SEMAFOONDIENST VOOR NEDERLAND EN BELGIE Vliegramp in V. S. 39 doden Stadscentrum Tilburg in twee verdiepingen V.P.R.O. wenst op het derde radionet overdag licht en 's avonds zwaar(der) programma „Greyhound" wil belang verwerven in Nederland PLANNEN VOOR VLEUGELBOOT- VERBINDING OVER IJSELMEER Moeilijkheden in textielbedrijven in Tilburg „Kees de breker" wordt nu „Kees de bouwer" Ledental liep in 1963 terug BATERDAG 11 JULI 1964 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 8 Capaciteit Van 100.000 aansluitingen In Nederland zullen de signalen worden uitgezonden via de zenders te Lopik en Smilde, terwijl in België gedacht wordt aan opstelling van zenders te Denderhoutem bij Aalst en Baraque de Fraiture in de Arden- Belangstelling is zeer groot Tussen de Belgische regie der tele grafie en telefonie en de Neder landse P.T.T. is in principe over- «..stemming bereikt over een ge- lotenm, word„ nieenschappelljk semaloonnet. Dit geleid via de thans nog in het dr. Neher net omvat een draadloos geco- laboratorium te Leidschendam_ opge- deerd oproepingssysteem via het gewone telefoonnet en een auto matisch daarop aansluitend radio- zendernet. Nadat, in de afgelopen maanden, zowel in Den Ilaag als in Brussel, overleg hierover heeft plaatsgehad, is het te verwachten, dat nog in de loop van dit jaar door de beide betrokken ministers een overeenkomst daartoe, zal worden getekend, aldus verneemt het A.N_P, De Nederlandse dienst zal in de loop van september beginnen, enige tjjd la ter zal de semafoondienst In België ge opend worden. Grote belangstelling Te zijner tijd zal dus over het gehele grondgebied van België en Nederland het gebruik van de semafoon zonder beperkingen mogelijk zijn. De totale ca paciteit van het gezamenlijke net be draagt dan 100.000 aansluitingen. Het abonnement voor de Nederlandse aan geslotenen zal 42 per maand bedra gen. De belangstelling voor deze nieuwe dienst is in Nederland zo groot, dat Klacht E.V.O. over Zwitserse discriminatie stelde elektronische automaat Dit z.„ centrale besturingssysteem zaf te zijner tijd in de districtscentrale te Den Haag worden geplaatst. Gedurende ruim een jaar is de Neder landse semafoondienst mot vijftig aan sluitingen beproefd. Als proefkonijnen fungeerden diverse categorieën gebrui kers, zowel artsen, dierenartsen, expedi teurs, het seinwezen van de N.S., ver tegenwoordigers als de chef van de we genwacht. Ingrijpen V.S. hangt af van Noord-Vietnam Het Wereldgebeuren Rolls-Royces Begin deze weck verscheen rf een be- richtje In de kranten, dat de com- munisUsch-Cïüneee regering een vrij Het Amerikaanse ministerie van bui-, gpx* aantal Rolls-Royce's hoeft bestetd. tenlandsc zaken heeft gisteren op- j Deze kapitale auto'szullen de grote nieuw verklaard, dat het eerste doel Russisch.- wagens moeten vervangen, van de V.S. in Vietnam is dc Zuid- waarin de bonzen van de Chinese com- vietnamezrn te helpen bij het oprui- rnunistische partij tot dusver reden. Bij men van de communistische guerril-'het lezen van dit nieuw* zullen velen last rijders ten zuiden van de 17e even inet de ogen hebben geknipperd, breedtegraad Communisten Ui Rolls-Royce*. het Woordvoerder Richard Phillips van "Jkt inde-raad een absurde vertoning J^dirhel'^an "dl' h^dff van hetT^ê^iSl^ vttnsm jfhin^ nl dr V S ni Kladglanzer.de Rolls-Royce, de haast Noord-Wetnam arhing of de -S. al - duurate automobiel, welke in Wort- dan niet „andere acties zuilen onder- Europa u koop een wagen waarin reeds vele tientallen Jaren lang de Brit- „Randgebieden" De medewerking van de Belgen stelt de bereikbaarheid van Nederlandse senia- foonabonnees in Limburg en Zeeuvvsch- Vlaanderen absoluut veilig. Gebruik van hulpzendertjes in de „randgebieden" zal dan niet meer nodig zijn. De semafoon- zendinstallaties