BUSSUM KOMT OP GANG Kenny Rankin pingpongt door Europa gezelliigl niafll?18 DANK ZIJ HOLLAND FESTIVAL OPERA OP T.V. Zaterdag 1 augustus 1964 „Jk voel me net, alsof ik mee speel in de een of andere Walt Disney film". De woorden zijn van Kenny Rankin, een van de nieuwste ontdekkingen van de Amerikaanse platenbusiness. Een keurige jongeman zonder de allure van zoveel van zijn collega's. Maar hij staat dan ook pas aan het begin van een carrière, die overigens wel eens een heel grote zou kunnen wor den. Om te kunnen begrijpen, waarom de grote Newyorkse bandleader-platenproducer Bob Mersey zich persoonlijk het lot van deze zwartogige jongeman heeft aangetrokken, heeft men eigenlijk aan een kwartiertje praten met hem genoeg. Kenny Rankin, zijn naam zegt nog niet veel. Maar het is veelbeteke nend, dat zijn verschijning in Europa hem in een reeks tele visieuitzendingen en radiopro gramma's deed verschijnen. Hil versum nam drie radioshowtjes van een kwartier op de A.V. R.O., de K.R.O. en Radio Vero nica die dezer dagen te horen zijn. Helaas hij heeft Nederland alweer verlaten was er geen tijd voor de twee geplande T.V.-shows. Want Kenny kwam als een totaal onbeken de naar het oude Europa, maar bleek na een week of wat heen en weer reizen tussen Parijs. Rome. Londen en nog een handvol steden al zo met contracten overladen, dat hij voor Hilversum niet meer dan een enkele dag beschikbaar had. ,,'t Is net een film". De beweeglijke jonge Amerikaan, die zijn verhaal herhaaldelijk onderbrak om zijn gi taar te pakken en een van zijn lied jes te zingen, is geen dikdoener. Hij beroemt zich niet op successen, die hij nooit behaalde, zoals maar al te vaak in deze wereld gebruikelijk is. Vandaar ook zijn verbazing: van een onbekende zanger in Las Vegas beetje meeneuriën in een koortje en verder nachtclubwerk met een klein combo'tje tot een gevierde ster met luxueuze hotelkamers en de be schermende hand van platenbazen ieder moment van de dag boven je hoofd het is ook een hele over gang. ..I'm just a ping pong ball". De verbazing sprak uit zijn ogen. „De ene dag in Parijs, en hup. de vol gende in Rome, dan in Venetië en voordat ik wist dat de koffie daar zo sterk is, naar een piepklein eilandje bij Sicilië voor een film. waar alles zo primitief was, dat ik niet eens een douche kon nemen". Tijdens zijn Europese tournee zong Kenny Rankin o.m. in een club in het Spaanse Torremo- linos. Zijn gehoor bestond er voornamelijk uit... Europese vertegemvoordigers van een vermaarde Amerikaanse pla tenmaatschappij. De liedjes trokken de aandacht en dat deed hijzelf niet minder. Hij had al vaak geprobeerd tot de platenstu- dio's door te dringen, maar elke keer was er een ander verzinseltje, dat hem onverrichterzake naar huis deed gaan. Totdot Bob Mersey van Columbia er anders over dacht. Hij bracht een plaatje uit met twee gloednieuwe liedjes van Kenny Ran kin: „Baby Goodbye" en „Soft Gui tar". En het was die plaat, die de start werd voor zijn onwezenlijke reis. Kenny Rankin greep de gitaar en zong. Baby Goodbye een prachti ge ballade met een opvallend muzi kaal gevoel gezongen. „Hoor je wel, er zit geen enkel rijmwoord in en de titel komt alleen in de laatste regel voor. Prachtige tekst van Tina Has- sel, een jonge vrouw, die heel fijne liedjes maakt". Zijn woordenstroom was nauwelijks te stuiten. Het liedje had enorm veel succes, toen hij het voor het eerst in Europa zong. Bob Mersey vond het namelijk de moeite waard, om ter afwisseling van al die bekende sterren nu eens „something nem, something fresh" naar Europa te sturen. Voor Cafarina Kenny ging als een volslagen onbe kende grootheid op reis. In Parijs maakte hjj vier plaatopnamen, in Ve netië trad hjj op in de grote Eurovi sieshow, waarin