Week van afscheid en welkom HO O CITROENGENEVER IN ENGELAND IS DE ZWARE' t.v.-kijker een huisvrouw Onderzoek naar soort kijkers JEUGD HEEFT B B.C.-VOORKEUR (Van onze radio- en t.v.-redacteur) Ml de reclamezender t.v.- Noordzee voor de deur, lie ver: voor de kust, is het wel interessant kennis te nemen van het resultaat van een onderzoek dat in Engeland is ingesteld naar het soort kijkers, dat de programma's van de niet-com- merciële B.B.C. volgt en dat wat voorkeur geeft aan de, met re clamespots gelardeerde, meer op de populariteit afgestemde programma's van de I.T.V. Men kan namelijk rustig stellen dat er in Engeland door het optre den van de I.T.V. t.v.-klassever- schillen zijn ontstaan. Daaraan mag niet de conclusie wor den verbonden dat dezelfde verschil len zich in dezelfde inate ook in Nederland zouden voordoen, wanneer de R.E.M. zou blijven bestaan. Het programma dat t.v.-Noordzee op het ogenblik te bieden heeft, is daarbjj geen graadmeter want het kan nau welijks volwaardig worden genoemd, zelfs niet voor de experimentele pe riode. Het is dan ook geen wonder dat Hilversum gnuift. „Met zoveel miljoenen voor de bouw van dat eiland en de zender had Ik minstens gezorgd voor een knaleffect de eerste dag", zegt Siebe van der Zee, direc teur van de A.V.R.O.-televisie. Over het programma dat t.v.-Noordzee voor na 1 september heeft aange kondigd, maakt Hilversum zich even min zorgen Het is broddelwerk met tekenfilmpjes, seriefilmpjes en hier en daar een kwartiertje een eigen programma, zegt men. In Engeland staan televisieorganisa ties tegenover elkaar die beide vol waardige programma's vertonen. Maar ook als t.v.-Noordzee een vol waardig programma zou gaan uitzen den, kan niet gezegd worden dat de ontwikkeling, die Engeland te zien heeft gegeven, zich ook wel in Neder land zal gaan voordoen, Nederland stelt nu eenmaal andere eisen aan televisie. Het is een kwestie van le vensinstelling, die onder andere wordt bepaald door de sociale omstandig heden en door het genoten onderwijs. Om het zonder wetenschappelijke grondslagen in een eenvoudig voor beeld samen te vatten: in de grauwe woonbuurten van Manchester zal men meer behoefte hebben aan zon en blijheid suggererende shows, dan in de nieuwe woonwijken van bijvoor beeld Amsterdam, ook al woont er eenzelfde soort mensen. Nederland kritischer Ook zijn de Nederlandse t.v.-kljkers veel kritischer en veeleisender. De populariteit, dus de massa-aantrek kingskracht, van een programma is in Nederland sneller vergeten dan in Engeland. Men weet het na een x- aantal uitzendingen wel. In Engeland lopen dezelfde soort programma's driemaal dat x-aantal. Meer dan in Engeland is het kijken in Nederland een actief, in plaats van een passief gebeuren. Hoeveel meer is niet be kend overigens, want het wetenschap pelijk kijkonderzoek in Nederland moet nog beginnen. Het is een kwes tie van aanvoelen en ervaring. Als de VARA de in het buitenland zo populaire dr. Kildare-serie stopzet omdat ze het gevoel heeft dat de zoete koek nu maar eens op moest zijn, komt er geen enkele protest brief binnen. In Engeland is de televisie een inte graal deel van de vrijetijdsbesteding. Dertig procent van alle volwassenen kjjkt meer dan 23 uur per week naar de programma's van de B.B.C. of de I.T.V. Dat is dus meer dan drie uur per dag, dag-in, dag-uit. Men noemt ze „zware kijkers". Bij de B.B.C. is 16 procent zware kij ker, bij de I.T.V. 24 procent. Zowel bij de B.B.C. als de I.T.V. is 25 pro cent „middelmatige kijker", dat is iemand die zijn toestel per week tus sen de 13 en 22 uur heeft aanstaan. De groep vormt 31 procent van het totaal aantal volwassenen. Met andere woorden: 61 procent van de volwassenen in Engeland kijkt minstens twee uur per dag. Daarbij gaat een voorkeur uit naar de I.T.V. die één net bezit. De B.B.C. exploi teert twee netten. Verder uitsplitsend leert het onder zoek, dat de zware kijkers gezocht moeten worden onder de huisvrou wen: 52 procent van het totaal der zware kijkers. Bij de mannen is het percentage 44 procent. Op alle vol wassenen is het percentage huisvrou wen 45, het percentage mannen 47 procent. De cijfers opnieuw splitsend, nu naar de t.v.