ELF IDEEËN, ELF WAGENS
Elf
maal goede
sier in
tiende
fruitcorso
w
Debuterende personeelsvereniging
Yrijdag 11 september 1964
HET is weer zoverhet zijn niet alleen meer de schilden met lachende
appeltjes, die er langs de rijksweg door Goes op attenderen, dat er weer
een Zeeuws Fruitcorso nadert. Er zijn andere aanwijzingen, dat het
feest van het fruit vlak voor de deur staat. Niet zo opzichtig geëtaleerd
als de lokkende schilden misschien, maar ze zijn er. In schuren, in gara
ges worden ze opgebouwd de wagens die straks, over een dikke week,
Voor de climax van de fruitweek zullen zorgen.
Er wordt, sinds enkele Weken, druk gebouwd. De ene wagen toont de
toeschouwer nu misschien nog een knal karkas, bij een andere inzending
Wordt er misschien al druk geplakt. Bij beide zullen er nu nog geen óóóh-
roepers te vinden zijn. Dat komt pas, als het kleurige lint van praalwagens
weer met één en al fruit door de straten van Goes trekt- Hoe die stoel er
dit jaar zal uitzien en Wat er aan voorafgaat voor het zover is - daarvan
geeft deze pagina U een paar indrukken.
Tien keer heeft een groep leden van de Ko
ninklijke Maatschappij voor Tuinbouw en
Plantkunde in Goes eind augustus hamer,
spijkers en zaag gepakt om te beginnen met
de opbouw van een corsowagen: de vereni
ging jubileert met het corso méé. Nog iedere
keer is zij van de partij geweest. Dat gebeurt
in het tweede lustrumjaar met een wagen, die
„Paulus, de boskabouter" in beeld brengt.
Compleet met zijn metgezellen uit de strip
verhalen: de uil, de oehoeboeroe en de heks.
Ter gelegenheid van het Zeeuwse Frulscorso
zitten zij vredig bij elkaar in het bos, bij de
kabouterboom van Paulus. Een kern van zes
leden zorgt ervoor, dat de wagen wordt opge
bouwd. De laatste dagen komt er assistentie van
verschillende andere leden; in totaal bieden on
geveer vijftien leden de helpende hand. Er zit aan
„Paulus de boskabouter naar schatting driehon
derd uur werk. In de laatste fase daarvan moet
rondom de 1200 kilo fruit aan de wagen verwerkt
worden. De Koninklijke Maatschappij voor Tuin
bouw en Plantkunde is de laatste week van au
gustus met de bouw van de wagen begonnen.
La Corrida
Throe's fruitbedrijf „De Smokkelhoek" in Bieze-
linge is er dit jaar een weekje eerder aan begon
nen: half augustus is het werk aan de praalwa
gen gestart. Dit jaar voor de negende keer. „La
Corrida" heet het schouwspel, waarmee deze
deelnemer het ver over de grenzen heeft gezocht:
in Spanje. En voor wie geen Spaans kent: de
wagen zal weinig te raden geven. Een levensgrote
stier van fruit, een toreador en op de loge twee
Spaanse schonen maken duidelijk, dat het om
een stierengevecht gaat. Ook hier is een vaste
kern medewerkers aan dc opbouw bezig en komt.
er de laatste dagen wat versterking. In het stie
rengevecht zal ongeveer 600 kilo fruit verwerkt
moeten worden. Als het over een dikke week
allemaal klaar is, zal er aan de negende praal
wagen van Tilroe's fruitbedrijf meer dan vijfhon
derd uur zijn gewerkt.
herfst". Het is een wagen met symbolen. Blade
ren, een paard, een draagkoets, figuranten: „we
zeggen er liever nog niet al te veel van."
De gebroeders Van 't Westeinde zijn de laatste
week van augustus met de opzet van de wagen
begonnen. Met zes, zeven medewerkers wordt de
hele wagen in elkaar gezet. De verwachting is,
dat er aan deze inzending ongeveer anderhalve
ton fruit te pas komt.
Boven: zó staan de wagens erbij aan het
begin van de bouwperiode. Dan is er nog
weinig reden voor bewonderend „óóóh"-
geroep. Dat kan dan ook maar één dag,
op de corsodag zelf. (Foto P.Z.C.)