zijn aUe dubbel uitge voerd. Bij defecten wordt automatisch overgeschakeld. Wil men een semafoonabonnee bereiken, dan wordt een telefoonnummer ge draaid. Daarna kiest men een uit zes zelf overeengekomen codes. De zenders zorgen via de centrale besturing een geluidsoproep aan de gevraa persoon en geven in combinaties van genummerde lampjes de gewenste code op. De opgeroepene kan zich dan zo nodig voor verdere informatie met de oproeper in verbinding stellen via de normale telefoondienst. De semafoon is een draagbaar toestel, dat met glij- contacten op autobatterij en -antenne kan worden aangesloten, maar ook met eigen batterijen en antenne dienst kan doen Hij gaf hiermee commentaar op be richten in de Amerikaanse pers. af komstig uit Saigon, waarin gezegd wordt dat de Amerikanen de laatste hand gelegd zouden hebben aan een serie iuchtaanvalsplannen tegen Noord-Vietnam. die direct zouden kun nen worden uitgevoerd als het nodig mocht zijn. In deze plannen zou reke ning zijn gehouden met de noodzaak zoveel mogelijk militaire doelen in Noord-Vietnam te vernietigen met zo weinig mogelijk verlies aan mensen levens. Fotoreddingstroepen van het Ameri kaanse leger bij de overblijfselen van het nabij Newport in de staat Tennessee neergestorte vliegtuig van het type Vis count. (Van onze Haagse redactie) De grote Amerikaanse busonderneming „Greyhound" doet op het ogenblik po gingen, vaste voet te krijgen in het Ne derlandse reiswezen. Enige tijd geleden is de heer Van Schelven, van oorsprong Nederlander, thans directeur internatio- Alle 39 inzittenden van een Viscount van de Amerikaanse maatschappij Uni ted Airlines zyn donderdagavond om het leven gekomen doordat het toestel in de lucht ontplofte en by Parrotsville na bij Newport in de staat Tennessee neer stortte, Het turbineschroefvllegtuig was op weg van Washington naar Knoxville in Tennessee. Het had 35 passagiers en na|e ve~koop van de Grevhoundonderne- een bemanning van vier leden aan r »- i boord. nung te Chicago, w Nederland geweest voor het voeren van besprekingen. De wrakstukken kwamen over een groot gebied verspreid terecht in heu velachtig gebied. Leden van de natio nale garde hebben de plaats waar het toestel is neergestort afgezet om de F. "7.1. en een 12 man sterke ploeg Grootse aanpak van sanering mogelijkheid van een bomaanslag. De Algemene Verladers- en Eigen- Vervoerdersorganisatie (E.V.O.) klaagt ernstig bij de ministers van verkeer en gemeenschappelijke auto riteiten binnen de E.E.G. over een discriminatie van het wegvervoer, die in Bazel zijn oorsprong vindt. Het betreft hier vervoer van noord- j en west-Europa naar Zwitserland en Italië via Bazel en terug. De E.V.O. stelt, dat de Zwitserse spoorwegmaatschappij in overleg en samenwerking met andere Europese) spoorwegmaatschappijen de vrijheid] Verscheidene officiële instanties Friesland zijn nogal enthousiast over het1 van de verlader om de voor hem se-,,(]an dat de Aquiavion te Papen-1 schikste vervoerstechniek te kiezen, dreeht bij Friese bestuurscolleges heeft! ingediend om een vleugelboot verbinding] FRIEZEN ZUN ENTHOUSIAST Ter vervanging van diensten N.S. beknot. De Zwitserse maatschappij bindt de meeste expediteurs in Bazel tweele dig. Deze expediteurs ontvangen een naar hoeveelheid gestaffelde korting op het tarief op voorwaarde, dat zij alles per rail verzenden. Doen zij dit niet, dan treedt een boetebeding in werking zowel ten aanzien van goede ren die per auto via hun bemiddeling worden vervoerd als wel van door hen in- of uitgeklaarde goederen die niet via hun bemiddeling over de weg worden vervoerd. De spoorwegcon tracten voor het nationale Zwitserse railvervoer worden aan dit internatio nale vervoer gekoppeld. Bovendien bestaat voor het vervoer van Zwit serland op Italië