„Deltaplan hangt nauw samen met verbetering waterhuishouding" Haringvlic Goeree nu open: eiland af BILT SLAMAT DJALAN Zeeuwse ALMANAK OUD-WETHOUDER J. W. KÖGELER (78) VAN MIDDELBURG OVERLEDEN Mars „Hei". HAR1MVL1ETBRUGHIST0R1E W TELEGRAMSTIJL... a PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 21 JULI 1004 Dijkgraaf Breede Watering Zuid-Beveland: In toekomst water lossen op de V/ester schelde „De uitvoering van het Deltaplan hangt nauw samen met de verbe tering van de waterhuishouding van Zuid-Beveland". Dit merkte dijkgraaf P. J. J. Dekker op in zijn openingswoord tijdens de maandagmiddag in „De Koren beurs" te Goes gehouden algeme ne vergadering van het water schap „De brede watering van Zuid-Bevela nd". ,.In het rapport van dc werkgroep ..Toekomstige watervoorziening van de Commissie Waterbeheersing en Ontzilting. staat, dat dc uitwatering- sluizen en gemalen aan de W'ester- schelde zullen moeten worden aan gepast aan de nieuwe toestand. Daar in is tevens gesteld, dat een groot deel van Zuid-Beveland. dat tot op heden op de Oosterschelde sueert, in de toekomst zijn water zal moeten lossen op de Westerschelde". „Een tweede rapport van deze werk groep, dat betrekking heeft op Oost Zuid-Beveland is thans in druk en zal binnenkort verschijnen. Deze rap porten geven de hoofdlijnen aan welke -olgens de technici dienen te worden gevolgd om een verbeterde water huishouding voor Zuid-Beveland te kunnen bewerkstelligen en zijn door het dagelijks bestuur aanvaard als basis voor de verbeteringsplannen", zo verklaarde de dijkgraaf. „Wij zijn thans in het stadium gekomen, dat wij een nieuw afwateringsplan tot on ze beschikking hebben voor het afwa- terïngsgebied Krabbendijke. Behalve Krabbendijke en omgeving vergen ook de afwateringsgebieaen Borssele en De Poel de aandacht. Maatregelen op korte termijn zijn ook daar ver-1 eist én vanwege de dijkswerken, waarvan de planning mede afhangt van de plaats en het soort der nieu we lozingsmiddelèn én vanwege de maatreglen die getroffen moeten wor den om de zoutbelasting van het Veer- se Meer tot het mogelijke minimum te beperken. „Aldus vormen de wijzi ging van het afwateringsstelsel en de dijksverhoging als het ware één com plex van werken, die op elkaar die nen te ziir jHÉ graaf Dekki belangen daarmede worden gediend. Maar aangezien bruikbaar water ook in ons waterrijke land een kostbaar economisch goed is geworden moet| het waarschijnlijk worden geacht, dat! het grote waterreservoir, het Zeeuw se Meer. ook dienstbaar zal worden gemaakt voor doeleinden die ver uit- f;aan boven het agrarisch streekbe- ang. Het streven van de Deltadienst om van dit meer een zoetwaterbassin te maken zal ook zijn weerslag heb ben op de wijze van uitvoering van de waterschapswerken. „De nieuwe afwateringsplannen zullen namelijk zodanig moeten worden opgezet, dat het polderwa ter in de toekomst zoveel mogelijk in zuidelijke richting naar de Wes terschelde zal kunnen worden af gevoerd. Dit zal extra kosten voor het waterschap met zich brengen, waartegenover een adequate bij drage uit de rijksmiddelen op zijn plaats is", aldus de heer Dekker, Voor het realiseren van de nieuwe af wateringsplannen zullen naar zijn me ning drie subsidiebronnen moeten worden aangeboord: een subsidie van de Deltadienst voor het vervangen en aanpassen van de bestaande suatiemiddelen langs de Westerschelde, die als ge volg van de verhoging en verzwa ring van de zeedijken wijziging be hoeven een subsidie van de cultuurtechni sche dienst voor de verbetering van het huidige afwateringsstelsel, die voor sommige gebieden zal worden verstrekt in de vorm van een subsidie voor uit te voeren ruil verkavelingsplannen; een subsidie op grond van het feit, dat de nieuwe afwateringsplannen er toe zullen