Klanken uit de ether
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
Waar zijn onze schepen?
Poppen 'in het
halfduister
condito
REDERIJKERSKAMER VAN SLUIS
VIERDE HONDERDJARIG BESTAAN
medicon
MAANDAG 29 JUNI 19&i
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
B
Hij woont een klein jaar In Wemeldinge. „Ik
ben er een paar jaar tussen uit geweest",
zegt hij. „De academie in Enschede. Daar
heb ik mijn opleiding gehad. Die duurt vier jaar,
maar gelukkig heb ik een jaar over kunnen
slaan". Hij gaat aan tafel zitten, bekijkt zijn
poppen. Harry van Tusschenbroek. De naam valt
plotseling. „Ik heb nog nooit werk van hem
gezien. Dat vind ik zo jammer, maar het is me
gelukt. Ik heb alleen een foto van een van zijn
poppen. Meer niet". Hij zoekt in een hoek van
de kamer naar het knipsel. „Hier". Evenals Harrv
van Tusschenbroek dwaalt hij over het strand.
„Ik neem allerlei botjes en zo mee. Soms een
dooie vogel. Die wikkel ik in een krant en dan
laat ik hem thuis verdrogen".
De poppen ritselen door het zuchtje wind, dat
door het open raam naar binnen stuift. Er rin
kelen wat stenen. „Ik verkoop ze, maar ik kan
niet garanderen, dat ze binnen een maand niet
uit elkaar vallen. Ze zijn zo fragiel". Een boeren
vrouw. Haar doorzichtig lijf, opgebouwd van spi
ralen, schelpen, houties, stukjes been. Stukjes
koper, stenen, glas, glinsteren. Alles is in bewe
ging. Alles lijkt zo ordeloos, maar één ding weg
gehaald en het is geen vrouw meer.
„Mode is geen kwestie van kleding", zegt Rien
Dominicus. „Mode is iets heel anders. Hét is de
wijze, waarop je je kleedt, waarop je loopt, zit,
slaapt, van alles doet. Dat is pas mode".
Rien Dominicus wil in de mode verder gaan. „Als
ik werk kan krijgen, dat me bevalt, doe ik het
meteen. Maar ik zit hier best".
„Als ik maar niet eenzijdig zou worden", zegt
hij opgewonden. „Daar neb ik zo'n verschrik
kelijke hekel aan. Ik vind. dat als je creatief
ander werk
wil zijn, je van alles moet doen, van alles moet
kunnen houden. Muziek, literatuur, beeldende
kunst". Zijn kamer telt acht stoelen. „De meeste
zijn niet om op te zitten, maar
ze zien er zo leuk uit." Aan de
hangen zijn wandlappen.
„Dat doe ik ook heel graa;
maar het is wel een vreselij
werk. Ik kan zo moeilijk met
een naald overweg". Van ach
ter een tafel haalt hij zijn werkstukken te voor
schijn.
„Hier. ik heb er zoveel, maar waar moet ik het
allemaal bergen. Deze is geïnspireerd op een van
mijn examenwerken. Kijk, hier heb ik nog een
ander werk. Daar ga ik ook nog wandlappen
van maken. En hier een ontwerp voor een Kos
tuum van Sjoukje Dijkstra. Dat was ook een
van de examenopgaven.
ien Dominicus vertelt graag en veel over zijn
werk. De papieren, de wandlappen, de pop
pen. z"' liggen in een grote kring om nem
heen. „Ik ben ruer al jaren mee bezig De kof
fie is op. de vele sigaretten zijn opgerookt. Bui
ten plonst het zonlicht op de tuin voor het huis,
waar hij bij zijn ouders woont.
Als wij van zijn huis het dorp inlopen, schuiven
een paar gordijnen opzij, kijken ogen ons na.
„Ik heb geen contact met mensen uit Wemel
dinge". had Rien Dominicus in zijn kamer achter
zijn poppen gezegd.
R
uAROL DAY
2747. ,,Je ziet het wel, hé? Zo los
sen wij hier dergelijke kwesties vlot
en bijna geruisloos op!" sprak
Grishow tevreden. „Deze lastpak
ken zijn de eerste uren ten minste
onschadelijk en als ze straks ont
waken, heben ze alle lust tot her-
rieschoppen wel verloren.
