STATE
Meer geld
J. V. P. in
voor team
Kameroen
't is weer tijd voor
N. S. is niet tevreden met kleine
winst -half miljoen- over 1963
ANNULEERT
B.O.A.C.
GROTE ORDER?
Financiën zijn een voortdurende zorg
Personeelstekort doet zich na
geringe verbetering opnieuw voelen
Werkgevers tegen
loonstop 1965
SURINAME THANS GETEISTERD
DOOR GROTE MUSKIETENPLAAG
DINSDAG 7 JULI 1964
PROVINCIALE ZEEUWBS COURANT
8
PROJECTLEIDER KORTENHORST TEVREDEN
Huishoudkundige
wordt aan groep
toegevoegd
(Van onze Amsterdamse redacteur)
Niet bepaald met lege handen is
ir. L. F. Kprtenhorst gisteren
van Schiphol vertrokken om te
rug te reizen naar zijn post als
projectleider van het eerste Ne
derlandse jongeren vrijwilligers
in Bambui, Kameroen West-
Af rika.
vrijwilligers uit Nederland. Na het
verblijf in Kameroen reist dr. Kou-
wenhoven nog door naar Noord-Rho-
desië.
Niet alleen Afrika maar ook Amerika
zal de J.V.P.-chef dit jaar bezoeken,
Dr. Kouwenhoven hoopt dit najaar
een reis te maken naar Amerika, In
Washington wil hij naar het hoofd
kwartier van Amerika's Peace Corps.
Hij heeft in Den Haag veertien dagen
lang besprekingen gevoerd met de
staf van het J.V.P. Met een budget-
vergroting van bijna 60.000 gulden
werd dit overleg besloten. Ook werd
overeengekomen dat het team zou
worden versterkt met een huishoud-
kundige-vrijwilligster. Men heeft al D.e Britse radio omroep B.B.C. heeft
iemand op het oog voor deze vaca- j Sjsteren het in luchtvaartkringen op-
ture, die per 1 oktober a.s. zal wor-1 zienbarende bericht gebracht dat de
den vervuld. ..British Overseas Airways Corpora-
tion" mogelijk aan de minister van
Ir-Kortenhorst vertelde ons gisteren bij-; iuchtvaart heeft meegedeeld dat het
z°-ndeLbJ9_^ 2qn met resultaai; voor de financiën van de B.O.A.C. be
rt j ter is wanneer de bestelling bij Vic-
„Nu kunnen we tenminste aan de
slag: er moet gereedschap gekochti
en Ir kunnen ni? ook insektenbestrij- ^""A,rftm!tro°gs voor ..de.rt!& suPer
dingsmiddelen worden ingeslagen j
:eneesmid- f
maar ook melkpoeder en geneesmid
delen. Meer dan de "helft van het
toegewezen bedrag is bestemd voor
de landbouwvoorlichting, dan krijgt
het medische team een flinke portie
van enkele duizenden guldens per
maand, de rest moet aan verdeeld
over de huishoudkundigen en komt
ook ten goede aan het onderwijs".
Het gaat hier om een tijdelijke voorzie-
hoven zal binnenkort zelf naar Ka-
10-straalverkeersvliegtuigen zou
worden verminderd of zelfs geheel zou
Nederland onderaan
op ranglijst
loonkosten E.E.G.
In do E.E.G.-ranglijst van loonkosten
per arbeider staat Nederland op de v>
laatste plaaats, na Duitsland, Lux
burg. Frankrijk eu België, zo blijkt uit
een E.E.G.-enquête over het jaar 1961
dan zijn die van de andere E.E
den Luxemburg 96, Frankrijk 95, Bel
gië 86. Nederland 81 en Italië 77.
Deze enquête, gehouden in ondernemin
gen in dertien bedrijfstakken die meer
dan 50 werknemers in dienst hebben,
toont aan, dat de loonverschillen tussen
de verschillende bedrijfstakken in de
E.E.G. als geheel genomen minder groot
zijn dan de nationale verschillen tussen
de best en minst betaalde beroepen.
