Voor Deltaspoorlijn spectaculaire
ontwikkeling streek noodzakelijk
Zeeuwse mosselwereld
slaat thans alarm
Marinier net op tijd bij begrafenis
Vlissingse strand noteerde de
vijftigduizendste bezoeker
BILT
Ir. Lohmann voor Nijverheid en Handel Amsterdam
Spoorwegtunnel
onder Kanaal binnen
afzienbare tijd
z.eeuwse
ALMANAK
BIJEN VIELEN
KLEUTER AAN
WETHOUDER VIS
IN HAAMSTEDE
BEGRAVEN
Feestelijke ontvangst
onder hoge
temperatuur
INTERNATIONAAL WERKKAMP IN
BAARLAND OFFICIEEL GESLOTEN
Chaos
Jongen vermist:
vermoedelijk
verdronken
Marine en politie
werkten samen in
race tegen de klok
s
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 27 AUGUSTUS 1964
De president-directeur van de
Nederlandse Spoorwegen, ir. J.
Lohmann, gelooft dat slechts
bij een spectaculaire ontwikke
ling van het Deltagebied, met
vestigingen van nieuwe grote
woonplaatsen, gebieden voor
massale recreatie, industrieter
reinen en haventerreinen, de
aanleg van een nieuwe spoorlijn,
die aansluiting geeft op de te
bouwen tunnel onder het Ka
naal, serieus zal kunnen worden
overwogen.
Het belang van de door de Ka
naaltunnel mogelijke verbete
ring van de internationale ver
bindingen, kan volgens ir. Loh
mann nooit zo zwaar wegen, dat
daarmee alleen de aanleg van
een Deltaspoorlijn van Rotter
dam via Goeree-Overflakkee en
Goes naar België met vele kost
bare kunstwerken gerechtvaar
digd zou zijn.
In een voordracht tijdens een woens
dagmiddag in Amsterdam gehouden
lunch bijeenkomst van de Maatschap
pij voor Nijverheid en Handel, zei ir.
Lohmann dat bij een spectaculaire
ontwikkeling in het Deltagebied de
Deltaspoorlijn een functie zou kunnen
vervullen in het reizigers- en goede
renvervoer in relaties van internatio
nale. nationale en regionale beteke
nis.
Als de Kanaaltunnel er eenmaal is.
zal de reis Londen-Rotterdam onge
veer zes uur en naar Amsterdam ze
ven uur in beslag nemen. Via de door
ir. Lange van de Provinciale Planolo
gische Dienst in Zuid-Holland ge
dachte spoorlijn door het Deltagebied
zou deze reisduur nog eens met onge
veer anderhalf uur kunnen worden
bekort.
Ir. Lohmann, die sprak over de reeds
in 1750 begonnen ontwikkeling van
de ideeën tot de aanleg van een vaste
verbinding tussen Engeland en
Frankrijk, gelooft dat voor het goe
derenvervoer van en naar Engeland
de spoorwegtunnel zeer aantrekkelijk
zal zijn. In vele gevallen is een kor
tere vervoersafstand mogelijk en bo-,
vendien kunnen vele plaatsen en in
dustrieterreinen met spoorwegaan-
sluitingcn rechtstreeks met elkaar
worden verbonden. Ook de kosten
zullen een rol spelen. Het vervoer
schip zal voordeliger blijven voor
vervoersstromen die hun oorsprong
cn bestemming vinden óf in óf dicht
bij de havens of binnen het bereik
van coasters. Een voorbeeld daarvan
is de vrachtautoveerdienst Rotter-
da.m-Londen( die 's nachts opleggers
vervoert, die de volgende ochtend
door trekkers op de plaats van be
stemming worden gebracht. Deze
vorm van vervoeren lijkt ir. Lohmann
voordeliger dan de tunnel.
