PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT TREINRAMP ARNHEM - 5 DODEN EN 31 GEWONDEN Seinhuisje werd door verwrongen massa staal weggemaaid Bouw „Het Zilveren Schor" begint dit jaar SEINHUISWACHTER EN MACHINIST„Duitse trein reed door rood sein" diefstal VAnT'ooO Baretlen weer 24 oostduitsers naar westen gevlucht STENEN OP DE RAILS GELEGD - BIJNA TWEEDE TREINRAMP Singapore heft invoerverbod Britse goederen op 207e jaargang no. 205 WAARIN OPGENOMEN DE M ID D ELBU RGSE, VLI SS IN G SE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Dinsdag 1 sept. 1964 Triest afscheid van de „Oranje" Pagina 3 Hoofdredactie W Leertouwei en G A de Ki« AOonnementsjiriJe 75 cent per wtK. I a,75 f Middelburg Markt 51. tel 3841 (b.g.g. red J078'316e adv 2375t. Goes Gr Markt 2 tel «140 p mm Min o adv f 4.80 Inge* med 3 i tanef Kleine adv tmai. 8 regel»et p reeel mi Soldaat gaf schoonvader N'.r;. (Van een onzer verslaggevers). Vijf doden, eenendertig gewonden en een enorme ravage is de trieste balans van het spoorwegongeluk nabij Arnhem waar gis terochtend kort na negen uur een Nederlandse en een Duitse trein met elkaar in botsing kwamen. Volgens verklaringen van een seinhuiswachter en de machinist van de Nederlandse trein was de Duitse dieseltrein door een rood licht gereden, öp de plaats van de ramp, de spoorbrug bij Westervoort, gaat het dubbelspoor over in enkelspoor. Het verkeer uit beide rich tingen o\er de brug wordt daarom met seinen geregeld. Gezien de ravage is het een wonder dat het aantal slachtoffers zo beperkt is gebleven. De N.S. gaven gisteravond een voorlopige dodenlijst uit De volgende mensen zouden bij de ramp zijn omgekomen: de 63-jarige heer M A. van Dalen uit Barneveld. de 55-jarige heer H. Bongers uit Zwolle de 22-jarige heer C. Kuiper en zijn ongeveer 45-jarige moeder, beiden uit Zevenaar en de ongeveer 50-jarige mejuffrouw H. Kurame- link uit Amersfoort. De gewonden waren gisteravond allen buiten levensgevaar. Onder hen waren acht Duitsers. Enorm gerent het geld in bewaring De diefstal van 80.000 zuiden aan sa- i larissen. die vorige week dinsdag out- l dekt werd bij de commandokazerne tc Roosendaal, is opgelost. De dader, de 20-jarige soldaat G. C. van der V. werkzaam op het bureau van de ad ministrateur is in hechtenis gesteld Ook de heler, de 36-jarige A. II. F uit Rotterdam, schoonvader van de mili tair. aan wie hii het geld in bewaring had gegeven, zit in een cel. Belden hebben bekend. s bij- Het gehele bedrag is op enke dens na. teruggevonden De opi van de geruchtmakende diefstal zonder snel gegaan. Gebleken de dader, die aanvankelijk de com mando-opleiding volgde, maar later in een administratieve functie te werk gesteld werd. de omstandigheden bij zonder mee heeft gehad. Het geld was d b reeds in loonzakjes gedaan voor de' van 'J' uitbetaling. maar door verschillende bulten de organtaatl oorzaken, o.a. oefeningen, bleef het voor ',e r liggen. Daarvan heeft de soldaat ge- aangeleget bruik kunnen maken om de zakjes te gaat het er im- laten verdwijnen. om fae' Door zijn administratieve functie was' vecniswaarue \an hii op ds noog-.e van alles wat er on *4» "JWJ kantoor afspeelt. Vor.ge weet mjgn- zaak die hém ual ue n.uiuure wereld een van de tui- menie vuig geïsoleerde rol denkt ie kun nen vervuucn. En het gevaar is niet denkbeeldig, dat Ue nonnen van de bui- tenwereld in dat geval voor de mili taire organisatie mc-l meer zo belung- r(jk wor<ien geacht. Misschien is hi-t woord „norm" in dit verband wat te sterk, beter is het wellicht te spreken over de „oordeelvellingen" van de bui tenwereld In een dergelijk geval kAn leek) militair eer. te verwaarlozen zijn. Hem. de militair. I dagavond sloeg hij zijn slag. Pas dins- plaats aangaat. Ter bereiking van dit Ooggetuigen, die enkele seconden na de treinbotsing op de plaats van de ramp arriveerden, zagen de eerste wagens van de Nederlandse dieseltrein boven op de Duitse trein liggen. Bij de botsing moet door de geweldige kracht de lichtere diesel