„Dit schilderij hoort in Vlissingen Goes stond de afgelopen maand in belangstelling Veiligheidsmaatregelen bij bezoek atoomschip „Savannah" Antwerpen Scheepvaart Westerschelde zal normaal zijn; Belgisch escorte voor Amerikaan VRIJDAG 17 JULI 1964 PROVINCIALS ZEEÜW8B COURANT 11 PASSEERT 6 OKTOBER 12 UUR 'S MIDDAGS VLISSINGEN Jf. M. F. de CLERQ: grote trekken (Foto P.Z.C.) Daarom willen w|j ook aan dit schip geen bijzondere beperkingen opleg- Kn, omdat in ieder, naar menselijke rekening mogelijk voorval, is voor zien". Dat zei de heer Dens jr.. die voorts opmerkte „de mensen moeten zich absoluut uit het hoofd zetten, dat atoomenergie in deze vorm gebruikt gevaarlijk is. Ik heb het schip in Amerika gezien, het is een prachtig schip, mooi en groot". De heer Deus legde er de nadruk op, dat de gevoerde besprekingen en de genomen maatregelen als strikt voorlopig dienen te worden be schouwd: „in twee maanden kan nog zóveel gebeuren. Zo is nu eenmaal de scheepvaartwereld". De „Savannah" maakt een serie van twaalf trips rond de wereld. De trips gaan onder auspiciën van de Ameri kaanse commissie voor atoomenergie en de „Maritime administration of the United States department of commerce", de maritieme admini stratie van het Amerikaanse mini sterie van handel. De „Savannah" vaart onder de vlag van de Ameri can Export and Isbrandtsea lane. „Van de Amerikaanse regering heb ben wij het vertrouwen gekregen, dat absoluut alles aan de veiligheid is gedaan, zelfs als er iets aan de re actor gebeurt, kan het schip nog ze ven knopen per uur varen op norma le dieselmachines, de reactor wordt dan op „dood" gezet. De „Savan nah" loopt maximum 21 knopen, maar de gemiddelde nselheid is 13 tot 16 knopen. In de Westerschelde zal de normale snelheid worden ge varen, zoals ook voor alle andere schepen, die dit water bevaren, geldt. Het commando over het schip gaat van kapitein Mac Michael over op de Belgische loods. Drie sleepboten zul len de „Savannah" vervolgens de ha ven van Antwerpen binnenslepen. Ook dat is gebruikelijk". Het ligt in de bedoeling, dat de „Savannah" zal lossen en laden in Antwerpen, maar er is momenteel nog geen lading voor het schip, dat tevens zestig pas sagiers zal kunnen vervoeren. Zes dagen zal de „Savannah" op zijn goodwill-reis door de wereld steeds in belangrijke havens blijven liggen. Dat daarbij de nodige veiligheids maatregelen zijn genomen is duide- lijk. Voor de heer Dens jr. was nog niet precies duidelijk -wié nu wat zal regelen in België en ons land. In ieder geval legde hij de nadruk op het feit, dat de Amerikanen zélf de feitelijke veiligheid van het schip ga randeren. Juist ook. om de mensen vertrouwd te maken met de atoom scheepvaart, waarvan hij zegt, dat deze over een jaar of tien een grote vlucht zal hebben genomen. Dit is het eerste koopvaardij schip ter werelddat wordt voortgedreven door kernener gie: de Amerikaan „Savan nah". De Savannahzal van 6 tot en met 1Z oktober een bezoek brengen aan Antwer pen en daar dm heen varen via de Westerschelde. Het schip is 181 meter lang en heeft S3.76 meter diepgang. De bemanning telt 110 kop pen. Het kan 10.000 ton lading vervoeren. (Van één onzer verslaggevers) 's Werelds eerste koopvaardij schip, dat aangedreven wordt door kernenergie, het Ameri kaanse n.s. nucleair ship) „Sa vannah" zal 6 oktober om streeks twaalf uur Missingen passeren op weg naar Antwer pen. De „Savannah" komt dan van Rotterdam, de eerste Ne derlandse haven, die het atoom koopvaardijschip aandoet. Tot en met twaalf oktober zal de „Savannah" in Antwerpen aan de Scheldekade bij 't Steen ge meerd blijven als „vlagvertoon" van de Amerikaanse regering en koopvaardij. Daarna ver trekt het schip naar Le Havre, een tocht, die weer via de Schel de en Westerschelde wordt ge maakt. Verwacht wordt, dat zeer velen van de gelegenheid gebruik zullen maken om dit schip eens van diehtby te kunnen l>ekijken. Zo zal ook koning Boudewijn van Beigië zeer waar schijnlijk een privé-bezoek aan de „Savannah" brengen. Rond de vaart van het schip en de ligtijd in Ant werpen zijn talloze voorzorgsmaatre gelen genomen. Overigens ligt het niet in de bedoeling de scheepvaart op de drukbevaren Westerschelde stil te leggen als de „Savannah", die waarschijnlijk geëscorteerd zal wor den door drie boten van de Belgische rijkspolitie te water, van Vlissingen naar Antwerpen vaart. Over deze voorzorgsmaatregelen wordt momenteel druk overleg ge pleegd tussen erbij betrokken Belgi- CARGADOOR DENS: mooi schip 5 (Foto P.Z.O.) S wacht. Met twintig mijl snelheid zal wacht. Met twintig mijls snelheid zal het koopvaardijschip van Rotterdam naar de Westershcelde varen Vla de Wielingen zal het vaartuig dan de Westerschelde opvaren, waarbij een Belgische loods aan boord komt. De ze krijgt dus het commando over de „Savannah". Behoudens, dat dit schip waarschijnlijk een escorte krijgt van drie schepen van de Bel gische rijkspolitie te water zullen géén speciale maatregelen worden genomen. De scheepvaart zal dus ge woon en met normale snelheid door gaan. Op de Westerschelde zal precies dezelfde zorg aan het schip v/orden besteed als men aan elke grote tanker doet. Voor het binnen komen In de Antwerpse haven zullen drie sleepboten de „Savannah" trek ken. De mogelijkheid bestaat, dat de loods, die in Rotterdam aan boord is gegaan tot Antwerpen aan boord de leiding zal houden, indien het weer gunstig is. Voor de veiligheidsmaatregelen wordt overlegd tussen onder meer le den van de permanente commissie voor toezicht op de Schelde, waarin onder anderen de directeur-generaal van het Nederlandse loodswezen en zijn Belgische collega zitting hebben, alsmede de directeur van het Neder landse loodswezen te Vlissingen, het gemeentebestuur van Antwerpen, de Belgische dienst voor volksgezond heid, brandweer en Rotterdamse ha venautoriteiten, de Belgische en de Nederlandse regering. Daarvoor diende onder meer de bijeenkomst van dinsdag in het Antwerpse ge meentehuis en daarover zal men ook spreken in Rotterdam a s. maandag. Geen ongelukken Betrokken autoriteiten legden er de nadruk op, dat de veiligheidsmaatre gelen, die de Amerikanen zelf reeds genomen hebben rond de „Savan nah" al van een dusdanige aard zijn, dat er zich menselijkerwijs gespro ken geen ongelukken kunnen voor doen met de in de „Savannah" ge plaatste reactor. Kolonel J. A. van Beusekom, direc teur van het Nederlandse Loodswe zen te Vlissingen verklaarde ons, dat er geen speciale veiligheidsmaatre gelen rond de vaart door de Wester schelde zijn genomen voor de „Sa vannah", die men wel eens „Ameri- kajs nachtmerrie" heeft genoemd. „U moet het zien als een gewoon «chip. dat zijn stoom krygt door een atoomreactor. Het vaart normaal on der dagtijd. Een tanker is net zo ge vaarlijk of misschien gevaarlijker. Overigens: ons land heeft al eens een atoomschip, de onderzee boot „Scape" ontvangen, in Den Hel der". Tot zover bet korte commen taar van de heer Van Beusekom, die ons verder verwees naar de Ant- 5 autoriteiten. De besprekingen in Antwerpen had den in het bijzonder de mogelijkhe den van meren in de Antwerpse ha ven en de toegang daartoe tot onder werp. Verdere besprekingen moeten nog gevoerd worden. Wat nu bekend is, is. dat men tussen 12 en uur 