LUFTHANSA BESCHULDIGT KLM
Veel belangstelling
voor „Bogaerswoning"
w-i-wHiu-naa
„Wilde onevenredig
hoog aandeel in
luchtvervoer nog
verder opvoeren"
Binnenkort tweede voorlichtingsmapje
R.E.M. STOORT TWEEDE NET OP
CENTRAAL ANTENNESYSTEEM
„Rolling Stonesonderscheiden
zich door onverstaanbaarheid
MACHINIST HAD HET NAKIJKEN; CONDUCTEUR REED MET TREIN WEG
Franse maatregel
voor wegvervoer
ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1964
PROVINCIALS ZEEUWSS COURANT
8
9
VERKLARING OVER WESTDUITSE MAATREGEL:
In een officiële repliek op de in
Nederland geuite verontwaardi
ging motiveerde de Lufthansa gis
teren de beknotting van het aantal
chartervluchten, dat de K.L.M.'
tussen Amerika en Duitsland uit
voert, met de mededeling, dat de
K.L.M. haar onevenredig hoge
aandeel in het Duits-Nederlandse
luchtvervoer deze zomer nog veel
hoger wilde gaan opvoeren, on
danks dringende verzoeken van
Duitse zijde om dit na te laten.
De Lufthansa illustreerde dit standpunt
met de volgende cijfers: sinds 1945
streeft de K.L.M. er niet zonder succes
naar de negen Duitse vliegvelden in de
meest uitgebreide zin van net woord als
haar achterland te ontsluiten met het
doel bij voorkeur buitenlandse passa
giers voor de lange afstand via Amster
dam naar andere werelddelen te ver
voeren; terwijl de Lufthansa pas deze
zomer begonnen is met het vliegen op
Nederland en wel met een dagelijkse
Viscountdienst tussen Frankfort en
Amsterdam, onderhoudt de K.L.M. op
het ogenblik 79 vluchten per week tus
sen Nederland en Duitsland, een aantal
dat de behoefte van het zuiver Neder
lands-Duitse verkeer ver te boven gaat.
Met deze 79 diensten wordt, zoals ge
zegd, hoofdzakelijk transitoverkeer via
Amsterdam naar elders vervoerd; in
omgekeerde richting komen hier nog 11
transitovluchten van Schiphol via Duit
se vliegvelden naar het verre en nabije
oosten, Midden-Amerika, Afrika en
Oost-Europa bij: aldus bedroeg in 1962
de omzet van het K.L.M.-luchtverkeer
op West-Duitsland 40 miljoen gulden.
Vrijheid
De Lufthansa betoogde vervolgens,
dat Nederland ten aanzien van ver
voersrechten in de bondsrepubliek op
grond van de na de oorlog afge
sloten verdragen over een vrijheid
beschikt, „die het in geen enkel land
ook maar bij benadering wordt ge
boden".
Wat de directe aanleiding betreft voor
de weigering sinds 1 juli van een aantal
K.L.M.-chartervluchten, verklaart de
Lufthansa., dat in oktober van het vorig
jaar Nederlandse en Duitse luchtvaart
instanties in Den Haag bijeen zijn ge
weest „met het doel de verhouding te
normaliseren".
Verhoging
Lufthansa en K.L.M. riepen daarna
werkgroepen in het leven om het vraag
stuk te bestuderen, nioar kort daar-:
na begon de K L.M. volkomen in strijd 1
daarmee „een plan uit te werken voor
een enorme verhoging van haar vracht
vervoer op de geregelde lijnvluehten j
naar de bondsrepubliek". Volgens dei
Lufthansa bedroeg de vrachtcapaciteit
van de K.L.M. op de lijndiensten naar!
Duitsland tot de zomerdienst toe 30.8
ton per week en zou zij de bedoeling
hebben deze capaciteit geleidelijk tot
meer dan 180 ton op te voeren, dus meer
dan het zesvoud.
ilarika Kiliusdie met Hans Jürgen
I Baumler grote triomfen op de ijs-
bonen heeft behaald, is tnrijdag in
I Frankfurt in het huwelijk getreden
met miljonairszoon Werver Zahn.
Een van de eersten, die het jonge
paar feliciteerde tras een toevallig
passerende schoorsteenveger (met
hoge hoed!). j
Het Wereldgebeuren
In Zeeland 126
Binnenkort zal het ministerie van volks
huisvesting t-n bouwnijverheid een
tweede voorllchtingnmapje over de
16 000-guIden w oning het licht doen
zien. Het gaat daartoe over nadat
gebleken i.s dat in de laatste tijd
het aantal ontwerpen van de „Bo-
gaerswoning" is gestegen.
