Bussum kocht in Genève
de Peter-Kreudershow
ij^eoen
dagen
teleolsie
HILVERSUM HEEFT PRIMA
BANDOPNAMETECHNIEK
Zaterdag 4 juli 1964
(Van onze radio-t.v. redacteur)
/~\ngeveer tachtig procent van
alle radioprogramma's wordt
van te voren opgenomen op een
geluidsband. Er zijn jaarlijks
zo'n zesduizend banden nodig
van elk een kilometer lang. Van
af 1956-'57 zijn in totaal onge
veer veertigduizend 40-minuten-
banden in gebruik genomen en
twintigduizend 20-minutenban-
den. Dat is een investering van
ruim één miljoen gulden.
Wie met die bedragen omgaat,
moet op de kleintjes letten. Te
veel van de banden konden vroe
ger na een paar keer niet meer
gebruikt worden, omdat ze te
vol zaten met lassen. In de Hil-
versumse radiostudio's wordt
tegenwoordig niet meer geknipt
en geplakt bij het monteren van
programma's, ook al zijn het
samenvoegingen van desnoods
honderden stukjes en beetjes.
Banden gaan vrij van lassen de
kast in voor latere uitzending of
voor nieuw gebruik. Dat scheelt
geld, maar vooral tijd.
Kostte een radioprogramma van
een uur een aantal jaren geleden nog
gemiddeld twintig uur aan opname en
montage, de gemiddelde tijd is thans
viereneenhalf uur.
Het klinkt de buitenstaander mis
schien niet bijzonder indrukwekkend
allemaal, maar amateurs, die ge
luidsbanden maken en dat zijn er
vele duizenden in Nederland zullen
zich onmiddellijk afvragen hoe dat zit
met dat monteren van programma's
op band zonder dat er geknipt wordt.
Het procédé dat in Hilversum wordt
toegepast is wel zo uniek in de we
reld. dat zelfs de B.B.C. met voorbij
gaan van alle Engelse superioriteits
gevoelens de Noordzee overstak om
in Hilversum te komen kijken. Ook
andere radiostations komen regelma
tig vragen hoe ook zij hun werkme
thoden vier. vijf maal kunnen ver
snellen. Ze zitten bijna allen met het
probleem, dat zij bij de uitbreiding
van de zendmogelijkheden met onge
veer hetzelfde aantal mensen meer
programma's moeten maken van
steeds betere radiotechnische kwali
teit.
Wat nu volgt is nogal technisch,
maar wie zich niet alleen interesseert
voor wat er uit de radio komt maar
ook voor hoe het toegaat i n de stu
dio's. moet er maar even doorheen-
bijten.
Fouten
De zwarte knop met pijl) tussen
de twee bandgeleiders bedient de
af hef inrichting. Op de foto staat
de band t» opgeheven stand, dus
'os van de tets- en geluidsopnn-
•nekop. Een pnlleije nog juist
zichtbaar vooraan achter de band
houdt deze op afstand van
t wee koppen.
Bij monteren tijdens de opnamen,
de opneemtechniek die exclusief Hil-
versums is, gebeurt het volgende- In
de studio is een dirigent bezig met
zijn orkest. Hij tikt af omdat 'n noot
hem niet bevalt. Of omdat de ge
luidstechnicus boven in de controle
kamer een noot of een bepaalde
klankverhouding niet bevalt. De band
loopt door.
Knoppen
Stel: er Is een spreker. Hij hak
kelt. De band loopt door. De spreker
begint opnieuw. Er zit dus een foutie
ve plek op de band. Die moet er la
ter worden uitgekmpt.
Stel: er wordt een bonte avond op
genomen. Op het podium in de studio
staat een gerenommeerd Italiaans
tienersterretje. In de controlekamer
boven luistert men verbijsterd toe.
Het kind heeft in totaal geen stem.
Haar aandeel in het programma kan
onmogelijk uit op die manier. Geluk
kig heeft het kind van haar grammo
foonplatenmaatschappij de geluids
band meegekregen die met veel tech
nische kunstgrepen van haar succes
nummer is gemaakt. Hij wordt inge-
monteerd.
Stel: Gabri de Wagt bezig met
„Marimba". Dat betekent elke zin
vele malen herhalen. Een lange band
vol niet te gebruiken stukken. Boven
dien moeten er in de uiteindelijke
band, het uiteindelijke programma
dus, nog verschillende muziekjes van
grammofoonplaten bij en stukjes dia
loog die al eerder zijn opgenomen en
op andere banden staan.
