„Deltaplan hangt nauw samen met
verbetering waterhuishouding"
Haringvlic
Goeree nu
open:
eiland af
BILT
SLAMAT DJALAN
Zeeuwse
ALMANAK
OUD-WETHOUDER J. W. KÖGELER
(78) VAN MIDDELBURG OVERLEDEN
Mars
„Hei".
HAR1MVL1ETBRUGHIST0R1E
W TELEGRAMSTIJL...
a
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 21 JULI 1004
Dijkgraaf Breede Watering Zuid-Beveland:
In toekomst water
lossen op de
V/ester schelde
„De uitvoering van het Deltaplan
hangt nauw samen met de verbe
tering van de waterhuishouding
van Zuid-Beveland". Dit merkte
dijkgraaf P. J. J. Dekker op in
zijn openingswoord tijdens de
maandagmiddag in „De Koren
beurs" te Goes gehouden algeme
ne vergadering van het water
schap „De brede watering van
Zuid-Bevela nd".
,.In het rapport van dc werkgroep
..Toekomstige watervoorziening van
de Commissie Waterbeheersing en
Ontzilting. staat, dat dc uitwatering-
sluizen en gemalen aan de W'ester-
schelde zullen moeten worden aan
gepast aan de nieuwe toestand. Daar
in is tevens gesteld, dat een groot
deel van Zuid-Beveland. dat tot op
heden op de Oosterschelde sueert, in
de toekomst zijn water zal moeten
lossen op de Westerschelde".
„Een tweede rapport van deze werk
groep, dat betrekking heeft op Oost
Zuid-Beveland is thans in druk en
zal binnenkort verschijnen. Deze rap
porten geven de hoofdlijnen aan welke
-olgens de technici dienen te worden
gevolgd om een verbeterde water
huishouding voor Zuid-Beveland te
kunnen bewerkstelligen en zijn door
het dagelijks bestuur aanvaard als
basis voor de verbeteringsplannen",
zo verklaarde de dijkgraaf. „Wij zijn
thans in het stadium gekomen, dat
wij een nieuw afwateringsplan tot on
ze beschikking hebben voor het afwa-
terïngsgebied Krabbendijke. Behalve
Krabbendijke en omgeving vergen ook
de afwateringsgebieaen Borssele en
De Poel de aandacht. Maatregelen
op korte termijn zijn ook daar ver-1
eist én vanwege de dijkswerken,
waarvan de planning mede afhangt
van de plaats en het soort der nieu
we lozingsmiddelèn én vanwege de
maatreglen die getroffen moeten wor
den om de zoutbelasting van het Veer-
se Meer tot het mogelijke minimum
te beperken. „Aldus vormen de wijzi
ging van het afwateringsstelsel en de
dijksverhoging als het ware één com
plex van werken, die op elkaar die
nen te ziir jHÉ
graaf Dekki
belangen daarmede worden gediend.
Maar aangezien bruikbaar water ook
in ons waterrijke land een kostbaar
economisch goed is geworden moet|
het waarschijnlijk worden geacht, dat!
het grote waterreservoir, het Zeeuw
se Meer. ook dienstbaar zal worden
gemaakt voor doeleinden die ver uit-
f;aan boven het agrarisch streekbe-
ang. Het streven van de Deltadienst
om van dit meer een zoetwaterbassin
te maken zal ook zijn weerslag heb
ben op de wijze van uitvoering van de
waterschapswerken.
„De nieuwe afwateringsplannen
zullen namelijk zodanig moeten
worden opgezet, dat het polderwa
ter in de toekomst zoveel mogelijk
in zuidelijke richting naar de Wes
terschelde zal kunnen worden af
gevoerd. Dit zal extra kosten voor
het waterschap met zich brengen,
waartegenover een adequate bij
drage uit de rijksmiddelen op zijn
plaats is", aldus de heer Dekker,
Voor het realiseren van de nieuwe af
wateringsplannen zullen naar zijn me
ning drie subsidiebronnen moeten
worden aangeboord:
een subsidie van de Deltadienst
voor het vervangen en aanpassen
van de bestaande suatiemiddelen
langs de Westerschelde, die als ge
volg van de verhoging en verzwa
ring van de zeedijken wijziging be
hoeven
een subsidie van de cultuurtechni
sche dienst voor de verbetering
van het huidige afwateringsstelsel,
die voor sommige gebieden zal
worden verstrekt in de vorm van
een subsidie voor uit te voeren ruil
verkavelingsplannen;
een subsidie op grond van het feit,
dat de nieuwe afwateringsplannen
er toe zullen bijdragen om de zout
belasting van het Zeeuwse Meer te
doen verminderen door het polder
water in plaats van naar het noor
den naar het zuiden te laten afvloei-
Onontbeerlijk
Dijkgraaf P. J. J. Dekker sprak zün
voldoening uit over de reglementen
voor de geconcentreerde polders* in
Oost Zeeuwseh-Vlaanderen en op
Walcheren. Hü zag daarin een aantal
verbeteringen, die ook hun belang
kunnen hebben voor de eerder ge
concentreerde waterschappen.
