JEÏTM* Stiefbeen en Zoon trekt 4 milj. kijkers Hoogtepunt t.v.-week: DE DANNY-KAYESHOW VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1964 UITSLAG N.C.R.V.-ENQUETE (Van onze radio- en t.v.-redacteur) J7en televisieoptreden als het optreden van het Amster dams Kamerorkest op zondag avond trekt altijd nog zo'n 1,4 miljoen kijkers. Caroline Kaart heeft 1 miljoen kijkers meer. „Stiefbeen en Zoon" houden on geveer 4 miljoen kijkers aan het televisietoestel gebonden. Stiefbeen en Zoon is het meest bekeken N.C.R.V.-programma. De televisieprogramma's van de N.C.R.V. worden hoger gewaardeerd door de eigen leden dan door de niet- leden. Ook V.A.R.A-leden hebben echter sterke belangstelling voor de N.C.R.V.-uitzendingen. Ook A.V.R.O.- leden luisteren en kijken meer dan het landelijk gemiddelde. V.P.R.O.- en K.R.O.-leden kijken minder, maar zij waarderen de N.C.R.V.-program- ma's hoger dan de V.A.R-A.- en A.V.R.O.-leden. Het zijn uitkomsten uit een enquête die de K.R.O. en de N.C.R.V. de af gelopen winter samen hebben laten verrichten naar de belangstelling en de waardering van een aantal van hun radio- en televisieprogramma's. De N.C.R.V. heeft de cijfers die op haar programma's betrekking hebben thans vrijgegeven. De K.R.O. houdt haar gegevens nog vast omdat ze niet wil dat verkeerde conclusies worden getrokken uit het resultaat van het onderzoek. Een grote luister- of kijkdichtheid impliceert niet altijd dat de betreffende programma's goed zijn of dat ze. ook als ze goed zouden zijn, gehandhaafd moeten blijven alleen omdat ze zoveel luisteraars resp. kijkers trekken. „Het program mabeleid kan niet uitsluitend bepaald worden door de cijfers", zegt de K.R.O. Niet uitsluitend. Een radio programma als „Moeders wil is wet" dat men bij de K.R.O. zelf toch wel als verouderd wil beschouwen, blijkt een dermate omvangrijke luisterkring te hebben dat het gehandhaafd blijft zodat Mia Smelt binnenkort zelfs haar 15-jarig jubileum er mee kan Beper\t onderzoek Een andere reden voor de K.R.O. om het resultaat van de enquête nog vast te houden Is de beperktheid van het gehouden onderzoek. Hef weten schappelijke, uitgebreid en continu kyk- en luisteronderzoek van de om roepen gezamenlijk moet nog begin nen. Het start begin volgend jaar. De enquête van de K.R.O. en de N.C.R.V., welke is verricht door het instituut voor toegepast markton derzoek in Hilversum, is een zoge naamde steekproefenquête. Over het algemeen werd per programma slechts een keer gevraagd hoeveel mensen gekeken hadden en hoeveel het hadden gewaardeerd. De enquête omvatte bovendien niet alle N.C.R.V.- en K.R.O.-programma's, doch slechts een aantal. Om precies te zijn 33 t.v.- programma's en 36 radioprogram ma's. De enquête was schriftelijk en er na men 2500 personen van vijftien jaar en ouder aan deel. Bij de keus was er rekening mee gehouden dat 98 pro cent van de huisgezinnen over een radio en 60 procent over een televisie beschikt. Uitgaande van de uitkomsten van de volkstelling van 1960 wordt het aan tal luisteraars en kijkers boven de vijftien jaar gesteld op 8.3 miljoen. Een procent van de luisteraars is 80.000. 1 pet. van de televisiekijkers is 50.000. Deze cijfers moet men ont houden bij het doorlezen van de vol gende fragmenten uit het door de N.C.R.V. gepubliceerde rapport. leden keek de eerste keer 98 pet., de tweede keer 78 pet. Van de ongeveer 4 miljoen kijkers vond de eerste keer 80 pet. het programma goed, de twee de keer 84 pet.. In eigen kring was de waardering hoger: 82 pet. van de 98 pet. van de N.C.R.V.