Vorstelijke voettocht van 1200 meter op Oosterscheldebrug Vorstin op „Zilveren Schor": „ik kom vast nog eens terug Rit in openluchtfabriek Ontstemde Koningin: niet langer op de foto KONINGIN ZAG METERS LANGE PIJLER HIJSEN Tegeltableau voor koningin Belangstelling van oud-gedienden' KONINGIN JULIANA OPENDE HAVEN VLISSINGEN-OOST Sloe en Sloebeheer Gemend gezelschap Moeilijke opgave SPELEN MET HANDEN IN VEERSE MEER Enthousiast over uitzicht vanaf de Veerse dam Hoog gespannen' Druk-op-de-knop DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1964 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 Koningin Juliana heeft woensdagmorgen op de tweede dag van haar werkbezoek aan het Deltagebied het betonnen dek van de Oosterscheldebrug over de volle lengte van dit moment, ongeveer twaalfhonderd meter, afgewandeld. Een uurtje tevoren, aan boord van het koninklijk jacht „Piet Hein", had de vorstin erop gekeken hoe de bok „ir. J. G Snip" de 65ste pijlerpoot in de takels verticaal trok om deze de bodem van de Oosterschelde in te drijven. Een stukje basis voor de tweeëntwintigste pijler in de sierlijke bogen- lijn-in-beton, die straks het verkeer van Midden-Zeeland naar Schouwen en verder en in omgekeerde richting van de misère met veren zal afhelpen. Eerder had de koningin het „pronkstuk" van Zeeland in het voorlichtingscentrum op de kade van Colijnsplaat in maquettes, tekeningen en foto's bezichtigd. Ze maakte ook een rit door de „openluchtfabriek" van de brugelementen aan de Katse veerhaven. Opnieuw was het een zonnige dag voor dit vorstelijk verblijf in Zeeland. Op de kade van Colijnsplaat was het al een drukte van belang, toen de „Piet Hein" nog maar nauwelijks op de Oosterschelde was te ontdekken. Tegen tien uur gleed het witte jacht de vissershaven binnen, waar de mu ziekvereniging „Wilhelmina" vlak by de steiger een pittige mars liet ho ren. De koningin met haar gevolg] en de minister van waterstaat, mr. j J. van Aartsen niet zijn echtgenote, werden er opgewacht door Zêelands commissaris, jhr. mr. A. F. C. de Ca- sembroot en burgemeester A. A. Schuit van de gemeente Kortgene. Twintig kindertjes van de christeHjke kleuterschool uit Colijnsplaat hadden op de kade, vlak voor de vismijn, een loper van versierd papier uitgelegd. Opgetogen zwaaiend met vlaggetjes zagen ze het gebeuren, dat de konin gin voorzichtig en langzaam over dit werkstukie uit de kleuterklas stapte. Vriendelijk knikte ze naar de kinder tjes. De loper krijgt vast en zeker en ereplaatsje in het lokaal. Vlak voor de ingang van het voor lichtingscentrum werden de Zeeuw se gedeputeerden, de directie van de Provinciale Brug Maatschappij, de technische voormannen, de commis sarissen, directeuren van de aan nemerscombinatie, de hoofduitvoer der en wethouders en gemeentesec retaris van Kortgene, aan de vorstin voorgesteld. Vlak voordat zij door de betonnen cirkel, de dwarsdoorsnee van een pijlerpoot, het voorlichtings centrum binnentrad, bood mevrouw E. C. van Reenen-Bruin, secretaresse van de Stichting Dorpshuis de konin gin bloemen aan. Onder de koffie, die te de zaal van het voorlichtingscentrum werd ge serveerd, stelde ir. W. de Beijl, hoofd ingenieur-directeur van de provincia le waterstaat in Zeeland, het vorste lijke gezelschap op de hoogte van de stand van zaken bij de brug. Hij zet te de koningin liet belang van Zee- lands Oosterscheldebrug uiteen en vertelde haar en het aanwezige ge zelschap verschillende bijzonderheden over het revolutionaire systeem, dat men hier toepast.: het indrijven van holle palen van beton en het blokken doossysteem in de opbouw van de betonnen elementen. De koningin was bijzonder geïnteresseerd. Aandachtig en geconcentreerd volgde zjj.de toe lichting van ir. De Beyl en geruime tijd liet zij zich vervolgens de minia- tuurbok „Ir. J. G. Snip", gemaakt door leerlingen van de Vlissingse zeevaartschool, uitleggen. Tien minu ten later dan het programma van deze bezoekdag aangaf, veriet de vorstin gekleed in een okergeel complet en met een witte hoed van dofstro het voorlichtingscentrum. Langs juichende rijen belangstellen, den begaf zij zich aan het hoofd van het inmiddels sterk uitgebreide ge zelschap opnieuw aan boord van de „Piet Hein". Met het politievaartuig R.P.