SEMAFOONDIENST
VOOR NEDERLAND
EN BELGIE
Vliegramp
in V. S.
39 doden
Stadscentrum Tilburg
in twee verdiepingen
V.P.R.O. wenst op het derde radionet overdag
licht en 's avonds zwaar(der) programma
„Greyhound" wil
belang verwerven
in Nederland
PLANNEN VOOR VLEUGELBOOT-
VERBINDING OVER IJSELMEER
Moeilijkheden in
textielbedrijven
in Tilburg
„Kees de breker"
wordt nu
„Kees de bouwer"
Ledental liep in
1963 terug
BATERDAG 11 JULI 1964
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
8
Capaciteit Van 100.000 aansluitingen
In Nederland zullen de signalen
worden uitgezonden via de zenders
te Lopik en Smilde, terwijl in België
gedacht wordt aan opstelling van
zenders te Denderhoutem bij Aalst
en Baraque de Fraiture in de Arden-
Belangstelling
is zeer groot
Tussen de Belgische regie der tele
grafie en telefonie en de Neder
landse P.T.T. is in principe over-
«..stemming bereikt over een ge- lotenm, word„
nieenschappelljk semaloonnet. Dit geleid via de thans nog in het dr. Neher
net omvat een draadloos geco- laboratorium te Leidschendam_ opge-
deerd oproepingssysteem via het
gewone telefoonnet en een auto
matisch daarop aansluitend radio-
zendernet.
Nadat, in de afgelopen maanden, zowel
in Den Ilaag als in Brussel, overleg
hierover heeft plaatsgehad, is het te
verwachten, dat nog in de loop van dit
jaar door de beide betrokken ministers
een overeenkomst daartoe, zal worden
getekend, aldus verneemt het A.N_P,
De Nederlandse dienst zal in de loop
van september beginnen, enige tjjd la
ter zal de semafoondienst In België ge
opend worden.
Grote belangstelling
Te zijner tijd zal dus over het gehele
grondgebied van België en Nederland
het gebruik van de semafoon zonder
beperkingen mogelijk zijn. De totale ca
paciteit van het gezamenlijke net be
draagt dan 100.000 aansluitingen. Het
abonnement voor de Nederlandse aan
geslotenen zal 42 per maand bedra
gen. De belangstelling voor deze nieuwe
dienst is in Nederland zo groot, dat
Klacht E.V.O.
over Zwitserse
discriminatie
stelde elektronische automaat Dit z.„
centrale besturingssysteem zaf te zijner
tijd in de districtscentrale te Den Haag
worden geplaatst.
Gedurende ruim een jaar is de Neder
landse semafoondienst mot vijftig aan
sluitingen beproefd. Als proefkonijnen
fungeerden diverse categorieën gebrui
kers, zowel artsen, dierenartsen, expedi
teurs, het seinwezen van de N.S., ver
tegenwoordigers als de chef van de we
genwacht.
Ingrijpen V.S.
hangt af van
Noord-Vietnam
Het Wereldgebeuren
Rolls-Royces
Begin deze weck verscheen
rf
een be-
richtje In de kranten, dat de com-
munisUsch-Cïüneee regering een vrij
Het Amerikaanse ministerie van bui-, gpx* aantal Rolls-Royce's hoeft bestetd.
tenlandsc zaken heeft gisteren op- j Deze kapitale auto'szullen de grote
nieuw verklaard, dat het eerste doel Russisch.- wagens moeten vervangen,
van de V.S. in Vietnam is dc Zuid- waarin de bonzen van de Chinese com-
vietnamezrn te helpen bij het oprui- rnunistische partij tot dusver reden. Bij
men van de communistische guerril-'het lezen van dit nieuw* zullen velen
last rijders ten zuiden van de 17e even inet de ogen hebben geknipperd,
breedtegraad Communisten Ui Rolls-Royce*. het
Woordvoerder Richard Phillips van "Jkt inde-raad een absurde vertoning
J^dirhel'^an "dl' h^dff van hetT^ê^iSl^
vttnsm jfhin^ nl dr V S ni Kladglanzer.de Rolls-Royce, de haast
Noord-Wetnam arhing of de -S. al - duurate automobiel, welke in Wort-
dan niet „andere acties zuilen onder- Europa u koop een wagen waarin
reeds vele tientallen Jaren lang de Brit-
„Randgebieden"
De medewerking van de Belgen stelt de
bereikbaarheid van Nederlandse senia-
foonabonnees in Limburg en Zeeuvvsch-
Vlaanderen absoluut veilig. Gebruik van
hulpzendertjes in de „randgebieden" zal
dan niet meer nodig zijn. De semafoon-
zendinstallaties zijn aUe dubbel uitge
voerd. Bij defecten wordt automatisch
overgeschakeld.
