"fleXa!
Rapport-Snijders over
industrialisatie Goes
Gent wil zekerheid over toekomst
van Kanaal door Zuid-Beveland
de BILT
Atoomschip „Savannah" voor Vlissingen I
Bestuurders Basel
naar Zeeland
ALMANAK
Vereniging tot
bestrijding t.b.c.
opgeheven
Pleidooi drs.
Verburg voor meer
overleg
Scheldev er binding
Recordbezoek aan
miniatuur
Walcheren
t
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 7 OKTOBER 1964
De besturen van de stad en het kan
ton Basel in Zwitserland brengen op
maandag 12 oktober a.s. een bezoek
aan Zeeland. De Zwitserse bestuur
ders zijn volgende week namelijk de
gasten van het gemeentebestuur van
Rotterdam, dat zoals bekend
vandaag (woensdag) en donderdag
een bezoek aan Zeeland brengt. De
gemeente Rotterdam heeft nu voor de
Zwitsers een excursie naar Zeeland
gepland.
's Morgens om half elf wordt het ge
zelschap door het provinciaal bestuur
van Zeeland ontvangen in de Staten
zaal te Middelburg. Voorts wordt een
bezoek gebracht aan Veert waar
de lunch gebruikt wordt in de Camp-
veerse Toren aan de Oosterschelde-
brug, de Veerse Gatdam, de Sloeha-
ven en andere objecten.
Centrale verwarming
S AWE MA nv
NedmtrMt 19 - Middelburg TeL 01180-2962
Zeeuwse
Eb
Tot de aardige gebruiken van
kantoor en werkplaats behoort
het uitzenden van recentelijk in
dienst genomen jongmaatjes op
zaken als spijkerzeef en koper-
magneet men beleeft hieraan
een onbenullig soort genoegen
dat een climax bereikt als het
slachtoffertje goedhartig is heen
gestapt met een briefje „Gelieve
brenger dezes onmiddellijk de
zaak uit te schoppen", wat in het
vooroorlogse Middelburg metter
daad een keer tot uitvoering
kwam.
De ongelukkige is thans zelf che]
de bureau, als zodanig ongeniet
baar, maar grapjes met de nieuwe
jongste bediende néé.
Trouwens, bij de jeugd van tegen
woordig hoeft men met dit soort
stupide smoesjes niet aan te ko
men.
Toen men, enkele weken geleden,
in Vllsslngen een jongeman voor
het lapje wilde houden en hiervoor
de onuitroeibare spijkerzee} koos,
knikte hij beminnelijk, verliet mei
opgewekte tred het bedrijf en
sloeg onmiddellijk de richting in
van het gemeentelijke badstrand,
waar hij de verdere dag met zon,
gekoelde dranken en twee vrien
dinnetjes doorbracht. Tegen de
avond keerde hij monter weer
„overal geweest meneer, de 'hele
stad afgelopen en van kastje vaar
de muur gestuurd. En ze lachen
ie nog uit é>ók."
En omdat de vette klank van het
dijenkletsen van een plezierige
stompzinnigheid was, verschafte
hij nog een paar details, die de
onbekommerde stemming snel
naar luidruchtigheid lieten groei
en.
„Zo kerel" sloeg men hem op de
schouder, ,,en jij maar achter de
tpijkerzecf hé'. Jou gaai ook geen
zeetje tc hoog!"
,^tch", zei htj spijkerhard, „ik heb
dc eb maar niet afgewacht, want
dat wordt maar spijkers op laag
water zoeken."
Commissie probleemgebieden
twee dagen naar Zeeland
De interdepartementale commissie voor
de probleemgebieden zal vandaag
(woensdag) en donderdag onder voor
zitterschap van ir. J. Wellen een bezoek
aan Zeeland brengen. De commissie, die
adviseert inzake de sociaal-culturele in
frastructuur, arriveert omstreeks 3 uur
in Goes. Via de route langs de in aan
bouw zijnde Oosterscheldebrug arriveert
het gezelschap in Middelburg, waar het
een onderhoud heeft met Ged. Staten.