Steler wordt een hoorspel opgeno
men. Een beetje hoorspel vraagt drie
dagen repetitie en opnemen, stukje
na stukje.
Vroeger werden alle bruikbare
stukken bandopname aan elkaar ge
plakt. Het kon voorkomen dat er ban
den in ontloop waren met twintig,
dertig lassen erin. Bij de uitzending
is dat niet te horen. Maar lassen heb
ben het nadeel dat zij verdrogen. On
langs werd een sc-hooli adioprogram-
ma van een jaar of tien geleden voor
de dag gehaald, omdat er een geheel
nieuwe generatie op school zit en het
programma dus weer dienst kon
doen. Maar de band bleek in verschil
lende stukken uit elkaar te liggen.
Het aan elkaar lassen van stukken
programma die op verschillende ban
den zijn opgenomen heeft voorts het
nadeel dat de frequentiekarakteris-
tiek niet over het gehele programma
dezelfde is. omdat geen band gelijk is
aan een andc-re. Geen sterveling die
dat merkt, behalve de luisteraar die
zo'n programma thuis opneemt op de
band en zijn tooncorrectie moet ver
anderen.
Lassen hebben tenslotte ook het na
deel dat de band bij het opwinden-
van de spoel kan schieten. Dan krijg
je, wat in radiotermen „bandsalat",
heet, een studio vol bandenwirwar en
boze woorden.
N. R. U.- vinding
Op het laboratorium van de tech
nische dienst van de Nederlandse Ra
dio Unie is een systeem van monte-
:en uitgedokterd dat het knippen en
plakken overbodig maakt, banden
spaart en tijd wint. De truc zit in een
bandafhefinrichting. Het is mogelijk
daarmee een programma te monte
ren tijdens de opname zelf. Ook
wordt hij gebruikt wanneer een pro
gramma later, uit verschillende stuk
ken band, tot een nieuwe band wordt
gemonteerd, een werkwijze die kopi
ëren heet.
Op elke bandrecorder zitten van
links naar rechts een wiskop. een op-
namekop en een weergavekop. Door
midde! van de afhefinrichting wordt
nu de band van de wiskop en de op-
namekop afgelicht. Hij loopt alleen
nog langs de weergavekop. Dit ge
beurt echter en dat is het verschil
met gewone bandrecorders teiwijl
het apparaat staat ingeschakeld op
„opname", de opnamekop dus wel
werkt maar niet registreert omdat er
geen band langs loopt.
Dat een bandrecorder, die in „op
name" staat, desondanks weergeeft
is een kwestie van afluistermogelijk-
heid achter de weergave, zoals dat
heet. Ook clat is een onderdeel van
het in Hilversum ontwikkelde sys
teem.
Vroeger zou dat een onbruikbaar
stulc in de band hebben opgeleverd.
Nu spreken de dirigent en de tech
nicus af dat op een bepaald punt
van de partituur opnieuio zal wor
den begonnen. De geluidstechnicus
spoelt de band terug tot voorbij het
afgesproken punt. Hij drukt de- op
nameknop in, maar licht de band
door middel van de afhefinrichting
van de wiskop en de opnamekop.
Alleen de weergavekop werkt. Via
luidsprekers laat de weergavekop
het geluid dat al op de band staat
horen in de controlekamer en in de
studio. De muziek loopt; op het af
gesproken punt zet het orkest weer
in. de afhefinrichting wordt uitge
schakeld, gelijktijdig valt de band
weer op de wiskop en de opname-
kop, gelijktijdig vervuilt ook de ge
luidsweergave in de controlekamer
en in de studio, en op de plek van
de band waar kort tevoren het fou
tieve stuk begon, begint nu het ver
volg van de opname.
Montage achteraf is niet meer no
dig. In de controlekamer komt direct
een schone band te voorschijn. De ge
luidstechnicus doet daarmee het
werk dat vroeger door de montage
technicus na "de opname moest wor
den gedaan.
Buitenlandse gastdirigenten kennen
het systeem van „luisteren achter de
band" en „daar pikken we hem weer
op" niet. Die laat men opnieuw be
ginnen waar het ze 't beste uitkomt
Ze maken op de ouderwetse manier
een band, met foutieve plekken erop
die later moeten worden verwijderd
Gevolg tijdverlies, want nu moet
ook de montagekamer er nog aan te
pas komen. Maar ook daar werkt
men sneltel- dan vroeger en wordt
niet meer geknipt en geplakt, want
de afhefinrichting doet. zoals gezegd,
ook dienst bij het kopiëren van pro
gramma's.
