Voor Deltaspoorlijn spectaculaire ontwikkeling streek noodzakelijk Zeeuwse mosselwereld slaat thans alarm Marinier net op tijd bij begrafenis Vlissingse strand noteerde de vijftigduizendste bezoeker BILT Ir. Lohmann voor Nijverheid en Handel Amsterdam Spoorwegtunnel onder Kanaal binnen afzienbare tijd z.eeuwse ALMANAK BIJEN VIELEN KLEUTER AAN WETHOUDER VIS IN HAAMSTEDE BEGRAVEN Feestelijke ontvangst onder hoge temperatuur INTERNATIONAAL WERKKAMP IN BAARLAND OFFICIEEL GESLOTEN Chaos Jongen vermist: vermoedelijk verdronken Marine en politie werkten samen in race tegen de klok s PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 27 AUGUSTUS 1964 De president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, ir. J. Lohmann, gelooft dat slechts bij een spectaculaire ontwikke ling van het Deltagebied, met vestigingen van nieuwe grote woonplaatsen, gebieden voor massale recreatie, industrieter reinen en haventerreinen, de aanleg van een nieuwe spoorlijn, die aansluiting geeft op de te bouwen tunnel onder het Ka naal, serieus zal kunnen worden overwogen. Het belang van de door de Ka naaltunnel mogelijke verbete ring van de internationale ver bindingen, kan volgens ir. Loh mann nooit zo zwaar wegen, dat daarmee alleen de aanleg van een Deltaspoorlijn van Rotter dam via Goeree-Overflakkee en Goes naar België met vele kost bare kunstwerken gerechtvaar digd zou zijn. In een voordracht tijdens een woens dagmiddag in Amsterdam gehouden lunch bijeenkomst van de Maatschap pij voor Nijverheid en Handel, zei ir. Lohmann dat bij een spectaculaire ontwikkeling in het Deltagebied de Deltaspoorlijn een functie zou kunnen vervullen in het reizigers- en goede renvervoer in relaties van internatio nale. nationale en regionale beteke nis. Als de Kanaaltunnel er eenmaal is. zal de reis Londen-Rotterdam onge veer zes uur en naar Amsterdam ze ven uur in beslag nemen. Via de door ir. Lange van de Provinciale Planolo gische Dienst in Zuid-Holland ge dachte spoorlijn door het Deltagebied zou deze reisduur nog eens met onge veer anderhalf uur kunnen worden bekort. Ir. Lohmann, die sprak over de reeds in 1750 begonnen ontwikkeling van de ideeën tot de aanleg van een vaste verbinding tussen Engeland en Frankrijk, gelooft dat voor het goe derenvervoer van en naar Engeland de spoorwegtunnel zeer aantrekkelijk zal zijn. In vele gevallen is een kor tere vervoersafstand mogelijk en bo-, vendien kunnen vele plaatsen en in dustrieterreinen met spoorwegaan- sluitingcn rechtstreeks met elkaar worden verbonden. Ook de kosten zullen een rol spelen. Het vervoer schip zal voordeliger blijven voor vervoersstromen die hun oorsprong cn bestemming vinden óf in óf dicht bij de havens of binnen het bereik van coasters. Een voorbeeld daarvan is de vrachtautoveerdienst Rotter- da.m-Londen( die 's nachts opleggers vervoert, die de volgende ochtend door trekkers op de plaats van be stemming worden gebracht. Deze vorm van vervoeren lijkt ir. Lohmann voordeliger dan de tunnel. Toenemend vervoer Spijkers Een fietsenmaker in Voorscho ten, zo lezen wij in een dagblad van vlekkeloze reputatie, heeft zijn kwijnend bedrijf een nieuwe impuls gegeven door in de om geving van zijn hersteUverkplaats kopspijkertjes te strooien. Op wisselende, maar met zorg geko zen plaatsenvan icaaruit men een onbelemmerd uitzicht had op het lonkende uithangbord Rij wielhersteller". Nog een stap ver der en hij had voor trage natu ren houten handjes langs de weg laten plaatsen met de aanmoedi ging Voor al uw bandenrepa ratie." Een vol jaar heeft hij zo onge stoord aan de expansie van zijn herstelinrichting kunnen werken; de bedrijfsresultaten gingen met sprongen omhoog. „Vele fietsers en bromfietsers", zo schrijft het blad, ,£\jn daar in het afgelopen jaar onaangenaam