Vorstelijke voettocht van 1200
meter op Oosterscheldebrug
Vorstin op „Zilveren Schor":
„ik kom vast nog eens terug
Rit in openluchtfabriek
Ontstemde
Koningin:
niet langer
op de foto
KONINGIN ZAG METERS LANGE PIJLER HIJSEN
Tegeltableau
voor koningin
Belangstelling van
oud-gedienden'
KONINGIN JULIANA OPENDE
HAVEN VLISSINGEN-OOST
Sloe en Sloebeheer
Gemend gezelschap
Moeilijke opgave
SPELEN MET HANDEN IN VEERSE MEER
Enthousiast over
uitzicht vanaf
de Veerse dam
Hoog gespannen'
Druk-op-de-knop
DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1964
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
Koningin Juliana heeft woensdagmorgen op de tweede dag van
haar werkbezoek aan het Deltagebied het betonnen dek van de
Oosterscheldebrug over de volle lengte van dit moment, ongeveer
twaalfhonderd meter, afgewandeld. Een uurtje tevoren, aan boord
van het koninklijk jacht „Piet Hein", had de vorstin erop gekeken
hoe de bok „ir. J. G Snip" de 65ste pijlerpoot in de takels verticaal
trok om deze de bodem van de Oosterschelde in te drijven. Een
stukje basis voor de tweeëntwintigste pijler in de sierlijke bogen-
lijn-in-beton, die straks het verkeer van Midden-Zeeland naar
Schouwen en verder en in omgekeerde richting van de misère met
veren zal afhelpen. Eerder had de koningin het „pronkstuk" van
Zeeland in het voorlichtingscentrum op de kade van Colijnsplaat in
maquettes, tekeningen en foto's bezichtigd. Ze maakte ook een rit
door de „openluchtfabriek" van de brugelementen aan de Katse
veerhaven.
Opnieuw was het een zonnige dag
voor dit vorstelijk verblijf in Zeeland.
Op de kade van Colijnsplaat was het
al een drukte van belang, toen de
„Piet Hein" nog maar nauwelijks op
de Oosterschelde was te ontdekken.
Tegen tien uur gleed het witte jacht
de vissershaven binnen, waar de mu
ziekvereniging „Wilhelmina" vlak by
de steiger een pittige mars liet ho
ren. De koningin met haar gevolg]
en de minister van waterstaat, mr. j
J. van Aartsen niet zijn echtgenote,
werden er opgewacht door Zêelands
commissaris, jhr. mr. A. F. C. de Ca-
sembroot en burgemeester A. A.
Schuit van de gemeente Kortgene.
Twintig kindertjes van de christeHjke
kleuterschool uit Colijnsplaat hadden
op de kade, vlak voor de vismijn, een
loper van versierd papier uitgelegd.
Opgetogen zwaaiend met vlaggetjes
zagen ze het gebeuren, dat de konin
gin voorzichtig en langzaam over dit
werkstukie uit de kleuterklas stapte.
Vriendelijk knikte ze naar de kinder
tjes. De loper krijgt vast en zeker
en ereplaatsje in het lokaal.
Vlak voor de ingang van het voor
lichtingscentrum werden de Zeeuw
se gedeputeerden, de directie van de
Provinciale Brug Maatschappij, de
technische voormannen, de commis
sarissen, directeuren van de aan
nemerscombinatie, de hoofduitvoer
der en wethouders en gemeentesec
retaris van Kortgene, aan de vorstin
voorgesteld. Vlak voordat zij door de
betonnen cirkel, de dwarsdoorsnee
van een pijlerpoot, het voorlichtings
centrum binnentrad, bood mevrouw
E. C. van Reenen-Bruin, secretaresse
van de Stichting Dorpshuis de konin
gin bloemen aan.
Onder de koffie, die te de zaal van
het voorlichtingscentrum werd ge
serveerd, stelde ir. W. de Beijl, hoofd
ingenieur-directeur van de provincia
le waterstaat in Zeeland, het vorste
lijke gezelschap op de hoogte van de
stand van zaken bij de brug. Hij zet
te de koningin liet belang van Zee-
lands Oosterscheldebrug uiteen en
vertelde haar en het aanwezige ge
zelschap verschillende bijzonderheden
over het revolutionaire systeem, dat
men hier toepast.: het indrijven van
holle palen van beton en het blokken
doossysteem in de opbouw van de
betonnen elementen. De koningin was
bijzonder geïnteresseerd. Aandachtig
en geconcentreerd volgde zjj.de toe
lichting van ir. De Beyl en geruime
tijd liet zij zich vervolgens de minia-
tuurbok „Ir. J. G. Snip", gemaakt
door leerlingen van de Vlissingse
zeevaartschool, uitleggen. Tien minu
ten later dan het programma van
deze bezoekdag aangaf, veriet de
vorstin gekleed in een okergeel
complet en met een witte hoed van
dofstro het voorlichtingscentrum.
