FRANKRIJK BEPLEIT NIET - INMENGING IN INDO-CHINA, CYPRUS EN KONGO Enige kans om vrede te herstellen Verhoging Westhavendam Breskens vordert goed Franse regering bereid Kongo economische en sociale hulp te geven Kwestie-Cyprus moet worden afgelast door gesprek Griekenland-Turkije Leven met de poliep Pierprijs 55 cent na ingrijpen door Haagse officier van justitie REIZIGERSTREIN - DOOR ONVEILIGSIGNAAL GEREDEN - D BOORDE ZICH IN UTRECHT IN EEN GOEDERENTREIN Plan waterkering is nog niet rond 207e jaargang - no. 191 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directie: P vaD de Velde, P. B. den Boer en W. de Pagter. HoofdredactieW. Leertouwer en O. A. de Kok Abonnementsprijs 75 cent per weck, 9.75 per fcw., franco per post ƒ10.- p. kw. Losse nummer» 15 ct. Bureaus: Vlinsinger.: Walstraat 58-60. tel 2355 'bg.g. red. 3508. adv. 3647/3643), Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169. adv 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.gg. red. 7853. adv. 6213); Oostburg: tel 2305. Tomeuzen Arsenaalf-raat 2. te!. 2911 Zlerlkzee red. tel 2426 adm. tel. 2094 Adv pr 32 ct. p. mm. Min. p. adv. /4.80. Ingea med 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 32 ct. p. regel min. !,60>. „Brieven bur. Tan dit blad" 25 ct. meer. CHro ZY-Vn P.Z.C.. Middelburg. Zaterdag 15 augustus 1964 Trein reed weg- machinisl had het nakijken Pagina 3 De Franse regering heeft gisteren gepleit voor beëindiging van bui tenlandse inmenging in Indo- China, Cyprus en Kongo omdat dat de enige hoop oplevert voor herstel van de vrede in die gebie den. ,,De Franse regering is van me ning dat niet-inmenging de voor waarde is waarop de vrede kan worden hersteld. Dit principe geldt voor Indo-China, Kongo en Cyprus", aldus de minister van voorlichting, Alain Peyrefitte, na een zitting van het Franse kabi net. Over Vietnam zei h(| dat een permanent militair conflict geen oplossing brengt, maar integendeel, onmogelyk maakt. Hij herhaalde een oproep van president de Gaulle tot het beleggen van een 14- landen conferentie in Genève over Zuid- oost-Azië. Een van de doelstellingen van de conferentie zal zijn ervoor te zorgen dat de Geneefse akkoorden van 1954 be treffende Indo-China loyaal worden uit gevoerd. trekken aan de rivaliteit tussen grote mogendheden en een einde te maken aan de buitenlandse interventie daar. Cyp rus Wat Cyprus betreft blijkt uit de si tuatie dat de akkoorden van Zlirich niet meer bruikbaar zijn en dat de kwestie moet worden opgelost door een rechtstreeks gesprek tussen Grie kenland en Turkije, waarbij beide "jen concessies zullen moeten aldus Peyrefitte. Hij zei dat Frankrijk bereid is de totstandko ming van een akkoord te vergemak kelijken. De Griekse minister van buitenlandse zaken. Kostopoulos. zei daarop in Athe ne dat Griekenland de „goede diensten" van Frankrijk wel wil aanvaarden. Zo lang de kwestie-Cyprus behandeld werd door de bemiddelaar van de V.N. bleef het Franse aanbod echter prematuur. Ook de situatie in Kongo is op de ka binetszitting besproken. Het kabinet kwam tot ae slotsom dat een oplossing mogelijk is „op voorwaarde dat er geen buitenlandse inmenging is". „Dat sluit niet allé buitenlandse hulp uit", aldus Peyrefitte „maar hulp bete kent ook geen interventie". De Franse regering is van mening dat interventie van een lar.d gevolgd wordt door „een kettingreactie van interven tie door andere landen". Frankrijk is bereid Kongo economische en sociale steun te verlenen. Besprekingen over Amerikaanse hulp aan Kongo In de Kongolese hoofdstad Leopold- stad voerden gisteren premier Moise Tsjombe en de Amerikaanse ondermi nister van buitenlandse zaken voor Afrikaanse aangelegenheden, Mennen Williams, besprekingen over de Ame rikaanse