verrast doordat zij plotseling een lekke band kregen. Na even rondkijken ontwaarden zij al spoedig het uithangbord van de fietsenmaker, die opgewekt zijn klanten begroette en ras de band plakte of door een nieuwe ver ving". Ten slotte is hij lekgevaren: ,T)e drukte in het vroeger zo rustige zaakje begon argwaan te wekken. Meermalen brachten de kopspij kertjes oude klanten in de zaak". En dan volgt die spijkerharde me dedeling, dut de politie hem op heterdaad bxj het strooien heeft betrapt. De consequenties van een derge lijke illegale omzetverhoging zijn natuurlijk niet te overzien. Stel nu, dat je, als bonafide rij wielhersteller, louter voor huis houdelijk gebruik, behoefte hebt aan wat kopspijkertjes. Hel is, zoals gisteren in Vlisstngen, het is al met een licht onbehagen, dat je de ijzerwinkel binnenstapt. Dan heb je nog niets gezegd, want, de bediende, met wie je op vriendschappelijke voet bent, zo'n olijke klant, die altijd met een kwinkslag gereed staat, is je voor mei „Zo Willem een pond je kopspijkers zeker!'" En dan kom je thuis, met een hangslot, schilderijhaakjes, wat klein ijzerwerk en sjagrijn voor een heel jaar en dan zegt je vrouw maar Willem wat moet je nou met een hangslot, er wordt hier toch niks gestolen en dun zeg je luch tig ach, dat komt altijd wel eens van pas en dan moet je weer gauw aan het werk want de mensen denken dat je net als vroeger nog hard kunt lopen voor een lekke band en je weet wel beter er zit geen droog brood meer in. lijk vervoer van de tunnel gebruik gaat maken. Het vervoer van het Roergebied door de Kanaaltunnel naar Engeland zou misschien gebruik kunnen maken van de route via Ven- lo en Zuid-Nederland. Ook voor het reizïgersvervoer mag men aannemen, dat een deel van het Nederland tran- sisterende verkeer van Engeland naar Duitsland voortaan van de tunnel ge bruik zal maken, ondanks de tunnel- tarieven 78 voor een auto met in zittenden, 16 voor een treinreiziger en 21 voor een ton goederen). Voor de Harwichboot zal volgens ir. Loh mann nog wel voldoende vervoer overblijven, aangezien het totale op Engeland gerichte verkeer sterk zal toenemen. De prijsverhouding van het verkeer via deze route tot dat via de tunnel zal hierbij volgens ir. Lohmann na tuurlijk ook van invloed zijn. Ir, Loh mann verwacht wel, dat een aantal van de in Hoek van Holland begin nende internationale treinen hun de biet zullen zien verminderen. Ophef fing van deze treinen, die waardevol le internationale verbindingen vor men, zou voor Nederland een gevoe lig verlies betekenen. De bereikbaar heid van Nederland zou hierdoor in belangrijke mate achteruit gaan. Aan deze vrees ligt ook ten grondslag het idee voor een Deltaspoorlijn van de Zuidhollandse planologische dienst. Deltaspoorlijn Het tracé van de Deltaspoorlijn wordt gedacht van Rotterdam C.S. via Schiedam-Nieuwland, door de Beneluxtunnel naar Hoogvliet cn Spijkenisse en vervolgens over Goe ree-Overflakkee naar Zierikzee en via een brug over de Oosterschelde naar Goes en daarna verder via een tunnel onder de Westerschelde en Terneuzen naar België. Daar zijn ve le varianten denkbaar van aansluitin gen op het Belgische spoorwegnet. Het Zuidhollandse plan beoogt het op Engeland, Midden- en Noord-Duits- land en Scandinavië gerichte verkeer via Nederland te houden. Ir. Loh mann meent dat de Deltaiijn voor dit doel inderdaad attractief is, aange zien er via deze route tijdwinst is te behalen ten opzichte van andere rou tes. De afstand Calais-Osnabrück be draagt 666 km, maar is via Brugge- Deltaiijn-Rotterdam en verder ruim 100 kilometer korter dan via het be staande lijnennet. Meer gevolgen De tunnel onder het Kanaal heeft vol gens ir. Lohmann nog veel meer ge volgen. Zo zal het hele patroon van internationale