bijdragen om de zout belasting van het Zeeuwse Meer te doen verminderen door het polder water in plaats van naar het noor den naar het zuiden te laten afvloei- Onontbeerlijk Dijkgraaf P. J. J. Dekker sprak zün voldoening uit over de reglementen voor de geconcentreerde polders* in Oost Zeeuwseh-Vlaanderen en op Walcheren. Hü zag daarin een aantal verbeteringen, die ook hun belang kunnen hebben voor de eerder ge concentreerde waterschappen. „Wanneer wij de inhoud van de re glementen van de nieuwe waterschap pen vergelijken met die van de per 1 Januari 19o9 geconcentreerde, dan kunnen wij met voldoening constate ren dat de eerstgenoemde een aan- Om een betere afwatering in de ver schillende delen van het waterschap tot stand te kunnen brengen noemde hjj een bijdrage van de cultuurtech nische dienst onontbeerlijk, hetgeen tot gevolg zal hebben, dat aan de door het rijk te stellen subsidievoor waarden zal moeten worden voldaan. Voor bepaalde gebieden, zoals bijvoor beeld De Poel houdt zulks volgens hem in het uitvoeren van een ruil verkavelingsplan. „In dit verband dient ook nog te v den gewezen op de verstrekkende be tekenis van een verzoeting van het Zeeuwse Meer. Het lijdt geen twij fel, dat onder meer de Zuidbevelandse O co 3> CO DO CJ1 VERWIJDERT SPOORLOOS EN PIJNLOOS EELT, LIKDOORNS ENZ. tal bepalingen bevatten, die wij mo gen kwalificeren als verbeteringen, Om er enkele te noemen: de omschrij ving van de begrenzing is duidelij ker, verscheidene termijnen zijn meer afgestemd op de praktijk en de ge- schotsvrijdom is beperkt tot kerken en begraafplaatsen. Dit laatste houdt in, dat onder meer de openbare we gen kunnen worden belast. De hier genoemde verbeteringen kunnen ook van belang zijn voor de per 1 janua ri 1959 geconcentreerde waterschap pen, omdat wij de indruk hebben, dat het provinciaal bestuur het voorne men heeft om ook de reglementen van die waterschappen op korte ter mijn te herzien en deze in overeen stemming te brengen met die welke gelden voor de nieuwe waterschap pen in Oost Zeeuwseh-Vlaanderen en het waterschap Walcheren" Voor wat „De brede watering van Zuid-Beveland" betreft, ligt het oo.. in de bedoeling van het provin ciaal bestuur, zoals is gebleken uit de mededelingen aan de staten, dat de grenzen van ons waterschap mede in verband met de afslui ting van de Zandkreek en het Veerse Gat opnieuw zullen worden vastgesteld", aldus de heer Dek ker. V orderingen V erbeteringen Hü deelde mede, dat de werken aan de waterkeringen met name het op Deltahoogte brengen van de dijkvak ken Waarde-Westveer. Borssele-wesl en Hoedekenskerke-Willem-Annapol- der goed vorderen. Het dükvak Waar de-Westveer zal omstreeks september 1964 opgeleverd kunnen worden, het dükvak Borssele omstreeks juni 1965, terwijl het dükvak Hoedekenskerke- Willem-Annapolder reeds zover is ge vorderd, dat mag worden aangeno men, dat de benodigde hoeveelheid zand voor de winter in de dijk zal zün gebracht, zo bleek uit zün woor den. „Een overzicht van de stand van de Deltawerken langs de Westerschelde geeft het volgende beeld; totale lengte te verhogen waterkeringen 54 km; uitgevoerd, dus reeds op Delta hoogte gebracht 15 km, thans in uit voering 614 km; ter goedkeuring inge zonden 712 km, waaronder de plannen Hoedekenskerke-west en Van Citters- polder; in voorbereiding 3,2 km. Be houdens tegenslagen kunnen wij ver wachten, dat de werken ter beveili ging van ons land tegen het water van de Westerschelde, wat ons water schap betreft, in 1978 streefdatum waarop ook het Deltaplan moet zijn uitgevoerd gereed kunnen zijn", al dus de heer Dekker. Slot van pagina 1 delyk te maken dat ze zich nu meer dan ooit- verheugen op het profijt dat zij straks zullen trekken van een vaste verbinding naar Holland, een weg