„Dit schilderij hoort in Vlissingen
Goes stond de afgelopen
maand in belangstelling
Veiligheidsmaatregelen bij bezoek
atoomschip „Savannah" Antwerpen
Scheepvaart Westerschelde zal normaal
zijn; Belgisch escorte voor Amerikaan
VRIJDAG 17 JULI 1964
PROVINCIALS ZEEÜW8B COURANT
11
PASSEERT 6 OKTOBER 12 UUR 'S MIDDAGS VLISSINGEN
Jf. M. F. de CLERQ:
grote trekken
(Foto P.Z.C.)
Daarom willen w|j ook aan dit schip
geen bijzondere beperkingen opleg-
Kn, omdat in ieder, naar menselijke
rekening mogelijk voorval, is voor
zien".
Dat zei de heer Dens jr.. die voorts
opmerkte „de mensen moeten zich
absoluut uit het hoofd zetten, dat
atoomenergie in deze vorm gebruikt
gevaarlijk is. Ik heb het schip in
Amerika gezien, het is een prachtig
schip, mooi en groot".
De heer Deus legde er de nadruk op,
dat de gevoerde besprekingen en de
genomen maatregelen als strikt
voorlopig dienen te worden be
schouwd: „in twee maanden kan nog
zóveel gebeuren. Zo is nu eenmaal de
scheepvaartwereld".
De „Savannah" maakt een serie van
twaalf trips rond de wereld. De trips
gaan onder auspiciën van de Ameri
kaanse commissie voor atoomenergie
en de „Maritime administration of
the United States department of
commerce", de maritieme admini
stratie van het Amerikaanse mini
sterie van handel. De „Savannah"
vaart onder de vlag van de Ameri
can Export and Isbrandtsea lane.
„Van de Amerikaanse regering heb
ben wij het vertrouwen gekregen,
dat absoluut alles aan de veiligheid
is gedaan, zelfs als er iets aan de re
actor gebeurt, kan het schip nog ze
ven knopen per uur varen op norma
le dieselmachines, de reactor wordt
dan op „dood" gezet. De „Savan
nah" loopt maximum 21 knopen,
maar de gemiddelde nselheid is 13
tot 16 knopen. In de Westerschelde
zal de normale snelheid worden ge
varen, zoals ook voor alle andere
schepen, die dit water bevaren, geldt.
Het commando over het schip gaat
van kapitein Mac Michael over op de
Belgische loods. Drie sleepboten zul
len de „Savannah" vervolgens de ha
ven van Antwerpen binnenslepen.
Ook dat is gebruikelijk". Het ligt in
de bedoeling, dat de „Savannah" zal
lossen en laden in Antwerpen, maar
er is momenteel nog geen lading
voor het schip, dat tevens zestig pas
sagiers zal kunnen vervoeren.
Zes dagen zal de „Savannah" op zijn
goodwill-reis door de wereld steeds
in belangrijke havens blijven liggen.
Dat daarbij de nodige veiligheids
maatregelen zijn genomen is duide-
lijk. Voor de heer Dens jr. was nog
niet precies duidelijk -wié nu wat zal
regelen in België en ons land. In
ieder geval legde hij de nadruk op
het feit, dat de Amerikanen zélf de
feitelijke veiligheid van het schip ga
randeren. Juist ook. om de mensen
vertrouwd te maken met de atoom
scheepvaart, waarvan hij zegt, dat
deze over een jaar of tien een grote
vlucht zal hebben genomen.
Dit is het eerste koopvaardij
schip ter werelddat wordt
voortgedreven door kernener
gie: de Amerikaan „Savan
nah". De Savannahzal van
6 tot en met 1Z oktober een
bezoek brengen aan Antwer
pen en daar dm heen varen
via de Westerschelde. Het
schip is 181 meter lang en
heeft S3.76 meter diepgang.
De bemanning telt 110 kop
pen. Het kan 10.000 ton lading
vervoeren.
(Van één onzer verslaggevers)
's Werelds eerste koopvaardij
schip, dat aangedreven wordt
door kernenergie, het Ameri
kaanse n.s. nucleair ship) „Sa
vannah" zal 6 oktober om
streeks twaalf uur Missingen
passeren op weg naar Antwer
pen. De „Savannah" komt dan
van Rotterdam, de eerste Ne
derlandse haven, die het atoom
koopvaardijschip aandoet. Tot
en met twaalf oktober zal de
„Savannah" in Antwerpen aan
de Scheldekade bij 't Steen ge
meerd blijven als „vlagvertoon"
van de Amerikaanse regering
en koopvaardij. Daarna ver
trekt het schip naar Le Havre,
een tocht, die weer via de Schel
de en Westerschelde wordt ge
maakt.