De volgende dag hebben de commissie
leden een gesprek met de streekverbete-
ringscommissie Zak van Zuid-Beveland,
waarna zij via Sloehaven naar Terneu-
zen gaan. Van daaruit wordt de terug
reis aanvaard.
Vragen over fascistische
leuzen op kerk te Oostburg
Het Tweede-kamerlid Slotemaker de
Bruine (p.s.p.) heeft de minister van
justitie schriftelijk gevraagd of deze
kennis genomen heeft van het feit dat
op de Ned. herv. kerk te Oostburg „ui
termate beledigende en fascistsiche uit
latingen zijn aangebracht". Hij infor
meert of het openbaar ministerie reeds'
stappen heeft ondernomen tot opsporing
en vervolging van de daders.
Tot slot wil de heer Slotemaker de Brui
ne weten of dergelijke „wandaden"
voorzover de minister bekend de laat
ste jaren meer zijn voorgekomen.
PUBLIKATIE P.P.D.
STRANDBEZOEK ZEEUWSE KUST
OVER 40 JAAR 4-MAAL ZO GROOT
Van 63.000 naar
250.000 personen
ongeveer verviervoudigd kunnen zyn. In
1962 bevonden zich op een bepaald mo
ment ongeveer 63.000 mensen op het
strand in Zeeland. De capaciteit van dit
strand (inclusief het stille gedeelte) be
draagt ongeveer 300.000 h 400.000 per
sonen, zodat de uitbreiding geschat kan
orden op 250.000 tot 350.000 personen.
Tot deze conclusie komt de afdeling stu-
en documentatie van de provinciale
planologische dienst voor Zeeland in een
publikatie over „De recreatie in de kust
strook van Zeeland". Deze publikatie is
opgesteld naar aanjeiding van een cau
serie, die drs. H. H. Vogel, één der me
dewerkers van de P.P.D., in maart jl.
hield voor de V.V.V. propagandacentrale
Walcheren. De gegevens van deze lezing
werden hier en daar wat gewijzigd, zo
dat het geheel een wat ruimer karakter
kreeg.
In de publikatie wordt voorts gecon
stateerd, dat liet areaal nat en droog
strand in Zeeland in de afgelopen 40
jaar met ongeveer 300 ha is vermin
derd. In 1018 bedroeg deze in totaal
circa 1200 ha, in 1960 ongeveer 1000
lia, welke vermindering zich vooral
voordeed langs de kust van Noord-
west-Waleheron, Noord-Beveland en
West-Zeeuwscli-Vluanderen.
Voor wat de toekomstige ontwikkeling
betreft is het maken van een voorspel
ling niet eenvoudig. De oorzaak hiervan
is gelegen in de omstandigheid, dat men
zich door de uitvoering van de Delta
werken niet meer uitsluitend kan base
ren op de situatie, zoals deze in het ver
leden is geconstateerd. Het aanleggen
van de verschillende dammen kan er
toe leiden, dat enerzffds op bepaalde pun
ten strandverlies zal plaatsvinden, ter
wijl anderzijds de mogelijkheid niet uit
gesloten lijkt, dat lang3 deze dammen
een strandvermeerdering zal optreden.
In het rapport wordt erop gewezen,
dat een verviervoudiging van het
strandbezoek vele consequenties
heeft, zowel met betrekking tot de
accommodatie in de kuststrook (uit
breiding slaaplaatsen, parkeerplaat
sen, punten van attractie voor het
dagbezoek, sanitair enz.) als tot de
voorzieningen verder landinwaarts
fpicknickplaatsen, toeristische rou
tes. nieuwe wegen enz.). In het ran-
wordt wordt geconcludeerd, dat het
rijk de enige Instantie is. die In dit
verband hel«n<rri1ife <<teun
Indien men het enorme bedrug der lie
stedingen van Nederlanders en huiten-
I landers in ons land tijdens de vakantie
•rgelijkt met de grootte der subsidies,
die de overheid verstrekt, kan men zich
afvragen, aldus wordt gesteld, of het
a. geen aanbeveling verdient om het
■cent van de overheidssubsidies vooral
te leggen op een kwaliteitsverbetering
de accommodatie.