bijna veertig kilometer korter en zonder wachttijden aun een pont... ter vergelijking nog even wat het ryk heeft uitgegeven aan toeleidcn- de dammen en wegen en daarvoor nog zal uitgeven. Aan het eind van dit jaar zal dat 37 miljoen zijn. Zonder de kosten van de dijk over de Hellegatplaat, die aan de zuidkant de brug al ettelijke kilometers Sc/ieruen Zij wou zo'n delftsblauw bord. Hij niet. Hij had thuis te lang moeten kij ken naar een bevrijdingsuitgave, u aarop een ruiter fier ,jJcrrijzend Nederland" uitdroegmiddelerwijl de hakenkruisvla g vertrappend, maar dat «u, met het oog op het seizoen en een gezonde exploitatie van het voorhuis, geluidloos naar de rommelzolder was verdwenen. Zij hield evenwel hardnekkig vast aan het idee van zo'n blauvje wandversiering en nu voor de eer ste maal de huwelijksdag naderde leek het moeilijk het bord nog langer te weren: „Dan wil ik, om dat we één jaar getrouwd zijn, zo'n delftsblauw bord van je". Hij berustte, maar kreeg nieuwe hooptoen hij op de afdeling aar dewerken van een middelburgs magazijn de scherven zag van wat zeer onlangs nog een blauw bord t«w. Kijk aan, redeneerde hij, als ik daar mee thuis kom heb ik toch m'n goeie toil getoond. Een geval van breuk tijdens het transport. „Wat kosten die scherven juf frouwf" ,rDie schervenf Die kosten niets meneer, ik denk dat ze alleen mij wat gaan kosten". „Als U ze heel netjes inpakt is de helft van de schade voor mij". De juffrouw, die zich ook al ner gens meer over verwonderde, pak te ze héél goed in. Toen zijn vrouw haar bord vertederd begon uit te pakken, kwam hij daar héél gauw achter. Ze had alle scherven stuk voor stuk met veel liefde in vloei papier gewikkeld. Ach, en zo is er altijd wel v:at te lijmen. Herdenking tijdens gemeenteraadszitting BURGEMEESTER DRIJBER „GEBOREN MAGISTRAAT" Na een enkele maanden durende ziekte is gistermorgen in het Gast huis te Middelburg overleden de heer J. W. Kögeler, oud-wethou der van financiën en onderwijs in Middelburg. Hij zou woensdag 79 jaar worden. De heer Kögeler was lid van de A.R.P. en lidmaat van de Geref. Kerk. Hij wist geduren de zijn 26-jarig lidmaatschap van de gemeenteraad waarvan twintig jaar als wethouder een grote kennis van zaken te paren aan een rustig en beheerst optre den. In de gemeenteraadsvergade ring van gistermiddag is het over lijden van de heer Kögeler met en kele ogenblikken stilte herdacht. Burgemeester mr. J. Drjjber sprak in zjjn toespraak aan het begin van tie raads zitting over een geboren magistraat, die veel begrip had voor het standpunt van anderen, maar die ook begrip had voor het relatieve in zijn eigen standpunt. „Het was een man die regeerde in een geheel eigen stijl. Hij verloochende daar bij zyn beginselen niet", aldus mr. Drij- l>er. Gememoreerd werd, dat de heer Kö geler bij zijn afscheid van de raad op 25 maart 1960 de erepenning van de stad Middelburg ontving als erkenning van de vele en belangrijke diensten, de Zeeuwse hoofdstad bewezen. De heer B. A. Hesselink vertolkte aan het eind van de gemeenteraadsvergade- 'ng de gevoelens van de raadsleden. Het .V.D.-raadslid schetste de overledene als een zeer bekwaam bestuurder, waar gaan e Hesseb kelijk de functie vai procuratiehouder, later werd hij directeur van het bijkan toor Middelburg van de N.V. Zeeuwsche Hvootheekbank. Hij was als zodanig tot zijn pensionering in 1950 werkzaam. Min of meer als invaller kwam de heer Kögeler in juli 1934 in de raad. Dat ge beurde toen mr. L. van Andel om ge- zondsheidsredenen moest aftreden. Op 17 mei 1940 toen Duitse vlieg tuigen boven de stad cirkelden op 7 juni van dat jaar definitief. De y*— kö j*- lie VC-. drijven. Later zou heer Kögeler kreeg toen dc porte feuille voor onderwijs en gemeentebe- 50U dat J idjes op