Voor alle zekerheid zullen wij ze
echter maar apart ergens ter ruste
leggen. ..Hij wenkte een paar man
nen, die de zielige figuren zonder-
veel plichtplegingen wegsleepten.
„Daar gean de kwajongens", lach
te de commandant. „Wil je wel ge
loven, dat ik mij af en toe meer
'n politiecommissaris voel. dan een
ruimtepionier?" Piloot Storm knik
te geamuseerd. „Het gaat je overigens uit
stekend af!" meende hij. „De ruïmteraad had
geen betere man voor deze taak kunnen kie
zen. Jij schijnt „the right man on the right
place" te zijn! De jongens hebben respect voor
je!" Grishow gromde iets onverstaanbaars.
maar Arends woorden schenen hem toch wel4
gevalig te zijn. Hg keek even peinzend voor
zich uit en zei toen opeens: „Zeg over wat
anders gesproken, jullie hoeven voorlopig nog
niet op te stijgen, tot Mars in de gunstige posi
tie staat. Voelen jullie niets voor een klein uit
stapje? Wij hebben iets bijzonders, dat je ze
ker belang zal inboezemen". Kort daarop
stapten Grishow en zijn gasten in ruimtekos
tuums gehuld buiten de Grote Wigwam. ,De
Taxi staat al voor!' kondigde Grishow vrolijk
aan.
Huivert je
isselen
door MARTIN MONS
„Mammie? Waar? O. Mammie!"
Hij keek zoekend rond.
„Neen, daar, domme jongen". Haar vin-
fer wees naar het snel naderkomende
Iguurtje.
Het zoéven nog zo verwachtingsvolle
gezichtje betrok. Alsof er een gordijn
werd neergelaten dacht Ans. „Is
geeneens mammie, is moesconstateer- 0 - -
de het jongetje vlak en een beetje min- j wilde jongens Ze hebben toch niet
achtend over zoveel domheid en met geprobeerd RobbieIk bedoel, het
moeite zijn teleurstelling verbergend. windt hem zo vreselijk op als andere
Anske Bal verwenste haar domheid. Ma-kinderen proberen hem in hun wilde
mie, zo had de kleine Robbie immers die spelletjes te halen. En dan heeft hij het
Engelse nurse genoemd, aan wie hij zo later zo benauwd. En het is ook weer zo
hartstochtelijk hing Vreemd, het leek hard als je hem verbiedt zich met hen
wel of de jongen meer hield van haarte bemoeien. Heus, juffie, U doet beter
dan van zijn eigen moeder, die toch ge- met hem ergens te gaan zitten, waar
heel voor hem leefde en hem dag en net rustiger js".
„Vreemd? Och nee, mevrouw, ik her
inner me nog heel goed dat grootvader
zo zijn vaste plekjes had. Dat schijnt
vaak het geval met oude mensen, ze
hebben het land aan verandering".
„Die man heeft toch nooit geprobeerd
met je in gesprek te komen, juffie?
Robbie iets te geven of met hem te
praten? Je hooit tegenwoordig zulke
rare dingen?" Haar lief, kinderlijk ge
zichtje vertrok nerveus.
„Weineen, mevrouw", antwoordde Ans
verwonderd. „Hij zit daar maar rustig
jes met zijn boeken. Zo nu en dan maakt
hij erg gewichtig een aantekening. Maar
meestal sukkelt hij na een uurtje in
slaap. O neen, U hoeft echt niet bang
te zijn dat het een raar mannetje is".
Ze lachte even. „Ik praat al maar over
een mannetje maar hy is in werkelijk
heid vrij lang. Dat zie je alleen maar
niet zo. omdat hij zo onderuitgezakt zit
op die bank. Als hij weer weggaat neemt
als zij was aan de onstuimige liefkozin
gen. waarmee de broertjes thuis haar
moeder pleegden te overstelpen.