-leden die de eerste keer hadden gekeken vond Stiefbeen en Zoon een goed program ma. De tweede keer vond 87 pet. van 78 pet van de N.C.R.V.-leden die ge keken hadden het programma goed. „Arthur en Eva" hadden de keer dat geënquêteerd werd een kijkdicht heid van 72 pet. (van de N.C.R.V.- leden keek 78 pet.), „Nou jij weer" had een kijkdichtheid van 69 (N.C.R.V.-leden 71). Arthur en Eva kregen een waarderingscijfer van 69 (76 in eigen kring) en „Nou jij weer") een waarderingscijfer van 68 (70 in eigen kring). Informatieve programma's mogen een geringere kijkdichtheid hebben, ze hebben vaak echter wel een aan merkelijk hoger waarderingscijfer. „Zo werkt Haanstra" had een kijk dichtheid van 63 pet. (bij de N.C.R.V.-leden 71 pet.) en kreeg als waarderingscijfer 7J (72). De rubriek „Attentie" heeft in verhouding althans niet zo'n gro te kijkdichtheid, namelijk 51 pet (55 in eigen kring). Het werd de keer dat er naar gevraagd werd ech ter door 74 pet. van de kijkers ge waardeerd (in eigen kring door 76 pet) Opera Een programma dat slecht bekeken werd en laag gewaardeerd was de opera „De geschiedenis van de ko ning en de wijze vrouw"; 41 pet. van de kijkers keek. Van deze 41 pet. vond 58 pet het een goed programma. In eigen kring waren deze cijfers resp. 40 en 63. Uit de grote verschillen in belang stelling leidt het rapport af dat er een bewuste programmakeuze is. Van de programma's tussen half acht en acht uur zijn geënquêteerd Lassie, Pas geperst Barend de Beer, Open baar kunstbezit Filmkader en toe komstmuziek. Lassie heeft met 73 pet de grootste kijkdichtheid en ook het hoogste waarderingscijfer, name lijk 83. Toekomstmuziek is met 27 pet. het minst bekeken. Het wordt echter door 71 pet. van die kijkers gewaardeerd. Opvallend is dat deze twee programma's in de N.C.R.V.- kring minder worden gewaardeerd dan daarbuiten. De waarderingscij fers in N.C.R.V.-verband zijn namelijk resp. 80 en 57. Na tienen Kijkdichtheid Na tien uur z\jn eveneens 7 program ma's op kijkdichtheid en waardering getoetst. De algemene kijkdichtheid was voor Ridder van Maison Rouge 54, „Hoe bestaat het" 54, Een liedje met Caroline" 49, „Onder vier ogen" 41, „Amsterdams Kunstmaandorkest" 48, „In gesprek" 20 en „Over zeven dagen" 18. Dit betekent dus dat ook na tien uur 's avonds van 2,6 mil joen tot 900.000 kijkers werden ge noteerd. De waardering voor deze programma's was achtereenvolgens 69, 73, 72, 73, 74, 69, en 70. Wat de indeling naar het sociaal milieu betreft blijken klassieke con certen en gerichte documentaires in de hoge sociale milieus veel belang- steling te trekken. Voor ontspan- ningsprogramma's is grotere belang stelling in de lagere sociale milieus. Zij worden echter ook in hogere mi lieus gevolgd. De N.C.R.V. heeft de cijfers ter zake niet gepubliceerd. Het uittreksel van het rapport deelt nog wel mee dat een onderverdeling dei- televisiekijkers naar kerkelijke ge zindten toont dat de gereformeerden relatief het meest kijken, waarbij een achterstand wordt ingehaald. Zij zijn minder selectief in hun programma- keuze dan degenen die reeds langere tjjd televisie in huis hebben, een ver schijnsel. dat ook bij andere groepen in vroeger jaren werd waargenomen. De kijkdichtheid is het grootst tus sen acht en tien uur. Tweemaal is de kijkdichtheid onderzocht naar Stief been en Zoon. De eerste keer keek 85 pet. van alle televisiekijkers, de tweede keer 81 pet. Van de N.C.R.V.