In de E.E.G. als geheel vindt men in
de grafische industrie, de industrie van
non-ferrometalen en in de vliegtuig
fabrieken de hoogste loonkosten en in de
tricotindustrie, de confectiebedrijven en
de visconservenindustrie de laagste.
Wat de structuur der loonkosten betreft
(verschil tussen directe en indirecte
loonkosten) kan worden opgemerkt, dat
de directe loonkosten in Duitsland, Ne
derland en België 83-84 procent bedroe
gen, in Frankrijk 72 procent en in Italië
68 procent.
De bedrijfstakken waarop de enquête be
trekking had, zijn vervaardiging van
vleeswaren en vleesconserven, bereiding
en conservering van vis, tricot en kou
senindustrie, confectiefabrieken, verwer
king van papier, papierwaren en karton-
nagefabrieken, drukkerijen, leerlooie
rijen, kunststoffenverwerkende industrie,
baksteen- en dakpannenfabrieken, ver
vaardiging en bewerking van non-ferro
metalen, vervaardiging van produkten
uit metaal, vervaardiging van landbouw
machines en tractoren, en vliegtuig
fabrieken en reparatiebedrijven.
worden ingetrokken.
Volgens de B.B.C. zou de nieuwe pre
sident van de genationaliseerde lucht
vaartmaatschappij, Sir Giles Guthrie,
voorstellen op dit stuk hebben gedaan.
Hangende het beraad over die voor
stellen, die reeds een maand geleden
zijn ingediend, wensten het ministerie
van luchtvaart en de luchtvaartmaat
schappij zich van commentaar te ont
houden.
Vicker-Armstrongs is het grootste on
derdeel van in 1960 ontstane combina
tie van vliegtuig- en vliegtuigmoto-
renfabrieken in Engeland die „British
Aircraft Corporation" heet.
Het is met de opdrachten van de
„British Overseas Airways Corpora
tion" aan Vicker-Armstrongs voor de
levering van VC 10 en super VC-10
verkeersvliegtuigen een eigenaardige
zaak. Dat blijkt uit de verslagen van
enquêtes die commissies van het La
gerhuis in de laatste jaren hebben ge
houden.
Uit de verslagen van de enquêtecom
missies valt op te maken dat de leiding
van de B.O.A.C. bij het bestellen van
een viermotorig straalverkeersvlieg-
tuig, in aanvulling op de in gebruik
zijnde Amerikaanse Boeing 707-toe-
stellen, geen andere keus had een
bestelling te doen bij de Britse vlieg
tuigenindustrie omdat de overheid
niet meer dollars beschikbaar wilde
stellen dan die welke voor het kopen
van 15 Boeings nodig waren geweest.
En daar geen der Britse vliegtuigfa
brieken, behalve Vickers, een type
wilde of kon bouwen dat geschikt was.
kwam men bij Vickers terecht.
Adm. Ricketts
overleden
De onderchef van de Amerikaanse
marineoperaties, admiraal Claude
Ricketts, is gisteren op 58-jarige leef
tijd in het marinehospitaal Bethesda
te Maryland aan een hartaanval over
leden. Ricketts werd vrijdag in het
hospitaal opgenomen.
Ricketts, die ten tijde van de aanval
op Pearl Harbor op de marinebasis
aldaar was gestationeerd, nam tijdens
de oorlog deel aan de slagen rond Ta
rawa, Eniwetok, Saipan, Iwo Jim a en
Okinawa. In 1961 bereikte hij de func
tie van onderchef, die hij tot zijn dood
bekleedde.
De 17-jarige Achilla en de 14-jarige Ctefi
hebben in Bazel een nieuwe geboorterecord
gevestigd Het gorillaechtpaar heeft voor de
derde keer een baby gekregen voor het
eerst dat dit is gebeurd bij gorilla's in ge
vangerschap.
Luister naar ,,'t Is weer tijd voor North State", met de Dutch Swing College Band o.l.v. Peter Schïlperoort via Radio Veronica-za. 11.15, zo. 10.30, di. 19.00, do. 18.45 i
GEZAMENLIJKE OPLEIDING
VOOR NEDERLANDSE EN
BELGISCHE MARINE?