De toeneming van de initiatieven om tot
de bouw van 16.000-gulden woningen
te komen blijkt ook uit het aantal
afgegeven rijksgoedkeuringen. Dat
warén er over net laatste deel van
het vorige jaar (vanaf het moment
omstreeks september dat de
mogelijkheid opengesteld werd) 168.
In 1964 werden er (tot en met 31
juli) 1617 rijksgoedkeuringen afge
geven. Op diezelfde datum waren er
geven. Op diezelfde da
1218 in behandeling.
Buurman alarmeerde
de brandweer
Toen de schuur van boer Lud-
wig Ratzenboeck in een dorp
in Opper-Oostenrijk in brand
bleek te staan, ijlde buurman
Klassenboeck naar de telefoon
cel in de vallei beneden, om de
brandweer te alarmeren.
Toen het vuur was geblust, feli
citeerden de dorpelingen Jo-
hann Klassenboeck voor zijn te
genwoordigheid van geest
totdat iemand vroeg hoe het
kwam dat hij op dat uur van de
nacht, als boeren die zich zelf
respecteren slapen, op was. De
behulpzame buurman bekende
toen dat hij de brand had ge
sticht „omdat ik de schuur wil
de zien branden".
Negatief
Toen in de zomerdienstregeling inder
daad een verhoging van de vrachtdiens-
ten werd genoteerd zonden de verontrus
te Duitse luchtvaartinstanties nog voor
deze regeling was ingegaan zowel de
rijksluchtvaartdienst in Nederland als
de K.L.M. een verzoek om de vracht
diensten voor 1 juli weer op het oor
spronkelijke niveau van 30.8 ton per
week terug te brengen.
Kort voor 1 juli kwam echter een nega
tief antwoord van de R.L.D. in Bonn
aan Ook de K.L.M. antwoordde afwij
zend.
Wel poogde de bondsregering nog on
middellijk in juli de gebruikelijke, „con
sultaties der luchtvaartinstanttes" zoals
deze in het luchtverkeersverdrag zijn
voorgeschreven te benutten voor bespre
king van het geschil, doch om niet be
kendgemaakte redenen vond dit geen
doorgang Naar hekend zullen de consul
taties nu op 25 en 26 augustus in Bonn
worden gehouden.
Vragen over K.L.M.-
landingsrechten
in Duitsland
Het Tweede-Kamerlid ir. S. A. Posthu
mus (p.v.d.a.) heeft aan de ministers
van buitenlandse zaken en van verkeer
en waterstaat gevraagd of het waar is,
dat de Westduïtse regering de K.L.M.
verboden heeft in de bondsrepubliek te
landen bij het uitvoeren van charter
vluchten naar Westduïtse vliegvelden.
Hij vraagt ook of hier geen sprake is
van een opvallende beleidswijziging
omdat tot nu toe aan chartervluchten in
het zgn. derde-landen-vervoer geen
moeilijkheden in de weg werden gelégd.
„Moet deze beslissing van de Westduït
se regering worden gezien als een dui
delijke poging om tot nu toe bestaande
en aanvaarde landingsrechten van de
K.L.M. op Westduitse vliegvelden op
drastische wijze te beknotten"?, zo
vraagt hij.
De heer Posthumus wijst er op, dat
regering in de memorie van antwoord
van het wetsontwerp waarbij het ver
drag van 8 april '60 tussen Nederland
en ae Duitse bondsrepubliek werd goed-
tekeurd heeft gezegd te vertrouwen
at de gunstige luchtvaartbetrekkingen
tussen beide landen ook na inwerking
treding van dit verdrag bestendigd zul
len blijven. Hij vraagt waarop het toen
uitgesproken vertrouwen gebaseerd was.
Verolme vertrok
naar Rusland
In de verwachting: in Moskou niemand
minder dan Kroesjtsjew te spreken is
scheepsbouwer C. Verolme gistermid-
idag met zijn vrouw op uitnodiging van
jde Sowjetregering in een lijntoestel
van Aeroflot van Schiphol naar Mos
kou vertrokken. Hij hoopt er evenals
|enkele maanden geleden in Indonesië
spijkers met koppen te slaan.
