TREINTJES ZIJN GEEN SPEELGOED Doe-het-zelver mechaniseert BRENG IN DE HERFST HET VOORJAAR IN DE TUIN ALLES VOOR DE KNUTSELAAR Provinciale Zeeuwse Courant 0 vrijdag 25 september 1964 0 najaarsnummer 0 pagina 19 Spoortreintjes zijn geen kinderspeelgoed meer. De ontwikkeling, die dit speelgoed heeft doorgemaakt, heeft geresulteerd in een dusdanig gecompliceerde hobby, dat het wel degelijk voornamelijk nog de ou deren zijn, die zich hiermee bezig hou den. Natuurlijk, het is en blijft een mooi cadeau voor de zoon des huizes, maar het mag wel bekend geacht worden, dat in negen van de tien gevallen vader er zich mee gaat bemoeien, een bemoeienis, die maar al te vaak leidt tot in beslag name van het materiaal. Dat is mis schien maar beter ook, want wie een maal gegrepen is door het fascinerende in de modelspoorwegbouw, zal steeds verder blijven uitbreiden, steeds inge wikkelder systemen aanleggen en dan gaat voor het kind, dat gewoon maar wil rijden het meeste plezier er af. Bo vendien zal het gauw brokken maken met deze ingewikkelde materie. Wij hebben om ons een beetje te oriënteren op dit gebied ons licht opgestoken bij „Efano" te Middelburg, een zaak die enerzijds doe-het- zelf-materialen verkoopt maar daarnaast ge specialiseerd is op het gebied van de tech nische modelbouw. Een hele verdieping is aan dit laatste onder werp gewijd en daar staat ook een grote modelspoorweg, waar duidelijk de toepassing van allerlei materialen te zien is. Rondom staan de muren vol met wagens, locomotieven en alle andere zaken, waarmee een baan kan worden aangekleed zoals huisjes, bergen met tunnels en bergmeertjes, feitelijk alles wat maar denkbaar is. Er zijn verschillende fabrie ken, die treinen op de markt brengen en ook verschillende die gespecialiseerd zijn in de zogenaamde „scenery". En ai deze fabrieken beijveren zich om nieuws te brengen, waar aan dan ook geen gebrek is. Zo brengt bijvoorbeeld Faller een miniatuur- autobaan, die dit jaar voor het eerst ln ruim® mate verkrijgbaar is, na het verschijnen vorig jaar namelijk bieek de vraag zo groot te zijn, dat men niet genoeg voorraad kreeg. Deze baan, waarop met verscheidene auto's tege lijk gereden kan worden, is op dezelfde schaal als de meeste miniatuur-spoorwegen, HO zoals de ingewijde zegt: half nul en kan daardoor zowel afzonderlijk gebruikt worden als in combinatie met de spoorweg, waardoor een modelbaan een geheel nieuw levendig aspect krijgt. Waar moet ik dat alles laten? zullen veel mensen zeggen, want inderdaad, wie de smaak van dit mechanische miniatuur-wereld je eenmaal te pakken heeft, zal steeds meer ruimte nodig hebben, die in de tegenwoordige flats en andere beperkte woonruimten een voudig niet voorhanden is. Ook op deze vraag heeft de kleine-spoorwegindustrie nu een ant woord klaar. Arnold-Rapido komt uit met een spoorweg op nog kleinere schaal dan de gebruikelijke. Men noemt het schaal N en de verhouding- tot de werkelijkheid is 1 160. In vergelijking met HO dus, dat op schaal 1 87 gefabriceerd wordt, betekent dit dus een aanmerkelijke ruimtebesparing. Men heeft slechts één kwart van de oppervlakte nodig om dezelfde banen te kunnen samenstellen. Dezelfde fabriek maakt ook het toebehoren op de kleine schaal, en diverse andere firma's hebben op dit idee ingehaakt, zodat aan „Scenery" geen gebrek is. Nieuwigheden voor de spoorliefhebber zijn onder meer het Nederlandse AB-rijtuig, zoals dat op de internationale lijnen rijdt, dat wordt uitgebracht door Fleischmann, terwijl dezelfde fabriek de locomotief brengt van de Rhein- gold-express. Hornby komt met de wagens van de Rheingold. De tientallen