GELD
Engeland houdt zijn verbindingslijnen
open
LENINGEN
Met strategische vrachtvliegtuigen"
KLOPJACHT IN
ZUID-BELGIË
Peron keert terug
naar Argentinië
NOG 2000 TURKEN DIT JAAR
NAAR ONS LAND
VETERANENTENNIST0ERN001 IN
GROEDE OP ZEER HOOG PEIL
MAaGPJJN?
EEN ECHTE „FRANS HALS"
6
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 24 AUGUSTUS 1964
Belgische militairen en politiemannen
speuren in de bossen bij Aarlen in de
Belgische provincie Luxemburg naai
de 38-jarige Roger Champenois uit
het dorp Houdemont, die heeft ge
tracht een weduwe en een van haar
dochters met een bijl te vermoorden
en daarna verdween met medeneming
van een andere dochter. Dit kind is
intussen ongedeerd teruggevonden.
Champenois, een Belgische houthak
ker, was in het voorjaar aangehouden
onder verdenking zijn vrouw te heb
ben vermoord. Deze, Elisabeth Da-
niau, was een rijke weduwe, met wie!
de houthakker korte tijd tevoren in
het huwelijk was gelreden. Van deze
vrouw heeft men geen spoor kunnen
vinden. Bij gebrek aan bewijzen werd
Champenois op 15 juni jl. in vrijheid
gesteld.
Een dorpeling van Houdemont waar
schuwde zaterdagavond de politie, dat
hij de 39-jarige weduwe Denise Gen-
ry en haar negenjarige dochter Anita
badend in hun bloed had gevonden.
Zij vertelden dat zij waren aangeval
len door Champenois, die vervolgens
de dertienjarige Claudine had ont
voerd. In de jeeD waarin hij ver
dween, bevonden zich drie jachtgewe
ren. Volgens de genoemde dorpeling
zou Champenois in het bos een schuil
plaats hebben gemaakt, waar hij ge
noeg voedsel voor maanden zou heb
ben opgeslagen.
„BELFAST" GOED VOOR
6660 KILOMETER NON-STOP
(Van een onzer verslaggevers)
BELFAST Toen het Koninkrijk
der Nederlanden in zijn vooroorlog
se stijl in de naoorlogse jaren werd
geliquideerd, bleek eigenlijk eerst
hoe groot de afstanden waren tus
sen de eenmalige componenten in
dit rijk en hoe ijl de verbindingslij
nen met name naar het Verre
Oosten. Er is in het conflict met In
donesië zelfs een periode geweest,
waarin de luchtverbinding naar
Nieuw-Guinea ,,hing" op een enkele
Zuid-Amerikaanse luchthaven en
een paar Franse eilandjes in de Pa
cific. Opmerkelijk in tegenstelling
daarmee zijn op het gebied van de
communicatie de gevolgen van het
oplossen van het Britse Imperium.
De omzetting van dit wereldom
spannende rijk tot een Verenigd
Koninkrijk met wereldrelaties bleek
aanmerkelijk minder dramatische
en drastische consequenties te heb
ben.
Op het ogenblik waarop Nederland
in het Nieuw Guinea-conflict met In
donesië voor de laatste krachtmeting
stond, was het voor ons land vrijwel
onmogelijk een luchtweg te vinden,
waarlangs een militaire brandweer
snel naar de brandhaard zou kunnen
worden gebracht. Al tijdens de poli
tionele acties van 1947 en 1948 was
gebleken dat in feite slechts als
drie eeuwen geleden de weg via
de Kaap voor K.L.M.-vliegtuigen
open lag.
Onder dergelijke omstandigheden
zijn aanvoerlijnen zo kwetsbaar, dat
alleen daardoor al de uitkomst van
een conflict kan worden voorspeld.
BASES BEHOUDEN
Bij de liquidatie van zijn imperium
heeft Groot-Brittannië er tot nu toe
voor weten te waken, dat het niet in
een zelfde positie zou geraken. Defen
sieverplichtingen zoals het jegens het
op 12.000 km verwijderde Malaysia
heeft aangegaan, zouden ondenkbaar
zijn, wanneer het R.A.F. Transport
Command niet in staat zou zijn de
eenheden van Army Strategie Reser
ve in de kortst mogelijke tijd door de
lucht naar het toneel van een drei
gende militaire botsing te brengen.