Met enkele cijfers over de concentratie
punten wordt in het rapport uiteengezet,
dat iedere Zeeuwse strandbezoeker ge
middeld (in 1962) 44 vierkante meter
droog strand tot zijn beschikking had.
Zuidwest-Walcheren. een concentratie
punt. waar men op 9 procent van de
oppervlakte droog strand 33 procent van
het totale Zeeuwse strandbezoek vond.
bood de bezoekers echter maar 12 vier
kante meter. Schouwen-Duiveland 75.
Noord-Beveland en Noordwest-Walche-
63 en West-Zeeuwsch-Vlaanderen 37
vierkante meter. Indien men ook het
stille strand (76 ha) zou meerekenen,
betekent dit, dat iedere strandbezoeker
gemiddeld 56 vierkante meter strand tot
zijn beschikking zou hebben.
verwacht:..
De leden van het Gentse actiecomité
ter bevordering van de Gentse ha-
venbelangen werd gisteren na zijn
oriënterend bezoek aan het Kanaal
door Zuid-Beveland door het provin
ciaal bestuur ontvangen. Ir. Cle
ment Morraye, de voorzitter
staande rechts dankt het pro
vinciaal bestuur daarvoor. Op de
achtergrond staande drs. M. C.
Verburgdie een korte toelichting
gaf op enkele Zeeuwse economische
aspecten. (Foto P.Z.C.)
De vereniging tot bestrijding van tuber
culose in Zierikzee bestaat niet meer. Op
de tweede ledenvergadering, die dinsdag
avond in liet „Huis van Nassau" in Zie
rikzee is gehouden, hebben dc aanwezige
bestuursleden de vereniging definitief
ontbonden. Reeds een week geleden had
het bestuur voor dc 210 leden een ver
gadering uitgeschreven. Toen bleef het
aantal belangstellenden beperkt tot 5 van
de 7 bestuursleden. Reglementair kon de
vereniging toen niet worden opgeheven
en moest er een tweede vergadering vol
gen, waarin de dan aanwezige leden over
de ontbinding van de vereniging konden
beslissen.
slechts 5 bestuursleden de enige bezoe
kers van de vergadering. Voor de laatste
maal heeft voorzitter M. C. Verheijen de
hamer gehanteerd. Eveneens voor de
laatste keer las secretaris L. Deij de no
tulen voor. Van de voorlaatste vergade
ring op 30 maart 1960. Toen warén er
nog 14 leden aanwezig. Na het lezen van
de notulen ging de voorzitter over tot
liquidatie van de vereniging tot bestrij
ding der tuberculose. De vereniging da
teerde van 1.2 december 1921. De voor
zitter meende, dat opheffing van de ver
eniging volkomen juist en verantwoord
is. Zij heeft door de vooruitgang van de
medische wetenschap en nieuwe, andere
sociale voorzieningen nagenoeg haar
functie verloren. De voorzitter dankte de
laatste zeven bestuursleden voor het
werk, dat zij in het belang van de ver
eniging hebben verricht.
DIRECTIE DOW CHEMICAL
NAARTERNEUZEN
aan het grote chemische complex
voor Dow in Terneuzen wordt gebouwd
en zijn voltooiing nadert. Gisteren heeft
de eerste in Terneuzen geproduceerde la
ding styron de fabriek verlaten. Op 6
november zal tevens een bezoek worden
gebracht aan de fabrieken in Rotter
dam. Het is de eerste keer dat de direc
tie van dit Amerikaanse bedrijf de vesti
gingen in Nederland bezoekt.
Neem geen risico...verf met
De verf met flexabiliteit'
'extra speling voorde doe-het-zelver
(Vervolg van pag. 1
viteit van Goes van steeds gerin
gere betekenis, concludeert ir. Snij
ders.
