JEÏTM*
Stiefbeen en Zoon
trekt 4 milj. kijkers
Hoogtepunt t.v.-week: DE DANNY-KAYESHOW
VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1964
UITSLAG N.C.R.V.-ENQUETE
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
J7en televisieoptreden als het
optreden van het Amster
dams Kamerorkest op zondag
avond trekt altijd nog zo'n 1,4
miljoen kijkers. Caroline Kaart
heeft 1 miljoen kijkers meer.
„Stiefbeen en Zoon" houden on
geveer 4 miljoen kijkers aan
het televisietoestel gebonden.
Stiefbeen en Zoon is het meest
bekeken N.C.R.V.-programma.
De televisieprogramma's van de
N.C.R.V. worden hoger gewaardeerd
door de eigen leden dan door de niet-
leden. Ook V.A.R.A-leden hebben
echter sterke belangstelling voor de
N.C.R.V.-uitzendingen. Ook A.V.R.O.-
leden luisteren en kijken meer dan
het landelijk gemiddelde. V.P.R.O.-
en K.R.O.-leden kijken minder, maar
zij waarderen de N.C.R.V.-program-
ma's hoger dan de V.A.R-A.- en
A.V.R.O.-leden.
Het zijn uitkomsten uit een enquête
die de K.R.O. en de N.C.R.V. de af
gelopen winter samen hebben laten
verrichten naar de belangstelling en
de waardering van een aantal van
hun radio- en televisieprogramma's.
De N.C.R.V. heeft de cijfers die op
haar programma's betrekking hebben
thans vrijgegeven. De K.R.O. houdt
haar gegevens nog vast omdat ze
niet wil dat verkeerde conclusies
worden getrokken uit het resultaat
van het onderzoek. Een grote luister-
of kijkdichtheid impliceert niet altijd
dat de betreffende programma's goed
zijn of dat ze. ook als ze goed zouden
zijn, gehandhaafd moeten blijven
alleen omdat ze zoveel luisteraars
resp. kijkers trekken. „Het program
mabeleid kan niet uitsluitend bepaald
worden door de cijfers", zegt de
K.R.O. Niet uitsluitend. Een radio
programma als „Moeders wil is wet"
dat men bij de K.R.O. zelf toch wel
als verouderd wil beschouwen, blijkt
een dermate omvangrijke luisterkring
te hebben dat het gehandhaafd blijft
zodat Mia Smelt binnenkort zelfs
haar 15-jarig jubileum er mee kan
Beper\t onderzoek
Een andere reden voor de K.R.O. om
het resultaat van de enquête nog
vast te houden Is de beperktheid van
het gehouden onderzoek. Hef weten
schappelijke, uitgebreid en continu
kyk- en luisteronderzoek van de om
roepen gezamenlijk moet nog begin
nen. Het start begin volgend jaar.
De enquête van de K.R.O. en de
N.C.R.V., welke is verricht door het
instituut voor toegepast markton
derzoek in Hilversum, is een zoge
naamde steekproefenquête. Over het
algemeen werd per programma
slechts een keer gevraagd hoeveel
mensen gekeken hadden en hoeveel
het hadden gewaardeerd. De enquête
omvatte bovendien niet alle N.C.R.V.-
en K.R.O.-programma's, doch slechts
een aantal. Om precies te zijn 33 t.v.-
programma's en 36 radioprogram
ma's.
De enquête was schriftelijk en er na
men 2500 personen van vijftien jaar
en ouder aan deel. Bij de keus was
er rekening mee gehouden dat 98 pro
cent van de huisgezinnen over een
radio en 60 procent over een televisie
beschikt.
Uitgaande van de uitkomsten van de
volkstelling van 1960 wordt het aan
tal luisteraars en kijkers boven de
vijftien jaar gesteld op 8.3 miljoen.