„Wanneer wij de inhoud van de re
glementen van de nieuwe waterschap
pen vergelijken met die van de per
1 Januari 19o9 geconcentreerde, dan
kunnen wij met voldoening constate
ren dat de eerstgenoemde een aan-
Om een betere afwatering in de ver
schillende delen van het waterschap
tot stand te kunnen brengen noemde
hjj een bijdrage van de cultuurtech
nische dienst onontbeerlijk, hetgeen
tot gevolg zal hebben, dat aan de
door het rijk te stellen subsidievoor
waarden zal moeten worden voldaan.
Voor bepaalde gebieden, zoals bijvoor
beeld De Poel houdt zulks volgens
hem in het uitvoeren van een ruil
verkavelingsplan.
„In dit verband dient ook nog te v
den gewezen op de verstrekkende be
tekenis van een verzoeting van het
Zeeuwse Meer. Het lijdt geen twij
fel, dat onder meer de Zuidbevelandse
O
co
3>
CO
DO
CJ1
VERWIJDERT SPOORLOOS EN PIJNLOOS
EELT, LIKDOORNS ENZ.
tal bepalingen bevatten, die wij mo
gen kwalificeren als verbeteringen,
Om er enkele te noemen: de omschrij
ving van de begrenzing is duidelij
ker, verscheidene termijnen zijn meer
afgestemd op de praktijk en de ge-
schotsvrijdom is beperkt tot kerken
en begraafplaatsen. Dit laatste houdt
in, dat onder meer de openbare we
gen kunnen worden belast. De hier
genoemde verbeteringen kunnen ook
van belang zijn voor de per 1 janua
ri 1959 geconcentreerde waterschap
pen, omdat wij de indruk hebben, dat
het provinciaal bestuur het voorne
men heeft om ook de reglementen
van die waterschappen op korte ter
mijn te herzien en deze in overeen
stemming te brengen met die welke
gelden voor de nieuwe waterschap
pen in Oost Zeeuwseh-Vlaanderen en
het waterschap Walcheren"
Voor wat „De brede watering van
Zuid-Beveland" betreft, ligt het
oo.. in de bedoeling van het provin
ciaal bestuur, zoals is gebleken uit
de mededelingen aan de staten, dat
de grenzen van ons waterschap
mede in verband met de afslui
ting van de Zandkreek en het
Veerse Gat opnieuw zullen worden
vastgesteld", aldus de heer Dek
ker.
V orderingen
V erbeteringen
Hü deelde mede, dat de werken aan
de waterkeringen met name het op
Deltahoogte brengen van de dijkvak
ken Waarde-Westveer. Borssele-wesl
en Hoedekenskerke-Willem-Annapol-
der goed vorderen. Het dükvak Waar
de-Westveer zal omstreeks september
1964 opgeleverd kunnen worden, het
dükvak Borssele omstreeks juni 1965,
terwijl het dükvak Hoedekenskerke-
Willem-Annapolder reeds zover is ge
vorderd, dat mag worden aangeno
men, dat de benodigde hoeveelheid
zand voor de winter in de dijk zal
zün gebracht, zo bleek uit zün woor
den.
„Een overzicht van de stand van de
Deltawerken langs de Westerschelde
geeft het volgende beeld; totale
lengte te verhogen waterkeringen 54
km; uitgevoerd, dus reeds op Delta
hoogte gebracht 15 km, thans in uit
voering 614 km; ter goedkeuring inge
zonden 712 km, waaronder de plannen
Hoedekenskerke-west en Van Citters-
polder; in voorbereiding 3,2 km. Be
houdens tegenslagen kunnen wij ver
wachten, dat de werken ter beveili
ging van ons land tegen het water
van de Westerschelde, wat ons water
schap betreft, in 1978 streefdatum
waarop ook het Deltaplan moet zijn
uitgevoerd gereed kunnen zijn", al
dus de heer Dekker.