Langs juichende rijen belangstellen,
den begaf zij zich aan het hoofd van
het inmiddels sterk uitgebreide ge
zelschap opnieuw aan boord van de
„Piet Hein". Met het politievaartuig
R.P.-18 als escorte en de persboot
„Westerschouwen" in het kielzog,
gleed het witte jacht de vissershaven
van Kortgene uit, een Oosterschelde
met stevige bries op. De zon zette
de reeds 1200 meter lange Ooster
scheldebrug, op verschillende mar
kante punten getooid met vlaggen,
in een helder
„Emma" gaf voorrang
De „Piet Hein" stevende met vol
le kracht op de brugactiviteiten aan.
In een wijde boog ging het jacht naar
de reuzenbok „Ir. J. G. Snip", die
juist bezig was een tientallen me-
„Koning Willem I dok" „Stad
houder Willem III dok". Met forse
witte letters stonden deze woor
den op de sluisdeuren van de bei
de grote dokken van de Schelde-
poortwerf in de haven van Mis
singen-oost.
„Daardoor willen wy de relatie
aantonen en levendig houden tus
sen Oranje en de Vlissingse
scheepsbouw", zei de voorzitter
van de directie van de N.V. Ko
ninklijke Maatschappij „De Schel
de", de hoer J. W. Hupkes, toon
koningin Juliana na de vaartocht
met de ferryboot „Prinses Mar
griet" voet aan land had gezet op
het terrein van de Scheldepoort-
werf.
Stadhouder Willem IH heeft in-
dertyd de stoot gegeven tot stich
ting van een (marine)-werf in
Vlissingen en het was koning
Willem I, die later de vernieuwing
van de werf entameerde.
Bij de begroeting op het terrein
van de reparatiewerf bood de heer
Hupkes de koningin een fraai te
geltableau aan, voorstellende een
oude werf. zoals die voorkomt in
Smalleganges „Kroniek van Zee
and". Het voltallige personeel van
„De Schelde" heeft eenzefde te
gel in kleiner formaat gekregen.
Het geschenk voor koningin Ju
liana was gevat in een doos van
palissander.
Een grote menigte wachtte gister
middag bij de haveninstallatie van
de Scheldopoort de komst van Ha
re Majesteit af. Zelfs op de sche
pen, die hier voor reparatie lagen,
bevonden zich honderden belang
stellenden. Hoog in de masten van
deze schepen wapperden tiental
len vlaggen vrolijk in de wind.
De schepelingen van het Oostduit-
se schip „Lützkeburg" riepen de
koningin op deze een welkom toe:
„Wij groeten koningin Juliana",
stond er op hun schip te lezen.
sen oni het gevaarte daarna in
bodem te drukken. Om dit spectacu
laire stukje van de Oosterscheldebrug
heengevaren, ging het met de „Plet
Hein" op de veerhaven van Kats aan.
De veerboot „Koningin Emma" juist
bjj de steiger gearriveerd, voer plot
seling met volle kracht achteruit
Achter dichte rijen wuivende mensen
stonden boven aan de steigerbrug de
zwarte, glimmende auto's klaar, die
de koningin en haar gezelschap het
werkterrein voor de brugbouw bij
Kats binnenvoerden. Ir. F. W. D. C.
A. van Hattum, president-directeur
van een van de aannemingsmaat
schappijen zat in de auto bij de vor
stin om haar over de verschillende
fasen van de onderdelenbouw te in
formeren. Haar speciale belangstel
ling gold hier het gieten en voorspan-
ningsbeton construeren van de straks
vijftig meter lange palen voor de
brugpijlers.
De koningin stapte voordat zij hier
weer vertrok, nog enige ogenblikken
uit om het imposante werk nog wat
van nabij te bekijken En toen reed
de stoet naar de nieuwe oprit tot de
brug aan Noordbevelandse kant Met
ir. De Beyl, burgemeester Schuit van
Kortgene, het provinciaal bestuur en
gevolg stapte de koningin het brug
dek op, waar een windkracht zes
bezoekers liet merken hoe het strz
op de brug boven de Oosterschelde
zal zijn. De koningin wilde zoveel mo
gelijk over deze bijzondere brugbouw
weten. Ze liet zich inlichten over het
over de afmetingen van de brug en
over het werk op een dergelijk „open"
karwei
Helemaal tot het punt, waar de
brug nog geen wegdek heeft, ging
de wandeling. Het was al een uur
geweest, toen men in de auto's
stapte naar de sluis in de Zand-
kreekdam, waar het beginpunt
was voor een koninklijke vaart
over het Veerse Meer.
