FRANKRIJK BEPLEIT NIET - INMENGING IN
INDO-CHINA, CYPRUS EN KONGO
Enige kans
om vrede te
herstellen
Verhoging Westhavendam Breskens vordert goed
Franse regering bereid Kongo economische en sociale hulp te geven
Kwestie-Cyprus moet worden afgelast door gesprek Griekenland-Turkije
Leven met de
poliep
Pierprijs 55 cent na
ingrijpen door Haagse
officier van justitie
REIZIGERSTREIN - DOOR ONVEILIGSIGNAAL GEREDEN - D
BOORDE ZICH IN UTRECHT IN EEN GOEDERENTREIN
Plan waterkering
is nog niet rond
207e jaargang - no. 191
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie: P vaD de Velde, P. B. den Boer en W. de Pagter. HoofdredactieW. Leertouwer en O. A. de Kok Abonnementsprijs 75 cent per weck, 9.75 per fcw., franco per post ƒ10.- p. kw. Losse nummer» 15 ct. Bureaus: Vlinsinger.:
Walstraat 58-60. tel 2355 'bg.g. red. 3508. adv. 3647/3643), Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169. adv 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.gg. red. 7853. adv. 6213); Oostburg: tel 2305. Tomeuzen Arsenaalf-raat 2. te!.
2911 Zlerlkzee red. tel 2426 adm. tel. 2094 Adv pr 32 ct. p. mm. Min. p. adv. /4.80. Ingea med 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 32 ct. p. regel min. !,60>. „Brieven bur. Tan dit blad" 25 ct. meer. CHro ZY-Vn P.Z.C.. Middelburg.
Zaterdag 15 augustus 1964
Trein reed weg-
machinisl had
het nakijken
Pagina 3
De Franse regering heeft gisteren
gepleit voor beëindiging van bui
tenlandse inmenging in Indo-
China, Cyprus en Kongo omdat
dat de enige hoop oplevert voor
herstel van de vrede in die gebie
den.
,,De Franse regering is van me
ning dat niet-inmenging de voor
waarde is waarop de vrede kan
worden hersteld. Dit principe
geldt voor Indo-China, Kongo en
Cyprus", aldus de minister van
voorlichting, Alain Peyrefitte, na
een zitting van het Franse kabi
net.
Over Vietnam zei h(| dat een permanent
militair conflict geen oplossing brengt,
maar integendeel, onmogelyk maakt.
Hij herhaalde een oproep van president
de Gaulle tot het beleggen van een 14-
landen conferentie in Genève over Zuid-
oost-Azië. Een van de doelstellingen van
de conferentie zal zijn ervoor te zorgen
dat de Geneefse akkoorden van 1954 be
treffende Indo-China loyaal worden uit
gevoerd.
trekken aan de rivaliteit tussen grote
mogendheden en een einde te maken aan
de buitenlandse interventie daar.
Cyp
rus
Wat Cyprus betreft blijkt uit de si
tuatie dat de akkoorden van Zlirich
niet meer bruikbaar zijn en dat de
kwestie moet worden opgelost door
een rechtstreeks gesprek tussen Grie
kenland en Turkije, waarbij beide
"jen concessies zullen moeten
aldus Peyrefitte. Hij zei dat
Frankrijk bereid is de totstandko
ming van een akkoord te vergemak
kelijken.
De Griekse minister van buitenlandse
zaken. Kostopoulos. zei daarop in Athe
ne dat Griekenland de „goede diensten"
van Frankrijk wel wil aanvaarden. Zo
lang de kwestie-Cyprus behandeld werd
door de bemiddelaar van de V.N. bleef
het Franse aanbod echter prematuur.
Ook de situatie in Kongo is op de ka
binetszitting besproken. Het kabinet
kwam tot ae slotsom dat een oplossing
mogelijk is „op voorwaarde dat er geen
buitenlandse inmenging is".