UITZENDINGEN BEIDE VIA KANAAL 11
Vele klachten in
Randstad Holland
Vele honderden televisiekijkers in
de Randstad Holland zijn tot de
ontdekking gekomen, dat de R.E.
M.-uitzendingen de ontvangst van
het tweede net ernstig storen of
geheel verdringen. Dit is gebleken
toen de R.E.M. testbeelden uit
zond.
Uit de cijfers per provincie blijkt
hoe de Bogners won Ineen over ons
land gespreid zijn. Vnn de 1617
afgegeven rijksgoedkeuringen
kwunii-n er 472 In Noord-Brabant,
251 in Friesland, 236 in Noord-
Ilolland, 126 in Zeeland, 111 in
Limburg, 110 ln Gelderland, 99
In Groningen. 99 in Zuid-Holland,
63 in OverUsel, 40 in Drente en 10
In Utrecht terecht.
Het aantal aanvragen voor rijksgoed
keuringen van Bogaerswonihgen
vertoont een stijgende lijn. Opmer
kelijk is dat het niveau van de ont
werpen is gestegen. Het peil van de
ingediende plannen is hoger hetgeen
onder meer tot uiting komt in rui
mer opgezette plattegronden en ge
varieerder indelingen van de wonin
gen. Het hjkt een gegronde con
clusie dat architecten, bouwers, ge
meenten en particulieren die initia
tieven tonen op het gebied van de
16.000-gulden woning de enige tijd
geleden ontstane toegestane verrui
ming van 2000 gulden slechts voor
een deel nodig hebben om kosten
stijgingen op te vangen en het res
tant kunnen besteden aan daadwer
kelijke verbeteringen van Bogaers-
woningen.
Honger
Vele arrestaties
bij razzia in
Venezuela
„Wij repareren reeds Russische sche
pen in Rotterdam", zo zei hij voor
zijn vertrek, „wjj hebben dus al goede
relaties met het land en er zijn reeds
onderhandelingen begonnen voor de
bouw van nieuwe schepen voor Rus
land. Overigens kan het best een twee-
richtingverkeer worden, wamt wij zelf
hebben in onze bedrijven uiteraard gedaan, aldus het blad tl Munao.
veel grondstoffen nodig, zoals staal
verwacht wordt, dat het aantal klachten en machines, en waarom zouden we
nog veel groter zal worden. Het is niet die ook niet in Rusland kopen als er
uitgesloten, dat ook in andere Neder- goede aanbiedingen zijn?
landse gemeenten met centrale antenne-1 Behalve schepen hoopt Verolme In
systemen soortgelijke klachten bestaan. Rusland tevens andere produkten te
Volgens de wonlngdienst van Am-I kunnen afzetten, met name vacuüm-
sterdam is het zefr goed mogelijk, machines voor het metalhzeren van
met een omschakeling van de clntfa- textiel, die hi, tegenwoordig fa zijn
ie antennesystemen de storingen on-1 hedrijven produceert. In Amerika
gedaan te maken Dit kost f 100.-,«"«1 september a.s. Zijn eerste
tot (150 per antenne. Dit komt neer *ah"-v
Donderdagavond heeft de Venezolaan
se politie bij razzia's 500 mensen ge
arresteerd. Dit was een onderdeel van
de campagne om paal en perk te stel
len aan de golf van misdaden, die zich
de laatste tijd in Caracas heeft voor-
Onder degenen, die werden aangehou
den, is een universiteitsdocent in de
dramatische kunst, Victor Cordero
Valenzuela die volgens de politie de
aanstoker is van het neerschieten van
twee politiemannen en de aanval op
een ziekenhuis van een maand gele
den.
Het gaat uitsluitend om t.v.-toestellen,
die op centrale antennesystemen zijn
aangesloten. Volgens de gemeentelijke
woningdienst van Amsterdam, die de
aanleg van centrale antennesystemen
controleert, is zeventig procent van de
toestellen ouder Jan drie jaar. Dit be
tekent, dat men het tweede net niet
rechtstreeks kan ontvangen. De uit
zendingen via het tweede net over ka
naal 27 worden op deze toestellen mid
dels een omvormer ontvangen op ka
naal 11.
op f 1 tot f 2 per aangesloten toestel.
In de Randstad Holland zijn nog
5000 centrale antennesystemen.