Wil men een semafoonabonnee bereiken,
dan wordt een telefoonnummer ge
draaid. Daarna kiest men een uit zes
zelf overeengekomen codes. De zenders
zorgen via de centrale besturing
een geluidsoproep aan de gevraa
persoon en geven in combinaties van
genummerde lampjes de gewenste code
op. De opgeroepene kan zich dan zo
nodig voor verdere informatie met de
oproeper in verbinding stellen via de
normale telefoondienst. De semafoon
is een draagbaar toestel, dat met glij-
contacten op autobatterij en -antenne
kan worden aangesloten, maar ook met
eigen batterijen en antenne dienst kan
doen
Hij gaf hiermee commentaar op be
richten in de Amerikaanse pers. af
komstig uit Saigon, waarin gezegd
wordt dat de Amerikanen de laatste
hand gelegd zouden hebben aan een
serie iuchtaanvalsplannen tegen
Noord-Vietnam. die direct zouden kun
nen worden uitgevoerd als het nodig
mocht zijn. In deze plannen zou reke
ning zijn gehouden met de noodzaak
zoveel mogelijk militaire doelen in
Noord-Vietnam te vernietigen met zo
weinig mogelijk verlies aan mensen
levens.
Fotoreddingstroepen van het Ameri
kaanse leger bij de overblijfselen van
het nabij Newport in de staat Tennessee
neergestorte vliegtuig van het type Vis
count.
(Van onze Haagse redactie)
De grote Amerikaanse busonderneming
„Greyhound" doet op het ogenblik po
gingen, vaste voet te krijgen in het Ne
derlandse reiswezen. Enige tijd geleden
is de heer Van Schelven, van oorsprong
Nederlander, thans directeur internatio-
Alle 39 inzittenden van een Viscount
van de Amerikaanse maatschappij Uni
ted Airlines zyn donderdagavond om het
leven gekomen doordat het toestel in
de lucht ontplofte en by Parrotsville na
bij Newport in de staat Tennessee neer
stortte, Het turbineschroefvllegtuig was
op weg van Washington naar Knoxville
in Tennessee. Het had 35 passagiers en na|e ve~koop van de Grevhoundonderne-
een bemanning van vier leden aan r »- i
boord. nung te Chicago, w Nederland geweest
voor het voeren van besprekingen.
De wrakstukken kwamen over een
groot gebied verspreid terecht in heu
velachtig gebied. Leden van de natio
nale garde hebben de plaats waar het
toestel is neergestort afgezet om de F.
"7.1. en een 12 man sterke ploeg
Grootse aanpak van sanering
mogelijkheid van een bomaanslag.
De Algemene Verladers- en Eigen-
Vervoerdersorganisatie (E.V.O.)
klaagt ernstig bij de ministers van
verkeer en gemeenschappelijke auto
riteiten binnen de E.E.G. over een
discriminatie van het wegvervoer, die
in Bazel zijn oorsprong vindt.
Het betreft hier vervoer van noord- j
en west-Europa naar Zwitserland en
Italië via Bazel en terug.
De E.V.O. stelt, dat de Zwitserse
spoorwegmaatschappij in overleg en
samenwerking met andere Europese)
spoorwegmaatschappijen de vrijheid] Verscheidene officiële instanties
Friesland zijn nogal enthousiast over het1
van de verlader om de voor hem se-,,(]an dat de Aquiavion te Papen-1
schikste vervoerstechniek te kiezen, dreeht bij Friese bestuurscolleges heeft!
ingediend om een vleugelboot verbinding]
FRIEZEN ZUN ENTHOUSIAST
Ter vervanging van
diensten N.S.
beknot.
De Zwitserse maatschappij bindt de
meeste expediteurs in Bazel tweele
dig. Deze expediteurs ontvangen een
naar hoeveelheid gestaffelde korting
op het tarief op voorwaarde, dat zij
alles per rail verzenden. Doen zij dit
niet, dan treedt een boetebeding in
werking zowel ten aanzien van goede
ren die per auto via hun bemiddeling
worden vervoerd als wel van door hen
in- of uitgeklaarde goederen die niet
via hun bemiddeling over de weg
worden vervoerd. De spoorwegcon
tracten voor het nationale Zwitserse
railvervoer worden aan dit internatio
nale vervoer gekoppeld. Bovendien
bestaat voor het vervoer van Zwit
serland op Italië een dergelijke rege
ling. De E.V.O. meent, dat geen en
kele expediteur in Zwitserland zich
aan deze dwangvoorschriften kan ont
trekken. Aangezien zij toch ook be
moeienis met het goederenvervoer
over de weg moeten hebben, zowel be
roeps- als eigen vervoer, lopen zij boe
ten op die per saldo door de verladers
in het wegvervoer moeten worden be
taald.