„Dat sluit niet allé buitenlandse hulp
uit", aldus Peyrefitte „maar hulp bete
kent ook geen interventie".
De Franse regering is van mening dat
interventie van een lar.d gevolgd wordt
door „een kettingreactie van interven
tie door andere landen".
Frankrijk is bereid Kongo economische
en sociale steun te verlenen.
Besprekingen over
Amerikaanse hulp
aan Kongo
In de Kongolese hoofdstad Leopold-
stad voerden gisteren premier Moise
Tsjombe en de Amerikaanse ondermi
nister van buitenlandse zaken voor
Afrikaanse aangelegenheden, Mennen
Williams, besprekingen over de Ame
rikaanse hulp aan Kongo
Eerder waren drie Amerikaanse
transportvliegtuigen met hefschroef-
vliegtuigen aan boord in de Kongole
se hoofdstad aangekomen. Donder
dag arriveerden, als gemeld, veertig
Amerikaanse parachutisten met mili
taire uitrusting aan boord van vier
Herculesvliegtuigen, die door het Kon
golese leger als transporttoestellen
zullen worden gebruikt.
In noord-Katanga zijn de opstandelin
gen uit de provinciale hoofdstad Al-
bertstad gevlucht voor de steeds drei
gender wordende houding van de
plaatselijke bevolking, die de regering
trouw is gebleven, zo is gisteren uit
kringen van het Katangaanse ministe
rie van binnenlandse zaken vernomen.
De rebellen zouden, alvorens te vluch
ten, de stad geplunderd hebben Ook
de stad Manono zou door de opstan
delingen zijn prijsgegeven. De rebel
lenleider Gaston Soumialot zou van
plan zijn. uit Kindoe versterkingen
naar dit gebied te sturen om zich
weer meester te maken van Albert-
stad, Kongolo en Kabolo.
Verolme gaat
scheepswrak lichten
De Braziliaanse regering heeft het Ver-
olmeconcern toestemming gegeven het
wrak te lichten van de marinekruiser
„Aquidaban", die op 21 januari 1906 in
de baai van Jacuavan°;a, dicht bij de
plaats waar thans Verolmes Braziliaan
se werf gevestigd is. na een lievige ex
plosie verging. Zeshonderdvierentwintig
mensen kwamen bij deze scheepsramp
om het leven. De Braziliaanse regering,
heeft Verolme gevraagd in geval van
een geslaagde bergingspoging één der
kanonnen van de „Aquidaban" voor het
marinemuseum af te staan.
Theo van Eijck
toch voor Hoog
Militair Gerechtshof
DROOG MAAR FRIS
(Van onze weerkundige
medewerker)
Het slecht-weergebied dat deze
week ook ons land passeerde,
heeft zich naar Midden-Europa
teruggetrokken. Vrijdag kwa
men wij in drogere lucht met
opklaringen veroorzaakt door
een rug van hoge druk. Bij IJs
land ligt een hogedrukgebied,
met aan de oostflank een uit-
stroming van frisse lucht uit
het poolgebied naar Scandina
vië en de Noordzee. Vandaag
zijn er weer zonnige perioden te
verwachten, maar met een
meer noordelijke wind zullen er
tijdens het weekeinde ook en
kele wolkenvelden overdrijven.