Mevrouw Emilie keek naar de oude da
metjes. het oude heertje achter zyn boek.
de spelende kinderen en de babbelende,
ginnegappende moedertjes. I hy heel beleefd zijn hoed "af. En on- enige dat hij*op iedere vraag, ieder voor-
„Het is hier toch niet te druk voor Rob- tmm «r n ion r-
oie, juffie?", vroeg ze ongerust. „Die
ben. Misschien weet ik niet goed met
hem om te gaan".
„Maai- mijn lieve kind!" Mevrouw Emi-
lies stem klonk warm. „Ik zou werkelijk
geen betere hulp kunnen wensen. Haal
je nu alsjeblieft geen dwaze dingen in
je hoofd. Robbie is de laatste tijd wat
moe, het voorjaar, denk ik. Het is on
natuurlijk warm voor de tijd van het
jaar, vind je ook niet? En dan is hij
altyd zo, helemaal afwezig. Als we weer
wat verder zyn, gaat hij acclimatiseren,
zoals mijn man dat noemt. En dan is
hij weer veel levendiger. U zult zien, dan
herkent U hem gewoon niet. Hy is dan
een heel ander kind, vrolyk en veel
vriendelijker".
Ze spraken beiden fluisterend met ver
stolen blikken naar het kind dat, onder
uitgezakt in zijn rolstoel, ongeïnteres
seerd voor zich uitkeek.
Ansje Bal schudde het hoofd. „Ik ben
soms zo bang dat hij mij vergelijkt met
zijn vorige juffie en me dan maar een
heel slechte plaatsvervangster vindt. Het
nacht omringde met haar zorgen. Kinde
ren konden heel vreemd zijn. Ze kwam
tot haar schrik tot de ontdekking dat
zij, ondanks haar diploma, nog maar
heel weinig van kinderen afwist.
„En hoe heeft myn zoete kleine Robber
tje het vandaag gehad? Erg verlangd
naar moesje'" zong de warme stem,
terwijl de moeder zich over het jongetje
heenboog. Haar lippen drukten zich op
de wangen, de mond, de ogen van liet
kind, dat leek te verstyven onder deze
stortvloed van exuberante genegenheid.
Als een slak die zich terugtrekt in
zijn huisje dacht Ansje Bal, gewoon
Ze sprak rad en staccato, zoals ze altijd
deed als zy ongerust over iets was
„Maar het is hier anders altyd erg
rustig mevrouw", suste Ansje. „Echt
waar. dit is de eerste maal, dat ik hier
kinderen tref. Anders is hier alleen maar
dat oude heertje. En een enkele maal
eens een paar wandelaars, die hier even
komen uitrusten. Ziet U wel, die dames
gaan ook al weer verder".
De oude dametjes waren opgestaan en
wandelden zoetjes de allee weer in. Het
oude heertje scheen nog altijd in zoete
rust.
„Dat oude heertje", vroeg mevrouw
e zegt. is dat hy naar mammie
MAANDAG 29 JUNI 1964
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s.
12.00 Dansorkest en zangsolisten. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Voor ons platteland. 12.40
Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Mede
delingen, eventueel actueel of gram-
mofoonmuziek. 13.35 Beursberichten.
13.30 Radio Matinee (gr.).: populair
klassieke muziek. In de pauze: voor
dracht). Vanaf 16.00 Eventueel onder
breking voor reportage Tour de Fran-
cse 1964. 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte
grammofoonmuziek. 17.00 Christoffel
Plantijn in het Leidse hol van de
leeuw, lezing. 17.25 Coutry- and Wes
tern Music (gr.). 18.00 Nieuws. 18.15
Eventueel actueel. 18.20 Promenade
orkest, radiokoor en viool: amuse
mentsmuziek. 19.00 Parels der mu
ziek in Mozaïek: klassieke en moder
ne grammofoonmuziek. 19.40. Van,
voor en door amateurs. NATIONAAL
PROGRAMMA: 20.00 Nieuws. 20.05
Toespraak. 20.10 Omroeporkest en so
list: moderne en klassieke muziek.