Man van 80 voor
doctoraal examen
geslaagd
Aan de rijksuniversiteit te Gronin
gen is donderdag geslaagd voor het
doctoraal examen filosofie de tach
tigjarige heer L. Groefsema uit
Groningen, oud-hoofd van de chris
telijke lagere school in Oldehove.
In zijn vrijetijd studeerde de heer
Groefsma in de twintiger jaren
reeds voor het staatsexamen, waar
voor hij in 1926 slaagde. Hij ging
toen filosofie studeren aan de rijks
universiteit in Groningen en haalde
in 1933 zijn kandidaatsexamen.
Toen moest hy echter verdere stu
die opschorten tot zijn pensionering,
omdat gezin en werkkring alle tijd
opeisten. Na zijn pensionering in
1950 was de heer Groefsema eerst
nog acht jaar als tijdelijk school
hoofd werkzaam in achttien ver
schillende plaatsen in het noorden
van ons land. maar in oktober 1958
kon hij zijn studie hervatten. Deze
kon hij dus donderdag afronden
met het doctoraal examen. Namens
de senaat werd hem een gedenk
boek van de universiteit aangebo
den.
in te stellen op de trajecten Staveren-
Enkhuizen en Staveren-Amsterdam.
Deze diensten worden momenteel in sa
menwerking met de Nederlandse Spoor
wegen uitgevoerd met behulp van veer
diensten.
De N.V. Aquiavion, een nevenvestiging
van de Aviolanda vliegtuig-fabrieken,
heeft een plan ingediend om op deze
trajecten vleugelboten in te zetten met
een capaciteit van circa 40 passagiers.
De reis zou op het traject Staveren-
Enkhuizen een half uur en op het tra
ject Staveren-Amsterdam een uur du
ren. Dergelijke vleugelboten, die be
stuurd worden door oud-piloten van de
marinevliegdienst en met radar zijn toe-
gei-ust, kunnen een snelheid ontwikkelen
van rond 58 kilometer per uur.
De stichting Sudergoa, waarin 13 ge
meenten uit de Friese zuidwesthoek
vertegenwoordigd zijn, heeft reeds!
contact opgenomen met de directie
van de N.V. Aquiavion. Het resultaat
is tot dusver een proefvaart in augus-1
tus van Amsterdam naar Staveren
en Enkhtiizen. Wel twijfelde men in
deze kringen of voor de verdere rea
lisatie van de plannen, op de mede
werking van de directie van de Ne
derlandse Spoorwegen kan worden
gerekend.
De heer J. L. Hoogland, lid van het col
lege van Gedeputeerde Staten van Fries
land heeft eveneens wel enig vertrou
wen in de vleugelbootverbinding. We
zullen echter, zo meende hij, eerst alle
verdere gegevens moeten kennen. De
heer Hoogland ziet dan ook mogelijkhe
den voor een vleugelbootverbinding van
en naar de Waddeneilanden.
Greyhound heeft reeds Europese infor
matiekantoren o.a. te Parijs, doch geen
Europese vestiging. Hiertoe zou tnans
Nederland zijn uitgekozen, terwijl tevens
een meerderheidsbelang verkregen zou
zijn in „een Nederlands reisbureau", zo
werd ons te verstaan gegeven. Volgens
hardnekkige geruchten zou dit reisbu
reau „Cebuco zijn te Amsterdam, het
reisbureau dat gebruik maakt van de|
grootste busondernemingen in Neder
land. waaronder een aantal dochter
ondernemingen van de Nederlandse
Spoorwegen.
Van de zijde van „Cebuco" kon op dit
gerucht geen commentaar worden ge
geven. De heer Brugman, directeur van
„Cebuco" zei: „Er is zeer veel beweging
in de reisbureauwereld. Het gonst van
geruchten, o.a. over concentraties. Over
een week kunnen wij misschien zeggen,
wat er aan de hand is. Op dit moment
kan ik dit bericht noch ontkennen, noch
bevestigen".
