Week van afscheid en welkom
HO
O
CITROENGENEVER
IN ENGELAND IS DE ZWARE'
t.v.-kijker een huisvrouw
Onderzoek naar soort kijkers
JEUGD HEEFT
B B.C.-VOORKEUR
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
Ml de reclamezender t.v.-
Noordzee voor de deur, lie
ver: voor de kust, is het wel
interessant kennis te nemen van
het resultaat van een onderzoek
dat in Engeland is ingesteld
naar het soort kijkers, dat de
programma's van de niet-com-
merciële B.B.C. volgt en dat wat
voorkeur geeft aan de, met re
clamespots gelardeerde, meer
op de populariteit afgestemde
programma's van de I.T.V. Men
kan namelijk rustig stellen dat
er in Engeland door het optre
den van de I.T.V. t.v.-klassever-
schillen zijn ontstaan.
Daaraan mag niet de conclusie wor
den verbonden dat dezelfde verschil
len zich in dezelfde inate ook in
Nederland zouden voordoen, wanneer
de R.E.M. zou blijven bestaan. Het
programma dat t.v.-Noordzee op het
ogenblik te bieden heeft, is daarbjj
geen graadmeter want het kan nau
welijks volwaardig worden genoemd,
zelfs niet voor de experimentele pe
riode. Het is dan ook geen wonder
dat Hilversum gnuift. „Met zoveel
miljoenen voor de bouw van dat
eiland en de zender had Ik minstens
gezorgd voor een knaleffect de eerste
dag", zegt Siebe van der Zee, direc
teur van de A.V.R.O.-televisie. Over
het programma dat t.v.-Noordzee
voor na 1 september heeft aange
kondigd, maakt Hilversum zich even
min zorgen Het is broddelwerk met
tekenfilmpjes, seriefilmpjes en hier
en daar een kwartiertje een eigen
programma, zegt men.
In Engeland staan televisieorganisa
ties tegenover elkaar die beide vol
waardige programma's vertonen.
Maar ook als t.v.-Noordzee een vol
waardig programma zou gaan uitzen
den, kan niet gezegd worden dat de
ontwikkeling, die Engeland te zien
heeft gegeven, zich ook wel in Neder
land zal gaan voordoen, Nederland
stelt nu eenmaal andere eisen aan
televisie. Het is een kwestie van le
vensinstelling, die onder andere wordt
bepaald door de sociale omstandig
heden en door het genoten onderwijs.
Om het zonder wetenschappelijke
grondslagen in een eenvoudig voor
beeld samen te vatten: in de grauwe
woonbuurten van Manchester zal men
meer behoefte hebben aan zon en
blijheid suggererende shows, dan in
de nieuwe woonwijken van bijvoor
beeld Amsterdam, ook al woont er
eenzelfde soort mensen.
Nederland kritischer
Ook zijn de Nederlandse t.v.-kljkers
veel kritischer en veeleisender. De
populariteit, dus de massa-aantrek
kingskracht, van een programma is
in Nederland sneller vergeten dan in
Engeland. Men weet het na een x-
aantal uitzendingen wel. In Engeland
lopen dezelfde soort programma's
driemaal dat x-aantal. Meer dan in
Engeland is het kijken in Nederland
een actief, in plaats van een passief
gebeuren. Hoeveel meer is niet be
kend overigens, want het wetenschap
pelijk kijkonderzoek in Nederland
moet nog beginnen. Het is een kwes
tie van aanvoelen en ervaring. Als
de VARA de in het buitenland zo
populaire dr. Kildare-serie stopzet
omdat ze het gevoel heeft dat de
zoete koek nu maar eens op moest
zijn, komt er geen enkele protest
brief binnen.
In Engeland is de televisie een inte
graal deel van de vrijetijdsbesteding.
Dertig procent van alle volwassenen
kjjkt meer dan 23 uur per week naar
de programma's van de B.B.C. of de
I.T.V. Dat is dus meer dan drie uur
per dag, dag-in, dag-uit. Men noemt
ze „zware kijkers".
Bij de B.B.C. is 16 procent zware kij
ker, bij de I.T.V. 24 procent. Zowel
bij de B.B.C. als de I.T.V. is 25 pro
cent „middelmatige kijker", dat is
iemand die zijn toestel per week tus
sen de 13 en 22 uur heeft aanstaan.
