Vroegof/aaf de protestants-christpliike vrouw de uoorkflnr aafl Jp^RUNT SB S Trots der zeven zeeën koerst op V. S. aan is IÉ K DE BOEKENPLANK Speedway-derby is de snelste hobby van rijdend Amerika Vlootschouic op de Hudson John Steinbeck Bijzondere steen gevonden in Schoondijke Wenen zoekt een weg naar de drie zeeën ZATERDAG 20 JUNI PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT OCEAANREIS VOOR GROTE ZEILSCHEPEN Drieëntwintig van de laatste grote zeilschepen, de glorie j weerspiegelend van de negen- j tiende-eeuwse zeevaart, ploegen |ff thans met volle zeilen door de golven van de Atlantische Oceaan, op weg naar de Ver- j enigde Staten, waar zij luister zullen bijzetten aan de wereld- tentoonstelling in New York en het driehonderdjarig bestaan i! van deze stad. Het idee voor deze regatta, de grootste sedert tientallen jaren, is afkomstig van de Amerikaanse zeezeiler Nils Hansell. Sinds 1956 organiseren Britse zeil- j enthousiasten onder leiding van prins Philip ééns in de twee jaar - een Europese vlootschouw van gro- p te zeilschepen. Ditmaal zijn er sche- li- pen uit alle werelddelen voor de wedstrijd ingeschreven, de meeste vierkant getuigde barken, en voor de rest schoeners en jachten. De schepen zjjn bijna allemaal nog in gebruik als opleidingsschepen voor de koopvaardij of voor de ma- rine. Zoals bijvoorbeeld de 1860 ton metende Westduitse driemastbark Gorch Fock, die onder bevel van kapitein ter zee Hans Engel met 160 adspirant-marineofficieren aan boord aan de vaartocht deelneemt. Cursus Als de Gorch Fock In Hamilton, Bermuda arriveert, de plaats waar de schepen zich zullen verzamelen om daarna in flottielje naar New York te koersen, wordt de beman ning vervangen door 160 andere aankomende zeerobben, die in New York een negendaagse theoretische cursus „zeemanschap" zullen ont vangen. Op de terugweg naar Eu ropa, worden Hafnarfördus de oude stapelplaats van de Hanze op IJs land, de Ierse hoofdstad Dublin en Bergen aangedaan. Dan moet het geleerde in praktijk worden ge bracht. Jaarlijks leggen schepen als de Gorch Fock wel 70.000 zeemijlen af, het grootste deel onder zeil. Na het vergaan in 1957 op de Atlanti sche Oceaan van het koopvaardij- schoolschip Pamir, een enorme viermaster, hebben de grote Duitse reders toch opnieuw plannen ge maakt voor de bouw van oplei dingsschepen, zij het dat die wat kleiner zullen zijn dan de ongeluk kige Pamir. Er gaat niets boven een zeilschip voor de opleiding van zeelieden, zeggen de reders en de kapiteins, die zelf vaak herinne ringen bewaren aan de tijd dat zij i Dt de en voor BiJ uitgeverij Querido te Amsterdam verscheen als Salamander een aller aardigst verhaal van de Nobelprijs winnaar John Steinbeck. In „Mom maar eens koning" schrijft Steinbeck een komisch sprankelende satire over Frankrijk, dat weer eens midden in een kabinetscrisis zit. De monarchie moet hersteld worden en hoe dit alles geschiedt kunt U met veel plezier in dit boekje lezen. Even eens bq Querido verscheen van Willa Cather „Alexanders brug", het verhaal van de Amerikaanse Earthly Alexan der, die er zich, tijdens een reis naar Engeland, van bewust wordt, dat hij precies het leven leidt, dat hij ge tracht had te vermijden en zo tot een keerpunt in zijn leven komt. Saint magazines Bij A. \V. Bruna en zn. te Utrecht I verschenen in de Zwarte Beertjes- reeks weer enkele Saint Magazines met misdaadverhalen van onder meeri Leslie Cliarteris, Frank Kane, Edgar Wallace, William O'Farrell en Law - rence Treat. „Kermis in de regen" van Joop van den Broek is uiteraard bekend van i de gelijknamige film. Een vlot en aantrekkelijk verhaal over een bank overval. Frederic Dard's „Twee druppels bloed" is een verhaal voor de fijn proevers. Een uitzonderlijk geraffi neerde moordgeschiedenis in Parijs, waarvan de „uitslag" bij benadering met te voorspellen valt. AUTO'S KOPEN OP UITSLAG VAN DE RACE np A UTINr'" FJC/Vf r was bet eer. typisch General Mo-[van onze eeuw Da;--ia een waar »l/I\/ir 1 IllKJ y LjCjIV -oc-drijf. G-M Mord er iMi'.vaar bedevaar! -wd v - fr.