Slot van pag. I)
ging niet door. omdat de provinciale
stoombootdiensten in verband met
de vertraging van het koninklijk ge
zelschap de normale dienstregeling
(half-uur dienst) niet in de war wilden
schoppen. De koningin en haar ge
zelschap kwamen nu aan boord langs
een stevige loopbrug, die aansluiting
;af op een zij ingang van het rij-
n
de
Ze waren er bijna allen
mannen, die jaren geleden
wieg hebben gestaan van het Sloe-
plan, het plan, dat in nauwelijks
acht jaar tijd is gerealiseerd tot
een grote haven met omliggende
industrieterrein.
Aan boord van de „Prinses Mar
griet" de veerboot, waarmee het
koninklijk gezelschap van Vlissin
gen naar Vlissingen-oost voer, be
vonden zich onder de talrijke ge
nodigden ir. F. Q. den Hollander,
destijds adviseur van het provin
ciaal bestuur voor industrie-aan
gelegenheden, ir. J. H. v. d. Burgt,
oud-hoofdingenieur-directeur van
de rijkswaterstaat in Zeeland en
de oud-leden van Gedeputeerde
Staten van Zeeland, A. Schout. C.
Philipse, mr. A. J. v. d. Weel.
Tevoren had zij in de salon geïnte
resseerd geluisterd naar uiteenzettin
gen van ir. J. Zuurdeeg, hoofdinge
nieur-directeur van de provinciale
waterstaat in Zeeland, over de wor
dingsgeschiedenis van het Zuid-Sloe
(nu Vllsstegen-oost) en van gedepu
teerde mr. dr. A. J. J. M. Mes, over
[ejj het beheer van het nieuwe haven
en industriegebied. Ir. Zuurdeeg her-
wftinnerde eraan, dat dc Sloedam
mr. A. J. J. Mes, voorzitter van spoorwegdam in 1871 is aangelegd
de Commissie Havenschap Vlis-!en dat sedertdien vooral het Zuid-Sloe
singen-in-oprichting de koningin op in sterke mate is aangeslibd. Aan
te wachten. De vorstelijke gaste]de hand van een maquette liet hij de
had toen reeds bij het betreden koningin zien hoe de nieuwe haven
Vlissingen-oost is ontstaan. „Drie fac
toren hebben meegewerkt aan de tot
standkoming van aeze haven," zo zei
hij. „De stormramp van 1953, die
tot gevolg had, dat ook werd be
sloten de dijken langs de Westerschcl-
de en uiteraard het Zuid-Sloe te
verhogen. De wetenschap, dat de ver
plaatsing van de vaargeul In noor
delijke richting Schone Waardin
en de Noord-Nol bij Borssele vroeg
of laat bepaalde maatregelen zou ver
gen. En ten slotte: de Koninklijke
Maatschappij „De Schelde" te Vlis
singen. die uitbreiding zocht in ooste
lijke richting." Deze drie factoren,
aldus ir. Zuurdeeg hebben er toe bij
gedragen, dat men enkele jaren ge
leden het Sloe heeft afgedamd, waar
door 160 ha is ingepolderd en een
500 hectare groot industrieterrein is
gecreëerd met haven. Voorts ver
telde hij het een en ander over de
vestiging van de Seheldepoortwerf in
het Sloe, waarvoor de koningin even
eens grote belangstelling toonde, het
geen bleek uit de vele vragen, die
mm' igen
van het terrein van de stoomboot
diensten bloemen ontvangen uit
handen van de 17-jarige Anja Zuur
deeg, dochter van de hoofdinge
nieur-directeur van de directie
Zeeland van de rijkswaterstaat.
Vlissingens burgemeester mr.
Kolff was de koninklijke gaste
voorgegaan op de steile loopbrug
en op de veerboot stond de direc
teur van de P.S.D mr. J. L. Nieu-
wenhuis de koningin op te wachten
om haar naar de voorsalon te be
geleiden.