een dergelijke rege ling. De E.V.O. meent, dat geen en kele expediteur in Zwitserland zich aan deze dwangvoorschriften kan ont trekken. Aangezien zij toch ook be moeienis met het goederenvervoer over de weg moeten hebben, zowel be roeps- als eigen vervoer, lopen zij boe ten op die per saldo door de verladers in het wegvervoer moeten worden be taald. Man van 80 voor doctoraal examen geslaagd Aan de rijksuniversiteit te Gronin gen is donderdag geslaagd voor het doctoraal examen filosofie de tach tigjarige heer L. Groefsema uit Groningen, oud-hoofd van de chris telijke lagere school in Oldehove. In zijn vrijetijd studeerde de heer Groefsma in de twintiger jaren reeds voor het staatsexamen, waar voor hij in 1926 slaagde. Hij ging toen filosofie studeren aan de rijks universiteit in Groningen en haalde in 1933 zijn kandidaatsexamen. Toen moest hy echter verdere stu die opschorten tot zijn pensionering, omdat gezin en werkkring alle tijd opeisten. Na zijn pensionering in 1950 was de heer Groefsema eerst nog acht jaar als tijdelijk school hoofd werkzaam in achttien ver schillende plaatsen in het noorden van ons land. maar in oktober 1958 kon hij zijn studie hervatten. Deze kon hij dus donderdag afronden met het doctoraal examen. Namens de senaat werd hem een gedenk boek van de universiteit aangebo den. in te stellen op de trajecten Staveren- Enkhuizen en Staveren-Amsterdam. Deze diensten worden momenteel in sa menwerking met de Nederlandse Spoor wegen uitgevoerd met behulp van veer diensten. De N.V. Aquiavion, een nevenvestiging van de Aviolanda vliegtuig-fabrieken, heeft een plan ingediend om op deze trajecten vleugelboten in te zetten met een capaciteit van circa 40 passagiers. De reis zou op het traject Staveren- Enkhuizen een half uur en op het tra ject Staveren-Amsterdam een uur du ren. Dergelijke vleugelboten, die be stuurd worden door oud-piloten van de marinevliegdienst en met radar zijn toe- gei-ust, kunnen een snelheid ontwikkelen van rond 58 kilometer per uur. De stichting Sudergoa, waarin 13 ge meenten uit de Friese zuidwesthoek vertegenwoordigd zijn, heeft reeds! contact opgenomen met de directie van de N.V. Aquiavion. Het resultaat is tot dusver een proefvaart in augus-1 tus van Amsterdam naar Staveren en Enkhtiizen. Wel twijfelde men in deze kringen of voor de verdere rea lisatie van de plannen, op de mede werking van de directie van de Ne derlandse Spoorwegen kan worden gerekend. De heer J. L. Hoogland, lid van het col lege van Gedeputeerde Staten van Fries land heeft eveneens wel enig vertrou wen in de vleugelbootverbinding. We zullen echter, zo meende hij, eerst alle verdere gegevens moeten kennen. De heer Hoogland ziet dan ook mogelijkhe den voor een vleugelbootverbinding van en naar de Waddeneilanden. Greyhound heeft reeds Europese infor matiekantoren o.a. te Parijs, doch geen Europese vestiging. Hiertoe zou tnans Nederland zijn uitgekozen, terwijl tevens een meerderheidsbelang verkregen zou zijn in „een Nederlands reisbureau", zo werd ons te verstaan gegeven. Volgens hardnekkige geruchten zou dit reisbu reau „Cebuco zijn te Amsterdam, het reisbureau dat gebruik maakt van de| grootste busondernemingen in Neder land. waaronder een aantal dochter ondernemingen van de Nederlandse Spoorwegen. Van de zijde van „Cebuco" kon op dit gerucht geen commentaar worden ge geven. De heer Brugman, directeur van „Cebuco" zei: „Er is zeer veel beweging in de reisbureauwereld. Het gonst van geruchten, o.a. over concentraties. Over een week kunnen wij misschien zeggen, wat er aan de hand is. Op dit moment kan ik dit bericht noch ontkennen, noch bevestigen". TECHNIEK. Een vrouwelyke chauffeur van een Londense firma die nieuwe auto's aflevert aan de tussenhandel heeft op spectaculaire wijze kennis ge maakt