Slot van pagina 1
delyk te maken dat ze zich nu meer
dan ooit- verheugen op het profijt dat
zij straks zullen trekken van een
vaste verbinding naar Holland, een
weg bijna veertig kilometer korter
en zonder wachttijden aun een pont...
ter vergelijking nog even wat het
ryk heeft uitgegeven aan toeleidcn-
de dammen en wegen en daarvoor
nog zal uitgeven. Aan het eind van
dit jaar zal dat 37 miljoen zijn.
Zonder de kosten van de dijk over
de Hellegatplaat, die aan de zuidkant
de brug al ettelijke kilometers
Sc/ieruen
Zij wou zo'n delftsblauw bord.
Hij niet.
Hij had thuis te lang moeten kij
ken naar een bevrijdingsuitgave,
u aarop een ruiter fier ,jJcrrijzend
Nederland" uitdroegmiddelerwijl
de hakenkruisvla g vertrappend,
maar dat «u, met het oog op het
seizoen en een gezonde exploitatie
van het voorhuis, geluidloos naar
de rommelzolder was verdwenen.
Zij hield evenwel hardnekkig vast
aan het idee van zo'n blauvje
wandversiering en nu voor de eer
ste maal de huwelijksdag naderde
leek het moeilijk het bord nog
langer te weren: „Dan wil ik, om
dat we één jaar getrouwd zijn,
zo'n delftsblauw bord van je".
Hij berustte, maar kreeg nieuwe
hooptoen hij op de afdeling aar
dewerken van een middelburgs
magazijn de scherven zag van wat
zeer onlangs nog een blauw bord
t«w. Kijk aan, redeneerde hij, als
ik daar mee thuis kom heb ik toch
m'n goeie toil getoond. Een geval
van breuk tijdens het transport.
„Wat kosten die scherven juf
frouwf"
,rDie schervenf Die kosten niets
meneer, ik denk dat ze alleen
mij wat gaan kosten".
„Als U ze heel netjes inpakt is
de helft van de schade voor mij".
De juffrouw, die zich ook al ner
gens meer over verwonderde, pak
te ze héél goed in. Toen zijn vrouw
haar bord vertederd begon uit te
pakken, kwam hij daar héél gauw
achter.
Ze had alle scherven stuk voor
stuk met veel liefde in vloei
papier gewikkeld.
Ach, en zo is er altijd wel v:at te
lijmen.
Herdenking tijdens gemeenteraadszitting
BURGEMEESTER DRIJBER
„GEBOREN MAGISTRAAT"
Na een enkele maanden durende
ziekte is gistermorgen in het Gast
huis te Middelburg overleden de
heer J. W. Kögeler, oud-wethou
der van financiën en onderwijs in
Middelburg. Hij zou woensdag 79
jaar worden. De heer Kögeler was
lid van de A.R.P. en lidmaat van
de Geref. Kerk. Hij wist geduren
de zijn 26-jarig lidmaatschap van
de gemeenteraad waarvan
twintig jaar als wethouder een
grote kennis van zaken te paren
aan een rustig en beheerst optre
den. In de gemeenteraadsvergade
ring van gistermiddag is het over
lijden van de heer Kögeler met en
kele ogenblikken stilte herdacht.
Burgemeester mr. J. Drjjber sprak in zjjn
toespraak aan het begin van tie raads
zitting over een geboren magistraat, die
veel begrip had voor het standpunt van
anderen, maar die ook begrip had voor
het relatieve in zijn eigen standpunt.
„Het was een man die regeerde in een
geheel eigen stijl. Hij verloochende daar
bij zyn beginselen niet", aldus mr. Drij-
l>er. Gememoreerd werd, dat de heer Kö
geler bij zijn afscheid van de raad op 25
maart 1960 de erepenning van de stad
Middelburg ontving als erkenning van
de vele en belangrijke diensten, de
Zeeuwse hoofdstad bewezen.
De heer B. A. Hesselink vertolkte aan
het eind van de gemeenteraadsvergade-
'ng de gevoelens van de raadsleden. Het
.V.D.-raadslid schetste de overledene
als een zeer bekwaam bestuurder, waar
gaan e
Hesseb
kelijk de functie vai procuratiehouder,
later werd hij directeur van het bijkan
toor Middelburg van de N.V. Zeeuwsche
Hvootheekbank. Hij was als zodanig tot
zijn pensionering in 1950 werkzaam.
Min of meer als invaller kwam de heer
Kögeler in juli 1934 in de raad. Dat ge
beurde toen mr. L. van Andel om ge-
zondsheidsredenen moest aftreden.