De kans op neerslag blijft klein
en de temperaturu blijft in de
buurt van 18 graden liggen,
V.N. -BEVELHEBBER
OP CYPRUS
BEIDE PARTIJ EIS
BELOOFDEN NIET
TE VECHTEN
Twee Turken verongelukt
(Van onze Haagse redactie)
De 21-jarige vliegtuigmaker Theo van
Eijck, die wegens zijn spectaculaire
joy vlucht per marinevliegtuig naar
L.vbie door de zeekrijgsraad tot een
jaar gevangenisstraf werd veroor
deeld, zal op 8 september terecht
moeten staan voor het Hoog Militair
Gerechtshof. Niet hijzelf, doch de ad-
vocaal-fiscaal heeft hoger beroep aan-B)J werkzaamheden voor de Neder-
getekend tegen het vonnis. ;landse Gasunie in Ermelo is vrijdag
iDe krijgsraad voor de zeemacht acht-i^e 31-jarige Mehmet Dunaar uit Ba
te Van Eijck schuldig aan desertie! l'kesir in Turkije om het leven geko-
met medeneming van een vliegtuig en men- Een stalen buis viel van een
veroordeelde hem op 3 juli tol twaalf wagen en trof de man, die op slag
maanden met aftrek en ontslag uit de werd gedood. Hij laat een vrouw en
militaire dienst zonder ontzegging vani v'er kinderen na.
er hard aan mee. Dat was onge
veer de conclusie uit een reportage
in ons blad van enkele dagen terug.
Gen.raai Thlm.v, lndi„h, teve!-1*^
IKetter van de tfjL lutein» op Cs- 'f
I ^verklaard" Ten TfldT I r"vtêj,kohp'
SïS Xt'SrtSlSJ.r'VSSSLi'ÏÏ; to tcrpéWni-
'worden materiaal, enfin verklaringen genoeg.
j In het verleden is gepoogd de zaak
Er was nu een bc-stand en beide partijen |rr.ede op te to: sen door acties als ..Op
hadden beloofd dit na te leven. Het be-jgeruimd staat netjes", er zijn slag-
richt, dat de Griekse Cyprioten in de zinnen gelanceerd in de geest van
komende dagen misschien hun blokkade .Houdt uw stad schoon" en sommige
zullen opheffen, was niet juist. De Cy- gemeenten beginnen nu met een rei-
prische regering was er namelijk niet nigingspolitie. De kern echter van
van overtuigd, dat de Turkse gemeen- het probleem is: de mens zelf.
schap in de bedreigde gebieden er we)
zo slecht aan toe was als zij zelf be-1/"vpvallende zaak: in onze tijd heeft
weerde. Maar als men de regering yanIVJmen met allerlei verschijnselen te
de bevoegdheid om bij de gewapende
macht te dienen. De advocaat-fiscaal
(de militaire officier van justitie) had
een gevangenisstraf van achttien
maanden geëist.
0 Prinses Gracia van Monaco verwacht In
februari haar derde kind, zo heeft het pa
lels in Monaco bekendgemaakt De prinses
voormalige Hollywoodster Grace Kelly en
prins Rainier de derde kregen in 1957 een
dochter Caroline en een jaar later een zoon
Albert.
In de buurtschap Hessem onder Om
men is vrijdagavond de 33-jarige on
gehuwde Mehmet Seker uit Rize,
eveneens in Turkije, bij een verkeers
ongeluk gedood. De man, die in De
venter werkte en in Lemelerveld in
pension was, werd door een auto aan
gereden toen hij op zijn bromfiets het
kamp, waar Turken zijn onderge
bracht en waar hij op bezoek was
geweest, verliet. De in Ermelo omge
komen Turk verbleef in dit kamp.
Makarios kon aantonen dat de Turken maken <iie in publikatic;
er werkelijk zeer erg aan toe zijn, dan
kon er misschien iets gedaan worden.
Thimaya, die donderdag gezegd had dat
generaal Grivas. de nieuwe opperbevel
hebber van de Grieks-Cyprische natio
nale garde, de volkerenorganisatie maar
als een „vervelende lastpost" beschouw
de, liet gisteren een ander geluid ho
ren. Generaal Grivas had zich „zeer
meegaand" getoond en alles gedaan wat
de V.N. wilde.