's middags het schip kan bekijken aan de Scheldekaai in de Sinjoren stad, zoals dat ook het geval is tij dens het bezoek van de „Savannah" aan Rotterdam van 30 september tot 6 oktober. De „Savannah" zal vroeg uit Rotterdam vertrekken, met hoog water. BQ de besprekingen in het Antwerpse raadhuis waren ongeveer dertig autoriteiten aanwezig, onder sche en Nederlandse instanties, om dat de „Savannah" ook naar Rotter dam komt en dus de Nieuwe Water weg zal gebruiken. Dinsdag zijn in Antwerpen besprekingen gevoerd, waarbij van Nederlandse zijde waar nemers aanwezig waren, onder wie kolonel J. A. van Beusekom, direc teur van het Ned. loodswezen, zesde district, uit Vlissingen. Maandag a.s. zullen de maatregelen in verband met het bevaren van de Nederlandse wateren, dus ook de Westerschelde. ter sprake komen op een bijeenkomst in Rotterdam, waarop onder meer de Roterdamse havenautoriteiten, het Nederlandse loodswezen. (Rotterdam en Vlissingen) en vertegenwoordi gers van het ministerie van defensie, aanwezig zullen zijn. Is de „Savannah" een gevaarlijk schip. (De Nederlandse en de Belgi sche regeringen moeten toestemming geven voor toegang van dit schip). Wat zijn de veiligheidsmaatregelen, die genomen worden? Deze vragen hebben wy voorgelegd aan enige nauw by het bezoek aan ons land en van België betrokken autoriteiten. Uit de gesprekken, die wij voerden bleek, dat de „Savannah" (21.000 ton) tussen half twaalf en twaalf uur op 6 oktober Vlissingen zal pas seren en dat het schip tegen vijf uur b aduwra.01 wie vertegenwoordigers van de ha vendienst, het Belgische en Neder landse loodswezen, brandweer, en ander diensten, die bij de veiligheid van het schip zijn betrokken, zoals de Belgische dienst voor de volksge zondheid. Eerst maandag a.s. zal in Rotterdam over de bevaarbaarheid van de Ne derlandse wateren worden gespro ken. In grote trekken is één en an der echter wel geregeld. Eén en ander deelde ons mee de heer M. M. F de Clercq, directeur van het Belgische loodswezen te Antwerpen, die tot voor kort in Vlissingen werkzaam was. Voor het overige verwees de heer De Clercq ons weer naar de Neder landse autoriteiten. Openhartiger bleek Léon-Paul Dens (34), administrateur-directeur van de Compagnie Dens - Océan s.a. te Antwerpen, die als cargadoor van de „Savannah" optreedt. „Persoonlijk vind ik de „Savannah" het veiligste, op het moment varende schip. De idee van de atoomenergie, die de mensen angstig maakt, heeft een dusdanige invloed uitgeoefend, dat de Amerikanen alle mogelyke veilig heidsmaatregelen hebben genomen. Het gaat de Amerikanen er juist om de mensen te laten zien, dat de atoomenergie ook voor een goed, een veilig doel kan worden gebruikt. KUNSTENAAR BERNARD VAN VLIjMEN: Vlissingen krijgt de kans in het bezit te komen van een olieverf schilderij van de befaamde Naardense kunstschilder Ber nard van Vlijmen (68), dat de ze november 1945 in de Schel- destad vervaardigde. Het stelt voor een deel van de verwoeste stad, zoals Bernard van Vlij men dat zag van de zeezijde af. Een in sober coloriet gehouden schildering van door de oorlog getroffen huizen, met op de achtergrond de kranen van de Scheldewerf, zich buigend over het casco van de „Willem Ruys". Bernard van Vlijmen heeft momen teel nog zijn atelier in Laren (N.