hulp aan Kongo Eerder waren drie Amerikaanse transportvliegtuigen met hefschroef- vliegtuigen aan boord in de Kongole se hoofdstad aangekomen. Donder dag arriveerden, als gemeld, veertig Amerikaanse parachutisten met mili taire uitrusting aan boord van vier Herculesvliegtuigen, die door het Kon golese leger als transporttoestellen zullen worden gebruikt. In noord-Katanga zijn de opstandelin gen uit de provinciale hoofdstad Al- bertstad gevlucht voor de steeds drei gender wordende houding van de plaatselijke bevolking, die de regering trouw is gebleven, zo is gisteren uit kringen van het Katangaanse ministe rie van binnenlandse zaken vernomen. De rebellen zouden, alvorens te vluch ten, de stad geplunderd hebben Ook de stad Manono zou door de opstan delingen zijn prijsgegeven. De rebel lenleider Gaston Soumialot zou van plan zijn. uit Kindoe versterkingen naar dit gebied te sturen om zich weer meester te maken van Albert- stad, Kongolo en Kabolo. Verolme gaat scheepswrak lichten De Braziliaanse regering heeft het Ver- olmeconcern toestemming gegeven het wrak te lichten van de marinekruiser „Aquidaban", die op 21 januari 1906 in de baai van Jacuavan°;a, dicht bij de plaats waar thans Verolmes Braziliaan se werf gevestigd is. na een lievige ex plosie verging. Zeshonderdvierentwintig mensen kwamen bij deze scheepsramp om het leven. De Braziliaanse regering, heeft Verolme gevraagd in geval van een geslaagde bergingspoging één der kanonnen van de „Aquidaban" voor het marinemuseum af te staan. Theo van Eijck toch voor Hoog Militair Gerechtshof DROOG MAAR FRIS (Van onze weerkundige medewerker) Het slecht-weergebied dat deze week ook ons land passeerde, heeft zich naar Midden-Europa teruggetrokken. Vrijdag kwa men wij in drogere lucht met opklaringen veroorzaakt door een rug van hoge druk. Bij IJs land ligt een hogedrukgebied, met aan de oostflank een uit- stroming van frisse lucht uit het poolgebied naar Scandina vië en de Noordzee. Vandaag zijn er weer zonnige perioden te verwachten, maar met een meer noordelijke wind zullen er tijdens het weekeinde ook en kele wolkenvelden overdrijven. De kans op neerslag blijft klein en de temperaturu blijft in de buurt van 18 graden liggen, V.N. -BEVELHEBBER OP CYPRUS BEIDE PARTIJ EIS BELOOFDEN NIET TE VECHTEN Twee Turken verongelukt (Van onze Haagse redactie) De 21-jarige vliegtuigmaker Theo van Eijck, die wegens zijn spectaculaire joy vlucht per marinevliegtuig naar L.vbie door de zeekrijgsraad tot een jaar gevangenisstraf werd veroor deeld, zal op 8 september terecht moeten staan voor het Hoog Militair Gerechtshof. Niet hijzelf, doch de ad- vocaal-fiscaal heeft hoger beroep aan-B)J werkzaamheden voor de Neder- getekend tegen het vonnis. ;landse Gasunie in Ermelo is vrijdag iDe krijgsraad voor de zeemacht acht-i^e 31-jarige Mehmet Dunaar uit Ba te Van Eijck schuldig aan desertie! l'kesir in Turkije om het leven geko- met medeneming van een vliegtuig en men- Een stalen buis viel van een veroordeelde hem op 3 juli tol twaalf wagen en trof de man, die op slag maanden met aftrek en ontslag uit de werd gedood. Hij laat een vrouw en militaire dienst zonder ontzegging vani v'er kinderen na. er hard aan mee. Dat was onge veer de conclusie uit een reportage in ons blad van enkele dagen terug. Gen.raai Thlm.v, lndi„h, teve!