Generaal Thimaya deelde voorts mee.
dat de Grieks-Cyprische autoriteiten van
Ktima besloten hebben de Turkse ge
meenschap van de stad weer water te
leveren. De watertoevoer was tien da
gen geleden afgesneden. De Turken
worden gesignaleerd, verschijnselen
waarvan eigenlijk elke burger weet
dat men er niet mee kan doorgaan,
maar die desondanks in omvang toe
nemen en steeds meer opvallen. Het
lijkt er op alsof deze dingen boven
ons uitgroeien, als enorme monsters,
beschavingspoliepen, waarmee we
weliswaar niet gelukkig zijn, maar die
we evenmin effectief bestrijden: we
proberen er mee te leven. De ver
keersonveiligheid is zo'n verschijn
sel. De grootste ach-cn-wee-roepers
hebben vaak zelf
niet in de gaten, dat
zij zelf op de weg
Ktima besloten toen het water te rant- gruwelijke
soeneren. In Ktima wonen rond 3000ineirien ZlJn na_
Turken. j melijk altijd ,,de an-
lderen" die het doen). Ook de vervui-
0 In de Sowjet-Unie worden de cureussenjjng van straten en pleinen is zo-
van de middelbare scholen ingekort van iets: houdt tien willekeurige voorbij
drie tot twee Jaar. Het verplichte lagere on- o
derwijs blijft acht Jaar duren.
HOOFDCONDUCTEUR KREEG SN1JWOND, MACHINIST LICHTE SHOCK
Een aantal vakantiegangers ge
kleed in luchtige zomerkledij is
deze week op de Got t hard pas over
vallen door een sneeuwstorm, welke
gepaard ging met bittere koude.
De ingesneeuwde toeristen konden
weinig meer doen, dan de beschut
ting van hun auto's opzoeken en
op hulp wachten. Een enkele moe
dige toeriste trotseerde de sneeuw
met. haar sandaaltjes om wat Al-
penbloemen te kopen.
Russen lanceerden
nieuwe Kosmos
Het Sowjet-persbureau Tass heeft giste
ren gemeld dat de Sowjet-Unie een
I nieuwe onbemande satelliet heeft gelan
ceerd van het type Kosmos. Het is de
37e kunstmaan in deze reeks.
De satelliet is bedoeld voor ruimteon
derzoek. De baan varieert van 300 tot
205 km van de aarde. De omlooptijd be
draagt ruim 89 minuten.
VOORLOPIGE MAATREGELEN GETROFFEN
VERDACHTEN VERZOCHTEN
RECHTBANK MAATREGELEN
IN TE TREKKEN
Materiële schade
groot - volgens N.S.
tienduizenden guldens
De treinbotsing, die gistermorgen
om even over half zes in Utrecht
plaatsvond, is veroorzaakt doordat
de reizigerstrein door een onveilig'De cabine van de dieseltrein en het eera-
signaal is gereden. De trein was &TÏÏn»*32SSJ3r&
niet op de in het spoorboekje ver-
Het eerste treinstel van de reizigerstrein
ontspoorde. De machinist, de 49-jarige
A. S. uit Utrecht, kreeg een lichte
shock. De hoofdconducteur een snywond
in het gezicht. De persoonlijke ongeluk
ken vielen dus nogal mee. De schade
aan het materieel was groot.
Opengereten
gangers staande en zij zulien met ten
hemel geslagen ogen het hoofd schud
den over de toenemende vervuiling,
maar wanneer men even achter hen
aangaat, komt men tot de droeve ont
dekking dat dezelfde figuren gedach-
tenloos lege sigarettendoosjes op
straat gooien.
