STATE Meer geld J. V. P. in voor team Kameroen 't is weer tijd voor N. S. is niet tevreden met kleine winst -half miljoen- over 1963 ANNULEERT B.O.A.C. GROTE ORDER? Financiën zijn een voortdurende zorg Personeelstekort doet zich na geringe verbetering opnieuw voelen Werkgevers tegen loonstop 1965 SURINAME THANS GETEISTERD DOOR GROTE MUSKIETENPLAAG DINSDAG 7 JULI 1964 PROVINCIALE ZEEUWBS COURANT 8 PROJECTLEIDER KORTENHORST TEVREDEN Huishoudkundige wordt aan groep toegevoegd (Van onze Amsterdamse redacteur) Niet bepaald met lege handen is ir. L. F. Kprtenhorst gisteren van Schiphol vertrokken om te rug te reizen naar zijn post als projectleider van het eerste Ne derlandse jongeren vrijwilligers in Bambui, Kameroen West- Af rika. vrijwilligers uit Nederland. Na het verblijf in Kameroen reist dr. Kou- wenhoven nog door naar Noord-Rho- desië. Niet alleen Afrika maar ook Amerika zal de J.V.P.-chef dit jaar bezoeken, Dr. Kouwenhoven hoopt dit najaar een reis te maken naar Amerika, In Washington wil hij naar het hoofd kwartier van Amerika's Peace Corps. Hij heeft in Den Haag veertien dagen lang besprekingen gevoerd met de staf van het J.V.P. Met een budget- vergroting van bijna 60.000 gulden werd dit overleg besloten. Ook werd overeengekomen dat het team zou worden versterkt met een huishoud- kundige-vrijwilligster. Men heeft al D.e Britse radio omroep B.B.C. heeft iemand op het oog voor deze vaca- j Sjsteren het in luchtvaartkringen op- ture, die per 1 oktober a.s. zal wor-1 zienbarende bericht gebracht dat de den vervuld. ..British Overseas Airways Corpora- tion" mogelijk aan de minister van Ir-Kortenhorst vertelde ons gisteren bij-; iuchtvaart heeft meegedeeld dat het z°-ndeLbJ9_^ 2qn met resultaai; voor de financiën van de B.O.A.C. be rt j ter is wanneer de bestelling bij Vic- „Nu kunnen we tenminste aan de slag: er moet gereedschap gekochti en Ir kunnen ni? ook insektenbestrij- ^""A,rftm!tro°gs voor ..de.rt!& suPer dingsmiddelen worden ingeslagen j :eneesmid- f maar ook melkpoeder en geneesmid delen. Meer dan de "helft van het toegewezen bedrag is bestemd voor de landbouwvoorlichting, dan krijgt het medische team een flinke portie van enkele duizenden guldens per maand, de rest moet aan verdeeld over de huishoudkundigen en komt ook ten goede aan het onderwijs". Het gaat hier om een tijdelijke voorzie- hoven zal binnenkort zelf naar Ka- 10-straalverkeersvliegtuigen zou worden verminderd of zelfs geheel zou Nederland onderaan op ranglijst loonkosten E.E.G. In do E.E.G.-ranglijst van loonkosten per arbeider staat Nederland op de v> laatste plaaats, na Duitsland, Lux burg. Frankrijk eu België, zo blijkt uit een E.E.G.-enquête over het jaar 1961 dan zijn die van de andere E.E den Luxemburg 96, Frankrijk 95, Bel gië 86. Nederland 81 en Italië 77. Deze enquête, gehouden in ondernemin gen in dertien bedrijfstakken die meer dan 50 werknemers in dienst hebben, toont aan, dat de loonverschillen tussen de verschillende bedrijfstakken in de E.E.G. als geheel genomen minder groot zijn dan de nationale verschillen tussen de best en minst betaalde beroepen. In de E.E.G. als geheel vindt men in de grafische industrie, de industrie van non-ferrometalen en in de vliegtuig fabrieken de hoogste loonkosten en in de tricotindustrie, de confectiebedrijven en de visconservenindustrie de laagste. Wat de structuur der loonkosten betreft (verschil tussen directe en indirecte loonkosten) kan