TECHNIEK. Een vrouwelyke chauffeur
van een Londense firma die nieuwe
auto's aflevert aan de tussenhandel
heeft op spectaculaire wijze kennis ge
maakt met de vooruitgang der techniek.
Zij was op weg naar een handelaar om
een nieuwe Hillman Imp. met achterin
geplaatste motor af te leveren toen zij
in een drukke straat zonder benzine
kwam te staan.
Zij haalde een blik benzine bij een ben
zinepomp in de buurt, schroefde een
dop achterop de auto los en goot de
brandstof erm.
Toen zij daarop op de starter drukte,
klonk er een harde klap en ontwikkelde
zich een dichte rookwolk. De politie leg
de haar later geduldig uit dat zij de ben
zine in de oliepomp had gegoten Toen
haar de dop van de benzinetank voor in
de auto werd getoond, zei ze „oh, ik
dacht dat dat de radiateur was".
Proefexplosies in
het IJselmeer
stop gezet
(Van onze Haagse redactie)
Gezien de grote vissterfte vcan de laat
ste tijd is besloten de proefexplosies van
olie-maatsehappijijen in het IJsselmeer
stop te zetten, hangende het onderzoek
dat wordt ingesteld om na te gaan of
er een causaal verband bestaat tussen de
onrustbarende vissterfte en proefexplo-
Het onderzoek wordt in nauwe samen
werking verricht door de directie mijn
wezen van het ministerie van Econo
mische Zaken, de directie van de vis
serij. van het ministerie van Landbouw
en Visserij, het rijksinstituut voor visse
rij-onderzoek en de olie-maalschappijen,
die in het IJsselmeer activiteiten ont
plooien.
Hoewel op het ogenblik nog niets met
zekerheid kan worden vastgesteld wordt
het op het ministerie van Economische
Zaken merkwaardig genoemd, dat na
de activiteiten van"olie-maatschappijen
de vissterfte in het IJsselmeer uitzon
derlijk groot is.
Tegelijk met de Nederlandse Weverjj
N.V. in Tegelen zal de N.V. Textielfa
briek Kastofa in Tilburg, dochteronder
neming van eerstgenoemd bedrijf, tot
liquidatie moeten overgaan. Dat bete
kent dat ongeveer 200 werknemers el
ders emplooi zullen moeten vinden, het
geen overigens voor het lager fabrieks-
personeel geen al te grote opgave zal
bljjken te zijn.
Kastofa. waar het betere genre kamga-
ren voor dames- en herenstoffen werd
vervaardigd, is feitelijk de dupe gewor
den van de teleurstellende gang van za
ken in Tegelen.
Op exportorders zijn daar zulke enorme
verliezen geleden dat het bedrijf sur
séance van betaling moest aanvragen.
Weliswaar zijn pogingen aangewend de
bedrijven op een aanvaardbare basis te
doen overnemen, maar tot dusver is men
daarin niet geslaagd, en de verwachtin
gen zijn allerminst hoog gespannen. Be
sloten is daarom geleidelijk de produktie
te staken, af te maken wat er af te ma
ken is en het personeelte laten af
vloeien. Alleen voor het leidinggevend
personeel en het administratiet perso
neel zal het vinden van emplooi minder
makkelijk gaan.
Een ander Tilburgs bedrijf, de N.V. Wol
len Stoffen Fabriek De Rooy-Van Dijk,
heeft aan 25 personeelsleden, voorname
lijk afkomstig uit appretuur en spinne
rij, ontslag aangezegd omdat men voor
nemens is in het vervolg te laten spin
nen in speciaal daartoe ingerichte spin
nerijen.
De reden waarom het bedrijf tot deze
ontslagen is overgegaan, moet uitslui-i
tend worden gezocht in redenen van ef
ficiency.
Zuidmolukkers
contra Maleisië
Ongeveer vijftig oud-leden van het
K.N.I.L., die onlangs uit Nederland in
Djakarta zijn aangekomen, hebben
verklaard te willen vechten tegen de
„koloniale troepen in Maleisië", aldus
het persbureau Antara. Een functiona
ris van de vereniging van voormalige
leden van het Koninklijk Nederlands-
Indische Leger, S. Marantika, zou ge
zegd hebben dat deze groep, allen
Zuid-Molukkers, zich achter president
Soekarno heeft geschaard en bereid is
contra-revolutionairen in Indonesië
elders uit te roeien.