De groep vormt 31 procent van het
totaal aantal volwassenen.
Met andere woorden: 61 procent van
de volwassenen in Engeland kijkt
minstens twee uur per dag. Daarbij
gaat een voorkeur uit naar de I.T.V.
die één net bezit. De B.B.C. exploi
teert twee netten.
Verder uitsplitsend leert het onder
zoek, dat de zware kijkers gezocht
moeten worden onder de huisvrou
wen: 52 procent van het totaal der
zware kijkers. Bij de mannen is het
percentage 44 procent. Op alle vol
wassenen is het percentage huisvrou
wen 45, het percentage mannen 47
procent.
De cijfers opnieuw splitsend, nu naar
de t.v.-organisaties, blijkt dat de zwa
re kijksters een voorkeur hebben voor
de I.T.V.namelijk 51 procent tegen
50 procent Bij de „zwaar" kijkende
mannen ligt het anders. 64 procent
voor de B.B.C., 42 procent voor de
I.T.V.
Andere cijfers leren dat, terwijl 45
procent van alle zware kijkers van
de B.B.C., ouder is dan 55 jaar, dit
percentage bij de I.T.V. 21 is.
Het omgekeerde beeld geven de jon
gere leeftijdsgroepen te zien. Slechts
vier procent van de zware kijkers
naar de B.B.C. is onder de 24 jaar.
Dit percentage is bij de I.T.V. 15.
Berekend naar het totaal aantal zwa
re kijkers is het percentage van de
jongeren die meer dan drie uur per
dag aan de televisie zitten 9 procent.
Negen procent van dertig procent
(het totaal der zware kijkers onder de
Engelse bevolking) is 2,7 procent.
Van de totale Engelse bevolking is
15 procent tussen de 16 en de 24 jaar
oud. Men kan dus niet zeggen dat
televisiekijken als vrijetijdsbesteding
in de categorie „middelmatige kij
kers", met daarbij een voorkeur voor
de B.B.C.
Ontwikkelingspeil
Het lag voor de hand dat het onder
zoek zou uitwijzen dat de zware kij
kers met name gezocht moeten wor-
uen onder de volwassenen van zoge
heten lagere sociale gelaagdheid. In
totaal maken zij 67 procent van de
bevolking uit. Bij de LT.V.- moet 81
procent van de zware kijkers gere
kend worden als te behoren tot een
lagere sociale gelaagdheid; by de
B.B.C. 64 procent.
De opleiding die men genoten heeft,
speelt een belangrijke rol. Niet min
der dan 85 procent van hen die meer
dan 24 uur per week naar de televi
sie kijken hebben na hun vijftiende
geen school meer gehad. Voor de
I.T.V. afzonderlijk berekend is dit
Sercentage 89. Voor de B.B.C. 74.
erekend naar de totale bevolking,
de nooitkijkers, de middelmatige kij
kers en de onregelmatige kijkers dus
inbegrepen, heeft 76 procent der En
gelsen geen vervolgonderwijs gehad.
Hoe meer onderwijs men genoten
heeft, hoe minder men kijkt in het
algemeen en naar de I.T.V. in het bij
zonder.
Vier procent van alle Engelsen heeft
ook nog onderwijs ontvangen na zijn
negentiende jaar. Van deze categorie
is echter slechts een procent, dus nog
geen promille van de totale Engelse
bevolking, een zware I.T.V.-kijker.
De I.T.V. moet het hebben van de
jonge hulsvrouwen, die nog kinderen
in huis hebben en die geen of weinig
vervolgonderwijs hebben genoten.
Niet minder dan 65 procent van de
zware kijkers naar de I.T.V. hebben
kinderen tussen de 0 en 15 jaar. ter
wijl dit percentage ten opzichte van
de totale bevolking 51 bedraagt; daar
entegen hebben slechts 42 procent
van de zware kijkers naar de B.B.C.
kinderen in deze leeftijdsgroep.
Dit patroon is te vergelijken met het
televisiebezit. 82 procent der Engel
se gezinnen heeft een t.v.-toestel. In
gezinnen met kinderen tussen de 0
en 15 jaar is dat 91.
Hoewel Johnny Ray, die voor een
'tournee van drie maanden naar
IEuropa is gevlogen een hele nacht
|i« het vliegtuig had gezeten en pas
li» de vroege morgen in Londen
was aangekomen, had hij toch nog
I energie genoeg om in het Green
\Park in Londen op deze dynamische
manier voor een plaatje te poseren.
