Delta-tour van fruitfee (vervolg) per- M dienstregelin maanden la: terug. ContBD Van hun hol kabelbaan '«1 ren, waar de toen al weef Vrijdag 11 september 1964 kapitein Jongsma na het aanbieden van het fruit «et gezelschap uit de bongerds wat van zijn imponerende bok te laten zien. De fruitfeéXS haar secondantes waren even sprakeloos. „Ik heb nooit gedacht, daar nog eens tmkomen", jubelde Matty Schip- Lang heeft de bemanning van de „Ir. J. G. Snip" de^!fultf«e nog nagezwaaid. Toen ze weer aan boord van de „Ans" stapten om langs de grote tiasculekelder in aanbouw, vlak onder dc Schouwse wal, naar de veerhaven ,,De\WW®4yj Zierikzee te varen. Daar begon de aanloop naar he* tweede avontuur: de GreSteling®fi.dam ssisr MET de rem-chute sprongen plotseling twee mannen uit een mot fee en hofdames op de oostkop van de Grevelingendam verschenen. Bart Capeile en Piet Giljam wilden er meer van weten! En ze waren niet de enigen. Het werd gewoon een oploop, daar bij het laadstation en de vele duizenden tonnen stortsteen voor het kabelbaanexperiment. Uit alle hoeken van het Deltacentrum tussen Bruinisse en het laatste stuk open water naar Flakkee kwamen ze te voorschijn: de kraandrij vers, de chauffeurs van de vrachtauto's, manusjes-van-alles en natuurlijk ook de Franse kabelbaanmonteurs. Die waren ervan ondersteboven. George Seymarc (23) had het bakje fruit nauwelijks in handen of hij had de fruitfee al van een klinkende zoen voorzien. En hij sputterde beslist niet tegen, toen hij het met Franse behendig heid nog een keertje voor de P.Z.C.-fotograaf moest herhalen „La reine de fruit", mompelden de twaalf mannen van de Franse kolonie op de punt van de Grevelingendam bewonderend. Een van hen zei het heel zachtjes, want zo wilde het verhaal zijn vrouw had overwegende bezwaren naar voren gebracht tegen een ontmoeting met de fruitdames. Wie dan weet dat de Franse constructieploeg van de Etablissments Neyrpic in Grenoble zich in gezinsverband op de kop van de Grevelingendam heeft gehuisvest, zal zich de neutrale houding van deze man kun nen voorstellen. Maar hij vormde een uitzondering, laten we dat snel vooropstellen! De rest van de Franse werkers aan de kabelbaan ontplooide alle nationale charme, die daar op het kale, rommelige stuk Deltawerk mogelijk bleek. „Allez, allez", animeerde chef monteur Henri Joubert. En hij troonde fruitfee Matty en de hofdames Netty en Ina mee naar een van de gondels, die nog op de baan moeten worden gehesen. Ze moes ten er een kijkje nemen, ze moesten er naar binnen. Bij de knoppen, de handles en de metertjes op de schakelborden wilden de mannen zich met de fruitfee en haar hof dames laten fotograferen. De fruitfee wilde zoveel mogelijk te weten zien te komen van wat de mannen daar op de punt van de Grevelingendam nu eigenlijk presteren. Ze was er nog nooit geweest, vertelde ze. ,,Wat heeft die helm te betekenen?" infor meerde ze bij uitvoerder P. J. van der Zwaag. ,,Nou er zijn hier nogal wat vallende stenen", antwoordde die lakoniek. Eigenlijk moet iedereen, die in de „gevarenzone" werkt, zo'n helm op zijn hoofd hebben. Maar voor uw gezelschap hebben we die na tuurlijk even afgezet Het werd een plezierige, vrolijke gebeurtenis op het puntje van de Deltadam, waar heen de laatste tijd heel wat kritiek is gespuid. Toen de Goese fruitdames er de zilte