Mogelijkheden
Wat de mogelijkheden van Goes
betreft wijst hij op de centrale lig
ging tussen Sloehavens en de te-
zijnertijd te creëren havenactivi
teit aan de Oosterschelde. Volgens
hem kunnen beide havenontwikke
lingen voor Goes van groot belang
zijn. Reeds thans kan Goes, zo be
toogt hij in het rapport, een zeer
belangrijke aanvullende taak ver
vullen bij de ontwikkeling van de
Sloehaven. Met name voor toele
vering acht hij Goes uitermate ge
schikt gezien zijn gunstige ligging
aan een knooppunt van wegen.
OUD-„ZEELAND"-DIRECTEUR
G. J. BENSINK OVERLEDEN
Op de begraafplaats Oud-Kralingen
Rotterdam is dinsdag tor aarde besteld
de lieer G. J. Bensink, oud-directeur en
later commissaris van de Stoomvaart
Mij. „Zeeland".
De heer Bensink, die de leeftijd vai
jaar heeft bereikt, is donderdag jl. in zijn
woonplaats Garderen overleden. In de
dertiger jaren, toen de Stoomvaart Maat
schappij „Zeeland" nog in Vlissingen was
gevestigd, was hij directeur van deze
rederij. Door zijn vriendelijk optreden ge
noot hij aller achting. Onder zijn super
visie werden even voor de tweede we
reldoorlog bij de Kon. Mij. „De Schelde"
de twee thans nog in de vaart zijnde
mailschepen „Koningin Emma" en de
„Prinses Beatrix" gebouwd. Na enkele
jaren directeur van de „Zeeland" te zijn
geweest, werd de heer Bensink benoemd
tot directeur van Wm. H. Muller Co.
N.V., waarop hij na zijn pensionering tot
commissaris van Müller Co. en van
de Stoomvaart Mij. „Zeeland" werd be
noemd. Ook was hij commissaris van de
N.V. Internationale Sleepdienstmaat
schappij en E. Smit Co's Sleepdienst
N.V. De heer Bensink was Officier in de
Orde van Oranje-Nassau en drager v;
het Kruis voor Verdienste.
Inaugurele rede
prof. H. Langman
Mr. drs. H. Langman te Vlisslnge
buitengewoon hoogleraar in de bedrijf
huishoudkunde aan de Ned. Economische
Hogeschool te Rotterdam, zal donderdag
15 oktober a.s.. des namiddags om half
vier, in een openbare senaatsvergadering
zijn inaugurele rede houden.
BEZOEK LEDEN ACTIE-COMITÉ AAN ZEELAND
Het dertig man sterke Gentse ac
tie-comité ter bevordering der
Gentse Havenbelangen heeft giste
ren een bezoek gebracht aan Zee
land, waarbij de Belgen gasten
van het gemeentebestuur van We-
meldinge met name werden ge
confronteerd met de moeilijkheden
en mogelijkheden van het Kanaal
door Zuid-Beveland. Voor de bin-'
nenscheepvaart van en naar Gent
is deze verbinding van groot be
lang.
De Gentenaren maakten het uitstapje
naar het Kanaal door Zuid-Beveland om
zich op de hoogte te stellen van de pro
blemen en mogelijkheden van dit kanaal,
zo bleek uit de woorden van ir. Clement
Morraye, voorzitter van het actiecomité,
die tijdens de ontvangst in YVcmeldinge
het woord voerde. Het zjjn do onzeker
heden rond dit kanaal, die aanleiding ga
ven tot de trip, zei h\j.
Deze onzekerheid, zo vervolgde de voor
zitter van hét actiecomité, spruit voort
uit het feit, dat Nederland zich ingevolge
het Schelde-Rijnverdrag het recht voor
behoudt althans zo interpreteren het
de Gentenaren het kanaal te dempen.
Hij voegde er evenwel aan toe Inmiddels
van Nederlandse zijde de verzekering te
hebben gekregen, dat het kanaal alleen
dan zal kunnen worden gedempt als er
een doorsteek bij Waarde voor in de
plaats komt.