met de vooruitgang der techniek. Zij was op weg naar een handelaar om een nieuwe Hillman Imp. met achterin geplaatste motor af te leveren toen zij in een drukke straat zonder benzine kwam te staan. Zij haalde een blik benzine bij een ben zinepomp in de buurt, schroefde een dop achterop de auto los en goot de brandstof erm. Toen zij daarop op de starter drukte, klonk er een harde klap en ontwikkelde zich een dichte rookwolk. De politie leg de haar later geduldig uit dat zij de ben zine in de oliepomp had gegoten Toen haar de dop van de benzinetank voor in de auto werd getoond, zei ze „oh, ik dacht dat dat de radiateur was". Proefexplosies in het IJselmeer stop gezet (Van onze Haagse redactie) Gezien de grote vissterfte vcan de laat ste tijd is besloten de proefexplosies van olie-maatsehappijijen in het IJsselmeer stop te zetten, hangende het onderzoek dat wordt ingesteld om na te gaan of er een causaal verband bestaat tussen de onrustbarende vissterfte en proefexplo- Het onderzoek wordt in nauwe samen werking verricht door de directie mijn wezen van het ministerie van Econo mische Zaken, de directie van de vis serij. van het ministerie van Landbouw en Visserij, het rijksinstituut voor visse rij-onderzoek en de olie-maalschappijen, die in het IJsselmeer activiteiten ont plooien. Hoewel op het ogenblik nog niets met zekerheid kan worden vastgesteld wordt het op het ministerie van Economische Zaken merkwaardig genoemd, dat na de activiteiten van"olie-maatschappijen de vissterfte in het IJsselmeer uitzon derlijk groot is. Tegelijk met de Nederlandse Weverjj N.V. in Tegelen zal de N.V. Textielfa briek Kastofa in Tilburg, dochteronder neming van eerstgenoemd bedrijf, tot liquidatie moeten overgaan. Dat bete kent dat ongeveer 200 werknemers el ders emplooi zullen moeten vinden, het geen overigens voor het lager fabrieks- personeel geen al te grote opgave zal bljjken te zijn. Kastofa. waar het betere genre kamga- ren voor dames- en herenstoffen werd vervaardigd, is feitelijk de dupe gewor den van de teleurstellende gang van za ken in Tegelen. Op exportorders zijn daar zulke enorme verliezen geleden dat het bedrijf sur séance van betaling moest aanvragen. Weliswaar zijn pogingen aangewend de bedrijven op een aanvaardbare basis te doen overnemen, maar tot dusver is men daarin niet geslaagd, en de verwachtin gen zijn allerminst hoog gespannen. Be sloten is daarom geleidelijk de produktie te staken, af te maken wat er af te ma ken is en het personeelte laten af vloeien. Alleen voor het leidinggevend personeel en het administratiet perso neel zal het vinden van emplooi minder makkelijk gaan. Een ander Tilburgs bedrijf, de N.V. Wol len Stoffen Fabriek De Rooy-Van Dijk, heeft aan 25 personeelsleden, voorname lijk afkomstig uit appretuur en spinne rij, ontslag aangezegd omdat men voor nemens is in het vervolg te laten spin nen in speciaal daartoe ingerichte spin nerijen. De reden waarom het bedrijf tot deze ontslagen is overgegaan, moet uitslui-i tend worden gezocht in redenen van ef ficiency. Zuidmolukkers contra Maleisië Ongeveer vijftig oud-leden van het K.N.I.L., die onlangs uit Nederland in Djakarta zijn aangekomen, hebben verklaard te willen vechten tegen de „koloniale troepen in Maleisië", aldus het persbureau Antara. Een functiona ris van de vereniging van voormalige leden van het Koninklijk Nederlands- Indische Leger, S. Marantika, zou ge zegd hebben dat deze groep, allen Zuid-Molukkers, zich achter president Soekarno heeft geschaard en bereid is contra-revolutionairen in Indonesië elders uit te roeien. MR. LUNS: Herstel de banden tussen Leningrad en Rotterdam rad een oude band herstellen. By et bezoek aan de vroegere 1™ sische hoofdstad opperde de Rus- Ne derlandse minister 'de mogelijk heid van „brede