PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
TREINRAMP ARNHEM - 5 DODEN EN 31 GEWONDEN
Seinhuisje werd door
verwrongen massa
staal weggemaaid
Bouw „Het Zilveren Schor" begint dit jaar
SEINHUISWACHTER EN MACHINIST„Duitse trein reed door rood sein" diefstal VAnT'ooO
Baretlen
weer 24 oostduitsers
naar westen gevlucht
STENEN OP DE RAILS GELEGD -
BIJNA TWEEDE TREINRAMP
Singapore heft
invoerverbod Britse
goederen op
207e jaargang no. 205
WAARIN OPGENOMEN DE M ID D ELBU RGSE, VLI SS IN G SE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Dinsdag 1 sept. 1964
Triest afscheid
van de „Oranje"
Pagina 3
Hoofdredactie W Leertouwei en G A de Ki« AOonnementsjiriJe 75 cent per wtK. I a,75 f
Middelburg Markt 51. tel 3841 (b.g.g. red J078'316e adv 2375t. Goes Gr Markt 2 tel «140
p mm Min o adv f 4.80 Inge* med 3 i tanef Kleine adv tmai. 8 regel»et p reeel mi
Soldaat gaf schoonvader
N'.r;.
(Van een onzer verslaggevers).
Vijf doden, eenendertig gewonden en een enorme ravage is de
trieste balans van het spoorwegongeluk nabij Arnhem waar gis
terochtend kort na negen uur een Nederlandse en een Duitse trein
met elkaar in botsing kwamen.
Volgens verklaringen van een seinhuiswachter en de machinist van
de Nederlandse trein was de Duitse dieseltrein door een rood licht
gereden, öp de plaats van de ramp, de spoorbrug bij Westervoort,
gaat het dubbelspoor over in enkelspoor. Het verkeer uit beide rich
tingen o\er de brug wordt daarom met seinen geregeld. Gezien de
ravage is het een wonder dat het aantal slachtoffers zo beperkt
is gebleven. De N.S. gaven gisteravond een voorlopige dodenlijst uit
De volgende mensen zouden bij de ramp zijn omgekomen: de 63-jarige
heer M A. van Dalen uit Barneveld. de 55-jarige heer H. Bongers uit
Zwolle de 22-jarige heer C. Kuiper en zijn ongeveer 45-jarige moeder,
beiden uit Zevenaar en de ongeveer 50-jarige mejuffrouw H. Kurame-
link uit Amersfoort. De gewonden waren gisteravond allen buiten
levensgevaar. Onder hen waren acht Duitsers.
Enorm gerent
het geld in bewaring
De diefstal van 80.000 zuiden aan sa- i
larissen. die vorige week dinsdag out- l
dekt werd bij de commandokazerne tc
Roosendaal, is opgelost. De dader, de
20-jarige soldaat G. C. van der V.
werkzaam op het bureau van de ad
ministrateur is in hechtenis gesteld
Ook de heler, de 36-jarige A. II. F uit
Rotterdam, schoonvader van de mili
tair. aan wie hii het geld in bewaring
had gegeven, zit in een cel. Belden
hebben bekend.
s bij-
Het gehele bedrag is op enke
dens na. teruggevonden De opi
van de geruchtmakende diefstal
zonder snel gegaan. Gebleken
de dader, die aanvankelijk de com
mando-opleiding volgde, maar later
in een administratieve functie te werk
gesteld werd. de omstandigheden bij
zonder mee heeft gehad. Het geld was d b
reeds in loonzakjes gedaan voor de' van 'J'
uitbetaling. maar door verschillende bulten de organtaatl
oorzaken, o.a. oefeningen, bleef het voor ',e r
liggen. Daarvan heeft de soldaat ge- aangeleget
bruik kunnen maken om de zakjes te gaat het er im-
laten verdwijnen. om fae'
Door zijn administratieve functie was' vecniswaarue \an
hii op ds noog-.e van alles wat er on *4» "JWJ
kantoor afspeelt. Vor.ge weet mjgn-
zaak die hém
ual ue n.uiuure wereld een van de tui-
menie vuig geïsoleerde rol denkt ie kun
nen vervuucn. En het gevaar is niet
denkbeeldig, dat Ue nonnen van de bui-
tenwereld in dat geval voor de mili
taire organisatie mc-l meer zo belung-
r(jk wor<ien geacht. Misschien is hi-t
woord „norm" in dit verband wat te
sterk, beter is het wellicht te spreken
over de „oordeelvellingen" van de bui
tenwereld In een dergelijk geval kAn
leek)
militair eer. te verwaarlozen
zijn. Hem. de militair.