-18 als escorte en de persboot „Westerschouwen" in het kielzog, gleed het witte jacht de vissershaven van Kortgene uit, een Oosterschelde met stevige bries op. De zon zette de reeds 1200 meter lange Ooster scheldebrug, op verschillende mar kante punten getooid met vlaggen, in een helder „Emma" gaf voorrang De „Piet Hein" stevende met vol le kracht op de brugactiviteiten aan. In een wijde boog ging het jacht naar de reuzenbok „Ir. J. G. Snip", die juist bezig was een tientallen me- „Koning Willem I dok" „Stad houder Willem III dok". Met forse witte letters stonden deze woor den op de sluisdeuren van de bei de grote dokken van de Schelde- poortwerf in de haven van Mis singen-oost. „Daardoor willen wy de relatie aantonen en levendig houden tus sen Oranje en de Vlissingse scheepsbouw", zei de voorzitter van de directie van de N.V. Ko ninklijke Maatschappij „De Schel de", de hoer J. W. Hupkes, toon koningin Juliana na de vaartocht met de ferryboot „Prinses Mar griet" voet aan land had gezet op het terrein van de Scheldepoort- werf. Stadhouder Willem IH heeft in- dertyd de stoot gegeven tot stich ting van een (marine)-werf in Vlissingen en het was koning Willem I, die later de vernieuwing van de werf entameerde. Bij de begroeting op het terrein van de reparatiewerf bood de heer Hupkes de koningin een fraai te geltableau aan, voorstellende een oude werf. zoals die voorkomt in Smalleganges „Kroniek van Zee and". Het voltallige personeel van „De Schelde" heeft eenzefde te gel in kleiner formaat gekregen. Het geschenk voor koningin Ju liana was gevat in een doos van palissander. Een grote menigte wachtte gister middag bij de haveninstallatie van de Scheldopoort de komst van Ha re Majesteit af. Zelfs op de sche pen, die hier voor reparatie lagen, bevonden zich honderden belang stellenden. Hoog in de masten van deze schepen wapperden tiental len vlaggen vrolijk in de wind. De schepelingen van het Oostduit- se schip „Lützkeburg" riepen de koningin op deze een welkom toe: „Wij groeten koningin Juliana", stond er op hun schip te lezen. sen oni het gevaarte daarna in bodem te drukken. Om dit spectacu laire stukje van de Oosterscheldebrug heengevaren, ging het met de „Plet Hein" op de veerhaven van Kats aan. De veerboot „Koningin Emma" juist bjj de steiger gearriveerd, voer plot seling met volle kracht achteruit Achter dichte rijen wuivende mensen stonden boven aan de steigerbrug de zwarte, glimmende auto's klaar, die de koningin en haar gezelschap het werkterrein voor de brugbouw bij Kats binnenvoerden. Ir. F. W. D. C. A. van Hattum, president-directeur van een van de aannemingsmaat schappijen zat in de auto bij de vor stin om haar over de verschillende fasen van de onderdelenbouw te in formeren. Haar speciale belangstel ling gold hier het gieten en voorspan- ningsbeton construeren van de straks vijftig meter lange palen voor de brugpijlers. De koningin stapte voordat zij hier weer vertrok, nog enige ogenblikken uit om het imposante werk nog wat van nabij te bekijken En toen reed de stoet naar de nieuwe oprit tot de brug aan Noordbevelandse kant Met ir. De Beyl, burgemeester Schuit van Kortgene, het provinciaal bestuur en gevolg stapte de koningin het brug dek op, waar een windkracht zes bezoekers