Nog altijd hebben de Britten een
reeks van luchtbases in Afrika, Zuid
en Zuid-Oost-Azië, de Westelijke At
lantische Oceaan en aan en in de Pa
cific ter beschikking, waardoor RAF-
TC bijna elke plek ter wereld
waar Engeland garantieverplichtin
gen heeft, snel kan bereiken.
Maar een niet onaanzienlijk deel
van die bases ligt in onafhankelijke
Afrikaanse en Aziatische staten. Dat
zulke bases in geval van een acuut
conflict open zullen blijven wordt
meer en meer twijfelachtig. Van jaar
tot jaar worden de afstanden tussen
de werkelijk betrouwbare Britse stra
tegische steunpunten groter en de po
litieke barrières er tussen hoger.
Uit de voorzienbaarheid van die
ontwikkeling heeft de RAF in 1957 de
eisen afgeleid voor het gigantische
strategische Transportvliegtuig, dat
in het begin van 1964 onder de naam
Short „Belfast" zijn eerste vlucht
heeft gemaakt boven het intieme heu
velland van Noord-Ierland.
Het is een toestel dat, als ooit in
een noodsituatie de luchtbarrière
die al lang dreigt de luchtwegen
via het Midden-Oosten zou blokke
ren. niettemin met aanzienlijke la
ding Afrika zou kunnen ronden of
zijn weg via de West kan zoeken.
Met een nuttige lading van 11.000
kg kan de nieuwe Belfast sprongen
nemen van 6660 kilometer. Staan er
tussenhavens open op afstanden
van 1500 km dan kan de nieuwe gi
gant van de RAF zelfs meer dan
ton door de lucht verzetten.
Wat dat betekent heeft een paar
maanden geleden de RAF .jood-
operatie Cyprus nog eens duidelijk
gemaakt. Het Transport Commando
had tien dagen nodig om in 82 vluch
ten 2978 militairen, 120 ton vracht, 24
trailers, 36 landrovers, 3 helicopters
en 39 gepantserde voertuigen van ba
ses in Engeland naar Cyprus over te
vliegen. Negen van de Belfast-trans-
portvliegtuigen van het type dat net
in die dagen zijn maidenvlucht maak
te, zouden hetzelfde karwei met elk
drie retourvluchten in drie dagen
hebben kunnen uitvoeren.
Een van de meest opvallende eigen
schappen van de Belfast is dat de
machine, hoewel zij een land Vliegtuig
is, dat voor het aan de grond zetten
van zijn ruim 100.000 kilo niet min
der dan 18 wielen nodig heeft, alle fa
milietrekken vertoont van de befaam
de Short-vlicgbotcn van vóór en tij
dens de oorlog. Sinds de gebroeders
Short, die eerst hun geluk in lucht
ballons hadden gezocht, in 1908 als
eerste vliegluigfabrikanten ter we
reld industrieel gingen werken, heb
ben de Short-fabrieken het vooral in
vliegboten en watervliegtuigen ge
zocht. Die tijd lijkt nu voorgoed ach
ter de rug, maar de lijnen van de
Belfast herinneren duidelijk aan dat
verleden.
Vandaag is Short Brothers and
Harland Ltd. gevestigd op Queens
Island bij de Noordierse hoofdstad
Belfast voor 69 pet in handen van
het Ministerie van Luchtvaart. Maar
de onderneming is daarom bepaald
nog niet de favoriet van dit departe
ment. Het tegendeel lijkt soms waar,
aldus de directie. Dat brengt volgens
de directie van Shorts mee dat zowel
de m de laatste jaren sterk geconcen
treerde particuliere Britse vliegtuig
industrie als het ministerie van
Luchtvaart met argusogen loeren op
ook maar de kleinste fout van Shorts.
„Dat maakt ons toekomstbeeld wat
onzeker, maar het heeft ons ook vin
dingrijk gemaakt", zei ons president-
directeur Conway.
Een van de voornaamste over..-
gingen tot instandhouding van Shorts
is dat het vrij arme, nog maar aan
het begin van zijn industriële ontwik
keling staande Noord-Ierland in de
zeer gespecialiseerde Shorts-fabrie
ken niet alleen een stevig stuk werk
gelegenheid heeft voor ruim 7000
man personeel maar vooral een
bedrijf dat Noord-Ierland opleidings
mogelijkheden in zeer hoogwaardige
beroepen geeft. Niet alleen in de
vliegtuigbouw maar vooral ook in de
electronica.