- Radio Het deel van het rapport dat gaat over de luisterdichtheid van, en de waardering voor radioprogramma's leert dat bij het totaal der luisteraars, dit ook onder de leden van andere omroepverenigingen, de hoogste waardering bestond voor het serie hoorspel „De jeugd op eigen wieken", namelijk S4. Het laagste waarderings cijfer noteren „Onbekende muziek uit oude handschriften" (61), „Euro- jazz" (61) en Zendtijd politieke par tijen (57). Zoals te verwachten was bleek in de avonduren tussen half acht en elf uur de luisterdichtheid sterk te wor den beïnvloed door de televisieuitzen dingen. In de morgenuren geeft men de voorkeur aan lichte grammofoon- muziek. De morgendienst trekt, gelet op het tijdstip van half elf, bijzonder de aandacht. Zowel de luisterdicht heid als de waardering ligt, met na me bij de N.C.R V.-luisteraars zeer hoog. De morgendienst wordt gevolgd door 8 pet van alle radiotoestelbezit- ters en door 22 pet. van de N.C R.V.- leden. Het waarderingscijfer is resp. 78 en 81. De programma's van voor acht uur 's ochtends worden verhoudingsge wijs weinig beluisterd, met uitzon dering van"de radiokrant „Vandaag", welke 11 pet. van alle radioluiste raars trekt. (19 pet. N.C.R.V Het waarderingscijfer ligt daarbij opval lend hoog (78 algemeen -- 80 pet. N.C.R.V.) Ook het vrouwenprogram ma „Tussen de bedrijven door" (luis terdichtheid 16 20) is goed ge waardeerd (74 74). Van de uitzendingen op werkdagen tussen vijf en acht uur is de luister dichtheid voor „Op tienertoeren" het hoogst (21 algemeen en 27 N.C.R.V.), gevolgd door de avondeditie van de radiokrant (14 en 23 pet.). J^e laatste aarzelingen zijn nu wel de finitief overwonnen. Per 1 oktober beginnen dan echt alle winterprogram- ma's te draaien. Vooral in deze tijd van R.E.M.-geraas en overdonderende kri tiek op wat men noemt „de zuilen", is er de mannen in Hilversum veel aan gele gen goed voor de dag te komen. Vele kijkers aarzelen nog zich een tweede net-antenne aan te schaffen of de nodi ge voorzieningen aan hun toestel te la ten treffen, omdat ze weinig of geen vertrouwen hebben in de programma's, die over dat tweede net met ingang van 1 oktober iedere avond te zien zullen zijn. Aan de zuilen nu de daad om te be wijzen, dat ze van de thans geschapen „concurrentie" iets goeds willen destil leren. Het begin wordt trouwens nogal simpel gehouden, want Nederland 1 en Nederland 2 gaan stuivertjes wisselen met het duurste amusementsfeest, dat Nederland jaarlijks organiseert, nl. het Grand Gala du Disque. Lilli Palmen Dinsdag 29 september. Een liedjespro gramma van en door de Belgische San ger Miel Cools, alhier in actie tussen allerlei carnavalsattributen. TTvINSDAG. Voor de V.P.R.O. weinig nieu- we programma's in dit nog zo prille seizoen. De elementen van het vorig jaar zijn er weer en er valt weinig over te zeg gen. Eerst na het Journaal een uitzendinkje gewijd aan de kerkbouwactie Antwoord '64, vervolgens Simon van Collem. HU tekent deze keer een filmsterportret van Lilli Palmer, een van die filmliefjes uit de vorige generatie, een charmant meiske, dat de harten van veie van onze vaders stal. Moderner is de man, die hoofdpersoon is in het hierop volgende cabaretprogrammaatje. Hij is Miels Cools, een van de jongere Bel gen, die' zich beijvert om het cabaret in het land van onze zuiderburen dezelfde popula riteit te geven als het bij ons heeft. Miel Cools is een bijzonder schrandere jongen, die voortreffelijke liedjes schrijft in het genre Jules de Corte. Zijn naam en zijn werk zijn bij ons nog te onbekend. De gezamenlijke N.C.R.V.