liet merken hoe het strz op de brug boven de Oosterschelde zal zijn. De koningin wilde zoveel mo gelijk over deze bijzondere brugbouw weten. Ze liet zich inlichten over het over de afmetingen van de brug en over het werk op een dergelijk „open" karwei Helemaal tot het punt, waar de brug nog geen wegdek heeft, ging de wandeling. Het was al een uur geweest, toen men in de auto's stapte naar de sluis in de Zand- kreekdam, waar het beginpunt was voor een koninklijke vaart over het Veerse Meer. Slot van pag. I) ging niet door. omdat de provinciale stoombootdiensten in verband met de vertraging van het koninklijk ge zelschap de normale dienstregeling (half-uur dienst) niet in de war wilden schoppen. De koningin en haar ge zelschap kwamen nu aan boord langs een stevige loopbrug, die aansluiting ;af op een zij ingang van het rij- n de Ze waren er bijna allen mannen, die jaren geleden wieg hebben gestaan van het Sloe- plan, het plan, dat in nauwelijks acht jaar tijd is gerealiseerd tot een grote haven met omliggende industrieterrein. Aan boord van de „Prinses Mar griet" de veerboot, waarmee het koninklijk gezelschap van Vlissin gen naar Vlissingen-oost voer, be vonden zich onder de talrijke ge nodigden ir. F. Q. den Hollander, destijds adviseur van het provin ciaal bestuur voor industrie-aan gelegenheden, ir. J. H. v. d. Burgt, oud-hoofdingenieur-directeur van de rijkswaterstaat in Zeeland en de oud-leden van Gedeputeerde Staten van Zeeland, A. Schout. C. Philipse, mr. A. J. v. d. Weel. Tevoren had zij in de salon geïnte resseerd geluisterd naar uiteenzettin gen van ir. J. Zuurdeeg, hoofdinge nieur-directeur van de provinciale waterstaat in Zeeland, over de wor dingsgeschiedenis van het Zuid-Sloe (nu Vllsstegen-oost) en van gedepu teerde mr. dr. A. J. J. M. Mes, over [ejj het beheer van het nieuwe haven en industriegebied. Ir. Zuurdeeg her- wftinnerde eraan, dat dc Sloedam mr. A. J. J. Mes, voorzitter van spoorwegdam in 1871 is aangelegd de Commissie Havenschap Vlis-!en dat sedertdien vooral het Zuid-Sloe singen-in-oprichting de koningin op in sterke mate is aangeslibd. Aan te wachten. De vorstelijke gaste]de hand van een maquette liet hij de had toen reeds bij het betreden koningin zien hoe de nieuwe haven Vlissingen-oost is ontstaan. „Drie fac toren hebben meegewerkt aan de tot standkoming van aeze haven," zo zei hij. „De stormramp van 1953, die tot gevolg had, dat ook werd be sloten de dijken langs de Westerschcl- de en uiteraard het Zuid-Sloe te verhogen. De wetenschap, dat de ver plaatsing van de vaargeul In noor delijke richting Schone Waardin en de Noord-Nol bij Borssele vroeg of laat bepaalde maatregelen zou ver gen. En ten slotte: de Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te Vlis singen. die uitbreiding zocht in ooste lijke richting." Deze drie factoren, aldus ir. Zuurdeeg hebben er toe bij gedragen, dat men enkele jaren ge leden het Sloe heeft afgedamd, waar door 160 ha is ingepolderd en een 500 hectare groot industrieterrein is gecreëerd met haven. Voorts ver telde hij het een en ander over de vestiging van de Seheldepoortwerf in het Sloe, waarvoor de koningin even eens grote belangstelling toonde, het geen bleek uit de vele vragen, die mm' igen van het terrein van de stoomboot diensten bloemen ontvangen uit handen van de 17-jarige Anja Zuur deeg, dochter van de hoofdinge nieur-directeur van de directie Zeeland van de rijkswaterstaat. Vlissingens burgemeester mr. Kolff was de koninklijke gaste voorgegaan op de steile loopbrug en op de veerboot stond de direc teur van de P.S.D mr. J. L. Nieu- wenhuis de koningin op te wachten om haar naar de voorsalon te be geleiden. Aan boord van de „Prinses Mar griet" bevond zich op dat moment een gemengd gezelschap: vertegenwoor digers van de Commissie Havenschap Vlissingen, de ministers mr. J. van Aartsen van verkeer en waterstaat en mr. E. H. Toxopeus van binnenland se zaken, leden van de Gedeputeerde Staten van Zeeland, b. en w. van Vlis- zei stelde, o.m. over de afgespro singen en van de andere „Sloe"-ge- vestiging van de Wolkammers, meenten. Nieuw- en Sint-Joosland, 's-Heer-Arendskerke en Ritthem, de commissaris der koningin van Noord- Brabant, dr. C. N. M. Kortmann en tigS»"£gS. ^voor "hiïvenzaken - om te spreken .ver «te te«tuurhjke van Antwerpen en Gent, resp. L. Del- aspecten m de «Mhraa VlUsüuren- waide en G. van den Daele, vertegen- "®st- zei mr. Mes. met een schuin woordigers van rijks- en provinciale °®f v-Ti- Mm waterstaat, het Nederlandse en het JÜ namelyk het^eval, D door een schrijven van net ministerie Belgische loodswezen enz. vl„ verU„r „(erstaht eilgeno- De vaartocht op de Schelde via de d'gd het een en ander te vertellen zonovergoten rede van Vlissingen over de beheersvorm. ..Dat is een naar de nieuwe haven Vlissingen-oost moeilijke opgave, want de minister was een aparte belevenis voor de van verkeer en waterstaai heeft nog koningin. Midden op de Schelde, een seen beslissing genomen over ons paar kilometer voor de haveningang rapport. Over bepaalde zaken kan ik Vlissingen-oost, begaf hare majesteit dus niet spreken...." aldus mr. Mes. zich naar de brug. waar zij bijna tien:Wel kon hij verklaren, dat „ernstig minuten lang genoot van het fraaie js overwogen een privaatrechterlijke uitzicht, dat de Schelde op dat mo- dan we] publiekrechterlijke beheers- ment bood: het tegen een naar het vorm te zoeken. Ook wees hij er op. westen neigende zon getekend sil- dal de naam sloehaven is gewijzigd houet van Vlissingen, de lage kustlij-jin vlissingen-oost, „omdat de uit- nen van Zeeuwsch-Vlaanderen en Spraaj.; van sloehaven in verschillen- Zuid-Beveland en vlak bij de kolos- de ]anden (Sloe lijkt vee! op het En- sale haven van lissingen-oost met gejse siow langzaam) er misschien „Voor mij is het een moeilijke opga- de imponerende reparatiedokken van „De Schelde". „De koningin heeft ten volle van het uitzicht genoten," zei ons later ge deputeerde A. J. Kaland, die zich geruime tijd met de koningin onder hield. „Ze wilde beslist de frisse (zee)lucht in." Inderdaad: meer dan tien minuten vertoefde de koningin op de brug, waar zij zich onvermoeibaar uitleg liet geven van alles wat zij zag. De linkerhand stevig op haar hoed ge drukt er stond een stevige bries liep de koningin van de ene naar de andere kant van de brug, teneinde niets van het unieke gezicht op de beide Scheldeoevers te missen. Burgemeester mr. B. Kolff van Vlissingen leidt koningin Juliana naar de loopbrug van de veerboot rinses Margriet". De belangstel ling in Vlissingen voor hei ko ninklijk bezoek was grootzoals deze foto tevens laat zien. (Foto P.Z.C.J toe zou kunnen leiden, dat men zou gaan denken aan een haven, waar langzaam wordt gewerkt. Daarnaast is bovendien de naam „Vlissingen" in scheepvaartkringen bekend. Mr. Mes betoogde, dat er in de toekomst nog belangrijke beslissingen moeten wor den genomen: de deelname van één of meer gemeenten. Voor de toekomst voorzag hij een Raad van Bestuur, die de haven zal exploiteren met waarschijnlijk rijk, provincie en ge meente of gemeenten. >V Op de uiterste rand van „Het Zilveren Schor'' staand heeft koningin Juliana woensdagmid dag even met haar handen door het water van het Veerse Meer gespeeld. De koningin stond mi nuten lang op de walkant van het kroondomein tussen Arne- muiden en Veere waar binnen kort de bouw van het jongeren ontmoetingscentrum „Het Zil veren Schor" zal beginnen. Ze ker een half uur lang liet ze zich vervolgens, diep gebogen over de