Met de Belfast heeft Shorts zichzelf
Noord-Ierland misschien een
nieuwe zekerheid voor de toekomst
gebouwd. Iets vergelijkbaars heeft de
Britse vliegtuigindustrie niet. De Bel
fast kan niet alleen ongekend zw
en grote ladingen vervoeren,
toestel kan bovendien doordat het
staartstuk wijd open gaat, ongekend
snel worden geladen door middel van
een soort van standaard pakpaletten.
Daardoor kan men een lading die bij
andere vliegtuigen tien uur stouwen
eist, in dit vliegtuig in één uur aan
boord brengen. Moeten er troepen
worden vervoerd dan kan eenvoudig
een tussendek in het vliegtuig worden
geschoven waardoor het een passa
gierscapaciteit van 240 stevig uitge
ruste militairen krijgt.
De RAF heeft tot nu toe van het
eerste type Belfast 10 stuks besteld.
Intussen zijn echter nog zwaardere
variëteiten van dit type ontwikkeld
waardoor de nuttige lading tot 56 ton
kan worden opgevoerd. Voldoende
zelfs voor de middelzware nieuwe
Britse Chieftain-tank die ruim 50 ton
weegt. Maar al in de serie die nu
wordt afgeleverd kunnen drie Sala-
din gepantserde gevechtswagens te
gelijk de lucht in.
Dat maakt van de Belfast het
type strategisch transportvliegtuig,
dat de Britse strijdkrachten in
staat zal stellen om de wijdgesprei-
de Britse garanties effectief te
maken als plotseling ergens in de
Britse invloedssfeer de vlam in de
pan slaat. Zonder zulke transport
middelen zou de Britse invloed in
een groot deel van de wereld niet
meer te handhaven zijn nu de Brit
se zeggenschap er verdwenen is.
VERMISTE AMERIKANEN
IN KONGO TERECHT
Een Amerikaanse diplomaat en twee
Amerikaanse lageroffïcieren hebben
voor hun leven moeten lopen en zich
verscholen gehouden in het Kongolese
oerwoud toen hun jeep op een vooruit
geschoven post van de rebellen nabij
Boekavoe stuitte.
De drie Amerikanen, waarvan men had
aangenomen dat zij om het leven waren
gekomen, keerden vrijdag op het hoofd
kwartier van het Kongolese leger in
Boekavoe terug, na drie dagen door de
vijandelijke linies hun weg naar veiliger
;ebied te hebben gezocht. Toen zij wer-
len verrast door de rebellen waren zij
op weg naar Boekavoe om rapport uit
te brengen over de militaire situatie
in de provincie Kivoe.
Zaterdag is in Leopoldstad een trans
portvliegtuig van de Zuidafrikaanse
iuchtmacht geland met tien Zuidafri
kaanse militairen in uniform aan boord.
Uit diplomatieke bron wordt vernomen
dat het toestel een zending medicamen
ten aan boord had, waarom door pre
mier Tsjombe was gevraagd. Het tran
sportvliegtuig is later op "de dag weer
naar Johannesburg vertrokken. Ook de
in uniform geklede militairen, die de reis
meemaakten keerden met het toestel
terug.
Een Belfast draait met wielen uit een
linker bocht in om door het wolken
dek te duiken in de richting van
de landingsbaan.
Oud-president Juan Domingo Peron
van Argentinië heeft zijn beslissing
om dit jaar naar Argentinië terug te
keren bevestigd, aldus een vrijdag in
Madrid uitgegeven communiqué.
In het communiqué heet het dat Peron
zijn terugkeer beschouwt als een be
slissend element voor het herstel van
de nationale eenheid en van de vrede
in Argentinië.
Het communiqué was ondertekend
door negen Peronistenleiders, die de
afgelopen week onder leiding van Pe
ron besprekingen in de Spaanse hoofd
stad hebben gevoerd.
0 Oost-Duitsland heeft er mee ingestemd,
dat op Westduitse kosten de brug over de
Saaie bij Hirschberg in Oost-Duitsland wordt
hersteld. Deze brug, die de Duitsers aan het
einde van de tweede wereldoorlog opbliezen,
naar Zuid-Duitsland. Over deze kwestie is
ligt op een belangrijke route van Berlijn
vier jaar onderhandeld.
Dit jaar zullen naar verwachting
nog ongeveer tweeduizend Turkse
arbeiders naar ons land komen.