MR. LUNS:
Herstel de banden
tussen Leningrad
en Rotterdam
rad een oude band herstellen. By
et bezoek aan de vroegere 1™
sische hoofdstad opperde de
Rus-
Ne
derlandse minister 'de mogelijk
heid van „brede contacten nissen
Leningrad en Rotterdam". Hij
deed dit idee aan de hand nadat
de burgemeester van Leningrad
had gezegd dat zijn stad gaarne,
in contact zou komen met een
Nederlandse stad", aldus het pers
bureau Tass.
Minister Luns wees op de oude
banden tussen Leningrad en Ne
derland. „Wij weten dat vele
landgenoten een bijdrage aan de
bouw van deze stad hebben ge
leverd", merkte minister Luns op
en hij herinnerde eraan dat een
van de oudste wijken van Lenin
grad nog steeds Novaja Gollan-
dija (Nieuw-Holland) wordt ge
noemd. Tsaar Peter maakte ge
bruik van Nederlanders en Neder
landse vakkennis toen hij zijn stad
aan de rivier de Neva bouwde.
Vandaag reist minister Luns naar
Kiew alvorens naar Moskou terug
te keren voor slotbesprekingen
met minister van buitenlandse za
ken Gromyko.
(Van een onzer verslaggevers).
De architecten Van de Broek en
Bakema hebben de gemeente]
Tilburg hun eerste in maquette-,
vorm verbeelde visie verstrekt j
op het saneren van de stads-1
kern. Het nog niet openbare
plan voorziet in een centrum
van twee verdiepingen: de be-|
gane grond voor het verkeer]
met ruime parkeergelegenheden
plus een open torengarage
en daarboven een voor het win
kelende publiek bestemde eta-i
ge. Beide verdiepingen zullen;
onderdoor dan wel bovenover)
de nieuwe stadsring voeren die
rondom het hart van de stad
wordt aangelegd via enkele
spectaculaire doorbraken.
Binnenkort zal de raad van Tilburg ken-
nis kunnen nemen van dit stedebouw- I
kundige project, dat te zijner tijd j!
al dan niet gewijzigd in uitvoering |j
komt bij de als promotor ingescha- j
kelde N.V. Opbouwbelangen. Het ar-j;
chitectenbureau Van de Broek en!;
Bakema treedt als supervisor op met
als taak er voor te zorgen dat ditj!
nieuwe stadsdeel niet alleen past in
het bestaande beeld maar ook de aan
sluitingen 'geeft op b.v. de „Kalver-
straat" van Tilburg: De Heuvel.
se land- en Industricadd zich waardig
pleegt voort tc bewegen, herkend en be
wonderd door de minder begunstigde
Engelsman.
Hoe moet Mao Tse Toeng deze aankoop
tegenover zijn vrijwel constant honger
lijdende landgenoten verklaren? En hoe
komt hij er toe deze Britse praalwagens
te bestellen, waar hij doorgaan» een fer
vent tegenstander ls van uiterlijk ver
toon? Het zijn vragen, waarop zo vlug
geen antwoord is te vinden. Iedere re
denering gaat teloor in een waas van
oosterse- geheimzinnigheid en ook in
Engeland bij de Rolls-Royce fabrieken
wordt met Britse stiptheid gezwegen.
De enige verklaring zou kunnen zijn, dat
de Rolls-Royce een auto is voor „Em-
pire-bullders" en daar Mao Tbc Toeng
grootste ideeën heeft over een commu
nistisch wereldrijk, zou deze bestelling
in Engeland wellicht een soort voorbe
reiding kunnen zijn op de grote taak,
die de Chinese communisten menen te
moeten vervullen.
Dat de Chinezen Engelse auto's kopen
is op zichzelf niet onverklaarbaar.
Peking mag dan politiek weinig met het
westen op hebben, in economische ter
men valt nog wel met de Chinezen te
praten.
«en termijn van acht janr. die «1 I» »P garand - we weUm
BMteld lï 1959. Hot aanvankelijkvan de ecottotnijche mlatie. naar
verr.-t van RTite groopon uit dr he- ''ina dc handel met het .vutten uit
volkJne tegen dr rténrrnrr opzet te bretdon nu er In Rualand wetnlg tn-v
hiervan. I. Inmlddeht nat atge.leten, 7"", Hoewol oteedi weer ojtro-
vonral nok, dr mogelijkheden w» „vredesonderhandelingen is
gerealiseerd riet. "'J"1 °P w'" verzoening tus-
sen de beide communistische groot mach-
De burgemeester had ais bijnaam ..Kees; ten en derhalve evenmin op een hervat-
de Breker". Voorgesteld is nu deze ti-| ting van de handelsbetrekkingen.