reizigerstreinendien sten opnieuw moeten worden bezien. Treindiensten zullen vervallen, ande re zullen worden gewijzigd en nieuwe treindiensten zulen ontstaan. Onder zocht moet worden of het lijnennet geschikt is om aan de eisen van de nieuwe treindiensten te kunnen vol doen. De internationale vereniging van spoorwegmaatschappijen heeft voor bestudering van dit probleem al een speciale commissie ingesteld. De Nederlandse Spoorwegen heeft daar in zitting. Aan de Kanaaltunnel zijn trouwens voor de spoorwegen nog veel meer problemen verbonden. De keuze van het elektrifïcatiesysteem in de tunnel (Frankrijk en Engeland hebben verschillende systemen), het ontwerpen van locomotieven en elek trische rijtuigstellen die voor beide systemen geschikt zijn, de beveiliging zal zodanig moeten worden ingericht dat elk spoor van beide zijden kan worden bereden, de verdeling van de investeringen en de kosten "van op brengsten tussen de betrokken spoor wegmaatschappijen en de tunnel maatschappij enz. enz. Voordeel Over de in het voordeel van de tun nel uitgevallen keuze tunnel of brug zei ir. Lohmann, dat de kosten van (le tunnel (2,3 miljard gulden) glo baal genomen de helft bedragen van die van de brug. Bovendien zyn de rentabiliteltsvooruitzichten voor de tunnel veel gunstiger. De capaciteit van de tunnel is zeer hoog en het wegverkeer heeft er geen last van weersinvloeden, zoals mist en ijzel op een brug. De jaarlijkse exploitatiekosten van de tunnel worden getaxeerd op 33 a 46 miljoen gulden. De spoorwegen zul len zelf zorgen voor de investeringen in het benodigde rollend materieel, mogelijk echter ook voor de vaste spoorweginstallaties in de tunnel en bij de eindstations. De financiering van de investeringen zou volgens de plannen moeten berusten op de uit gifte van aandelen en obligaties, die voor 40 procent in Engeland, voor 40 procent in Frankrijk en voor 20 pro cent in andere Westeuropese landen zal moeten geschieden. Voor de ove rige benodigde sommen zal een be roep moeten worden gedaan op de kapitaalmarkt van de verschillende landen. Ir. Lohmann verwacht dat de spoor wegtunnel onder het Kanaal binnen afzienbare tijd tot stand zal komen. Deze tunnel zal een zeer interessante fase in de ontwikkeling van het Westeuropese verkeer inluiden. Met of zonder Deltaiijn zullen in elk ge val snelle, nieuwe spoorwegverbindin gen een verkorting van de reisduur tussen Nederland en Engeland tot stand kunnen brengen, zo besloot ir. Lohmann. Slot van pag. I nu van doordrongen, dat het niet kan blijven zoals het thans gaat. En wie denkt dat wat de minister zegt over „binnen een paar jaar", echt nog wel rekbaar is, die be schouwen dezelfde mosselhandela ren als kortzichtig. Toch is er ook in de vereniging „De Mosselhandel" tien kwekers handelaren, zes handelaren (sec) en zes verwerkende industrieën geen eenheid van opvatting. Daar zullen de aangevallen kwekers (handelaren) U meteen al op at tenderen. „De mosselkwekers heb ben de -handelaren nooit tegenge houden om 'n regeling in het leven te roepen. Maar men was het nooit met elkaar eens. En wat Zierikzee en Bruinisse met de oprichting van de N.V. „Solidair" acht jaar te rug een oud bedrijf opgekocht hebben gedaan, dat mogen de han delaren (sec) echt niet als „af braak" beschouwen. En als de mos selhandel nu denkt dat de maatre gel van de minister de normale concurrentieverhouding dus nog de enige oplossing van hun pro bleem is, dan ziet men toch over het hoofd dat het hele mosselbe- drijf in een hopeloze toestand te recht komt". Maar de minister ziet in het sterk geleide systeem een „beperking van de mededinging". Een beper king, die volgens hem niet meer past in de naoorlogse produktie- en afzetverhoudingen". En vooral niet in de E.E.G.