Verwacht wordt, dat zeer velen van
de gelegenheid gebruik zullen maken
om dit schip eens van diehtby te
kunnen l>ekijken. Zo zal ook koning
Boudewijn van Beigië zeer waar
schijnlijk een privé-bezoek aan de
„Savannah" brengen. Rond de vaart
van het schip en de ligtijd in Ant
werpen zijn talloze voorzorgsmaatre
gelen genomen. Overigens ligt het
niet in de bedoeling de scheepvaart
op de drukbevaren Westerschelde
stil te leggen als de „Savannah", die
waarschijnlijk geëscorteerd zal wor
den door drie boten van de Belgische
rijkspolitie te water, van Vlissingen
naar Antwerpen vaart.
Over deze voorzorgsmaatregelen
wordt momenteel druk overleg ge
pleegd tussen erbij betrokken Belgi-
CARGADOOR DENS:
mooi schip 5
(Foto P.Z.O.) S
wacht. Met twintig mijl snelheid zal
wacht. Met twintig mijls snelheid zal
het koopvaardijschip van Rotterdam
naar de Westershcelde varen Vla de
Wielingen zal het vaartuig dan de
Westerschelde opvaren, waarbij een
Belgische loods aan boord komt. De
ze krijgt dus het commando over de
„Savannah". Behoudens, dat dit
schip waarschijnlijk een escorte
krijgt van drie schepen van de Bel
gische rijkspolitie te water zullen
géén speciale maatregelen worden
genomen. De scheepvaart zal dus ge
woon en met normale snelheid
door gaan. Op de Westerschelde zal
precies dezelfde zorg aan het schip
v/orden besteed als men aan elke
grote tanker doet. Voor het binnen
komen In de Antwerpse haven zullen
drie sleepboten de „Savannah" trek
ken. De mogelijkheid bestaat, dat de
loods, die in Rotterdam aan boord is
gegaan tot Antwerpen aan boord de
leiding zal houden, indien het weer
gunstig is.
Voor de veiligheidsmaatregelen
wordt overlegd tussen onder meer le
den van de permanente commissie
voor toezicht op de Schelde, waarin
onder anderen de directeur-generaal
van het Nederlandse loodswezen en
zijn Belgische collega zitting hebben,
alsmede de directeur van het Neder
landse loodswezen te Vlissingen, het
gemeentebestuur van Antwerpen, de
Belgische dienst voor volksgezond
heid, brandweer en Rotterdamse ha
venautoriteiten, de Belgische en de
Nederlandse regering. Daarvoor
diende onder meer de bijeenkomst
van dinsdag in het Antwerpse ge
meentehuis en daarover zal men ook
spreken in Rotterdam a s. maandag.
Geen ongelukken
Betrokken autoriteiten legden er de
nadruk op, dat de veiligheidsmaatre
gelen, die de Amerikanen zelf reeds
genomen hebben rond de „Savan
nah" al van een dusdanige aard zijn,
dat er zich menselijkerwijs gespro
ken geen ongelukken kunnen voor
doen met de in de „Savannah" ge
plaatste reactor.
Kolonel J. A. van Beusekom, direc
teur van het Nederlandse Loodswe
zen te Vlissingen verklaarde ons, dat
er geen speciale veiligheidsmaatre
gelen rond de vaart door de Wester
schelde zijn genomen voor de „Sa
vannah", die men wel eens „Ameri-
kajs nachtmerrie" heeft genoemd.
„U moet het zien als een gewoon
«chip. dat zijn stoom krygt door een
atoomreactor. Het vaart normaal on
der dagtijd. Een tanker is net zo ge
vaarlijk of misschien gevaarlijker.
Overigens: ons land heeft al
eens een atoomschip, de onderzee
boot „Scape" ontvangen, in Den Hel
der". Tot zover bet korte commen
taar van de heer Van Beusekom, die
ons verder verwees naar de Ant-
5 autoriteiten.