omhoog zijn geschoten. De eerste wagen lag schuin over de derde Duitse wagon, de tweede lag op de locomotief van het uit Ober- hausen (Did.) afkomstige trein stel. Van het baanwachtershuisje even over de brug bij Westervoort dat volledig in elkaar werd ge drukt, was het dak afgerukt en enkele meters weggeslingerd. Het lag op de weg die onder aan de spoordijk loopt. De treinen zijn echter op de spoorbaan blijven hangen. Het ongeval gebeurde ongeveer hon derd meter voorbij de spoorbrug van Westervoort aan de oostelijke zijde. Op de brug ligt enkelspoor, dat ongeveer op de plaats van de ramp overgaat in dubbelspoor. Van dit baanvak tussen Arnhem en Zevenaar maken zowel de treinen van Amsterdam naar Winters wijk als die van Arnhem naar Ober- De heer A. Wolbers van de IJsseldijk 26 te Westervoort, wiens woning in de onmiddellijke nabijheid van de plaats van de ramp is gelegen, hoor de omstreeks vijf over negen een trein enorm afremmen. Hierdoor ge alarmeerd rende hij naar buiten om nog juist te zien, hoe zich een aantal rijtuigen haast loodrecht in de lucht verhieven, hetgeen met een enorm gekraak gepaard ging. Boven de plaats van het ongeluk ver hief zich een kolossale wolk van stof en rook. Mijn eerste reactie was aldus de heer Wolbers. een ladder van het erf te grijpen en zo snel mogelijk trachten hulp te bieden. Het viel niet gemakkelijk de steile dijk met de ladder op de rug te beklimmen. Temeer daar een warnet van braamstruiken en hopranken het haast onmogelijk maakte om met enige meiheid vooruit te komen. Ik was nog j buiten adem, toen ik bovenaan kwam. /lakbij mij hoorde ik „Hilfe" schreeuwen, ik zag kans enkele portieren te forceren, smaakte het genoegen een Duitser uit I zijn beknelling te verlossen en aan de kant van de spoorbaan neer te leggen. Even verder zag ik half uit een verwron- gen wagon een man hangen, voor t geen hulp meer mocht baten. In som- ihige delen van de treinen was brand uit gebroken. De machinist van de Duitse trein riep uit. dat hij niets verkeerds had gedaan. Intussen verschenen omwonenden op het terrein van de ramp en zetten zich zo goed en zo kwaad als dat ging voor het reddingswerk in. De officiële hulpdien sten waren, gezien de moeilijke omstan- (Zie slot pag. 3 kol 2) wegongeval bij Westervoort. (Luchtfoto A.N.P.) Redders groepen wrakstukken ia» en bij de en op elk- Twintig doden bij autobusongeluk Een ongeluk met een autobus heeft zon dag tussen Belo Horlzonte en Brasilia aan 20 mensen het leven gekost. 73 per sonen werden gewond, aldus een bericht in het Braziliaanse blad ..Globo". dagmorgen werd" het ontdekt. In ;ie|. tussentijd zag van V. kans om zijn J doel heeft hij de neiging middelen te schoonvader op de hoogte te stellen gebruiken die binnen 2c organisatie re- die naar Roosendaal kwam en net (ielijk en juist jjjken. waarbij hij het geld in de auto meenam Het vermoe- van minder belang acht of ze b.v. een den bestaat dat het duo al eerder «ei burger aanspreken. Eén zo'n middel in mogelijkheid bekeken heeft om een I de „onderscheiding". Vanouds heeft de flinke slag te slaan man. die in het militaire apparaat uit- I blonk, voor zijn prestatie een uiterlijk kenteken ontvangen. Daarbij behoeft men nog niet eens aan erekruisen te denken, het kan ook gebeuren met eenvoudige uniform-onderscheidingen. Maar er zijn nog meer van dergelijke middelen om het doel i de verhoging van ile gevechtswaarde) te bereiken, mid andag rjelen eveneens ontleend .aan het mill- het aan 24 Oostduitsers gelukt naari laire apparaat. Wij denken hier aan •■et westen te vluchten. Onder hen be-| tradities van oude regimenten, het ves- vonden zich twee leden van het Oost- tigen van de reputatie als „elitetroep" duit se leger en een douanebeambte. enz. In X«-d.-r!and ziet tn.