-1*^ IKetter van de tfjL lutein» op Cs- 'f I ^verklaard" Ten TfldT I r"vtêj,kohp' SïS Xt'SrtSlSJ.r'VSSSLi'ÏÏ; to tcrpéWni- 'worden materiaal, enfin verklaringen genoeg. j In het verleden is gepoogd de zaak Er was nu een bc-stand en beide partijen |rr.ede op te to: sen door acties als ..Op hadden beloofd dit na te leven. Het be-jgeruimd staat netjes", er zijn slag- richt, dat de Griekse Cyprioten in de zinnen gelanceerd in de geest van komende dagen misschien hun blokkade .Houdt uw stad schoon" en sommige zullen opheffen, was niet juist. De Cy- gemeenten beginnen nu met een rei- prische regering was er namelijk niet nigingspolitie. De kern echter van van overtuigd, dat de Turkse gemeen- het probleem is: de mens zelf. schap in de bedreigde gebieden er we) zo slecht aan toe was als zij zelf be-1/"vpvallende zaak: in onze tijd heeft weerde. Maar als men de regering yanIVJmen met allerlei verschijnselen te de bevoegdheid om bij de gewapende macht te dienen. De advocaat-fiscaal (de militaire officier van justitie) had een gevangenisstraf van achttien maanden geëist. 0 Prinses Gracia van Monaco verwacht In februari haar derde kind, zo heeft het pa lels in Monaco bekendgemaakt De prinses voormalige Hollywoodster Grace Kelly en prins Rainier de derde kregen in 1957 een dochter Caroline en een jaar later een zoon Albert. In de buurtschap Hessem onder Om men is vrijdagavond de 33-jarige on gehuwde Mehmet Seker uit Rize, eveneens in Turkije, bij een verkeers ongeluk gedood. De man, die in De venter werkte en in Lemelerveld in pension was, werd door een auto aan gereden toen hij op zijn bromfiets het kamp, waar Turken zijn onderge bracht en waar hij op bezoek was geweest, verliet. De in Ermelo omge komen Turk verbleef in dit kamp. Makarios kon aantonen dat de Turken maken <iie in publikatic; er werkelijk zeer erg aan toe zijn, dan kon er misschien iets gedaan worden. Thimaya, die donderdag gezegd had dat generaal Grivas. de nieuwe opperbevel hebber van de Grieks-Cyprische natio nale garde, de volkerenorganisatie maar als een „vervelende lastpost" beschouw de, liet gisteren een ander geluid ho ren. Generaal Grivas had zich „zeer meegaand" getoond en alles gedaan wat de V.N. wilde. Generaal Thimaya deelde voorts mee. dat de Grieks-Cyprische autoriteiten van Ktima besloten hebben de Turkse ge meenschap van de stad weer water te leveren. De watertoevoer was tien da gen geleden afgesneden. De Turken worden gesignaleerd, verschijnselen waarvan eigenlijk elke burger weet dat men er niet mee kan doorgaan, maar die desondanks in omvang toe nemen en steeds meer opvallen. Het lijkt er op alsof deze dingen boven ons uitgroeien, als enorme monsters, beschavingspoliepen, waarmee we weliswaar niet gelukkig zijn, maar die we evenmin effectief bestrijden: we proberen er mee te leven. De ver keersonveiligheid is zo'n verschijn sel. De grootste ach-cn-wee-roepers hebben vaak zelf niet in de gaten, dat zij zelf op de weg Ktima besloten toen het water te rant- gruwelijke soeneren. In Ktima wonen rond 3000ineirien ZlJn na_ Turken. j melijk altijd ,,de an- lderen" die het doen). Ook de vervui- 0 In de Sowjet-Unie worden de cureussenjjng van straten en pleinen is zo- van de middelbare scholen ingekort van iets: houdt tien willekeurige voorbij drie tot twee Jaar. Het verplichte lagere on- o derwijs blijft acht Jaar duren. HOOFDCONDUCTEUR KREEG SN1JWOND, MACHINIST LICHTE SHOCK Een aantal vakantiegangers ge kleed in luchtige zomerkledij is deze week op de Got t hard pas over vallen door een sneeuwstorm, welke gepaard ging met bittere koude. De ingesneeuwde toeristen konden weinig meer doen, dan de beschut ting van hun auto's opzoeken en op hulp wachten. Een enkele moe dige toeriste trotseerde de sneeuw met. haar sandaaltjes om wat Al- penbloemen te kopen. Russen lanceerden nieuwe Kosmos Het Sowjet-persbureau Tass heeft giste ren gemeld dat de Sowjet-Unie een I nieuwe onbemande satelliet heeft gelan ceerd van het type Kosmos. Het is de 37e kunstmaan in deze reeks. De satelliet is bedoeld voor ruimteon derzoek. De baan varieert van 300 tot 205 km van de aarde. De omlooptijd be draagt ruim 89 minuten. VOORLOPIGE