Op 17 mei 1940 toen Duitse vlieg
tuigen boven de stad cirkelden
op 7 juni van dat jaar definitief. De
y*— kö j*-
lie VC-.
drijven. Later zou
heer Kögeler kreeg toen dc porte
feuille voor onderwijs en gemeentebe-
50U dat J
idjes op Goeree-Overflakkee,
over de straten waren kleurige doe
ken met opschriften als „Welkom"
gespannen, harmonieën en fanfares
zorgden voor muziek, veel muziek
en duizenden (vakantie)mensen luis
terden het feest bij de opening van
de brug op. Goeree-Overflakkee, de
portiek naar Rotterdam voor Schou-
wen-Duiveland over een half jaartje
en voor Midden-Zeeland na de ope
ning van de Oosterscheldebrug eind
1965, is sinds gisteren geen eiland
meer.
0Hk al sedert vorige week vrij
dagmiddag, toen de mannen, die se
dert begin 1961 aan dit grootscheep
se brugkarwei hebben gewerkt, op
de valreep voor de bouwvakvakan
tie met een stevige mars over het
wegdek op de stalen brugkokers al
het eerste „verkeer" vormden. Mi
nister Van Aartsen had dat een bij
zonder originele daad gevonden, zo
vertelde hij maandagmorgen in de re
mise van de Rotterdamsche Tram
weg Maatschappij N.V. te Numans-
dorp-Haven aan de zevenhonderd
gasten van de N.V. Brugverbinding
„Haringvliet" bij het begin van zijn
officiële toespraak. Met zijn echtge
note was hij daar met bloemen en
muziek ingehaald en burgemeester
S. W. Henri van Numansdorp had
de gedelegeerd commissarissen aan
de waterstaats-excellentie voorge
steld.
De grote „promotor" van dc brug,
de man, die er 35 jaar voor heeft ge
vochten, president-commissaris Sie-
ling, werd «laar in de busremise en
later by de andere officiële plechtig
heden extra in de hoogte gestoken.
Minister Van Aartsen formuleerde
het zo: „Vanmorgen sta ik hier in
een voor een minister van verkeer
en waterstaat wat ongebruikelijke
positie. Ditmaal is het immers myn
taak om voor het wegverkeer een
kostbaar particulier object open te
stellen.
Maar de bewindsman was met deste
meer plezier gekomen, zo zei hij,
„allereerst omdat voor de eilandge
meenschappen Goeree-Overflakkee
en Schouwen-Duiveland een belang-
rijke mijlpaal is bereikt en verder
omdat met deze Haringvlietbrug al
vast een essentiële schakel is vol
tooid, die straks zal passen in het
toekomstige autowegennet. Voors
hands zijn het echter voornamelijk
de belangen van de streek, die door
deze brug gediend kunnen worden en
zij kan er dan ook terecht trots op
zijn dat zij zelf deze brug heeft be
vochten".
Naast dc 45 miljoen aan bouwkos
ten voor de brug stelde de minister
J. W. KÖGELER
zou de heer Kögeler verschillende malen
tot ile hoogste post van de stad worden
geroepen. Achtereenvolgens installeerde
hij jhr. W. C. Sandberg tot Essenburg,
mr. dr. N. Bolkestein en mr. Joh. ae
Widt tot burgemeester van Middelburg.
Evenzovele malen was hij gedurende res
pectievelijk drie, tien en zeven maanden
waarnemend burgemeester. Op 1 april
1961 verliet de heer Kögeler de raad.
De overleden oud-wethouder was niet
alleen een man van grote deskundigheid
op het terrein van de gemeentelijke huis
houding. Ook in het verenigingsleven liet
hy van zich horen. Hij bekleedde onder
andere de functie van voorzitter van de
vereniging voor handelsonderwijs en ook
was hy voorzitter van het borgstellings
fonds van de Zeeuwse eilanden. Voorts
was hij lange tijd voorzitter van de com
missie van samenwerking van gemeen
ten voor het buitengewoon lager onder
wijs. Op kerkelijk gebied was de heer
Kögeler ouderling en diaken van de
ger. kerk.
ortefeuille
voor financiën en onderwijs worden.
Een jaar later, op 7 juni 1941 be-
dankte hij voor de functie. Korte tijd
later werd de raad door de bezet
ters opgeheven.
In juni 1942 brachten dc bezetters hem
als gijzelaar naar Haren, waar hij on
geveer een half jaar bleef. Met zijn ge
zin werd de heer Kögeler in augustus
1944 gedwongen de provincie te verla
ten, omdat hij „staatsgevaarlijk" was.
Direct na de bevrijding Keerde hij terug
naar Middelburg.