soorten wagens zijn vaak zowel in gerede staat als in bouwpakketvorm te ver krijgen. Dit is eveneens het geval met de meeste toebehorende artikelen. Het betekent een flinke besparing op de prijs. Het zelf con strueren van banen en emplacementen wordt gemakkelijk gemaakt door de speciale ma terialen die hiervoor in de handel zfln. Men kan bijvoorbeeld zelf met papier-maché aan het werk gaan, maar daarnaast is er een poeder in de handel, dat dik vloeibaar ge maakt, dezelfde resultaten biedt en boven dien gespeend is van onplezierige naverBchijn- selen zoals krimpen. Met diverse soorten strooisel kan men een levensecht effect rond de banen bereiken. Een geheel andere tak van de technische mo delbouw, waaraan bij Efano veel aandacht wordt besteed, zijn de plastic-bouwdozen. Dit is een hobby, die een groot aantal aanhangers telt. En zowel de auto-, vliegtuig- en scheepsenthousiasten kunnen hier goed aan hun trekken komen, want ln alles is een bij zonder grote sortering. Reeds vanaf 1,45 zijn er auto's, zeilbootjes, tanks en vliegtuigen te krijgen. De prijzen lopen op tot ongeveer vijf tien gulden, waarvoor men dan prachtige, de cimeters grote modellen heeft. Onderdelen hiervan zijn verchroomd of verkoperd. Wij zagen zelfs een model, waarbij een klein elek- tromotortje geleverd wordt, dat het gerede model via een echt samenstel van tandrade ren kan voortbewegen. Opmerkelijk is de aan dacht, die de fabrikanten besteden aan de natuurgetrouwheid van de modellen, hoe langer hoe meer onderdelen worden ook be weegbaar. Met behulp van deze modellen kan men ver zamelingen aanleggen, die de geschiedenis van bjjvoorbeeld de luchtvaart duidelijk in beeld brengen. Zo is er een exemplaar van het eerste motorisch voortgedreven vliegtuig, waarmee de gebroeders Wright in het begin van deze eeuw de eerste stap zetten voor een razend snelle ontwikkeling van dit vervoermiddel en daarnaast een model van de Amerikaanse B-70 bommenwerper, die nog niet eens in het luchtruim verschenen is. Ook de schepen en auto's bieden een bijzonder grote keus. Naast het plezier voor de zuivere verzamelaar biedt deze hobby ook de knutselaar genoegen, som mige exemplaren bestaan uit tientallen of zelfs honderden onderdelen, die nauwkeurig in elkaar gezet moeten worden. Daarnaast is er dan nog het afwerken met de speciaal hiervoor verkrijgbare verf. Naar vliegende en varende modellen is in Zeeland nog niet bijzonder veel vraag. Vooral wat betreft die varende modellen is dat was vreemd in deze waterrijke provincie. Er zijn bijzonder fraaie bouwpaketten van zeilboten, tientallen centimeters lang, die in prijs vijftien a twintig gulden zijn. Voor de motorbootjes zijn piepkleine elektromotortjes te verkrijgen, zowel in bulten- als binnen boorduitvoering. Deze technische wonderstuk jes van de Duitse Permfabrieken draaien op echte kogellagertjes en sommige modellen zijn zelfs te verkrijgen met een aangebouwd ver tragingsbakje met niet minder dan vijf moge lijkheden, van een vertraging van 1 2 tot een van 1 32 toe. Zowel varende als vliegende modellen kun nen radiografisch bestuurd worden. Het wordt dan echter wel een prijzig geheel, daar het radiomateriaal nogal duur is. Een voordeel hierbij is, dat zender, ontvanger en stuur- motoren zowel voor vliegtuigen als schepen te gebruiken zijn. Goedkoper zijn de lijnbe stuurde vliegtuigen, die in een cirkel om de bedienaar heen vliegen. Zij kunnen met diver se soorten motoren uitgerust worden. Er zijn zogenaamde gloeikopmotortjes, die gemakke lijker te bedienen zijn dan dieselmotoren. De prijzen van beide soorten zrjn in de laatste jaren aanmerkelijk gedaald. De