\Johnny begint zijn Europese op
treden vandaag in Newcastle on
Tyne. Op het vasteland zal hij
optreden in Madrid, Barcelona,
Parijs, België, Nederland en Duits
land.
w komen zo langzamerhand weer in
de tijd van de nieuwe programma's.
De r is in de maand en dat betekent, dat
Hilversum de plannen voor de winter
bekend gaat maken en daar alvast en
kele voorproefjes van geeft. Vandaar
deze week een afscheid en een welkom.
Een afscheid van een bekende reeks, die
ons geruime tijd heeft beziggehouden,
nl. de Richard Boone-show. De man met
de duizend gezichten, zoals men deze ac
teur-regisseur in Amerika noemt, komt
voor het laatst met zijn theater op de
beeldbuis. Het welkom geldt de nieuwe
quiz, waarmee de N.C.R.V. zaterdag
avond voor de dag komt. Eén tegen al
len is de titel; het is een van oorsprong
Franse uitzending, die vooral in België
enorm veel succes heeft gehad. Men ver
wacht er in Bussum uitzonderlijk veel
van.
Fi'mavond
KAAANDAG. In het voorpragramma bren-
gen CVK, IKOR en RKK een t.v.-
documentaire van Theo Ott en Walter
Muth, getiteld de Monniken van Wat Po.
In deze uitzending wordt een beeld gegeven
van het leven in een boeddhistisch klooster
in Thailand.
Na het journaal en de tien minuten politiek
een volwaardige hoofdfilm en wel Heaven
can wait, De hemel kan wachten. Het laat
ste produkt van de grote filmer Ernst Lu-
bitsch met Gene Tierney. Don Ameche en
Charles Coburn. Het doet er niet zoveel toe,
waarover de rolprent handelt; genoeg zij de
opmerking, dat ze alles bevat, waardoor de
maker beroemd werd; zijn tintelende hu
mor, zijn milde satire. De hemel kan wach
ten is ruim twintig jaar oud, maar heeft nog
niets van z'n charme verloren. Omdat
Ernst Lubitsch een grootmeester was. Lu-
bitsch was behalve een groot filmer ook
een groot mens, een man met een onver
woestbare zin voor humor en met een diep
menselijke kijk op de dingen. Met een
knipoog en een van levensvreugde tinte
lende humor liet hy de toeschouwer her
ontdekken, dat het leven waard is geleefd
te worden. De film duurt bijna twee uur
en er is dus geen voorprogramma.
Zomercaroussei
T""\ENSDAG. Het is weer de N.T.S., die de
avond begint. En wel met het agra
risch nieuws. Na het journaal komt de KRO
aan bod, hetgeen betekent, dat de mannen
van Brandpunt weer enkele oorvijgen gaan
uitdelen. Half negen de derde Zomercarrou-
sel, die de KRO in Knokke maakte in co-
produktie met de BRT en RTF.
Deze keer de bijdrage van Henri Seegers,
de trombonist en trompettist Theo en Al-
bert Mertens, de violist Svend Asmussen,
het zanggroepje the Polka Dots en als ster
de negerzangeres Shirley Bassey. Ze is een
Londens meisje, dat het in korte tijd bracht
tot nachtclubster van de eerste orde. Ze
heeft een bewogen leven achter de rug,
maar praat daarover niet meer. Ze heeft
het liever over haar grote tournee's door
de hele wereld, over haar gastoptreden in
de vermaarde Ed Sullivanshow en in de
langspeelplaat, die ze gaat maken met
Count Basie. Shirley is een groot artieste
geworden, terecht topster in deze show,
die werd samengesteld door Etienne d'Hoo-
ghe en die wordt gepresenteerd door Nand
Baert. De Nederlandse produktie van de
avond is een fotodocumentaire, die Monique
Habets maakte van de oude vestingstad
Maastricht. De Amerikaanse bijdrage komt
uti de school van de onlangs vijfenzestig
jaar geworden, maar beslist nog niet ge
pensioneerde Alfred Hitchcock. Een uur
lang spanning dus, alvorens de laatste-
nieuws-man welterusten komt zeggen.
de onverwoestbare Top of Flop, deze keer
uit Doetinchem. Na het Journaal en Achter
het Nieuws het avondprogramma, dat voor
een belangrijk deel bestaat uit een docu
mentaire van de Vlaamse BRT-medewerker
Jac. Vandersichel over Honderd jaar So
cialistische Internationale.