Aan boord van de „Prinses Mar
griet" bevond zich op dat moment een
gemengd gezelschap: vertegenwoor
digers van de Commissie Havenschap
Vlissingen, de ministers mr. J. van
Aartsen van verkeer en waterstaat en
mr. E. H. Toxopeus van binnenland
se zaken, leden van de Gedeputeerde
Staten van Zeeland, b. en w. van Vlis- zei stelde, o.m. over de afgespro
singen en van de andere „Sloe"-ge- vestiging van de Wolkammers,
meenten. Nieuw- en Sint-Joosland,
's-Heer-Arendskerke en Ritthem, de
commissaris der koningin van Noord-
Brabant, dr. C. N. M. Kortmann en
tigS»"£gS. ^voor "hiïvenzaken - om te spreken .ver «te te«tuurhjke
van Antwerpen en Gent, resp. L. Del- aspecten m de «Mhraa VlUsüuren-
waide en G. van den Daele, vertegen- "®st- zei mr. Mes. met een schuin
woordigers van rijks- en provinciale °®f v-Ti- Mm
waterstaat, het Nederlandse en het JÜ namelyk het^eval,
D door een schrijven van net ministerie
Belgische loodswezen enz. vl„ verU„r „(erstaht eilgeno-
De vaartocht op de Schelde via de d'gd het een en ander te vertellen
zonovergoten rede van Vlissingen over de beheersvorm. ..Dat is een
naar de nieuwe haven Vlissingen-oost moeilijke opgave, want de minister
was een aparte belevenis voor de van verkeer en waterstaai heeft nog
koningin. Midden op de Schelde, een seen beslissing genomen over ons
paar kilometer voor de haveningang rapport. Over bepaalde zaken kan ik
Vlissingen-oost, begaf hare majesteit dus niet spreken...." aldus mr. Mes.
zich naar de brug. waar zij bijna tien:Wel kon hij verklaren, dat „ernstig
minuten lang genoot van het fraaie js overwogen een privaatrechterlijke
uitzicht, dat de Schelde op dat mo- dan we] publiekrechterlijke beheers-
ment bood: het tegen een naar het vorm te zoeken. Ook wees hij er op.
westen neigende zon getekend sil- dal de naam sloehaven is gewijzigd
houet van Vlissingen, de lage kustlij-jin vlissingen-oost, „omdat de uit-
nen van Zeeuwsch-Vlaanderen en Spraaj.; van sloehaven in verschillen-
Zuid-Beveland en vlak bij de kolos- de ]anden (Sloe lijkt vee! op het En-
sale haven van lissingen-oost met gejse siow langzaam) er misschien
„Voor mij is het een moeilijke opga-
de imponerende reparatiedokken van
„De Schelde".
„De koningin heeft ten volle van het
uitzicht genoten," zei ons later ge
deputeerde A. J. Kaland, die zich
geruime tijd met de koningin onder
hield. „Ze wilde beslist de frisse
(zee)lucht in." Inderdaad: meer dan
tien minuten vertoefde de koningin op
de brug, waar zij zich onvermoeibaar
uitleg liet geven van alles wat zij zag.
De linkerhand stevig op haar hoed ge
drukt er stond een stevige bries
liep de koningin van de ene naar
de andere kant van de brug, teneinde
niets van het unieke gezicht op de
beide Scheldeoevers te missen.
Burgemeester mr. B. Kolff van
Vlissingen leidt koningin Juliana
naar de loopbrug van de veerboot
rinses Margriet". De belangstel
ling in Vlissingen voor hei ko
ninklijk bezoek was grootzoals
deze foto tevens laat zien.
(Foto P.Z.C.J
toe zou kunnen leiden, dat men zou
gaan denken aan een haven, waar
langzaam wordt gewerkt. Daarnaast
is bovendien de naam „Vlissingen" in
scheepvaartkringen bekend. Mr. Mes
betoogde, dat er in de toekomst nog
belangrijke beslissingen moeten wor
den genomen: de deelname van één
of meer gemeenten. Voor de toekomst
voorzag hij een Raad van Bestuur,
die de haven zal exploiteren met
waarschijnlijk rijk, provincie en ge
meente of gemeenten.
>V
Op de uiterste rand van „Het
Zilveren Schor'' staand heeft
koningin Juliana woensdagmid
dag even met haar handen door
het water van het Veerse Meer
gespeeld. De koningin stond mi
nuten lang op de walkant van
het kroondomein tussen Arne-
muiden en Veere waar binnen
kort de bouw van het jongeren
ontmoetingscentrum „Het Zil
veren Schor" zal beginnen. Ze
ker een half uur lang liet ze zich
vervolgens, diep gebogen over
de maquette van het centrum,
uitvoerig over de plannen voor
lichten door architect Onno
Greiner. Toen ze kort daarna
vertrok in de richting van het
Sloe, zei ze tot afscheid: „Ik
kom hier vast nog eens terug.