dieselmotoren zijn verkrijgbaar tot een cilinderinhoud van ongeveer tien cc. Het vermogen dat zo'n mo tortje levert bedraagt dan een hele pk. Van zelfsprekend levert Efano alle materialen die bij een dergelijke hobby te pas komen, zoals lijmsoorten, spanlak en alle benodigde kleine gereedschappen. Er zijn tegenwoordig heel wat mensen, die in hun vrije tijd graag met de handen bezig zijn. Een groot deel daarvan vindt dat in het zelf doen van allerlei karweitjes in en om het huis, het maken en repareren van de meest uiteenlopende arti kelen. Dat dit doe-het-zelven zo'n grote vlucht genomen heeft en zich nog steeds uitbreidt vindt onder meer zijn oorzaak in de steeds toenemende vrije tijd, meent de heer J. Adriaansen van „De Gouden Nagel" in Vlissingen. Hij kan het weten, want van de artikelen in zijn zaak vormen met name de diverse soorten gereedschappen een be langrijk onderdeel. De hobbyist van vandaag is een veeleisend man, hij neemt alleen genoegen met goed gereedschap, een tendens die de laatste jaren duidelijk heeft doorgezet. De knutselaar vraagt ook gespecialiseerde instrumenten, die in de „Gouden Nagel" dan ook ruim voorhanden zijn. Moesten vroeger de mensen, die in een schuurtje of op een zolder de meest uiteenlopende werk stukken uit de meest uiteenlopende materialen te voorschijn toveren, zich vaak beperken tot het aanschaffen van alleen het hoognodige gereedschap, vandaag de dag zijn de prijzen zo komen te liggen, dat reeds voor weinig geld mooie apparaten in de handel zijn. Daar doelen wij dan in de eerste plaats op de zogenaamde hobbysets, bestaande uit een elek trische boormachine als basisapparaat, dat met diverse hulpstukken uit te breiden is en dan diverse functies in zich verenigt, zoals boor, cirkelzaag, schuurmachine en slijpsteen. Het is zelfs mogelijk om de machine te gebruiken voor het aandrijven van een complete draaibank, hoewel dit minder vaak gedaan wordt. Houtdraaien biedt namelijk slechts een gering aantal toepassingsmogelijkheden en over het algemeen is het voordeliger om tafelpoten kant en klaar in de hobbywinkel te kopen dan voor de enkele keer dat men hem nodig heeft een draaibank aan te schaffen. Een boormachine met wat hulp stukken brengt echter voor de handige huisvader zijn geld altijd op. Gaatjes in de muur boren, een op- bergplank zagen, het zijn dingen die in het leven van alledag ontelbare malen voorkomen. Daarmee gaan we dan de gebruikers van de ge reedschappen in twee categorieën verdelen: de mensen, die karweitjes opknappen die hard no dig zijn (hier komt ook het punt om de hoek kijken van de vakman, die zich duur laat betalen en vaak lang op zich laat wachten) en de mensen voor wie het karweien en knutselen een ware hartstocht is, de mensen die, wanneer in eigen huis geen plaats meer is voor nieuwe produkten van hun werkijver, hun kundigheid in dienst gaan stellen van minder han dige vrienden en buren. Voor beide soorten knutse laars echter, komt de hobbyset uitstekend van pas. Gewoonlijk is het zo. dat eerst de boormachine aan geschaft wordt en later respectievelijk de hulpstuk ken worden bijgekocht. Deze accessoires zijn verder bijzonder gewild als cadeautje en zo tegen de sin terklaastijd worden zij veel verkocht. Een complete set komt altijd nog op enige honderden guldens, de boormachine alleen heeft men echter reeds voor 57,50. Dit is dan een lichte uitvoering, er zijn na melijk zo'n vijf k zes soorten hobbysets verkrijgbaar, die in prijs verschillen naar gelang de zwaarte. De duurste boormachine alleen kost ongeveer 150. Er zijn natuurlijk ook duurdere houtbewerkingsmachines we zouden zeggen