ELF IDEEËN, ELF WAGENS Elf maal goede sier in tiende fruitcorso w Debuterende personeelsvereniging Yrijdag 11 september 1964 HET is weer zoverhet zijn niet alleen meer de schilden met lachende appeltjes, die er langs de rijksweg door Goes op attenderen, dat er weer een Zeeuws Fruitcorso nadert. Er zijn andere aanwijzingen, dat het feest van het fruit vlak voor de deur staat. Niet zo opzichtig geëtaleerd als de lokkende schilden misschien, maar ze zijn er. In schuren, in gara ges worden ze opgebouwd de wagens die straks, over een dikke week, Voor de climax van de fruitweek zullen zorgen. Er wordt, sinds enkele Weken, druk gebouwd. De ene wagen toont de toeschouwer nu misschien nog een knal karkas, bij een andere inzending Wordt er misschien al druk geplakt. Bij beide zullen er nu nog geen óóóh- roepers te vinden zijn. Dat komt pas, als het kleurige lint van praalwagens weer met één en al fruit door de straten van Goes trekt- Hoe die stoel er dit jaar zal uitzien en Wat er aan voorafgaat voor het zover is - daarvan geeft deze pagina U een paar indrukken. Tien keer heeft een groep leden van de Ko ninklijke Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde in Goes eind augustus hamer, spijkers en zaag gepakt om te beginnen met de opbouw van een corsowagen: de vereni ging jubileert met het corso méé. Nog iedere keer is zij van de partij geweest. Dat gebeurt in het tweede lustrumjaar met een wagen, die „Paulus, de boskabouter" in beeld brengt. Compleet met zijn metgezellen uit de strip verhalen: de uil, de oehoeboeroe en de heks. Ter gelegenheid van het Zeeuwse Frulscorso zitten zij vredig bij elkaar in het bos, bij de kabouterboom van Paulus. Een kern van zes leden zorgt ervoor, dat de wagen wordt opge bouwd. De laatste dagen komt er assistentie van verschillende andere leden; in totaal bieden on geveer vijftien leden de helpende hand. Er zit aan „Paulus de boskabouter naar schatting driehon derd uur werk. In de laatste fase daarvan moet rondom de 1200 kilo fruit aan de wagen verwerkt worden. De Koninklijke Maatschappij voor Tuin bouw en Plantkunde is de laatste week van au gustus met de bouw van de wagen begonnen. La Corrida Throe's fruitbedrijf „De Smokkelhoek" in Bieze- linge is er dit jaar een weekje eerder aan begon nen: half augustus is het werk aan de praalwa gen gestart. Dit jaar voor de negende keer. „La Corrida" heet het schouwspel, waarmee deze deelnemer het ver over de grenzen heeft gezocht: in Spanje. En voor wie geen Spaans kent: de wagen zal weinig te raden geven. Een levensgrote stier van fruit, een toreador en op de loge twee Spaanse schonen maken duidelijk, dat het om een stierengevecht gaat. Ook hier is een vaste kern medewerkers aan dc opbouw bezig en komt. er de laatste dagen wat versterking. In het stie rengevecht zal ongeveer 600 kilo fruit verwerkt moeten worden. Als het over een dikke week allemaal klaar is, zal er aan de negende praal wagen van Tilroe's fruitbedrijf meer dan vijfhon derd uur zijn gewerkt. herfst". Het is een wagen met symbolen. Blade ren, een paard, een draagkoets, figuranten: „we zeggen er liever nog niet al te veel van." De gebroeders Van 't Westeinde zijn de laatste week van augustus met de opzet van de wagen begonnen. Met zes, zeven medewerkers wordt de hele wagen in elkaar gezet. De verwachting is, dat er aan deze inzending ongeveer anderhalve ton fruit te pas komt. Boven: zó staan de wagens erbij aan het begin van de bouwperiode. Dan is er nog weinig reden voor bewonderend „óóóh"- geroep. Dat kan dan ook maar één dag, op de corsodag zelf. (Foto P.Z.C.) Slang In de richting