-opbouw. Daarom heeft het produktschap de wenk gekregen, de stringente ordening te beëindigen. „Eerst denk je dan: wat zal er nu gaan gebeuren?", zei ons een ver ontruste mosselkweker. „Maar he lemaal loslaten wat we nu hebben dat kan eenvoudig niet. De tuin bouw heeft toch ook zijn veilingen. En bovendien: er wordt gezegd „over enkele jaren". We zullen de minister er met veel nadruk op wijzen. Het laatste woord over zijn „normale concurrentieverhouding is nog niet gezegd...." De driejarige Cli. Mullens uit Ber gen op Zoom is gisterenmiddag in zorgwekkende toestand naar liet Algemeen Burgergasthuis ver voerd, nadat zij was aangevallen door een zwerm bijen. Het ongeluk gebeurde nadat een imker in de Hoveniersstecg een zwerm byen gevangen had, die daar in een boom terecht was gekomen. De man had de zwerm ondergebracht in een kist en deze zolang afge sloten met een stuk hardboard, terwyl hij een korf ging halen. In een onbewaakt ogenblik lichtte de kleuter liet deksel op, waarna de byen aanvielen en het kind aan alle kanten staken. Buurtbewoners kwamen af op het gegil van het meisje en wisten de bijen te verja gen. Voor de kleuter bestaat geen direct levensgevaar, de byen zyn afgemaakt. INWONERS VAN DE SCHELDESTAD HERZIENING UITBREIDINGSPLAN KOM KOUDEKERKE GOEDGEKEURD By Koninklijk Besluit is de door Gede puteerde Staten van Zeeland vastge stelde partiële herziening van het uit breidingsplan in onderdelen „Kom Kon- dekerke" der gemeente Koudekerke en de bij dit plan behorende bebouwings voorschriften, goedgekeurd. De gemeenteraad van Koudekerke had reeds in 1958 het uitbreidingsplan 1958 vastgesteld. Nadat Ged. Staten van Zee land dit plan hadden goedgekeurd, wer den bij de kroon hiertegen twee bezwa ren ingediend. Deze beroepen werden in 1961 gegrond verklaard. De kroon ont hield daardoor tevens alsnog goedkeu ring aan enkele onderdelen van het plan namelijk aan het gedeelte dat de verbindingsstraat tussen de Middelburg sestraat en de verkeersweg van Middel burg naar Biggekerke en aan de daar langs geprojecteerde bebouwingsstro ken omvat en aan enkele artikelen uit de bij het plan behorende bcbouwings- voorschriften. Na dit besluit was de ge meente Koudekerke gehouden binnen 12 maanden een nieuw plan op te stel len. Tegen de door Koudekerke ter in zage gelegde herzieningen kwamen geen bezwaarschriften binnen. Ook bij de kroon rezen geen bedenkinge tegen de herziening van het plan, zodat het kon worden vastgesteld. De gemeente Westerschonwen en ver tegenwoordigers van talrijke instanties op agrarisch en organisatorisch gebied op Schouwen-Duiveland hebben woens dagmiddag het stoffelijk overschot van de deze week overleden wethouder P. L. Vis van Westerschonwen begeleid naar zijn laatste rustplaats, de algeme ne begraafplaats te Haamstede. Namens de gemeente voerde burge meester H. P. Everwijn aan de groeve het woord. Hij herinnerde eraan, dat de gemeente voor de tweede keer binnen burgemeester Roëll is nu wethouder Vis overleden!" De heer Everwijn ken schetste de heer Vis als een man van weinig woorden; „maar de manier, waarop hij zijn functie vervulde is voor de gemeente aanleiding voor oprechte dankbaarheid,'' aldus ae burgemeester. Hij merkte op, dat de heer Vis ook in verschillende functies voor de gemeente zeer gezien was. Persoonlijk memoreer de de heer Evenvijn met dankbaarheid de wijze waarop wethouder Vis hem terzijde heeft gestaan in zyn aanlooppe riode als burgemeester van Wester- schouwen. De heer A. M. Geluk, de dijkgi van het waterschap „Schouwen-Du land", roemde de overleden wethouder die ook gezworene was van het wa terschap om zijn sterke persoonlijk heid het elan, waarmee hij het vele werk verzette en noemde hem een be kwaam en accuraat bestuurder. Hy riep ook de zorg van de heer Vis voor het wild