Slang
In de richting van een fantasiewagen heeft dit
jaar ook de N.V. Zeeuwsche Fruitteelt Maat
schappij in Goes het gezocht. De inspiratie daar
voor deed men op in de kanttekeningen en sug
gesties van de jury vorig jaar. Het wordt een
wagen met in het middelpunt de man, de vrouw
en de vrucht, en met op de achtergrond de slang
in de fruitboom.
De Zeeuwsche Fruitteelt Maatschappij neemt
voor de achtste keer aan het fruitcorso deel. Aan
de wagen, die men nu in gedachten heeft, werken
drie man. Daarbij komen in de loop van het werk
drie of vier „plakkers". Begin september hebben
zij de zaak aangepakt: men schat, dat de wagen -
in ongeveer honderd uur opgebouwd kan worden;
Er zal 600 tot 700 kilo fruit in worden verwerkt.
door een meisje. Kloetinge doet dit corsojaar voor
de derde keer mee. Aan de wagen zullen in totaal
ongeveer twintig personen him grotere of kleine
bijdrage leveren. Begin september is men met de
opbouw van een en ander van start gegaan. „Pre
lude" zal naar schatting zo'n driehonderd werk
uren vragen.
De spelen
Fruitballet
Voor de gemeente 's-Heerenhoek zal het zaterdag
19 september de zesde maal zijn, dat zij in het
kleurige lint van praalwagens vertegenwoordigd
is. Een sfeer stuk je wordt het dit jaar, onder de
titel „Fruitballet": een liggende contrabas, een
podium van fruit, een vleugel, een hart met bal
letdanseressen, een spuitend fonteintje. Kortom
een vreugdtafereeltje na het binnenhalen van
de fruitoogst.
Zevenhonderd kilo fruit gaat er in de balletvoor
stelling. Zes man zijn bij de opbouwperiode inge
schakeld, zes meisjes helpen plakken. Het zal
ongeveer vierhonderd uur in beslag nemen, voor
alle puntjes op de i gezet zijn. 's-Heerenhoelc
werkt sinds eind augustus aan zijn corso-inzen
ding.
Driehonderd uur werk zit er ook in de wagen,
waarmee de personeelsvereniging van het Land
bouwcentrum in Goes, „Perlaboc" voor de eer
ste keer aan het Zeeuws Fruitcorso deelneemt.
De vereniging heeft het bij de keuze van het on
derwerp in de actualiteit gezocht: zij brengt de
olympische spelen 1964 in beeld. Dat gebeurt
met de olympische ringen, met sportfiguren, met
een brandende flambouw, met de rijzende Japan
se zon, met een Japanse woning, een Japanse
schone én met een kleine hommage aan het
Zeeuwse fruit, dat de bovenste tree v4n het olym
pische erepodium zal bezetten.
Hoeveel fruit er op de wagen kompte liggen? „We
kunnen het onmogelijk nu al zeggen, 't Is nieuw
voor ons. Acht procent van de wagen wordt géén
fruit." Omdat het een verenigingswagen wordt,
wil „Perlaboc" bij de bouw zoveel mogelijk leden
inschakelen: de praalwagen wordt door veertig
man in elkaar gezet.
Interieur
Ben Hur
Exotisch
Nog langer doet de veilingvereniging „Zuid-
Beveland" in Goes er dit jaar over vóór haar
corsowagen startklaar is. De werkperiode wordt
geschat op achthonderd uur. In die tijd moet het
beeld van „Ben Hur" herleven. Ben Hur, die op
zijn strijdwagen, getrokken door het bekende vier
span, door de poort de arena binnenrijdt. Dit
heldhaftig toneel in fruit vergt 800 tot 1000 kilo
ooft uit de Bevelandse bongerds.
Achthonderd uur werk dus aan Ben Hur. Er
wordt op de werkplaats van de veiling door vijf
man aan gebouwd. Vijf anderen verzorgen de
verschillende onderdelen van deze „strijdwagen",
waarmee de veiling Goes het fruitcorso voor de
negende maal opluistert. Een maand geleden
heeft men de bouw van de praalwagen ingezet.
Zomer-herfst
De Westhoek viert dit tweede lustrumjaar van
het fruitcorso ook een „jubileum": het eerste
lustrum. Voor de vijfde maal zal er in de praal
stoet een wagen uit Schouwen-Duiveland mee
rijden, ditmaal van de gemeente Westerschouwen.