Toenemend vervoer
Spijkers
Een fietsenmaker in Voorscho
ten, zo lezen wij in een dagblad
van vlekkeloze reputatie, heeft
zijn kwijnend bedrijf een nieuwe
impuls gegeven door in de om
geving van zijn hersteUverkplaats
kopspijkertjes te strooien. Op
wisselende, maar met zorg geko
zen plaatsenvan icaaruit men
een onbelemmerd uitzicht had op
het lonkende uithangbord Rij
wielhersteller". Nog een stap ver
der en hij had voor trage natu
ren houten handjes langs de weg
laten plaatsen met de aanmoedi
ging Voor al uw bandenrepa
ratie."
Een vol jaar heeft hij zo onge
stoord aan de expansie van zijn
herstelinrichting kunnen werken;
de bedrijfsresultaten gingen met
sprongen omhoog.
„Vele fietsers en bromfietsers",
zo schrijft het blad, ,£\jn daar in
het afgelopen jaar onaangenaam
verrast doordat zij plotseling een
lekke band kregen. Na even
rondkijken ontwaarden zij al
spoedig het uithangbord van de
fietsenmaker, die opgewekt zijn
klanten begroette en ras de band
plakte of door een nieuwe ver
ving".
Ten slotte is hij lekgevaren: ,T)e
drukte in het vroeger zo rustige
zaakje begon argwaan te wekken.
Meermalen brachten de kopspij
kertjes oude klanten in de zaak".
En dan volgt die spijkerharde me
dedeling, dut de politie hem op
heterdaad bxj het strooien heeft
betrapt.
De consequenties van een derge
lijke illegale omzetverhoging zijn
natuurlijk niet te overzien.
Stel nu, dat je, als bonafide rij
wielhersteller, louter voor huis
houdelijk gebruik, behoefte hebt
aan wat kopspijkertjes.
Hel is, zoals gisteren in Vlisstngen,
het is al met een licht onbehagen,
dat je de ijzerwinkel binnenstapt.
Dan heb je nog niets gezegd,
want, de bediende, met wie je op
vriendschappelijke voet bent, zo'n
olijke klant, die altijd met een
kwinkslag gereed staat, is je
voor mei „Zo Willem een pond
je kopspijkers zeker!'"
En dan kom je thuis, met een
hangslot, schilderijhaakjes, wat
klein ijzerwerk en sjagrijn voor
een heel jaar en dan zegt je vrouw
maar Willem wat moet je nou met
een hangslot, er wordt hier toch
niks gestolen en dun zeg je luch
tig ach, dat komt altijd wel eens
van pas en dan moet je weer gauw
aan het werk want de mensen
denken dat je net als vroeger
nog hard kunt lopen voor een
lekke band en je weet wel beter
er zit geen droog brood meer in.
lijk vervoer van de tunnel gebruik
gaat maken. Het vervoer van het
Roergebied door de Kanaaltunnel
naar Engeland zou misschien gebruik
kunnen maken van de route via Ven-
lo en Zuid-Nederland. Ook voor het
reizïgersvervoer mag men aannemen,
dat een deel van het Nederland tran-
sisterende verkeer van Engeland naar
Duitsland voortaan van de tunnel ge
bruik zal maken, ondanks de tunnel-
tarieven 78 voor een auto met in
zittenden, 16 voor een treinreiziger
en 21 voor een ton goederen). Voor
de Harwichboot zal volgens ir. Loh
mann nog wel voldoende vervoer
overblijven, aangezien het totale op
Engeland gerichte verkeer sterk zal
toenemen.
De prijsverhouding van het verkeer
via deze route tot dat via de tunnel
zal hierbij volgens ir. Lohmann na
tuurlijk ook van invloed zijn. Ir, Loh
mann verwacht wel, dat een aantal
van de in Hoek van Holland begin
nende internationale treinen hun de
biet zullen zien verminderen. Ophef
fing van deze treinen, die waardevol
le internationale verbindingen vor
men, zou voor Nederland een gevoe
lig verlies betekenen. De bereikbaar
heid van Nederland zou hierdoor in
belangrijke mate achteruit gaan. Aan
deze vrees ligt ook ten grondslag het
idee voor een Deltaspoorlijn van de
Zuidhollandse planologische dienst.