Blijft de R.E.M. tijdens de uren van het
Hilversumse tweede net uitzenden dan
zullen deze installaties moeten worden
veranderd, dat wil zeggen dat de fre-
quentiewissciaars van kanaal 27. op ka
naal 5 of kanaal 2 moeten worden over
gezet.
fabriek voor de vervaardiging van
deze vacuümmachines in bedrijf. De
in de buurt van Louisville, Kentucky,
gebouwde fabriek is al klaar, maar
men is nog bezig met de installatie
der machinerieën.
Er zijn thans, volgens het blindeninstituut
in Zweden, in de wereld ongeveer 14 mil
joen blinden en naar kan worden verwacht
zal dit aantal in de komende 30 Jaren stij
gen tot 27 miljoen, ln de ontwikkelingslan
den bereikt volgens de publikatie slechts 12
procent van de blinden de leeftijd van 60
jaar.
Mislukte aanslag
op Frondizi
Sinds enkele dagen u
ook de R.E.M. op kanaal 11 uitzendt. I ®'ae °P
gebleken, dat
Donderdagavond is een mislukte aan-
het leven
Het signaal van de R.E.M. blijkt de ont
vangst van het tweede net ernstig te
storen. Vooral in het zuiden en westen
van Amsterdam, Buitenveldt en Osdorp.
Meer dan 100.000 televisietoestellen in
de Randstad zijn sinds kort aangesloten
op een centraal antennesysteem, zodat
J Een VERZEKERING sluiten
Is ZEKERHEID hopen
kv. 9 - SINT LAURENS - hl. 01180-4148 f
Uitingen van
„een
leefwijze"
,.Ja, maar zou U uw
dochter er een van la
ten trouwen?"
Die vraag stond on
langs boven een artikel
dat een Londense krant
wijdde aan „The Rol
ling Stones", de vijf
jongemannen die op het
ogenblik even goed ver
kopen als ..The Beat
les", mede dank zü de
tournee die ook zij door
Amerika gemaakt heb
ben.
Het geluid dat de Rol
ling Stones produceren
onderscheidt zich van
dat van de Beatles door
onverstaanbaarheid, en
de kapsels van eerstge-
noemcien zijn zodanig,
dat Ringo, George en
Co. er fris gekapt uit
zien. De Rolling Stones
geven zonder scrupules
toe dat ze ..een scruffy"
(wat slordig zowel als
viezig betekent) vijftal
vormen.
De jongens variëren
van 19 tot 22 jaar en
ontkennen dat ze terug
willen naar de Nean-
derthal-man. „De men
sen vragen me altijd",
bekende hun manager,
„of ze soms zwakzin
nig zijn". „Nee", ant
woordt hij dan.
Experts die de Rolling
Stones op de canapé
van de psychiater heb
ben gelegd, menen dat
ze hun populariteit dan
ken aan het feit dat de
Beatles „gezeten bur
gers" geworden zijn, en
aanvaard worden door
de oudere generatie. De
tieners hebben daarom
iets nieuws nodig en
hun keuze bepaald op
wat er het minst voor
in aanmerking scheen
te mogen komen.
„Moeder en dochter",
schreef de Evening
Standard, „kunnen niet
voor hetzelfde schrijn
knielen. Op 't ogenblik
dat vaders en moeders,
politici en werkgevers,
buitenlanders en Ella
Fitzgerald aanvingen
de Beatles leuk te vin
den, schakelden de tie
ners over op de Rolling
Stones".
„Not fade away" was
het nummer dat de
Rolling Stones in de hit
parade deed belanden.
Hun vocalist is Mick
Jagger, een gewezen
student aan de London
school of economics.
Zijn vocale prestaties
zijn omschreven als
„balken naar de
maan". Hij leidt het
ensemble ook en speelt
de Maracas. Charlie
Watts, die zegt dat hij
op de Amerikaanse ac
teur Steve Mcqueen
zou lijken als Mcqueen
(die gemillimeterd is)
zijn haar zou laten
groeien, zit aan de
drums. Brian Jones.
Bill Wyman en Keith
Richard spelen guitaar
en waggelen met hun
achterwerk.
De Rolling Stones ont
lokken aan hun publiek
dezelfde kreten als
waarmee de Beatles
overstemd worden,
maar het „appeal" van
de Rolling Stones is er
een van het liefde-haat
type. Een tiener zei
hierover: „Ik zou een
plantenverdeligings-
middel in Charlie
Watts' thee willen doen
want hy is wat je
noemt een aap, maar
ik houd zc van de Rol
ling Stones, als U me
begrijpt. Ze zijn fab
(voor fabuleus)".