de beste sterren van het jaar gekozen werden. Ook Cate- rina Valente. „Very funny Ik had namelijk „Baby Goodbye" eigenlijk voor haar gemaakt, toen ik haar in de Perry Comoshow gezien had. „What a singer". Maar ik wist niet, hoe ik haar dat liedje kon sturen. Nu ging het zomaar, want ik trad met haar op". Caterina zal nu ook een plaat maken van Kenny's Baby. Het zijn duizend en een ervaringen geweest, die deze pasontdekte ster opdeed tijdens zijn ping-pong-tour- nee door Europa. Hij kon het zich eigenlijk nog maar nauwelijks reali seren; het was zo overweldigend. „Het geweldigste is, dat ze je zo ac cepteren. Zoals je bent" En dan de ontboezeming: „Ik hou van muziek. Van alle goede muziek, niet van een bepaald soort. Maar ik vind, dat een artiest moet doen, waar hij zelf zin in heeft, wat hij zelf mooi vindt. Het meest belachelijke en het pijnlijk ste is, dat iemand probeert te doen wat» hij denkt dat een ander mooi vindt en dat die ander er dan de neus voor optrekt. Ik pas er voor. Ik heb mijn naam niet veranderd en ik wil ook in mijn liedjes mezelf blijven. Zo moeten ze me accepteren. Ik praat niemand naar de mond en ik ben ook niet van plan het publiek naar de mond te zingen". Peqa'e Lee Als een kind Maar in de Nederlandse hotelkamer, was Kenny Rankin weer de keurige jongeman, die zonder veel omslag z'n geschiedenis vertelde. Hoe hij met moeite het hoofd boven water kon houden in dat moeiljjke vak waarin in New York zoveel concurrentie is. Hoe hjj als componist een baantje kreeg bij een muziekuitgeverij en zijn liedjes plotseling de aandacht trok ken. Peggy Lee zingt er nu een: „In the name of love", Tony Bennett zet te er een op de plaat „Strange Com bination". VOOR, WIE^ FRITUREN ZONDER SPATTEN-ZONDER WALM Baby Goodbye bewees, dat het kan. „Ik ben gelukkig als een kind", zei Kenny er met jongensachtige open heid óver. Hij greep daarom voor de zoveelste keer naar de gitaar. Een introductie. „Bossa Nova. dat is het geweldigste van alles. Het is niet alleen maar een dans, het is muziek. Puur muziek. Geen zaak voor grote orkesten, maar voor een gitaar, een drum en een bas, meer niet. Heerlijk, zo wil ik een paar plaatjes maken". Wellicht komen ze binnen niet al te lange tijd ook op de Nederlandse markt. Trouwens, Kenny hoopte zelf ook terug te komen. Hij heeft een he le reeks uitnodigingen gekregen o.m. om in januari op te treden tijdens het San Remo Songfestival. Als het maar mag van de bazen in Amerika". Een opera in het kader van het Holland Festival, een show met Helen Shapiro, een eenacter, een echt T.V.-spel, een bui tenlandse show en een indrukwekkende documentaire, ziedaar de (waarschijn lijke) hoogtepunten van de komende te- levisieweek. De erbarmelijkste gevolgen van de vakantieuittocht der televisieme dewerkers schijnen een beetje achter de de rug te zijn; de meeste kijkers hebben htm jaarlijkse tocht naar de zon achter de rug en we gaan al weer starten met iets, dat op echte televisie lijkt. Voor de sportliefhebbers is het nog zomer: de Europese roeikampioenschappen blij ven aan de mooie-weer-kant. Mr. Maqo Zondag 2 augustus, de opera Curlew River van Benjamin Britten. Peter Pears in de rol van de krankzinnige vrouw, boven het graf van haar zoon. Na dit spel houdt de abt van het klooster nog een predikatie, waarna de monniken en de bezoekers van hun voorstelling de kerk zingend verlaten. Een bijzonderheid van deze opvoering is nog, dat de enige vrouwenrol wordt gespeeld en gezongen (in travesti) door Peter Pears. lea for two MAANDAG. Na een filmdocumentaire van het Convent van Kerken een zomer avondfilmprogramma. De hoofdfilm is een bekende rolprent met in de hoofdrollen de altijd charmante Doris Day, die samen met Gordon Mc Rea vele liedjes zingt