worden opgemerkt, dat de directe loonkosten in Duitsland, Ne derland en België 83-84 procent bedroe gen, in Frankrijk 72 procent en in Italië 68 procent. De bedrijfstakken waarop de enquête be trekking had, zijn vervaardiging van vleeswaren en vleesconserven, bereiding en conservering van vis, tricot en kou senindustrie, confectiefabrieken, verwer king van papier, papierwaren en karton- nagefabrieken, drukkerijen, leerlooie rijen, kunststoffenverwerkende industrie, baksteen- en dakpannenfabrieken, ver vaardiging en bewerking van non-ferro metalen, vervaardiging van produkten uit metaal, vervaardiging van landbouw machines en tractoren, en vliegtuig fabrieken en reparatiebedrijven. worden ingetrokken. Volgens de B.B.C. zou de nieuwe pre sident van de genationaliseerde lucht vaartmaatschappij, Sir Giles Guthrie, voorstellen op dit stuk hebben gedaan. Hangende het beraad over die voor stellen, die reeds een maand geleden zijn ingediend, wensten het ministerie van luchtvaart en de luchtvaartmaat schappij zich van commentaar te ont houden. Vicker-Armstrongs is het grootste on derdeel van in 1960 ontstane combina tie van vliegtuig- en vliegtuigmoto- renfabrieken in Engeland die „British Aircraft Corporation" heet. Het is met de opdrachten van de „British Overseas Airways Corpora tion" aan Vicker-Armstrongs voor de levering van VC 10 en super VC-10 verkeersvliegtuigen een eigenaardige zaak. Dat blijkt uit de verslagen van enquêtes die commissies van het La gerhuis in de laatste jaren hebben ge houden. Uit de verslagen van de enquêtecom missies valt op te maken dat de leiding van de B.O.A.C. bij het bestellen van een viermotorig straalverkeersvlieg- tuig, in aanvulling op de in gebruik zijnde Amerikaanse Boeing 707-toe- stellen, geen andere keus had een bestelling te doen bij de Britse vlieg tuigenindustrie omdat de overheid niet meer dollars beschikbaar wilde stellen dan die welke voor het kopen van 15 Boeings nodig waren geweest. En daar geen der Britse vliegtuigfa brieken, behalve Vickers, een type wilde of kon bouwen dat geschikt was. kwam men bij Vickers terecht. Adm. Ricketts overleden De onderchef van de Amerikaanse marineoperaties, admiraal Claude Ricketts, is gisteren op 58-jarige leef tijd in het marinehospitaal Bethesda te Maryland aan een hartaanval over leden. Ricketts werd vrijdag in het hospitaal opgenomen. Ricketts, die ten tijde van de aanval op Pearl Harbor op de marinebasis aldaar was gestationeerd, nam tijdens de oorlog deel aan de slagen rond Ta rawa, Eniwetok, Saipan, Iwo Jim a en Okinawa. In 1961 bereikte hij de func tie van onderchef, die hij tot zijn dood bekleedde. De 17-jarige Achilla en de 14-jarige Ctefi hebben in Bazel een nieuwe geboorterecord gevestigd Het gorillaechtpaar heeft voor de derde keer een baby gekregen voor het eerst dat dit is gebeurd bij gorilla's in ge vangerschap. Luister naar ,,'t Is weer tijd voor North State", met de Dutch Swing College Band o.l.v. Peter Schïlperoort via Radio Veronica-za. 11.15, zo. 10.30, di. 19.00, do. 18.45 i GEZAMENLIJKE OPLEIDING VOOR NEDERLANDSE EN BELGISCHE MARINE? Een programma voor een gezamenlijke opleiding voor (le mijnendienst var Belgische en Koninklijke Marine is i in Brussel wordt vernomen één vai belangrijkste agendapunten geweest het overleg, dat minister De -Jong giste ren in Brussel heeft gevoerd. De Nederlandse minister van defensie ontmoette zijn Belgische collega, Segers, in het