Hierin zijn o.m. vraaggesprekken opgeno
men met Camille Huysman en Karl Meyer.
De documentaire geeft een overzicht van
het ontstaan van de eerste socialistische in
ternationale en de groei daarvan. Zij behan
delt uitvoerig de reden van het verdwijnen
van de tweede internationale, die tussen
de beide wereldoorlogen in 1939 werd ont
bonden. Voorts op deze avond Filmvenster,
een programma van liedjes met Greetje
Kauffeld en de eerste aflevering van een
serie „Glynis", waarin filmster Glynis
Johns de hoofdrol speelt als schrijfster van
spannende verhalen, die om stof op te doen
in het werkelijke leven stapt en daar aller
lei gevaarlijke en ook gekke dingen mee
maakt. Regie Jess Oppenheimer.
Molière
ONDERDAG. Het vrouwenprogramma
van de KRO is gewijd aan antiek. In
het avondprogramma de Flintstones. het
Journaal. Brandpunt, de kunstrubriek Kijk
op Kunst en vervolgens het t.v.-spel van
de week.
Het is deze keer weer eens een klassiek
stuk en wel de Ingebeelde Zieke, le malade
imaginaire van de grote Franse comedie-
schrijver Molière. Het is een overbekend
stuk, vooral omdat het reeds voor de oor
log en ook nu nog op menig litera
tuurlijstje van middelbare scholieren stond.
Molière, wiens eigenlijke naam Jean Bab-
Socialistische
Internationale
Maandag SI augustus De Monniken
van Wat-Po. De opname in deze orde
is geen clericale handeling, doch een
rechtszaak. Als geen der aanwezige mon
niken bezwaar heeft, wordt de novice
tot monnik verheven.
nen helpen. Tragische bijzonderheid is, dat
de schrijver tijdens een van de eerste voor
stellingen van het stuk, toen hij de rol van
de ingebeelde zieke speelde, op het toneel
in elkaar zakte en weinige uren later over
leed. De hoofdrollen in het stuk worden
vertolkt door Wim van den Brink de mal
le koning uit De Wijze Kater Cock Boon
stra, Els Brouwer, Germaine Groenier, Ab
Abspoel, Nel Koppen, Erik Plooijer, Ad
Noyens en Edwin Prins.
Wedstrijd in muziek
A 7RIJDAG. Lonneke Hoogland en Wilke
Meyer presenteren half acht weer een
aflevering van Westrijd in Muziek, waarin
deze keer Ria Valk en de Blue Diamonds
met hun fans tegen elkaar in het strijdperk
treden. Als speciale gaste treedt op de
Amerikaanse zangeres Little Peggy March,
een echt Amerikaanse tiener, die ondanks
haar zestien jaren al een hele poos mee
loopt in de showbusiness en die al zo'n twee
miljoen platen aan de vrouw en man heeft
weten te zingen.
Peggy, die nog op school is en in de kerst
vakanties de achterstand pleegt in te ha
len, die ze oploopt als ze „voor zaken" op
reis moet, was eerder te zien in het pro
gramma van Pi Scheffer. Na het Journaal
en Televizier meer gezang. De AVRO laat
dan nl. weer een Intertelshow zien, die de
veelzeggende titel draagt Perpetuum musi-
calem, hetgeen zoveel wil zeggen als onon
derbroken muziek. Medewerkenden zijn er
zeer veel; we noemen maar enkele namen,
zoals die van Jean Philippe, Betty Curtis,
Laura Villa, Anna Luise Schubert, Eva As-
tor, Carlos Otero en de tweeling Kessler.
Het orkest staat onder leiding van Delia
Haensch. Bijzondere gast is de buikspre
ker Daniël Remy. De laatste Richard
Boone Theater-aflevering is getiteld
Don't call me dirty names. Onderwerp: de
gevaren, waaraan een jong meisje in Ame
rika bloot staat, als ze het huis uittrekt om
zich in de studentenmaatschappij te bege
ven en dan helemaal op eigen benen moet
staan.
Eén tegen allen
2^ATERDAG. Tussen de bedrijven door in
de middag twee directe reportages.