Hoogste post
Op 1 augustus 1945 kwam hjj weer terug
in «1e noodgemeenteraad die toen onder
voorzitterschap stond van mr. A. J. van
de heer Van der Weel over. Dat. gebeu
de toen deze lid van Gedeputeerde St
ten werd. In de volgendo dertien jaar
V erkeersongevallen
bij Oostburg
Zaterdagmorgen om kwart over tien
slipte de automobilist J. W. J. van W.
uit Weert op de provinciale weg Oost-
burg-Zuidzande ter hoogte van de gas
fabriek en raakte de macht over het
stuur kwijt. De auto kwam tegen een
boom aan de linkerzijde van de weg tot
stilstand. Zowel de bestuurder als een
viertal uit Hulst afkomstige kinderen,
die in de auto meereden, liepen lichte
verwondingen op, terwyl de wagen aan
de voorzijde vrij zware beschadigingen
opliep.
's Avonds om half negen ontstond er
op dezelfde provinciale weg een aan
rijding, waarbij drie auto's waren be
trokken. waarvan er twee lichte mate
riële schade opliepen. Persoonlijke on
gelukken deden zich niet voor.
De heer G. J. S. uit Cadzand parkeerde
zijn plotseling weigerende auto rechts
van de weg." De achter hem rijdende
C. M. de N. uit Oostburg moest, omdat
er juist een tegenligger kwam en de
heer S. bovendien zyn portier opende,
plotseling remmen, waardoor de daar
achter rijdende auto, bestuurd door G,
F, E. uit Antwerpen, tegen de achterzij
de va,n de auto van de heer De N. op-
1 reed.
het water insteekt en waarop over
vier jaar ook de dam (met sluizen)
door het Volkerak van de Brabantse
wal uit zal aansluiten. De voltooiing
van de rijksweg 19 door de Hoeksche
Waard naar Rotterdam zal nog 25
miljoen vergen en daarbij is dan nog
niet gerekend de nieuwe brug by
Ueinenoord over de Oude Maas, die
straks het verkeer van de nu zo af
tandse Barendrechtse Brug zal moe
ten overnemen. De kosten van die
brug zullen ongeveer even hoog zijn
als die van de Haringvlietbrug. De
minister schatte ze tussen 40 mil
joen en 50 miljoen en hy noemde
de bouw van de brug „zeer urgent".
Overigens opende minister Van
Aartsen maandagmorgen in de gau
wigheid ook nog een wegvak van
zes kilometer tussen de noordelijke
oprit naar de brug en het dorp
Klaaswaal. Het ligt in de bedoeling
nog dit jaar het weggedeelte van de
brug tot negen kilometer verder in
de Hoeksche Waard dubbelbanig te
voltooien met inbegrip van de nodige
kunstwerken. Op Goeree-Overflak
kee zal nog dit jaar de 3,5 km lange
verbinding naar de Grevelingendam
gereedkomen, vertelde mr. Van
Aaitsen.
Twee ongelukken
bij nieuwe brug
over Haringvliet
Een half uur nadat de Haringvliet
brug officieel was geopend, is reeds het
eerste ongeval gebeurd. Op (le oprit van
de brug aan de Numansdorpse zijde reed
de. 55-jarige lieer P. H. van Driel uit
Middelharnis met zyn bromfiets een 4-
jarig meisje aan, dat onverwacht de
weg overstak. De heer Van Driel kwam
te vallen en moest met een gebroken
been naar een Rotterdams ziekenhuis
worden gebracht. Het meisje kwam er
met enkele schaafwonden af.
Om half vier gebeurde het eerste onge
luk aan de Flakkeese zijde. Daar werd de
auto van een van de genodigden, een
directeur van de Nederlandse Handel
maatschappij, aangereden door een per
sonenwagen, waarin een echtpaar uit
deze auto had zich niet gerealiseerd, dat
Den Bommel zat. De bestuurder van
sedert uren de weg ter plaatse een
voorrangsweg was geworden. Hij liep
schaafwonden op en zijn vrouw kreeg
een shock. De auto van de bankdirecteur
werd zwaar beschadigd. Hij zelf kwam
met de schrik vrij.
Het publiek heeft tot gistermiddag 4 uur
gratis van de brug gebruik mogen ma
ken. Naar schatting van de politie
passeerden tot 4 uur 3000 voetgangers
en 2000 voertuigen.