Op het toneel zien de
Rolling Stones eruit
alsof ze net terug zijn
van een ban-de-bom-
betoging. „Wij dragen
geen uniform", zegt
Jagger, „we willen niet
het idee hebben alsof
we in het leger zijn".
Ze dragen daarom,
„wat het dichtst in de
buurt ligt bij het op
staan".
De Rolling Stones ge
ven toe dat ze slordig
zijn, maar met smerig
mogen ze niet worden
betiteld. „We zijn ei
genlijk erg gek op
mooie kleren", zegt Jo
nes. „maar we zien
niet in waarom we con
formistisch zouden
moeten zijn".
Jones heeft de mooiste
kop haar lang, gelig,
zijig en gekamd als de
page uit de middeleeu
wen.
Platen van de Rolling
Stones zijn op him hoe
zen aangeprezen als ui
tingen, niet van zo
maar een groep, maar
van een leefwijze.
turo Frondizi
plecgd.
Naar schatting 900 mensen namen
deel aan een politiek „vriendschapsdi
ner" toen een dozijn jonge terroristen
de zaal binnendrong en begon te
schieten. Vier deelnemers aan het
banket, bij wie Orestes Frondizi. een
broer van de expresident, raakten ge
wond. De president bleef ongedeerd.
De terroristen riepen de naam van
exdictator Juan Feron cn uitten
scheldwoorden aan het adres van
Frondizi. Pamfletten werden rondge
strooid welke afkomstig heetten te
zijn van het „Peronistïsch revolutio
nair jeugdcommando". De enige ern
stig gewonde was een Peronistïsch
leider, Enrique Ruiz Diaz. Hij kreeg
een kogel in het hoofd.
Overeenstemming
over omroep-c.a.o.
De omroepleiding en de drie bonden
van personeelsleden van radio en t.v.
hebben overeenstemming bereikt over
de C.A.C. 1964 voor omroepmedewer
kers. Een compromisoplossing is be
reikt ten aanzien van twee geschilpun-
voor
Enschedese zusjes
zijn terecht
De twee Enschedese zusjes Cardina
en Meintje (13 en 15 jaar oud) Koster,
die sedert 2 augustus vermist wer
den, blijken in Duitsland te zyn ge
weest. Zij waren met enkele Duitse
jongens na een bioscoopvoorstelling
in Enschede op 2 augustus aan het
autorijden gegaan. Zij hebben een ple
zierreisje ondernomen.
Na enkele dagen kwamen zij aan bij
de ouders van de Duitse jongens in
Freckenhorst bij Münster waar zij lo
geerden. De ouders van de jongens
verkeerden in de veronderstelling dat
de meisjes op vakantie in Duitsland
waren. Zij wisten niet dat zij van huis
waren weggelopen.
De meisjes zijn overgebracht naar!^ namelijk dc toesiagregeling
het politiebureau te Enschede. - - - -
COMMISSIE HUISARTSEN
INGESTELD
Bij besluit van staatssecretaris Bartels
(sociale zaken en volksgezondheid) en
minister Bot (o„ k. en w.) is ingesteld
een commissie huisartsen. Deze commis
sie, onder voorzitterschap van prof. dr.
P. Muntendam te Wassenaar, oud-direc
teur-generaal van de volksgezondheid
en hoogleraar te Leiden, krijgt als op
dracht een studie te maken over „de
huidige en in de toekomst te verwach
ten taak van de huisarts in Nederland
en op grond van de uitkomsten dezer
studie van advies te dienen omtrent
eventuele organisatorische en andere
voorzieningen, welke de huisarts in
staat zullen moeten stellen deze taak
uit te oefenen, en omtrent eventuele
voorzieningen op het gebied van oplei
ding en nascholing van de huisarts
rbeid 's avonds, 's nachts, zaterdags
en zondags verricht en de vakantie
duur, aldus een communiqué van de
algemene bond „Mercurius", de
A.C.I. (de Rooms-Katholieke Organi
satie voor Beambten in de Industrie) j
en de N.C.B.B. (De Nederlands Chris
telijke Beambten Bond).