te zetten in „Kees de bouwer".Enkele jaren geleden lekte al uit, dat
Zelf zegt mr. C J. G. Beent hiervan:de Chinezen geen vervangende onderde-
..toen ik hier werd benoemd indertijdlen konden verkrijgen voor het Russisch
was de basis voor deze opruiming al machinepark van hun fabrieken. Een
gelegd. Iedereen had zich gereali- aantal fabrieken moest zelfs worden ge-
seerd. dat de zaak vast zat en alleen I sloten. Het ligt voor de hand te con-
via doorbraak weer in beweging kon cluderen dat met de Russische auto's
1 het Kremlin. Maar waarom juist Rolls-
tf VlUg Dij p^>,C€'8 gekocht? Dat blijft een raad-
'e waren er in Tilburg vroeg bij. Er'
zijn zoveel steden die" met söortgelij- He economische situatie van China
ke problemen worstelen maar veel \-J geeft geen oplossing voor het my-
grotere offers er voor moeten bren- sterie. Want zo rooskleurig is die niet.
fen om er uit te komen. Ons voor- Vorig jaar werd door de regering een
eel bleek bovendien, dat ex geen communiqué uitgegeven, dat speciaal
enke! historisch waardevol monu- gericht was tot de Chinese boeren. In
ment „in de weg" stond. Ik merk datdit communiqué stond dat de oogst dat
sommige inwoners al trots beginnen jaar iets groter was geweest dan in
te worden op wat er allemaal in hun voorafgaande jaren en dat voor het ko-
stad gebeurt. Dat geeft moed".
In acht jaar
Burgemeester Becht heeft goede hoop,
dat het door hem indertijd gelan
ceerde 72-miljoenenplan voor de to
tale stadssanerïng voor het grootste
gedeelte kan worden gerealiseerd met
Staking bij Britse
posterijen
De vakbond van het 120.000 man tel
lende personeel van de Britse poste
rijen kondigde gisteren een 24-uurssta-
king af voor volgende week donderdag
na het mislukken van de onderhande
lingen over een loonsverhoging met de
directeur-generaal van de posterijen,
Reginald Bevins. Gisteravond begon
de staking echter al. Nog geen twee
uur na het bekend worden van het
nieuws, dat Bevins niet aan hun eisen
tegemoet was gekomen, legden in Lon
den 3700 man het werk neer tot maan
dagochtend.
WEEKEINDE
MET REGEN
De julimaand is, zoals de land
bouwers het wel zeggen, „ziek".
Het ontbreekt ons aan hoge
drukgebieden. zodat de depres
sies vrij spel hebben. Ook in
Noord-Ilalië en Oostenrijk valt
vrü veel regen en de koele lucht
is ook tot de Alpen doorgedron
gen.
Vandaag passeert een regen
front met aanvoer van vochtige
oceaanlucht, waarbij de wind tot
krachtig gaat toenemen. Een
actieve depressie zal zondag de
Noordzee bereiken, zodat wy een
weekeinde tegemoet gaan waar
bij de regenjas niet gemist kan
worden.
STAKING BIJ B.E.A.
Negenhonderd werktuigkundigen en 400
man transportpersoneel van de British
European Airways (B.E.A.) in Londen
hebben gisteren niet gewerkt uit protest
tegen een parkeerregeling. 300 man
van de transportafdeling van de British
Overseas Air Corporation (B.O.A.C.)
sloten zich by de staking aan.
Als gevolg van deze staking heeft de
B.E.A. alle vluchten van London Air-
port tot vanmorgen 9 uur plaatselijke
tijd laten vervallen.
Ook enkele vluchten van de B.OA.C. on
dervonden vertraging.
Andere luchtvaartmaatschappijen, die
van dit vliegveld gebruik maken, onder
vonden geen hinder van de staking.
legd, dat dit niet betekende dat het "i
ven er voor de 650 miljoen Chinezen iets
rooskleuriger zou gaan uitzien. „Zekere
moeilijkheden blijven bestaan en dit zal
in de naaste toekomst niet veranderen",
aldus de mededeling van de regering.
L'it deze berichten en uit de m edel in gen
van vluchtelingen valt op te maken dat
het leven in China nog zeer hard is.
voor de arbeiders in de steden, maar
ook voor de boeren.