Stuk eruit a
Stel: een spreker heeft gezegd: „De
kinderen spelen op straat met hun
fiets". Het had moeten zijn: „De kin
deren spelen met hun fiets". „Op
straal" moet er uit.
Naast elkaar staan twee bandrecor
ders Links band 1 zoals die is opge
nomen met fouten, rechts band 2 zo
als die worden moet. Band 1 wordt
gekopieerd op band 2 met fout en
al. Band 1 wordt vervolgens terug
gedraaid zodanig dat het woord
„straal" de weergeefkop reeds is ge
passeerd maar het woord „met" nog
moet komen.
Band 2 wordt ook teruggespoeld,
echter zodanig dat het woord „spe
len" de weergeefkop al is gepasseerd
maar het woord „op" nog moet ko
men Alles wat op band 2 achter
„spelen" staat is niet meer- van be
lang. want daar moet komen „met
hun fietsen". Bij het woord „met"
moet de opname beginnen.
Band 2 staat intussen nog op scherp
voor de weergeefkop. De technicus
zet een potloodstreep op de band op
de plek waar deze de weergeefkop
raakt, dus direct na het woord „spe
len", draait de band vervolgens door
tot de potloodstreep voor de opneem-
kop staat.
Het kopiëren van band 1 op 2 zou
op de gecorrigeerde plek kunnen be
ginnen. Een bandrecorder heeft ech
ter starttijd nodig. Zowel band 1 als
band 2 worden daarom ongeveer een
meter teruggedraaid. Recorder 2
wordt op opname gezet. Echter: ook
de ophef inrichting wordt in werking
gesteld Band 2 wordt dus van de
wis-, opname- en weergeefkop ge
haald. Beide recorders worden ge
start. Band 1 geeft weer. Op het mo
ment dat op band 1 het woord
„straat" is gepasseerd, wordt op re
corder 2 de band neergelaten op de
wis- en de opneemkop. Band 1 kopi
eert op band 2 na „spelen" de zin
snede „met hun fietsenenz.
Ze zeggen in Hilversum: .JRudio-
technisch zijn we een kwart eeuw
voor op de radiostations in het t>ui-
tenland". Dat klopt wel. Japanners.
Zuid-Afrikanen. ljslanders, Ameri
kanen, Australiërs, Russen en Isra
ëliërs zijn bt) het technisch cen
trum van de gezamenlijke omroep
verenigingen de kunst lcomen af
kijken. Die van liet monteren van
programma's tijdens de opname
zelf en van het kopiëren zonder
zonder knippen en plakken. Ook
wat uitgedokterd wordt op het ge
bied van stereo en op het. gebied
van transistors. Het is te weinig be
kend. Vandaar dit verhaal over het
Hilversum achter de schermen van
de techniek.
Woensdag 8 juli zullen de leerlingen aan de Amsterdamse toneelschool
het stuk ,Het Paneel'' opvoeren, waarvan hier een scène.
FLINTSTONES
DONDERDAG. Het vrouwenprogramma
van de KRO wordt geheel gewijd aan de
in de avonduren uitgezonden reeks pro
gramma's „Het land van onze kinderen",
waarvan een samenvatting wordt uitgezon
den. Het avondprogramma begint met de
Flintstones. Fred heeft salarisverhoging
gekregen. .Journaal, Brandpunt en de Kunst
rubriek Kijk op Kunst houden de aandacht
meer of minder gespannen, totdat tien
over negen de grote Molière weer eens
wordt opgeroepen om de kijkers een genoe-
gelijke avond te bezorgen.
De toneelgroep De Nieuwe Comedie uit Den
Haag geeft onder regie van Erik Vos een
opvoering van De Schelmenstreken van Sca-
pin. Deze toneelgroep heeft bijzonder veel
goed werk gedaan met haar voorstellingen
voor de rijpere jeugd. Erik Vos heeft de
schelmenstreken vertaald in het Neder
lands. Peter van der Linden vertolkt de
titelrol. Molière, de zeventiende eeuwse
Franse toneelschrijver, heeft een groot aan
tal stukken op zijn naam, die alle gemeen
hebben, dat ze een voor die tijd opmerke
lijk zuivere uitbeelding gaven van het wer
kelijke leven. Molière die z'n kluchten
niet alleen schreef, maar ze ook regisseerde
en er zelf vaak de hoofdrol in vertolkte
had er een handje van, wantoestanden met
een vlijmscherpe pen te tekenen. Het waren
niet alleen de wantoestanden, die hij met
zijn humor te lijf ging, maar ook de men
selijke ondeugden. Vandaar dat zijn stukken
altijd merkwaardig fris en actueel zijn ge
bleven. Want de schijnheiligheid, zoals die
ook in De Schelmenstreken van Scapin
gehekeld werd, is nog nooit van de aard
bodem verdwenen. Het kan een plezierige
avond worden met dit verkleedstuk, dat
ongetwijfeld met jeugdig élan zal worden
opgevoerd.