—K.R.O.—V.P.R.O.- produktie ,,In één geest" beleeft vervolgens op deze dinsdag zijn derde en voorlaatste uitzending. „In één geest" is een serie docu mentaires over de verschillen en de over eenkomsten tussen rooms-katholicisme en protestantisme in Nederland. In deze derde aflevering hoopt men te laten zien, hoe bei de groepen naast elkaar, maar vooral ook met elkaar leven. Dokter A. C. van Swol krijgt ten slotte het laatste half uur van de V.P.R.O, voor zijn medische rubriek Ziek zijn Beter worden. Kat m gevaar Gesprek met Castro ZONDAG. Er is een hoogmis in de ochtend en er is paardensport in de middag (Duindigt). Het avondprogramma bevat o.m. bekende N.T.S.-bUdragen Weekjour- naal en Sport in Beeld, waarna de N.C.R.V. weer eens „Alles draait om moeder" laat draaien. Dochter Mary gaat op kamers wo nen, doch krijgt het al spoedig te kwaad met dat typisch menselijke gevoel, dat heimwee heet. Nadat ze voor haar examen is gezakt, keert ze berouwvol terug naar het ouderlijk huis. Het luchtige karakter van de N.C.R.V.- avond is hiermee nog niet ten einde, want de jonge cabaretièr Boudewijn de Groot komt vervolgens voor de camera, teneinde wat genoegelijk te babbelen en liedjes te zingen van zijn grote collega Jules de Corte. Boudewijn wordt aan de piano bijgestaan door Jan Willem ten Broeke, zelf ook in staat liedjes te schrijven, te zingen en in sketches mee te speien. Een duootje, dat in vorige N.C.R.V.-uitzendingen reeds heeft bewezen, over voldoende talent te beschik ken om in de studio's te worden toegelaten. In de rubriek „Ooggetuige" heeft reporter Nico van Vliet een gesprek met Fidel Cas tro, waarna de avond wordt besloten met een kort muziekprogrammaatje rond de in Hongarije geboren violist Thomas Magyar, die na de eerste wereldoorlog als pleegkind naar ons land kwam, vervolgens naar-zijn vaderland terugkeerde om er te studeren, maar sinds 1938 weer in Nederland woont. \I fOENSDAG. In het VARA-programma de derde aflevering van de nieuwe serie Glynis, waarin Glynis Johns de rol speelt van de schrijfster, die zoveel moge lijk zelf mee wil maken om stof op te doen vor haar verhalen. Titel van dit verhaal „Kat in gevaar". Uiteraard staat op deze avond voornamelijk ..het leren monster" in de belangstelling, want de Oranjehemden gaan op bezoek bij de zuiderburen en in de hel van Deurne zijn de televisiecamera's deze keer welkom. In de pauze het Journaal. Na afloop geeft de VARA een vooruitblik op het komende winterseizoen, waarna ten slotte „Het Huis" te zien zal zijn, een film van Jan Vrijman en Louis van Gasteren, twee succesvolle documentalisten, die met deze film wilden uitbeelden, dat een huis niet alleen maar „Oh hé" DONDERDAG. Voor de eerste keer deze donderdag een officieel dubbel Neder lands programma. Keuzemogelijkheid voor de kijkers, die Nederland 2 kunnen ontvan gen, dat voorlopig nog maar alleen door Lopik wordt uitge enden, maar dat geleide lijk maar tamelük snel op veel meer beeldbuizen te zien zal zijn. De N.C.R.V. gaat na het Journaal door met de actualiteitenrubriek