Behoudens goedkeuring door de om-
roepinstellingen en in tweede instantie
door de Stichting van den Arbeid, zal
de toeslagregeling voor overuren met
terugwerkende kracht per 1 juli 1964
ingaan. Een verhoging van de vakan
tieduur is dit jaar technisch nog niet
uitvoerbaar gebleken, zodat de be
sprekingen hierover zijn opgeschort,
9 Bij Voskresenk. in de omgeving van Mos
kou, zijn in een steengroeve dc slagtanden
en het gebeente van een reusachtige olifant
gevonden, die 150.000 Jaar geleden moet
hebben geleefd. Dit dier moet de voorganger
de mammoet zijn geweest.
Foto boven: de werkzaamheden aan de Rotterdamse Metro vorderen ge
staag. Een overzicht van het tracé vanaf het Centraal Station tot aan het
Hofplein. Op de voorgrond het graafwerk voor het eindstation van de on
dergrondse vervoerslijn, bij het C.S.
Foto onder: de Metrolijn in Rotterdam wordt niet alleen onder land,
maar uiteraard ook onder water aangelegd. De kruising van de Metro-
tunnel en de Maas vormde een van de grootste problemen. Deze foto
toont het begin van het bijna 650 meter lange tunneltraject, dat onder de
Mans doorloopt.
Er zjjn streken ln India, waar thans de
honger aan de deur klopt. Dat
is ln India geen nieuw verschijnsel. Men
is er zelf» min of meer vertrouwd mee
en ln bepaalde streken wordt honger
helaa» beschouwd als een regelmatig
terugkerend onafwendbaar kwaad.
Maar dat belet toch de hongerenden
niet om te pogen in winkels enz. lets
van het schaarse voedsel te bemachti
gen. Dat heeft dan weer tot gevolg, dat
de voedselprijzen stijgen, dat men voed
selvoorraden vasthoudt om daarmee
speculatie te bedrijven en dat er soms
door wanhopige mensen geplunderd
wordt.
De regering van India heeft intussen
prijsmaatregelen genomen om de voed
selprijzen te drukken en zij hi-eft een
onderzoek laten Instellen naar het op
hopen van geheime voedselvoorraden.
Ze probeert voorts het vervoer van le
vensmiddelen naar de „streken-met-een-
voedseltekort" te verbeteren en ze hoopt,
dat hel inet de honger niet al tc erg zal
worden.
Bijvoorbeeld niet zo erg als twintig Jaar
geleden toen in Bengalen ongeveer an
derhalf miljoen mensen een vroegtijdige
dood stierven door gebrek aan levens
middelen.
ij haar activiteit tot bestrijding van
de honger stuit dc Indiase regering
op twee grote moeilijkheden. Dc eerste
moeilijkheid is de sterke Inflatie van
het geld, waardoor niet alleen de voed
selprijzen. maar ook de prijzen van an
dere goederen omhoog vliegen. Er heerst
een soort prijzenchaos en die chaos kan
niet op korte termijn gesaneerd worden.
De tweede moeilijkheid is de trage ver
werkelijking van het vijfjarenplan voor
de landbouw.
Er is meer kunstmest nodig, beter zaad.
betere Irrigatie, kortom er is een soort
revolutie in de landbouw nodig en he
laas kan die revolutie zich om sociale
en economische redenen slechts lang
zaam voltrekken.
Voedg daarbij, dat India een ontstellend
hoog geboortecijfer heeft, waardoor het
aantal „monden" sneller toeneemt dan
de voeaselproduktle en het moet voor
ieder duidelijk zijn, dat India's regering
en de Indiase volkeren staan voor een
zware taak.
TZ'ijkende naar zo'n gebied waar voed-
I\. selschaarste heerst, vragen altijd
weer vele mensen in Westerse landen
zich af of het Westen wel genoeg doet
om de volkeren in de zuidelijke en ar
mere landen te hulp te komen.
Het antwoord daarop kan ziin, dat hulp
op korte termijn, namelijk door het di
rect verschaffen van voedsel, altijd wel
te krijgen is. Maar er is ook hulp op
langere termijn nodig in die zin. dat
de voedselproduktle in de noodlijdende
landen zelve sterk moet worden opge
voerd met steun uit het Westen.
Gezegd moet worden, dat het Westen
reeds bijzonder veel doet om de welvaart
in de armere landen op te voeren, maar
dat er altijd nog meer gedaan kan wor
den en ook moet worden.