VOOR DE JEUGD
VRIJDAG. De AVRO brengt in het halve
uurtje voor het journaal een program
ma voor de rijpere jeugd. Voor het eerst
WIM ofwel Wedstrijd In Muziek, de uitzen
ding, die Rooster komt vervangen in de
zomermaanden. Twee groepen sterren en
hun fans proberen elkaar de loef af te ste
ken in muzikale kennis. I.onneke Hoogland
en Wilco Meyer hebben de presentatie
weer in handen, net als de eerste keer,
toen deze wedstrijd als onderdeel van de
laatste Rooster ten doop werd gehouden.
Na jiet journaal en Televizier de Intertel
show over Peter Kreuder, waarin men be
halve een ballet, de componist-pianist zelf
en het orkest van Max Greger. een reeks
solisten kan zien, onder wie Monica Grimm,
Evi Kent. Paul Hörbiger. Ernst Schutz,
Nadja Gray, Nina Tscharowa, Peter
Fritsch, Olive Moorefield en Rozy Armen,
om maar enkele namen te noemen. Ze zin
gen en spelen werkjes van Kreuder, een van
de meest succesvolle en meest produktieve
componisten, die het Duitstalige Europa
heeft, voortgebracht. Op 18 augustus 1905
werd Peter Kreuder geboren in Aken. Zijn
eerste grote schlager, die wereldberoemd
werd, was Sag beim Abschied leise Servus,
Vrijdag 10 juli: de Peter-Kreudershow.
In deze show zal Evi Kent als gast op
treden.
J~\e jaarlijkse VARA-uitzending met de
eindexaminandi van de Amster
damse Toneelschool niet meer onder
regie van Willy van Hemert. maar onder
Kees van Iersel, die diens lectoraat heeft
overgenomen vormt een van de niet
bijster veeltallige eigen produkties van
de omroepverenigingen in de komende
week. Het is weer een mager, echt zo
mers programma met veel uit het bui
tenland gehaalde uitzendingen, zoals de
Peter Kreudershow, die gekocht werd
van de commerciële televisieproduktie-
maatschappij Intertel in Genève.
ZONDAG. Een hoogmis uit de Verrijzenis
kerk in Hilversum opent de week zon
dagochtend om elf uur. Celebrant is kape
laan J. Koopmans, de preek wordt gehou
den door pastoor S. Miedema; voorts ver
leent medewerking het parochieel zangkoor
o.l.v. dirigent-organist C. P. Bakker. In het
avondprogramma van de NCRV worden
Weekjournaal en Sport in Beeld gevolgd
door Enny Mols de Leeuwe. die een van
die vele, fijne sprookjes gaat voordragen,
waarmee de vermaarde Deen Hans Chris-
tiaan Anderson de wereld heeft verrijkt.
Het is ,.de Zwijnenhoeder".
Regie heeft Dick van 't Sant, voor de
decors zorgde Els Salomon en de illustraties
zijn van Johan Volkerijk. De hoofdmoot
van het programma van deze zCndag wordt
gevormd door een Engelse documentaire,
getiteld „de oude Eik". De BBC-regisseurs
Christoffer Parson en John Burton zorgden
voor de opnamen, terwijl Desmond Hawkins
de tekst schreef. De geschiedenis van de
Het is een film naar het gelijknamige
toneelstuk van Gerorge Kaufman en Moss
Hart. De hoofdrollen worden vertolkt door
Bette Davis, Ann Sheridan, Monty Wooley
en Jimmy Durante. De namen staan borg
voor genoeglijk vermaak. De man die kwam
eten is dan ook een pretentieloos niemen
dalletje voor alle leeftijden. Grappenmaker
Wooley krijgt de gelegenheid alle registers
van zijn kunnen open te trekken, omdat hy
een bekend radiospreker uitbeeldt, die er
gens een spreekbeurt komt houden. Hij zal
dineren bij een echt provinciaal gezin
netje, maar hij tuimelt van de trap en is
daardoor gedoemd enkele weken bij deze
mensen te blijven, hetgeen uiteraard lach
wekkende situaties te over oplevert. Na de
hoofdfilm een herhaling van Josef Kilian,
een Tsjechische filmpje, dat de VARA in
mei over het tweede net uitzond. De Tsje
chen wonnen er de eerste prijs mee op het
festival van Oberhausen. Het is een Kafka-
achtig gegeven: een man huurt voor een
nacht een kat. Als hij die de volgende dag
terug wil brengen, blijkt het kattenhuis van
de aardbodem verdwenen. Hij probeert dan
via allerlei instaniies het beest kwijt te
raken, maar dat lukt hem niet. De film is
een spotternij ten koste van de bureau
cratie en als zodanig wonderwel geslaagd.