Tussen Nederland en Turkije is
vorige week vrijdag opnieuw een
vvervings- en tewerkstellingsver
drag gesloten.
In Turkije heerst momenteel grote
werkloosheid, die door de regering
wordt bestreden door tijdelijke emi
gratie van werkkrachten aan te
moedigen. Zo werken er b.v. in
West-Duitsland reeds 50.000 Tur
ken.
In principe worden de Turken door
Nederlandse bedrijven voor een
jaar gecontracteerd, waarbij de mo
gelijkheid bestaat jaarcontracten te
verlengen, Tevens bestaat voor
Turkse arbeiders de mogelijkheid
hun gezinnen te laten overkomen,
al zijn daar verschillende proble
men o.a. huisvesting aan ver
bonden.
„De Ruyter-rit" trok
241 scooterrijders
De Vespaclub Walcheren hield zondag
haar jaarlijkse „De-Ruyterrit", een 40
kilometer lange oriëntatierit over Wal
cheren en door het Sloehavengebied.
Voor deze rit waren 241 deelnemers naar
Middelburg gekomen, uit België, Duits
land en alle delen van Nederland. Na
dat de deelnemers in de loop van de
zaterdag waren aangekomen, werden zij
ondergebracht in hotels, pensions en
op campings. Zaterdagavond was er een
geanimeerde feestavond in „City". De
oriëntatierit van zondag was in elkaar
gezet door de heer C. van Nimwegen uit
Nieuw- en Sint Joosland. De organi
satie van het geheel was in handen van
mejuffrouw N. van Langeveld uit Sint-
Laurens. De uitslag was: 1 B. Peys,
Tilburg, 13 strafpunten, 2 Van Geenen,
Delft. 24, 3 J. Kerssen, Utrecht. 36, 4
H. C. Geelen, Vlaardingcn, 40, 5 Jaeger,
Utrecht, 56. De prijs voor de verst
komende deelnemer was voor J. Kühne
uit Kiel. Duitsland, die 800 kilometer
had gereisd. De verste binnenlandse
club was „Groningen" en de grootste
buitenlandse club kwam uit Anradt
(Duitsland). De prijs voor de oudste
deelnemer was voor de 65-jarige Chr.
Nolten uit Amersfoort. De uitreiking van
de prijzen geschiedde zondagmiddag tij
dens een thé-dansant. door de voorzitter
van de Walcherse club, de heer J. van
de Jagt uit Vlissingen.
Twee titels geprolongeerd
Jager gewond bij
vechtpartij met
twee stropers
Zaterdagmiddag is in het bos nabij
Borgharen tijdens een vechtpartij met
twee vermoedelijke stropers de 47-jari-
ge jager J. B. uit Borgharen door een
schot hagel getroffen. De man werd
zo ernstig gewond dat in het zieken
huis St.-Annada! te Maastricht, zijn
linkerarm moest worden geamputeerd.
Tussen de 34-jarige L. G. en de 24-ja-
rige H. D., beiden uit Borgharen, en
de jager, bestond reeds geruime tijd
onenigheid, Toen het slachtoffer, dat in
zijn. jachtgebied met hagel op schadelijk
wild joeg, zijn beide tegenstanders
ontmoette, ontstond een woordenwisse
ling. die uitliep op een handgemeen
Daarbij trachtten beide mannen het ge
weer uit de handen van de jager te
rukken met het gevolg dat een schot
afging, dat de jager vol in de linker
arm trof.
Het hevig bloedende slachtoffer werd
door een vrijwel onmiddellijk ter plaatse
zijnde wegenwachter van een kncvclvcr-
band voorzien en met zijn patrouille
wagen zeer snel naar het Maastrichtse
ziekenhuis gebracht.
Grote deelname en
prachtig weer
Op de banen van de l.t.c. „Con Forza"
te Groede is het afgelopen weekeinde
een internationaal tennisveteranen-
toernooi gehouden, waar de veteranen'
voor een zeer sterke spelersbezetting
zorgden. Onder de deelnemers aan;
dit derde toernooi bevonden zich di
verse oudinternationals, zoals de Arn
hemmer Kersjen en een groot aantal
A-spelers uit plaatsen als Amsterdam,
Den Haag, Scheveningen, Tilburg en
de Belgische plaatsen Oostende, Brug
ge en Ieperen. De kwaliteit van de
spelers was er oorzaak van. dat het
spel onveranderlijk op bijzonder hoog
peil stond. Mede daardoor vielen er
extra uitschieters te noteren.