Deltaspoorlijn
Het tracé van de Deltaspoorlijn
wordt gedacht van Rotterdam C.S.
via Schiedam-Nieuwland, door de
Beneluxtunnel naar Hoogvliet cn
Spijkenisse en vervolgens over Goe
ree-Overflakkee naar Zierikzee en
via een brug over de Oosterschelde
naar Goes en daarna verder via een
tunnel onder de Westerschelde en
Terneuzen naar België. Daar zijn ve
le varianten denkbaar van aansluitin
gen op het Belgische spoorwegnet.
Het Zuidhollandse plan beoogt het op
Engeland, Midden- en Noord-Duits-
land en Scandinavië gerichte verkeer
via Nederland te houden. Ir. Loh
mann meent dat de Deltaiijn voor dit
doel inderdaad attractief is, aange
zien er via deze route tijdwinst is te
behalen ten opzichte van andere rou
tes. De afstand Calais-Osnabrück be
draagt 666 km, maar is via Brugge-
Deltaiijn-Rotterdam en verder ruim
100 kilometer korter dan via het be
staande lijnennet.
Meer gevolgen
De tunnel onder het Kanaal heeft vol
gens ir. Lohmann nog veel meer ge
volgen. Zo zal het hele patroon van
internationale reizigerstreinendien
sten opnieuw moeten worden bezien.
Treindiensten zullen vervallen, ande
re zullen worden gewijzigd en nieuwe
treindiensten zulen ontstaan. Onder
zocht moet worden of het lijnennet
geschikt is om aan de eisen van de
nieuwe treindiensten te kunnen vol
doen. De internationale vereniging
van spoorwegmaatschappijen heeft
voor bestudering van dit probleem al
een speciale commissie ingesteld. De
Nederlandse Spoorwegen heeft daar
in zitting. Aan de Kanaaltunnel zijn
trouwens voor de spoorwegen nog
veel meer problemen verbonden. De
keuze van het elektrifïcatiesysteem
in de tunnel (Frankrijk en Engeland
hebben verschillende systemen), het
ontwerpen van locomotieven en elek
trische rijtuigstellen die voor beide
systemen geschikt zijn, de beveiliging
zal zodanig moeten worden ingericht
dat elk spoor van beide zijden kan
worden bereden, de verdeling van de
investeringen en de kosten "van op
brengsten tussen de betrokken spoor
wegmaatschappijen en de tunnel
maatschappij enz. enz.
Voordeel
Over de in het voordeel van de tun
nel uitgevallen keuze tunnel of brug
zei ir. Lohmann, dat de kosten van
(le tunnel (2,3 miljard gulden) glo
baal genomen de helft bedragen van
die van de brug. Bovendien zyn de
rentabiliteltsvooruitzichten voor de
tunnel veel gunstiger. De capaciteit
van de tunnel is zeer hoog en het
wegverkeer heeft er geen last van
weersinvloeden, zoals mist en ijzel op
een brug.
De jaarlijkse exploitatiekosten van
de tunnel worden getaxeerd op 33 a
46 miljoen gulden. De spoorwegen zul
len zelf zorgen voor de investeringen
in het benodigde rollend materieel,
mogelijk echter ook voor de vaste
spoorweginstallaties in de tunnel en
bij de eindstations. De financiering
van de investeringen zou volgens de
plannen moeten berusten op de uit
gifte van aandelen en obligaties, die
voor 40 procent in Engeland, voor 40
procent in Frankrijk en voor 20 pro
cent in andere Westeuropese landen
zal moeten geschieden. Voor de ove
rige benodigde sommen zal een be
roep moeten worden gedaan op de
kapitaalmarkt van de verschillende
landen.
Ir. Lohmann verwacht dat de spoor
wegtunnel onder het Kanaal binnen
afzienbare tijd tot stand zal komen.
Deze tunnel zal een zeer interessante
fase in de ontwikkeling van het
Westeuropese verkeer inluiden. Met
of zonder Deltaiijn zullen in elk ge
val snelle, nieuwe spoorwegverbindin
gen een verkorting van de reisduur
tussen Nederland en Engeland tot
stand kunnen brengen, zo besloot ir.