Natuurlijk fietsen de tourslaven ook nu nog.
DOCUMENTAIRE
DINSDAG. Het Agrarisch Nieuws is een
van de schaarse NTS bijdragen aan de
kijkvreugde van deze week. Na het Jour
naal komt de KRO aan bod. die met Brand
punt van start gaat. Vervolgens komt Rens
van Dorth even langs wippen, zoals immer
geassisteerd door goochelaar Fred Raps,
Mary Michon en Nannie Boda. Speciale
gasten zijn de sinds jaar en dag van allerlei
feestavonden bekende acrobaten De Ka-
mee's. Over de streep is een echte docu
mentaire, een van de weinige werkstukken
van de t.v.-secties, die we in deze maanden
op de kjjkweegschaal mogen leggen.
In een coproduktie met de Vlaamse tele
visie wordt de vraag aan de orde gesteld
waarom is er in Nederland woningnood,
terwijl er even over de grens, nl. in België,
huizen bij de vleet leeg staan. Ivo Berg en
Lieven Gijpen van de Vlaamse televisie
assisteerden de KRO-mensen in deze „over
de streep". De dinsdagse hoofdschotel is
een aflevering van de reeks „Een uur met
Hitchcock", deze keer getiteld „Als een
nachtmerrie" met Hugh O'Brien en Gina
Rowlands. Geen bijzonderheden over de in
houd: het is per slot van rekening de ver
rassing die 't hem doet. Fietsen als besluit.
avond van zijn eerste preek een afschuw-
lijk biecht te horen krijgt. Hij komt op die
manier voor een gewetensconflict te staan:
het biechtgeheim bewaren dan wel zijn
plicht als burger te doen en de politie te
waarschuwen. Hoewel hij besluit zijn trouw
aan het geloof de voorrang te geven, raakt
hij in dramatische situaties verzeild. Ri
chard Boone heeft zelf de regie van deze
aflevering van zijn reeks films.
VtRHALENKASTEEL
ZATERDAG. Een uitgebreid NCRV-pro-
gramma in de middag, bestaande uit
o.m. Filnikader, Onder de loep (de spoor
wegen), Memo, het Arlis Nieuws van Han
Rensenbrink en het Verhalenkasleel. In de
middaguren ook de eerste aflevering van de
serie amaleurprogramma's Kom er maar
eens voor, die onder regie van Fred Be-
navente uit Lochem komt. Wie er „maar
eens voor moeten komen" zijn gitaar- en
zanggroepjes, vocalisten en niet te vergeten
de Kansas City Stompers.
In het avondprogramma Barend de Beer en
Lassie, het journaal, weer Memo en ver
volgens de Beverlv Hillbillies, die na een
snelle reis naar huis deze keer tot de con
clusie komen, dat het klokje nergens tikt
zoals het thuis tikt. George Noordhof en
Hans van Ruler gaan daarna onder het
motto Hoe bestaat het, aandacht besteden
aan een (sinds de Rudy-Carrellshow bran
dend) probleem, nl. hoe staat het met de
intelligentie van ons aller apen. Titel „de
aap uit de mouw". Ten slotte als afsluiting
van de week nog een klein uurtje met
onovertroffen grapjasserij van Lucy Ball.
Deze keer gaat ze naar Japan.
Zaterdag 11 juli: de aap uit de mouw.
George Noordhof test de intelligentie
van de aap.
later kwamen er nog tientallen liedjes bij.