De besprekingen in Antwerpen had
den in het bijzonder de mogelijkhe
den van meren in de Antwerpse ha
ven en de toegang daartoe tot onder
werp. Verdere besprekingen moeten
nog gevoerd worden. Wat nu bekend
is, is. dat men tussen 12 en uur
's middags het schip kan bekijken
aan de Scheldekaai in de Sinjoren
stad, zoals dat ook het geval is tij
dens het bezoek van de „Savannah"
aan Rotterdam van 30 september tot
6 oktober. De „Savannah" zal vroeg
uit Rotterdam vertrekken, met hoog
water. BQ de besprekingen in het
Antwerpse raadhuis waren ongeveer
dertig autoriteiten aanwezig, onder
sche en Nederlandse instanties, om
dat de „Savannah" ook naar Rotter
dam komt en dus de Nieuwe Water
weg zal gebruiken. Dinsdag zijn in
Antwerpen besprekingen gevoerd,
waarbij van Nederlandse zijde waar
nemers aanwezig waren, onder wie
kolonel J. A. van Beusekom, direc
teur van het Ned. loodswezen, zesde
district, uit Vlissingen. Maandag a.s.
zullen de maatregelen in verband
met het bevaren van de Nederlandse
wateren, dus ook de Westerschelde.
ter sprake komen op een bijeenkomst
in Rotterdam, waarop onder meer de
Roterdamse havenautoriteiten, het
Nederlandse loodswezen. (Rotterdam
en Vlissingen) en vertegenwoordi
gers van het ministerie van defensie,
aanwezig zullen zijn.
Is de „Savannah" een gevaarlijk
schip. (De Nederlandse en de Belgi
sche regeringen moeten toestemming
geven voor toegang van dit schip).
Wat zijn de veiligheidsmaatregelen,
die genomen worden? Deze vragen
hebben wy voorgelegd aan enige
nauw by het bezoek aan ons land en
van België betrokken autoriteiten.
Uit de gesprekken, die wij voerden
bleek, dat de „Savannah" (21.000
ton) tussen half twaalf en twaalf
uur op 6 oktober Vlissingen zal pas
seren en dat het schip tegen vijf uur
b aduwra.01
wie vertegenwoordigers van de ha
vendienst, het Belgische en Neder
landse loodswezen, brandweer, en
ander diensten, die bij de veiligheid
van het schip zijn betrokken, zoals
de Belgische dienst voor de volksge
zondheid.
Eerst maandag a.s. zal in Rotterdam
over de bevaarbaarheid van de Ne
derlandse wateren worden gespro
ken. In grote trekken is één en an
der echter wel geregeld. Eén en ander
deelde ons mee de heer M. M. F de
Clercq, directeur van het Belgische
loodswezen te Antwerpen, die tot
voor kort in Vlissingen werkzaam
was.
Voor het overige verwees de heer
De Clercq ons weer naar de Neder
landse autoriteiten.
Openhartiger bleek Léon-Paul Dens
(34), administrateur-directeur van
de Compagnie Dens - Océan s.a. te
Antwerpen, die als cargadoor van de
„Savannah" optreedt. „Persoonlijk
vind ik de „Savannah" het veiligste,
op het moment varende schip. De
idee van de atoomenergie, die de
mensen angstig maakt, heeft een
dusdanige invloed uitgeoefend, dat
de Amerikanen alle mogelyke veilig
heidsmaatregelen hebben genomen.
Het gaat de Amerikanen er juist om
de mensen te laten zien, dat de
atoomenergie ook voor een goed, een
veilig doel kan worden gebruikt.
KUNSTENAAR BERNARD VAN VLIjMEN:
Vlissingen krijgt de kans in het
bezit te komen van een olieverf
schilderij van de befaamde
Naardense kunstschilder Ber
nard van Vlijmen (68), dat de
ze november 1945 in de Schel-
destad vervaardigde. Het stelt
voor een deel van de verwoeste
stad, zoals Bernard van Vlij
men dat zag van de zeezijde af.
Een in sober coloriet gehouden
schildering van door de oorlog
getroffen huizen, met op de
achtergrond de kranen van de
Scheldewerf, zich buigend over
het casco van de „Willem
Ruys".
Bernard van Vlijmen heeft momen
teel nog zijn atelier in Laren (N.-
H.), maar binnenkort vertrekt hij
naar Bardotino aan het Gardameer,
waar hij zich voorgoed zal vestigen.
Het schilderij van Vlissingen wil bij
in de Scheldestad laten. „Het is een
historisch document voor Vlissingen.