conferentieoord Hertoginnendal in Brussel voor het periodieke Benelux- overleg over defensievraagstukken. Dt gezamenlijke, opleiding zou worden ge-' concentreerd in de basis van de Belgi sche marine in Oostende. In een com muniqué. dat na het gesprek tussen de twee ministers werd verstrekt, werd slechts gezegd dat „gemeenschappelijke defensieproblemen" waren behandeld. GROTE SCHADE DOOR BRAND BIJ SHELL PERNIS .Vis gevolg van een felle brand, een van de hevigste in tal van jaren, is de smeerolieprodukrie van het Shellbedrjjf op Pernis voor onbepaalde tijd uitge schakeld. De brand heeft zaterdagmid dag gewoed in het koelergebouw van de ontparaffineringsinstallatie, maar het nieuws hierover is eerst gisteren be kend geworden. De schade wordt ge schat op ongeveer een miljoen gulden. Het vuur heeft twee uur in alle hevig heid gewoed, ondanks het feit dat de bedrijfsbrandweer de vlammen met 20 stralen bestreed. De nablussing heeft zondag nog de gehele dag in beslag ge nomen. De produktie zal worden over genomen door een ander deel van het bedrijf, zo heeft de Shell medegedeeld. Men kon niet zeggen, hoelang het zal duren voor het bedrijf in Pernis weer normaal zal functioneren. Het Wereldgebeuren Het Gemenebest Staat het Britse Gemenebest op in storten? Deze vraag houdt veie Britten bezig nu morgen voor de der tiende maal sedert 1944 de premiers van de gemenebcstlanden in Londen bijeenkomen ter bespreking van hun problemen. Het Gemenebest, zo bewe ren de sceptici, heeft zichzelf over leefd. Het is een instituut zonder toe komst, zonder veel nu*., een overblijf sel van het vergane Britse wereldrijk in stand gehouden door Engelands traditionalisten. De mensen, die zo spreken zijn vrij talrijk en zijn zelfs te vinden in de verantwoordelijke regeringskringen. Als de tekenen niet bedriegen is in Engeland een discussie bezig op gong te komen over het Gemenebest, die wellicht het best beantwoord zal kun nen worden door de bijeenkomst die morgen begint. Premier Douglas- Home heeft in enkele van zijn recen te redevoeringen reeds gezinspeeld |op de belangrijkheid, welke deze sa menkomst voor de toekomst van het i Gemenebest heeft. Hel is een kwes tie van handhaven of opheffen ge worden en Engeland is '.en aanzien van deze vraag in twee kampen ver deeld. De argumenten van degenen die in net Gemenebest een verloren zaak zien, zijn dringend genoeg. Een van de sterkste is. dat de belangen der aangesloten landen thans zo ver uit eenlopen. dat de samenspraak daar door weinig effect meer heeft. De banden met Engeland zijn voortdu rend losser geworden en vervangen door regionale verbintenissen, die meer op de realiteit zijn afgestemd. Aanvankelijk behoorden vijf „blanke" landen tot de „commonwealth of na tions" en bestond er een gemeen schappelijke politieke basis, die het overleg vruchtbaar maakte. Tegen woordig zijn in het Gemenebest de Afrikaanse en Aziatische landen even als in de Verenigde Naties in de meer derheid en dat heeft een grote ver andering -teweeggebracht. De poli tieke saamhorigheid is tot het ver leden gaan behoren en de voornaam ste beweegreden der Gemenebestlan- den om het onderlinge contact le be waren is van zuiver egocentrische aard. Het zijn met name de Afrikaan se en Aziatische leden, die er nog rechtstreeks concreet voordeel van hebben. Daartegenover zijn hel vrij wel uitsluitend ideële argumenten, die van Engelse zijde plejten voor de in standhouding van het