- H.), maar binnenkort vertrekt hij naar Bardotino aan het Gardameer, waar hij zich voorgoed zal vestigen. Het schilderij van Vlissingen wil bij in de Scheldestad laten. „Het is een historisch document voor Vlissingen. Het klinkt misschien wat pedant, maar zo vind ik het", aldus vertelde hy ons dinsdagmorgen. Daarom heeft hij contact opgenomen met kunsthandel Bikker aan de Badhuis straat te Vlissingen, die het werk nu exposeert. Het schilderij heeft tot nog toe in het Larense atelier van deze schilder en journalist gehangen. Nu echter meent hij, dat het voorgoed m Vlis singen moet blijven. Zelf denkt hij aan een plaats in het nieuwe stad huis. Van de zijde van het Vlissingse gemeentebestuur schijnt inderdaad belangstelling te bestaan voor het kunstwerk. Bernard van Vlijmen weet precies wat hy wil met zijn kunstwerk: „ik wil het op de één of andere manier in Vlissingen plaatsen. Het hoort hier thuis. Ik meen, dat het enige schilderij Is uit die tijd, dat vervaar digd is". November 1945: Bernard van Vlij men komt naar het verwoeste Wal cheren, dat met man en macht weer wordt opgebouwd. De schilder is ge troffen door al het leed. dat hij ziet, maar ook door de onverzettelijkheid, waarmee men het geïnundeerde Wal cheren weer droogmaakt. Van Vlij men trekt her en der over Walcheren rond met zijn schetsboek. „Ik logeerde in een hotel ik geloof St. Jacob in Middelburg. We slie pen daar met een paraplu, want alles was nog maar improvisatie. De mini steries van Waterstaat en Oorlog waen zo'n beetje mijn voogden daar. Waterstaat zorgde ervoor, dat er een due kwam met twee Canadezen. Dat was verduveld leuk. Ze brachten mij waar ik heen wilde. Wanneer ik klaar was 's avonds, haalden ze me weer deftig af. Met een Zeeuwse chauffeur ben ik nog op de eenden- jacht geweest. We namen een ge weer mee hij was een verdraaid goed schutter en zo kregen we weer te eten". Drie maanden zwierf Bernard van Vlijmen al schilderend en tekenend over Walcheren. Het resultaat was: twee schilderijen, één van de laatste dijkdiehting bij Veere, dat nu in de Middelburgse Abdij hangt en de voorstelling van het verwoeste Vlis singen. Voorts meer dan honderd te keningen en een aantal aquarellen. De schetsen en aquarellen zijn niet meer in zijn bezit. Die waren be stemd voor een boek „Symfonie van de opbouw", dat een Amsterdamse uitgever zou verzorgen. De uitgever ging echter failliet en de schetsen en aquarellen zijn nooit meer uit de na latenschap in het bezit van Van Vlij men teruggekomen. Over die tekeningen en aquarellen schreef de Provinciale Zeeunwsche ECONOMISCHE KRONIEK OVER JUNI Goes is de afgelopen maand het meest in de belangstelling geweest. Er zullen zich twee nieuwe industrieën vestigen, die beide min stens 100 werknemers zullen tewerkstellen. Met een bedrijf wordt nog onderhandeld. De Alta N.V., machinefabriek en constructiebe drijf gaat er stalen en plastic ramen fabrice ren. De Vicon N.V. neemt de produktie van landbouwmachines ter hand. Beide bedrijven komen uit de overvolle randstad, achtereen volgens uit Den Haag en Nieuw Vennep. Voor dezelfde gemeente maakte Amsterdams havendirecteur een structuurschets met een inwonertal van 60.000. Als voorwaarde en basis is de kanaalvergroting gesteld, samen met de aanleg van 140 ha industrieterrein voor 8000 arbeidsplaatsen. Het verband met dergelijke ontwikkelingen elders in de pro vincie is niet duidelijk, maar als doelwit is het een goed beleidsinstrument. Nu Goes met St.