voor de gevorderde knutselaar. Een prachtig voorbeeld hiervan is een machine als de Emco-Star, die in zijn basisuitvoering alleen al kan cirkelzagen, lintzagen, figuurzagen, decoupeer- zagen. verticaal en horizontaal schuren en bandschu- ren. Door het aanschaffen van hulpstukken, kan men dan ook nog frezen en lipverbindingen maken. Het geen echter een handvol geld (zo om en nabij de dui zend gulden) vereist. Wat betreft de allernieuwste ontwikkelingen op de markt voor hobbygereedschappen nog dit: men heeft ontdekt dat het een heleboel mensen niet meer be valt, om telkens eerst allerlei hulpstukken te moeten gaan monteren. Men wil het makkelijker en de vraag gaat zich ontwikkelen in de richting van apar te machines voor alle soorten werk. Sterk ln de mode aan het komen noemde de heer Adriaansen verder de miniatuur-autoracebanen, die in diverse fabrikaten op de markt gebracht worden. Ze zijn nu een paar jaar in de handel en de prijzen komen wat populair te liggen, bovendien is er een steeds toenemend aantal accessoires waarmee de banen „aangekleed" kunnen worden Het wed strijdelement is in het bijzonder aantrekkelijk voor kinderen, die reeds vanaf een bedrag van 19,50 zich coureur kunnen noemen. Het zou helemaal niet vreemd zijn, wanneer deze autosport voor de kinde ren de plaats van de spoortrein gaat innemen, daar over heeft meestal de vader zich wel ontfermd om er een serieuze hobby van te maken. De verkoopcij fers van het „rollend materieel" vertonen nog steeds een stijgende lijn. Voor de verzamelaars is er in de „Gouden Nagel" een uitgebreid assortiment van plastic bouwdozen van vliegtuig-, scheeps- en automodellen. Met de re gelmaat van een klok verschijnen in deze branche nieuwe modellen van de diverse merken in de win kels. Nog een vermeldenswaardig artikel :n Vlissin gen, waar heel wat mensen zijn, die modelscheepjes bouwen, bestaat natuurlijk behoefte aan allerlei on derdelen hiervoor. De „Gouden Nagel" brengt dan ook koperen boldertjes, patrijspoortjes en dergelijke, waarmee de scheepsmodellen bijzonder natuurge trouw afgewerkt kunnen worden. Men kan zijn scheepjes vanzelfsprekend ook zo maken, dat zij hun natte element niet hoeven te schuwen. Radiografi sche besturing is dan natuurlijk ideaal, maar er zijn slechts weinigen, die aan deze dure liefhebberij toe komen, evenmin als het erg hard loopt met de ra diografisch bestuurde vliegtuigen. Een lijn-bestuurd vliegtuig echter kan men reeds voor dertig k veertig gulden zijn eigendom noemen en deze zomersport vindt dan ook langzamerhand wat meer beoefenaars. Voor mensen die in him vrije tijd zelf actief bezig willen zijn bestaan er dus hobby's te over. ook voor degenen, voor wie hun vervoermiddel, het zij een bromfiets, motorfiets of auto de enige lief hebberij is, het unieke ras van de sleutelaars, zijn er bijzonder aardige gereedschapsets te krijgen De zaag- en timmerliefhebbers ten slotte vinden in de „Gouden Nagel" behalve het benodigde gereedschap bovendien de materialen, zoals hout, board, triplex en spaanderplaat, waarop zij hun scheppingsdrift kunnen botvieren. DE HERFST: het is voor de tuinder de tijd om „de lente in de grond te stoppen". Zo vat de heer P. A. Dekker van de Middelburg se kwekerij M. H. Dekker in één zin samen wat de liefhebbers van tuinieren de komende periode kunnen doen. „De lente in de grond stoppen". Dat betekent dan,.dat er straks na nog een paar we ken „komkommertijd" in de tuin weer druk bloembollen, hees ters, coniferen, vaste planten, geplant kunnen worden. Het bete kent, dat de tuinders, die in het voorjaar wég zijn van een keurige bloementuin in het