Gemenebest. De in het wegvervoer werkzame doch- jje, weekblad The Observer van de- terondernermngen van VS vervoer- fl week brengt deze .devie arnil- den tn het afgelopen jaar 211 miljoen i m[.nten naar voren in een be-ertou- 5.6 Procent meer dan inlw,ng ov„ d zaak opsom- 1962. Het aantal afgelegde reizigers- ml„'g der verschillende standpunten Utometcrs nam met 2 procent toe tot komt het blad de contl,,5;e. dat I 516.6 miljoen. De materieelveraieu- be, Gemenebest ondanks alles toch Hoewel de jaarrekening van de Nederlandse Spoorwegen over 1963 'vmg is nu zover gerea.iseero. oa. n„g zoveel nul beeft da, eventu- -• - - - -- --- r-- praktiscn alle autobussen van de met f .an de ele °Pheffin2 ernstig betreurd zou nog een verlies werd geleden van 28,9 miljoen gulden), is"de NS.-1jKiwS'SSigj;—- lESf^nXTÏS; migehjkheid tm'Tn- directie niet gerust voor wat het lopende jaar en de naaste toekomst De omvang van ne, goederenvervoer Jormatief overleg ten behoeve van betreft nam het afgelopen jaar toe met 11,4 Kn vreedzame samenwerking der na- procent tot 30.9 miljoen ton. De groei tj„ verlore„ gaa„ was wM>r hpt prnotst in het erensover- juist door de "ben geleid, maar dat deze, vergeleken met de grote stijging van hetjceni steeg 101,1,5,0 nmjoei" tOT- bestianden^ (tot achttien) in "w'aarde kostenniveau die onder meer het gevolg is van de per 1 januari ge wijzigde arbeidsvoorwaarden, een onvoldoende aanpassing betekenen. sluit met een batig saldo van een half miljoen gulden (terwijl in 1962 J^.s. gelieerde ondernemingen ln het jaarverslag over 1963 schrijft de directie, dat de recente loon- was weer het grootst in het grensöver-i_ ^prijsontwikkelingen weliswaar tot nieuwe tariefsverhogingen heb- schrijdend vervoer. ^|ïtbSg va^ aan (Vervolg van pag 1 den gesteld. Ook zijn de werknemers van oordeel, dat het sociaal mini mum voor een bejaard echtpaar niet op 3540, zoals de regering voorstelt, maar op 3750 moet komen. Voorts zijn de werknemers de mening toegedaan, dat de hogere bijdrage uit de algemene middelen gecompenseerd zou kunnen worden door de belastingen met een lager bedrag te verlagen. De belastingverlaging zou volgens de werk nemers voor de hogere inkomens be- Ïierkt moeten worden. Daarentegen wil- en de werknemers een verhoging van de grens, waar beneden geen loon- of inkomstenbelasting betaald behoeft te worden en een vermindering van het progessie-effect ten behoeve van de la gere- en middeninkomens. De werkge vers houden eveneens vast aan hun op vatting, dat de belastingverlaging prio riteit dient tc hebben. Zij zijn, zoals be kend, nog altijd tegen een verhoging van de A.O.W.-uitkeringen tot het so ciaal minimum, maar als daar niet aan te ontkomen valt, dan moet de bijdrage uit de schatkist zeker niet hoger wor den dan 150 miljoen gulden, zoals door de regering is voorgesteld. Loonsverhoging NA DROOGTE: Zwermen insecten vallen mensen en dieren aan Na de grote droogte, die enkele maanden heeft geduurd en Suri name een geweldig economisch verlies opleverde, wordt het land thans getroffen door een nieuwe plaag. Horden muskieten maken de stadsmaar vooral de dis trictbewoners het leven haast ondraaglijk. Bij grote zwermen tegelijk vallen deze insekten mens en dier aan. In de stad kan men zicli tegen dit on gedierte beschermen met klamboes en muskietenhorren in de ramen. In de districten (het platteland van Su riname) gaat dat moeilijker, want niet alleen tegen de avond zwermen