-.- rcr van ADEMSTOKKEND KUNSTJE (Van een medewerker) •t officieel achter, maar de Chevro-j snelle auto's geworden. Eens let en Pontiac divisies van G.M.j veertig kilometer lange strand de Isteunden verschillende renners clan- baan; hier reed zelfs Henry Ford destien. Dit jaar was het een zaak ieens een van zijn racemonsters. Vijf tussen Ford en Chrysler, die tezamen'jaar geleden word er een baan aan- I drieëntwintig wagens in de race gelegd die de attractie nog heeft ver- Ibrachten, terwijl de andere deelne- hoogd, voornamelijk omdat men er mers ook wel in een of andere vorm meer faciliteiten heeft. 'steun van de industrie kregen. j Zelfs als er niets te doen is komen |er mensen kijken naar de beroemde baan, waar de grote merken elkaar A merlkanen mojen op dé merite, kwam dit jaar mot één wegen niet harder rijden dan auto waarin een motor was gezet van tachtig kilometer per uur, maar paardekrachten en die meteen de desondanks s,J„ ,U TO. ling voor automobielen die twechon- ze Chryslers inderdaad snelheidsmon- derdtachtig km per uur kunnen rij- sters van het zuiverste water te zijn. den. Zij laten in vele gevallen de Het geheim van de ruim zes liter grote King-Kong motoren is overigens- keose van bun aankoop afhanjen. Jic, gjg-g zuigorvorpio„„„g, van de uitslagen van de Speedway- maar in de ronde verbrandingska- Derbies, waar automobielen van fa-,mers. brieksmerken in bijna-standaardult. ford-technici ontdekten tot hun «til. voering elkaar bekampen. In een je vreugde dat de King-Kong moto- land waar elke dag twintigduizend ren van Dodge er. Plymouth water mensen bes.issen over do aankoop tic. wel de volle achthonderd km kon Ford of een Chevrolet zijn uithouden en of zij niet hun kleppen zouden verbranden bij gebrek aan voldoende koeling. Ford-rijder Fred Lorentzen, die vorig jaar meer dan honderdduizend dollar aan prijzen sprak die verwachting uit zon- van c deze wedstrijden een belangrijk element geworden. De wedstrijd van Daytona, Florida, is de hoofd schotel, waar 'n honderdduizend mensen aanzitten om vijftig fa-jder een blad voor de mond te nemen briekswagens hun achthonderd km te zien rijden met gemiddelden van tweehonderdtwintfg km per uur en méér. beconcurreren. Normaal kost een ont bijt hier tachtig dollarcent, tijdens een wedstrijd en zelfs bij de training bedraagt de prijs twee dollar! Echte liefhebbers kan dat niet schelen: die betalen twintig dollar voor een tribu neplaats en laten zich niets ontgaan. De bijzondere bekoring van deze stockcar wedstrijden Is het feit dat ledereen een Ford. een Mercury, een Chevrolet, een Dodge of een Plymouth rijdt. Men voelt zich ver bonden met de coureurs en heeft de grootste bewondering voor rijders die het circuit met snelheden tegen de driehonderd km per uur afrazen. Een van de belangrijkste factoren voor de sensatiezucht is ..drafting" Dat zou men kunnen vertalen met ..mee-tochten". Een coureur die deze kunst verstaat maakt gebruik van het P j T j "t vacuum dat achter elke snelrijdende I flSCinCr^Hu UCdrnt auto ontstaat en dat hem in staat Elk jaar komen naar schatting hon- Misschien zijn' het toch niet zulke derdduizend Amerikanen naar Flori- érge fabrieksstandaardwagens. want da om de Daytona-500 te zien, zoals ze rijden gemiddeld 1 op 1! Tot vorig de wedstrijd heet. Sedert het begin stelt om de neus van zijn eigen auto in een luchtledig te steken en daar door de luchtweerstand van die wa gen tot nul te reduceren. De tweede wagen wint daardoor aan vermogen en dus aan snelheid. De snelheids winst bedraagt van acht tot twaalf kilometer per uur. afhankelijk van het feit hoever de bestuurder van de tweede wagen zijn neus in het vacu um durft te duwen. Veilig Verkeer-tip HET VRIJLIGGENDE FIETSPAO Bij het afslaan op een kruispunt moet U goed aandacht besteden aan het recht doorgaande verkeer, dat op dezelfde weg rijdt. U moet dat voorrang verlenen. Het i-s de ervaring van de A.N.W.B. dat deze- regel bij automobilisten onderling niet veel moeilijkheden