Een programma voor een gezamenlijke
opleiding voor (le mijnendienst var
Belgische en Koninklijke Marine is i
in Brussel wordt vernomen één vai
belangrijkste agendapunten geweest
het overleg, dat minister De -Jong giste
ren in Brussel heeft gevoerd.
De Nederlandse minister van defensie
ontmoette zijn Belgische collega, Segers,
in het conferentieoord Hertoginnendal in
Brussel voor het periodieke Benelux-
overleg over defensievraagstukken. Dt
gezamenlijke, opleiding zou worden ge-'
concentreerd in de basis van de Belgi
sche marine in Oostende. In een com
muniqué. dat na het gesprek tussen de
twee ministers werd verstrekt, werd
slechts gezegd dat „gemeenschappelijke
defensieproblemen" waren behandeld.
GROTE SCHADE
DOOR BRAND BIJ
SHELL PERNIS
.Vis gevolg van een felle brand, een van
de hevigste in tal van jaren, is de
smeerolieprodukrie van het Shellbedrjjf
op Pernis voor onbepaalde tijd uitge
schakeld. De brand heeft zaterdagmid
dag gewoed in het koelergebouw van
de ontparaffineringsinstallatie, maar het
nieuws hierover is eerst gisteren be
kend geworden. De schade wordt ge
schat op ongeveer een miljoen gulden.
Het vuur heeft twee uur in alle hevig
heid gewoed, ondanks het feit dat de
bedrijfsbrandweer de vlammen met 20
stralen bestreed. De nablussing heeft
zondag nog de gehele dag in beslag ge
nomen. De produktie zal worden over
genomen door een ander deel van het
bedrijf, zo heeft de Shell medegedeeld.
Men kon niet zeggen, hoelang het zal
duren voor het bedrijf in Pernis weer
normaal zal functioneren.
Het Wereldgebeuren
Het Gemenebest
Staat het Britse Gemenebest op in
storten? Deze vraag houdt veie
Britten bezig nu morgen voor de der
tiende maal sedert 1944 de premiers
van de gemenebcstlanden in Londen
bijeenkomen ter bespreking van hun
problemen. Het Gemenebest, zo bewe
ren de sceptici, heeft zichzelf over
leefd. Het is een instituut zonder toe
komst, zonder veel nu*., een overblijf
sel van het vergane Britse wereldrijk
in stand gehouden door Engelands
traditionalisten.
De mensen, die zo spreken zijn vrij
talrijk en zijn zelfs te vinden in de
verantwoordelijke regeringskringen.
Als de tekenen niet bedriegen is in
Engeland een discussie bezig op gong
te komen over het Gemenebest, die
wellicht het best beantwoord zal kun
nen worden door de bijeenkomst die
morgen begint. Premier Douglas-
Home heeft in enkele van zijn recen
te redevoeringen reeds gezinspeeld
|op de belangrijkheid, welke deze sa
menkomst voor de toekomst van het
i Gemenebest heeft. Hel is een kwes
tie van handhaven of opheffen ge
worden en Engeland is '.en aanzien
van deze vraag in twee kampen ver
deeld.
De argumenten van degenen die in
net Gemenebest een verloren zaak
zien, zijn dringend genoeg. Een van
de sterkste is. dat de belangen der
aangesloten landen thans zo ver uit
eenlopen. dat de samenspraak daar
door weinig effect meer heeft. De
banden met Engeland zijn voortdu
rend losser geworden en vervangen
door regionale verbintenissen, die
meer op de realiteit zijn afgestemd.
Aanvankelijk behoorden vijf „blanke"
landen tot de „commonwealth of na
tions" en bestond er een gemeen
schappelijke politieke basis, die het
overleg vruchtbaar maakte. Tegen
woordig zijn in het Gemenebest de
Afrikaanse en Aziatische landen even
als in de Verenigde Naties in de meer
derheid en dat heeft een grote ver
andering -teweeggebracht. De poli
tieke saamhorigheid is tot het ver
leden gaan behoren en de voornaam
ste beweegreden der Gemenebestlan-
den om het onderlinge contact le be
waren is van zuiver egocentrische
aard. Het zijn met name de Afrikaan
se en Aziatische leden, die er nog
rechtstreeks concreet voordeel van
hebben. Daartegenover zijn hel vrij
wel uitsluitend ideële argumenten, die
van Engelse zijde plejten voor de in
standhouding van het Gemenebest.
