"fleXa! Rapport-Snijders over industrialisatie Goes Gent wil zekerheid over toekomst van Kanaal door Zuid-Beveland de BILT Atoomschip „Savannah" voor Vlissingen I Bestuurders Basel naar Zeeland ALMANAK Vereniging tot bestrijding t.b.c. opgeheven Pleidooi drs. Verburg voor meer overleg Scheldev er binding Recordbezoek aan miniatuur Walcheren t PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 7 OKTOBER 1964 De besturen van de stad en het kan ton Basel in Zwitserland brengen op maandag 12 oktober a.s. een bezoek aan Zeeland. De Zwitserse bestuur ders zijn volgende week namelijk de gasten van het gemeentebestuur van Rotterdam, dat zoals bekend vandaag (woensdag) en donderdag een bezoek aan Zeeland brengt. De gemeente Rotterdam heeft nu voor de Zwitsers een excursie naar Zeeland gepland. 's Morgens om half elf wordt het ge zelschap door het provinciaal bestuur van Zeeland ontvangen in de Staten zaal te Middelburg. Voorts wordt een bezoek gebracht aan Veert waar de lunch gebruikt wordt in de Camp- veerse Toren aan de Oosterschelde- brug, de Veerse Gatdam, de Sloeha- ven en andere objecten. Centrale verwarming S AWE MA nv NedmtrMt 19 - Middelburg TeL 01180-2962 Zeeuwse Eb Tot de aardige gebruiken van kantoor en werkplaats behoort het uitzenden van recentelijk in dienst genomen jongmaatjes op zaken als spijkerzeef en koper- magneet men beleeft hieraan een onbenullig soort genoegen dat een climax bereikt als het slachtoffertje goedhartig is heen gestapt met een briefje „Gelieve brenger dezes onmiddellijk de zaak uit te schoppen", wat in het vooroorlogse Middelburg metter daad een keer tot uitvoering kwam. De ongelukkige is thans zelf che] de bureau, als zodanig ongeniet baar, maar grapjes met de nieuwe jongste bediende néé. Trouwens, bij de jeugd van tegen woordig hoeft men met dit soort stupide smoesjes niet aan te ko men. Toen men, enkele weken geleden, in Vllsslngen een jongeman voor het lapje wilde houden en hiervoor de onuitroeibare spijkerzee} koos, knikte hij beminnelijk, verliet mei opgewekte tred het bedrijf en sloeg onmiddellijk de richting in van het gemeentelijke badstrand, waar hij de verdere dag met zon, gekoelde dranken en twee vrien dinnetjes doorbracht. Tegen de avond keerde hij monter weer „overal geweest meneer, de 'hele stad afgelopen en van kastje vaar de muur gestuurd. En ze lachen ie nog uit é>ók." En omdat de vette klank van het dijenkletsen van een plezierige stompzinnigheid was, verschafte hij nog een paar details, die de onbekommerde stemming snel naar luidruchtigheid lieten groei en. „Zo kerel" sloeg men hem op de schouder, ,,en jij maar achter de tpijkerzecf hé'. Jou gaai ook geen zeetje tc hoog!" ,^tch", zei htj spijkerhard, „ik heb dc eb maar niet afgewacht, want dat wordt maar spijkers op laag water zoeken." Commissie probleemgebieden twee dagen naar Zeeland De interdepartementale commissie voor de probleemgebieden zal vandaag (woensdag) en donderdag onder voor zitterschap van ir. J. Wellen een bezoek aan Zeeland brengen. De commissie, die adviseert inzake de sociaal-culturele in frastructuur, arriveert omstreeks 3 uur in Goes. Via de route langs de in aan bouw zijnde Oosterscheldebrug arriveert het gezelschap in Middelburg, waar het een onderhoud heeft met Ged. Staten. De volgende dag hebben de commissie leden een gesprek met de streekverbete- ringscommissie Zak van Zuid-Beveland, waarna zij via Sloehaven naar Terneu- zen gaan. Van daaruit wordt de terug reis aanvaard. Vragen over fascistische leuzen op kerk te Oostburg Het Tweede-kamerlid Slotemaker de Bruine (p.s.p.) heeft de minister van justitie schriftelijk gevraagd of deze kennis genomen heeft van het feit dat op de Ned. herv. kerk te Oostburg „ui termate beledigende en fascistsiche uit latingen zijn aangebracht". Hij infor meert of het openbaar ministerie reeds' stappen