Een procent van de luisteraars is
80.000. 1 pet. van de televisiekijkers
is 50.000. Deze cijfers moet men ont
houden bij het doorlezen van de vol
gende fragmenten uit het door de
N.C.R.V. gepubliceerde rapport.
leden keek de eerste keer 98 pet., de
tweede keer 78 pet. Van de ongeveer
4 miljoen kijkers vond de eerste keer
80 pet. het programma goed, de twee
de keer 84 pet.. In eigen kring was
de waardering hoger: 82 pet. van de
98 pet. van de N.C.R.V.-leden die de
eerste keer hadden gekeken vond
Stiefbeen en Zoon een goed program
ma. De tweede keer vond 87 pet. van
78 pet van de N.C.R.V.-leden die ge
keken hadden het programma goed.
„Arthur en Eva" hadden de keer
dat geënquêteerd werd een kijkdicht
heid van 72 pet. (van de N.C.R.V.-
leden keek 78 pet.), „Nou jij weer"
had een kijkdichtheid van 69
(N.C.R.V.-leden 71). Arthur en Eva
kregen een waarderingscijfer van 69
(76 in eigen kring) en „Nou jij weer")
een waarderingscijfer van 68 (70 in
eigen kring).
Informatieve programma's mogen
een geringere kijkdichtheid hebben,
ze hebben vaak echter wel een aan
merkelijk hoger waarderingscijfer.
„Zo werkt Haanstra" had een kijk
dichtheid van 63 pet. (bij de
N.C.R.V.-leden 71 pet.) en kreeg als
waarderingscijfer 7J (72).
De rubriek „Attentie" heeft in
verhouding althans niet zo'n gro
te kijkdichtheid, namelijk 51 pet
(55 in eigen kring). Het werd de
keer dat er naar gevraagd werd ech
ter door 74 pet. van de kijkers ge
waardeerd (in eigen kring door 76
pet)
Opera
Een programma dat slecht bekeken
werd en laag gewaardeerd was de
opera „De geschiedenis van de ko
ning en de wijze vrouw"; 41 pet. van
de kijkers keek. Van deze 41 pet. vond
58 pet het een goed programma. In
eigen kring waren deze cijfers resp.
40 en 63.
Uit de grote verschillen in belang
stelling leidt het rapport af dat er
een bewuste programmakeuze is.
Van de programma's tussen half acht
en acht uur zijn geënquêteerd Lassie,
Pas geperst Barend de Beer, Open
baar kunstbezit Filmkader en toe
komstmuziek. Lassie heeft met 73
pet de grootste kijkdichtheid en ook
het hoogste waarderingscijfer, name
lijk 83. Toekomstmuziek is met 27
pet. het minst bekeken. Het wordt
echter door 71 pet. van die kijkers
gewaardeerd. Opvallend is dat deze
twee programma's in de N.C.R.V.-
kring minder worden gewaardeerd
dan daarbuiten. De waarderingscij
fers in N.C.R.V.-verband zijn namelijk
resp. 80 en 57.
Na tienen
Kijkdichtheid
Na tien uur z\jn eveneens 7 program
ma's op kijkdichtheid en waardering
getoetst. De algemene kijkdichtheid
was voor Ridder van Maison Rouge
54, „Hoe bestaat het" 54, Een liedje
met Caroline" 49, „Onder vier ogen"
41, „Amsterdams Kunstmaandorkest"
48, „In gesprek" 20 en „Over zeven
dagen" 18. Dit betekent dus dat ook
na tien uur 's avonds van 2,6 mil
joen tot 900.000 kijkers werden ge
noteerd. De waardering voor deze
programma's was achtereenvolgens
69, 73, 72, 73, 74, 69, en 70.
Wat de indeling naar het sociaal
milieu betreft blijken klassieke con
certen en gerichte documentaires in
de hoge sociale milieus veel belang-
steling te trekken. Voor ontspan-
ningsprogramma's is grotere belang
stelling in de lagere sociale milieus.
Zij worden echter ook in hogere mi
lieus gevolgd. De N.C.R.V. heeft de
cijfers ter zake niet gepubliceerd. Het
uittreksel van het rapport deelt nog
wel mee dat een onderverdeling dei-
televisiekijkers naar kerkelijke ge
zindten toont dat de gereformeerden
relatief het meest kijken, waarbij een
achterstand wordt ingehaald. Zij zijn
minder selectief in hun programma-
keuze dan degenen die reeds langere
tjjd televisie in huis hebben, een ver
schijnsel. dat ook bij andere groepen
in vroeger jaren werd waargenomen.