-organisaties, blijkt dat de zwa re kijksters een voorkeur hebben voor de I.T.V.namelijk 51 procent tegen 50 procent Bij de „zwaar" kijkende mannen ligt het anders. 64 procent voor de B.B.C., 42 procent voor de I.T.V. Andere cijfers leren dat, terwijl 45 procent van alle zware kijkers van de B.B.C., ouder is dan 55 jaar, dit percentage bij de I.T.V. 21 is. Het omgekeerde beeld geven de jon gere leeftijdsgroepen te zien. Slechts vier procent van de zware kijkers naar de B.B.C. is onder de 24 jaar. Dit percentage is bij de I.T.V. 15. Berekend naar het totaal aantal zwa re kijkers is het percentage van de jongeren die meer dan drie uur per dag aan de televisie zitten 9 procent. Negen procent van dertig procent (het totaal der zware kijkers onder de Engelse bevolking) is 2,7 procent. Van de totale Engelse bevolking is 15 procent tussen de 16 en de 24 jaar oud. Men kan dus niet zeggen dat televisiekijken als vrijetijdsbesteding in de categorie „middelmatige kij kers", met daarbij een voorkeur voor de B.B.C. Ontwikkelingspeil Het lag voor de hand dat het onder zoek zou uitwijzen dat de zware kij kers met name gezocht moeten wor- uen onder de volwassenen van zoge heten lagere sociale gelaagdheid. In totaal maken zij 67 procent van de bevolking uit. Bij de LT.V.- moet 81 procent van de zware kijkers gere kend worden als te behoren tot een lagere sociale gelaagdheid; by de B.B.C. 64 procent. De opleiding die men genoten heeft, speelt een belangrijke rol. Niet min der dan 85 procent van hen die meer dan 24 uur per week naar de televi sie kijken hebben na hun vijftiende geen school meer gehad. Voor de I.T.V. afzonderlijk berekend is dit Sercentage 89. Voor de B.B.C. 74. erekend naar de totale bevolking, de nooitkijkers, de middelmatige kij kers en de onregelmatige kijkers dus inbegrepen, heeft 76 procent der En gelsen geen vervolgonderwijs gehad. Hoe meer onderwijs men genoten heeft, hoe minder men kijkt in het algemeen en naar de I.T.V. in het bij zonder. Vier procent van alle Engelsen heeft ook nog onderwijs ontvangen na zijn negentiende jaar. Van deze categorie is echter slechts een procent, dus nog geen promille van de totale Engelse bevolking, een zware I.T.V.-kijker. De I.T.V. moet het hebben van de jonge hulsvrouwen, die nog kinderen in huis hebben en die geen of weinig vervolgonderwijs hebben genoten. Niet minder dan 65 procent van de zware kijkers naar de I.T.V. hebben kinderen tussen de 0 en 15 jaar. ter wijl dit percentage ten opzichte van de totale bevolking 51 bedraagt; daar entegen hebben slechts 42 procent van de zware kijkers naar de B.B.C. kinderen in deze leeftijdsgroep. Dit patroon is te vergelijken met het televisiebezit. 82 procent der Engel se gezinnen heeft een t.v.