Attentie, waarna Enny Mols-de Leeuwe op de beeldbuis ver schijnt als de heel erg bedillerige koppelen de Amerikaanse moeder in het toneelstuk „Oh hé, de lucht valt naar beneê" van de Amerikaanse schrüver Leonard Spigelglass. Edmurido Ross MAANDAG. Het I.K.O.R. opent de N.T.S. maandag met een kerkelüke uitzen ding, waarin de figuur van de vermaarde Zwitserse protestantse theoloog en anti nazi Karl Barth wordt belicht. Na het Jour naal krijgt de Boerenpartij tien minuutjes de gelegenheid om de bezwaren tegen het landbouwschap en andere „ringeloorderij" nog eens uiteen te zetten. De Londense nachtclubeigenaar - Latijnse-muziek-specia- list Edmundo Ross vult de tijd tot de hoofd- film met een filmpje uit de reeks Broadway goes Latin, ofwel bekende Broadwaymelo- dieën in Zuidamerikaanse jasjes gestoken. De hoofdfilm komt ook al uit de buurt van Londen. Het is een produkt uit de Eogle- studio's met o.a. de weelderige blondine Diana Dors. Hoofdpersoon is een jonge vrouw, die ter dood is veroordeeld. Zij zou de minnares van haar echtgenoot een bekend pianist hebben vermoord, omdat zij die verantwoordelijk achtte voor de zelf moord van de echtgenoot. We volgen de veroordeelde vrouw in de dodencel, waarin zij de laatste dagen voor het voltrekken van het vonnis doorbrengt. Yield to the night is de titel van de rolprent. een bouwwerk is, bestaande uit muren en stenen, die samen kamers, gangen en an dere ruimten vormen. Een huis is als een levend wezen, een ding met een eigen per soonlijkheid, met herinneringen Het kinderprogramma van deze woensdag is opgebouwd uit het tweede deel van de Vier- Verenwaterval een Engelse commerciële poppenfilm, waarvan vroeger ook al eens enkele afleveringen zijn uitgezonden en de Poolse poppenfilm Koningin Medias, een filmpje over "de opvoeding van een zee hondje (het onderwaterpaard) en natuurlijk het N.T.S.-jeugdjournaal. Zaterdag S oktober (Lopik 1). De eerste aflevering van een sieuwe serie getiteld Theater Thuis, waarin we allerlei bij zondere situaties kunnen beleven rond het echtpaar Berry Kieviets en Willy Walden. Vrijdag 2 oktober (Lopik 1). De eerste aflevering van een aantal Danny Kaye- shows, die beloven het hoogtepunt ven» dit t.v.-teizoen te worden. tikkeltje veranderd is de presentatie overi gens wel. En Willem zal zich in verband met de nieuwe regelingen, teneinde de coör dinatie tussen de beide t.v.-netten mogelijk te maken strikt aan de hem toegemeten tijd moeten houden. Grand Gala ZATERDAG. Het zaterdagmiddagpro gramma van de VARA bestaat uit Ad- venture en Rawhide, een film van Jan Veenman over Vossen, „Wie is Knlrp" (voor de kinderen), „Kijk eens in Je eigen tuin", de Hongaarse tekenfilm „De koning en de vlieg" en opnieuw de Vier-Verenwaterval. De avond Is er vooral een voor de tieners, hoewel oudere liefhebbers van licht (zang) amusement ook mee mogen genieten. Om half acht eerst het nieuws uit platenland van Herman Stok, ofwel Top of Flop, dat deze keer uit het gebouw De IJzeren Klap uit Musselkanaal komt. Later op de avond het Grand Gala dn Disque. dat Willem Duts niet „voor de vuist weg" heeft geor ganiseerd, maar waarin vele maanden voorbereiding zitten. Het festival is verdeeld over Nederland 1 en Nederland 2. Op Nederland 1 gaat de eerste aflevering van Theater Thuis, geti teld „Komt U even binnen" aan het Gala vooraf. De VARA heeft reeds enkele afle veringen van deze uit acht