MAATREGELEN GETROFFEN VERDACHTEN VERZOCHTEN RECHTBANK MAATREGELEN IN TE TREKKEN Materiële schade groot - volgens N.S. tienduizenden guldens De treinbotsing, die gistermorgen om even over half zes in Utrecht plaatsvond, is veroorzaakt doordat de reizigerstrein door een onveilig'De cabine van de dieseltrein en het eera- signaal is gereden. De trein was &TÏÏn»*32SSJ3r& niet op de in het spoorboekje ver- Het eerste treinstel van de reizigerstrein ontspoorde. De machinist, de 49-jarige A. S. uit Utrecht, kreeg een lichte shock. De hoofdconducteur een snywond in het gezicht. De persoonlijke ongeluk ken vielen dus nogal mee. De schade aan het materieel was groot. Opengereten gangers staande en zij zulien met ten hemel geslagen ogen het hoofd schud den over de toenemende vervuiling, maar wanneer men even achter hen aangaat, komt men tot de droeve ont dekking dat dezelfde figuren gedach- tenloos lege sigarettendoosjes op straat gooien. e kern van het probleem, inder daad is: de mens zelf. Het gaat hier om die nare mentaliteit, die al leen om zichzelf denkt. Tientallen ke ren per dag botst men er tegen op: mensen, die bij open ramen radio of liggen. Bussen onderhielden de ver- t.v. keihard aan hebben, jongelui die binding. Om half vijf gistermiddag gierend per brommer door de stra- was één spoor, dat van Den Bosch len scheuren, automobilisten die ge- hKÏÏfe vaarlijke inhaalmanoeuvres uitvoeren hmSaLJteneinde ergens één minuut eerder te worden bereden, juist voordat de - IS? "een^chg Eoopt» men m de loop van de ïacht s™!'™- hondeliefhebters die er van In orde te krijgen. .....vaan dn, p- k—d— uitgaan dat iedereen gek op honden is, figuren die stiekem voor hun beurt »|f proberen te gaan bij loketten of in TT 61JIIS passagiers Kinkels, voetgangers, die de zebra- 0 paden slordig gebruiken, doorduwers >pëngèretèn"~Van~dëIBen 60-tons kraan, die om half negen fritesllwe^enhysb^rtjes**»^- het goederentrein, die in totaal uit een 40 op de plaats van het ongeluk amveer- ^'^zakjes en ijsbeertjes zonder het tot 50 wagons bestond, ontspoorde eende heeft orde in de chaos geschapen.!™""*® gev etensbezaar op straat wagen en kantelden er vier. De plaats Een gelukkige omstandigheid was het smijten, entin ne, .ijs.je is me. tien waar het ongeluk gebeurde was een'feit dat de betreffende reizigerstrein ta e" vooroee.aen aan te vu wen, allé- kruispunt waar het goederenspoor uit-:n°? maar enkele passagiers vervoerde. maa' voorbeelden van mensen, die mondt in de lijn Utrecht-Geldermalsen-1Was het een drukke trein geweest, dan'meestal onbewust de indruk Den Bosch, een van de drie belangrijke '.zouden de gevolgen waarschijnlijk veel'wekken dat de wereld er voor hen noordzuidverbindingen van de Neder- ernstiger zijn geweest. Volgens de voor- is, dat zij met niemand rekening heb- gen. De beide sporen van lichtingsdienst van de NS. bedraagt de ben te houden, ja dat ze een soort Geldermalsen-Den Bosch materiele schade ettelijke tienduizenden middelpunt van het heelal vormen. ;En daarom: doe maar raak. Al deze I dingen hebben met deze vervloekte De foto toont de bergingswerkzaamhe-\ego\s\ische mentaliteit te maken. De melde tijd in Utrecht vertrokken, maar 25 minuten later omdat de machinist te laat was. Drie minu ten na het vertrek reed de trein met bestemming Geldermalsen- =--- -— nnpj-n/,i,t ,i„ landse spoorwegen. De beide sporen van lichtingsdienst Dordrecht met een donderende de lijn Utrecht-Geldermalsen-Den Bosch materiele scha klap in op een goederentrein, die wei-den ontzet, evenals de twee goede-guldens, onderweg was van Geldermalsen1 rensP0!'e"- ur c Her tri naar Watergraafsmeer. Het treinverkeer tussen Utrecht Geldermalsen kwam totaal stil te den in volle gang. De E.M.S. heeft