maquette van het centrum, uitvoerig over de plannen voor lichten door architect Onno Greiner. Toen ze kort daarna vertrok in de richting van het Sloe, zei ze tot afscheid: „Ik kom hier vast nog eens terug. Tot. ziens". Dat „tot ziens" gold in het bijzonder twee echtparen in klederdracht uit Arnemuiden, (Kleverskerke), die aan haar werden voorgesteld bij" de Arae- muidense muziektent. De tent was voor deze feestelijke gelegenheid en om het gezelschap te beschermen tegen de straffe wind aan de rand van het Veerse Meer geplaatst. De belde echtparen waren de broers Jo hannes en Jan Crucq met de dames Crucq-Mesu en Crucq-Francke. Glun derend in hun Xieuwlandsc dracht kregen ze een hand van de koningin en enige vriendelijke woorden. Jhr. mr. A. F. C. de Casembroot. commissaris van de koningin in Zee land, kon de verraste vorstin vertel len. dat de heer Johannes Crucq (7S) al 52 jaar pachter is van de hofstee „De Oranjepolder" en de hele familie Crucq is dat al 97 jaar. Jan Crucq is dijkgraaf van de Oranjepolder. „Wat heeft hier vroeger gegroeid?", infor meerde de koningin b(j de beide boe ren. Het antwoord kwam er vlot uit: „tarwe en gerst". Toch was deze vor stelijke ontmoeting bij de beide echt paren wat onverwacht gekomen: bur gemeester A. Hack van Arnemuiden had ze ervoor uitgenodigd. Lamsoren Voordat dc koningin voet aan (schor ren) land zette had Mart Hack (6). daarbij moreel gesteund door zijn moeder, mevrouw Hack-de Feijter, de vorstin een fraai boeket aangeboden. De vorstin wees er meteen de schor- renbloemen uit aan, zoals de lams oren. Ook bij de ingang van „Het Zilveren Schor", werd een aantal bestuursle den van „Het Zilveren Schor", leden van de raad van advies en directeur H. d'Olivat", aan dc koningin voor gesteld, die vervolgens, tussen een haag van belangstellende Arnemui- denaars door, stapte naar de rand van liet Veerse Meer, achter de mu ziektent. Daar vroeg ze „hoe staat het met de afkalving?". Direct scho ten enige bestuursleden toe om haai' uitvoerig te vertellen hoe de metho diek is, die momenteel wordt toege past om het afkalven, het verlies van de grond, tegen te gaan. Staande op één van de uit rijshout vervaardigde delen, die de walkant moeten verster ken, bekeek de koningin terdege de afbrokkelende grond Met haar voet trapte ze zelfs de wal af, om te kij ken. of die erg los zat. Vervolgens was dc maquette in dc muziektent aan de beurt om aan een nauwgezet onderzoek te worden on derworpen. Een onderzoek, dat iven nauwlettend door enige leden uit het gevolg op het horloge werd gevolgd: er was al een flinke achter stand in het tijdscnema. \rchitect Onno Greiner kwam bijna handen tekort om de koningin alles te wijzen uiet zijn vulpen. „Hoe is het gebouwd op de zon; oh, daar kun nen dus vier maal twaalf ionge-en overnachten: zyn er ook kelders, wal wordt dat", waren vragen, waarop de koningin van liem een uitgebreid antivoord verwachtte. Steunend op haar ellebogen wees ze mi eens dit, dan weer dat aan. „Dat is mooi", zei de vorstin, toen architect Greiner haar vertelde, dat de minder valide jongeren tot in de keuken kunnen komen om daar te helpen corveeën. En „enig" was haar opmerking op-de mededeling, dat in de paviljoens zeker 3000 segmenten zijn verwerkt en dat veel in rationele, geprefabriceerde bouw wordt uitge voerd. Over de idealistische doelstel ling vertelde de architect onder meer, dat de jongeren de kans moeten krij gen „weg te raken", dus zich moeten kunnen afzonderen. „Maar dat wordt toch niet zoiets als de Deltawerken: daar kun je heerlijk wegraken, in de spuisluis, de Grevelingen en Zierik- zee", merkte de koningin op. P. Wisse van Wissenkerke "was pre sent met zijn twee wethouders G. P- Leendertse en R. J. Schee-Ie. „Lenk, dat er zoveel