contacten nissen Leningrad en Rotterdam". Hij deed dit idee aan de hand nadat de burgemeester van Leningrad had gezegd dat zijn stad gaarne, in contact zou komen met een Nederlandse stad", aldus het pers bureau Tass. Minister Luns wees op de oude banden tussen Leningrad en Ne derland. „Wij weten dat vele landgenoten een bijdrage aan de bouw van deze stad hebben ge leverd", merkte minister Luns op en hij herinnerde eraan dat een van de oudste wijken van Lenin grad nog steeds Novaja Gollan- dija (Nieuw-Holland) wordt ge noemd. Tsaar Peter maakte ge bruik van Nederlanders en Neder landse vakkennis toen hij zijn stad aan de rivier de Neva bouwde. Vandaag reist minister Luns naar Kiew alvorens naar Moskou terug te keren voor slotbesprekingen met minister van buitenlandse za ken Gromyko. (Van een onzer verslaggevers). De architecten Van de Broek en Bakema hebben de gemeente] Tilburg hun eerste in maquette-, vorm verbeelde visie verstrekt j op het saneren van de stads-1 kern. Het nog niet openbare plan voorziet in een centrum van twee verdiepingen: de be-| gane grond voor het verkeer] met ruime parkeergelegenheden plus een open torengarage en daarboven een voor het win kelende publiek bestemde eta-i ge. Beide verdiepingen zullen; onderdoor dan wel bovenover) de nieuwe stadsring voeren die rondom het hart van de stad wordt aangelegd via enkele spectaculaire doorbraken. Binnenkort zal de raad van Tilburg ken- nis kunnen nemen van dit stedebouw- I kundige project, dat te zijner tijd j! al dan niet gewijzigd in uitvoering |j komt bij de als promotor ingescha- j kelde N.V. Opbouwbelangen. Het ar-j; chitectenbureau Van de Broek en!; Bakema treedt als supervisor op met als taak er voor te zorgen dat ditj! nieuwe stadsdeel niet alleen past in het bestaande beeld maar ook de aan sluitingen 'geeft op b.v. de „Kalver- straat" van Tilburg: De Heuvel. se land- en Industricadd zich waardig pleegt voort tc bewegen, herkend en be wonderd door de minder begunstigde Engelsman. Hoe moet Mao Tse Toeng deze aankoop tegenover zijn vrijwel constant honger lijdende landgenoten verklaren? En hoe komt hij er toe deze Britse praalwagens te bestellen, waar hij doorgaan» een fer vent tegenstander ls van uiterlijk ver toon? Het zijn vragen, waarop zo vlug geen antwoord is te vinden. Iedere re denering gaat teloor in een waas van oosterse- geheimzinnigheid en ook in Engeland bij de Rolls-Royce fabrieken wordt met Britse stiptheid gezwegen. De enige verklaring zou kunnen zijn, dat de Rolls-Royce een auto is voor „Em- pire-bullders" en daar Mao Tbc Toeng grootste ideeën heeft over een commu nistisch wereldrijk, zou deze bestelling in Engeland wellicht een soort voorbe reiding kunnen zijn op de grote taak, die de Chinese communisten menen te moeten vervullen. Dat de Chinezen Engelse auto's kopen is op zichzelf niet onverklaarbaar. Peking mag dan politiek weinig met het westen op hebben, in economische ter men valt nog wel met de Chinezen te praten. «en termijn van acht janr. die «1 I» »P garand - we weUm BMteld lï 1959. Hot aanvankelijkvan de ecottotnijche mlatie. naar verr.-t van RTite groopon uit dr he- ''ina dc handel met het .vutten uit volkJne tegen dr rténrrnrr opzet te bretdon nu er In Rualand wetnlg tn-v hiervan. I. Inmlddeht nat atge.leten, 7"", Hoewol oteedi weer ojtro- vonral nok, dr mogelijkheden w» „vredesonderhandelingen is gerealiseerd riet. "'J"1 °P w'" verzoening tus- sen de beide communistische groot mach- De burgemeester had ais bijnaam ..Kees; ten en derhalve evenmin op een hervat- de Breker". Voorgesteld is nu deze ti-| ting van de handelsbetrekkingen. te zetten in „Kees de bouwer".Enkele jaren geleden lekte al uit, dat Zelf zegt mr. C J. G. Beent hiervan:de Chinezen geen vervangende onderde- ..toen ik hier werd benoemd