Lohmann.
Slot van pag. I
nu van doordrongen, dat het niet
kan blijven zoals het thans gaat.
En wie denkt dat wat de minister
zegt over „binnen een paar jaar",
echt nog wel rekbaar is, die be
schouwen dezelfde mosselhandela
ren als kortzichtig.
Toch is er ook in de vereniging
„De Mosselhandel" tien kwekers
handelaren, zes handelaren (sec)
en zes verwerkende industrieën
geen eenheid van opvatting. Daar
zullen de aangevallen kwekers
(handelaren) U meteen al op at
tenderen. „De mosselkwekers heb
ben de -handelaren nooit tegenge
houden om 'n regeling in het leven
te roepen. Maar men was het nooit
met elkaar eens. En wat Zierikzee
en Bruinisse met de oprichting van
de N.V. „Solidair" acht jaar te
rug een oud bedrijf opgekocht
hebben gedaan, dat mogen de han
delaren (sec) echt niet als „af
braak" beschouwen. En als de mos
selhandel nu denkt dat de maatre
gel van de minister de normale
concurrentieverhouding dus nog
de enige oplossing van hun pro
bleem is, dan ziet men toch over
het hoofd dat het hele mosselbe-
drijf in een hopeloze toestand te
recht komt".
Maar de minister ziet in het sterk
geleide systeem een „beperking
van de mededinging". Een beper
king, die volgens hem niet meer
past in de naoorlogse produktie-
en afzetverhoudingen". En vooral
niet in de E.E.G.-opbouw. Daarom
heeft het produktschap de wenk
gekregen, de stringente ordening
te beëindigen.
„Eerst denk je dan: wat zal er nu
gaan gebeuren?", zei ons een ver
ontruste mosselkweker. „Maar he
lemaal loslaten wat we nu hebben
dat kan eenvoudig niet. De tuin
bouw heeft toch ook zijn veilingen.
En bovendien: er wordt gezegd
„over enkele jaren". We zullen
de minister er met veel nadruk op
wijzen. Het laatste woord over zijn
„normale concurrentieverhouding
is nog niet gezegd...."
De driejarige Cli. Mullens uit Ber
gen op Zoom is gisterenmiddag in
zorgwekkende toestand naar liet
Algemeen Burgergasthuis ver
voerd, nadat zij was aangevallen
door een zwerm bijen. Het ongeluk
gebeurde nadat een imker in de
Hoveniersstecg een zwerm byen
gevangen had, die daar in een
boom terecht was gekomen. De
man had de zwerm ondergebracht
in een kist en deze zolang afge
sloten met een stuk hardboard,
terwyl hij een korf ging halen. In
een onbewaakt ogenblik lichtte de
kleuter liet deksel op, waarna de
byen aanvielen en het kind aan
alle kanten staken. Buurtbewoners
kwamen af op het gegil van het
meisje en wisten de bijen te verja
gen. Voor de kleuter bestaat geen
direct levensgevaar, de byen zyn
afgemaakt.
INWONERS VAN DE SCHELDESTAD
HERZIENING
UITBREIDINGSPLAN
KOM KOUDEKERKE
GOEDGEKEURD
By Koninklijk Besluit is de door Gede
puteerde Staten van Zeeland vastge
stelde partiële herziening van het uit
breidingsplan in onderdelen „Kom Kon-
dekerke" der gemeente Koudekerke en
de bij dit plan behorende bebouwings
voorschriften, goedgekeurd.