(20.40-20.55 De Prins in 1911, klank
beeld over het geïllustreerde blad De
Prins). 21.25 Prins Bernhard als In
specteur-Generaal van de Nederland
se Strijdkrachten, klankbeeld. 21.45
Klassieke kamermuziek. 22.20 Boek
bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Radio
Filharmonisch sextet: moderne mu
ziek. 23.00 Actualiteiten en nabeschou
wing Tour de France 1964. 23.10 Mo
derne Zuidamerikaanse orkestwerken
(gr.). 23.40 De betrekkingen tussen
Nederland en Latijns Amerika, lezing.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM H. 298 m. 1007 kc/s.
12.05 Pianospel: amusementsmuziek.
12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw,
12.33 Meisjeskoor en licht instrumen
taal kwintet. 12.53 Grammofoonmu
ziek, eventueel actualiteiten. 13.00
Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal en
semble. 13.45 Klassieke grammofoon
muziek. 14.30 Radio-Vossenjacht, luis
teraars op zoek naar radio-reporters
(herhaling van donderdag 18 juni jl.).
15.30 Klassieke grammofoonmuziek.
15.40 Vocaal ensemble. 16.00 Bijbel
overdenking. 16.30 Altviool en piano
(gr.): klasieke en moderne muziek.
17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de
jeugd. 17.30 Vrolijke grammofoonmu
ziek. 17.50 Regeringsuitzending: Su
riname journaal, door mr. dr. H. J
Roethof. 18.00 Kerkorgelconcert. 18.2C
Uitzending van de Katholieke Volks
partij: Kaarten op tafel, een uitzen
ding over politieke zaken, die de aan
dacht verdienen. 18.30 Lichte gram
mofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weer-
State of the Union, documentaire film
de Verenigde Staten van Ame
rika. 22.45 Journaal. 22.50-23.00 Film-
verslag van de Tour de France.
VL.-BELG. T.V.-PROGRAMMA'S
19.30 Voor de jongeren. 19.55 De weer-
20.00 Nieuws. 20.20 Programma-
overzicht. 20.25 Sportnieuws. 20.40
Meneer Emile (Zaalwachter Vogels),
éénakter. 21.20 In de spiegel van de
kunst. 21.50 Zoeklicht op culturele ac
tualiteiten. 22.10 Nieuws.
FRANS-BELG. T.V.-PROGRAMMA'S
18.30 Berichten. 18.33 Voor de kinde
ren. 19.00 Kroniek voor de vrouw.
20.00 Journaal: 20.30 Eurovisie: Film
verslag van de Tour de France. 20.40
L'école du nonsens: It's a gift. 21.40
Metamorfosen: Hedendaagse Poolse
kunst. 22.25 Lectures pour tous, lite
rair programma. 23.15 Journaal en
filmverslag van de Tour de France.
DINSDAG 30 JUNI 1964
HILVERSUM I. 402 m 746 kc/s.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon
muziek. VPRO: 7.50 Dagopening.
AVRO: 8.0 Nieuws. 8 15 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek. 9.10
De groenteman. 9.15 Gewijde muziek
(gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen
(gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Nieuws, 11.05 Voor de zieken.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte
grammofoonmuziek 8.50 Voor de
huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken,
lezing. 10.25 Klassieke grammofoon
muziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30
Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vol-
aan. vooruit, lezing.
dërlaatst, toen er zón enge jongen, zo'n I stel van
nozem naast me ging zitten, heeft hg j wil'
hem toch zo vuil aangekeken dat hij „och myn arme, lieve schat!" Mevrouwnraatië' 19 10 Licht instrumentaal
dadelijk weer opstond en wegging. Nee, Emilie boog zich over de kleine jongen kwart3et' 19.30 Radiokrant. 19.50 Ope-
hg is een braaf mannetje, geheel onge-1 heen en omhelsde hem hartstochtelijk. ramuziek (er 1 NATIONAAL PRO-
SM ..Robbie, schatje. moesjes lieve jongen. SsM™
eenenkoneerd ia en met zïin thd eaa moesie 1S immers by je. Denk nu maar spraak. 20.10 Metropole-orkest. 20.55
raadTveet" niet ^nger aan mammie. Mammie heeft PPrins Dernhard als Inspecteur-Cene-
raauweet. al lang een andere Werne jongen. Je doet raal van de Nederlandse Stnjdkrach-
Ja. maar zulke mensen worden dik- pr mnmie zon vrcscihk verdriet mee
wijls opdringerig, juffie"
„Zijn soort niet, mevrouw. Die geven
meer om boeken dan mensen. Neen,
maakt U zich maar niet ongerust".