Dat de Chinese bevolking niet helemaal
tevreden is zou kunnen blijken uit het
feit, dat de Chinese regering de training
van de veiligheidstroepen, wier aantal
op enkele tientallen miljoenen wordt ge
schat, heeft vergroot. De waakzaamheid
is verscherpt, zodat de troepen, indien
dat nodig is, onmiddellijk kunnen optre
den.
Als reden van die grotere waakzaam
heid geeft de regering de activiteiten
der resten van het vroegere reactionaire
bewind op. „Zij bereiden hun terugkeer
voor", aldus de regering die bovendien
melding maakt van „een aantal perso
nen, die overigens de minderheid van
de bevolking vormen, maar die nog niet
socialistisch zijn gevormd en die bi) tijd
en wijle pogen van de socialistische weg
af te dwalen naar de kapitalistische
wanneer daartoe gelegenheid bestaat".
Kritiek op beleid grotere omroepen
Minder leden
(Van onze radio- en t.v.-redakteur).
Als minister Bot het derde ra
dionet, dat medio volgend jaar
gereed is, door de bestaande
omroepverenigingen laat ver
zorgen, zullen zij overdag een
licht, makkelijk aansprekend
programma uitzenden en des
avonds een programma van ho
ger cultureel niveau, dat zich
richt tot de ontwikkelde leek.
Aldus een mededeling in het jaar
verslag over 1963 van de VPRO. De
ze omroepvereniging hield gisteren in
het Woodbrokershuis in Barchem
haar algemene ledenvergadering. De
VPRO is de enige omroepvereniging
die haar vergaderingen niet in het
openbaar houdt. De VPRO is even
eens de enige omroep die de stand
van haar financiële middelen geheim
houdt. De VARA doet het eveneens,
maar liet bestuur is van plan de ver
enigingsraad, die in het najaar weer
bijeenkomt, voor te stellen de boek
houding te publiceren. De VPRO
blijft op het standpunt staan: „wij
zijn een vereniging en alleen de leden
gaat het aanhoe hun organisatie
reilt en zeilt". VPRO-leden, die wil
len weten hoe hun vereniging er fi
nancieel voorstaat, moeten dan echter
wel naar Hilversum reizen want het
accountantsrapport kan alleen daar
worden ingezien.
blijkt dat het ledental van de VPRO
vorig jaar is teruggelopen v. 147.769
tot 146.296, een verlies dus van on
geveer 1500 leden. Het bestuur
vraagt zich af of de nieuwe leden,
die de voorafgaande jaren toe waren
getreden, iiadien wel voldoende zyn
overtuigd van het bestaansrecht van
de VPRO, maar komt met voldoening
tot de vaststelling „dat de VPRO,
zowel door zijn uitzendingen als door
de verdediging van de gedachte van
een nationale omroep ruime weer
klank vindt in ons volk".
Nu ook de VPRO haar ledencijfer be
kend heeft gemaakt is een totaalover
zicht te geven van aanhang van de
diverse omroepverenigingen per 1
Snuari jl.
e KRO. die vorig jaar 7940 leden
verloor, is met 626.777 leden de
grootste omroep. Leden is overigens
niet het juiste woord, want de KRO
is een stichting en noemt haar aan
hang begunstigers. Dan volgt de
VARA, die vorig jaar ongeveer 8143
leden verloor, met 535.207 leden.
Derde is de NCRV met 450.518 leden.
De NCRV won vorig jaar 7624 leden.
De kleinste van de grote vier is de
AVRO met 446.063 leden. AVRO
boekte vorig jaar een verlies van
13.073 leden De VPRO sluit dus de
rij met 146.296 leden.
omroepbestel, een meer nationale op
lossing zou zijn gevonden.
Is dit niet haalbaar, dan had de
VPRO gewild dat Hilversum I
(middengolf en fm) een gevarieerd
programma zou uitzenden, een pro
gramma ongeveer gelyk aan dat wat
op het ogenblik over Hilversum I
en Hilversum II word uitgezonden.
Hilversum II zou een uitgesproken
licht karakter moeten dragen en moe
ten bestaan uit lichte muziek, nieuws
bulletins, sport. verstrooiingspro
gramma's en enkele korte religieuze
uitzendingen. Het derde programma
zou gevuld moeten worden met edu
catieve en informatieve uitzendingen,
langere concerten, wetenschappelij
ke lezingen en grote dramatische
produkties. Voorts zou veertig pro
cent van de zendtijd moeten worden
verzorgd door een eigen programma
staf van de Nederlandse Radio Unie.