Het wordt een exotische wagen: de ontwerpers
hebben hun inspiratie gezocht in een van de ge
bruiken op een van de eilanden van de Melanesië-
groep in de Stille Oceaan. Een hulde aan de
voorouders via een omgang per „geestenboot",
die slechts éénmaal gebruikt wordt. De corso-
„fans" in Westerschouwen zijn er vanaf begin
augustus al mee bezig. De wagen komt de
Schouwse deelnemers op zeshonderd tot zeven
honderd uren werk te staan. Bij elkaar zullen
ongeveer dertig medewerkers hun steentje bij
dragen aan de opbouw van deze exotische rite-in-
fruit. De hoeveelheid fruit: 500 tot 700 kilo.
Vogel
Drie deelnemers zijn er in dit lustrumcorsojaar,
die elk één jaar hebben gemist. Voor de negende
maal geeft namelijk ook de kwekerij gebroeders
Van 't Westeinde uit 's-Heer-Arendskerke acte de
presence. Naar aanleiding van juryopmerkingen
brengt men ditmaal een fantasiewagen op de
weg: „Afscheid van de zomer, komst van de
Prelude
Eenzelfde hoeveelheid sappig Zeeuws ooft denkt
ook een andere gemeente nodig te hebben om
een geheel ander onderwerp op de wagen te
brengen: Kloetinge, dat „Prelude" in beeld
brengt. Een muziekboek, waaruit een viool op
rijst; op de viool een harp, die wordt bespeeld
HET is voor „Perlciboc", de personeelsvereniging van het Landbouwcentrum
in Goes, allemaal begonnen, toen de voorzitter op een keer zei: „Zeg, het zou
helemaal niet gek zijn, als we dit jaar eens meededen aan het fruitcorso".
Het groepje leden en bestuursleden, dat op dat ogenblik vrij toevallig in die
kamer van het Landbouwcentrum zat, zag wel wat in die losse suggestie.
Ze werd eens bekeken, er werd eens een hoofd geschud, maar er werd
overtuigender „ja" geknikt en „Perlaboc" besloot het erop te wagen:
de vereniging zal in het lustrumcorsojaar met een praalwagen op de weg
komen.
Voor de eerste keer. evenals „Slabbekoorn's Betimmeringen" in Goes en
de gemeente Heinkcnszand. De andere deelnemers aan de praalfruitstoei
hebben in de loop van de vorige negen corsojaren „routine" opgedaan. Vooi
„Perlaboc" is het nieuw. De vereniging is een van de „benjamins" van hei
corso. Waarom men dit jaar meedoet? Voor de aardigheid en het plezier
maar aan de andere kant ook om door de deelname andere personeelsver
enigingen te stimuleren er de volgende keer óók bij te zijn.
Toen tiet besluit er was ondervond „Perlaboc" ival ook de andere deelne
mers de eerste maal hadden ondervonden: met welke voorstelling kom jf
op de weg? De eerste suggestie voor een ontwerp gold het mozaïek over elf
landbouw, dal in de hal van het Landbouwcentrum is aangebracht. Maai
dal kwam in fruit niet uit de verf, zo vreesde men. Een ander idee, var
de heer B S Luider: de olympische spelen 1964. Dat was het, vonden d'
,,Perlanoc"-leden, die zich met de plannen bezighielden. En er werd vei
der aan gewerkt. Hoe dat gebeurt en wat er aan lè pas komt de her
Luider heef' er ons een en ander over verteld
De op/.ei van de initiatiefnemer- an Perl
zoveel mogelnk mensen en o wc n r :-v».
lijkè wagen in elkaar'*" He' t.-
vereniging bij het karwei wil beurt li
spelen wordt dan ook volledig door de leden
Hoe Krijgen we m
ld een 'o mooi mug-
Een tweede nieuw gezicht in de corsostoet zal de
fabriek van betimmeringen Slabbekoorn zijn. Het
ontwerp voor de wagen was begin september
rond: een zeventiende-eeuws interieur, geïnspi
reerd op een schilderij van Vermeer. Ook voor
de firma Slabbekoorn is de bouw van een corso
wagen nieuw. Zes man zullen de wagen in elkaar
zetten. Men is er de tweede week van september
mee begonnen. De verwachting is, dat er 500 kilo
fruit nodig zullen zijn. Hoeveel uren werk? „We
kunnen er nog geen schatting van maken."