-toestel. In gezinnen met kinderen tussen de 0 en 15 jaar is dat 91. Hoewel Johnny Ray, die voor een 'tournee van drie maanden naar IEuropa is gevlogen een hele nacht |i« het vliegtuig had gezeten en pas li» de vroege morgen in Londen was aangekomen, had hij toch nog I energie genoeg om in het Green \Park in Londen op deze dynamische manier voor een plaatje te poseren. \Johnny begint zijn Europese op treden vandaag in Newcastle on Tyne. Op het vasteland zal hij optreden in Madrid, Barcelona, Parijs, België, Nederland en Duits land. w komen zo langzamerhand weer in de tijd van de nieuwe programma's. De r is in de maand en dat betekent, dat Hilversum de plannen voor de winter bekend gaat maken en daar alvast en kele voorproefjes van geeft. Vandaar deze week een afscheid en een welkom. Een afscheid van een bekende reeks, die ons geruime tijd heeft beziggehouden, nl. de Richard Boone-show. De man met de duizend gezichten, zoals men deze ac teur-regisseur in Amerika noemt, komt voor het laatst met zijn theater op de beeldbuis. Het welkom geldt de nieuwe quiz, waarmee de N.C.R.V. zaterdag avond voor de dag komt. Eén tegen al len is de titel; het is een van oorsprong Franse uitzending, die vooral in België enorm veel succes heeft gehad. Men ver wacht er in Bussum uitzonderlijk veel van. Fi'mavond KAAANDAG. In het voorpragramma bren- gen CVK, IKOR en RKK een t.v.- documentaire van Theo Ott en Walter Muth, getiteld de Monniken van Wat Po. In deze uitzending wordt een beeld gegeven van het leven in een boeddhistisch klooster in Thailand. Na het journaal en de tien minuten politiek een volwaardige hoofdfilm en wel Heaven can wait, De hemel kan wachten. Het laat ste produkt van de grote filmer Ernst Lu- bitsch met Gene Tierney. Don Ameche en Charles Coburn. Het doet er niet zoveel toe, waarover de rolprent handelt; genoeg zij de opmerking, dat ze alles bevat, waardoor de maker beroemd werd; zijn tintelende hu mor, zijn milde satire. De hemel kan wach ten is ruim twintig jaar oud, maar heeft nog niets van z'n charme verloren. Omdat Ernst Lubitsch een grootmeester was. Lu- bitsch was behalve een groot filmer ook een groot mens, een man met een onver woestbare zin voor humor en met een diep menselijke kijk op de dingen. Met een knipoog en een van levensvreugde tinte lende humor liet hy de toeschouwer her ontdekken, dat het leven waard is geleefd te worden. De film duurt bijna twee uur en er is dus geen voorprogramma. Zomercaroussei T""\ENSDAG. Het is weer de N.T.S., die de avond begint. En wel met het agra risch nieuws. Na het journaal komt de KRO aan bod, hetgeen betekent, dat de mannen van Brandpunt weer enkele oorvijgen gaan uitdelen. Half negen de derde Zomercarrou- sel, die de KRO in Knokke maakte in co- produktie met de BRT en RTF. Deze keer de bijdrage van Henri Seegers, de trombonist en trompettist Theo en Al- bert Mertens, de violist Svend Asmussen, het zanggroepje the Polka Dots en als ster de negerzangeres Shirley Bassey. Ze is een Londens meisje, dat het in korte tijd bracht tot nachtclubster van de eerste orde. Ze heeft een bewogen leven achter de rug, maar praat daarover niet meer. Ze heeft het liever over haar grote tournee's door de hele wereld, over haar gastoptreden in de vermaarde Ed Sullivanshow en in de langspeelplaat, die ze gaat maken met Count Basie. Shirley is een groot artieste geworden, terecht topster in deze show, die werd samengesteld door Etienne d'Hoo- ghe en die wordt gepresenteerd door Nand Baert. De Nederlandse produktie van de avond is een fotodocumentaire, die Monique Habets maakte van de oude vestingstad Maastricht. De Amerikaanse bijdrage komt uti de school van de onlangs vijfenzestig jaar geworden, maar beslist nog niet ge pensioneerde Alfred Hitchcock. Een uur lang spanning dus, alvorens de laatste- nieuws-man welterusten komt zeggen. de onverwoestbare Top of Flop, deze keer uit Doetinchem. Na het Journaal en Achter het Nieuws het avondprogramma, dat voor een belangrijk deel bestaat uit een docu mentaire van de Vlaamse BRT-medewerker