heeft ondernomen tot opsporing en vervolging van de daders. Tot slot wil de heer Slotemaker de Brui ne weten of dergelijke „wandaden" voorzover de minister bekend de laat ste jaren meer zijn voorgekomen. PUBLIKATIE P.P.D. STRANDBEZOEK ZEEUWSE KUST OVER 40 JAAR 4-MAAL ZO GROOT Van 63.000 naar 250.000 personen ongeveer verviervoudigd kunnen zyn. In 1962 bevonden zich op een bepaald mo ment ongeveer 63.000 mensen op het strand in Zeeland. De capaciteit van dit strand (inclusief het stille gedeelte) be draagt ongeveer 300.000 h 400.000 per sonen, zodat de uitbreiding geschat kan orden op 250.000 tot 350.000 personen. Tot deze conclusie komt de afdeling stu- en documentatie van de provinciale planologische dienst voor Zeeland in een publikatie over „De recreatie in de kust strook van Zeeland". Deze publikatie is opgesteld naar aanjeiding van een cau serie, die drs. H. H. Vogel, één der me dewerkers van de P.P.D., in maart jl. hield voor de V.V.V. propagandacentrale Walcheren. De gegevens van deze lezing werden hier en daar wat gewijzigd, zo dat het geheel een wat ruimer karakter kreeg. In de publikatie wordt voorts gecon stateerd, dat liet areaal nat en droog strand in Zeeland in de afgelopen 40 jaar met ongeveer 300 ha is vermin derd. In 1018 bedroeg deze in totaal circa 1200 ha, in 1960 ongeveer 1000 lia, welke vermindering zich vooral voordeed langs de kust van Noord- west-Waleheron, Noord-Beveland en West-Zeeuwscli-Vluanderen. Voor wat de toekomstige ontwikkeling betreft is het maken van een voorspel ling niet eenvoudig. De oorzaak hiervan is gelegen in de omstandigheid, dat men zich door de uitvoering van de Delta werken niet meer uitsluitend kan base ren op de situatie, zoals deze in het ver leden is geconstateerd. Het aanleggen van de verschillende dammen kan er toe leiden, dat enerzffds op bepaalde pun ten strandverlies zal plaatsvinden, ter wijl anderzijds de mogelijkheid niet uit gesloten lijkt, dat lang3 deze dammen een strandvermeerdering zal optreden. In het rapport wordt erop gewezen, dat een verviervoudiging van het strandbezoek vele consequenties heeft, zowel met betrekking tot de accommodatie in de kuststrook (uit breiding slaaplaatsen, parkeerplaat sen, punten van attractie voor het dagbezoek, sanitair enz.) als tot de voorzieningen verder landinwaarts fpicknickplaatsen, toeristische rou tes. nieuwe wegen enz.). In het ran- wordt wordt geconcludeerd, dat het rijk de enige Instantie is. die In dit verband hel«n<rri1ife <<teun Indien men het enorme bedrug der lie stedingen van Nederlanders en huiten- I landers in ons land tijdens de vakantie •rgelijkt met de grootte der subsidies, die de overheid verstrekt, kan men zich afvragen, aldus wordt gesteld, of het a. geen aanbeveling verdient om het ■cent van de overheidssubsidies vooral te leggen op een kwaliteitsverbetering de accommodatie. Met enkele cijfers over de concentratie punten wordt in het rapport uiteengezet, dat iedere Zeeuwse strandbezoeker ge middeld (in 1962) 44 vierkante meter droog strand tot zijn beschikking had. Zuidwest-Walcheren. een concentratie punt. waar men op 9 procent van de oppervlakte droog strand 33 procent van het totale Zeeuwse strandbezoek vond. bood de bezoekers echter maar 12 vier kante meter. Schouwen-Duiveland 75. Noord-Beveland en Noordwest-Walche- 63 en West-Zeeuwsch-Vlaanderen 37 vierkante meter. Indien men ook het stille strand (76 ha) zou meerekenen, betekent dit, dat iedere strandbezoeker gemiddeld 56 vierkante meter strand tot zijn beschikking zou hebben. verwacht:.. De leden van het Gentse actiecomité ter bevordering van de Gentse ha- venbelangen werd gisteren na zijn oriënterend bezoek aan het Kanaal door Zuid-Beveland door het provin ciaal bestuur ontvangen. Ir. Cle ment Morraye, de voorzitter staande rechts dankt het pro vinciaal bestuur daarvoor. Op de