De kijkdichtheid is het grootst tus
sen acht en tien uur. Tweemaal is de
kijkdichtheid onderzocht naar Stief
been en Zoon. De eerste keer keek
85 pet. van alle televisiekijkers, de
tweede keer 81 pet. Van de N.C.R.V.-
Radio
Het deel van het rapport dat gaat
over de luisterdichtheid van, en de
waardering voor radioprogramma's
leert dat bij het totaal der luisteraars,
dit ook onder de leden van andere
omroepverenigingen, de hoogste
waardering bestond voor het serie
hoorspel „De jeugd op eigen wieken",
namelijk S4. Het laagste waarderings
cijfer noteren „Onbekende muziek
uit oude handschriften" (61), „Euro-
jazz" (61) en Zendtijd politieke par
tijen (57).
Zoals te verwachten was bleek in de
avonduren tussen half acht en elf
uur de luisterdichtheid sterk te wor
den beïnvloed door de televisieuitzen
dingen. In de morgenuren geeft men
de voorkeur aan lichte grammofoon-
muziek. De morgendienst trekt, gelet
op het tijdstip van half elf, bijzonder
de aandacht. Zowel de luisterdicht
heid als de waardering ligt, met na
me bij de N.C.R V.-luisteraars zeer
hoog. De morgendienst wordt gevolgd
door 8 pet van alle radiotoestelbezit-
ters en door 22 pet. van de N.C R.V.-
leden. Het waarderingscijfer is resp.
78 en 81.
De programma's van voor acht uur
's ochtends worden verhoudingsge
wijs weinig beluisterd, met uitzon
dering van"de radiokrant „Vandaag",
welke 11 pet. van alle radioluiste
raars trekt. (19 pet. N.C.R.V Het
waarderingscijfer ligt daarbij opval
lend hoog (78 algemeen -- 80 pet.
N.C.R.V.) Ook het vrouwenprogram
ma „Tussen de bedrijven door" (luis
terdichtheid 16 20) is goed ge
waardeerd (74 74).
Van de uitzendingen op werkdagen
tussen vijf en acht uur is de luister
dichtheid voor „Op tienertoeren" het
hoogst (21 algemeen en 27 N.C.R.V.),
gevolgd door de avondeditie van de
radiokrant (14 en 23 pet.).
J^e laatste aarzelingen zijn nu wel de
finitief overwonnen. Per 1 oktober
beginnen dan echt alle winterprogram-
ma's te draaien. Vooral in deze tijd van
R.E.M.-geraas en overdonderende kri
tiek op wat men noemt „de zuilen", is er
de mannen in Hilversum veel aan gele
gen goed voor de dag te komen. Vele
kijkers aarzelen nog zich een tweede
net-antenne aan te schaffen of de nodi
ge voorzieningen aan hun toestel te la
ten treffen, omdat ze weinig of geen
vertrouwen hebben in de programma's,
die over dat tweede net met ingang van
1 oktober iedere avond te zien zullen
zijn. Aan de zuilen nu de daad om te be
wijzen, dat ze van de thans geschapen
„concurrentie" iets goeds willen destil
leren. Het begin wordt trouwens nogal
simpel gehouden, want Nederland 1 en
Nederland 2 gaan stuivertjes wisselen
met het duurste amusementsfeest, dat
Nederland jaarlijks organiseert, nl. het
Grand Gala du Disque.
Lilli Palmen
Dinsdag 29 september. Een liedjespro
gramma van en door de Belgische San
ger Miel Cools, alhier in actie tussen
allerlei carnavalsattributen.
TTvINSDAG. Voor de V.P.R.O. weinig nieu-
we programma's in dit nog zo prille
seizoen. De elementen van het vorig jaar
zijn er weer en er valt weinig over te zeg
gen. Eerst na het Journaal een uitzendinkje
gewijd aan de kerkbouwactie Antwoord '64,
vervolgens Simon van Collem. HU tekent
deze keer een filmsterportret van Lilli
Palmer, een van die filmliefjes uit de vorige
generatie, een charmant meiske, dat de
harten van veie van onze vaders stal.
Moderner is de man, die hoofdpersoon is in
het hierop volgende cabaretprogrammaatje.