indertijdlen konden verkrijgen voor het Russisch was de basis voor deze opruiming al machinepark van hun fabrieken. Een gelegd. Iedereen had zich gereali- aantal fabrieken moest zelfs worden ge- seerd. dat de zaak vast zat en alleen I sloten. Het ligt voor de hand te con- via doorbraak weer in beweging kon cluderen dat met de Russische auto's 1 het Kremlin. Maar waarom juist Rolls- tf VlUg Dij p^>,C€'8 gekocht? Dat blijft een raad- 'e waren er in Tilburg vroeg bij. Er' zijn zoveel steden die" met söortgelij- He economische situatie van China ke problemen worstelen maar veel \-J geeft geen oplossing voor het my- grotere offers er voor moeten bren- sterie. Want zo rooskleurig is die niet. fen om er uit te komen. Ons voor- Vorig jaar werd door de regering een eel bleek bovendien, dat ex geen communiqué uitgegeven, dat speciaal enke! historisch waardevol monu- gericht was tot de Chinese boeren. In ment „in de weg" stond. Ik merk datdit communiqué stond dat de oogst dat sommige inwoners al trots beginnen jaar iets groter was geweest dan in te worden op wat er allemaal in hun voorafgaande jaren en dat voor het ko- stad gebeurt. Dat geeft moed". In acht jaar Burgemeester Becht heeft goede hoop, dat het door hem indertijd gelan ceerde 72-miljoenenplan voor de to tale stadssanerïng voor het grootste gedeelte kan worden gerealiseerd met Staking bij Britse posterijen De vakbond van het 120.000 man tel lende personeel van de Britse poste rijen kondigde gisteren een 24-uurssta- king af voor volgende week donderdag na het mislukken van de onderhande lingen over een loonsverhoging met de directeur-generaal van de posterijen, Reginald Bevins. Gisteravond begon de staking echter al. Nog geen twee uur na het bekend worden van het nieuws, dat Bevins niet aan hun eisen tegemoet was gekomen, legden in Lon den 3700 man het werk neer tot maan dagochtend. WEEKEINDE MET REGEN De julimaand is, zoals de land bouwers het wel zeggen, „ziek". Het ontbreekt ons aan hoge drukgebieden. zodat de depres sies vrij spel hebben. Ook in Noord-Ilalië en Oostenrijk valt vrü veel regen en de koele lucht is ook tot de Alpen doorgedron gen. Vandaag passeert een regen front met aanvoer van vochtige oceaanlucht, waarbij de wind tot krachtig gaat toenemen. Een actieve depressie zal zondag de Noordzee bereiken, zodat wy een weekeinde tegemoet gaan waar bij de regenjas niet gemist kan worden. STAKING BIJ B.E.A. Negenhonderd werktuigkundigen en 400 man transportpersoneel van de British European Airways (B.E.A.) in Londen hebben gisteren niet gewerkt uit protest tegen een parkeerregeling. 300 man van de transportafdeling van de British Overseas Air Corporation (B.O.A.C.) sloten zich by de staking aan. Als gevolg van deze staking heeft de B.E.A. alle vluchten van London Air- port tot vanmorgen 9 uur plaatselijke tijd laten vervallen. Ook enkele vluchten van de B.OA.C. on dervonden vertraging. Andere luchtvaartmaatschappijen, die van dit vliegveld gebruik maken, onder vonden geen hinder van de staking. legd, dat dit niet betekende dat het "i ven er voor de 650 miljoen Chinezen iets rooskleuriger zou gaan uitzien. „Zekere moeilijkheden blijven bestaan en dit zal in de naaste toekomst niet veranderen", aldus de mededeling van de regering. L'it deze berichten en uit de m edel in gen van vluchtelingen valt op te maken dat het leven in China nog zeer hard is. voor de arbeiders in de steden, maar ook voor de boeren. Dat de Chinese bevolking niet helemaal tevreden is zou kunnen blijken uit het feit, dat de Chinese regering de training van de veiligheidstroepen, wier aantal op enkele tientallen miljoenen wordt ge schat, heeft vergroot. De waakzaamheid is verscherpt, zodat de troepen, indien dat nodig is, onmiddellijk kunnen optre den. Als reden van die grotere waakzaam heid geeft de regering de activiteiten der resten van het vroegere reactionaire bewind op. „Zij bereiden hun terugkeer voor", aldus de regering die bovendien melding maakt van „een aantal perso nen, die overigens de minderheid van de bevolking vormen, maar die nog niet socialistisch zijn gevormd en die bi) tijd en wijle pogen van de socialistische weg af te dwalen naar de kapitalistische wanneer daartoe gelegenheid bestaat". Kritiek op beleid grotere omroepen Minder leden (Van onze radio- en t.v.