achtergrond staande drs. M. C. Verburgdie een korte toelichting gaf op enkele Zeeuwse economische aspecten. (Foto P.Z.C.) De vereniging tot bestrijding van tuber culose in Zierikzee bestaat niet meer. Op de tweede ledenvergadering, die dinsdag avond in liet „Huis van Nassau" in Zie rikzee is gehouden, hebben dc aanwezige bestuursleden de vereniging definitief ontbonden. Reeds een week geleden had het bestuur voor dc 210 leden een ver gadering uitgeschreven. Toen bleef het aantal belangstellenden beperkt tot 5 van de 7 bestuursleden. Reglementair kon de vereniging toen niet worden opgeheven en moest er een tweede vergadering vol gen, waarin de dan aanwezige leden over de ontbinding van de vereniging konden beslissen. slechts 5 bestuursleden de enige bezoe kers van de vergadering. Voor de laatste maal heeft voorzitter M. C. Verheijen de hamer gehanteerd. Eveneens voor de laatste keer las secretaris L. Deij de no tulen voor. Van de voorlaatste vergade ring op 30 maart 1960. Toen warén er nog 14 leden aanwezig. Na het lezen van de notulen ging de voorzitter over tot liquidatie van de vereniging tot bestrij ding der tuberculose. De vereniging da teerde van 1.2 december 1921. De voor zitter meende, dat opheffing van de ver eniging volkomen juist en verantwoord is. Zij heeft door de vooruitgang van de medische wetenschap en nieuwe, andere sociale voorzieningen nagenoeg haar functie verloren. De voorzitter dankte de laatste zeven bestuursleden voor het werk, dat zij in het belang van de ver eniging hebben verricht. DIRECTIE DOW CHEMICAL NAARTERNEUZEN aan het grote chemische complex voor Dow in Terneuzen wordt gebouwd en zijn voltooiing nadert. Gisteren heeft de eerste in Terneuzen geproduceerde la ding styron de fabriek verlaten. Op 6 november zal tevens een bezoek worden gebracht aan de fabrieken in Rotter dam. Het is de eerste keer dat de direc tie van dit Amerikaanse bedrijf de vesti gingen in Nederland bezoekt. Neem geen risico...verf met De verf met flexabiliteit' 'extra speling voorde doe-het-zelver (Vervolg van pag. 1 viteit van Goes van steeds gerin gere betekenis, concludeert ir. Snij ders. Mogelijkheden Wat de mogelijkheden van Goes betreft wijst hij op de centrale lig ging tussen Sloehavens en de te- zijnertijd te creëren havenactivi teit aan de Oosterschelde. Volgens hem kunnen beide havenontwikke lingen voor Goes van groot belang zijn. Reeds thans kan Goes, zo be toogt hij in het rapport, een zeer belangrijke aanvullende taak ver vullen bij de ontwikkeling van de Sloehaven. Met name voor toele vering acht hij Goes uitermate ge schikt gezien zijn gunstige ligging aan een knooppunt van wegen. OUD-„ZEELAND"-DIRECTEUR G. J. BENSINK OVERLEDEN Op de begraafplaats Oud-Kralingen Rotterdam is dinsdag tor aarde besteld de lieer G. J. Bensink, oud-directeur en later commissaris van de Stoomvaart Mij. „Zeeland". De heer Bensink, die de leeftijd vai jaar heeft bereikt, is donderdag jl. in zijn woonplaats Garderen overleden. In de dertiger jaren, toen de Stoomvaart Maat schappij „Zeeland" nog in Vlissingen was gevestigd, was hij directeur van deze rederij. Door zijn vriendelijk optreden ge noot hij aller achting. Onder zijn super visie werden even voor de tweede we reldoorlog bij de Kon. Mij. „De Schelde" de twee thans nog in de vaart zijnde mailschepen „Koningin Emma" en de „Prinses Beatrix" gebouwd. Na enkele jaren directeur van de „Zeeland" te zijn geweest, werd de heer Bensink benoemd tot directeur van Wm. H. Muller Co. N.V., waarop hij na zijn pensionering tot commissaris van Müller Co. en van de Stoomvaart Mij. „Zeeland" werd be noemd. Ook was hij commissaris van de N.V. Internationale Sleepdienstmaat schappij en E. Smit Co's Sleepdienst N.V. De heer Bensink was Officier in de Orde van Oranje-Nassau en drager v; het Kruis voor Verdienste. Inaugurele rede prof. H. Langman