Het klinkt misschien wat pedant,
maar zo vind ik het", aldus vertelde
hy ons dinsdagmorgen. Daarom
heeft hij contact opgenomen met
kunsthandel Bikker aan de Badhuis
straat te Vlissingen, die het werk nu
exposeert.
Het schilderij heeft tot nog toe in het
Larense atelier van deze schilder en
journalist gehangen. Nu echter
meent hij, dat het voorgoed m Vlis
singen moet blijven. Zelf denkt hij
aan een plaats in het nieuwe stad
huis. Van de zijde van het Vlissingse
gemeentebestuur schijnt inderdaad
belangstelling te bestaan voor het
kunstwerk.
Bernard van Vlijmen weet precies
wat hy wil met zijn kunstwerk: „ik
wil het op de één of andere manier
in Vlissingen plaatsen. Het hoort
hier thuis. Ik meen, dat het enige
schilderij Is uit die tijd, dat vervaar
digd is".
November 1945: Bernard van Vlij
men komt naar het verwoeste Wal
cheren, dat met man en macht weer
wordt opgebouwd. De schilder is ge
troffen door al het leed. dat hij ziet,
maar ook door de onverzettelijkheid,
waarmee men het geïnundeerde Wal
cheren weer droogmaakt. Van Vlij
men trekt her en der over Walcheren
rond met zijn schetsboek.
„Ik logeerde in een hotel ik geloof
St. Jacob in Middelburg. We slie
pen daar met een paraplu, want alles
was nog maar improvisatie. De mini
steries van Waterstaat en Oorlog
waen zo'n beetje mijn voogden daar.
Waterstaat zorgde ervoor, dat er een
due kwam met twee Canadezen. Dat
was verduveld leuk. Ze brachten mij
waar ik heen wilde. Wanneer ik
klaar was 's avonds, haalden ze me
weer deftig af. Met een Zeeuwse
chauffeur ben ik nog op de eenden-
jacht geweest. We namen een ge
weer mee hij was een verdraaid
goed schutter en zo kregen we
weer te eten".
Drie maanden zwierf Bernard van
Vlijmen al schilderend en tekenend
over Walcheren. Het resultaat was:
twee schilderijen, één van de laatste
dijkdiehting bij Veere, dat nu in de
Middelburgse Abdij hangt en de
voorstelling van het verwoeste Vlis
singen. Voorts meer dan honderd te
keningen en een aantal aquarellen.
De schetsen en aquarellen zijn niet
meer in zijn bezit. Die waren be
stemd voor een boek „Symfonie van
de opbouw", dat een Amsterdamse
uitgever zou verzorgen. De uitgever
ging echter failliet en de schetsen en
aquarellen zijn nooit meer uit de na
latenschap in het bezit van Van Vlij
men teruggekomen.
Over die tekeningen en aquarellen
schreef de Provinciale Zeeunwsche
ECONOMISCHE KRONIEK OVER JUNI
Goes is de afgelopen maand het meest in de
belangstelling geweest. Er zullen zich twee
nieuwe industrieën vestigen, die beide min
stens 100 werknemers zullen tewerkstellen.
Met een bedrijf wordt nog onderhandeld. De
Alta N.V., machinefabriek en constructiebe
drijf gaat er stalen en plastic ramen fabrice
ren. De Vicon N.V. neemt de produktie van
landbouwmachines ter hand. Beide bedrijven
komen uit de overvolle randstad, achtereen
volgens uit Den Haag en Nieuw Vennep.
Voor dezelfde gemeente maakte Amsterdams
havendirecteur een structuurschets met een
inwonertal van 60.000. Als voorwaarde en
basis is de kanaalvergroting gesteld, samen
met de aanleg van 140 ha industrieterrein
voor 8000 arbeidsplaatsen. Het verband met
dergelijke ontwikkelingen elders in de pro
vincie is niet duidelijk, maar als doelwit is
het een goed beleidsinstrument.
Nu Goes met St.-Maartensdijk en Zierikzee niet
meer als kern zijn aangewezen en het beleid er
over vier jaar zal aflopen ligt het voor de hand
de Zeeuwse prognoses te herzien. De aanwijzing
van de Sloeliaven en de handhaving van Terneu-
zen als kern zullen de concentratie zeker bevor
deren. In Midden- en Noord-Zeeland bestaat geen
gelegenheid meer tot vestiging van kleinere „dro
ge". industrieën met premie. Dit vermindert de
concurrentiekracht tegen het aangewezen Bergen
op Zoom, maar maakt de vestigingsvoorwaarden
voor alle Zeeuwse gemeenten voor het overige
gelyk. In Nieuwerkerk werd zo'n nieuw bedrijf
geopend. Het produceert schaft- cn directiewagens
en kampeer- en salonwagens.