De in het wegvervoer werkzame doch- jje, weekblad The Observer van de-
terondernermngen van VS vervoer- fl week brengt deze .devie arnil-
den tn het afgelopen jaar 211 miljoen i m[.nten naar voren in een be-ertou-
5.6 Procent meer dan inlw,ng ov„ d zaak opsom-
1962. Het aantal afgelegde reizigers- ml„'g der verschillende standpunten
Utometcrs nam met 2 procent toe tot komt het blad de contl,,5;e. dat
I 516.6 miljoen. De materieelveraieu- be, Gemenebest ondanks alles toch
Hoewel de jaarrekening van de Nederlandse Spoorwegen over 1963 'vmg is nu zover gerea.iseero. oa. n„g zoveel nul beeft da, eventu-
-• - - - -- --- r-- praktiscn alle autobussen van de met f
.an de ele °Pheffin2 ernstig betreurd zou
nog een verlies werd geleden van 28,9 miljoen gulden), is"de NS.-1jKiwS'SSigj;—- lESf^nXTÏS; migehjkheid tm'Tn-
directie niet gerust voor wat het lopende jaar en de naaste toekomst De omvang van ne, goederenvervoer Jormatief overleg ten behoeve van
betreft nam het afgelopen jaar toe met 11,4 Kn vreedzame samenwerking der na-
procent tot 30.9 miljoen ton. De groei tj„ verlore„ gaa„
was wM>r hpt prnotst in het erensover-
juist door de
"ben geleid, maar dat deze, vergeleken met de grote stijging van hetjceni steeg 101,1,5,0 nmjoei" tOT- bestianden^ (tot achttien) in "w'aarde
kostenniveau die onder meer het gevolg is van de per 1 januari ge
wijzigde arbeidsvoorwaarden, een onvoldoende aanpassing betekenen.
sluit met een batig saldo van een half miljoen gulden (terwijl in 1962 J^.s. gelieerde ondernemingen
ln het jaarverslag over 1963 schrijft de directie, dat de recente loon- was weer het grootst in het grensöver-i_
^prijsontwikkelingen weliswaar tot nieuwe tariefsverhogingen heb- schrijdend vervoer. ^|ïtbSg va^ aan
(Vervolg van pag 1
den gesteld. Ook zijn de werknemers
van oordeel, dat het sociaal mini
mum voor een bejaard echtpaar niet
op 3540, zoals de regering voorstelt,
maar op 3750 moet komen.
Voorts zijn de werknemers de mening
toegedaan, dat de hogere bijdrage uit
de algemene middelen gecompenseerd
zou kunnen worden door de belastingen
met een lager bedrag te verlagen. De
belastingverlaging zou volgens de werk
nemers voor de hogere inkomens be-
Ïierkt moeten worden. Daarentegen wil-
en de werknemers een verhoging van
de grens, waar beneden geen loon- of
inkomstenbelasting betaald behoeft te
worden en een vermindering van het
progessie-effect ten behoeve van de la
gere- en middeninkomens. De werkge
vers houden eveneens vast aan hun op
vatting, dat de belastingverlaging prio
riteit dient tc hebben. Zij zijn, zoals be
kend, nog altijd tegen een verhoging
van de A.O.W.-uitkeringen tot het so
ciaal minimum, maar als daar niet aan
te ontkomen valt, dan moet de bijdrage
uit de schatkist zeker niet hoger wor
den dan 150 miljoen gulden, zoals door
de regering is voorgesteld.
Loonsverhoging
NA DROOGTE:
Zwermen insecten
vallen mensen
en dieren aan
Na de grote droogte, die enkele
maanden heeft geduurd en Suri
name een geweldig economisch
verlies opleverde, wordt het land
thans getroffen door een nieuwe
plaag. Horden muskieten maken
de stadsmaar vooral de dis
trictbewoners het leven haast
ondraaglijk. Bij grote zwermen
tegelijk vallen deze insekten mens
en dier aan.