De gemeenteraad van Koudekerke had
reeds in 1958 het uitbreidingsplan 1958
vastgesteld. Nadat Ged. Staten van Zee
land dit plan hadden goedgekeurd, wer
den bij de kroon hiertegen twee bezwa
ren ingediend. Deze beroepen werden in
1961 gegrond verklaard. De kroon ont
hield daardoor tevens alsnog goedkeu
ring aan enkele onderdelen van het
plan namelijk aan het gedeelte dat de
verbindingsstraat tussen de Middelburg
sestraat en de verkeersweg van Middel
burg naar Biggekerke en aan de daar
langs geprojecteerde bebouwingsstro
ken omvat en aan enkele artikelen uit
de bij het plan behorende bcbouwings-
voorschriften. Na dit besluit was de ge
meente Koudekerke gehouden binnen
12 maanden een nieuw plan op te stel
len. Tegen de door Koudekerke ter in
zage gelegde herzieningen kwamen geen
bezwaarschriften binnen. Ook bij de
kroon rezen geen bedenkinge tegen de
herziening van het plan, zodat het kon
worden vastgesteld.
De gemeente Westerschonwen en ver
tegenwoordigers van talrijke instanties
op agrarisch en organisatorisch gebied
op Schouwen-Duiveland hebben woens
dagmiddag het stoffelijk overschot van
de deze week overleden wethouder P.
L. Vis van Westerschonwen begeleid
naar zijn laatste rustplaats, de algeme
ne begraafplaats te Haamstede.
Namens de gemeente voerde burge
meester H. P. Everwijn aan de groeve
het woord. Hij herinnerde eraan, dat de
gemeente voor de tweede keer binnen
burgemeester Roëll is nu wethouder Vis
overleden!" De heer Everwijn ken
schetste de heer Vis als een man van
weinig woorden; „maar de manier,
waarop hij zijn functie vervulde is voor
de gemeente aanleiding voor oprechte
dankbaarheid,'' aldus ae burgemeester.
Hij merkte op, dat de heer Vis ook in
verschillende functies voor de gemeente
zeer gezien was. Persoonlijk memoreer
de de heer Evenvijn met dankbaarheid
de wijze waarop wethouder Vis hem
terzijde heeft gestaan in zyn aanlooppe
riode als burgemeester van Wester-
schouwen.
De heer A. M. Geluk, de dijkgi
van het waterschap „Schouwen-Du
land", roemde de overleden wethouder
die ook gezworene was van het wa
terschap om zijn sterke persoonlijk
heid het elan, waarmee hij het vele
werk verzette en noemde hem een be
kwaam en accuraat bestuurder. Hy riep
ook de zorg van de heer Vis voor het
wild in herinnering. Een zoon van de
overledene, de heer W. Vis, dankte voor
de belangstelling.
Een verrast echtpaar H. Ter Beek
Eleveld en zijn éénjarige Yvonne,
die er niets van begreep, kreeg
woensdagmiddag bij de ingang van
het Vlissingse badstrand te horen,
dat zij gedrieën de 50.000ste
en eerstvolgende betalende be
zoeker van het strand waren. Een
aantal bezoekers, dat na de laat
ste oorlog nog niet is bereikt in de
Scheldestad. Het hoogstbekende
aantal was 63.835 in 1935. Reden
voor het Vlissingse gemeentebe
stuur en de V.V.V. om het Vlissing
se trio niet meteen van zon en
water te laten genieten, maar het
eerst te fêteren.
Burgemeester mr. B. Kolff over
handigden de heer Ter Beek, een
jonge benzinepompbediende, werk
zaam in Middelburg, maar wo
nend in Vlissingen op de Hendrik
Berckmanstraat 20, een gedenk
penning en een fraaie ingelijste
foto van het Vlissingse strand in
het hoogseizoen. Voor mevrouw
Ter Beek was er een kleurrijk boe
ket. Mr. Kolff zag in het bereiken
van de 50.000ste bezoeker het be
wijs, dat het strand de mensen
trekt.
Zeeuwse trip
Voorzitter N. Priester van het
V.V.V.-besluur vertelde het echt
paar, dat het op kosten van de
V.V.V. een middagtrip mag maken
over de Bevelanden en Walcheren.
Daarbij kan het dan een kijkje ne
men bij het Sloe, in de Zak van
Zuid-Beveland, Goes, op Noord-
Beveland, bij de Oosterschelde-
brug en op Walcheren. Bovendien
krijgt het echtpaar een gratis abon
nement voor volgend jaar. Dat
lokte het echtpaar beslist aan. Me-
Het Vlissingse echtpaar Ter Beek
werd woensdagmiddag even na
vier uur door burgemeester mr. B.