van een fantasiewagen heeft dit jaar ook de N.V. Zeeuwsche Fruitteelt Maat schappij in Goes het gezocht. De inspiratie daar voor deed men op in de kanttekeningen en sug gesties van de jury vorig jaar. Het wordt een wagen met in het middelpunt de man, de vrouw en de vrucht, en met op de achtergrond de slang in de fruitboom. De Zeeuwsche Fruitteelt Maatschappij neemt voor de achtste keer aan het fruitcorso deel. Aan de wagen, die men nu in gedachten heeft, werken drie man. Daarbij komen in de loop van het werk drie of vier „plakkers". Begin september hebben zij de zaak aangepakt: men schat, dat de wagen - in ongeveer honderd uur opgebouwd kan worden; Er zal 600 tot 700 kilo fruit in worden verwerkt. door een meisje. Kloetinge doet dit corsojaar voor de derde keer mee. Aan de wagen zullen in totaal ongeveer twintig personen him grotere of kleine bijdrage leveren. Begin september is men met de opbouw van een en ander van start gegaan. „Pre lude" zal naar schatting zo'n driehonderd werk uren vragen. De spelen Fruitballet Voor de gemeente 's-Heerenhoek zal het zaterdag 19 september de zesde maal zijn, dat zij in het kleurige lint van praalwagens vertegenwoordigd is. Een sfeer stuk je wordt het dit jaar, onder de titel „Fruitballet": een liggende contrabas, een podium van fruit, een vleugel, een hart met bal letdanseressen, een spuitend fonteintje. Kortom een vreugdtafereeltje na het binnenhalen van de fruitoogst. Zevenhonderd kilo fruit gaat er in de balletvoor stelling. Zes man zijn bij de opbouwperiode inge schakeld, zes meisjes helpen plakken. Het zal ongeveer vierhonderd uur in beslag nemen, voor alle puntjes op de i gezet zijn. 's-Heerenhoelc werkt sinds eind augustus aan zijn corso-inzen ding. Driehonderd uur werk zit er ook in de wagen, waarmee de personeelsvereniging van het Land bouwcentrum in Goes, „Perlaboc" voor de eer ste keer aan het Zeeuws Fruitcorso deelneemt. De vereniging heeft het bij de keuze van het on derwerp in de actualiteit gezocht: zij brengt de olympische spelen 1964 in beeld. Dat gebeurt met de olympische ringen, met sportfiguren, met een brandende flambouw, met de rijzende Japan se zon, met een Japanse woning, een Japanse schone én met een kleine hommage aan het Zeeuwse fruit, dat de bovenste tree v4n het olym pische erepodium zal bezetten. Hoeveel fruit er op de wagen kompte liggen? „We kunnen het onmogelijk nu al zeggen, 't Is nieuw voor ons. Acht procent van de wagen wordt géén fruit." Omdat het een verenigingswagen wordt, wil „Perlaboc" bij de bouw zoveel mogelijk leden inschakelen: de praalwagen wordt door veertig man in elkaar gezet. Interieur Ben Hur Exotisch Nog langer doet de veilingvereniging „Zuid- Beveland" in Goes er dit jaar over vóór haar corsowagen startklaar is. De werkperiode wordt geschat op achthonderd uur. In die tijd moet het beeld van „Ben Hur" herleven. Ben Hur, die op zijn strijdwagen, getrokken door het bekende vier span, door de poort de arena binnenrijdt. Dit heldhaftig toneel in fruit vergt 800 tot 1000 kilo ooft uit de Bevelandse bongerds. Achthonderd uur werk dus aan Ben Hur. Er wordt op de werkplaats van de veiling door vijf man aan gebouwd. Vijf anderen verzorgen de verschillende onderdelen van deze „strijdwagen", waarmee de veiling Goes het fruitcorso voor de negende maal opluistert. Een maand geleden heeft men de bouw van de praalwagen ingezet. Zomer-herfst De Westhoek viert dit tweede lustrumjaar van het fruitcorso ook een „jubileum": het eerste lustrum. Voor de vijfde maal zal er in de praal stoet een wagen uit Schouwen-Duiveland mee rijden, ditmaal van de