najaar de basis voor dat resultaat beginnen te leggen. Wat daarbij allemaal komt kijken? De heer Dekker kan het U vlot vertellen. Nu is het de tijd om de tuin schoon te maken, ervoor te zorgen, dat het onkruid verdwijnt, het uitgebloeide materiaal van de bloemen te knippen. Bepaalt U nu ook het assortiment, dat in het voorjaar kleur aan uw tuir geeft. Let op hoe diep de bollen onder de grond gaan: b(j narcissen is de Juiste diepte 10-15 centimeter, bij tulpen en hyacinten ongeveer 10 cm en bij Krokussen 5 centimeter. De beste periode oni de bollen te planten liet in de maanden oktober en no vember. ze staat voor de deur! Wel moet ae grond nog niet te koud zijn het is dus zaak, dat het gebeurt vóór de vorst invalt. Of de grond in de tuin licht of zwaar is maakt weinig verschil voor het inplanten. Alleen als het moet gebeuren in erg zware grond, is het aan te bevelen ze met wat turfmolm poreuzer te maken. Half november is de beste tijd om heesters en bomen te planten. Dat kan tot half maart doorgaan als net overdag niet vriest maar als ze eind november, begin december de grond ingaan wortelen de planten in het voorjaar gemakkelijker. Tegen de tijd, dat de vorst invalt, heeft de tuinder een nieuwe taak: hi moet zorgen, dat de pas ingeplante bollen beschermd worden. Met ee laagje turfmolm, blad of riet. Verder kunnen ook de bloembakken en ondiepe vijvertjes leeggemaakt worden, zodat ze niet stukvriezen. Struikrozen kun nen met een laagje turfmolm eveneens tegen strenge vorst beschermd wor den. Wil de hobby-tuinder ook zijn vaste planten „heelhuids' de winter laten doorkomen, hij zal ze met het invallen van de vorst eveneens afdekken. Al vormt het planten in de tuin de hoofdmoot van het tuinieren in de herfst, er komen toch nog meer zaken aan de orde. Het gazon, bijvoorbeeld in okto ber wordt het bewerkt, en voor half november moet het ingezaaid zijn. Lukt dit niet voor die tijd. dan is het beter om met het inzaaien te wachten tot het voorjaar er is. Voor de bloemenliefhebber, die niet over een tuin beschikt is het toch moge lijk om tegen het voorjaar met een eigen kleurenpracht van bloembollen voor de dag te komen. Op het ogenblik en in oktober is bet dan de tijd om le bollen „in te potten", voor viervijfde deel onder de aarde. Als de potten dan worden neergezet ln een donkere en koele kast en ze worden „voor de dag" gehaald als de neuzen vijf, zes centimeter lang zijn, kan de liefhebber in het voorjaar toch zijn hart ophalen aan zijn hobby. Anders dan in de bloementuin liggen de zaken uiteraard in de moestuin en de fruittuin. September is de maand, dat er van „komkommertijd" geen sprake is: de vruchten worden rijp en moeten geplukt worden, in de moestuin s nog veel te oogsten, te schoffelen, te wieden. Eind september worden de lijmbanden om dé vruchtbomen gedaan. In oktober rest ook nog een deel van de fruitoogst, vooral van de soorten, die lang bewaard moeten worden: het is zaak om ze voorzichtig te plukken en op een koele, donkere Plaats op te bergen. Wel geldt voor de fruittuin en de moestuin, hetzelfde als voor de bloementuin wat het verwijderen van het onkruid betreft: dat ■noet nu snel afgewerkt worden, want als het gaat vriezen, is dat uitge sloten. En daarna wordt de tuin weer klaar gemaakt voor de „nieuwe ronde er moet gespit en bemest worden. De vruchtbomen worden gesnoeid. En het is weer tyd om een teeltplan te maken. Advertentie Voor iets aparts op het gebied van kop en schotels wandversiering keramiek houtwerk serviezen kristal Nu eerst kijken bij DE VEY MtSTDAGH Beliamypark 45-58 - Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 39