Kolff gefeliciteerd: dit echtpaar
maakte de vijftigduizend bezoekers
van het Vlissingse badstrand vol.
Rechts op de foto burgemeester
Kolff, die het echtpaar een foto
van het strand aanbiedt. Tweede
van links de heer Ter Beek. Rechts
naast hem zijn echtgenote.
(Foto P.Z.C
Mevrouw De Casembroot bezichtigde het werk
ZWEEDS-NEDERLANDSE
SOEP TEN AFSCHEID
Woensdagmiddag heeft de heer W. v. d.
Berg, voorzitter van de stichting inter
nationale werkkampen, in Baarland of
ficieel het kamp gesloten van 25 studen
ten, die de afgelopen drie weken hebben
gewerkt aan bet. blootleggen van de fun
deringen van het kasteel „De Hellen-
burg" in Baarland.
Een chaos, een verwarde toestand,
waarin niemand zijn oosten of zijn
westen zal weten! Dat voorspellen
de mosselkwekers elkaar én de mi
nister als zijn plan werkelijkheid
moet worden. Als de vaste prijs
moet worden afgeschaft, als het
aan- en verkoopkantoor van mosse
len moet worden opgeheven, als de
„normale concurrentieverhoudin
gen moeten terugkeren".
In 1934, toen er een moordende con
currentie heerste in de mosselwe
reld heeft de regeling uitkomst
gebracht en ervoor gezorgd dat de
centrale afzet een lonend mosel-
bedrijf in Zeeland creëerde. Een
bedrijf, dat het met name de laat
ste jaren bijzonder voor de wind
gaat. Niet alleen in de Wadden,
maar ook in de Zeeuwse wateren.
Men is de catastrofe van de mos
selparasiet nu te boven. Vorig jaar
leverden de Zeeuwse mosselperce
len 350.000 mosseltonnen op, dit
jaar worden er niet minder dan
500.000 verwacht.
Sinds woensdagmiddag kwart over
twaalf wordt bij het strandje van Kat-
tendijke de 18-jarlge jongeman J. Ver-
'st. Verr
De commandant Zeemacht Neder
land heeft gistermorgen een heli
kopter ingezet die ervoor heeft ge-
7.orgd dat de Middelburgse mari
nier le klas C. F. Mac Mootry om
elf uur bij de begrafenis van zijn
stiefvader, wijlen de heer J. Bruins
kon zijn. De marinier was vroegtij
dig bij hoge uitzondering uit de
Nederlandse Antillen gerepa
trieerd. Omdat het lijnvliegtuïg uit
„de West" eerst om kwart vóór
tien zou landen en alleen een snelle
overbrenging door de lucht daarna
de enige mogelijkheid was om hem
tijdig bij de droeve plechtigheid in
Zeelands hoofdstad te laten zijn,
werd door tussenkomst van de
commandant Zeemacht Nederland
een helikopter van de vliegbasis
Valkenburg naar Schiphol gediri
geerd.
Het vliegtuig uit de Antillen arriveer
de vijf minuten later dan gepland
om 9.50 uur op de luchthaven. Daar
na taxiede liet toestel naar het plat
form, waar het om tien uur tot stil
stand kwam. Met draaiende motoren
stond daar de helikopter gereed om
hage'uit Goes vermist. Vermoed wordt, I'le militair over te nemen. Met niet
dat hij bij het zwemmen is verdronken.'meer bagage dan een weekendtas
Niemand heeft hem evenwel in het wa- haastte de marinier zich naar het an-
ter zien gaan; hy was met zijn moederIdere toestel.