e kern van het probleem, inder
daad is: de mens zelf. Het gaat
hier om die nare mentaliteit, die al
leen om zichzelf denkt. Tientallen ke
ren per dag botst men er tegen op:
mensen, die bij open ramen radio of
liggen. Bussen onderhielden de ver- t.v. keihard aan hebben, jongelui die
binding. Om half vijf gistermiddag gierend per brommer door de stra-
was één spoor, dat van Den Bosch len scheuren, automobilisten die ge-
hKÏÏfe vaarlijke inhaalmanoeuvres uitvoeren
hmSaLJteneinde ergens één minuut eerder te
worden bereden, juist voordat de -
IS? "een^chg
Eoopt» men m de loop van de ïacht s™!'™- hondeliefhebters die er van
In orde te krijgen. .....vaan dn, p- k—d—
uitgaan dat iedereen gek op honden
is, figuren die stiekem voor hun beurt
»|f proberen te gaan bij loketten of in
TT 61JIIS passagiers Kinkels, voetgangers, die de zebra-
0 paden slordig gebruiken, doorduwers
>pëngèretèn"~Van~dëIBen 60-tons kraan, die om half negen fritesllwe^enhysb^rtjes**»^- het
goederentrein, die in totaal uit een 40 op de plaats van het ongeluk amveer- ^'^zakjes en ijsbeertjes zonder het
tot 50 wagons bestond, ontspoorde eende heeft orde in de chaos geschapen.!™""*® gev etensbezaar op straat
wagen en kantelden er vier. De plaats Een gelukkige omstandigheid was het smijten, entin ne, .ijs.je is me. tien
waar het ongeluk gebeurde was een'feit dat de betreffende reizigerstrein ta e" vooroee.aen aan te vu wen, allé-
kruispunt waar het goederenspoor uit-:n°? maar enkele passagiers vervoerde. maa' voorbeelden van mensen, die
mondt in de lijn Utrecht-Geldermalsen-1Was het een drukke trein geweest, dan'meestal onbewust de indruk
Den Bosch, een van de drie belangrijke '.zouden de gevolgen waarschijnlijk veel'wekken dat de wereld er voor hen
noordzuidverbindingen van de Neder- ernstiger zijn geweest. Volgens de voor- is, dat zij met niemand rekening heb-
gen. De beide sporen van lichtingsdienst van de NS. bedraagt de ben te houden, ja dat ze een soort
Geldermalsen-Den Bosch materiele schade ettelijke tienduizenden middelpunt van het heelal vormen.
;En daarom: doe maar raak. Al deze
I dingen hebben met deze vervloekte
De foto toont de bergingswerkzaamhe-\ego\s\ische mentaliteit te maken. De
melde tijd in Utrecht vertrokken,
maar 25 minuten later omdat de
machinist te laat was. Drie minu
ten na het vertrek reed de trein
met bestemming Geldermalsen- =--- -—
nnpj-n/,i,t ,i„ landse spoorwegen. De beide sporen van lichtingsdienst
Dordrecht met een donderende de lijn Utrecht-Geldermalsen-Den Bosch materiele scha
klap in op een goederentrein, die wei-den ontzet, evenals de twee goede-guldens,
onderweg was van Geldermalsen1 rensP0!'e"-
ur c Her tri
naar Watergraafsmeer.
Het treinverkeer tussen Utrecht
Geldermalsen kwam totaal stil te den in volle gang.
De E.M.S. heeft gisteravond de
toegangsprijs voor de Schevenïng-
se pier overeenkomstig het bevel
van de officier van justitie in Den
Haag, jhr. mr. Th. YV. van den
Bosch, op 55 cent per persoon ge
steld.
De officier van justitie had gistermid
dag drie voorlopige maatregelen getrof
fen tegen drie verdachten: de N.V. E.v-
ploitatiemaatschappü Wandelhoofd
Scheveningen, de heer K. Zwolsman en
de directeur van de pier, de heer A. G.
B. Onstenk. Deze voorlopige maatrege
len hielden in dat elk van de drie ver
dachten ervoor moest zorgendat bij
de pier geen toegangsprijs werd aange
duid of vermeld, die hoger is dan 55
•nt, dat er geen toegangsbewijzen hij
de entree van de pier mochten zijn,
waarop een prijs van meer dan 55 cent
per persoon en dat er ook geen nndere
handelingen mochten worden verricht
door of namens de onderneming of de
heren Zwolsman of Onstenk, welke tot
gevolg zouden hebben, dat het publiek
meer dan 55 cent betaalde voor toegang
tot de pier.