„Maar Robbie? Maakt hij Robbie niet
nerveus?"
„Wel nee, de kleine man weet niet eens
dat hij daar zit, om zo te zeggen",
stelde Ans haar gerust. En dan, al haar
moed verzamelend, liet ze er op volgen:
„Ik wou dat hij het maar wel wist. Ik
bedoel, dat hij wat meer notitie nam
van zijn omgeving. Het is net alsof
alles buiten hem omgaat. Ziet U, ik
vraag me wel eens af of hij altijd zo
is geweest of dat ik er de schuld
er moesje zo'n vreseiyk verdriet mee ten, klankbeeld. 21.15 Lichte grammo-
,Het is niet waar. Mammie heeft geen foonmuziek. 21.25 Militaire orkesten,
ander jongetje. Mammie wil geen ander 21.55 De betrekkingen tussen Neder-
jongetje dan Au!"
„Och, myn kleine harteschat, heeft
moesje je pijn gedaan? Domme, domme
moesje. Dat komt van die lelyke ondeu
gende broche. Ooch hij heeft je lieve,
kleine snuitje helemaal geschramd",
croonde mevrouw Emilie verschrikt.
„Wacht eens, hier is een lekker stukje
chocola voor de schrik. Kijk eens, de
chocola, die Robbie zo lekker vindt, cho
cola met nootjes".
(Wordt vervolgd)
land en Latijns Amerika, lezing. 22.10
Lichte instrumentale trio's met zang
soliste. 22,30 Nieuws. 22.40 Avondover
denking. 22.50 Tango-rumba-orkest en
zangsolisten. 23.15 Boekbespreking.
23.25 Licht orkest. 23.55-24.00 Nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
NTS: 19.30 Comedy Caper. 19.45 Open
baar Kunstbezit. 20.00 Journaal en
weeroverzicht. 20.20 Uitzending van
de Anti-Revolutionaire Partij. 20.30
Lino in de knel, speelfilm. 21.50 The
Horizontaal: 1. hofmakerij; 3. onlangs
6. behoeftig; 8. kom; 10. gemeerd; 12.
zangstem; 13. lantaarnplaatje; 15. bo
veneind; 17. aanstaande; 18. schoon
heid; 20. reeks; 21. prik; 22. derde let
ter Gr. alfabet; 23. aanvang studenten
lied; 24. insect; 26. Amerika; 27. optel
ling; 29. kloosterzuster; 30. Am. lucht
vaart maatschappij; 31. sterke drank;
33. timmergereedschap; 34. streep; 36.
medicijn; 37. stad aan Middell. Zee
Vertikaal: 1. verwaand iemand; 2. aan
hef brief; 3. zonnegod; 4. open bosplek;
5. visje; 7. dof; 8. geestelijke; 9. aanw.
voornaamwoord; 11. gewoon; 12. grond
slag; 13. dek; 14 wier; 16. nachtgewaad
18 snavel: 19 bij; 25 listig dier; 28. rul
30. richtingwijzer; 32. hooiberg; 33. wa
terdier; 35. onmiddellijk; 36. oneindig
getal
De oplossing van de vorige puzzel luidt:
Kp viiuno
MARIEKERX 26 v Port
Sa.d r. R'dam
MELISXERK 26 te
X winemur.de
MERSEYLLOYD 2? v
Manilla n. Yokohama
MIJDRECHT 26 120 m rr
3:!b30
NEDER RHONE 26 te
Antwerpen
PRINSES IRENE 26 v
Havre n. New York.
HOOG EN LAAG WATER
30 juni
Vlissingen
Terneuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
DE BOMEN voor het raam verhinderen
het licht naar binnen te schuiven. De
kamer is in halfduister gedompeld. ,,Het
is hier heerlijk rustig", zegt Rien Domi
nicus. Wemeldinge op een zonnige mid
dag. Rien Dominicus zit thuis in zijn be
schaduwde kamer en werkt aan zijn
poppen, zijn collega's, zijn wandlappen.