-redakteur). Als minister Bot het derde ra dionet, dat medio volgend jaar gereed is, door de bestaande omroepverenigingen laat ver zorgen, zullen zij overdag een licht, makkelijk aansprekend programma uitzenden en des avonds een programma van ho ger cultureel niveau, dat zich richt tot de ontwikkelde leek. Aldus een mededeling in het jaar verslag over 1963 van de VPRO. De ze omroepvereniging hield gisteren in het Woodbrokershuis in Barchem haar algemene ledenvergadering. De VPRO is de enige omroepvereniging die haar vergaderingen niet in het openbaar houdt. De VPRO is even eens de enige omroep die de stand van haar financiële middelen geheim houdt. De VARA doet het eveneens, maar liet bestuur is van plan de ver enigingsraad, die in het najaar weer bijeenkomt, voor te stellen de boek houding te publiceren. De VPRO blijft op het standpunt staan: „wij zijn een vereniging en alleen de leden gaat het aanhoe hun organisatie reilt en zeilt". VPRO-leden, die wil len weten hoe hun vereniging er fi nancieel voorstaat, moeten dan echter wel naar Hilversum reizen want het accountantsrapport kan alleen daar worden ingezien. blijkt dat het ledental van de VPRO vorig jaar is teruggelopen v. 147.769 tot 146.296, een verlies dus van on geveer 1500 leden. Het bestuur vraagt zich af of de nieuwe leden, die de voorafgaande jaren toe waren getreden, iiadien wel voldoende zyn overtuigd van het bestaansrecht van de VPRO, maar komt met voldoening tot de vaststelling „dat de VPRO, zowel door zijn uitzendingen als door de verdediging van de gedachte van een nationale omroep ruime weer klank vindt in ons volk". Nu ook de VPRO haar ledencijfer be kend heeft gemaakt is een totaalover zicht te geven van aanhang van de diverse omroepverenigingen per 1 Snuari jl. e KRO. die vorig jaar 7940 leden verloor, is met 626.777 leden de grootste omroep. Leden is overigens niet het juiste woord, want de KRO is een stichting en noemt haar aan hang begunstigers. Dan volgt de VARA, die vorig jaar ongeveer 8143 leden verloor, met 535.207 leden. Derde is de NCRV met 450.518 leden. De NCRV won vorig jaar 7624 leden. De kleinste van de grote vier is de AVRO met 446.063 leden. AVRO boekte vorig jaar een verlies van 13.073 leden De VPRO sluit dus de rij met 146.296 leden. omroepbestel, een meer nationale op lossing zou zijn gevonden. Is dit niet haalbaar, dan had de VPRO gewild dat Hilversum I (middengolf en fm) een gevarieerd programma zou uitzenden, een pro gramma ongeveer gelyk aan dat wat op het ogenblik over Hilversum I en Hilversum II word uitgezonden. Hilversum II zou een uitgesproken licht karakter moeten dragen en moe ten bestaan uit lichte muziek, nieuws bulletins, sport. verstrooiingspro gramma's en enkele korte religieuze uitzendingen. Het derde programma zou gevuld moeten worden met edu catieve en informatieve uitzendingen, langere concerten, wetenschappelij ke lezingen en grote dramatische produkties. Voorts zou veertig pro cent van de zendtijd moeten worden verzorgd door een eigen programma staf van de Nederlandse Radio Unie. De VPRO realiseert zich dat het plan niet haalbaar is en verzucht: „te be treuren valt dat in het algemeen door de besturen der grote omroepen po sities worden gehandhaafd vanuit volstrekt verouderde politieke