gemeente Westerschouwen. Het wordt een exotische wagen: de ontwerpers hebben hun inspiratie gezocht in een van de ge bruiken op een van de eilanden van de Melanesië- groep in de Stille Oceaan. Een hulde aan de voorouders via een omgang per „geestenboot", die slechts éénmaal gebruikt wordt. De corso- „fans" in Westerschouwen zijn er vanaf begin augustus al mee bezig. De wagen komt de Schouwse deelnemers op zeshonderd tot zeven honderd uren werk te staan. Bij elkaar zullen ongeveer dertig medewerkers hun steentje bij dragen aan de opbouw van deze exotische rite-in- fruit. De hoeveelheid fruit: 500 tot 700 kilo. Vogel Drie deelnemers zijn er in dit lustrumcorsojaar, die elk één jaar hebben gemist. Voor de negende maal geeft namelijk ook de kwekerij gebroeders Van 't Westeinde uit 's-Heer-Arendskerke acte de presence. Naar aanleiding van juryopmerkingen brengt men ditmaal een fantasiewagen op de weg: „Afscheid van de zomer, komst van de Prelude Eenzelfde hoeveelheid sappig Zeeuws ooft denkt ook een andere gemeente nodig te hebben om een geheel ander onderwerp op de wagen te brengen: Kloetinge, dat „Prelude" in beeld brengt. Een muziekboek, waaruit een viool op rijst; op de viool een harp, die wordt bespeeld HET is voor „Perlciboc", de personeelsvereniging van het Landbouwcentrum in Goes, allemaal begonnen, toen de voorzitter op een keer zei: „Zeg, het zou helemaal niet gek zijn, als we dit jaar eens meededen aan het fruitcorso". Het groepje leden en bestuursleden, dat op dat ogenblik vrij toevallig in die kamer van het Landbouwcentrum zat, zag wel wat in die losse suggestie. Ze werd eens bekeken, er werd eens een hoofd geschud, maar er werd overtuigender „ja" geknikt en „Perlaboc" besloot het erop te wagen: de vereniging zal in het lustrumcorsojaar met een praalwagen op de weg komen. Voor de eerste keer. evenals „Slabbekoorn's Betimmeringen" in Goes en de gemeente Heinkcnszand. De andere deelnemers aan de praalfruitstoei hebben in de loop van de vorige negen corsojaren „routine" opgedaan. Vooi „Perlaboc" is het nieuw. De vereniging is een van de „benjamins" van hei corso. Waarom men dit jaar meedoet? Voor de aardigheid en het plezier maar aan de andere kant ook om door de deelname andere personeelsver enigingen te stimuleren er de volgende keer óók bij te zijn. Toen tiet besluit er was ondervond „Perlaboc" ival ook de andere deelne mers de eerste maal hadden ondervonden: met welke voorstelling kom jf op de weg? De eerste suggestie voor een ontwerp gold het mozaïek over elf landbouw, dal in de hal van het Landbouwcentrum is aangebracht. Maai dal kwam in fruit niet uit de verf, zo vreesde men. Een ander idee, var de heer B S Luider: de olympische spelen 1964. Dat was het, vonden d' ,,Perlanoc"-leden, die zich met de plannen bezighielden. En er werd vei der aan gewerkt. Hoe dat gebeurt en wat er aan lè pas komt de her Luider heef' er ons een en ander over verteld De op/.ei van de initiatiefnemer- an Perl zoveel mogelnk mensen en o wc n r :-v». lijkè wagen in elkaar'*" He' t.- vereniging bij het karwei wil beurt li spelen wordt dan ook volledig door de leden Hoe Krijgen we m ld een 'o mooi mug- Een tweede nieuw gezicht in de corsostoet zal de fabriek van betimmeringen Slabbekoorn zijn. Het ontwerp voor de wagen was begin september rond: een zeventiende-eeuws interieur, geïnspi reerd op een schilderij van Vermeer. Ook voor de firma Slabbekoorn is de bouw van een corso wagen nieuw. Zes man zullen de wagen in elkaar zetten. Men is er de tweede week van september mee begonnen. De verwachting is, dat er 500 kilo fruit nodig zullen