Nadrukkelijk stelde de voorzitter van
het Gentse actiecomité, dat het Schelde-
Rijnverdrag nimmer tot gevolg mag
hebben, dat de ene stad of haven (Ant
werpen) zich kan verrijken ten koste van
een andere (Gent). Op hetzelfde moment
dat de nieuwe Schelde-Rijnverbinding er
is, zal er ook iets tegenover moeten staan
voor Gent, aldus de heer Morraye. In
dit verband sprak hij voorts van „zeer
grote Nederlandse belangen, die parallel
lopen met die van Gent".
Vaartocht
Het Belgische gezelschap was per bus
naar Hansweert gekomen, waar het aan
boord ging van de „directeur-generaal
Harmsen" van rijkswaterstaat. Met dit
vaartuig voeren de Belgen naar Wemel-
dinge. Aan boord vertelde ir. H. Wierin-
.•an de rijkswaterstaat uit Vlissingen,
aantal bijzonderheden over het ka
naal. In het verenigingsgebouw werden
Belgische gasten later ontvangen door
;n w. van Wemeldinge. Burgemeester
N. F. van Sas. wees daarbij op de
bijzondere relatie tussen de streek rond
om het Kanaal door Zuid-Beveland en
België.
Burgemeester Van Sas releveerde in het
kort het akkoord over dc nieuwe Schelde-
Rijnverbinding, waarbij hij wees op de
consequenties voor Gent. Hij gaf de Ne
derlandse waterstaatsmensen behalve
Ir. Wieringa, was ook aanwezig de hoofd
ingenieur-directeur van de rijkswater
staat in Zeeland, ir. J. Zuurdeeg een
tip: „Als er eventueel een verbinding
moet worden gemaakt van de Wester-
schelde naar het toekomstige haven- en
industriegebied Reimerswaal, maak dan
een aftakking vanaf het Kanaal door
Zuid-Beveland ten noorden van de Vlake-
brug, aldus burgemeester Van Sas. Vol
gens hem wordt dan voorkomen, dat er
over korte afstand drie oversteken over
kanalen moeten komen, namelijk over
het nieuwe Schelde-Rijnkanaal, de te
graven doorsteek bij Waarde en het Ka
naal door Zuid-Beveland.
In een vriendelijke toespraak bean'
woordde de voorzitter van het Gentse
actiecomité, ir. C. L. Morraye, de toe
spraak van de Wemeldingse burgemees
ter. Hij vertelde, dat het Gentse actie
comité in hoofdzaak bestaat uit men
sen uit de sector van nijverheid, handel
en scheepvaart. Zij zijn zeer geïnteres
seerd in alles wat er in en rond het Ka
naal door Zuid-Beveland gebeurt.
Tijdens een op dit bezoek volgende ont
vangst door het provinciaal bestuur in
de zaal van G.S. in de provinciale griffie
te Middelburg, wees de commissaris der
koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casem-
broot, op de goede relaties tussen Zee
land en Gent, wier belangen op cultureel
en economisch terrein op"velerlei punten
verweven zijn.
Ir. Morraye wees er nogmaals op.
dat het verdag tussen Nederland en
België inzake de Seheide-Rijnvcrbin-
ding in Gentse kringen een zekere
ongerustheid teweeggebracht heeft.
Hij voegde er aan toe, dat liet bezoek
aan Zeeland ertoe bijgedragen heeft,
dat Gent een definitieve houding kan
innemen. „En als de maritieme pro
blemen opgelost zijn ik hoop zo
snel mogelijk zullen we ons wijden
aan de regionale economie", verze
kerde ir. Morraye.
De heer P Lantsheer, de voorzitter van
de kamer van koophandel en nijverheid
■an Gent, verklaarde, dat Gent in dit
■erband verder moet kijken dan alleen
de stad of Oost-Vlaanderen. Het gaat om
de gehele agglomeratie tussen Frankrijk
en dc randstad Holland, zo verzekerde de
heer Lantsheer.
Meer overleg
en korte toelichting op enkele econo
mische aspecten van Zeeland pleitte drs.