I dagavond sloeg hij zijn slag. Pas dins-
plaats aangaat. Ter bereiking van dit
Ooggetuigen, die enkele seconden
na de treinbotsing op de plaats
van de ramp arriveerden, zagen de
eerste wagens van de Nederlandse
dieseltrein boven op de Duitse trein
liggen. Bij de botsing moet door
de geweldige kracht de lichtere
diesel omhoog zijn geschoten. De
eerste wagen lag schuin over de
derde Duitse wagon, de tweede lag
op de locomotief van het uit Ober-
hausen (Did.) afkomstige trein
stel. Van het baanwachtershuisje
even over de brug bij Westervoort
dat volledig in elkaar werd ge
drukt, was het dak afgerukt en
enkele meters weggeslingerd. Het
lag op de weg die onder aan de
spoordijk loopt. De treinen zijn
echter op de spoorbaan blijven
hangen.
Het ongeval gebeurde ongeveer hon
derd meter voorbij de spoorbrug van
Westervoort aan de oostelijke zijde. Op
de brug ligt enkelspoor, dat ongeveer
op de plaats van de ramp overgaat in
dubbelspoor. Van dit baanvak tussen
Arnhem en Zevenaar maken zowel de
treinen van Amsterdam naar Winters
wijk als die van Arnhem naar Ober-
De heer A. Wolbers van de IJsseldijk
26 te Westervoort, wiens woning in
de onmiddellijke nabijheid van de
plaats van de ramp is gelegen, hoor
de omstreeks vijf over negen een
trein enorm afremmen. Hierdoor ge
alarmeerd rende hij naar buiten om
nog juist te zien, hoe zich een aantal
rijtuigen haast loodrecht in de lucht
verhieven, hetgeen met een enorm
gekraak gepaard ging.
Boven de plaats van het ongeluk ver
hief zich een kolossale wolk van stof
en rook. Mijn eerste reactie was aldus
de heer Wolbers. een ladder van het erf
te grijpen en zo snel mogelijk trachten
hulp te bieden. Het viel niet gemakkelijk
de steile dijk met de ladder op de rug
te beklimmen. Temeer daar een warnet
van braamstruiken en hopranken het
haast onmogelijk maakte om met enige
meiheid vooruit te komen. Ik was nog j
buiten adem, toen ik bovenaan kwam.
/lakbij mij hoorde ik „Hilfe" schreeuwen,
ik zag kans enkele portieren te forceren,
smaakte het genoegen een Duitser uit I
zijn beknelling te verlossen en aan de
kant van de spoorbaan neer te leggen.
Even verder zag ik half uit een verwron-
gen wagon een man hangen, voor t
geen hulp meer mocht baten. In som-
ihige delen van de treinen was brand uit
gebroken. De machinist van de Duitse
trein riep uit. dat hij niets verkeerds
had gedaan.
Intussen verschenen omwonenden op het
terrein van de ramp en zetten zich zo
goed en zo kwaad als dat ging voor het
reddingswerk in. De officiële hulpdien
sten waren, gezien de moeilijke omstan-
(Zie slot pag. 3 kol 2)
wegongeval bij Westervoort.
(Luchtfoto A.N.P.)
Redders groepen
wrakstukken ia»
en bij de
en op elk-
Twintig doden bij
autobusongeluk
Een ongeluk met een autobus heeft zon
dag tussen Belo Horlzonte en Brasilia
aan 20 mensen het leven gekost. 73 per
sonen werden gewond, aldus een bericht
in het Braziliaanse blad ..Globo".
dagmorgen werd" het ontdekt. In ;ie|.
tussentijd zag van V. kans om zijn J doel heeft hij de neiging middelen te
schoonvader op de hoogte te stellen gebruiken die binnen 2c organisatie re-
die naar Roosendaal kwam en net (ielijk en juist jjjken. waarbij hij het
geld in de auto meenam Het vermoe- van minder belang acht of ze b.v. een
den bestaat dat het duo al eerder «ei burger aanspreken. Eén zo'n middel in
mogelijkheid bekeken heeft om een I de „onderscheiding". Vanouds heeft de
flinke slag te slaan man. die in het militaire apparaat uit-
I blonk, voor zijn prestatie een uiterlijk
kenteken ontvangen. Daarbij behoeft
men nog niet eens aan erekruisen te
denken, het kan ook gebeuren met
eenvoudige uniform-onderscheidingen.
Maar er zijn nog meer van dergelijke
middelen om het doel i de verhoging van
ile gevechtswaarde) te bereiken, mid
andag rjelen eveneens ontleend .aan het mill-
het aan 24 Oostduitsers gelukt naari laire apparaat. Wij denken hier aan
•■et westen te vluchten. Onder hen be-| tradities van oude regimenten, het ves-
vonden zich twee leden van het Oost- tigen van de reputatie als „elitetroep"
duit se leger en een douanebeambte. enz. In X«-d.-r!and ziet tn.-r. de laatste
Zij kwamen op verschillende plaatsen jaren nogal eens gebruik maken van
ndag op i
West-Duitsland binnen.