De heer Anneveld uit Arnhem ver
overde bij de heren voor de tweede
keer de door het gemeentebestuur van
Groede beschikbaar gestelde wissel
beker door een overwinning op de
heer Vreeke uit Voorburg, die vooral
in de eerste set goed partij gaf. Bij
de dames behaalde mevrouw Van
Nugteren uit Scheveningen een
62, 62 overwinning op de Amster
damse mevrouw Salomé, waardoor
zij eveneens voor de tweedemaal in
het bezit kwam van de beker. Bij het
gemengd dubbelspel moest het Sche-
veningse echtpaar Van Nugteren de
beker afstaan aan het Vlissingse
echtpaar Timmerman, dat dit resul
taat boekte met 57, 64, 62. Van
wege het grote aantal deelnemers be
sloten de wedstrijdleiders, de heren
D. A. Huysse uit De Bilt en J. L. Jur-
ry uit Terneuzen, de eerste wedstrij
den reeds vrijdagmiddag het toernooi
te openen. Zowel voor de wedstrijden
als voor de prijsuitreiking door burge
meester J. C. Everaers van Groede
in hotel „Het Vlaamse Duin" te Groe
de, was veel belangstelling.
De uitslagen vanaf de tweede ronde
waren:
dames enkel: Van Nugteren- Louwe-
reijns 6—3, 6—3, Muller—Hey
1, 63, WestendorpPolderman 3
6, 63, 62, SaloméTimmerman 6
3, 62. Halve finales: Van Nugteren
Muller 75, 64, SaloméWesten
dorp 86, 60. Finale: Van Nugte
renSalomé 68, 62, 62.
Dames dubbel halve finale: Westen-
dorp/ParoHermsen/Van den Boer
6—4, 60, Heymans/LoebLouwe-
reyn/Legein 63, 64. Finale: Wes-
tendorp/ParoLouwereyn/Legein 6
2, 6—4.
Heren enkel tweede ronde: Annenveld
Louwereyn 61, 61, Van Drost
Van Eijzeren 61, 60, KetjenGa-
sille 63, 6—3, VreekeKoopman 6
2, 79, 64. Halve finale: Annenveld
Van Drost 63, 63, VreekeKet
jen, gewonnen door Vreeke wegens
opgeven van de tegenpartij. Finale:
AnnenveldVreeke 75, 75, 63.
Heren dubbel tweede ronde: Annen-
veld/KoopmanVan Eijzeren/Pro-
voost 6—3, 62, Bellaart/Van Drost
Staal/Reuser 60, 64, Boone/Vree-
-Van Os/Louwereyns 62, 61,
Ketjen/Van den BergGasille/Tim-
merman 61, 63. Halve finale: An-
nenveld/KoopmanBelaart/Van
Drost 10—8, 6—4. Ketjen/Van den
BergBoone/Vreeke 68, 61. Fina
le: Ketjen/Van den BergAnnenveld/
Koopman 46, 64, 61.
Gemengd dubbel tweede ronde: Van
Nugteren/Van NugterenVisch-Bel-
laart 62, 64, Legein/BoonePol
derman/Polderman 36, 64, 60,
Timmerman/TimmermanDen Boer
/Provoost 64, 64, Salomé/Haag
Hermsen/Muller 60, 61. Halve fi
nale: Van Nugteren/Van Nugteren-
Legein/Boone 64, 63, Timmerman
/Timmerman—Salomé/Haag 86, 6
1. Finale: Van Nugteren/Van Nugte
renTimmerman/Timmerman 57,
4—6, 3—6.
Dit weekeinde hebben vele temns-
veteranen m Groede. acte de
précence gegeven tijdens een drie
daags toernooi. Hier een beeld van
de wedstrijden.
(Foto P.Z.C.J
CORNELES BASTIAAN
MARTEYN
en
JACOBA KLIPPEL
hebben het genoegen, mede
namens wederzijdse ouders,
kennis te geven van hun
voorgenomen huwelijk.
De voltrekking zal plaats
hebben op vrijdag 4 septem
ber a.s., om 1.30 uur, ten
gemeentehuize te Kapelle.
Receptie van 16.30 tot 18.00
uur in „Obadja" te Kapelle.