Er wordt steeds gesproken over agglomeraties.
De Dow-Terneuzen is daarvan het beste voor
beeld. Zij groeit wellicht uit tot het grootste che
mische complex van Europa. Er werken thans
200 werknemers. In september komt de eenheid
die isolatiemateriaal vervaardigt in gebruik. De
nieuwste voorgenomen uitbreiding betreft een fa
briek voor styreen-monomeen (basisgrondstof
voor plastic) met een capaciteit van 100.000 ton
per jaar.
Het oog viel behalve op de expansieplannen van
Goes op de uitbreidingsprojecten van Bergen op
Zoom, nieuwste ontwikkelingskern, in de Ooster-
schelde, tussen die stad, Yerseke en Gorishoek.
Het fundament wordt gevormd door 2500 ha zee
havengebied of vijfmaal de Sloehaven en
1000 ha binnenvaarthaven. Voorlopig worden de
Zeeuwse zeehavens er niet door overschaduwd,
want voor de afsluiting van de Oosterschelde in
1978 kan het plan niet worden uitgevoerd.
De veertien gemeenten rond de Grevelingendam
cn de Ilaringvlietbrug met 50.000 inwoners heb
ben hun gepubliceerde structuurplan Drieprovin-
eieendam genoemd. Bruinisse cn St.-Philipsland
vallen er onder. De groep ziet de woonfunctie
als primair, een juist standpunt ten opzichte van
wat er bij Rotterdam, Bergen op Zoom en aan de
Westerschelde gebeurt. Er wordt echter ook ge
dacht aan toerisme en industrie. In 1990 origi
neel streefjaar is er accommodatie voor 125.000
inwoners en 780 ha industrieterrein. Voor Brui
nisse wordt gerekend op streekverzorgende en
toeleverende industrie, voor „Flipland" op tuin
bouw.
Het valt op dat de meeste plannen berekend zijn
op de motorische ontwikkeling van de verkeers
functies, die maakt dat er wat te halen is. De
Tweede Kamer keurde het verdrag over de Schel-
de-Rijnverbinding goed. De Eerste Kamer zal
haar stunt van 1927 zeker niet herhalen. De moei
lijkheid ligt nu meer in België waar Gent het
kanaal door Zuid-Beveland en Wallonië oppo
sitie voeren. Wallonië vraagt een verbinding
Maas-Rijn, en terecht.
Opvallend nieuws was ook het plan tot vestiging
van een landingsbaan in het Noord-Sloe, waarvoor
het Zeeuwse bedrijfsleven grote belangstelling
koestert. In 1965 zal een begin gemaakt worden
met de aanleg van werkhavens voor de Ooster-
scheldedam, waarvan de grootste bij de Kam-
perlandse duintjes; zij wordt vijfmaal zo groot
als die bij Vrouwenpolder. Dertien jaar lang zal
er dan gewerkt worden aan het spectaculairste
Deltawerk, een grote toeristische trekpleister,
ook de Oosterscheldebrug kan profite-
Bestaande industrieën blagen over de krappe ar
beidsmarkt. Wij vernamen al stemmen die zei
den: gelukkig zijn de wolkammers niet naar het
Sloe gekomen. Zo is het overal in Nederland en
toch moeten wjj aan de structurele uitbouw blij
ven denken. Als er trouwens geen bedrijven in
Zeeland bijkomen trekken de Zeeuwen wel naar
Bergen op Zoom of Rotterdam en wordt de situa
tie niet beter. liet is de prijs van de expansie.
Intussen daalde in de loop van mei het aantal
werkloze mannen van 1026 tot 719. Het is verheu
gend dat het onderwijs de ontwikkeling zo scherp
volgt. De u.t.s. in Terneuzen deelde mee dat de
school sterk zal worden uitgebreid.
In de sector tuinbouw en toerisme getuigen enkele
faits divers weer van de verdere groei en groei-
stuipjes.