mensen zijn", zei de koningin toen ze Wïssenkerkes b. en w. de hand drukte. Nellie Leendertse (18), dochter van de havenmeester, bood de koningin een boeket gele ro zen en asters aan Nellie deed dat in plaats van haar moeder, die plotse ling ziek was geworden. „Wat ruiken die rozen lekker", zei de vorstin tegen Nellie. Wie is dat Handen vrij Herhaaldelijk keek de koningin ook op van de maquette om vanuit de muziektent de blik over de schorren te laten dwalen, waar zij kennelijk al duidelijk het nieuwe jongerenont moetingscentrum voor zich zag, op de plaats, waar nu rode ballonnen aan piketpaaltjes de begrenzing mar keerden. De groenpluche stoelen, die voor het hoge bezoek speciaal uit het Arnemuidense raadhuis naar de muziektent waren gebracht, werden niet gebruikt behalve één: daarop legde de koningin haar boeket om de handen vrij te hebben voor de ma quette. Met een laatste handdruk, ook voor de twee Arnemuidense echtparen, en de wens voor veel succes aan het stichtingsbestuur van de zilveren jeugdcentra, stapte de koningin weer in de hofauto. Daarmee kwam een einde aan het eerste bezoek van de vorstin aan „Het Zilveren Schor" bij Arnemuiden. Voordat koningin Juliana een kijkje nam op het kroondomein by Arne muiden was zij, na de tocht naar de Oosterscheldebrug, naar de Zand- kreekdam gereden. Daar nam zij af scheid van burgemeester A. A. Schuit van Kortgene. waarop zij een vaar tocht met het koninklijk jacht „Piet Hein" maakte over het Veerse Meer naar Kamperland. Aan boord van het jacht vertelden ir. P. Santema en gedeputeerde mr. dr. A. J. J. M. Mes haar iets over de inrichting van het Veerse Meer De kade bij de Kamperlamlse haven was vol wuivende mensen, toen daar het jacht arriveerde. Burgemeester Van de Kamperlandse haven ging het in snel tempo naar de Veerse-Gat- dam. Daar was op een plekje, boven op de dijk, met vlaggen gemarkeerd, een ontmoeting gearrangeerd op het zogenaamde „drie-gemeentenpunt" met burgemeester A. de Kam van Vrouwenpolder, jhr. I. F. den Beer Poortugael van Veere en burgemees ter Wisse van Wissenkerke. Enige tientallen meters vóór dat ontmoe tingspunt stopte de stoet auto's al. „Een ongelooflijk fraai uitzicht hier", zei de vorstin verheugd. Omstuwd door amateurfotografen en talloze andere belangstellenden maakte de vorstin een korte-, maar snelle wan deling over het asfalttalud van de dijk. Het gevolg kon haar op een gegeven moment zelfs moeilijk bij houden. De amateurfotografen dron gen tot dichtbij op en ook kinderen- „Wie is dét nou", vroeg de koningin plotseling aan mevrouw De Casem broot baronesse van der Feltz, toen zy plotseling aan haar rechterzijde een klein meisje met oranje strikken In het haar ontdekte. „Dat is het dochtertje van burgemeester De Kam en ons petekind, majesteit" antwoordde mevrouw De Casembroot De kleine Sofie de Kam werd er ver legen onder, maar de koningin streel haar over het hoofdje, waarna het meisje snel haar ouders opzocht. De koningin onderhield zich op de Veeraedam genoeglijk met de drie burgemeesters en met ir. F. J. Spren- ger, hoofdingenieur van het arron dissement Goes van de rijkswater staat. Dat ondanks, dat het bovenop de vr(j smalle dam krioelde van de opdringende mensen. Rijkspolitie trachtte tevergeefs de mensen op een (korte) afstand te houden. De verwachtingen van mr. Mes voor de nieuwe haven Vlissingen-oost wa ren „hoog gespannen." „De ontwik keling zal er komen, hoewel er ver schillende factoren zyn, die nu ons werk bemoeilijken," zei mr. Mes. „Onwrikbaar vast is ons geloof in de ontwikkeling van Zeeland," verklaar de hij met klem. Zo zullen het pro vinciaal bestuur van Zeeland en het havenschap i.o. gaarne meewerken om een Deltaspoorlijn tot stand te brengen. Ten slotte: mr. Mes toonde