Hoeveel er reeds gedaan wordt bleek
dezer dagen uit een rapport van de
Amerikaan Thorp, die voorzitter is van
„Ontwikkelingshulpcomité". Het rapport
is weliswaar nog niet gepubliceerd,
maar een redacteur van de Neue Ziir-
cher Zeitung kreeg reeds de beschikking
over een aantal gegevens uit dat stuk.
Het Ontwikkelingshulpcomité is destijds
opgericht door ae regering en van de
Noordelijke industriestaten. Behalve een
groep Europese landen ook Neder
land! benoren daarbij de Verenigde
Staten, Canada en Japan.
De heer Thorp heeft berekend, dat via
schenkingen, kredieten en allerlei vor
men van hulp in 1963 niet minder dan
tien miljard dollar is gevloeid naar ont
wikkelingslanden. Ongeveer 90 van
dat bedrag kwam uit de landen, die zijn
aangesloten by het Ontwikkelingshulp-
comité.
Het grootste bedrag (bijna vijf miljard
dollar) kwam in 1963 uit de Verenigde
Staten, maar gerekend per hoofd van
de bevolking is Frankrijk het vrflgevig-
ste van alle industrielanden. Nederland
komt in 1963 op de staat voor met 144
miljoen dollar, waarvan 91 miljoen dol
lar uit publieke middelen.
Uit de cijfers van de heer Thorp blijkt,
(dat er enige vermindering optreedt van
'de „multilaterale" hulp (bijvoorbeeld via
organen van de Verenigde Naties en
j dat de „bilaterale" hulp direct contact
tussen het gevende land en het ontvan
gende land) toeneemt.
Maar de heer Thorp verwacht voor 1964,
dat men toch weer meer geld zal geven
aan de internationale organisaties en
daarvan is hij blijkbaar een voorstander.
De omvang der hulpverlening neemt
nog steeds toe. maar de kritiek van
parlement en pers neemt in de laatste
tijd in de belangrijkste hulpverlenende
landen eveneens toe. Het beste middel
om de critici tot zwijgen te brengen zou
Sublikatie van gunstige resultaten van
e hulpverlening zijn. Thorp moet tot
zijn spijt vaststellen dat het ontbreekt
aan indicatoren om die resultaten op te
rren. De economische groei blijft in
ontwikkelingslanden helaas in het
algemeen beneden de verwachtingen.
Het ontbreken van zichtbare resultaten
hangt voor een belangrijk deel samen
met het feit dat de beschikbare midde
len voornamelijk dienen tot verbetering
van de infrastructuur, het onderwijs en
de gezondheidszorg. Deze investeringen
bewyzen pas op langere termyn hun nut.
Nog moeilijker is hët de bereikbare eco
nomische groei te bepalen. Daarom kan
men ook bezwaarlijk de omvang en de
aard der benodigde hulp vaststellen. Wie
is ervoor verantwoordelijk dat de resul
taten van de hulpverlening bij de ver
wachtingen achterblijven? De gevende
en de ontvangende landen beschuldigen
elkander. Thorp neigt tot de opvatting
dat zij het gemeenschappelijk gestelde
doel, de versnelling der economische ont
wikkeling, door gemeenschappelijke in
spanning moeten proberen te bereiken.
Men krijgt uit zijn uiteenzettingen de
indruk dal het bij de ontwikkeling der
achtergebleven gebieden orn een moei
zame taak gaat waarbij elk land zijn
bijzondere problemen kent. Men mag
niet op opzienbare resultaten rekenen
maar moet zoekend en tastend te werk
'gaan.
„Grapje" duurde van Sneek tot Staveren
Achtervolging
per taxi
(Van onze correspondent)
Als de spoorwegen nog eens om
een treinbestuurder verlegen
zitten, weten zij dat een Leeuw
arder hoofdconducteur dit werk
ambieert. Die heeft namelijk
een grapje willen uithalen, is
„op de bok" van een trein gaan
zitten en van Sneek naar Stave
ren gereden.
Maar dc spoorwegen houden niet
van dergelijKe grappen. In het bij
zonder niet. als daarbij passagiers
betrokken zyn. Die zaten nameb'jk
ook in de trein, al waren het dan
maar weinig klanten, toen de hoofd
conducteur zijn rit maakte. Aange
zien de lijn secundair is en de con
ducteur echt wel wist, hoe hij de
trein moest rnden, is dc veiligheid
niet in het geding geweest, maar dat
geldt bij de N.S. niet als excuus.