In de stad kan men zicli tegen dit on
gedierte beschermen met klamboes en
muskietenhorren in de ramen.
In de districten (het platteland van Su
riname) gaat dat moeilijker, want niet
alleen tegen de avond zwermen daar de
muskieten uit. Zelfs overdag zijn deze
geniepige bloedzuigers op bun prooi
belust.
Voorzien van grote „rookpolten" probe
ren de landarbeiders zich de beestjes
van het lijf te houden. De arbeiders van
Bruynzeel, die in een razendsnel tempo
werken om zoveel mogelijk hout te red-
Zoals bekend heeft Bruynzeel grote
schade geleden doordat door bosbranden
duizenden bomen werden geteisterd. In
rampgebied werken dc arbeiders
iiuiiirr» ij ai ucirr-ii uc luuiiuiiiwiKHr- ,7 7
ling in 1965. Beide groepen zijn het J"®1 .-Citronella als afweermiddel doch
er over eens. dat een totale lobnstop bet.,s v9?r ve'e boeren onmogelijk hun
voor 1965 moet worden afgewezen koeien- °°k veel hinder ondervinden
Zotan*" Je arl.eidsmarkt krap blijft: v™ de K»l. met «O
zou een loonstop de zwarte loonvor- If
mins een krachtige «toot geven. lalHJke dieren beten ten gevolge van
6 6 een ..muskietenvergiftiging' het leven.
Maar over de hoogte van een loonsver- Ook mensen hebben last van dit soort
hoging valt op dit ogenblik naar de me-1
ning van werkgevers en werknemers
echter ook niets te zeggen. Eerst zal er (Adver
meer duidelijkheid moeten zijn over de
gevolgen van de loonexplosie van begin
dit jaar, met name wat betreft de ont
wikkeling van de betalingsbalans. Ver
der speelt hierbij ook de loonontwikke
ling in het buitenland een grote rol,
terwijl tevens de wijze, waarop de belas-1
tingsverlaging wordt doorgevoerd, van
belang is.
De werknemers zien daarom met grote
belangstelling het wetsontwerp tege
moet, <lat. de regering mei betrekking
tot de belastingverlaging moet indie
nen. J
De geringe winstmarges vormen Als invoering ervan bovendien ge-
voor de directie een punt van zon ®aan voorlopige
t j handhaving van de bestaande onge-
voortaurende zorg. In de eerste lijkheid in ae mededelingsvoorwaar-
plaats omdat zij het bedrijf uiterst
kwetsbaar maken, zelfs voor ge
ringe fluctuaties in de omvang
van het vervoer en voor elke stij
ging van het loon- en prijspeil.
Voorts, omdat zij geen gelegen
heid geven tot ook maar een be
perkte mate van financiering van
uitbreidings- en diepte-investerin
gen door middel van winstinhou
ding.
Het winstsaldo over 1963 van de Ne
derlandse Spoorwegen van ruim een
half miljoen gulden en de onder „voor
zieningen" opgenomen nog nader te
bestemmen reserve van 13,7 miljoen
gulden zullen in mindering worden ge
bracht van het verliessaldo van voor
gaande jaren, dat
den, zouden daaruit voor N.S. ernstige
opbrengst- en vervoerverliezen kunnen
voortvloeien, die geen rechtvaardi
ging zouden vinden in de werkelijke
kostenverhoudingen. De N.S.-directie
vertrouwt er echter op, dat de Neder
landse regering de op het spel staan
de belangen in het internationaal over
leg met kracht zal blijven verdedigen.
REIZIGERSAANTAL
In het westen van het land, waar ruim
de helft van het totale treinvervoer
wordt afgewikkeld, nam het aantal
reizigers in de periode 1955-1962 met
slechts 2 procent toe. In hetzelfde tijd
vak steeg het totale vervoer op de zui
delijke. oostelijke en noordelijke lijnen
met ruim 25 procent.
In het jaarverslag over 1963 schrijft
de N.S.-directie, dat het achterblijven
vau zajii autu uitm ie uiaai- 7-,
moest de volgende dag met hoge, B an miL°en gulden.