daar de muskieten uit. Zelfs overdag zijn deze geniepige bloedzuigers op bun prooi belust. Voorzien van grote „rookpolten" probe ren de landarbeiders zich de beestjes van het lijf te houden. De arbeiders van Bruynzeel, die in een razendsnel tempo werken om zoveel mogelijk hout te red- Zoals bekend heeft Bruynzeel grote schade geleden doordat door bosbranden duizenden bomen werden geteisterd. In rampgebied werken dc arbeiders iiuiiirr» ij ai ucirr-ii uc luuiiuiiiwiKHr- ,7 7 ling in 1965. Beide groepen zijn het J"®1 .-Citronella als afweermiddel doch er over eens. dat een totale lobnstop bet.,s v9?r ve'e boeren onmogelijk hun voor 1965 moet worden afgewezen koeien- °°k veel hinder ondervinden Zotan*" Je arl.eidsmarkt krap blijft: v™ de K»l. met «O zou een loonstop de zwarte loonvor- If mins een krachtige «toot geven. lalHJke dieren beten ten gevolge van 6 6 een ..muskietenvergiftiging' het leven. Maar over de hoogte van een loonsver- Ook mensen hebben last van dit soort hoging valt op dit ogenblik naar de me-1 ning van werkgevers en werknemers echter ook niets te zeggen. Eerst zal er (Adver meer duidelijkheid moeten zijn over de gevolgen van de loonexplosie van begin dit jaar, met name wat betreft de ont wikkeling van de betalingsbalans. Ver der speelt hierbij ook de loonontwikke ling in het buitenland een grote rol, terwijl tevens de wijze, waarop de belas-1 tingsverlaging wordt doorgevoerd, van belang is. De werknemers zien daarom met grote belangstelling het wetsontwerp tege moet, <lat. de regering mei betrekking tot de belastingverlaging moet indie nen. J De geringe winstmarges vormen Als invoering ervan bovendien ge- voor de directie een punt van zon ®aan voorlopige t j handhaving van de bestaande onge- voortaurende zorg. In de eerste lijkheid in ae mededelingsvoorwaar- plaats omdat zij het bedrijf uiterst kwetsbaar maken, zelfs voor ge ringe fluctuaties in de omvang van het vervoer en voor elke stij ging van het loon- en prijspeil. Voorts, omdat zij geen gelegen heid geven tot ook maar een be perkte mate van financiering van uitbreidings- en diepte-investerin gen door middel van winstinhou ding. Het winstsaldo over 1963 van de Ne derlandse Spoorwegen van ruim een half miljoen gulden en de onder „voor zieningen" opgenomen nog nader te bestemmen reserve van 13,7 miljoen gulden zullen in mindering worden ge bracht van het verliessaldo van voor gaande jaren, dat den, zouden daaruit voor N.S. ernstige opbrengst- en vervoerverliezen kunnen voortvloeien, die geen rechtvaardi ging zouden vinden in de werkelijke kostenverhoudingen. De N.S.-directie vertrouwt er echter op, dat de Neder landse regering de op het spel staan de belangen in het internationaal over leg met kracht zal blijven verdedigen. REIZIGERSAANTAL In het westen van het land, waar ruim de helft van het totale treinvervoer wordt afgewikkeld, nam het aantal reizigers in de periode 1955-1962 met slechts 2 procent toe. In hetzelfde tijd vak steeg het totale vervoer op de zui delijke. oostelijke en noordelijke lijnen met ruim 25 procent. In het jaarverslag over 1963 schrijft de N.S.