Augustus 1964.
Arnemuiden, Spoorstraat 36
Biezelinge, Kerkhofweg 6.
Toekomstig adres:
Spoorstr. 36, Arnemuiden
Donderdag 27 aug. a.s.
hopen onze geliefde ou
ders, behuwd- en groot
ouders
P. J. SCHUNSELAAR
M. SCHUNSELAAR-
LUTE
hun 55-jarige echtver
eniging te gedenken.
Dat zij nog lang ge
spaard mogen blijven,
is de wens van hun
dankbare kinderen, be
huwd- en kleinkinde
ren.
Vlissingen, aug. 1964.
Meidoornlaan 31.
Op 26 augustus hopen
onze geliefde ouders,
groot- en overgroot
ouders
P. DE KAM
F. DE K.VM-
MINDERHOUD,
hun 60-jarig huwelijks
feest te vieren.
Dat ze nog lang ge
spaard mogen blijven,
is de wens van hun
dankbare kinderen,
klein- en achterklein
kinderen.
Gelegenheid tot felici
teren van 18.30 uur tot
20.00 uur.
Koudorpstraat 41.
Heden overleed, na een
langdurige ziekte, on
ze lieve man, zoon en
vader, behuwd- en
grootvader
JOHANNES PIETER
VAN GAELEN,
op de leeftijd van 51
jaar.
Uit aller naam,
C. M. van Gaelen-
Verloigine
Aardenburg,
23 augustus 1964.
De begrafenis zal
plaatsvinden woensdag
26 augustus 1964 op
de algemene begraaf
plaats te Aardenburg,
's namiddags 3 uur.
Heden overleed, door
een droevig ongeval,
onze lieve en zorgzame
vader, behuwd- en
grootvader, zoon, broe
der, zwager en oom
GERARD
DE KOSTER,
weduwnaar van
J. Quakkelaar,
in de ouderdom van 51
jaar.
Rilland-Bath:
Thijs
Den Haag
Blanche,
Jaap en Mina
Rilland-Bath:
Piet, Marianne
M. C. de Koster
M. de Koster-
Meulenberg
Rilland-Bath,
22 augustus 1964,
Vinkenissestraat 4.
De teraardebestelling
zal plaatsvinden op
dinsdag 25 augustus
a.s. Vertrek van het
hervormd jeugdgebouw
te 13.45 uur.
Heden overleed na een
geduldig gedragen lij
den onze lieve, zorgza
me vader, behuwd- en
grootvader
PIETER DE JONGE,
weduwnaar van
J. L. v. d. Schraaf,
op de leeftijd van 63
jaar.
Goes:
J. de Jonge-
de Vlieger
Janneke
Peter
Elly
Kloetinge:
J. P. van Hekken-
de Jonge
M. van Hekken
René
Peter
Goes, 22 aug. 1964,
's-Gravenpoldersew. 64
De begrafenis zal
plaatsvinden op dins
dag 25 augustus a.s.
te Kloetinge. Vertrek
van Hemstraat 12 om
13.30 uur.
Condoleantieadres
Hemstraat 12,
Kloetinge.
Heden overleed, zacht
en kalm, onze geliefde
zuster, schoonzuster en
tante
WILHELMINA
SLVRLA DE ZEEUW,
echtgenote van
M. Klaas sen,
op de leeftijd van ruim
65 jaar.
Middelburg:
P. D. de Zeeuw
M. C. de Zeeuw-
Clement
Adrie
Middelburg, 21 aug. '64
Lange Geere 10.
Heden werd van onze
zijde weggenomen on
ze innig geliefde vrouw,
moeder, behuwd- en
grootmoeder
MAATJE
NIEUWENHUIZE,
geb. Weststrate,
in de ouderdom van 73
jaar en 7 maanden.
Krabbendijke:
J. Nieuwenhuize
Leerdam:
M. J. Nieuwenhuize
I. M. Nieuwenhuize-
Joosse
Matie en Rinie
Leerdam:
J. M. Nieuwenhuize
J. A. Nieuwenhuize-
Teeuwsen
Jan, Joop en Maddie
Krabbendijke,
22 augustus 1964,
J. W. Frisostraat 29.
De begrafenis zal
plaatsvinden op woens
dag 26 augustus. Ver
trek sterfhuis te 12 30
Heden overleed zacht
en in volle vrede onze
lieve moeder, behuwd-,
groot- en overgroot
moeder
ANTONETTA
CORSTINA JAQUET,
wed. van de heer
J. P. van de Kop,
in de ouderdom van 90
jaar.