-r. de laatste Zij kwamen op verschillende plaatsen jaren nogal eens gebruik maken van ndag op i West-Duitsland binnen. Een groepje achtjarige meisjes heeft met een bijzonder laakbaar „spelletje" gistermiddag bijna een tweede treinramp veroorzaakt. D. kinderen hadden in de buurt van het station Amsterdam-Amstel eer. paar grote stenen op de rails gelegd met bet gevolg, dat een zwart -aUonkeispoortraject ÜTSSÏÜSSf'SSlocomotiefdie met negen rijtuigen vol passagier» onderweg was va- kilometer lang. De trein uit Arnhem Amsterdam naar Venlo, om half vijf gedeeltelijk ontspoorde. i daar om 9.00 uur vertrokken met bestemming Doetinchem. Het is een trein die daar zijn eindpunt heeft. De trein uit Oberhausen (vier wagens plus locomotief) was de „767" met vertrek tijd 8.05. Hij had om 9.16 in Arnhem moeten aankomen. Verpletterd De seinhuiswachter, die bij het zien van de elkaar naderende treinen in panische schnk uit zijn huis was gelopen en de spoordijk was afge sprongen. liep slechts een gekneusde enkel op. Vanaf de overzijde van de verkeersweg zag hp hoe enkele se conden later het huisje door een wa gon aan stukken werd gereten. De locomotief van de Duitse trein was aan de voorzijde over vier meter volle dig in elkaar gedrukt. Een begin van brand werd door schuimblusapparaten en daarna door de brandweer geblust, waardoor voorkomen werd dat het vuur de voorraad olie bereikte, waardoor de ramp nog schrikbarender vormen had kunnen aannemen. Gelukkig liep niemand enig letsel op. De reizigers stapten uit en wandelden naa het Amstelstation, waar ze overstapten in de stoptrein die een half uur late vertrok. De locomotief stond om kwart over zeven weer in de rails, tot die tij reden de ticinen naar het zuiden over verkeerd spoor. De N.S hebben op het bewuste traject al lang veel last van de baldadighei van de Amsterdamse jeugd, die gistermiddag een ernstige uitwas kreeg toe> het speeltuig dat anders „voor de grap" op de sporen wordt gelegd werd ver vangen door grote keien. Een van de meisjes is door de politie gepakt en mee genomen naar het bureau. )e regering van Singapore heeft het verhod op invoer van goederen uit Enger In Westervoort, waar kermis werd ge- land opgeheven. De maatregel werd vo- vierd, had een groot deel van de inwo- "ge week donderdag ingesteld als ant- ners, met name de jeugd, vrijaf, zodat woord op beperking van de Invoer van de belangstelling op de plaats van de textiel uit Singapore in Groot-Brittannië. ■amp groot was De marechaussees in i I)(. autoriteiten in Ivoeala Loempoer be- pt>rst hadden*bod in te trekker - Ontmoetingscentrum kost 950.000 de internationale trein, die eerst hadden8]0(en bun geholpen bij het redden van de slacht-chtlng van resultaat ntf<mv<j inreden Inter mpt nr rilksnohtie. i offers zorgden later met de rijkspolitie I derhandelingen met Engeland van de post Westervoort en steun uitI enkele (|agt.n zullen h(.ginn i de on- die bin- 10km WISTESSWIH Zcvcnoor" OSFRHAUStti VÓÓR ZOMER 1966 MOET EERSTE FASE KLAAR Lode ballonnen aan piketpaal tjes zullen koningin Juliana woensdagmiddag bij haar be zoek aan Zeeland de plaats wij zen waar op de buitendijkse schorren tussen Arnemuiden en Veere aan het Veerse Meer het jongerenontmoetingscentrum ,,Het Zilveren Schor" zal verrij zen. Nog dit najaar begint de bouw van dit koninklijke ge schenk aan de Nederlandse jon geren bij gelegenheid van het zilveren huwelijksfeest van ko ningin en prins. Vanaf de mu ziektent van Arnemuiden, ge plaatst aan de rand van het meer zal de koningin het gebied bekijken. Over één jaar en acht maanden, vóór zomer 1966. wil de Stichting Zilveren Jeugdcen tra de eerste fase van het com plex gereed hebben. Het plan is nu bestedingsklaar, binnenkort wordt de opdracht tot uitvoe ring van deze fase verwacht aan aannemer W. F. Christiaansen in Vlissingen. met wie men mo menteel nog in gesprek is. Voor de volgende fase wordt wel het grondwerk verricht. De eerste fase omvat het gehele plan mi nus het stafverblijf. de tier slaappaviljoens en de handen- arbeidruimte annex garage. In de eerste fase van het terrein plan wordt gewerkt aan beplan ting en wegen. In de tweede fa se daarvan komen sportaccom modatie. een jachthaven en sportterreinen aan de beurt. Het