onderdelen be staande serie opgenomen. Hoofdpersonen zijn Gerald Walden en Berry Kievits, het bekende artiestenechtpaar, dat in Theater Thuis ook een dergelijk paar uitbeeldt. De kijkers zullen hen kunnen volgen in hun da gelijks leven, als ze niet op de planken staan. Artiesten in hun gewone doen dus. Aan deze komische serie werken behalve Gerard en Berry o.m. mee Tonny Boucher de echtgenote van de onlangs overleden komiek Willy Vervoort Nol Kievits, Han Konig. Chris van Beek en Dick Scheffer. Guus Verstraete schreef de teksten en heeft ook de regie. Om er al vast even in te ko men: de vader van het gezin knutselt, de moeder schildert en de zoon is graag ver liefd. Uit gebouw Frascati komt vervolgens ondanks alles „Zo is het toevallig ook nog eens een keer", waarna de VARA het twee de deel uitzendt van het Grand Gala du Disque, met als medewerkenden o.m. Jerry and his Pacemakers, Los Indios Tabajaras, de Swingle Singers, Gert Timmermans, Quincy Jones, Millie Small, het pittige ne- gerzangeresjet, Nina en Frederik, The New- beats, Heinz Hoppe en Rita Streich, Rod de Nijs en als klapstuk Josephine Baker. Van Jazz tot operette en van smartlap tot musichall dus. Willem Duys reikt zelf de Edisons uit. Van hem werd in ons land vooral bekend Mama San, dat door het vroegere gezel schap Theater werd opgevoerd. Het huidige Arnhemse Theater heeft vorig jaar aardige successen geboekt met dit overigens niet sterke „Oh hé, de lucht valt naar beneê", vooral dank zij de kostelijke creatie van de luidruchtige, opgedofte Enny Mols-de Leeu we, die vele open doekjes kreeg. Het ver haal van het stuk heeft bijzonder weinig om het lijf, het is niet erg knap geschreven ook, maar menigeen zal om de nogal simpele humor toch oprecht kunnen lachen en dat is heel wat. Danny Kaye \7RIJDAG. De A.V.R.O. opent het vrydag- V programma met de uitzending voor de rijpere jeugd. Rooster, dat niet alleen tie- nerartiesten aan het woord wil laten, maar waarin men ook zaken van kunst en cultuur aan de orde wil stellen. Lonneke Hoogland is presentatrice af; regisseur Theo Stren ge streeft ernaar een groep van jonge mensen in te schakelen, die ook een stem in het kapltél krijgen wat de samenstelling van Rooster betreft. Na het Journaal en Televi- zier de eerste Danny Kayeshow van dit sei zoen. He: is een var. de dure programma's van Hilversum, echt een paradepaardje van de A.V.R.O. Danny Kaye zelf is voor de intro ductie van zijn Nederlandse serie naar Ne derland gekomen. Dat hij zijn been verbrand had deerde hem niet: hij vond het feit, dat de A.V.R.O. als de zoveelste omroepmaat- schappij of -vereniging zijn show gekocht had belangrijk genoeg Danny Kaye heeft als showman zijns gelijke niet in de wereld. Hij is in al zijn veelzijdigheid in deze show te bewonderen: als zanger, als danser, maar bovenal als komiek met een onvoor stelbare muziek. In iedere show ontvangt Danny bovendien een of meer gasten. Een oude bekende komt bovendien op deze vrij dag terug voor de A.V.R.O.-camera's, nl. Willem Duys, die zijn praatjes „voor de vuist weg" gaat voortzetten. Babbeltjes mei zomaar gasten, die toevallig in het nieuws zijn. Niet hele-r.aal „voor de vuist weg", maar toch goeddeels geïmproviseerd. Een Zaterdag 3 oktober (Lopik 1 en Lopik 2). Het Grand Gala du Disque met als hoogtepunt het optreden van Josephine Baker.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 11