Een groepje achtjarige meisjes heeft met een bijzonder laakbaar
„spelletje" gistermiddag bijna een tweede treinramp veroorzaakt. D.
kinderen hadden in de buurt van het station Amsterdam-Amstel eer.
paar grote stenen op de rails gelegd met bet gevolg, dat een zwart
-aUonkeispoortraject ÜTSSÏÜSSf'SSlocomotiefdie met negen rijtuigen vol passagier» onderweg was va-
kilometer lang. De trein uit Arnhem Amsterdam naar Venlo, om half vijf gedeeltelijk ontspoorde.
i daar om 9.00 uur vertrokken met
bestemming Doetinchem. Het is een
trein die daar zijn eindpunt heeft. De
trein uit Oberhausen (vier wagens plus
locomotief) was de „767" met vertrek
tijd 8.05. Hij had om 9.16 in Arnhem
moeten aankomen.
Verpletterd
De seinhuiswachter, die bij het zien
van de elkaar naderende treinen in
panische schnk uit zijn huis was
gelopen en de spoordijk was afge
sprongen. liep slechts een gekneusde
enkel op. Vanaf de overzijde van de
verkeersweg zag hp hoe enkele se
conden later het huisje door een wa
gon aan stukken werd gereten.
De locomotief van de Duitse trein was
aan de voorzijde over vier meter volle
dig in elkaar gedrukt. Een begin van
brand werd door schuimblusapparaten
en daarna door de brandweer geblust,
waardoor voorkomen werd dat het vuur
de voorraad olie bereikte, waardoor de
ramp nog schrikbarender vormen had
kunnen aannemen.
Gelukkig liep niemand enig letsel op. De reizigers stapten uit en wandelden naa
het Amstelstation, waar ze overstapten in de stoptrein die een half uur late
vertrok. De locomotief stond om kwart over zeven weer in de rails, tot die tij
reden de ticinen naar het zuiden over verkeerd spoor.
De N.S hebben op het bewuste traject al lang veel last van de baldadighei
van de Amsterdamse jeugd, die gistermiddag een ernstige uitwas kreeg toe>
het speeltuig dat anders „voor de grap" op de sporen wordt gelegd werd ver
vangen door grote keien. Een van de meisjes is door de politie gepakt en mee
genomen naar het bureau.
)e regering van Singapore heeft het
verhod op invoer van goederen uit Enger
In Westervoort, waar kermis werd ge- land opgeheven. De maatregel werd vo-
vierd, had een groot deel van de inwo- "ge week donderdag ingesteld als ant-
ners, met name de jeugd, vrijaf, zodat woord op beperking van de Invoer van
de belangstelling op de plaats van de textiel uit Singapore in Groot-Brittannië.
■amp groot was De marechaussees in i I)(. autoriteiten in Ivoeala Loempoer be-
pt>rst hadden*bod in te trekker -
Ontmoetingscentrum kost 950.000
de internationale trein, die eerst hadden8]0(en bun
geholpen bij het redden van de slacht-chtlng van resultaat
ntf<mv<j inreden Inter mpt nr rilksnohtie. i
offers zorgden later met de rijkspolitie I derhandelingen met Engeland
van de post Westervoort en steun uitI enkele (|agt.n zullen h(.ginn
i de on-
die bin-
10km
WISTESSWIH
Zcvcnoor"
OSFRHAUStti
VÓÓR ZOMER 1966 MOET
EERSTE FASE KLAAR
Lode ballonnen aan piketpaal
tjes zullen koningin Juliana
woensdagmiddag bij haar be
zoek aan Zeeland de plaats wij
zen waar op de buitendijkse
schorren tussen Arnemuiden en
Veere aan het Veerse Meer het
jongerenontmoetingscentrum
,,Het Zilveren Schor" zal verrij
zen. Nog dit najaar begint de
bouw van dit koninklijke ge
schenk aan de Nederlandse jon
geren bij gelegenheid van het
zilveren huwelijksfeest van ko
ningin en prins. Vanaf de mu
ziektent van Arnemuiden, ge
plaatst aan de rand van het
meer zal de koningin het gebied
bekijken. Over één jaar en acht
maanden, vóór zomer 1966. wil
de Stichting Zilveren Jeugdcen
tra de eerste fase van het com
plex gereed hebben. Het plan is
nu bestedingsklaar, binnenkort
wordt de opdracht tot uitvoe
ring van deze fase verwacht aan
aannemer W. F. Christiaansen
in Vlissingen. met wie men mo
menteel nog in gesprek is. Voor
de volgende fase wordt wel het
grondwerk verricht. De eerste
fase omvat het gehele plan mi
nus het stafverblijf. de tier
slaappaviljoens en de handen-
arbeidruimte annex garage. In
de eerste fase van het terrein
plan wordt gewerkt aan beplan
ting en wegen. In de tweede fa
se daarvan komen sportaccom
modatie. een jachthaven en
sportterreinen aan de beurt. Het
hele project kost 950.000. De
rijksgoedkeuring is inmiddels
aangevraagd.