-directie, dat het achterblijven vau zajii autu uitm ie uiaai- 7-, moest de volgende dag met hoge, B an miL°en gulden. .d-uticiut:, uai jiei auiLtiuujvcii pmni iZ iir t m,lj0®n gulden I van het reizïgersvervoer in de rand- ^estant a" 8 jn'Docn stad voornamelijk wordt veroorzaakt d^ nieuwe rekeSfg°Ver r naar moor de toenemende uitgestrektheid De balans^oyer «,„i, ee„ tei- tions zijn komen te liggen. Bovendien koortsen worden opgenomen. Zijn ge- wordt de totale reisduur vaak ongun- zicht en enkels waren zeer opgezwollen. fjet ontbreken van deze financienngs-]stig beïnvloed doordat de verkeers- Toen de auto stilstond waren duizenden j oron betekent voor de spoorwegen.drukte in de grote steden belemmerin- muskieten naar binnen gevlogen, het-1 volgens de directie, een, verzwaring j gen oplevert voor het stedelijke open- geen de man duur te staan kwam toenj var. de lasten verbonden aan de reali-ibare vervoer sering van de investeringen die nood- Naar verwachting zal in 1965 het sta- zakelijk zijn voor mechanisering en*" - - hij weer in zijn auto stapte en wegreed. Bij aardbeving in Mexico 21 doden De zware aardbeving die in de nacht van zondag op maandag Mexico-Stad en het zuiden van het land heeft ge troffen, heeft volgens onofficiële cijfers aan 21 mensen het leven gekost. De meeste slachtoffers zijn gevallen in de omgeving van Acapulco. In enkele dorpen zou het grootste deel van de hui zen zijn ingestort. In Acapulco zelf werd niemand getroffen. Proces tegen spion Paques begonnen In Parijs is gisteren voor het hof van staatsveiligheid het proces begonnen tegen de 50-jarige Fransman Georges Paques. Hij wordt beschuldigd van spio nage voor de Sowjct-Unie. Paques. die een vertrouwenspositie bekleedde onder acht Franse kabinetten, was op het ogenblik dat hij door de mand viel ad- junet-persattaché van de NAVO in Pa- rijs. Hij werd in augustus vorig jaar ge arresteerd. Zijn werk voor de Sowjet-Unie kwam aan hst licht toen een naar het westen overgelopen Russische agent doorsloeg. Toen bleek dat Paques de Russen op de hoogte hield van geheime NAVO- besluiten en van de vorderingen met de Franse kernstrijdmacht. De rechtbank is samengesteld uit drie hoge officieren en twee civiele rechters. Muggen, motten, vliegen? f3.65 -f4.95 Organon product automatisering, voor de vergroting van de aantrekkelijkheid van de pro dukten van de onderneming, voor de verhoging van de veiligheid (automa tische treinbeïnvloeding) en voor het opvangen van de normale groei van het vervoer. In het jaarverslag wordt een grotere financiële draagkracht van de spoorwegen noodzakelijk ge noemd op grond van hetgeen in de be staande consteüatie en vooral ook met het oog op de toekomst van N.S. wordt verwacht. De directie meent, dat het openbaar railvervoer in de toekomst een grote rol zal kunnen spelen, juist als ge volg van de voortgaande groei van het. particulier wegvervoer. De trein heeft het voordeel van een eigen baan, die diep doordringt in de bestaande bebouwing van de stedelijke agglome raties, en die voorts met grote capa citeit en snelheid zijn functies vervult, terwijl hij betrekkelijk weinig ruimte in beslag neemt. In dit verband me moreert de directie, dat N.S. de aan dacht van de regering heeft gevestigd op de noodzaak van een nieuwe spoor lijn van Amsterdam naar Den Haag via Schiphol en op mogelijke andere uitbreidingen, zoals een ringspoorbaan te Amsterdam, een aansluiting van Lelystad op het spoorwegnet en voor zieningen in de vervoerssituatie ten! zuiden van Rotterdam. tion Rijswijk klaarkomen, terwijl de DFPCfliUFn CTE^npTj gestegen- Doordat het gewoonte is dat rLtlüUliLLLjl LiwAi (de vertegenwoordigers van de com monwealth zich op hun bijeenkomsten Eind 1963 bedroeg het personeels- niet bezighouden met