Verzoek aan rechtbank
Het bestuur van de E.M.S. verklaarde
zich gedwongen te zien overeenkomstig
het bevel te handelen. De E.M.S. doet
het evenwel onder voorbehoud van al
haar rechten, ook die op schadevergoe
ding.
De verdachten in de pierprijsaffaire
hebben de rechtbank verzocht de voor
lopige maatregelen in te trekken.
Hierop dient de rechtbank binnen vijf
dagen te beslissen nadat het verzoek
bij de griffie na de arrondissements
rechtbank is ingediend.
De E.M.S. zegt het te betreuren, dat
de officier van justitie tot het be
velen van voorlopige maatregelen is
overgegaan hangende het beroep te
gen de individuele prijsbeschikking
en in afwachting van het geding op I
grond van het proces-verbaal van 12
augustus, toen de E.M.S. geen ge
volg gaf aan de bepalingen van de
prijsmaatregel, die de minister had
vastgesteld.
Een paar minuten over half tien gis
teravond werden de kassa's bij de Sche-
veningse pier die van 10 over vier
gesloten waren geweest weer bezet.
Avondlijke pierewaaiers die reeds ge-
ruimte tijd hadden gewacht om op de
pier te mogen wandelen en er zelfs een
gulden voor over zouden hebben gehad,
konden een entreebewijs kopen voor 55
cent. De toegangsprijs voor kinderen
bleek nog vjjftig cent te zijn.
Doel: lagere golfslag en veiliger ligplaats
Schippers van binnenvaartui
gen, die in de toekomst lig
plaats kiezen in de Handels
haven van Breskens, behoeven
zich voor wat betreft hun vei
ligheid, niet meer ongerust te
maken als er eens een wester
storm opsteekt. Dat wil overi
gens niet zeggen, dat zij totnu-
toe bij slecht weer onbeschermd
hebben gelegen, maar als de
windkracht oploopt tot boven
de acht, dan willen er in die
handelshaven nog wel eens wat
zeetjes gaan lopen. Dat levert
geen onmiddellijk gevaar op,
maar het is verre van prettig.
En als zo'n westerstorm een
paar dagen aanhoudt, dan kan
het gedurig bonken tegen de
beschoeiing schade opleveren,
zowel aan de schepen als aan de
havenwanden. Dat liggen „rij
den" zoals men dat in schip-
perskringen pleegt te noemen
zal binnenkort voor een be
langrijk deel worden vermin
derd door een verhoging, ver
zwaring en dus versterking van
de Westhavendam.
De dam, voorheen vier meter hoog,
zal bij de pier, die in de Wester-
schelde uitsteekt, zes meter wor
den, oplopen tot negen meter, ter
wijl de aansluiting op het kunst
matig duin een hoogte heeft van
elf meter, alles plus N.A.P. Kort
samengevat beoogt het werk in de
eerste plaats het bieden van een
veilige ligplaats aan schepen bij
zwaar weer én in de tweede plaats
het verkrijgen van lagere golfslag
voor de waterkering. „Maar het
werk is geen onderdeel van de ver
hoging van de waterkering te Bres
kens", zo wilde hoofdingenieur J.
S. Hoekstra van het arrondisse
ment Terneuzen duidelijk stellen.
Daarvoor is wel een voorlopig plan.
dat evenwel door de nodige proble
men onder meer toegangen naar
het haventerrein nog niet hele
maal rond is. Wél zal de eventuele
muur tussen Breskens en zijn ha
vens aansluiten op het punt waar
het kunstmatig duin en de West
havendam elkaar raken.
Superstorm
Zoals gebruikelijk bij rijkswater
staat is ook aan dit werk een uit
gebreide studie voorafgegaan.