De hoofdconducteur mag dan ook
niet meer zijn gewone dienst uit
oefenen. Hij is in de perrondienst
geplaatst. Dat is een voorlopige
strafmaatregel tot alles zal zijn uit
geplozen, wat er zich dinsdagmorgen
in alle vroegte van 6.32 tot 6.36 uur
in Sneek en daarna heeft voorge-
„Grafje"
In Sneek kwam de trein 8904 nor
maal met de machinist aan ae be
sturing het station binnen, doch de
trein vertrok heel abnormaal met
de conducteur op de treinbestuur
dersplaats. De conducteur wilde na
melijk een grapje uithalen. Hij ver
keerde in de veronderstelling, dat de
machinist in de trein met iemand
stond te praten en hij wilde hem
eventjes lekker laten schrikken en
naar voren laten rennen door
precies op tjjd en na de trein klaar
voor vertrek gemeld tehebben
weg te rjjden. De lolbroekerige stem
ming van de conducteur verkeerde
evenwel in schrik, toen de machinist
niet kwam opdagen. Er zat voor de
conducteur niets anders op. Hij
moest verder. Dat was overigens
niet zo moeilijk voor hem, want hij
wist precies wat hij moest doen om
de trein veilig langs de baan naar
de stations te loodsen.
gelen van de knnst verliep. In twee
minuten tijd komen er twee treinen
binnen. Het viel dan ook niemand
op. dat er een machinist ontbrak.
Evenzo in Hindeloopen en Koudurn-
Molkwerum, waar de conducteur zo
als altijd op zijn fluitje blies, instapte
en zijn hem intussen wel wat
warm geworden plaats by de do-
deniansknop innam. Precies op tijd
kwam hij in Staveren aan.
Achtervolging
Een ding had de conducteur wel be
reikt. De machinist was geschrokken
en niet een klein beetje. Iemand zei
hem: „daar gaat je trein". En echt
waar, de bestuurder kon zijn ogen
niet geloven: daar reed de 8904. Er
werd in allerijl een taxi gebeld en
daarmee begon de achtervolging.
Terwijl de trein het station Staveren
binnenkwam, knarsten de remmen
van de taxi voor het station. Er viel
aan weerskanten by de ontmoeting
tussen beide mannen wel iets weg
te slikken.
Het bleek de conducteur, die al flink
gevorderd was in het aantal dienst
jaren, nu dat de eveneens Leeuwar
der machinist hoofdpijn had gehad
en daarom in Sneek was uitgestapt
om een asperientje te nemen en dat
met een kopje koffie door te slikken.
In normale omstandigheden mag een
machinist zijn trein niet verlaten
Dat mag hij alleen in bepaalde om
standigheden misschien geldt die
hoofdpijn wel als goede reden en
dan moet hg de motor stopzetten en
de kabine afsluiten. Dat heeft hij
in dit geval niet gedaan.
Maar de N.S. hebben dit kennelijk
niet zwaar genomen, want de trein
bestuurder doet normaal zijn dienst.
De conducteur zit er nu wel met
hoofdpijn en de brandende vraag:
wat gaat er met mjj gebeuren?
Organisatie
derenvervoer (N-OB. Wegtransport) i
met ingang van maandag 17 augustus
a.s. bij passage van de Franse "grens
voor iedere in Nederland geregistreerde
aanhangwagen en oplegger opnieuw een
carnet de passage of triptique vereist.
Dit grensdocument is in het grootste
deel van Europa al jaren afgeschaft.
Naar de N.O.B. van officiële zgde heeft
vernomen, zal de Franse douane stren
ge controle op het bezit van dit docu
ment uitoefenen
Het ministerie van verkeer en water
staat onderneemt via de ambassade in
Parijs nog steeds stappen om de Franse
maatregelen ongedaan te maken.
Boek 6 nieuw
B.W. ingediend
Bij de Tweede Kamer der Staten-
Generaal is een wetsontwerp inge
diend tot vaststelling van boek 6 van
het nieuwe Burgerlijk Wethoek, dat
ihet algemeen gedeelte van het ver
bintenissenrecht bevat. Dit wetsont
werp is nagenoeg gelijk aan het ont»
jwerp van wijlen prof. mr. E. M.
[Meijers, zoals dat in 1961 werd vol
tooid door het driemanscnap Destaan-
de uit wijlen prof. mr. J. Drion, prof.
mr, G. de Grooth en mr. F. J. de
IJong.