in herinnering. Een zoon van de overledene, de heer W. Vis, dankte voor de belangstelling. Een verrast echtpaar H. Ter Beek Eleveld en zijn éénjarige Yvonne, die er niets van begreep, kreeg woensdagmiddag bij de ingang van het Vlissingse badstrand te horen, dat zij gedrieën de 50.000ste en eerstvolgende betalende be zoeker van het strand waren. Een aantal bezoekers, dat na de laat ste oorlog nog niet is bereikt in de Scheldestad. Het hoogstbekende aantal was 63.835 in 1935. Reden voor het Vlissingse gemeentebe stuur en de V.V.V. om het Vlissing se trio niet meteen van zon en water te laten genieten, maar het eerst te fêteren. Burgemeester mr. B. Kolff over handigden de heer Ter Beek, een jonge benzinepompbediende, werk zaam in Middelburg, maar wo nend in Vlissingen op de Hendrik Berckmanstraat 20, een gedenk penning en een fraaie ingelijste foto van het Vlissingse strand in het hoogseizoen. Voor mevrouw Ter Beek was er een kleurrijk boe ket. Mr. Kolff zag in het bereiken van de 50.000ste bezoeker het be wijs, dat het strand de mensen trekt. Zeeuwse trip Voorzitter N. Priester van het V.V.V.-besluur vertelde het echt paar, dat het op kosten van de V.V.V. een middagtrip mag maken over de Bevelanden en Walcheren. Daarbij kan het dan een kijkje ne men bij het Sloe, in de Zak van Zuid-Beveland, Goes, op Noord- Beveland, bij de Oosterschelde- brug en op Walcheren. Bovendien krijgt het echtpaar een gratis abon nement voor volgend jaar. Dat lokte het echtpaar beslist aan. Me- Het Vlissingse echtpaar Ter Beek werd woensdagmiddag even na vier uur door burgemeester mr. B. Kolff gefeliciteerd: dit echtpaar maakte de vijftigduizend bezoekers van het Vlissingse badstrand vol. Rechts op de foto burgemeester Kolff, die het echtpaar een foto van het strand aanbiedt. Tweede van links de heer Ter Beek. Rechts naast hem zijn echtgenote. (Foto P.Z.C Mevrouw De Casembroot bezichtigde het werk ZWEEDS-NEDERLANDSE SOEP TEN AFSCHEID Woensdagmiddag heeft de heer W. v. d. Berg, voorzitter van de stichting inter nationale werkkampen, in Baarland of ficieel het kamp gesloten van 25 studen ten, die de afgelopen drie weken hebben gewerkt aan bet. blootleggen van de fun deringen van het kasteel „De Hellen- burg" in Baarland. Een chaos, een verwarde toestand, waarin niemand zijn oosten of zijn westen zal weten! Dat voorspellen de mosselkwekers elkaar én de mi nister als zijn plan werkelijkheid moet worden. Als de vaste prijs moet worden afgeschaft, als het aan- en verkoopkantoor van mosse len moet worden opgeheven, als de „normale concurrentieverhoudin gen moeten terugkeren". In 1934, toen er een moordende con currentie heerste in de mosselwe reld heeft de regeling uitkomst gebracht en ervoor gezorgd dat de centrale afzet een lonend mosel- bedrijf in Zeeland creëerde. Een bedrijf, dat het met name de laat ste jaren bijzonder voor de wind gaat. Niet alleen in de Wadden, maar ook in de Zeeuwse wateren. Men is de catastrofe van de mos selparasiet nu te boven. Vorig jaar leverden de Zeeuwse mosselperce len 350.000 mosseltonnen op, dit jaar worden er niet minder dan 500.000 verwacht. Sinds woensdagmiddag kwart over twaalf wordt bij het strandje van Kat- tendijke de 18-jarlge jongeman J. Ver- 'st. Verr De commandant Zeemacht Neder land heeft gistermorgen een heli kopter ingezet die ervoor heeft ge- 7.orgd dat de Middelburgse mari nier le klas C. F. Mac Mootry om elf uur bij de begrafenis van zijn stiefvader, wijlen de heer J. Bruins kon zijn. De marinier was vroegtij dig bij hoge uitzondering uit de Nederlandse Antillen gerepa trieerd. Omdat het lijnvliegtuïg uit „de West" eerst om kwart vóór tien zou landen en alleen een snelle overbrenging door de lucht daarna de enige mogelijkheid was om hem tijdig bij de droeve