Zo bleken de omzetten van diverse veilingen over
het boekjaar 1963-1964 te zijn gedaald ten opzich
te van het vorige jaar. In het algemeen waren
de oogsten groter maar de prijzen lager. Voor
de veiling Kapelle was er een teruggang van
10,9 min tot 9,5 min, voor die te Tholen van
1,3 min tot 0,9 min.
In de sector toerisme viel de uitbreiding van de
accommodatie op. In Westkapelle werden een
badmotel en een kartingbaan geopend. In Brui
nisse zal een zeilschool worden gevestigd. Het
heeft ook een plan voor een jachthaven met bun
galowpark doen opstellen. Breskens dat zijn aan
tal overnachtingen van 1962 op 1963 van 7000 tot
15000 zag toenemen gaat in 1965 een derde cam
ping in gebruik nemen. Het voorstel van gedepu
teerden tot instelling van een recreatieraad moet
leiden tot het brengen van orde in de veelheid
van plannen.
DRS. M. C. VERBURG
Dit i-ï het schilderij, dat kunst
schilder Bernard van Vlijmen
bij zijn vertrek naar Italië
een plaats wil geven in Vlis
singen. Hij stelt de verwoeste
oude stad voor, gezien vanaf
de Oprit in het verlengde van
de C. Buskenstraat linksJ. In
een sober en somber coloriet
schilderde hij de door de oor
log getroffen huizen achter de
boulevard, waardoor men kan
kijken tot op ilc huizen van de
Slijkstraat Op de achtergrond
de kranen van de werf van de
N.V. Kon. Mij. „De Schelde
met het casco van de „Willem
Ruys" en de Jacobstoren. De
tvolken partijen zijn bijzonder
fraai van tint. Het gehele werk
ademt een sfeer van triestheid
en dreiging, met echter een
oplichting in de wolkenpartij-
Courant van 10 november 1945: „Zij,
vormen een visueel epos van den in
drukwekkende»! opbouwarbeid, die
hier hoe onvolmaakt allerlei din
gen ook mogen wezen verricht
wordt, door een kunstenaar, die aan
gegrepen is door de tragiek van de
ramp. die Zeeland op Walcheren en
In Zeeuwscli-Vlaanderen en door de
heroiek van hetgeen hier thans ge
schiedt".
Voor de oorlog was Bernard van
Vlymen overigens ook al meermalen
op Walcheren geweest. „Als schilder
had Zeeland, maar vooral Walcheren;
mij altijd bijzonder aangetrokken. Ik i
heb er heel wat geschilderd". Ber
nard van Vlijmen organiseerde zelfs
in het vooroorlogse „Britannia" in1
Vlissingen liefdadigheidsvoorstellin-
gen met een eigen cabaret en. onder-
hield contacten met vele vooraan
staande persoonlijkheden uit Zee
land.
Dergelijke zaken organiseren noemt
hij „energie afreageren" „Als mijn I
artistieke knobbel bevredigd is, be
gint mijn commerciële knobbel te
werken. Tachtig procent van alles:
.wat ik heb gedaan is eigen initiatief;
geweest". Dat initiatief loopt danj
van exposities en reizen in vele lan-l
den en van portretten van talloze'
vooraanstaande persoonlijkheden, tot
toneelspelen en organiseren van con
certen toe.
Bernard van Vlijmen werd in Den
Haag geboren,-studeerde voor onder
wijzer tekenen, was in '14—'18 onder
meer als officier commandant van
een compagnie in Zoutelande. Vlis
singen en Middelburg, ging vervol
gens naar de rijksacademie in Am
sterdam en daarna naar Italië. Zijn
vader was generaal en had zijn zoon
voorbestemd voor een „vak". Hij
werd kunstschilder. De kunstschilder
journalist Van Vlijmen maakte rei
zen naar Italië. Spanje, Frankrijk en
Polen, was onder meer medewerker
voor politieke prenten aan de voor-!
oorlogse Groene Amsterdammer en
het Algemeen Handelsblad, en vele
buitenlandse bladen, portretteerde
zesmaal Koningin Juliana, verder1
onder meer Clemenceau en Poincaré.
Einstein, Richard Strauss en Stra-|
winski, exposeerde in ons land en in
Bazel en in Brussel. Nu vertrekt hij
naar het Gardameer.
„Mijn eerste schil dory in BardaJino
zie ik al voor mij: een boer uit de
wijnbouw, een prachtige Italiaan,1
met een prachtige oude kop. Ik ga
nu voor vyftig procent schilderen
wat ik zelf mooi vind".