DE KRANT IN NEDERLAND Zeeuwse voorronde fotowedstrijd met zes extra prijzen Hollandse vissers stichtten Shetlands haring-hoofdstad UITSLUITEND VOOR STRAALMOTOREN Zaterdag 4 juli 1964 ierdagnummei U bent een Hollander? vroeg mij een Shet lander. Dat was in Lerwick, de hoofdstad der ruim 200 km ten noordoosten van Schotland in de Atlantische Oceaan gele gen Shetland-Eilanden. Mijn antwoord luidde bevestigend. De tweede vraag kon ik eveneens bevestigend beantwoorden, want hij luidde: Amsterdam is toch de hoofd stad van uw land? De derde vraag echter bracht mij een grote verassing. Het waren niet alleen de trotse koop vaarders van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, doch ook eenvoudige vissers boten met getaande bemanningen, die in vroeger eeuwen Nederlands naam en faam in den vreemde vestigden. Weet U dan wel (vroeg de Shetlander), dat vol gens een oude zegswijze hier „Amsterdam was built out of the back of Bressay"? Nu wist ik wel, dat Bressay een eilandje is op ongeveei anderhalve kilometer afstand van Lerwick gele gen, maar welk verband er tussen de bouw van Amsterdam en de rug van Bressay bestond, dat was mij volmaakt onbekend. Ja (zei de Shetlan der), dat zeggen we hier inderdaad. En het is een compliment zowel voor de kwaliteit der visgron den ten oosten van Bressay als voor de bekwame manier, waarop de Hollandse haringvissers die gronden bevisten, toen zij in de zestiende eeuw naar Shetland kwamen voor de haringvangst. Vele Hollandse vissers waren hier in de buurt als het ware kind aan huis. Weet U wel, dat zij het waren, die een belangrijk aandeel hadden in de stichting van Lerwick en in de ontwikkeling van ons stadje tot haringhoofdstad van het noorden" In de zestiende en zeventiende eeuw kwam het voor, dat er honderden kleine Hollandse vissers schepen tegelijk voor anker lagen in de Bressay Sound. En dat was in die dagen een groot aantal! Wel een aanwijzing dus voor de betekenis der Shetlandse visgronden voor de Hollanders en van de belangrijkheid der Hollanders voor de Shet lands. Nu begrijpt U ook het verband, dat wij hier leggen tussen Bressay en uw hoofdstad. De ha ringwinsten dachten wij hier vroeger maak ten de bouw van Amsterdam mogelijk. De Hollandse vissers bleven naar de woelige wa teren ten oosten en zuidoosten van Bressay komen tot in het begin van de tweede wereldoor log. Hun netten waren grover van maas dan die der Britse vissers. Zij vingen dus grotere harin gen, die zij aan boord kaakten en verpakten en vervolgens in Holland van de hand deden. Doch hoe dit zij, zij droegen heel veel bij om Shetland tot een belangrijk middelpunt van de haring vangst te maken. De geschiedenis van dit bedrijf was tamelijk bewogen. Eeuwen lang visten de Shetlanders en de Schotten ook zelf in de „streek". Het was toen nog een betrekkelijk klein bedrijf. Na 1894 stegen de vangsten echter gere geld. Miljoenen kantjes vonden hun weg naar het vasteland van Europa. Duitsland, Rusland en Fin land waren dc grootste afnemers tot 1914. Ler wick, Baltasound, Sandwick, Scalloway en andere plaatsen langs de kust kregen betere haven- en andere installaties om de gevangen haring zo snel mogelijk te verwerken. Meer dan zevenhonderd zeilboten voeren in die jaren ter haringvangst. Folo boven: in het drukke horingseizoen i» het leven bedrijvig, ols de ichepen thuiskomen von de vangst. de Shetlands de oude stempel in grote gelole. Toen in het begin dezer eeuw het zeil meer en meer door stoom vervangen werd, kwamen er in grijpende wijzigingen. Kapitaalkrachtige Engelse maatschappijen brachten motorvaartuigen in de vaart. Ook tal van Schotse vissers gingen zich motoriseren. Lerwick verkreeg daardoor het ka rakter van een echte „haringhoofdstad", van „ha ringpolis"" in de Atlantische Oceaan. De grote en beschutte natuurlijke haven biedt een prima lig ging. Brandstof, water en levensmiddelen waren er altijd in overvloed te koop. Maar de Shetlandse vissers, dus de mannen van