De VPRO realiseert zich dat het plan
niet haalbaar is en verzucht: „te be
treuren valt dat in het algemeen door
de besturen der grote omroepen po
sities worden gehandhaafd vanuit
volstrekt verouderde politieke en cul
turele denkramen tengevolge waar
van het vigerende bestel zich node
loos bloot stelt aan kritiek vanuit
andere culturele sectoren".
Parallel
Derde net
Uit het jaarverslag van de VPRO
blijkt dat deze omroep niet gelukkig
is met de wyze waarop het derde
fm-radionet zal worden geexploiteerd.
De VPRO had gewild dat. in afwach
ting van de nieuwe regeling van het
En in dit verband is
uit het jaarverslag
VPRO liad gewild dat het tweede
televisienet geheel door de NTS zou
menljjk programma. „Dit plan maak-
worden verzorgd, dus als een geza-
te echter geen schijn van kans", al
dus het jaarverslag. Inmiddels is er
een zekere parallel te vinden met
het plan dat de AVRO heeft ont
wikkeld. De AVRO immers wil op het
tweede net eveneens een gezamen
lijk, respectievelijk „algemeen, pro
gramma", echter niet "te verzorgen
door de- omroepen gezamenlijk of
door een eigen programmastaf van
de NTS, maar door de AVRO. Acht
uur per week door de AVRO zelf en
twintig uur per week door de AVRO
als lasthebber van de andere omroe
pen.
De voorzitter van de V.P.R.O.. dr.
J. A. de Koning, behandelde gisteren
zijn openingswoord op de jaarver-
'ering in Barchem de reclame in
televisie. Het bedrijfsleven als
deel van de cultuur komt een recht
matige plaats toe in de televisie, doch
een plaats naar de eigen aard van
het bedrijfsleven zelf, aldus dr. De
Koning. De volstrekte scheiding tus
sen advertentie-exploitatie en redac
tioneel gedeelte in de pers geldt in
nog sterker mate ten aanzien van de
televisie. In de televisie is het vol
gens de V.P.R.O.-voorzitter een zaak
van zuiverheid van cultureel beleid,
dat er streng gewaakt wordt tegen
het verleggen aer verantwoordelijk
heden naar gebieden, waar deze niet
thuis horen.
PERS
Verder ligt het In de rede de pers
nauwkeurig te betrekken bij de ex
ploitatie der reclame in de televisie.
Niet alleen uit hoofde van de terzake
aanwezige deskundigheid en erva
ring, doch evenzeer om haar te vrij
waren voor een dermate scherpe con
currentie, dat ze in haar noodzake
lijke en gewenste functie van bre
de en gedifferentieerde voorlichting
in onze democratie zou worden
bedreigd, meende spreker.
Gezien tegen deze achtergrond acht
te dr. De Koning het optreden van
het R.E.M.-eiland uit een oogpunt
van algemeen cultuurbeleid volstrekt
verwerpelijk.
gesignaleerd, bestaat vooral onder
de jeugd. De jongeren voelen er niets
voor om boer te worden en voor een
hongerloontje slavenarbeid te verrich
ten in de communes.
Vrezend dat de jongeren een en ander
zullen gaan overdenken heeft Mao aan
geboden een „jeugdopvoedingsprogram-
ma" in te voeren, bedoeld om de jonge
ren aan te sporen op het platteland te
gaan werken.
De communisten menen dat dit pro
gramma het ..levensprobleem" van de
jongeren zal helpen oplossen. Duizenden
jonge mannen en vrouwen zijn naar het
platteland gestuurd om de boeren te hel
pen bij het „verzamelen van kunstmest",
overigens een zeer onplezierige taak De
regering trachtte een pleister op de
wonde te doen door hen voor te houden
dat zij „cultuur" op de boeren overdroe
gen. Voorts kregen zij eigen kantines
én ontspanningsfaciliteiten, terwijl hen
opneming in de boerengemeenschap
werd bespaard.
Een andere maatregel van Mao was de
„socialistische opvoedingscampagne",
welke het doel had de Chinezen te in
spireren tot harder werken, niet slechts
voor henzelf, maar voor het land en de
partij. De Chinese pers voert voor deze
camoagne. zoals gebruikeliik. de nodige
propaganda. In die propaganda zijn de
Rolls-Royce's echter moeilijk te plaat
sen.
MAO TSE TOENG
....Geen etenwel auto's....
Kleuter verdronk
in sloot
De bijna 3-jarige Franciscus Lager-
weij uit Mijdrecht is gistermiddag in
een sloot achter de ouderlijke woning
verdronken.