Al op zesjarige leeftijd trad hij als solist
op. Zijn vader was een bekend Wagner zan
ger en zo belandde hij via de Münchener
Akademie für Tonkunst in de klassieke
muziek. Hij zocht en vond zijn bestemming
evenwel in het lichte genre, voornamelijk
al3 componist van filmmuziek. De laatste
tijd heeft hij enkele tegen het klassieke
genre aan liggende pianowerkjes geschre
ven. Peter Kreuder maakte ook naam als
ontdekker van vele grote sterren, zoals
Rosita Serrano en Willy Forst. Zijn carrière
duurde vele tientallen jaren en zijn wereld
successen zijn niet te tellen. Men zou er vele
uren mee kunnen vullen. Een uur duurt de
show. Daarna komt het Richard-Boone-
theater de huiskamers binnen en wel met
een t.v.-spel „De eerste preek" handelend
over een jonge priester, die op de voor-
Dinsdag 7 juli: Rens ran Dorth wipt
even langs. Nannie Boda is zo langza
merhand tot de vaste bezetting gaan be
horen.
oude eik is een trieste. De boom valt ten
offer aan het moderne verkeer. Het omhak
ken is voor mens en dier een schier wan
hopige zaak; de "dorpelingen verzamelden
zich graag onder de oude takken en de
vogels bouwden er hun nesten in. In de
rubriek „Onder vier ogen" spreekt Jan van
Hillo deze deze keer met een Nederlander,
die het rood. wit en blauw altijd fier heeft
hooggehouden en wel de ex-wereldkampioen
schaken dr. Max Euwe. Niet alleen over
zijn schaakactivitèiten denk maar eens
aan de tweekamp tegen Aljechin. die heel
Nederland indertijd in de ban hield kan
dr. Euwe vertellen. Zijn dagelijks werk.
dat verband houdt met de moderne reken
machines, die wiskundige programmeurs
de handen vol werk geven en zijn nieuwe
taak als hoogleraar bieden veel aankno
pingspunten tot een interessant gesprek
Alvorens de dagsluiting, het allerlaatste
nieuws en de Tour de France aan bod ko
men. eerst nog een muzikaal program
matje, getiteld „Zingend in de West". De
sopraan Klaziene v. d. Vinne maakte on
langs een concertreis door de West, waar
mee zij uitzonderlijk veel succes oogstte.
Zij vertelt ervan en zingt liederen die ze
daar ten gehore bracht en die ze daar
hoorde. Rinus de Graaf, die de reis naar
Suriname en de Antillen meemaakte, be
geleidt haar aan de piano. De uitzending
wordt geïllustreerd door Johan Volkerijk
Op het programma staan o.m. liederen
met een folkloristische inslag, alsmede
werkjes van Granados, de Falla, Aaron
Copland. Geen echt klassiek recital ove
rigens.
ETENTJE
«AANDAG. Een filmavond, verzorgd door
de VPRO, die nogal wat moeilijkheden
heeft gehad met het verkrijgen van de rech
ten op de hoofdfilm, die ze de kijkers voor
wilde zetten. Maar het is gelukt. Een Log
boek en Kenmerk, vervolgens het Journaal
en aansluitend l'Ondo Mane, een kort film
pje van de Cinema Television, dat de spot
drijft met de helaas nog maar al te
veel voorkomende kritiekloze televisie
kijkers. De allesküker om zo te zeggen. De
hoofdfilm Ls The man who came to dinner,
ofwel de man die kwam eten.
TONEELSCHOOL
WOENSDAG. Top of Flop komt weer uit
de Singer Concertzaal in Laren. De
juke box is onvermoeibaar en er zijn steeds
weer nieuwe plaatjes, die Top willen wor
den. Het nieuws en Achter het Nieuws geven
de leerlingen van de Amsterdamse toneel
school de gelegenheid, zich klaar te maken
voor de vuurproef. Zij hebben op hun school
les gehad van Kees van Iersel, die het vak
..spelen voor de televisie" voor zijn reke
ning neemt. Hij zal zijn pupillen geslaagd
en wel nu aan de kijkers voorstellen en
wel in een stuk van Ingmar Bergman, de
vermaarde Scandinavische schrijver. Het
stuk heet Het Paneel.
Medespelenden: René Jessurun Lobo, Lou
Landré, Yoianda Bersch, Christine Ewert,
Henk Uterwijk, Willeke van Ammelrooy en
Reinier Heidemann. Voorts op deze avond
Oog een documentaire over het werk van de
Wegenwacht in Nederland de mannen
in het geel, die zo onschatbaar veel doen
voor de pechvogels van de weg en die met
de talrijke vakantiegangers van het ogen
blik de handen vol werk hebben. Jan Blok
ker presenteert ten slotte Filmvenster.