o.m. van George en Ira Gershwin. De titel is „tea for two". De intrige die overigens weinig om het lijf heeft werd ontleend aan de musical No no Nanette: een jongedame, die vele miljoenen erft, wil in de showbusiness. Vervolgens nog een Amerikaanse documen taire „Sterren van Hollywood", waarin wordt verteld hoe moeilijk het is om uit die massa van sterretjes omhoog te komen en een echte ster te worden, die overal geëerd en geroemd wordt, zo'n sprookjesfiguur van de twintigste eeuw. In de film zijn bekende sterren te zien. Eiland-quiz DINSDAG. Om half acht het internatio naal agrarisch nieuws. Na het Journaal vraagt de K.R.O. eerst de aandacht met Brandpunt en vervolgens met de „zomer wedstrijd", die we vorig jaar ook hebben kunnen zien. Viermaal zullen de kijkers ge durende tien minuten filmbeelden voorge schoteld krijgen van plekjes in Nederland, die ze dan thuis moeten zien te brengen. In deze eerste wedstrijd gaat het om een denkbeeldig eiland, dat is samengesteld uit beelden van vier verschillende Nederlandse eilanden. Welke zijn dat? Meer stof op deze dinsdag. ZONDAG, 's Morgens een r.-k. mis uit Bakkum, 's middags roeien van de Bos baan in Amsterdam. Het avondprogramma omvat aanvankelijk de gebruikelijke N.T.S.- programma's; na half negen komt de N.C.R.V. aan bod, die er niet helemaal een ernstige avond van maakt. Tot negen uur is het lachen geblazen, eerst met een nieuw tekenfilmpje over mr. Magoo (Blind Vliegen getiteld) en vervolgens met nieuwe beleve nissen van de Amerikaanse familie, waarin alles om moeder draait. De kindertjes pro beren elkaar de loef af te steken met het duurste verjaardagscadeau. Niet al te ernstig is vervolgens de voor dracht van Nel Oosthout, een van onze grootste voordrachtkunstenaressen. Ze ver telt een verhaal van Kipling, „De kat, die deed wat-ie wou". Maar dan, kwart over negen, de eerste brok Holland Festival van dit jaar voor de televisie. Voor de N.C.R.V. werd in de Amsterdamse Westerkerk een speciale uitvoering gegeven van de nieuwe opera van de vermaarde componist Benja min Britten, „Curlew River", die tijdens het Holland Festival zijn continentale pre mière beleefde. Het \verk werd onlangs in Engeland bijzonder gunstig ontvangen. Het is geschreven voor drie solisten, een koor van negen mannen- en drie jongensstem men, een kamerorkest en drie jongens. De uitvoering stond onder leiding van de com ponist zelf en werd vervaardigd door de English Opera Group. De radio heeft on langs reeds een opname van de première uitgezonden. „Curlew River" draagt als on dertitel „een parabel, bestemd voor kerk- uitvocring". Het is een muzikaal mysterie spel. Een abt en een aantal monniken ko men bijeen in een kerk om een mysteriespel op te voeren. Hierin wordt afgebeeld, dat de onschuld altijd het kwaad overwint. Dan verschijnt de veerman, die een vreemdeling over de rivier zal zetten. Bij dit tweetal voegt zich een krankzinnige vrouw, die over de aarde dwaalt op zoek naar haar zoon, nadat deze door slavenhalers is meegeno men. De veerman vertelt tijdens de over tocht over de rivier, dat aan de overkant 'n mensenmenigte bijeen is gekomen op het graf van een jongen, die stervend door sla venhalers is achtergelaten en aan wiens graf allerlei wonderen zijn gebeurd. De vrouw herkent in het verhaal haar zoon en verzinkt aan het graf in gebed. Boven de stemmen van de mensenmenigte uit klinkt dan die van haar zoon, die haar troost. „Bij de herrijzenis zullen wij elkaar in de hemel weerzien, ween niet", zegt hij. De vrouw staat op, bevrjjd van haar krankzinnigheid. Dinsdag 4 augustus het amusements programma: Zomercarrousel, waarin als bijzondere gast optreedt Helen Shapiro. Woensdag 5 augustus: het trio Frans van Bergen. Na haar succes te Knok- ke