.d-uticiut:, uai jiei auiLtiuujvcii
pmni iZ iir t m,lj0®n gulden I van het reizïgersvervoer in de rand-
^estant a" 8 jn'Docn stad voornamelijk wordt veroorzaakt
d^ nieuwe rekeSfg°Ver r naar moor de toenemende uitgestrektheid
De balans^oyer «,„i, ee„ tei-
tions zijn komen te liggen. Bovendien
koortsen worden opgenomen. Zijn ge- wordt de totale reisduur vaak ongun-
zicht en enkels waren zeer opgezwollen. fjet ontbreken van deze financienngs-]stig beïnvloed doordat de verkeers-
Toen de auto stilstond waren duizenden j oron betekent voor de spoorwegen.drukte in de grote steden belemmerin-
muskieten naar binnen gevlogen, het-1 volgens de directie, een, verzwaring j gen oplevert voor het stedelijke open-
geen de man duur te staan kwam toenj var. de lasten verbonden aan de reali-ibare vervoer
sering van de investeringen die nood- Naar verwachting zal in 1965 het sta-
zakelijk zijn voor mechanisering en*" - -
hij weer in zijn auto stapte en wegreed.
Bij aardbeving in
Mexico 21 doden
De zware aardbeving die in de nacht
van zondag op maandag Mexico-Stad
en het zuiden van het land heeft ge
troffen, heeft volgens onofficiële cijfers
aan 21 mensen het leven gekost.
De meeste slachtoffers zijn gevallen in
de omgeving van Acapulco. In enkele
dorpen zou het grootste deel van de hui
zen zijn ingestort. In Acapulco zelf
werd niemand getroffen.
Proces tegen spion
Paques begonnen
In Parijs is gisteren voor het hof van
staatsveiligheid het proces begonnen
tegen de 50-jarige Fransman Georges
Paques. Hij wordt beschuldigd van spio
nage voor de Sowjct-Unie. Paques. die
een vertrouwenspositie bekleedde onder
acht Franse kabinetten, was op het
ogenblik dat hij door de mand viel ad-
junet-persattaché van de NAVO in Pa-
rijs. Hij werd in augustus vorig jaar ge
arresteerd.
Zijn werk voor de Sowjet-Unie kwam
aan hst licht toen een naar het westen
overgelopen Russische agent doorsloeg.
Toen bleek dat Paques de Russen op
de hoogte hield van geheime NAVO-
besluiten en van de vorderingen met de
Franse kernstrijdmacht. De rechtbank
is samengesteld uit drie hoge officieren
en twee civiele rechters.
Muggen, motten, vliegen?
f3.65 -f4.95 Organon product
automatisering, voor de vergroting
van de aantrekkelijkheid van de pro
dukten van de onderneming, voor de
verhoging van de veiligheid (automa
tische treinbeïnvloeding) en voor het
opvangen van de normale groei van
het vervoer. In het jaarverslag wordt
een grotere financiële draagkracht
van de spoorwegen noodzakelijk ge
noemd op grond van hetgeen in de be
staande consteüatie en vooral ook met
het oog op de toekomst van N.S. wordt
verwacht.
De directie meent, dat het openbaar
railvervoer in de toekomst een grote
rol zal kunnen spelen, juist als ge
volg van de voortgaande groei van het.
particulier wegvervoer. De trein
heeft het voordeel van een eigen baan,
die diep doordringt in de bestaande
bebouwing van de stedelijke agglome
raties, en die voorts met grote capa
citeit en snelheid zijn functies vervult,
terwijl hij betrekkelijk weinig ruimte
in beslag neemt. In dit verband me
moreert de directie, dat N.S. de aan
dacht van de regering heeft gevestigd
op de noodzaak van een nieuwe spoor
lijn van Amsterdam naar Den Haag
via Schiphol en op mogelijke andere
uitbreidingen, zoals een ringspoorbaan
te Amsterdam, een aansluiting van
Lelystad op het spoorwegnet en voor
zieningen in de vervoerssituatie ten!
zuiden van Rotterdam.