Tot. ziens".
Dat „tot ziens" gold in het bijzonder
twee echtparen in klederdracht uit
Arnemuiden, (Kleverskerke), die aan
haar werden voorgesteld bij" de Arae-
muidense muziektent. De tent was
voor deze feestelijke gelegenheid
en om het gezelschap te beschermen
tegen de straffe wind aan de rand
van het Veerse Meer geplaatst. De
belde echtparen waren de broers Jo
hannes en Jan Crucq met de dames
Crucq-Mesu en Crucq-Francke. Glun
derend in hun Xieuwlandsc dracht
kregen ze een hand van de koningin
en enige vriendelijke woorden.
Jhr. mr. A. F. C. de Casembroot.
commissaris van de koningin in Zee
land, kon de verraste vorstin vertel
len. dat de heer Johannes Crucq (7S)
al 52 jaar pachter is van de hofstee
„De Oranjepolder" en de hele familie
Crucq is dat al 97 jaar. Jan Crucq is
dijkgraaf van de Oranjepolder. „Wat
heeft hier vroeger gegroeid?", infor
meerde de koningin b(j de beide boe
ren. Het antwoord kwam er vlot uit:
„tarwe en gerst". Toch was deze vor
stelijke ontmoeting bij de beide echt
paren wat onverwacht gekomen: bur
gemeester A. Hack van Arnemuiden
had ze ervoor uitgenodigd.
Lamsoren
Voordat dc koningin voet aan (schor
ren) land zette had Mart Hack (6).
daarbij moreel gesteund door zijn
moeder, mevrouw Hack-de Feijter, de
vorstin een fraai boeket aangeboden.
De vorstin wees er meteen de schor-
renbloemen uit aan, zoals de lams
oren.
Ook bij de ingang van „Het Zilveren
Schor", werd een aantal bestuursle
den van „Het Zilveren Schor", leden
van de raad van advies en directeur
H. d'Olivat", aan dc koningin voor
gesteld, die vervolgens, tussen een
haag van belangstellende Arnemui-
denaars door, stapte naar de rand
van liet Veerse Meer, achter de mu
ziektent. Daar vroeg ze „hoe staat
het met de afkalving?". Direct scho
ten enige bestuursleden toe om haai'
uitvoerig te vertellen hoe de metho
diek is, die momenteel wordt toege
past om het afkalven, het verlies van
de grond, tegen te gaan. Staande op
één van de uit rijshout vervaardigde
delen, die de walkant moeten verster
ken, bekeek de koningin terdege de
afbrokkelende grond Met haar voet
trapte ze zelfs de wal af, om te kij
ken. of die erg los zat.
Vervolgens was dc maquette in dc
muziektent aan de beurt om aan een
nauwgezet onderzoek te worden on
derworpen. Een onderzoek, dat
iven nauwlettend door enige leden
uit het gevolg op het horloge werd
gevolgd: er was al een flinke achter
stand in het tijdscnema.
\rchitect Onno Greiner kwam bijna
handen tekort om de koningin alles
te wijzen uiet zijn vulpen. „Hoe is
het gebouwd op de zon; oh, daar kun
nen dus vier maal twaalf ionge-en
overnachten: zyn er ook kelders, wal
wordt dat", waren vragen, waarop
de koningin van liem een uitgebreid
antivoord verwachtte. Steunend op
haar ellebogen wees ze mi eens dit,
dan weer dat aan.
„Dat is mooi", zei de vorstin, toen
architect Greiner haar vertelde, dat
de minder valide jongeren tot in de
keuken kunnen komen om daar te
helpen corveeën. En „enig" was haar
opmerking op-de mededeling, dat in
de paviljoens zeker 3000 segmenten
zijn verwerkt en dat veel in rationele,
geprefabriceerde bouw wordt uitge
voerd. Over de idealistische doelstel
ling vertelde de architect onder meer,
dat de jongeren de kans moeten krij
gen „weg te raken", dus zich moeten
kunnen afzonderen. „Maar dat wordt
toch niet zoiets als de Deltawerken:
daar kun je heerlijk wegraken, in de
spuisluis, de Grevelingen en Zierik-
zee", merkte de koningin op.