Goeree-Overflakkee, over de straten waren kleurige doe ken met opschriften als „Welkom" gespannen, harmonieën en fanfares zorgden voor muziek, veel muziek en duizenden (vakantie)mensen luis terden het feest bij de opening van de brug op. Goeree-Overflakkee, de portiek naar Rotterdam voor Schou- wen-Duiveland over een half jaartje en voor Midden-Zeeland na de ope ning van de Oosterscheldebrug eind 1965, is sinds gisteren geen eiland meer. 0Hk al sedert vorige week vrij dagmiddag, toen de mannen, die se dert begin 1961 aan dit grootscheep se brugkarwei hebben gewerkt, op de valreep voor de bouwvakvakan tie met een stevige mars over het wegdek op de stalen brugkokers al het eerste „verkeer" vormden. Mi nister Van Aartsen had dat een bij zonder originele daad gevonden, zo vertelde hij maandagmorgen in de re mise van de Rotterdamsche Tram weg Maatschappij N.V. te Numans- dorp-Haven aan de zevenhonderd gasten van de N.V. Brugverbinding „Haringvliet" bij het begin van zijn officiële toespraak. Met zijn echtge note was hij daar met bloemen en muziek ingehaald en burgemeester S. W. Henri van Numansdorp had de gedelegeerd commissarissen aan de waterstaats-excellentie voorge steld. De grote „promotor" van dc brug, de man, die er 35 jaar voor heeft ge vochten, president-commissaris Sie- ling, werd «laar in de busremise en later by de andere officiële plechtig heden extra in de hoogte gestoken. Minister Van Aartsen formuleerde het zo: „Vanmorgen sta ik hier in een voor een minister van verkeer en waterstaat wat ongebruikelijke positie. Ditmaal is het immers myn taak om voor het wegverkeer een kostbaar particulier object open te stellen. Maar de bewindsman was met deste meer plezier gekomen, zo zei hij, „allereerst omdat voor de eilandge meenschappen Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland een belang- rijke mijlpaal is bereikt en verder omdat met deze Haringvlietbrug al vast een essentiële schakel is vol tooid, die straks zal passen in het toekomstige autowegennet. Voors hands zijn het echter voornamelijk de belangen van de streek, die door deze brug gediend kunnen worden en zij kan er dan ook terecht trots op zijn dat zij zelf deze brug heeft be vochten". Naast dc 45 miljoen aan bouwkos ten voor de brug stelde de minister J. W. KÖGELER zou de heer Kögeler verschillende malen tot ile hoogste post van de stad worden geroepen. Achtereenvolgens installeerde hij jhr. W. C. Sandberg tot Essenburg, mr. dr. N. Bolkestein en mr. Joh. ae Widt tot burgemeester van Middelburg. Evenzovele malen was hij gedurende res pectievelijk drie, tien en zeven maanden waarnemend burgemeester. Op 1 april 1961 verliet de heer Kögeler de raad. De overleden oud-wethouder was niet alleen een man van grote deskundigheid op het terrein van de gemeentelijke huis houding. Ook in het verenigingsleven liet hy van zich horen. Hij bekleedde onder andere de functie van voorzitter van de vereniging voor handelsonderwijs en ook was hy voorzitter van het borgstellings fonds van de Zeeuwse eilanden. Voorts was hij lange tijd voorzitter van de com missie van samenwerking van gemeen ten voor het buitengewoon lager onder wijs. Op kerkelijk gebied was de heer Kögeler ouderling en diaken van de ger. kerk. ortefeuille voor financiën en onderwijs worden. Een jaar later, op 7 juni 1941 be- dankte hij voor de functie. Korte tijd later werd de raad door de bezet ters opgeheven. In juni 1942 brachten dc bezetters hem als gijzelaar naar Haren, waar hij on geveer een half jaar bleef. Met zijn ge zin werd de heer Kögeler in augustus 1944 gedwongen de provincie te verla ten, omdat hij „staatsgevaarlijk" was. Direct na de bevrijding Keerde hij terug naar Middelburg. Hoogste post Op 1 augustus 1945 kwam hjj weer terug in «1e noodgemeenteraad