Maar eerst Kom er maar eens voor, waar
in hele en halve amateur artiesten een kans
krijgen in de camera te kijken. Rcportagc-
ploegcn brengen van vijf voor vier tot half
vijf beelden van het vermaarde Aalsmeerae
bloemencorso, dat voor de zeventiende keer
wordt gehouden.
De 21 praalwagens trekken weer naar Am-
jterdam. Ontwerper, KLM-gezagvocrder
Harry Bouwmeester, kreeg als onderwerp
Nederland, zeevarend volk. Hij vergat daar
bij uiteraard de vliegende Hollander niet.
Oe tweede reportage komt uit Frankrijk,
vaar de wereldkampioenschappen wielren
nen beginnen met de amateurkoers op de
weg. In de avond Barend de Beer, Lassie,
Journaal, Memo en vervolgens de uitslag
van de quiz Wegwijzer, waarvoor Roland
Wagter jr. zich zo druk heeft gemaakt. Na
de Lucille Ballshow komt Georg Noordhof
weer in het beeld. Samen met zijn onaf
scheidelijke Dick v. Ruler, die hem terzijde
staat zoals Watson het Sherlock Holmes
deed, neemt hij deze keer twee sterke man
nen als uitgangspunt voor zijn populair we
tenschappelijke beschouwing. Die twee zijn
de bekende judoka John Bluming en diens
leerling Henry Seriese. Met hun blote han
den slaan ze door houten planken van drie
tot vijf lagen dik, zowel als door bakste
nen. Bovendien demonstreren ze de nieuwe
vorm van zelfverdediging karate. Dick van
Ruller ervaart wat men daarmee kan, als
hij een lief meiske een tasje probeert te
ontroven. Tot slot van de avond geeft Dick
van Ruller een toelichting op de veelbespro
ken quiz Een tegen allen, die de NCRV
kocht van de Franse televisie. Deze quiz
zal van de winter regelmatig op het scherm
komen. Uit de studio worden vragen ge-
Vrijdag k september Wedstrijd in
muziek. De ene partij in deze wedstrijd
zal bestaan uit Ria Valk.
steld, die de inwoners van een bepaald dorp
moeten beantwoorden. De eenling in de stu
dio bedenkt de vragen, theoretische en
praktische. Alle inwoners van het dorp kun
nen ae antwoorden geven aan een post er
gens in hun woonplaats. Wint de eenling,
dan mag hij volgende keer het tegen een
groter dorp of zelfs tegen een stad opne
men. In België is „een tegen allen" een
geweldig succes geworden. Bij de strijd
werden politie en brandweer ingeschakeld
voor vervoer en werden alle deskundigen
van de betrokken plaatsen gemobiliseerd.
De quiz werd een nationale zaak, waarvoor
iedereen warm liep en die komplete ver
keersopstoppingen veroorzaakte. Het is een
kostbare produktie, maar de NCRV wil het
proberen. We wensen haar veel succes,
want Een tegen Allen kan een van de hoog
tepunten van het komende seizoen worden.
De eerste uitzending is op 21 oktober.
WOENSDAG. Ook al een afscheid op de
woensdagmiddag. De VARA zendt nl.
de laatste aflevering uit van de kinderstrip
Kobalt 60. Het avondprogramma opent met
Dinsdag 1 september zomercarrou-
sél. Een van de vele medewerkenden
te de trompettist Albert Mertens.
tiste Poquelin was, werd in 1622 in Parijs
geboren. Hij was oorspronkelijk advocaat,
maar zijn grote liefde voor het toneel bracht
hem er toe zijn praktijk aan de kant te
doen en een eigen gezelschap U stichten,
waarvoor hij niet alleen de stukken schreef,
maar daarin ook menige hoofdrol vertolk
te. Zijn laatste stuk was Lejmalade imagi
naire, waarin hij de spot dreef met de man,
die zich verbeeldt omdat hem dat inte
ressant doet üjken allerlei kwalen te heb
ben, maar die in werkelijkheid gezond is.
daarbij krijgen ook de dokters er van langs,
die met veje grote woorden gewichtig doen,
maar die feitelijk machteloos stonden te
genover ziekte en dood. Er zat achter deze
comedie een ernstige achtergrond van ver
bittering, want Molière zelf had een zwakke
gezondheid en geen dokter had hem kun-
Drink uit of thuis die opwekkende
Bootz Citroengenever
Gezoet of niet gezoet: kiest u maar.