zeelucht in de neus voelden prikkelen, toen een uitbundige zon en een stralend blauwe lucht er voor een grandioos uitzicht op twee eilanden zorgden, werden alle kabelbaan perikelen een ogenblikje vergeten. „Ik zou het niet durven, wat jullie hier uithalen", zei fruitfee Matty Schipper be wonderend, toen ze midden in de groep kabelbaanmannen stond en de fruitbakjes van de hand waren gedaan. De chauffeurs, de beladers, de uitvoerders, de monteurs, de manusjes-van-alles en op enige afstand ook de mannen van de rijkswaterstaatdirec- tie: ze vonden het een even kostelijke als smakelijke onderbreking van de gondel- die hier over de dikke kabels boven het 1200 meter open gat drie worden afgedraaid. Gondeltje heen, plons in het water, gondeltje dag en nacht! losten aan het schakelbord in de gondels hebben de mannen van de 'ruitexpeditie ten slotte weer zien vertrekken. Naar Zeeuwsch-Vlaande- :anaalwerken het volgende verrassingsobject waren. De rem-chute was [ehaald ALS het bij ons goed gaat, dan zeggen we: het loopt „monsterachtig". Daarom, wanneaBer dan iemand bij ons een fruitovatie moet worden gebracht, dan moet dat GerritijTOonster zijn!" Dat zeiden ze op de zogenaamde kantoorark van het aan nemingsbedrijf Zanen en Verstoep in het kanaal Terneuzen-Gent. Fruitfee Matty Schip per en haajr mofdames waren er die middag binnengedwarreld met een sappige atten tie. Want als ,er over waterstaatswerken in Zeeland gesproken wordt, dan staan na- turlijk oolc: de'kanaalwerken dwars door Zeeuwsch-Vlaanaeren vooraan. Al spreekt men op het karwei nogal eens luchtig over „een beetje verdiepen en nog wat ver breden.') Fee Matty stond ervan te kijken hoe de streek tussen Terneuzen en Sas van Gent, een 'afstand van ruim 15 kilometer, wordt omgewoeld. Hoe daar honderden huizenëfijisbien verdwijnen voor wegen en voor een nieuw stuk scheepvaartroute. Het ïl hééft het allemaal in sneltreinvaart moeten bekijken, want de zon begon ai zakken na de expeditie naar Oosterscheldebrug en Grevelingendam. Maar tfjjwas de tour langs het kanaal er ook een naar de mannen-achter-de-schermen. jW&r'de fruithulde van de Goese f e konden ook hier in de Zeeuws-Vlaamse kanaal zone mannen uit de anonimiteit v. _n getrokken. Waterbouwers, die gewoon stug doorwerken, die niet opvallen, intu.r zonder wie het allemaal echt niet kan gebeuren. Gerrit Monster (55) uit Sliedrecht is er zo een. Hij is schipper op de cutterzuiger „Braakman". Een reus van een zuiger, die tussen Terneuzen en Sluiskil aan het be staande kanaal ligt te knagen. Monster heeft een spraakgebrek, zijn stem is praktisch weggevallen. Maar zijn vrienden verstaan hem goed, ze kunnen zijn lippen- en geba rentaal overbrengen. Voor de directie van Zanen en Verstoep is Monster een voor beeld van het type „volhouder en doorzetter". Hij heeft zich boven zijn ziekte uit ge werkt. Hij staat zijn mannetje op het werk deksels goed. Is er ergens iets mis, dar. wordt Monster er op af gestuurd. De man, die de halve wereld heeft afgereisd met zuigers en schepen. Een echte Sliedrechte rIrak, Casablanca, West-Afrika. In de log boeken duikt zijn naam telkens op. Fruitfee en hofdames werden er stil van. Mis schien mogen we even aantekenen, dat dit opvallend is. „Ik had nooit gedacht, nog eens zo iemand te ontmoeten", bekende Matty Schipper, toen ze de glunderende