Het Zilveren Schor is het eerste ge
bouwencomplex van de stichting,
dat gereed zal komen. Het wordt
permanent, in tegenstelling tot het
andere, andersgerichte centrum
..De Hunneschans", dat een tijde
lijke behuizing voor omstreeks vijf
jaar wordt. Het Zilveren Schor
wil een ontmoetingscentrum zijn
voor alle jongeren van ons land.
valide of minder-valide. onderling
en voor contacten met buitenlandse
jongeren. De bewoners zullen tus
sen tien en dertig jaar zijn. In de
meeste gevallen zal de leeftijd zijn
tussen de achttien en de twintig
jaar. Op de Hunneschans worden
jongeren van lagere leeftijd ver
wacht.
Ten tv
/ormig
Het Zilveren Schor word' een hou
ten gebouwencomplex alleen de
de slaappaviljoens zijn
van steen op totaal 2732 m2
(eerste fase) en me; een inhouc
van 8085 m3 op een totaal opper
vlak van omstreeks tien hectare
Het complex gebouwen zal om
zoomd worden door bos. een jacht
haven en zwemgelegenheic
's Zomers en 's winters kunnen er
66 jongeren overnachten. De dag
verblijven zijn berekend op tachtig
tot honderdtwintig jongeren, die in
gunstige zomermaanden ook in de
nachtverblijven onderdak kunnen
vinden. De gebouwen zelf zullen
ongeveer 2.90 meter hoog zijn en
slechts één verdieping tellen. Ho
ge temvormige daken te vergen;-
(Zie slot pag. 2 kol. 2
j deze middelenbet herstel van de Gele
j Rijders, de terugkeer van de oude ma-
I rechaussee-uniformen zijn voorbeelden
daarvan.
Er zijn echter twee met elkaar ver
band houdende overwegingen, waar
mee een militaire organisatie toch re
kening zou kunnen houden wanneer zij
met de hierboven aangeduide middelen
werkt. In de eerste plaats behoort zij er
voor te waken, dat aan dergelijke za
ken (het spelelement in het leger) een
niet te belangrijke rol wordt toebedeeld,
met andere woorden: er moet sprake
zijn van een adequaat middeL !n de
tweede plaats dient zij zich voortdurend
te realiseren, dat een complete burger
samenleving kritisch bij dit alles staat
toe te kijken, een samenleving dus waar
„geheiligde" militaire tradities niet als
heilig worden beschouwd. We hebben
de indruk echter, dat in Nederland de
laatste tijd deze overwegingen over
boord worden gezet. De kwestie van de
I Gele Rijders is er een voorbeeld van hoe
zonder praktisch nut het middel was dus
niet adequaat i werd aangeknoopt aan
1 een inmiddels verloren gegane traditie.
Zodra men over de instandhouding van
tradities gaat praten, laat staan over
de herinstelling daarvan, is het meestal
te laat: de vorm is in feite uitgehold,
behalve dan voor enkele fetichlsten.
Daarvan was in het geval van de Gele
1 Rijders sprake. En wat de tweede over-
I weging, de burgerbelangstelling betreft:
de militaire organisatie is er voor de
burgers en zij zal moeten begrijpen, dat
allerlei zaken bijzonder kritisch door
hen worden bekeken. Niet alleen kri
tisch, maar bovendien van een geheel
ander standpunt. Wat de militair fraai
zal vinden, zal de burger wellicht als
een vorm van padvinderij voor volwas
senen beschouwen. De militair kan der
halve niet voorzichtig genoeg zijn bij
het hanteren van het spelelement in het
leger. Het gaat om soldaat-zijn. met om
soldaat-spelen.
Deze overwegingen brachten ons de
vraag in de pen bestaat er bij het
I leger wel voldoende begrip voor. dat het
nooit geïsoleerd kan en mag zijn in de
I samenleving Het baretten voorstel zou
er op kunnen duiden, dat dit niet altijd
het geval is Hier kan naar het oordeel
van de niet-militair inderdaad sprake
i zijn van een soort padvinderij. Het komt
ons voor. dat de invloed van gekleurde
I baretten op de verhoging van de ge
vechtswaarde niet erg groot is en dat
deze hoofddeksels niet nodig zijn. noch
i ter x*erdediging van de landsgrenzen
noch ter voldoening aan Atlantische
verplichtingen. B
Dese maquettefoto geeft e
hoe het ontmoetingscent'
Zilveren Schor" bij Arnem
het Veerse Meer >r sal i
bomengordel.
plattegrond).