oplevert. De problemen komen o.m. wel voor bij het voorrang verlenen aan (brom-)fietsers op een vrijliggend fietspad langs de hoofdweg. Veel automobilisten, scooter- of motor rijders denken er wel aan de brom mers of fietsers op zo'n fietspad te laten voorgaan. Vaak ook mer ken ze hem niet eens op. Kijk dus bij het afslaan, hetzij naar rechts of naar links, heel goed uit, vooral als U daarbij een vrijliggend fiets pad moet kruisen. De brommers op zo'n pad rijden snel. En voor U het weet. rijden ze U in de flank, met alle gevolgen van dien voor de bromfietser en voor U. Kaap Hoorn rondden in soms gam mele viermasters tegen een karige gage en weinig te eten. Die toestanden treft men op de huidige grote zeilschepen niet aan. Er zijn koelkamers aan boord en de kombuizen zijn van de modern ste technische snufjes voorzien. Als de Gorch Fock proviandeert wordt zo'n veertig ton voedsel aan boord gebracht, waaronder 10.UU0 verse eieren en 25.000 flesjes bier. „Maar dat bier is vooral voor onze gas ten", zegt de bemanning, die het met limonade moet doen. In totaal zijn circa 2000 zeelieden ingeschakeld bij de race naar New York en nemen 12 naties aan het evenement deel, te weten Indone sië (met de Dewa Rutji, die reeds meer dan een maand geleden uit Djakarta vertrok), Argentinië. Ca nada. Chili. Denemarken. West- Duitsland, Engeland, Italië, Japan, Noorwegen. Portugal en Spanje. De Verenigde Staten hebben de driemaster Eagle, het opleidings schip van de kustwacht, naar Ber muda gezonden om er de vloot van giganten op te wachten. Op 12 juli worden de schepen in Gravesend Bay verwacht, waarna zij de 14de juli een plaatsje zullen kiezen op de Hudson rivier bij New York. Het hoogtepunt van de ontvangst in New York is de vlootschouw, die door president Johnson aan boord van de oorlogsbodem Ran dolph zal worden afgenomen. De zestiende juli ontvangen de Newyorkers de bemanningen met een ticker-tape-parade als tegen prestatie zullen op de schepen be zoekers worden toegelaten. Een week krjjgen de zeelieden de tijd om New York te bekijken, waarbij 7.y de gasten van het stadsbestuur zullen zijn. Dan begint het avon tuur opnieuw: de zeiltocht naar huis over de oceaan. „Centraal Europees punt" Soms gevaarlijk De avond daalt over de akkers. In welverdiende rust, verpoost een land bouwer zich op zyn vel den, en neemt de stand WENEN, mei De tijden van een Keizerlijke Oostenrijks-Hon gaarse zeemacht en koopvaardij vloot zijn allang voorbij. Van de ..geur der grote, wijde wereld" tuigt in Wenen echter nog steeds de Donauhaven, die in de afgelopen jaren meer en meer belangstel ling heeft gekregen van de binnen scheepvaart. Oostenrijk heeft thans besloten, de Weense haveninstalla ties te maken tot een „centraal Europees punt", dat aansluitingen moet krijgen met Noord- en Oost zee en met de Middellandse Zee. Er moeten in de komende jaren miljoenen in worden geïnvesteerd teneinde ze in staat te stellen te con curreren in de grote taak, die Oos tenrijk toe kan vallen bij een uitbrei ding van de Donauscheepvaart. De perspectieven voor Wenen zijn gunstig. In de Duitse Bondsrepubliek wordt over enige tijd de voltooiing verwacht van het reeds tientallen jaren geleden geprojecteerde Rijn- Main-Donaukanaal. De Donauscheep vaart kan zich dan uitstrekken tot ir het enorme gebied Basel-Straatsburg- Ruhrgebied-Rotterdam. Wenen krijgt op deze wijze aansluiting met Noordzee. Tegelijkertijd wordt echter ook aan een uitbreiding van de waterwegen ten Oosten van Wenen gewerkt. Roe menië en Joego-Slavië willen hun deel van de Donau ook geschikt maken voor gebruik door 3000-tons schepen. Ook Hongarije heeft in principe be sloten tot soortgelijke werken. De kansen voor vrachtverkeer van We nen naar Haifa, Alexandrië en de Pi-' raeus stijgen daarmee aanzienlijk. i het i op. In een verder verschiet Ugt voorts De moo1e mclma„;d nog het project Donau-Oder-kanaal, lucft cr vceI p0wi zij het dan dat er nu reeds aanwijzin- gedaan. Plotsefrng valt gen zijn voor een verwerkelijking. z jn oog