Mr. drs. H. Langman te Vlisslnge buitengewoon hoogleraar in de bedrijf huishoudkunde aan de Ned. Economische Hogeschool te Rotterdam, zal donderdag 15 oktober a.s.. des namiddags om half vier, in een openbare senaatsvergadering zijn inaugurele rede houden. BEZOEK LEDEN ACTIE-COMITÉ AAN ZEELAND Het dertig man sterke Gentse ac tie-comité ter bevordering der Gentse Havenbelangen heeft giste ren een bezoek gebracht aan Zee land, waarbij de Belgen gasten van het gemeentebestuur van We- meldinge met name werden ge confronteerd met de moeilijkheden en mogelijkheden van het Kanaal door Zuid-Beveland. Voor de bin-' nenscheepvaart van en naar Gent is deze verbinding van groot be lang. De Gentenaren maakten het uitstapje naar het Kanaal door Zuid-Beveland om zich op de hoogte te stellen van de pro blemen en mogelijkheden van dit kanaal, zo bleek uit de woorden van ir. Clement Morraye, voorzitter van het actiecomité, die tijdens de ontvangst in YVcmeldinge het woord voerde. Het zjjn do onzeker heden rond dit kanaal, die aanleiding ga ven tot de trip, zei h\j. Deze onzekerheid, zo vervolgde de voor zitter van hét actiecomité, spruit voort uit het feit, dat Nederland zich ingevolge het Schelde-Rijnverdrag het recht voor behoudt althans zo interpreteren het de Gentenaren het kanaal te dempen. Hij voegde er evenwel aan toe Inmiddels van Nederlandse zijde de verzekering te hebben gekregen, dat het kanaal alleen dan zal kunnen worden gedempt als er een doorsteek bij Waarde voor in de plaats komt. Nadrukkelijk stelde de voorzitter van het Gentse actiecomité, dat het Schelde- Rijnverdrag nimmer tot gevolg mag hebben, dat de ene stad of haven (Ant werpen) zich kan verrijken ten koste van een andere (Gent). Op hetzelfde moment dat de nieuwe Schelde-Rijnverbinding er is, zal er ook iets tegenover moeten staan voor Gent, aldus de heer Morraye. In dit verband sprak hij voorts van „zeer grote Nederlandse belangen, die parallel lopen met die van Gent". Vaartocht Het Belgische gezelschap was per bus naar Hansweert gekomen, waar het aan boord ging van de „directeur-generaal Harmsen" van rijkswaterstaat. Met dit vaartuig voeren de Belgen naar Wemel- dinge. Aan boord vertelde ir. H. Wierin- .•an de rijkswaterstaat uit Vlissingen, aantal bijzonderheden over het ka naal. In het verenigingsgebouw werden Belgische gasten later ontvangen door ;n w. van Wemeldinge. Burgemeester N. F. van Sas. wees daarbij op de bijzondere relatie tussen de streek rond om het Kanaal door Zuid-Beveland en België. Burgemeester Van Sas releveerde in het kort het akkoord over dc nieuwe Schelde- Rijnverbinding, waarbij hij wees op de consequenties voor Gent. Hij gaf de Ne derlandse waterstaatsmensen behalve Ir. Wieringa, was ook aanwezig de hoofd ingenieur-directeur van de rijkswater staat in Zeeland, ir. J. Zuurdeeg een tip: „Als er eventueel een verbinding moet worden gemaakt van de Wester- schelde naar het toekomstige haven- en industriegebied Reimerswaal, maak dan een aftakking vanaf het Kanaal door Zuid-Beveland ten noorden van de Vlake- brug, aldus burgemeester Van Sas. Vol gens hem wordt dan voorkomen, dat er over korte afstand drie oversteken over kanalen moeten komen, namelijk over het nieuwe Schelde-Rijnkanaal, de te graven doorsteek bij Waarde en het Ka naal door Zuid-Beveland. In een vriendelijke toespraak bean' woordde de voorzitter van het Gentse actiecomité, ir. C. L. Morraye, de toe spraak van de Wemeldingse burgemees ter. Hij vertelde, dat het Gentse actie comité in hoofdzaak bestaat uit men sen uit de sector van nijverheid, handel en scheepvaart. Zij zijn zeer geïnteres seerd in alles wat er in en rond het Ka naal door Zuid-Beveland gebeurt. Tijdens een op dit bezoek volgende ont vangst door het provinciaal bestuur in de zaal van G.S. in de provinciale griffie te Middelburg, wees de commissaris der koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casem- broot, op de goede relaties tussen Zee land en Gent, wier belangen op cultureel en economisch terrein op"velerlei punten verweven zijn. Ir. Morraye wees er nogmaals op. dat het verdag tussen Nederland en België inzake de Seheide-Rijnvcrbin- ding in Gentse kringen een zekere ongerustheid teweeggebracht heeft. Hij voegde er aan toe, dat liet bezoek aan Zeeland ertoe bijgedragen heeft, dat Gent een definitieve houding kan innemen. „En als de maritieme pro blemen opgelost zijn ik hoop zo snel mogelijk zullen we ons wijden aan de regionale economie", verze kerde ir. Morraye. De heer P Lantsheer, de voorzitter van de kamer van koophandel en nijverheid ■an Gent, verklaarde, dat Gent in dit ■erband verder moet kijken dan alleen de stad of Oost-Vlaanderen. Het gaat om de gehele agglomeratie tussen Frankrijk en dc randstad Holland, zo verzekerde de heer Lantsheer. Meer overleg en korte toelichting op enkele econo mische aspecten van Zeeland pleitte drs. M. C. Verburg, de directeur van het E.T.I. voor Zeeland, voor moer overleg tussen Oost-VIaanderen en Gent niet Zeeland, vooral ten aanzien van een vaste verbinding over of onder de Wes- torsehelde. Drs. Verburg onderstreepte de noodzaak daarvan niet enkele toe komstige vervoerscijfers. Zo is voor 1970 over de E 10-weg een aantal van 10.000 auto's per dag ge raamd, over de Zoomseweg een aantal van 6000 voertuigen en via een Wester- scheldeverbinding eveneens een aantal van 6000 voertuigen. Ook met het oog op de nrogno3C3 voor 1.6 verkeersbanen in 1980 (in 1970 zijn het er „slechts" 8) is overleg gewenster dan ooit. In een „tour d'horizon" rond het Del taplan wees drs. Verburg op de mo gelijkheden in Rotterdam (de over slaghaven zal volledig benut worden, terwijl het huidige terrein voor de zeehavenindustrieën binnen 10 jaar „vol" kan zijn), op de ontwikkeling van Oost- en West-VIaanderen, waar het zwaartepunt van de Belgische economie ligt. en aansluitend daarop op de ontwikkeling in Noordwest- Frankrijk. die ook van betekenis is voor Gent en Terneuzen. Bij dit beeld betrok drs. Verburg ook de tunnel naar Engeland. In het centrum van dit gebied ligt Zeeland met verschil lende reeds tot stand gekomen en vele nog te verwachten ontwikkelingen. Daarnaast is van betekenis, dat Goes over een spoorverbinding be schikt en van niet minder belang is een goede waterverbinding. Welis waar heeft Goes een waterverbin ding, maar helaas geen goede. Derhalve is het voor Goes een le vensnoodzaak, dat het kanaal wordt verbreed en uitgediept en dat er een nieuwe sluis wordt aan gelegd. Dan kan langs het kanaal in de Wilhelminapolder industrie terrein worden ontsloten. De gedachten gaan uit naar 97,2 ha „nat" en 26,4 ha „droog" indus trieterrein. Wanneer met het bouw rijp maken wordt begonnen, zijn deze industrieterreinen pas enkele jaren later in staat aan nieuwe vestigingen plaats te bieden. In de tussenliggende periode kan vol gens ir. Snijders een deel van het in het huidige uitbreidingsplan ge projecteerde „droog" industrieter rein worden ontsloten. Het gaat hier om twintig hectare netto. Met een totaal van 97,2 ha „nat" en 46,4 ha „droog" terrein, komt hü aan een aantal nieuwe arbeids plaatsen van 10.000 (3000 „nat" en 7000 „droog") Ir. Snijders verwacht, dat uit eigen omgeving (landbouw) 2000 werkers vrijkomen, zodat totaal 8000 nieu we werkers moeten worden aange trokken, hetgeen overeenkomt met 48.000 nieuwe inwoners. Aangeno men, dat 10.000 van hen zich ves tigt in de omgeving van Goes, blij ven er 38.000 over voor Goes zelf, dat thans 16.000 inwoners telt. Der halve kan Goes dank zij deze in dustriële aanzet uitgroeien tot een stad met 54.000 inwoners, zo con cludeert ir. Snijders in zijn rap port, dat binnenkort door de ge meenteraad zal worden behandeld. Bij de