zal Shirley Zwerus in dit program ma als gast optreden. Tien voor negen volgt nl. de tweede van de drie in coproduktie met de Belgische televi sie vervaardigde zomershows, die als titel dragen „Zomercarrousel". In de eerste za gen we Undine von Medvey en Boyd Bach- man. Deze keer treedt als voornaamste ster op het Engelse zangeresje met de jongens achtige stem Helen Shapiro. De Waalse te levisie maakte deze show, waarin men ver der o.m. kan kijken naar de Delta Rhythme Boys, Gerard Sety, Georges Holmes, Les Frèdiani, Vinicio, Sadi en natuurlijk het or kest van Henri Seghers. De drie shows werden kort na elkaar opgenomen in het Casino van Knokke, hetgeen mogelijk was door de samenwerking tusen de drie organi saties. Na de show Hitchcock. „De logé" heet deze aflevering vol spanning. De avond wordt besloten met de Nederlandse bijdrage aan het muziekprogramma Gouden Klan ken. Het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Felix de Nobel vertolkt zeventiende eeuwse mu ziek in het museum Amstelkring (o.l.v. Op Solder) in Amsterdam. Het programma werd eerder uitgezonden op de avond van de moord op president Kennedy. Tennessee Williams WOENSDAG. Top of Flop komt om half acht uit het Brabantse Luyxksgestel. Na het Journaal en Achter het Nieuws een aflevering van de Perry Comoproduktie Happy, ofwel de luidop denkende baby, wiens ouders avonturen beleven in de stijl van de reeds veel langer draaiende Dick van Dykeshovv. Een kwartiertje muziek brengt vervolgens het trio van jazzviolist Frans van Bergen. Nadat Jan Blokker een blik heeft laten werpen in zijn Filmvenster wordt de woensdagavond besloten met een eenacter „Mooney's kid don 't cry", ofwel „Mooney's jongen huilt niet". Het is een van de vele korte toneelstukken van de be kende Amerikaanse schrijver Tennessee Williams, waarin het hoofdmotief net als in vrijwel alle stukken van Williams wordt gevormd door de eenzaamheid van de mens, ondanks de vele contacten die hij in zijn leven onderhoudt. Mooney is een jon geman, die dreigt onder te gaan in de mas sa van de wereldstad. Hij vlucht uit de wer kelijkheid door een huwelijk aan te gaan. Maar zelfs dat is niet in staat om zijn een zaamheid op te heffen. Hij heeft geen wer kelijk contact met zijn echtgenote; ze leven langs elkaar heen. Het echtpaar wordt voor de camera's gezet door Jules Croiset en Sonja Brill, twee jonge tonelisten, die ook in het werkelijke leven man en vrouw zijn. Klederdrachren DONDERDAG. Een interessant middag programma voor de vrouwen. De K.R.O. vertoont dan nl. een N.B.C.-docu- mentaire over Parijs, stad van de haute couture. De kijksters krijgen een blik ach ter de schermen bij de voorbereiding voor een nieuwe collectie bij een van de grote modehuizen van de Franse hoofdstad, nl. Gardiru Om half acht The Flintstones. Fred raakt zowaar verzeild in het casino. Jour naal, Brandpunt en voor de tweede maal de tien minuten zomerwedstrijd gaan vooraf aan een programmaatje over klederdrach ten in ons land. „Niet op z'n burgers", heet het en men zal erin geconfronteerd worden met enkele klederdrachten, zoals die heden ten dage nog gedragen worden. Marken bijv. „Als het je tijd is", is de titel van het t.v.