aan het strand. De rijkspolitie te water!uurwerk niet nodeloos te vertragen,wenteiwiek. OI\ de sportvelden vlak
heeft woensdagavond tot ongeveer half werd een douanecontrole achterwege aanbouw ziinde snorlhal aan
tien gedregd in de Zandkreek in de gelaten. id,J de in aanbouw zijnde sporthal aan,
buurt van het strandje, evenwel zonder -j u j „nr! grond. Twee minuten later stoof
resultaat. Aan het eind van de avond Met een snelheid van boven de 200 een surveillancewagen van de ge-
moest het dreggen wegens de duisternis] h™- Per uur werd de afstand van meentepolitie met de marinier als!
worden gestaakt. Ook de rijkspolitie vanizeventig mijl (125 km) naar Middel-jpassagier het terrein af Om vijf vóór
Wilhelminadorp heeft de omgeving van] burg afgelegd. Om tien vóór elf zettelelf kon de heer Mac Mootry zichI
Katseveer afgezocht. Het zbeken zal luitenant ter zee vlieger derde klas op het huisadres aan de Nassaulaan
worden hervat. JVoogt van squadron zeven datl by zijn familieleden voegen.
steeds wordt ingezet by gewonden-
Om de race tegen het,vervoer en bij reddingstochten de
Om tien voor elf landde de wentel
wiek gistermorgen met de Middel
burgse marinier op het sportvelden
complex te Middelburg. Onmiddel
lijk haastte de heer Mac. Mootry
zich naar de uitgang waar een sur
veillance wagen van de gemeente
politie hem opwachtte
Baronesse Van der Feltz, enige bur
gemeesters uit de omgeving van
Baarland, de voorzitter van de stich
ting „De Hellenburg" jhr. L. E. D. S.
van Bönninghausen tot Herickhave
en de heer I. A. van Rooyen, pen
ningmeester van deze stichting,
resultaat van drie weken werken be
zichtigd. In deze tijd zijn honderden
kubieke meters grond verwijderd en
is de situering van de funderingen
binnen de oude gracht duidelijk aan
het licht gekomen.
De heer Van de Berg toonde zich dank
baar voor de wijze, waarop het werk
was verlopen en hy dankte de deelne
mers aan het kamp voor hun komst
naar Nederland en voor het enthousias
me, waarmee zij hadden samengewerkt.
Het belangrijkste van dit kamp noemde
hij echter het internationale contact, dat
op deze wijze tot stand is gekomen en
hij spoorde de studenten van velerlei na
tionaliteit aan dit contact te handhaven.
„Een land waar men een vriend heeft
gaat men op een nieuwe wijze bezien",
zo besloot de voorzitter van de stichting
internationale werkkampen zijn
scheidsrede.
Leiders
Jonkheer L. E. D. S. van Bönninghausen
tot Herickhave sprak zijn waardering
uit voor de wijze waarop deze 25 stu
denten een stukje historie naar boven
hebben gebracht. Hij dankte de heer W.
Passchier. de leider van het werkkamp,
de heer J. C. Blok, de opzichter bij het
grondteclinische gedeelte en de archeo
loog F. Roodschild Koning, die namens
de rijksdienst voor oudheidkundig bo
demonderzoek toezicht hield bij de op
gravingen, voor hun medewerking. Ook
dankte hij het echtpaar De Vriend, dat
zijn bollenschuur had afgestaan als lo-
eeerruimte voor de studenten.
Burgemeester W. N. van Liere van
Baarland dankte namens het gemeente
bestuur de studenten voor het meewer
ken aan de verlevendiging van de histo
rie van Baarland.
Een kop Zweeds-Nederlandse soep
vormde de dronk, waarmee dit werk
kamp werd uitgeluid.
Jeugdherberg Domburg
voor radio en t.v.
Mevr. A. Lok, „moeder" van de jeugd
herberg „Nieuw Walcheren" in Dom
burg zal meedoen aan het A.V.R.O.-te-
levisicspel „Wie van de drie". De A.V.
R.O. heeft haar daarvoor uitgenodigd.
Do auditie voor dit spel zal zaterdag 5
september in Hilversum worden gehou
den. De datum van uitzending is nog
niet vastgesteld.
By dit spel gaat het om het raden van
een beroep. Spelleider is Karei Prior.