tion Rijswijk klaarkomen, terwijl de
DFPCfliUFn CTE^npTj gestegen- Doordat het gewoonte is dat
rLtlüUliLLLjl LiwAi (de vertegenwoordigers van de com
monwealth zich op hun bijeenkomsten
Eind 1963 bedroeg het personeels- niet bezighouden met eikaars binnen-
tekort bij de Nederlandse Spoorwe- landse problemen, is er een mogehjk-
gen 1250 man, ondanks het feit, dat'heid om overleg te plegen, waar an-
het aantal arbeidsplaatsen in de
loop van het jaar met ruim 1000
werd teruggebracht. Het tekort was
het sterkst voelbaar in de lagere
taakgroepen op de stations en bij
het wegonderhoud, met name in
het westen des lands.
Na een verbetering in de tweede helft
van 1962 is de positie van N.S. op de
arbeidsmarkt in 1963 weer minder
gunstig geworden. Ondanks intensieve
werving traden slechts 1100 personen
in dienst bij de spoorwegen, tegen
1300 in het jaar daarvoor. De uitstro-
ming (1800 man) bleef ongeveer op
hetzelfde peil.
Het totaal aantal personeelsleden be
droeg aan het eind van het jaar 29.645,
dat wil zeggen een kleine 1000 mar
minder dan 25 jaar geleden.
Amsterdamsè politie
nam prenten van
kunstenaar in beslag
ders door politieke tegenstellingen dit
contact niet of heel moeilijk tot stand
te brengen is.
Deze contacten zijn bijzonder waarde
vol gebleken bij de Verenigde Naties
in New York, waar westerse en neu-
tralistische leden van het Gemenebest
elkaar geregeld ontmoeten. Hoezeer
de politieke meningen ook mogen ver-
schiUen, het is toch altijd beter dat er
gepraat wordt dan niet, concludeert
The Observer.
Een van de andere, in hun concreet
heid beter te beoordelen voordelen van
het Gemenebest is. dat dit instituut de
economische en culturele samenwer
king tussen landen in alle delen van
de wereld bundelt in een honderdtal
organisaties, die uitstekend werk ver
richten.
Voorts kunnen de „arme" leden ge
bruik maken van de informaties waar
over de rijkere landen door hun uit
gebreide net van diplomatieke verte
genwoordigers beschikken. Ook dat is
al een vorm van economische san:
werking, die men niet graag zou
loren zien gaan.
Op last van de Amsterdamse zeden- de rijxe en de arme gemenebest-
politïe zijn gistermiddag twee prenten -anden zal op de komende conferentie
van de Amsterdamse kunstenaar Aad in Londen een der belangrijkste pun-
Veldhoen in beslag genomen, omdat zij ten van bespreking zijn.
volgens de politie zinneprikkelend voor Macmillan's opvolger. Sir Alec Dou-
■w.u ae de J»ugd. z,jn" Smds zater£&w,Teü de g-f s-Home, zette op 19 maart van dit
opening van andere stations aan de ^e^Kïpren- Jaar ln eer* redevoering voor het Ni-
..oud* lijn- (Den Haag-Leiden-Haar- tenpten"™e"stSPSr- fSB01V.
lem-Amsterdam), waaronder Denj miggeit gaf hiervoor zaterdag op het Britse eommoaweaitn-politie.-e
m Viot «ortsiin VoM. Uiteen.
- „„ut parlement
aaronder Den miggeit gaf hiervoe
Maag Mananoeve, wordt voorbereid. Spui te Amsterdam het startsein. Veld-
In sommige gevallen zal ook de bouw hoen maakte gebruik van aluminium-j Hij verklaarde dat deze gebaseerd
van nieuwe spoorlijnen worden over-'platen om zijn tekeningen te vermenig- was op het feit dat de koude oorlog
t n* - vuldigen, zodat ze voor slechts drie gul-op zijn eind loopt, evenals het kolo-
den kunnen worden aangeboden. niale tijdperk. De ideologische g.-c-ns.