gisteravond de toegangsprijs voor de Schevenïng- se pier overeenkomstig het bevel van de officier van justitie in Den Haag, jhr. mr. Th. YV. van den Bosch, op 55 cent per persoon ge steld. De officier van justitie had gistermid dag drie voorlopige maatregelen getrof fen tegen drie verdachten: de N.V. E.v- ploitatiemaatschappü Wandelhoofd Scheveningen, de heer K. Zwolsman en de directeur van de pier, de heer A. G. B. Onstenk. Deze voorlopige maatrege len hielden in dat elk van de drie ver dachten ervoor moest zorgendat bij de pier geen toegangsprijs werd aange duid of vermeld, die hoger is dan 55 •nt, dat er geen toegangsbewijzen hij de entree van de pier mochten zijn, waarop een prijs van meer dan 55 cent per persoon en dat er ook geen nndere handelingen mochten worden verricht door of namens de onderneming of de heren Zwolsman of Onstenk, welke tot gevolg zouden hebben, dat het publiek meer dan 55 cent betaalde voor toegang tot de pier. Verzoek aan rechtbank Het bestuur van de E.M.S. verklaarde zich gedwongen te zien overeenkomstig het bevel te handelen. De E.M.S. doet het evenwel onder voorbehoud van al haar rechten, ook die op schadevergoe ding. De verdachten in de pierprijsaffaire hebben de rechtbank verzocht de voor lopige maatregelen in te trekken. Hierop dient de rechtbank binnen vijf dagen te beslissen nadat het verzoek bij de griffie na de arrondissements rechtbank is ingediend. De E.M.S. zegt het te betreuren, dat de officier van justitie tot het be velen van voorlopige maatregelen is overgegaan hangende het beroep te gen de individuele prijsbeschikking en in afwachting van het geding op I grond van het proces-verbaal van 12 augustus, toen de E.M.S. geen ge volg gaf aan de bepalingen van de prijsmaatregel, die de minister had vastgesteld. Een paar minuten over half tien gis teravond werden de kassa's bij de Sche- veningse pier die van 10 over vier gesloten waren geweest weer bezet. Avondlijke pierewaaiers die reeds ge- ruimte tijd hadden gewacht om op de pier te mogen wandelen en er zelfs een gulden voor over zouden hebben gehad, konden een entreebewijs kopen voor 55 cent. De toegangsprijs voor kinderen bleek nog vjjftig cent te zijn. Doel: lagere golfslag en veiliger ligplaats Schippers van binnenvaartui gen, die in de toekomst lig plaats kiezen in de Handels haven van Breskens, behoeven zich voor wat betreft hun vei ligheid, niet meer ongerust te maken als er eens een wester storm opsteekt. Dat wil overi gens niet zeggen, dat zij totnu- toe bij slecht weer onbeschermd hebben gelegen, maar als de windkracht oploopt tot boven de acht, dan willen er in die handelshaven nog wel eens wat zeetjes gaan lopen. Dat levert geen onmiddellijk gevaar op, maar het is verre van prettig. En als zo'n westerstorm een paar dagen aanhoudt, dan kan het gedurig bonken tegen de beschoeiing schade opleveren, zowel aan de schepen als aan de havenwanden. Dat liggen „rij den" zoals men dat in schip- perskringen pleegt te noemen zal binnenkort voor een be langrijk deel worden vermin derd door een verhoging, ver zwaring en dus versterking van de Westhavendam. De dam, voorheen vier meter hoog, zal bij de pier, die in de Wester- schelde uitsteekt, zes meter wor den, oplopen tot negen meter, ter wijl de aansluiting op het kunst matig duin een hoogte heeft van elf meter, alles plus N.A.P. Kort samengevat beoogt het werk in de eerste plaats het bieden van een veilige ligplaats aan schepen bij zwaar weer én in de tweede plaats het verkrijgen van lagere golfslag voor de waterkering. „Maar het werk is geen onderdeel van de ver hoging van de waterkering te Bres kens", zo wilde hoofdingenieur J. S. Hoekstra van het arrondisse ment Terneuzen duidelijk stellen. Daarvoor is wel