Ook de K.R.O. beeft het oog op de Dom-
burgse jeugdherberg, met het radiospel
„Raaien maar". Daarvoor komt 2 sep
tember een opnameploeg naar Domburg.
De uitzending zelf is op zaterdagavond
19 september om 21.10 uur. Een herha
ling van dit spel volgt dinsdag 22 sep
tember 's middags om tien over twee.
In dit spel zullen twee deelnemers uit
het publiek aan de hand van een lijst
mei platen titels een programmaatje sa
menstellen.
vrouw Ter BeekEleveld is ge
boren in Enschede en haar man in
het Duitse MarlDrewer. Sedert
1 februari wonen zij in Vlissingen.
Omdat de heer Ter Beek morgen
dienst heeft en de onderburen Ger-
brands zich wilden ontfermen over
Eric van een half jaar, kon het
echtpaar met de kleine Yvonne
naar het strand.
Geheel onverwachts werden zij nu
ontvangen door een klein gezel
schap, waarbij zich nog bevonden
enige andere bestuursleden en di
recteur W. Huibregtse van de
V.V.V. en chef badbedrijf C. de
Jong.
De bijzondere badgasten, trouwe
bezoekers van het strand, werd een
consumptie aangeboden, Tijdens
'n genoeglijk babbeltje hoorden ze,
dat het dit jaar voor het eerst is,
dat strandbezoekers, die een rond
cijfer volmaken een attentie ont
vangen. Nog maar veertien dagen
geleden, op 10 augustus, werd de
35.000ste bezoeker geteld. De laat
ste dagen is het, aantal hard opge
lopen met als hoogtepunt woens
dag, een dag met 1800 mensen op
het strand.
Het jaar 1940 vormde ook voor het
strandbezoek een dieptepunt: 18.528
bezoekers. Na 1950 lag het aantal
constant boven de dertig of veer
tigduizend. In 1963 waren het er
41.500. In 1956: 30.186, 1957: 30.412,
1958: 33.135, 1959: 48.914, 1960:
33.019, 1961: 48.955 cn in 1962:
35.089. Het laatste oorlogsjaar, dat
men van het strand gebruik kon
maken Was 1941, toen waren er
32.011 badgasten.
Daaag
Het echtpaar besloot de foto van
het badstrand boven het bankmeu-
bel te hangen. De legpenning
krijgt een plaatsje onder aan de
schoorsteen. Had de kleine Yvon
ne er aanvankelijk niets van be
grepen: achter een glas limonade
klaarde haar gezichtje gauw op.
Toen kon er ook een „daóg" af voor
de milde gevers, voordat ze, gewa
pend met schepje en emmertje,
zich met vader en moeder mengde
onder de achttienhonderd andere
zon- en zeegenieters.
HET WEER IN EUROPA
Kopenhagen, onbewolkt
Londen, onbewolkt
Brussel, onbewolkt
Luxemburg, onbewolkt
Parijs, onbewolkt
Nice, onbewolkt
München. onbewolkt
Zurich, onbewolkt
Locarno, onbewolkt
Wenen, onbewolkt
Innsbruck, onbewolkt
Rome, licht bewolkt
Mallorca, half bewolkt
28 gr.
28 gr.
27 gr.
29 gr.
30 gr.
3-1 gr.
30 gr.
VERWACHT.
LATER ENIGE AFKOELING
Warm tot zeer warm weer en nanvan-
kelyk nog zonnig, later enige afkoeling
met plaatselijk onweer. Overwegend nut
tige wind aanvankelijk zuidelijk, later
ruimend naar westelijke richtingen.
STRANDVERW ACHTING
Augustus blijft voor een hittegolf zor
gen. Ook vandaag zonnig en warm met
een matige, meest zuidelyke wind. In
Zeeland 26 tot 28 graden, zeewater 18
graden.
VOORUITZICHTEN
Via Frankrijk nadert er iets minder war
me lucht, waarbij tevens de kans op een
onweersbuitje groter wordt.
ZON EN MAAN
28 augustus
Zon op 05.45 onder 19.36
Maan cp 22.01 onder 11.47