Shetland zelf, konden zich die dure motorschepen niet veroorloven en met hun zeilschepen konden zij niet op tegen de gemotoriseerde concurrenten. Bijgevolg nam het aantal op haring vissende Shetlanders af en zij, die visssers bleven, vermeden Lerwick en zochten hun heil in kleinere havens. Een tweede tegenslag was van geheel andere aard. Ongeveer een halve eeuw geleden be gonnen de Noren op „moderne" wijze walvissen te vangen in de Atlantische Oceaan ten westeh van Shetland. De walvisvangst leverde goede re sultaten op, doch de haringvangst liep schrikba rend achteruit. De autoriteiten meenden voor een raadsel te staan. Zij hadden geen acht geslagen op de waarschuwingen van mannen, die de zee beter kenden dan de schrijvers van geleerde boe ken en dus allesbehalve dom waren. Wat bleek na enige jaren? Dat de honderden gedode walvis sen. die weggesleept werden, het zeewater zo ver ontreinigden, dat de haring een erg gevoelige vissoort verdween van wat voordien de rijkste visgronden der Shetlanders waren. Pas toen de schade een voldongen feit was, nam de overheid maatregelen en vaardigde zij een maatregel uit. krachtens welke het verboden was, walvissen te schieten binnen een afstand van tachtig kilometer van de kust Tot het einde der vorige eeuw kregen de Shetland se vissers vaste prijzen voor hun vangst. In deze eeuw echter won het systeem van visafslag het. Het begon in Baltasound (1904) en werd later ook in Lerwick gebruikelijk. Oe visprijzen stegen daardoor, maar de Shetlandse vissers profiteerden er niet veel van, omdat zij zoals wij zagen niet konden concurreren met hun gemotoriseerde mededingers. Na 1945 kwamen er weer meer Shetlanders aan bod. Toen was echter een deel der Europese markten verloren gegaan. De regering steunde de vissers. Er kwamen nieuwe installaties voor het invriezen der vis en maatregelen om de afzet in Engeland en elders in de landen van het Britse Gemenebest te vergroten. Maar ja. besloot de Shetlander zijn relaas, U maakt geen speciale studie van de Shetland se visvangst. Ik wijdde er wat over uit nadat ik U verteld had over het verband tussen uw hoofdstad Amsterdam en Bressay en over het aandeel van de Hollanders in de stichting en de bloei van onze hoofdstad Lerwick. Het waren stoere kerels, die vissers van vroeger. We hebben veel aan ze te danken hier... en de kronieken vermelden tevens, dat er in vroeger eeuwen wel eens een robbertje werd gevochten tussen Hollanders en Shetlanders. Tja, noch de Hollandse noch de Shetlandse vissers waren en zijn nu eenmaal salon vlooien... Zoals reeds aangekondigd verzorgt de P.Z.C. dit jaar weer een voorronde van de landelijke fotowedstrijd het motto is ditmaal „De krant in Nederland waarvoor tot 29 augustus a.s. kan worden ingezonden. Voor deze Zeewuse voorronde zijn zes prijzen uit geloofd, een eerste prijs van 100,-, een tweede van 50,- en een derde van 25,- voor groep 11 25 jaar en ouder) en een eerste prijs van 50,-, een tweede van 25,- en een derde van 10,- voor groep 1 jeugd tot 25 jaar), r\e gang van za- ken zal de meeste amateurfo tografen wel be kend zijn: de deel nemers zenden hun foto's niet recht streeks naar de or ganiserende Stich ting ter Bevorde ring van de Ama teurfotografie in Amsterdam, maar naar de redactie van de Provinciale Zeeuwse Courant Vlissingen. De voorronde wordt in overleg met voornoemde stichting georganiseerd en de P.Z.C. zorgt voor tijdige doorzending naar Am sterdam, hetgeen betekent, dat de foto's boven dien nog eens meedingen naar de prijzen in de landelijke wedstrijd. Voorts hebben de inzenders kans, dat hun foto tijdens de duur van de wed strijd in de P.Z.C. wordt gepubliceerd, waarvoor een bedrag van 7,50 wordt uitgekeerd. Er kan dus thans reeds ingezonden worden. Zoals uit de beschikbaar gestelde prijzen voor deze voorronde reeds blijkt, loopt zij niet geheel parallel met de landelijke wedstrijd, die in groep I en groep n ook kleurenfoto's omvat en bovendien de groepen