„Ik ben modetekenaar en kostuumont
werper", zegt hij. Voorzichtig steekt hij
de naald in een van zijn poppen, beves
tigt een fonkelende steen aan een kleu
rige lap". „Maar dit is mijn vrije werk
en dat vind ik toch wel het fijnste".
(Advertentie)
BETERE PRESTATIES IN
DE SPORT
Elke sportman kan nu zijn uithou
dingsvermogen vergroten. Met
Condito, het verantwoorde antl-
vermoeidheidstablet.
En met Medicon, het verbeterde
drulvensuikertablet als energie
bron. Voorkomt dorstl
Medica- Sport produkten: In apo
theken en drogisterijen.
Geslaagde herdenking
AANDACHT VOOR 1
J. H. VAN DALE
Het eeuwfeest vim de rederijkerskamer
„De Oranjehloem" in SI ui* K een groot
succes geworden. Zaterdagsmiddag* was
en speciale herdenklngszlttlng in de
Condito: 24 stuks f 3,60,144 stuks f 17,-
Medicon: 8 stuks f 0,75,48 stuks f 3,60
Vraag gratis folder
bij Medica N.V. 's-Hertogenbosch
GOES WIL GROND VAN
's-HEER-ABTSKERKE
In de nadere uiteenzetting, die b. en w.
van Goes de raad geven over de herin
deling voor zover het Goes betreft,
merkt het college op, dat een uitbrei
ding in zuidelijke richting noodzakehjk
is om voldoende gronden voorhanden te
hebben met het oog op de recreatiemo
gelijkheden. Het college meent, dat voor
dit doel het grondgebied van 's-Heer-
Abtskerke aan Goes dient te worden
toegevoegd. Het gaat dus niet om het
grondgebied van 's-Heer-Arendskerke,
zoals in ons nummer van zaterdag naar
aanleiding van de nadere uiteenzetting
van b. en w. van Goes stond.
I
KERKNIEUWS
NED. HERV. KERK
Beroepen te Beverwijk: Th. van
Sprang te Wilp; te Sloten (Fr.): M
J. Pol te Kollum; te Surhuisterveen:
J. W. ten Cate te Eenrum; te Delft:
(vac. C. A. van Harten): W. A. B.
Hagen te Katwijk aan Zee.
Aangenomen naar Putten: Chr. J. P.
Lam, zend. predikant, wonende te
Hilversum; naar Workum: M
Leun te Kolderveen.
Bedankt voor Muiden: W. Kalkman
te Willige-Langerak.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Amsterdam-W (vac. J.
Wiersema): J. Vegh te Boechout
(België).
Bedankt voor Rotterdam-Z, (vac. H.
Dijkstra): J. H. de Boer te Leiden.
GEREF. KERKEN VRIJGEM.
Aangenomen naar Zevenbergen: M.
Heemskerk, kand. te Leiden, die be
dankte voor: Noord-Bergum, Ruiner-
wold-Tweede Exloërmond.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Beroepen te Enschedé: J. Lange te
Assen-Mensingerweer.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Aardenburg-Breskens: M.
V. J. de Craene te Baarland.
Zeeuw landelijk
voorzitter A.N.B.
Met een redevoering op de bondsraad
vergadering van de Algemene Neder
landse Bouwbedrijfsbond te Utrecht
heeft de heer A. Buys zaterdagmor
gen officieel het voorzitterschap van
deze bond overgenomen van de heer
C. Brandsma.
De heer A. Buys (40) is geboortig uit
Arnemuiden. Van 1949 tot 1954 was hij
woonachtig in Vlissingen, waar hij
aanvankelijk werkzaam was als tim
merman, waarna hij werd benoemd
als bezoldigd bestuurder van de af
deling Vlissingen. In die periode was
hij tevens enige tijd lid van de Vlis-
singse gemeenteraad voor de P.v.d.A.
In 1954 volgde zijn benoeming als
voorzitter van de afdeling Amsterdam
van de Alg. Ned. Bouwbedrijfs Bond.