zich verheugd over de aanwijzing van het Sloe als ontwikkelingskern, daarentegen was hij teleurgesteld over het afvallen van een aantal an dere kernen in Zeeland. Daarna verpoosde de koningin een ogenblik op de winderige brug hoog boven de waterspiegel „wat is het heerlijk hier" van waaraf zij een schitterend uitzicht genoot over de rivier en de beide oevers. Vervol gens betrad zij de stuurhut, het do mein van kapitein P. Brouwer en voor deze gelegenheid ook van de Vlissingse zeeloods B. J. de Poorter. Hier zou de koningin tijdens het bin nenvaren van de Sloehaven de scheepsfluit in werking stellen, waar mee de officiële opening van de Sloe haven een feit zou worden. „Wat moet ik doen?", zo wendde de koningin zich tot Zeelands commissa ris, toen zij voor het schakeibord in de stuurhut stond. „Gewoon de rode knop indrukken ma jesteit." was het advies van jhr. De Casembroot. „Maar wacht U wel op het sein van de kapitein." „Hoelang moet ik op de fluit druk ken?", wilde de koningin weten. „Zolang als U wilt", was het ant woord van de commissaris. Toen gaf kapitein Brouwer het sein: „Drukken maar!" En meteen loeide de scheepsfluit over het water, spoe dig overgenomen door een aantal be geleidende vaartuigen. De dialoog tussen de koningin en jhr. De Casembroot zette zich ook na de opening van de nieuwe haven voort. „Majesteit mag ik U danken voor deze opening," aldus de commissaris, waarna hij tot mr. Mes zei: „meneer de voorzitter van het Havenschap i.o., gefeliciteerd". „Wat betekent i.o., „interrumpeerde de koningin. „In oprichting majesteit," was het prompte antwoord van de commissar ris. Enkele minuten later stevende de „Margriet" op de meergelegenheid bij de Scheldedokken af. waar hon derden belangstellenden, tot hoog in de dokken voor reparatieliggende schepen, met spanning de komst van de koningin afwachtten. Met behulp van een drijvende kraan werd binnen de minuut een loopbrug uitgelegd, waarna „Ons Genoegen" uit Vlissin gen voor het op de boot verzamelde gezelschap het Wilhelmus speelde.,. Vervolgens begaf de koningin zich;.' aan wal, waar zij o.m. werd begroet' door de heer J. W. Hupkes. presi dent-directeur van „De Schalde". Na een korte rondrit reed zij naar de steiger te" Katseveer, waar zij aan boord ging van de „Piet Hein". De tocht van het Sloe naar Katseveer voerde door verschillende Zuidbeve-j 1 landse piaatsen, waar juichende schoolkinderen en vele anderen de route markeerden. Vandaag don derdag brengt de koningin een be zoek aan Willemstad. PERSOONLIJK en zeer na drukkelijk heeft koningin Julia na op de tweede dag van haar werkbezoek aan de Deltawerken aan de fotograferende en fil mende pers te verstaan gege ven, dat zij niet langer gefoto grafeerd wenste te worden. Ze was op het werkterrein van de Oosterscheldebrug aan de ha ven van Kats ontstemd over de bijna voortdurende aanwezig heid van de visuele pers en bleef in de hofauto zitten totdat alle vertegenwoordigers van de fo topers vertrokken waren. Toen de koningin een half uur later op het beginstuk van de Ooster scheldebrug weer fotografen zag staan, stuurde zij eerst haar particulier secretaresse, jonk- vrouwe C. E. B. Röell, vooruit, om het fotograferen en filmen te beletten en richtte zij zich en kele ogenblikken later recht streeks tot fotografen en fil mers: „Ik wens niet meer gefo tografeerd te worden door U. Neemt U de brug maar, niet langer mij". Daarop trokken al le vertegenwoordigers van de visuele pers zich meteen terug. Later, in de „Stadswijnkeider" te Kortgene, waar het provinciaal bestuur van Zeeland de publici- teitsvertegenwoordigers een Iun"h aanbood, kwam burgemeester A. A. Schuit van Kortgene met de uit drukkelijke wens van de vorstin, haar aan het begin van de middag bij het