Een twintigtal tekeningen portretten die door de koude oorlog was getrok-
en naakten) was aangebracht op een ken, liep volgens hern gelijk met de
raamwerk op de bakfiets, waarmee anti- scheiding tussen de bezittende en
rooktttagler Robert Jaaper Grootvt|d,„ic,.be,ittende landen Handel en bij-
door de stad reed Op het Letd.epleinstand moesle„ volger_s DouBlas-Hom'e
ereeD de politie echter in. De prenten: builo„ het politleke spel lussen MS.
wogen. In dit verband noemt de N.S.-
directie de plannen voor de Schiphol-
lijn en de eventueel aan te leggen
nieuwe spoorlijn in het gebied ten zui
den van Rotterdam, waarmee Hoog
vliet, Spijkenisse en Hellevoetsluis of
Brieile op het spoorwegnet zouden
kunnen worden aangesloten.
De uitkomsten van de volkstelling
1960 hebben uitgewezen, dat de trein
bijna 30 procent van het totale foren-
senvervoer voor zijn rekening neemt.
In plaatsen met een goede ligging van
het station stijgt dit aandeel tot onge
veer 80 procent. Teneinde het voor
autobezitters aantrekkelijk te maken
om in het woon-werkverkeer de auto
te gebruiken als voor- en natransport-,
middel bij reizen per trein, worden
waar mogelijk doeltreffende stations-,]
voorpleinen met ruime parkeergele-
genheid geprojecteerd.
werden verwijderd.
In eerste instantie wordt. Groot veld g
en west staan.
3prakelijk gesteld voor deze overtreding, D11 thema heeft de Britse premier op
als echter blijkt dat hij heeft gehandeld "teerdere belangrijke toespraken in
in opdracht van Veldhoen, zal tegen de Engeland bespeeld. Volgens waarne-
kunstenaar zelf proces-verbaal worden mers zal het belangrijkste onder-
opgemaakt. I werp op de 13-de premiersconferentie
'worden gevormd door een discussie
over de mogelijkheid de bronnen van
het Gemenebest aan te wenden voor
de ontwikkeling van plannen voor
i technische en opvoedkundige bijstand,
zodat de oudere landen van de ge
meenschap de nieuwere leden kunnen
steunen.
Maandagochtend is het nationale
ballet met een chartervliegtuig
van Schiphol tiaar Joego-Slavië
vertrokken. Het ballet zal onder
leiding van mevr. Sonia Gaskel
(voorgrond) in zes plaatsen een
aantal opvoeringen geven.
E.E.G.
De Nederlandse Spoorwegen kun
nen zich verenigen met de voorstel
len van de Europese commissie ten
aanzien van een harmonisatie van
de mededingingsvoorwaarden en
ten aanzien van het instellen van
een onderzoek naar de kosten van
de infrastructuur met het oog op
hun toerekening aan de verschillen
de categorieën verkeersdeelne
mers. Over het voorgestelde stelsel
van margetarieven voor het goede
renvervoer met een daaraan ver
bonden plicht tot publikatie van de
boven- en benedengrenzen, zegt de|
N.S.-directie, dat margetarieven
voor de Nederlandse Spoorwegen:
het tegendeel zouden betekenen vanj
een grotere commerciële hande
lingsvrijheid. i
j Door aansnijding van dit probleem
hoopt de Britse premier tevens an
dere discussie punten van andere,
A fro-Aziatische landen, naar het twee
de plan te verschuiven.
Er zouden moeilijkheden kunnen ont
staan over de Britse laksheid bij de
dekolonisatie van Brits Guyana, Aden
en Zuid-Rhodesië. Douglas-Home
neeft echter toegegeven aan de druk
Jie door andere premiers werd uit
geoefend en de premier van Zuid-
Rhodesië, Ian Smith, zelfs niet als
waarnemer uitgenodigd op de confe
rentie.
De Britten verwachten dat het rassen
probleem in Zuid-Rhodesië en in an
dere landen van het Gemenebest, zo
als het geschil tussen de Indiërs en
de negers in Brits Guyana, volledig
ter sprake zal komen in de persoon
lijke besprekingen binnen en buiten
de conferentiezaal. Deze traditionele
besprekingen zijn doorgaans vrucht
baarder en betekenisvoller dan de
formele besprekingen op de confe-
Irentie. De Britse houding tegenover
al deze knelpunten zal wellicht de
toekomst van het Gemenebest bepa
len.