De eerste die tol moest betalen was de
heer H. G. den Berg uit Dirksland, die
van vakantie uit Frankrijk terugkeerde
en nog helemaal niet wist, dat de brug
al geopend was.
i de Haringvlietbrug, wai
jaan aan het verkeer is
Spitsvondig en ad rem haakte <le
commissaris der koningin in Zuid-
Holland, mr. J. Klaasesz, in op de
toespraak van de minister. „Neder
land is uit zijn isolement verlost; het
is verbonden met Goeree-Overflak-
waardering voor de tolbrag over het
Haringvliet op de bejaarde doorzet
ter Sieling af te wentelen. „Nu'is
er eens een gelegenheid waarbij nöeli
de minister, noch in de commissaris
in de eerste persoon, als ik of wjj,
kunnen praten. We moeten het heb
ben over „hij", zei mr. Klaasesz en
„Nog even moeten we dat „hij" fluis
terend uitspreken", zo was zijn voor
stel een half uurtje voor de open
stelling. „Maar straks kunnen we
„hel" roepen, als we over de brug
zijn
Mr. Klaasesz veronderstelde dat het
particulier initiatief van Goeree en
Schouwen het departement van de
minister veel werk uit handen heeft
genomen en hij twijfelde er niet aan
„of er is volop tijd geweest om aan
andere bruggen te werken. Bijvoor
beeld aan de Barendrechtsebrug. die
over de Beneden-Merwede". Enfin
Zuidhollands commissaris kon er nog
wel een paar opnoemen.
Maar gisteren was het feest rond-
vaarvan een
rijbaan aan het verkeer is vrijgege
ven. Een brug van 1222 meter. Nog
een jaar de langste van Nederland.
Een brug met 10 overspanningen van
106 meter in staal en een bascule-
brug van 35 meter met een laatste
overspanning van 80 meter. Twee
hoof dril banen van 8,25 meter en een
parallelweg van 5 meter breedte. „Er
is met man en macht en met veel
toewijding aan gewerkt", constateer
de de heer Sieling bij de begroeting
van de genodigden tevreden.
„We zien verlangend uit naar het
ogenblik, waarop Schouwen-Duive
land via de Grevelingendam gebruik
kan maken van onze brug, waaraan
we samen hebben gewerkt. Hoewel
we hemelsbreed steeds kort bij onze
buureilanden lagen zyn we toch in
het algemeen vreemden voor elkaar
gebleven. Door brug en dam komen
we gelukkig veel dichter bij elkaar,
zodat we ten volle vertrouwen wat
we naderhand kunnen zeggen dat
een goede buur beter is dan een verre
vriend".
Goeree-Overflakkee is over de
brug gekomen gisteren. Tot half
de middag gratis en later voor
het normale toltarief. En van de
andere kant zyn er heel wat be
langstellenden naar het eiland-af
getogen. Eind augustus zal het
met een grote tentoonstelling in
Middelharnis, de „Fluzi" (Flak-
kee uit zijn isolement) laten
zien, wat er voortaan allemaal
van deze vaste oeververbinding
kan profiteren.
KUNST
Expositie van
Guido Metsers
in Oostburg
Guido Metsers is een veelzijdig kunste
naar. Hij weet zijn onderwerpen op ver
schillende, vaak verrassende manieren
te benaderen. Men is in Zeeland niet
zaak in de gelegenheid werk van Met
sers te bewonderen meestal expo
seert de Hulstenaar in België maar
nu is er dan toch een tentoonstelling in
het Oostburgse gemeentehuis, een ten
toonstelling, die een alleszins boeiende
Indruk geeft van Metsers werkwijze.
Sommigen betogen, dat zijn werk sur
realistisch of magisch-realistisch is.
Naar onze mening is dat niet juist. Het
surrealisme immers verlengt de werke
lijkheid, tot zij als het ware een droom
is geworden. Maar daarnaast is een van
de belangrijkste elementen van het sur
realisme de schok. En die ontbreekt bij
Metsers. Beter kan men zeggen, dat
Metsers „eigen" werk maakt. Met name
is dat te zien in „Don Quichotte" en
„Vlaams landschap".
Daar treedt een verfijning Sn vorm en
kleur naar voren, die men zeker niet
van een 21-jarige verwacht.
Het meest opvallende in Metsers werk
is het gebruik van zijn materiaal. De
verf ligt er als het ware in richels op.
Zware brede vegen, waardoor de kleu
ren door die richelvorming automatisch
beschaduwd worden. Daardoor
springt zijn werk niet naar voren door
een felle kleurbehandeling. Zijn werk
valt op door de behandeling van het on
derwerp. Het zijn droomgestalten. Vaak
angstaanjagende droomgestalten in de
vorm van vage gezichten, cirkels vaak,
uitgeteerde ledematen, wazige achter
gronden.