heer Mon ster een fruitbakje aanbood. Voor aannemer Zanen en Verstoep was Monster die dag dé man! Diezelfde middag zwaaide in het nieuwe r ijkskantorengebouw te Terneuzen bij wa- lerstaatschef tekenkamer P. den Hulster (3 8) de deur open. De verbouwereerde water bouwer had iedereen verwacht maar geen fruitfee uit Goes. „Ik heb net een sein tje gekregen, dat ik nog even op kantoor moest blijven. Maar dat gebeurt wel meer", vertrouwde de heer Den Hulster de fruitfee toe. Bij de kanaalwerken kent men zijn naam van de tekeningen. Wanneer de draglines, de zuigers, de bakken, de bokken, de vrachtauto's en al die andere wroetende stukken waterbouwgereedschap in actie ko men, dan is de tekenkamer eigenlijk klaar met het karwei. „We zijn al jaren met die werken bezig. We lopen vooruit, zoals U begrijpt. We doen aan verkenning, aan voor bereiding. En die heeft Den Hulster in de kanaalzone van het begin af meegemaakt. Op het ogenblik heeft de tekenafdeling van waterstaat in Terneuzen het bestek voor de nieuwe voorhaven te Terneuzen en voor het zogenaamde „kommetje" van Sluiskil onder handen. Een appeltje, een peertje en een druifje van de fruitfee zal de heer Den Hulster daarbij best smaken. De bouwput voor de nieuwe zeevaartsluis in Terneuzen: een wolk stof van een voor bij denderende vrachtauto woei het fruittrio juist in de ogen, toen ze er over het randje in wilden kijken. Even later trok die droge mist op en daar lag hij in de mid dagzon. Driehonderd meter lang, ongeveer vijftien meter diep. ,,'t Lijkt hier wel een berglandschap met een geweldig panorama" werd er gefluisterd. Straks komt er water in die enorme put. Zullen er schepen tot een maximumlaadvermogen van 50.000 ton kunnen passeren. Het duizelde de feeën een beetje. En ze schoten pas weer naar de gortdroge werkelijkheid van het bouwwerk terug toen daar plotseling. Feyter voor hen stond. Keetbediende in een houten kantine op het randje vveldige bouwput. Hij had de koffie klaar. Zoals hij dat ieder dag heeft vo<$j^Té zoge naamde „onderbazen", die zijn eenvoudig etablissement freo.uenteren. Jan de Feyter zou eigenlijk allang geen koffie meer moeten zetten. Hij is 67: anderhalf jaar over zijn pensioen heen. Maar hij kan het niet laten. En daarom kon fruitfee Matty het niet laten hem een mandje met het beste uit de Bevelandse bongerds toe te stoppen. In Sas van Gent zat uitvoerder Aart Ouwerkerk (74) over het resultaat van een dag werken aan het zogenaamde „droogbedrijf" van de Zeeuws-Vlaamse kanaalwerken uit te kijken. Vier kilometer nieuwe kanaaldijken, tussen de Kapittel straat in Sas van Gent en Sluiskil moet hij in het vizier houden. En dat doet deze oudste uitvoerder van het object, deze man van aannemersbedrijf Jacq. G. van Oord te Utrecht, nog met zoveel vaart en werklust dat zijn collega's het hem niet kunnen verbeteren. „U moet 's morgens vroeg, om zeven uur, eens komen kijken", spoorde Ouwerkerk de fruitdames aan. „Dan is het hier vee! gezelliger. Dan zie je het allemaal op gang komen." De uitvoerder in Sas van Gent heeft gemiddeld 25 tot 30 man aan het werk op zijn stuk droogbedrijf. Hij werkt zelf al bijna dertig jaar bij de familie Van Oord. Bovendien piekert hij er nog niet over zijn 74 jaren als een argument te aanvaar den om ermee te stoppen. Voor de fruitfee alles bij elkaar reden genoeg om Aart Ouwerkerk goed te bedenken. Hi., is zo'n echte „stille", rondom wie de P.Z.C.