eikaars binnen- tekort bij de Nederlandse Spoorwe- landse problemen, is er een mogehjk- gen 1250 man, ondanks het feit, dat'heid om overleg te plegen, waar an- het aantal arbeidsplaatsen in de loop van het jaar met ruim 1000 werd teruggebracht. Het tekort was het sterkst voelbaar in de lagere taakgroepen op de stations en bij het wegonderhoud, met name in het westen des lands. Na een verbetering in de tweede helft van 1962 is de positie van N.S. op de arbeidsmarkt in 1963 weer minder gunstig geworden. Ondanks intensieve werving traden slechts 1100 personen in dienst bij de spoorwegen, tegen 1300 in het jaar daarvoor. De uitstro- ming (1800 man) bleef ongeveer op hetzelfde peil. Het totaal aantal personeelsleden be droeg aan het eind van het jaar 29.645, dat wil zeggen een kleine 1000 mar minder dan 25 jaar geleden. Amsterdamsè politie nam prenten van kunstenaar in beslag ders door politieke tegenstellingen dit contact niet of heel moeilijk tot stand te brengen is. Deze contacten zijn bijzonder waarde vol gebleken bij de Verenigde Naties in New York, waar westerse en neu- tralistische leden van het Gemenebest elkaar geregeld ontmoeten. Hoezeer de politieke meningen ook mogen ver- schiUen, het is toch altijd beter dat er gepraat wordt dan niet, concludeert The Observer. Een van de andere, in hun concreet heid beter te beoordelen voordelen van het Gemenebest is. dat dit instituut de economische en culturele samenwer king tussen landen in alle delen van de wereld bundelt in een honderdtal organisaties, die uitstekend werk ver richten. Voorts kunnen de „arme" leden ge bruik maken van de informaties waar over de rijkere landen door hun uit gebreide net van diplomatieke verte genwoordigers beschikken. Ook dat is al een vorm van economische san: werking, die men niet graag zou loren zien gaan. Op last van de Amsterdamse zeden- de rijxe en de arme gemenebest- politïe zijn gistermiddag twee prenten -anden zal op de komende conferentie van de Amsterdamse kunstenaar Aad in Londen een der belangrijkste pun- Veldhoen in beslag genomen, omdat zij ten van bespreking zijn. volgens de politie zinneprikkelend voor Macmillan's opvolger. Sir Alec Dou- ■w.u ae de J»ugd. z,jn" Smds zater£&w,Teü de g-f s-Home, zette op 19 maart van dit opening van andere stations aan de ^e^Kïpren- Jaar ln eer* redevoering voor het Ni- ..oud* lijn- (Den Haag-Leiden-Haar- tenpten"™e"stSPSr- fSB01V. lem-Amsterdam), waaronder Denj miggeit gaf hiervoor zaterdag op het Britse eommoaweaitn-politie.-e m Viot «ortsiin VoM. Uiteen. - „„ut parlement aaronder Den miggeit gaf hiervoe Maag Mananoeve, wordt voorbereid. Spui te Amsterdam het startsein. Veld- In sommige gevallen zal ook de bouw hoen maakte gebruik van aluminium-j Hij verklaarde dat deze gebaseerd van nieuwe spoorlijnen worden over-'platen om zijn tekeningen te vermenig- was op het feit dat de koude oorlog t n* - vuldigen, zodat ze voor slechts drie gul-op zijn eind loopt, evenals het kolo- den kunnen worden aangeboden. niale tijdperk. De ideologische g.-c-ns. Een twintigtal tekeningen portretten die door de koude oorlog was getrok- en naakten) was aangebracht op een ken, liep volgens hern gelijk met de raamwerk op de bakfiets, waarmee anti- scheiding tussen de bezittende en rooktttagler Robert Jaaper Grootvt|d,„ic,.be,ittende landen Handel en bij- door de stad reed Op het Letd.epleinstand moesle„ volger_s DouBlas-Hom'e ereeD de politie echter in. De prenten: builo„ het politleke spel lussen MS. wogen. In dit verband noemt de N.S.