UI (kleurendia's) en IV (film) kent. Deze voorronde be staat dus slechts uit de groepen I (tot 25 jaar) en II i 25 jaar en ouder) en bovendien kunnen, in verband met het reproduceren de bekroonde foto's worden in de P.Z.C. gepubliceerd uitsluitend zwart-wit foto's wor den ingezonden. Ten overvloede: alle foto's, die bij de P.Z.C. binnenko men, worden doorgezonden, dus ook de foto's die in deze Zeeuwse voorronde niet voor een prijs in aanmerking In de landelijke wedstrijd stelt de vereniging De Nederlandse Dagbladpers buiten de door de Stichting ter Bevordering van de Amateurfoto grafie uitgeloofde prijzen een extra premie van 300,beschikbaar voor de foto of dia, wel ke het beste de betekenis van het dagblad in de maatschappij tot uiting doet komen. komen. De jurering in Amsterdam staat geheel los van de „Zeeuwse beoordeling". Een foto, die in de voorronde niet wordt bekroond, kan in de landelijke wedstrijd met een eerste prijs uit de bus komen. Evenzo is het dus mo gelijk, dat de beste Zeeuwse foto ook als de beste lande lijke inzending naar voren komt. Omdat hier dus sprake is van doorzending, houdt het insturen van foto's naar de P.Z.C. In, dat men ak koord gaat met de wedstrijdvoorwaarden van „De krant in Nederland". De volledige wedstrijdvoorwaarden zijn in elke fotohandel verkrijgbaar. Enkele van deze voor waarden zijn: Aan deze wedstrijd kan door iedereen worden deelge nomen. Uitgezonderd zijn vakfotografen en al diege nen die als beroep fotografische of cinematografische bezigheden verrichten. De wedstrijd omvat het begrip „De Krant in Neder land" in de ruimste zin van het woord. De foto's moeten betrekking hebben op lipt begrip „de krant". Voorbeelden: De krant voor vader, de krant gelezen door kinderen gebogen over een stripverhaal, de krant al» verpakkingsmateriaal, de krant gevouwen tot soldatenmuts voor Jantje, enz. Ook de bezorger van de krant in weer en wind, het transport en de verspreiding van het dagblad door ons land kunnen onderwerpen zyn. Verder de men» bij de krant, journalist, redacteur in functie, de krant ais gebouw of in de vorm van de drukpers, al» ad- vertciitiemedium, etc. Maximaal mogen drie foto's worden ingezonden. Het formaat van de foto's is minimaal 9x9 cm of 7 x 10 cm en maximaal 18x24 cm. De foto's mogen niet op karton worden geplakt. Op elke foto dient duidelijk op de achterzijde de naatn, de groep (groep I of lij, het adres van de deelnemer x het totaal der ingezonden foto's te worden ver meld. De inzender» in groep 1 moeten bovendien hun leeftijd vermelden. Alle opnamen die nen eigen werk van de inzender te zijn, wel mogen zij loor een ander dan de maker worden afgewerkt of ver groot. Wie prijs stelt op terugzending van zijn werk, dient een stevige enve loppe, waarop naam, adres, als mede voldoende porto voor frankering, by te sluiten. Uit de volledige wedstrijdvoorwaarden blijkt voorts, dat het ook mogelijk is kleurenfoto's, dia's en films in te zenden. Omdat de Zeeuwse voorronde dus uitslui tend zwart-wit foto's omvat, dienen films en dia's recht streeks naar Amsterdam te worden gezonden. Met ingang van vandaag kan inzending geschie den naar „Provinciale Zeeuwse Courant, Wal- straat 58-60, Vlissingen", met op de linkerbo venhoek van de enveloppe „Fotowedstrijd" en „Groep I" of „Groep II". Er kunnen dus tot uiterlijk vrijdag 29 augustus foto's worden in gezonden. In de daarop volgende week zullen alle de bekroonde foto's in de P.Z.C. worden ge publiceerd. CHANTILLY-Virginia U.S.A. Reeds wanneer hij aan komt rijden merkt de passagier, dat hij op weg naar een wel heel bijzondere lucht haven is. De fonkelnieuwe autostrada van Washington naar Chantilly in de staat Virginia, 23 kilometer lang, is een non-stop weg van grote allure. Aan het eind ligt Dulles International Airport, het eerste vlieg veld ter wereld dat uitsluitend voor straalvliegtuigen en toestellen die sneller vliegen dan het geluid is aangelegd. Op deze luchthaven is de