on eeh felle ror'e Tussen Polen en Tsjecho-Slowakije steen in de kant van de zijn reeds onderhandelingen gaande over de financiering. Met deze water weg zou Wenen een weg naar de Oostzee krijgen. Bij deze plannen dient men intussen niet aan enkele doch aan tientallen jaren te denken. Dit verhindert Oostenrijk echter niet, zich thans reeds op zijn toekomstige taak voor te bereiden. In Wenen bestaan plannen aan de Donauhaven een grote vrijhaven te verbinden, die de Oostenrijkse hoofd stad zou maken tot een zeer belang rijke overslagplaats voor het Europe se binnenwaterenverkeer. Bovendien wil men een nieuw havenbekken graven voor steenkolen. Plannen be staan ook voor een in voer centrum voor automobielen. Het transport van wel goed tot gruis gere- auto's op rivierschepen zou de trans- den. portkosten per auto aanzienlijk kun- En nu deze steen. Waar- sloot. Bij tientallen heb ben ze zo tussen al het pnin op zijn veld gelegen en nog komen ze met ploegen wel boven. Het puin is een nagel aan zijn doodkist geweest. Wel drie ton heeft hij van zijn velden gehaald. Hij gebruikt het om de „racene" (de ingang waar paard en wagen in- gemend wordt) te ver harden. Daar had het dan tenminste nog zijn nut in deze tijd van zwa re traetoren en land bouwmachines. Maar daar was het dan nu ook nen verlagen, Voorts denkt men er aan, het reeds bestaande deel van het Donau-Oder- kanaal voorlopig te bestemmen als ligplaats voor binnenvaarttankers. In het komende jaar zullen de Oosten rijkse spoorwegen een spoorbrug bou wen van de Donauhaven naar Schwe- chat: hierdoor wordt de Donauhaven beter toegankelijk voor het spoorver keer. Al met al ambitieuze plannen, die Oostenrijk met zijn weinige natuur lijke bronnen van inkomsten en met het eeuwige probleem van zijn water hoofdstad Wenen, een belangrijke plaats kunnen verschaffen in de dien stensector, die overal een steeds be langrijker plaats gaat innemen. om velt deze hem nu zo plotseling op? Ondanks modder en mos dat erop zit, lijkt het hem toe dat er een figuratie op staat en... „Tegenwoordig met al dat graven naar oudhe den... in Aardenburg hebben ze al een heel museum vol Romeins... je kunt nooit weten..." Als hij de steen bekijkt wordt zijn belangstelling nog groter. Het is ondui delijk wat hij ziet want de steen Is vuil, maar duidelijk herkent hQ mannen met baarden. Hij snelt naar huis en moe der de wouw zet eens flink de boender op de steen. ..Het is vast een Romein" komen ze tot de conclusie, „we gaan er mee naar meneer Van Hinte in Sint-Kruis". „Ja meneer De Jong", zegt de heer Van Hinte. „de kleur lijkt inderdaad Romeins, maar waar U woont is dat niet moge lijk. want daar zit de Duinkerken n trans- gressielaag. Daar heeft van 300 n. Chr. tot 700 n. Chr. de kreek ge stroomd. De grond van vóór 300 is dus volledig weggespoeld. Deze kreek heeft zich in de loop der eeuwen gevuld met'zand of zeer zanderige klei Als het Romeins is, moet het er dus naar toe ge bracht zijn. Jammer dat U de steen zo goed ge boend hebt. Daardoor is de figuratie van het re liëf flauwer, maar de steen is magnifiek en ik zal er onmiddellijk werk van maken". Over het hele land schie ten de telefoontjes uit. „Bijzondere steen gevon den in Schoondijke bijzondere steen gevon den in Schoondijke". „Wat Is het?" ..Hoe is ie?" „Mannen met baarden die een naakte vrouw be tasten. Ze zit in een put lijkt het wel. Magnifiek afgewerkt. De mannen dragen suikerbroodhoe- den, kaftans en puntige baarden en ze hebben on miskenbaar een joods uiterlijk". „Weet het ook niet vraag het aan Glazema Om dat goed te doen moet men tot op dertig centimeter afstand naderen van de vierkante achterzijde van de voorste wagen. Dat betekent dat de tweede coureur een tijd heeft van vier-duizendste seconde om te reage ren, voor gewone mensen praktisch nihil. Als er wat gebeurt zit hij er bovenop. De voorste w«gen ..trekt" de achtervolgende wagen mee en ver liest daardoor aan snelheid. Dat is een ander voordeel van het dicht vol gen. Deze brandstofbesparingen zijn