en cul turele denkramen tengevolge waar van het vigerende bestel zich node loos bloot stelt aan kritiek vanuit andere culturele sectoren". Parallel Derde net Uit het jaarverslag van de VPRO blijkt dat deze omroep niet gelukkig is met de wyze waarop het derde fm-radionet zal worden geexploiteerd. De VPRO had gewild dat. in afwach ting van de nieuwe regeling van het En in dit verband is uit het jaarverslag VPRO liad gewild dat het tweede televisienet geheel door de NTS zou menljjk programma. „Dit plan maak- worden verzorgd, dus als een geza- te echter geen schijn van kans", al dus het jaarverslag. Inmiddels is er een zekere parallel te vinden met het plan dat de AVRO heeft ont wikkeld. De AVRO immers wil op het tweede net eveneens een gezamen lijk, respectievelijk „algemeen, pro gramma", echter niet "te verzorgen door de- omroepen gezamenlijk of door een eigen programmastaf van de NTS, maar door de AVRO. Acht uur per week door de AVRO zelf en twintig uur per week door de AVRO als lasthebber van de andere omroe pen. De voorzitter van de V.P.R.O.. dr. J. A. de Koning, behandelde gisteren zijn openingswoord op de jaarver- 'ering in Barchem de reclame in televisie. Het bedrijfsleven als deel van de cultuur komt een recht matige plaats toe in de televisie, doch een plaats naar de eigen aard van het bedrijfsleven zelf, aldus dr. De Koning. De volstrekte scheiding tus sen advertentie-exploitatie en redac tioneel gedeelte in de pers geldt in nog sterker mate ten aanzien van de televisie. In de televisie is het vol gens de V.P.R.O.-voorzitter een zaak van zuiverheid van cultureel beleid, dat er streng gewaakt wordt tegen het verleggen aer verantwoordelijk heden naar gebieden, waar deze niet thuis horen. PERS Verder ligt het In de rede de pers nauwkeurig te betrekken bij de ex ploitatie der reclame in de televisie. Niet alleen uit hoofde van de terzake aanwezige deskundigheid en erva ring, doch evenzeer om haar te vrij waren voor een dermate scherpe con currentie, dat ze in haar noodzake lijke en gewenste functie van bre de en gedifferentieerde voorlichting in onze democratie zou worden bedreigd, meende spreker. Gezien tegen deze achtergrond acht te dr. De Koning het optreden van het R.E.M.-eiland uit een oogpunt van algemeen cultuurbeleid volstrekt verwerpelijk. gesignaleerd, bestaat vooral onder de jeugd. De jongeren voelen er niets voor om boer te worden en voor een hongerloontje slavenarbeid te verrich ten in de communes. Vrezend dat de jongeren een en ander zullen gaan overdenken heeft Mao aan geboden een „jeugdopvoedingsprogram- ma" in te voeren, bedoeld om de jonge ren aan te sporen op het platteland te gaan werken. De communisten menen dat dit pro gramma het ..levensprobleem" van de jongeren zal helpen oplossen. Duizenden jonge mannen en vrouwen zijn naar het platteland gestuurd om de boeren te hel pen bij het „verzamelen van kunstmest", overigens een zeer onplezierige taak De regering trachtte een pleister op de wonde te doen door hen voor te houden dat zij „cultuur" op de boeren overdroe gen. Voorts kregen zij eigen kantines én ontspanningsfaciliteiten, terwijl hen opneming in de boerengemeenschap werd bespaard. Een andere maatregel van Mao was de „socialistische opvoedingscampagne", welke het doel had de Chinezen te in spireren tot harder werken, niet slechts voor henzelf, maar voor het land en de partij. De Chinese pers voert voor deze camoagne. zoals gebruikeliik. de nodige propaganda. In die propaganda zijn de Rolls-Royce's echter moeilijk te plaat sen. MAO TSE TOENG ....Geen etenwel auto's.... Kleuter verdronk in sloot De bijna 3-jarige Franciscus Lager- weij uit Mijdrecht is gistermiddag in een sloot achter de ouderlijke woning verdronken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 3