Jac. Vandersichel over Honderd jaar So cialistische Internationale. Hierin zijn o.m. vraaggesprekken opgeno men met Camille Huysman en Karl Meyer. De documentaire geeft een overzicht van het ontstaan van de eerste socialistische in ternationale en de groei daarvan. Zij behan delt uitvoerig de reden van het verdwijnen van de tweede internationale, die tussen de beide wereldoorlogen in 1939 werd ont bonden. Voorts op deze avond Filmvenster, een programma van liedjes met Greetje Kauffeld en de eerste aflevering van een serie „Glynis", waarin filmster Glynis Johns de hoofdrol speelt als schrijfster van spannende verhalen, die om stof op te doen in het werkelijke leven stapt en daar aller lei gevaarlijke en ook gekke dingen mee maakt. Regie Jess Oppenheimer. Molière ONDERDAG. Het vrouwenprogramma van de KRO is gewijd aan antiek. In het avondprogramma de Flintstones. het Journaal. Brandpunt, de kunstrubriek Kijk op Kunst en vervolgens het t.v.-spel van de week. Het is deze keer weer eens een klassiek stuk en wel de Ingebeelde Zieke, le malade imaginaire van de grote Franse comedie- schrijver Molière. Het is een overbekend stuk, vooral omdat het reeds voor de oor log en ook nu nog op menig litera tuurlijstje van middelbare scholieren stond. Molière, wiens eigenlijke naam Jean Bab- Socialistische Internationale Maandag SI augustus De Monniken van Wat-Po. De opname in deze orde is geen clericale handeling, doch een rechtszaak. Als geen der aanwezige mon niken bezwaar heeft, wordt de novice tot monnik verheven. nen helpen. Tragische bijzonderheid is, dat de schrijver tijdens een van de eerste voor stellingen van het stuk, toen hij de rol van de ingebeelde zieke speelde, op het toneel in elkaar zakte en weinige uren later over leed. De hoofdrollen in het stuk worden vertolkt door Wim van den Brink de mal le koning uit De Wijze Kater Cock Boon stra, Els Brouwer, Germaine Groenier, Ab Abspoel, Nel Koppen, Erik Plooijer, Ad Noyens en Edwin Prins. Wedstrijd in muziek A 7RIJDAG. Lonneke Hoogland en Wilke Meyer presenteren half acht weer een aflevering van Westrijd in Muziek, waarin deze keer Ria Valk en de Blue Diamonds met hun fans tegen elkaar in het strijdperk treden. Als speciale gaste treedt op de Amerikaanse zangeres Little Peggy March, een echt Amerikaanse tiener, die ondanks haar zestien jaren al een hele poos mee loopt in de showbusiness en die al zo'n twee miljoen platen aan de vrouw en man heeft weten te zingen. Peggy, die nog op school is en in de kerst vakanties de achterstand pleegt in te ha len, die ze oploopt als ze „voor zaken" op reis moet, was eerder te zien in het pro gramma van Pi Scheffer. Na het Journaal en Televizier meer gezang. De AVRO laat dan nl. weer een Intertelshow zien, die de veelzeggende titel draagt Perpetuum musi- calem, hetgeen zoveel wil zeggen als onon derbroken muziek. Medewerkenden zijn er zeer veel; we noemen maar enkele namen, zoals die van Jean Philippe, Betty Curtis, Laura Villa, Anna Luise Schubert, Eva As- tor, Carlos Otero en de tweeling Kessler. Het orkest staat onder leiding van Delia Haensch. Bijzondere gast is de buikspre ker Daniël Remy. De laatste Richard Boone Theater-aflevering is getiteld Don't call me dirty names. Onderwerp: de gevaren, waaraan een jong meisje in Ame rika bloot staat, als ze het huis uittrekt om zich in de studentenmaatschappij te bege ven en dan helemaal op eigen benen moet staan. Eén tegen allen 2^ATERDAG. Tussen de bedrijven door in de middag twee directe reportages. Maar eerst Kom er maar eens voor, waar in hele en halve amateur artiesten een kans krijgen in de camera te kijken. Rcportagc- ploegcn brengen