hele project kost 950.000. De rijksgoedkeuring is inmiddels aangevraagd. Het Zilveren Schor is het eerste ge bouwencomplex van de stichting, dat gereed zal komen. Het wordt permanent, in tegenstelling tot het andere, andersgerichte centrum ..De Hunneschans", dat een tijde lijke behuizing voor omstreeks vijf jaar wordt. Het Zilveren Schor wil een ontmoetingscentrum zijn voor alle jongeren van ons land. valide of minder-valide. onderling en voor contacten met buitenlandse jongeren. De bewoners zullen tus sen tien en dertig jaar zijn. In de meeste gevallen zal de leeftijd zijn tussen de achttien en de twintig jaar. Op de Hunneschans worden jongeren van lagere leeftijd ver wacht. Ten tv /ormig Het Zilveren Schor word' een hou ten gebouwencomplex alleen de de slaappaviljoens zijn van steen op totaal 2732 m2 (eerste fase) en me; een inhouc van 8085 m3 op een totaal opper vlak van omstreeks tien hectare Het complex gebouwen zal om zoomd worden door bos. een jacht haven en zwemgelegenheic 's Zomers en 's winters kunnen er 66 jongeren overnachten. De dag verblijven zijn berekend op tachtig tot honderdtwintig jongeren, die in gunstige zomermaanden ook in de nachtverblijven onderdak kunnen vinden. De gebouwen zelf zullen ongeveer 2.90 meter hoog zijn en slechts één verdieping tellen. Ho ge temvormige daken te vergen;- (Zie slot pag. 2 kol. 2 j deze middelenbet herstel van de Gele j Rijders, de terugkeer van de oude ma- I rechaussee-uniformen zijn voorbeelden daarvan. Er zijn echter twee met elkaar ver band houdende overwegingen, waar mee een militaire organisatie toch re kening zou kunnen houden wanneer zij met de hierboven aangeduide middelen werkt. In de eerste plaats behoort zij er voor te waken, dat aan dergelijke za ken (het spelelement in het leger) een niet te belangrijke rol wordt toebedeeld, met andere woorden: er moet sprake zijn van een adequaat middeL !n de tweede plaats dient zij zich voortdurend te realiseren, dat een complete burger samenleving kritisch bij dit alles staat toe te kijken, een samenleving dus waar „geheiligde" militaire tradities niet als heilig worden beschouwd. We hebben de indruk echter, dat in Nederland de laatste tijd deze overwegingen over boord worden gezet. De kwestie van de I Gele Rijders is er een voorbeeld van hoe zonder praktisch nut het middel was dus niet adequaat i werd aangeknoopt aan 1 een inmiddels verloren gegane traditie. Zodra men over de instandhouding van tradities gaat praten, laat staan over de herinstelling daarvan, is het meestal te laat: de vorm is in feite uitgehold, behalve dan voor enkele fetichlsten. Daarvan was in het geval van de Gele 1 Rijders sprake. En wat de tweede over- I weging, de burgerbelangstelling betreft: de militaire organisatie is er voor de burgers en zij zal moeten begrijpen, dat allerlei zaken bijzonder kritisch door hen worden bekeken. Niet alleen kri tisch, maar bovendien van een geheel ander standpunt. Wat de militair fraai zal vinden, zal de burger wellicht als een vorm van padvinderij voor volwas senen beschouwen. De militair kan der halve niet voorzichtig genoeg zijn bij het hanteren van het spelelement in het leger. Het gaat om soldaat-zijn. met om soldaat-spelen. Deze overwegingen brachten ons de vraag in de pen bestaat er bij het I leger wel voldoende begrip voor. dat het nooit geïsoleerd kan en mag zijn in de I samenleving Het baretten voorstel zou er op kunnen duiden, dat dit niet altijd het geval is Hier kan naar het oordeel van de niet-militair inderdaad sprake i zijn van een soort padvinderij. Het komt ons voor. dat de invloed van gekleurde I baretten op de verhoging van de ge vechtswaarde niet erg groot is en dat deze hoofddeksels niet nodig zijn. noch i ter x*erdediging van de landsgrenzen noch ter voldoening aan Atlantische verplichtingen. B Dese maquettefoto geeft e hoe het ontmoetingscent' Zilveren Schor" bij Arnem het Veerse Meer >r sal i bomengordel. plattegrond).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 1