M. C. Verburg, de directeur van het
E.T.I. voor Zeeland, voor moer overleg
tussen Oost-VIaanderen en Gent niet
Zeeland, vooral ten aanzien van een
vaste verbinding over of onder de Wes-
torsehelde. Drs. Verburg onderstreepte
de noodzaak daarvan niet enkele toe
komstige vervoerscijfers.
Zo is voor 1970 over de E 10-weg een
aantal van 10.000 auto's per dag ge
raamd, over de Zoomseweg een aantal
van 6000 voertuigen en via een Wester-
scheldeverbinding eveneens een aantal
van 6000 voertuigen. Ook met het oog
op de nrogno3C3 voor 1.6 verkeersbanen
in 1980 (in 1970 zijn het er „slechts" 8)
is overleg gewenster dan ooit.
In een „tour d'horizon" rond het Del
taplan wees drs. Verburg op de mo
gelijkheden in Rotterdam (de over
slaghaven zal volledig benut worden,
terwijl het huidige terrein voor de
zeehavenindustrieën binnen 10 jaar
„vol" kan zijn), op de ontwikkeling
van Oost- en West-VIaanderen, waar
het zwaartepunt van de Belgische
economie ligt. en aansluitend daarop
op de ontwikkeling in Noordwest-
Frankrijk. die ook van betekenis is
voor Gent en Terneuzen. Bij dit beeld
betrok drs. Verburg ook de tunnel
naar Engeland. In het centrum van
dit gebied ligt Zeeland met verschil
lende reeds tot stand gekomen en vele
nog te verwachten ontwikkelingen.
Daarnaast is van betekenis, dat
Goes over een spoorverbinding be
schikt en van niet minder belang is
een goede waterverbinding. Welis
waar heeft Goes een waterverbin
ding, maar helaas geen goede.
Derhalve is het voor Goes een le
vensnoodzaak, dat het kanaal
wordt verbreed en uitgediept en
dat er een nieuwe sluis wordt aan
gelegd. Dan kan langs het kanaal
in de Wilhelminapolder industrie
terrein worden ontsloten.
De gedachten gaan uit naar 97,2
ha „nat" en 26,4 ha „droog" indus
trieterrein. Wanneer met het bouw
rijp maken wordt begonnen, zijn
deze industrieterreinen pas enkele
jaren later in staat aan nieuwe
vestigingen plaats te bieden. In de
tussenliggende periode kan vol
gens ir. Snijders een deel van het
in het huidige uitbreidingsplan ge
projecteerde „droog" industrieter
rein worden ontsloten. Het gaat
hier om twintig hectare netto. Met
een totaal van 97,2 ha „nat" en
46,4 ha „droog" terrein, komt hü
aan een aantal nieuwe arbeids
plaatsen van 10.000 (3000 „nat" en
7000 „droog")
Ir. Snijders verwacht, dat uit eigen
omgeving (landbouw) 2000 werkers
vrijkomen, zodat totaal 8000 nieu
we werkers moeten worden aange
trokken, hetgeen overeenkomt met
48.000 nieuwe inwoners. Aangeno
men, dat 10.000 van hen zich ves
tigt in de omgeving van Goes, blij
ven er 38.000 over voor Goes zelf,
dat thans 16.000 inwoners telt. Der
halve kan Goes dank zij deze in
dustriële aanzet uitgroeien tot een
stad met 54.000 inwoners, zo con
cludeert ir. Snijders in zijn rap
port, dat binnenkort door de ge
meenteraad zal worden behandeld.
Bij de aanvang van de persconfe
rentie zette burgemeester Huber
nog uiteen, waarom het gemeente
bestuur van Goes vorig jaar advies
heeft gevraagd aan ir. Snijders.