Hij is Miels Cools, een van de jongere Bel
gen, die' zich beijvert om het cabaret in het
land van onze zuiderburen dezelfde popula
riteit te geven als het bij ons heeft. Miel
Cools is een bijzonder schrandere jongen,
die voortreffelijke liedjes schrijft in het
genre Jules de Corte. Zijn naam en zijn
werk zijn bij ons nog te onbekend. De
gezamenlijke N.C.R.V.—K.R.O.—V.P.R.O.-
produktie ,,In één geest" beleeft vervolgens
op deze dinsdag zijn derde en voorlaatste
uitzending. „In één geest" is een serie docu
mentaires over de verschillen en de over
eenkomsten tussen rooms-katholicisme en
protestantisme in Nederland. In deze derde
aflevering hoopt men te laten zien, hoe bei
de groepen naast elkaar, maar vooral ook
met elkaar leven. Dokter A. C. van Swol
krijgt ten slotte het laatste half uur van de
V.P.R.O, voor zijn medische rubriek Ziek
zijn Beter worden.
Kat
m gevaar
Gesprek met Castro
ZONDAG. Er is een hoogmis in de ochtend
en er is paardensport in de middag
(Duindigt). Het avondprogramma bevat
o.m. bekende N.T.S.-bUdragen Weekjour-
naal en Sport in Beeld, waarna de N.C.R.V.
weer eens „Alles draait om moeder" laat
draaien. Dochter Mary gaat op kamers wo
nen, doch krijgt het al spoedig te kwaad
met dat typisch menselijke gevoel, dat
heimwee heet. Nadat ze voor haar examen
is gezakt, keert ze berouwvol terug naar
het ouderlijk huis.
Het luchtige karakter van de N.C.R.V.-
avond is hiermee nog niet ten einde, want
de jonge cabaretièr Boudewijn de Groot
komt vervolgens voor de camera, teneinde
wat genoegelijk te babbelen en liedjes te
zingen van zijn grote collega Jules de Corte.
Boudewijn wordt aan de piano bijgestaan
door Jan Willem ten Broeke, zelf ook in
staat liedjes te schrijven, te zingen en in
sketches mee te speien. Een duootje, dat
in vorige N.C.R.V.-uitzendingen reeds heeft
bewezen, over voldoende talent te beschik
ken om in de studio's te worden toegelaten.
In de rubriek „Ooggetuige" heeft reporter
Nico van Vliet een gesprek met Fidel Cas
tro, waarna de avond wordt besloten met
een kort muziekprogrammaatje rond de in
Hongarije geboren violist Thomas Magyar,
die na de eerste wereldoorlog als pleegkind
naar ons land kwam, vervolgens naar-zijn
vaderland terugkeerde om er te studeren,
maar sinds 1938 weer in Nederland woont.
\I fOENSDAG. In het VARA-programma
de derde aflevering van de nieuwe
serie Glynis, waarin Glynis Johns de rol
speelt van de schrijfster, die zoveel moge
lijk zelf mee wil maken om stof op te doen
vor haar verhalen. Titel van dit verhaal
„Kat in gevaar". Uiteraard staat op deze
avond voornamelijk ..het leren monster" in
de belangstelling, want de Oranjehemden
gaan op bezoek bij de zuiderburen en in de
hel van Deurne zijn de televisiecamera's
deze keer welkom.
In de pauze het Journaal. Na afloop geeft
de VARA een vooruitblik op het komende
winterseizoen, waarna ten slotte „Het Huis"
te zien zal zijn, een film van Jan Vrijman
en Louis van Gasteren, twee succesvolle
documentalisten, die met deze film wilden
uitbeelden, dat een huis niet alleen maar
„Oh hé"
DONDERDAG. Voor de eerste keer deze
donderdag een officieel dubbel Neder
lands programma. Keuzemogelijkheid voor
de kijkers, die Nederland 2 kunnen ontvan
gen, dat voorlopig nog maar alleen door
Lopik wordt uitge enden, maar dat geleide
lijk maar tamelük snel op veel meer
beeldbuizen te zien zal zijn.