die toen onder voorzitterschap stond van mr. A. J. van de heer Van der Weel over. Dat. gebeu de toen deze lid van Gedeputeerde St ten werd. In de volgendo dertien jaar V erkeersongevallen bij Oostburg Zaterdagmorgen om kwart over tien slipte de automobilist J. W. J. van W. uit Weert op de provinciale weg Oost- burg-Zuidzande ter hoogte van de gas fabriek en raakte de macht over het stuur kwijt. De auto kwam tegen een boom aan de linkerzijde van de weg tot stilstand. Zowel de bestuurder als een viertal uit Hulst afkomstige kinderen, die in de auto meereden, liepen lichte verwondingen op, terwyl de wagen aan de voorzijde vrij zware beschadigingen opliep. 's Avonds om half negen ontstond er op dezelfde provinciale weg een aan rijding, waarbij drie auto's waren be trokken. waarvan er twee lichte mate riële schade opliepen. Persoonlijke on gelukken deden zich niet voor. De heer G. J. S. uit Cadzand parkeerde zijn plotseling weigerende auto rechts van de weg." De achter hem rijdende C. M. de N. uit Oostburg moest, omdat er juist een tegenligger kwam en de heer S. bovendien zyn portier opende, plotseling remmen, waardoor de daar achter rijdende auto, bestuurd door G, F, E. uit Antwerpen, tegen de achterzij de va,n de auto van de heer De N. op- 1 reed. het water insteekt en waarop over vier jaar ook de dam (met sluizen) door het Volkerak van de Brabantse wal uit zal aansluiten. De voltooiing van de rijksweg 19 door de Hoeksche Waard naar Rotterdam zal nog 25 miljoen vergen en daarbij is dan nog niet gerekend de nieuwe brug by Ueinenoord over de Oude Maas, die straks het verkeer van de nu zo af tandse Barendrechtse Brug zal moe ten overnemen. De kosten van die brug zullen ongeveer even hoog zijn als die van de Haringvlietbrug. De minister schatte ze tussen 40 mil joen en 50 miljoen en hy noemde de bouw van de brug „zeer urgent". Overigens opende minister Van Aartsen maandagmorgen in de gau wigheid ook nog een wegvak van zes kilometer tussen de noordelijke oprit naar de brug en het dorp Klaaswaal. Het ligt in de bedoeling nog dit jaar het weggedeelte van de brug tot negen kilometer verder in de Hoeksche Waard dubbelbanig te voltooien met inbegrip van de nodige kunstwerken. Op Goeree-Overflak kee zal nog dit jaar de 3,5 km lange verbinding naar de Grevelingendam gereedkomen, vertelde mr. Van Aaitsen. Twee ongelukken bij nieuwe brug over Haringvliet Een half uur nadat de Haringvliet brug officieel was geopend, is reeds het eerste ongeval gebeurd. Op (le oprit van de brug aan de Numansdorpse zijde reed de. 55-jarige lieer P. H. van Driel uit Middelharnis met zyn bromfiets een 4- jarig meisje aan, dat onverwacht de weg overstak. De heer Van Driel kwam te vallen en moest met een gebroken been naar een Rotterdams ziekenhuis worden gebracht. Het meisje kwam er met enkele schaafwonden af. Om half vier gebeurde het eerste onge luk aan de Flakkeese zijde. Daar werd de auto van een van de genodigden, een directeur van de Nederlandse Handel maatschappij, aangereden door een per sonenwagen, waarin een echtpaar uit deze auto had zich niet gerealiseerd, dat Den Bommel zat. De bestuurder van sedert uren de weg ter plaatse een voorrangsweg was geworden. Hij liep schaafwonden op en zijn vrouw kreeg een shock. De auto van de bankdirecteur werd zwaar beschadigd. Hij zelf kwam met de schrik vrij. Het publiek heeft tot gistermiddag 4 uur gratis van de brug gebruik mogen ma ken. Naar schatting van de politie passeerden tot 4 uur 3000 voetgangers en 2000 voertuigen. De eerste die tol moest betalen was de heer H. G. den Berg uit Dirksland, die van vakantie uit Frankrijk terugkeerde en nog helemaal niet wist, dat de brug al geopend was. i de Haringvlietbrug, wai jaan aan het verkeer is Spitsvondig en ad rem