Daarvoor bestonden verschillende
redenen: op korte termijn zou niet
meer aan de verlangens van zich
in Goes te vestigen industrieën
kunnen worden voldaan, verbre
ding en verdieping van het kanaal,
alsmede vergroting van de sluis
zijn onontkoombaar wil Goes aan
de ontwikkeling kunnen deelnemen
en ten slotte is het zaak, dat de vrij
belangrijke investering van een
havenspoorlijn waarover het in
dustrieterrein langs de haven over
enkele jaren zal beschikken ren
dabel wordt gemaakt. Dit laatste
kan slechts door vestiging van
meerdere industrieën, aldus ver
klaarde mr. Huber. Hoe belangrijk
verbreding en verdieping van het
kanaal is, illustreerde burgemees
ter Huber met een enkel voor
beeld: dank zij infrastructuurgel-
den kan het kanaal worden uitge
baggerd. Het resultaat was onmid
dellijk merkbaar: meer en grotere
kustvaarders bereikten daarna
Goes.
In het algemeen werd voorts nog
gesproken over de grote schaarste
aan industrieterreinen in Zeeland.
„In de gehele provincie is er ge
brek aan terreinen", merkte mr,
Huber op.
Miniatuur Walcheren te Middel-
1 burg trok in 1964 niet minder dan
j 214.493 bezoekers, hetgeen nog
meer is dan het hoogste aantal
bereikt in het openingsjaar 1954,
I toen er 206.753 bezoekers werden
I geteld.
Bijeenkomst
Instituut Gehrels
te Middelburg
In de muziekzaal van de rijkskweek
school te Middelburg vindt maandag
avond een bijeenkomst plaats in verband
met de Gehrelscursussen ten dienste van
bet zangonderwijs op de scholen. Aan
deze bijeenkomst is een demonstratie
verbonden met een klas schoolkinderen
en de heer Willem Gehrels, directeur
van het gelijknamige instituut zal deze
informatieve bijeenkomst persoonlijk bij
wonen. Voor het winterseizoen 1964/1965
zijn cursussen gepland onder leiding van
de heer Cor Schijve uit Oostburg. consu
lent voor het Gehrels Insituut in Zee
land en bij voldoende deelname eveneens
onder leiding van de heer Jan Ryu.
Ruim 500 bezoekers
bij „Goed handwerk"
De door de stichting voor huislioudelijkc-
en gezinsvoorliehting te Middelburg ge
organiseerde tentoonstelling van de
stichting „Goed Handwerk" werd door
520 personen bezocht.
Woensdag a.s. start, een cursus bewe
gingsleer. Het doel van de cursus is een
juiste beheersing van de spieren bfj huis
houdelijke arbeid, waardoor een zo goed
mogelijk energieverbruik wordt verkre
gen.
ken worden over „Veiligheid,
juist bij elektriciteit. Er zullen enkele
voor de huisvrouw zeer belangrijke pun
ten betreffende het veilige gebruik van
elektriciteit in huis worden behandeld.
MEER WIND
In de loop van de dag toenemende
bewolking en tegen de avond moge
lijk enige regen. Matige tot krachtige,
langs de kust later harde wind tussen
zuidwest en zuid. Iets hogere tempe
raturen.
ZON EN MAAN
8 oktober
Zon op 06.52 onder 18.02
Maan op 09.47 onder 19 27
lIllUlwllUIIIIIIIIIIHIIIIllllUIlllIUllJlllUJlUUllWMnilIW^
Dinsdagmorgen was het op de Vlissingse
boulevard wat drukker dan gewoonlijk.
Enkele tientallen mensen stonden gespan
nen te turen over de Westerschelde, gluur
den door verrekijkers en gebruikten foto
toestellen. Deze belangstelling gold het
Amerikaanse paradepaardje „Savannah",
het door atoomkracht aangedreven
vrachtschip. Het schip kwam van Rotter
dam en ging naar Antwerpen voor een be
zoek. Even na negen uur arriveerde de
„Savannah" bij het loodsvaartuig dwars
van Westkapelle. Het schip voer daarna
om de west en kwam door de Wielingen de
Westerschelde op. Omstreeks kwart over
elf passeerde het schip Vlissingen. Er werd
niet beloodst. Zowel de rivier- als de zee-
loods waren in Rotterdam aan boord ge-
gaan. Op de foto: de „Savannah" passeert i
VUsStogen' (Foto P.Z.C.)