-Maartensdijk en Zierikzee niet meer als kern zijn aangewezen en het beleid er over vier jaar zal aflopen ligt het voor de hand de Zeeuwse prognoses te herzien. De aanwijzing van de Sloeliaven en de handhaving van Terneu- zen als kern zullen de concentratie zeker bevor deren. In Midden- en Noord-Zeeland bestaat geen gelegenheid meer tot vestiging van kleinere „dro ge". industrieën met premie. Dit vermindert de concurrentiekracht tegen het aangewezen Bergen op Zoom, maar maakt de vestigingsvoorwaarden voor alle Zeeuwse gemeenten voor het overige gelyk. In Nieuwerkerk werd zo'n nieuw bedrijf geopend. Het produceert schaft- cn directiewagens en kampeer- en salonwagens. Er wordt steeds gesproken over agglomeraties. De Dow-Terneuzen is daarvan het beste voor beeld. Zij groeit wellicht uit tot het grootste che mische complex van Europa. Er werken thans 200 werknemers. In september komt de eenheid die isolatiemateriaal vervaardigt in gebruik. De nieuwste voorgenomen uitbreiding betreft een fa briek voor styreen-monomeen (basisgrondstof voor plastic) met een capaciteit van 100.000 ton per jaar. Het oog viel behalve op de expansieplannen van Goes op de uitbreidingsprojecten van Bergen op Zoom, nieuwste ontwikkelingskern, in de Ooster- schelde, tussen die stad, Yerseke en Gorishoek. Het fundament wordt gevormd door 2500 ha zee havengebied of vijfmaal de Sloehaven en 1000 ha binnenvaarthaven. Voorlopig worden de Zeeuwse zeehavens er niet door overschaduwd, want voor de afsluiting van de Oosterschelde in 1978 kan het plan niet worden uitgevoerd. De veertien gemeenten rond de Grevelingendam cn de Ilaringvlietbrug met 50.000 inwoners heb ben hun gepubliceerde structuurplan Drieprovin- eieendam genoemd. Bruinisse cn St.-Philipsland vallen er onder. De groep ziet de woonfunctie als primair, een juist standpunt ten opzichte van wat er bij Rotterdam, Bergen op Zoom en aan de Westerschelde gebeurt. Er wordt echter ook ge dacht aan toerisme en industrie. In 1990 origi neel streefjaar is er accommodatie voor 125.000 inwoners en 780 ha industrieterrein. Voor Brui nisse wordt gerekend op streekverzorgende en toeleverende industrie, voor „Flipland" op tuin bouw. Het valt op dat de meeste plannen berekend zijn op de motorische ontwikkeling van de verkeers functies, die maakt dat er wat te halen is. De Tweede Kamer keurde het verdrag over de Schel- de-Rijnverbinding goed. De Eerste Kamer zal haar stunt van 1927 zeker niet herhalen. De moei lijkheid ligt nu meer in België waar Gent het kanaal door Zuid-Beveland en Wallonië oppo sitie voeren. Wallonië vraagt een verbinding Maas-Rijn, en terecht. Opvallend nieuws was ook het plan tot vestiging van een landingsbaan in het Noord-Sloe, waarvoor het Zeeuwse bedrijfsleven grote belangstelling koestert. In 1965 zal een begin gemaakt worden met de aanleg van werkhavens voor de Ooster- scheldedam, waarvan de grootste bij de Kam- perlandse duintjes; zij wordt vijfmaal zo groot als die bij Vrouwenpolder. Dertien jaar lang zal er dan gewerkt worden aan het spectaculairste Deltawerk, een grote toeristische trekpleister, ook de Oosterscheldebrug kan profite- Bestaande industrieën blagen over de krappe ar beidsmarkt. Wij vernamen al stemmen die zei den: gelukkig zijn de wolkammers niet naar het Sloe gekomen. Zo is het overal in Nederland en toch moeten wjj aan de structurele uitbouw blij ven denken. Als er trouwens geen bedrijven in Zeeland bijkomen trekken de Zeeuwen wel naar Bergen op Zoom of Rotterdam en wordt de situa tie niet beter. liet is de prijs van de expansie. Intussen daalde in de loop van mei het aantal werkloze mannen van 1026 tot 719. Het is verheu gend dat het onderwijs de ontwikkeling zo scherp volgt. De u.t.s. in Terneuzen deelde mee dat de school sterk zal worden uitgebreid. In de sector tuinbouw en toerisme getuigen enkele faits divers weer van de verdere groei en groei- stuipjes. Zo bleken de omzetten van diverse veilingen over het boekjaar 1963-1964 te zijn gedaald ten opzich te van het vorige jaar. In het algemeen waren de oogsten groter maar de prijzen lager. Voor de veiling