een voorlopig plan. dat evenwel door de nodige proble men onder meer toegangen naar het haventerrein nog niet hele maal rond is. Wél zal de eventuele muur tussen Breskens en zijn ha vens aansluiten op het punt waar het kunstmatig duin en de West havendam elkaar raken. Superstorm Zoals gebruikelijk bij rijkswater staat is ook aan dit werk een uit gebreide studie voorafgegaan. Daarbij is zelfs rekening gehouden met hevige stormen zoals bij de watersnood van 1953 en zelfs met superstormen. die naar menselijke berekening slechts eenmaal in de tienduizend jaar kunnen voorko men. Om de verhoogde cam aan de landzijde een hechte basis te be zorgen, is eerst een deel van het kunstmatig duin ontgraven. Daar na werd een zogenaamd „wortel eind" aangelegd niet een kleibekle- ding van een meter dikte en aan de buitenkant een drieënhalve me ter voet van bazaltsteen. Daarna werd het worteleind weer afgedekt met duinzand. Momenteel is men (Zie slot pag. 2 kol. 5) [Nederlander heeft bovendien van na ture nog een hoekige individualiteit meegekregen, zodat bepaalde dingen hier erger lijken dan in het buiten- Hand. In ieder geval zijn er nog lan- 'den, waar men zich op s'.raat (bij bushalten bijvoorbeeld) enigermate gedisciplineerd gedraagt. Dat kan er hier niet eens af. Een verbeteringsactie gaat er van uit, dat er aan deze mentaliteit liets gedaan kan worden. Wij zijn ge neigd diep respect te hebben voor de idealisten, die deze opvatting huldi- Igen. Wil zo'n actie slagen, dan zal zij in ieder geval „steengoed" moe ten zijn. hetgeen helaas b.v. van ..Op geruimd staat netjes" niet gezegd kan i worden. Dat had weer te maken met de betrekkelijk geringe middelen, die aan de organisatoren ter beschikking werden gesteld. Wij hebben overigens het idealistische standpunt al lang opgegeven: hier zyn forsere maatre gelen nodig. Daarom vinden wij een reinigingspolitie zoals in Den Haag helemaal niet zo'n afkeurenswaardige zaak, zoals sommigen wel betogen. De toenemende vervuiling is namelijk niet meer binnen redelijke grenzen te houden, het gaat hier om wat iwe hierboven noemden een bescha vingspoliep, die zo langzamerhand een eigen leven is gaan leiden en dreigt Ihet leven in een stad te overwoeke ren.Weer eens een van de „keerzij- |den" van onze veel geprezen voor uitgang. De gemiddelde mens valt hpt niet meer eens op, accepteert deze gang van zaken, is bereid met de „po liep" te leven. Deze houding komt voort uit een soort „het zal mijn tijd wel duren-houding een „na ons de zondvloed". Welnu, hoe vervelend het ook is, de overheid moet dan maar eens duidelijk maken dat die zond vloed zonodig kunstmatig kan worden veroorzaakt: een fikse straf op nala tigheid en op vervuilingspraktijken. Mochten er gemeentebesturen zijn, cie óók in Zeeland een reinigingspo litie willen instellen, we zullen ze met een mengeling van droefheid en vreugde begroeten. Droefheid omdat de gemiddelde burger zelf niet ae be- reidheid kan opbrengen zijn straten schoon te houden, vreugde omdat nu oj) de Smeerpoetsen gelet zal worden. 'Bij het samenstellen van de bewuste verordening zou men nog rekening kunnen houden met de geldontwaar ding: sommigen betalen tegenwoordig liever een boete dan dat zij redelijke voorschriften opvolgen. „Opgeruimd staat netjes" was een mooie slagzin, maar als het niet helpt, dan maar een I andere: „Beboet de Smeerpoetsen". Diamantroof in Londen Uit een juwelierswinkel in Londen zijn gisterochtend ruwe diamanten ter waarde van 300.000 gulden gestolen. De daders drongen via een brandlad der het gebouw op de derde verdie ping binnen. Met een snijbrander openden zij daarop de kluis van de winkel. Volgens de politie was het „vakwerk".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 1