- directie de plannen voor de Schiphol- lijn en de eventueel aan te leggen nieuwe spoorlijn in het gebied ten zui den van Rotterdam, waarmee Hoog vliet, Spijkenisse en Hellevoetsluis of Brieile op het spoorwegnet zouden kunnen worden aangesloten. De uitkomsten van de volkstelling 1960 hebben uitgewezen, dat de trein bijna 30 procent van het totale foren- senvervoer voor zijn rekening neemt. In plaatsen met een goede ligging van het station stijgt dit aandeel tot onge veer 80 procent. Teneinde het voor autobezitters aantrekkelijk te maken om in het woon-werkverkeer de auto te gebruiken als voor- en natransport-, middel bij reizen per trein, worden waar mogelijk doeltreffende stations-,] voorpleinen met ruime parkeergele- genheid geprojecteerd. werden verwijderd. In eerste instantie wordt. Groot veld g en west staan. 3prakelijk gesteld voor deze overtreding, D11 thema heeft de Britse premier op als echter blijkt dat hij heeft gehandeld "teerdere belangrijke toespraken in in opdracht van Veldhoen, zal tegen de Engeland bespeeld. Volgens waarne- kunstenaar zelf proces-verbaal worden mers zal het belangrijkste onder- opgemaakt. I werp op de 13-de premiersconferentie 'worden gevormd door een discussie over de mogelijkheid de bronnen van het Gemenebest aan te wenden voor de ontwikkeling van plannen voor i technische en opvoedkundige bijstand, zodat de oudere landen van de ge meenschap de nieuwere leden kunnen steunen. Maandagochtend is het nationale ballet met een chartervliegtuig van Schiphol tiaar Joego-Slavië vertrokken. Het ballet zal onder leiding van mevr. Sonia Gaskel (voorgrond) in zes plaatsen een aantal opvoeringen geven. E.E.G. De Nederlandse Spoorwegen kun nen zich verenigen met de voorstel len van de Europese commissie ten aanzien van een harmonisatie van de mededingingsvoorwaarden en ten aanzien van het instellen van een onderzoek naar de kosten van de infrastructuur met het oog op hun toerekening aan de verschillen de categorieën verkeersdeelne mers. Over het voorgestelde stelsel van margetarieven voor het goede renvervoer met een daaraan ver bonden plicht tot publikatie van de boven- en benedengrenzen, zegt de| N.S.-directie, dat margetarieven voor de Nederlandse Spoorwegen: het tegendeel zouden betekenen vanj een grotere commerciële hande lingsvrijheid. i j Door aansnijding van dit probleem hoopt de Britse premier tevens an dere discussie punten van andere, A fro-Aziatische landen, naar het twee de plan te verschuiven. Er zouden moeilijkheden kunnen ont staan over de Britse laksheid bij de dekolonisatie van Brits Guyana, Aden en Zuid-Rhodesië. Douglas-Home neeft echter toegegeven aan de druk Jie door andere premiers werd uit geoefend en de premier van Zuid- Rhodesië, Ian Smith, zelfs niet als waarnemer uitgenodigd op de confe rentie. De Britten verwachten dat het rassen probleem in Zuid-Rhodesië en in an dere landen van het Gemenebest, zo als het geschil tussen de Indiërs en de negers in Brits Guyana, volledig ter sprake zal komen in de persoon lijke besprekingen binnen en buiten de conferentiezaal. Deze traditionele besprekingen zijn doorgaans vrucht baarder en betekenisvoller dan de formele besprekingen op de confe- Irentie. De Britse houding tegenover al deze knelpunten zal wellicht de toekomst van het Gemenebest bepa len.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 3