Guido Metsers heeft een van de wand
versieringen vervaardigd voor tie „Prin
ses Margriet". Hoewel hij zelf niet zo
gelukkig was met deze opdracht („ik
was zo gebonden, want het moest een
schildering worden, die Jan en alleman
kan begrijpen") zijn zijn voorstudies, die
ook op de expositie te bezichtigen zijn,
bijzonder interessant. Twee dingen val
len daarbij op, Ten eerste, dat Metsers
een serieus kunstenaar is, die, hoewel
het onderwerp hem niet bevalt, toch
blijft zoeken naar de juiste vorm. Daar
getuigen de vele voorstudies van. Ver
der valt op, dat hij is geïnspireerd door
de Engelse beeldhouwer Henry Moore.
Mocht men dat nog niet zo merken bij
de schilderijen, bij de tekeningen is dat
des te opvallender. Maar Moore is meer
inspiratie dan groot voorbeeld. Daarmee
bewijst Guido Metsers zijn onafhanke
lijke geest en dat Is in de hedendaagse
kunstenaarswereld al heel wat waard.
A. V.
Brugfeest groeide
Flakkee toch nog
over „het hoofd"
De Flakkeeënaars zijn sterk in het ont-
wikkelen van particuliere initiatieven,
maar van een goed gesmeerd feest op
bouwen om het succes daarvan te be
klinken hebben ze toch sief zo veel
kaas gegeten.... Dat is maandag bij de
opening van de Haringvlictbrug voor
heel wat toeschouicers vast komen
staan. De opzet en het- ontwerp van
het zogenaamde „plechtige moment"
groeide de organisatie en dc politie ken
nelijk over het hoofd. En dat. was jam
mer, want het was juist zo aardig be
dacht. Minister Van Aartsen zou per
mobilofoon de eerste chauffeur van een
rij vrachtwagens verzoeken de brug te
komen oprijden. Bij het tolhokje zou hij
van de man een tientje incasseren. Maar
voor de bewindsman dat in handen had
gekregen, hadden al te ijverige en wei
nig resolute politiemannen hem al zes
keer van plaats laten veranderen bij
de oprit. Zeclands commissaris der ko
ningin kreeg een geduchte por bij dit ge
denkwaardige ogenblik en persfotogra
fen moesten met een leger amateurs
slag leveren om dit alles op de gevoelige
plaat vast te leggen.
Overigens hadden de organisatoren van
het openingsfeest verder kennelijk ge
dacht dat foto's van belangrijke momen
ten op krantenredacties „uit de lucht
komen vallen". Bij de uitnodiging was
op de aanwezigheid van een fotograaf
niet gerekend. Althans niet voor de
feestelijke lunch in de technische school
van Middelharnis. Zijn collega-verslag
gever kreeg te horen dat het aanzitten
aan de feestdis slechts voor één persoon
mogelijk xoas. En toen dat aanleiding
gaf tot misverstanden werden beiden
„feestelijk bedankt" en als pottenkij
kers de deur uitgezet. Zo ziet men
maar: het is eenvoudiger een brug te
bouwen dan een feest.
Procesverbaal
voor eigenaar
van tak
De Stichting Renesse heeft als eigenaar
van een tak een procesverbaal gekregen.
Deze tak hing namelijk te laag b
gevolg. Vandaar het procesverbaal.
De eerste plannen voor een brug over het Haringvliet duiken op
ten tijde van de bouw van de Moerdijkspoorbrug. Men denkt aan
een verbinding over het Vuile Gat tussen Hoeksche Waard en
het eilandje Tien Gemeten. Dit plan wordt opgegeven als onuit
voerbaar en te groots voor een bevolking van 30.000 mensen.
1930: Een groepje vooraanstaande lieden sluit zich aaneen om
voor Flakkee een brug te krijgen.
1936: Oprichting van het ..Brugcomité Goeree-Overflakkee".
Mei 1935: Redery van der Schuyt te Rotterdam breidt veerdienst
Middelharnis-Hellevoetsluis uit met verbinding Ooltgensplaat-
Brabant en in 1937 met een dienst van Den Bommel naar
Hoeksche Waard.
Kort na de bevrijding wordt opgericht de „Stichting Flakkee-
sche Gemeenschap". Eerste voorzitter is de heer C. Slobbe,
toen burgemeester van Ooltgensplaat, thans van Zwijndrecht.
Voorvechter voor een brug. Ook zijn opvolger, de heer D. Ryn-
ders, burgemeester van Middelharnis en Sommelsdijk, spant
zich in voor de plannen, evenals de huidige burgemeester P.