Middelburg:
A. van de Kop
Drachten:
J. P. van de Kop
G. E. van de Kop-
Dickhoff
Middelburg:
G. F. van do Kop
A. M. van de Kop-
Jaquet
Klein- en achter
kleinkinderen
Middelburg,
23 augustus 1964,
Langeviele 30.
De begrafenis zal
plaatsvinden woensdag
26 augustus a.s. om
13.00 uur op de alge
mene begraafplaats.
Liever geen bezoek.
Voor de vele bewijzen van
deelneming en medeleven
na het overlijden van onze
lieve moeder, behuwd-,
grootmoeder en huisgenote,
mevrouw
J. F. PROPSMA,
betuigen wij onze hartelijke
dank.
's-Gravenhage:
F. Slok
W. Slok-van Hijkoop
Joke
Vlissingen:
A. Cremers
Vlissingen, augustus 1964.
Voor de zeer vele bewijzen
van medeleven, ons betoond
na het overlijden van onze
lieve man. vader, behuwd-
vader en opa
FRANCOIS WILLEM
PETIET,
betuigen wij aan allen onze
oprechte dank. Inzonder
heid de heren doctoren en
verplegend personeel van
het Gasthuis te Middelburg.
Namens de familie,
M. E. H. Petiet-Meijer.
Vlissingen, aug. 1964.
Paul Krugerstraat 235.
tot f.2000- direct beschikbaar
voor ambtenaren en employees
met vaste aanstelling
geheel schriftelijke behandeling
CREDIET SERVICE BANK
MAAGTABLETTEN
De vastgestelde
INBOEDEL
VEILING
door notaris H. BEYER,
in Concertgebouw, Vlissin
gen, op 2 september a.s.,
IS UITGESTELD
TOT 15 OKT. A.S.
Het bestuur v. d. Ned. Ver.
tot Bescherming v. Dieren,
afd. Zeeland-Noord, vraagt
voor zo spoedig mogelijk
een
ASIELHOUDER
voor dierenasiel,
Seisweg 160, Middelburg.
Geschikt voor gepensio
neerde. Aanm. en inl. bij de
heer E. J. Glerum, Tromp
straat 48. Middelburg, tel.
01180-2758.
Wegens vakantie
gesloten
25, 26 en 27 augustus.
TAXIBEDRIJF
DE MEIJ - RITTHEM
Telefoon 01183-232.
De echte Amerikaanse i
"ar wereld.
Een blijvend#
uitkomst.
L BIJ apolheker of drogist.?-
Imp. L Rietbergen cj/. ii
Korcnaarstr.55.fVdsm-6
Attentie
Mevrouw, voor lompen en
papier geven wij
goede prijzen.
Ook voor uw oude kachel»,
Lompen-, papier- en me
taalhandelaar
Fa. v. Wijngen
Telefoon 01180-391#
Wagenplein 8
MIDDELBURG
Ervaren boekhouder,
belastingconsulent.
voor het verzorgen van
administratie en belasting
zaken.
Brieven no. 963, bur. P.Z.C.,
Middelburg.
nummer 01183-480
Brandstoffenhandel
i. GOEDBLOED
v.h. ARENDSE,
Vlissingsestraat 44,
O- EN W.-SOUBURG
.Tong en aantrekkelijk danl;-
A 1 LCffl -/ij Knotlox. Bevat chlorofyl
vertering- Knotlox verdrijft
roomheid, maakt de teint fns
en verhoogt de levenstusb
VAN DE VELDE
UW DRUKKER
Blijf jong metK.nofl.OX
hangt (liélaas) niet tussen de
schilderijen in het Stoffenpaleis
Wel kunt U heel leuke werkstukjes van
Zeeuwse amateurschilders bewonderen
en kopen Nog tot 28 augustus kunt
U terecht op deze expositie van „Zeeuw
se Meesterwerken", als resultaat van
een bijzondere vrijetijdsbesteding.
Een andere creatieve hobby (en een met
veel voordelenIs het zelf maken
van een aparte, modieuze garderobe.
Een hobby die steeds gemakkelijker
wordt door de perfecte knippatronen,
en steeds aantrekkelijker door de prach
tige stoffencollecties in
VOGUE en BURDA