er
mderaardse vertrekken z\jn voltooi
ing. Op acht kilometer afstand hier
/an bevindt zich een twee-verdiepin
<en hoog betonnen gebouw zondei
■amen. waar een wereld groeit vo.
moderne computers, vliegroosters er
grote filmselierniachtige borden. Het
is de bedoeling dat het volgend jaai
leze twee werelden tot elkaar zullen
komen en Amerika zijn eerste onder
grondse lucht .verdedigingscommando
post zal bezitten.
Het complex dat naar men hoopt
.de veiligste plaats op aarde wordt
m het geval van een kernaanval",
zal ongeveer 88,7 miljoen dollar kos
ten.
Amerikaanse luchtverdedigingscom
mando's zal het personeel letterlijk
op veren lopen. 11 stalen gebouwen,
die 750 speciaal getrainde mensen
moeten kunnen herbergen, zijn op
937 reusachtige veren geplaatst.
Dc veren dienen om de gevoelig»
Elektronische machines tegen te he
ige trillingen te beschermen en zjjr
femaakt van speciaal 7,5 eenttmete;
lik staal. Ze zijn 12 decimeter hoop
•n C decimeter breed. Het geheli
omplex is gebouwd onder 400 tol
■00 meter hard graniet en zal twe<
oegangen hebben waarvoor deuren
;ebruikt worden die elk 14 000 kilo
'ram zullen wegen.
Sinds mei 1961 toen het eerste stui
lynamiet tot ontploffing werd ge
bracht, zijn miljoenen tonnen granie:
uit liet hart van het Cheyennege
bergte naar boven gehaald en afge
voerd. Acht van de elf gebouwen
zullen drie etages hebben en drie
zullen anderhalve etage hoog zijn.
Op veren
Inlichtinge:
Op het ogenblik komen in de bunkei
op de vliegbasis „Ent" de inlichtin
gen binnen over het gebied rond
Groenland en IJsland, over delen
van Siberië en de Canarische eilan
den. Mogelijke ongeïdentificeerde
onderzeeërs, vliegtuigen, Russische
vissersschepen en luchtactiviteiten
boven Cuba en Siberie worden on
middellijk gecontroleerd.
Sen notatiebord vermeldt de over de
rehele wereld verspreide, comman
lo's cn hun parate conditie, met het
iantal beschikbare wapens cn vlieg
uigen. Voor aanvallen binnen vijl
minuten worden speciale onderschep
nngsvliegtuigen zgn. „interceptors",
gealarmeerd. In het geval van eer.
iventuele grootscheepse aanval op
Noord-Amerika zal het aantal pro
iectielen mechanisch geteld worden
en de tijd tussen de eerste en de vol
gende ontploffingen zal geregistreerc
worden.
In het operationele centrum van het
vliegveld „Ent" (de instrumenten en
de apparatuur in het Cheyennege
bergte zullen, hoewel nieuw, p roeier
gelijk zijn aan die van „Ent") moet
de eerste waarschuwing voor een
eventuele aanval komen. Van de bun
ker uit, en later van het Cheyenne
gebergte uit, zal liet luchtgevecht
dat de Verenigde Staten en Canada
moet redden van een ondergang ge
leid worden.
Norad werd in 1957 opgelicht inge
volge een militaire overeenkomst
tussen Canada en de Verenigde Sta
ten, Onder haar beschermings- en
verdedigingsmacht telt zij talloze
radarinstallaties en supersonische
straaljagers. Reusachtige rad ar instal
laties langs de gehele Noordameri-
kaanse kuststrook, op Groenland,
IJsland en in Engeland kunnen een
vijandelijk vliegtuig op 4500 kilo
meter afstand reeds betrappen. Zij
rullen dan een 15 minuten lang
alarmsignaal geven en als een of
inder vijandelijk projectiel een aan
val gaat ondernemen, zullen, volgens
?en Noradofficier. binnen 24 uur
200.000 vluchten kunnen worden ge
mankt in het luchtruim van Norad.
Hij zei voorts dat het zeldzaam voor
kwam dat er op één dag geen moi
ling binnenkomt met ..onbekend".
Volgens hem staan onderscheppings-
-quadrons klaar om binnen enkele
ogenblikken een „scramble" (in de
militaire vliegertaai de uitdrukking
voor: opstijgen) uit te voeren. Het
zenuwstel en middelpunt van dit ge
hele systeem zullen gevestigd worden
in het Cheyennegebergte. De oude
installaties zullen in tact gelaten
worden voor het geval dat de berg
op een of andere manier uitgescha
keld wordt.
>oa