Kapelle was er een teruggang van 10,9 min tot 9,5 min, voor die te Tholen van 1,3 min tot 0,9 min. In de sector toerisme viel de uitbreiding van de accommodatie op. In Westkapelle werden een badmotel en een kartingbaan geopend. In Brui nisse zal een zeilschool worden gevestigd. Het heeft ook een plan voor een jachthaven met bun galowpark doen opstellen. Breskens dat zijn aan tal overnachtingen van 1962 op 1963 van 7000 tot 15000 zag toenemen gaat in 1965 een derde cam ping in gebruik nemen. Het voorstel van gedepu teerden tot instelling van een recreatieraad moet leiden tot het brengen van orde in de veelheid van plannen. DRS. M. C. VERBURG Dit i-ï het schilderij, dat kunst schilder Bernard van Vlijmen bij zijn vertrek naar Italië een plaats wil geven in Vlis singen. Hij stelt de verwoeste oude stad voor, gezien vanaf de Oprit in het verlengde van de C. Buskenstraat linksJ. In een sober en somber coloriet schilderde hij de door de oor log getroffen huizen achter de boulevard, waardoor men kan kijken tot op ilc huizen van de Slijkstraat Op de achtergrond de kranen van de werf van de N.V. Kon. Mij. „De Schelde met het casco van de „Willem Ruys" en de Jacobstoren. De tvolken partijen zijn bijzonder fraai van tint. Het gehele werk ademt een sfeer van triestheid en dreiging, met echter een oplichting in de wolkenpartij- Courant van 10 november 1945: „Zij, vormen een visueel epos van den in drukwekkende»! opbouwarbeid, die hier hoe onvolmaakt allerlei din gen ook mogen wezen verricht wordt, door een kunstenaar, die aan gegrepen is door de tragiek van de ramp. die Zeeland op Walcheren en In Zeeuwscli-Vlaanderen en door de heroiek van hetgeen hier thans ge schiedt". Voor de oorlog was Bernard van Vlymen overigens ook al meermalen op Walcheren geweest. „Als schilder had Zeeland, maar vooral Walcheren; mij altijd bijzonder aangetrokken. Ik i heb er heel wat geschilderd". Ber nard van Vlijmen organiseerde zelfs in het vooroorlogse „Britannia" in1 Vlissingen liefdadigheidsvoorstellin- gen met een eigen cabaret en. onder- hield contacten met vele vooraan staande persoonlijkheden uit Zee land. Dergelijke zaken organiseren noemt hij „energie afreageren" „Als mijn I artistieke knobbel bevredigd is, be gint mijn commerciële knobbel te werken. Tachtig procent van alles: .wat ik heb gedaan is eigen initiatief; geweest". Dat initiatief loopt danj van exposities en reizen in vele lan-l den en van portretten van talloze' vooraanstaande persoonlijkheden, tot toneelspelen en organiseren van con certen toe. Bernard van Vlijmen werd in Den Haag geboren,-studeerde voor onder wijzer tekenen, was in '14—'18 onder meer als officier commandant van een compagnie in Zoutelande. Vlis singen en Middelburg, ging vervol gens naar de rijksacademie in Am sterdam en daarna naar Italië. Zijn vader was generaal en had zijn zoon voorbestemd voor een „vak". Hij werd kunstschilder. De kunstschilder journalist Van Vlijmen maakte rei zen naar Italië. Spanje, Frankrijk en Polen, was onder meer medewerker voor politieke prenten aan de voor-! oorlogse Groene Amsterdammer en het Algemeen Handelsblad, en vele buitenlandse bladen, portretteerde zesmaal Koningin Juliana, verder1 onder meer Clemenceau en Poincaré. Einstein, Richard Strauss en Stra-| winski, exposeerde in ons land en in Bazel en in Brussel. Nu vertrekt hij naar het Gardameer. „Mijn eerste schil dory in BardaJino zie ik al voor mij: een boer uit de wijnbouw, een prachtige Italiaan,1 met een prachtige oude kop. Ik ga nu voor vyftig procent schilderen wat ik zelf mooi vind".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 11