plechtigheid in Zeelands hoofdstad te laten zijn, werd door tussenkomst van de commandant Zeemacht Nederland een helikopter van de vliegbasis Valkenburg naar Schiphol gediri geerd. Het vliegtuig uit de Antillen arriveer de vijf minuten later dan gepland om 9.50 uur op de luchthaven. Daar na taxiede liet toestel naar het plat form, waar het om tien uur tot stil stand kwam. Met draaiende motoren stond daar de helikopter gereed om hage'uit Goes vermist. Vermoed wordt, I'le militair over te nemen. Met niet dat hij bij het zwemmen is verdronken.'meer bagage dan een weekendtas Niemand heeft hem evenwel in het wa- haastte de marinier zich naar het an- ter zien gaan; hy was met zijn moederIdere toestel. aan het strand. De rijkspolitie te water!uurwerk niet nodeloos te vertragen,wenteiwiek. OI\ de sportvelden vlak heeft woensdagavond tot ongeveer half werd een douanecontrole achterwege aanbouw ziinde snorlhal aan tien gedregd in de Zandkreek in de gelaten. id,J de in aanbouw zijnde sporthal aan, buurt van het strandje, evenwel zonder -j u j „nr! grond. Twee minuten later stoof resultaat. Aan het eind van de avond Met een snelheid van boven de 200 een surveillancewagen van de ge- moest het dreggen wegens de duisternis] h™- Per uur werd de afstand van meentepolitie met de marinier als! worden gestaakt. Ook de rijkspolitie vanizeventig mijl (125 km) naar Middel-jpassagier het terrein af Om vijf vóór Wilhelminadorp heeft de omgeving van] burg afgelegd. Om tien vóór elf zettelelf kon de heer Mac Mootry zichI Katseveer afgezocht. Het zbeken zal luitenant ter zee vlieger derde klas op het huisadres aan de Nassaulaan worden hervat. JVoogt van squadron zeven datl by zijn familieleden voegen. steeds wordt ingezet by gewonden- Om de race tegen het,vervoer en bij reddingstochten de Om tien voor elf landde de wentel wiek gistermorgen met de Middel burgse marinier op het sportvelden complex te Middelburg. Onmiddel lijk haastte de heer Mac. Mootry zich naar de uitgang waar een sur veillance wagen van de gemeente politie hem opwachtte Baronesse Van der Feltz, enige bur gemeesters uit de omgeving van Baarland, de voorzitter van de stich ting „De Hellenburg" jhr. L. E. D. S. van Bönninghausen tot Herickhave en de heer I. A. van Rooyen, pen ningmeester van deze stichting, resultaat van drie weken werken be zichtigd. In deze tijd zijn honderden kubieke meters grond verwijderd en is de situering van de funderingen binnen de oude gracht duidelijk aan het licht gekomen. De heer Van de Berg toonde zich dank baar voor de wijze, waarop het werk was verlopen en hy dankte de deelne mers aan het kamp voor hun komst naar Nederland en voor het enthousias me, waarmee zij hadden samengewerkt. Het belangrijkste van dit kamp noemde hij echter het internationale contact, dat op deze wijze tot stand is gekomen en hij spoorde de studenten van velerlei na tionaliteit aan dit contact te handhaven. „Een land waar men een vriend heeft gaat men op een nieuwe wijze bezien", zo besloot de voorzitter van de stichting internationale werkkampen zijn scheidsrede. Leiders Jonkheer L. E. D. S. van Bönninghausen tot Herickhave sprak zijn waardering uit voor de wijze waarop deze 25 stu denten een stukje historie naar boven hebben gebracht. Hij dankte de heer W. Passchier. de leider van het werkkamp, de heer J. C. Blok, de opzichter bij het grondteclinische gedeelte en de archeo loog F. Roodschild Koning, die namens de rijksdienst voor oudheidkundig bo demonderzoek toezicht hield bij de op gravingen, voor hun medewerking. Ook dankte hij het echtpaar De Vriend, dat zijn bollenschuur had afgestaan als lo- eeerruimte voor de studenten. Burgemeester W. N. van Liere van Baarland dankte namens het gemeente bestuur de studenten voor het meewer ken aan de verlevendiging van de histo rie van Baarland. Een kop Zweeds-Nederlandse soep vormde de dronk, waarmee dit werk kamp werd uitgeluid. Jeugdherberg Domburg voor radio en t.v. Mevr. A. Lok, „moeder" van de jeugd herberg „Nieuw Walcheren" in Dom burg zal meedoen aan het A.V.R.O.