De N.C.R.V. gaat na het Journaal door met
de actualiteitenrubriek Attentie, waarna
Enny Mols-de Leeuwe op de beeldbuis ver
schijnt als de heel erg bedillerige koppelen
de Amerikaanse moeder in het toneelstuk
„Oh hé, de lucht valt naar beneê" van de
Amerikaanse schrüver Leonard Spigelglass.
Edmurido Ross
MAANDAG. Het I.K.O.R. opent de N.T.S.
maandag met een kerkelüke uitzen
ding, waarin de figuur van de vermaarde
Zwitserse protestantse theoloog en anti
nazi Karl Barth wordt belicht. Na het Jour
naal krijgt de Boerenpartij tien minuutjes
de gelegenheid om de bezwaren tegen het
landbouwschap en andere „ringeloorderij"
nog eens uiteen te zetten. De Londense
nachtclubeigenaar - Latijnse-muziek-specia-
list Edmundo Ross vult de tijd tot de hoofd-
film met een filmpje uit de reeks Broadway
goes Latin, ofwel bekende Broadwaymelo-
dieën in Zuidamerikaanse jasjes gestoken.
De hoofdfilm komt ook al uit de buurt van
Londen. Het is een produkt uit de Eogle-
studio's met o.a. de weelderige blondine
Diana Dors. Hoofdpersoon is een jonge
vrouw, die ter dood is veroordeeld. Zij zou
de minnares van haar echtgenoot een
bekend pianist hebben vermoord, omdat
zij die verantwoordelijk achtte voor de zelf
moord van de echtgenoot. We volgen de
veroordeelde vrouw in de dodencel, waarin
zij de laatste dagen voor het voltrekken van
het vonnis doorbrengt. Yield to the night is
de titel van de rolprent.
een bouwwerk is, bestaande uit muren en
stenen, die samen kamers, gangen en an
dere ruimten vormen. Een huis is als een
levend wezen, een ding met een eigen per
soonlijkheid, met herinneringen Het
kinderprogramma van deze woensdag is
opgebouwd uit het tweede deel van de Vier-
Verenwaterval een Engelse commerciële
poppenfilm, waarvan vroeger ook al eens
enkele afleveringen zijn uitgezonden en
de Poolse poppenfilm Koningin Medias, een
filmpje over "de opvoeding van een zee
hondje (het onderwaterpaard) en natuurlijk
het N.T.S.-jeugdjournaal.
Zaterdag S oktober (Lopik 1). De eerste
aflevering van een sieuwe serie getiteld
Theater Thuis, waarin we allerlei bij
zondere situaties kunnen beleven rond
het echtpaar Berry Kieviets en Willy
Walden.
Vrijdag 2 oktober (Lopik 1). De eerste
aflevering van een aantal Danny Kaye-
shows, die beloven het hoogtepunt ven»
dit t.v.-teizoen te worden.
tikkeltje veranderd is de presentatie overi
gens wel. En Willem zal zich in verband
met de nieuwe regelingen, teneinde de coör
dinatie tussen de beide t.v.-netten mogelijk
te maken strikt aan de hem toegemeten
tijd moeten houden.
Grand Gala
ZATERDAG. Het zaterdagmiddagpro
gramma van de VARA bestaat uit Ad-
venture en Rawhide, een film van Jan
Veenman over Vossen, „Wie is Knlrp" (voor
de kinderen), „Kijk eens in Je eigen tuin",
de Hongaarse tekenfilm „De koning en de
vlieg" en opnieuw de Vier-Verenwaterval.
De avond Is er vooral een voor de tieners,
hoewel oudere liefhebbers van licht (zang)
amusement ook mee mogen genieten. Om
half acht eerst het nieuws uit platenland
van Herman Stok, ofwel Top of Flop, dat
deze keer uit het gebouw De IJzeren Klap
uit Musselkanaal komt. Later op de avond
het Grand Gala dn Disque. dat Willem
Duts niet „voor de vuist weg" heeft geor
ganiseerd, maar waarin vele maanden
voorbereiding zitten.