P. Wisse van Wissenkerke "was pre
sent met zijn twee wethouders G. P-
Leendertse en R. J. Schee-Ie. „Lenk,
dat er zoveel mensen zijn", zei de
koningin toen ze Wïssenkerkes b. en
w. de hand drukte. Nellie Leendertse
(18), dochter van de havenmeester,
bood de koningin een boeket gele ro
zen en asters aan Nellie deed dat in
plaats van haar moeder, die plotse
ling ziek was geworden. „Wat ruiken
die rozen lekker", zei de vorstin
tegen Nellie.
Wie is dat
Handen vrij
Herhaaldelijk keek de koningin ook
op van de maquette om vanuit de
muziektent de blik over de schorren
te laten dwalen, waar zij kennelijk
al duidelijk het nieuwe jongerenont
moetingscentrum voor zich zag, op
de plaats, waar nu rode ballonnen
aan piketpaaltjes de begrenzing mar
keerden. De groenpluche stoelen, die
voor het hoge bezoek speciaal uit
het Arnemuidense raadhuis naar de
muziektent waren gebracht, werden
niet gebruikt behalve één: daarop
legde de koningin haar boeket om
de handen vrij te hebben voor de ma
quette.
Met een laatste handdruk, ook voor
de twee Arnemuidense echtparen, en
de wens voor veel succes aan het
stichtingsbestuur van de zilveren
jeugdcentra, stapte de koningin weer
in de hofauto. Daarmee kwam een
einde aan het eerste bezoek van de
vorstin aan „Het Zilveren Schor" bij
Arnemuiden.
Voordat koningin Juliana een kijkje
nam op het kroondomein by Arne
muiden was zij, na de tocht naar de
Oosterscheldebrug, naar de Zand-
kreekdam gereden. Daar nam zij af
scheid van burgemeester A. A. Schuit
van Kortgene. waarop zij een vaar
tocht met het koninklijk jacht „Piet
Hein" maakte over het Veerse Meer
naar Kamperland. Aan boord van
het jacht vertelden ir. P. Santema en
gedeputeerde mr. dr. A. J. J. M. Mes
haar iets over de inrichting van het
Veerse Meer
De kade bij de Kamperlamlse haven
was vol wuivende mensen, toen daar
het jacht arriveerde. Burgemeester
Van de Kamperlandse haven ging het
in snel tempo naar de Veerse-Gat-
dam. Daar was op een plekje, boven
op de dijk, met vlaggen gemarkeerd,
een ontmoeting gearrangeerd op het
zogenaamde „drie-gemeentenpunt"
met burgemeester A. de Kam van
Vrouwenpolder, jhr. I. F. den Beer
Poortugael van Veere en burgemees
ter Wisse van Wissenkerke. Enige
tientallen meters vóór dat ontmoe
tingspunt stopte de stoet auto's al.
„Een ongelooflijk fraai uitzicht hier",
zei de vorstin verheugd. Omstuwd
door amateurfotografen en talloze
andere belangstellenden maakte de
vorstin een korte-, maar snelle wan
deling over het asfalttalud van de
dijk. Het gevolg kon haar op een
gegeven moment zelfs moeilijk bij
houden. De amateurfotografen dron
gen tot dichtbij op en ook kinderen-
„Wie is dét nou", vroeg de koningin
plotseling aan mevrouw De Casem
broot baronesse van der Feltz, toen
zy plotseling aan haar rechterzijde
een klein meisje met oranje strikken
In het haar ontdekte. „Dat is het
dochtertje van burgemeester De
Kam en ons petekind, majesteit"
antwoordde mevrouw De Casembroot
De kleine Sofie de Kam werd er ver
legen onder, maar de koningin streel
haar over het hoofdje, waarna het
meisje snel haar ouders opzocht.
De koningin onderhield zich op de
Veeraedam genoeglijk met de drie
burgemeesters en met ir. F. J. Spren-
ger, hoofdingenieur van het arron
dissement Goes van de rijkswater
staat. Dat ondanks, dat het bovenop
de vr(j smalle dam krioelde van de
opdringende mensen. Rijkspolitie
trachtte tevergeefs de mensen op een
(korte) afstand te houden.
De verwachtingen van mr. Mes voor
de nieuwe haven Vlissingen-oost wa
ren „hoog gespannen." „De ontwik
keling zal er komen, hoewel er ver
schillende factoren zyn, die nu ons
werk bemoeilijken," zei mr. Mes.