-te- levisicspel „Wie van de drie". De A.V. R.O. heeft haar daarvoor uitgenodigd. Do auditie voor dit spel zal zaterdag 5 september in Hilversum worden gehou den. De datum van uitzending is nog niet vastgesteld. By dit spel gaat het om het raden van een beroep. Spelleider is Karei Prior. Ook de K.R.O. beeft het oog op de Dom- burgse jeugdherberg, met het radiospel „Raaien maar". Daarvoor komt 2 sep tember een opnameploeg naar Domburg. De uitzending zelf is op zaterdagavond 19 september om 21.10 uur. Een herha ling van dit spel volgt dinsdag 22 sep tember 's middags om tien over twee. In dit spel zullen twee deelnemers uit het publiek aan de hand van een lijst mei platen titels een programmaatje sa menstellen. vrouw Ter BeekEleveld is ge boren in Enschede en haar man in het Duitse MarlDrewer. Sedert 1 februari wonen zij in Vlissingen. Omdat de heer Ter Beek morgen dienst heeft en de onderburen Ger- brands zich wilden ontfermen over Eric van een half jaar, kon het echtpaar met de kleine Yvonne naar het strand. Geheel onverwachts werden zij nu ontvangen door een klein gezel schap, waarbij zich nog bevonden enige andere bestuursleden en di recteur W. Huibregtse van de V.V.V. en chef badbedrijf C. de Jong. De bijzondere badgasten, trouwe bezoekers van het strand, werd een consumptie aangeboden, Tijdens 'n genoeglijk babbeltje hoorden ze, dat het dit jaar voor het eerst is, dat strandbezoekers, die een rond cijfer volmaken een attentie ont vangen. Nog maar veertien dagen geleden, op 10 augustus, werd de 35.000ste bezoeker geteld. De laat ste dagen is het, aantal hard opge lopen met als hoogtepunt woens dag, een dag met 1800 mensen op het strand. Het jaar 1940 vormde ook voor het strandbezoek een dieptepunt: 18.528 bezoekers. Na 1950 lag het aantal constant boven de dertig of veer tigduizend. In 1963 waren het er 41.500. In 1956: 30.186, 1957: 30.412, 1958: 33.135, 1959: 48.914, 1960: 33.019, 1961: 48.955 cn in 1962: 35.089. Het laatste oorlogsjaar, dat men van het strand gebruik kon maken Was 1941, toen waren er 32.011 badgasten. Daaag Het echtpaar besloot de foto van het badstrand boven het bankmeu- bel te hangen. De legpenning krijgt een plaatsje onder aan de schoorsteen. Had de kleine Yvon ne er aanvankelijk niets van be grepen: achter een glas limonade klaarde haar gezichtje gauw op. Toen kon er ook een „daóg" af voor de milde gevers, voordat ze, gewa pend met schepje en emmertje, zich met vader en moeder mengde onder de achttienhonderd andere zon- en zeegenieters. HET WEER IN EUROPA Kopenhagen, onbewolkt Londen, onbewolkt Brussel, onbewolkt Luxemburg, onbewolkt Parijs, onbewolkt Nice, onbewolkt München. onbewolkt Zurich, onbewolkt Locarno, onbewolkt Wenen, onbewolkt Innsbruck, onbewolkt Rome, licht bewolkt Mallorca, half bewolkt 28 gr. 28 gr. 27 gr. 29 gr. 30 gr. 3-1 gr. 30 gr. VERWACHT. LATER ENIGE AFKOELING Warm tot zeer warm weer en nanvan- kelyk nog zonnig, later enige afkoeling met plaatselijk onweer. Overwegend nut tige wind aanvankelijk zuidelijk, later ruimend naar westelijke richtingen. STRANDVERW ACHTING Augustus blijft voor een hittegolf zor gen. Ook vandaag zonnig en warm met een matige, meest zuidelyke wind. In Zeeland 26 tot 28 graden, zeewater 18 graden. VOORUITZICHTEN Via Frankrijk nadert er iets minder war me lucht, waarbij tevens de kans op een onweersbuitje groter wordt. ZON EN MAAN 28 augustus Zon op 05.45 onder 19.36 Maan cp 22.01 onder 11.47

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 2