Daarbij is zelfs rekening gehouden
met hevige stormen zoals bij de
watersnood van 1953 en zelfs met
superstormen. die naar menselijke
berekening slechts eenmaal in de
tienduizend jaar kunnen voorko
men.
Om de verhoogde cam aan de
landzijde een hechte basis te be
zorgen, is eerst een deel van het
kunstmatig duin ontgraven. Daar
na werd een zogenaamd „wortel
eind" aangelegd niet een kleibekle-
ding van een meter dikte en aan
de buitenkant een drieënhalve me
ter voet van bazaltsteen. Daarna
werd het worteleind weer afgedekt
met duinzand. Momenteel is men
(Zie slot pag. 2 kol. 5)
[Nederlander heeft bovendien van na
ture nog een hoekige individualiteit
meegekregen, zodat bepaalde dingen
hier erger lijken dan in het buiten-
Hand. In ieder geval zijn er nog lan-
'den, waar men zich op s'.raat (bij
bushalten bijvoorbeeld) enigermate
gedisciplineerd gedraagt. Dat kan er
hier niet eens af.
Een verbeteringsactie gaat er van
uit, dat er aan deze mentaliteit
liets gedaan kan worden. Wij zijn ge
neigd diep respect te hebben voor de
idealisten, die deze opvatting huldi-
Igen. Wil zo'n actie slagen, dan zal
zij in ieder geval „steengoed" moe
ten zijn. hetgeen helaas b.v. van ..Op
geruimd staat netjes" niet gezegd kan
i worden. Dat had weer te maken met
de betrekkelijk geringe middelen, die
aan de organisatoren ter beschikking
werden gesteld. Wij hebben overigens
het idealistische standpunt al lang
opgegeven: hier zyn forsere maatre
gelen nodig. Daarom vinden wij een
reinigingspolitie zoals in Den Haag
helemaal niet zo'n afkeurenswaardige
zaak, zoals sommigen wel betogen. De
toenemende vervuiling is namelijk
niet meer binnen redelijke grenzen
te houden, het gaat hier om wat
iwe hierboven noemden een bescha
vingspoliep, die zo langzamerhand een
eigen leven is gaan leiden en dreigt
Ihet leven in een stad te overwoeke
ren.Weer eens een van de „keerzij-
|den" van onze veel geprezen voor
uitgang. De gemiddelde mens valt hpt
niet meer eens op, accepteert deze
gang van zaken, is bereid met de „po
liep" te leven. Deze houding komt
voort uit een soort „het zal mijn tijd
wel duren-houding een „na ons de
zondvloed". Welnu, hoe vervelend het
ook is, de overheid moet dan maar
eens duidelijk maken dat die zond
vloed zonodig kunstmatig kan worden
veroorzaakt: een fikse straf op nala
tigheid en op vervuilingspraktijken.
Mochten er gemeentebesturen zijn,
cie óók in Zeeland een reinigingspo
litie willen instellen, we zullen ze met
een mengeling van droefheid en
vreugde begroeten. Droefheid omdat
de gemiddelde burger zelf niet ae be-
reidheid kan opbrengen zijn straten
schoon te houden, vreugde omdat nu
oj) de Smeerpoetsen gelet zal worden.
'Bij het samenstellen van de bewuste
verordening zou men nog rekening
kunnen houden met de geldontwaar
ding: sommigen betalen tegenwoordig
liever een boete dan dat zij redelijke
voorschriften opvolgen. „Opgeruimd
staat netjes" was een mooie slagzin,
maar als het niet helpt, dan maar een
I andere: „Beboet de Smeerpoetsen".
Diamantroof in
Londen
Uit een juwelierswinkel in Londen zijn
gisterochtend ruwe diamanten ter
waarde van 300.000 gulden gestolen.
De daders drongen via een brandlad
der het gebouw op de derde verdie
ping binnen. Met een snijbrander
openden zij daarop de kluis van de
winkel. Volgens de politie was het
„vakwerk".