van vijf voor vier tot half vijf beelden van het vermaarde Aalsmeerae bloemencorso, dat voor de zeventiende keer wordt gehouden. De 21 praalwagens trekken weer naar Am- jterdam. Ontwerper, KLM-gezagvocrder Harry Bouwmeester, kreeg als onderwerp Nederland, zeevarend volk. Hij vergat daar bij uiteraard de vliegende Hollander niet. Oe tweede reportage komt uit Frankrijk, vaar de wereldkampioenschappen wielren nen beginnen met de amateurkoers op de weg. In de avond Barend de Beer, Lassie, Journaal, Memo en vervolgens de uitslag van de quiz Wegwijzer, waarvoor Roland Wagter jr. zich zo druk heeft gemaakt. Na de Lucille Ballshow komt Georg Noordhof weer in het beeld. Samen met zijn onaf scheidelijke Dick v. Ruler, die hem terzijde staat zoals Watson het Sherlock Holmes deed, neemt hij deze keer twee sterke man nen als uitgangspunt voor zijn populair we tenschappelijke beschouwing. Die twee zijn de bekende judoka John Bluming en diens leerling Henry Seriese. Met hun blote han den slaan ze door houten planken van drie tot vijf lagen dik, zowel als door bakste nen. Bovendien demonstreren ze de nieuwe vorm van zelfverdediging karate. Dick van Ruller ervaart wat men daarmee kan, als hij een lief meiske een tasje probeert te ontroven. Tot slot van de avond geeft Dick van Ruller een toelichting op de veelbespro ken quiz Een tegen allen, die de NCRV kocht van de Franse televisie. Deze quiz zal van de winter regelmatig op het scherm komen. Uit de studio worden vragen ge- Vrijdag k september Wedstrijd in muziek. De ene partij in deze wedstrijd zal bestaan uit Ria Valk. steld, die de inwoners van een bepaald dorp moeten beantwoorden. De eenling in de stu dio bedenkt de vragen, theoretische en praktische. Alle inwoners van het dorp kun nen ae antwoorden geven aan een post er gens in hun woonplaats. Wint de eenling, dan mag hij volgende keer het tegen een groter dorp of zelfs tegen een stad opne men. In België is „een tegen allen" een geweldig succes geworden. Bij de strijd werden politie en brandweer ingeschakeld voor vervoer en werden alle deskundigen van de betrokken plaatsen gemobiliseerd. De quiz werd een nationale zaak, waarvoor iedereen warm liep en die komplete ver keersopstoppingen veroorzaakte. Het is een kostbare produktie, maar de NCRV wil het proberen. We wensen haar veel succes, want Een tegen Allen kan een van de hoog tepunten van het komende seizoen worden. De eerste uitzending is op 21 oktober. WOENSDAG. Ook al een afscheid op de woensdagmiddag. De VARA zendt nl. de laatste aflevering uit van de kinderstrip Kobalt 60. Het avondprogramma opent met Dinsdag 1 september zomercarrou- sél. Een van de vele medewerkenden te de trompettist Albert Mertens. tiste Poquelin was, werd in 1622 in Parijs geboren. Hij was oorspronkelijk advocaat, maar zijn grote liefde voor het toneel bracht hem er toe zijn praktijk aan de kant te doen en een eigen gezelschap U stichten, waarvoor hij niet alleen de stukken schreef, maar daarin ook menige hoofdrol vertolk te. Zijn laatste stuk was Lejmalade imagi naire, waarin hij de spot dreef met de man, die zich verbeeldt omdat hem dat inte ressant doet üjken allerlei kwalen te heb ben, maar die in werkelijkheid gezond is. daarbij krijgen ook de dokters er van langs, die met veje grote woorden gewichtig doen, maar die feitelijk machteloos stonden te genover ziekte en dood. Er zat achter deze comedie een ernstige achtergrond van ver bittering, want Molière zelf had een zwakke gezondheid en geen dokter had hem kun- Drink uit of thuis die opwekkende Bootz Citroengenever Gezoet of niet gezoet: kiest u maar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 7