passagier nog werkelijk koning. {Needs in 1950 kreeg de Finse architect Eero Saarinen opdracht voor de hoofd- f\ stad van de Verenigde Staten een nieuwe luchthaven te ontwerpen, die voor wat betreft de afhandeling van het luchtverkeer, de architectuur en het comfort van de passagiers het beste van het beste moest bieden, In 1958 werd de eerste schop voor het werk in de grond gestoken. Vijf jaar later was het hele project klaar en kon het door president Kennedy worden ingewijd kort voor hij onder moordenaarshand zou vallen. Het vliegveld kreeg de naam van de voormalige Amerikaanse minister van bui tenlandse zaken, John Foster Dulles. Een toepasselijke naam. dacht men, want Dulles legde in zijn ambtsperiode wan 1953 tot 1959 meer dan oen miljoen kilo meters door de lucht af. Architect Saarinen koos de plaats voor de luchthaven met opzet ver buiten de be bouwingen, omdat hij een project in het hoofd had dat uitsluitend voor de lawaai makers van deze tijd bestemd was: de grote straalverkeersvliegtuigen. Wanneer het nodig is, kan het aantal startbanen en de lengte ervan nog aanzienlijk worden uitgebreid; er is ruimte genoeg. Nu al echter is Dulles Airport tweemaal zo groot als het Newyorkse John F. Kennedyvliegvekl het voormalige Idlewild. Twee van zijn startbanen hebben eeil lengte van 3850 meter; een derde is 3300 meter lang. Deze betonnen banen zijn berekend op vliegtuiggewichten die eens zo hoog liggen als die van de huidige straal-turbine vliegtuigen. Alle installaties en dienstruimten zijn geheel afgestemd op hel lar.ge afstands verkeer. Het totale lokale en regionale vliegverkeer blijft lopen via de oude National Airport. Alleen het ontvangstgebouw op het vliegveld kan al gelden als een gedenkteken voor de onlangs overleden Saarinen. In dynamische lijnen verheft het gebouw zich boven de vlakte, een teken van fnoderne architectuuiIn de enorme hal en in de twee verdiepingen die daar onder llrggen is alles te vinden wat een passagier zich maar wensen kan: complete koopcentra, kappers, douaneboxen, loketten voor bagage, etc. Roltrappen hebben overal dc plaats van gewone trappen inge nomen. Niemand hoeft zich moe te maken „Van het moment dat hij over de drempel van het ontvangstgebouw komt tot aan de vliegtuigtrap hoeft hij ons geen enkele passagier meer dan 150 stappen te zetten", verklaart de luchthavendirectie trots. Voor de passagiers zijn er wacht ruimten die wat de Inrichting brtreft kunnen wedijveren met luxe hotels: lederen fauteuils, rustbanken in de hoeken, bloemen- en plantenbakken en stoffering zijn nog allemaal door Sa:-.. ;nen ontworpen. Even -tas zijn idee vormen de rijdende wachtkamers: zeer brede en zeer hoge autobussen, die de passagiers kunnen bestijgen zonder er een trapje voor te hoeven beklimmen. Uit verborgen luidspre kers klinkt continu rustige muziek. Deze gevaarten rijden door een soort verhoogde tunnel naar het vliegtuig, zodat de uitgang van de bus geheel gelijkvloers komt met de ingang van het toe stel. Opnieuw hoeft de passagier geen trede te beklimmen. Regent het. dan kan niemand nat worden. Slaat op het platform een machine warm te draaien, de passagier hoeft er niets van te horen: hij is altijd binnen Van het ogenblik van aankomst op de luchthaven tot aan zijn vertrek komt de passagier niet meer in de buitenlucht en hoeft hij geen trede op of af. Er zijn momenteel 24 van deze mammoetbuss-n In gebruik; in 1975 moeten het er vijftig zijn. In ieder van deze mastodonten kunnen negentig personen mee. kosteloos. Vanzelfsprekend heeft men bij de aanleg van Dulles Airport rekening gehouden met het ontzagwekkende lawaai dat de st.raalreuzen van de toekomst zullen pro duceren. Niet alleen zijn de gebouwen erop geïsoleerd, ook om de buitenwacht is gedacht. Rond het vliegveld, dat 15 0O0 hectare groot is zijn anderhalf miljoen bomen geplant als een' muur tegen het geluid dat van platform en banen komt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 11