„Onwrikbaar vast is ons geloof in de
ontwikkeling van Zeeland," verklaar
de hij met klem. Zo zullen het pro
vinciaal bestuur van Zeeland en het
havenschap i.o. gaarne meewerken
om een Deltaspoorlijn tot stand te
brengen. Ten slotte: mr. Mes toonde
zich verheugd over de aanwijzing
van het Sloe als ontwikkelingskern,
daarentegen was hij teleurgesteld
over het afvallen van een aantal an
dere kernen in Zeeland.
Daarna verpoosde de koningin een
ogenblik op de winderige brug hoog
boven de waterspiegel „wat is het
heerlijk hier" van waaraf zij
een schitterend uitzicht genoot over
de rivier en de beide oevers. Vervol
gens betrad zij de stuurhut, het do
mein van kapitein P. Brouwer en
voor deze gelegenheid ook van de
Vlissingse zeeloods B. J. de Poorter.
Hier zou de koningin tijdens het bin
nenvaren van de Sloehaven de
scheepsfluit in werking stellen, waar
mee de officiële opening van de Sloe
haven een feit zou worden.
„Wat moet ik doen?", zo wendde de
koningin zich tot Zeelands commissa
ris, toen zij voor het schakeibord in
de stuurhut stond.
„Gewoon de rode knop indrukken ma
jesteit." was het advies van jhr. De
Casembroot. „Maar wacht U wel op
het sein van de kapitein."
„Hoelang moet ik op de fluit druk
ken?", wilde de koningin weten.
„Zolang als U wilt", was het ant
woord van de commissaris.
Toen gaf kapitein Brouwer het sein:
„Drukken maar!" En meteen loeide
de scheepsfluit over het water, spoe
dig overgenomen door een aantal be
geleidende vaartuigen.
De dialoog tussen de koningin en jhr.
De Casembroot zette zich ook na de
opening van de nieuwe haven voort.
„Majesteit mag ik U danken voor
deze opening," aldus de commissaris,
waarna hij tot mr. Mes zei: „meneer
de voorzitter van het Havenschap i.o.,
gefeliciteerd".
„Wat betekent i.o., „interrumpeerde
de koningin.
„In oprichting majesteit," was het
prompte antwoord van de commissar
ris.
Enkele minuten later stevende de
„Margriet" op de meergelegenheid
bij de Scheldedokken af. waar hon
derden belangstellenden, tot hoog in
de dokken voor reparatieliggende
schepen, met spanning de komst van
de koningin afwachtten. Met behulp
van een drijvende kraan werd binnen
de minuut een loopbrug uitgelegd,
waarna „Ons Genoegen" uit Vlissin
gen voor het op de boot verzamelde
gezelschap het Wilhelmus speelde.,.
Vervolgens begaf de koningin zich;.'
aan wal, waar zij o.m. werd begroet'
door de heer J. W. Hupkes. presi
dent-directeur van „De Schalde". Na
een korte rondrit reed zij naar de
steiger te" Katseveer, waar zij aan
boord ging van de „Piet Hein".
De tocht van het Sloe naar Katseveer
voerde door verschillende Zuidbeve-j
1 landse piaatsen, waar juichende
schoolkinderen en vele anderen de
route markeerden. Vandaag don
derdag brengt de koningin een be
zoek aan Willemstad.
PERSOONLIJK en zeer na
drukkelijk heeft koningin Julia
na op de tweede dag van haar
werkbezoek aan de Deltawerken
aan de fotograferende en fil
mende pers te verstaan gege
ven, dat zij niet langer gefoto
grafeerd wenste te worden. Ze
was op het werkterrein van de
Oosterscheldebrug aan de ha
ven van Kats ontstemd over de
bijna voortdurende aanwezig
heid van de visuele pers en bleef
in de hofauto zitten totdat alle
vertegenwoordigers van de fo
topers vertrokken waren. Toen
de koningin een half uur later
op het beginstuk van de Ooster
scheldebrug weer fotografen
zag staan, stuurde zij eerst haar
particulier secretaresse, jonk-
vrouwe C. E. B. Röell, vooruit,
om het fotograferen en filmen
te beletten en richtte zij zich en
kele ogenblikken later recht
streeks tot fotografen en fil
mers: „Ik wens niet meer gefo
tografeerd te worden door U.
Neemt U de brug maar, niet
langer mij". Daarop trokken al
le vertegenwoordigers van de
visuele pers zich meteen terug.
Later, in de „Stadswijnkeider" te
Kortgene, waar het provinciaal
bestuur van Zeeland de publici-
teitsvertegenwoordigers een Iun"h
aanbood, kwam burgemeester A.