bezoek aan de bouwplaats voor het jongerenontmoetingscen trum „Zilveren Schor" met rust te laten. Bij de opening van de Sloehaven, aan het eind van de middag, zou de pers de schrij vende zowel als de visuele dan weer present mogen zijn om haar werk te doen. Fotografen in dienst van verschillende fotopersbureaus hadden daaraan geen behoefte meer. Ze hadden besloten om het koninklijk bezoek dan maar te la ten voor wat het was en vertrok ken. Hierbij dient ter voorkoming van misverstanden aangetekend te worden, dat de fotografen en film mensen niet buiten „hun boekje", of liever gezegd buiten „het boekje van de rijksvoorlichtingsdienst" zijn gegaan. Zij volgden stipt de aanwijzingen van de ambtenaren van deze dienst. Gedurende het gehele werkbezoek begeleidden de journalisten en de vertegenwoordigers van de visuele pers de koningin zoals was aange geven in het programma van de rijksvoorlichtingsdienst (R.V.D.). Daarbij was ook een lijst gevoegd van de programma-onderdelen, die gefotografeerd en gefilmd konden worden. Voor gisteren, woensdag, elf in getal. Ook waren daarin op genomen het werkterrein van de Oosterscheldebrug te Kats en de wandeling over de eerste 1200 me ter van de brug. alsmede het „Zil veren Schor". Het particulier se cretariaat had aan deze schemati sche opzet van de R.V.D. tevoren zijn goedkeuring verleend. De ko ningin heeft dus persoonlijk in dit vastgestelde schema ingegrepen. Begrijpelijk verwekte de plotse ling afwijzende houding van de vorstin over het fotograferen en filmen van de pers onder de publi- citeitsvertegenwoordigers de nodi ge verwarring. In de „Stadswijn keider" te Kortgene klampten zij er het hoofd van de afdeling pers zaken en documentatie van de R.V.D.de heer W. P. van den Berge over aan. Deze zei, de gang van zaken voor de pers bijzonder te betreuren. Hij merkte verder op, dat het bezoek nauwkeurig was voorbereid om te voorkomen, dat de koningin voortdurend gehinderd zou worden door een batterij van fotografen en filmers. De R.V.D. had een voorstel gedaan tot het vaststellen van een aantal punten waar de visuele pers haar werk zou kunnen doen. Dat lijstje was bij de officiële uitnodigingen ver zonden aan de radio, televisie, pers en filmdiensten. ..Vandaar dat U er allemaal bent", aldus de heer Van den Berge. „We hebben maat regelen genomen, dat uw werk niet hinderlijk zou zijn. Wat bleek nu? De koningin heeft zich op dit be zoek bijzonder geconcentreerd en wenste niet afgeleid te worden bij wat men haar laat zien." Gezien de ontstemming van de koningin was dat kennelijk ondanks de zorg vuldige maatregelen wel gebeurd. Na het eerste incident op het werk terrein van de Oosterscheldebrug werden extra maatregelen geno men, dat de vorstin bij haar wan deling over het brugdek rustig kon passeren. De fotografen en filmers stelden zich namelijk aan de kan ten van de brug op en de journa listen zouden zich achter de offi ciële stoet aansluiten. Toen de ko ningin echter de fotografen bij het uitstappen uit de auto aan de op rit van de brug op enkele honder den meters afstand ontwaarde, liet zij jonkvrouwe Röell meedelen, dat het nu genoeg was. Zelf benadruk te ze dat even later nog. Koningin kreeg de eerste Sloebrochure De eerste brochure over de nieu we haven Vlissingen-oost (Zuid- Sloe) was voor koningin Juliana. Van boord van de ferryboot „Prin- «8 Margriet", die de'koningin en •en groot gezelschap genodigden van Vlissingen naar de nieuwe ha zen bracht, overhandigde mr. dr. V J. J. >L Mes. voorzitter van de 'ommissie Havenschap Vlissingen i.o. het eerste exemplaar van de orochore „Haven Vlissingen-oost" aan de koningin. „Voor ons is dit een gewichtig ogenblik", zei mr. Mes ervan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 11