W. Hordijk.
Het provinciaal bestuur van Zuid-Holland laat een uitvoerig
rapport verschynen, waarin een vaste verbinding voor Flakkee
alleszins gemotiveerd wordt genoemd. Plan brug weer via Tien-
Gemeten. Kosten worden geraamd op 22% miljoen gulden.
1953: Deltaplan geeft stoot aan de ontwikkeling brug. In dit plan
was een brug voorzien als onderdeel van de grote Benelux- of
Zoomseweg, van de Randstad Holland naar Brabant, en aanslui
tend van Hoeksche Waard op de Volkerakdam.
7 december 1953: Oprichting N.V, Brugverbinding Goeree
Overflakkee en Hoeksche Waard. Doel: vervroegde bouw van
de brug, Deelhebbers in de N.V. zijn alle gemeenter van Goe
ree en Overflakkee en van Schouwen, alsmede de provincies
Zuid-Holland en Zeeland. President-commissaris tot 1955: D.
Rijnders, burgemeester van Middelharnis en Sommelsdijk.
daarna de heer P D. Sieling die jarenlang zich beijverd heef?
voor de totstandkoming van een brugverbinding.
Overleg met de ministerie van verkeer en waterstaat cn van
financiën volgt:
1959: De N.V. Brugverbinding „Haringvliet" zal zorg dragen
voor het benodigde kapitaal door onderhandse leningen. Tolgel
den zullen aflossingen hiervan binnen zekere termijn mogelijk
maken.
Medio 1960:de plannen van het bestuur van de N.V. Haringvliet
brug worden goedgekeurd door de ministers. De vervroegde
brugbouw kan beginnen.
Rijkswaterstaat krijgt opdracht de brug te ontwerpen.
7 maart 1961: inschrijving tot aanbesteding wordt geu,
Laagste inschrijfster is de N.V. tot Aanneming van Werken
v.h. H. J. Nederhorst te Gouda voor 8.713 000 aan wie werd
gegund.
Mei 1961: eerste paal voor de eerste pyler wordt in de bodem
van het Haringvliet gedreven.
September 1962: het eerste grote brugdeel wordt ingevaren en
op de pijlers gelegd.
26 mei 1964: het laatste grote segment wordt ingevaren.
29 mei 1964: de 590 ton wegende basculebrug wordt gemonteerd.
20 juli 1964: officiële opening door mr. J. van Aartsen, minister
van verkeer en waterstaat.
Dame botst met auto
tegen hectometerpaal
Mejuffrouw P. A. D. uit Veere botste
op de provinciale weg in de buurt van
de r.-k. strandkerk in Haamstede met
haar auto tegen een hectometeroaal
langs de weg. Door de schok raakte zij
de macht over het stuur kwijt waarna
nog een paaltje sneuvelde en de auto in
de berm terecht kwam en over de kop
sloeg. Mejuffrouw D. liep een lichte
hoofdwonde op. De auto werd zwaar be
schadigd.
Advertentie
Reumatiek TOGAL HELPT
Griep TOGAL HELPT
Migraine TOGAL HELPT
Menstruatiepijn TOGAL HELPT
Verkouden TOGAL HELPT
Hoofdpijn TOGAL HELPT
Spit TOGAL HELPT
BET WEER IN EUROPA
Kopenhagen, zwaar hew
Londen, licht bewolkt
Brussel, half bewolkt
Luxemburg, onbewolkt
Parijs, onbewolkt
Nice, onweer
München, zwaar bewolkt 32 graden C.
Locarno, onweer 31 graden C.
ZQrlch, onweer 32 graden C.
Wenen, onbewolkt 30 graden C.
Innsbruck, onweer 32 graden C.
21 graden C.
23 graden C.
25 graden C.
23 graden C.
23 graden C.
20 graden C.
VERWACHT...
OVERWEGEND ZONNIG
j Overwegend zonnig en warmer weer,
I maar later kans op enkele lokale on-
Iweersbuien. Zwakke lot matige noord-
Ioostelijke wind.
STRANDVERWACHTING
(Van onze weerkundige medewerker)
Na het oplossen van plaatselijke
mistbanken vandaag vry zonnig en
iets warmer strandweer. Matige wind
uit oostelijke richting. In de middag
24 tot 26 graden. Zeewater 18 graden.
Een langzaam toenemende kans op
een warm te-onweer.
VOORUITZICHTEN
Woensdag weer wat frisser bij een
meer zuidwestelijke wind.
ZON EN MAA.
22 juli
Zon op 04.46 onder 2u,i„
Maan op 19.36 onder 02,29