Heinkenszand is de vierde gemeente, die dit jaar
in de stoet van fruitwagens vertegenwoordigd is.
De gemeente is pas laat met de voorbereidingen
gestart. Eerst in de tweede week van september
zette men zich aan de opbouw van de praalwagen.
Een motto had men toen nog niet voor de voor
stelling, die per corsowagen door Goes gereden
zal worden: een vogel-in-fruit, die op het punt
staat een landing te maken. Ook Heinkenszand
zal in dit lustrumjaar voor de eerste maal corso-
ervaring opdoen. Er zijn bij vorige corso's wel
plannen voor deelname geweest, maar het is er
tot nu toe niet van gekomen. Bij de bouw van de
vogelwagen zullen ook de vrijwillige brandweer
en de industrie hun medewerking geven; een
totaal aantal bouwers van ongeveer 25. Hoeveel
uur men nodig zal hebben voor de wagen kant en
klaar is en hoeveel fruit men kan er in Hein
kenszand nog geen slag naar slaan: het is iets
nieuws.
geen „vakman" aan te pas. De heer Luider berekent, dat er in totaal zo'n
veertig leden van „Perlaboc" een handje helpen aan „hun' praalwagen.
„Er moeten bijvoorbeeld acht sportfiguren op komen. Nou, die worden door
acht verschillende mensen gemaakt. En zo krijgt iedereen, die mee wil
doen een onderdeeltje te maken." Deze manier van werken is ook anders,
dan bij de bouw van de meeste praalwagens: vaak zijn het niet meer dan
zes, zeven mensen, die de wagen in elkaar zetten en komt er pas de laatste
dagen, als het gaat spannen, de nodige assistentie.
Een belangrijk punt niet alleen voor „Perlaboc"! zijn ook de uitgaven,
die een praalwagen vergt. De personeelsvereniging van het Landbouwcen
trum, die de wagen ook als vereniging moet financieren, denkt deze zaak
zó op te lossen en er „uit te rollen": er is dit jaar een „startkapitaal" van
f 350. Een derde prijs levert eveneens een bedrag van f 350 op. In tegen
stelling tot vorige jaren is de wijze van beoordeling zodanig, dat iedere
deelnemer dezelfde prijs kan behalen: de wagens worden in eerste instan
tie niet vergeleken, het gaat om een bepaald aantal punten, dat elke praal-
•vagen recht geeft op een bepaalde prijs. Naar die derde prijs nu probeert
„Perlaboc" toe te werken. Vandaar ook. dat de kostprijs van de wagen
Deneden de f 700 moet blijven.
.Dat is mogelijk", vindt de heer Luider. „Maar dan moet je wel kunnen
scharrelen. Je moet bijvoorbeeld een timmerman treffen, die de balken ver-
ïuurt inplaats van verkoopt. Je moet je verlichting voordelig op de kop
cunnen tikken. Je moet de veiling bereid vinden om als dat kan, wat kwali-
eit betreft, een deel van het fruit terug te nemen. En vanzelfsprekend moet
•e je licht opsteken bij een paar deelnemers, die meer ervaring hebben;
ij kunnen je verschillende richtlijnen geven."
17at er nog meer aan te pas komt, voor de wagen klaar is? „Een van
jnze moeilijkheden was: hoe komen we aan een mode) van een Ja-
mse woning; die hebben we nodig Nou. we hebben er de Japanse ambas-
;de in Den Haag vooi geschreven Of zij ons konden helpen? Ze vonden
et prachtig, dat we hun om advies vroegen en ze stuurden twaalf foto's,
"én ervan hebben we vergroot tot 2,75 meter Nu kunnen wij het huis
naken. Ik bedoel die medewerking dat werkt óók stimulerend
Het begint met het ontwerp. Vóór er aan de corso wagen gebouwd kan worden, moet het allemaal
op papier staan. Verschillende deelnemers nemen daarvoor een ..vakman" in de arm. Zoals Wes
terschouwen. dat zijn ontwerp voor de praalwagen op de Pitmannschoo! in Goes heeft laten ma
ken. (Foto P Z.C.)