Deze functie heeft h:j vervuld tot no
vember 1962. toen hg werd benoemd
als bondsbestuurder.
raadszaal. onder leiding van de heer
O. J. van Oorschot. Burgemeester P. I".
van Hoetegem sprak «Is gastheer eerst
een openingswoord. Dr. P. 4. Meertena
uit Amsterdam, wetenschappelijk amb
tenaar aan het koninklijk Instituut der
wetenschappen, sprak over de plaats
van 4. II. van Dale oprichter van d«-
.Oraniebloem" en samensteller van het
bekende woordenboek der Nederlandse
taal In de tyd, waarin hg leefde.
„Van Dale was een typisch represen
tant van zyn tyd". aldus dr. Meertens.
HIJ vervolgde met een opsomming van
de feiten, waardoor Van Dale zich ge
durende zijn kortstondig leven verdien
stelijk heeft gemaakt. Aundacht be
steedde hij verder aan de positie van de
streek in het Koninkrijk der Nederlan
den in een tyd, dat het Isolement heel
wat zwaarder woog dan tegenwoordig.
„Zijn w<rk a.-.n het woordenboek
heeft deze Sluizen^ - niet alleen een
figuur van plaatselijk belang ge
maakt". aldus spreker, „maar £én
■an nationale bet' kenls". Hij b^han-
A. BUYS,
geboortig uit Arnemuiden
de oprichting van de rederijkers
kamer In 1864.
De heer Karei de Clcrcq uit Sint-An-
dries België 1. assistent aan de rijks
universiteit te Gent, sprak over „Cul
turele Noord-Zuld-verhoudlngen vóór
honderd Jaar".
Tydens de daaropvolgende receptie
werden felicitaties aangeboden door be
vriende organisaties, waarvan er vele
bloemen hadden gestuurd. Hier spraken
onder meer mevrouw E. J. van den
Broecke-dc Man uit Aardenburg. jury
lid tijdens vele concoursen, de heer A. A.
Hoolhorst, bestuurslid van de Heem
kundige Kring West-Zeeuw*': b-Vlaan
deren. de hert-n P. Hoste uit Groede en
A. de Koning uit Oostburg. namens be
vriende toneelverenigingen, de heer A.
van der Hoek uit Groede. namens de de
partementen Groede-Breskens en Sluis-
Aardenburg en J. P. J. Wpge namens
de stichting Rozenoord. waar leder jaar
de rederijkers hun nieuwe stuk komen
spelen.
De heer A. Betyitervelilt bood namen*
het herdenklngseomité het Hand
woordenboek der Nederlandse taal
aan de bestuursleden van de rederij
kerskamer aan. Dit boek. door de
uitgever ter beschikking gesteld, be
vatte een speciaal voor deze herden
king gedrukte opdracht.
In de avonduren verzorgde het reizend
Zeeuws Volkstoneel op de Markt een
openluchtspel. Gebracht werd „De ge
croonde Leersse" door Michlel de
Swaen. Regisseur Louis Lockefeer uit
Hulst en zijn medewerkers brachten een
boeiende vertolking van dit stuk waar
bij vooral ook de voortreffelijk verzorg
de decors en de verlichting bijdroegen
tot het scheppen van een bijzondere
sfeer.
Voorzitter W. Blaeke van de rederijkers
bracht in dc middaguren dank aan alle
medewerkers en 's avonds werd in
„Lamminsvliet" ook aan de hoofdrol
spelers en het bestuur van het R.Z.V.T.
een zelfde Van Dale aangeboden, als
's middags de bestuursleden van de re
derijkerskamer ontvingen.
Even puzzelen
I_Jij wil graag kostuumontwerper voor
ballet of toneel worden. „Dat is eigen
lijk mijn terrein". De voorbeelden daarvan
liggen in zijn kamer. Met driftige vingers
rukt hij bladen papier uit de mappen.
„Hier, examenwerk. En dit, een kostuum
voor een stuk van Brecht". Het papier
rijgt aaneen tot een eindeloze reeks. De
vrouwen, de mannen, gehuld in kostbare
gewaden dwarrelen over de tafel, schuiven
over de grond. „Fijn werk", zegt Rien Do
minicus.
achter zijn poppen