haakte <le commissaris der koningin in Zuid- Holland, mr. J. Klaasesz, in op de toespraak van de minister. „Neder land is uit zijn isolement verlost; het is verbonden met Goeree-Overflak- waardering voor de tolbrag over het Haringvliet op de bejaarde doorzet ter Sieling af te wentelen. „Nu'is er eens een gelegenheid waarbij nöeli de minister, noch in de commissaris in de eerste persoon, als ik of wjj, kunnen praten. We moeten het heb ben over „hij", zei mr. Klaasesz en „Nog even moeten we dat „hij" fluis terend uitspreken", zo was zijn voor stel een half uurtje voor de open stelling. „Maar straks kunnen we „hel" roepen, als we over de brug zijn Mr. Klaasesz veronderstelde dat het particulier initiatief van Goeree en Schouwen het departement van de minister veel werk uit handen heeft genomen en hij twijfelde er niet aan „of er is volop tijd geweest om aan andere bruggen te werken. Bijvoor beeld aan de Barendrechtsebrug. die over de Beneden-Merwede". Enfin Zuidhollands commissaris kon er nog wel een paar opnoemen. Maar gisteren was het feest rond- vaarvan een rijbaan aan het verkeer is vrijgege ven. Een brug van 1222 meter. Nog een jaar de langste van Nederland. Een brug met 10 overspanningen van 106 meter in staal en een bascule- brug van 35 meter met een laatste overspanning van 80 meter. Twee hoof dril banen van 8,25 meter en een parallelweg van 5 meter breedte. „Er is met man en macht en met veel toewijding aan gewerkt", constateer de de heer Sieling bij de begroeting van de genodigden tevreden. „We zien verlangend uit naar het ogenblik, waarop Schouwen-Duive land via de Grevelingendam gebruik kan maken van onze brug, waaraan we samen hebben gewerkt. Hoewel we hemelsbreed steeds kort bij onze buureilanden lagen zyn we toch in het algemeen vreemden voor elkaar gebleven. Door brug en dam komen we gelukkig veel dichter bij elkaar, zodat we ten volle vertrouwen wat we naderhand kunnen zeggen dat een goede buur beter is dan een verre vriend". Goeree-Overflakkee is over de brug gekomen gisteren. Tot half de middag gratis en later voor het normale toltarief. En van de andere kant zyn er heel wat be langstellenden naar het eiland-af getogen. Eind augustus zal het met een grote tentoonstelling in Middelharnis, de „Fluzi" (Flak- kee uit zijn isolement) laten zien, wat er voortaan allemaal van deze vaste oeververbinding kan profiteren. KUNST Expositie van Guido Metsers in Oostburg Guido Metsers is een veelzijdig kunste naar. Hij weet zijn onderwerpen op ver schillende, vaak verrassende manieren te benaderen. Men is in Zeeland niet zaak in de gelegenheid werk van Met sers te bewonderen meestal expo seert de Hulstenaar in België maar nu is er dan toch een tentoonstelling in het Oostburgse gemeentehuis, een ten toonstelling, die een alleszins boeiende Indruk geeft van Metsers werkwijze. Sommigen betogen, dat zijn werk sur realistisch of magisch-realistisch is. Naar onze mening is dat niet juist. Het surrealisme immers verlengt de werke lijkheid, tot zij als het ware een droom is geworden. Maar daarnaast is een van de belangrijkste elementen van het sur realisme de schok. En die ontbreekt bij Metsers. Beter kan men zeggen, dat Metsers „eigen" werk maakt. Met name is dat te zien in „Don Quichotte" en „Vlaams landschap". Daar treedt een verfijning Sn vorm en kleur naar voren, die men zeker niet van een 21-jarige verwacht. Het meest opvallende in Metsers werk is het gebruik van zijn materiaal. De verf ligt er als het ware in richels op. Zware brede vegen, waardoor de kleu ren door die richelvorming automatisch beschaduwd worden. Daardoor springt zijn werk niet naar voren door een felle kleurbehandeling. Zijn werk valt op door de behandeling van het on derwerp. Het zijn droomgestalten. Vaak angstaanjagende