A. Schuit van Kortgene met de uit
drukkelijke wens van de vorstin,
haar aan het begin van de middag
bij het bezoek aan de bouwplaats
voor het jongerenontmoetingscen
trum „Zilveren Schor" met rust
te laten. Bij de opening van de
Sloehaven, aan het eind van de
middag, zou de pers de schrij
vende zowel als de visuele dan
weer present mogen zijn om haar
werk te doen. Fotografen in dienst
van verschillende fotopersbureaus
hadden daaraan geen behoefte
meer. Ze hadden besloten om het
koninklijk bezoek dan maar te la
ten voor wat het was en vertrok
ken.
Hierbij dient ter voorkoming van
misverstanden aangetekend te
worden, dat de fotografen en film
mensen niet buiten „hun boekje",
of liever gezegd buiten „het boekje
van de rijksvoorlichtingsdienst"
zijn gegaan. Zij volgden stipt de
aanwijzingen van de ambtenaren
van deze dienst.
Gedurende het gehele werkbezoek
begeleidden de journalisten en de
vertegenwoordigers van de visuele
pers de koningin zoals was aange
geven in het programma van de
rijksvoorlichtingsdienst (R.V.D.).
Daarbij was ook een lijst gevoegd
van de programma-onderdelen, die
gefotografeerd en gefilmd konden
worden. Voor gisteren, woensdag,
elf in getal. Ook waren daarin op
genomen het werkterrein van de
Oosterscheldebrug te Kats en de
wandeling over de eerste 1200 me
ter van de brug. alsmede het „Zil
veren Schor". Het particulier se
cretariaat had aan deze schemati
sche opzet van de R.V.D. tevoren
zijn goedkeuring verleend. De ko
ningin heeft dus persoonlijk in dit
vastgestelde schema ingegrepen.
Begrijpelijk verwekte de plotse
ling afwijzende houding van de
vorstin over het fotograferen en
filmen van de pers onder de publi-
citeitsvertegenwoordigers de nodi
ge verwarring. In de „Stadswijn
keider" te Kortgene klampten zij
er het hoofd van de afdeling pers
zaken en documentatie van de
R.V.D.de heer W. P. van den
Berge over aan. Deze zei, de gang
van zaken voor de pers bijzonder
te betreuren. Hij merkte verder op,
dat het bezoek nauwkeurig was
voorbereid om te voorkomen, dat
de koningin voortdurend gehinderd
zou worden door een batterij van
fotografen en filmers. De R.V.D.
had een voorstel gedaan tot het
vaststellen van een aantal punten
waar de visuele pers haar werk
zou kunnen doen. Dat lijstje was
bij de officiële uitnodigingen ver
zonden aan de radio, televisie, pers
en filmdiensten. ..Vandaar dat U
er allemaal bent", aldus de heer
Van den Berge. „We hebben maat
regelen genomen, dat uw werk niet
hinderlijk zou zijn. Wat bleek nu?
De koningin heeft zich op dit be
zoek bijzonder geconcentreerd en
wenste niet afgeleid te worden bij
wat men haar laat zien." Gezien
de ontstemming van de koningin
was dat kennelijk ondanks de zorg
vuldige maatregelen wel gebeurd.
Na het eerste incident op het werk
terrein van de Oosterscheldebrug
werden extra maatregelen geno
men, dat de vorstin bij haar wan
deling over het brugdek rustig kon
passeren. De fotografen en filmers
stelden zich namelijk aan de kan
ten van de brug op en de journa
listen zouden zich achter de offi
ciële stoet aansluiten. Toen de ko
ningin echter de fotografen bij het
uitstappen uit de auto aan de op
rit van de brug op enkele honder
den meters afstand ontwaarde, liet
zij jonkvrouwe Röell meedelen, dat
het nu genoeg was. Zelf benadruk
te ze dat even later nog.
Koningin kreeg de
eerste Sloebrochure
De eerste brochure over de nieu
we haven Vlissingen-oost (Zuid-
Sloe) was voor koningin Juliana.
Van boord van de ferryboot „Prin-
«8 Margriet", die de'koningin en
•en groot gezelschap genodigden
van Vlissingen naar de nieuwe ha
zen bracht, overhandigde mr. dr.
V J. J. >L Mes. voorzitter van de
'ommissie Havenschap Vlissingen
i.o. het eerste exemplaar van de
orochore „Haven Vlissingen-oost"
aan de koningin. „Voor ons is dit
een gewichtig ogenblik", zei mr.
Mes ervan.