van het grootste belang, want de stock cars verbranden benzine of het niets kost. Wie veel benzine verbruikt moet aak stoppen om bij te tanken en dat kan alle verschil uitmaken tussen winnen en verliezen. Bestuurders uit een zelfde team helpen elkaar op die manier te winnen en benzine te spa ren; om beurten rijden zij voor en trekken elkaar mee want de prijzen worden weliswaar aan individuele coureurs uitbetaald, maar het gaat in de eerste plaats om de overwinning en de fabrieken zijn de rijders die gehol- van het merk ratie van bijbelse voor stellingen in de schouw moeten hebben Deze steen is „De ki Suzanna in het bad' Drie ton. DRIE TON kostbaar puin verharden de menne! Sen aanspo ring temeer om In dit land, zwaar van historie, dubbel op te letten. De geschiedenis van de kuise Suzanna voert te rug naar Daniël de Pro feet Het verhaal komt voor in een apocrief boek van het Oude Tes tament (Voor de katho lieken kanoniek). Twee begerige grijs aards bespieden de kuise Suzanna bij het baden. Zij overvallen haar en willen haar tot overspel dwingen. Als zij weigert spel. Ze wordt ter dood veroordeeld. Maar op het laatste ogenblik wordt ze gered door de scherp zinnigheid van Daniël en Renaud Eindelijk komt de oplos sing. Géén Romeins. hSrtstefn.««J» °m een overwinning te met verschillende figu- Voor dit soort wedstrijden gelden vele regels, die ijverig worden overtreden. Het is toegestaan om de wagens met allerlei poetsmidde len op hoogglans te brengen, wat volgens de deskundigen vijf tot acht km per nnr kan uitmaken. Men mag geen bnmperuiteinden afzagen en door ainmininm vervangen. Con troleurs lopen rond met magneti sche ringen om dit te controleren. Men kan ook standaardbumpers een paar centimeter dichter op de plaatsen, wat snelheid scheelt; dat wordt niet altijd ge merkt. Motoren en stuurinrichtingen worden uitgebalanceerd als een Zwit sers merkhorloge. Rijders geven er -an drie- tot vijfhonderd dollar aan uit om hun auto te perfectioneren en da^en ze haar "voor^hêt ze betalen dat niet uit eigen zak, zelfs gerecht en beschuldigen aiet als zij particulier rijden. In de haar valselijk van over- Daytona-500 van dit jaar zegevierde Chryslers King-Kong in handen van Richard Petty. Een onderdeel van een seconde zag het ernaar uit dat Chrysler uit de wedstrijd was. Dat was toen Paul Goldsmith een onver- de lasterlijke mannen tot hoede stop moest maken en zijn hand stenigen veroordeeld. I opstak. In de kunst Is de kuise: - Suzan™ tot een bron Pet»r r"a dert,S centimeter achter van insoiratie geworden; hem, grinnikte en schoof opzij. „Ten- niethet minst tot uit-1 slotte is het soms een beetje gevaar- naaktngLater wordT ze, I Ujk" zei hiï toen hii als winnaar werd evenals Maria het sym-1 gehuldigd. Wat dat uitmaakt? In bool van de kerk: de'Amerika een heleboel; dealers van twee oude mannen zijn I dan de symbolen van jo- jj_... -u. ten aj Spoedig uitverkocht. Mensen die maandenlang hadden geaarzeld tussen een Ford en een Chrysler-pro- dukt, besloten tot het laatste dendorn en heidendom, die de kerk vervolgen. Ook in Earopa Autofabrieken maken zich de resul taten van de woeste Daytonarit ten nutte met nieuwe carrosseriemodel- len die minder luchtweerstand heb ben, met lichtere motoren met meer vermogen. Trouwens, ook in ons we relddeel maakt dit soort duurzaam- heidsproeven opgang Simca is ermee begonnen, Ford heeft ze nagevolgd met opzienbarende wedstrijden in en kelvoud tegen tijd en slijtage voor zijn Duitse en Engelse produkten. Ford stuurde een vliegtuig met twee Comets naar de Afrikaanse Safari om te „oefenen" voor komende safari's. Zelfs de tweedebands handel pro2 fiteert van de glorie die sommige merken ïn deae wedstrijden beha len. Tenslotte ziet zijne majesteit de koper zijn favorieten rijden op topsnelheden die bij nooit kan ba len, maar over een verliezer gaat de duim heen. En men tekent geen koopcontract waarop een naam staat die tot de verliezers heeft be hoord

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1964 | | pagina 17