droomgestalten in de vorm van vage gezichten, cirkels vaak, uitgeteerde ledematen, wazige achter gronden. Guido Metsers heeft een van de wand versieringen vervaardigd voor tie „Prin ses Margriet". Hoewel hij zelf niet zo gelukkig was met deze opdracht („ik was zo gebonden, want het moest een schildering worden, die Jan en alleman kan begrijpen") zijn zijn voorstudies, die ook op de expositie te bezichtigen zijn, bijzonder interessant. Twee dingen val len daarbij op, Ten eerste, dat Metsers een serieus kunstenaar is, die, hoewel het onderwerp hem niet bevalt, toch blijft zoeken naar de juiste vorm. Daar getuigen de vele voorstudies van. Ver der valt op, dat hij is geïnspireerd door de Engelse beeldhouwer Henry Moore. Mocht men dat nog niet zo merken bij de schilderijen, bij de tekeningen is dat des te opvallender. Maar Moore is meer inspiratie dan groot voorbeeld. Daarmee bewijst Guido Metsers zijn onafhanke lijke geest en dat Is in de hedendaagse kunstenaarswereld al heel wat waard. A. V. Brugfeest groeide Flakkee toch nog over „het hoofd" De Flakkeeënaars zijn sterk in het ont- wikkelen van particuliere initiatieven, maar van een goed gesmeerd feest op bouwen om het succes daarvan te be klinken hebben ze toch sief zo veel kaas gegeten.... Dat is maandag bij de opening van de Haringvlictbrug voor heel wat toeschouicers vast komen staan. De opzet en het- ontwerp van het zogenaamde „plechtige moment" groeide de organisatie en dc politie ken nelijk over het hoofd. En dat. was jam mer, want het was juist zo aardig be dacht. Minister Van Aartsen zou per mobilofoon de eerste chauffeur van een rij vrachtwagens verzoeken de brug te komen oprijden. Bij het tolhokje zou hij van de man een tientje incasseren. Maar voor de bewindsman dat in handen had gekregen, hadden al te ijverige en wei nig resolute politiemannen hem al zes keer van plaats laten veranderen bij de oprit. Zeclands commissaris der ko ningin kreeg een geduchte por bij dit ge denkwaardige ogenblik en persfotogra fen moesten met een leger amateurs slag leveren om dit alles op de gevoelige plaat vast te leggen. Overigens hadden de organisatoren van het openingsfeest verder kennelijk ge dacht dat foto's van belangrijke momen ten op krantenredacties „uit de lucht komen vallen". Bij de uitnodiging was op de aanwezigheid van een fotograaf niet gerekend. Althans niet voor de feestelijke lunch in de technische school van Middelharnis. Zijn collega-verslag gever kreeg te horen dat het aanzitten aan de feestdis slechts voor één persoon mogelijk xoas. En toen dat aanleiding gaf tot misverstanden werden beiden „feestelijk bedankt" en als pottenkij kers de deur uitgezet. Zo ziet men maar: het is eenvoudiger een brug te bouwen dan een feest. Procesverbaal voor eigenaar van tak De Stichting Renesse heeft als eigenaar van een tak een procesverbaal gekregen. Deze tak hing namelijk te laag b gevolg. Vandaar het procesverbaal. De eerste plannen voor een brug over het Haringvliet duiken op ten tijde van de bouw van de Moerdijkspoorbrug. Men denkt aan een verbinding over het Vuile Gat tussen Hoeksche Waard en het eilandje Tien Gemeten. Dit plan wordt opgegeven als onuit voerbaar en te groots voor een bevolking van 30.000 mensen. 1930: Een groepje vooraanstaande lieden sluit zich aaneen om voor Flakkee een brug te krijgen. 