-fruit- expeditie graag een weinig lawaai wilde maken. Waarvan bij deze dan akte Levien Dansschutter, de burgemeester van Zelzate, heeft heel wat te stellen met het kanaalkarwei tussen Terneuzen en Gent. Om er de grote scheepvaart te kunnen doorlaten was het nodig, dat een ruime bocht werd rechtgetrokken. En dat kon al leen gebeuren als het dichtst bevolkte deel van het Belgische stadje finaal tegen de grond zou gaan. In anderhalf jaar tijd moest dat een feit zijn. In diezelfde anderhalf jaar moesten er 600 nieuwe woningen uit de grond worden gestampt. Zelzate heeft het geklaard. Die zeshonderd woningen, met alle moderne comfort staan er. En niemand is er, die nog terug zou willen naar zijn oude pandje. Het is een hele opluchting voor burgemeester Dansschutter, tevens volksvertegenwoordiger voor de Belgische Socia listische Parij. Het gemeentebestuur heeft met de kanaalmaatregelen door een zure appel moeten heenbijten. Om de smaak daarvan voorgoed weg te krijgen is fruitfee Matty met hofdames Netty en Ina op die middag even langs de douaniers bij Sas van Gent gewipt. Om de heer Dansschutter in zijn stadhuis een fruithulde te bezorgen. Hij apprecieerde „die prachtige korf fruit van de Zeeuwse vrienden" bijzonder. Dat heeft hij de fruitfee goed laten merken, toen ze bij uitzondering een officieel toe spraakje over Goes en zijn fruitcorso begon af te steken. En burgemeester Dansschutter vertelde bij dat bezoekje honderd uit over Zelzate en zijn recente problemen. De fruitdames luisterden maar. Ze wisten: we zijn hier aan het goede adres. Het verbreden en rechttrekken van het kanaal Terneuzen-Gent heeft voor Zelzate gewerkt als een scherp hakmes. Het stadje bezuiden Sas van Gent weet er alles van. En het was niet de eerste keer. Zelzate kreeg te maken met het derde tracé voor het kanaal. Vroeger stropnnde ee&kanaal, waar nu het marktplein ligt, waar het stadhuis staats Tóen kwam liet twee/ie'tracé van het kanaal, waarover de pompeuze brug naar het derde tracé moi Maar burgemeestei boerderij heen. V< teroever van het bedrijf Sidemar. duur uit te groei ter eigenlijk al ni geten. En dan h in het korfke, Zelzate ligt. Het tracé met de grote bocht. Voor gesloopTfijra 3$^ lutïer kijkt overawe puinhopen vah 493:. woningen en een ziet hij een industrieterrein van 16.000 hectare op de rech- Hij ziet de eerste bedrijvigheid van het nieuwe hoogoven- t in 1965 gaan draaien met 5000 werkkrachten. Om op de .000 werknemers. Kijk, dan denkt burgemeester Dansschut- aan de kanaalmisère. Dan is hij die zurésappel allang ver- inert hij zich misschien alleen nog maar de sraaak van net fruit eelands fruitfee-3964 hem kwam presenteren Foto's liqkïboven: Henri Jouvert, chef-monteur bij de kabelbaan, op de kop van de Grevelingendam tussen fruit en fruitfee; rechtsboven: de grote ramen van de rode kabelbaangondels werden opengeklapt: de Franse monteurs haalden de fruit dames graag in hun „kolonie" binnen. Linksonder: hofdame Ina van de Guchte, glunderend naast twee mannen van de Oosterscheldebrugbok „Ir. J. G. Snip"; pnder^XSêrrit, Monster, de zuigerschipper van de „Braakman" bij Terneuzen ij de komst van de fruitfee dé man bij aannemer Zanen eh Versloep.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 21