zijn. Hoeveel uren werk? „We kunnen er nog geen schatting van maken." Heinkenszand is de vierde gemeente, die dit jaar in de stoet van fruitwagens vertegenwoordigd is. De gemeente is pas laat met de voorbereidingen gestart. Eerst in de tweede week van september zette men zich aan de opbouw van de praalwagen. Een motto had men toen nog niet voor de voor stelling, die per corsowagen door Goes gereden zal worden: een vogel-in-fruit, die op het punt staat een landing te maken. Ook Heinkenszand zal in dit lustrumjaar voor de eerste maal corso- ervaring opdoen. Er zijn bij vorige corso's wel plannen voor deelname geweest, maar het is er tot nu toe niet van gekomen. Bij de bouw van de vogelwagen zullen ook de vrijwillige brandweer en de industrie hun medewerking geven; een totaal aantal bouwers van ongeveer 25. Hoeveel uur men nodig zal hebben voor de wagen kant en klaar is en hoeveel fruit men kan er in Hein kenszand nog geen slag naar slaan: het is iets nieuws. geen „vakman" aan te pas. De heer Luider berekent, dat er in totaal zo'n veertig leden van „Perlaboc" een handje helpen aan „hun' praalwagen. „Er moeten bijvoorbeeld acht sportfiguren op komen. Nou, die worden door acht verschillende mensen gemaakt. En zo krijgt iedereen, die mee wil doen een onderdeeltje te maken." Deze manier van werken is ook anders, dan bij de bouw van de meeste praalwagens: vaak zijn het niet meer dan zes, zeven mensen, die de wagen in elkaar zetten en komt er pas de laatste dagen, als het gaat spannen, de nodige assistentie. Een belangrijk punt niet alleen voor „Perlaboc"! zijn ook de uitgaven, die een praalwagen vergt. De personeelsvereniging van het Landbouwcen trum, die de wagen ook als vereniging moet financieren, denkt deze zaak zó op te lossen en er „uit te rollen": er is dit jaar een „startkapitaal" van f 350. Een derde prijs levert eveneens een bedrag van f 350 op. In tegen stelling tot vorige jaren is de wijze van beoordeling zodanig, dat iedere deelnemer dezelfde prijs kan behalen: de wagens worden in eerste instan tie niet vergeleken, het gaat om een bepaald aantal punten, dat elke praal- •vagen recht geeft op een bepaalde prijs. Naar die derde prijs nu probeert „Perlaboc" toe te werken. Vandaar ook. dat de kostprijs van de wagen Deneden de f 700 moet blijven. .Dat is mogelijk", vindt de heer Luider. „Maar dan moet je wel kunnen scharrelen. Je moet bijvoorbeeld een timmerman treffen, die de balken ver- ïuurt inplaats van verkoopt. Je moet je verlichting voordelig op de kop cunnen tikken. Je moet de veiling bereid vinden om als dat kan, wat kwali- eit betreft, een deel van het fruit terug te nemen. En vanzelfsprekend moet •e je licht opsteken bij een paar deelnemers, die meer ervaring hebben; ij kunnen je verschillende richtlijnen geven." 17at er nog meer aan te pas komt, voor de wagen klaar is? „Een van jnze moeilijkheden was: hoe komen we aan een mode) van een Ja- mse woning; die hebben we nodig Nou. we hebben er de Japanse ambas- ;de in Den Haag vooi geschreven Of zij ons konden helpen? Ze vonden et prachtig, dat we hun om advies vroegen en ze stuurden twaalf foto's, "én ervan hebben we vergroot tot 2,75 meter Nu kunnen wij het huis naken. Ik bedoel die medewerking dat werkt óók stimulerend Het begint met het ontwerp. Vóór er aan de corso wagen gebouwd kan worden, moet het allemaal op papier staan. Verschillende deelnemers nemen daarvoor een ..vakman" in de arm. Zoals Wes terschouwen. dat zijn ontwerp voor de praalwagen op de Pitmannschoo! in Goes heeft laten ma ken. (Foto P Z.C.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 25