1936: Oprichting van het ..Brugcomité Goeree-Overflakkee". Mei 1935: Redery van der Schuyt te Rotterdam breidt veerdienst Middelharnis-Hellevoetsluis uit met verbinding Ooltgensplaat- Brabant en in 1937 met een dienst van Den Bommel naar Hoeksche Waard. Kort na de bevrijding wordt opgericht de „Stichting Flakkee- sche Gemeenschap". Eerste voorzitter is de heer C. Slobbe, toen burgemeester van Ooltgensplaat, thans van Zwijndrecht. Voorvechter voor een brug. Ook zijn opvolger, de heer D. Ryn- ders, burgemeester van Middelharnis en Sommelsdijk, spant zich in voor de plannen, evenals de huidige burgemeester P. W. Hordijk. Het provinciaal bestuur van Zuid-Holland laat een uitvoerig rapport verschynen, waarin een vaste verbinding voor Flakkee alleszins gemotiveerd wordt genoemd. Plan brug weer via Tien- Gemeten. Kosten worden geraamd op 22% miljoen gulden. 1953: Deltaplan geeft stoot aan de ontwikkeling brug. In dit plan was een brug voorzien als onderdeel van de grote Benelux- of Zoomseweg, van de Randstad Holland naar Brabant, en aanslui tend van Hoeksche Waard op de Volkerakdam. 7 december 1953: Oprichting N.V, Brugverbinding Goeree Overflakkee en Hoeksche Waard. Doel: vervroegde bouw van de brug, Deelhebbers in de N.V. zijn alle gemeenter van Goe ree en Overflakkee en van Schouwen, alsmede de provincies Zuid-Holland en Zeeland. President-commissaris tot 1955: D. Rijnders, burgemeester van Middelharnis en Sommelsdijk. daarna de heer P D. Sieling die jarenlang zich beijverd heef? voor de totstandkoming van een brugverbinding. Overleg met de ministerie van verkeer en waterstaat cn van financiën volgt: 1959: De N.V. Brugverbinding „Haringvliet" zal zorg dragen voor het benodigde kapitaal door onderhandse leningen. Tolgel den zullen aflossingen hiervan binnen zekere termijn mogelijk maken. Medio 1960:de plannen van het bestuur van de N.V. Haringvliet brug worden goedgekeurd door de ministers. De vervroegde brugbouw kan beginnen. Rijkswaterstaat krijgt opdracht de brug te ontwerpen. 7 maart 1961: inschrijving tot aanbesteding wordt geu, Laagste inschrijfster is de N.V. tot Aanneming van Werken v.h. H. J. Nederhorst te Gouda voor 8.713 000 aan wie werd gegund. Mei 1961: eerste paal voor de eerste pyler wordt in de bodem van het Haringvliet gedreven. September 1962: het eerste grote brugdeel wordt ingevaren en op de pijlers gelegd. 26 mei 1964: het laatste grote segment wordt ingevaren. 29 mei 1964: de 590 ton wegende basculebrug wordt gemonteerd. 20 juli 1964: officiële opening door mr. J. van Aartsen, minister van verkeer en waterstaat. Dame botst met auto tegen hectometerpaal Mejuffrouw P. A. D. uit Veere botste op de provinciale weg in de buurt van de r.-k. strandkerk in Haamstede met haar auto tegen een hectometeroaal langs de weg. Door de schok raakte zij de macht over het stuur kwijt waarna nog een paaltje sneuvelde en de auto in de berm terecht kwam en over de kop sloeg. Mejuffrouw D. liep een lichte hoofdwonde op. De auto werd zwaar be schadigd. Advertentie Reumatiek TOGAL HELPT Griep TOGAL HELPT Migraine TOGAL HELPT Menstruatiepijn TOGAL HELPT Verkouden TOGAL HELPT Hoofdpijn TOGAL HELPT Spit TOGAL HELPT BET WEER IN EUROPA Kopenhagen, zwaar hew Londen, licht bewolkt Brussel, half bewolkt Luxemburg, onbewolkt Parijs, onbewolkt Nice, onweer München, zwaar bewolkt 32 graden C. Locarno, onweer 31 graden C. ZQrlch, onweer 32 graden C. Wenen, onbewolkt 30 graden C. Innsbruck, onweer 32 graden C. 21 graden C. 23 graden C. 25 graden C. 23 graden C. 23 graden C. 20 graden C. VERWACHT... OVERWEGEND ZONNIG j Overwegend zonnig en warmer weer, I maar later kans op enkele lokale on- Iweersbuien. Zwakke lot matige noord- Ioostelijke wind. STRANDVERWACHTING (Van onze weerkundige medewerker) Na het oplossen van plaatselijke mistbanken vandaag vry zonnig en iets warmer strandweer. Matige wind uit oostelijke richting. In de middag 24 tot 26 graden. Zeewater 18 graden. Een langzaam toenemende kans op een warm te-onweer. VOORUITZICHTEN Woensdag weer wat frisser bij een meer zuidwestelijke wind. ZON EN MAA. 22 juli Zon op 04.46 onder 2u,i„ Maan op 19.36 onder 02,29

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 2