Het festival is verdeeld over Nederland 1
en Nederland 2. Op Nederland 1 gaat de
eerste aflevering van Theater Thuis, geti
teld „Komt U even binnen" aan het Gala
vooraf. De VARA heeft reeds enkele afle
veringen van deze uit acht onderdelen be
staande serie opgenomen. Hoofdpersonen
zijn Gerald Walden en Berry Kievits, het
bekende artiestenechtpaar, dat in Theater
Thuis ook een dergelijk paar uitbeeldt. De
kijkers zullen hen kunnen volgen in hun da
gelijks leven, als ze niet op de planken
staan. Artiesten in hun gewone doen dus.
Aan deze komische serie werken behalve
Gerard en Berry o.m. mee Tonny Boucher
de echtgenote van de onlangs overleden
komiek Willy Vervoort Nol Kievits, Han
Konig. Chris van Beek en Dick Scheffer.
Guus Verstraete schreef de teksten en heeft
ook de regie. Om er al vast even in te ko
men: de vader van het gezin knutselt, de
moeder schildert en de zoon is graag ver
liefd. Uit gebouw Frascati komt vervolgens
ondanks alles „Zo is het toevallig ook nog
eens een keer", waarna de VARA het twee
de deel uitzendt van het Grand Gala du
Disque, met als medewerkenden o.m. Jerry
and his Pacemakers, Los Indios Tabajaras,
de Swingle Singers, Gert Timmermans,
Quincy Jones, Millie Small, het pittige ne-
gerzangeresjet, Nina en Frederik, The New-
beats, Heinz Hoppe en Rita Streich, Rod de
Nijs en als klapstuk Josephine Baker. Van
Jazz tot operette en van smartlap tot
musichall dus. Willem Duys reikt zelf de
Edisons uit.
Van hem werd in ons land vooral bekend
Mama San, dat door het vroegere gezel
schap Theater werd opgevoerd. Het huidige
Arnhemse Theater heeft vorig jaar aardige
successen geboekt met dit overigens niet
sterke „Oh hé, de lucht valt naar beneê",
vooral dank zij de kostelijke creatie van de
luidruchtige, opgedofte Enny Mols-de Leeu
we, die vele open doekjes kreeg. Het ver
haal van het stuk heeft bijzonder weinig om
het lijf, het is niet erg knap geschreven ook,
maar menigeen zal om de nogal simpele
humor toch oprecht kunnen lachen en dat is
heel wat.
Danny Kaye
\7RIJDAG. De A.V.R.O. opent het vrydag-
V programma met de uitzending voor de
rijpere jeugd. Rooster, dat niet alleen tie-
nerartiesten aan het woord wil laten, maar
waarin men ook zaken van kunst en cultuur
aan de orde wil stellen. Lonneke Hoogland
is presentatrice af; regisseur Theo Stren
ge streeft ernaar een groep van jonge
mensen in te schakelen, die ook een stem in
het kapltél krijgen wat de samenstelling van
Rooster betreft. Na het Journaal en Televi-
zier de eerste Danny Kayeshow van dit sei
zoen.
He: is een var. de dure programma's van
Hilversum, echt een paradepaardje van de
A.V.R.O. Danny Kaye zelf is voor de intro
ductie van zijn Nederlandse serie naar Ne
derland gekomen. Dat hij zijn been verbrand
had deerde hem niet: hij vond het feit, dat
de A.V.R.O. als de zoveelste omroepmaat-
schappij of -vereniging zijn show gekocht
had belangrijk genoeg Danny Kaye heeft
als showman zijns gelijke niet in de wereld.
Hij is in al zijn veelzijdigheid in deze show
te bewonderen: als zanger, als danser,
maar bovenal als komiek met een onvoor
stelbare muziek. In iedere show ontvangt
Danny bovendien een of meer gasten. Een
oude bekende komt bovendien op deze vrij
dag terug voor de A.V.R.O.-camera's, nl.
Willem Duys, die zijn praatjes „voor de
vuist weg" gaat voortzetten. Babbeltjes mei
zomaar gasten, die toevallig in het nieuws
zijn. Niet hele-r.aal „voor de vuist weg",
maar toch goeddeels geïmproviseerd. Een
Zaterdag 3 oktober (Lopik 1 en Lopik
2). Het Grand Gala du Disque met als
hoogtepunt het optreden van Josephine
Baker.