-spel van deze week. Het is een stuk van Paul Osborn, gebaseerd op de roman van Laurence Walk. De hoofdrollen worden vertolkt door Hetty Beck, Carla de Raedt, Fred Sterneberg en Hans Tiemeyer met z'n zoon Hans. Zij zijn in het spel opa en klein zoon. Het wordt een televisiedebuut voor Tiemeyer jr. Het probleem van „Als het je tijd is", is even simpel als werkelijk: bij een auto-ongeluk zijn de ouders van een jongetje beiden om het leven gekomen. Hij wordt liefderijk opgenomen door zijn groot ouders, die verder voor zijn opvoeding zul len zorgdragen. Maar ja, oud en jong gaat niet altijd even goed samen, waarbij nog komt, dat vooral die opa een nogal excen trieke figuur is, die er soms vreemde idee- en op nahoudt. Het stuk speelt in een klein stadje in Amerika. weer zou zingen, maar die onlangs voor de Nederlandse televisie haar rentree maakte in het programma Havenmelodieën), Chris- ta Williams, Cisca Kramer, Peter Garden, Camillio Felgen, Donati en Los Jovaloya's. Een uur en tien minuten duurt deze show, die wordt gevolgd door Naked City, waarin de zoon van een multimiljonair geen raad weet met al het geld, dat hij van zijn vader erft. Hij begint omdat hij denkt dat dit gemakkelijker is dan vele industrieën te be heren een nachtclub, die al spoedig van een bedenkelijk allooi blijkt te zijn, waar door hij wordt geconfronteerd met de Yew- yorkse politie, zoals we die al weer een heel poosje kennen uit deze serie. Gastrol len worden vertolkt door Dennis Hopper en Dorothy Mallone. Lucy Ball ZATERDAG. In het middagprogramma eerst „Onder de loep" voor postzegel verzamelaars, vervolgens „Kom er maar eens voor", waarin amateurs een kans krij gen te laten zien, wat ze kunnen, Memo en de roeikampioenschappen uit Amsterdam. Om half acht natuurlijk Barendje de Beer en vervolgens Lassie. Na het Journaal de Lucy-Ballshow. Grappen en grollen. George Noordhof komt weer overvliegen uit Londen om zijn volgende aflevering van „Hoe be staat het" te presenteren. Deze keer staat alles wat vliegt in de belangstelling, d.w.z. de vogelwereld. Men zal zelfs een sprekende spreeuw kunnen bewonderen. Ook wordt het verband onderzocht tussen de vogels en onze moderne vliegtuigen. De heer Gordijn uit Rotterdam heeft een vliegtuigje met be wegende vleugels geconstrueerd, dat hij zal demonstreren. Hoe vinden trekvogels de weg naar huis, is een volgende vraag, die Noordhof zal beantwoorden. Verder is er een vogeltje van maar een paar grammen en een meneer uit Mechelen, die zijn duiven allerlei kunstjes leerde. Na al dit interessante populair-wetenschap- pelijke nieuws een van die Amerikaanse documentaires, die zo indringend allerlei zaken aan de orde stellen. „Tien seconden schokten de wereld" is een film over de A- bom, die Hiroshima verwoestte. United Ar tists t.v. reconstrueerde het bombardement, legde aan de hand van authentieke gegeven de voorbereidingen vast en sprak o.m. met de bemanning van het vliegtuig, dat de bom vervoerde. Aansluitend zal in de ru briek Morgen is het Zondag, Jan van Hillo beelden laten zien van Hiroshima nu, waar aan hij de avondoverdenking vastkoppelt. Oonmreis VRIJDAG. Jos Brink en de Fouryo's met hun aanhang zijn de beide partijen in de uitzending W.I.M. (wedstrijd in muziek), die het A.V.R.O.-programma vrijdagavond opent. Als gasten werken mee The Harten Sounds. De tieners en andere van show ge charmeerde kijkers zijn daarmee nog niet aan het eind. want na Journaal en Televi- zier met o.m. beelden uit Indonesië, volgt een groots opgezette showproduktie van In tertel: een droomreis om de wereld. Een reisbureau-employé en een serveerster uit een expressobar worden verliefd op elkaar. Dat resulteert in een denkbeeldige reis langs tal van landen, zoals Italië. Frankrijk. Brazilië, Oostenrijk, Griekenland en Ameri ka. Voor de liedjes en andere ingrediënten zorgt een keur van medewerkers, zoals de tweelingzusjes Kessler, de chansonnière Co- lette Derial, Evi Kent, Lolita (die een paar jaar geleden bij een ongeluk zo ernstig ge wond raakte, dat men dacht dat ze nooit Vrüdag augustus hei «ntertelpro- gramma: Een droomreis om de we reld. Lolita, in Duitsland reeds een enorm succes, zal ook hedenavond voor vele Nederlanders een openba ring blijken te zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 10