aanvang van de persconfe rentie zette burgemeester Huber nog uiteen, waarom het gemeente bestuur van Goes vorig jaar advies heeft gevraagd aan ir. Snijders. Daarvoor bestonden verschillende redenen: op korte termijn zou niet meer aan de verlangens van zich in Goes te vestigen industrieën kunnen worden voldaan, verbre ding en verdieping van het kanaal, alsmede vergroting van de sluis zijn onontkoombaar wil Goes aan de ontwikkeling kunnen deelnemen en ten slotte is het zaak, dat de vrij belangrijke investering van een havenspoorlijn waarover het in dustrieterrein langs de haven over enkele jaren zal beschikken ren dabel wordt gemaakt. Dit laatste kan slechts door vestiging van meerdere industrieën, aldus ver klaarde mr. Huber. Hoe belangrijk verbreding en verdieping van het kanaal is, illustreerde burgemees ter Huber met een enkel voor beeld: dank zij infrastructuurgel- den kan het kanaal worden uitge baggerd. Het resultaat was onmid dellijk merkbaar: meer en grotere kustvaarders bereikten daarna Goes. In het algemeen werd voorts nog gesproken over de grote schaarste aan industrieterreinen in Zeeland. „In de gehele provincie is er ge brek aan terreinen", merkte mr, Huber op. Miniatuur Walcheren te Middel- 1 burg trok in 1964 niet minder dan j 214.493 bezoekers, hetgeen nog meer is dan het hoogste aantal bereikt in het openingsjaar 1954, I toen er 206.753 bezoekers werden I geteld. Bijeenkomst Instituut Gehrels te Middelburg In de muziekzaal van de rijkskweek school te Middelburg vindt maandag avond een bijeenkomst plaats in verband met de Gehrelscursussen ten dienste van bet zangonderwijs op de scholen. Aan deze bijeenkomst is een demonstratie verbonden met een klas schoolkinderen en de heer Willem Gehrels, directeur van het gelijknamige instituut zal deze informatieve bijeenkomst persoonlijk bij wonen. Voor het winterseizoen 1964/1965 zijn cursussen gepland onder leiding van de heer Cor Schijve uit Oostburg. consu lent voor het Gehrels Insituut in Zee land en bij voldoende deelname eveneens onder leiding van de heer Jan Ryu. Ruim 500 bezoekers bij „Goed handwerk" De door de stichting voor huislioudelijkc- en gezinsvoorliehting te Middelburg ge organiseerde tentoonstelling van de stichting „Goed Handwerk" werd door 520 personen bezocht. Woensdag a.s. start, een cursus bewe gingsleer. Het doel van de cursus is een juiste beheersing van de spieren bfj huis houdelijke arbeid, waardoor een zo goed mogelijk energieverbruik wordt verkre gen. ken worden over „Veiligheid, juist bij elektriciteit. Er zullen enkele voor de huisvrouw zeer belangrijke pun ten betreffende het veilige gebruik van elektriciteit in huis worden behandeld. MEER WIND In de loop van de dag toenemende bewolking en tegen de avond moge lijk enige regen. Matige tot krachtige, langs de kust later harde wind tussen zuidwest en zuid. Iets hogere tempe raturen. ZON EN MAAN 8 oktober Zon op 06.52 onder 18.02 Maan op 09.47 onder 19 27 lIllUlwllUIIIIIIIIIIHIIIIllllUIlllIUllJlllUJlUUllWMnilIW^ Dinsdagmorgen was het op de Vlissingse boulevard wat drukker dan gewoonlijk. Enkele tientallen mensen stonden gespan nen te turen over de Westerschelde, gluur den door verrekijkers en gebruikten foto toestellen. Deze belangstelling gold het Amerikaanse paradepaardje „Savannah", het door atoomkracht aangedreven vrachtschip. Het schip kwam van Rotter dam en ging naar Antwerpen voor een be zoek. Even na negen uur arriveerde de „Savannah" bij het loodsvaartuig dwars van Westkapelle. Het schip voer daarna om de west en kwam door de Wielingen de Westerschelde op. Omstreeks kwart over elf passeerde het schip Vlissingen. Er werd niet beloodst. Zowel de rivier- als de zee- loods waren in Rotterdam aan boord ge- gaan. Op de foto: de „Savannah" passeert i VUsStogen' (Foto P.Z.C.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 2